Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä kotimaisista leffoista?  (Luettu 5943 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Mitä mieltä kotimaisista leffoista?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 02, 2008, 20:13:48 »
Minä olen onnistunut välttämään suomalaisia elokuvia suhteellisen hyvin: en edes muista milloin olisin viimeksi katsonut sellaisen.

Valitin jokin aika sitten kaverilleni, ettei meillä osata tehdä muuta kuin sotaleffoja ja romanttista komediaa (tai jotain vastaavaa...?). Siinä ehkä syy siihen, miksei kotimainen nappaa. Aiheet eivät ole kovin monipuolisia ja voi sitä melankolian määrää, jota löytyy myös kotimaisesta musiikistakin ;) Muistan kylläkin pitäneeni elokuvista Helmiä sioille ja Heinähattu ja Vilttitossu, joten eivät asiat mitenkään huonosti ole. Mutta niin, tarjonnasta ei vain löydy elokuvia, joissa olisi minua kiinnostava aihe.
Suomalaisissa elokuvissa on myös se huono puoli, että samat näyttelijät tuppaavat olemaan joka leffassa (joo tiedän, Suomi on pieni maa) ja sekin vielä, että aina ei meinaa saada vuorosanoista selvää kun puhe on sellaista ihme mutinaa.

Sitä todella hyvää kotimaista elokuvaa odotellessa pitäydyn ulkomaisissa :)

Ja loppuun pikkuinen offi: joskus huomaa, että suomalaiset tv-sarjat voivat olla todella hyviä! Ja ei, nyt en puhu Salkkareista. Tarkoitin esim. Tahdon asiaa.

Poissa Schizo

• Vuotislainen
« Vastaus #26 : Heinäkuu 02, 2008, 23:04:47 »
Itseltäni löytyy 24 suomalaista leffaa ja niistä voisin myydä yli puolet.. Enää en juuri jaksa edes käydä katsomassa suomalaisia elokuvia. Viime vuosien poikkeuksina voisi pitää Dome Karukosken elokuvia, etenkin kaupallisemman Tyttö sinä olet tähti -leffan jälkeen tehtyä Tummien perhosten kotia. Varmaan kun mies saa enemmän kokemusta ja varmuutta, niin kykenee tekemään lisää kiinnostavampiakin elokuvia.

Sinänsä musta kyllä tuntuu, että elokuva Suomessa on varmaan menossa parempaan suuntaan tai siis ainakin jotain muutosta on tapahtumassa, kuten esim. suomalaisia kauhuelokuvia pitäisi kait tänä tai ensi vuonna ilmestyä ja itse olen nähnyt vain yhden suomalaisen kauhuleffan (Kuutamosonaatti tms) ja ei kai sen lisäksi niitä kovin montaa muuta ole tehty, paitsi sitten vähän indiemäisesti.

Suomalaisista ohjaajista varmaankin piristävin on Aki Kaurismäki, koska hän on aidosti suomalainen ohjaaja ja muutenkin aika auteurimainen, mikä ei Suomessa jostain syystä taida olla kovin yleistä. Hänellä on paljon mielikuvitusta ja rohkeutta kokeilla asioita, mitkä tuntuvat hänestä hyvältä ja en usko että kovinkaan moni suomalainen ohjaaja tekee niin.. Kaurismäki ei tee elokuvia miellyttääkseen jokaista ja tavoittaakseen jokaisen, vaan haluaa oikeasti näyttää elokuvillaan jotain, mikä sekin on harvinaista tässä maassa. Toisaalta jos Kaurismäkeä sitten vertailee joihinkin ulkomaisiin ohjaajiin, niin hän on musta aika keskiverto.

Raha se varmaan onkin suomalaisen elokuvan suurin ongelma, kaikin tavoin. Rahaa ei riitä niiden tekemiseen ja niiden menestymisen on oltava varmaa ja elokuvia yritetään suunnata lähinnä vain tietylle yleisölle ja niistä koitetaan tehdä "mainstreamia", mikä kuitenkin aina omaan silmään näyttää pelkästään katsojien aliarvioimiselta. Täällä ei oikeastaan varmaan uskalleta edes tehdä mitään rohkeita ja erilaisia ja jopa provosoivia/häiritseviä/kantaaottavia/you-name-it elokuvia, mikä kuitenkin saattaisi piristää valtavasti suomalaista elokuvakenttää..

Ongelmahan on myös se, että näyttelijöillä on teatteripohja eli teatterinäyttelyn maneerit tuodaan myös elokuvakameran eteen, mikä ei kertakaikkiaan toimi (katsokaa esimerkkiä Salkkareista) ja näytä luontevalta. Sinänsä näyttelijöillä pyyhkii varmaan paljon paremmin jossain USA:ssa, missä elokuvanäyttelylläkin voi tienata elantonsa, toisin kuin täällä. Samojen näyttelijöiden käyttö jokaisissa elokuvissa on todella häiritsevää, esim. joku Mikko Leppilampi on varmaan about jokaisessa suomielokuvassa mitä käyn katsomassa. :D

Nojuu, mättää kai suomalaisissa elokuvissa muukin kuin raha ja näyttelijät, en tiedä. Pohjoismainen elokuva ei muutenkaan juuri iske minuun, muutamia poikkeuksiahan tietysti aina on, mutta yleisesti ottaen sanoisin, että etsin elokuvani muista maista. Itse en oikein pidä edes näistä ns. legendaarisista suomalaisista ohjaajista kuten Risto Jarvasta ja Matti Kassilasta. Näistä uudemmista joku Paha maa lähinnä jotenkin hävetti, olihan se varsin erilainen vrt. muut niihin aikoihin tulleet kotimaiset elokuvat, ja esim. Game Over taas oli ehkä yksi typerämpiä elokuvia mitä olen koskaan katsonut.
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I'm out of control and at times hard to handle.
But if you can't handle me at my worst then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Poissa Damien

• greatest hit
  • Vuotislainen
    • erinomainen ihmislapsi
« Vastaus #27 : Elokuu 02, 2008, 19:12:37 »
Itse pidän lähinnä suomalais-ruotsalais-elokuvista, muun muassa Äideistä parhain ja Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä ovat lempielokuviani (ei sillä että populäärimusiikki pesisi kirjaa, se on tuhat kertaa leffaa parempi, mutta silti elokuva on mielestäni erittäin taidokkaasti tehty! huomattavasti paremmin kuin tietyt nimeltämainitsemattomat amerikkalaiset leffat jotka pohjautuvat kirjaan.) Mutta en väitä että suomalaiset elokuvat olisivat huonoja. Tykkäsin tosi paljon Jadesoturista. Idealtaan se oli mielestäni erittäin kiehtova, kietoa yhteen kahden eri kansallisuuden historiaa/kulttuuria, toteutus ei välttämättä ollut aivan sen arvoinen, mutta pidin silti. Ja jos tässä nyt ruvetaan listaamaan hyviä suomalaisia elokuvia, niin Helmiä ja sikoja on mahtava, Heinähattu ja vilttitossu, Pelikaanimies, kyllä toimii ja kaikki Speden leffathan nyt ovat ihan klassikkoja.

Tottakai joukkoon mahtuu myös lukemattomia määriä huonoja elokuvia, mutta eiköhän niin ole joka maassa. Tuntuu vain vähän siltä, että suomalaiset ottavat aika useasti huomioon vain huonot ja unohtavat ne helmet.

Eikä tarvitse olla miljoonien budjetteja että saa aikaan hyvän elokuvan! On typerää väittää niin. Suomesta löytyy todella hyviä näyttelijöitä ja todella hyviä ohjaajia, kyllä täällä saadaan paljonkin hyvää aikaan. Muutenkin, omasta mielestäni suomalainen (ja brittiläinen) huumori on paljon parempaa kuin tuolla rapakon takana. Sitten on vielä se suomalainen tunnelma, jota joku tuolla aiemminkin luonnehti hyvin että "Sitä kun lähtee kadulle tallomaan leffan jälkeen, niin siellä kohtaa sen saman maailman ja todellisuuden." (hyvin sanottu, näin btw)

Se minun on kyllä pakko myöntää, että Suomessa tehdään parempaa teatteria kuin elokuvia (ja mini tv-sarjoja! voisinkin kirjoittaa tähän kymmenen kertaa pidemmän sepustuksen suomalaisista minisarjoista ja niiden loistavuudesta), mutta tässä varmaan kävikin jo aika hyvin selväksi, mitä minä suomalaisista elokuvista ajattelen.
23 seconds on the floor Is all (s)he needs, And not a minute more

Poissa Naelath

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Syyskuu 28, 2008, 01:04:37 »
En keksi ainuttakaan suomalaista elokuvaa josta pitäisin. Olenkin lopettanut yrittämisen löytää hyvää tekelettä, joten en enää edes vaivaudu katsomaan.
Ensinnäkin suomen kieli kuulostaa tökeröltä elokuvissa, enkä pidä siitä pätkääkään. Niin teennäistä ja repliikit yleensä aivan kammottavia. Ei, suomen kieli ei istu minun korvaan elokuvissa.
En pidä myöskään suomalaisista näyttelijöistä, en tiedä missä vika, mutta itseäni kukaan ei osaa vakuuttaa. Ehkäpä ulkomaalaisessa elokuvassa, jossa ei puhuta suomea?
Aiheet ovat myös järjestään tylsiä ja ahdistavia. Suurimpia syitä miksen halua katsoa suomalaisia leffoja. Aiheet ovat niin läheisiä (koska liittyy suomalaisiin?) että minua alkaa aina ahdistaa semmoiset leffat. Suomen kieli + synkkiä aiheita = ahdistus.
Jos nyt pitäisi löytää jotain elokuvista, mikä liittyy vähän suomalaisiin, niin Renny Harlinin Deep blue sea. Hah. Joka tapauksessa, minulta ei löydy elokuvahyllystä ainoatakaan suomalaista elokuvaa, sääli.
Your cage may not have bars but it’s still a cage.

Cyria

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Helmikuu 08, 2009, 17:14:53 »
Mielestäni kaikki kotimaiset leffat on ihan surkeita.
Ne on pienellä budjetilla tehty, eli ei ikinä kannata odottaa mitään erikoistehosteita, räjähteitä, yms.
Sitten kaikki nuorisoleffojen päähenkilöt on kaikki ihan sellaisia typeryyksiä tekeviä teinejä... Kaikki vaan sekoilee, ja sit ne joutuu kärsimään seuraukset. Ja suomalaiset leffat on joko hillittömiä käkätysleffoja, tai sit sellasia synkistely-nyyhkyelokuvia.
Koettaisivat tehdä jotain aitoa, tai sitten fantasiaa.
Esim. Remeksen kirjoista voisi saada aikaan edes jotakin. Tai Ilkka Auerin Lumen ja Jään Maa-sarjasta.

Nooraijai

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Maaliskuu 21, 2009, 13:07:51 »
En pahemmin pidä näistä suomalaisista leffoista. En tiedä oikein mistä se johtuu. Ehkä minulla on ennakkoluuloja, tai sitten ei, mutta olen tuossa nyt joitain nähnyt, ja niistä en pitänyt. Ne eivät olleet yhtään minun makuuni. Nyt lähiaikoina en sitten olekaan enää niitä katsellut.

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #31 : Maaliskuu 22, 2009, 20:53:20 »
Minä(kään) en oikein ole suomalaisten leffojen ystävä. Voi olla että se johtuu siitä etten ole jaksanut katsoa hirveän montaa kotimaista leffaa, mutta niiden perusteella olen muodostanut mielipiteen, että suomalaiset leffat on yleensä vähän hutaistuja, toisiaan liikaa muistuttavia ja tönkösti näyteltyjä. Tuntuu siltä, että suomalaiset leffat ovat kaikki joko kun-mikään-ei-tunnu-miltään- leffoja (porukka ympärikännissä läpi leffan ja kellään ei mene ikinäkoskaan hyvin) tai hah-hah- komedioita (Kummelit tms), niin, tai sitten jatko- tai talvisotaleffoja. Joo, toki muunkinlaisia leffoja on Suomessa tehty, mutta kuitenkin suurimman osan suomalaisista leffoista voi heittää johonkin noista laatikoista, ja jos mikään aiheista ei kolahda, niin kotimainen leffatarjona on pakko kiertää kaukaa.

Tönkköys. Enpä sitten tiedä, onko vain niin että suunnilleen kaikki suomen kielellä näytelty kuulostaa kornilta, vai onko minussa jotain vikaa, mutta niin se vain tuntuu menevän. Vaikka voi olla, että se johtuu siitä, että useimmissa leffoissa puhutaan helsinkiläisittäin, mikä näin keskisuomalaisen näkökulmasta tuntuu teennäseiltä. Tai ehkä Suomessa vain on vähän hyviä näyttelijöitä. En tiedä.
Niin ja minua ärsyttää kotimaisissa leffoissa aavistuksen verran myös se, että näyttelijät on suunnilleen joka leffassa samat.

Pienibudjettisuus ja erikoistehosteiden puute taas ei minua vaivaa. Ei siinä mitään, ettei ole hienoja tehosteita, jos vain olisi hyvä kässäri ja idea ja näyttelijät - harmi, ettei vain useimmiten ole.

Mutta kyllä Suomessa on ihan hyviäkin leffoja tehty. Esimerkiksi Jadesoturista pidän paljonkin - siinä ei töki oikeastaan mikään, paitsi vähän sekava juoni.
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #32 : Maaliskuu 23, 2009, 11:12:51 »
Pidän kanssa levottomista,pelikaanimies,menolippu mombasaa,risto räppääjä,helmiä ja sikoja,matti,vares..niitä löytyy.Kyllä Suomessakin osataan tehdä.Näissä elokuvissa ja samat tutut näyttelijät ja he ovat hyviä,osaavat roolinsa.Kuten Jasper Pääkkönen,Juha Veijonen..
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
« Vastaus #33 : Maaliskuu 27, 2009, 11:52:36 »
Parhaita suomalaisia taitaa olla Pohjanmaa ja Häjyt. Pohjanmaa elokuvan "jatko-osa" Amerikanraitti oli surkea esitys. Näyttelijä vaihtui toisessa elokuvassa joten koko elokuva tuntui ihan erilaiselta ja kun tapahtumat tapahtui pääosin amerikassa.

Häjyt oli aivan mahtava! Tykkäsin kovasti vaikka olikin aika masentava ja niin edelleen. Taneli Mäkelä on yks parhaista suomalaisista näyttelijöistä. Samaten oli Åke Lindman. Harmi kun meni kuolemaan. :(

Poissa Hippogriff

• :)
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SicklePotion51
« Vastaus #34 : Maaliskuu 28, 2009, 14:22:33 »
Huhhuh, kaikki suomalaiset elokuvat ovat niin samanlaisia, ja kaikenlisäksi sisältävät lähes aina samat näyttelijät, mm. Jasper Pääkkönen,  Juha Veijonen yms. Esimerkiksi Matti-elokuva sisälsi muutaman hyvän letkautuksen alussa, mutta loppua kohti elokuva meni vain surkeammaksi aina pohjanoteeraukseen saakka. Samoiten molemmat Varekset. Mutta ehkä kaikkein huonoin näkemäni suomalainen elokuva on Pelikaanimies, joka oli kerrassaan niin surkea, että alkoi melkein itkettämään. Onneksi en sentään katsonut sitä loppuun asti.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Huhtikuu 12, 2009, 19:11:38 »
En tykkää yhtään. Olen nähnyt aika monia suomalaisia elokuvia, mutta yksikään niistä ei ole läheskään yhtä hyvä kuin parhaat ulkomaiset elokuvat. Jotenkin tuntuu, että melkein kaikissa suomalaisissa elokuvissa "hauskuus" perustuu siihen, että rumat ihmiset örveltävät kännissä ilman vaatteita ja kiroilevat hirveästi. Erittäin harva suomalainen komedia on oikeasti hauska (tosin samaa pätee muunkin maalaisiin, komedia taitaa olla tosi vaikea laji). Lisäksi suomalaisissa elokuvissa ärsyttää se, että niissä on oikeasti ihan aina samat näyttelijät. Onhan se toki ymmärrettävää näin pienessä maassa, mutta siinä on se huono puoli, että jos ei tykkää jostain tietystä näyttelijästä, niin sitä on tosi vaikea vältellä :D Ja alkaa muutenkin kyllästyttää se samojen naamojen katselu, vaikka osa näyttelijöistä onkin toki hyviä.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #36 : Huhtikuu 15, 2009, 18:19:24 »
Minä en juurikaan perusta kotimaisista leffoista, eivät vain ole makuuni sen puoleen uudet kuin vanhatkaan. Sitä en kuitenkaan kiistä, etteikö Suomessa yhä tehtäisi menestysleffoja (omalla mittapuullamme) jotka ovat hyviäkin, mutta minuun eivät jostain syystä kolahda. Onhan näitä vaikka millä mitalla muitakin kotimaisia leffoja kuin nämä nuorisoleffat, jotka muuten peittoavat esim. jenkkien nuorisoleffat mennen tullen.

Kammottavinta, mitä viime vuosina Suomessa on kyhätty, oli Jadesoturi... Aivan käsittämättömän huono leffa - osasyy taisi olla se, etteivät tuon tyyppiset muutenkaan kolahda minuun.

Häjyt oli aivan mahtava! Tykkäsin kovasti vaikka olikin aika masentava ja niin edelleen.
Yksi niistä harvoista kotimaisista leffoista, joista minäkin satun pitämään. :)
Tuo synkkyys yms. olivat minusta juuri sopivia tuohon leffaan, tuon tyyliset suomalaiset leffat ovat oikeastaan melkeinpä ainoita joista pidän, jos nyt yleisesti ottaen katsotaan (eikä niitäkään ole kokonaisuudessaan kuin pari).

Mielestäni kaikki kotimaiset leffat on ihan surkeita.
Ne on pienellä budjetilla tehty, eli ei ikinä kannata odottaa mitään erikoistehosteita, räjähteitä, yms.
Sitten kaikki nuorisoleffojen päähenkilöt on kaikki ihan sellaisia typeryyksiä tekeviä teinejä... Kaikki vaan sekoilee, ja sit ne joutuu kärsimään seuraukset. Ja suomalaiset leffat on joko hillittömiä käkätysleffoja, tai sit sellasia synkistely-nyyhkyelokuvia.
Koettaisivat tehdä jotain aitoa, tai sitten fantasiaa.
Minusta nuo kaikki mainitsemasi seikat nimenomaan ovat aitoa suomalaista meininkiä - ehkä hieman kärjistettynä, mutta kuitenkin.
On ihan mukava toisaalta katsella vähän pienemmällä budjetilla tehtyjä leffoja, joissa ei mässäillä erikoistehosteilla sun muilla.

Minusta suomalaiset näyttelijät eivät missään nimessä ole huonoja, vaikka teatterillisia piirteitä leffarooleissakin on nähtävissä. Suomessa vain on jo näyttelijöidenkin suhteen vallan erilainen kulttuuri kuin vaikkapa Hollywoodissa - Suomessa näyttelijät tuntuvat maanläheisiltä ja todellisilta, kun taas Jenkkilässä on aivan muuta. Onhan se tietty selvä, ettei Suomen mittakaavassa kyetä läheskään samaan, mutta ei minusta välttämättä tarvisikaan.
Leffojen rahoitus on aina niin kiven alla, ettei täällä kovin surkeat kässärit pääse edes läpi, vaan ne parhaat poimitaan.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #37 : Huhtikuu 17, 2009, 18:33:26 »
En henk.koht. pidä suomalaisista elokuvista paljoakaan. Olen vain tottunut kuulemaan elokuvissa englantia, ja Suomessa ei edes ole kovin hyviä näyttelijöitä (vain komediassa). Ja joku sanoikin, että tehosteet ovat huonompia. Niin ovat, ja äänenlaatu ja kaikki. Itse olen tykästynyt joko todella suuren budjetin elokuviin tai sitten aivan minimaalisen budjetin omaaviin. Eli joko kaikki tai ei mitään.

Olen myös huomannut etten katso ikinä elokuvateatterissa suomalaisten näyttelemiä elokuvia. Katsoin kerran Jussi-gaalan (tai jonkun sellaisen kuitenkin) ja en tunnistanut yhtään elokuvaa. Kaikki olivat ihan hatusta vedettyjä.

Ainoa hyvä asia suomalaisissa elokuvissa taitaa olla, että vitsit onnistuvat suomalaisittain paremmin kuin ne suomennettuna englannista onnistuvat. Tietenkin jotkut legendaariset Uuno Turhapurot ja nämä joita muissa maissa ei varmaan edes voi kuvitella tekevän, ovat hyviä ja poikkeuksellisen hauskoja::Dd
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa sunshine

• törmäsi ikkunaan
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornGhost192
« Vastaus #38 : Toukokuu 24, 2009, 19:04:37 »
Minä(kään) en oikeastaan tykkää suomalaisista leffoista, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Suomalaisita elokuvista hyviä, tai kohtuullisen hyviä, ovat Tyttö sinä olet tähti ja FC Venus.

En oikein osaa sanoa miksi en pidä yleensä kotimaisista leffoista. Ehkä se johtuu, kuten jotkut on jo sanonutkin, pienemmästä budjetistä ja henkilökohtaisesta sanoisin, että suomalaiset elokuvat ovat jotenkin vaatimattomia, joka johtuu varmaan pienstä budjetisa ja tehosteiden vähyydestä..

Kammottavinta, mitä viime vuosina Suomessa on kyhätty, oli Jadesoturi...
Olen täysin samaa mieltä, en edes tajunnut kunnolla koko leffaa, mielestäni se oli aika sekava..

Katsoin kerran Jussi-gaalan (tai jonkun sellaisen kuitenkin) ja en tunnistanut yhtään elokuvaa. Kaikki olivat ihan hatusta vedettyjä.
Täytyy myöntää, että minullekin on käynyt näin muutamankin kerran, en tiedä edes puoliakaan Suomessa tehtävistä elokuvista saati sitten niiden juonista ja näyttelijöistä.
Ole itse se muutos, minkä haluat maailmassa nähdä

Poissa emwt

• Hovisäätäjä
  • Vuotislainen
  • Rohkelikko vai Luihuinen?
« Vastaus #39 : Toukokuu 25, 2009, 11:46:42 »
Kotimaisia leffoja (ja tv-sarjojakin) vaivaa yleisesti epätasianen näyttelijätyö. Monesti leffoissa on pari hyvää näyttelijää, jotka osaavat asiansa ja sitten sivurooleissa olevat vähän heikommat näyttelijät kaikkine virheineen loistavat kuin lamput. Ehkä vika on ohjauksessa, koska hyvän ohjaajan pitäisi pystyä tasoittamaan eroja ja preppaamaan muitakin kuin pääroolien esittäjiä.
Muutamia hyviä elokuvia tulee mieleen, esim. tässä äskettäin pyörinyt Toinen jakalka haudasta, jossa on mielenkiinoinen juoni, tasainen näyttelijätyö ja jännää kamerankäyttöä. Toinen hyvä on komediaa edustava Emmauksen tiellä, jossa on simppeli idea ja hyväntuulinen tunnelma sekä hyviä, vaikkakin kliseisiä, hahmoja.
Kaiken säätämisen keskipisteessä.

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
« Vastaus #40 : Toukokuu 25, 2009, 14:50:11 »
Tönkköys. Enpä sitten tiedä, onko vain niin että suunnilleen kaikki suomen kielellä näytelty kuulostaa kornilta, vai onko minussa jotain vikaa, mutta niin se vain tuntuu menevän. Vaikka voi olla, että se johtuu siitä, että useimmissa leffoissa puhutaan helsinkiläisittäin, mikä näin keskisuomalaisen näkökulmasta tuntuu teennäseiltä. Tai ehkä Suomessa vain on vähän hyviä näyttelijöitä. En tiedä.
Niin ja minua ärsyttää kotimaisissa leffoissa aavistuksen verran myös se, että näyttelijät on suunnilleen joka leffassa samat.

Aivan kuin minun kirjottamani. Minäkin keski-suomessa asun ja olen tottunut kuulemaan vain tätä keski-suomalaisten puhetta, niin jotenkin se "helsinkiläisaksentti" kuulostaa elokuvissa juuri tuolta teennäiseltä. Suomen kieli on kyllä muutenkin varmaan vähän kömpelöä tai jotain. Ennemmin minä kuuntelen englantia elokuvissa kun suomea. Minuakin ärsyttää juuri tuo sama, kun näyttelijät ovat melkein samat joka leffassa. Ja se ärsyttää myös kun ne henkilöt puhuu, niin se kuulostaa niin kovalta ja sellaselta, ei ollenkaan "pehmeältä" niinkun näissä amerikkalaisissa tai muissa. Sama ongelma kyllä tv-sarjojenkin kanssa. Se on vaan jotain niin ärysttävää.

Oikeastaan en ole katsonut kauheasti suomalaisia elokuvia. Olen nähnyt Tyttö sinä olet tähti, Lapsia ja aikuisia, Joki(se on kuvattu täällä (rupu)kaupungis missä asun !!!!), Saippuaprinssi ja tän tämmösiä. Noista mainituista oikeastaan mikään ei ole hyvä, juuri niiden "kovien ja pistävien" äänien takia. Niin joo Näkymätön Elina on hyvä! Eli siis kyllä ihan suomalaisia voin kattoa, mutta tykään paljon enemmän ulkomaalaisista.
Is this the real life, is this just fantasy ?

Leung

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Heinäkuu 30, 2009, 01:32:33 »
No suomalaiset leffat yleensä on jotenkin tylsiä ja tönkköjä, mutta on niitä tosi hyviäkin. FC Venus esimerkiks on tosi hyvä leffa mun mielestä, samoin kuin Helmiä ja sikoja ja Kielletty hedelmä, mut kahessa vikassa kyllä näkyy se tönkköys puhuessa jotenkin.. Monet puhuu niissä kirjakieltä, eikä se kuulosta ollenkaa niin luontevalta :D

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Elokuu 23, 2009, 01:55:38 »
Melkeen kaikki suomalaiset leffat on semmosia tönkköjä, eikä niistä saa mitään selvää ilman tekstityksiä. Kaikki on laitettu aina puhumaan kirjakieltä, vaikkei se sopiskaan siihen leffaan. Esimerkiks Kielletyssä hedelmässä mua ärsyttäää ku ne puhuu niin oudosti. Ja useimmat suomalaiset leffat on täynnä outoja kohtauksia. Jokaisessa leffassa on myös suunnilleen samat näyttelijät.

Tietysti löytyy jotain tosi hyviäkin suomalaisia leffoja, Sooloilua ja Tyttö sinä olet tähti esimerkiks. Molemmat oli hauskoja, eikä mun mielestä niinkään tönkköjä. Ja molemmista sai ihan hyvin selvää ilman tekstejäkin.

Poissa night eagle

• ficcikääntäjä
  • Vuotislainen
  • Just found my inner Slytherin
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #43 : Elokuu 23, 2009, 22:45:15 »
Mun mielestäni suomalaisissa leffoissa on yleensä niin samanlaiset ja niin moneen kertaan käytetyt aiheet, että oon kyllästyny. Esimerkiksi niissä ei oo muuta kuin kiroilua, ryyppäämistä, sekoilua jne. Tulee sellainen olo, että eikö ne muuta keksi! (mutta tämähän on tietysti vain minun mielipiteeni)
Ja puhe: Se tosiaan on tönkköä ja kirjakielimäistä.
Toki katson joitain suomalaisia elokuvia ja ihan jotenkin pidän, mutta koskaan ei ole enempiä sykähdyttänyt.

-night eagle-
Slytherin wannabe
Gryffindor fangirl
Rawenclaw in heart
Hufflepuff thanks to sorting hat

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #44 : Joulukuu 29, 2009, 13:49:06 »
Kotimaiset elokuvat... ääh, eivät tosiaan ole minun makuuni. Mielestäni niissä ei ole mitään päätä eikä häntää, eivätkä näyttelijätkään mielestäni ole mitään suuria tähtiä, vaan melko keskinkertaisia. Ja itse elokuvat: turhaa yrittämistä turhalla juonella, sanon minä. Jos kuulenkin jonkun elokuvan olevan suomalainen, lyttään sen lähestulkoon täysin, vaikken ole sitä nähnyt, koska saatan jo aavistaa, mitä tuleman pitäisi.

Jotkut vanhemmat suomalaiset elokuvat kyllä ovat katsomisen arvoisia, esimerkkinä näin Tuntematon sotilas sekä Pekka ja Pätkä -elokuvat. Niissä on sentään sitä jotain, mitä näissä uusimmissa elokuvissa ei nähty.

Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Hollye

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Tammikuu 05, 2010, 19:25:59 »
En pidä ollenkaan kotimaisista elokuvista, mutta jotkin elokuvat ovat ihan hyviä. Suurimmassa osassa kotimaisista elokuvista kiroillaan ja juodaan, en pidä sellaisesta. Tietysti kiroillaanhan ja juodaanhan ulkomaisissa elokuvissakin, mutta tuntuu ettei niin monissa. Juonet ja näyttelijät ovat myös todella tylsiä ja huonoja.

Poissa Semmé

• Sievä Sivetti
  • Vuotislainen
  • Bumtity Bumtity Bum! My life for you!
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #46 : Tammikuu 09, 2010, 22:03:58 »
Suomalaiset elokuvat olisivat hyviä, jos niissä ei puhuttaisi suomea. Itsen en suoraan sanottuna siedä koko kieltä. Se kuulostaa jotenkin niin.. typerältä?(olen pahoillani, mutten yksinkertaisesti vain tykkää suomen kielestä) Sama kuin ruotsi. Elokuviin se ei ainakaan sovi ollenkaan, enkä tykkää kyllä suomalaisista näyttelijöistä sen suuremmin. Suomalaiset näyttelijiät eivät minun mielesta yksinkertaisesti vaan osaa näytellä, tai sitten suomen kielellä ei voi näytellä hyvää suoritusta. Tai siihen saattaa myös vaikuttaa tuo juominen ja kiroilu ja jossain elokuvissa on huonot juonet.
No tietenkin on sitten niitä yksittäisiä suomalaisia leffoja jotka menettelee, mutta henkilökohtaisesti ne yököttävät minua. Anteeksi jos mielipiteeni loukkasi, mutta se on nyt vain on mielipiteeni.
”Teidän lakinne ja oikeutenne, ha, ha, ha, ha.  Niitähän minun pitikin ampua.”
-Homsantuu

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
« Vastaus #47 : Tammikuu 09, 2010, 22:59:01 »
Mitä ihmettä!? Eikö kukaan tosiaan pidä suomalaisista leffoista!? Äääää oonko ainut suomi fani täällä. o__o

Monet haukkuvat suomen kieltä, mutta minusta se kuulostaa ihanalta. Se on niin ihanan 'vaikea' ja raaka kieli. 8D
Suomessa on mielestäni todella hyviä näyttelijöitä. Monet näyttelijät käyvät erilaisiin rooleihin jne. Esimerkiksi Ismo Apell ja Peter Franzen osaavat mielestäni näytellä hyvin erilaisia rooleja.

Varmaan paras kotimainen leffa on Häjyt (muutamat sitä jo kehuivatkin). Se vaan yksinkertaisesti on niin huvittava, koskettava ja täynnä elinvoimaa (mistähän tuokin tuli...). Rööperi sen sijaan tuotti suuren pettymyksen. Se vaikutti alussa niin hyvältä, mutta osoittautui melko tylsäksi ja aivan liian masentavaksi minun makuuni. Näyttelijä kaarti kuitenkin oli huippu luokkaa. :DDDDD
Pohjanmaa-elokuva oli aika hyvä. Eka katselu kerta oli mahtava, mutta toisen kerran kun katsoin niin leffa oli vähän tylsä. Pohjanmaan jatko-osa Ameriikan Raitti oli ihan mukiinmenevä, mutta aivan typerä, kun näyttelijä vaihtui ja leffa oli jotenkin masentava... Ja noitten leffojen ns. kolmas osa Lakeuden Kutsu oli myös ihan katsottava ja sen olisi paremmin ymmärtänyt Pohjanmaan jatko-osaksi kuin Ameriikan Raitin vaikka tässäkin oli eri näyttelijä.

Minua voi siis varmaan sanoa suomalaisten leffojen faniksi. :DDD

salainensalatalo

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Kesäkuu 27, 2010, 14:52:58 »
En pidä. Ahdistavia, kuivia ja sitä vittua ja saatanaa pitää tunkea joka lauseeseen. Näin yleistettynä. Lastenelokuvat ovat tietysti erikseen ja niitä Suomessa tehdään mielestäni ihan hyvin. Harvoja hyviä suomalaisia leffoja joita olen nähnyt, on Häjyt ja Kalteva torni. Nämä eivät ole niin "suomalaiskansallisesti" kuvattuja kun monet muut, kiroilla ei sen enempää kun on tarvis ja kummassakaan ei juuri esiinny teinejä. En tiedä mikä mulla on elokuvateinejä vastaan mutta en vaan pidä niistä.

Poissa Tobin

• aka Tinna
  • Vuotislainen
  • leeroy
« Vastaus #49 : Elokuu 26, 2010, 18:26:00 »
Minusta ne ovat olleet tähän asti kaikki jotka olen nähnyt, täysin kuraa. Karkeasti sanottuna. Näyttelijävalinnat olivat ihan järjettömiä, näyttely on väkinäistä ja teennäistä. Suomalaiset leffat ovat aina olevinaan niin koskettavia tai hauskoja, ei voi sanoa muuta kuin parempaa suomalaista leffaa odotellessa.