Kirjoittaja Aihe: Mikä on suosikkielokuvanne ja miksi?  (Luettu 41017 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Anthea

• Ankeuttaja
Mikä on suosikkielokuvanne ja miksi?
« Vastaus #100 : Maaliskuu 25, 2006, 23:23:26 »
Rakastan elokuvia ja on vaikea valita parhaat. En viitsi jaksaa listaa loputtomiin, joten kerron niistä, jotka ovat eniten lähellä sydäntäni.

Star Wars
Alkuperäinen trilogia, oih. Olen koko ikäni kasvanut Star Warsin kanssa, sillä äitini on kyseisen sarjan suuri fani. Kenties periytyvää? Näyttelijät, erikoistehosteet, musiikki, ohjaus, käsikirjoitus. Mikä niissä ei olisi hyvää?
Episodi III on myös aika mukava ja saa minut jopa itkemään, mutta I ja II. Ei.

Walk the Line
Tässä elokuvassa Joaquin Phoenix tekee niin mahtavan roolin. Myös Reese Witherspoon on loistava ja on Oscarinsa ansainnut. Kappaleet ovat hyviä ja se miten Witherspoon ja Phoenix ne vetävät. Elokuva sai minut kiinnostumaan countrysta ja arvostan myös Johnny Cashia suuresti. Lisäksi Joaquin on syötävän suloinen.

Järki ja tunteet
Näin tänään, ettekä uskokkaan kuinka rakastuin. Loistava ohjaus ja tarina on koskettava, kyllä, kyyneleitä. Näyttelijät tekevät loistavaa työtä ja wow, elokuvaan on saatu upea näyttelijäkaarti.

Moulin Rouge
Pidän Ewan McGregorista näyttelijänä hyvin paljon ja Kidman on mielestäni myös aivan tajuttoman upea näyttelijä. Vaikka elokuvan alku hieman oudoksuttaakin, silti rakastuin kyseiseen elokuvaan kun sen ensimmäisen kerran näin. Kappaleet on sovitettu siihen hyvin eikä tavallaan edes voi kuvitella, että ne eivät ole alunperin kyseiseen elokuvaan.

Polly

• Ankeuttaja
« Vastaus #101 : Maaliskuu 30, 2006, 19:21:42 »
Moulin Rouge.

Mistä aloittaisin? Rakastan tätä elokuvaa. Näyttelijöiden suoritukset ovat niin lähellä täydellistä kuin voi olla. Puvustus, oi, ne naisten ja etenkin Satinen puvut ovat todella kauniita. Musiikki ja laulut ovat todella hyviä, todella hienosti otettu 1900-luvun lopun musiikkia elokuvaan, joka tapahtuu 1800-luvun lopulla. Boheemihenki on todella mahtava, muutenkin elokuva naurattaa ja itkettää ja sen voisi katsoa uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Sanani loppuvat kesken, jos yritän vielä ylistää tätä elokuvaa.

Shamines

• Ankeuttaja
« Vastaus #102 : Maaliskuu 30, 2006, 19:51:49 »
Ring 2
-Elokuva sai minut jotenkin "lumoihinsa." Olin 13, kun eka Ring-elokuva saapui elokuviin. En päässyt katsomaan sitä, joten vuokrasin sen, kun se tuli dvd:lle. Olin hieman pettynyt ykkös-osaan, koska odotin kunnon kauhua! Sitten kuulin että Ringille tehdään jatko-osa. Olin jo 15, joten olin iloinen että pääsin katsomaan sitä. Minun mielestäni Samara on säälittävä tässä kakkosessa, kun yrittää epätoivoisesti saada äitiä. Tulee haikea olo, ja siksi pidän siitä.

Jali ja Suklaatehdas
-Elokuvassa olevat näyttelijät tekevät mahtavan roolisuorituksen! Varsinkin kun Johnny Depp näyttelee Willy Wonkkaa. Elokuvassa on mahtavat lavasteet ja hauska juoni!

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #103 : Maaliskuu 31, 2006, 08:36:07 »
Paras elokuva minkä olen ikinä nähnyt on Taru Sormusten Herrasta-Kuninkaan paluu. Aina kun katson sitä, itken ja nauran. Tarina on mahtava, näyttelijät ovat mahtavat, maisemat ovat kauniit ja ennen kaikkea musiikki on aivan fantastista! En löydä elokuvasta mitään miinus puolia. En ikinä kyllästy siihen ja olen katsonut sen niin monta kertaakin. Itken aina.

Sound of Music, ihanaa musiikkia, hyvä tarina, hyvät näyttelijät. Tykkään tosi paljon.

Moulin Roudge, pitää kai minunkin sanoa se. Rakastan tätäkin musikaalia. Tarina on kyllä kaunein rakkaustarina, minkä olen kuullut. Ihanaa.

Tommi

• Ankeuttaja
« Vastaus #104 : Maaliskuu 31, 2006, 15:53:47 »
Ehdottomasti paras elokuva on Harry Potter ja Liekehivä pikari.
Se on erilaisempi kuin muut Harry Potter -elokuvat ja paljon romanttisempi.
Siinä on myös Voldemort, mikä on erittäin mahtavaa!  Ja joulutanssiaiset sekä enneuni jossa minulle tuli kylmät väreet, ja niin tuli myös kohtauksessa missä kuolonsyöjät tulivat Huispauksen MM -kisoihin ja manasivat koko ajan kaikkea. Se jäi minulla mieleen.

-Tommi

Bee

• Ankeuttaja
« Vastaus #105 : Maaliskuu 31, 2006, 21:42:04 »
1. JULMIA AIKEITA.
aaw. niin hyvä elokuva. juonittelua ja intohimoa. Sarah Michelle Gellar vetää kyllä elämänsä roolin tässä.

2. VIHREÄ MAILI
todella hyvä ja todella lumoava, todella romanttinen ja todella mietteliäs.
oikeasti Vihreää Mailia ei osaa sanoin kuvata.

3. GREASE
Ihana. Rakastan musikaali elokuvia. tjsp. YKSI PARHAISTA. nuori John Travolta, mikä hurmuri ja kaunis Olivia Newton-John. Laulelen vieläkin mutsin kanssa autolla ajelessamme Grease-musikaalin lauloja.

4. CHICAGO
aww. Catherine Zeta-Jones ja oma Bridget Jones eli Renee Zellweger.
Tässä musikaali-elokuvassa Catherine on musiikkitaivaan tähti, joka joutuu vankilaan miehensä murhasta. Samaan aikaan Roxie Hart (Renee) joka unelmoi viihdetaiteilijan urasta joutuu vankilaan miehensä murhasta myös. hmm. En nyt kunnolla muista elokuvaa mutta todella hyvä se oli. ja olen nähnyt sen vain kerran. (:

5. PIANO
aww. vanha leffa, mutta hyvä. Olisiko -93 vuonna tullut? kertoo mykästä naisesta, joka ilmaisee itseään pianolla ja hänen lapsestaan, miehestään, ja naapurin miehestä, johon hän rakastuu.

Lazu

• Ankeuttaja
« Vastaus #106 : Toukokuu 13, 2006, 10:32:46 »
Ring ja Ring 2
Nämä olivat ihania. Tai siis niin ihania kuin kauhuelokuvat nyt voivat olla. Pidän muutenki kauhuelokuvista, joten ei ole yllättävää, että nämä kaksi ovat suosikkejani.

Henkien kätkemä
Taisi olla ensimmäinen näkemäni anime. On vain jotenkin niin uskomaton. Itse en tunnu kyllästyvän tähän ollenkaan.

Jali ja suklaatehdas
Tämä oli hauska. Siksi varmaan pidän tästä niin paljon. Muuta syytä en oikein tiedä

McAny

• Ankeuttaja
« Vastaus #107 : Toukokuu 17, 2006, 17:22:07 »
Pirates of the Caribbean <3
- Aivan mahtava oli! Katon sitä yhä uudestaan ja uudestaan... Johnny Depp on paras ;) Muutenkin kaikki näyttelijät näyttelevät siinä hyvin ja juoni on mielenkiintoinen ja ne luurangot ovat aika ällöjä :D En nyt oikein hyviä perusteluja osaa antaa, miksi leffa on hyvä ja miksi huono. Huonoja puolia en siitä oikeastaan löydä; ehkä kuitenkin se, että tuntui kuin se jäisi ikään kuin kesken... Siitähän on tulossa kakkososa, mutta silti. (Ja minähän menen katsomaan sen!) Hyviä puolia on paljonkin, mutta en nyt jaksa alkaa sanelemaan niitä ;)

IsabellaPeace

• Ankeuttaja
« Vastaus #108 : Toukokuu 21, 2006, 11:18:02 »
Große Mädchen weinen nicht
Rankka elokuva, puhuttelevasta aiheesta. Siinä kai syy miksi pidin. Eikä sekään haittaa, ettei tämä ole amerikkalainen massatuotantoon tehty huonosti toteutettu elokuva.

Forrest Gump
Yksinkertaisesti ihana. Jotenkin niin sympaattinen ja... En tiedä. Pidän kuitenkin ko. elokuvasta hyvin paljon.

The Others
Todella laadukas kauhuelokuva. Kyllä niitä vielä sentään jotkut osaavat tehdä kaikkien näiden Ringien ja muiden ohella.
Mainittakoon myös, että Nicole Kidman tekee loistavan roolisuorituksen.

Ice Age
Tätä minä jaksan aina katsoa. Joka kerralla saa yhtä hyvät naurut. Ei voi muuta sanoa kuin että onnistunut elokuva.

Gilbert Grape
Tämä on aivan ihana elokuva. Leonardo DiCaprio vetää vaikean roolinsa täysin uskottavasti.

Battle Royale
Löytyykö tämän väkivaltaisempaa elokuvaa? Silti ohjaaja on mielestäni onnistunut näyttämään muutakin  kuin sen järjettömän aseilla räiskimisen ja veitsillä huitomisen. Pitää kai vain osata lukea "rivien välistä".

Sibelius
Aluksi ajattelin, että elokuva on taatusti todella tylsä. Erehdyin pahan kerran; onneksi juutuin telkkarin eteen katsomaan, muuten olisi jäänyt näinkin mielenkiintoinen elokuva näkemättä.

Keksisin tähän vielä vaikka kuinka paljon hyviä elokuvia, mutta tässä ne kaikista parhaimmat.

destine

• Ankeuttaja
« Vastaus #109 : Toukokuu 21, 2006, 12:29:11 »
Kasvoton mies the Man without a face Face
Olisikohan tämä ollut Mel Gibsonin esikoisohjaus, jos oikein muistan? Tarina kertoo pojan ja miehen, oppilaan ja opettajan syvästä ystävyyssuhteesta, jonka muut luulevat olevan jotain muuta. Todella koskettava tarina, jonka haluaa katsoa aina uudestaan ja uudestaan. Täydellinen roolisuoritus päähenkilöiltä, varsinkin nuorelta Nick Stahlilta.

Andrew Lloyd Webberin Oopperan kummitus Andrew Lloyd Webber's The Phantom of the Opera
Jos pitää musikaaleista, rakastuu tähän. En itse aina pidä siitä, että ihmiset laulelevat koko ajan, mutta tästä pidin todella paljon. Ja vielä kun Joel Shumacher ohjasi, niin loisto elokuvahan se oli ^^ En ole nähnyt näytelmää, mutta elokuva oli ainakin todella hyvä. Näyttelijävalinnat olivat minusta juuri oikeat.

Matrix the Matrix trilogy
Jokainen varmasti tietää elokuvan, joten lyhyesti virsi kaunis ^^ Pidän actionista ja kung fusta, joten tämä oli täydellinen elokuva minulle. Keanu Reeves ja Carrie-Ann Moss yhdessä... ah, mikä pari! Todella hyvä juoni, näyttelijät, hahmot ja ohjaajat, muuta ei voi sanoa.

Salana Mercury Mercury Rising
En mitenkään erityisesti pidä Bruce Willisistä, mutta tähän elokuvaan hän sopii. Vaikka kyseessä onkin tyypillinen agenttimies, elokuvassa on kuitenkin jotain omaa. Jälleen loistavat näyttelijät tekevät elokuvast hyvin onnistuneen. Juonesta tosiaan ollaan saatu omaperäinen ja näyttelijöiden uskottavat roolisuoritukset antavat elokuvalle vain uskottavuutta.

Piinaavat hetket Desperate Measures
Taas yksi poliisielokuva, mutta onnistunut sellainen: juoni ei ole lainkaan sama kuin missään muussa elokuvassa. Andy Garcia on näyttelijä, josta pidän. Hän osaa näytellä, sisäistää hahmon ja tehdä siitä aidon. Juoni on loistava ja kuvaus mahtavaa.

Kohtalon vanki the Unsaid
Andy Garcia näyttelee myös elokuvassa ja on hyvin onnistunut. Vaikka juoni onkin jo kaikilla eritavoilla käytetty, elokuva ei kyllästytä eikä sen aikana tule mitään viittauksia samanlaisista elokuvista. Näyttelijäkaarti on taas hyvä, vaikka osan olisin voinut vaihtaa. Kuvaus on myös harvinaisen onnistunut ja tietyt kulmat vain lisäävät elokuvaan syvyyttä. Ja vaikka dialogi on todella hyvä, yksi kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa.

Ovi menneisyyteen Behind the Red Door
Tämän tyyppisiä elokuvia en ole montaa tavannut ja niitä onkin harmillisen vähän. Elokuva on täysin draamaa ja angstia parhaimmillaan, siihen sekoitettuna loistavat maisemat, mahtavat näyttelijät ja hieno käsikirjoitus.

Ten Things I Hate About You
Todella hyvä elokuva, jossa on loistavasti yhdistetty romantiikka ja komedia. Harvemmin pidän komediasta, mutta tässä se menee. Vaikka juoni sinäänsä on hyvin teinimäinen, eikä tuollaista voisi sattua oikeassa elämässä (tai en ainakaan usko), jokin siinä vain sävähdytti. Jos haluaa sekä itkeä että nauraa tai muuten vain söpistellä (onko tuo edes oikea sana?), kannattaa katsoa. Pääosissa ovat mm. Julia Stiles ja Heath Ledger.

EDIT. Muokattu 10.6.

Poissa Pomeroy

• Siriuksen jalkavaimo
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #110 : Toukokuu 30, 2006, 23:11:59 »
Niitä on aivan liikaa... tässä on esimerkkeja:

Pitkä kuuma kesä
Minä pidän rokkenrollista. Tämä oli ihana suomalainen leffa, ihanaa musiikkia, huippuja näyttelijöitä.. Kunnon juoni puuttui ainoastaan. Mutta yksi lempi leffoistani! Suomen kesä<3

Jali ja suklaatehdas
Suloisen lapsellinen, taianomainen ja lämminhenkinen leffa ja tosi omaperäinen idea. Hyviä näyttelijöitä ja hienot lavasteet. Tykkäsin elokuvan väreistä tosi paljon! Hyvin hellyyttävä leffa<3 Huumoriakin löytyy.

Geishan muistelmat
Plussat jälleen lavastuksesta ja väreistä. Juoni oli loistava. Tykkää geishojen asuista ja olemuksista, vaikka sellasia  - öö en keksi verbiä - onki. Paras lavastus ja puvustus. Ihana romanttinen<3

Walk the line
Ihanaa meininkiä (inhoan tota sanaa :D). Mikä parasta: countrya parhaimmillaan. Ihanan uskomaton leffa.

Bambi
Alkuperäinen oli parempi (väreissä), ne olivat ihania pastilleja. Se kuka on kattonu leffan, ei tarvitse kysyä, mikä tässä on ihanaa. SÖPÖ. Surullinen leffa.

Ja muita:
Leijona kuningas
Hopeanuolet :D
Muumipeikko ja pyrstötähti
The Others
Troija (Historialliset rulettaa, seksikkäitä miähiä)

Koirankynnenleikkaaja

Ja monia muita, jotka ei tuu nytte mieleen :P
\\\\\\\"Suurin aarre on ymmärrys rajaton\\\\\\\"

Elfetta

• Ankeuttaja
« Vastaus #111 : Kesäkuu 02, 2006, 15:52:30 »
Gandhi

Elokuva joka jokaisen tulisi nähdä edes kerran elämässään.

Teki minuun todella suuren vaikutuksen. Se valottaa hyvin Gandhin elämää ja auttaa ymmärtämään paremmin Intian ja Pakistanin välistä tilannetta. Gandhin sanoma on äärimmäisen kaunis, ja sitä toivoisi, että hieman useammat ihmiset omaksuisivat hänen ajatuksensa. Elokuva on todellinen spektaakkeli, ja varsinkin joukkokohtaukset ovat vaikuttavia. Jotain elokuvan tasosta kertoo sekin, että se voitti aikoinaan 9 oscaria...

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #112 : Kesäkuu 08, 2006, 19:14:27 »
Minä olen elokuvien suhteen aika kaikkiruokainen, eli suunnilleen mikä vain kelpaa romanttisista komedioista kauhuun ja piirretyistä scifiin. En luokittele lempielokuvia näyttelijöiden, ohjaajan tai edes lajityypin perusteella. Tunnistan hyvän elokuvan siitä, että se onnistuu vaikuttamaan minuun niin kuin sen on tarkoitus. Hyvä komedia on oikeasti hauska ja hyvä kauhufilmi on oikeasti pelottava, mutta jos nuo menevät toisinpäin niin silloin petyn näkemääni aika pahasti. Sen verran olen kuitenkin valikoiva, että olen huomannut lähes kaikkien lempielokuvieni olevan ainakin osittain draamaa. Mikään ei ole niin hienoa kuin oikeasti vakava ja raskasmielinen tarina.

Memento (http://www.imdb.com/title/tt0209144/)
Memento on yksi tunnetuimpia ns. "mindfuck"-elokuvia, näitä joita katsoessa pää sekoaa siltä joka yrittää ymmärtää juonikuviota täydellisesti. Välillä missään ei tunnu olevan mitään järkeä, ja varsinkin jos herpaantuu puoleksi minuutiksi ajattelemaan välillä jotain muuta, on silloin aika hankalaa päästä enää perille mistään.

Päähenkilö Leonard Shelbyn vaimo on murhattu, ja mies yrittää saada syyllisen kiinni siitä huolimatta että hän on menettänyt lähimuistinsa kokonaan. Hän muistaa kaiken hyökkäykseen asti, mutta sen jälkeiset tapahtumat hänen pitää tallentaa tatuointeihin ja paperilappuihin, sekä luottaa niihin. Juoni ei välttämättä kuulosta vielä kovin sekavalta, mutta sen kerrontatapaan on aika hankala tottua. Elokuvan kohtaukset nimittäin esitetään väärässä järjestyksessä, lopusta alkuun, viimeisestä ensimmäiseen, niin että seuraava päättyy aina siihen kohtaan mistä edellinen on lähtenyt. Näin katsoja saa tietää miltä tuntuu kun ei ole hajuakaan aikaisemmista tapahtumista.

Memento on puoliksi draamaa ja puoliksi trilleriä, ja mukana on myös vähän toimintaa. Loppuratkaisu antaa katsojalle mahdollisuuden myös omiin teorioihin tapahtumista. Auttaa paljon jos katsoo elokuvan monta kertaa, ainakin oma käsitykseni muuttui lähes kokonaan kun näin sen kolmannen kerran. Olen tehnyt Vuotikseen myös keskustelunavauksen Mementosta.

American Beauty (http://www.imdb.com/title/tt0169547/)
Tämä on juuri sellainen elokuva, joka vaikuttaa todella tylsältä jos on kuullut vain juonikuvauksen. "Amerikkalaisten nykyajan ihmisten arkielämää muutaman vuorokauden aikana" ei varmasti kuulosta houkuttelevalta, mutta tällä kertaa ässäkorttina ei käytetä juonta vaan henkilöitä. Heistä kaikki ovat hyvin kiehtovia ja elokuvan ihmissuhteet ovat uskottavia ja mielenkiintoisia. Tapahtumat eivät ulotu suuriin mittakaavoihin ja siksi niihin on helppo keskittyä.

American Beautyssa on minun mielestäni maailman paras fiktiivinen päähahmo. Lester Burnham on ihan mahtava mies, jota käy väkisinkin sääliksi silloin kun elämä potkii otsaan. Vaikka en itse olekaan vielä keski-ikäinen, silti hahmoon pystyy samaistua. Minusta hän on nimittäin jotain enemmän kuin "pilvenpolttaja jolla on seksifantasioita tyttärensä ystävästä". Muutkin henkilöt ja teemat ovat tärkeitä osia suuressa kuvassa. Elokuvassa käsitellään mm. läheisten suhteiden kylmettymistä, homoseksuaalisuutta, pinnallisuutta, arjen hankaluuksia ja tietysti kauneutta pienissä sekä suurissa asioissa. Tähän elokuvaan ei myöskään kyllästy ikinä, ja on hyvä että sitä näytetään televisiosta aika usein.

Gladiator (http://www.imdb.com/title/tt0172495/), Vuotiksen topic
Minulla on jossain heikko kohta eeppisiin historiaspektaakkeleihin, ja niistä selkeästi paras on Gladiator. Tämä elokuva on ISO ja paljon merkityksellisempi kuin mikä tahansa muu keskiverto Hollywood-viihdetuote. Voi sitä tunnetta elokuvan jälkeen, kun on vastaanottanut tarinan kokonaisuudessaan. Sitä ei unohda ihan heti seuraavana päivänä.

Päähenkilö Maximuksella sujuu todella hyvin roomalaisena sotakenraalina, mutta sitten hän joutuu ilkeän petoksen uhriksi, ajetaan maanpakoon ja menettää kaiken. Hän palaa myöhemmin takaisin valtakuntaan arvottomana orjana, mutta taitavien taistelukykyjen ja -strategioidensa ansiosta tulee menestyväksi gladiaattoriksi, joka janoaa kostoa korruptoituneelle uudelle hallitsijalle, Commodukselle. En tiedä ketään tämän elokuvan katsonutta joka ei olisi kiintynyt Maximuksen rooliin eikä olisi ollut hänen puolellaan. Minä ainakin kannustin häntä kaikessa ja halusin hänen saavuttavan kaiken mitä varten taisteli.

Gladiatorissa on toimintaa ja draamaa hyvässä tasapainossa. Tarinassa on suuret lataukset mahtipontisuutta ja kuohuttavia tunteita. Kyseessä on tuleva klassikko. "Smile for me now brother"

Amores Perros (http://www.imdb.com/title/tt0245712/)
Amores Perrosia yleensä kutsutaan meksikolaisten versioksi Pulp Fictionista. Tämäkin kertoo kolme erillistä mutta ei irrallista tarinaa, jotka sidotaan yhteen erään traagisen liikenneonnettomuuden kautta, joka vaikuttaa jokaisen sivutarinan henkilöiden elämään. Täten koko elokuvalla ei ole yhtä yhteistä päähenkilöä.

Ensimmäinen episodi kertoo nuoresta miehestä (Octavio), joka osallistuu rottweilerinsa Cofin kanssa koiratappeluihin, joista ansaitut voitot hän lahjoittaa veljelleen ja tämän vaimolle, joiden elämän taloudellinen puoli on heikko. Toisen episodin päähenkilö on Valeria, nuori ja kaunis malli/julkimo (eli selkeästi Meksikon yläluokkaa jota elokuvan muut henkilöt eivät ole), jonka kuva julkisuudessa on mitä loistavin, mutta yksityiselämään tulee suuria ongelmia, kun hän loukkaantuu pahassa onnettomuudessa ja kun hänen pieni koiransa Richie katoaa lattiassa olevaan reikään. Kolmas episodi sitoo kaiken yhteen, kun vanha palkkamurhaaja El Chivo ottaa Cofin itselleen, kunnes koira tekee jotain mikä muuttaa hänen elämänsä. Koirat liittyvät jollain tavalla jokaiseen tarinaan, ja tällä kerralla ne ovat vähintään yhtä tärkeitä näyttelijöitä kuin  ihmisetkin.

Amores Perros on "likainen" ja vähän kuin käsikameralla kuvattu elokuva, josta selkeästi huomaa ettei se ole amerikkalainen. Sen kauneus ei ole näkyvää vaan tuntuvaa. Se on liikuttava jotenkin raa'alla tavalla jota ei voi selittää sanoin. Tarina ei ole kovin monimutkainen, mutta sen yksi kohtaus sisältää yhden nerokkaan ja upean metaforan, josta minä ainakin pidin valtavasti. Melko rankan väkivaltaisuutensakin keskellä Amores Perros on todella hieno. Minusta se on paras ei-amerikkalainen elokuva.

Yksi lensi yli käenpesän / One Flew over the Cuckoo's Nest (http://www.imdb.com/title/tt0073486/), Vuotiksen topic
Tämän elokuvan tarina on siitä minulle hyvin läheinen, sillä olen näytellyt siinä yhtä roolia. En kuitenkaan juuri tässä elokuvassa (en ole ihan niin vanha), mutta tämän näytelmäversiossa jonka luokkani esitti noin kolme kuukautta sitten. Minun roolini siinä oli Dale Harding, joka oli yksi mielisairaalan akuuteista potilaista.

Randle P. McMurphy ei halua joutua työsiirtolaan, joten hän teeskentelee hullua ja laitetaan hoitoon mielisairaalaan. Paikkaa johtaa tyrannimainen ylihoitajatar Ratched, jonka kanssa kapinallinen McMurphy ei luonnollisestikaan tule toimeen, mutta jota laitoksen muut potilaat kunnioittavat sokeasti ja jota heistä yksikään ei uskalla uhmata. McMurphy tutustuu porukkaan ja yrittää kannustaa heitä vastarintaan, lahjoo alempia hoitajia ja ystävystyy kuuromykkäintiaaniin (Päällikkö Bromden), jonka kanssa hän yrittää paeta hoitolasta. Bromden on laitoksen yksi pitkäaikaisimmista potilaista ja joidenkin näkökulmasta tarinan ainoa oikea päähenkilö.

Tämä elokuva on hyvä esimerkki siitä kuinka draamaa voi tehdä ilman ihmissuhdekriisejäkin. Se näyttää kevyeltä mutta on oikeasti jotain ihan muuta, se osaa olla herkkä, vakava, hauska ja liikuttava samaankin aikaan. En tiedä kuinka realistisen kuvan se tarjoaa mielisairaalan sisäpiiristä, mutta henkilöillä ainakin on monia ulottuvuuksia. He eivät ole mitä tahansa sekopäitä vaan kaikki omalla tavallaan erikoisia ihmisiä. Yksi on ujo änkyttäjä, toinen on kovaääninen hermoraunio, kolmas on hysteerinen ja itsetuhoinen kyynikko jne. Tarina on alunperin julkaistu Ken Keseyn romaanina, jonka pohjalta elokuva on siis tehty myöhemmin. Minulta se on vielä lukematta.

Muita todella hyviä elokuvia, jotka eivät kuitenkaan mahdu top-viiteeni ovat mm. Forrest Gump, the Matrix, Saksikäsi Edward, Vanilla Sky ja Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain. Jätän ne kuitenkin vain maininnoiksi, enkä jaksa perustella niitä sen enempää.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Poissa Fingon

• Philosopher
  • Vuotislainen
« Vastaus #113 : Kesäkuu 08, 2006, 23:20:52 »
No lempielokuvat ovat

Lord of the Rings -trilogia
Elokuvat ovat mahtavia siitä ei pääse yli eikä ympäri. Valloittivat minut lopullisesti.

Braveheart
Olen aina pitänyt Skotlannin sumuisista niityistä ja linnoista ja tämähän nyt kertoo Skotlannista joten pidän siitä sen takia ja sitten elokuva kertoo kiinnostavasta aiheesta. Pidän sen aikaisesta historiasta.

The Last Samurai
Pidän. Kaunis elokuva.

Gladiator
Mahtava elokuva sekin. Hyvin tehty, mahtava tarina ja mahtavat näyttelijät.

The Patriot
Kiinnostava elokuva. Hyvät näyttelijät: Mel Gibson ja Jason Isaacs.

Pirates of the Caribbean
Hauska elokuva mutta kuitenkin historiallinen ja kiinnostava. Johnny Depp mahtava näyttelijä.

Forrest Gump
Mukava ja sympaattinen elokuva.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something.

Larde

• Ankeuttaja
« Vastaus #114 : Kesäkuu 08, 2006, 23:57:50 »
Tykkään katsoa tosi paljon elokuvia, ja lempparielokuvia on paljon, mutta mainitsen tässä niistä vaikkapa neljä. Tykkään katsoa paljon erilaisia elokuvia, en siis katso pelkästään esim. komedioita.

Pitkä kuuma kesä
Näin tuon elokuvan silloin kun se ilmestyi, eli vuonna -99. Koska lempibändini oli silloin jo Apulanta, ja kun Toni tuossa elokuvassa esiintyy niin pitihän tuo nähdä :D Ja hyvä elokuva onkin ! Pitkäaikaisin lempparini :) Elokuva kertoo 80-luvun musiikista ja elämästä. Pidän elokuvasta siksi, kun se kertoo musiikista, ja mielestäni se on hauska.

Duudsonit elokuva
Duudsonifanina tietenkin tästä elokuvasta pidän, vaikka elokuva sisältääkin melkolailla samat temput kuin mitä on jo ennen tv-sarjoissa nähty. Duusonit kertovat vähän omasta elämästään ja Suomesta (elokuvastahan on tehty isot sopimukset Amerikkaan, ja elokuvassa puhutaankin aika paljon englantia). Mutta hauskahan tämä on, siitä ei pääse mihinkään :)

Battle Royal
Battle Royal on ehkä paras koskaan näkemistäni kauhuleffoista. En ala siitä sen enempää tässä kirjoittamaan, kun elokuvahan on K-18.

Ice Age 1 ja 2
Ice Aget on aivan mahtavia ! Duudsonithan dubbasivat kakkososan Opossumit, eikä ollut huono valinta ollenkaan ! Opossumit kun itsekin olevat aikamoisia duudsoneita ;)
Ensimmäinen osa kertoo siitä, kun mammutti, laiskiainen, sapelihammastiikeri ja ihmisvauva 20 000 vuotta sitten pakenevat jääalueita. Eläimet myös yrittävät etsiä lapsen vanhempia, ja löytävätkin tämän isän.
Toisessa osassa eläinhahmot joutuvat uuteen seikkailuun, kun jääkausi lähenee loppuaan ja jäätikön sulaminen uhkaa peittää heidän laaksonsa veden alle.
Tykkään elokuvasta, koska se on verrattoman hauska, ja mielestäni tosi hyvin tehty. :)

Mainitsempa vielä Taru Sormusten Herrasta - trilogian ja Harry Potter - leffat. :)

Poissa Neige

• kuolontonttu
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #115 : Kesäkuu 23, 2006, 16:49:12 »
Olen aivan hulluna elokuviin ja lempielokuvia olisi vaikka kuinka paljon, mutta otan nyt vaikka neljä ehdotonta lempparia.

Pianisti
Koskettava elokuva ja Adrien Brody kyllä ansaitsi sen Oscarin. Hän on yksi lempinäyttelijöistäni.
Tätä elokuvaa ehkä ei katso joka päivä, mutta se on kyllä yksi mahtavimmista leffoista.

Pirates of the Caribbean
Tässähän on Johnny Depp ja Orlando Bloom. Nami nami.
Mutta siis itse asiaan...
Elokuva ei olisi ollut mitään ilman Johnny Deppiä. Jack Sparrow sai naurattamaan ties kuinka monta kertaa.
Ja tämä on kyllä hienoin merirosvoelokuva minkä olen nähnyt.

Bram Stokerin Dracula
Gary Oldman oli kyllä todella ihana tässä elokuvassa.
Minua kiinnostaa kovasti Dracula-aiheiset leffat ja olen lukenut tämän kyseisen kirjankin ja se sekä elokuva olivat kyllä mahtavia.
Suosittelen elokuvaa kaikille. Katsoin sen  joka päivä viikon ajan, mutta sitten oli pakko tehdä stoppi. *naurh*

Star Warsit
Siis siinä on sellainen elokuvaelämys. Olen ihan pienestä asti iskän ansiosta katsonut Star Wars-leffoja.
Tykkään kaikista eniten Sithin Kostosta, mutta kyllä ne vanhat leffat taitaa viedä voiton, vaikka tehosteet ovat mitä ovat.
Rakastan niiden valomiekkojen ääniä ja muiden laitteiden äänet ovat myös suloisia ja ihanan kuuloisia korville.
Kun taistelu on alkanut, se ei lopu koskaan, vaikka rauhanmerkit peittäisivät koko taivaan ja helpottuneet huokaukset karkaisivat ilmaan. Henkinen taistelu jatkuu edelleen, kohti voittoa tai tuhoa. - Athene

Poissa Rubeus

• Vuotislainen
« Vastaus #116 : Kesäkuu 29, 2006, 20:13:47 »
Omat valintani:

Titanic
Upea elokuva. Näyttelijävalinnat kolahtivat täydellisesti paikalleen, erikoistehosteet mahtavia ja tiivistyvä tunnelma oli käsinkosketeltava. Elokuva sai ansaitusti kaikki 11 Oscar-pystiä:)

HP:t
Pelkästään jo siksi lukeutuvat lempielokuviini, että ovat rakastamaani kirjasarjaan perustuvia elokuvia, mutta kyllä muitakin syitä löytyy. Kaikki neljä elokuvaa menevät suurin piirtein tunnollisesti kirjojen mukana ja erikoistehosteet ovat mahtavia, kuin oikeaa taikuutta;D

Karhuveljeni Koda
Rakastan Disneyn piirrettyjä, mutta tämä on ylitse muiden:) Kertomus on ihanan lempeä ja surullinen ja karhuystävykset niin hellyttäviä. Kuka ei voisi olla ihastumatta tähän elokuvaan?

Dora

• Ankeuttaja
« Vastaus #117 : Heinäkuu 02, 2006, 17:51:37 »
Juuri sopivaan aikaan löysin tämänkin keskustelun koska olen pakkomielteisesti viimeiset kolme päivää (tai enemmänkin yötä) katsonut Pirates of the Caribbeania uudestaan ja uudestaan ensin suomi- tekstityksillä, sitten pari kohtaa enkuksi, sitten eri tyyppien kommentoivana (en tiedä mikä se on suomeksi...). Ja jotkut ovat joskus sanoneet mulle, että 'ei kannata katsoa niin usein, siihen kyllästyy' mutta.. Yllättävää kyllä minä en kuulu siihen porukkaan. Se vaikuttaa aina vain yhtä iloa silmälle. Eikä sitä voisi mainita ilman ettei erikseen mainitsisi Johnny Deppiä.. Monipuolinen näyttelijä, joka ei ole jäänyt samaan muottiin ja tekemään vain samanlaisia rooleja kuten eräät (nimiä tietenkään mainitsematta) ja se on kunnioitettavaa. Ja Orlando ja Keira ovat mukava lisä siihen sivulle. :>

On muitakin lempi leffoja, mutta tuo menee sen verran ylitse muiden, etten muita mainitse... Paitsi Notting hill, koska jos Johnny Depp ansaitsee miesnäyttelijöistä tunnustuksen niin naisista minä pidän ehdottomasti Julia Robertsin tyylistä, koska mitä ikinä hänellä onkaan päällä hän näyttää kauniilta ja tuossa elokuvassa huumori pelaa osittain. Ainoa vain että olen kyllästynyt (niin nimiähän ei pitänyt mainita..(: ) Hugh Grant vaikkuttaa joka elokuvassa (joita mukamas olen nähnyt paljon...) samalta ja on samanlainen, mutta anteeksiannettakoon se, koska Notting hill oli ensimmäinen hänen elokuvansa jonka kunnolla näin, joten olkoon se 'aito, oikea ja alkuperäinen'

Tulipa... Mielenkiintoinen viesti *ylpeä itsestään*

Dora

Knight Rider

• Ankeuttaja
^^,
« Vastaus #118 : Heinäkuu 06, 2006, 18:52:07 »
Kiva topicin aihe, mä rakastan elokuvia! :D
Tässä mun parhaimmistoa (Ei järjestystä :P):

- Terminaattori 1, 2 & 3
Aivan ihania leffoja, kakkonen oli ehdottomasti paras! Täynnä toimintaa ja silti niin surullinen, yksinkertaisesti vaan just mahtavia :D

- Back To The Future 1, 2 & 3 (Paluu Tulevaisuuteen)
Tooosi ihania leffoja, just niin hauskoja ja silti jännittäviä :D Ja Pääosaa näyttelevä Michael J. Fox oli just niin söpö :D Ykkönen on paras, se tuntuu juuri siltä alkuperäiseltä, 2. ja 3. on vähän erilaisia, valitettavasti huonolla tavalla...

- The Day After Tomorrow
Upea juoni ja makeet grafiikat, lisäpisteitä antaa Jake Gyllenhaal pääosassa :D Elokuvan toteutus on erittäin hyvä, miinuspisteitäkään en ainakaan nyt keksi :D

- Harry Potter 1, 2, 3 & 4
Iiiihania leffoja, ei taida paljoa perusteluja kaivata :D Elokuvilla hieno idea ja hyvä toteutus, ei voi paljoa muuta sanoa :D

Tykkään muutenkin kaikesta Scifistä, parhaita siihen sarjaan kuuluvia elokuvia ovat Independence Day, Kolmannen Asteen Yhteys ja Jurassic Park. :D Joitakin elokuvia saattoi unohtuakin, niitä kun on aikas paljon ;)

Poissa Grytolle

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #119 : Heinäkuu 06, 2006, 19:03:53 »
Kummisetä ykkönen ja kakkonen ovat hyviä. Tykkään myös Dollari trilogiasta, eniten Vain muutaman dollarin tähdenstä.
Lempielokuvani on ehkä kuitenkin Bruce Boltonin Pandolfini Tarzongale, joka kuvastaa mielestäni hyvin sitä mitä tässä maailmassa on liian vähän.

Poissa jossujb

• Kardinaali
  • Vuotislainen
« Vastaus #120 : Heinäkuu 11, 2006, 17:58:27 »
The Blues Brothers!! Se ensimmäinen ja alkuperäinen tietenkin. ( Ei sillä, että se jatko-osa aivan kamala olisi ollut, mutta millä toista päähenkilöä voi korvata? )

Niin upeaa musiikkia, meininkiä ja kuivahkoa ( mutta niin hulvatonta ) huumoria. Ahhh... Elwood on hyvän näköinen! Ja Joliet Jake laulaa upeasti! Ei muuten moni usko, että siinä elokuvassa ihan oikeasti laulaa Dan Aykroyd ja John Belushi ( rest in peace ) , mutta niin se vaan tekee. Ja loistavasti.

Harry Pottereista sanon vaan, että paranemaan päin ollaan menossa ja Alan Rickman on paras Kalkaros mitä löytyy!
"No-one expects the Spanish Inquisition!"

Poissa Stairway

• käärmehammas
  • Vuotislainen
  • Pottermore: StoneShadow3592
  • Tupa: Luihuinen
lempielokuvat..
« Vastaus #121 : Heinäkuu 13, 2006, 12:04:33 »
Lempielokuvani tai pitäisikö sanoa lempielokuviani tulee tässä:

Ei aleta poikia Se kertoo 11 vuotiaasta tytöstä, jonka mielestä rakastuminen on humpiúukia, mutta kun kuvioihin astuu uusi poika niintytönkin kiinnostus alkaa poikaa kohtaan.

Srek 2Mielenkiintoinen ja ukaansatempaava elokuva jossa roolit ovat onnistuneet tosi hyvin.

pirates of the karibian: mustan helmen kirous Hauska elokuva joku on juuri minun makuuni. Ensin ei vaikuttanut kivalta mutta kun alku oli n.3 min mennyt niin oli joo tosi mielenkiintoinen...

Siinä oli pari elokuvaa Tai siis kolme
TÄTTÄDÄDÄÄ, TÄTTÄDÄDÄÄ!!!
All that glitters is gold.

maasu -> Stairway

Recoil

• Ankeuttaja
« Vastaus #122 : Heinäkuu 15, 2006, 20:44:24 »
Lempielokuvia on niin paljon ett postaan vain kaksi viimeisintä, jotka ovat:

Final Fantasy VII: Advent Children
Leffa tempaisi mukaansa kivasti ja oli kiva nähdä tuttuja naamoja pelistä. Kaikinpuolin hyvä leffa

Boyz N the Hood
Erittäin hyvä ja ehkä hieman koskettavakin leffa 80-luvun ja 90-luvun alun South Centralista, jossa jengit riehuvat. Päähenkilö ei kuitenkaa kuulu jengiin. Pääosissa Laurence Fishburn, Cuba Gooding Jr. ja Ice Cube. Mahtava elokuva.

Elindar

• Ankeuttaja
« Vastaus #123 : Heinäkuu 15, 2006, 20:58:28 »
LotR -trilogia
En halua eritellä näitä, jokainen leffa on hyvä omalla tavallaan. Melkeinpä ainoita leffoja, joista saatu lähes yhtä hyviä kuin kirjoista. Hyviä näyttelijöitä, ihanaa musiikkia ja erittäin tolkienmaista meininkiä.

Brokeback Mountain
Menin katsomaan ihan mielenkiinnosta, ja rakastuin tähän leffaan totaalisesti. Leffa oli pysäyttävä ja puhutteleva, kaunis ja niin surullinen. Ihana. Sain juuri DVD:n itselleni, joten huomenna katsellaan tämä ihanuus taas pitkästä aikaa. Olen lukenut myös novellin, ja pidin siitä vähintään yhtä paljon.

Pirates of the Caribbean
On tämä hyvä. Ja hauska. Suurimmaksi osaksi Johnny Deppin ja hänen ihanan Jack Sparrow'nsa ansiosta. Merirosvot rlz! :b

Miyazakin animaatiot
Näitä on monta, joita olen nähnyt, ja kaikki ovat toinen toistaan ihanampia. Tarinat ovat jänniä ja opettavaisia ja animointi silmiä hivelevän kaunista.

merlino

• Ankeuttaja
« Vastaus #124 : Heinäkuu 22, 2006, 21:53:33 »
Pieni suklaapuoti, siinä vain on jotain pysäyttävää, en tiedä mitä. Ja Johny Deppkin siinä on.

Brokeback mountain, ehdoton. Katsoin sen ensimmäistä kertaa toissapäivänä, tai oikeastaan eilen, koska kello oli kolme, kun kuva loppui, ja vieläkin itkettää. Se musiikki, ja tarina itsessään. Ja ne aksentit, loistavia, vaikkakin Heath Ledger kuulosti välistä turhankin juntilta.

Dear Wendy, yksi kaikkien aikojen mielenkiintoisimmista elokuvista. Alussa elokuva oli aivan järkyttävän hauska, mutta lopppu, kun tuli tapaus kahvipaketti, oli todella surullinen. Ei voi mitään.

Niin, siinä olisi nyt top3, enempää en luettele, koska sitten en osaisi lopettaa.

//Edittiä, täytyy vielä mainita Tabu. Loistavan psykedeelinen, lopussa itkin virtanaan. Kävi vain niin sääliksi sitä kirsikkapuuta. Ja Sozaburo Kano oli kaunis.