Kirjoittaja Aihe: Pelimusiikki  (Luettu 2852 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Wrelqa

• Ankeuttaja
Pelimusiikki
« : Kesäkuu 17, 2004, 20:40:25 »
Haun perusteella totesin (ihmetyksekseni) ettei tästä ollut vielä topiikkia joten tässä sitä pukkaa..

Mielestäni musiikit ovat hyvin tärkeä osa peliä. Ne voivat olla iloista tai synkkää, aina tapauksen mukaan. Ne kuvastavat myös paikkaa, vaikkapa ihmisen luonnetta, tai  sen hetkisiä tunteita.
Tietysti musiikit riippuvat ihan siitä millaisesta pelistä on kyse. Esim. Lumilautailupeleissä on vain joittenkin artistien ja bändien musiikkia, kun taas vaikkapa roolipeleissä on yleensä erikseen sävelletyt musiikit.
Berliiniin sijoittuvissa kentissä on sinfoniaorkesterin soittamaa jykevää musiikkia, ja jne.

Tähän asti pelaamistani peleistä final fantasy VII:ssä ja X-2:ssa on ollut parhaat musiikit. FFVII:n ovat monipuoliset ja ah-niin ihanat ja FFX-2:sen energiaa täynnä olevat. Tiedä sitten onko se sitä "Jpoppia", sitä en ole koskaan missään kuullut.
Final fantasy VII:n musiikeista on tietysti kiittäminen Nobuo Uematsua ja hänen nerokkaita aivojaan. X-2:n musiikkien säveltäjää en nyt tähän hätään muista.
Pitää vielä mainita, että löysin lempibändini Max Payne kakkosen kautta. Poets of the fallin kappale Late goodbye teki suuren vaikutuksen minuun lopputeksteissä... Niinkuin moneen muuhunkin. ;)

Ja nyt te saatte jatkaa tästä, pallo on seuraavalla kirjoittajalla.
Kertokaa missä pelissä on parhaat musiikit ja miksi. Muutakin syvällistä saa tietysti olla ja  kertoa jos olen tehnyt joitakin asiavirheitä edelliseen.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Pelimusiikki
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2004, 22:48:21 »
Prince Of Persia - The Sands Of Time (tai joku vastaava). Siinä oli kyllä loistava taustamusiikki, varsinkin taistelukohtauksissa. Pidin kovasti niistä, ja itse asiassa aloitin pelin uudestaan, koska pidin niin paljon musiikista. Taustamusiikki on siinä niin eksoottinen ja loistava, ne sopivat täydellisesti peliin.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Ranloo

• Vuotislainen
Pelimusiikki
« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2004, 14:32:18 »
Pelimusiikista tulee ensimmäisenä mieleeni Age of Empires (originelli). Pelasin ko. peliä erittäin paljon ala-asteen aikoihin, mutta pari vuotta sitten, että sitä romppua voi pyörittää myös cd-soittimessa. Siitä alkoi välitön AoE-musiikin fanitus. Erinomaista rentoutumis- ja taustamusiikkia, jota on mukava kuunnella esim. pihalla maatessa, lenkeillessä ja illalla.

Paljon uudempi tuttavuus on PS2 Evil Twin -pelin mahtavat taustat. En itse Playstationia oikeastaan käytä, mutta ko. peliä pelaan usein ihan vain musiikkien vuoksi. Pelissä on tosin myös aivan fantastiset, musiikkia hyvin tukevat grafiikat. Ja jos nyt tässä hieman mainostetaan, ei itse pelikään ole yhtään huono.

Legendaarisinta pelimusiikkia on kuitenkin Gameboyn Pokemon-pelien rimputus.
Yök!

Järtsi

• Ankeuttaja
Pelimusiikki
« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2004, 14:18:49 »
Civilization 3 -strategia pelissä on upeat taustamusiikit. Aina kun siirrytään ajanjaksosta toiseen niin musiikin teema vaihtuu. Esim. Muinaisajan rumpumusat vaihtuu Keski-ajan harmoniseen ylvääseen musiikkiin.

Hitman 2 -toiminta pelissä on upeat musiikit. Säveltäjä Jesper Kyd on säveltänyt pelin musiikit ja musiikit ovat aivan loistavia. Nivelet vaan nitisee kun Budapestin sinfoniaorkesterin musiikki pauhaa. Loistavaa. Suosittelen. Ps. Pelin soundtrackia myydään erikseen joissain nettikaupoissa, että jos tulee vastaan niin kannattaa hankkia.

Elder Scrolls 3: Morrowind -roolipelissä on myös hienot ja loisteliaat musiikit. Fantasiamusiikki vetää suorastaan jalat alta kun sitä kuuntelee. Harmi vain on, että sitä hyvää musiikkia on pelissä aivan liian vähän. Eli peli kierrättää samoja kappaleita, mutta onneksi peliin pystyy lisäämään omaa musiikkia. Kuten Lord of the Rings-musaa...

Noh, onhan niitä enemmänkin mutta tuossa on kolme suosikkiani.

Pajupuu

• Ankeuttaja
Pelimusiikki
« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2004, 18:13:18 »
Baldur´s Gate: Dark Alliancen Credits-musiikki on kaunis. Sanoista en ole ikinä saanut selvää (tokkopa ne edes englantia ovat) eikä kipaletta netistäkään löydy. Siinä taustalla soivat luonnonäänet tekevät siitä jotenkin erityisen...

Devil May Cryn ekan osan välianimaatiomusat. Loistavaa, loistavaa, loistavaa. Varsinkin 20. tehtävän välianimaatiomusa. Kivoja kirkkovaikutteita. Samoin taistelupätkät on hyvin sävelletty. *omistaa DMC2:n "soundtrackin" ja on ylpeä siitä*

Peleissä musiikki tekee paljon. Icewind Dalen kaupungeissa soiva taustamusiikki luo tunnelmaa, ja pelattuani kerran ilman ääniä tajusin, että se on hyvin tylsää.
Musiikki on siis enimmäkseen tunnelmanluoja. Joskus se "varoittaa vaarasta" ja muuttuu uhkaavammaksi. Hauskaa ja hyödyllistä, siis.

Poissa Vesi Y

• Muppet
  • Vuotislainen
Pelimusiikki
« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2004, 11:20:57 »
Pelimusiikki on supertärkeää! Ehdottomasti! Ainakin siis, jos se musiikki on hyvää..

Parhaat musiikit on ehdottomasti Klonoa Lunatea's Veilissä. Ne musiikit ovat ihkuja. Todella hyviä. Kappaleita on yli 50, joita voi kuunnella, vaikkei pelaisikaan kenttiä, jos näkee vähän vaivaa. (Ja minähän olen nähnyt vähän väivaa, joten minulla on ne kappaleet esillä. ^^) Erityisesti ihkutan kappaleita Going to Lunatea, Sorrow Revives, Wahoo Stomp ja kappale, joka soi Maze of Memoriesissa sekä tietysti kappale joka soi aika alussa, La-lakooshassa ennen luolaa. /Me pitää.

Sitten Kingdom Hearts, jossa on mitä ihaninta musiikkia. Uematsun musiikkia. Ihk. Todella erilaista musiikkia laidasta laitaan; balettimusiikista j-poppiin. (Kyllä, Wonderlandissä on balettimusiikkia, piste. :) KH:ssa on aina joka tilanteeseen sopivat musiikit.

Ja  Kirby Nightmare In Dreamlandin musiikit! Aivan kuunneltavaa ja kaiken lisäksi ihanaa musiikkia. Siis, Gameboy Andvancen musiikista ei yleensä odoteta mitään, mutta tässä pelissä on kunnon musiikkia.
Kuunneltavaa, siis ^^.

Pelaaminen ei ole ihan niin kivaa ilman musiikkia. Musiikki kuuluu peleihin, eri tilanteisiin oikeaa musiikkia, niin on oikian mukavaa pelailla.

Järkevää tekstiä ei voi kirjoittaa väsyneenä. ^^;;

Alrighty

• Ankeuttaja
Pelimusiikki
« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2004, 22:32:57 »
Oi, toinen topic minun makuuni.

Peleihin kuuluu tietenkin musiikki. Ne olisivat lähestulkoon tyhjiä ilman niitä. Joskus kuitenkin jotkut musiikit saattavat herättää ärtymystä. Varsinkin kappaleiden tuntuessa kiertävän repeatilla kymmenettä kertaa, kun tollot eivät ole ymmärtäneet vaihtaa kappaleita pelikentän jatkuessa samana kymmenen tuntia. Siinä alkaa jo repiä hiuksiaan..

Final Fantasy -sarja on ehdoton suosikkini. Pelissä on niin paljon erilaisia musiikkeja, että harvoin alkaa päähänkään koskemaan (paitsi iänikuiset tappelumusiikit). Joskus toivoo kuulevansa useamminkin. Varsinkin seiskan ja ysin musiikit ovat olleet mieleen painuvimpia mitä koskaan olen kuullut, vaikka itse pelit ei välttämättä sarjan parhaasta päästä olisikaan. Mako Reaktor ja Turks ovat olleet loistavia ainakin juuttumaan päähän, jos mitään muuta hyvää ei keksi ^_^; leikkiä, leikkiä.. FX-2.än pop ei kuitenkaan minuun iskenyt. Vaan paremminkin päänsärky sen jälkeen...

Toinen on tietysti iki-ihana Kingdom Hearts. Alkumusiikki ja siitä tehdyt erilaiset muunnokset ovat somia. Herttaista pianon pimputusta jaksaa kuunnella.

Monkey Island1 tulee tiukasti perässä. En ole pelannut muita, joten en voi sanoa niistä mitään. Vaikka musiikit olivat alkeellisesti 90- luvun tietokone musiikkia, ne upposivat loistavasti. Ne kävivät niin hyvin tilanteisiin, että joskus sain lähestulkoon hepulitilan. Harmi, etten enää voi kuunnella, kun uuden tietokoneen on vaikea pyörittää vanhaa peliä ;-_-;..

Winterheart

• Ankeuttaja
Pelimusiikki
« Vastaus #7 : Kesäkuu 22, 2004, 23:14:08 »
Musiikit ovat tärkeä osa pelejä, mutta ei missään nimessä tärkein(ei sellaista kyllä olekkaan...).
Final Fantasy VII:ssa(ja muissa FF) on parhaimmat musiikit.
Se tunnelma ja se... jokin.
Zeldan teema on kyllä Mahtava.
En voi muuta sanoa...

Dementor

• Ankeuttaja
Pelimusiikki
« Vastaus #8 : Kesäkuu 23, 2004, 00:24:39 »
Halon musiikit ovat pelimusiikin ehdotonta parhaimmistoa, varsinkin main theme. Se sopii lisäksi lopun pikku ralliautoiluun täydellisesti.

Hitman 2:n musiikit kuuluvat samaan sarjaan Halon kanssa, varsinkin Pietariin sijoittuvien tehtävien. Mahtipontisuutta vaikka muille jakaa.

Morrowindin musiikit on hyviä, mutta niihin kyllästyy kun on tarpeeksi pelannut, ja koska pelin elinikä on hyyyvin pitkä, alkaa uutta musiikkia kaipaamaan. Poikkeuksena main theme, mihin ei kyllästy koskaan.

Star Wars -pelejä ei tarvitse mainita kuin kollektiivisesti, sillä musiikki ei niissä hirveästi vaihtele. Onneksi se onkin sitten laadukasta.

Hmm... tajusin vasta nyt miten vähien pelien musiikit minulla on jäänyt edes mieleen.

Wrelqa

• Ankeuttaja
Pelimusiikki
« Vastaus #9 : Kesäkuu 23, 2004, 14:28:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Yugo"
..Oletteko muuten koskaan soittaneet jotain muuta musiikkia vaikkapa cd:ltä kun pelaatte? Kannataa kokeilla. ^^

Joskus. Mutta silloinkin oli kyllä kyseessä Tekken Tag Tournament, ja siinä ei musiikit ole mistään parhaimmasta päästä.

On muuten harmillista ettei missään muissa kuin nettikaupoissa taideta  myydä pelimusiikkia. Saattaahan tietysti olla jotain erityisliikkeitä, mutta tuskinpa niitä Joensuussa on.

Shagrat

• Ankeuttaja
Pelimusiikki
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2005, 13:39:23 »
Musiikki on erittäin tärkeä osa peliä. Varsinkin vanhemmissa PsOnen Final Fantasyissa kun ei ollut yhtään puhetta, oli musiikki suurin osa peliä. Mielestäni Final Fantasy VII:ssa on parhaimmat musiikit. Nobuo Uematsu osaa vaan säveltää niin sairaan hyvää musiikkia.

On hieman harmillista, että Suomessa ei pahemmin myydä pelien soundtrackeja, sillä veikkaan, että kyllä niilläkin olisi ostajia, jos niitä täällä myytäisiin.

Hyvä musiikki voi antaa erittäin hyvän pelikokemuksen, jos se vain on oikeanlaista ja sitä tykkää kuunnella. Huono musiikki voi taas pilata hieman pelikokemusta, tästä esimerkkinä Carmageddon 2. Pelin kaikki musiikit oli vain pelkkää Iron Maidenia, josta minä en pitänyt tippaakaan. Itse peli sentään oli hyvä, mutta musiikit hieman pilasivat sitä.

George Oldziey:n musiikit Ultima IX:n oli myöskin erittäin hyvät. Peli sijoittuikin keski-aikaan ja musiikitkin olivat kuin samalta ajalta.

Boogey

• Ankeuttaja
Vs: Pelimusiikki
« Vastaus #11 : Kesäkuu 10, 2008, 16:24:31 »
Super Mariossa tottakai! XD Oon pelannu Marioo jo iha pienestä pitäen, ja aina hyräilly peleissä soivia musiikkeja. Välillä ne ottaa päähän, mutta iha meneviä ne on. (x

Toinen on varmaan Grand Theft Auto III Winter 02' versiossa soivat biitit. Kivan monipuolisia ja meneviä biisejä myös. Harmi ettei niitä soi kun autossa ollessa, mutta tykkäänkin ajaa pelissä eniten just niillä autoilla (...rekoilla, busseilla...), eikä musiikki kuitenkaan ainut vaikuttja siihen oo. ^^

Poissa paahto

• vanamo
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Heinäkuu 02, 2008, 19:04:35 »
Super Mario Galaxyssa niin kuin muissakin Marioissa (kai) on kivat musat. Ne jää pyörimään päähän, kun pelaa pari tuntia putkeen. :D Ja vanhoista tutuita musiikeista on tehty uusia versioita, ainakin Undergroundista ja se teema pyörii myös välillä. Eikä niihin kyllästy! :P

-paahto
*pring pring* Tämä on pirikello.

Kiitos avasta Seatearille! :)

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Heinäkuu 02, 2008, 21:37:08 »
Peleissähän on yleensä nykyään jo yhtä hyvä musiikki kuin esim. elokuvissa.

Päällimmäisenä tulee mieleen kaikki Star Wars ja Sormusten Herra pelit. Vaikka niiden musiikki onkin suoraan elokuvista. Knights of the Old Republic - pelissä (jota aina jaksan kehua) on myös hyvä musiikki. Pelissähän ei ole sitä samaa Williamsin musaa mitä LucasArts laittaa peleihinsä.

Total War pelit loistavat myös musiikin osalta. Erityisesti Rome Total War.

Joku mainitsi aikaisemmin Hitman 2:sen ja itse mainitsen siis 3:sen eli Hitman: Contracts ja samaan syssyyn mainittakoon vielä 4:sen eli
Blood Moneyn Ave Maria, joka soi ainakin siinä päävalikossa.

Wrelqa mainitsi jo; Max Payne 2 The Fall of Max Payne:ssa on myös maininnan arvoinen musa, josta vastaa Perttu Kivilaakso (Apocalyptica) ja Poets of the Fall.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #14 : Joulukuu 22, 2009, 07:47:45 »
Pelimusiikki, kyllä kyllä. Jonkin sortin musiikki on mielestäni olennaista erilaisissa tietokone yms. härveleiden peleissä. Itse kun en näitä tällaisia pelejä kovin paljoa ole pelannut, jotenka tietoni perustuvat hyvin vähään pelaamiseen. Mutta, asian.

Parhaassa tapauksessa pelimusiikki vie ja tuo pelin tunnelmaa ja pelaajan tunnetta sekä nautintoa eteenpäin. Olen sitä mieltä, että joissakin pelaamissani peleissä (älkää kysykö mitkä, en muista) äänet ja musiikki eivät sovi itse peliin. Omaksi lempparikseni pelimusiikeista nousee Super Marion musiikit. Aih ja voih, nyt on ollut jo liian kauan erossa tästä pelistä ja sen musiikeista!
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Quentamon

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Tammikuu 04, 2010, 10:57:53 »
Leffamusiikin ohella pelimusiikki iskee tosi kovaa. Ehkä jo pelkästään tunnelmallisuudenkin takia tai muuten vaan.
Itse pidän vanhoista old skool Playstation1 peleistä, esim. vanhassa Tarzanissa ja Spyroissa on aivan mahtava musiikki. Lisäksi pidän Disney-pelejen musiikeista, ainakin yleisesti ottaen.
Musiikki on tärkeä osa pelissä, mun mielestä kököllä musiikilla varustettu peli ei jaksa innostaa.
Uudemmista peleistä voisin mainita kestosuosikit, Ratchet & Clank, Jak & Dexter ja kaikki Star Wars pelit.
Kyllä, olen pesunkestävä geek. :D

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #16 : Toukokuu 15, 2010, 02:04:24 »
Musiikki on tärkeä osa pelissä, mun mielestä kököllä musiikilla varustettu peli ei jaksa innostaa.
Uudemmista peleistä voisin mainita kestosuosikit, Ratchet & Clank, Jak & Dexter ja kaikki Star Wars pelit.
Kyllä, olen pesunkestävä geek. :D

Pikemminkin peruspelailija, näin yhtäkkiä sanoen...

---

Ahem. Itselleni pelimusiikki voi parhaimmillaan olla musiikkia jota voi youtubestakin kuunnella. Itseeni on parhaiten iskenyt Zelda -pelisarjan musiikit. Ajattomia tuotoksia, joissa Koji kondo on on osannut näyttää taitonsa tekem'll' paljon vaatimattomilla tehosteilla IMO paljon upeampaa musiikkia kun useissa nykyajan peleissä. TLoZ: Ocarina of Time - Gerudo Valley vaikka tämä kappale onkin erittäin nykyaikainen, ei se siltikään vähennä sen hyvyyttä.

Mutta siis lyhyesti: Koji Kondolta en ole tavannut vielä yhtäkään sävellystä mihin olisin pettynyt. Ajaton ääninero.

//Huhutar poisti tekijänoikeuksia rikkovan youtube-linkin
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2010, 22:14:17 kirjoittanut Huhutar »
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille

Poissa Black Raven

• Dark sorceress
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ThestralSnidget21678
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #17 : Syyskuu 02, 2014, 06:49:21 »
Kyllä musiikki on tärkeä osa peliä.
Super Mario Galaxy 1 ja 2 on mielestäni oikein hyvät musiikit erityisesti pidän siitä kappaleesta joka on oikeastaan aina Bowserin ollessa kuvassa. Mutta mielestäni Sonic the Hedgehog peleissä on ehdottomasti parhaat musiikit. Se on asia jota Sega ei koskaan tyri.

"The true power is knowing your weaknesses."

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #18 : Syyskuu 02, 2014, 11:27:16 »
En ole erityisen iso gameri ja musiikin päälle ymmärrän vielä vähemmän, mutta yritänpä silti antaa mahdollisimman hyvän vastauksen.

Red Dead Redemption vangitsi täydellisesti lännenleffojen tunnelman kaikilla osa-alueilla, eikä musiikki ollut poikkeus. Kitaran(/banjon?) ja rumpujen combo yhdistelmä tekee jokaisesta tulitaistelusta jännemmän ja
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
taustalla soiva Compass - laulu antoi ylimääräistä tunnelmallista painoa sille mitä kaikkea joutui käymään läpi päästäkseen siihen pisteeseen. Undead Nightmare bonuspelin musiikki ansaitsee myös tulla mainituksi. Oikein mainio B - kauhuleffan tunnelma sitä kuunnellessa.

Kingdom Heartsin moni onkin jo ehtinyt mainita, eikä käy kieltäminen etteikö siinä olisi hyvä soundtrack. Etenkin introjen ja lopputekstien aikana soivat laulut jäävät päähän ikuisesti. Olisin kyllä tykännyt, jos kaikissa Disney maailmoissa taustalla olisi soinut jokin remix alkuperäisen leffan musiikista ja Disney pomotaisteluissa olisi voinnut, taasen, olla pahiksen laulu tai teemamusiikki taustalla. Kerran youtubessa tuli vastaan fanin tekemä pomotaistelu remixi Hellfire - laulusta ja se olisi kyllä ollut siistiä saada myös varsinaiseen peliin.

Sly Cooper - peleissä on kivasti yhdistelty semmoista kliseistä "varasmusiikkia" ja vanhoille piirrettyille tyypillistä musiikkia, mikä sopii pelien tyyliin kuin nenä päähän.

Mass Effect - trilogian soundtrack ei ehkä kokonaisuudessaan ollut mitään ihmeellistä (tai en ainakaan kiinnittänyt siihen pelaamisen aikana paljon huomiota), mutta moni yksitttäinen kappale, joidenkin dramaattisten ja toiminnallisten välianimaatioitten aikana, oli kyllä hyvin tunnelmallinen ja lisäsi oman suolansa tarinan eeppisyyteen. Erityisesti on pakko mainita Mass Effect kakkosesta Suicide Mission - musiikki, joka sai kaiken tuntumaan isommalta ja vaarallisemmalta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2014, 11:32:45 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #19 : Syyskuu 02, 2014, 21:05:50 »
Miten en ole aiemmin huomannut tätä aihetta? Ehkä en ole vieläkään katsellut palstoja tarpeeksi tarkkaan. Mutta no, nyt sekin asia on korjattu, ja päätin vieläpä tulla kommentoimaan. ^^
Musiikit tosiaankin ovat olennainen osa peliä. Suoraan sanottuna oma mielipiteeni on se, että jos peleissä ei olisi musiikkia, ne olisivat lähestulkoon aina vähintään 80% tylsempiä. Kuten sanottu, hyvästä pelimusiikista (lue: kaikesta hyvästä musiikista) välittyvät tunteet ja tunnelmat ja kaikki muu mahdollinen. Lisäksi musiikki jättää jokaiselle varaa tulkita kuulemansa omalla tavallaan. Musiikki on ehdottomasti valtavassa osassa pelien, elokuvien tai melkein minkä tahansa juonellisen asian tarinaa. Siksipä sen onkin oltava ajatuksella tehtyä. Minä oikeasti kunnioitan musiikkia tekeviä ihmisiä. Maailmassa on jo niin paljon erilaisia kappaleita, että on varmasti vaikeaa keksiä aina vain uutta ja hienompaa. Kätten taputukset niille, jotka tässä vaikeassa tehtävässä ovat onnistuneet. Mutta asiaan palatakseni... Tässäpä ainakin pari peliä/pelisarjaa, joissa on hyvää musiikkia. Varautukaa epäkuvaileviin kommentteihin. Ajatukseni ei juokse parhaiten flunssassa ja tähän aikaan illasta, kun alkaa jo väsyttää.

Assassin's Creed III ja Assassin's Creed IV: Black Flag: Tässä kohtaa musiikki tosiaan on taidetta. Varsin AC3:n soundtrackit ovat jotakin korvia hivelevää. Kyseinen peli myös omistaa omasta mielestäni kaikkien aikojen parhaan tunnusmusiikin (huomioi sananmuoto: tunnusmusiikin - ei siis välttämättä, varmastikaan, parasta kuulemaani pelimusiikkia). Assassin's Creed IV sisältää sekin paljon hyviä ja aiheeseen sopivia kappaleita, mutta toisin kuin sarjan kolmannen pelin kohdalla, Black Flagin kaikki musiikit eivät ylety kärkilistoilleni, kun puhutaan parhaista kappaleista. Ja mainitsenpa vielä, että on näitä kahta aiemminkin ilmestyneissä sarjan peleissä joitakin todella hyviä kappaleita.

Sly Cooper: Tämä tällä hetkellä neliosainen pelisarja ei kyllä olisi luultavasti tullut mieleeni, ellei Hämppyli olisi kommentoinut Slyn soundtrackeja juuri ennen minua. Hänen kommenttinsa luettuani en voinut kuin ajatella olevani täysin samaa mieltä: sopivat kuin nenä päähän. :D

The Legend of Spyro: Tuskinpa yllätän ketään listaamalla tämänkin pelitrilogian musiikit suosikkeihini. Pidän tässä sarjassa lähes kaikesta, joten musiikitkin sattuvat menemään tuohon "lähes kaiken" kategoriaan. Omasta mielestäni soundtrackit sopivat peliin todella hyvin juonta ajatellen. Ehkä olen liiankin koukussa tähän trilogiaan...

Spyro the Dragon: Tajusin vasta äskettäin, etten ole laittanut tätä peliä listaani. Tämä on kaikkien aikojen ensimmäinen Spyro-peli, vuonna 1998 tehty, ja sillä on minulle paljon tunnearvoa. Musiikit ovat mielestäni myös paremmat kuin nuoremmalle ikäluokalle suunnatulta tasohypelyltä voisi ensiksi odottaa - vieläpä, kun peli on tehty kokonaiset kuusitoista vuotta sitten. Suosikkejani pelin soundtrackeista ovat Blowhard-, Dry Canyon- ja Cliff Town -tasojen musiikit. Stewart Copeland on osannut asiansa musiikin luojana.

Infamous Second Son: Uusin löytö. Tämän pelin soundtrackit ovat upeita ja juuri minun tyyliäni. Niiden kuuntelemisesta tulee vaputunut olo. Suosikkejani ovat soundtrackit nimeltä Second Son, Conflict Resolution, Brothers, Serial Tagger, Higher Elevation ja Wavelength. Tämä soundtracklista yltää suosikkieni joukossa hyvinkin AC:n tasolle - ehkä jopa osittain sen yli.

Beyond Good & Evil: Tämä ei ole varmaankaan kovin tunnettu peli. Itsekin tutustuin tähän vain, koska serkkuni sattui omistamaan tämän pelin. BG&E on juonellisesti vähän erikoinen, mutta siitä huolimatta mielestäni hyvä. Soundtrackeissa on jotakin, mikä sai aikoinaan minut kuuntelemaan niitä melkein koukuttumiseen asti. Vaikka ne eivät ole ihan monipuolisimpia/-ulotteisimpia soundtrackeja, mitä olen kuullut, eikä niillä ole minulle samanlaista nostalgista tunnearvoa kuin Spyro-pelien musiikeilla, eivät ne silti minusta huonoja ole.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2015, 17:53:59 kirjoittanut Soul Spirit »
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Evee

• Vuotislainen
  • I solemnly swear that I am up to no good.
  • Pottermore: OwlFlame2475
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #20 : Lokakuu 02, 2014, 15:32:28 »
Itse en kauheasti pelaa mitään, mutta Starshine Legacyt (sekä Star Stablet) ovat kuuluneet vahvasti lapsuuteeni, ja nyt mukaan kuvioihin on tullut Star Stable Online. Mielestäni näissä on aivan upea musiikki! Ne luovat tunnelmaa hienosti, kun tarina on muutenkin niin kiehtova. Eri tilanteisiin ja paikkoihin on saatu sovittettua juuri sopivat musiikit, esim. Dark Coren porauslautoilla ja muissa ns. synkissä paikoissa pelatessa soi pelottavaa musiikkia, kun taas esim. Pyhässä Lehdossa
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
soi rauhoittava ja toiveikas musiikki. Muutenkin näiden pelien musiikki on mystistä, jotenkin tulee muinaiset keltit mieleen.
"The mind is not a book, to be opened at will and examined at leisure."

-Severus Snape

Poissa Kalaongelma

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Lokakuu 16, 2014, 19:40:46 »
Eniten pidän ehdottomasti Final Fantasy X:n ja Kingdom Hearts -pelien musiikeista eniten. Tulee lähes jokaisessa biisissä kylmät väreet kun niitä kuuntelee :D Myös Final Fantasy XII:ssa on mun mielestä tosi hieno musiikki. Ja Child of Light saa kunniamaininnan (myös) musiikeistaan, oi oi<3 Myös Assassin's Creed -musiikit (en oo kaikista peleistä kuunnellut vielä mutta kuitenkin) on hyviä, sopii siihen pelin kulkuun ja miljööseen tosi hyvin. Ainakin siinä ykkösessä (jota pelaan nyt) se "jahtausmusiikki" on aika adrenaliinitasoa nostattava mulla :D
ni l'un, ni l'autre
je suis, j'étais et resterai moi

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #22 : Maaliskuu 05, 2015, 15:33:33 »
Ah pelimusiikki! Itse en ole pelannut esmes Final Fantasy -pelejä, mutta olen silti kuullut sen musiikkia! Varsinkin se jokin pieni tidididiiidiii tittidiii kohta mikä tulee kai jossain taistelukohtauksissa kun voittaa :D Olen kuunnellut final fantasy musiikkeja ihan vaan taustana kun olen piirrellyt tai kirjoittanut.

Harmittaa todella paljon, etten päässyt (muutama?) vuosi sitten Turussa sellaiseen konserttiin, jossa soitettiin pelkkää pelimusiikkia, muun muassa Mario peleistä, Skyrimistä ja juurikin Final Fantasysta!

Musiikki on todella tärkeä osa pelaamista, jotkin pelit ärsyttävät yksinkertaisesti sen takia että musiikkia ei ole. Esimerkiksi ainakaan Bioshock Infinitessä ei ole muistaakseni paljoakaan musiikkia?

Musiikki luo pelatessa ihan omanlaisen tunnelmansa, samoin kuin elokuvissakin. Huono musiikki voi pilata pelikokemuksen ja hyvä musiikki puolestaan pelastaa vähän huonommankin pelin.

Joillain musiikeilla on aivan oma merkityksensä, esimerkiksi KAIKKI tietävät tyyliin Super Marion "tunnusmusiikin", ja siitä on tullut eräänlainen symboli tasohyppelypeleille.

Eli kyllä musiikilla on paljon väliä :D
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!