Kirjoittaja Aihe: Kirjoja jotka saavat itkemään  (Luettu 39917 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

manzy

• Ankeuttaja
Kirjoja jotka saavat itkemään
« : Syyskuu 12, 2004, 15:03:47 »
en löytänyt tälläistä topiccia haullakaan, mutta jos tälläinen on jo niin tän saa poistaa

eli, mitkä kirjat on saanu teidät itkemään?
mulla näitä on vaikka kuinka paljon mutta luettelen nyt kaikista tärkeimmät...

kaikki Potterit ja kohtiakin on niin paljon etten viitti ees luetella;)

Näkymätön Elina se oli vaan jotankin niin ihana ja järkyttävä

LotR tosi monessa kohtaa! esim. Boromirin kuolema ja kun frodo lähtee...

Perhosen Lento SPOILAA  kun se-tyttö (nimi ei tuu ny mieleen) joka teki sen itsarin löysetään sieltä vessasta

Anne Frank- Nuoren tytön päiväkirja itkin aika lailla alusta loppuun.
Musta aika järkyttävä kirja ku tietää et kaikki on totta..

miulle käy aina niin kun luen jotain kirjaa, joku tietty tulee mun huoneesee ja ihmettelee mitä mä pillitän.
sitte ku siihen koittaa sanoo jotai et mä luen niin kyllä kattotaan kummasti päälle;)
mut minkäs sille voi, tämmönen kun on..

mut nyt vuoro teille...

//Tinna tahtoo muistuttaa kaikkien gallup-viestien, jossa ei ole muuta kuin luettelo kirjoista, jotka itkettivät, päätyvän roskiin. Eli siis, mikä oli niin surullista, mikä sai sinut itkemään ja miksi kyseinen kirja sai sinut itkemään?

//Eikä unohdeta mainita spoilerista ja laittaa spoiler-varoitusta punaiseksi. Huomattavasta määrästä viestejä puuttui kokonaan varoitukset. Kiitos, Tinna

Mirachiel

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2004, 17:06:00 »
Ihana topic.
Koska kirjat ihan totta saa usein ihmiset itkemään. Varsinkin jos on todella päässyt sisälle kirjan tarinaan.
Minä olen itkenyt monessa, tässä muutamia:

(Spolereita)

Harry Potter ja Feeniksin kilta - Siis. No tämän tietyn henkilön kuoleminen kirjassa herätti armottoman tunteen purkauksen. Näin myöhemmin ei jaksa ajatella että hän olisi kuollut. En usko että on. Siksi itkin vain yhdesti sen takia.

Taru Sormusten Herrasta, Kuninkaan paluu - Itkin ihan lopussa kun Frodo lähti. (Elokuvankin aikana itkin tässä kohdassa, lisäksi jossain kohdassa Aragornin kruunajaisista)

Universumien tomu sarja, Maaginen Kaukoputki - Willin ja Lyran ero oli kaamea. En kestänyt ajatella sitä. Kamalaa. ;__;

Althalus, matka maailman ääriin - Josain kohdissa itkin, en muista edes enää.

Hobitti, eli sinne ja takaisin - Thorin Tammikilven kuolema oli surullinen, koska Thorin oli kääpiöistä ihanin, mielestäni.

Tiikerien tytär - Muutamien tiikerien kuoleminen itketti.

Huu. Siinäp on nyt sellaista listaa. En ainakaan muista muita, mutta eivätköhän nuo nyt ainakin aluksi kelpaa. Lisään muita jos muistan, tai jos luen jotain itkettävää. *naurahtaa*

Shiloh

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2004, 17:14:21 »
Minut on saanut itkemään vain yksi kirja, mutta sen se teki myös kunnolla.
SPOILAA
Eli Dalton Trumbon kirja Sotilaspoika.
Se on tarina ensimmäisessä maailmansodassa haavoittuneesta Jimmystä, joka herää sotasairaalassa kuurona, mykkänä, sokeana, halvaantuneena ja kätensä ja jalkansa menettäneenä. Ainut kosketus ulkomaailmaan on tuntoaisti ja kyky liikuttaa hieman päätä. Kirja kertoo Jimmyn noin kuudesta vuodesta sairaalassa.
Erittäin koskettava kirja.
Suosittelen, mutta en heikkohermoisille.
Vuoteessa makaava Jimmy vierailee yhä unissani vaikka luin kirjan kolmisen kuukautta sitten.

//Tinna lisäsi spoiler-varoituksen.

arty

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2004, 18:50:37 »
Monet kirjat on saanu mut itkemää mut tässä joitain esimerkkejä:

James Herriot, Ystävistäni hellydellä:(spoilaa) Kohassa missä Herriotin yritys hoitaa kapia epäonnistuu...

en muista kirjailija nimeä mut kirjan nimi oli koiranpentuja komerossa itkin vaa ku luin sen ekaa kertaa. Sillon mun veli vähän ihmetteli et mille mä pillitän... :)

Torey Hayden, Tiikerin lapsi: Siinä vaa on jotain nii kauheita kohtia et käy sääliks...

onhan niitä paljon muitaki mut nää tuli nyt ekaks mielee... Muoksin jos tulee viel jotain...

Muoks:/ tuli täs just mielee Deborah Spungenin Nancy, mun piti tehä siitä suullinen kirjaesitelmä koulussa. No sitä pitäessä meinas tulla tippa linssii oli siinä itkussa pitelemistä... Sitä lukiessa itkin...[/b]

Poissa Leida

• Hanhensulkakynä
  • Vuotislainen
« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2004, 19:04:08 »
Minä olen myös auttamaton itkupilli, meilläkään kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä, että kirjaan voi syventyä niin kovasti, että tulee oikeasti tippa silmään. Ääneen nauraminen on myös ainoastaan minun tapani. Kummallista!

Mutta asiaan:
Spoilaa

Taru sormusten herrassa itkin monessakin kohtaa. Yksi kauheimmista oli se missä Sam luulee Frodon kuolleen, eli se Lukitar-kohta. Olin itsekin varma, että Frodo on kuollut, joten itku tuli helposti. Loppu on myös tosi surullinen, siis Frodon satamiin lähtö.

Feeniksin killan Sirius kohta itketti myös. En ole vielä kunnolla tajunnut, että Sirius on kuollut. Luultavasti ymmärrän sen vasta kuudennessa kirjassa.

L.M. Montgomeryn Anna sarjan viimeisessä kirjassa, Kotikunnaan Rillassa itkin Walterin kuollessa. Se on uskomattoman surullinen kohta.

Siinä olivat varmaan ne tärkeimmät, mutta muitakin kyllä löytyy.

Muoks. Peter Pohl & Ginna Gieth: Sinä ja minä ikuisesti, tämä pääsi unohtumaan. On alusta loppuun tosi surullinen, pillitin useammassakin kohdassa.
"I believe you find life such a problem because you think there are the good people and the bad people", said the man. "You´re wrong, of course. There are, always and only, the bad people, but some of them are on opposite sides."
-Terry Pratchett: Guards! Guards!-

Iita

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2004, 23:23:36 »
Minä en helposti itke enkä naura minkään kirjan (tai elokuvan tai muunkaan fiktiivisen tuotteen) takia, mutta muistan kaksi kirjaa, joita lukiessani olen itkenyt.

Ensimmäinen on Deborah Spungenin Nancy, toinen Torey Haydenin Tiikerin lapsi. Kummatkin perustuvat tositapahtumiin, joka on yksi syy siihen, miksi ne itkettävät. Kumpikin kertoo tytöstä (kumpikin kirja siis eri tytöistä, ei suinkaan samasta), jolla ei todellakaan ole kaikki hyvin. Enempää en nyt kerro, ettei kukaan spoilaannu, mutta tippa tuli linssiin kumpaakin lukiessa.

En ole itkenyt Pottereita tai Sormusten herraa lukiessani, niin kuin monet täällä, eli edellä mainitut kirjat ovat todellakin olleet surullisia. Ainakin minun mielestäni, jos joku on eri mieltä, niin sillehän en voi mitään. Mutta jos luette jomman kumman noista kirjoista, niin pitäkää mielessä, että kyseessä on tositarina. Se ei ole fiktiota, vaan totisinta totta.

Poissa Joku

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MarauderIce16727
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Syyskuu 15, 2004, 18:16:49 »
Aah, tällaista topicia olen jo odotellutkin! ^^ Ihanaa.

[SPOILEREITA muuten on sitten pitkin viestiä!]

Mutta siis. Ensimmäinen joka nyt tulee mieleeni, on tottakai Emily Brontën Humiseva harju. Siinä on itseasiassa hyvinkin monta kohtaa, jotka saa minut rääkymään, mutta pitää nyt mainita ainakin se kohta, kun Nelly kertoo Heathcliffille Cathyn kuolemasta. I cannot live without my life - I cannot live without my soul! Ahh. Ja myös se kohta kun Cathy niissä kuumehoureissaan hourii. T.T Ja monia muita. Itse asiassa koko kirja itsessään itkettää minua. (noh, ei nyt AIVAN)

Toinen kirja mikä nyt täytyy mainita, on tietenkin OotP. Ja luulisi kaikkien tietävän miksi.

Ja sitten viellä Margit Sandemon Jääkansan tarina -kirjoissa itkin lähes aina kun joku(/jotkut) ihana henkilö kuoli. Eli aika usein.

Ja ja ja ja, mitäs niitä muita olikaan... *miettii, miettii, miettii* *ei muista* No, eipä sillä väliä. Johan noita tuossa olikin.

Erdolliel

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2004, 13:02:49 »
Olen niin nyyhkis että itken todella monia kirjoja lukiessani, en edes muista kaikkia. Mutta nyt ensiksi tulee mieleen:

Taru Sormusten Herrasta-trilogia:
Tässä on moniakin kohtia, esim. Arwenin ja Aragornin häät, Boromirin kuolema, Frodon & muiden lähtö Länteen, kun Éowyn ja Faramir löysivät toisensa...:)

SPOILERI
Harry Potter ja Feeniksin kilta:
No, Siriuksen kuolema. Kun luin ensimmäisen kerran asiasta, en itkenyt, oli vain jotenkin tyhjä olo...Nykyään aina itken siinä kohdassa, vaikka en veilä oikein suostu uskomaan sitä että Sirius putosi.

S.E. Hinton - Me kolme ja jengi:
Tämä kirja oli pakollinen luettava äikäntunnilla, ja en kehtaa kellekään kaverilleni sanoa että itkin tässä...:) Kirjan loppu oli vain koskettava, kun päähenkilön kaksi ystävää kuolivat, toinen sairaalaan ja toinen poliisien toimesta.

Ja on tosiaan äärimmäisen noloa, jos joku saa kiinni hirveästä vollotuksesta...:D

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #8 : Syyskuu 16, 2004, 19:52:31 »
Aika moni kirja saa minut itkemään. Mistäs aloittaisin... Spoilereita.

Pottereista ainakin AV, LP ja FK. FK:ssa kaikkein eniten, muutamassakin kohtaa, alkupuolella ja lopussa (tiedätte kyllä mikä).

Universumien Tomu -trilogian päätösosa Maaginen kaukoputki. Lyran ja Willin ero.

Muuta Redwallin taru -sarjasta.
Soturi Matiaksen miekka. Etenkin loppu, kun Matias ja Ruiskaunokki menevät naimisiin.
Sammalkukkametsän sota. Aika lailla monessa kohtaa oli jotenkin liikuttavaa, lähinnä Martinin takia.
Mattimeo. Mattimeon ja hänen isänsä jälleennäkeminen.
Urhea Martin. Se on muutenkin kovin liikuttava kirja, mutta lopussa itkin niin paljon, että piti keskeyttää lukeminen joksikin aikaa: en yksinkertaisesti nähnyt enää mitään. Ja itkin sen takia, kun Ruusa kuoli lopussa ja Martin oli kovin murtunut ja lähti etelään.

Seita Parkkola ja Niina Repo: Ruttolinna ja Jalostamo
Jalostamo erityisesti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2015, 20:38:54 kirjoittanut Ruiskaunokki »

Julia Isaacs

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2004, 19:59:48 »
(Viestissä on spoilereita)
Aika harva kirja on minua koskaan saanut itkemään, mutta kun ne saavat minut itkemään, itkenkin sitten kunnolla.

Kukaan ei varmaankaan ylläty. Feeniksin Kilta. Ilmestymispäivänä en muuta tehnytkään kuin lukenut sitä... Istuin sängylläni ja jos pikkuveli eksyi huoneeseen, se pakeni sieltä kauhuissaan raivokohtausteni takia. Ja kun se shokeeraava hetki, jolloin Sirius kuoli, tuli, kyynelehdin sitten niin hirveästi. Kesti varmaan puoli tuntia ennen kuin rauhoituin, ja ajattelin kuolemaa synkin ilmein koko illan. Luin kohdan niin monta kertaa, että pääsin sen yli, ja jatkoin kirjaa. Kyllä siinä perhe katseli kummeksuen, että mitä se tyttö itkee.

Universumien Tomu 3: Maaginen kaukoputki. Oli se sitten niin hirveää luettevaa, kun Lyra erosi Pantalaimonista, ja joutui eroamaan Willistäkin. Ja kaikki lempihahmoni menehtyivät. Tialys, Salmakia, Roke, Asriel, Rouva Coulter... Kirja on kuitenkin aivan loistava. Mutta ai että itketti.

Taru Kolmesta Miekasta: Vihreän enkelin torni. Prinssi Josua on ihana hahmo. Rakastan häntä. Ja sitten se kirjailijankuvatus pani sen kuolemaan. Valitin siitä veljelleni traagisesti ja jatkoin kirjaa, ja selvisi ettei Josua ollutkaan kuollut. Silloin olin kyllä ihan hurmoksissa. Juoksin ympäri taloa hehkuttamassa kaikille: "Josua ei kuollutkaan! Josua ei kuollutkaan!"...

En usko että niitä on enempää, mutta jos tulee, muoksin sitten tätä.

Hanjeu

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Syyskuu 27, 2004, 17:37:11 »
SPOILAA

Ensimmäinen lukemani kirja, joka sai minut itkemään oli (muistaakseni) Takapulpetin poika. Se on nuortenkirja ja kertoo viidesluokkalaisesta pojasta, joka käyttäytyy huonosti, on ilkeä, valehtelee, ja kaikkea muutakin tekee tai on. Mutta uuden koulukuraattorin kanssa elämä alkaa hitusen järjestyä. Kirja kertoi kiusaajapojan elämästä niin tunteikkaasti ja surullisesti, niin että aloin vollottaa oikein kunnolla. Kirja sai minut itkemään jopa toisellakin lukukerralla.

Toinen kirja taitaa olla Tapaus Allu Salminen. Kirja kertoo pojasta, joka on revitty juuriltaan ilkeän äitinsä mieliala muutosten seurauksesta. Kun poika palaa Suomeen vietettyään kymmenen vuotta Ruotsissa, ongelmat eivät ala parantua, vaan lisääntyvät. Poika alkaa luoda luokkatoveristaan ja äidinkielen opettajastaan uutta perhettä, mutta kokee pettymyksen ja järkytyksen. Allu on herkkä ja suloinen poika, vaikka ulkonäkö väittää muuta. Kirja saa minut itkemään joka lukukerran jälkeen. Ja ai niin, kirja on nuortenkirja. Miksiköhän nuortenkirjat saavat minut useimmiten itkemään?

Milsi

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Syyskuu 29, 2004, 13:29:11 »
spoil

Kirjailijaa en muista, mutta taisi olla joku venäläinen. Kirja Bim Mustakorva vaan yksinkertaisesti oli niin kaunis, ehkä karulla tavalla, mutta siinä oli myös lämpöä. Vanha mies ottaa koiranpennun, jota muut eivät huoli koska pitävät sitä epäonnistuneena (vika taisi olla niinkin suuri kuin väritys) ja kasvattaa sen. Jossakin vaiheessa heidän tiensä syystä tai toisesta eroavat ja kun mies viimein löytää Bimin, on se juuri kuollut. Kaunis tarina ystävyydestä ja menetyksestä, haluaisin lukea uudelleen mutta en löydä kirjaa mistään.

DragonLancen (muistakseni) Syyshämärän lohikäärmeet sisälsi myös yhden koskettavan kohdan, kun vanha, kaikki lapsensa jo menettänyt lohikäärme viimeisillä voimillaan käy suuren punaisen pedon kimppuun ja estää sitä tappamasta "lapsiaan", ihmislapsia, joista on huolehtinut.  Ja sitten se kuoli. *niiskaus*

Jublia

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Lokakuu 01, 2004, 20:04:56 »
Itkettävät kirjat on niin ihania ;)
SPOILAA
Muistan, kun luin pari vuotta sitten Annika Thorin kirjoittaman kirjasarjan ensimmäisen osan 'Saari meren keskellä'. Itkin, itkin.

Kirja kertoo kahdesta juutailaisesta sisaruksesta isosisko Steffista ja pikkusisko Nellista. Heidän vanhempansa lähettävät tytöt turvaan Wienistä toisen maailmansodan alettua. tytöt joutuvat eri perheisiin. Heidän elämänsä ei ole helppoa, kun joutuu opettelemaan uuden kielen ja uudet tavat. Steffi siis tuntee olonsa kurjaksi uudessa maassa, uudessa kulttuurissa. Häntä kiusataan ja uusi perhe tuntuu vieraalta. Mutta eiköhän ne asiat selviä :) Kirja on koskettava. Ensimmäinen osa varsinkin.

Toinen kirja, jonka aikana olen itkenyt on (aivan loistavan ihanan fantastinen kirja) 'Appelsiisityttö' Jostein Gaardin taiteilemana.

Tämä kirja puolestaan kertoo Josteinista, jonka isä kuoli pojan ollessa vasta lapsi. 15-vuotias Jostein saa lukea isänsä kirjoittaman pitkän kirjeen. Kirje kertoo Jan Olvanin (Josteinin isän) tapaamasta salaperäisestä appelsiinitytöstä, johon hän rakastuu. Kirja on siis tavallaan rakkauskertomus. Se sai minut itkemään. Ja se, että kirjassa puhutaan niin elävästi, niin oikeilla sanoista kuolemasta, maailmasta, elämästä.

*huokaus* se on ihana kirja :)

Poissa Elosäde

• Wanhus
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Lokakuu 01, 2004, 20:40:16 »
SPOILAA[Minä en kyllä usein itke kirjoja lukiessa, ja silloinkin ne saavat olla todella tunnelmallisia ja upeita. Ehkä koskettavin kirja mitä olen lukenut on Älä usko, älä toivo, älä rakasta, ja sen on kirjoittanut Johanna Nilsson (tai se kirjailijan nimi on jotain tuommoista, en muista, kumminkin ruotsalainen kirjailija). Se kertoo koulukiusatusta tytöstä, ja välillä ajasta jolloin hän on vanhempi ja mielisairaalassa. Se on vaan niin jotain taianomaista, kun sitä lukee. Vaikka itselläni ei ole kyllä samanlaisia kokemuksia, mutta silti se saa ajattelemaan ja sen tytön elämään voi jotenkin samaistua, niin se saa herkistymään. Loppu on kyllä se koskettavin tässäkin kohtaa.

Muita kirjoja ei oikeastaan ole. Sormusten herraa lukiessa se oli kyllä lähellä, siinä lopussa :) Minä en vaan niin helposti itke. Joskus kyllä tulee semmoisia hetkiä, että kirja on liian liikuttava ja pitää olla vähän aikaa lukematta.

"Insinööri on ihmisenä osaamistaan suurempi ihme" -Esa Saarinen

Poissa Tundra

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Lokakuu 06, 2004, 17:56:11 »
Noh, nämä kirjat saavat kyllä kyyneleet virtaamaan:
Bim Mustakorva, kirjoittajan nimeä en muista, mutta joku venäläinen hän oli. Surullinen kirja, todelakin... Kuina paljon siinä joudutaankaan kärsimään...
JRR Tolikienin Taru Sormusten Herrasta. Frodon lähtö harmaisiin satamiin oli todella surullinen, vaikka siinä pitäisikin olla "iloinen"
Helena Meripaasin Koiristaparhain, on/oli myös kirja jota lukiessa muutama kyynel tuli... Surullinen tämäkin kirja.
Robin Jarvisin Tilinteon hetki. Surullinen kirja. Kaksi suosikkihahmoani kuolee...

Tirishia

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Lokakuu 19, 2004, 15:26:22 »
Viesti sisältää spoilaavia kohtia. ^^

Minä itken huomaamattani aika useinkin kirjoja lukiessani.

Eilen illalla luin juuri Reija (Raija?) Kaskiahon kirjoittamaa kirjaa, Tulitikkuihmisiä. Se on sellainen kirja, jonka luin muutamassa tunnissa ja kikatin huoneessani koko ajan. Sellaista ironista huumoria. ^^ Olen lukenut sen kirjan varmaan ennenkin, mielestäni useampaankin, mutta aina se viimeinen loppu pysäyttää ja itkettä kauheasti, kumminkin on aika järkytys kun naurat ensin neljä tuntia putkeen ja sitten joku mukava hahmo kuolee.

Toinen oli myös tuo Sinä ja Minä Ikuisesti. (Kuka sen taas kirjoittikaan?)
Siinä oli useampikin kohta, koko kirja itse asiassa kovinkin koskettava.

Ja sitten (yllättäen) Feeniksin kilta. Eikä ehkä niinkään se kuolema, paitsi ensimmäisellä kerralla, vaan se, kun Harry on Dumbledoren huoneessa niin avuton ja karjuu ja Dum on vaan tyyni ja osaaottavan hiljainen. Enkä edes pidä Harrysta.

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #16 : Lokakuu 19, 2004, 19:58:43 »
Olen itkenyt ainoastaan kahdessa kirjassa. Tai siis, en itkenyt ulvomalla, mutta kyyneleitä on valunut. Ensimmäinen on Darren Shanin Vampyyrin oppipoika.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Se toinen kirja oli Sara Kadeforsin Hei Sandor, täällä Ida
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Molemmat kirjat olivattaidokkaasti kirjoitettuja, todella.Ja ne itkettävät kohtaukset mielestäni hyvin tunteotaherättäviä. olen otettu, sillä monesti en kirjoissa itke, en edes hyvissä kirjoissa. Mutta kun sitä tapahtuu, kirja todella on mielestäni koskettava. Tosin, niin ovat monet muutkin... Vain eri tavalla.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2010, 20:59:12 kirjoittanut Mirrekala »
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Misha

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Joulukuu 20, 2004, 22:22:07 »
Itken erittäin usein lukiessani. Ihan sama onko kyseessä historiankirja tai kiusallinen Forgotten Realms - opus, aina onnistun kehittämään jostain aihetta liikutukseen. Viime historiankurssi oli aivan kauhea. Kai on aiheellista järkyttyä sodista ja muusta hirveästä, mutta niille melkein nauroin, se oli niin järjetöntä. Sen sijaan aloin lähes itkeä aina nähdessäni kirjassa kuvan Berliinin muurista. Logiikka?

Mikähän on historian lisäksi viimeksi saanut minut itkemään...

(spoilereita)

Robin Hobbin Kuninkaan salamurhaaja sai aikaan todella perinteisen itkukohtauksen. Kaikki kolme kirjaa aiheuttivat sitä tosin useaan otteeseen, mutta tämä oli pahin. Se loppu oli niin kauhea ja niin hyvä. Hobb on yksi niistä harvoista kirjailijoista, jotka saavat minut todella pelkäämään lukiessani. Kolmas kirja oli kauttaaltaan niin synkkä, ettei lopussa tullut samanlaista järkytystä, vaikka kirja hyvä olikin.

Luonnollisesti myös Order of the Phoenix aiheutti kohtauksen, mutta se oli enemmän tyyppiä huudetaan ja potkitaan seiniä.

Banana Yoshimoton novellikokoelma Kitchen sai itkemään, mutta ei oikeastaan surullisesti. Se oli enemmän haikea. En ymmärrä, miten kirja voi olla samaan aikaan niin surullinen ja saada aikaan sellaisen onnentunteen. Erikon kuolemakin sai lopulta väkisin hymyilemään.

Hannele Huovin Höyhenketju itketti, lähinnä koska se oli niin ahdistava. En osaa selittää, mutta jotkut kirjat ovat minusta ruskeita, ja ne ovat minulle ahdistavampia kuin monet kirjat, joissa oikeasti tapahtuu kauheita.

Ulaire

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Joulukuu 21, 2004, 10:38:46 »
SPOILAAKuninkaan paluu on ehkä ainoa kirja, jota lukiessani todellakin itkin, ellen ihan parkunutkin.
Kohta, jossa Frodo ja Sam ovat Tuomiovuorella. Sormus on tuhottu ja Tuomiovuori sylkee tulta minkä ehtii. Frodo ja Sam vain tuumailevat, että mukavaa että olet siinä, nyt kun kaikki loppuu.

Jos todella haluan itkeä, luen Kuninkaan Paluun viimeisen aukeaman, jossa Frodo lähtee Kuolemattomille maille haltioiden kanssa. Kohta, jossa harmaa sadeverho vetäytyy sivuun paljastaen vihreän ja kauniin maan(tjsp.) on minusta uskomattoman kauniisti kuvattu. Ja kun Sam, Pippin ja Merri lähtevät apein mielin takaisin Hobittilaan.

En minä paljon muissa kirjoissa itke, tai jos itken, ne eivät tule mieleen. Muoksin jos tulee eteen vielä nyyhkykirjoja.

Ceinwen

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Joulukuu 21, 2004, 13:29:25 »
En itke kovin helposti kun luen, mutta on muutama kirja jotka ovat avanneet kyynelkanavia:

SPOILAAMette Newth: Pimeä valo, jossa norjalaistyttö sairastuu spitaaliin... huh. se itkettää mielettömäti joka kerta kun sen luen. Joskus yritän olla itkemättä mutta jossain kohdassa nyyhkypuuska iskee aina.

Pikku Prinssi oli myös kauniilla tavalla surullinen..

Tuo tuossa edellä mainittu Hobbin Salamurhaaja sarjakin liikutti.. se on yksi suosikeistani, samalla onnellinen, mutta kamalan lohduton kirja elämänkohtaloista.

Faidra

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Maaliskuu 25, 2005, 11:05:35 »
Minun "ongelmani" on se että samaistun todella helposti henkilöihin ja sen takia myös monet kohdat kirjoissa itkettävät minua.
(SPOILEREITA?)

Astrid Lindgren - Veljeni Leijonamieli
Koko kirja oli koskettava, aloin pillittämään jo kirjan alussa kun Joonatan oli niin kultainen.  "...Mutta ne kuolevat nuorina, joita jumalat rakastavat. Joonatan Leijonamieli, lepää rauhassa!", voiko joku olla itkemättä lukiessaan tuollaista tekstiä?

L.M. Montgomery - Annan nuoruusvuodet.
Itkin kun Matthew kuoli kirjan lopussa, hän oli Annan lisäksi suosikkini kirjassa ja hänen kuolemansa itketti todenteolla.

J.K. Rowling - Harry Potter ja Feeniksin kilta
Sirius on yksi lempihahmoistani Harry Pottereissa, joten hänen kuolemansa itketti ja paljon. Häneen pystyi samaistumaan, eikö itse kukin meistä joskus tunne olevansa kahlittuna tähän samaan tylsään elämään ja haluaisi päästä pois?

cequte

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Maaliskuu 28, 2005, 12:00:22 »
Yleensä en itke kun luen ja se itkenkö, riippuu myös mielialasta ennen lukemista. Tässä on nyt muutama kirja , jotka muistan saaneen mut itkemään.

SPOILAA
Torey Hayden, Tiikerin lapsi: Se oli vaan niin liikuttava ja surullinen. Kamalaa, että joillain ihmisillä on sellanen elämä.

Mette Newth, Pimeä valo: Spitaalista kertova kirja oli jotain NIIN surullista, että ei pystyny lukeen kauan yhteen menoon. Siinä itkin kyllä aika vuolaasti. Oli kamalaa kun suunnilleen mun ikänen tyttö tiesi koulevansa tuskallisesti.

J.K Rowling, Harry Potter ja feeniksin kilta: Se kohta jossa Sirius kuoli, ja sen
jälkeenkin kun kuvailtiin Harryn fiiliksiä.[/b]

Poissa Quinetta

• Vuotislainen
    • http://kat5u.proboards41.com
« Vastaus #22 : Maaliskuu 28, 2005, 13:33:21 »
SPOILAAJackueline Wilson: The Cat Mummy. Olen niin kissarakas, että pelkkä lukeminen kissan kuolemasta saa itkemään. Kirjassa pieni tyttö suuttuu vanhalle kissalleen, koska hän astuu kissan oksennukseen. Kissa lähtee surullisen näköisenä jonnekin piiloon. Tyttö ei löydä enää kissaa, kunnes kurkistaa monen päivän päästä kaappiin, jonne kissa meni tekemään kuolemaa.

Ainoa kirja tähän mennessä, mikä minut sai itkemään. Edes Sirius-kohta Potter vitosessa ei itkettänyt minua ollenkaan.

Roolipelien Maailmankaikkeus - (melko) aktiivinen Roolipelifoorumi.

BlackWolf

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Maaliskuu 29, 2005, 17:38:27 »
Spoilaa hieman!

Harry Potter ja Feeniksin kilta
Itkin hänen kuolemalleen, kun taustalla soi niin surullinen biisi ja mieli oli muutenkin matalalla. Hämmästyin kovasti itseäni, en kovin usein itke kirjojen takia, mutta myönnetään että nämä kirjat ovat niin lähellä mua ja kohtaus oli aivan tajuttoman surullinen.

Nukkelapsi
Valtavan surullinen tarina, mutta onneksi loppua kohden muuttuu onnellisemmaksi. Itkeä tirautin vähän siinä kohdassa kun sain kuulla mitä kamaluuksia sille pikkutytölle tapahtui..

Lukossa
En sano tästä enempää kuin että tarina oli surullinen ja tuli mieli hieman masentuneeksi.

Kotikunnaan Rilla
Itkin siinä kohdassa, kun Walter kuoli sodassa. Olen vieläkin vihainen kirjailijalle siitä.

Anne Frank ja Anne Frank, suojattini
Eli kirja Anne Frankin oamsta näkökulmasta ja hänen auttajastaan. Teki oikein pahaa lukea, että mitä kauheuksia viattomille ihmisille tehtiin.

//Tinna muoksi spoilervaroituksen punaiseksi

Haru

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Huhtikuu 16, 2005, 18:34:15 »
SPOILAA!!
Olen lukenut monta surullista kirjaa, mutta yleensä en viitsi vaivautua itkemään. Paitsi yhdessä, joka on Mary Hoffmanin Stravaganza-sarjan Tähtien kaupunki , joka oli koko ajan niin ihana... Varsinkin lopussa, kun Falco palaa takaisin ja lentää Stellalla, vai mikä sen lentävän hevosen nimi olikaan. Myös saman sarjan ensimmäistä osaa Naamioiden kaupunkia lukiessa alkaa itkettämään.
Kunniamaininnan ansaitsevat myös Liekehtivä pikari ja Feeniksin kilta, mutta ei Siriuksen takia, anteeksi vain.

//Tinna muoksi spoilervaroituksen punaiseksi.