Kirjoittaja Aihe: Enkeleitä, onko heitä?  (Luettu 4066 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Annvais Gamgi

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« : Heinäkuu 30, 2004, 12:05:46 »
No niin... joten... en oikein tiedä, miten kysymyksen muotoilisin, mutta eiköhän otskikko puhu puolestaan. Olen siis kiinnostunut enkeleiden olemassaolosta.
Kävin juuri rippileirin ja kysyin aiheesta ohjaajaltamme, mutta hän ei suostunut keskustelemaan enkeleistä, mikä ihmetyttää minua suuresti. Itse olen aina uskonut enkeleiden olemassaoloon ja siihen, että niitäkin on eri "laijeja ja rotuja" kuten meitä ihmisiäkin.
Raamattu ei anna paljoakaan tietoa enkeleistä, mainitsee heidät ihmisen hahmoisina valoa hohtavina ja lempeinä olentoina, jotka neuvovat ihmsiä ja kertovat näille, mitä Jumala tahtoo heidän tekevän.
Mutta minkälaisia ovat enkelit?

(en oikein tiedä, sopiiko tämä topic aiheeseen, mutta...)

Lacinia

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2004, 12:32:47 »
Ah. Suosittelisin Ted Andrewsin kirjaa löydä henkioppaasi. Siinä on myös enkeleistä, ehkei niin kristilliseltä kannalta kuitenkaan ^^
Mutta enkelit. En minä enkeleihin "jumalan lähettiläinä" usko, mutta muuten, ihmisille hyvää tekevinä valaistuneina olentoina. (ehkä siksi, koska en järin kristillinen ole... :p) Noista "eri roduista", äh, ei kuulu minun ajatusmaailmaani. Erilaisia tehtäviä heillä on kyllä ^^ Mutta koska he ovat aivan erilaisia ja eri tasolla kuin ihmiset, en oikein osaa sanoa. Öh... Eipä tästäkään viestistä kukaan paljon viisastunut. Mutta sen kirjan suosittelen lukemaan x)

leinikki

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 31, 2004, 16:50:55 »
Minä uskon enkeleihin. Olen henkilökohtaisesti aina ajatellut että Jumala ikään kuin käyttää valittuja ihmisiä maanpäällä (missä Hän ei näkyvästi itse ole) hyviin tekoihin. Kuulostaa kenties vähän sokeriselta, mutta niin minä uskon. Enkelit eivät mielestäni ole siivekkäitä pikkulapsia, tai valkopukuisia kaunottaria, vaan ihan tavallisen näköisiä ihmisiä, jotka ikään kuin käväisevät ihmisen elämässä, auttavat, ja katoavat. "Enkeli" saattaisi esimerkiksi tulla kadulla vastaan kun olet onneton, hymyillä ja jutella hetken, sitten jatkat matkaa ja huomaat että siellä minne olit menossa on tapahtunut paha onnettomuus. Jotakin hieman tämän tapaista minulle on joskus tapahtunut ja uskon että nämä ihmiset ovat, noh, Jumalan käskystä tulleet elämääni tai jonkun toisen elämään tekemään hyvää Hänen kauttaan. Oi kun kuulostan hurskaalta. Mutta on  lohdullista ja voimistavaa uskoa enkeleihin![/i]

Smutrus

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 31, 2004, 17:11:57 »
Luen parhaillaan jo toista kertaa Joostein Gaarderin Enkelimysteeriota. Se kuvaa hyvin enkeleitä ja sitä, miten he haluavat tietää ihmisten aisteista ja tuntemuksista.
Mutta minä en kyllä oikein osaa sanoa, uskonko enkeleihin. Kyllä jossain määrin varmaan, koska suojelusenkeleihin uskon. Suojelusenkelit ovatkin sitten jo toinen juttu, mutta enkeleitähän nekin ovat. Leinikki sanoi: "Enkelit eivät mielestäni ole siivekkäitä pikkulapsia, tai valkopukuisia kaunottaria, vaan ihan tavallisen näköisiä ihmisiä". Tässä Enkelimysteeriossa enkeli Ariel on pieni lapsi, jolla ei ole hiuksia, ei ripsiä eikä kulmakarvoja. Ihmiset saattavat nähdä hänet, tai sitten he eivät näe, mutta hän on kaikkialla läsnä. Hänellä ei ole siipiä.
Uskon, että kuolemani hetkellä taivaasta laskeutuu enkeli pilviportaita sädehtivänä hahmona maan päälle, tarttuu minua kädestä ja saattaa Taivaan Porteille.

Täytyy sanoa, että Enkelimysteerio on muuttanut käsitystäni enkeleistä.

Poissa elton

• kevään henkäys
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • uudelleen herännyt
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2004, 19:38:35 »
Minä uskon enkeleihin. Ehkä sen takia, että voin sanoa, että enkeli on koskettanut minua/tai ollut luonani kun minulla on ollut pahoja ongelmia.

Minulla oli rippileiri tänä vuonna ja joka yö nukuin rauhallisesti, vaikka yleensä nukun hyvin levottomasti. Uskon, että kun nukuin siellä, että tuolilla joka oli minua lähimpänä istui enkeli vartioimassa minun untani. Lapsellista kenties? Ehkä, mutta niin minä uskon.

Tiedättekö miltä tuntuu, kun itkee jonkun asian takia paljon ja kun on käpristinyt huoneensa nurkkaan ja sitten tunnet sen kuinka energia joka virtaa lävitsesi ja tekee sinut tietoiseksi, että et ole yksin ongelmiesi kanssa, sinua kuunneellaan kun puhut sydämmessäsi ja pyydät apua. Minulle on käynyt noin, vaikka kuinka monta kertaa, ihan oikeasti. Uskon myös sitä, että aina kun ihminen kohtaa uuden haasteen enkeli on hänen kanssaan, en tiedä miksi, mutta uskon.

Esimerkiksi silloin kun mursin sormeni pari vuotta sitten. Kun törmäsin kaverin polveen ja lensin kauniilla kaarella lattialle niin olen varma, että minusta vähän matkan päässä seisoi enkeli tai useampi, sen kaverini enkeli joka katsoo hänen peräänsä ja se enkeli joka katsoo minun. Kuulostaa teistä varmaan tyhmältä, mutta uskon siihen. Olen varma, että nytkin takanani seisoo enkeli. Ihan oikeasti.
Joskus pelkään olevani niin kaunis, että kauneuteni pettää minut.

serehviina

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2004, 23:34:53 »
Minulle enkelit ovat. Kaikille eivät. Tällä tarkoitan sitä, että joidenkin elämään ei liity mitenkään enkeleitä, eikä niitä ole. Mutta minä uskon, että jokaiselle ihmiselle on oma enkelinsä, joka suojelee ja auttaa vaikkei sitä huomaisikaan. Enkelit ovat vain niille, ken niihin uskoo. Tajuaakohan kukaan? Jos on lukenut Universumien tomu-sarjan, voi käsittää minklaisia enkelit minulle ovat. Ei, en tarkota niitä enkeleitä joista siinä puhutaan, vaan ihmisten daimoneista. Lyran maailmassa enkelit ovat näkysiä ja silminnähtäviä, mutta Willin maailmassa niitä ei näe kukaan muu, paitsi ne ketkä enkeleihin uskvat, eli ei lähes kukaan, koska he eivät ole kuulleet niistä. Sekavaa. Jos oikein uskoo, voi nähdä oman enkelinsä/daimoninsa taivaalla kaartelemassa linnun hahmossa, tai kaulaasi käpertyneenä nukkumaan. sama pätee siis tuohon tuntemis-asiaankin kuin näkemiseenkin.

Ja sitten enkelin toimista. Ne voivat kuiskata korvaasi jotakin, jolloin muistatkin jotakin tärkeää. Se saattaa pelastaa tärkeitä asioita. Sitä ei huomaa, kun enkeli kuiskii, ne saattaa sekoittaa vain omiin ajatuksiinsa. Enkelit auttavat arjen pienissä asioissa, jotka tuntuvat aivan normaaleilta.

Pitäkää vain hulluna. En välitä. Minulle enkelit ovat edellämainittua, muille jotain muuta. Enkeleitä on erilaisia. Sere on puhunut.

Matron

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2004, 13:08:05 »
Minä en tiedä, että uskonko enkeleihin. Rippileirin jälkeen kyllä sain enemmän tietoa tästä uskonnosta yms. ja aloin myös ajatella asioita.

Viimeisenä yönä kaverini joutui lähtemään aikaisemmin rippileiriltä, koska hänelle kohosi korkea kuume ja muutenkin sairastui niin pahasti. Jouduin jäämään yksin sinne huoneeseen yöksi ja se oli todella ankeaa. Istuin pöydän ääressä ja minua itketti aivan liikaa, mutta sitten...rauhallisuus valtasi minut ja rauhotuin. Kuulostaa tyhmältä, mutta olin melko varma, että oli joku enkeli, joka seisoi selkäni takana.

Minusta enkelit eivät vain ole niitä valkohiuksisia, valkovaatteisia, kauniita, pulleita, kauniita naisia, vaan jotain täysin muuta. Jotain täysin muuta, mitä en edes itse tiedä.

Kiinnostava aihe kyllä tosiaan.

parvati

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #7 : Elokuu 10, 2004, 20:16:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Sadi"
Minä uskon myös että jokaiselle ihmiselle on syntyessään annettu oma suojelusenkeli, joka ihmisen tietämättä vaikuttaa ihmisen toimintaan ja vastaavaan. Enkeli puhuu ihmiselle omanatuntona tai sitten asettaa ihmisen mieleen ajatuksia, jotka ihminen luulee sitten itse keksineensä.

Olen tuosta aivan samaa mieltä.^__^ Mie uskon enkeleihin. En välttämättä ihmisten näköisinä hahmoina, vaan suojelijoina. Ja uskon siihen, että ne ovat Jumalan lähettejä. Minusta jokaisella ihmisellä on sujelusenkeli, joka kulkee aina mukana. Jotkut nauravat tälle ajatukselle, mutta mie uskon siihen. En ole itse nähnyt enkeliä, mutta ehkä joskus voi tuntea sen olemassa olon.

Enkeleitä on minusta monenlaisia. Esimerkiksi näitä suojelusenkeleitä ja kuolemanenkeleitä, jotka "tulevat hakemaan" meidät kuoltuamme.

Rosie

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2004, 20:31:41 »
Minäkin uskon enkeleihin. Kaikki tosin eivät.
Yhdeksännellä luokalla tein uskonnossa tutkielman enkeleistä.
Lisäsin tutkielmaan myös pätkiä sellaisten ihmisten elämästä jotka olivat kohdanneet enkelin.
Suurin osa heistä oli kohdannut enkelin vain valopallona.
Millaisia enkelit teidän mielestänne ovat?
Ovatko ne sellaisia kuten satukirjoissa ne on esitetty, vai sellaisia olentoja joilla ei varsinaisesti ole omaa hahmoa.

Minä käsitän enkelin sellaisena "voimana" joka ohjaa ihmistä tämän elämän myrskyissä. Siis sellaisena joka voi ilmestyä ihmisen hahmossa, mutta sillä itsellään ei varsinaista olomuotoa ole.

leinikki

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2004, 22:44:21 »

Minä sitten lähdin perään ja vähän aikaa tarvottuani löysin miehen joka neuvoi suunnan maaliin. Matkalla kotiin tajusin, että sillä valkoisella miehellä metsässä ei ollut tavallista suunnistuspukua ja olisin kyllä huomannut jos se olisi juossut ohitseni, niin kuin olisi pitänyt olla.

Juuri tällaista tarkoitin aikaisemmassa viestissäni. Jumala ikään kuin lähettää enkeleitä eri muodoissa maan päälle auttamaan eksyneitä (sanan kaikissa muodoissa) ihmisiä. Minulle itsellenikin tapahtui kerran tuon tapainen "eksyneen enkeli" hetki. Olin erään suuren kaupungin laitamilla ja auttamattoman eksynyt. Olin tarponut lumessa tuntikausia, kulkenut saman risteyksen vieritse useita kertoja. Olin uupunut ja nälkäinen ja valtavan ahdistunut ja turhautunut ja avuton. Lopulta tullessani taas kerran samaan risteykseen heittäydyin maahan nyyhkyttämään ja pyysin apua Jumalalta. Hetken kuluttua risteyksen viereisen sillan alta pyyhälsi bussi, joka kaartui erään tien suuntaan jatkaen matkaa. Jostain syystä päätin rynnätä sen perään, ja eikös se johdattanut minut pian tutuille poluille. Minusta tuo bussi ja sen yllättäinen ilmestyminen oli jonkinlainen enkelihahmo Jumalalta. Apu.

Poissa Woldfine

• High Tea
  • Vuotislainen
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2004, 12:43:14 »
Enkelit.

Uskon enkeleihin ja niiden suojaavaan, hyvään voimaan. Uskon myös, että enkelit ovat olemassa vain niille, jotka niihin uskovat. Miellän enkelin kauniiksi, valoa hohkavaksi naishahmoksi, jolla on isot siivet selässään ja harmoniaa levittävää tunnetta matkassaan, mutta enpä okein usko, että niin oikeasti on. Veikkaisin, että enkelit ottavat sen hahmon, minkä parhaaksi näkevät missäkin tilanteessa.

Mitä enkelit ovat? Itse olen ajatellut, että enkelit ovat kuin myönteinen voima (kuin suojelius, lol) ja henki, eivät mitään maallista tai fyysistä, sillä ovathan ne Jumalan lähettiläitä. Niillä on muoto, mitä ihmismieli ei kykene ymmärtämään.

Lainaus käyttäjältä: "Rosie"
Minä käsitän enkelin sellaisena "voimana" joka ohjaa ihmistä tämän elämän myrskyissä. Siis sellaisena joka voi ilmestyä ihmisen hahmossa, mutta sillä itsellään ei varsinaista olomuotoa ole.

Juuri niin!

Ja onhan hetkiä, jolloin Jumala ja kaikki se henkevyys ja enkelit tuntuvat niin läheisiltä, että niitä voisi melkeinpä koskettaa. Ja nuo hetket ovat juuri niitä hetkiä, kun mielessään rukoilee apua Jumalalta. Vaikka et kirjaimellista apua saisikaan, enkelit kuulevat sen aina, ja suojaavat sinua. Kunhan uskot niihin itse. Meneepä henkeväksi :O

Enkeli puhuu ihmiselle omanatuntona

Mutta entäs ihmiset, jotka ovat pahoja, häijyjä ja vailla omaatuntoa? Ovatko he tukahduttaneet sen enkelin äänen, vai onko enkeli kenties hylännyt heidät?

Itse en ole koskaan enkeliä nähnyt, mutta joskus, tosiaan, yön pimeimpinä tunteina sitä avaa silmänsä ja näkee silmäkulmastaan jonkin vilahtavan ja tuntee jonkinlaisen läsnäolon, vaikkei sitä ehkä tajuakaan. Itselleni on näin käynyt, ja tajuan sen vasta jälkeenpäin.

Mutta mistä tulee nimitys "langennut enkeli"? Tuota en ihan ymmärrä, joku voisi selittää? Langennut - miten? ._. Tarkoittaako tuo kenties, että enkelit lankeavat johonkin maaliseen?
This sentence is is Spanish when you are not looking.

Joonatan

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #11 : Joulukuu 27, 2004, 22:39:15 »
Tämä on ihan uskonnollinen asiaa. Toiset uskoo, toiset ei.

Minä uskon, että jonkinlaisia enkeleitä on, mutta ne eivät ole aivan samanlaisia kuin miksikä ne yleensä kuvataan. Jumala elää ja enkelit myös! ;)

Poissa Emzzie

• positiivari
  • Vuotislainen
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #12 : Tammikuu 05, 2005, 12:15:43 »
En mene sanomaan, että enkeleitä ei ole tai että niitä on, mutta äitini on sanonut nähneensä enkelin. Se tapahtui kun isäni oli sairas ja äitini istui sairaalassa isän vuoteen reunalla. Hetken ajan äiti näki sinistä valoa hohkavan olennon siunaamassa isääni, mutta kun äitini räpäytti silmiään, se oli poissa. Tämä ei kuitenkaan mielestäni todista enkeleiden olemassaoloa, mutta se saa miettimään. Tietysti tapaus on voinut johtua jostain alitajuisesta toiveesta, että isäni pääsisi parempaan paikkaan, että sellainen paikka todella oli jossain, ja sen takia äiti kuvitteli nähneensä tuon... näyn. Mutta en tiedä... Tuntemattomat ovat enkelten tiet. :)
  Itse olen pienestä pitäen uskonut enkeleihin. Pienenä ajattelin, että kaikista ihmisistä tulee kuollessaan enkeleitä, kunnes äitini sanoi, että ihmisistä tulee henkiä ja että enkelit ovat aivan eri asia.
Oot söpö! <3
^^

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #13 : Tammikuu 06, 2005, 13:30:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Woldfine"

Mutta mistä tulee nimitys "langennut enkeli"? Tuota en ihan ymmärrä, joku voisi selittää? Langennut - miten? ._. Tarkoittaako tuo kenties, että enkelit lankeavat johonkin maaliseen?

Langenneet enkelit ovat Lucifer eli Saatana ja hänen joukkonsa. Koko tarina löytyy muistaakseni Johanneksen ilmestyksestä, mutta lyhykäisyydessään se menee jotenkin näin: Lucifer oli alkujaan kaikkein kaunein, viisain ja voimakkain Jumalan enkeleistä. Ennen pitkää hän alkoi kuvitella olevansa yhtä hyvä ellei parempikin kuin itse Jumala ja päätti suorittaa "vallankaappauksen" Taivaassa. Hän sai puolet muista enkeleistä puolelleen, ja yhdessä he kävivät hyökkäykseen. Jumalaa ei kuitenkaan kukaan voi kukistaa, ja niin kapinoivat enkelit saivat neppiinsä ja heidät viskattiin alas Taivaasta ---> enkelit lankesivat eli putosivat. Siitä lähtien Lucifer on hallinnut Helvettiä demoniensa, entisten enkelien, kanssa.

Tälle idealle muuten perustuu myös Terry Pratchettin ja Neil Gaimanin ratkiriemukas kirja Good Omens - suomeksi Hyviä enteitä - jonka lukemista suosittelen ehdottomasti kaikille. Siinä on kaksi vallan mainiota enkeliäkin ;)
Constantem decorat honor

Pollexia

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #14 : Toukokuu 17, 2005, 22:38:40 »
Itse uskon, että enkelit ovat hahmoja, jotka eivät aina ole nähtävissä. Esim. ne tulevat puhumaan sinulle, kun olet yksinäinen. He voivat estää sinua joutumasta onnettomuuksiin vaikka se vaatisikin myöhästymistä jostakin paikasta. En kuitenkaan usko että ne ovat Jumalan lähettämiä. Minusta he ovat kuolleita, jotka suojelevat meitä. He vain eivät pysty valvomaan kaikkia, ei vaikka laskettaisiin pois ne jotka eivät halua sitä apua. Siksi on niin paljon onnettomuuksia. Kaikki eivät kuuntele heitä tai kuule heitä.

Golden

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #15 : Toukokuu 18, 2005, 08:07:07 »
Niin totta. Itse en ole nähnyt kertaakaan enkeliä, enkä puolisentoista vuotta sitten niihin uskonut. Tai en tullut koskaan ajatelleeksi. Silti ajatus suojelusenkelin olemassaolosta rauhoittaa. En osaa selittää, mutta sitten vain tulee olo että joku katselee kun tekee jotain mikä jännittää aivan liikaa, ehkäpä jopa helpottaisi sitä jännitystä (ei siis tarkkaillun oloa huonolla tavalla).
Noniin, huonoa esimerkkiä pukkaa etenkin nyt. *huoks*

Nomuttasiis. Kun kuuntelen jonkun tarinoita, en vain voi uskoa sitä. Se tuntuu niin kaukaiselta, ehkä koska minulle ei ole ikinä tapahtunut mitään sellaista. Mutta se että enkeli muistuttaa asioita käy aika hyvin järkeen. Ei ihme, jos muistan aina kaiken tyyliin 'ai niin! Sitten oli vielä sellainen juttu että...'

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #16 : Toukokuu 18, 2005, 09:40:14 »
Koska olen leinikin kanssa samaa mieltä jokaisessa asiassa jonka hän mainitsi, en viitsi hänen tekstiään tähän lainata.
Minäkn uskon enkeleihin, eikä ne ole mitään siivekkäitä kaunokaisia joiden pään päällä leijuu sädekehä, vaan ihan tavallisen ihmisen kaltaisia olentoja, jotka suojelevat ja auttavat mietä kun meillä on todella vaikeaa.
Tiedättekö sen sarjan; Enkelin kosketus(?)
Sellaisina minä enkeleitä pidän ^^
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Romulus

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #17 : Toukokuu 30, 2005, 20:44:50 »
Uskon, että enkeleitä on olemassa. Itse asiassa Tartsan on vienyt jo sanat suustani. Ne ovat mielestäni kuolleita; miehiä, naisia, lapsia, nuoria, vaaleita, tummia... Tuota voisi jatkaa loputtomiin. Eivät välttämättä Jumalan lähettiläitä, mutta tuolta ylhäältä ovat kuitenkin tulleet.

Kuvittelen ne kuitenkin aikalailla raamatun enkeleiksi; suuret siivet ja kaikilla on kaunis valkoinen mekko (tai hame, mutta who cares). Minulle tulee jotenkin mieleen ankeuttajan vastakohta. Jaa elänkö liikaa Harry Potterissa. Enpä tiedä.

Poissa Less

• Vuotislainen
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #18 : Huhtikuu 11, 2006, 14:50:45 »
Minä uskon, että enkeleitä on olemassa. Luulen, että on olemassa sekä hyviä että pahoja enkeleitä. En tiedä, onko Jumala olemassa, mutta uskon, että ylhäällä on joku, joka enkeleitä ohjailee.
En ole kyllä ikinä nähnyt enkeliä, mutta uskon niihin jostain syystä. On helpottavaa tietää, että on olemassa joku, joka suojelee ja pitää minut turvassa. En haluaisi uskoa pahoihin enkeleihin, mutta eivät ne kaikki mielestäni voi hyviäkään olla.

Caramelody

• Ankeuttaja
Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #19 : Huhtikuu 15, 2006, 10:45:21 »
Kyllä minusta tuntuu että enkeleitä ON olemassa. Niitä vain on. Uskon vieläkin siihen Suojelusenkeli-juttuun mistä lapsena kerrottiin. Siis että jokaisella ihmisellä on oma enkeli.

Minusta itsestäni tuntuu, että minulla on oma enkeli, hyväkin. Jos minua itkettää tai surettaatai jos olen oikein ilonen enkeli lohduttaa tai iloitsee kanssani. Enkelini ei kuitenkaan aina ole paikalla ainakaan niin että tiedostaisin sen. Enkelini on paikalla jos olen vaarassa.
Minun enkeli (ainakin kuvittelen niin) on aika perusenkeli. Valkoinen mekko ja melko vaaleat hiukset. Sädekehä

Kyllä enkeleitä jokin ohjailee, mutta en ole varma mikä.  Enkelitv ovat mielestäni melkoitsenäisiä olentoja. tämä olikin kiinnostava aihe.

Näin Wikipediassa sanotaan enkeleistä.

Enkeli (kreikaksi angelos, sanansaattaja) on Raamatussa Jumalan tahdon ilmoittajana esiintyvä taivaallinen henkiolento. Enkelit kuuluvat juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin.

Enkelit toimivat joko Jumalan sanansaattajana, jolloin enkelit tuovat ihmisille ilmoituksia Jumalalta, tai taivaallisena hoviväkenä tai sotajoukkona. Enkelit kuvataan usein naisina tai naismaisina hahmoina, mutta Raamatussa enkeleiden nimet ovat miesten nimiä.

Joidenkin lähteiden mukaan enkelien hierarkiaan kuuluu jopa yhdeksän luokkaa. Dante mainitsee runoelmassaan Jumalainen näytelmä ne seuraavassa järjestyksessä: serafit, kerubit, valtaistuimet, vallat, voimat, mahtajat, päät, arkkienkelit ja enkelit.

Näistä tunnetuimmat ovat:

Arkkienkelit
Kerubit
Serafit

Kiinnostavaa. En tiennyt että niitä on noin monissa uskonnoissa, koska en ollut ajatellut asiaa.  :)

muokss. Romulus, tuo on kyllä aika lähellä minun ajatuksiani tuo että enkelit voi olla tosi erilaisiakin.

Minnehoo

• Ankeuttaja
Vs: Enkeleitä, onko heitä?
« Vastaus #20 : Joulukuu 04, 2007, 18:43:44 »
Minulle enkelit ovat edesmenneitä, tärkeitä. läheisiä imisiä tai eläimiä. Enkeli voi myös olla vain mielikuvista tehty hahmo joka seuraa, suojelee, on kaverinasi ja kaikkea semmoista. Enkelit ovat olemassa, ainakin minun mielissäni. Enkelin tehtävä ei ole pelastaa, vaan opastaa.Tietysti enkeli voi myös pelastaa mutta itse en ajattele pelastumisten olevan enkelin ansiota.

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Joulukuu 05, 2007, 16:36:45 »
En ole ihan varma, uskonko enkeleihin vai en, mutta aina silloin tällöin voisin sanoa uskovani. En ole itse nähnyt enkeliä tai "tuntenut" sen läsnäoloa, mutta kyllähän niitä juttuja aina silloin tällöin kohtaa, missä ihmiset sanovat nähneensä enkelin tai muuta sellaista.

Perimmiltään ajattelen niiden olevan kristillistä alkuperää, juuri noita "Jumalan lähettiläitä". Vaaleat kiharat hiukset ja pitkät valkoiset kaavut. En muista mistä olen lukenut, mutta alun perin enkeleille ei kuvattu siipiä ollenkaan, mutta kun joku joskus jossain maalasi taulun enkeleistä ja ihmisistä, hänen oli pakko maalata enkeleille siivet, että ne jotenkin erottuisivat ihmisistä. Tai kyllähän raamatussa minun muistaakseni mainitaan, että enkeleillä on siivet, mutta kuitenkin, tiedä sitten, aika ristiriitaista tietoa.

Tai no, jos ihan totta puhutaan, voisin joskus vannoa, että takanani tai ainakin samassa huoneessa on joku, jota en näe. En tiedä onko se vain kuvitelmaa vai mieleni tekosia, mutta kuitenkin. Enkeli tai mikä lie. Ja jos uskoisin enkeleihin, mistä en ole ihan varma, haluaisin ainakin uskoa siihen, että jokaisella ihmisellä on oma suojelusenkeli. Pidän vain jotenkin ajatuksesta; se taulu, missä enkeli ohjaa kahta lasta, kun nämä kävelevät ison putouksen / kallion vierestä kuvaa aika hyvin ajatuksiani suojelusenkeleistä ja niiden asemasta ihmisen elämästä.

Ja jos enkeleitä on, uskon, että niitä on kahdenlaisia; hyviä ja pahoja. Tai ei ihmisiäkään näin suoraan voi luokitella hyviin ja pahoihin, mutta kuitenkin, tiedätte varmaan, mitä tarkoitan. Toiset ovat Jumalan ja toiset Saatanan puolella, eivätkös ne olleet niitä langenneita enkeleitä? Mutta kuitenkin, mielenkiintoinen asia pohtia tämä. :)
It's easier not to do things than left them undone.

Poissa Cilla

• Vuotislainen
« Vastaus #22 : Joulukuu 05, 2007, 17:11:54 »
Pienenä uskoin mukisematta kaikki suojelusenkeli kertomukset, että jokaisella ihmisellä olisi oma suojelusenkelinsä joka sitten suojelisi heitä läpi elämän. Jos äiti tai joku muu luki lehdestä jostain onnettomuudesta, josta oli tullut kuolonuhreja, ajattelin että niiden ihmisten enkelit olivat hoitaneet suojelustyönsä huonosti. Taisin jopa pelätä sitä, että mitäs jos minun enkelini laiminlyö tehtävänsä, kuolenko sitten?

Jossain vaiheessa rupesin ajattelemaan, että enkelit ovat kuolleita ihmisiä. Että vaikkapa omasta vaaristani, joka on kuollut, on kuoleman jälkeen tullut enkeli. Oikeastaan aika kiehtova ajatus, että ihmiset muuttuisivat enkeleiksi kuolemansa jälkeen.

En oikeastaan tiedä, että uskonko enkeleihin nytten. Olen aikalailla sellainen ihminen, joka suostuu uskomaan asioita, vasta kun ne jotenkin todistettu tai näkisin itse sellaisen. Eli jos näkisin enkelin uskoisin siihen, etten ole nähnyt mitään harhaa ja kyllä se enkeli oli. Mutta kun en ole enkeliä nähnyt, niin enpä tiedä. Uskoako vai ei.

Poissa blue kelpie

• avaimen haltia
  • Vuotislainen
  • elämä on kovaa käytä avainta
enkeleitä 0 :)
« Vastaus #23 : Joulukuu 06, 2007, 10:35:55 »
 Minä uskon enkeleihin samallatavalla kuin jumalaan. Uskon että kun ihminen kuolee hänestä tulee jonkun toisen suojelus enkeli ^^.
Minusta se on kaunis ajatus ja olen elänyt siinä kauan.

Enkelita asuvat taivaassa jumaln luona ja Jumala pitää heistä huolta aivan niinkuin Jumala pitää meistä ihmisistäkin ^^.

pidän itse enkeli jutuyista kovasti ja toivon koko sydämästäni että minustakin tulee joskus enkeli ^^
dataa kotona ja koulussa

Poissa Hippo

• mutakylpyilemässä
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Joulukuu 09, 2007, 12:42:02 »
Olenko ainut joka ei usko enkeleihin?
Eli ei, en usko niihin. Luulen, että ihmiset ovat kuoleman pelon varjolla keksineet enkelit. Mistä ihminen tietäisivät, jos niitä oikeasti olisi olemassa...?