Kirjoittaja Aihe: Muumit  (Luettu 31173 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Voldarias

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #50 : Marraskuu 02, 2003, 15:19:45 »
Muumit. Heh. Hyviä ne kyllä on.

Miun serkuilla on melkein kaikki jaksot nauhalla ja yleensä ku meen niille nii haluisin kattoo ne ^^
Tosin enää en niin usein käy niillä serkuilla, mutta jooh...

Minusta se sarja on tosi hyvä! :D Jotkut jaksot osaan jo melkein ulkoa, mutta suurinta osaa en.

Minä pidän enemmän siitä sarjasta kuin Muumipeikko ja pyrstötähti-elokuvasta. Miusta siinä elokuvassa niillä oli niin hassut äänet.
Tai siis erilaiset kuin sarjassa ja sarjassa on minusta paremmat.
Varmaan se on sitten sitä kun on tottunut niihin...

ayu

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #51 : Marraskuu 24, 2003, 17:54:05 »
Muumit on ihania (joku taisi jo mainia asian :))
Minulla ei tosiaankana ole kaikkia jaksoja nauhalla, muttakatson ne aina ennen treenejä, kun ne tulee. Muumeissa ei ole parasta hahmoa, ellei sitten muumipeikko...
Joskus kun minä ja äitini ollaan jossain kaupassa, menen ensimmäisenä katsomaan niitä ´mukeja. Kaikki varmasti tietävät muumimukeista? Minulla on niitä 5.
Minä ja yksi koulukaverini ollaanannettu hänen ihastukselleen lempinimekseen Muumipeikko, koska ihastuksella on joskus samoja ilmeitä ja pienenä hän halusi käydä muumimaailmassa. (olen ollut samalla luokalla)
Noh, me piirretään kotona aina muumeja ja annetaan koulussa ne sitten toisille. Siinä ei ole järkeä, mutta me teemme niin. :)

nukutaan

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #52 : Joulukuu 08, 2003, 21:02:17 »
Juu, kyllä sarja mieluummin kun elokuva. Muumit on ihania. Pienestä asti kattonu. Ja Tove Jansson on loistava kirjailija. *kaikkimuumikirjatluettu* Siskolla on se elokuva videona. Mun mielestä se oli ihan hassua, että ne muumit tutustu toisiinsa vasta sillon siinä leffassa. Ois voinu tehdä elokuvan niinkin että muumit ois tuntenu jo toisensa. Että pikku lapsikin ymmärtää. Ja sen Piisami-Rotan (tai mikä olikaan) ois voinu jättää melkeenpä kokonaan pois. Se oli ahdistava. Se vaan ennusti pahaa ja makoili riippumatossa. Sillä ei ollut mitään halua pelastautua pyrstötähdeltä. Ehkä siksi se on siihen laitettukkin, että heräisi keskustelua uuden hahmon perusteella.

Muumit-sarjasta vielä. Millon se tuleekaan? Nyt en ole niin kovin aktiivisesti seurannut, koska mulla on ollut aina jotain muuta sillon. Lempparihahmoni on varmaan hmm.. Nuuskamuikkunen on tosi symppis. Ja kaikki muumit on ihania. Ja Pikku Myy! Pikku Myy on vähän tyhmä nimi, ruotsin Lilla My kuvaa jotenkin kyseistä henkilöä paremmin. Pyrstötähdessä, kun oli ruotsiksi tekstit katsoin tarkasti nimiä. Jotkut nimet oli suomennettu ihan typerästi (nyt vaan en osaa nimetä yhtäkään) Mutta halit kaikille muumifaneille.. :))

// Lutie huomauttaa, että jokaisen erillisen lauseenpätkän eikä edes kokonaisen lauseen jälkeen tarvitse vaihtaa riviä.. Luettavuuden vuoksi.

Dwal

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #53 : Joulukuu 09, 2003, 20:09:23 »
Hassua on se, että olen oikeastaan innostunut katsomaan muumeja nyt vasta muutettuani tänne yksikseni, eikä tiistai-iltaisin ole suuremmalti tekemistä, istuskelen vain tietokoneen ääressä ja tuijotan telkkaria, välillä saatan kommentoida jotakin kummallisuutta ircin kautta poikaystävälleni. Tänään tosin jouduin siivoilemaan täällä, ja äitikin soitti, joten en oikein voinut keskittyä muumin seuraamiseen. Tiedän vain, että pikkuinen Tahmatassu siellä oli.

Tämä ei toki tarkoita sitä, ettenkö olisi televisiosta seuraillut muumia silloin aikoinaan. Lämmöllä muistelen niitä iltoja, jolloin koko perhe kokoontui television ääreen, muumia katsomaan. Aina kun loppumusiikit tulivat, tuli haikea olo.

No, niistä ajoista on jo kauan.

Parhaimmaksi jaksoksi kai nimeäisin sen, jossa oli Ninni. Tai ne, useampihan niitä oli. Näkymätön lapsi teki minuun syvän vaikutuksen. Ja sitten, kun tyttö lopulta vihastuttuaan Muumipapalle tulee näkyväksi... ei ollut lainkaan sellainen, kuin kuvittelin.
Muita suosikkijaksojani... no, ainakin teatterijaksot haluaisin nähdä uudelleen, samoin ne jaksot, joissa oli pikkuinen lohikäärme. Pienempänä meillä kaikilla (minulla ja veljilläni) oli muumitarrakirjat... minnehän olen laittanut omani? Varsinkin tarramuumipelin muistan vallan mainiosti.

Joskus pienempänä sanoin, että lempihahmoni olisi Muumipeikko. Sain lausumani jälkeen varmasti pahimmat lapsuuteni traumat, kun minua sanottiin nössöksi ^^ Sen jälkeen lempihahmoni on ollut Nipsu - tosin pieni Muumipeikko elää aina sydämessäni...

Ja viimeiseksi vielä Muumi-kirjoista. Muutamia olen kyllä lukenut ja niistä pidänkin, mutta jotenkin harmittaa, että Valtimon kirjaston Muumi-kirjat ovat niin vanhoja, likaisia ja puhkiluettuja, jotta en oikein mielelläni lainaa niitä. Muumipeikko ja pyrstötähti on kuitenkin paras lukemani.

Mömmö

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #54 : Joulukuu 09, 2003, 21:34:28 »
Muumit on ihania (kirjatkin myös, varsinkin kuvakirjat). ne on kovin filosofisiakin (:
Vanhat muumijaksot on tosiaan paaljon parempia, kun nää uudet. niissä oli sentään jotain seikkailua! Ja muumipeikko ja pyrstötähti. Se on aivan ihana elokuva <3
Voisin ehkä hirttää jonkun, kun mulla oli 13 kasetillista muumeja nauhotettuna telkkarista, mutta nyt niiden päälle on nauhotettu ja ne on hukassa ):

Cameron

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #55 : Joulukuu 10, 2003, 15:19:46 »
Noo, mula on muumiperiko ja pyrstötähti video, ja rakastan muutenkin muumeja yli kaiken!  :) ne vaa "kolahtaa" :)

Mutta pidän kyllä enemmän näistä uusista muumeista.
Ne on niin kivoja.. Haisuli, mörkö, myy ja kaikki..

Ja viljonkka! Voih.. käy sääliksi hänen lapsiaan.. :)

Tässä kohtaus muumeista, tai jotenkin näin se menee:

M.Peikko: Minne menemme, isä?
M.Pappa: Annas kun näytän.. Tänne!
M.Peikko: Tuonne saarelle, vai?
P.Myy: En minä nää mitään!!
P.Peikko: tuo tuossa, myy.
P.Myy: Sehän on kärpäsen kakka, eikä mikään saari..

Hehee..

Poissa Myy

• Vuotislainen
Muumit
« Vastaus #56 : Joulukuu 12, 2003, 19:35:39 »
Lainaus
Ja sen Piisami-Rotan (tai mikä olikaan) ois voinu jättää melkeenpä kokonaan pois. Se oli ahdistava. Se vaan ennusti pahaa ja makoili riippumatossa. Sillä ei ollut mitään halua pelastautua pyrstötähdeltä. Ehkä siksi se on siihen laitettukkin, että heräisi keskustelua uuden hahmon perusteella.

Se kuuluu juoneen. Siis sanoit että olet lukenut kirjat ja niisäkin se piisamirotta elelee ja aivan samanlaisena. Miksei siis elokuvassa?

Lainaus
Pikku Myy on vähän tyhmä nimi, ruotsin Lilla My kuvaa jotenkin kyseistä henkilöä paremmin.

Mitä "My" on ruotsiksi? Tarkoittaako se jotain? (ruotsi oli kutonen... lallatilallaalaa *viatonta viheltelyä*)
En nyt tiedä mitä 'My' tarkoittaa, mutta tykkään ite Myy nimestä, kun se on lyhyt ja yksinkertainen. Äh, okei, meen kattoo ruotsin sanakirjaa... *nousee vaivalloisesti tuolilta*
No höh. Minen löytäny kirjaa, mut äitipuoleni sanoi (puhuu hyvin ruotsia) ettei itse ainakaan tiedä mitään 'my' -sanaa..

Melisande

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #57 : Joulukuu 12, 2003, 23:01:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Myy"
Mitä "My" on ruotsiksi? Tarkoittaako se jotain?

Myy (tai ruotsiksi My) on kreikan kielen aakkonen samaan tapaan kuin esimerkiksi alfa ja beta. Vähän sama juttu siis kuin jollekin henkilölle olisi annettu vaikka nimeksi Pikku-Dee.

Pidin itse nuorempana kovasti muumeista ja pidän vieläkin - jos joskus sattumoisin avaan television muumin aikaan, vähintäänkin katsoskelen ohjelman läpi. Jotkut jaksot olivat todella jännittäviä: muistan säikähtäneeni ainakin parissa kohtaa, kuten siinä Aavemajakka-jaksossa, Mörössä ja jossain epämääräisesti muistamassani sienijaksossa. Pyrstötähti oli myös mainio: Meri! Meri on tullut takaisin!

Kun näin vanhempana katsoo Muumia tai lukee kirjoja, tajuaa sellaisiakin tasoja, joihin ei pienenä samalla tavalla ehkä kiinnittänyt huomiota. Esimerkiksi Vilijonkka on hupaisa parodia ankarasta kasvattajasta, joka elää lapsineen itse luomassaan vankilassa. Myös Pyrstötähden ankea Piisamirotta on mielestäni aika terävä piikki kaikenlaisia maailmanlopun profeettoja ja ajattelemisesta väsyneitä nihilistifilosofeja kohtaan.

Ketähän Muumilaakson väestä minä itse muistutan eniten? Ehkä muumipappaa, koska harrastan kirjoittamista, haluan nähdä maailmaa ja kokea kaikenlaista - kenenkään sarjan naishahmoon en ole koskaan erityisemmin samaistunut.

Gerd

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #58 : Joulukuu 13, 2003, 15:50:35 »
Lisään vielä, että olikohan se Muumipapan urotöissä kun Pikku-Myy syntyi juhannusyönä, hänen äitinsä antoi hänelle nimeksi Myy, joka tarkoittaa kaikkein pienintä.
Ainakin tämä käsite on matikassa vaikka onhan sitä vieläkin pienempiä osia kuin myymetrejä. ;)
Katsoin äsken muumeja ja totesin, että niissä on vieläkin paljon tajuamista. En minä ennen nähnyt mitään hauskaa siinä kohtauksessa kun Lampunkenki jaksossa Haisuli miettii mitä toivoisi. Ja siis lopulta päätyy avaimeen, joka avaa pankkiholvit. Heh.
Muumit on suurta filosofiaa.

parempi-ananas

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #59 : Maaliskuu 14, 2004, 21:14:05 »
Muumithan ovat osa Suomen kulttuuria. En voisi kuvitella elämää ilman muumeja! KAtson sen joka tiistai ja koulussa siten jollain tylsällä kemian tunnilla (eli ihan millä vain kemian tunnilla) puhutaan jaksosta. Hieman kyllä nauretaan, "hei me ollaan kahdeksasluokka.." mutta pakko ne muumit on katsoa.

milady

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #60 : Maaliskuu 21, 2004, 16:40:22 »
Muumit ovat ihanimpia piirroshahmoja mitä maan päällä on! Tiistaisin tulee Muumit katsottua, jos opiskelut antavat sijaa. Pyrstötähti-elokuvan olen nähnyt monia, monia kertoja, enkä voinut jättää katsomatta itsenäisyyspäivänäkään. Aivan mahtava elokuva! Mutta niin ovat myös kaikkia muumi-jaksotkin. En muista nähneeni yhtään huonoa jaksoa.

chihiro

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #61 : Maaliskuu 22, 2004, 13:43:36 »
min rakastan muumeja! n__n
itsellekin tulee aina hyvä mieli kun katsoo niitä..meillä on nauhotettuina niitä monta laatikollista.
katson muumeja yleensä silloin,kun olen kipeä. eli juuri nyt. paitsi että "helmiä ja sikoja" vei voiton.
ja on se hyvä puoli,ettei muumeille ole koskaan liian vanha.

lempihahmoni on ehdottomasti myy. hän on aivan kuin minä,punaisine hiuksineen..paitsi että min en pure kavereita.

ja muumimusa on aivan ihanaa kuuneltavaa. etenkin se musa,kun joku juoksee kovaa tai jotain..se nopea ihana,alkaa aina hymyilyttämään.

EmmaWatson

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #62 : Elokuu 04, 2004, 12:09:34 »
Muumit ovat todella suloisia :) Meeillä on monta jaksoa videolla..
Paras jakso on se viidakko-jakso ja paras kohta on se missä

Hemuli on siellä muumitalossa ja sitten kun ( Olikohan se apina?) apina tuli siihen ikkunan taakse ja Hemuli ryntää sinne ikkunaan suurennuslasi kädessä ja tutkii sitä ja toteaa: "Ei, minä en tutki eläimiä" ja jatkaa jotain kukan (Oliko se kukka? )  tutkimusta :)

Lempihahmoni taitaa olla muuten Nipsu :)

Ai niin se on hyvä myös, missä Niisukuneiti ja Muumipeikko rakentavat talon ja sinne tulee Pikku-Myyn siskoja ja veljiä, ja sitten ne valtaa sen talon :P

Gimmuli

• Ankeuttaja
Re: Muumit
« Vastaus #63 : Elokuu 04, 2004, 22:06:18 »
Must muumit on hyvii.
Mä oon kattonu niit telkasta aina ku niit on tullu.

Must ne kaikki jaksot on hyvii, missä on se Jenni-täti.
Ja muuten Pikku myy on paras niistä.

Kyl mä tykkään muumeista.

saattokivi

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #64 : Elokuu 05, 2004, 14:02:11 »
AWWW, Muumit on niin ihania, ja ne Muumimamman moraaliset opetukset ovat jääneet pysyvästi mieleen, ja näin vanhemmalla iällä katsottuna ne ovat tosi hauskoja. Mie tykkään myös lukea niitä alkuperäisiä sarjakuvia, jotka ei ole tarkoitettu lapsille, luen myös niitä kirjoja, ne on vaan niin hyviä! ^ ^

menwendine

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #65 : Elokuu 05, 2004, 14:30:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Anan"
Ja muistatteko (/oletteko nähneet?):

"Nuuskamuikkunen!"
"No?"
"Ruvetaan seurustelemaan!"
*Muikkunen tipahtaa jokeen*

Toi on niin paras! Mä aina repeen totaalisesti, kun toi tulee. Mutta sitten pelottavin jakso on ehdottomasti se, missä on se majakka.

Pikku Myyllä välähtää myös siinäkin, kun se puhuuu sille kummitukselle.

"Sinä siis olet se haisurotta, joka tassutteli päällämme?"
"Meitä oli muitakin"
"Tassutelkaa toistenne päällä!"

Toi on niin ihana kohta, että joka kerta nauran sille!

Cameron

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #66 : Elokuu 07, 2004, 14:37:10 »
Olenkin jo aijemmin tänne kirjoittanut.. Tuli vaan mieleen yksi hauska jakso muumeista ja siitä on pakko kirjoittaa tänne!

Eli muistaako kukaan sitä jaksoa, kun muumit ovat jollain saarella? Tulee hattivatteja. Sitten ne antavat niiskuneidille sähköiskun ja neidistä tulee kalju! :D Ei siinä vielä mitään. Niiskuneiti on sitten surullinen kun on niin rumannäköinen. Sitten muumipeikkosemme tulee urheana lohduttamaan tyttöystäväänsä.

Kohtaus tästä jaksosta:

muumipeikko: Et sinä ole ruma, niiskuneiti.. Itseasiassa olen aina pitänyt kaljuista tytöistä...

niiskuneiti: älä valehtele! Olen vain ruma kulipäärotta!

-.-.-

Haha! Tuo on kyllä niin paras, että! :D

tikkunekku

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #67 : Elokuu 09, 2004, 21:23:35 »
Joskus vaan tulee ihan sellanen olo että on ihan pakko saada katsoa muumeja. ^^ Se vaan on paras piirretty ikinä. Tosin ne "uudet" jaksot missä on kaikki profeetat ja just ne aikakoneet ym.. on ihan huonoja. Muumipeikko ja pyrstötähti on hyvä mutta se sarja on parempi. :P

slakerus

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #68 : Elokuu 10, 2004, 23:43:32 »
Mikä olisikaan parempi lastenohjelma kuin Muumit?

Aina pienenä niitä katselin ja aina ne myös piti nauhoittaa. Aivan loistava sarja.  Muumit (silloin kun olin pieni) olivat aina sopivan jänniä, eivät liikaa vaan juuri sopivasti.  Ja aina niissä oli onnellinen ja kiva loppu.

Nykyään kyllä, jos muumit tulee telkkarista, niin mieluusti käännän kanavaa, eivät ne enää jaksa kauheasti kiinnostaa. Mutta edelleen, jos pitää mainita paras lastenohjelma niin kyllä se on Muumit!  

Minun mielestäni nykyisin tulee ihan älyttömiä lastenohjelmia (voi tietenkin olla, että näin 15-vuotiaana ne tuntuvat älyttömiltä)  
Mutta tiedättekö te vaikka sen aika uuden sarjan kuin Gnarffit (vai mikä se oli) Katoin kerran joutessani yhden jakson ja siinä ei ollut siis mitään järkeä..
Hakattiin vaan toisia, eikä mä päässyt edes juoneen mukaan, silloin kyllä toivoin, että tulisipa telkkarista edes muumit. Niissä on sentään aina joku järkevä juoni ja ovathan ne ihan mukavaa katseltavaa näin 15-vuotiaanakin, etenkin jos on väsynyt..

rita

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #69 : Elokuu 11, 2004, 17:53:06 »

"Nuuskamuikkunen!"
"No?"

Hohoo. En ole ihan varma miten ne sanat meni, jotenkin noin.

Juu, juuri noin se meni! Ai, että sain hyvät naurut, kun tuon jakson näin! Rakastan muutenkin Muumeja kauheasti. Omistan pari Muumi-kirjaa itselläni ja yhden sarjakuva-kirjan. Olen myös nähnyt melkein kaikki jaksot. Niitä jaksaa katsoa vielä tämänkin ikäisenä. Varmaan sitten omien lapsien kanssa niitä tulee katsottua ;)

Ehdoton lempparini Muumeistä on Nipsu. Ihana, kun hän on sellainen hönö ja pelkuri.

Joskus pienenä olin käymässä Muumimaailmassa ja sinne on pakko vielä päästä! Siellä kättelin Muumipappaa, näin kun Haisuli saatiin kiinni ja vietiin vankilaan, tapasin noidan (hui kamala, miten häntä pelkäsin!) ja joku esityskin katsottiin. Se oli hieno kokemus.

Tikara

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #70 : Elokuu 13, 2004, 16:31:56 »
Oijoi, muumit ovat minulle hyvin rakkaita.
Rakastan niitä kirjoja... Ne ovat vain niin ihania. Jos saisikin elää sellaista elämää kuin muumit, Muumilaaksossa. Muumit elävät joka hetken, sellaista elämää minäkin haluaisin elää. Muumi-kirjat eivät ole pelkästään lastenkirjoja, ärsyttää ihmiset jotka eivät yritä löytää niistä kirjoista sitä syvällisyyttä, jota piilee joka sanassa ja lauseessa. Omat lempi-muumikirjani ovat Muumipappa ja meri (haluaisin asua majakassa), Muumilaakson marraskuu ja Taikatalvi. Muumi-kirjoja jaksaa lukea uudestaan, niistä löytyy aina jotain uutta ja hienoa.
Tove Janssonista olen kiinnostunut muumienkin myötä. Ja hyvä niin, hän oli kiehtova henkilö ja nykyään pidän häntä jonkinlaisena esikuvanani :).
Sitten muumi-tvsarja. Se on mielestäni onnistunut versio kirjoista, siihen on onnistuttu luomaan sitä samaa tunnelmaa. On vieläkin ihanaa katsoa ja nauhoittaa niitä jaksoja. Pienenä se oli ehdottomasti lempitv-sarjani, joten muumit ovat olleet elämässäni ihan pienestä pitäen. Tosin tv-sarjassa en pidä siitä, kuinka hahmoja on hiukan muuteltu... Kuinka moni esimerkiksi tietää, että Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy ovat oikeasti sisaruksia?
Muumi-sarjakuvat ovat myös ihania :). Varsinkin alkupään sarjakuvat, jotka Tove on tehnyt. Ne ovat humoristia, mutta silti niissäkin seikkailevat ne samat tutut ja turvalliset hahmot.
Lempihahmoni Nuuskamuikkunen. Ihailen hänen tapaansa elää, kumpa minäkin voisin vain talven tultua lähteä etelään vaeltamaan ja asua teltassa... Hänellä on hieno asenne elämään ja muutenkin hyvä elämänfilosofia. Pidän myös Muumilaakson marraskuu -kirjan Tuhdosta. Hän muistuttaa varmaan minua eniten kaikista muumi-hahmoista.

Kurvaa Aka

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #71 : Elokuu 22, 2004, 18:54:10 »
Voi Muumit. :)
Tuli niin hienoja muistoja mieleen, kun lueskelin tätä topiccia. En olekkaan taas vähään aikaan katsonu vanhoja Muumi-nauhojani, taitaisi taas olla aika.

Minulle tv-sarjat ja kirjat merkitsevät molemmat omalla tavallaan paljon. Piirretyistä tulee mahtavia muistoja mieleen, ja onhan se vaan yksinkertaisesti paras lastenohjelma ikinä. Mutta kirjat, niihin tutustuin vasta vähän vanhempana, ja nykyään ne ovat minulle sitä oikeampaa Muumilaaksoa. Sarjan ja kirjojen ero on melko suuri, mutta rakastan silti molempia. Oli minulla kyllä pienenäkin kaksi Muumi-kirjaa, äitini vanhat Kuinkas sitten kävikään? ja Kuka lohduttaisi Nyytiä? Molemmat ovat NIIIIIN upeita kirjoja.

Olettekos muuten lukeneet niitä alkuperäisiä Toven ja Larsin tekemiä sarjakuvia? Aivan mahtavia!!! Niissä muumien pohjimmainen luonne tulee mielestäni kaikkein parhaiten esiin. Kaikki eivät kyllä ole tykänneet sarjakuvista, joita olen tuputtanut ties kenelle, eivät taida ymmärtää niiden upeaa maailmaa ja Muumien elämäntapaa. Ehdoton suosikkini sarjakuvista on se Vilijonkka&kotiapulainen -jakso (MM:"Tästä saatte vähän lisää tomua siivottavaksi. Miksette asu muovipussissa?").

Ai niin. Kyseessähän taisi olla TV-ohjelmatopicci, joten lopetankin kirjoista höpöttämisen.

Pakko pistää tähän vielä omat suosikkivuorosanani:

Haisuli: "Vai että Ninni? Onko se oikea nimi? Vai lajin nimi?"
---
Haisuli: "Te muumit olette aina niin sentimentaalisia..."
---
Vilijonkan lapsi 1: "Tämä on kamalan ikävystyttävää."
Vilijonkan lapsi 2: "Kamalan!"
---
Myy: "Oi sankarimme Haisuli, hyppää!"
---
Taikuri: (Kieltäydyttyään Muumimamman tarjoamasta punssista)"Me taikurit emme ole mitään juomaveikkoja."
---
Nuuskamuikkunen: "Kävimme Pikku Myyn ja vanhan Hemulin kanssa tiedeakatemiassa, ja tämä paperi todistaa että te Muumit ette ole virtahepoja."
---
Eläintarhamies: "Leipäläpi kiinni ja häivytään!"
---
Eläintarhamies: "Savupiipusta pilkistää Pyytton!"
Muumipappa: "Ai Pyytton? Eeei, sisarentyttäreni leikkii siellä. Hän, tuota, mmhhh, viihtyy siellä!"

Tiedän. Eivät kuulosta yhtään hauskoilta kirjoitettuna, mutta katsokaa ne jaksot ja kuunnelkaa kuinka ne sanotaan!!! *repsahtelee*

Muoks//Lisää lennokkaita lausahduksia:

Niisku: (Aikoo hypätä jyrkänteeltä itse tekemiensä siipien kera)"Testasin näitä eilen menestyksekkäästi taloni katolla!"
---
Nipsu ja Niisku rakentavat vajaa Niiskulle, ja alkavat puhua Nipsun palkkiosta.

Niisku: "Tahtoisitko vaikkapa arvottoman sulkakynän?"
Nipsu: "Mmhhhmmnnn..."
Niisku "Tai miten olisi arvoton kirja?"
Nipsu: "No jaa... Eikö olisi mitään... ei-arvotonta?"
Niisku: "Haluaisitko kultakolikon?"
Nipsu: "Viuuu! Kultakolikko!" *alkaa innokkaasti sahaamaan*

Laventeli

• Ankeuttaja
Niin!
« Vastaus #72 : Elokuu 22, 2004, 19:45:43 »
Yhdyn edelliseen, Muumilaakso on juuri tuommoinen.
Tässä muistelen koko ajan mitä kaikkea hassua Muumit ovat sanoneet, koska tv-sarjojen vuorosanat ovat niin ikimuistoisia.

Jenni-täti -jakso alkaa sillä, kun posteljooni kiertää Muumilaaksoa ja lapset ovat kuistilla ikävystyneinä. Kun kirje saapuu, Niiskuneiti, Nipsu, Myy, Nuuskamuikkunen(kin, muistaakseni) ja Muumipeikko arvailevat keneltä se on.
Myy: Se on naiselta! Jenniltä!
NN: Ehkä papalla on ollut heila nuoruudessaan...(maireasti unelmoiden, repliikki meni suunnilleen noin)
Muumipeikko (tosikkoäänellä): Eikä!

Tuossa naurattaa aina tuo MP:n hönö tosikkomaisuus!! Mutta sitä miten repliikit on kuullut, on vaikea selittää.

--

Loitsu-jaksossa Noita nukuttaa Muumitalon uneen. Myy ja Nipsu herättelevät Muumipeikkoa ja Niiskuneitiä.
Myy: Muumipeikko, senkin lihava lössykkä! Herää!
Nipsu (repii MP:n jalkapohjasta): Kut!Kut!Kut!

--

Kun muistan lisää, tulen lisäämään lainaukset tänne:)

Marizki

• Ankeuttaja
Muumit
« Vastaus #73 : Elokuu 22, 2004, 21:12:45 »

"Nuuskamuikkunen!"
"No?"

Hohoo. En ole ihan varma miten ne sanat meni, jotenkin noin.

Eikös Pikku Myy sanonut noin Muikkuselle? Repesin kun muistin tuon!:) Muumit oli miun lemppariohjelma pienenä ja katsoin aina videolta nauhoitettuja jaksoja. Suosikkihahmoni on Pikku Myy. Pelkäsin sitä jaksoa missä Tiuhti ja Viuhti tulevat Muumeille Mörköä pakoon ja sitten Mörkö ilmestyy Nipsun eteen sinne kuistille. Hrr...:) Tykkäsin jaksoista joissa näytettiin Muumipapan nuoruudesta ja kun se asui sen aaveen kanssa siellä omassa talossa.
Muistan myös sen Majakka-jakson missä Myy puhuu aaveen kanssa.

"Sinä siis olet se haisurotta, joka tassutteli päällämme viime yönä?":)

Ja kaikki huutaa: MUUMIT!!

Laventeli

• Ankeuttaja
Muumireploja...
« Vastaus #74 : Elokuu 23, 2004, 15:53:56 »
Parhaimpia (mitä nyt pystyn muistamaan) ovat seuraavat repliikit:
(Yleinen sanonta): "Kautta häntäni!"

Muumipappa: Tahtoisin nähdä miten mehu kulkee hänen sisällään. Tätä tietä, Ninni!

Nipsu (epäröidessään Hattivattien saarelle lähtemistään veneellä): Voin olla se pisara joka katkaisee kamelin selän!
Myöhemmin veneessä:
Muumipeikko: Nipsunkin olisi pitänyt tulla mukaan.
Myy: Nipsu on jänishousu!
NN: No hänhän ei ole kovin hyvä uimaan. Sitä paitsi hän syö liikaa.

Myy ja Muumipeikko kertovat yhteen ääneen salaisuutensa puisesta naisen keulakuvasta ja sydämenmuotoisesta näkinkengästä.
MP: Onko sinullakin salaisuus? (tai jotakin tuonne päin)
Myy: Salaisuus Myyn tapaan. (*reps:DD)
MP: Selvä. Yy, kaa, koo!

NN (puhuu äskeisestä keulakuvasta, johon Muumipeikko oli ihastunut Hattivattien saarella): Jos Muumipeikko löytää sen... Ehkä hän sijoittaa sen huoneeseensa!
Myy: Ee-he-hee-ei mahdu ovesta. Ei mahdu!

Taikuri antaa Muumilaakson väen toivoa jotakin. NN toivoo samanlaiset silmät kuin puisen keulakuvan naisella. Hän tulee niistä kuitenkin surulliseksi.
Nipsu: Toivoisin ainakin säkillisen kultakolikoita!
Muumipeikko: Minä olen jo tehnyt päätökseni. Toivon Niiskuneidille entiset silmät takaisin.
Nipsu: Hän näkee hyvin noillakin! Hyvästi kultakolikot...

Muumien filosofian, ihanuuden ja osuvien tarinoiden lisäksi ekstrahyvistä on Poliisin ja Mymmelin suhde ja vetävät taustamusiikit. Jaksoista muistelisin, että Kurpitsaa oli aina mukava katsella.