Kirjoittaja Aihe: Nomen Est Omen #1 - Remus Lupin  (Luettu 17618 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Nomen Est Omen #1 - Remus Lupin
« : Lokakuu 28, 2002, 22:31:53 »
Onko nimi enne? Tunnettu latinan kielinen lausahdus väittää, että nimi on enne. Nomen Est Omen. No siltä pohjalta lähden myös minä tekemään teorioita Harry Potter -teoksista. Missään nimessä en väitä, että mikään olisi täysin varmaa jne. Nimien selvitykset perustuvat täysin nimitutkimuksiin ja kieliin. Myytit ovat pääasiassa Kreikasta, Roomasta ja Egyptistä. Alan kutsua näitä pieniä juttusiani NEO:iksi.. Ja toivoisin että kerrotte mitä teille herää näistä jutuista?

NEO#1 Remus Lupin

Remus -> Romuluksen veli, Rea Silvian ja Marsin poika, jätettiin heitteille, naarassuden imettämät ja paimenen kasvattamat, Romulus perusti Rooman ja surmasi veljensä
Lupin -> Canis Lupus -> susi

Teoriassa voisi olla mahdollista, että Remus Lupinilla, joka toimi vuoden Pimeiltä Voimilta Suojautumisen
opettajana (DADA) Tylypahkassa (Hogwarts) ja joka muuttuu täyden kuun aikaan sudeksi, voisi olla veli. Veljen
nimi olisi tuolloin mahdollisesti Romulus Lupin. Teoriassa voidaan olettaa, että Remus on tässä velhojen
taistelussa olemassa olon puolesta hyvän puolella ja että Romulus olisi pahan puolella. Oletus johdetaan
Rooman perustamisen legendasta, jossa sudenimettämä ja paimenen kasvattama Rea Silvian ja Marsin poika
Romulus perusti Rooman ja surmasi tämän jälkeen kaksoisveljensä Remuksen. Oletetaan siis, että Remus oli
viaton ja syytön siihen, miksi hänen veljensä hänet surmasi. Rowlingin maailmassa Remus on luultavasti jo
ainakin osittain hyvyytensä todistanut.

Huhujen mukaan Remus on seuraavissa teoksissa palaava ja nouseva arvoon arvaamattomaan. Samaan aikaan tulevien
teosten sävy synkistyy, Voldemortin voiman koko ajan kasvaessa. Koska Remuksen merkitys on nousussa, olisi
teoriassa mahdollista, että Rowling aikoo antaa legendoille kyytiä ja antaa Romulukselle ansionsa mukaan.
Taistelessaan Harryn puolella Voldemortia vastaan, on Remus mitä luultavammin lopultakin voittajan puolella.
Mikäli hänellä mahdollisesti on veli, Romulus, joka varmasti olemassa olessaan on Pimeän Herran joukoissa,
kääntää Rowling kaiken Remuksen eduksi ja kertoo oman mielipiteensä Rooman ensimmäisen hallitsijan tekojen
oikeuksiin.

Herää kysymys, kuinka suurta osaa "susi" asiassa näyttelee. Romulus ja Remus olivat suden imettämiä, ja nyt
Remus on ihmissusi, joka ei voi hillitä muutostaan muutoin kuin helpottamalla kipuja taikajuoman avulla. Onko
siis mahdollinen veli myös näiden muutosten uhri? Onko ihmissusius periytyvää Lupinin suvussa, vai olisiko se
vain ja ainoastaan mahdollisilla kaksosilla? Toisaalta jos suvun nimi on Lupin, tarkoittaako se koko suvun
kannalta susiutta vai ei?

(Romulus ja Remus - myytti Rooman synnystä
Romulus ja Remus olivat kaksospojat, joiden isä oli itse sodanjumala Mars, ja äiti kuolevainen. Epätavallisen syntyperän vuoksi paikallinen kuningas määräsi pojat kuolemaan, ja heidät hylättiin korissa Tiber-virtaan. Korin pelastivat Marsin tunnuseläimet, naarassusi ja tikka. Naarassusi imetti poikia ja piti heistä huolta. Myöhemmin paimen kasvatti heidät ottopoikinaan. Vartuttuaan Romulus perusti legendan mukaan Rooman kaupungin vuonna 753 eKr. Nimi Romulus tarkoittaa roomalaista. Myöhemmin pojille tuli riita, jonka seurauksena Romulus tappoi Remuksen. Tämän jälkeen Romulus toimi 40 vuotta Rooman kaupungin hyvänä hallitsijana, kunnes hänen harjoittaessaan sotajoukkojaan kentällä, tuli myrskytuuli, jota tempaisi hänet taivaaseen ukkospilvessä.)

Tuulensisko

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2003, 20:39:21 »
Nämä NEO:t ovat hyvin mielenkiintoisia. Onko joku maininnut, että se olisi NOE, jos lyhennettäisiin nimi on enne? Ei sillä mitään väliä, kunhan höpisen omiani...

Onkohan Remuksella jotain yhteyttä Roomaan tai Italiaan vai onko nimi vain muuten vain niin roomalaistyylinen (Remus ja latina, kyllä ne nyt jotenkin sinne päin tuntuvat viittaavan)? Voi olla, että kyse on vain tuosta legendasta ja siitä, että Joanne halusi sukunimen samalla tyylillä tai jotain.

Niin juu. Onko kellään arvauksia Remuksen toisesta nimestä, siitä , joka alkaa J:llä?

Serokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2003, 21:24:22 »
Jospa Remus olikin utelias siitä, miksi hänen kaksoisveljensä eristetään kaikista kerran kuussa, jospa hän olisi saanutkin sudenpureman tältä. Okei, okei, arvailua.
Itse en usko Remuksella olevan kaksoisveljeä, veli korkeintaan, mutta sisko sen sijaan voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Tuleeko neloskirjassa muuten kaikkien kuolonsyöjien nimet selväksi? Minun hatara muistini nimittäin yrittää sanoa jotain sellaista.
Jeeph. Liitty aiheeseen, nimittäin jos tulee, niin ajattelin sanoa, että miksei siellä sitten ollut ketään Lupinia, jos Remuksella on kuolonsyöjäveli. Mutta anteeksi nyt nämä hourailuni.

Poissa Remy Sharpe

• Sharpukkaliini
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2003, 21:31:23 »
Pieni teoria. Taisi olla jossain muuallakin.
No, kun Voldemort on aktiivinen tai jotain Mars on kirkas.
(viisasten kivessä).
Remus oli Marsin poika.
Voldemortilla ja Marsilla on yhteys.
Joten, Voldemort Remuksen isä?
Ja Lupinit adopdoivat Remuksen?
Kaukaa haettua, mutta kuitenkin...
Pirskutti, en muista mistä luin tämän.
(Vai keksinkö itse? En varmaan...)
Kuolemani haittaisi mitä suurimmissa määrin aikomustani elää ikuisesti

Poissa JFA

• Halihörhö
  • Henkihörhö
  • Sukupuoli: Velho
  • Pyhmis
    • Facebook
  • Pottermore: StoneSnidget154
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2003, 19:31:40 »
Jups, Remy. Tästä oli jotain juttua Wanhassa.

VK:
"Mars on tänä yönä kirkas", sanoivat kentaurit Kielletyssä metsässä, sinä yönä kun Voldemort kävi tappamassa siellä yksisarvisen.

LP:
"Olemme käsitelleet planeetoista ennustamisen lähes kokonaan. Tänään meillä on kuitenkin erinomainen tilaisuus tarkkailla Marsin vaikutuksia, sillä sen asema on juuri nyt mitä mielenkiintoisin. Katsoisitteko kaikki tähän suuntaan, niin minä himmennän valot.."
Harry nukahti, ja näki unta että lensi huuhkajalla Valedrojen talolle, ja näki Matohännän ja Voldemortin siellä. Voldemort kidutti Matohäntää kidutu-kirouksella, ja Harry heräsi.

Mars on punainen planeetta. Voldemortin silmät ovat punaiset.
Mars on roomalaisten sodanjumala. Sopii Voldemortille, eikö?
Marsilla viitataan siis Voldemortiin.

Rooman perustajat, Remus ja Romulus, olivat tarinan mukaan Marsin poikia.
Romulus kuitenkin surmasi veljensä Remusin, kun kaupunki oli perustettu.

Voldemort on Remusin isä?
Eeh.. Iät ehkä sopisivat kyllä, mutta muuten..

Muuten, mitä Remus teki Tylypahkan jälkeen? Ja varsinkin sen jälkeen, kun James ja Lily kuolivat, Sirius joutui Azkabaniin ja Peterin luultiin olevan kuollut.
Remus oli siis yksin. Vai?

JFA
Petunia Dursley for the next DADA teacher. Seriously!

Tuulensisko

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2003, 11:30:20 »
Hupsista! Eipäs sittenkään jätetä tuota Lupin-osaa nimestä ihan pelkästään yhden teorian varaan.

Huomasin tämän itsekin vasta edellispäivänä. Satuin kysymään äidiltäni, miten Lupin pitäisi lausua. Hän oletti, että takoitin ranskalaista sukunimeä. Ihmettelin, että onko se ranskalainen sukunimi, ja kysyin, mitä se tarkoittaa. Äiti sanoi, että sutta. Minä huomautin, että susi on loup. Äiti ehdotti, että se olisi sudenpentu. Päätimme tarkistaa sanakirjasta.

Minä en vain tajua, miksei kukaan ole huomannut tätä. Varmasti joku on, minä en vain ole löytänyt siitä mainintaa mistään. Tuskinpa minä tätä ensimmäisenä keksin. Onhan se nyt liian yksinkertaista vain mennä katsomaan sanakirjasta...

Katsoimme sekä englannin, että ranskan sanakirjat ja molemmat käänsivät sanan lupiiniksi. Lupiini on kukka, jonka varmaan jokainen on joskus nähnyt, koska niitä kasvaa täällä Suomessakin varsin runsaasti. yritin näin nopeasti etsiä tietoa siitä ja sain selville sen symboliseksi merkitykseksi "ahneuden" tai "ahmimisen".
Sain käsityksen, että sen toinen nimitys on sudenpapu.

Tämä tarkoittaisi (olettaen, että olen oikeassa), että "lupin" ei ole yksinkertaisesti Rowlingin väännös "lupuksesta". Lupuksesta on tullessaan ranskankieleen tullut osa nimestä kasville; "lupin", mutta itse susi-sanasta on ajan myötä muotoutunut "loup".

Oliko tässä viestissä mitään intoa? Enhän minä sanonut oikeastaan muuta kuin, että Lupin ei olekaan suora väännös sudesta vaan, että se onkin kukka, jonka nimi on väännös sudesta :? Paitsi, että tämäkin saattaa olla vain sattumaa, eikä Rowling tiedä lupiinien toisista nimistä yhtään mitään.
Armahtakaa minua, olen ollut sairaana...

Jos neiti Nimiekspertti voisi kommentoida kaikessa tietämyksessään tätä viestiä ja kertoa, olenko ihan hakoteillä.

Lupin lausutaan muuten "luupin", jos näin suomalaisittain kirjoitetaan. Sikäli kuin, jos joku ei tiennyt...

Poissa Tracey

• Vuotislainen
    • http://www.eskapismi.net/maarit
« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2003, 23:14:01 »
http://dictionary.reference.com/search?q=mar

Marvolosta vain...
mar ( P ) Pronunciation Key (mär)
tr.v. marred, mar·ring, mars
To inflict damage, especially disfiguring damage, on.
To impair the soundness, perfection, or integrity of; spoil.

eikö tämä menisi jo siihen teoriaan Marsista?

Josephine

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Kesäkuu 06, 2003, 20:05:54 »
Liittyyköhän Lupin-nimen valintaan olenkaan se, että Maurice Leblancin kirjoissa on herrasmiesrosvo Arséne Lupin? Sen verran kuuluisa hahmo (monia filmatisointejakin), että Row olisi hyvin voinut kuulla siitä. Heh, meidän kaikkien rakastama Lupin onkin saattanut varastaa jotain. Mutta mitä?

Älkää ottako liian vakavasti...

Darth Idril

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Kesäkuu 16, 2004, 15:30:31 »
Minulla oli myös joskus kun luin tämän niin mielessä, että Lupinin sukunimi voisi tulla Arsene Lupinista, mutta mitä se tarkoittaisi?

Jos joku ei tiedä niin Arsene Lupin oli erittäin hyvä rosvo, hän osasi naamioitua niin, etteivät poliisit tunteneet häntä. Hän on ollut vankilassa, mutta onnistui pakenemaan kun häntä siirreltiin.

Jos Remus olisi Arsenen lapsenlapsenlapsi? Arsene eli noin 1870-1930/1950( riippuu tietysti että kuoliko hän kovinkaan nuorena ). Ja Maurice Leblancehan on kuvaillut Arsenen naisten mieheksi ja varmaan hän olisi myös hankkinut lapsia(Arsene). Ja Kelmit ovat syntyneet noin 1960 ja yleensä lapsia hankitaan 20-30 vuotiaana, joten teoriani on mahdollinen.

Poissa Howler

• "Räyhääjä"
  • Vuotislainen
« Vastaus #9 : Syyskuu 10, 2005, 16:00:24 »
Minnulle tuli mieleen tälläinen (Chipi [ystäväni] auttoi minua kylläkin)

Mars - Remus Lupin. Jos nämä kaksi linkittyvät toisiinsa niin mietin seuraavaa:

Vaikka Mars on punainen, eli sama väri kuin Voldulla silmissä, se ei välttämättä merkitse mitään. Mutta kun aloin miettimään.. Mars - Sodanjumala. Sitten tästä tuli mieleen: Remus Lupin - Voldun vastaisen sodan komentaja?

Seuraava teksti pienellä koska en tiedä vedetäänkö tuokin spoilaukseksi, eli LUKEKAA OMALLA VASTUULLA

(pieni huomautus: Puoliverisen Prinssin lukeneet voivat miettiä, se VOISI tukea kun miettii mitä tapahtui.)

EDIT.
Niin ja entäs Arsene Lupin, hmm? Ei saa unohtaa että Rowling on voinut saada Remuksen nimen lopun myös tuosta mestarivarkaasta.. Vai?

Puolikuu

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Lokakuu 19, 2005, 12:00:48 »
Lainaus
Niin juu. Onko kellään arvauksia Remuksen toisesta nimestä, siitä , joka alkaa J:llä?

Taitaa mennä offtopiciksi, mutta Remuksen toinen nimi on John.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #11 : Marraskuu 03, 2005, 18:06:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Howler"

Niin ja entäs Arsene Lupin, hmm? Ei saa unohtaa että Rowling on voinut saada Remuksen nimen lopun myös tuosta mestarivarkaasta.. Vai?

En usko, vaikkakaan tuo ei ole mahdoton ajatus. Uskon kuitenkin Lupinin sukunimen tulevan juuri Canis Lupus (suden latinankielinen nimi) -nimestä.

Poissa Joku

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MarauderIce16727
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #12 : Marraskuu 05, 2005, 16:58:34 »
Haluan huomauttaa: Lupin on ihan vain tavallinen ranskalainen sukunimi (löysin sen ranskankirjassani olevasta nimiluettelosta), joten se ei välttämättä tarkoita mitään. Vai onko Remus peräti ranskalaista sukua?

Mutta totta kai, Rowling on saattanut ottaa kyseisen nimen Remukselle, koska se muistuttaa Lupusta. Uskoisin niin.

Valon morsian

• Ankeuttaja
Vs: Nomen Est Omen #1 - Remus Lupin
« Vastaus #13 : Tammikuu 21, 2007, 17:51:36 »
Aloitan siis tämän pohdintoni pohtimalla Lupinin etunimeä, Remus. Remus on anagrammissa esimerkiksi serum, tämän Rowling on varmasti huomannut. Ja serumillahan on monia merkityksiä, mutta ensisijaisesti se tuntuu viittaavan totuusseerumiin. Tässä siis varmaan vihje, että Remus puhuu totta ja on oikealla asialla? Inhimmillinen? Remushan on tunnetusti Romuluksen veli, kuten tiedetään. Miksi minulle tulee mieleen Regulus? Hänhän oli Siriuksen ystävä, joten tavallaan Reguluksen voisi lukea veljekseen. Regulus kuitenkin on kuollut, joten teoriani kaatuukin siihen. Eikös Rowling ole sanonut, ettei Remuksella ole veljeä? Tunnetuja Remuksia en oikein onnistunut löytämään ja nimikirjakin puskee vain myyttiä. Tavallaan tämä nimi voisi olla myös vihje kolmoskirjassa, että hän on ihmissusi. Hmm. Täytyy vielä miettiä tätä.

Ja sitten jatketaanpas Johnista, Remuksen toisesta nimestä. Enpä keksinyt tästä mitään anagrammia, joten mennäänpäs suoraan asiaan. Johnhan on Johanneksen lyhennös ja yksi tunnetuista nimistä. Muistamme John Smithin, ehkä fiktiivisen henkilön, jonka oli määrä kuolla, mutta Pocahontas pelasti hänet. Voiko tämä olla vihje, en usko. Tunnettuja Johneja ovat monet pääministerit ja presidentit, Johanneksia monet paavit. Eli tämä nimi merkitsisi johtoa ja uskonnollisuutta. Sovi meidän ei unohtaa Johannes Kastajaa, joka kastoi Jeesuksen. Kastoiko Remus Harryn sananmukaisessa merkityksessä vai kohtaamaan ankeuttajat, otuksia ja Voldemortin?

Ja viimeinen pohdinta perustuu Lupiniin, hurmaavaa. Tästäkään en anagrammia saanut väsättyä, mistä lie johtuu. Ei ainakaan huonosta englannin kielen osaamisesta, ei. Kuten aiemmin totesitte Arsene Lupin on mestarivaras. Ja kuten aiemmin epävakavissanne sanoitte, varastaako Remus jotain, tartuin heti teoriaan. Varastaako Remus Harryn sydämen viimeisenä kelminä, joka ei kavaltanut Jamesia. Eli siis tutustuu Harryyn, lohduttaa ja sellaista, sitten vain ... menehtyykin? Ja veisi Harryn viimeisen isähahmon mennessään. Varastihan hän jo Harrylta, kun otti pois Harryn mielestä parhaan DADA open. Eli siis se teoria on hyvinkin mahdollinen, vaikka sanoitkin tuon vitsillä. Olen kuullut lupiineista, nähnyt vain komealupiineja. Liittyykö tämä mitenkään, mahdollista mikäli puhutaan nuoruuden komeudesta... Lupin on varmaan johdettu sanasta Lupus tai Lupinus. En tiedä.

Tarvitsen lisää aikaa, tässä oli nämä teoriat näin alkuun. Ehkä joku ilta oivallan. Lupin muuten tarkoittaa täysikuuta. Siispä nimi menisi ajatukseltaan: Sudenkasvattama Täysikuu. Hihii. Kehitelkää teorioitani.

HUOMIOMUOKKAUS: Mielestäni Rowling on todennut, että Remus on puoliverinen ja hänellä ei ole veljeä. Siskosta ei ole puhuttu!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2007, 15:42:57 kirjoittanut Valon morsian »

Poissa Carola

• Tiikerinkultainen
  • Vuotislainen
    • journal
  • Tupa: Korpinkynsi
Re: Nomen Est Omen #1 - Remus Lupin
« Vastaus #14 : Tammikuu 25, 2007, 19:51:58 »
Oletus johdetaan
Rooman perustamisen legendasta, jossa sudenimettämä ja paimenen kasvattama Rea Silvian ja Marsin poika
Romulus perusti Rooman ja surmasi tämän jälkeen kaksoisveljensä Remuksen. Oletetaan siis, että Remus oli
viaton ja syytön siihen, miksi hänen veljensä hänet surmasi.

Tarun mukaan Romulus alkoi rakentaa muuria kaupungin ymparille. Remuksen mielesta muuri oli liian matala ja siksi aivan turha, ja taman todistaakseen -ja Romulusta pilkatakseen- han hyppasi muurin yli. Tasta Romulus suuttui, ja tappoi Remuksen. Eihan tama tietenkaan meidan oikeuskasityksiemme mukaan ketaan oikeuta tappamaan, mutta olihan siina Remuksessakin vikaa kun veljeansa noin tahallaan arsytti. Voisiko talla pienella tapahtumalla olla jotain yhteytta Potterien Lupiniin, en tieda. JOS Remuksella on ollut veli, olisiko heille tullut riitaa Remuksen ylenkatsoessa tata? Noh, tama on vain spekulaatiota eika oikeastaan edes mikaan tarkea pointti, tekipahan vain mieli lisata tama yksityiskohta.
Quid times?
Snape is a steamy pile of buffalo pucky
Rip off the Wings of a dragonfly

Annikainen

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Heinäkuu 26, 2007, 00:53:30 »
Joku taisi kysyä, onko remuksella mitään tekemistä Rooman nimen kanssa. Noh, Rooma l. Roma sai nimensä perustajaltaan Romulukselta. Melko selvää :) Jos tarina olisi mennyt toisinpäin, olisiko meillä nyt Rooman sijaan Reema? Tai jopa Reuma? *offia, mutta hehheh*

Poissa Minna

• ystävällinen mäyrä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #16 : Kesäkuu 22, 2008, 18:25:40 »
Muistaakseni luin wikipediasta joskus vähän aika sitten, että Remus viittaa juuri tuohon Remukseen ja Romulukseen. Ja Lupin tarkoitti jotain sutta tai ihmissutta, joka viittasi tietenkin siihen, että Remus on ihmissusi. Tämä on tietenkin saatettu jo sanoa täällä, mutta olen niin laiska, etten viitsi lukea edellisiä kommentteja :D
Mä huudan ohjeit mut auto menee puskii,
älä anna mun kuolla mun tuskii.

Carablea

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Heinäkuu 13, 2008, 20:23:31 »
No, nyt tiedämme ettei Remuksella ole veljeä. Lupinin nimen merkitys on aina mulle ollut ilmiselvä: se on selkeä viittaus siihen että hän on ihmissusi. En usko että Remus on hänen nimensä mistään muusta kuin susiin liittyvästä nimen kytköksestä, kuin myöskään Lupin.

Monica

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Joulukuu 16, 2008, 17:09:26 »
Eikö Remus Lupin nimessä Remus perustu historiaan eli se olisi toinen Romuluksesta ja Remuksesta joita susi äiti hoiti eli se nimi remus tarkoittaisi sutta. Ja Lupin tarkoittaisi kuuta niin kuin se tarkoittaakin eli susi ja kuu ja kuun valossa Remus Lupinista tulee ihmissusi. Ja niin edelleen toivottavasti joku tajuaa tota selitystä edes. Oon lukenu tollasen version Harry Potter Kumppani faktaa, fiktiota ja kansantaruja kirjasta jonka omistan.

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CatRain16320
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #19 : Kesäkuu 19, 2011, 20:11:07 »
Sori, jos on jo sanottu, mutta tuli mieleen vaan että roomalaisessa mytologiassa sen jonkun naarassuden nimi taisi olla Lupa yms. En tiedä oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä, mutta ilmoitin vaan...

-Tassu
~She lives in a fairytale somewhere too far for is to find~