Kirjoittaja Aihe: Velhomaailma ja musiikki & muu kulttuuri  (Luettu 2454 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mc Puuhto

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Velhomaailma ja musiikki & muu kulttuuri
« : Syyskuu 06, 2005, 13:51:08 »
Lukiessani Pottereita olen usein miettinyt, kuinka rankasti velhojen musiikki- ja muu kulttuuri eroaa jästeistä. Selväähän on, että velhot arvostavat musiikkia ja taidetta kuten jästitkin; taideteoksia on kirjoissa paljonkin, musiikista on puhuttu vähän.

Velhoyhtyeitä/laulajia on mainittu ehkä yksi tai kaksi. Neloskirjassa esitellään popbändi Kohtalottaret (Weird Sisters), joiden musiikkia soittaa jokin velhojen oma radiokanava.
Itse olen paitsi popin ja rockin, myös uskollinen klassisen musiikin ystävä. Olen harmittavan tiheään törmännyt ihmisiin, jotka uskovat, että "velhot eivät kuuntele klassista, se on jästien juttu". Varsinkin oopperaa tuntuu olevan mahdoton mieltää velhojen mieltymykseksi, koska se on monien mielestä ilmeisesti jotenkin ärsyttävää ja jästimäistä musiikkia.

No niin, kohdataanpa faktat ihan yleisesti klassisen musiikin osalta. Ykköskirjassa ah, niin hyödylliseksi tiedonlähteeksi osoittautuneessa suklaasammakkokortissa mainitaan, että Dumbledore pitää KAMARIMUSIIKISTA. Tietämättömille: kamarimusiikki on siis klassisen musiikin laji, jossa soitetaan ei koko orkesterilla vaan pienemmällä yhtyeellä.

Jos kortti näin suorasukaisesti toteaa kamarimusiikin Dumbledoren harrastukseksi, kyseessä tuskin on jästijuttu, johon Dumle-setä olisi oudosti hurahtanut. Tässä tapauksessahan varmaankin mainittaisiin että "Dumbledore pitää jästien suosimasta kamarimusiikista, joka on jästien oma, erikoislaatuinen, viihteenlaji" tai vastaavaa.

Voinemme siis päätellä, että kamarimusiikki on ihan yleistä myös velhomaailmassa. Jästimaailmassakin on ehkä enemmän populäärimusiikin ystäviä, jotka eivät klassisesta piittaa, joten ei ole varmaan mikään ihme, etteivät Tylypahkan teinivelhotkaan ihan onnessaan kuuntele klassista. Mutta koska kamarimusiikki yhtenä klassisen lajina näyttää olevan velhoille normaali musiikin muoto, olettaisin, että myös muut klassisen lajit, kuten ooppera, sinfoniamusiikki ja kuoromusiikki ovat yhtä lailla velhojen kuin jästienkin juttu.

Sitten pääsemmekin toiseen vaiheeseen, jolle ei löydy yhtä yksiselitteistä ratkaisua.
Potter-kirjoissa ei ole mainittu velhojen kuuntelevan samoja bändejä kuin jästien. Esim. Kohtalottaret on täysin velhojen oma juttu, ja velhoradion olemassaolo viittaisi siihen, että velhojen omaa musaa on enemmänkin. Onko siis klassisessakin olemassa jästisäveltäjät, jotka ovat meidän historiassamme tunnettuja, ja velhosäveltäjät, joista emme voi tietää mitään, koska Row ei ole heistä puhunut?

Minun mielipiteeni on, että asia ei ole näin yksioikoinen. En näe mitään syytä, miksei jästien suosima klassinen musiikki voisi olla osittain myös velhojen säveltämää. Bach, Händel, Mozart, Beethoven, Puccini, Verdi, Dvorak, Tshaikovski... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Millä todennäköisyydellä muka joku näistä ei olisi yhtä hyvin velho kuin jästi?

Musiikissahan tällaista rajaa velhojen ja jästien välillä ei niin selvästi ole, mikä onkin aika siisti ajatus. Musiikki on tavallaan jästejä ja velhoja yhdistävä tekijä, jonka tajuamiseen ei taikavoimia tarvita. Ja sitten kun vielä tiedetään, että esim. Tylypahkassa opiskelee myös jästisyntyisiä. Eikö ole erittäin todennäköistä, että velho- ja jästimusiikki olisi jossain vaiheessa sekoittunut, ts. kumpikin puoli olisi alkanut kuunnella myös toisen musiikkia?

Oopperoissa voi tietysti vedota siihen, että joidenkin juonet vaikuttavat viittaavan selvästi jästitodellisuuteen. No, kovin selkeästi jästimaailmaan sijoittuvat (esim. Carmen) voivat sitten olla jästisäveltäjien tuotoksia. Mutta ihmissuhdepainotteisemmathan voivat hyvin olla universaaleja siten, että ainoastaan lavatoteutuksessa näkyy toisella taholla sauvoja, toisella vaikka pistooleja.

Lisäksi on tämä Fredinan mainitseva kiehtova mahdollisuus, että joistakin teoksista olisi tietoisesti tehty esim. jästeille omia versioita. Koska musiikki nyt vain on niin ihana juttu, että miksi tietyt teokset pitäisi jättää vain toisen puolen koettaviksi?

Minua ärsyttävät ihmiset, jotka sanovat suoraan että "Mozarthan oli jästi, kert se ei jästimaailmassa" tai että "no hei mut Bach on jästimusaa". MISTÄ TE VOITTE TIETÄÄ? Kuten Pottereista tiedämme, eivät nämä kaksi maailmaa ole niin selvästi toisistaan eristyksissä.

Teoriaa voi laajentaa kirjallisuuteen. Kuka voi mennä väittämään, ettei Shakespeare tai Wilde ole voinut olla velho? Kun tarkemmin miettii, eikö Dorian Grayn muotokuvassa ole melkein velhomaisia elementtejä? (Tästä havainnosta jälleen kiitokset Fredinalle.)

Nyt haluaisinkin teidän kommenttejanne asiaan. Mitä mieltä olette jästien  ja velhojen musiikkitottumuksista ja näiden kahden maailman musiikin eroavaisuuksista? Ovatko suuret SÄVELTÄJÄMME/KIRJAILIJAMME/TAIDEMAALARIMME voineet olla velhoja? KETKÄ HEISTÄ? Entä keitä pidätte jästeinä?
HUOM. keskustelua saa laajentaa muuhun taiteeseen kuin musiikkiin niin pitkälle kuin kehtaa!

Antaa tulla myös teorioita, kuinka jotain OOPPERAA/KIRJAA/mitä vain teosta olisi muokattu erilaiseksi jästejä tai miksei velhojakin varten?

Entä kehtaako joku nousta puolustamaan kantaansa siitä, ettei klassinen/ooppera/Mozart voi olla velhomusaa?

Loppuun oma listani. Pidän selkeästi velhoina ainakin Bachia, Vivaldia, Mozartia, Puccinia, Tshaikovskia ja Mussorgskia. Sen sijaan jästeiltä tuntuisivat Bizet, Rossini, ehkä Beethoven... Voin palata tänne laajentamaan listaani ja kertomaan myös laajempia perusteluja, jos joku jostain syystä tätä aihetta jaksaa ruveta jauhamaan.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #1 : Syyskuu 07, 2005, 21:00:34 »
Tässäpä pohdittavan arvoinen asia. Itse kuulun myös klassisen musiikin ystäviin, ja olen sitä mieltä, että musiikki jos mikä yhdistää ihmisiä, ovat he sitten nuoria/vanhoja, mustia/valkoisia, rikkaita/köyhiä  jne. jne. Miksei sama siis pätisi myös velhoihin ja jästeihin? En näin ollen usko, että on erikseen olemassa "velho"- ja "jästimusiikkia", lukuunottamatta ehkä näitä selkeästi velhojen omia bändejä, joista jästit eivät tiedä mitään - mutta jos tietäisivät, niin mikä sääntö sanoo, etteivät jästitkin voisi pitää tästä musiikista? Ennen kaikkeahan musiikkimaku varmaankin riippuu ihan ihmisestä itsestään, ei siitä, mihin ryhmään hän kuuluu (velho/jästi).

Lainaus
Olen harmittavan tiheään törmännyt ihmisiin, jotka uskovat, että "velhot eivät kuuntele klassista, se on jästien juttu".

Häh? Kuka näin ajattelee? Mielestäni klassinen pikemminkin sopii paremmin velhoille kuin jästeille, kun nämä muutenkin tuntuvat elävän hieman "vanhanaikaisesti" ja jästien ajasta jäljessä. Näin ollen kuvaan sopisi myös se, että he kuuntelevat hieman vanhempaa musiikkia (ja "hienompaa", jos näin voi ajatella). Tuo Dumbledore-huomiokin oli hyvä.

Lainaus
Jästimaailmassakin on ehkä enemmän populäärimusiikin ystäviä, jotka eivät klassisesta piittaa, joten ei ole varmaan mikään ihme, etteivät Tylypahkan teinivelhotkaan ihan onnessaan kuuntele klassista.

Totta, totta. Vaikka jotenkin minulla on se tunne, että velhoissa on enemmän klassisen- kuin populäärimusiikin ystäviä. Ehkä se johtuu siitä, että velhoissa on enemmän sen tyyppisiä ihmisiä, jotka voisivat pitää klassisesta ennemmin kuin jostain rokista. Tietenkin velhonuoret ovat poikkeus, mutta ajattelinkin nimenomaan näitä varttuneempia velhoja. Kuvitelkaa nyt joku Lucius Malfoy tai McGarmiwa rock-konsertissa.

Lainaus
Onko siis klassisessakin olemassa jästisäveltäjät, jotka ovat meidän historiassamme tunnettuja, ja velhosäveltäjät, joista emme voi tietää mitään, koska Row ei ole heistä puhunut?

Paljon mahdollista, mutta tämä menee jo sellaisiin spekuloinnin mittoihin, etten ainakaan minä viitsi miettiä. Jos todellakin pitää paikkansa, että on ollut suuria klassisen musiikin velhosäveltäjiä, joista (ja joiden  musiikista) jästit eivät tiedä mitään, olisi se kyllä todella epäreilua.
Mutta on aivan mahdollista, että joku tunnettu "jästi"säveltäjä olisikin ollut velho ja halunnut tuoda musiikkiaan myös jästien kuultaville. Ajatushan on oikastaan aika hieno.

Lainaus
Eikö ole erittäin todennäköistä, että velho- ja jästimusiikki olisi jossain vaiheessa sekoittunut, ts. kumpikin puoli olisi alkanut kuunnella myös toisen musiikkia?

Todella mahdollista. Mutta toisaalta on niin, että jästit eivät voi pitää velhoilta mitään salassa, koska eivät edes tiedä näiden olemassaolosta. Velhot taas voivat pitää (ja pitävätkin) jästeiltä salassa kaiken. Aika yksipuolista, ja miksei koskisi musiikkiakin? Mutta koska velhomusiin vuotaminen jästien tietoisuuteen tuskin kovin suurta vahinkoa velhoyhteiskunnalle tuottaisi, en ymmärrä, miksi velhot tietoisesti yrittäisivät pitää "velhomusiikin" jästeiltä salassa, jos siis sellaista erikseen on. Poikkeuksena ehkä nämä nyt olemassaolevat velhobändit, jotka luultavasti haluavat välttyä oudoilta kysymyksiltä (siis jos jästit kuulisivat heidän musiikkiaan ja alkaisivat ihmetellä, mistä se on peräisin). Ehkä he siksi haluavat pysytellä vain velhojen tietoisuudessa (vaikka aika pienet markkinat velhobändeillä kyllä on).

Lainaus
Minua ärsyttävät ihmiset, jotka sanovat suoraan että "Mozarthan oli jästi, kert se ei jästimaailmassa" tai että "no hei mut Bach on jästimusaa". MISTÄ TE VOITTE TIETÄÄ? Kuten Pottereista tiedämme, eivät nämä kaksi maailmaa ole niin selvästi toisistaan eristyksissä.

Aivan totta. Taiteen, ja varsinkin musiikin osalta velho- ja jästimaailmat voivat olla aivan hyvin sekoittuneita, koska musiikki todellakin koskettaa kaikkia ihmisiä eikä kerro niin selvästi arkielämästä kuin esim. kirjallisuus (poikkeuksena ehkä oopperat, mutta näissäkin voisi olla niitä velhojen ja jästien eri "versioita").

Eikös nimenomaan Dumbledore HP ykkösessä todennut, että musiikki on jotain paljon taikuutta ihmeellisempää?
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Mc Puuhto

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2005, 21:17:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Fimca Worthleberr"
Itse kuulun myös klassisen musiikin ystäviin
---
 Mielestäni klassinen pikemminkin sopii paremmin velhoille kuin jästeille, kun nämä muutenkin tuntuvat elävän hieman "vanhanaikaisesti" ja jästien ajasta jäljessä. -- ...minulla on se tunne, että velhoissa on enemmän klassisen- kuin populäärimusiikin ystäviä.
---
Eikös nimenomaan Dumbledore HP ykkösessä todennut, että musiikki on jotain paljon taikuutta ihmeellisempää?

Jeah, tuo Dumlen lausahdus minun pitikin laittaa jo viimeksi, unohdin vain! Nimenomaan sillä, että se "on ihmeellisempää kuin mikään, mitä teemme täällä" tai jotakin, D. minusta nostaa musiikin taikuuden ja jästiyden yläpuolelle, rajojarikkovaksi, yhdistäväksi tekijäksi.

Hieno huomio tuo vanhanaikaisuusjuttu! Olet NIIN oikeassa!

Haluaisinpa mielelläni kuulla sinun säveltäjäspekulointiasi: ketkä tuntuvat sinusta jästeiltä, ketkä velhoilta...?

Poissa Salaruman

• joulumusikaali
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • joulu.....
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Velhomaailma ja musiikki & muu kulttuuri
« Vastaus #3 : Kesäkuu 21, 2009, 11:04:18 »
Jos itse olisin velho/noita,kuuntelisin keskiaikaista musiikkia ja esim.omassa kotikaupungissani toimiva tyttökuoro voisi olla gregoriaanista kirkkolaulua tytöille opettava kuoro.Kulttuuria harrastaisin käymällä turnajaisissa ja muissa vastaavissa tapahtumissa.
Under the coconut tree we stay,watch as the night turns into day.We let the fire be the light.Sky is the floor tonight. Fly me with your gentlest away...