Kirjoittaja Aihe: Azkabanin vanki - virheet, outoudet ja muut.  (Luettu 62383 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Tom Riddle

• Ankeuttaja
Re: Azkabanin vanki - virheet, outoudet ja muut.
« Vastaus #100 : Syyskuu 28, 2004, 21:59:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Jew"
Ja lisäksi: Missä oppitunnit? Elokuvassa olivat vain kaksi ennustustuntia, kaksi pvs-tuntia ja yksi taikaolentojenhoito-tunti. Missä liemet, muodonmuutos, loitsut? Asia vaivaa, vaikka ymmärrän kyllä että kaikkea ei saa mahtumaan yhteen kahden ja puolen tunnin leffaan...

Minun mielestäni tuossa oli ihan riittävästi oppitunteja. Eihän Viisasten kivessäkään ollut kuin liemet, loitsut ja lentotunti ja Sk:ssa pvs, yrtit ja muodonmuutokset. Ehkä oli joku lisää mutta en kyllä muista muita.

Lainaus käyttäjältä: "Arashigace"
Toiseksi, Hermione ulisi, ja Lupinhan lähti ulinaa kohti. Ja eikäs Kalkaroksen ihmissusi-tunnilla sanottu, että ihmissusi vastaa vain toisen ihmissuden kutsuun. Tämä jäi häiritsemään.

Oon ehkä vähän hölmö, mutta eikös vastaaminen ole eri asia kuin perään lähteminen?

Lainaus käyttäjältä: "Arashigace"
Lupinin suojelius junassa. Hän ei huutanut taikasanoja, eikä mitään muutakaan. Se oli niiiiin surkeasti toteutettu kohtaus että!

Ehkä toi johtui siitä, että kirjassa Ron tai Hermione sanoi vaan Lupinin sauvasta tulleen jotain hopeaista. Ja ei kai niitä taikasanoja aina tarvi sanoa. Pohdinnoissa tais olla siitä jotain juttua.

Toin vaan omia näkemyksiäni noista asioista.

Arashigace

• Ankeuttaja
« Vastaus #101 : Syyskuu 28, 2004, 23:16:14 »
No mutta Riddle, eikös sudet kutsu toisiaan ulisemalla? Ja periaattessa Lupinhan vastasi kutsuun, lähtemällä ääntä kohti.

Poissa Swanheart

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Puuskupuh
Azkabanin vanki - virheet, outoudet ja muut.
« Vastaus #102 : Lokakuu 13, 2004, 13:08:26 »
Haa, nyt saa sitten valittaa! No tässä tulee:

-Leffan lian nopea eteneminen (tosin ehkäpä siitä olisi tällöin tullut liian pitkä, jos kaikki kirjan taphtumat olisi siihen tungettu, mutta silti)
-Koukkujalan vähäinen osuus leffassa; minne se jäi leffan loppupuolella? Sehän oli aika olennainen osa kirjaa
-Tulisalama: Harry ei saanut tietää kuka sen oli lähettänyt
-Huispausottelut; *murisee*
-Harryn itku: Voi hyvä luoja... kamalaa! Eihän Harry itke!
-se, ettei Harry saanut tietää keitä olivat Sarvihaara, Anturajalka, Kuutamo ja Matohäntä.
- Harryn ja muotivaatteet *aargh*
-Ankeuttajat eivät lennä! *murmur*
-ja lopuksi vielä se kohta ku Seamus tulee suureen saliin ja huutaa että Sirius Musta on nähty, ni kukaan muu kuin Rohkelikko-pöytä ei kiinnitä hirveästi huomiota... outoa.

No plussaa sentään saivat:

+Ronin ja Hermyn sählingit (halaus ja kädestä kiinniotto) *aww*
+Hiinokka
+Näyttelijät olivat kehittyneet näyttelijöinä parempaan suuntaan.
+Oppilailla oli välillä päällä muutakin kuin kaavut (enhän mäkään jaksaisi päivät pitkät koulukaavussa laahustaa)
+Musiikki (tuli oikein kylmät väreet varsinkin siinä kohdassa kun Harry lentää Hiinokalla -siinä "I´m the king of the World!!"-kohtauksessa)

muuta ei nyt mieleen tule tälläkertaa...
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistus!"

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #103 : Lokakuu 14, 2004, 20:39:37 »
Minä laitan tänne nyt JUURI mieleeni muistuneen INHOTTAVAN kohdan. Kun Lupin ja muut ovat rääkyvässä röttelössä ja Lupin kävelee Kalkarosta kohti Kalkaros käskee hänet takaisin. Lupinin kasvoille muodostuu SEKO ilme ja hän nostaa toisen käden ja toisen jalan ilmaan.
Jotenkin än näytti siinä humalaiselta. o_O Olenko kuvitellut kaikeb vai oliko näin todella? _---_

LärHalf

• Ankeuttaja
« Vastaus #104 : Lokakuu 17, 2004, 10:50:10 »
Moi vaan kaikki tää on nyt mun eka viesti jonka tänne kirjotan(pitkien hetken kanssa tietokoneella) ja vihdoin täällä!

No päätin kanssa kommentoida leffaa( kuulun niihin henkilöihin jotka ovat katsoneet eka leffat(ja nyt vasta kolmannen jälkeen lukenut kaikki 5 kirjaa)(eilen sain sen vikan luettua)(ja olin jo pitkään ajatellu et sen jälkeen ku kirjat on luettu niin kirjaudun tänne!

No niin ja asiaan(halusin antaa vaan vähän taustoja itsestäni)
Yhteen kysymykseen osaan vastata: J.K.R oli itse antanut pyynnön elukuvantekijöille että Tylypahkan nuoret käyttäisivät vapaa-ajalla normi vaatteita,siksi kaavut oli unohettu suurimmaks osaks(ja mun mielestä se toi lisä väriä elokuvaan)(ja onhan se ihan totta et kuka nyt jaksais olla kaavussa ja kolupuvussa aina!Huomasin sen kirjoista että JK ei kyllä tarkasti kuvaa koululaisten vaatteita..joskus kaapu tulee esille(mutta niinhän se on että Jk:lla on enemmän taustatietoo ja kaikki ei näy
kirjoissa!

Elokuvissa pitää soveltaa! ja minusta on tärkeää että elokuvat ovat toisistaan poikkeavia(en tarkoita että niiden pitäisi poiketa kirjoista) Mutta esim se loppu oli HYVÄ...ei se olisi kivaa jos joka leffa loppuisi siihen et Harry lähtee Dursleytten mukaan juna-asemalta! Ja nyt seuraavassa leffassa Dursleyt jää kokonaan pois alusta(ja aina ennen ne on ollu mukana alussa) eli vaihtelu tekee aina ihmeitä(mutta 4 leffa on tietenkin vielä arvoitus) Joka leffassa pitää ottaa aina jokin yksi teema missä painotetaan jotain asiaa...kirjoissa niitä voi olla monia, mutta kaikki ei sovi leffaan! Ja leffan DVD versiossa on kohtauksia jotka ei ole mahtunu leffaan ja niistä löytyy jotain enemmän!
Olen lähdössä huomenna Lontooseen(Harry Potterin luvattuun maahan) Olin siellä viimeksi kesän alussa hpe3 ensi-illassa se oli mahtava kokemus...(jokaisen joka on lukenut Potterit pitäisi kokea Lontoo...) Olen käynyt siellä koko ikäni mutta nyt kun olen lukenut kirjat katson sitä varmaan erisilmin... jopa KC juna-asema voi olla kiehtovampi...ja käyn koputtamassa 9-10 välistä tolppaa....

Caladriel

• Ankeuttaja
« Vastaus #105 : Lokakuu 17, 2004, 20:44:37 »
No niin kirjoitampas kerrankin.
Minusta se oli hyvä leffa paitsi,että jotkut kohdat olivat liian sekavia ja elokuva eteni liian nopsaan. =/ Esimerkiksi se kohta jossa Harry on metsässä Siriuksen kaa. En tajunnut siitä mitään. Ja vielä se kun ne käytti sitä ajankääntäjää. Sirius eikä Lupin olleet yhtään sellaisia kun minä heidät olisin kuvitellut. Leffalle antaisin pisteitä 8½

oraakkeli

• Ankeuttaja
« Vastaus #106 : Marraskuu 23, 2004, 17:29:36 »
Olenko ainut ihminen (tai olento), joka ei pidä HP3 leffasta?? Se ei vain ollut yksinkertaisesti minun makuuni. Oli tietenkin hyvä, etta Alfonso sai tehtyä leffan täysin omalla tyylillään, mutta se ei iskenyt meikäläisen valikoivaan makuun.
Kolmoskirja oli (ja on) lempparini, kiitos Siriuksen, Lupinin ja muutenkin ei-stressaavan tunnelmansa vuoksi. Leffassa taasen  esim. Rääkyvä Röttelö- pätkä oli aivan liian lyhyt! Lupin näytti rotalta! Ja hän puhui Lilystä aivan kuin hän olisi rakastanut tätä! Gary Oldman huusi liikaa roolissaan! AAgh. Vaientakaa joku minut! Voisin luetella kymmeniä erilaisia vikoja, mutta en tee sitä, koska muuten tämä juttu paisuisi yli äyräiden. Eksyin kokonaan aiheesta.

JoHNny DEpp sIrIUkSEksi

----olen puhunut-----

Geisharo

• Ankeuttaja
« Vastaus #107 : Marraskuu 27, 2004, 19:33:21 »
No juu.
Mua vähän ärsytti se loppu, kun Harry sai sen Tulisalamansa vasta sillon.
Tietysti se riippuu ihan ohjaajan näkökulmasta, mutta mä olisin tehnyt sen vähän erilailla.

Mutta muuten rakastin sitä leffaa. ^^ Oli mielestäni aivan loistava, ja voi että kun Daniel, Rupert ja Tom oli lutusia.  :D Mutta kun jaetaan ruusuja, jaetanpaas mylös vähän risuja.

Eli: Myös se RR kohtaus oli ärsyttävä. Se oli niin himputin lyhyt. Mutta kyllä mä siellä katsomossa kamun kanssa repeilin kun Kalkaros leijui ilmassa. Oltiin varmaan ainuita jota koko leijuminen nauratti. :D

Heidieq

• Ankeuttaja
« Vastaus #108 : Marraskuu 28, 2004, 01:43:13 »
Muaki ärsytti ihan kauheesti, kun kaikki tärkket ja merkittävät kohtaukset jäi pois ja tilalle tuli jotain ihan tarpeetonta..
Niin monta asiaa oli erilaisii, ku olin päässäni kuvitellut.. ja Siriuksen ollessa koira, sen piti olla iso karvakasa, eikä mikä tahansa mustan suden näköinen koira!
Eikä ankeuttajat edes lennä vaan ne leijuu hiukan maan yläpuolella..
Ja kaikki ne kohtaukset pomppi vaan silmissä, ku elokuva kiirehti eteenpäin..
No siinä pieni lisäys noihin.. :)

Acary

• Ankeuttaja
« Vastaus #109 : Marraskuu 28, 2004, 16:52:21 »
No, aika paljon siinä niitä virheitä oli. Minua häritsi etenkin se, että "Lily piti aina Lupinin puolia" tai mitä Lupin siinä nyt kertoikaan. Ei se minusta aivan niin ollut.. Ja toisesksi aivan järkytyin kun näin "Sirius Mustan" ensimmäistä kertaa. En tiennyt itkeäkkö vai nauraakko. Sama pätee Lupinia. Hmm.. No nyt ei tule juuri nyt mitää mieleen.. Ai niin! Minusta kirjassa ankeuttajat eivät lentäneet..(?) "Sirius" näytti ihan oudolta siinä lehtikuvassa! En pitänyt elokuvasta, mutta paras näistä kolmesta se EHKÄ oli.. niin..ehkä.

Heidieq

• Ankeuttaja
« Vastaus #110 : Marraskuu 29, 2004, 11:16:54 »
Munki mielikuvat Siriuksesta ja Lupinista oli niinku niin erilaiset, ku siin leffassa.. ja todellakaan ankeutttajat ei lentäny, niinku sanoin tos jo aikasemmin.. :) ja siinä mörkö kohtauksessa melkein kaikkien pelot oli ihan jotain muuta, ku kirjaan oli kirjoitettu.. ärsyttävää.. >:/

Mango

• Ankeuttaja
« Vastaus #111 : Marraskuu 29, 2004, 18:51:27 »
Olen pahoillani, jos näitä aiheita on jo käsitelty, muttah... En jaksa selata loppuun ^^

Ensinkin, kun Hiinokka tuikkaa Dracoa käteen, niin siihen jäi sitä valkoista "aluspaitaa"? Ja kun Hermione sanoo että "Hänet on vietävä sairaalaan!" Niin ajankääntäjä näkyy kokonaan, vaikka Mäkkis (McGarmiwa) oli kieltänyt, että kukaan ei saa nähdä ajankääntäjää.

Ja minua alkoi naurattaa hirveästi, kun Kalmakoira vetää Ronia tällipajun onkaloon ja Harry huutaa "Ron, odota!" *Naur* ^^

Ja sitten vielä, Lupin vaikuttaa jotenkin elokuvassa ylimieliseltä...

Ja ennustuksen tunnilla, kun Punurmio katsoi Nevillen kuppiin, hän katsoi siihen vain pari sekkaa ja sanoi "Sääli".

Että sitä jaksaa valittaa  :P

Half Blood Princess

• Ankeuttaja
« Vastaus #112 : Marraskuu 29, 2004, 21:56:48 »
En nyt sitten tiedä onko kukaan tätä maininnut, mutta Seamushan sanoo kun hän kertoo että lehdessä oli juttu siitä, että Sirius on nähty Vanukkalassa. Hän sanoo jotain tyyliin  "hänhän on jo päässyt Tylypahkaan, miksei  pääsisi uudestaan" . Onko minulta mennyt jotain ohi vai eikös Sirius tullut Tylypahkaan ensi kerran vasta sen jälkeen?

Ja asiasta toiseen. Danielin itkeminen ei kuulostanut kovinkaan hienolta. Ihmissusi oli todella epäaito, ankeuttajista sentään tajuaa, mitä ne esittävät.

Poissa Myy

• Vuotislainen
« Vastaus #113 : Marraskuu 29, 2004, 22:00:17 »
Elokuvista asti tämä on häirinnyt mua: Kun Hermionen ja Harryn ajankääntäjä-muodot (voiko noin sanoa?) olivat Hagridin kurpitsojen takana piilossa, kuuluu miten Ron sanoo "Kutka, olet elossa" Sitten (tätä ei enää kuulu vaan se tapahtui siinä mäkin sisällä kuvattavassa kohtauksessa) Herm sanoo että olet velkaa anteeksipyynnön ja heillä on about viiden sekunnin keskustelu, kun ruukku pamahtaa rikki. Mutta kun siirrymme sinne kurpitsojen taakse, Ronin kutka-aluseen jälkeen Hermione jää selittämään Harrylle sitä että hän ei sa juosta mökkiin ja sitten hermione ihmettelee mikeivät he lähde jo ja näkee etanankuoren ja heittää.. ja aikaa meni paljon enemmän kuin tuossa "sisäosassa"
Ja tämän huomasin eilen:
Kun Hermione esittelee Harrylle ajankääntäjäänsä, on ketju normaalin pituinen. (tapahtuu kun he ovat jo menneisydessä) ja kun hän kietoo sen sairaalasiivessä Harryn ympärille, on ketju ihan helkutin pitkä. Se olisi hermionen lanteen kohdalla jos ketju ei olisi harrynkin kaulassa. Vai onko se jotain ihmeellistä venyvää ketjua? :D

Poissa suosanteri

• Vuotislainen
« Vastaus #114 : Marraskuu 30, 2004, 15:31:44 »
no itse olen joskus käyttänyt pitkää kaulaketjua ja sen on mahdollista mennä selkäpuolellekin. Myönnettäköön että harvoin mutta kuitenkin :)
Ympyrän pinta-ala neliömetreinä ?

Poissa Myy

• Vuotislainen
« Vastaus #115 : Marraskuu 30, 2004, 18:52:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Suosanteri"
no itse olen joskus käyttänyt pitkää kaulaketjua ja sen on mahdollista mennä selkäpuolellekin. Myönnettäköön että harvoin mutta kuitenkin :)

Juu mutta Hermionen esitellessä ajankääntäjää, Ketju vaikuttaa tiukalta, ei löysältä niin että se jatkuisi selkäpuolellekin.

Poissa Howler

• "Räyhääjä"
  • Vuotislainen
« Vastaus #116 : Joulukuu 11, 2004, 20:12:20 »
Itse petyin ja pahasti kolmannesta elokuvasta. Odotin jotain hienoa, ja mitä sain. Piinaa.
Elokuvassa oli hienot kohtansa, mutta näyttelijät (vaikka olivatkin samat kuin ennen) tuntuivat aivan erilaisilta. Ja petyin myös siihen, millainen Lupin oli ihmissutena..
Niin ja piti vielä sanomani, missä ***** ne koulukaavut ja muut?! Ne toivat hienon tunnelman, tunnelman että Tylypahka on erilainen, mutta ei, ei näkynyt. Ja edelliselle vastaus, ei, minusta ankeuttajat EIVÄT osaa lentää

Kaiken kaikkiaan, laitan sen ohjaajan syyksi, tokkopa tuo oli edes kirjaa kunnolla lukenut.

Mutta, minun mielipiteeni, muilla omansa, kiitos ja näkemiin[/quote]

Mirsha

• Ankeuttaja
« Vastaus #117 : Joulukuu 12, 2004, 10:10:48 »
Ensinnäkin Azkabanin Vanki-elokuvasta oli jätetty kaikki hyvät kohdat pois, kuten se, kun Ron katkaisi jalkansa. Elokuva oli muuten ihan ok, mutta paljon epäkohtia oli. Ankeuttajat EI osaa lentää, siksi ihmettelinkin miksi ne lensi, jos ne ei osaa? Tuskinpa on uusi ohjaaja kovin hyvin kotiläksyjään tehnyt, jos tuollaisia typeriä virheitä sinne tulee. Elokuva olisi saanut olla paljon... hmm, miten sen sanoisi... rikkaampi. Kirja oli kyllä huomattavasti leffaversiota parempi. Toivottavasti ohjaaja osaa seuraavalla kerralla miettiä mitä kirjassa tapahtui, koska kirjastahan se elokuva pitäisi tehdä eikä ohjaajan omasta mielikuvituksesta (toki saahan sitä käyttää, mutta jotain todenmukaisuutta pitäisi olla)

lumineiti

• Ankeuttaja
« Vastaus #118 : Joulukuu 12, 2004, 11:12:10 »
En pitänyt AV leffasta  =P
Kolmikko tuskin kerkesi joka kohtauksessa puhua loppuun kun taas pompataan ihan toisaalle.
Ëlokuva pomppi sekavasti aikasta toiseen ja elokuvan juoni oli hmm.. no jaa.. sieltä minne aurinko ei paista..
:roll:

Ihmissusi,olen aina ajatellut että se olisi ihminen joka muttuu sudeksi,
ei ylisuureksi simpanssin sikiöksi.
Oli elokuvassa toki hyvääkin,maisemat olivat upeita =)
Ja Harryn hiukset vihdoin sekaisin.
Sirius oli ihan sirius, vaikkakin minua häiritsi suunnattomasti se eittei sillä ollut  pitkiä kyynärpäille ulottuvia hiuksia ja rintaan oli tatuoitu ties mitä shamaani leimoja..

Älkää nyt saako minusta mitään pessimisti kuvaa, oli leffa kuitenkin ihan katsottava =)

Elwen

• Ankeuttaja
« Vastaus #119 : Joulukuu 12, 2004, 22:09:24 »
Ensinnäkin Tulisalama, kun Harry sai sen vasta lopussa ja jo silloin, kun tiesi kuka sen lähetti. Jos muistan oikein, niin myös koko huispausmestaruus ohitettiin.

Sitten Ronin hämähäkki, eikö se saanut jotkut rullaluistimet? Eikös rullaluistimet ole jästikamaa, eli eihän Ron voisi sellaisia edes kuvitella hämppikselle?

Kovasti häikkäsi myös Lupinin vihaisuus Harrylle ja se kun hän sanoo ettei suojele Harrya enää. Lupin ei ole elokuvissa niin myötätuntoinen ja symppis.

Ihmissusi. Joku on täällä Vuotiksessa viisaasti todennut että se näyttää simpanssin sikiöltä. Se oli kauhea, ei ollenkaan niin pelottava tai vahvan näköinen otus. Muuttuminen oli kyllä vakuuttava, muttei lopputulos.

Harry ei saanut tietää koko kelmitarinaa, vaikka se oli jokseenkin oleellinen juonen kannalta.

Mutta hyvää oli myös :)

Hiinokka oli hieno. Aidon näköinen.
Tehosteet oli yleisestikin paremmat.
Näyttelijät kehittyneet.
Tylyaho oli tunnelmallinen.
Yksityiskohdat oli toivottavia.

Ja Harryahan kuvattiin pari kertaa kellon luona, mikä viittasi ajankääntökohtaukseen. Nerokasta.

Haltiamieli

• Ankeuttaja
« Vastaus #120 : Joulukuu 12, 2004, 22:38:00 »
Lainaus käyttäjältä: "PikkuLikka"
Ja Harryn suojelius oli enemmän peuran kuin hirven näköinen.... En tiedä oliko se kentien alkuperäisesti peura en ole lukenut VK:ta enkuks....

Harryn suojelius (ja siis myös Jamesin animaagihahmo) on oikeasti saksanhirvi, joka tosiaan enemmän peuraa muistuttaa kuin meikäläistä hirveä. Englanniksi saksanhirvi onkin 'red deer', "punapeura". :)

RuSh

• Ankeuttaja
« Vastaus #121 : Joulukuu 19, 2004, 20:57:45 »
Mä järkytyin siitä elokuvan lopusta.. luulin että se loppuis jotenkin erilailla. Ensiksi heräsi ajatus: Joko se loppu? Muutenki se oli hassu.. En omiin kuvitelmiin saanut et lukukauden avajaisjuhlissa laulettaisiin.. tai siis kuoro laulaisi.. :) ja eikös ne joutuneet ryömimään sinne rääkyvään röttelöön kirjassa?? ku mulla on semmoinen mielikuva että elokuvassa ne seisoivat ku menivät?? kertokaa jos olen väärässä.. mutta tämmöinen muistikuva mulla on.. :D

Salmakia

• Ankeuttaja
« Vastaus #122 : Joulukuu 23, 2004, 18:49:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Vibac"
Ihmissusi näytti lähinnä vinttikoiralta (lainaan Angelon mielipidettä.).

Mikä loukkaus.. vinttikoirat, nuo koiramaailman jaloimmat ilmestykset, eivät muistuta millään tavalla tuota puoliksi karvatonta, apinamaisesti etenevää köyryselkäistä suden ja ihmisen sekoitusta.

Leffan ihmissusi oli muuten täysin epäpotterilainen. Kirjoissa on ainakin muutama kohta, joissa tehdään täysin selväksi että ihmissusi eläinmuodossaan eroaa oikeasta sudesta vain muutamin kohdin.

essgo

• Ankeuttaja
« Vastaus #123 : Joulukuu 27, 2004, 13:15:34 »
Kun ankeuttaja tuli junaan Lupin vain hyppäsi pystyyn ja osoitti ankeuttajaa sauvallaan ja tadaa!!! Tuli suojelius. Miten hän pystyy loitsimaan suojeliuksen ilman loitsua??

Harry ei jäänyt kiinni Tylyahossa ollessaan.

Ja oli aika hauska kuulla ,että kun Harry putosi huispausottelussa
sanottiin ,että hän putosi jopa yli kolmestakymmenestä metristä.
(Aika reilusti yli!)

Kun Harry ja Ron palasivat menneisyyteen ja katselivat kun Lupin oli tulossa Tällipajulle hän sanoi:Liikkumatis ja oksat heiluivat siltikin.

Ja Tulisalamaa ei edes takavarikoitu ja se tuli muutenkin aivan liian myöhään.=(
Oishan se vähän turha kohta ollut mutta silti.

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #124 : Joulukuu 27, 2004, 18:37:42 »
Lainaus käyttäjältä: "essgo"
Kun ankeuttaja tuli junaan Lupin vain hyppäsi pystyyn ja osoitti ankeuttajaa sauvallaan ja tadaa!!! Tuli suojelius. Miten hän pystyy loitsimaan suojeliuksen ilman loitsua??

Hyvin voimakkaat velhot käsittääkseni pystyvät; ainakin Dumbledore. Ks. taistelu Voldemortin kanssa [spoilaa, joten lue esim. FK s. 982]