Kirjoittaja Aihe: Taru Sormusten Herrasta -trilogia  (Luettu 19457 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
Taru Sormusten Herrasta -trilogia
« Vastaus #25 : Heinäkuu 02, 2005, 13:42:45 »
Olen todellakin hurahtanut ja jäänyt aivan riippuvaiseksi TSH:n, kuten olen Pottereihin. Niitä voi lukea yhä uudestaan ja uudestaan, ja juoni on aivan erinomainen! Olen lukenut kirjat nyt viisi kertaa läpi, ja eikun uudestaan olen aloittanut (Kaksi tornia on puolessa välin).

Elokuvatriologiasta kun puhutaan, täytyy sanoa, että petyin siinä, kun niin moni kohta oli karsittu, mutta niinhän kaikissa kirjoihin perustuvissa elokuvissa joudutaan tekemään. Olin kyllä täysin tyytyväinen elokuvatriologiaan, kolmas oli mielestäni paras. Minulla on kaikki osat videolla, haluaisin ehkä hankkia ne dvd:lle, niin ne säilyisivät paaaaljon kauemmin. TSH oli todella hyvin tehty. Maisemat oli todella ihanat, lavastus oli aitoa ja esimerkiksi Klonkku oltiin hyvin tehty. Elokuva oli tehty niin hyvin, että perheeni, joista kukaan ei ollut lukenut kirjoja, ymmärsi sen täysin(samaa ei voi sanoa esim. Harry Potter ja Azkabanin vangista) . Juoni eteni hyvin, eikä missään jaariteltu liikoja, muttei myöskään menty liian nopeasti eteenpäin. Musiikki oli niin ihana, siitä todella isot plussat! Taru Sormusten Herrasta: Kuninkaan Paluuhan sai 11 Oscaria, mikä on todella hieno suoritus! Elokuva ansaitsi Oscarit, ilman muuta.

Meidän luokkalaiset sanovat, että kirja on parempi, ja että elokuva oli huono. Olen samaa mieltä, että kirja on parempi, muttei elokuva todellakaan ole huono! Voisikin nyt lomalla katsoa ne kaikki taas lävitse...
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

hantza

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Heinäkuu 02, 2005, 13:52:17 »
Rakastan leffoja, mutta vielä enemmän kirjaa, jonka olen lukenut monta monituista kertaa... Hieman harmitti, että juonen kannalta ei-niin-tärkeitä kohtauksia oli jätetty pois, mutta kukaan ei jaksaisi katsoa 10-tuntista leffaa :D Kolmosleffassa eniten jäi kaivelemaan loppu, sillä se oli aivan erilainen ja sokerihuurrutettu kuin kirjassa... Kirjan dramatisointi onnistui erinomaisesti ja vaikken enää fanitakaan samalla lailla kuin ennen niin tulen aina (toivottavasti) pitämään leffoista...

Darth Idril

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Heinäkuu 09, 2005, 20:47:35 »
En käynnyt katsomassa Sormusten ritareja ja Kahta tornia elokuvissa, koska ajattelin että teatterin edessä olisi kamala jono, mutta isäni sai Kuninkaan paluuseen liput töistä joten menin katsomaan sen.

Elokuvat ovat upeita, mutta kaipaan joitakin asioita kirjoista mm. Tom ja Kultamarja, haudanhaamut, päivälliskohtaus ensimmäisestä kirjasta(Rivendelissä)...

Kun luin kirjoja rupesin ajattelemaan, että Sam on tummaihoinen, koska kirjassa mainitaan usein että Sam katsoi ruskeita käsiään jne. joten minua häiritsee elokuvien vaalea Sam. Kuvittelin Galadrielin hiukan erilaiseksi kuten myös Celebornin ja Lorien ei ollut ollenkaan sellainen kuin mielikuva jonka sain kirjasta, mutta molemmat roolit on toteutettu hyvin ja elokuvan Lorien oli niin kaunis, että se ei haitannut kovin paljoa.
Ottakaa vielä huomioon, että olin nähnyt kaikki elokuvat ennenkuin luin kirjat.

Elokuvat ovat todella hyvin tehtyjä ja tarinan juonen tajuaa vaikka ei lukisi ollenkaan kirjoja. Näyttelijät ovat hyviä, mutta Viggo Mortensen on liian "nuori" Aragornin rooliin (ainakin minun mielikuvassani Aragorn on noin kuusikymmppinen). Faramirissä häiritsee eniten punaruskeat hiukset sillä kirjassa sanotaan selvästi, että tämän hiukset ovat mustat, mutta myös se, että hän näyttää Eomeria nuoremmalta vaikka on vanhempi kuin tämä.

Silly

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Heinäkuu 10, 2005, 14:24:44 »
TSH on yksi suosikkikirjoistani ja pidän siitä paljon myös elokuvana. Minua Bombadilin pois jättäminen ja muut muutokset eivät haittaa (ainakaan kovin paljoa), sillä useimmat muutokset ovat mielestäni perusteltuja. Kaikkea ei voi ahtaa mukaan tai elokuvista tulee liian puuduttavia... Ja jos elokuvissa olevista muutoksista puhutaan niin minusta Pottereissa olevat muutokset ovat paljon häiritsevämpiä kuin Sormusten herrassa!!

Olen katsonut laajennuista versioista vasta kaksi ensimmäistä, mutta minusta ne ovat olleet erinomaisia. Niissä käsitellään asioita paljon laajemmin kuin teatteriversioissa, ja taivaltamisineen, syömisineen ja enttikäräjineen ne ovat mielestäni paljon lähempänä kirjan henkeä kuin teatteriversiot. Ymmärrän kyllä, että teatteriversioista on ollut pakko leikata jotakin pois, joten hyväksyn molemmat versiot ja katson mielelläni kumpia vain. Kaikki täydentävät mukavasti toisiaan, laajennetut versiot teatteriversioita ja kirja(t) kaikkia elokuvia.

Elokuvat nähtyään on kyllä pakko sanoa, että koskaan ei enää pysty lukemaan kirjaa "samalla silmällä" kuin ennen, niin vahvasti elokuvat ovat vaikuttaneet ainakin minun näkemyksiini kirjasta ja sen henkilöistä. Ts. Aragornista lukiessani näen Viggo Mortensenin silmissäni jne.

idemus

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Heinäkuu 13, 2005, 13:02:12 »
Itse tykkäsin kovasti elokuvista, vaikka katsoinkin ne vähän väärässä järjestyksessä. ensin ykkönen sitten kolmonen ja vasta sitten kakkonen. Orlando Bloom oli huippi Legolaksena ja Viggo sopi täydellisesti Aragornin rooliin. Juoni oli ihan loistava ja hyvin toteutettu. Kirjat luin vasta elokuvien jälkeen, jolloin huomasin vasta muutokset. Ei ne muutokset kovin paljon haitanneet.

azelina

• Ankeuttaja
örkki kerrostalossa???!!!
« Vastaus #30 : Heinäkuu 18, 2005, 14:32:49 »
Viggo on ihana... siis voisi olla isäni ikänsä puolesta mutta olen silti fani. Elokuvat olivat upeiat, varsinkin kuninkaan paluu. ja niitä örkkejäkin tarvittiin miljoona, siis ei ihan mutta melkein. Budjetissakaan ei kursailtu!

Tiedättekö sen hassun jutun, kun örkit oli maskeerattu jotain kohtausta varten, mutta sitä kohtaa ei silloin voitu kuvata? No, örkkien maskia ei taiota viidessä minuutissa vaan kahdessa tunnissa. Ja kun kohtaus oli kerran huomenna niin örkeiltä otettiin vain vähän maskia pois ja sitten nähtiin eri puolella kaupunkia örkkejä menossa kotiin.

Hehe. (=

essgo

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Heinäkuu 21, 2005, 13:29:00 »
Midän trilogian kirjoista ja elokuvista. Ensin aloitin lukemaan kirjaa mutten oikein pystynyt keskittymään siihen. Kaksi ensimmäistä osaa näin videolta, mutta kolmannen katsoin elokuvissa. kAikki ovat loistavia mutta Kuninkaan paluu on paras.Vaikka se onkin niin pitkä. Ja pidennetty versio on vielä pidempi ja senkin jaksoi ihan hyvin katsoa. Ei huonoa elokuvaa jaksaisi viittä tuntia katsoa. Harmi ,että joitain kohtia on jätetty pois ja pistetty jotain sellaista mitä kirjoissa ei ollut oli laitettu elokuvaan. No lopputulos ainakin on ollut mielestäni hyvä. Totta on ,että Viggo on liian nuori Aragornin roolin sillä Hänhän oli mustalle portille mentäessä varmaan kahdeksankymmennen ja ylikin. Mutta olisi varmaan näyttänyt omituiselta jos joku papparainen esittäisi jotain suuren luokan sankaria. Ajatella ,että Tolkien on keksinyt kokonaisen maailman, historian,kieliä,kirjaimistoja...Järjettömästi työtä.. Mutta ei se työ ihan hukkaan mennyt.

Salmakia

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Heinäkuu 21, 2005, 19:09:35 »
Eip, kyllä Mortensen oli juuri sopivan ikäinen rooliinsa. Jos on lukenut kirjansa huolella, tietää että númenorilaista sukujuurta oleva Aragorn kuoli 210-vuotiaana, ja oli Sormuksen sodan aikaan ulkoisesti suunnilleen keski-ikäinen.

azelina

• Ankeuttaja
sekalaista
« Vastaus #33 : Heinäkuu 22, 2005, 14:14:42 »
210 vuotias?! Oho... En tiennyt ollenkaan. Muistaakseni sitä ei mainittu kirjoissa ellei sitten ihan kuninkaan paluun lopussa, liitteissä tai viitteissä. (Liitteet ja viitteet, hehe) Minunkin mielestä Viggo oli juuri sopivan ikäinen ja esitti Aragornia hyvin vakuuttavasti.

Ja voi tuota Kuninkaan Paluun ihanaista loppukohtaa, siis harmaita satamia. Nyyh nyyh, siitä oli saatu hyvin koskettava ja todentuntuinen, hyvä etten ruvennut itkemään, mutta kyllä oli pala kurkussa. Tosin olin kuvitellut laivat isommiksi, mutta toteutus oli sanoakseni sanallasanoen loistava...

terveisin Viggo -fani

=) <3

Shagrat

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Elokuu 03, 2005, 23:28:59 »
Täytyy sanoa, että nämä TSH-leffat on parhaimpia, mitä olen koskaan nähnyt. Varsinkin kolmas osa; Kuninkaan Paluu on parhain, sillä se on jotenkin tunteellisin, sekä siinä on sopivasti toimintaa yms. Kirjoja en ole koskaan lukenut ja tuskin tulen lukemaankaan, sillä en pahemmin lue kirjoja.

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • That last hand... nearly killed me.
« Vastaus #35 : Elokuu 03, 2005, 23:43:47 »
Minut luultavasti lynkataan, kun sanon, että TSH-trilogia on yksi viime aikojen heikoimpia leffoja. Ensimmäinen osa oli vielä ihan hyvä, ja toisenkin katsoi, mutta Kuninkaan Paluu oli ärsyttävän tylsä. Jokaista osaa vaivasi sieluttomuus. Ensimmäinen leffa alkaa hienosti, pidän eräänä elokuvahistorian ikimuistoisimpana kohtauksena sitä, kun hobitit piileskelevät puun alla sormusaaveelta. Siinä on sitä tunnelmaa, jota puuttuu muuten koko trilogiasta.

Sormuksen Ritarit: 4/5
Kaksi Tornia: 3/5
Kuninkaan Paluu: 2/5

Alkuperäisteokselle ollaan tietenkin mahdollisimman uskollisia, mutta silti joitakin juonikuvioita olisi saanut tiputtaa pois. Nykyisellään teki tiukkaa katsoa elokuvat kokonaan.
Shaken, not stirred.

Meriell

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Elokuu 23, 2005, 18:52:33 »
Ah. Aivan mieletön leffa! Olen katsinut ne kaikki ainkain tuhat kertaa, enkä ole vieläkään kyllästynyt x)) Mahtavat näyttelijät, musikkii ja kaikki... Tekee pelkkää kunniaa kirjoille<3 1:nen ja 3:nen varsinkin suosikkejani. Olen katsonut myös pidennetyt versiot pari kymmentä kertaa ja pidin niistäkin kovasti. :) Eivät ne mielestäni ole yhtään liian pitkiä! ;)

// Martina vähenteli huutomerkkejä.

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Elokuu 27, 2005, 12:08:31 »
Minusta elokuvat ovat ihan hyviä, ei parhaimpia mitä olen nähnyt, eikä huonoimpia. Muistan kun ekan kerran kuulin huhuja kirjan muuttamisesta elokuvaksi ja tunteet vaihteli jännittyneestä odottavaan, innostuneeseen ja kauhistuneeseen, minusta tuntui että kirjaa ei mitenkään voisi muuttaa kunnolliseksi elokuvaksi.. (tämä oli sitä aikaa kun Faramiriksi kaavailtiin Ethan Hawkea..)

No näistä leffoista FotR on minun ehdoton suosikkini, vaikka se hauskalta tuntuukin näin jälkeenpäin, koska sen elokuvan ekaa kertaa nähtyäni olin kaikkein järkyttynein. Hyvin tiedän että elokuvaa ei pitäisi verrata kirjaan, mutta minä olen lukenut sen kirjan niin monta kertaa viimeisen 15 vuoden aikana että olla vertaamatta olisi ollut mahdotonta. Mie luulen että ainoastaan Sean Beanin / Boromirin takia katsoin sen uudestaan, ja uudestaan jne, ja aloin näkemään lisääkin niitä hyviä puolia. Ekassa elokuvassa on myös monet minun lempikohdistani, kuten hobitit piileskelemässä mustilta ratsastajilta, pakomatka metsän läpi (ja Merrin tarkkanäköisyys siinä), Boromir  sormuksen kanssa Caradhrasilla...

Toista elokuvaa en sitten enää ottanut niin vakavasti, keskityin siihen elokuvaan enemmän kuin kirjaan - minä tosiaan pidin Éowynistä siinä elokuvassa, Miranda Otto näytteli sitä todella hienosti. Se pieni huumorikohtauskin keiton kanssa kevensi kivasti muuten synkkää tunnelmaa - ja missä kuninkaan sisarentytär olisi keittoa välttämättä oppinutkaan tekemään.. :P Siitä, mitä Gimlille oli tehty en pitänyt yhtään - mitä tapahtui sitkeille kääpiöille jotka pysyvät hyvin ihmisen ja haltian vauhdissa, ja tarkoittaako se automaattisesti että jos olet kääpiö, ei ole käytöstapoja eikä minkäänlaista hienovaraisuutta (= mm. Gimli ruokapöydässä Edorasissa) - minua harmitti se, että Gimlistä tehtiin pääasiassa pelkkä pelle sen jälkeen kun Merri ja Pippin aikuistui. Mutta Merri oli aivan ihana tässä elokuvassa. ^^ Enttien nostattaminen sotaan ja sen ja Pippinin keskustelu.. there will be no Shire, Pippin - aww.

RotK:sta en pitänyt hirveästi - siinä oli liikaa taisteluita minun makuuni, ja muut asiat kärsivät niiden kustannuksella, kuten ihmissuhteet, esim. Faramir ja Éowyn. EE vähän paransi sitä, mutta voi miten minusta olisi ollut ihanaa nähdä niitä kahta vähän pidempäänkin seisomassa muureilla itään päin katsellen... ^^

Mutta Denethor - voi hyvä taivas. 8| Minä olen varmaan poikkeus, mutta minusta Denethor on kirjoissa omalla tavallaan arvokas hahmo. Denethor oli puolueellinen poikiaan kohtaan, okei, missä perheessä sellaista ei esiintyisi, mutta se oli hyvä käskynhaltija, sitä ei ole kiistetty yhtään missään. Ja elokuvassa - Denethor on seinähullu itserakas pelkuri, joka estää kokkojen sytyttämisen, jolta Gandalf mukiloi tajun kankaalle ( 8| ), Hallavaharja kolauttaa sen kokon päälle, ja lopuksi käskynhaltija loikkaa roihuavana tulipallona alas seitsemänneltä tasolta. Anteeksi kuinka. Minä en tiennytkään katsovani komediaa. Nuo Gandalf/Denethor-kohdat muistuttivat kummasti Bored of the Ringsiä, sitä kohtaa jossa Gandalf miettii Denethoria katsoessaan että hmm, hän näyttää selvästi hautovan itsemurhaa, ja seuraavaksi löydetään Denethor itsemurhan tehneenä sidottuaan itsensä ensin tuoliin ja tungettuaan rätin suuhunsa, samalla kun Gandalf puhaltelee savunhajua pois viitastaan...

Minä en näköjään saa kirjoitettua yhtään viestiä näistä leffoista ilman että mainitsen Denethorin. :P Kai minua vähän korpeaa se että minä haluaisin pitää siitä elokuvassakin, mutta se on kauhean vaikeaa. ^^ Jos palantir olisi edes mainittu, niin siitäkin olisi ollut jo apua - nyt se mies tuntui vain täyskahelilta ilman mitään selityksiä.

Yhteenvetona, minusta nämä ovat ihan hyviä elokuvia. ^^

Lancelot

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Elokuu 28, 2005, 09:48:17 »
Okei, eli Frodo Reppulilla on hallussaan Mahtisormus joka hänen täytyy tuhota. Siinä koko TSH-trilogian juoni tiivistettynä. Trilogia on kuitenkin jotain paljon muuta kuin yhden hobitin matka Mordoriin. Se on klassikko, joka varmuudella elää keskuudessamme vielä kymmenien vuosien kuluttua.

No, onhan Taru sormusten herrasta ihan hyvä elokuvasarja, vaikken ole ehtinyt katsoa kakkosen ja kolmosen vain yhden kerran. Sormusten ritarit siis alkaa jo pikkuhiljaa tympiä, vaikka näyttelijät olivatkin hyviä.

Annan tälle trilogialle arvosanan *** ja puoli pistettä. Se puoli pistettä tulee siitä, kuinka aidoksi Klonkku oli tehty. Lempi hahmoni elokuvissa on varmaan Legolas ja Gimli. Hyvä juttu oli, kun he kisailivat kumpi tappaa enemmän örkkejä.

Poissa Amiale

• Kangastus
  • Vuotislainen
« Vastaus #39 : Elokuu 30, 2005, 15:26:36 »
Juuh, on minunkin tullut ne leffat nähtyä. Sekä tavallisina, että pidennettyinä. Kun kuulin ensimmäisen kerran, että Tarusta Sormusten Herrasta tehdään elokuva samaan aikaan kuin Potterista, totesin tylysti, että en mene katsomaan mitään sellaista roskaa. En ollut lukenut kirjaa, mutta kuullut nimen joskus. Mutta kun näin ensimmäistä kertaa elokuvan mainoksen... O_o (Ja isäni vielä sai minut haluamaan nähdä sen entistä enemmän, kun hän sanoi sen olevan minulle liian pelottava (olin 12-vuotias)

Mutta sitten varasin kirjan kirjastosta ja luin sen ja menin katsomaan elokuvan ja siitä se alkoi. Minun mielestäni ensimmäinen elokuva on melkein täydellinen. Vau. Ehdottomasti paras kolmesta. Kaksi Tornia on ihan hyvä, mutta kolmonen oli aika puuduttava, vaikka ei sekään huono ollut. Ykkösestä en olisi edes voinut toivoa parempaa, mutta muista kyllä. Itse en pitänyt Klonkun toteutuksesta. Kun näin siitä ensimmäisen kuvan (Hesarin arvostelussa) luulin sitä vitsiksi.

Kolmosessa oli mielestäni liikaa tavaraa, mutta liian vähän. Se on typerää valittaa sellaisesta, mutta oli paljon sellaista, mitä olisin halunnut nähdä, mitä siinä ei ollut, mutta elokuva tuntui välillä vähän täyteenahdetulta. Taistelukohtaukset olivat siistejä, mutta vähempikin olisi riittänyt.

Minuakin häiritsi Denethor. Etenkin se palamis-juoksu-hyppäys -kohta. Se oli jotenkin koominen. Ajattelin vain, että mitähän ne siellä alhaalla ajattelivat, kun yhtäkkiä tömähtää palava käskynhaltija niskaan. Ja kirjassahan hän paloi "tyylikkäästi" eikä rääkynyt ja säntäillyt ympäriinsä.

Suosikkihahmoni on Sam, ehdottomasti. Sekä kirjassa, että elokuvissa. Hän on niin täydellinen hyvis, joka pitää huolta Frodosta ja on niiiin raukka söpis. ^^
I want to hunt with the tameless heart, I want to learn the wisdom of mountains afar
In my world love is for poets...

Lalaith

• Ankeuttaja
Oi, mitä tekisinkään ILMAN Keskimaata?
« Vastaus #40 : Syyskuu 02, 2005, 09:05:07 »
Se on elämäni, iloni ja onneni. Se on Taru Sormusten Herra-trilogia. Hullaannuin heti kun näin Sormusten Ritarit! Ja vaikka kohu elokuvien ympärillä on jo hälventynyt, minä fanitan edelleen täysillä!

Pidennetyistä versioista sen verran että rakastin dokumentteja (vaikka olivatkin osa todella pitkiä...).  Kolmannen elokuva versiosta jäin kaipaamaan ainoastaan Eowynin ja Faramirin romanssia, sillä nyt Eowyn siirtyy suoraan taistelukentältä kruunajaisiin Faramirin rinnalle...

Ja vielä kymmenen pistettä sille joka bongaa nimeni Silmarillionista... (siis Lalaith)

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • That last hand... nearly killed me.
« Vastaus #41 : Syyskuu 11, 2005, 20:02:46 »
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Kylläpä oli taas yllättävä tapaus. Olen nähnyt leffan joskus viime vuoden alussa, joten edellisestä katsomiskerrasta on jo melkein pari vuotta. Silloin tuomitsin leffan aivan surkeaksi. Nyt se osoitti kyntensä. Sormuksen Ritarit on upea elokuva. Kohtaus, jossa hobitit piiloutuvat Nazgulilta puun alle, on yksi upeimmista kohtauksista, joita olen nähnyt. En pidä ollenkaan Klonkun hahmosta, siksi Kaksi Tornia ja Kuninkaan Paluu jäävät kepeästi tämän taakse. Lätkäytän tälle neljä ja puoli tähteä, sen verran tästä tykkäsin.

Eli siis FotR: 4½/5
Shaken, not stirred.

Lausku

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Syyskuu 11, 2005, 21:35:07 »
Ihana trilogia!

Paras kaikista kolmesta on Kuninkaan paluu ja seuraavaksi Kaksi tornia ja huonoin, vaikka silti todella hyvä, oli Sormuksen ritarit

Sormuksen ritarit- osasta ei ole mitään erityistä hyvää saati huonoa kohtaa. Harmitti, kin Boromir kuoli, siinä itkin. Ja Aragorn taas oli ihailtava koko elokuvan ajan, ja komeakin. Ai niin, löytyihän tästä ihana kohta! Se, kun Arwen ja Aragorn oli siellä jossain puutarhassa, ja puhui haltiakieltä ja Arwen antoi Aragornille korunsa<3

Kaksi tornia olikin jo hieman parempi kuin ykkönen. Tässä tapahtui enemmän. Olin ihan sydän kurkussa, kun Aragorn putosi jokeen kalliolta. Ihana kohta oli se, kun Aragorn ajautui rantaan hengissä ja näki Arwenin<3 Taistelukohtaukset oli upeasti tehty, vaikkakin tykkäsin enemmän kolmosen taistelusta, sillä se tapahtui valosan aikaan suurimmaksi osaksi. Ja minun kävi muuten kakkosessa sääliksi Klonkkua.

Ja sitten Kuninkaan paluu. Paras. Kaikki oli tässä hyvää, paitsi se, kun frodokin lähti Harmaisiin Satamiin. Loppu oli surullinen, tosin kun katsoin tämän tokan kerran, ittkin aikalailla läpi koko elokuvan, mutta kun taas katoin sen päivällä en itkenyt yhtään. O.o Tykkäsin taisteluista Minas Tirithin edustalla ja siitä, kun Aragorn kruunattiin ja yksi ihana kohta oli myös se, kun Pippin laulo Käskynhaltialle ja sit näytettiin Faramiria ja örkkejä. Surullinen kohta ja ihanat sanat.

Kaikenkaikkiaan ihanat leffat, vaikka jotkut asiat jäi epäselviksi:
Missä vaiheessa Saruman kuoli vai kuoliko se edes?
Mikä Klonkku on? onko se ainoa lajiaan? Miksi se puhuu 'me' ja kolmosen alussa, kun se sanoi "deagol, rakkaani" Siis onko ne velijeksiä vai..? Ja onko Klonkulla kaksi puolta? Ja sitten Sormuksen ritareissa, siinä alussa sanottiin jotain että 'sen(siis sormuksen) löysi epätavallinen olento, Klonkku' mutta Kolmosen alussa sen löysi Deagol? Ja vielä: eihän mitään eläintä vahingoitettu oikeesti?

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Syyskuu 11, 2005, 22:02:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Lausku"
Missä vaiheessa Saruman kuoli vai kuoliko se edes?

Löytyy RotK:n EE:ltä; se kuoli leffan alussa pudottuaan tornistaan niihin omiin metallisiin piikkijuttuihinsa. (Niille on varmasti olemassa oikea suomenkielinen sanakin. :P) (Ja kirjassa Saruman kuolee Konnussa.)

Lainaus
Mikä Klonkku on? onko se ainoa lajiaan? Miksi se puhuu 'me' ja kolmosen alussa, kun se sanoi "deagol, rakkaani" Siis onko ne velijeksiä vai..?

Klonkku (Smeagol) oli alkujaan joko hobitti tai "hobitinkaltainen" olento, minä olen aina pitänyt sitä hobittina. Se ei ole ainoa laatuaan, vaan kotoisin tavallisesta kylästä, jossa asui muita samanlaisia hobitteja. Deagol oli Smeagolin ystävä, joka löysi sormuksen, ja jonka Smeagol tappoi saadakseen sormuksen itselleen. "Me" - Klonkussa on kaksi eri persoonaa; Klonkku ja Smeagol, Luihu ja Liehu - Smeagol muistuttaa sitä siitä hobitista, joka se oli ennen kuin sormus teki vähitellen sen sellaiseksi mikä se on nyt.

Salmakia

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Syyskuu 12, 2005, 20:57:43 »
Sméagolia ja Déagolia mainostetaan usein serkuksina, ja itsekin luulin pitkään että tämä on kaanonia, mutta todellisuudessa heidän ei mainita olleen muuta kuin ystäviä (kuulostaapa härskiltä..). Kylänsä oli varmasti kuitenkin melko sisäsiittoinen yhteisö ja on todennäköistä että he olivat jotain sukua toisilleen.
Ja kyllä, hobiteiksi voidaan laskea, hehän edustivat väkeviä, joka on yksi Keski-Maan noissa osissa aikanaan eläneistä puolituisheimoista. Hobitti on nimi jolla puolituisia kutsuttiin hieman myöhempinä aikoina Sumuvuorten länsipuolella, eli Konnussa ja Briissä.

Coccinelle

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Syyskuu 17, 2005, 10:23:11 »
Tykkääntykkääntykkään, en tajua kuinka joku voisi olla tästä trilogiasta pitämättä. =) Tehosteet ja lavasteet on tehty vaikka kuinka mahtavasti ja kaikki on tosi hyviä omissa rooleissaan. Niin ja leffan soundtrackikin on vaikka kuinka ihana. Ei tästä paljoa mitään voi sanoa, en löydä yhtään virheitä.

Enwiriel

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Lokakuu 09, 2005, 20:43:11 »
Minä "löysin" LOTR:in kun kaverini pyysi minua katsomaan Kahta Tornia kun se pyöri viimeistä iltaa paikallisessa teatterissa. Kysyin äidiltä että saanko viettää illan kaverin kanssa. Toinen vaihtoehto oli siivous ja äidin kanssa riitely. Olin tuolloin nähnyt jo Sormuksen Ritarit mutta en silloin vielä ymmärtänyt mitä oikein tapahtui. No äiti antoi luvan ja yllätyin itsekkin kun hän kysyi että menemmekö hiihtämään läheiselle pururadalle. Kun kerroin että hän kutsui minut leffaan meni hetki aikaa että sain rahat siihen. Sitten kaveri olikin jo oven takana odottamassa. Ok me sitten lähettiin sinne leffaan. Matkalla tuli meitä vastaan toinen kaveri joka oli jo nähnyt kyseisen leffan ja hehkutti että se on hyvä ja puhui jotain hiisistä ja örkeistä. Mä vaan mietin et haluunko mä todella tehdä tän?

No me päästiin teatteriin ja kaveri puhu kaikkee kirjasta joka oli nököttäny siellä mun kirjahyllyssä edellisestä joulusta lähtien. No me katottiin se Kaksi Tornia ja lähettiin pois. Olin myyty, sillä niin hyvää elokuvaa en ollut nähnyt. Kaveri siinä kertoili koko matkan ajan mitä eroja kirjalla ja elokuvalla oli. No minä menin kotiin tartuin kirjaan ja aloin lukea ekastaluvusta. Mut sit tuli ilmotus et pitäis mennä harrastukseen. Koko tunnin olin ihan ärtyny kun mun lukeminen oli keskeytyny. Sen harrastaminen loppui siihen paikkaan.

Nykyään ärsyynnyn tavattomastin jos joku haukkuu TSH:ta tai kysyy minulta että minkä on TSH:n paras osa. En osaa ajatella niitä erillisinä osina, koska vaikka siinä on periaatteessa kolme osaa se on vain yksi tarina. Tolkienkin kirjoitti Tarun Sormusten Herrasta yhtenä kirjana ei kolmena osana. Se jaettiin kolmeen osaan koska arveltiin ettei kukaan jaksa lukea niin paksua opusta kuin mitä siitä tulisi.

Oho, nyt tais tulla vähän pidempi teksti. Eli eiköhän lopeteta tähän.

Painkiller

• Ankeuttaja
Sauronin kuolema?
« Vastaus #47 : Lokakuu 18, 2005, 14:12:19 »
Musta Sormustenherra on ihan THE BEST! Se on nii upeesti kirjotettu. Kaikilla hahmoilla on oma persoonansa, mikä on aivan fantastista, ajatellen, että siinä on satoja ihmisiä! Mä en tajuu, mixei se muka löytäis "lukijajoukkoaan". Must se on iha nro 1 forever! Siis kaikki ne kartat ja laulut ja runot... Mikä työ! Täytyy nostaa hattua Tolkienille, et se on viittiny ajatella meitä fantasia-faneja niin täysin sydämmin.
 Ja ne leffat...
 Nousee iha hiukset pystyyn (ei, ne eivät ole luonnostaan), ku niitä elokuvii kattoo! Siis kaikki ne taistelukohdatki... Aivan mahtavaa työtä! Joku Minas Morgulki... tai Gondor... siis iha mielettömii. Must hallavaharja on ihana! Se on nii älyttömän upee siin Kaksi Tornia -leffas, ku se juoksee Gandalfin luo(no okei, laukkaa, kyl mä sentää hevostermit osaan... :) Mut must on hassuu, ku siin Sormusten Ritareissa Nazgûleilla on raudikkoja ja ruunikkoja hevosii, vaik niiden piti olla MUSTIA! Iik! Katastrofi!
 Mut must ne leffat ja kirjat on kokonaisuudessaan iha maailman fantasiakirjallisuuden kärkinimiä!

Elindar

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Lokakuu 19, 2005, 11:03:09 »
Minun ei varmaankaan tarvitsisi enää hehkuttaa trilogian mahtavuutta, mutta teen sen silti. xP

Loistavasta kirjasta saatiin aikas loistavat elokuvat. Ei muuta voi, kun nostaa hattua Peter Jacksonille ja upeille näyttelijöille. Vain harvat näyttelijävalinnat olivat kehnoja. Kaikista päähenkilöistä minä ainakin pidin.
He todella herättivät Keski-Maan henkiin. ^^ Kyllä nousivat kylmät väreet pintaan, kun näytettiin vaikkapa Minas Tirithin kaupunkia, Pelennorin kenttien taistelua tai sitä kun Éomer ja Gandalf ratsastavat Helmin syvänteeseen. *___* Upeaa. Monessa kohtaa meinasivat myös kyyneleet pukata silmään. Ja tulivathan ne sitten lopulta. :)
Kaikkea noin suuresta trilogiasta ei millään saa mukaan elokuvaan, mutta he ottivat juuri sen mikä oli tarpeen. Mutta täytyy silti sanoa, että jos on katsonut vain elokuvat, ei ole nähnyt -tai oikeastaan kokenut- vielä mitään.
Mutta elokuvat olivat todella hieno kunnianosoitus Tolkienin työlle, ja niiden ansiosta yhä useampi ihminen osaa antaa arvoa näille kirjoille.

Poissa Nac Mac Feegle

• Vuotislainen
tsh on ihana
« Vastaus #49 : Lokakuu 25, 2005, 16:17:44 »
Olen nähnyt Tsh:n noin kymmenen kertaa ja se on joka kerralla yhtä hyvä! Mielestäni näyttelijävalinnat olivat todella onnistuneet. Olen hyvilläni siitä, että luin ensin kirjan, sillä oli kiva tietää vähän tarkemmin tsh:sta ennen kuin katsoin elokuvan. Pidin kirjasta ja elokuvasta ja olen harmissani, kun kamuni ei ole lukenut tsh:ta, vaikka hän muuten pitää todella paljon fantasiasta.
Kaksimielisyys ei ole pahe...päinvastoin!