Kirjoittaja Aihe: Onko pop kirosana?  (Luettu 11008 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Onko pop kirosana?
« Vastaus #25 : Toukokuu 01, 2007, 21:13:28 »
Heh, kyllä minulle pop on kirosana. Mutta on moni muukin: viihdemusa, rap, iskelmä yms. Kaikki kevyt/pinnallinen/tyhmä musa. Tai muuten vain vastenmielinen. Tietysti on ihan laadukkaitakin, vähän kevyempiä biisejä, joita voi kuunnella jos sellainen sattumalta soi jossain taustalla. Mutta en todellakaan aktiivisesti kuuntele mitään poppia.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Leitha

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Toukokuu 02, 2007, 11:53:19 »
No minun sitten täytyy olla ihan hirveä ihminen, koska kuuntelen McFLYta, joka on punkin ja popin mielenkiintoista sekoitusta.

Minä itse kuuntelen Antti Tuiskua välillä. En kovin usein, koska nykyään kaiken musiikinkuunteluaikani vie McFLY, mikä sattuu olemaan lähinnä elämäni keskipiste nykyään. Antti Tuisku on rakentanut tosi upean uran. Tuisku on noussut teinityttöjen idolista kunnioitettavaksi musiikintekijäksi.
Minulle pop ei ole mikään ongelma, sillä varsinkin McFLYn ensimmäisen levyn tuotanto on lähempänä poppia kuin punkkia. Minä pidän popista.
McFLYn sanoitukset liittyvät kovin usein tyttöihin - onnettomiin suhteisiin, rakkauteen, ynnä muihin. Löytyy kuitenkin myös näitä aivan omituisia sanoituksia - Star girl kertoo pojasta joka rakastuu alieniin, Transylvania on jotain niin sekavaa että sen selittämiseen menisi tunti. Minulle bändin sanoitukset ovat hyvin tärkeitä ja pidän etenkin McFLYn sanoituksista todella paljon. Loistavaa musiikkia kerrassaan :)

Pop ei ole minulle kirosana - pidän poppia erittäin mielenkiintoisena musiikkilajina, johon voisi tutustua lähemminkin. Olen vain nyt kiinnittynyt näihin britannialaisiin poppunk-bändeihin, joten :)

Glance

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Toukokuu 06, 2007, 19:22:35 »
Oli nyt sitten ihan pakko tulla avaamaan sanainen arkkuni.

Täältä löytyy nyt ainakin yksi popin kuuntelija. Kyllä sekin tosin rajoittuu vain niihin, jotka oikeasti. Bäkkäreistä olen tykännyt jo monta vuotta, ja edelleen pidän. En häpeä tunnustaa sitä, vaikka tiedossa olisi mätiä tomaatteja. En ole mikään hirmufanittaja, mitä nyt pari julistetta seinältä, kaikki levyt hyllyssä ja pari paitaa keikalta. Olen tosin musamakuni vuoksi saanut kuulla yhtä sun toista kuittailua, mutta ei se paljoa haittaa.

Nykyisinhän sanotaan kuinka ihanaa ja mahtavaa on olla erilainen. Suurin osa luokalta kuuntelee Iron Maidenia, My Chemical Romancea, HIMiä yms. ei-poppia. Kun sanoa töksäytän jollekkin, että Bäkkärit on hyvä, saan automaattisesti rumia katseita ja kierosilmiä. "Mitä, kuuntelet Bäkkäreitä? Hyi!" he sanovat ja häipyvät.
Eikös erilaisuuden pitänyt olla sitä, ettei kaikki nyt ole aivan samanlaisia?

Sitten ihmettelen tätä, kuinka moni sanoo, että vain about 10-vuotiaat pikkulikat kuuntelee Bäkkäreitä, Spaissareita, Britney Spearsia yms. En nyt pidä tästä yleistyksestä, sillä kyseisille artisteille löytyy kyllä vanhempiakin faneja ja tarkoitan sillä yli 16-vuotiaita. Poppi on musalaji siinä missä mikä tahansa muukin.

Katariina

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Toukokuu 06, 2007, 21:26:42 »
Itse en osaa edes tätä "pop/rock"-termikikkailua. Mulle pop on kevyempää/keveämpää musiikkia, rock taas.. rokkia, jotain sellaista missä on vähän enemmän potkua. Vähän eri kuuloista, enemmän maassa kiinni, jos pop on joko soundiltaan keveää tai muuten vain henkisesti kevyttä.
Pop on arvokas musiikinlaji ja sitä tarvitaan, vaikka itse en sitä kuuntelekaan. Liukuhihnapoppia on vaikea arvostaa, mutta joillekin yhtyeille ja kuuntelijoille vain sopii paremmin kevyempi musiikki.

Hemming

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Toukokuu 23, 2007, 00:58:36 »
Se, että katsoo kieroon Britney ja Antti Tuisku -faneja, ei tarkoita sitä, että katsoo kieroon kaikkia popin kuuntelijoita. Nuo esimerkithän ovat sitä huonoa liukuhihnapoppia (okei, asioista voidaan olla eri mieltä, mutta tästä ei ;) ),

Olen tyhmänrohkea ja väitän itsepäisesti olevani eri mieltä. :D Tykkään molempien musiikista ja ei, en ole ottanut mitään.

Tätä olen minäkin ihmetellyt, eli miksi pop-musiikin kuuntelijoita katsotaan niin kieroon? Itse määrittelen popin lähinnä kevyeksi musiikiksi, siis sellaista tanssittavaa, usein tarttuvan melodian omaavaa musiikkia - oikeastaan niin kauan kuin se ei sisällä raskaita soittimia ja elementtejä, kaikki menee minun popkorvastani sisään eikä tule toisesta ulos edes viiveellä. Poppia on vaikea määritellä, mutta minusta myös massamusiikista löytyy paljon hyvää, eihän se olisi suosittua ilman jotain syytä. (ei, alastomuus ja isot rinnat eivät kelpaa hyväksi syyksi) Tai sitten vain olen hyväuskoinen, höynäytetty ja rahastettu hölmö, mutta hei - olen ainakin onnellinen hölmö.

Jotenkin ihmetyttää se, miten kovin monet tuntemani ihmiset ajattelevat, että vain raskaasta musiikista löytyy syvällisiä sanoituksia ja oikeaa sanomaa - onko se nyt sitten sitä yleistä angstausta, joka määrittelee kaiken paitsi synkistelevät "me kuollaan kaikki kohta tosi, tosi tuskallisesti ja mikään ei koskaan ole ollutkaan hyvin"-biisit epäsyvälliseksi rahastusroskaksi? Pidän enemmän pirteästä, elämäniloisesta musiikista sekä riipaisevista balladeista että ikuisen rakkauden voiman julistamisesta ja niin edelleen, ja sitähän on helppo löytää popista enkä nyrpistä nenääni edes pikkutuhmuudelle, tai isolle. (Jos joku nyt välttämättä haluaa esitellä vartaloaan ja siinä on vieläpä jotain katsottavaa, niin miksen katsoisi?) Pop voi olla ylikaupallista hittihakuisuutta, mutta niin kauan kuin se minun korvaani miellyttää, en välitä pätkääkään siitä millä sitä on kaupattu.

Tiedättekös, suosikkini englanninkielisestä popista on Paris Hilton. Oi kyllä, fanitan eikä hävetä yhtään. Sillä naisella on hyvä asenne (ja tällä tarkoitan sitä, ettei itseään ja mainettaan tarvitse ottaa niin vakavasti) ja tyylitaju. Niin ja musiikki myös, siksihän sitä kuunnellaan.

Mutta älkää huoliko, pop-musiikki ei ole kuollutta edelleen on olemassa 10-vuotiaita pikutyttöjä, jotka pitävät pinkistä, heppakirjoista, Antti Tuiskusta ja Gimmelistä.

Minäkin tykkään pinkistä, heppakirjoista, Antti Tuiskusta ja no, en nyt Gimmelistä, mutta kuitenkin, olen jo kohta toisella kymmenelläni. Ja kyllä, voin olla hyvin kyyninen halutessani. -soittaa Paris Hiltonin Nothing In This World'in täydellä volyymillä-

Awafansu

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Toukokuu 24, 2007, 13:26:08 »
Pop on kirosana yhtä paljon kuin minä olen kuolonsyöjä. Eli ei yhtään. En mä popin kuuntelijoita kato kieroon, kun itsekin kuuntelen (aika harvoin tosin) Katri Ylanderia.

Poissa Kuningasidea

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #31 : Toukokuu 25, 2007, 01:49:20 »
Mutta älkää huoliko, pop-musiikki ei ole kuollutta edelleen on olemassa 10-vuotiaita pikutyttöjä, jotka pitävät pinkistä, heppakirjoista, Antti Tuiskusta ja Gimmelistä.

Minäkin tykkään pinkistä, heppakirjoista, Antti Tuiskusta ja no, en nyt Gimmelistä, mutta kuitenkin, olen jo kohta toisella kymmenelläni. Ja kyllä, voin olla hyvin kyyninen halutessani. -soittaa Paris Hiltonin Nothing In This World'in täydellä volyymillä-

Vähän tähän alkuun tapojeni mukaan offtopikkia: Eli mahdut varsin hyvin tuohon ylemmässä lainauksessa esitettyyn noin kymmenen vuoden ikähaitariin. Sitähän sinä tarkoitit? ;)

Minulle pop ei ole mikään kirosana. Vaikka olenkin enemmän hieman raskaamman musiikin kuluttaja, niin en katso kieroon popin kuuntelijoita. Miltei meidän kaikkien elämään kuuluu vaihe, jossa tulee kuunneltua tätä ns. liukuhihnapoppia. Joillakin sen kuuntelu tai fanittaminen loppuu jossain vaiheessa, ja joillakin se taas jatkuu koko elämän ajan. Tämä johtuu tarjonnan paljoudesta ja helppoudesta. Itsekin olen joskus pääsääntöisesti kuunnellut juuri tätä liukuhihnapoppia. Vaikka liukuhihnapop ei erityisesti iske, niin en katso kieroon sen kuuntelijoita tai kohtele heitä alentuvasti.

Luulisin liukuhihnapopin suosion salan ja samalla koko genren ongelman olevan se, että kappaleiden rakenteet ja äänimaailmat ovat erittäin yksinkertaistettuja. Sen ansiosta ne ovat ns. tarttuvia ja helposti omaksuttavia. Eli juuri sopivan helppoja ja loppujen lopuksi suurta yleisöä vähän ärsyttäviä. Tai tällaisen johtopäätöksen olen ainakin vetänyt katseltuani kaiken maailman listaohjelmia. Tosin teinitytöt taitavat olla ainoita, jotka viitsivät äänestää.

Toisaalta ongelmaksi muodostuu se, että parin kuuntelukerran jälkeen kappaleista ei saa enää mitään uutta irti. Kappaleet alkavat kyllästyttää ja vanhenevat vanhenevat nopeasti. Suuri osa liukuhihnapopista ei ole kauhean pitkäkestoista. Aina kun yksi kappale vaipuu unholaan, niin toinen nousee tilalle. Itse näkisin, että tämä on juuri ko. musiikkityylin tarkoituskin. Tosin en edes häpeä tunnustaa, että aina välillä tällainen ylituotettu pop-kappale saattaa kolahtaa minuun erittäin kovaan.

Pop on myös laaja musiikkityyli, eikä se rajoitu pelkkään liukuhihnapoppiin. Ettepä muuten tienneetkään! Minulla ei ole mitään minkään musiikkityylin kuuntelijoita vastaan. Kuunteli sitten iskelmää, rockia tai klassista musiikkia, ihan yksi hailee minulle. Kuittailen ainoastaan pikkuveljelle 90-luvun dancen kuuntelusta, mutta luulisin sen johtuvan siitä, että olen saanut kuunnella kyllästymiseen asti hänen kuuntelemiaan kappaleita niiden ilmestyessä. Tässä tapauksessa on sanottava, etten kokenut järin nostalgisia fiiliksiä toisin kuin vähän aikaa sitten laittaessani Savage Gardenin debyyttialbumin soimaan levysoittimeen. Siinä vasta olikin hieno pop-pumppu!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2008, 14:34:30 kirjoittanut Kuningasidea »

Acary

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Joulukuu 15, 2007, 23:40:46 »
Purkka pop taitaa olla parasta mitä tiedän. Ihmiset hyppäävät kattoon kun technotaustani takaa ilmoitan kuuntelevani Spice girlsiä, Bäkkäreitä, Darinia..

Jaa-a, en tajua? Sitten tykkää jos tykkään. Oma on ongelmansa jos eivät pidä! Tuollaisia wnb hevareita kaikki? Itse pari vuotta sitten löysin hevin. Sinne jäi, ja oho! Sitten tulivat ihQ:t teinihevarit. AleXi LaiHO oN ihQ!

Tuollainen genre-erottelu on vajaata.

cheri

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Joulukuu 20, 2007, 20:27:17 »
Indie- & dream pop FTW.

Pop ei ole kirosana, vaan genre siinä missä muutkin. Sanomattomia listahittejä kuunnellessanne ajattelette vain, että se on sitä poppia se. Haluatte erottua joukosta, sanotte vihaavanne koko genreä perehtymättä ja ajattelematta sitä sen enempää. Musiikkia massan mukana kulkijoille? .. mutta minä kuljen yksin.

Massamusiikki (mitä näytätte tässä keskustelussa suurimmaksi osaksi tarkastelevan) on suuren yleisön mieleen; alati vaihtuvia listahittejä, tarttuvia, mutta helposti unohduksiin jääviä. Massan mukana kulkeminen tuskin on synti. Pitäisikö kuunnella toisenlaista musiikkia vain, koska muut ihmiset ovat sen suhteen liian samanlaisia? Vain erottuakseen joukosta? Tunteakseen olevansa "jotain"? Kaikki saavat ja haluavat musiikista eri asioita. Jos pop miellyttää, mitä sitten? Ei missään genressä ole enempää dissattavaa kuin toisessa.

Erilaisuuskin voi olla massatuote.

Stan

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Tammikuu 01, 2008, 20:12:44 »
joskus pop oli mulle kirosana, olin olevinani niin tr00 hevari. mutta onneks oon muuttunu, pop on genre siinä missä muutkin vaikkakaan en ole siitä kiinnostunut. tai hiukan olen, 70-luvun purkkapopin kuningas the sweet on mahtava. tai nojoo the sweetkään ei ole pelkkää purkkapoppia, heidän tyyliään oli rock, glam rock ja hard rock.

meni hiukan ot'ksi mutta pointtina että pop on ok. tai siis se musiikki on aika liukuhihnakamaa ja kaikki tuntuu nauravan jos sanot et kuuntelen poppia, mut musiikkia se on. siis just sitä populaarimusiikkia, sitä mitä suurin osa ihmisistä kuuntelee.

Morre

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Tammikuu 01, 2008, 21:21:35 »
Ei pop sinällään ole kirosana, eikä edes huonoa musiikkia. Nykyään on vain niin riivatusti sitä huonoa poppia, että hyvät tahtovat jäädä varjoon. Joskin on tietenkin makuasia mikä on hyvää ja mikä huonoa poppia.
Vaikka pääsääntöisesti kuuntelenkin metallia, löytyy minunkin levyhyllystäni hitunen poppia. Esimerkiksi Madonnaa, Robbie Williamsia ja Roxettea. Luonnollisesti ne ovat mielestäni sitä hyvää poppia; musiikki on letkeän tarttuvaa, sen eteen on artisti itse nähnyt vaivaa, laulutaito on kohdillaan, esiintymisessä on karismaa... Toisin sanoen hyvässä popissa on muuta(kin) kuin isot rinnat, muotivaatteet ja lantion nytkytys.
Minua oksettaa nimenomaan tuo em. kolminaisuuteen perustuva "MTV-pop", jossa ei musiikilla ole juuri lainkaan painoarviota vaan pointti on ulkoisissa tekijöissä. Näiden pahimpina edustajina pidän juuri Britneyta, Justin Timberlakea, Rihannaa, Pussycat Dollsia (joskin käsittääkseni PD:n on tarkoitus parodioida tuota?) etc.
Ymmärrän täysin, että lähes jokaisen musiikkilajin ympärille kertyy noita ulkoisia piirteitä, mutta siinä vaiheessa kun ne jättävät itse musiikin varjoonsa, niin ollaan huonolla tiellä.

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
  • Pottermore: AshLeviosa8992
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #36 : Tammikuu 02, 2008, 18:12:35 »
En minä sitä minkäänsortin kirosanaksi menisi laittamaan, pikemminkin kastiin "musiikki, josta en pidä mutta jota vain silloin tällöin kuunnella, tietyin edellytyksin." Itse kuuntelen rockia, punk rockia sekä vaihtoehtoistamusiikkia, mutta koska en harrasta tätä "rokkailijat kuuntelee vain rokkia, popparit vain poppia ja hevarit heviä" kastittelua, kyllä tulee laulettua toisinaan niitä radiostakin tuttuja poppisbiisejä (vaikkei nyt sentään näitä Idols tähtejä, koska en pidä koko ohjelmaformaatin liukuhihnatähtitehtailusta (miinustakaa muuten Kride Meurmann listasta ^^)) Sitä paitsi, minähän kasvoin Nylon Beatin, Bäkkäreiden, Spice Girlsin, TikTakin sekä kaikkien niiden ulkomaalaisten 90-luvun poppibiisien maailmassa: mikä minä olen tuomitsemaan sitä samaa ilmiötä, joka nyt vain elää 2000-lukuaan Tuiskujen ja Briitujen kautta?

Mitä en tämän päivän popissa arvosta? A) Kuinka sitä kaupataan (naisten) seksuaalisella käytöksellä ja olemuksella B) Kuinka biisit aaltoina menevät aina samaa kaavaa: minä rakastan sinua, minä vihaan sinua, minä tulen ja minä menen (sekä vaihtoehtoisesti sinä-persoonana) ja C) kuinka nykyään kenestä tahansa miljoonaperijästä voidaan tehdä laulaja koneilla ja kuvilla, joka sitten jättää taakseen oikeasti lahjakkaat laulajat ja yhtyeet. Mutta kyllähän myös joissain rock biiseissäkin on samaa aihealuetta, jokseenkin sanoituksissa on enemmän syvällisyyttä ja usein aihetta käsitellään muustakin kuin "i need you, you're my soul" näkökulmasta, mutta silti. On ihan hyvä, että ihmisillä on musiikkieroavaisuuksia, sillä se antaa musantekijöillekin laajemman skaalan toteuttaa itseään. Ei kaikkia voi tyydyttää pelkällä hevillä tai iskelmällä.
Pakko on paras muusa.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #37 : Tammikuu 05, 2008, 13:49:22 »
Ei pop sinällään ole kirosana, eikä edes huonoa musiikkia. Nykyään on vain niin riivatusti sitä huonoa poppia, että hyvät tahtovat jäädä varjoon.

Samaa mieltä.
Harva sellainen pop-bändi/-artisti, josta pitäisin erityisesti, mutta eivät ne kaikki huonoja ole. En vain pidä kaikista.
Tämä poppi, mitä Voicelta ja NRJltä tulvii, on mielestäni suurelta osin sitä huonoa. Ei mitään omaa tai erityistä, se on siis juuri sitä valtavirtamusiikkia, joka tehty sellaiseksi, että varmasti moni kuuntelee. Todelliset hyvät pop-bändit jäävät useimmiten sitten pienemmälle huomiolle, koska niistä ei saada aikaiseksi ns. "radiohittejä", joita kannattaa soittaa. Tietysti joukossa on poikkeuksia, kuten vaikkapa Jonna Tervomaa.

Ja miksi tämä valtavirtamusiikki ei sitten yleensä ole hyvää? No, siinä ei ole juurikaan mitään yksilöllistä. Neutraalia, joka takuuvarmasti saa monet pitämään. Tai sitten hieman räväkämpää, mutta kuitenkin loppujen lopuksi tasapaksua. Niitä löytyy kaksitoista tusinasta.

Kuuntelen itse lähinnä rockia, mutta en minä todellakaan kaikesta rock-musiikistakaan pidä.
Pienempänä meni Britney ym. popparit läpi, mutta silloin en voi sanoa olleeni kovinkaan kehittynyt. Ja älkää muuten kuvitelko, että Britneytä kuuntelevat kehittymättömät, puhun nyt omasta henk. koht. elinkaarestani musiikin saralla. Vaikka Britney ei olekaan enää kova sana minulle, kuuntelen silti joskus sitä satunnaisesti. Kun myös laulankin, niin tykkään myös laulaa joitakin Britneyn kappeleita.
Ei minulla ole mitään typerää pakkomielteistä estettä olla kuuntelematta jotakin tiettyä musiikkia. Mutta enhän minä kaikenlaista ihan jaksa kuunnella. Ainoa musiikkilaji, jota inhoan poikkeuksetta on rap. Sekin jo suurelta osin sen kulttuurin takia. Ei se muutenkaan sytytä...
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

sooda

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Tammikuu 07, 2008, 22:17:20 »
Sitä vaan tässä aloin miettimään, että miksi juuri pop on saanut niskaansa tämän huonon musiikin maineen. Jos joku sanoo kuuntelevansa poppia, kaikki ajattelevat heti, että nyt tuossa on joku, jolla on huono musamaku. Pop ei vain ole yhtä arvostettua musiikkia kuin esim. rock. Miksiköhän vuotiksen popparit (joita luultavasti löytyy) ole perustaneet topiccia otsikolla "Onko rock kirosana?". Poppia ei arvosteta.
Ei pop sinällään ole kirosana, eikä edes huonoa musiikkia. Nykyään on vain niin riivatusti sitä huonoa poppia, että hyvät tahtovat jäädä varjoon.
Niimpä niin. Ihmiset eivät edes välttämättä tajua kuuntelevansa poppia, saattavat vain luokitella esim. Aquan (Barbie Girl-biisibändi) popiksi, ja kuuntelevat hieman erilaista poppia ja eivät omasta mielestään kuuntele poppia. Popin kuva on vääristynyt, siitä on tullut kirosana liian monelle ihmiselle, vaikka taas puhutaan vain mielipideroista.

Nyt jos joku sai päähänsä jonkun sellaisen ultimatestupidoidiiottityhmän ajatuksen, et toi tyyppi on varmaan joku popin suurkuluttaja, niin voin sanoa että väärin meni. Itse en todellakaan kuuntele minkäänlaista poppia, vaan enemmänkin kaikkea rockia, myös ehkä jotain vähän (tai paljon) punkkiin tai indiehen vivahtavaa musaa. Puolustan tässä vain poppia yhtenä musiikkityylinä, jota ei sinänsä pitäisi polkea maahan vaan pitää tasavertaisena kaiken muun musiikin kanssa. Pop on nykyään aika radiomusaa: NRJ ja muut nuorisokanavat soittavat poppia, poppia ja poppia, ja kaikki kuuntelevat sitä. (Taas joku saattoi saada päähänsä jonkun ultimatestupidoidiiottityhmän ajatuksen, että toi tyyppi varmaan kuuntelee sitä kans, niin pakko sanoa että väärin meni taas.) Kuitenkaan ihmiset eivät sano, jos heiltä kysytään, että mitä musiikkia kuuntelet, että poppia, poppia ja poppia, vaikka kuuntelivatkin NRJ yms. koko ajan. Sen takia, että popin kuuntelijoita ei pidetä ihmisinä, joilla on hyvä musiikkimaku. Ja koko ajanhan puhutaan mielipidekysymyksistä, sama kun kysyttäisiin, että Onko mämmi kirosana.

Pari vuotta sitten pop oli luultavasti minulle hiukan kirosanan asemassa. En arvostanut sitä yhtää, mutta nykyään tajuan, että se ei ole muuta kuin mielipidekysymys.

Morre

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Tammikuu 07, 2008, 23:02:54 »
Sitä vaan tässä aloin miettimään, että miksi juuri pop on saanut niskaansa tämän huonon musiikin maineen. Jos joku sanoo kuuntelevansa poppia, kaikki ajattelevat heti, että nyt tuossa on joku, jolla on huono musamaku. Pop ei vain ole yhtä arvostettua musiikkia kuin esim. rock.
Mielestäni tämä popin huono maine johtuu siitä, että poppia tehdään ja ennen kaikkea markkinoidaan ihan hillittömästi. Joukkoon siis mahtuu paljon sitä huonoa poppia, jonka perustana on ihan muu kuin musiikki (kts. edellinen viestini tässä ketjussa).
Tokihan rockiinkin on aina kuuluneet kauniit naiset, villit kuviot ym. mutta rock ei ole koskaan ratsastanut niillä niin paljoa kuin pop nykyään.

Enskuli

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Helmikuu 05, 2008, 16:51:04 »
Ei pop musta ole kirosana. Kuten on jo todettu, poppia on monenlaista ja siitä joukosta löytyy niin hyvää kuin huonoakin musiikkia. Itse en pidä juurikaan tästä nykyajan liukuhihna popista. Mutta kuka sitten määrittelee, mitä on liukuhihna pop? En tiedä. Mun mielestä liukuhihna pop on juuri sitä poppia, mitä soitetaan lähes taukoamatta Voicella ja NRJ:llä (vieläkö tämä kanava on olemassa?). Lasken tähän niin oman Antti Tuiskumme kuin vaikka Rihannan tai Pussycat Dollsit. Ja tällaisen musiikin haluan kiertää kaukaa.

Hyvääkin poppia siis löytyy. Mielestäni 70- ja 80-luvuilla tehty popmusiikki on hauskaa ja sitä kuuntelee silloin tällöin ihan mielellään. Se on ehkä vähän kornia musiikkia, mutta siinä se hauskuus piileekin. En nyt osaa oikein sanoa mitään yksittäisiä hyviä pop-bändejä, koska en kuitenkaan ole hirveästi perehtynyt näihin popin alalajeihin, joista uskoisin löytyvän parempia bändejä kuin nämä liukuhihnabändit. Lasken kuitenkin ainakin osan Blondien tuotannosta popiksi, ja se on aivan loistavaa musiikkia.

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #41 : Helmikuu 09, 2008, 23:47:52 »
Suunniteltuina listahitteinä, musiikkina vain myynnin, ei musiikin vuoksi, kyllä, kirosanahan se on. Sen sijaan musiikkigenrenä siinä ei ole mitään vikaa. (Kaikille oman genrensä hienouksista ja nyansseista luennoiville totean vain, että imo musiikin ei tarvitse olla niinkään taidokasta kuin toimivaa, ja pop toimii omille kuuntelijoilleen. Nuff said.) Nimikkeinä aggressioita minussa herättävät aivan yhtä paljon esimerkiksi rock ja metalli, vaikka suosikkini edustavatkin jommankumman koulukunnan alalajeja. Subjektiivisesti hyvää ja huonoa mahtuu joka kategoriaan.

Mielestäni 70- ja 80-luvuilla tehty popmusiikki on hauskaa ja sitä kuuntelee silloin tällöin ihan mielellään. Se on ehkä vähän kornia musiikkia, mutta siinä se hauskuus piileekin.
Allekirjoitan. Kasaripoppi on heikko kohtani, vaikka suosikkini ovatkin lukumäärältään vähäisiä, eikä 80-luvun leima tee musiikista automaattisesti minulle sopivaa... :D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2011, 23:39:02 kirjoittanut Aiëdaíl »

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #42 : Helmikuu 16, 2008, 16:18:02 »
Jaa-a... Jos popiksi nyt määritellään kaikenmaailman Spice Girlssit ja Antti Tuiskut niin kirosanahan se on. Mutta pop on paljon laajempi käsite kuin tuollaiset. Monesti radiosta mieleen jauhautuvat kappaleet sattuvat olemaan sitä popiksi miellettyä musiikkia (esim. juuri Antti Tuisku, Pussycat Dolls jne.) ja minua henkilökohtaisesti tuollainen musiikki ärsyttää. Varsinkin, jos artisti ei tee kappaleitaan itse vaan teetättää ne toisella. Eihän musiikki silloin tavallaan ole edes omaa. Yleensä noissa kappaleissa on joku usein toistuva kertosäe, joka on tehty sellaiseksi että se jää päähän soimaan. Mikäpä siinä jos sattuu kyseisestä musiikista pitämään, mutta jos on kuten minä, eli kyseinen musiikki lähinnä ärsyttää, on ikävä olla kun päähän jää itseään vahvasti toistava kertosäe. Ygh. Pop on muuttunut vuosien saatossa. Minun mielestäni kaikki vanhempi pop ei ole läheskään niin ärsyttävää kuin tämä uudempi, vaikka en kyllä voi sanoa popista tykkääväni oli se tehty milloin tahansa.

Poppia on erittäin monenlaista, kuten monet ovat tässä todenneet. En väitä, että pop olisi automaattisesti huonoa musiikkia, on joukossa toki sitäkin, mutta niin on kaikissa muissakin musiikkityyleissä. On olemassa huonoa metallia, huonoa rockia ja niin edelleen. Popmusiikki ei ole läheskään aina huonoa musiikkia, vaikka niin olen kuullut joskus väitettävän. Huonona musiikkina pidän huonosti tehtyä musiikkia. Se, että joku musiikki ei ole huonoa, ei välttämättä tarkoita sitä että tykkäisin moisesta. ;)

Ja tämähän oli sitten vain minun pieni ja huomaamaton pielipiteeni josta kukaan ei vedä hernettä nenäänsä, eikös juu? ;)

~Moondancer (kieltään kääntävä tarinan vääntäjä)

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #43 : Toukokuu 17, 2008, 23:12:44 »
Ei, pop ei ole kirosana. Pienenä kuuntelin Nylon Beattia, Tiktakkia ja Aquaa. Spice girlsiä en tosin ikinä kuunnellut. Nykysinkin kuuntelen joskus poppia (esimerkiksi Valvomoa ym.) Kaikkea poppia en kylläkään pysty kuuntelemaan. Tuiskua inhoan. Myöskään suurin osa ulkomaalasesta popista ei lähe yhtään. Simmonen pop on pelkästään ärsyttävää. Jotain järkeä sanoissakin voisi olla, eikä mitään tällaista:
Lainaus
The shakes, the breaks, the rocks, the blocks
The tick, the tock, that spin the clock
Poppia kun on monen laista, jostain popista tykkään jotakin en voi sietää. Lyhyt viesti, mutta siinä on olennainen.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
« Vastaus #44 : Toukokuu 24, 2008, 12:20:30 »
Kyllä se varmaan vähän riippuu minkälaisessa piirissä elää. Minun kaveriporukkani kuuntelee enimmäkseen kaikenlaistasta niin sanottua katu-uskotavaa musiikkia (toisin sanoen sellaista vähemmän tunnettuja bändejä, joita minä, joka en pahemmin ole musiikista kiinnostunut, en tunnista). Itse en kuitenkaan ihan poppia kuuntele, vaikka juuri myönsinkin, ettei minulla ole katu-uskottava musiikkimaku. Minä en kyllä voi mainita kenellekään koskaan mitä musiikkia kuuntelen, koska se on kaikkien mielestä väärää.

Ja eräs kaverini toiselta paikkakunnalta on todellinen popin suurkuluttaja, eikä hän peittele sitä ollenkaan. Hän muunmuassa omistaa High School Musicalien soundtrackit, ja on polttanut itselleen parikymmentä levyllistä kaikkea antti tuiskuista destenys childeihin. Kun hieman kyselin, kaikilla hänen kavereillaan on samanlainen musiikkimaku kuin hänellä. Ja hän asuu kunnassa, jossa ei ole kovin paljon samaa ikäluokkaa.

Eli minun kaveriporukassa saa hullun leiman jos kuuntelee Rihannaa.
Hänen kaveriporukassa odotetaan sitä hetkeä kun Rihanna tulee seuraavan kerran Suomeen.
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #45 : Toukokuu 30, 2008, 17:35:09 »
Popmusiikkiin liitetään automaationa sellaisia arvoja kuin "tyhjänpäiväisyys", "keveys" ja "kaupallisuus". Ihmiset eivät ymmärrä, että melkein kaikki bändit ja artistit ovat tuotteita, joille on rakennettu tietty myyvä imago. Raskasta, "epäkaupallista", haastavaa musaa myydään sellaisille ihmisille, joille pop on kirosana. Mutta tällaisten bändien levynostajat ovat mainosten uhreja siinä missä Britney Spears -fanitkin. Poptähteys/megasuosio ja hieno musiikki eivät ole toisiaan poissulkevia ilmiöitä. On paljon hienoja taitelijoita, jotka ovat myös läpeensä kaupallisia tuotteita, ja valtavasti ns. "epäkaupallisia, kapinallisia artisteja", joita suuri yleisö ei muista kymmenen vuoden päästä musiikillisista ansioista.

Yksi esimerkki pop-bändistä, joka on tehnyt uskomattoman hienoa musiikkia, mutta ei aikanaan saanut siitä tunnustusta (kriitikoilta), on Abba. 70-luvun kriitikot eivät lämmeneet Abballe, koska sitä piti imagonsa ja ajan hengen vuoksi halveksia ja pitää "pinnallisena, kaupallisena roskana". Kuitenkin kyseessä on yksi maailman suosituimmista yhtyeistä, jonka musiikkia kuunnellaan vieläkin haltioituneena ympäri maailmaa - ja Abba teki levytyksensä reilut 30 vuotta sitten.

Poissa summershine

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Kesäkuu 04, 2008, 00:42:43 »
Hmm. Minä lukeudun ihmisiin, jotka eivät halua kuunnella genrejä vaan yksinkertaisesti musiikkia. Siispä. Ei, pop ei todellakaan ole minulle kirosana. Voin toki sanoa hyvällä omallatunnolla, että suurin osa nykyään radiossa soitettavasta popista on aikamoista scheissea. (Kuin myös voin sanoa, että rap-musiikin puolelta en ole juuri hyviä biisejä löytänyt) Tai ainakin mitä nämä perus-nrj:t soittavat. Ihmisten kuva popmusiikista on pahasti vääristynyt, kun koko ajan kuulee vain tätä kapeaa purkkapopin tms. valloittamaa radiotarjontaa. On vaikea suhtautua popmusiikkiin avoimesti ja hyväksyvästi, jos koko ajan saa sen kuvan, että juuri tämä musiikin osa-alue on sitä kaupallista sontaa, jolla ei ole muuta päämäärää kuin rikastuminen.

On kuitenkin tärkeää huomata, että ei kaikki popartistit/bändit hamua lisää omaisuutta tai tee vain tyhjänpäiväisiä rallatuksia. Sanoitukset eivät suinkaan aina käsittele suhteiden päättymistä etc. eikä niissä itketä läheskään aina kadotetun rakkaan perään. Toki tämä on totta musiikin kohdalla, joka mielletään perinteisesti popmusiikiksi, mutta se ei silti määritä koko genreä.

Toki useimmat kuuntelemistani bändeistä sijoittuvat aivan muualle kuin popmusiikin piiriin, mutta jos kuulen hyvän pop-biisin tai tykästyn pop-genreen sijoittuvaan bändiin, en mitenkään voi pitää niitä huonompiarvoisina kuin vaikkapa metalligenreen sijoittuvaa hyvää bändiä. Tästä suurena osoituksena on se, että eräs aivan suosikkiyhtyeistäni on Indica. Jos jokin on sielukasta poppia (tai onhan tässä toki mukana myös hieman rockia, mutta pääasiassa luokittelisin sen popmusiikkiin), niin se. Yksinkertaisesti sanoitukset ovat varmaan paras osa bändin musiikissa ja lisäksi kappaleet he tekevät itse. Toinen suosikeistani on brittiläinen popryhmä Keane, jonka biiseissä usein kuultavaan pianoon olen rakastunut korviani myöten. Onhan se vähän sellaista rakkausimeläihkupöö-musiikkia, mutta sävellykset antavat paljon anteeksi sanoituksien puolesta. Ja aivan loistavaa musiikkia sydänsuruihin. Mikään muu yhtye ei siihen osaan oikein itselläni istu.

On olemassa siis myös sielukasta poppia. Kehottaisin kaikkia pitämään mielensä avoinna eri musiikkityyleille. Pahin mitä oikeasti voi tehdä, on jonkun tietyn musiikkigenren yleistäminen karmeaksi hutuksi sen kummemmin oikeasti tutustumatta genreen. Tai ainakin olisi hyvä pitää mahdollisuus auki sille, että jokin ei-suosikkigenren kappale voisi olla hyvä. Minä olen tavallaan vähän musiikin luokittelua vastaan, se vain saa ihmiset käyttäytymään helposti hyvin ahdasmielisesti.

Anteeksi, jos tekstini on (todella) sekava ja hyppii asiasta toiseen. Olen hieman väsynyt. :D
"En sano: älkää itkekö, sillä kaikki kyyneleet eivät ole pahasta" <3

Schrei

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Kesäkuu 08, 2008, 20:15:55 »
Minulle purkkapop on kirosana, mutta myönnän kuuntelevani mielestäni "syvällisempää" pop-musiikkia. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat The Crash ja Red hot chilipeppers. Okei joku voi sanoa että "noi ei oo poppia" mutta en osaa laittaa niitä muuhunkaan musiikki genreen. Ja arvostan suuresti artisteja/bädejä jotka tekevät kappaleensa itse. Minusta se vain on hienoa. Ja minun mielessäni erilaiset kappaleet sulautuvat tilanteisiin joten jos kuuntelen hyväntuulista pop kappaletta minulle tulee auttamatta mieleen kesä, ja siksi ne ovat syksyllä suosikkilistani kärkipäässä.

Kyllä, samaa mieltä. Minäkään kun en mikään purkkapopin ystävä ole, mutta tuleehan sitä Teaakin kuunneltua joskus. :'D Muttah~~ Mielestäni The Crash ja Red hot chilipeppers ovat ns. "grunge"-bändejä. Tai alternative - ei rokkia, eikä poppia, vaan siltä väliltä. Noh. Ja kuunnelkaapa Antic Caféa; joku luokittelisi sen poppiin, mutta omasta mielestäni se on dancerokkia. Tai j-dancerokkia. Miten nyt asian haluaa ilmaista. Ja ehkä AC:n jotkut kappaleet ovat enemmän popahtavia kuin toiset, ja toiset taas rokahtavampia. Antikuilla (Cafekkojen (AC:n fanien) lempinimi ko. bändille.) (ääh blackout. en enää koskaa selitä mitään.) on biisejä angstikausiin ja A/HD-kausiin (eli semmosiin hihhulihei hypshyps kausiin. XD). Ja he kaikki ovat miehiä, että siitä on turha kysellä yhtään mitään ellei halua minun suuttuvan ja pitävän pitkän saarnan - sitä ei kukaan halua.

Noh, tässä taisi olla ensimmäisen (???) viestin sisältö. Kiva jos joku ymmärsi.

Kiittäen,
Schrei - huutava heppuli huitsinnevadasta.

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #48 : Kesäkuu 12, 2008, 13:59:31 »
Minulla ei varmaankaan ole tuotavana juurikaan uutta sisältöä tähän keskusteluun, mutta sanon nyt jotain, kun ei ole parempaakaan tekemistä.

Niin, kuten jo edesmennyt ex-musanopeni aina sanoi, "populaarimusiikkiahan on oikeasti kaikki suosittu musiikki". Siinä mielessä pop ei tietenkään ole kirosana. Itse kuitenkin miellän popiksi hyvin kevyet, usein melko iloluontoiset ja suhteellisen yksinkertaiset biisit, ja niitä tässä topicissakin todennäköisesti pääsääntöisesti tarkoitetaan. Niistä siis puhun.

Ensinnäkin, eihän keveys välttämättä tee biisistä huonoa. Erittäin perseenkeikutusmaiset rallatukset tosin eivät ainakaan yleensä vetoa minuun, koska niitä voisi luonnehtia sanoilla laimea ja ehkä jopa vaisukin - ne eivät aiheuta kylmiä väreitä eivätkä ravistele selkäydintä samalla tavoin kuin vähän raskaammat veisut tekevät (eivät nekään tosin läheskään aina).
Tämä ei kuitenkaan ole suurin ongelma. Omalla kohdallani popin iloisuus tökkii pahasti - iloinen musa ei kosketa minua enkä angstiteininä oikein kykene samaistumaan siihen. Se ei herätä mitään tunteita, paitsi ehkä... ärtymystä? Vaikea purkaa omaa tuskaansa jotain Rihannaa tai Britney Spearsia kuunnellessa (ja sitä vartenhan musa on olemassa!). Kieltämättä kaikki pop ei ole mitenkään iloista, mikä on hyvä asia.
Iloisuuskaan ei tosin ole se kaikista suurin ongelma, vaan sitä ovat todella huonot sanoitukset. En käsitä, miksi kyseisen musiikkityylin piiriin kuuluvissa kappaleissa on lähes poikkeuksetta huonot sanat, mutta näin joka tapauksessa on enkä lyriikkafanaatikkona voi sulattaa sellaista.
Minulle imelä "I love you" -sonta aiheuttaa pelkästään myötähäpeän tunteita (en kai sitten ole tarpeeksi romanttinen ihminen tai jotain vastaavaa), eivätkä ero/pettämis/jättämis-nyyhkybiisit yleensä iske sen paremmin. En oikein löydä kosketuspintaa tuollaisista tusinalyriikoista. Jossain mielentilassa tai elämäntilanteessa tilanne saattaa tietenkin olla vallan eri, joten sitä odotellessa...

Jos kuitenkin yritän hetkeksi unohtaa omat henkilökohtaiset mieltymykseni, voin sanoa, että yleisesti popin pahin ongelma on varmasti persoonattomuus ja kaupallisuus; melodiathan kuulostavat miltei aina melko samalta ja musiikilliset tavoittteet jäävät mahdollisimman pornahtavien musavidoiden ohella sivuseikaksi. Esimerkiksi Voicea ei siksi juurikaan jaksa enää kunnella. Tai ainakaan minä en jaksa, kyllä monet sitä varmasti kuuntelevatkin.

Itse en kuitenkaan tuomitse mitään musaa pelkän musiikkityylin perusteella, joten voin toki kuunnella poppiakin ihan hyvin. Joissain popkipaleissa on oikein tarttuvia ja kivoja melodioita, niin että mikäs sen mukavampaa? The Rasmustakin kuuntelen joskus! Lyriikat ovat perseestä, mutta meltsut kulkevat kivasti ja niitä kuuntelee välillä ihan mielellään. Irinan kaikki levyt omistan myös, joskin ainakin Älä riko kaavaa -albumilla kaikki popin pahimmat piirteet täyttyvät niin selvästi, etten ole kuunnellut levyä sen ensimmäisen kerran jälkeen. Niissä "vanhoissa" (siis ekan levyn aikaisissa) kappaleissa on kuitenkin miljoona kertaa keskivertopoplyriikkaa paremmat sanat, mikä on hienoa.
Maija Vilkkumaakin taitaa olla popiksi luokiteltavaa? Mielestäni monissa hänen biisiessään on kyllä rockiin viittaavia elementtejä. No, oli miten oli, Vilkkumaatakin kuuntelen.

Minulle genreillä ei siis ole kovin suurta väliä, enkä ajattele niitä erityisemmin. Jos melodia on poikkeuksellisen hyvä, voin ihan hyvin kuunnella kappaletta oli se sitten rockia, humppaa tai vaikka sitten sitä poppia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2008, 00:22:31 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Guns N' Fuckin' Roses!
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #49 : Kesäkuu 23, 2008, 16:50:03 »
Minusta tuo popin karsastaminen pääasiassa johtuu siitä popin massa-leimasta jolloin ihmiset katsovat sitä jossain määrin kieroon. Kuten aloittanut kirjoittaja sanoi: "erilaisuus on muotia", joka on myös omalla tavallaan aivan totta koska monet haluavat nykyään olla jotain muuta kuin massaa.
 Mielestäni pop-musiikissa ei ole muuta vikaa kuin se että se on yleensä hyvin kokeiluhalutonta varmanpäälle tyylillä tehtyä purkkamusaa jossa ei tarvita kovinkaan kummoista lauluääntä (kun keikatkin voi heittää laybackkinä) saati sitten soittotaitoa kuten esim huippu rockbändeillä jotka joutuvat harjoittelemaan kun hullut uransa alkuvaiheilla, jotta saisivat riittävää huomiota ja sitä kautta menestystä.

Ihmiset ovat varsin genre-rajoitteisia ja joudun myöntämään että itsekkin vannoutuneena Rockin kuuntelijana olen sellainen jolloin en myöskään katso Voicea tai Mtv:tä koska sieltä hyvin harvoin musiikkia tulee minun makuuni varsinkin kun Suurin osa pop/ massa videoista on aika puhdasta perseen heilutusta vailla mitään juonta (tosin pokkeuksiakin löytyy).

Ei lopu täältä polle ei amfetamiini, täältä kukkaloistosta amsterdamin, ojat pullollaan pitkätukkiaan antaa kaikkien kukkien kukkia vaan..