Kirjoittaja Aihe: Yliluonnollisia kokemuksia ja hassuja yhteensattumia (vol2)  (Luettu 47378 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Yliluonnollisia kokemuksia ja hassuja yhteensattumia (vol2)
« Vastaus #250 : Elokuu 21, 2008, 12:33:01 »
Lainaus
Joo taidan ymmärtää mitä ajat takaa. Déjá vú:t ovat tosi pelottavia aina välillä! haluasin tietää mikä ne aiheuttaa :) ja miksi! :P
Minä olen ainakin ymmärtänyt, että Déjá vú:t aiheutuvat siitä, että toinen aivopuolisko rekisteröi tapahtuman hitaammin kuin toinen. Tällöin tavallaan kokee sen asian kaksi kertaa peräkkäin ja niin lyhyen ajan kuluessa, että ei ehdi tajuta sitä -> syntyy illuusio, että olisi kokenut saman joskus paljon aikaisemminkin (niinkuin ehkä tavallaan onkin, ihan pieni hetki sitten^^). Yleensä sen kokee silloin kun on väsynyt, mutta väsymys ei ole välttämättömyys Déja vú:n kokemiselle :)

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Heliodora

• haihattelija
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #251 : Elokuu 31, 2008, 15:09:10 »
Näin pienenä joskus pari enneunta, tosin ne luultavasti olivat vain sattumia. Samoin Déjá vúita tulee usein, ne aiheuttavat inhottavia väristyksiä, uh. Ja on minulla muutamia muitakin tälläisiä "yliluonnollisia kokemuksia".

Mummini kertoi minulle viimeksi kun olimme soutelemassa tälläisistä jutuista. Hänen äitinsä näki kuulemma aaveita mökin läheisessä metsässä. Mummi taas aavistaa jotain, kun joku hänen läheisensä on kuolemassa tai hänelle tapahtuu jotain pahaa. Se ei ole kuulemma yhtään kivaa, vain inhottavaa ja pelottavaa.

Karmein tarina oli kuitenkin se, kun mummi ja kaksi hänen siskoaan olivat menossa vintille eräänä iltana ollessaan pieniä, ja heidän ukkinsa oli kuolemassa, he kaikki kolme kuulivat kirkonkellojen soivan. Ihan keskellä iltaa, eikä ne olisi edes voineet kuulua sinne asti, jos kylällä olisi soitettu. Vieläkään he eivät tiedä, mitä se oli, pilailiko joku heidän kanssaan vai mitä. Äkkiä he vain juoksivat silloin alas, kun säikähtivät niin kovasti. Hui. :P

Vanhat tarinat ovat kyllä aika mielenkiintoisia, en minäkään tiennyt, että suvussani on tuollaisia taipumuksia :)
for every lie I unlearn I learn something new
I sing sometimes for the war that I fight
'cause every tool is a weapon - if you hold it right.

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • love is right now
« Vastaus #252 : Lokakuu 17, 2008, 12:16:02 »
Pienenä, syntymäkodissa asuessani ikkunastamme näkyi korkea luostari. Joka ilta, oli pimeää tai ei niin pimeää, katselin ikkunastani ulos. Katselin luostaria, jossa liikkui valkeita ja kirkkaita hahmoja. Ne olivat ihmisen kaltaisia ja vanhempani ja siskonikin näkivät ne. Kerran jopa menimme katsomaan koko perheen kanssa sitä luostaria. Se oli kyllä jännä kokemus ja ne hahmot saattoivat olla ihan enkeleitä, kun ne kerta luostarilla käyskentelivät. x)) Luostarilla ollessamme emme kuitenkaan nähneet niitä...

Hassu yhteensattuma. Joskus pienempänä sisareni kyseli minulta kysymyksiä ja kirjoitti puolestani ystäväkirjaan. Seisoin jonkun kumman takia pöydällä, ja sisareni kysyi juuri kysymyksen: "Mitä inhoat eniten?". Minä tietty rojahdin alas pöydältä ja sanoin: "Että sattuu!" xD

Minulla on myös toinen hassu yhteensattuma. Eräänä päivänä olin siskolleni tosi vihainen (jos joku tahtoo tietää, niin siksi koska hän ei päästänyt minua koneelle... xD). Olin muistaakseni piirtänyt juuri ja ottanut pöydältä viivottimen käteeni. Käänsin viivotinta hitaasti - ja kun olin kääntänyt sitä, televisio ja tietokone sammuivat. Ajattelin, että sammutin ne tahdon voimalla, koska tahdoin tietokoneelle - siskohan ei voinut olla siinä kun se sammui! Ja tiedättehän, taikakalut vahvistavat taikuuden määrää ja käänsin juuri sitä viivotinta... :))

Meidän vessamme on karmiva. Vessan lukko on mennyt rikki ja joka kerta mennessäni vessaan, ovi ei avaudu heti vaikka kiskoisi kuinka: tuntuu että joku vetäisi siitä. Kun ovi vihdoin avautuu, ovenkahva jää alaspäin, eikä sitä saa enää ylös. Vessamme on muutenkin karmiva: joka kerta katsoessani esim. siihen kamalaan ovenkahvaan, näen kirkasta sinistä valoa, joka ei voi tulla oikein mistään. Se ovenkahva on siis jotenkin pelottava, älkäähän naurako. :S

Eräänä päivänä kävelin mäkeä alas. Nainen tuli vastaan ja kääntyi kulman taakse. Mutta perässä tuli mies, joka ei kävellyt kovin nopeasti. Vilkaisin taivaalle, jossa oli lintuparvia. En katsonut edes kauaa taivaalle, mutta silti mies oli kadonnut mystisesti kun käänsin katseeni alas. Mies ei voinut olla ehtinyt n. sekunnissa tai kahdessa ylös, koska käveli aika hitaasti ja oli vähän matkan päässä mäen yläosasta. En usko myöskään, että mies olisi kääntynyt vasemmalle, josta pääsi erääseen taloon sisälle, sillä en ollut kuullut oven pamahdusta. En ollut kuullut oikeastaan mitään. Miksi mies olisi juossut pensaiden läpi autotielle tai vasemmalle, talon vieressä olevaan pöheikköön? Lisäksi olisinhan kuullut pensaiden kahinaa... Koko mäen alas asti tuli kylmiä väreitä, mutta alhaalla ne loppuivat. Mikä aave. O__O

On minulle tietty sattunut näitäkin hassuja yhteensattumia, että olen ajatellut samalla tavalla sisareni kanssa, tai päässäni on soinut sama biisi ja sama kohta kuin siskolla. Mahtaa olla telepatiaa? :P Ja joskus myös olen sanonut jonkun kanssa samaan aikaan täysin saman jutun. Osaan myös ennustaa. :P Joka kerta vaihtaessamme luokassa paikkoja, minä arvaan kenen viereen kukakin joutuu. Kerran vaihtaessamme paikkoja ryhmiin, minä arvasin, että meidän ryhmämme on keskellä luokkaa, arvasin missä kohdassa ryhmäämme minun pulpettini tulee olemaan, ja arvasin täsmälleen ketkä ryhmääni tulevat ja missä kohdassa ryhmää heidän pulpettinsa tulevat olemaan. Tämä oli todella ihmeellistä ja säikähdin pahasti: minä näin ihan oikeasti tulevaisuuteen. Melkein joka kerta paikkoja vaihtaessamme arvaan ainakin oman parini tai muiden pareja. Myös monta kertaa arvonnoissa arvaan sen voittajan tai ainakin melkein. Osaan silloin tällöin ennustaa myös muita asioita ja pidän tästä taidosta. :))

//Ai niin, ja tämä liittyy ennustamiseen myös. Kokeissa, kun minulla on kaksi vaihtoehtoa mitä voisin laittaa vastaukseksi, ajattelen aina ensin oikeaa vastausta, mutta valitsenkin väärän. Yleensä aina jos pitää arvata jotain, käy samoin. Minä sanoisin niin, että ennustan oikean vastauksen, mutta en luota ennustukseeni. Tämä on aina ihan äärettömän ärsyttävää ja toivon, että edes joskus luottaisin niihin "ennustuksiini". -.-
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2008, 20:02:56 kirjoittanut Celestial »
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

Poissa Soap Bubble

• Vuotislainen
  • !Aaliops NE änim
« Vastaus #253 : Lokakuu 17, 2008, 17:50:22 »
Lainaus käyttäjältä: Fiona Daw
Lisäksi CD-levyt pelleilevät jotenkin kanssani. Minusta on alkanut tuntua, että Vähintään joka toisella omistamallani levyllä omasta mielstäni sen levyn paras kappale on numero seitsemän.
Hassua, itselläni on tuo ihan sama asia! Suosikkikappaleeni levyillä ovat hyvin usein seitsemänsiä.

Ohhoh :O

Uskotteko minua, uskotteko, kun sanon että lempilevyni paras kappale on numero seitsemän? :D Olen saanut levyn isosiskoltani. Siinä on artistin Yanni musiikkia. Siskollani on useita Yannin levyjä, joista hän on valinnut parhaat ja polttanut ne uudelle levylle. Ja joista lempparini on siis seitsemän...!
Tämä oli jotenkin... päivän piristys :D Oikeasti, tosi hauskaa huomata tuollainen juttu.
Muita hassuja yhteensattumia tai yliluonnollisia kokemuksia minulle ei ole sattunut, muita kuin tämä juttu. Seiska on kiva numero :D
"Mikä tahansa on mahdollista, kunhan vain kantti kestää."

tuppi

• Ankeuttaja
« Vastaus #254 : Lokakuu 25, 2008, 09:29:42 »
Minulle ei ole tapahtunu hirveesti yliluonnolisia juttuja vaan pari esim,olin jtn 8v kun kävelin meidän tien varresta kotiin yksin sellasta tietä pitkin joka menee metsän läpi.Kävelin siinä vähän aikaa ku sitte rupesin viheltelemään sotkan mainoksen tunnaria.Hetken päästä alko kuulua metsästä hevosen laukkaa,mutta kun lopetin viheltämisen ei kuulunu mitään.Sitte rupesin vaan viheltelee lisää kun taas se ääni kuulu.Juoksin sitten loppumatkan kotiin.Ei mulle oo muita ihmeellisyyksiä oo tapahtunu.

Poissa Kerberos

• Ylimääräinen pää
  • Vuotislainen
  • Life sucs and then you die.
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #255 : Lokakuu 25, 2008, 14:37:31 »
Joskus minulla oli mielessäni jotain muutakin, mitä piti laittaa tänne, mutta kun en muista enää mitään, niin kerron eilisestä.
Oli siis kaverini synttärit ja katsoimme porukalla 'kauhu'-leffoja. Niistä ensimmäinen oli kuitenkin oikeasti aika pelottava, ja sitä katsoessamme oli juuri eräs jäänittävä kohtaus menossa (katsoimme DVD-laitteella) kun digiboksi meni itsestään päälle, niin että elokuva katkesi ja alkoi tulemaan ihan tavallista ohjelmaa. Aluksi naureskelimme ja katsoimme kuka istui kaukosäätimen päällä, mutta kaukosäädin ei ollut lähelläkään meitä, vaan pöydällä, monen metrin päässä. Kaverini sanoi, että se saattoi johtua siitä, että hänen siskonsa oli tallentamassa jotain elokuvaa telkkarista, mutta kun tämä tapahtui useita kertoja peräkkäin. Sitten otimme boksin johdot pois seinästä, eikä tätä enää tapahtunut. Kun aloimme katsomaan seuraavaa leffaa, kävin vessassa ennen kun elokuva varsinaisesti alkoi, ja kun avasin hitaasti oven, kuului juuri telkkarista se WB:n 'tunnus' musiikki, ja kun sain oven auki, huomasin, että kaverini kissa istui pontön kannen päällä ja säikähdin aikalailla :) Se ei ollut mitenkään varsinaisesti yliluonnollista tai mitään, mutta oli se huvittavaa.
Loma on sitä, ettei ole mitään tekemistä, ja siihen on aikaa koko päivä.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
Saattaa kuulostaa tyhmältä ja muuta...
« Vastaus #256 : Lokakuu 25, 2008, 18:28:51 »
itselleni on käynyt näin.

Vaarini oli todella rakas minulle. Hänellä todettiin syöpä, ja hän joutui sairaalaan. Tällöin kaikki olivat raskasmielisiä. minä en. Tuntui hyvältä. Mutta eräänä lauantaina, menimme veljeni kanssa kaverillemme yöksi. En pitänyt ajatuksesta, että velikin tulee. Sitten aloimme nukkumaan. Olin puoli unessa, kunnes sitten heräsin. Tuli sellainen olo että nyt tapahtuu jotakin. Tulin kamalan pelokkaaksi. Seuraavana päivänä kuulin että vaari oli kuollut yhden aikoihin yöllä - samaan aikaan kun heräsin.

Kävimme samalla kaverillamme yökylässä - mammani mursi kätensä kaatuessaan mäkeen viedessään pyykkejä.

Käimme taas samalla kaverillame, ja mummimme joutui jalka leikkaukseen koska polvi oli reistaillut.

// Tein kerran 'Henkiheilurin' joka roikkui sormestani. laitoin siihen siis lenkin. Ja kuvittelin mielessäni: "jos heiluri heiluu eteen, tarkoittaa kyllä. Sivulle, ei." Kun kysyin mielessäni, onko täällä joku, heiluri alkoi liikkumaan, "Kyllä" suuntaisesti. Kysyin, oletko paha, "Ei". Tämä oli siistiä. Kysyin, Oletko sukulaiseni?, "Kyllä". Vaariko... ootko sä vaari? "Kyllä". Kyllä sydän hypähti onnesta. Tämä voi olla jotakin ihmeellistä, tai sitten yliluonnollinen vaariin yhteyden otto. Se toimi vain parin päivän ajan, ja yhteys katkesi. Telepatiakin toimii.
Pleikka ohjain. Sanoin veljelleni "Jos tämä heiluu eteenpäin, se on kolmio tai äksä. Jos sivuttain, neliö tai ympyrä. Mieti jotakin näistä." Pikku veljeni laittoi silmät kiinni, ja kuvitteli jotakin näistä kuvioista.
Heiluri heilui ensin eteen, sitten sivulle. Kysyin "Ajatteliksä äksää, ja sitte ympyrää." Kyllä. Se toimi!

En ymmärrä miten tämä voi olla näin mutta ¤ ¤ ¤              !  

Ja tämä heiluri, se vastasi kysymyksiini. Aina oikein. Se riippui sormessani, koska siinä oli lenkki. Miten selitätte? =)

Olen huomannut että yksin ollessani kuten sanoin, saattaa minulla olla psyykkisiä kykyjä: Pystyn liikuttamaan vaikkapa sohvan reunalla olevan kaukosäätimen putoamaan, jos en ajattele liikaa. Ja valojakin saan hiukan häirittyä =) Tämä nyt vain on... näin,.....

Nämä ovat pelottavia!
// Ja desa vuut ovat kivoja =). Olin mummilla yötä, kun aloin jo nukkumaan ,heräsin. Katsoin ikkunan taakse, jossa oli pienen pieni metsä, ja siellä oli niinkuin Ankeuttaja, mutta väärillä väreillä. Se "Hohti", ja oli valkoinen. Sillä oli musta suu, iso ammottava aukko. Sitten se katsoi minuun, ja säikähdin totaalisesti. Sitten räpäytin silmiäni. Poissa. Ja viimeiseksi, kun olin saunalla, sytyttämässä sitä, saaan aina sellaisia "Pelko" kohtauksia. Alkaa vain pelottamaan. ja kun tulin pois, olin menossa takaisin yläkertaan, katsoin että joku mies oli takanani, iso pitkä ja leveä, valmiina hyökkäämään, mutta se olikin iskän haalari, joka roikkui katossa.

Kerran näin liiterimme yläpuolella lentelevän 3 jalkapallon kokoista jalkapalloa, jotka hävisivät kuin olisivat menneet ilmassa olevasta aukosta. Sillalailla, hassusti =) Välillä tuntuu kuin joku katsoisi minua selkään, kun käännän päätäni, se ei lähde pois, enkä nytkään uskalla lähteä pois, koska pelottaa =D mutta jääkaapissa on hamppari! jos nyt uskaltaisi...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2009, 21:03:29 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Satsuma

• Ankeuttaja
« Vastaus #257 : Lokakuu 25, 2008, 20:18:27 »
Mulle on sattunu joitain vähän outoja juttuja, ja olen myös kuullut outoja asioita. Kesällä serkkuni kuvasi, kun olin uimassa. Veli siinä vieressä sitten selosti "nyt on perjantai 13 päivä ja kohta, aivan kohta, tuolle käy jotenkin huonosti!". En ite ollut tästä selostuksesta yhtään tietoinen, ja oli kulunut ehkä sekunti tai kaksi, kun veljeni oli tuon sanonut, kun jo hyppäsin järvestä ja kiljuin, että mulla on elohiiri silmässä. Ja kaikki tämä on videolla todistettuna. Ei tää nyt mitenkää sillee pelottava juttu ole, jännä vaan.

Sitten yhesti olin kesällä serkulla yötä ja meillä oli aikomuksena mennä yhelle kodalle päivällä. Serkkuni kerto aamulla, että oli nähny unta, että sinne kodalle oli tullu iha pöljänä halkoja. Me sitten ei aateltu siitä mitää, otettii halkoja matkaa (koska siellä ei yleensä halkoja ole) ja lähettii kodalle eväät mukana. Sitten kun saavuimme kodalle, siellä oli ihan tajuttomasti puita!

Ja kaverini sitten kertoi minulle, että hänen mumminsa oli yhesti ollut nukkumassa (asui silloin vielä yksistään vanhassa talossa). Sitten kun se oli yhessä vaiheessa yötä herännyt ja katsonut ovelle, se oli lähteny aukeamaan ja sieltä ovesta oli tullut joku valkea hahmo. Sitten sen mummi oli sulkenu silmänsä, että se näkee varmaan harhoja, mutta kun se oli avannu ne uudestaan, hahmo oli tuijjottanut tätä suoraan hänen naamansa yläpuolelta. Ja hänen mumminsa myös kertoi, että se hahmo oli ihan samannäköinen kuin naapuri oli ollut.

Sitten kummitätini kertoi, että silloin kun pappa oli kuollut sairaalassa, hän oli nähnyt papan kotonaan, ja sitten yhtäkkiä katoavan. Samoin serkkuni näki kerran kuolleen kissansa kävelevän talon nurkalla ja yhtäkkiä katoavan.

Ja kun kuulin, että mummini on joutunut sairaalaan ja oli siellä koomassa, niin yhtenä yönä näin unta, että mummi kuolee. Ja aamulla kuulin, että mummi oli kuollut. Ja samoin kun kummitätini kuoli aivan yllättäen, minulla oli koko päivän ollut koulussa ja kotona sellainen olo, että nyt on sattunut jotain kauheaa jollekkin sukulaiselle. Sitten illalla kummisetäni soitto, että kummitäti oli kuollut.

Ja meillä kotona aukeilee ovet itsestään. Oma oveni on tosi usein päivällä auki, kun tulen koulusta, vaikka oon muistanu, että laitoin sen kiinni. Kerran kotiin tullessa meillä oli myös ulko-ovi ihan levällään, muistin varmasti, että olin laittanut oven lukkoon lähtiessäni, ja kun tulin takaisin, ovi oli auki, ihan levällään. Tarkistin sitten pikaisesti talossa, onko mitään viety tms. Muutenkin ovet aukeilee täällä helposti.
Myös tavaroillani on tapana katoilla, varsinkin kun olen yksin kotona, eikä kukaan siis ole voinut siirrellä niitä. Usein etsin esim. penaalia tai kännykkää. Muistan aina kristallin kirkkaasti, että jätin sen esim. keittiön pöydälle, mutta koskaan se ei ole siinä, kun katson. Sitten se yhtäkkiä on siinä taas! Ja vaikka katon ihan joka puolelta siitä paikasta, johon esineen laitoin, niin se häviää siitä hetkeksi ja ilmestyy taas.

Kerran myös kaverilleni ja minulle kävi silleen, että olimme kävelemässä johonkin ja kun tulimme takaisin, tiellä oli luu, ihan kunnon, verinen ja vielä lihaisa luu. Ja se ei varmasti ollut siinä silloin kun kävelimme siitä!

Poissa Kartanon kummitus

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #258 : Lokakuu 29, 2008, 17:37:47 »
Itselleni on sattunut todella vähän mitään outoja juttuja, mutta voisin kertoa joistakin mieleenpainuvimmista tapauksista.

Maanantai-iltana jäin katsomaan televisiota olohuoneeseemme. Televisio on aivan ikkunan vieressä ja yhtäkkiä säikähdin aivan hirveästi, sillä näin ulkona, n.10 metrin päässä parin metrin korkeudessa maasta jonkinlaista salamointia. Kukaan muu perheestäni ei kiinnittänyt siihen mitään huomiota ja koska itse reagoin suht hätäisesti ukkoseen, niin olin jo kysyä, että ukkostaako ulkona, mutta pidin suuni kiinni kun mitään ei kuulunut (ja miksi tähän aikaan enään ukkostaisi?).

Toinen hassu juttu tapahtui pari päivää sitten myöskin. Luin erästä fantasiaa käsittelevää kirjaa ja olin aukeamalla, joka käsittelee aavelaivoja. Keskellä aukeamaa on piirretty kuva laivasta ja kuvateksti, jossa kerrottiin jostain liekistä (muistaakseni), joka ilmaantuu mastojen väliin ylös. En muista tarkalleen mitä siinä luki, mutta lukiessani kuvatekstiä kuvaan ilmestyi kirkas sininen pallo mastojen väliin. Luettuani kuvatekstin loppuun siirsin katseeni palloon ja se katosi heti..sekä vastasi täydellisesti kuvatekstin kuvailua.

Olen pari kertaa säikähtänyt (olen kovin säikky) kovastikin kun sisällä vierelleni on ilmestynyt nyrkkiä paljon isompi, suht kirkas pallo, joka on kadonnut muutaman sekuntin kuluttua. Näihin tapauksiin ei liity mikään lampun valon tuijottelu, sillä huoneessani ei ollut mikään valo edes päällä :D

Yksi omituisimmista kokemuksista tapahtui viime vuoden kesällä kun olin yksin kotona. Meillä ei ovet liiku itsestään, mutta olohuoneemme toinen ovi, joka oli vähän raollaan avautui itsestään ja narisi. Toisesta oviaukosta kuului putoavan vettä, mutta mitään ei näkynyt lattialla. Sitten kun ovi oli tarpeeksi avautunut, niin olohuoneeseemme tuli ihan järkyttävä, iso ja ihmeellinen ötökkä, jollaista en ollut koskaan nähnytkään. Heitin sen päälle muovisen rasian, koska en olisi uskaltanut tehdä sille mitään...

Hmm mitäs vielä? Joskus mieleeni "putkahtaa" ajatuksia jostain ikävästä, onnettomuuksista. Esimerkiksi 19.4 (jos päivä on oikein) istuin päivällä bussissa ja mieleeni putkahti ajatus vakavasta bussiturmasta, joka koskettaa suomalaisia. Samana päivänä tapahtui se Espanjan bussiturma..

Poissa Arminas

• Addikti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #259 : Marraskuu 15, 2008, 18:10:22 »
Tulipa mieleen että monta vuotta sitten pelasin kaverin kanssa jotain Potterlautapeliä (en muista mitä) ja siinä arvottiin että mihin tupaan kukin kuului. Teimme niin, että laitoimme kortit kuvapuoli alaspäin pöydälle ja valitsimme niistä jonkun. Lempituani oli silloin ylivoimaisesti Luihuinen.  Miten ollakaan, vähän aikaa niitä kortteja kateltuani osasin valita sen, mikä on luihuisen. Tämä ei siis tapahtunut kerran tai pari, vaan todella monta kertaa. Pari kertaa kokeilin huvikseni ja osasin jopa sanoa mikä tupa muissakin korteissa on O.o En siis todellakaan nähnyt kortteja.  Jossain vaiheessa tämä "kyky" hävisi. Ja se tapahtui samoihin aikoihin kun aloin pitää niitä tupia samanarvoisin . Outoa, mutta mielenkiintoista.
The stories we love best do live in us forever.

jedisoturi

• Ankeuttaja
« Vastaus #260 : Toukokuu 17, 2009, 21:06:42 »
Itse heräsin yhtä yönä siihen kun kelloradioni sekoili. Se alkoi soittamaan rauhallista viulu musiikkia keskellä yötä. Outu kapine. Revin johdon seinästä ja sen jälkeen se soi vielä noin 2 sekuntia ja sammui. Aamulla johto oli taas seinässä :O

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #261 : Toukokuu 18, 2009, 09:23:13 »
Minun on nyt pakko kertoa vielä tämmöinen tuore, ehkä vain hassu yhteensattuma, mutta kumma silti: Olimme pelaamassa tuossa lauantaina ja lauleskelimme pukkarissa ennen peliä suomen edustusviisua euroviisuihin, ja sitten vähän niitä muitakin joita tiesin, esimerkiksi Moldovan ja Venäjän kappaleet. No, meni joku puolituntia ja meidän piti mennä alkulämppäämään saliin ja huomasin vieläkin hyräileväni Lose controlia - vihaan sitä kappaletta. Siinä samassa sanoin kaverilleni: "No voi vitsi! Nyt tää Lose control soi päässä, just näin ennen peliä! Jos myö nyt hävitään suomella ei oo mitään mahiksia euroviisuissa!" Ja sanoin sen kohta kaverini äidillekin. Ja arvatkaas miten kävi? Mehän hävisimme 4-0, onneksi en ollut maalilla. Muistin "lupaukseni" vielä yölläkin ja sitten alkoikin se Suomen äänisade. Joku viisas sanoikin jo, että oli minun syytäni ettei Suomi voittanut.
Joo, näin tällä kertaa...
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Vieläkö juonituttaa? Juonittelupelit Facebookissa

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #262 : Syyskuu 16, 2009, 17:48:40 »
Hui, pelottavia juttuja! :D Itsellenikin on sattunut pari tällaista tapahtumaa. Esim. noin vuosi sitten kun olin yksin kotona. Tein sohvalla
läksyjä. Yhtäkkiä kuulin, kun joku kuiskasi nimeni. Toisen, kolmannen kerran. Olin ihan paniikissa ja kiersin ympäri taloa, sit se ääni
vaan loppu. Hyi, sit istuin sohvan nurkassa jtn. puol tuntii, ennen ku uskalsin liikkua. :D Enkä mä ikinä saanu tietää, mikä se ääni oli.
Ja tässä pari viikkoa sitten tapahtui myös jotain hassua. Olin aamulla lähdössä kouluun, ja äitini oli jo lähtenyt töihin. Olen aina sellainen, että kaikki täytyy tarkistaa ainakin sataan kertaan. Kävin vessassa vähän ennen lähtöä ja sammutin mennessäni valot vessasta ja suljin oven. Vähän myöhemmin kävin kurkkaamassa vessan ovesta, että valot eivät olleet päällä. Kaikki oli kunnossa. Kuitenkin kun tulin koulusta, vessan ovi oli apposen auki ja valot päällä. Hui! :/
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #263 : Syyskuu 23, 2009, 21:54:44 »
Sanompa yhden tapauksen mikä sattui itselleni. Tämäkin juttu on vain hyvä sattuma sitten, ei mikään kummitusjuttu.

Tossa keväällä kun oli nää haut käynnissä noihin oppilaitoksiin olin laittanut pariin kouluun hakemuksen, mutta en todellakaan tiennyt kuinka kauan joutuu odottamaan kutsua pääsykokeisiin joten aloin kuukauden kuluttua hakuajan päätöksestä huolestua hiukan kun kutsua ei tullut siis yhtään miltään oppilaitokselta (ja olin hakenut neljään paikkaan). Kaveri oli saanu yhden kutsun joitain päiviä aikaisemmin ja itse jännäsin kun en tiennyt tuleeko sitä kirjettä vai ei, kumminkin aikaa pitäisi jonkin verran olla jotta voisi tehä ennakkotehtävän. Usko alko hiukan hiipumaan kun sitä aikaa oli pääsykokeisiin enää vain parisen viikkoa.

Noh, satuin olemaan tuolloin kaverilla yökylässä ja juteltiin sitten ennen nukkumaan menoa mm. pääsykokeista. Satuin kyseiseltä paikaltani näkeen suoraan ikkunasta ulos ja satuin sopivasti sitten äkkäämään tähdenlennon, siis elämäni ensimmäisen sellaisen (onneksi kerroin asiasta kaverille koska en olisi muuten ymmärtänyt näkemääni^^). Kaveri sitten kehotti toivomaan jotain, ja minä sitten ihan leikkimielessä toivoin että kutsut pääsykokeisiin tulisi seuraavana päivänä. Niinhän ne sitten tulikin^^

Olihan se pieni sattuma, en siis usko että toiveeni olisi mitenkään vaikuttanut asiaan, mutta voisi olettaa että jotain vaikutusta sillä olisi ollut kun niin sopivasti tuo tähdenlennonkin havaitsin.
"Are we there yet?"
"No"

Poissa Töyhtöhyyppä

• Vuotislainen
  • Kuuhulluus iski
« Vastaus #264 : Syyskuu 27, 2009, 15:04:04 »
Kävi tänään aika hauska yhteensattuma, taidan laittaa sen tänne...
 Olin lukenut jostain lehdestä juttua Paloma Faithista (oli Demi varmaan...) ja kun nimi ei ollut tuttu, päätin laittaa sen Youtubeen.
No, samalla kuuntelin radiota ja sieltä tuli juuri joku hyvä biisi, joten päätin sen kuunnella ennen kuin avaan Youtuben. Kun biisi oli loppu,  laitoin Youtubeen hakusanaksi "Paloma Faith" ja klikkasin ensimmistä hakutulosta. Yllätys yllätys, se oli juuri se biisi (stone cold sober) joka oli vain hetki sitten tullut radiosta. Mikä yhteensattuma, kun ei ollut todellakaan hajua mikä ja kenen biisi tuo on. :D
 Yliluonnollisia kokemuksia.... No, pienenä ihmettelin että miksi tavarat vaihtavat yöllä paikkaa kun nukun. Se sitten paljastui että kävelen unissani ja siirtelen niitä. Ei ollutkaan mitään yliluonnollista. :)
"Tänään satun olemaan täällä - Huomenna jossakin toisessa paikassa. Minä kuljen kulkemistani, ja kun löydän hauskan paikan, pystytän telttani ja soitan huuliharppua."

Poissa charmed

• Sourcream and onion!
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #265 : Syyskuu 27, 2009, 16:27:00 »
Voi näitä löytyy; meillä on ihan oma kotikummituskin :-)

Kaikki alkoi eräänä iltana kun kaikki (minä, siskoni ja äiti) olimme jo menneet nukkumaan. Olin puoliunessa, kun kuulin jotakin itkun tai puheen tapaista. Ajattelin, että mielikuvitus teki tepposet mutta asia jäi häiritsemään joten huikkasin oveltani että kuka täällä mumisee. Samaan aikaan siskoni, joka ei vielä ollut nukkumassa, kurkkasi omalta oveltaan ihmetellen samaa asiaa. Menimme äidin luokse, mutta hän vain luki eikä ollut kuullut eikä sanonut mitään.

Sitten en muista enää missä järjestyksessä mikäkin on tapahtunut mutta jaa. Ei kai se ole tärkeintä.

Talomme edustalla on katulamppu, joka saattaa ihan yhtäkkiä vain pimetä. Ei se sinänsä ole outoa, mutta muutaman kerran siskoni on saanut sen takaisin päälle silkalla tahdonvoimalla.

Kerran olin viemässä mummolan koiraa takaisin kotiinsa (mummola on siis ihan tuossa 100 metrin päässä meidän talostamme). Olimme juuri alittaneet edellämainitun katulampun, kun lamppu sammui ja parin sekunnin päästä koira alkoi haukkua ja murista sitä kohti. Minulle tuli tietysti mieleen kaikki "eläimet vaistoavat aaveiden läsnäolon"-jutut ja tuli sitten aika kiire sinne mummolaan :D

Sitten yhtenä päivänä joskus talvella (minä olin mennyt koulun jälkeen mummolaan ja äiti oli töissä), siskoni ja tämän poikaystävä ajoivat pihaamme. Vaikka kello oli vasta neljä, oli pimeää (koska oli talvi. Ihan vaan selvennykseksi :D) joten ulos näkyi hyvin kun eteisessä oli valot. Siskoni ja tämän poikaystävä istuivat autossa kun eteisen valot yhtäkkiä sammuivat. He istuivat autossa vielä pitkään (n. 15-20 min.) odottaen, josko mummo tulisi ulos (mummeliinilla on tapana lämmittää meidän uuni jos emme ole kotona). Eipä tullut. Koko talo vain pysyi pimeänä. No, lopulta siskoni tuli kotiin ja soitti minulle kysyen "milloin tulet kotiin" ja "onko mummu kotona ja onko se käynyt meillä". Ei, mummu oli töissä.

Muutaman kerran, kun olen ollut yksin kotona, olen ihan varmasti kuullut hihitystä olohuoneesta. Ihan varmasti.

Hmm, mitäs vielä.. Ainiin, olihan tietysti se kerta kun hella oli päällä itsestään.
  Oli siis sunnuntai, eikä kukaan ollut ollut/käynyt meillä kotona perjantain jälkeen. Minä olin ollut mummulassa koko viikonlopun, siskoni ja äitini missä lie, en muista enää. Lauantaina eräs ystäväni oli tullut mummulaan yöksi minun kanssani, ja sunnuntaiaamuna päätimme tehdä elokuvan. Tulimme meille hakemaan tarvikkeita. Tulimme takaoven kautta, menimme suoraan keittiöön, ystäväni jäi istumaan ruokapöydän luokse ja minä hain purkkaa kaapista, joka on lieden vieressä. Huomasin että vasen alaliesi hehkui punaisena (eli se oli kuuma) ja kaapit ja liesituuletin sen yläpuolella oli lämmin. Ystäväni istui edelleen ruokapöydässä kun minä väänsin nappulat kiinni. Kaksi nappulaa oli käännetty; se josta säädetään lieden lämpötila ja lapsilukko, jota ei voi vahingossa avata (pitää painaa toista nappia alhaalla että saa nappulan offilta pois). Ruokapöytä sijaitsee n. neljän metrin päässä liedestä, ja vaikka ystäväni olisikin laittanut lieden päälle, se ei olisi ehtinyt kuumua niin nopeasti; olimme olleet sisällä vasta muutaman minuutin.

Erään kerran äitini oli yksin kotona ollessaan kuullut koputuksen minun huoneestani. Minulla on tapana pyöriä unissani ja koska sänkyni on äidin huoneen puoleisen seinän vieressä, kaikki kolahdukset kuuluvat hänen huoneeseensa. Äiti oli siis aluksi automaattisesti ajatellut, että minun polveni kolahti seinään mutta sitten hän muisti, että oli yksin kotona. Äiti nukkui sen yön valot päällä :---D

Niin ja kerran, joskus 2004 joulukuussa tai -05 tammikuussa, kun mummolan entinen koira Amppa oli kuollut (-04 marraskuussa), näin kyseisen koiran huoneeni nurkassa istumassa ja katselemassa minua valppaasti :-) Siitä lähtien olen uskonut että minun suojelusenkelini ei ole mikään tavallinen enkeli; minun suojelusenkelini on Amppa, valkoinen koira joka karkottaa pahan!

Enempää ei nyt muistu mieleen 8( Mutta jännää on ollut :---------D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2009, 17:12:32 kirjoittanut charmed »
so then i was like AVADA KEDAVRA
and he was like *dead*

Idiootti

• Ankeuttaja
« Vastaus #266 : Syyskuu 29, 2009, 19:24:44 »
Oltiin perheen kanssa barcelonassa joku kesä. Siellä sitten käveltiin yhtä katua pitkin ja yhtäkkiä joku nainen aika rivakasti käveli ohitseni vähän kai vahingosa tönäisi minua ja melkein törmäsi. Käännyin ja olin sanomassa jotain, mutta mykistyin melkoisesti, kun nainen oli naapurimme (siis suomesta ofc) perheineen. Keskellä barcelonaa eikä meillä ollut tietoakaan että ne oli siellä. Ei tuollaista voi tapahtua :D.

Samantapainen yhteentörmäys oli, kun olimme (taas kerram) perheen kanssa matkalla ajamassa lappiin ja pysähdyimme pihtiputaalle syömään. Siellä törmäsimme Oulussa asuviin kavereihin. Vielä oudompaa on että olemme törmänneet heihin kahtena tai kolmena aiempana vuotena kesällä, kun olimme matkalla lappiin. Ihan hyperoutoa on, että se on aina se sama pihtiputaan pysähdyspaikka jossa tapaamme :D.

Nyt on kiire ei ehdi (ja jaksa) kirjoittaa näitä enemmän.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #267 : Lokakuu 25, 2009, 21:17:07 »
En tiedä, onko tämä omaa mielikuvitukseni tuotetta, mutta merkillinen tapaus kuitenkin.

Tämä sattui viime vuoden syksynä, jokin harmaa syystorstai. Meillä oli ollut viimeisellä tunnilla liikuntaa. Menin tapani mukaan tunnin jälkeen kirjastoon odottamaan linja-autoani. Aika oli täysi, ja lähdin pysäkille. En ole koskaan ennen unohtanut mitään omaisuuttani mihinkään, mutta nyt unohdin - liikuntapussini jäi kirjaston aulaan. Tilannetta en tajunnut, ja astelin hyvin mielin linja-autoon.

Puolessa välissä matkaa en vieläkään muistanut, että olin unohtanut liikuntatavarani kirjastoon. Sitten olin tuntevanani kaksi taputusta vasemmalla olkapäälläni. Käännähdin katsomaan taakseni, eikä koko linja-autossa näkynyt takanani ketään. Sitten säpsähdin: muistin, että olin jättänyt kamppeeni vahingossa kirjastoon.

Soitto kirjastoon ja seuraavana päivänä pussukan haku. Sen koommin en ole liikuntavarusteita päästänyt silmistäni hetkeksikään.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #268 : Marraskuu 05, 2009, 13:47:34 »
Yksi yliluonnollinen kokemus löytyy! Tai no, en tiedä, onko se varsinaisesti kokemus, mutta sanonpa kuitenkin.

Siis, kotiimme oltiin kutsuttu paljon vieraita (tuo ei sitten liittynyt vielä mihinkään :D). Joku kertoi jonkun jutun, millä neljä lasta saa nostettua kevyesti aikuisen miehen. Aluksi en uskonutkaan sitä, mutta kokeiltiin kuitenkin. Aikuinen mies (tässä tapauksessa 86-kiloinen isäni) meni penkille istumaan, jonka jälkeen neljä pienintä lasta yrittivät aluksi nostaa hänet sormillaan. Ei tullut mitään. Sitten laitoimme kaikki silmät kiinni ja heiluttelimme sormiamme (:D) isäni pään päällä keskittyneesti tovin jos toisenkin. Kun kokeilmme nostaa isäni uudestaan (edelleen pelkillä sormilla) hän oli höyhenenkevyt. Taikaa! o.O

//Ai kokeiltiinko? :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2009, 19:29:54 kirjoittanut Presto »
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #269 : Marraskuu 05, 2009, 18:28:57 »
Yksi yliluonnollinen kokemus löytyy! Tai no, en tiedä, onko se varsinaisesti kokemus, mutta sanonpa kuitenkin.

Siis, kotiimme oltiin kutsuttu paljon vieraita (tuo ei sitten liittynyt vielä mihinkään :D). Joku kertoi jonkun jutun, millä neljä lasta saa nostettua kevyesti aikuisen miehen. Aluksi en uskonutkaan sitä, mutta kokeiltiin kuitenkin. Aikuinen mies (tässä tapauksessa 86-kiloinen isäni) meni penkille istumaan, jonka jälkeen neljä pienintä lasta yrittivät aluksi nostaa hänet sormillaan. Ei tullut mitään. Sitten laitoimme kaikki silmät kiinni ja heiluttelimme sormiamme (:D) isäni pään päällä keskittyneesti tovin jos toisenkin. Kun kokeilmme nostaa isäni uudestaan (edelleen pelkillä sormilla) hän oli höyhenenkevyt. Taikaa! o.O
Tuollaista samanlaista juttuahan kokeiltiin Big Brotherissa vähän aikaa sitten ja se toimi. Kai se aika yliluonnollista on :D Kokeiltiin tuota silloin, kun se oli tullut esille, ja hyvin toimi meilläkin. On silti aika merkillistä. :)
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #270 : Marraskuu 08, 2009, 00:27:33 »
joukkueen kanssa kun olimme Laihialla pelimatkalla, yövyimme maatilamajoituksena eräässä vanhassa talossa. Olimme jakautuneet kahteen huoneeseen, ja toisen huoneen asukkaat (heitä oli 4, kaikki muut nukkuivat isossa huoneessa) kysyivät aamulla, kuka kävi yöllä vessassa monta kertaa. He olivat kuulleet askelia jotka menivät vessaan, ja vessan vetämisen ääniä. Kukaan huoneestamme ei ollut käynyt yöllä missään. Vessa oli sellaisessa paikassa, että sinne ei päässyt kuin näistä kahdesta huoneesta, eli se ei ollut kukaan muu talon asukas.
Tahdonvoimaa!

Poissa Elovenatyttö

• Kultakutri
  • Vuotislainen
« Vastaus #271 : Marraskuu 14, 2009, 16:18:01 »
Hui että mua rupes pelottamaan :<
Onneksi en ole yksin kotona, olisin muuten jo ihan paniikissa.

Tää on aika pikku juttu, mutta kerron sen nyt kumminkin. Oltiin kerran kavereiden kanssa ulkona ja sovittiin että eräs kavereistani käy hakemassa kaikille kiskalta karkkia. Me muut jäätiin istumaan penkille ja odotettiin. Mua rupes hetki hetkeltä huolestuttamaan enemmän ja enemmän, en yhtään tiedä miks. Sanoin tästä muille, mutta kukaan muu ei ajatellut samoin. Kun kaverini sitten tuli, hän kertoi kompastuneensa kengännauhoihinsa. Koko hänen oikea kämmenensä oli veressä.
The girl who lives in dreams.

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • + The Song of Life +
« Vastaus #272 : Tammikuu 09, 2010, 13:02:54 »
Sattui joskus lapsena, ehkä noin 6-7 -vuotiaana. Olin sopinut silloisen kaverin kanssa tapaamisesta, että menisin käymään hänen luonaan ja hän tulisi matkan puoleen väliin minua vastaan. Oli talvi ja alkuilta, eli melkein säkkipimeää jo. Olin jo melkein tapaamispaikassamme, kun yhtäkkiä minua alkoi pelottaa ihan järjettömästi. En yhtään tiedä miksi. En pelännyt tuolloin pimeää tai yksin pimeällä ulkona oloa tms. Yhtäkkiä vaan jostain vyöryi sellainen käsittämätön pelon tunne päälle. Näin jo tapaamispaikkamme siitä missä seisoin, ja minun ja sen välissä olisi ollut vain noin 100 metrin mittainen metsätie. En kuitenkaan uskaltanut astua sille. Kuulin ihan selvästi ystävällisen naisen äänen, joka sanoi "Mene pois." En liikahtanutkaan, tuijotin vaan sitä tietä. Sitten naisen ääni muuttui hätääntyneeksi ja hän sanoi kovemmin "JUOKSE!" No miehän lähdin sitten juoksemaan takaisin kotiin päin kuin aropupu, enkä pysähtynyt kuin vasta kotiovella, ja taakse katsomatta sisään ja ovi lukkoon.

En kertonut äidilleni miksi olinkin tullut takaisin. En kehdannut sanoa että olin kuullut äänen, vaan sanoin ettei kaverini ollutkaan ollut tapaamispaikassamme joten tulin kotiin. (En oikeastikaan ollut nähnyt häntä siellä tien päässä, vaikka oltiin sovittu että nähdään siellä.) Hän soitti kaverini kotiin ja taustalta oli kuulunut kaverini itkua, ettei hänkään ollut nähnyt minua, vaikka oli istunut lumihangessa ja odottanut. Sitäkään en tajua, että miten kaverini olisi ehtinyt siellä istumaan ja odottelemaan, kun olimme kuitenkin lähteneet kodeistamme samaan aikaan ja tapaamispaikkaan oli molemmilta yhtä pitkä matka. Epäilinkin että ehkä hänelle oli käynyt sama juttu kuin minulle...

Ei mitään hajua mitä tapahtui ja miksi, enkä osaa arvailla mitä olisi tapahtunut (jos mitään) jos olisin mennyt sille tielle.
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Poissa Rasta

• Ennustaja-akka
  • Vuotislainen
  • Got a smile on my face, but I'm recking the place
« Vastaus #273 : Maaliskuu 21, 2010, 13:08:10 »
Minulle ei kovin paljon ole yliluonnollisia juttuja tapahtunut (ainakaan mitään muistamisen arvoista) tai no, mitä nyt kuulen joskus ihmisten puhetta sieltä sun täältä, mutta monien juttujen mukaan se ei ole edes niin yliluonnollistakaan, kovin yleiseltä vaikuttaa. ^^
Siis yksi jonka muistan tapahtui ehkä puoli vuotta sitten. Se ei ole kovin pelottava juttu, mutta itseltä meinasi silloin tulla kuset housuun kun yksin on kotona.
Niin siis, olin yksin kotona yläkerrassa ja oli pimeätä. Aloin kuulla ihmisten puhetta ympäriltäni ja hermostuin hiukan, joten menin pistämään valot päälle ja musiikkia. Sitten uppouduin täysin keskusteluun jonkun italialaisen kanssa eräässä chatissa. Meni ehkä viisitoista minuuttia enkä keskittynyt muuhun kuin keskusteluun, mutta tuli vessa-hätä joten sanoin että tyypille että odota hetki ja menin vessaan. Kun tulin takaisin koneen ääreen, jokin häiritsi minua pahasti ja aloin ihmetellä. Sitten vasta tajusin että valot olivat sammuneet! Olin (ja olen yhä) 100 % varma etten sammuttanut valoja, mutta jotenki ne vain olivat kiinni. Loppu ajaksi olinkin lukittautunut vessaan piiloon. ^^
Myy, miten sinä pääsit sisään?? -Muumipeikko
Ovesta, tollo! -Pikku Myy
Ovesta??! -Muumipeikko

winterberry

• Ankeuttaja
« Vastaus #274 : Maaliskuu 26, 2010, 20:58:48 »
Elämä skitsofrenian kanssa tuntuu joskus hieman yliluonnolliselta.