Kirjoittaja Aihe: Pääsykokeet  (Luettu 21022 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Pääsykokeet
« Vastaus #75 : Kesäkuu 04, 2013, 10:18:10 »
Musta Koira, onnea valmistumisesta! Olen usein pohtinut, miten ihmiset pystyvät opiskelemaan todella kauan. Eikö pitkän opiskeluputken jälkeen tee jo mieli kokopäivätyöhön? Toki ymmärrän, että opiskeluun jää helposti koukkuun. Uuden oppiminen ja opiskelijaelämä muutenkin on mukavaa :)

Itse olen suunnitellut, kun/jos tässä parin kolmen vuoden päästä valmistun kasvatustieteen maisteriksi, viettäisin ensin viisi vuotta työelämässä ja sitten opiskelisin lisää, ehkä oikeustiedettä. Toki siinä työn ohella haluaisin opiskella kieliä, ranskaa ja ruotsia :)
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #76 : Kesäkuu 04, 2013, 17:03:16 »
^ Kiitos onnitteluista! Itse asiassa minulla ei ollut lainkaan suunnitelmissa opiskella näin kauan, vaikka mukavaahan opiskelu on ollut. Muistan, että kun menin yliopistoon, ajattelin sinisilmäisesti suorittavani tutkinnon ihanneaikataulussa eli viidessä vuodessa. Kävi niin, että viisi ensimmäistä vuotta opiskelin tosi aktiivisesti, lähes aamusta iltaan. Opintoviikkoja (jotka nykyisin ovat opintopisteitä) tuli tosi paljon, mutta koska olin koko ajan opiskellut muitakin aineita kuin pääainettani, opinnot venyivät. Kandin suoritin kuitenkin juuri siinä viidennen vuoden aikana. Sitten kuitenkin jouduin heräämään siihen tosiasiaan, että opintotuki oli loppumassa. Olin siis koko ajan opiskellut kokopäiväisesti, joten elin opintotuella. Sen loppuessa piti alkaa etsiä töitä. Olin ollut loma-aikoina postilla, joten minun oli helppo saada sieltä töitä. Tarkoituksena oli, että olisin tullut töihin aina tarvittaessa, mutta äkkiä huomasin olevani siellä koko ajan, ja lopulta tein vakituisen sopimuksen. Siinä vaiheessa tosiaankin alkoi olla jo vähän väsynyt pelkkään opiskeluun, joten kokopäivätyö oli ihan kivaakin. Vielä kivempaa oli saada kunnon tili laihan opintotukikauden jälkeen :) Kokopäivätyö kuitenkin hidasti opiskelua paljon enemmän kuin olin kuvitellut. Vaikkei minulla ollut enää edes paljon vaadittavia opintoja jäljellä, en saanut suoritettua niitä. Sitten otin vielä koiran, ja sen jälkeen oli käytännössä mahdoton enää opiskella, kun kaikki aika jakautui työn ja koiran kesken. Siksi opinnot ovat venyneet vielä toiset viisi vuotta. Niiden loppuunsuorittaminen on ollut mahdollista vain siksi, että olen ottanut pari pidempää palkatonta vapaata töistä.

Kerroin tämän kaiken varoittavana esimerkkinä muille opiskelijoille; opintojen aikataulua voisi ehkä suunnitella huolellisemmin kuin minä aikoinaan. Tosin nykyään opintoaika on muutenkin rajattu, ja se jo ehkä vaikuttaa siihen, ettei yliopistossa voi loisia ikuisuutta. Periaatteessa on kyllä mielestäni hyvä opiskella mahdollisemman laaja-alaisesti, sillä esimerkiksi oman laitokseni nykyiset tutkintovaatimukset ovat niin heppoisia, että ei sieltä kyllä kasva asiantuntijoita, jos opinnot juostaan läpi ihanneaikataulussa eikä opiskella lisäksi mitään muuta. Toisaalta siinä on vaaransa, mitä pidemmäs opinnot venyvät; jossain vaiheessa rinnalle tulee pakosti muuta, kuten juuri kokopäivätyötä, ja silloin voi olla vaarana, ettei opintoja saa koskaan kasaan. Lisäksi minulle kävi niin, että koska vietin lopun opiskeluaikani töissä enkä yliopistolla, vieraannuin täysin laitokseni kuvioista, eikä minulla nyt käytännössä ole kovin hyviä mahdollisuuksia saada oman alani töitä. Haluan pois nykyisestä työpaikastani, joka on aina ollut minulle vain tilapäistyö, mutta nyt on hyvin laihat mahdollisuudet löytää mitään muuta, ainakaan omalta alalta. Kannattaa oikeasti olla mukana oman laitoksen touhuissa aktiivisesti jo opiskeluaikana, jos haluaa nostaa mahdollisuuksiaan työllistyä opintojen jälkeen.

Tiivistettynä, kuten aiemmassa viestissäni sanoin, opiskelu on kivaa, ja periaatteessa kannattaa opiskella mahdollisimman paljon. Toisaalta, opintojen pitkittymisessä on vaaransa.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Nordamien

• Laitapuolen hyökkääjä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #77 : Kesäkuu 05, 2013, 11:54:32 »
Mää olin lukiossakin 2005-2011, on kokemusta, on selityksiä, on motivaatiota :D

Pääsykokeet tuli sitten missattua. Ei voinu mitään, en löytänyt sitä kutsulappua enää mistään, en laskinta enkä vissiin ees kynää aamul :D (Valmistautuminen meni putkeen, ainakin) Oli mul kassis henkkarit, rikkinäinen kolmioviivotin ja harppi jos ollu sitä kynänpidikettä. Ajattelin, että kun mulla tietääkseni on jo paikka ammattikorkeaan syksylle, jos työkkäri alkaa natiseen ja duunia ei löydy niin mietin vaan, että turhaa sitä on reissata paikalle istumaan arse homee pari tuntia kun ole edes mahdollisuuksia tehä mitään.

Pitää varmaan kysyä Lemmolta tietääks se mitään rakennustekniikasta, koska minähän en osaa rakentaa edes linnunpönttöjä ja oon asunut kaks vuotta talossa, joka on vinossa. Siis itse talo ja kaikki kaapit ja seinät. Joku satunnainen jatkoseuralainen huomas sen tuhdissa humalassa heti ja minä oon kelannu et on tää aika funky talo, ku on ovelasti laitettu kaikki tietosesti vinoo !
I hate hippies, those basterds ate mah cookies !

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #78 : Kesäkuu 05, 2013, 22:36:58 »
Joskus klo 3 aikoihin tai vähän sen jälkeen aamuyöllä olisi tarkoitus lähteä huristelemaan Joensuuhun, Karelia AMK:n viestinnän valintakokeeseen. Saas nährä, miten käy. Armeija on kuitenkin edessä tammikuussa, joten en taida aloittaa opiskeluja vielä syksyllä, vaikka paikan saisikin. Lisäksi taidan, kun näitä yhteishakuja nyt ehtii vielä useammankin tehdä ennen kuin palveluksesta vapautuu, yrittää vielä TAMKiin elokuvan ja television ko:ta, kun meni tänä vuonna hakemaan ihan viimeisinä päivinä ja enhän minä tietenkään mitään ennakkotehtävää ollut tehnyt... No, huolellisemmin ja ajoissa sitten ensi haku, jos Joensuussa ei nappaa tai alkaa Tampere kutkuttamaan enemmänkin.

Nukkuminen ennen lähtöä voisi olla nyt hyvä idea.

Onnittelut vielä tässäkin yhteydessä kaikille Vuotiksen keväällä valmistuneille, pääsykokeissa onneaan koittaneille ja koittaville.
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #79 : Kesäkuu 07, 2013, 14:57:04 »
Joskus klo 3 aikoihin tai vähän sen jälkeen aamuyöllä olisi tarkoitus lähteä huristelemaan Joensuuhun, Karelia AMK:n viestinnän valintakokeeseen.
Olin myös eilen Joensuussa pääsykokeissa (en siis AMK:ssa), ja paluumatkalla vastapäätä minua istui tyttö, joka oli myös ollut näissä viestinnän kokeissa. Siinä rupateltiin, kokeet kuulostivat ihan mukavilta. Aikoinaan olisin itse päässyt AMK-puolelle opiskelemaan graafista suunnittelua, mutta halusin kasvatustiedepuolelle yliopistoon. Toivottavasti Sinua onnisti :)

Kirjoitan muuten pääsykoeblogia, tervetuloa seuraamaan sitä täältä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2013, 10:40:22 kirjoittanut Röhkö »
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #80 : Maaliskuu 10, 2016, 15:30:46 »
Onkos tänä keväänä vuotislaisia pääsykokeissa? Ite luen enkkua pää sauhuten, vaikka tässä on edellisen koulutuksen lopputyö vielä kesken. Koin valaistuksen vuosi sitten ja keksin unelma-ammattini, mutta päätin käydä yhden koulun loppuun ennen alan vaihtamista, kun ei ollut enää paljon jäljelläkään. Nyt tosin motivaatio opparin kirjoittamiseen on matalampi kuin koskaan, joten lykkään sitä ja luen mieluummin.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #81 : Maaliskuu 11, 2016, 19:31:48 »
Täällä yksi hakija! Opiskelen tällä hetkellä yo-pohjaisena lähihoitajaksi ja lokakuussa valmistun, mutta haaveena olisi opiskella sairaanhoitajaksi. Sitä siis aion nyt hakea. Tänävuonna terveydenhoitoalan pääsykokeet on muuttuneet, joten ajattelin lähteä katsomaan millaiset ne ovat ja saada vähän tuntumaa taas pääsykokeisiin. Täysillä aion kuitenkin niihin lukea, eli en ns. turhaan ole hakemassa. Jos käy niin hyvin, että saan opiskelupaikan, niin yritän sitä saada puolella vuodella lykättyä, että saisin lähihoitajan paperit kouraani. Haluaisin kuitenkin saada tämän koulun loppuun asti suoritettua, jotta olisi parempi mahdollisuus tehdä sitten koulun ohessa töitä. Sain vielä tällä viikolla lääkkeenantoluvat, joten sekin parantaisi työllistymismahdollisuutta.
Ja Raparperi, aivan pakko on kysyä, mikä sinun unelma-ammattisi on?

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #82 : Maaliskuu 11, 2016, 20:00:39 »
Hehe, puhuin kaverin kanssa että miksei ole olemassa ammattia jossa saisi katsella tv-ohjelmia päivittäin ja tajusin että on: av-kääntäjä eli tekstitysten tai dubbausten tekijä.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #83 : Maaliskuu 11, 2016, 20:06:21 »
Hehe, puhuin kaverin kanssa että miksei ole olemassa ammattia jossa saisi katsella tv-ohjelmia päivittäin ja tajusin että on: av-kääntäjä eli tekstitysten tai dubbausten tekijä.

Pakko kysyä että mihin olet hakemassa opiskelemaan? :DD Toi oli munkin haaveammatti ja sitä tällä hetkellä opiskelenkin, Tampereella. Suosittelen lämpimästi :>
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #84 : Maaliskuu 11, 2016, 20:58:09 »

Pakko kysyä että mihin olet hakemassa opiskelemaan? :DD Toi oli munkin haaveammatti ja sitä tällä hetkellä opiskelenkin, Tampereella. Suosittelen lämpimästi :>
Helsinkiin, koska minulla on täällä vakikämppä ja kaverit. Tampere on kyllä suosikkikaupunkini ja hakisin sinne, jos ei olisi jo puoli elämää pääkaupunkiseudulla! Pakko nyt sinulta sitten kysyä onko vinkkejä pääsykokeisiin, minkälaisiin asioihin kannattaa keskittyä lukemisessa ja millaisiin kysymyksiin kannattaa varautua?
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Zenzibar

• Aurori
  • *
    • Home sweet home
« Vastaus #85 : Maaliskuu 11, 2016, 21:04:18 »
No kaikki pääsykokeet on erilaisia, mutta ainakin Tampereelle ja Turkuun kun hain, painotettiin enemmän kielitaitoa, kuin mitään nippelitietoja. Ei kannata keskittyä mihinkään pääsykoekirjojen yksityiskohtiin, vaan miettiä enemmän kokonaisuuksia. Mitkä pääsykoemateriaalit Helsinkiin on tänä vuonna?

Itse kielitaitoa kokeillaan ihan perustavoilla: on luetunymmärtämisiä ja jonkun verran kielioppikysymyksiä ja muuta sellaista, mikä on kyllä kaikille lukion käyneille tuttua.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #86 : Maaliskuu 12, 2016, 10:26:56 »
Kiitos, en ala sitten jokaista mainittua vuosilukua opettelemaan :D

Kirjat ovat samat kuin viime vuonnakin Helsinkiin, George Yulen Study of Language, Susan Bassnettin Translation studies ja Mick Shortin Exploring the language of poems, plays and prose, Sinänsä ihan selkeät kirjat.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Zenzibar

• Aurori
  • *
    • Home sweet home
« Vastaus #87 : Maaliskuu 13, 2016, 09:45:48 »
Okei, eli aika sama linja kuin Tampereellakin. Study of Language on upea kirja, se oli ainoa jota oli oikeasti tosi kiva lukea kun Tampereelle hain. Bassnetia olen lukenut opintojen puolesta ja ainakin se on kivempi kuin Jeremy Mundayn vastaava kirja (ihan hirveä). Viimeistä en ole lukenut, mutta peruskauralta kuulostaa.

Study of Language siis keskittyy Englannin kieleen ja siitäkin on tärkeämpää opetella isommat teemat kuin mitään pikkujuttuja. Tietysti pääsykokeissa saatetaan kysyä jotain jostain tietystä teoriasta, mutta niistä yleensä selviää jo maalaisjärjellä ja hyvällä englanninkielen taidolla. Translation Studiesista en usko että aletaan hirveän tarkkaan kysymään mitään eri teorioita, tosin ne on hyvä tietää jo ihan siksi että ne tulevat kyllä sitten opiskelessa esille sen tuhat kertaa. Enemmän ehkä keskitytään siihen että niitä eri teorioita on ja minkälaisia ne on ja miten ne vaikuttaa kääntäjän käännösratkaisuihin.

Runot ja proosa on kai aiheena aika itsestäänselviä? :DD Se oli ainoa osuus pääsykokeissa josta itse olin epävarma, koska runot eivät todellakaan ole mun juttu. Meidän pääsykokeessa oli muutama runo ja niistä piti osata kertoa et mimmonen iambic pentameter tai muu vastaava juttu niissä esiintyy. Plergh. Että ehkä ainoa enemmän nippelitietoa vaativa asia on tuo (ainakin minulle nuo eivät olleet itsestäänselviä :D).

Muuta proosaa ei ollu Tampereen pääsykokeissa, mutta esimerkiksi Turkuun piti lukea muutama novelli ja niistä oli esseekysymyksiä, jotka ei hirveästi poikennu esimerkiksi tehtävistä, joita lukiossa piti äikäntunneilla tehdä. En tiedä mitä Helsingissä haetaan, mutta tuskin mitään kovin paljon tuollaisia tehtäviä ihmeellisempää.

Onnea pääsykokeisiin! :)

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #88 : Kesäkuu 25, 2016, 10:16:06 »
Kohtapuoliin alkaa viimeisetkin pääsykoevalinnat olla valmiita - kuinka tänä keväänä hakeneiden vuotislaisten kävi, onko syksyllä luvassa uusia tuulia elämässä ja opiskelussa?

Itse hain aikanani heti lukion jälkeen, ja pääsinkin ensiyrittämällä yliopistoon mieleistä alaa opiskelemaan. Itselläni ei ollut mitään käsitystä siitä, minkälaisia pääsykokeet ovat ja miten niissä kuuluisi toimia, vastaavissahan en ollut käynyt enkä ollut kuullut keneltäkään tutultani kokemuksia. YO-kirjoitusten jälkeen levähdin hiukan, kunnes aloitin uuden rutistuksen. Onneksi kirjoituksista oli apua pääsykokeissa, sillä kolmesta pääsykokeestani kaksi pohjautui lukiokirjoihin.

Kuulin muilta pääsykokeisiin valmistautuvilta ystäviltäni, kuinka he pänttäsivät ja pänttäsivät ja pänttäsivät - ajattelin, että olinko itse liian laiska, ja että en tällä menolla tule koskaan pääsemään yliopistoon. Itse luin kirjat tosin kahteen kertaan läpi ja tein muistiinpanot. Näin jälkikäteen ajateltuna olen ajatellut, että vaikka osa opeteltavasta asiasta menee perille "hauki on kala" -menetelmällä, olisin halunnut tuolloiselle itselleni painottaa ymmärtämisen tärkeyttä. Sen lisäksi, että osaan sanoa että "hauki on kala" olisin voinut lukiessani oppia oivaltamaan, että miksi hauki on kala ja että mitä siitä mamhdollisesti seuraa. Eli ajattelemisen ja ymmärtämisen taitoa olisin halunnut lisäksi oppia. Valmistautuminen kuitenkiin meni kohtalaisesti, ja pääsin opiskelemaan.

Oikeastaan mihinkään ei ole vaikea päästä, jos on valmistautunut hyvin. Täytyy vain pitää huoli, että on siinä joukossa joka pääsee eli valmistautuu kunnolla.

Tästä olen osittain eri mieltä. Toki on tärkeää valmistautua hyvin, mutta sekään ei aina riitä. Olen nähnyt tapauksia, jotka ovat aidosti tehneet töitä päästäkseen haluamaansa opiskelupaikkaan useamman vuoden ajan, tuloksetta. Mielestäni onkin vähän "tuurista" kiinni, minkälaiset kysymykset sattuvat kohdalle. Ja vaikka olisi kuinka hyvin valmistautunut, silti saattaa olla monia muita, jotka ovat valmistautuneet vielä paremmin.

Mielestäni on kuitenkin tärkeää, että pääsykokeisiin lukevat valmistautuvat siten, miten parhaaksi itselleen kokevat. Joillekin sopii jokin toinen opiskelutapa, jollekin jokin toinen, eikä kannata stressata muiden lukumääristä yms. Aina kannattaa yrittää.

Päntättyäni pääsykoepäivä saapui (kerron tässä nyt kokeesta, jonka kautta pääsin opiskelemaan). Edellisenä iltana olin hölmöyksissäni mennyt katsomaan edellisvuoden pääsykoetta ja säikähdin sitä: enhän minä tällaisiin osaa vastata ja lopetin vanhan kokeen tarkastelemisen toisen tehtävän jälkeen. Astelin pääsykokeeseen, yritin parhaani ja astelin pois pääsykokeesta. Vastasin kaikkiin kysymyksiin, mutta oletin ettei koe kuitenkaan mennyt nappiin. Aloin mielessäni jo suunnittelemaan välivuoden pitämistä, mutta kappas vain, sainkin toteamisen siitä, että olin päässyt opiskelemaan sitä mitä halusin sinne minne halusin :) En ole vaihtanut olaa, joten olen selvinnyt noilla yhden kevään pääsykokeilla.

Se siitä minun tarinastani. Mutta pitäpä olette mieltä tänäkin vuonna esille tulleista vahingoista, joissa opiskelupaikoista on lähtenyt hyväksymiskirjeitä väärille ihmisille? Jossain tapauksessa taisi olla niin, että useampi sata sai hyväksymiskirjeen, vaikka vain muutama kymmen pääsi oikeasti opiskelemaan. Luin myös joskus tapahtuneesta tapauksesta, jossa henkilö oli mielestään onnistunut hyvin, mutta tullut hylätyksi - soitettuaan opinahjoon oli selvinnyt, että hyväksymiskirje oli mennyt saman sukunimen omaavalle henkilölle. Mielestäni aika hurjaa, varsinkin jos olisi osunut omalle kohdalle. Toki inhimillisiä virheitä sattuu, mutta mielestäni näistä tilanteista pitäisi päästä vähitellen eroon.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.