Kirjoittaja Aihe: Unelmoitko jostakin ulkomaankohteesta?  (Luettu 21833 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
  • Tupa: Tuvaton
Unelmoitko jostakin ulkomaankohteesta?
« Vastaus #25 : Marraskuu 29, 2004, 16:27:55 »
Skotlanti vaikuttaa olevan monen unelmakohde. Kaatosadetta, läpinäkymätöntä sumua, tuulta ja päätä aukovia ihmisiä. Mikäs siinä. :)

Niin siis. Olen käynyt Skotlannissa pariin otteeseen ja jokin siellä vain on niin hienoa. Monina vuosina pidin tietenkin säkkipilleistä ja kilteistä ja mysteereistä, mutta ne eivät olleet ollenkaan päällimmäisinä haavekasassani, kun yhtäkkiä päätin lähteä kolmeksi viikoksi Edinburghiin. Sen jälkeen Skotlanti on ollut kohdelistallani ykkösenä, toki muissakin maissa olisi hienoa käydä, mutta Skotlanti on jopa sellaisella listalla, johon voisi muuttaa asumaan. Ensimmäisen oleilun jälkeen tosiaan näin paljon muutakin kuin säkkipillit ja klaanitartaanit. (Irn-Bru!1)

Voisin pitää Skotlannista kahden tunnin esitelmän, vaikka en tiedäkään vielä mitään. Mutta täytyy nyt sanoa, kun monet aika epämääräisiä Brittilandiasta puhuu: Muistakaa, että Iso-Britannia tarkoittaa sitä isompaa saarta. Irlanti on se toinen. Iso-Britanniaa käytetään suomessa myös tarkoittamaan maata Yhdistynyt Kuningaskunta, englanniksi United Kingdom, UK, (jolla on oikeasti vielä pidempikin nimi). Yhdistyneen kuningaskunnan osia ovat Englanti, Wales, Skotlanti ja Pohjois-Irlanti.

Jos siis olette menossa Walesiin tai Skotlantiin, älkää puhuko Englannista - ainakaan paikan päällä! (Tietenkin saatte puhua Englannin olemassaolosta, mutta älkää puhuko matkakohteestanne Englantina.) Walesissa voit varmaankin vielä puhua briteistä, mutta skotit eivät halua olla edes brittejä, vaan skotteja (roppakaupalla historiallisia syitä ja skottiylpeyttä). Skotlannista kannattaa paikallisten kanssa puhuna ihan Skotlantina, ei Britanniana eikä varsinkaan Englantina. Ovat paljon tyytyväisempiä, jos vielä kerrot pitäväsi enemmän Skotlannista kuin Englannista. :)

Skotlannissa myös v*ttuilu kuuluu asiaan. Mustaksi huumoriksikin sanovat. Välillä olen kuullut ihan hyväntahtoisesti heitettyä juttua, jossa Suomessa varmaan saisi turpaansa. Suomeksi moinen toiminta kyllä sujuu, mutta skotlanniksi jäin muutaman kerran monttu auki. Glasgow'n aksentti varmaan on kuuluisin, mutta älä muuallakaan ihmettele, jos et saa puheesta mitään selvää (tai se kuulostaa erityisen jännittävältä). Monet, varsinkin vähemmän kouluja käyneet, puhuvat aika huonoa englantia, johon on sekoittunut useita sanoja gaelista ja ties mistä. Voi siis ihan hyvin puhua skotlannista omana "kielenään", ainakin se joissain paikoissa kuulostaa yhtä selkeältä kuin tanska ruotsia opiskelleelle. (Ja tässä kohdassa kannattaa varmasti huolestua, koska Irlannissa minua on luultu skotlantilaiseksi useampienkin ihmisten toimesta.)
What would The Doctor do?

Poissa Quinetta

• Vuotislainen
    • http://kat5u.proboards41.com
« Vastaus #26 : Joulukuu 22, 2004, 21:39:26 »
No, minä olen oikeastaan vähän kaikkialla maailmaa käynyt, joten hirveästi unelmia ei tältä tytöltä löydy.

Tahtoisin todella, todella paljon käydä Australiassa. Vanhempani ovat käyneet siellä kaksi kertaa, isäni työmatkoja molemmat. He olivat siellä kummallakin kerralla kaksi viikkoa, ja aina kun he tulivat takaisin he kertoivat kaikenlaista ihanaa. Muummuassa siellä on Koala-yhdistys, missä voi halata koalakarhua ja leikkiä tämän kanssa, ja muitakin eläimiä saa halailla.
Sitten äitini kertoi, että Australiassa on shoppailijan paratiisi. Siellä on vaikka mitä ihania kauppakeskuksia, ja myös monia kirppareita.
Sitten se koralliriuta, jossa voi käydä sukeltelemassa ja/tai veneajelulla veneellä, jossa on läpinäkyvä pohja. Tahtoisin nähdä.
Ja Eyers Rock. (kirjoitinko oikein?) Upea nähtävyys. Ja se lämpö. Ja kengurut. Australia on maa, jonne tahtoisin kaikkein eniten.

Olen myös unelmoinut pääseväni käymään Singaporessa. Unelmani täyttyvät hiihtoloman aikana, lähdemme koko perhe sinne viikoksi, enkä voi millään odottaa. Singapore on myös kuulemma shoppailijan paratiisi. Ja minä kun rakastan shoppailemista, mikäs sen parempaa?
Lisäksi Singaporessa on upeat rannat ja kaikkea muutakin, mitä en nyt rupea listaamaan.
Hiihtoloman jälkeen taitaa sitten olla Australia ainoana maana, missä tahdon oikeasti käydä. (:
Roolipelien Maailmankaikkeus - (melko) aktiivinen Roolipelifoorumi.

Joonatan

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Joulukuu 22, 2004, 21:55:45 »
Minä haluaisin päästä varmaan kaikkiin maailman maihin, en ala kaikkia tässä luettelemaan. Olen käynyt vain Ruotsissa, Norjassa, Venäjällä ja Egyptissä (Plus välilaskulla Turkissa).

Egypti on kiehtova maa. Suosittelen sitä kaikille. Itse menin sinne Domina-Matka Monten välityksellä, Nuweiban kylässä olin. Yllätyin matkatoimiston laatuun, kuitenkin se niin pieni on. Hyvää palvelua yms. (Hups, noi ei tainnut kuulua tänne :D)

Egyptissä näin Gizan kuuluisat kolme pyramidia, yhdessä kävin sisälläkin. Kävin myös Pyhän Katariinan temppelissä, joka oli myös kiehtova paikka. Suosittelen siis Egyptiä lämpimästi kaikille. Olin siellä muuten joulukuun alussa, ei ole kauaa aikaa siitäkään.

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #28 : Joulukuu 22, 2004, 22:24:59 »
Haluaisin käydä uudelleen Irlannissa.
Vietin siellä pari vuotta sitten kaksitoista päivää ajellen koko saaren (myös Ulsterin - free Ulster!) läpi. Hämmästyttävää kuinka kaunis maa se on ja maisemiltaan monipuolinen; Jättiläisen jalanjäljet Giant's Causewayn basalttikallioilla, Bangorin turvesuot (paksut pehmeät patjat, jollaisia ei Suomessa näe), Moherin huikeat kalliot, joista 210 m pudotus suoraan Atlanttiin, autiot Burrenin kalkkikivialueet, tippukiviluolat maanalaisine jokineen, kilometreittäin kiviaitoja, tuhansia lampaita (niitä mustapäisiä ja -jalkaisia), Atlantin aaltojen suolainen hyväily, irlantilaisten hyväntahtoinen jutustelu, josta ei saanut puoliakaan selvää, turistibussikuskin Molly Malone -lauleskelu, vasemmanpuoleinen liikenne ja ratti väärällä puolen autoa, sadetta joka päivä.
Siinä ainakin 13 syytä miksi haluan sinne takaisin.

Ja myös Skotlanti ensi kesänä, sillä se on vielä kokematta. Matkustustapa sama, eli autoillen, sillä silloin pääsee pieniinkiin paikkoihin. Irlanti olisi ollut mahdotonta nähdä siinä laajuudessa kuin näin, jos en olisi ollut autolla. Julkinen liikenne varsinkin länsipuolella saarta on olematonta.

Poissa Leida

• Hanhensulkakynä
  • Vuotislainen
« Vastaus #29 : Joulukuu 23, 2004, 12:41:17 »
Olen lähes aina ollut kiinnostunut muiden maiden kulttuurista. Olen käynyt perheeni kanssa pari kertaa kreikassa ja ne olivat ihania reissuja, mutta haluaisin kokea jotain enemmän. Eniten minua viehättää tavallisten ihmisten elämä.

Uusi-Seelanti on varmaan se ensimmäinen haaveeni. (Ja tämä ei sitten liity mitenkään niihin tiettyihin elokuviin *virn*). Sen luonto vaan tuntuu olevan niin uskomattoman kaunista ja muutenkin kyseinen kulttuuri houkuttelee. No, eihän sitä tiedä, ehkä sitten joskus...
 Myös Australiaan haluaisin päästä ja luonto tuntuu tässäkin olevan se suurin peruste.

Egypti on myös aina kiehtonut minua. Mutta luultavasti tuntisin itseni pettyneeksi, jos sinne joskus pääsisin. En vain pysty kuvittelemaan Egyptiä miksikään turistirysäksi vaan se tuntuu lähes samanlaiselta, kuin silloin faaraoiden aikaan. No, olisi silti hienoa päästä paikan päälle ja nähdä Niili ja pyramidit.

On vielä monia muitakin paikkoja joissa haluaisin käydä. Rakastan matkustamista, mutta nimenomaan matkustamista. En haluaisi jäädä asumaan mihinkään näistä paikoista. Pidän Suomesta ja Suomessa asumiseen olen aivan tyytyväinen. On se kyllä kummallista, miten jo viikon matkalla aloin ikävöidä Suomea. Välimeren palaneet  ja ankeat maisemat alkoivat ahdistaa ja olisin maksanut yhdestä ruisleivän viipaleesta aika paljon. Mutta silti olisi ihanaa nähdä maailmaa!
"I believe you find life such a problem because you think there are the good people and the bad people", said the man. "You´re wrong, of course. There are, always and only, the bad people, but some of them are on opposite sides."
-Terry Pratchett: Guards! Guards!-

Puska

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Joulukuu 23, 2004, 16:03:01 »
Minä halusin aina pienenä Lontooseen! Jossain Disney elokuvassa mainittiin Lontoo, ja siitä lähtien se oli sitten minun unelmamatkakohteeni. ^^ Noh, nyt kun sisko muutti Oxfordiin, niin pääsiv vihdoinkin viimevuonna sinne.
 Nyt haluaisin päästä Japaniin ja Kiinaan. Kiinan kieli, sekä kulttuuri kiinnostaa minua. Tosin olen jo kerrän Kiinassa käynyt, Pekingissä, mutta haluaisin muuallekin.
 Japanissa taas odotan, että kaikkialla on Mangaa ja Animea. Olen myös kiinnostunut Japanin kielestä.

Poissa nutcracker

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #31 : Joulukuu 23, 2004, 16:56:45 »
ISO EDIT.

Jessus, mitäköhän olen ajatellut kun olen kirjoittanut edellisen viestin -04^^ No, unelmat ovat kovasti muuttuneet joten pistin viestin täysin uusiksi.

Elikä, haluaisin suunnilleen tuhanteen paikkaan maapallolla, mutta on muutamia kohteita, joista olen unelmoinut jo pidemmän aikaa.
Näihin kuuluvat mm. Ranska, USA, Australia, Italia, Intia, Japani ja Etelä-Afrikka. Ja siis, tässä oli muutama. Niin ja, Uusi-Seelanti tietysti.

No, unelmani Ranskasta toteutuu hiihtolomalla kun menemme sinne perheeni kanssa. Vihdoin, olen niin kyllästynyt matkustamaan vaan ja ainoastaan Portugaliin, missä isälläni veljineen sattuu olemaan lomaosake O_O olenhan minä muissakin maissa käynyt, mutta Portugalissa aivan liian monta kertaa. Kuitenkin, offiahan tuo oli.
USA:n toivon pääseväni muutaman kesän kuluttua - tarkemmin sanottuna kesällä -08, haluaisin mennä STS:n Sunshine trailille. Se kattaisi unelmani USA:sta, ellei Floridaa lasketa. Sinne toivon pääseväni siis. Myös
Kanadaan sukulaisten luo olisi kiva mennä^^
Australiaan haluaisin pidemmäksi aikaa, ja samalla olisi ihana käydä myös Uudessa-Seelannissa. TSH vaikuttaa minuunkin.
Italiassa haluaisin nähdä paljon, mm. Rooman. Haluaisin kierrellä Italiaa ristiin rastiin. Intiaan haluaisin myöskin, Goaan rantalomalle (ihanan eksoottista) tai sitten Pohjois-Intiaan kulttuuria katsomaan, sekä Japanissa haluaisin yksinkertaisesti Tokioon. Etelä-Afrikka olisi ehkä suurin unelmani, haluaisin niin kovasti safarille ja Kapkaupunkiin. Niin ja, Turkki olisi myöskin mukava ihan noin peruslomakohteena.

Juu, ei tällä tytöllä unelmia ole. *viheltelee*
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Itkupaju

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Joulukuu 23, 2004, 22:18:29 »
Espanja
Ihana maa! Haluan sinne nyt heti. Kun kävin Kanarian saarilla näin siellä todella ystävällisiä ja hauskoja espanjalaisia. Espanja on muutenkin kiinnostava maa. Tänne minä haluan.

Italia
Rooma! Tämä on ollut unelmani vasta vuoden. Luin historian tunnilla Rooman historiasta ja innostuin valtavasti. Haluan ehdottomasti nähtä Pompeijin ja muut nähtävyydet.

Ranska
Ranskan kieli on ihanan kuuloista. Haluaisin nähdä kaikki kauniit nähtävyydet. Ihanaa maa <3

Sinistra

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Joulukuu 26, 2004, 12:20:44 »
Australia on sellainen paikka mihin ehdottomasti haluan jonain päivänä!! Sinne oon halunnu siitä asti kun jotkut sukulaiset kertoivat juttuja Australiasta, ja ihastuin jo silloin muutaman vuoden ikäisenä siihen maahan ja silloin jo päätin että sitten isona sinne mennään! Sitten näin kun on oikeasti alkanut ajattelemaan asiaa, niin se on niin niin erilainen että se on nähtävä...vaikka onhan niitä paikkoja vaikka kuinka paljon jotka ovat erilaisia Suomeen verrattuna, mutta niistä Australia on tehnyt parhaimman vaikutuksen...

Jónsì

• Ankeuttaja
Re: Unelmoitko jostakin ulkomaankohteesta?
« Vastaus #34 : Elokuu 14, 2005, 14:03:47 »
Part un.
Minne itse haluaisit mennä?
Roomaan.
Miksi juuri sinne?
En saanut tarpeekseni viikon reissulla, ja paikka on kuitenkin upea.
Kiehtooko sinua jokin tietty asia siinä paikassa?
Historia, kieli, ruoka ja ostokset.
Kuinka pitkän aikaa olet halunnut mennä sinne?
Huhtikuusta 2003.
Mitä asioita haluat nähdä siellä?
Kaiken. Katakombit isoimmista nähtävyyksistä jäi viimeksi näkemättä. Ostoksilla en ehtinyt viimeksi käymään, joten sitä pitäisi vielä harrastaa. Tällä kertaa vähän ikäisemmässäni seurassa.

Part deux.
Portugaliin.
Miksi juuri sinne?
Kieli vetää Portugaliin. Ja ruoka on kuulemma hyvää.
Ks. edellinen vastaus.
Monen monta vuotta, niin kauan kuin olen portugalia sanaakaan osannut.
Kaiken sen mitä kirjoissakin on. Ruokaa ja jyrkkiä rinteitä Atlantin rannalla.

Part trois. (Ajatuskatkos, tuleeko siihen x?)
Varsovaan.
Miksi juuri sinne?
Puolan kieli. Varsovan historia.
Eipä oikeastaan mikään tietty.
Joitain kuukausia.
Kaupunkia. Kaupungilla on pitkä historia, sen haluan kokea livenä.

Laureloth

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Elokuu 14, 2005, 16:01:58 »
Nyt manga- ja animehuuman mukana on tullut hinku päästä Japaniin. Se tuntuu olevan niin ihmeellinen paikka. Ja niin eri kulttuuri.
Haaveeni olisi päästä kunnon maailmanympärimatkalle, tosin ensin yritän pitäytyä pienemmissä matkahaaveissa. Kreikka on aina ihana paikka, varsinkin kun siellä asuu sukulaisia ja sinne voi mennä jo senkin varjolla. Ensi kesänä sinne olisi tarkoitus matkustaa.
Tukholma on myös aivan ihana paikka, vaikkei sinne olekaan kovin pitkä matka. Siellä voisi käydä vaikka kuinka monta kertaa.
Myös Lontoo on kärjessä. Sinne olen halunnut jo monta vuotta.
Muita ihania paikkoja olisivat Uusi-Seelanti, Australia, Afrikka (safarille!), Karibianmeri (ei mikään turistirysä vaan joku mukava rauhallinen saari. Rommia ja merirosvoja^^) sekä aika moni Euroopan maa. Jenkkeihin minulla ei ole suurta hinkua.
Ja kiertomatka Etelä-Amerikassa olisi ihanaa.

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
« Vastaus #36 : Elokuu 14, 2005, 16:17:21 »
Lainaus
Minulla on kaksi paikkaa, missä haluaisin käydä. Ne ovat Japani ja Ranska.

Kas kummaa, niin minullakin! Haluaisin täsmälleen noihin kahteen maahan, ja olen halunnut niihin monen monituista vuotta.

Ranska on niin ihana maa! Sen varrelta varmasti jokainen turisti löytää unelmiensa kohteen - lähteäkö sitten satamakaupunkiin Lounas-Ranskaan, vai jäädä vaikkapa Pariisiin, ja kokea upeat nähtävyydet sun muut. En nyt halua miksikään mainostajaksi tässä ryhtyä, mutta Ranskaan olisi niin ihana päästä. Pariisi olisi unelmien täyttymys, käydä Eiffel-tornilla, Louvren museossa, syödä aamiaista katukahvilassa ja käydä pikku putiikeissa. Lisäksi Ranska on muodin mekka, mikä on vain hyvä asia (vaikken mikään muotiguru olekaan). Lisäksi osaan puhua ranskaa, joten mikäpä siinä olisi matkustellessa?

Tokioon/Japaniin haluaisin siksi, että siellä on niin erilainen meno kuin täällä Suomessa. Kulttuuri, kieli ja ympäristö on niin erilaista, että olisi hienoa matkustaa Japaniin kokemaan se kulttuuri. Tokio on suuri kaupunki, haluaisin kokea suuren kaupungin menon. Japaniin halu kasvoi viime vuoden aikana, kun eräs kaverini opetti minulle vähän japania. Ja jos pääsisi edes jonnekin päin Japania, olisin niin onnellinen... *huokaus*

Lisäksi Englannissakin olisi kiva käydä, kun englantia osaa, ja sekään maa ei ole samanlainen kuin Suomi.
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

chimera

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Elokuu 14, 2005, 16:54:40 »
Moni tuntuu hinkuvan Ranskaan, minäpä olen käynyt siellä kokonaisen viikon ajan.
Jos ihan totta puhutaan, niin ydinPariisi ei ole kovin kummoinen, mutta jos kiertää vähän kauemmas ((tai kulkee metrolla joita on 200 metrin välein)) niin löytää jotain upeaa, hienoa ja kerrassaan.. Ranskalaista!
Lähellä NotreDamea ja siinä Seinen rannalla on kauniita katukahviloita ja kun mennään Seinen yli, ollaan kauniilla saarella.
Itseasissa, kokonaisuudessaan ranskailuus näkyy parhaiten Seinen lähettyvillä, ja nin 3-km mihin tahansa suuntaan mentynä, sitten palataan taas normaaliin länkkärityyliin.

Mutta, maat jossa minä tahtoisin käydä, ovat seuraavat:

Australia.
En ole ikinä käynyt siellä, mutta oioi kun olen katsonut kaikenmaailman ohjelmia ja nyt olisi mahdollisesti suunnitelmissa lähteä sinne joskus kielimatkalle. Kallista, mutta takuulla sen väärti.

Kiina.
Paremmin sanottuna Peking. Menemme sinne todennäköisesti ensi kesänä perheen kanssa, ja äidin työn puolesta saatamme joskus hamassa tulevaisuudessa jouua muuttamaan sinne. Ei se mitään, kuitenkin kulttuuri, kieli, ja olemus kiehtovat.
Kaikessa konservatiivisuudessaan.

Brasilia.
Niinkuin monet muut, tahtoisin käydä Brasiliassa. Kuvat jotka on otettu Brasilian kulttuuria kuvaaviksi, tekevät sen hyvin ja saavat joka kerta innostukseni vahvemmaksi. Pirteä, iloinen, positiivinen ja yllätyksellinen Brasilia on sellainen paikka missä tahtoisin käydä näkemässä Sokeritoppavuoren ja Rion karnevaalit.

Jamaica.
No voi, en teidä ihanampaa kuin Jamaica kaikessa rentoudessaan. Tein tästä ystäväni kanssa esitelmän seiskalla ja jäin lopullisesti koukkuun. Aikaisemmin olin haaveillut paikasta ja lippukin on kaunis. ((ja se "musta" osa on oikeasti tummanvihreä))
Tahon sinne reggaen, rastojen, kahvin ja meren maailmaan!

Hoh. Eiköhän ne tässä sitten tullutkin. Ja Japanissa tahtoisin myös käydä, mutta itseasiassa pitemmän päälle vaan katumuodin/katukulttuurin takia. ^^

Felrë

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Elokuu 14, 2005, 17:04:05 »
Olen käynyt monissa Euroopan maissa, mutta tämän hetken ykköskohde on New York! Olemme sinne menossakin, mutta vasta ensi vuonna, heti kun kesäloma alkaa. Mutta hyvää kannattaa odottaa! Ja olemme siellä vähintään 2 viikkoa!

Minä muiden joukossa haluaisin myös Japaniin, ja sinnekkin olemme viimeistään n. 4 vuoden kuluttua menossa. Kulttuuri on ihanaa. Ja äitini on käynyt siellä opiskeluaikoinaan, ja kehunut sen maasta taivaaseen, ja vanhemmathan ovat tunnetusti oikeassa joten... ^^

Aravis

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Elokuu 27, 2005, 22:26:43 »
Islantia kiertämään. Haaveilen Islannin villistä luonnosta ja omalaatuisesta kulttuurista. Toki haluaisin matkustaa vaikka minne, mutta Islanti on jo pitkään ollu listani kärjessä ja lentoboonukseni riittävät melkein lentoihin, joten ehkä pian.

Tulevaisuudessa haluaisin kokea myös Brittein saaret, Tansanian ja Pietarin keisarrilisen ajan loiston. On myös monta paikkaa mihin haluan takaisin ja haluaisin aina viettää mahdollisimman kauan reissussa, mahdollisimman omaehtoisesti.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #40 : Elokuu 27, 2005, 23:14:17 »
skotlanti en e4des tiedä miksi, se vaan vaikuttaa niin ihanalta paikalta, kaikki ne vanhat linnat ja kauniit maisemat sun muu.
Näin skotlannin matkailumainoksen ollessani itävallassa viime kesänä ja rakastuin siihen saman tien :p~

myös Lontoo kiehtoo, vaikka se ei olekaan maa. Sinne haluaisin, katsastamaan kauppoja, kirppareita ja ihmisiä. ^:::^

USA:an pääsen tässä joku vuosi, serkkuni asuvat siellä. En minä sinne mitään suurenmpaa vetoa tunne, koska se on niin julmetun iso paikka, että täytyisi asua siellä sitten aika kauan, että jotakin ehtisi nähdäkin. Vaikak varmasti siitä reissusta tulee olemaan hieno ^^
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Magic eyes

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Elokuu 28, 2005, 10:35:33 »
Islanti - ehdottomasti

Olen jo pitkän aikaa halunnut käydä Islannissa, koska olen kuullut sen olevan eksoottinen maa ja siellä on kauniit maisemat. En halua mihinkään lämpymiin maihin, koska en yleensä tykkää kuumasta. Islannissa olisi mukava käydä senkin takia, että se on Pohjoismaa ja siellä on melko varmasti aika turvallistakin.

alcor

• Ankeuttaja
Re: Unelmoitko jostakin ulkomaankohteesta?
« Vastaus #42 : Elokuu 28, 2005, 12:27:45 »
Matkustaminen on ihan älyttömän kivaa, kunhan ei mene turistirysiin, vaan paikallisen väen keskelle. Mielestäni ei ole järkeä mennä hienoihin luksushotelleihin katsomaan, miten turistit elävät, vaan jos ulkomailla ollaan, niin eikö ulkomaalaisia kulttuureita ja elämäntapoja pitäisi kokea turistimatkojen sijaan? Itse aina matkustan niin, etten mene lähellekään hotelleita. Pari kertaa on toki niinkin tullut matkustettua, mutta useimmiten yritän majoittua ystävieni/sukulaisteni luo, jotka asuvat ulkomailla.

Mutta asiaan.

-Tällä hetkellä joku kaupunkiloma kiinnostaisi, kuten Pariisi, Rooma, Lontoo, Tokio, Hongkong jnejne. Nyt kuitenkin matkustaisin mieluiten New York Cityyn.

Miksi juuri sinne?
-Koska rakastan suurkaupunkeja ja haluaisin nähdä kaikki New Yorkin nähtävyydet [Keskuspuisto, Vapaudenpatsas, Empire State Building, WTC:n muistomerkki jnejnejne.] livenä. New York vaikuttaa jostain syystä ainakin minun mielestäni hohdokkaalta mestalta, ja niin kaikki, jotka siellä ovat käyneet, sanovatkin.

-Shoppailukulttuuri;) heeh. Rakastan shoppailemista ja New York on shoppaajan taivas. Ja muutenkin, olisi kiva päästä katsomaan newyorkilaista kulttuuria.

-Varmaan yhdeksän vuotta, mutta kukaan perheestäni ei sinne halua, joten pitääpi varmaan mennä yksin tai kaverin kanssa.

-Vapaudenpatsas on ihan ehdoton ja sitten haluaisin nähdä newyorkilaista elämäntapaa. New York on jo itsessäänkin kokemisen arvoinen paikka, mutta jos nyt jotain pitäisi sanoa, niin varmaankin paikallista arkkitehtuuria ja taidetta ja muuta sellaista. Ja paljon newyorkilaisia ihmisiä.

Luftalarm

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Elokuu 28, 2005, 13:59:18 »
Saksa. Ehdottomasti. Tämä maa on vielä joku kaunis päivä minun päämääräni oikeastaan kahdesta eri syystä: ensimmäinen on Berliini ja II maailmansodan ja sen jälkeisen ajan nähtävyydet ja muut tunnetut kohteet. Haluan nähdä omin silmin Unter den Lindenin, Brandenburger Torin sekä KaDeWe-tavaratalon kuten myös jonkin keskitysleireistä, vaikkakin vapaaehtoisesti sellaisessa vieraileminen kuulostaa minun korviini erittäin kornilta. Eivätkö ihmiset muista sodan kauhuja ilman muistomerkkejä ja museoita? Eivät näemmä, kun kerran itsekin halajan paikanpäälle. Se toinen syy, miksi Saksaan niin palavasti haluan, on oman kielitaitoni testaaminen. Englantiin sortuminen olisi pelkkää pelkuruutta, kun kerran ihan paikallista kieltäkin osaa. Maassa maan tavalla - ja kielellä.

Jos totta puhutaan, olisin valmis matkustamaan melkein minne vain. Haluan esimerkiksi kokea Iso-Britannian Lontoosta pohjoisen karuihin nummiin, Japanin pääkaupungin hektisyyden, New Yorkin monet avenuet, Afrikan savannit ja Pääsiäissaaren patsaat. Matkustaminen on mahtavaa, mutta se maksaa kohteesta riippuen pienen tai jopa suuren omaisuuden. Mutta kyllä minä vielä joskus pääsen, jos en muualle, niin Tukholman risteilylle.

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Elokuu 28, 2005, 16:45:13 »
Nyt tällä hetkellä haluaisin kaikista eniten Skotlantiin. Ehkä johonkin pieneen kyläpahaseen tai sitten Edinburgiin.
Skotlannnissa viehättää vain se jokin. Ehkä se on luonnon karuus, historia, ehkä ihmiset tai kulttuuri, tai ne kaikki yhdessä. Innostukseni on kasvanut pikkuhiljaa, ja kunnon rysäyksen antoi lukemani kirja, joka kertoi 1700-luvun skotlannista.
Haluaisin nähdä Skotlannissa linnoja, ja ehdottomasti kilttiasuisia miehiä soittamassa säkkipilliä. Ja mitä olisi Skotlanninmatka ilman Loch Nessin järveä ja sen tarumaista hirviötä.
Vaikka tällä haavaa ei ole Skotlanninmatkaa näköpiirissä, aion varmasti joskus matkustaa sinne. Olisi upeaa lähteä matkalle ystävien kanssa, mutta luultavasti matkakumppania pitäisi hakea perheestä.

Tietenkin sellaiset matkakohteet kuin Irlanti ja Uusi-Seelantikin, kiehtovat ja niissäkin aion varmasti joskus vierailla, kunhan rahaa on.
Siihen asti joudun tyytymään kirjastosta lainattuihin matkaopas-kirjojen sisältämiin kuviin.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

dreameeer

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Elokuu 28, 2005, 19:57:58 »
Unelmoin että pääsisin ens kesänä maltalle kielimatkalle ystövöni kanssa.! se olisi unelmien täyttymys <3<3
Jos joku on ollut siellä päin kielimatkalla olisi kiva kuulla kokemuksista :)

Isla

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Lokakuu 11, 2005, 19:01:22 »
Kaivetaanpa tämä naftaliinista, kun matkakuume yllätti :P

Olen toistaiseksi matkustellut suht vähän, mutta kivoissa paikoissa. Rajanaapurien ja Eestin lisäksi olen käynyt Italiassa, Irlannissa, Yhdysvalloissa sekä Köpiksen lentokentällä. Osassa olin lisäksi aika pieni, esim. Norjasta en hirveästi muuta muista kuin sen, että kävelin Jäämeren rannalla ja poimin simpukoita.

Italiassakin olin vain viisi vee, mutta muistan yllättävän paljon - ainakin ne kivi- ja tikkuleikit mitä sähelsin siellä Välimeren rannalla. Tähyilin myös innokkaasti Afrikkaa, koska isä oli sanonut että se on tuolla vastarannalla :D Pisan torni oli upea, en voinut pahoin sen katsomisesta lainkaan. Ja se ruoka. Kaikki oli hyvää, pitsat (tilasimme metro pizzan, joka oli tosiaan metrin mittainen), pastat ja jälkiruuat. Italiassa Pompeji on myös paikka, jossa ehdottomasti kannattaa käydä jos historiasta tykkää. Kyseessä on kaupunki, joka hautautui laavaan muutama vuosikymmen ennen ajanlaskun alkua, ja kaivettiin myöhemmin kokonaisuudessaan esille. Esillä on hirveästi kaikkia lautasia ja ruukkuja, niitä taloja/majoja, ja ohuesti laavan peittämiä ihmishahmoja siinä, mihin sattuivat jäämään.

USA:sta ei jäänyt kovin paljon käteen. Osavaltio oli Texas, jossa oli lokakuussa edelleen uskomattoman kuuma. Vuokrattiin auto (jenkeissä muu ei välttämättä edes ole vaihtoehto) ja käytiin katsomassa puhveleita sekä preeriaoravia <3. Hampurilaisia siellä syötiin ja kahlattiin Dallasin ostoskeskuksia, poimittiin pekaanipähkinöitä puusta ja sellaista. Ihan kivaa, vaan ei taida tuo American way of life olla minun juttu... Irlanti taas oli aivan uskomaton, ja sinne tahdon ehdottomasti takaisin. Matkustimme joskus keväällä, jolloin siellä oli uskomattoman vihreää ja kukkaista ja kaunista (eikä edes satanut pahasti! :D). Jotenkin maa vain teki minuun hurjan vaikutuksen. Dublin, lampaat, ikivanhat kiviaidat ja piikkihernepuskat, pubeja ja kahviloita jotka piti kyllä kiertää kaukaa läpitunkemattoman tupakansavun takia (ja punatukkaisia söpöläisiä :p).

Irlannin lisäksi haaveilen mm. Ranskasta, Wienistä ja Italiasta, mutta itse asiassa mikä tahansa kelpaisi matkakohteeksi. Arabimaissa ja diktatuureissa voisi oikeastaan olla tosi mielenkiintoista, ainakin oppisi ymmärtämään niitä _oikeasti_ erilaisia valtioita ja olosuhteita joissa terroristit kasvavat. Interreilaaminen pitkin Eurooppaa on myös jotain, mistä on ihanaa unelmoida viltin, kaakaon ja karttakirjan kanssa... Nojatuolimatkailu on kivaa! Päivä päivältä myös Berliini ja Saksa yleensä alkavat kiinnostaa enemmän, koska olen menossa sinne syyslomalla.  Matkaoppaita olen lainaillut elokuusta, mutta vasta nyt, kun se alkaa tosissaan tulla lähelle, alan tiedostaa että pääsen tosiaan näkemään kaikki Ku'damnit, Turkkilaiset markkinat, Unter den Lindenin ja holokaustimuistomerkit. Ja ties mitä muuta. Berliini on pinta-alaltaankin ihan valtava kaupunki, eli on pakko valita vain kiinnostavimmat kaupunginosat ja viettää niissä sitten päivä kerrallaan.

Joudun myös toimimaan tulkkina ja aion todellakin selvittää sen kunnialla. :p _En_ ole opiskellut sitä saksaa turhaan! Pelkään vain hirveästi että unohdan jossain vaiheessa teititellä ja loukkaantuneet saksalaiset tekevät kamaluuksia.

Lainaus käyttäjältä: "Luftalarm"
Haluan nähdä omin silmin myös jonkin keskitysleireistä, vaikkakin vapaaehtoisesti sellaisessa vieraileminen kuulostaa minun korviini erittäin kornilta. Eivätkö ihmiset muista sodan kauhuja ilman muistomerkkejä ja museoita? Eivät näemmä, kun kerran itsekin halajan paikanpäälle.

Joo. Nimim. Olen menossa Sachsenhausenin keskitysleiriin :) Jotain museoita ja muistomerkkejä sielläkin pitäisi olla, itse leirin kunnosta en sitten tiedä.

kami

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Lokakuu 11, 2005, 20:19:47 »
Joo. Japaniin minäkin haluan. Ja kauan olen sinne jo hingunnut.. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa.

Japanissa kiehtoo kaikki. Kulttuuri, kieli KAikki! no ei nyt ihan kaikki mutta melkein. Mangasta, animesta ja jrockista kun myös pidän niin paljon niin se tietysti myös vaikuttaa unelmakohteeseeni. Ja japanissa on upeita vaatteita. (hinnoista puhumattakaan *virn*)

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #48 : Lokakuu 12, 2005, 09:52:39 »
Minä olen noksinut pikkutytöstä lähtien haaveillut pääseväni niinkin mielikuvitukselliseen paikkaan kuin Ranskaan ja juuri Pariisiin. Vanhempani kävivät siellä joskus kun minústa ei ollut vielä tietoakaan, hyllystä löytyy englannin kielinen(?) disneylandin esittely video ja toljotin sitä pienempänä, lisäksi meiltä löytyy kyseisestä paikasta jonkin sortin pelikortit, olisikohan muistipeli kyseessä... Ei aavistustakaan kauanko ne ovat meillä olleet tai mistä ne ovat kotoisin, mutta kuitenkin.
Pariisia olen aina pitänyt romanttisena kaupunkina ja romantikkona kiinnostaisi lähteä sinne. Poikaystäväni sukulaisia asuu ranskassa, jossakin maaseudula tosin ja siellä on kuulemma valtavia hämähäkkejä ja jotakin herhiläisiä, mitä lie. Sinne hiipuivat ranskan matkani unelmat, mutta jos Pariisissa ei olisi noita hirvityksiä, sinne tahtoisin todellakin pistäytyä ^^
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Artemiina

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Lokakuu 13, 2005, 08:20:32 »
Haluaisin matkustaa Englantiin, Lontooseen. Potterit ovat yksi hyvä syy siiten, miksi. Voisi mennä etsimään viistokujaa ja katsomaan juna-asemia ja muita matkakohteita. Kielikään ei tuottaisi ongelmia.. siis kun olen sentään opiskellut sitä..
Niin kauan kun olen lukenut pottereita olen halunnut lähteä sinne, eli aika kauan.

Toinen vakavasti harkittava vaihtoehto on Ranska, Pariisi. Siellä ehdottomasti eiffeltorni ja ne joet. Yksi haave on myös löytää joku ihana kahvila, jossa on  puna-valoko-ruudulliset pöytäliinat ^^.
Pahempi juttu siinä on se, että en osaa sanaakaan Ranskaa ja siellä ei kuulemma pääse kovinkaan pitkälle pelkällä englannilla..
Tänne en ole halunnut erityisesti lähteä kovinkaan kauaa, ehkä pari kuukautta. Näin joitain ihania kuvia, joissa oli eiffeltorni ja muuta kaunista. Tuli heti sellainen olo, että tuonne.