Kirjoittaja Aihe: Festarit in general  (Luettu 2698 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Basia

• Ankeuttaja
Festarit in general
« : Kesäkuu 28, 2004, 23:36:23 »
Millaisia festarikokemuksia teillä on? Millä festareilla olette käyneet, hyvät/huonot puolet, käytännön kommellukset etc.

Itse en ole ollut muualla kun Billnäsin Faces-etnofestivaaleilla 2004 päivävierailulla. Soittajat eivät ihan iskeneet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, Shaman -niminen porukka oli yksi niistä. Parhaiten muistoihin jäi kammottava ruoka, jotain niljakasta mitälie. Muuten tunnelma oli kiva katusoittajineen, kojuineen ja tiipiikylineen.

Nyt heinäkuussa olen sitten menossa Ruisrockiin viikonlopuksi. Yövymme teltassa parin kamuni kanssa. Olisikin kiva kuulla vähän asiantuntevia neuvoja, esim. missä vaiheessa kannattaa ilmestyä festarialueelle, onko leirintäalue verrattavissa alkoholisoituneeseen helvettiin, pöllitäänkö kamaa herkästi, ovatko omat eväät hyvä juttu ja ennen kaikkea: millaista festarikansa yleensä on? Olisi hyvä tietää kannattaako psyykkaantua etukäteen pelkoteineihin, jotka käyvät käsiksi tai muihin vähemmän innostaviin persoonallisuuksiin.

Walda

• Ankeuttaja
Festarit in general
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2004, 12:52:36 »
Olin parin kaverin kanssa tänä vuonna Provinssirockissa yhden yön telttailemassa. Mitään meiltä ei pöllitty, mitään ei hukkunut eikä tuhoutunut ja henkisiä vaurioitakaan ei saatu. :D Ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmia festarikansan kanssa.. Kaikilla oli vaan hauskaa. Omat eväät on aika pro juttu jossei halua tuhlata ruokaan omaisuuksia, ja muutenkin se festariruoka alkaa kyllästyttää.

Paikalle taidettiin ilmaantua siinä 10 aikoihin aamulla, se oli ihan hyvä aika sinänsä niin oli paljon aikaa jo ennen ensimmäistä esiintyjääkin. Muita huonoja puolia ei just tuu mieleen muuta kuin se että kaikki on älyttömän kallista; vaikkei mitään ostelisikaan niin rahaa palaa lähemmäs 200 euroa.. :/ Ja sitten vielä se huono puoli että teltassa oli älyttömän kylmä, että vaatteita kannattaa ottaa paaaaaaaaljon mukaan. Tosin Ruisrockin aikaan ei oo enään niin kylmä.

Rattlesnake

• Ankeuttaja
Festarit in general
« Vastaus #2 : Tammikuu 12, 2006, 07:21:10 »
Onhan noita, Sauna Openia, Tammerfestiä ja Tuskaa on lähinnä tullut koluttua ja loistavia bändejä on tullut kuultua. Saunassa oli loistavinta Bodom vuonna 2004, Tammerfestissä toimi Kotiteollisuus CMX vahvistettuna Satu Peikoista toimi mainiosti kitaristin ja Yrjänän avustuksella. Tuskassa on tullut viime kesänä käytyä ja Bodomia sekä Norjan lahjaa bläkkikselle eli Dimmu Borgiria diggailtua. Dimmun keikka oli sangen loistava ja synkkkätunnelmainen ja oli se settikin ihan mukavaa kuunneltavaa. Sitten Ruissiin piti mennä, mutta sitten tulikin jotain muuta menoa ja melskettä ja Rammsteini tuli missattua, joka jälkikäteen ottaa päähän aika mallikkaasti. Mutta ei voi mtn, meni mikä meni, ens kesänä kokeillaan uudestaan jos Saksan metallijätti Suomen kamaralle rantautuu.

Magma

• Ankeuttaja
Festarit in general
« Vastaus #3 : Tammikuu 12, 2006, 23:51:30 »
Olen Tammerfestien vakiokävijä,tosin nehän ovatkin kaupunkifesterit. Löytyy menoa ja meininkiä kaikille! :)
2004 vuonna olin Kouvolan Party Planetissa,ja mahtava reissu oli! Ilmat oli upeat (aurinko porotti koko viikonlopun siniseltä taivaalta),tosin ilman aurinkorasvaa poltti nahkansa,ja niitä "onnellisia" rapuja siellä sitten vaelsi! x) Ainoa miinus oli telttailu! En vaan kertakaikkiaan pidä siitä! Ai miksi? No; 1. Miten onnistun aina nukkumaan juuri siinä kohtaa,missä on joku mukava puunjuuri selän alla painamassa? 2. Sitten kun haluat nukkua,telttanaapurisi eivät,ja ah,miten äänieristävä telttakangas onkaan.. 3. Jonkinasteinen pelko kamojen pöllimisestä kummittelee ainakin aluksi mielessä,ja siten saattaaa latistaa tunnelmaa,mutta äkkiä sen tosin unohtaa. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja yöpymiseen,kuin teltta,suosin autoa! :)Olen kai liian mukavuudenhaluinen,mutta ei se menoa ole haitannut. Meni kai hiukan off-topiciksi,anteeksi. Ensi kesänä kutsuu Raumanmeren juhannus! Can't wait!
MUOKS// Väärää tietoa, se on Himofestival,joka juhannuksena kutsuu. Että näin.

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Kihokki
    • Livejournal
  • Pottermore: AshLeviosa8992
  • Tupa: Puuskupuh
Festarit in general
« Vastaus #4 : Tammikuu 13, 2006, 09:38:06 »
Mulla on jäänyt nämä festarien koluamiset vähän vähäiseksi, mutta on tullut oltua.

Ensimmäinen festarina oli Provinssi 2004. Oli pakko päästä sinne, koska se oli ainoa festari, jonne pääsin kesän aikana (olin sinä kesänä kesäteatterissa ja heinäkuu oli ihan täynnä). Ja sitä paitsi, siellä esiityi iki-ihana Apulanta!!
Lähdin sinne yksin (hullua, tiedän ... ja yksinäistä, todellakin), äiti mut sinne heitti ja jäi sitten itse palloilemaan Seinäjoki cityyn. Olin ostanut jo maaliskuussa yhden päivän lipun sinne. Lauantai oli päivä.
Aluksi olin ihan tönkkönä kauhusta: ei ollut ketään tuttua mukana ja porukaa oli aivan kamalasti. Mietin siinä, että olenkohan ainoa, joka on täällä selvänä. No, istuskelin siellä yhden koivun alla. Menin sinne klo 13 aikoihin, Apulannan oli tarkoitus esiintyä klo 18. Katsoin siellä niitä bändejä ja sitten Negativen keikan aikana mun kamera hajosi. Vielä tähänkään päivään mennessä en ole selvittänyt sitä, mikä sille tuli. Koitin vaihtaa pattereita ja kaikkea, mutta mikään ei auttanut. Soitin sitten äidille, että kävisi äkkiä ostamassa mulle kaupasta kertakäyttökameran, sillä olisi aivan kamalaa, jos en saisi kuvaa Apulannasta. No onneksi äiti sitten kävi kaupassa ja sain kameran. Harmitti vain, että en saanut kuvia Uniklubista. (olin silloin bändin fanittaja)
Pääsin Apulanna keikalla ihan hyvälle paikalle ja ihanaa oli. Mun elämäni paras bändikokemus.

Samana kesänä olin myös Kuopiorockissa (jos sitä voi festariksi kutsua) ja sain siellä sitten niitä kuuluisia Uniklubin kuvia.

Viime kesänä en lähtenyt minnekään isoille festareille, sillä minulla oli kesätyöt. Kävin sitten Kuopiorockissa, minne myös Apulanta tuli. Ihanaa oli olla eturivissä eikä kamera onneksi enää hajonnut.

Tulevana kesänä tarkoitus lähteä kavereiden kanssa kiertelemään festareita (18 pamahtaa lasiin ja ajokorttikin silloin pitäisi löytyä).
Provinssiin tai Ankkarockiin olisi jees päästä ja jos Kuopiorockiin tulee varteen otettavia esiintyjiä, niin sinne siis.
Pakko on paras muusa.

Sauerkraut

• Ankeuttaja
Festarit in general
« Vastaus #5 : Tammikuu 13, 2006, 19:15:26 »
Sauna Open Airissa tuossa kesällä tuli käytyä. Eikä kaduta, oli mahtavaa nähdä rakas kestosuosikkini Megadeth livenä. Sekä tietysti monta muuta mahtavaa bändiä siinä samalla. Eipä siellä mitään ihmeempää häslinkiä sattunut.

Tulevana kesänä Tuskaan menossa olen. En ole mitään festari-ihmisiä, mutta jos jotain katsomisen ja kuuntelemisen arvoista jossain päin Suomen festareita esiintyy, pakkohan sitä on mennä.

carolina

• Ankeuttaja
Festarit in general
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2006, 22:16:54 »
Kokemusta varsinaisista festareista on kertynyt 2xAnkkarock-sunnuntai ja 1xRuisrock-lauantai.

Ankkarock on ollut molemmilla kerroilla (04&05) mitä mainioin, vaikkakin melko mutainen. Suurimpina syinä onnistuneille Ankka-kokemuksille ovat olleet itselleni mieleiset esiintyjät ja siellä miittaamani tutut.

Mutta tapahtuma on miellyttävä myös siksi, että se ei ole ainakaan toistaiseksi kovinkaan massiivinen. Väkeä on paikalla parhaimmillaan kymmenisen tuhatta, joten alue ei pääse käymään liian tukalaksi.
Tapahtuma on myös ollut molemmilla kerroilla hyvin rauhallinen. Oikeastaan ainut miinus on (ylä)mäki lavojen välillä rampatessa ja se mutaisuus (vuoden 04 Vantaajoen tulvan seuraukset olivat melkoiset).

Ruisrock (05) sen sijaan oli minulle hitonmoinen pettymys ja ilmeisesti lähtemättömän ärsytyksen aihe.

Ensinnäkin, alueen sijainti on katasrofaalinen - miten ihmeessä sitä jaksaa alueella riekkua yömyöhään sen jälkeen, kun on kävellyt auringon paahtaessa noin tuhannen kilometrin (siltä se tuntui!) verran jotain kinttupolkuja itse alueelle. Ja kun pääset porteille, joudut "vain työtään tekevien" järkkäreiden kiusattavaksi (miten ihmeessä ne pahimmat pissipäät ja työhönsä kyllästyneet osuvat aina omalle kohdalle?).

Kun vihdoin ja viimein pääset sisään, odottaa sinua mieletön tungos. Voi vain ihmetellä, kuinka ihmeessä alueelle voidaan päästää niin paljon ihmisiä. Lavalta toiselle siirtyminen on hirveää, jos et ole tajunnut lähteä hieman ennen kuin edellinen esiintyjä on lopetellut.

Äh. Ehkä saisin tuosta kokemuksesta kaivettua jotain kivaakin esille, jos kaikki ei niin pahasti peittyisi negatiiviseen. Ja huom, tämä tosiaan on vain minun henkilökohtainen kokemukseni - olen varma, että monilla muilla on ollut kovasti hauskempaa. Ehkä minäkin sen hauskuuden joskus koen, mikäli paikalle minut jokin bändi/artisti houkuttelee. Mutta sen esiintyjän pitääkin sitten olla melkoinen, sillä ihan helpolla en ota uusintaa.

Ja vielä festarileiriytymisestä. Ruisrockissa yövyin teltassa festarijärjestäjän leirintäalueella ja se kyllä ansaitsee kehujakin. Kaikki oli ihan kivasti järjestetty (syömistä ja juomista myynyt "kioski" oli pelastus!), vaikka bajamajat olivat yhtä kamalia kuin aina. Mitään ei teltasta varastettu (eikä siellä kyllä säilytettykään mitään arvokasta), sitä ei hajotettu/vahingoitettu ja yöllä oli todella hiljaista. Asiaa auttoi ja yötä varmasti rauhoitti se, että alueella partioivat järkkärit (mutta ehkä se on ihan yleinen käytäntö?).

Yleisesti voisin sanoa, että tykkään käydä festareilla, vaikka en olekaan täysin oppinut arvostamaan sitä ns. festaritunnelmaa ja siksi syyni lähteä festareille onkin lähinnä se, että näen monta hyvää bändiä kohtuullisin kustannuksin.

Suuri festariunelmani on Glastonbury, jossa arvostaisin ihan varmasti kaikkea. :)

Lils

• Ankeuttaja
Festarit in general
« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2007, 15:19:47 »
Festarikokemuksia löytyy jonkin verran..

Aivan ensimmäisen kerran festareilla olin Turussa reilu vuosi sitten, joka vuosi järjestettävillä kristillisillä Maata Näkyvissä-festareilla. Kokemus oli melko positiivinen. Esiintyjät olivat hyviä ja festarit olivat muutenkin hyvin järjestetyt. Niinpä tuli vierailtua Turussa tänäkin vuonna.

Varsinaisten kesäfestareiden makuun pääsin vasta tänä kesänä. Aloitin hieman kauempaa kuin ehkä usein aloitetaan, Tanskan Roskilde Festivalista. Olihan se hieman jännittävää lähteä heti noin kauas, mutta Roskilde oli ollut jo kauan haaveena ja viime kesänä vihdoinkin sain mahdollisuuden päästä sinne. Näin useita suosikkibändejäni livenä, sellaisiakin joita en koskaan uskonut näkeväni kuten Placebon.

Tunnelma Roskilden festareilla oli mahtava! Missään ei näkynyt tappeluita eikä mitään väkivaltaisuuksia. Kaikenlaisia erikoisuuksia kyllä löytyi, mikä kertoi että ollaan tosiaan suuremman luokan festareilla eikä missään pikkutapahtumassa.. Muunmuassa rivohko kumieläinyhdistelmä kepin nokassa, jolle jotkut artistitkin spiikeissään naureskelivat. Mutta ei siitä sen enempää krhm..

Roskilde ansaitsee kyllä valtavat kehut. Alue oli sopivan laaja, kaikenlaista kivaa kojua ja aktiviteettia löytyi. Ruoat olivat festariruoiksi hyviä.. Tosin välillä ärsytti joidenkin turvamiesten toiminta ja joidenkin kielitaidottomuus, mutta ne olivat pieniä miinuksia..

Ruisrockissa kävin myös heinäkuussa, mutta kuten useat ovat sanoneet, järjestelyt olivat melko surkeat.. Kävelymatka bussipysäkiltä festarialueelle oli hurjan pitkä. Hellepäivänä ja jalat kenkien runnomana se matka oli uskomattoman tuskaisa! Kamalimmat muistot tuohon matkaan liittyy kyllä lauantaiyöhön, jolloin viimeisen esiintyjän jälkeen ihmismassa kapeahkolla tiellä oli suorastaan ylitsepursuava. Jokapuolella haisi aivan kamalalle, kiitos tietä ympäröivien ojien joihin jotkut typerykset olivat helpottaneet pienempää hätäänsä..

Ja kun busseille oli päästy, ne olivat täpötäysiä ja bussikuskit närkästyneitä. Ei siis kamalan mieluisa festarikokemus ellei loistavia esiintyjiä ja festarialueen sijaintia meren rannalla lasketa! Plussaa myös ensiaputeltan ripeälle toiminnalle ja mukavalle henkilökunnalle.

Mutta jos jotain näistä vierailemistani festareista täytyisi suositella, se olisi ehdottomasti tuo Roskilde Festival! Mieletön tunnelma, kiva ympäristö, mukavia ihmisiä, hauskaa tekemistä ja loistavaa musiikkia!

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Festarit in general
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2007, 18:05:49 »
Festarikokemusta löytyy melko vähän, mutta positiivisiä ovat ainakin tähän mennessä olleet.
Ankkarockissa kesällä 2006 olin molemmat päivät, ja siellä oli aivan ihanaa. Esiintyjät olivat hyviä, oli paljon katsottavia bändejä. Fiiliskin siellä oli aika hyvä, ei tarvinnut minkään bändin soittaessa yleisön joukossa ollessaan pelätä että kovin pahasti liiskattaisiin tai että mitään muutakaan hirveää tapahtuisi. Hieman vain ärsytti, kun siltä yhdeltä lavalta oli niin pitkä matka kahdelle muulle, ja vielä ihan kivan jyrkkä ylämäki niiden välissä, ei minun olematon kuntoni sellaista kestänyt.. No okei, kesti, mutta ei kovin hyvin. ^^ Mutta se on nyt vain sellainen pikkuseikka, mukavaa oli jokatapauksessa.

Ja juu, tulihan sinne KilleriRockiinkin raahauduttua, kun kerran täällä Jyväskylässäkin jotain sellaista järjestettiin. Sieltä ei kovin suuria muistoja jäänyt mieleen, kun olin siellä vain Teräsbetonin esiintymisen ajan, mutta pakko sanoa että siellä oli aika outoa. Vain kaksi lavaa, jotka olivat ihan hullun lähellä toisiaan, ja ihmisiäkin suhteellisen vähän, ainakin silloin päivällä, illalla oli varmaan tietysti enemmän kun Lordi soitti.

Ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä hankkimaan lisää festarikokemuksia, jos vain sattuu tarpeeksi hyviä bändejä samoille festareille sattumaan.. :>
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Polyhymnia

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2007, 17:12:32 »
Viime kesänä olin Ruisrockissa ja kivaahan siellä oli. Hyviä esiintyjiä oli ja Mew kruunasi lauantaina esityksellään. Oli kyllä upeaa.

Täytyy kyllä sanoa, että miinuksiakin löytyy. Ensinnäkin bussi, joka vei leirintäalueelle ajoi Turku hallin ohi ja vei väärään paikkaan ja sitten kun takaisin oltiin menossa bussi meni rikki. Lopulta piti iso rinkka selässä kävellä kamalasti kuumana iltana. Tosin lopuksi kun leirintäalueelle pääsi unohti koko bussimatkan ja oli erittäin mukavaa olla siellä teltassa ja nukkua ja tietenkin olla ystävien seurassa.

Toinen miinuspuoli Ruisrockissa oli se, että leirintäalue oli todella kaukana itse festari paikasta. Kävellä sai ihan kivan matkan, mutta mikäs siinä ystävien kanssa oltaessa. En pitänyt ajatuksesta, että kun lähtee pois ei sisälle enää päässyt uudestaan. Toki sen ymmärsin, sillä olihan se jossain luonnonhelmassa ja joku suojelupaikkakin. Kyllä oli todella mukavaa olla Ruisrockissa. Tosin ystäväni, jotka ovat käyneet muuallakin sanoivat, että Ruisrockissa on huonoiten järjestetty leiriytymiset yms.

Mukavaa kyllä oli ja ehdottomasti kannattaa mennä jos artistit miellyttää. Itseäni kyllä huussien tilanne oli kamala, sillä niitä taisi olla viime kesänä liian vähän ja niitä kai piti lisää tuoda jossain vaiheessa. Paperikin loppui nopeasti, mutta sen nyt ymmärtää ihmispaljouden nähden.

Ämyrockissakin olen käynyt ja ihan viihtyisä paikka ja kannattaa ehdottomasti käydä, jos mahdollista, kun ilmainen se on. Kavereiden kanssa hengatessa oikein viihtyisää ja ei se haittaa, vaikka siellä ei kovin tunnettuja artisteja ole. Tosin olihan siellä kerran Kuolleet intiaanit ja se oli kyllä vaikuttava ^^. Kyllä kannattaa mennä, suosittelen <: . Suosittelen molempia Ruissia että Ämyä.

disturbed

• Ankeuttaja
Re: Festarit in general
« Vastaus #10 : Helmikuu 06, 2007, 18:56:06 »
Mitään festareita vastaavaa ei kyllä minusta ole olemassa. Siellä on niin omanlainen tunnelma, sählinki ja meininki, että toista saa hakea. Festarit ovat yksi kesän kulmikivistä.

Livemusiikki on aivan mahtavaa, etenkin kun bändi, josta todella pitää on soittamassa. Se tilanne, kun bändi on silmiesi edessä lavalla, olet muiden bändin fanien ympäröimänä ja musiikki täyttää alueen ja yleisö on aivan hullaantunut.. Ah. Harmi vaan, että monet ulkomaalaiset suosikkibändit eivät ole koskaan Suomeen tulleet esiintymään, mutta toivo elää. Kovasti haluaisin myös kokea ulkomaalaiset festarit, jotka ovat varmaan vähän kovempaa kamaa..

Festareiden järjestäjät ja kaikki myynti/ruokakojut tekevät hyvää bisnestä näissä musiikkitapahtumissa, mutta tälläisestä olen valmis maksamaan, vaikka joskus korkeat hinnat hieman kirvelevätkin.

Tietty on myös ahdasta, on känniääliöitä jotka tappelevat,heiluvat ja tunkevat eteesi, on likaista, on kuumaa ja ahdistavaa ja jalat menee maitohapoille, ääni käheäksi ja kukkaro katoaa, takkisi uitetaan meressä eikä jaksaisi odottaa, että se bändi jo aloittaaa.. Sää voi myös olla mitä on, mutta joskus rankkasade tuo erilaisen fiiliksen (ja tosin samalla voi kosteus mennä repusta läpi ja turmella siellä olevan puhelimen ehm).. Mutta ne kuuluvat asiaan. Itse en ole koskaan yöpynyt leirintäalueella, joten siitä ei ole positiivia tahi negatiivisia kokemuksia. Kaikenlaista olen kuitenkin kuullut ja siellä taitaa juhlat jatkua vielä soittamisen jälkeenkin.

Festarit ovat hyviä paikkoja myös uusien bändien bongailuun, sillä siellä tulee pakosti kuunneltua/nähtyä myös uusia bändejä. Voi löytää myös uusia tuttavuuksia, joilla on sama musiikkimaku, keikkaseuraa mielessä pitäen..Hyvänä esimerkkinä tästä itselläni stam1na kesän 05-ruisrockissa. Saavuttiin alueelle ja ajauduttiin kuuntelemaan heidän musiikkiaan, en ollut koskaan edes kuullut yhtyeen nimeä aiemmin. Ja sen jälkeen onkin sitten tullut kuunneltua enemmän ja vähemmäs stam1naa.

Monella festarilla en ole vielä ollut, mutta toivottavasti kokemuksia tulee vielä paljon lisää.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2007, 21:56:48 kirjoittanut disturbed »

Cata

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2007, 23:22:28 »
Tuskassa on tullut käytyä kaksi kertaa ja Saunassa kerran. Ensi kesänä olisi taas tarkoitus mennä molempiin. Ensi sijaisesti menen festareille kuuntelemaan musiikkia ja pitämään hauskaa kavereiden kanssa. Selvin päin. En ymmärrä mitä hauskaa on maksaa itsensä kipeäksi päästääkseen festareille ja sitten juoda itsensä sellaiseen kuntoon ettei muista bändeistä tai mistää muustakaan yhtään mitään.

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Morning is working.
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2007, 14:03:42 »
Kyllä se niin on, että vähintään yhdet festarit per kesä pitävät tämän tytön liikkeessä, ja mielellään toki useammat kuin yhdet. On vaikea selittää, mikä niissä niin kovasti viehättää, kai se on se tunnelma ja kesäfiilistely - unohtamatta tietenkään hyvää seuraa ja musiikkia. On ihanaa, kun porukka on niin rentoa, hyväntuulista ja vapautunutta, että se tarttuu väkisinkin.

Viime kesänä tuli koluttua Provinssi, Ruisrock ja Tuska, kahdessa ensin mainitussa olin ensimmäistä kertaa. Provinssista tykkäsin, mutta vaikka Seinäjoella tulikin oltua pari päivää, itse festareilla olin vain perjantaina ja veikkaan, että kunnollinen festarikokemus olisi vaatinut ainakin sen kaksi päivää. No, perjantai täytti odotukset ja hehkutusta seuraa myös siksi, että Provinssissa toteutui yksi suuri haave: Alice in Chainsin näkeminen livenä. Ehkä paras yksittäinen festarimuisto ikinä <3

Ruisrock taas on ala-arvoisista järjestelyistään huolimatta paras festarikokemukseni ainakin tähän mennessä. Siellä tuli jamiteltua ja fiilisteltyä ihan kunnolla, oli ihanan letkeää ja rentoa, paljon kivoja ihmisiä (sekä vanhoja tuttuja että uusia tuttavuuksia) ja hienoja bändejä. Monen bändin keikalla oli sellainen yhteishenki ja hurmos että oksat pois, päästiin kunnolla pistämään jalalla koreasti ja mikäs sen mukavampaa.

Oikeastaan tajusin, että itselleni festareilla tunnelma merkkaa kenties jopa enemmän kuin itse musiikki eli toisin sanoen bänditarjonta. Itse asiassa en edes tykkää, jos katsottavana on liikaa hyviä bändejä, koska silloin ei ehdi hengailla ja lööbata tarpeeksi. Yhdelle päivälle riittää yksi todella odotettu ja pari-kolme mielenkiintoista katsottavaa, mutta ei enempää, koska silloin jää aina jotain katsomatta ja myöhemmin harmittaa (tai sitten juostaan lavalta toiselle pää kolmantena jalkana eikä sekään minun nähdäkseni ole jutun pointti).

Ehkä juuri tuon tunnelma-homman takia en tykkää Tuskasta niin paljon kuin voisi olettaa ottaen huomioon, että siellä on yleensä minun makuuni parhaat bändit. Tuska ei vain ole niin sympaattinen kuin muut festarit, joilla olen ollut. Ensinnäkään en tykkää siitä piskuisesta läntistä, millä se pidetään, sillä festareilla pitää olla enemmän lääniä, että mahtuu oleilemaan. Se Tuskan päälavan hiekkakenttä on ehkä hirveintä ikinä eikä siellä toisen pään "nurmikollakaan" mahdu istuskelemaan, anniskelualueesta nyt puhumattakaan. Lisäksi porukka Tuskassa on jotenkin turhan itsetietoista, se rento fiilistely-tunnelma puuttuu usein kokonaan.

Älkää nyt väärin käsittäkö, Tuskassa on lähes poikkeuksetta ollut aina hauskaa, mutta en jotenkin miellä sitä festariksi. Se edustaa vain hyvää bänditapahtumaa kesällä, jossa on kiva käydä katsomassa bändejä kavereiden kanssa, mutta mitään muuta siitä ei sitten irti saakaan.

Lopuksi on vielä pakko hehkuttaa Ankkarockia, jossa olen käynyt vuodesta...öö, -98 lähtien (paitsi että viime vuonna jäi väliin, mutta njoo). Ankka on jotenkin niin ihana tapa lopettaa kesä: lauantaina kun menee, on vielä kesä ja kaikki hyvin, mutta samalla sitä tiedostaa nauttivansa niistä "viimeisistä hetkistä". Sunnuntaina on vähän haikea olo, mutta silti aina hyvä. Ankassa on myös useimmiten ollut hyvä sää (no yhtenä vuotena satoi kuin saavista koko lauantai, oiskohan ollut -01 tai -02? Jotain sellaista kuitenkin) ja pari hienoa bändiä niiden kaikki-ovat-nähneet-meidät-jo-sata-kertaa-mutta-mitä-väliä -vetojen lisäksi. Plus että Ankkaan liittyy aivan ihania muistoja esimerkiksi vanhoista kavereista ja tutuista, joita en ole nähnyt enää vuosiin. Tavallaan koko nuoruus (niin hirveän ikäloppu kun nykyään olenkin, ehe ehe) ja kaikki siihen liittyvä ihana muistuu mieleen, kun tuota ajattelee.

Lainaus käyttäjältä: Cata
Selvin päin. En ymmärrä mitä hauskaa on maksaa itsensä kipeäksi päästääkseen festareille ja sitten juoda itsensä sellaiseen kuntoon ettei muista bändeistä tai mistää muustakaan yhtään mitään.

Onhan tässä juomattomuuden ja perseiden vetämisen välilläkin ihan kiva vaihtoehto, nimittäin sellanen mukava pieni lipittely. Ainakin itse tykkään jonkin verran ottaa kuppia, mutta yletöntä kittaamista en tietenkään kannata, vaikka tapahtuuhan sitä toisinaan paremmissakin piireissä. Kukin tietty omalla tyylillään, mutta ei se alkoholin juominen välttämättä maailmaa -festareillakaan - kaada.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2007, 10:28:25 kirjoittanut Villi Lohi »

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2007, 22:41:10 »
Olen keksinyt hienon tavan päästä ilmaiseksi festareille. Menen lipunmyyntiin töihin, mutta juuri minun ilokseni, eikös artistilista ole masentavan huono. Mutta no, pitää vaan niellä ja ihkuttaa Antti Tuiskua, Lovexia, Bright boyta ja yms rovaniemirockissa :D

Ja jos rahaa saan niin Qstockiin ehdottomasti missä huippunimiä ja kun asun Oulussa, luulisi sen onnistuvan aika hyvin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2007, 22:44:14 kirjoittanut Brian Molko »
Julien, you're slow-motion suicide.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #14 : Toukokuu 10, 2007, 19:14:44 »
En ole oikein varma, pääsenkö tänä vuonna festareille. Kahtena kesänä olen ollut Provinssirockissa, tosin tänä vuonna ei ole niin vaikuttavaa esiintyjäkaartia, että olisin valmis kuluttamaan rahojani kalliisiin lippuihin. Provinssialueen ympäristössä minä varmaan menen käväisemään, kun kerran asustan Seinäjoen lähellä. En voi puhua syvällä kokemuksen rintaäänellä, mutta ainakin Provinssissa on aina ollut ihana tunnelma ja paljon mielenkiintoisia ihmisiä. Toissa kesänä näimme Provinssissa Nightwishin, mikä olikin ikimuistoinen kokemus. Viime vuonna eräs huvittava afrikkalainen yritti iskeä minut ja sain pari hyvää kaveria, joiden kanssa pidän edelleen yhteyttä, eli vain hyviä muistoja on jäänyt. Vaikka ko. festariin on vielä reilu kuukausi, olemme puhuneet siitä kaverien kanssa koko kevään. :) Saapa nähdä, saanko tänä vuonna raahattua poikaystävänkin mukaan.

Olen kyllä harkinnut Tuskarockia ja Ruisrockia. Ensiksi mainittuun olisi kohtuu paljon seuraakin, poikaystävä mukaanlukien, joten se saattaisi olla ihan kiva elämys. Ruisrockissa olisi tänä vuonna melko hyviä esiintyjiä, ja olemme yhden ystäväni kanssa alustavasti miettineet sinne menemisen mahdollisuutta. Tuska ja Ruisrock ovat tosin mahdollisimman kaukana minusta, ja majoitusmahdollisuudetkaan eivät ole minulle vielä aivan selvät. Kesätyö onneksi takaa sen, ettei rahapuoli ole suuren suuri ongelma.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
  • Pottermore: AshLeviosa8992
« Vastaus #15 : Toukokuu 11, 2007, 21:16:22 »
Nyt siis apua. Minulla on kamala tuska siitä, että festareille on pakko päästä, mutta nyt ei ole sellaista tutinaa kuin edellisinä kesinä siitä, minne minä tahdon. On koluttu Provinssi ja Ilosaari sekä Kuopiorock, nyt haluaisin jotain uutta. (Ilosaareen muuten, mutta olin aika pettynyt esiintyjälistaan. Hirveästi oli tuntemattomia bändejä ja sitten muutama iso nimi, mutta mikään ei iskenyt. Apulantakin oli pitänyt iskeäa aloitusklubeille, plaah.)
Missä on teidän kokemuksenne mukaan kesän parhaat festarit?
Pakko on paras muusa.

pienokainen

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Heinäkuu 19, 2007, 18:30:51 »
Ensimmäinen festarikokemukseni oli vasta viime vuoden Myötätuulirock, jonne ostin kaverini kanssa liput suunnilleen viikkoa ennen ihan täydellisenä heräteostoksen, kun stauimme näkemään kyseisen tapahtuman mainosjulisteen. Oli muuten elämäni ehdottomasti paras heräteostos! Esiintyjinä oli Altaria ( aika keskinkertainen, en ollut koskaan aikaisemmin kuullutkaan ), Viikate ( örr. En voi sietää! ), Charon ( ylitti odotukset, söpö laulaja... :P ), Tarot ( taattua laatua! paitsi, että kaikki hikiset pappahevarit änkesi eturiviin... ), Amorphis ( jesh!! vaikka en osannutkaan yhdenkään biisin sanoja ), Stratovarius ( häkellyttävän loistava. Sinetöi faniuteni. ) ja The 69 Eyes ( lähdettiin jonkun ajan jälkeen syömään kevätrullia ja ihkuttamaan stratoa... ). Että semmonen reissu, ja heti seuraavana päivänä ostinkin viidellä eurolla Stratojen levyn. ^___^
Sitten oli Ankkarock, jonne menin katsomaan ihanaa Sonata Arcticaa, joka todella vei pisteet kotiin. Mukava päivä.

Tänä vuonna olen ehtinyt vain Tuskaan sunnuntaiksi, joka suurimman osan ihmisiä mielestä oli aivan surkea. Mutta sielläpä esiintyikin Stratovarius, jota oli aivan yksinkertaisesti pakko päästä katsomaan. Kiinnostusta paikan päällä herätti norjalainen Blind Guardian, jonka levyn ajattelin saada jostain käsiini tarkempaa kuuntelua varten. Sain kuitenkin stratojen nimmarit ja puhuin muutaman sanan bassojumala Lauri Porran kanssa, mistä syystä leijuinkin sitten koko loppu päivän. :P Itse keikkakin oli (taas kerran) upea ja pääsin näkemään sen eturivistä (iih! Kotipelto katto mua! iih! ;) ). Taidanpa jopa luulla, että kaverini, joka ei ole niin innostunut power metallista taisi nauttia show'sta. Ihana päivä, ja sain lipunkin tosi halvalla kaverin poikaystävältä.

sinet

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Heinäkuu 19, 2007, 19:17:39 »
Ai tälläinenkin topic!

Ensimmäiset festarini olivat teinigootti-vuosieni Tuska Open Air metal Festival 2004. Omien kokemusteni mukaan festarit ovat isoja ryyppyjuhlia, joissa on mahdollisesti joitakin kivoja bändejä. En ole ollut kuin parilla festarilla tuon 2004 vuoden jälkeen, eikä mielipiteeni ole kovin paljon muuttunut. Voi varmaan muuttua, jos jonnekin vielä joskus menen. Onhan se tyhmää maksaa monia kymmeniä euroja siitä, että pääsee juomaan. Myönnän. Minulla on ollut kuitenkin hauskaa joka kerta, enkä vaihtaisi kokemuksia pois. Bändejä katson, jos kiinnostaa. Nummirock 2005 oli kiva kokemus, koska en ollut ennen nukkunut teltassa festareilla ^^. Silloin tuli kyllä kuunneltua monia bändejä(Ajattara, Teräsbetoni, Sentenced...). Mielummin menen siis yksittäisille keikoille, jos haluan kuunnella bändejä.

Reivit ovat sitten asia erikseen. Siellä ei alkoholiin tai muuhun aineeseen kosketa.

Mictian

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Heinäkuu 26, 2007, 05:15:57 »
Ensimmäiset festarini ovat olleet RMJ-luokan jokakansan poppifestareita, mutta myöhemmin on tullut koluttua kotimaisia (Provinssi, Ankka, Qstock, Sime) ja ulkomaisia (Wacken) telttailumeiningillä.

Oma alkoholinkulutukseni on luokkaa "Kun otetaan, niin otetaan kunnolla", joten mitään suuria muistikuvia ei ole ikinä jäänyt bändejä ja krapula-aamuja lukuunottamatta, ja ehkä parempi niin.
Tänä vuonna tarkoitus kiertää Simerock, Qstock sekä Ankkarock. Simessä ja Ankassa jälleen rempseää telttaäijäilyä, ja 'stockissa mukavasti omassa opiskelijayksiössä yöpyen.
Simerock oli ja meni, ja täytyy sanoa että pelkkää positiivista sanottavaa jäi kemuista, (ja huono omatunto parille ngt-jonottajalle örveltämisestä, anteeksi jos näette tämän ;<) tasokkaita bändejä, syötävää ruokaa ja siedettävä keli. Jos täältä joku oli siellä, niin olin siinä apinalaumassa joka huuteli Uniklubin keikalla muutaman biisin välissä "Paita/Housut/Kaikki pois!", pittasi hirviömäisessä kahden miehen pitissä Kotoisien sävyjen keikalla kaasunaamari naamalla ja oli muutenkin suunnilleen jokaisessa pitissä mitä paikalla oli. Mokoman missaamisesta johtuvia agressioita pääsi kätevästi purkamaan Diablon keikan pienimuotoisessa Wall Of Death:issä, ja huutamalla äänensä käheäksi Apulannan loistavalla keikalla, lähes ainoastaan vanhaa matskua <3.
Qstockissa ja Ankassa nähdään, toivottavasti.

mihkupuhku

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Heinäkuu 28, 2007, 13:56:44 »
Minäkään en ole kovin festareita kierrellyt, Ankkarockissa vuodesta 2005 alkaen joka kesä on oltu ja tänä vuonna on tietenkin taas mentävä (:
Ruisrock ja Tuska oli myös tänä vuonna listassa, oli ihan mukavaa mutta en usko, että rahat riittävät ensi vuonna näihin.

Ensimmäiset festarini taisivat olla Qstock 2004, yhdessä serkkuni kanssa (valitettavasti..) Mukavaa on ollut tähän asti kaikilla festareilla, vaikka ottaa välillä päähän kun päissään olevat tulevat huutelemaan vähän kaikkea vähemmän tai enemmän hauskaa ''läppää''. Mikään suuri ongelma tämä ei minulle kuitenkaan koskaan ole ollut eikä varmastikaan tule olemaan. Qstockista ei ole minkäänlaisia kunnon muistikuvia, taisi olla tuo PMMP jota minut ensimmäiseksi raahattiin katsomaan.. Ankkarockiin olen menossa katsomaan PMMPtä ja Ismo Alankoa, nyt kun sain molemmille päiville liput. :)

kärpänen

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Heinäkuu 28, 2007, 19:07:54 »
mie olen ollut viidellä festarilla.. -04 provinssirock jonne menin lähinnä kaverini seuraksi katsomaan david bowieta, -05 Ruisrock (siellä muuten piti ihan pikkasen kävellä...huh huh..(Ja CMXn paras keikka ikinä..el presidente..)) ja pellavarock, -06 Tuska ja -07 Tuska (bft!!!) ja Kuopiorockcock (CMX!!!!!) (josta muuten tulin juuri takaisin...) Pidän kauheasti festareista.. meno on mukavaa..(varsinkin tuskassa jossa on rentoa).. Tosin humalaiset ihmiset jotka tulevat aukomaan päätään käyvät hermoille. samoin keikoilla olevat ihmiset jotka eivät ajattele kuin itseään. Itse en festareilla juuri koskaan juo sillä menen sinne nauttimaan hyvästä musiikista ja fiiliksestä.. ei siinä ole mitään järkeä jos ei seuraavana päivänä muista mitään.. Ai niin ja kaikilla noilla festareilla olen ollut koko festarin ajan.. paitsi nyt kuopiossa vain perjantain CMXää katsomassa.. ja olihan siellä paljon muutakin.. Vielä täytyy valittaa kuinka huono järjestely kuopiossa oli. kaikki ihan päin persettä. hyvät keikat pelasti sen juhlan..

Bupu

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Heinäkuu 29, 2007, 21:28:03 »
Olin Ruisrockissa serkkuni kanssa tänä vuonna. Todella mahtava fiilis, mahtavia bändejä! Pari mukavaa jätkää tavattiin, harmittaa kun emme älynneet kysyä heidän nimiä...

Tiedoksi kaikille: Ruisrockiin oli tehty paljon parannuksia järjestelyissä, mitä tulee aiempiin vuosiin. Festarialue oli laajennettu pari peltoa suuremmaksi, sisääntuloporttien määrä oli kaksinkertaistettu, jokunen telttakatos oli lisätty, baijamaijoja oli paljon, j.n.e.

Monet ovat valitelleet täpötäysistä festivaalibusseista ja pitkästä tarpomisesta festivaalialueelle ja pois, mutta minusta Ruisrock ei olisi Ruisrock ilman näitä "erikoisuuksia". Tosin se "loputon" tarpominen voi olla myös aika pelottavaa, etenkin yöllä. Monta kertaa näimme jonkun epämääräisen hahmon pusikoissa tekemässä tarpeitaan ja kerran haistoimme epäilyttävän erikoisen "makean" hajun kun yksi savuketta polttavaa tyyppi käveli ohi. Myöhemmin näimme kun pari muuta ihmistä oli tienvarrella kikattamassa poliisien pidättäminä. No, onneksi kaikki tämä oli festivaalialueen ulkopuolella.

Onko muuten joku vuotislaisista ollut mukana mosh-pitissä? Itse en ole ja kiinnoistaisi kuulla teidän kokemuksistanne niistä. Olen kuullut, että se voi olla aika vaarallista puuhaa.

sinet

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Heinäkuu 30, 2007, 20:44:36 »
Onko muuten joku vuotislaisista ollut mukana mosh-pitissä? Itse en ole ja kiinnoistaisi kuulla teidän kokemuksistanne niistä. Olen kuullut, että se voi olla aika vaarallista puuhaa.
Jep. Kun Slipknot oli Jäähallissa keikkailemassa, onnistuin saamaan liput kentälle. Ja onnistuin tunkemaan itseni kaverini kanssa mosh-pittiin. Sitä keikkaa en unohda ikinä, eikä sille vedä vertoja mikään. Mosh-pit voi olla aika vaarallinen paikka 160cm "pitkälle" tytölle, mutta itse selvisin vammoitta(mitä nyt muutama mustelma). Toisaalta en ollut aivan keskellä. Lyhyellä tytöllä voi olla myös etuna se, että isot miehet auttavat mielellään; Minut nostettiin monta kertaa ylös, jos kaatuilin. Vain hyviä muistoja kyseisestä keikasta ja mosh-pitistä. En kuitenkaan suosittele, sillä mosh-piteissäkin on eroja, jotkut voivat olla todella vaarallisia ja ihmiset häikäilemättömiä.

Poissa viuhka

• salakielinen
  • Vuotislainen
  • Weasley is our king♥
    • livejournal
« Vastaus #23 : Joulukuu 26, 2009, 12:52:07 »
Olen käynyt Ankkarockissa 2007, Provinssissa ja Ruisrockissa 2008 ja Ilosaarirockissa 2009. Paras reissu oli ehdottomasti tuo viimeinen - upeita bändejä (muutama joista en ollut edes kuullut ennen festareille menoa mutta olin keikalla ihan fiiliksissä) ja loistava tunnelma leirintäalueella. :--) Mentiin sinne jo torstaina, ja lähdettiin maanantaina eli aika pitkä reissu tuli, mutta ei siinä ihan lopullisesti ehtinyt väsähtää. Ankassa, Provinssissa ja Ruississa tuntuu olevan joka vuosi samat esiintyjät (ja kaikissa kolmessakin vielä suhteellisen samoja) eikä juurikaan mitään yllättäjiä tai tuntemattomampia nimiä. Ja muutenkin vähemmän esiintyjiä jotenkin, ja keskenään samantyylisiä .. Vaikka tietty toissakesän Foo Fighters eturivistä Provinssirockissa on jäänyt mieleen aika vahvasti.

Festareilla on musta hauskaa nimenomaan bongailla uusia bändejä, käydä kuuntelemassa kaikenlaisia live-esityksiä sellaisiltakin artisteilta joita ei muunten kuuntelisi kun kerran sinne pääsee! En ole koskaan mitään ultimate-lempibändiäni nähnyt festareilla, enkä ehkä haluaisikaan. On paljon mukavampaa mennä bändin _oikealle keikalle jos heistä pitää todellatodella paljon.

Jos ensi vuonna saan haluamani kesätyöpaikan, niin suunnitelmissa on täsmäiskua Ranskan festareille. Jos ei, niin varmaan ainakin Ilosaari ja Ruissi on pakko käydä katsastamassa. Joskus vielä aion mennä Roskildeenkin !
Don't cry because it's over, smile because it happened.

Poissa Pagford

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Toukokuu 12, 2013, 22:55:49 »
Nostan tätä keskustelua nyt, koska ajattelin kysellä täälläkin vähän festarijutuista! Lähden siis tänä kesänä ekaa kertaa elämässäni koko viikonlopuksi festareille, Ruisrock kyseessä. Aikaisemmin olen ollut Ruississa ja Provinssirockissa vain päivän. Suurimmat huolenaiheeni liittyvät leirintäalueeseen - miten sinne pääsee perjantaina, milloin sinne kannattaisi mennä (mihin aikaan siis, milloin on kauhein ryysis eikä mistään löydä enää telttapaikkaa?), miten sieltä pääsee festarialueelle ja kuinka usein eli miten niitä busseja menee - ja kaikki sama taas toisinpäin, miten sunnuntaina pääsee vaivattomimmin kotiin. Ruisrockin sivuilla luki myös, että wc:t ovat käytössä vain klo 8-20, pitääkö noiden aikojen ulkopuolella siis käydä puskissa? Miten varmistaa ettei teltasta varasteta mitään silloin, kun on itse festarialueella nauttimassa musiikista? Ja kai leirintäalueelta löytyy myös jotain pelastavia prinssejä jotka osaavat auttaa uus-avuttomia naisia.. lähden matkaan yhden kaverini kanssa, molemmille ihan uusi kokemus eikä kumpikaan meistä ole ikinä esim. pystyttänyt telttaa, haha. :D

Kauheasti kysymyksiä, anteeksi! En vain mistään löydä kunnollisia vastauksia. Joko en vaan ymmärrä Ruisrockin info-sivuja tai sitten näitä asioita ei oikeasti selitetä siellä..

Vinkkejä pakkaamiseen saa myös antaa! Olen alkanut jo kerätä listaa mukaan otettavista tavaroista, ja siltä löytyy kaikkea kumisaappaista jeesusteippiin. :)
The three witches and the knight set off down the hill together, arm in arm, and all four led long and happy lives, and none of them ever knew or suspected that the Fountain's waters carried no enchantment at all...