Kirjoittaja Aihe: Hohto - The Shining  (Luettu 5209 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Cerena

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« : Kesäkuu 16, 2004, 21:26:03 »
Kysymys kuuluu: Mitä mieltä olette elokuvasta? Liikaa verta?

Omasta mielestäni Hohto on yksi mahtavimmista elokuvista, vaikka verta roiskuukin. Ohjaaja on onnistunut vangitsemaan katsojan mielenkiinnon, eikä leffa tylsistytä. Ainoastaan juoni on hieman aukkoinen... Tai sitten minä en ymmärrä mitään...

Miksi ne "haamut"/sen Gradyn murhaamat tyypit ja itse Grady pystyy puhumaan, koskemaan ja tekemään asioita, eks ne kuitenkin ole kuolleita?

Sekoaako Jack (se mies, joka tuli hulluksi) aina sillon, kun Danny hohtaa? Ja miten Jack pystyy näkemään ihmisiä, ja kuulemaan ääni ympärillään (esim. baarikohta), jotka ovet olleet hotellissa joskus?

WithoutClue

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2004, 12:02:49 »
Joo, Hohto on todellakin tosi mahtava elokuva! Varmaan yks parhaimmista mitä oon kattonu... Leffassa on just semmonen tunnelma, kun kunnon kauhufilkassa pitääki...
Mut kuitenki, siis se Jack tulee hulluksi siellä hotellissa, se näkee kaikenlaista outoa, se kuvittelee ne kaikki ihmiset sinne saliinki. Ei niitä oikeasti ole, ainakaan mun käsityksen mukaan... Mutta kun se Wendy tulee sinne, niin eihän siellä ketään ole... Se on sen "hallusinaatiota"...

Cerena

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2004, 12:40:47 »
Mutta miten esim. se Grady pystyi avaamaan sille Jackille sen ihme ruokakylmäkaapin oven? Jos se niinkun oli hallusinaatio? Ja miten se Jack pysty pussailee sen ihme mädän naisen kanssa?

Hattara

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2004, 01:56:47 »
Aluksi on aiva pakko sanoa että Stanley Kubrick oli erittäin taidokas ohjaaja.

Näin Hohdon ekan kerran joskus aivan liian kauan sitten tajutakseni siitä yhtikäs mitään. Mutta joku päivä sitten katselin leffan uudestaan, ja on pakko myöntää että aivan loistava elokuva on kyseessä. Ja tämän leffan jälkeen aloin suhtautumaan hotelleihin aivan eri tavalla.

Käsikirjoitus, lavastus, ohjaus, kuvaus ja näyttelijänsuoritukset ovat kaikki aivan uskomattoman hienoja. Elokuva on ehdottomasti psyykkisen kauhun kulmakivi. Ja vaikka monet Stephen Kingin faneista (ja etenkin Hohto-kirjan faneista) ovat haukkuneet elokuvan lyttyyn, niin minusta siihen ei ole aihetta. Elokuva on hyvä siinä missä kirjakin, ne vain täytyy ottaa aivan omina teoksinaan.

Vaikka yleensä kauhuelokuvat eivät varsinaisesti onnistu pelottamaan minua (ainakaan teinisplatterit tyyliin Scream), mutta kyllä Hohto jonkinlaisia väristyksiä aikaan saa. Varsinkin kun katsoin leffaa omassa pimeässä huoneessani ja erässä hieman jännittävemmässä kohtauksessa alkoi raollaan oleva oveni yhtäkkiä paukkua (mikä johtui avoimesta ikkunasta tulleesta tuulenvireestä). Ja onhan kerrassaan loistavan Jack Nicholsonin näyttelemä Jack aivan kamala, varsinkin kun hotelli alkaa saada häntä otteeseensa. Se hullu ilme ja kun hän laahustaa ympäri hotellia kirves kourassa ("Here's Johnny!"). Karmivia olivat toki se verellä täyttyvä huone, redrum-höpinä, kuolleet pikkutytöt ("Come and play with us, Danny... for ever, and ever, and ever.") ja vinot pinot "All work and no play makes Jack a dull boy" -kirjoituksia. Ja minä pidän siitä lopusta suunnattomasti. "Eihän tää tähän voi loppua" -loput on aivan parhaita.

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
Hohto - The Shining
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2004, 09:53:01 »
Ekalla kerralla lopetin katsomisen kesken, kun pelotti liikaa. Toisella kerralla en oikein hokannut kaikkia juttuja. Miten sen pikkupojan yliluonnolliset kyvyt oikeastaan edes liittyivät asiaan? Juonessa oli ehkä liikaa sälää, olisi riittänyt, jos olisi vain keskitytty miehen hulluuteen. Mutta hyvä leffa joka tapauksessa. Jack Nicholson sopii mielipuolen rooliin paremmin kuin omaan persoonallisuuteensa...
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Xeemu

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2004, 12:54:47 »
Hohto on legenda kauhuelokuvien saralla. Ja Kubrick ohjaajien.
Kerrassaan loistava elokuva.
En ole nyt pitkään aikaan elokuvaa nähnyt ja täytyisi tässä joku päivä varmaan panostaa. Sen verran hienosta elokuvasta kuitenkin on kyse, että sen voi katsoa kuinka monta kertaa tahansa.

pastilli

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #6 : Lokakuu 09, 2004, 18:17:20 »
Hohto on hyvä kauhuelokuva verrattuna tiedän mitä teit viime kesänä. Tämä kyseinen "tiedän mitä teit viime kesänä" on tyypillinen kauhuelokuva: "Iiik! Apua juostaan pakoon, murhaaja! Iik apua! Nyt me ollaan turvassa, pitäisköhän menä katsomaan onko se vielä siellä? Iiiik! Apua se oli siellä" Ja sitten juostaan taas pakoon....

Hohto oli kaikin puolin hyvä elokuva, mutta omasta mielestäni blair witch broject [ehkäpä väärin kirjoitettu] voittaa senkin, se oli karmivaa...

Hohdossa näyttelijät ovat kaikin puolin hyviä mutta en pitänyt tämän "kirvesukon" näyttelijästä, se näytti mielipuolelta jo kun ne oli menossa sinne taloon.

Xeemu

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2004, 19:22:16 »
Lainaus käyttäjältä: "pastilli"

Hohto oli kaikin puolin hyvä elokuva, mutta omasta mielestäni blair witch broject [ehkäpä väärin kirjoitettu] voittaa senkin, se oli karmivaa...

Mielikuvitus kun jyllää ei mitkään erikoistehosteet sitä voita. Blair Witch Project muuten prosentuaalisesti maailman tuottoisin elokuva. Toisin sanoen siis tekokustannuksiin verrattuna.

EDIT: Pientä kaivelua. BWP tuotti tekokustannuksiin verrattuna 354 614%.

Poissa Eru

• Härskilärvi
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Nynny
    • Kanjikaveri - opi japania!
Hohto - The Shining
« Vastaus #8 : Lokakuu 10, 2004, 03:46:38 »
Hohto on yksi kaikkien aikojen huimimmista kauhu-elokuvista. Suurinta pelkoa kun tuntuu herättävän ihmismielen pimeät puolet ja kaikki epänormaali, tässä tapauksessa "laumasta" eristäminen.

Hohdon tehokeinona ei ole niinkään "nykyajan" kauhuelokuville tyypilliset verenroiskina ja pelon herättäminen kuolemanpelon avulla vaan psykologiset vaikutukset. Käytännössä kuka tahansa voisi käyttäytyä samoin kuin Jack jos olosuhteet olisivat ns. oikeat. Mukaan on ripoteltu myös sopivasti yliluonnollisia elementtejä jai ihmismielelle selittämättömiä asioita. Tätä se oikea kauhuelokuva on!

Ei tätä uskalla katsoa kun Adéan seurassa... Kiitos siitä :).
Kanjikaveri - opi japania!
suomi-japani-suomi  -sanakirja
Keskustele japanin kielestä ja kulttuurista foorumilla

Basia

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #9 : Tammikuu 17, 2005, 17:59:44 »
Onkohan minussa jotain vikaa, kun en osaa arvostaa näitä ns. kauhuklassikkoja? Hohto oli todellinen pettymys, vaikka yleensä saan käsittämättömiä pelkokohtauksia katsoessani mitä tahansa kauhuelokuvaa.

Hohdosta on taidettu tehdä jokin uudempikin versio, ainakin muistaisin nähneeni pienempänä kauhuelokuvan, jossa oli tismalleen sama juoni kuin Kubrickin Hohdossa. Se vain oli pelottavampi (se saattoi tosin johtua siitä, että olin sen nähdessäni ala-asteikäinen).

Mutta palataanpa alkuperäiseen. Hohto oli mielestäni aika naurettava, poika pyöräili ja puhui sormensa kanssa ja ne tyttöset ilmaantuivat silloin tällöin. Mikään kohtaus ei ollut pelottava. Jack Nicholson oli tuttuun tapaan ahdistava ja kaikin puolin kauhuleffaan sopiva, muttei silti pystynyt pelastamaan leffaa.

On Kubrickilla kyllä pari muutakin elokuvaa, joita en ymmärrä. Ehkä olen liian alkeellinen olio katsomaan hänen elokuviaan.

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Hohto - The Shining
« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2005, 19:33:40 »
Hohto.
Tietysti se on kauhuelokuvana klassikko ja toimittaa hyvin tehtäväänsä. Hohto nimittäin on puistattava. Ei ehkä niinkään pelottava, mutta puistattava on oikein hyvä sana.
En tykkää yleensä kauhuelokuvista, en Hohdostakaan kovasti. Mutta silti se jotenkin jäi mieleeni kamalan hyvin, todella taidokas leffa.

Hohdossa ei mielestäni ollut verta nimeksikään :P Tietysti ne verikohdat, joissa hotelli lainehtii punaista verta yms. mutta minusta ne kohdat olivat lähinnä naurettavan tyhmiä...

Itse mielsin Hohdon tarinan niin, että tämä Jack Nicholsonin hahmo (mikäköhän sen tyypin nimi oli? en enää muista) on ollut silloin siellä hotellissa aikoja sitten (sehän selviää siitä lopusta, kun näytetään sitä vanhaa kuvaa, jossa mies on keskellä). Silloin hän on murhannut vaimonsa (sen kylvyssä olevan) ja kaksostyttönsä. Sitten hän on itsekin kuollut. Ja myöhemmin hän ikään kuin syntyy uudelleen tms. ja tulee hotelliin ja aikoo sitten tappaa taas vaimonsa ja lapsensa... Näin minä tuon ymmärtäisin, mutta tietystihän se on vähän salamyhkäinen juttu ja luultavasti ihan tarkoituksella ;)

Mielestäni Hohdossa kamalimpia kohtia olivat ne kaksostytöt ja kun tämä pieni poika ajoi sillä pyörällään siellä hotellin käytävillä. Se musiikki oli niin karmivaa ja sitten ne kaksostytöt tupsahtelivat sinne ja olivat seuraavassa kohdassa kuolleina... Yääh. Kamalan puistattavaa.

Nicholson näytteli aivan loistavasti (kuten myös muutkin näyttelijät)^ Ja pisteet menevät myös Stanleylle.

[Hohdostahan on muuten kirja, jonka pohjalta leffa on käsittääkseni tehty. Kannattaa lukea, jos haluaa tietää siitä tarinasta enemmän. Eräs ystäväni on lukenut kirjan ja sanoi, että se on hieman erilainen kuin elokuva ja siinä tapahtuu erilaisia juttujakin...]

Poissa tuulilukko

• Vuotislainen
  • My gift of silence
Hohto - The Shining
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2005, 20:55:01 »
Katselen harvoin kauhuelokuvia ja tämänkin katsoin vain koska ystäväni halusi katsella. Juttuja siitä kuinka ahdistava ja pelottava elokuva monen mielestä on olin kuullut hirveästi, siksi elokuvan katseleminen arvelutti jo etukäteen.

Outoa kyllä elokuva ei herättänyt minussa minkäänlaisia pelkoreaktioita, oikeastaan ainut mikä minua häiritsi oli sen naisen ärsyttävään ilmeeseen vääntyvät kasvot aina kun se itki (kyllä, kiinnitän epäolennaiseen huomiota). Koko elokuva vain jotenkin meni silmistä sisään ja tuli jostain korvien välistä ulos, ei vain tuntunut miltään.

Kubrickilla on hyviä elokuvia, mutta tämä ei vain iskenyt. Tietysti taas sivistävässä mielessä elokuvan näkeminen kyllä teki hyvää, muttei muuten.
Breathe in, who knows how long this will last..

Lexi

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #12 : Syyskuu 09, 2005, 17:33:29 »
Hohto on ihan uskomaton! Se on sillä lailla perinteinen kauhuleffa että se jää hieman epäselväksi. Olen lukenut saman jutun kirjana, ja täyttyy sanoa että elokuva oli niin paljon parempi, en saanut kirjasta mitään selvää, ja se, että siinä kirjassa Jack jahtasi niitä krokettimailalla eikä kirveellä oli jotenkin ihan uskomatonta. Joo, tämä on  paras kauhuelokuva mitä olen ikinä nähnyt.

Aida

• Ankeuttaja
Hohto - The Shining
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2005, 18:47:31 »
Hohto oli elokuvana loistava. Kovapäisenäkin voi sanoa että elokuva oli pelottava. Ne pikkutytöt esimerkiksi. Jack Nicholson on jo ulkonäkönsä puolesta pelottava, ja koska hän on loistava näyttelijä, hän saa todella ihmiset näkemään painajaisia.
Hauskinta Hohdossa on ilman muuta sen rakastettu tarina. Siitä on oman versionsa tehnyt niin Simpsonit, South Park kuin Itse Valtiaatkin, unohtamatta myös angryalien.comin hauskaa puolen minuutin pituista pupuversioita.

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
Hohto - The Shining
« Vastaus #14 : Syyskuu 20, 2005, 10:35:52 »
Olen tässä miettinyt muutamia outoja kohtia Hohdossa. Onko kellään niihin selitystä?

Ensinnäkin, kun Jack murtautuu lopussa kylpyhuoneeseen, hän sanoo: "Here's Johnny!" Mitä se tarkoittaa? Kuka Johnny?

Toinen mielenkiintoinen seikka on yhteys aikaisempaan murhaan. Jack tapaa hotellin ravintolassa miehen, joka käskee hänen rankaista perhettään. Miehellä on sama sukunimi kuin sillä, joka aiemmin tappoi perheensä hotellissa, mutta eri etunimi. Aiempi murha oli käsittääkseni tapahtunut 70-luvulla. Kuitenkin elokuvan lopussa Jackin kasvot näytetään 20-luvulta peräisin olevassa valokuvassa. Miten nämä asiat liittyvät yhteen?
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Lucienne

• Ankeuttaja
Vs: Hohto - The Shining
« Vastaus #15 : Maaliskuu 10, 2007, 20:32:46 »
Täällä tätä taas kovasti kehutaan, mutta minä en ole koskaan tajunnut tämän elokuvan viehätystä, en ainakaan Kubrickin Hohdon.

Niimpä niin, onhan elokuva toki hyvin tehty, eikä näyttelijöissäkään ole vikaa, mutta kirjan lukemisen jälkeen en ole pystynyt pitämään elokuvasta. Stephen Kingin Hohto on yksi ehdottomia lempikirjojani, ja olen lukenut sen pariin kertaan. Elokuvassa on melko hyvin tavoitettu kirjan tunnelma, mutta siihen se sitten jääkin. Harvoin tapaa kirjan pohjalta tehtyä elokuvaa, josta näin paljon asioita on muutettu, ja vielä huonompaan suuntaan. Jackista tehtiin täydellisen sydämetön hirviö, hänen sekoamistaan ei juurikaan selitetty, jonka lisäksi elokuvaan lisättiin kaikenlaisia typeriä "kauhun kliseitä" (kaksostytöt, veriaallot, kirves yms.) Hohdon tarkoitushan on olla kirja, jossa ei juurikaan ole tällaisia kliseitä. Eniten ärsytti se, että Jack käytti aseenaan krokettimailaa, ei suinkaan kirvestä. Elokuvan loppu oli myös todella tökerö.

Perusideahan on siis Hohdossa se, että hotelli on paha, ja Jackin sekoaminen on hotellin  pahojen voimien syytä. Jack ei oikeastaan edes sekoa itse, vaan hotellin voima ottaa hänet valtaansa. Kirjan takakannessakin lukee: "Hotellissa asuu paha voima - ja sekin hohtaa."

Kirjassa koskettavaa oli se, miten Jack aina välillä muuttui omaksi itsekseen, kun hotellin voima väistyi hänestä. Minä en pysty muistamaan, oliko elokuvassa mitään tällaista kohtaa. Luultavasti ei, se sopisi elokuvan tyyliin.

kossuhepe

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Maaliskuu 18, 2007, 10:45:25 »
Itse katsoin ensimmäistä kertaa 6 vuotiaana en ymmärtänyt kyllä niinkun mitään nytten 7 vuotta myöhemmin katsoin uudestaan ihan hyvä leffa hieno fiilis kun se Iskä tulee ovesta läpi "Daddys comin´g home" :D. Mutta kyllä pahempiakin kauhuleffoja on nähty...

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #17 : Maaliskuu 24, 2007, 09:12:51 »
Minusta kirja oli niin paksu ja tylsä että rakastin tätä elokuvaa enemmän jossa Stephen King oli mukana tekemässä eli se neljä tuntinen televisiossa esitetty jonka pienenä näin ja sain hieman traumoja, rakastan sitä silti.
Julien, you're slow-motion suicide.

Ajatelma

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 30, 2007, 21:37:07 »
lainasimpa Hohdon kirjastosta kun en ollut aikoihin nähnyt ja pakko sanoa ettäHohto on tunnelmaltaan niin ahdistava ettei ole tottakaan :D harva elokuva löytää samaa piinaavaa tunnelmaa :P

elokuva on välillä hieman turhan epälooginen ja irrallinen kirjaan. kun kirjassahan oli että se hotelli on paha? niin elokuvassa se ei oikein tullut selville.
ja se lopun valokuva? mietin että mitähän se mahtoi tarkoittaa...  toisaalta pidän siitä että en ymmärrä kaikkea elokuvista, se tuo tietyn fiiliksen, mutta tässä jäi nyt harvinaisen epäselväksi asiat. Oliko Jack syntynyt uudelleen? oliko kaikki pelkkää mielikuvitusta? mitämitämitä? liian vaikeaa, siihen ei tunnu olevan oikein mitään järkeen käyvää selitystä :P

elokuva on paikoitellen melko floppaavan oloinen, kliseinen, typerä, mutta pelkkä se tunnelma nostaa elokuvan kauhuklassikojen joukkoon. Jack Nicholson on kasvot joilla sopii näytellä hullua ja mielipuolista oikein loistavasti ja koko olemus oli jotenkin niin... rosoisen hullu että se toi uskottavuutta hahmolle. Jackin vaimo taas... en pitänyt :/
mutta Danny-poika. awww! niin ihana :D

Poissa Schizo

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Heinäkuu 13, 2007, 22:09:13 »
Hohto on ehdottomasti omia kauhuleffasuosikkejani. Kirjaa en ole lukenut, mutta pitäisi varmaankin joskus käydä myös sitä läpi. Omalla kohdallani Hohdon vaikuttavuus perustui nimenomaan koko elokuvan yleiseen ahdistavaan tunnelmaan ja itseäni karmii yleensäkin jo aika paljon ajatus ajautua "vangiksi" kauas asutuksesta. Mielestäni Hohto on muutenkin visuaalisesti varsin tyylikkäästi tehty, kuten Kubrickin elokuvat yleensäkin. Jack Nicholsonin roolisuoritus mielestäni varsin verraton.

Hohto on kuitenkin sellainen elokuva, joka on jäänyt mieleen pidemmäksikin aikaa sen nähtyäni. En ole nähnyt nyt tätä elokuvaa ainakaan yli vuoteen, mutta mielessäni palaan siihen silti aina vähän väliä yhä uudelleen. Yleensä en pelkää kauhuelokuvia tai koe niitä kovin ahdistavina, mutta Hohto onnistui olemaan paikoitellen aika ramaiseva.
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I'm out of control and at times hard to handle.
But if you can't handle me at my worst then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Cata

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Heinäkuu 17, 2007, 19:48:39 »
Hohto kuuluu kyllä suosikkikauhuelokuuvini. Siinä ei mässäillä väkivallalla niinkuin monessa muussa kauhuleffassa. Elokuvan tunnelma vie katsojan mennessään eikä katsoja saa silmiään irti ruudusta. Jack Nicholson on aivan loistava tässä elokuvassa. :)

viuhpiipore

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Syyskuu 22, 2007, 12:18:57 »
Kysymys kuuluu: Mitä mieltä olette elokuvasta? Liikaa verta?

Omasta mielestäni Hohto on yksi mahtavimmista elokuvista, vaikka verta roiskuukin. Ohjaaja on onnistunut vangitsemaan katsojan mielenkiinnon, eikä leffa tylsistytä. Ainoastaan juoni on hieman aukkoinen... Tai sitten minä en ymmärrä mitään...

Miksi ne "haamut"/sen Gradyn murhaamat tyypit ja itse Grady pystyy puhumaan, koskemaan ja tekemään asioita, eks ne kuitenkin ole kuolleita?

Sekoaako Jack (se mies, joka tuli hulluksi) aina sillon, kun Danny hohtaa? Ja miten Jack pystyy näkemään ihmisiä, ja kuulemaan ääni ympärillään (esim. baarikohta), jotka ovet olleet hotellissa joskus?
Kannattaa ehdottomasti lukea Hohto (jonka on kirjoittanut Stephen King).
Se kertoo vastaukset noihin kysymyksiin.

Omasta mielestäni se on ihana leffa, Nicholson on niin hyvä näyttelijä. Ekan kerran kun katsoin sen, olin ihan kuset housussa. Muut kerrat kun olen katsonut sen, olen vain säikähtänyt joissain kohdissa (kuten siinä missä Jack tulee sieltä pylvään takaa ja tappaa Halloranin.)

Siitä kirjasta vielä, että se on huimasti erilainen kuin leffa ja mielestäni joissain määrin parempikin. Kannattaa siis lukea. 8)

Poissa Astral Romance

• Vuotislainen
« Vastaus #22 : Toukokuu 17, 2008, 10:08:08 »
Rakastan kauhuelokuvia, ja Hohto on kyllä jaetulla ykkössijalla The Ringin kanssa ^^ Löytyy hyllystäni ja olen katsonut moneen kertaan ;)

Pari kaveriani valittivat, että oli aivan hirveän tylsä elokuva, ei mitään pelottavaa yms. Minusta Hohto on todella ahdistava ja aivan ihana. Erityisen paljon kammoan niitä siniasuisia pikkutyttöjä, kun ne hyppäävät ties milloin mistäkin :) Musiikkia on käytetty nerokkaasti. Yleensä musiikista voi jollain tasolla aavistaa, että nyt sieltä kulman takaa pomppaa hirviö tai jotain muuta, mutta ei Hohdossa. Musiikki pysyy taisaisen rauhallisena, kun kaksi kirveellä paloiteltua pikkutyttöä ilmestyy käytävään. Toinen mahtava kohta on se, kun Danny ja Wendy kävelevät labyrintissä. Musiikki voimistuu pahaenteisesti ja... Teksti "Tuesday" pamahtaa ruutuun :D Säikähdän yleensä sellaisia yhtäkkiä tapahtuvia kohtauksia.

Rakastan Jack Nicholsonia, hän on lempinäyttelijöitäni ^^

Mielestäni verta ei ollut liikaa. Se ei mennyt missään vaiheessa sellaiseksi mässäilyksi. Juoni on minusta hieno ja omaperäinen, kuten on toteutuskin.

Omia suosikkeja ovat myös "Come on Danny... Come play with us... We can be together forever and ever and ever..". Se nostattaa aina kylmät väreet.
Toinen klassikkorepla on tietenkin "Heeeeeere's Johnny!" jota tykkään lainailla sopivissa tilainteissa ;) Olen muuten ihan varma, että joku Hohdossa esiintynyt repla löytyy jostakin Nightwishin kappaleesta
Sitten on se "Redrum" juttu. Rakastan sanaleikkejä! Aivan ihana, nerokas ja pelottava :)
Myös se kohta, jossa Jack seisoo ehkä minuutin sama lasittunut ilme kasvoillaan on ahdistava. Olisi kamala nähdä oma isä sellaisena :)
"All work with no play makes Jack a dull boy" :D Kaavailin juuri eilen, että pitäisi kirjoittaa samalla idealla kirja. Kirjoitan, ja luen sen, katsotaan olenko enää järjissäni ;)

Anteeksi päättömästä listauksesta ja ihkutuksesta, mutta tämä on täydellinen elokuva ^^ Ekalla katsontakerralla kyllä paljon jää hämäräksi, mutta ei se haittaa. Aukkoisuus on vain kivaa, jää tilaa omille havainnoille ja päättelyille.

-Astral Romance

Blue Raven

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Toukokuu 27, 2008, 18:43:55 »
Haha, en vieläkään ole uskaltanut katsoa leffaa loppuun (vaikka tiedänkin aika tarkalleen juonenkulun) :D Kubrick on kyllä niin nero että huhhuh. Näen yhä painajaisia siitä portaikko-kohtauksesta.
Ja vaikka nyt ajattelee, että "ääh ei se niin kamala ollut mitä mä mamoilen" niin kun sitä alkaa katsoa... ei vaan pystykään. Jotenkin se tunnelma... ja crazy-nicholson. hui.

Mutta kyllä mä vielä joskus en uskallan katsoa. You'll see... :)

Boogey

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Toukokuu 27, 2008, 21:19:22 »
Hohdossa on paljon hyviä kohtia, ja se tosiaan vangitseekin mukaansa. Mutta, en pidä siitä ettei elokuva pysy kirjan juonessa mukana. Tämän takia ei varmaankaan kannata lukea kirjoja. -__-' Mainitsen tästä nyt esimerkkinä sen, että Jackin vaimo on kirjassa blondi, mutta elokuvassa musta tukkainen. Ja tärkeämpänä sen, ettei ohjaaja ole oikein ymmärtänyt kirjan ideaa. :/