Kirjoittaja Aihe: Pääsykokeet  (Luettu 19428 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Kitiara

• Ankeuttaja
Vs: Pääsykokeet
« Vastaus #50 : Kesäkuu 08, 2008, 11:01:16 »
Pääsykoerumbaa hiukan täälläkin, tosin ei ihan niin pahaa kuin esim. yliopistoihin hakeneilla. Sain valkolakin tänä keväänä ja hain kahteen paikkaan, Ypäjän Hevosopistoon hevosenhoitajalinjalle (vastaa amista) ja Hämeen ammattikorkeaan, Mustialan yksikköön agrologiopintoihin hevosalan suuntautumisella. Molemmat haut olivat ihan suunniteltuja juttuja, joihin olen jo vuosia sitten tehnyt suunnitelmani. Ypäjä oli hakutoiveissa ykkösenä, Mustiala kakkosena. Ypäjällä olin vajaa kuukausi takaperin jo pääsykokeissa, Mustialaan olen menossa kahden päivän päästä eli tiistaina.

Sikäli homma menee hiukan ristiin, että Ypäjältä (joka on minulla ykkösvaihtoehtona) pitäisi tulla 13. päivä tieto valituista kun taas Mustialassa on 10.päivä kokeet eli ehdin juuri käymään Mustialassa ennen tietoa. Vanhempani ovat kovasti patistaneet minua soittamaan heti huomenna Ypäjälle ja kysymään, josko valintoja olisi jo tehty ja säästäisimme yhden ajomatkan. Olen hiukan nihkeästi ottanut soittamista asiakseni, koska pienessä mielessäni olen taipuvainen uskomaan kokeilevani vain onneani turhanaikaisella vonkaamisella. Tekisi mieli muutenkin käydä joka tapauksessa Mustialan kokeissa, sillä eihän sitä tiedä vaikka Ypäjän jälkeen vielä innostuisin jatkamaan opiskelua tuonne. Muutenkin olen utelias tietämään, selviänkö millaisilla tuloksilla Hämeen amk:n kokeista. Ainakaan netistä katsastamani aikaisempien vuosien valintakokeet eivät ole olleet mitään ihan mahdottomia.

Sikäli olen päässyt tähän asti pääsykokeissa helpolla, että en ole esim. lääkikseen pyrkineeseen ystävääni verrattuna joutunut lukemaan ihan samassa suhteessa. Ypäjälle valmistautuminen tapahtui ihan muilla saroilla kuin kirja kädessä, ja Mustialankin ennakkomateriaali käsitti 40 sivua pitkän tekstin joka ei lukion biologialla ole aivan kohtuuton.

Siitä olen ollut hiukan pahoillani, että sukulaiseni ovat ottaneet hevosalalle pyrkimiseni hiukan vähätellen. Yksi jopa kysyi lakkiaisissa, aionko myöhemmin sitten aloittaa joskus opiskelemaan.. Mummuni puolestaan suositteli agrologiopintojen muuttamista ensisijaiseksi toiveeksi, koska agrologin tutkinto kuulostaa hevosenhoitajaa hienommalta ja siksi toisekseen ammattikorkeasta voisi kuulemma löytää varakkaampia miehiä kuin Ypäjältä. Öh, enpä ajatellutkaan opiskelupaikan valintaa aivan tältä kantilta.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #51 : Kesäkuu 08, 2008, 13:28:28 »
Uutena abina (syksyllä) olisi pari kysymystä:

Millaiset pääsykokeet Taideteollisessa (siis käytännössä)?
Millaiset pääsykokeet ammattikorkean graafiselle linjalle?
Täytyykö olla "tosi hyvä" piirtäjä päästäkseen sisään graafiselle puolelle?

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku jaksaisi vastata näitä mieltäni askarruttaviin kysymyksiin jonkinnäköisellä yksityiskohtaisuudella.

Kiitusta näin etukäteen.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #52 : Kesäkuu 08, 2008, 22:02:45 »
Tässähän näitä panikoidaan.

Ensimmäinen pääsykoekevät nyt työn alla, ja vaikka YO-todistus periaatteessa takaa hyvät pohjat, motivaationi aloittaa uusi pänttäysputki heti yo-kokeiden jälkeen ei oikein ottanut tuulta alleen. Kirjallisuuden kokeet Jyväskylässä ovat nyt takana, jotenkin tuntuu että sen pääsykoekirjana olleen romaanin pänttääminen niihin oli yhtä tyhjän kanssa, ja toisena kysymyksenä oli tietysti runoanalyysi, johon kompuroin. Istuin siellä puolet koeajasta ja lähdin kahville. :I

Enemmän olen panostanut tuonne yhteiskuntatieteellisen puolelle, ylihuomenna on psykologian ja filosofian kokeet siellä samaisessa Jyväskylässä. Kumpaankaan ei kyllä varsinaisesti olla kävelemässä sisään tällä lukemisella, mutta aion nyt ainakin tosissani käydä siellä yrittämässä. Josko sitä nyt joku paikka sitten irtoaisi kuitenkin ensi syksyksi, tai jos ei, niin ensi keväänä uudestaan yrittämään :)
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #53 : Heinäkuu 08, 2009, 17:15:29 »
Vihdoin. VIHDOIN! Kolmen välivuoden jälkeen minulle viimeinkin aukesi opiskelupaikka hieman yllättäen Humanistisesta ammattikorkeakoulusta, Viittomakielentulkin koulutusohjelmasta. JEA!! *tuulettaa* Hyvästi välivuodet, väsyttävät iltaluennot, päivätyöt ja turhautuneisuuden tunne. Hyvästi kateus opiskelevien kavereiden puolesta. Hyvästi katkeruus niiden kaverien/tuttujen suhteen, jotka saivat opiskelupaikan joka ei kiinnosta heitä vähääkään ja niin he vain valittaen roikkuvat jonkun koulun listoilla kun eivät keksi muutakaan, kun samalla olisi itse ollut valmis antamaan vasemman kätensä siitä että pääsisi edes johonkin. Hyvästi järkyttävän korkeat matkalippujen hinnat, tervetuloa opiskelija-alennukset. Tervetuloa omaan kämppään muuttaminen. Vihdoin, vihdoin elämälläni on kunnon suunta! Hyvästi epätoivoinen räpiköiminen ja joka paikkaan repeäminen kun ei ole säännöllistä päivärytmiä. Hyvästi jatkuva stressi siitä, että pitäisi lukea enemmän ja huono omatunto siitä, että ei käytä aikaansa paremmin. VIHDOIN!

HUMAKin lisäksi hain yliopistoon lukemaan suomen kieltä (siis ei suomen kieltä ja kirjallisuutta, eikä äidinkieltä aargh, vaan suomen kieltä, piste) toista kertaa peräkkäin. Kuluneen lukuvuoden olen opiskellut Avoimessa yliopistossa suomen kielen perusopinnot (yhtä tenttiä vaille valmiit, jes!), joista oli suuri apu. Huomio siis yliopistoon hakeville: jos teille tulee välivuosi ja haluatte tehdä muutakin kuin töitä/etsiä itseänne/vetää lonkkaa, menkää ihmeessä Avoimeen! Silloin säilyy tatsi lukemiseen, eikä pääsykoekevät koita läheskään yhtä stressaavana ja ahdistavana kuin pelkkien pääsykoekirjojen perusteella. Avoimessa suoritetut opinnot ovat myös sisällöltään samoja kuin Suljetussa yliopistossa, joten jos ja kun pääsee sisään, on jo valmiiksi vähän pidemmällä ja etulyöntiasemassa kuin muut fuksit. Mutta siis joo. Oli ihan eri asia lukaista 312-sivuinen kielioppikirja perusopinnot lähes suorittaneena kuin pelkältä lukiopohjalta. Perusopintojen jälkeen monet asiat kirkastuivat ja sain muodostettua niistä selkeämpiä kokonaisuuksia. 21.7. saa sitten nähdä, kolahtaako postiluukusta paksu kuori vai ei. Jos pääsen molempiin kouluihin, tulee aikamoinen tenkkapoo tehdä päätös, kumman valitsen...

Tuo HUMAKiin pääsy hieman huvittaa minua. Minulla siis ei ole ainuttakaan kuuroa perheenjäsentä tai kaveria enkä myöskään osaa viittomakieltä. Eräs tuttu kertoi kuulleensa, että siihen kouluun on aika vaikeaa päästä jos ei ole kontakteja kuuroihin. Toiselta tuttavalta kuulin, että ko. kouluun on ollut erityisen paljon hakijoita juuri tänä vuonna. Pari muuta kaveria taas ilmaisivat minulle ihmetyksensä siitä, että mites kummassa sinä nyt pelkästään Helsinkiin hait? Mitäs pelleilyä se on olevinaan? Mutta HAH! Näytin kaikille! 500 hakijasta minä olin siinä 30:n joukossa, jolle ovet ovat auki. Mahtavaa.

Lisää neuvoja pääsykoekurimuksessa painiskeleville: älkää missään nimessä ajatelko, kuinka paljon hakijoita on. Niitä on luultavasti paljon. Älkää myöskään välittäkö kavereiden/tuttujen loukkaavista, vaikkakin hyvää tarkoittavista kommenteista liittyen pääsykokeiden/kouluun pääsyn vaikeuteen, koekaupunkiin jne. Nämä asiat ovat toisarvoisia, koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu. Älkää missään nimessä olko realistisia! Ajatelkaa mieluummin itsestänne liian suuria kuin liian pieniä. Jos kerran joka vuonna niin moni pääsee sisään, mikset siis sinäkin voisi olla siinä onnellisessa joukossa? (Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että mahdollisen lukemisen voi huitaista vasemmalla kädellä. Ehei!) Älkää myöskään luovuttako, jos paikkaa ei aukene ensimmäisellä yrittämällä. Ajan kuluessa saatatte kenties huomata, että haluatte sittenkin jotain muuta. Nimim. hain kaksi kertaa Sibelius-Akatemiaan kunnes tajusin, että pidän musiikin mieluummin harrastuksena. Kunhan pysytte rehellisinä itsellenne ja haette sinne, minne todella haluatte ja mikä teitä todella kiinnostaa, ei voi mennä pahasti vikaan. Ei kannata hakea äidin, isin tai kaverin mieliksi johonkin opinahjoon, sillä sitten saattaa käydä niin, että pääseekin sisään, jää jumittamaan siihen kouluun, kenties valmistuukin ja lopulta repii hiuksiaan kun on tuhlannut aikaa johonkin, mikä ei vähemmässäkään määrin kiinnosta. Olkaa rohkeita kulkemaan omia teitänne!

Edit.// Heh, niin siinä sitten kävi että pääsin opiskelemaan myös suomen kieltä. Kahden väliltä piti valita ja valitsin yliopiston. Päivääkään en ole katunut! :) Tämä on ehdottomasti minun paikkani ja unelma-alani. Olen tullut kotiin. Onnea ja jaksamista kaikille pääsykoesuossa rämpiville!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2010, 03:02:57 kirjoittanut Seireeni »
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #54 : Tammikuu 23, 2010, 21:57:34 »
Pääsykoerumban jälleen tänä keväänä edessä. Vaikka minulla on vielä puolitoista vuotta jäljellä yo-merkonomiopintoja, haluan silti kokeilla jo tänä keväänä pääaineen eli matikan vaihtamista pääsykokeilla. Ainakin Tampereen yliopiston bioteknologian koulutusohjelmassa on muutama perusopintojen kurssi yleensä illalla, sillä siellä on myös avoimen opiskelijoita, joten voisin suorittaa niitä merkonomiopintojen ohella. Eri asia sitten jos pääsen Tampereen teknillisen yliopiston teknis-luonnontieteelliseen koulutusohjelmaan, jossa opetusta on päivällä, mutta kuulema ei aluksi ainakaan ole läsnäolopakkoa. Eli kemiaa ja/tai biokemiaa haluaisin opiskella. En tiedä hakisinko varmuuden vuoksi myös Tampereen ammattikorkeakouluun bioanalyytikon ja laboratorioanalyytikon koulutukseen.

Ei minusta sitten tulekaan kauppatieteiden maisteria, vaikka pääsykokeesssa vielä 3 vuotta sitten olin. Jotenkin ei kiinnosta enää ja merkonomiopinnot riittävät kaupalliselta alalta. Nyt kiinnostaa vain jokin laboratorioalaa läheltä liippaava. Harmi, että lukiosta on jo melkein 6 vuotta, vaikeuttaa todella paljon fysiikan ja kemian opiskelua.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #55 : Huhtikuu 10, 2010, 15:06:00 »
Oksettaa.

Pari viestiä aiemmin on kaksi vuotta vanha tekstini ja mietin, minne katosi rento asenteeni. Olen siis vuotta vajaa metsätalousinssi ja olen nyt hakemassa Aalto-yliopistoon lukemaan maisema-arkkitehtuuria (looginen jatkumo, jee). Pääsykokeisiin päästäkseen pitää suorittaa hyväksytysti ennakkotehtävät ja minä täällä itkeskelen niiden kanssa - mitä enemmän työstän niitä, sitä kamalammilta ne näyttävät. En tiedä riittääkö se, että ne täyttävät sen pirun tehtävänannon, vai pitääkö niiden olla über-fantastisia.
Osaan aikuisten oikeasti piirtää, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että koko työ toimisi paremmin, jos vain kirjoittaisin siitä esseen ja lähettäisin eteenpäin.

Eikä tässä vaiheessa sekään auta, että en minä sitä koulupaikkaa vielä täksi vuodeksi tarvi. Olisi kuitenkin suuri helpotus, jos se olisi odottamassa, kun nykyisestä paikasta tuupataan pihalle. Minä _tahdon_ sinne sisään.
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Toukokuu 23, 2010, 18:06:20 »
Olen kevään 2009 ylioppilas ja viime keväänä hain vain yhteen ammattikorkeakouluun ja yliopistoon. Molemmille linjoille otetaan/otettiin minimaalinen määrä hakijoita, joten ei yllätys, etten päässyt niihin. "Välivuoden" vietin kansanopistossa ja avoimessa yliopistossa opiskellen.
Syksyllä hain haaga-heliaan, enkä päässyt edes pääsykokeisiin.

Tänä keväänä hain kahteen ammattikouluun, kolmeen yliopistoon ja neljään korkeakouluun:

- Salpauksen amikseen Lahteen, graafista suunnittelua: pääsin pääsykokeeseen, joka meni hyvin. Sis. ennakkotehtävät.
- Helsingin amikseen Helteciin av-mediaa, en päässyt pääsykokeeseen (oli vasta 2.sijalla)

- Kymenlaakson amk:hon, graafista suunnittelua: pääsykokeet ovat parin viikon päästä.
- Metropoliaan, graafista suunnittelua, en saanut kutsua. Sis. ennakkotehtävät.
- Metropoliaan, kulttuurituotantoa, pääsin pääsykokeen 1. vaiheeseen ja odottelen kutsua 2. vaiheeseen. Sis. ennakkotehtävät.
- Laureaan sosionomiksi, pääsykokeista ei vielä tietoa. Sis. ennakkotehtävät.

- Lapin yliopistoon, mediakasvatusta, pääsykokeet menivät ihan hyvin. Pisteet tietooni torstaina.
- Tampereen yliopistoon, tiedotusoppia, pääsykokeet torstaina.
- Helsingin yliopistoon, valtiotiedettä, en ole menossa pääsykokeisiin, koska en ole kirjoja lukenut..
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #57 : Toukokuu 25, 2010, 00:34:01 »
Minä olin kovasti menossa huomenna Helsinkiin yliopiston pääsykokeisiin. En ollut kuin kaksitoista tuntia ja kaksikymmentä viisi minuuttia myöhässä. Pääsykokeet olivat siis tänään ja minä taulapää olin jotenkin onnistunut muistamaan, että päivä oli 25.5...

Eipä kyllä hirveesti edes harmita, sillä luin aika nihkeästi koko kokeisiin enkä edes ole viime aikoina ollut kovin vakuuttunut siitä, että haluan mennä yliopistoon lukemaan englantilaista filologiaa. Vaikka englanti onkin ihan hauska kielenä, niin en oikeastaan halua siitä mitään ammattia itselleni. Historia kiinnostaisi edelleen, mutta en hakenut lukemaan sitä ja nyt semisti harmittaa, mutta koittaapahan aina uudet haut joskus. Ensi vuonna (olettaen, että saan nyt töitä, jossa viihdyn ainakin sinne ensi kevääseen) sitten voisin hakea uudelleen, jollekin mikä oikeasti olisi sitä mieluisempaa. Ammattikorkeaan en hakenut nyt, vaikka ajattelinkin hakea Taikkiin vaatetus/puvustaja-puolelle, mutta en sitten jaksanut alkaa vääntämään niitä ennakkotehtäviä, joten ensi vuonna jos sitä yrittäisi sitten ainakin sinne. Ja jos nyt en sitten pääsekään töihin, niin syksyllä mitä todennäköisemmin suuntaan Joutsenoon, mutta se jää nähtäväksi.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Snowwhite

• Valelääkäri
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RoseQuill193
« Vastaus #58 : Toukokuu 25, 2010, 01:01:58 »
Olen niin ikään vuoden 2009 ylioppilas. Yläasteella olin vielä täysin tietämätön tulevaisuudensuunnitelmistani, tiesin ainoastaan, etten halua muusikoksi tai lääkäriksi. No, kuinkas sitten kävikään: moni lukiokavereistani halusi pyrkiä lääkikseen ja 2. vuoden aikana minustakin lääkis alkoi tuntua mukavalta vaihtoehdolta. Toisaalta sain sen verran paljon positiivista palautetta laulustani (ihan ammattilaisilta tutkintoja suorittaessani), että näin siinäkin itselleni mahdollisen tulevaisuuden.

Viime keväänä kirjoitusten jälkeen olin vieläm hieman ymmälläni. Kaikki sanoivat, että kyllä sinä nyt jonnekin pääset opiskelemaan kunhan vain haet. Itse en kuitenkaan pitänyt ajatuksesta, että opiskelisin vaan "jotain", koska niin kuuluu tehdä. Lääkishaaveeni olivat siinä vaiheessa päälimmäisenä mielessä, mutta 600-sivuinen pääsykoekirjajärkäle tuntui mahdottomalta omaksua niin lyhyessä ajassa. Toisaalta nuori ikäni esti minua hakemasta Sibelius-akatemiaan laulua opiskelemaan. Hakupapereita laitoin kymmenkunta paikkaan, mutten jaksanut lukea mitään pääsykoekirjoja. Hain kuitenkin myös Metropoliaan opiskelemaan muusikoksi pääaineena laulu, ja tänne oleva pääsykoe oli ainoa, jonne viime vuonna menin. Laulut sujuivat mukavasti, mutten päässyt toiseen vaiheeseen nuoren ikäni vuoksi.

Yo-tulosten tultua minulle kuitenkin selvisi, että pääsisin Helsingin yliopistolle opiskelemaan kemiaa suoraan yo-todistuksella, joten syksyllä aloitin opinnot Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa. Suoritin siellä syyslukukaudella muutaman peruskurssin, mutta opiskelu ei oikein innostanut, sillä lääkis kummitteli edelleen mielessäni. Olisin oikeastaan halunnut pitää kunnon välivuoden, mutta niin monet painostivat minua ottamaan vastaan tuon opiskelupaikan, etten tohtinut olla ottamatta. No, marraskuussa aloin kuitenkin käymään valmennuskurssilla lääkiksen pääsykokeita varten ja joulun jälkeen en ole yliopistolla suorittanut yhtäkään kurssia, sillä halusin keskittyä täysillä siihen kokeeseen, joka merkitsee minulle niin paljon.

Eilen 24.5. kävin istumassa Tampereen yliopiston Bioteknologian pääsykokeissa ihan harjoitusmielessä. Sinänsä tuo ala minua kiinnostaa ja onhan se hyvä varavaihtoehto, jos ovet lääkikseen eivät vielä tänä vuonna aukene. Huomenna 26.5. onkin sitten edessä se suurin koitos, kun matkaan Tampereelle kirjoittamaan paperille kaiken sen, mitä olen tässä 7kk aikana oppinut. En ole yhtään luottavainen kokeen suhteen, sillä tällä hetkellä tuntuu siltä, etten muista mitään. Kaiken lisäksi voin jo etukäteen kuvitella ihmisten ilmeet, kun he kuulevat minun taas epäonnistuneen... Onneksi voin lohduttautua ajatuksella, että kovinkaan moni ei pääse lääkikseen ensimmäisellä yrittämällä.

Joskus tulevaisuudessa, kun olen toivon mukaan valmistunut lääkäriksi, aion vielä hakea Sibelius-akatemiaan opiskelemaan klassista laulua. Tiedän olevani tällä hetkellä liian nuori päästäkseni sinne, joten voin siis hyvin ensin kouluttautua lääkäriksi ja sitten jatkaa opintoja intohimoni - musiikin - parissa. Tai ainakin toivon niin.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #59 : Toukokuu 28, 2010, 11:33:27 »
Minulle Pääsykokeet on vähän...jollain tavalla etäinen aihe. Totta kai kuvittelin Lukiossa ,että joskus kun haen jonnekkin, joudun pänttäämään hirveän monta kirjaa. Valmistaudun pääsykokeihin kuukausi kaupalla, teen lukusuunnitelmia ja jännitän kokeissa ja sitten odottelen kauhulla tuloksia. Se oli luonnollinen kulkusuunta, koska sillähän tavalla suurin osa ihmisistä pääsee opiskelemaan ja sitä kautta sitten työelämään. Sen takia en hakenut minnekkään lukion loppumisen jälkeen, koska en jaksanut käydä sitä luku-urakkaa läpi.

Pidin välivuoden koska se tosiaan kuului alkuperäiseen suunnitelmaanikin. Syksyllä 2008 hain sitten sosiaali ja terveysalalle, lähihoitajaksi. Niihin pääsykokeisiin menin vähän : " Katsotaan nyt mitä tästäkin tulee" - menolla. Yhtään kirjaa sinne ei pitänyt lukea, en muista että minua olisi kamalasti jännittänyt kokeissa. Psykologiset testit olivat kyllä todella pitkät, sitten oli vielä jotain laskuja, jotka taisivat kyllä mennä aika pieleen. Sitten oli joku tehtävä jossa tuli täydentää sanoilla puuttuvat kohdat, sekä haastattelu. Haastattelu meni ainakin omasta mielestäni vähän pieleen, koska siellä sitten jännitin, en niinkään ajatellut sitä että pääsenkö sisään vaan enemminkin haastattelutilannetta itsessään jännitin.
Niiden pääsykokeiden jälkeen mietin että kai ne olivat kokonaisuudessaan menneet ihan ok. En kyllä juurikaan odotellut saapuvaksi sitä hyväksytty kirjettä, olihan koko hakeminen ollut sellainen pakkoratkaisu eikä kyseessä ollut mikään unelma-ammattini, minne olisi halunnut kuollakseni.
Kuitenkin kun sain sen " Sinut on valittu..." - kirjeen, olin iloinen. Ainakin minulla olisi jotain opiskeltavaa eikä tarvitsisi virua koko aikaa kotona tyhjänpanttina. Mietin että haen sitten keväällä jonnekkin muualle ja voin hyvin koulun ohessa sitten vähän pänttäillä niihin pääsykokeisiin. Täytyy vain alkaa hyvissä ajoin miettiä, mikä ala minua sitten kiinnostaisi että kerkeisin valmistautua.

Noh, sitten pari kuukautta koulun alkamisen jälkeen, tajusin oikeasti tykkääväni siellä olosta. Tykkäsin kursseista, ne olivat mielenkiintoisia ja sopivan haastavia. Harjoittelun jälkeen, ymmärsin rakastavani tuota työtä, ja lisäksi olin siinä hyvä. Se oli juuri se, mitä halusin koko loppuelämäni tehdä, työ joka ei edes tuntunut työltä koska se oli niiiin kivaa! Eikös se ole juuri se mitä kaikki ihmiset toivovat työltään? En siis todellakaan hakenut enää mihinkään muualle vaan jatkoin koulun käymistä.

Nyt kun olen seuraillut kaverini hakemista lääkikseen, kolmantena vuonna peräkkäin ja lukevan kuin hullu, panikoivan ja kriiseilevän " Mitä jos en taaskaan pääse". Veljeni hakee myös yliopistoon ja hän on lukenut päivittäin ja on valmistautunut huolella. Tunnen olevani jollain tavalla lipsahtanut ammattiin jota rakastan. Se mihin nyt opiskelen on työ jota haluan tehdä koko loppuelämäni eikä minun siis tarvitse enää välttämättä hakea mihinkään muualle, ellen halua. En tosiaan edes enää hakisi Yliopistoon, koska olen ymmärtänyt olevani paljon enemmän käytännön ihminen kuin henkilö joka pänttää tentteihin viikkoja ja paksuja kirjoja. Tuntuu jotenkin todella oudolta että en koskaan sitten käynytkään sitä rankkaa luku-urakkaa läpi , enkä panikoinutkaan pääsykokeisiin mutta olen kuitenkin koulussa jossa oloa rakastan. Ehkä oli hyvä että hakiessani tuonne kouluun, pääseminen ei ollut minulle mikään elinehto, sillä jos nyt hakisin niin :D Tilanne olisi niin toinen!

Tsemppiä kaikille hakeville ja niille joille käy minut, jotkut oikoreitit osottautuvat parhaimmiksi lopulta :)
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #60 : Kesäkuu 03, 2010, 16:35:55 »
Ai tällainenkin aihe :)

Itsehän olen syksyn 2009 ylioppilas ja hain nyt ensimmäistä kertaa yliopistoihin.

Toukokuussa minulla oli Oulussa yleisen kasvatustieteen pääsykoe, mikä on ykköslempivaihtoehtoni. Toivon tosiaan, että pääsisin sinne, mutta en osaa ollenkaan sanoa miten kokeeni meni taikka millainen yleinen taso on. Kyseessä oli aineistokoe, johon materiaali jaettiin vasta kokeessa. Valmistautuminen kokeeseen aikaisemmin oli siis hivenen hankalaa.

Kesäkuun ensimmäinen päivä suuntasin Helsinkiin yöjunalla ja suoritin sielläkin yleisen kasvatustieteen pääsykokeen. Materiaali oli aika laaja, yhdeksän eri artikkelia. Niitä olin sitten enemmän ja vähemmän huolella lukenut, pari ehkä vähän vähemmän. Monivalinnat tuntuivat sujuvan ihan ok, essee vähän arveluttaa.

Viimeinen pääsykokeeni on ensi viikolla Jyväskylässä, psykologiaa. Tähän mahdollisuuteen suhtaudun vähän skeptisesti, tänne kun hakee niiiiiin paljon motivoituneempaa porukkaa kuin minä, ja Jyväskylä noin niinkuin kaupunkina ei oikein houkuta... Lisäksi tilastomatiikan osuus kusee ja pahasti.

Hirveästi ahdistaa ajatus, etten pääsisi minnekään, vaikka sehän on hyvin mahdollista. Yo-todistus on kuitenkin joidenkin aineiden osalta (äidinkieli, reaalit, ruotsi) aika hyvä, niin ehkä se kompensoi mahdollisia puutteita pääsykokeissa. Jotenkin olen aina optimistisesti ajatellut varmasti pääseväni jonnekin ekalla yrittämällä, joten minkäänlaista varasuunnitelmaa ei ole. Tänne Rovaniemelle ei kuitenkaan ole mitään mielenkiintoa jäädä...

Onko muut hakemassa samoihin paikkoihin? Kokemuksia?

"A goal without a plan is just a wish."

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #61 : Kesäkuu 17, 2010, 14:42:07 »
Lainaus käyttäjältä: Kalke
Toukokuussa minulla oli Oulussa yleisen kasvatustieteen pääsykoe, mikä on ykköslempivaihtoehtoni. Toivon tosiaan, että pääsisin sinne, mutta en osaa ollenkaan sanoa miten kokeeni meni taikka millainen yleinen taso on. Kyseessä oli aineistokoe, johon materiaali jaettiin vasta kokeessa. Valmistautuminen kokeeseen aikaisemmin oli siis hivenen hankalaa.

Haha, meikäläinen oli samassa kokeessa! :) Ei tosin mennyt ihan nappiin mun osalta, kun en oo kolmen vuoteen kijroittanut yhtään esseetä ja yhtäkkiä piti kolme tekaista :D Enkä tykännyt siitä tauosta, väsyin vain ja sitten en jaskanu keskittyä enää yhtään siihen viimeiseen esseeseen.. Mulla toi oli kakkosvaihtoehtona, ykkösenä hain Ouluun laaja-alaiseen luokanopettajakoulutukseen VAKAVA-kokeella, mutta pahaksi onnekseni olin kauheessa kuumeessa siinä kokeessa. En päässyt edes kakkosvaiheeseen siinä, tosin kuumeilun takia se ei kauheasti yllättänyt, mutta harmittaa silti.

Kolmatta kertaa olin nyt hakemassa, ensimmäistä kertaa Ouluun. Harmi, että tulokset tulevat niin myöhään tosta toisesta kokeesta. kiva ruveta jossain heinäkuussa etsimään asuntoa jos opiskelemaan pääsee. Tosin mulla on se "onnellinen" tilanne, että kun asun näinkin kaukana oulusta, niin pääsisin aika hyvin jonojen kärkeen :D Tampereelta kun olisi vähän turhan pitkä koulumatka.. Plus että tiiän, että poikaystävän kämppis on muuttamassa poies, että voisin muuttaa hänen luokseen sitten :)

Tällä hetkellä kyllä näyttää vähän siltä, että kolmas välivuosi olisi tiedossa. Keväällä alkaviin koulutuksiin voi sitten hakea ammattikorkeiden syys-haussa. Pitäisi vielä katsoa, että olisko joku semmonen ala sielä, mikä vois ees etäisesti kiinnostaa :D Tai sitten vaan tyydyn siihen, että ens vuonna neljäs kerta toden sanois. Kiva hakea opiskelemaan alaa, johon pääsee vaan murto-osa sisään ja sitten joko lukea huonosti (kuten parina edellisenä vuonna) tai sitten valmistautua hyvin, mutta olla kuumeessa kokeessa. No jaa, ainakin mulla on työtä tiedossa ainakin jouluun asti ja senkin jälkeen jotain pientä. Toisin kuin parina edellisenä vuonna, niin tilanne ei ole ollenkaan niin katastrofinen. Olis se kiva päästä jo opiskelemaan, mutta kyllä sitä kerkiää opiskella vielä ihan tarpeeksi :)
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #62 : Kesäkuu 17, 2010, 15:58:13 »
Lainaus käyttäjältä: Kalke

Haha, meikäläinen oli samassa kokeessa! :) Ei tosin mennyt ihan nappiin mun osalta, kun en oo kolmen vuoteen kijroittanut yhtään esseetä ja yhtäkkiä piti kolme tekaista :D Enkä tykännyt siitä tauosta, väsyin vain ja sitten en jaskanu keskittyä enää yhtään siihen viimeiseen esseeseen.. Mulla toi oli kakkosvaihtoehtona, ykkösenä hain Ouluun laaja-alaiseen luokanopettajakoulutukseen VAKAVA-kokeella, mutta pahaksi onnekseni olin kauheessa kuumeessa siinä kokeessa. En päässyt edes kakkosvaiheeseen siinä, tosin kuumeilun takia se ei kauheasti yllättänyt, mutta harmittaa silti.
--
Tällä hetkellä kyllä näyttää vähän siltä, että kolmas välivuosi olisi tiedossa. Keväällä alkaviin koulutuksiin voi sitten hakea ammattikorkeiden syys-haussa. Pitäisi vielä katsoa, että olisko joku semmonen ala sielä, mikä vois ees etäisesti kiinnostaa :D Tai sitten vaan tyydyn siihen, että ens vuonna neljäs kerta toden sanois. Kiva hakea opiskelemaan alaa, johon pääsee vaan murto-osa sisään ja sitten joko lukea huonosti (kuten parina edellisenä vuonna) tai sitten valmistautua hyvin, mutta olla kuumeessa kokeessa. No jaa, ainakin mulla on työtä tiedossa ainakin jouluun asti ja senkin jälkeen jotain pientä. Toisin kuin parina edellisenä vuonna, niin tilanne ei ole ollenkaan niin katastrofinen. Olis se kiva päästä jo opiskelemaan, mutta kyllä sitä kerkiää opiskella vielä ihan tarpeeksi :)

Aijjaa :D Itse en kyllä osaa omaa menestymistäni arvioida ollenkaan, mutta veikkaisin, että monivalinnat menivät huonommin kuin esseet. Tai sitten ei :) Se tauko tuli mulle vähän yllätyksenä, luulin että koko koe vedetään yhteen putkeen. Vähän omituinen tilanne mun mielestä. Nyt vaan jännityksellä odottamaan sitä heinäkuun ensimmäistä viimeistään! Itsekin vähän puntaroin vaihtoehtoa hakea jonnekin luokanopettajaksi, mutta jäi sitten tekemättä. Ehkä olisi pitänyt, mutta nyt on turha enää haikailla sitä.

Itsekin olen vähän miettinyt tuota asuntotilannetta, mutta en ole kauhesti uskaltanut vuokrattavia asuntoja katsella, pessimisti kun olen, enkä uskalla kauheasti ajatella mahdollista sisäänpääsyä :) Plan B on nyt tekeillä, se on viimeinen mahdollisuuteni päästä pois tästä kaupungista, jos en pääse mihinkään...

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #63 : Kesäkuu 17, 2010, 17:58:30 »
^Mä koitin etsiä edellisvuosien pääsykoekysymyksiä valmistautuessani tohon kokeeseen -vaan huomatakseni, että ennen on ollut ennakkoon luettaviin kirjoihin perustuva ja sit koitin opiskella aihetta muuten vaan, niin huomasin sit kokeessa, että oli koko valmistautuminen aika turhaa :s En kanskaa osaa yhtään sanoa, et miten meni, mutta kohtahan sen sit saa tietää. :s Se tauko oli imho tosi häiritsevä. En ollut yhtään varautunut siihen ja kun reilun tunnin vaan istuu sielä jossain juttelematta oikein kenellekään eikä mitään tekemistä, niin väsähdin ihan totaalisesti.

Kerrothan sitten tuloksistasi? Ja miten meni? :)

Lainaus
Itsekin olen vähän miettinyt tuota asuntotilannetta, mutta en ole kauhesti uskaltanut vuokrattavia asuntoja katsella, pessimisti kun olen, enkä uskalla kauheasti ajatella mahdollista sisäänpääsyä :)
Mä olen kanssa aika pessimistinen, varsinkin tossa suhteessa. Ja kun kerran tässä on jo pari välivuotta tullut elettyä, niin oon vaan tullu entistä pessimistisemmäks sisäänpääsyn suhteen :D Toi asuntotilanne huolestuttaa sen verran, kun nyt vähän jokapaikassa puhutaan, että ne asunnot viedään käsistä jo ja mistään ei saa asuntoja yms. Tosin eniten toi kai koskee helsinkiä, mutta miksei myös muita opiskelukaupunkeja. Mä en vain osaisi ruveta etsimään asuntoa alustavasti ilman varmaa tietoa siitä, et pääsenkö sisään vai en.
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #64 : Kesäkuu 17, 2010, 18:05:03 »
Itse olen alkanut nyt pari vuotta etukäteen treenaamaan Pelastusopiston pääsykokeisiin, eli fyysisiin siis. :--) Otin ylös vaatimukset (Cooper, uimataito, lihaskunnot) ja kävin kartoittamassa tilanteen ja kattomassa kuinka paljon sitten nyt pitäis vielä treenata. Toki tuonne kouluun on psyykkisetkin yms kirjalliset kokeet, mutta niitä täytyy ajatella sitten kun on tarkemmat ajankohdat.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #65 : Kesäkuu 17, 2010, 18:53:13 »
Minut hyväksyttiin ammattikouluun opiskelemaan graafista suunnittelua. Kyseessä on varavaihtoehtoni, jos kutsua yliopistosta tai AMK:sta ei kuulu. Tuohon amislinjalle ei kuitenkaan päässyt YO-pohjaisia kuin 6 henkilöä, että pidän sitäkin jo saavutuksena. Muut pääsykokeet menivät kuitenkin hyvin, joten olen aika luottavaisin mielin menossa muualle.
Amiksessa olisi kuitenkin se hyvä puoli, että (asuntolassa) asuminen ja ruoka olisivat ilmaisia.

Huomenna julkaistaan Lapin yliopiston tulokset. Hain siis mediakasvatuksen linjalle, VAKAVA-kokeella. Kirjettä ei varmaan vielä huomenna saavu, mutta pitää netistä etsiskellä nimeäni :P

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #66 : Kesäkuu 17, 2010, 19:12:46 »
--
Kerrothan sitten tuloksistasi? Ja miten meni? :)

Lainaus
Itsekin olen vähän miettinyt tuota asuntotilannetta, mutta en ole kauhesti uskaltanut vuokrattavia asuntoja katsella, pessimisti kun olen, enkä uskalla kauheasti ajatella mahdollista sisäänpääsyä :)
Mä olen kanssa aika pessimistinen, varsinkin tossa suhteessa. Ja kun kerran tässä on jo pari välivuotta tullut elettyä, niin oon vaan tullu entistä pessimistisemmäks sisäänpääsyn suhteen :D Toi asuntotilanne huolestuttaa sen verran, kun nyt vähän jokapaikassa puhutaan, että ne asunnot viedään käsistä jo ja mistään ei saa asuntoja yms. Tosin eniten toi kai koskee helsinkiä, mutta miksei myös muita opiskelukaupunkeja. Mä en vain osaisi ruveta etsimään asuntoa alustavasti ilman varmaa tietoa siitä, et pääsenkö sisään vai en.

Joo, kerron kyllä :)

Tuo asuntotilanne kyllä pikkasen huolettaa, ehkä enemmän sitten jos pääsen opiskelemaan Helsinkiin, koska siellä voi olla aika kiven alla saada jonkinlainen kämppä alle. Mutta se on sitten sen ajan murhe, Helsingin kasvatustieteellisen tulokset saapuvat vasta 13.7. viimeistään... Ouluun luulisi vähän helpommin asunnon löytyvän, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #67 : Kesäkuu 17, 2010, 20:09:58 »
Tuo asuntotilanne kyllä pikkasen huolettaa, ehkä enemmän sitten jos pääsen opiskelemaan Helsinkiin, koska siellä voi olla aika kiven alla saada jonkinlainen kämppä alle. Mutta se on sitten sen ajan murhe, Helsingin kasvatustieteellisen tulokset saapuvat vasta 13.7. viimeistään... Ouluun luulisi vähän helpommin asunnon löytyvän, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Hesasta saa varmaan soluasuntoja aika mukavasti, mutta pelkän yksiön löytäminen (nopeasti) voi sitten olla hankalampaa. Kannattaa katsoa yliopiston sivuilta, onko siellä mitään vinkkejä opiskelija-asunnoista.

Muoks: Jei, minut hyväksyttiin Lapin yliopistoon opiskelemaan kasvatustiedettä :) Muutto Rovaniemelle siis (luultavimmin) edessä. Kämppäkin jo katsottuna ja tavallaan alustavasti varattuna elokuusta alkaen, kyseessä tuttavan asunto. Mutta sen verran iso/kallis, että kämppistä tarvitsen. Kaverini saa keskiviikkona tietää, pääseekö hän Rolloon ja maksamaan kanssani vuokraa. Nyt siis jännittelen hänen puolestaan :P

Ongelmani on, että hain myös Treen yliopistoon ja sieltä tulee tulokset vasta kuukauden päästä. En kuitenkaan lukenut niihin kokeisiin ja lähdin pkokeesta tuntia ennen päättymistä. Hakijoita n. tuhat ja sisään pääsee 39. Mahikset päästä sinne ovat siis n. 0,00001%. Tekisi mieli jo ilmoittautua Lappiin ja ruveta miettimään noita asumisjärjestelyjä, jos kaverini ei sinne pääsekään ja joudun etsimään yksiön. Odottelen keskiviikkoon ja teen sitten lopullisia päätöksiä.

Korkeakouluista tulevat tulokset heinäkuun alussa. Hain kahteen paikkaan ja molemmissa meni kokeet nappiin. Toinen linjoista oli kuitenkin vain varavaihtoehtoni (joka ei työllistä/kiinnosta) ja toisen alaa voin opiskella sivuaineena Lapissa.

Olen vain niiiin huojentunut, ettei tarvitse viettää toista välivuotta ja että pääsen vihdoin muuttamaan kotoa ^.^
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2010, 08:37:45 kirjoittanut Röhkö »

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #68 : Heinäkuu 01, 2010, 21:05:33 »
Xanie - miten kävi Oulun pääsykokeiden kanssa? Tänään tulivat siis tulokset ja itse ilokseni ja yllätyksekseni pääsin sisään, omat pisteeni olivat 18,1737 ja minimipistemäärä, millä pääsi sisään 16,4592 ja ylin pistemäärä taas 19,3167. Ihan hyvin siis meni.

Nyt en enää juurikaan odottele nuita Helsingin tuloksia, kävi siellä miten kävi, tuon Oulun opiskelupaikan aion ottaa vastaan.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #69 : Heinäkuu 02, 2010, 11:59:19 »
Niinhän siinä vähän kävi kuin oletinkin, ei kannattaisi vastata aiheen vierestä pääsykokeissa :P Ainakaan netistä en löytänyt nimeäni niitten henkilöitten listasta, ketkä ovat päässeet sisään. Tietääkseni kuitenkin annoin luvan julkaista nimeni netissä :) En tiedä, olenko saanut mitään kirjettä aiheen tiimoilta kun en ole käynyt kotona yli viikkoon ja mulla ei ole varaa käydä kesälomani aikana kotona kääntymässä kiitos ylikalliiden junalippujen ja VR:n. (Sääli kukkaani, joka kuolee kun kukaan ei sitä ole kastelemassa). Eli näillä näkymin on siis tiedossa kolmas välivuosi. :/ Toisaalta oon ihan tyytyväinen, mutta oisin  kuitenkin vihdoin halunnu päästä taas opiskelemaan. Jouluun asti mulla on nyt ainakin töitä ja vuodenvaihteen jälkeen oon muuttamassa ouluun (josta en tunne kauheasti ketään, minkä takia olis ollut kiva, jos olisin päässyt opiskeleen niin olis tullut tutustuttua ees joihinkin ihmisiin ja sit olis ollu hyvä syy muuttaa jo syksyllä).

Mutta onnea sinulle Kalke opiskelupaikasta! :)

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #70 : Heinäkuu 02, 2010, 17:02:40 »
Niinhän siinä vähän kävi kuin oletinkin, ei kannattaisi vastata aiheen vierestä pääsykokeissa :P Ainakaan netistä en löytänyt nimeäni niitten henkilöitten listasta, ketkä ovat päässeet sisään. Tietääkseni kuitenkin annoin luvan julkaista nimeni netissä :) En tiedä, olenko saanut mitään kirjettä aiheen tiimoilta kun en ole käynyt kotona yli viikkoon ja mulla ei ole varaa käydä kesälomani aikana kotona kääntymässä kiitos ylikalliiden junalippujen ja VR:n. (Sääli kukkaani, joka kuolee kun kukaan ei sitä ole kastelemassa). Eli näillä näkymin on siis tiedossa kolmas välivuosi. :/ Toisaalta oon ihan tyytyväinen, mutta oisin  kuitenkin vihdoin halunnu päästä taas opiskelemaan. Jouluun asti mulla on nyt ainakin töitä ja vuodenvaihteen jälkeen oon muuttamassa ouluun (josta en tunne kauheasti ketään, minkä takia olis ollut kiva, jos olisin päässyt opiskeleen niin olis tullut tutustuttua ees joihinkin ihmisiin ja sit olis ollu hyvä syy muuttaa jo syksyllä).

Mutta onnea sinulle Kalke opiskelupaikasta! :)

Voi harmi :( Itse olin ollut jotenkin sekaisin(?) ja laittanut vahingossa rastin ruutuun "Ei saa julkaista nimeäni Internetissä", joten itse en listassa siellä ollut. Mutta sinun kannattaa käydä täällä katsomassa: http://www.yliopistohaku.fi, jos olet rekisteröitynyt, niin näet sieltä oletko päässyt sisään.

Kiitoksia onnitteluista, puolen vuoden "välivuoden"  jälkeen palan halusta päästä opiskelemaan :)

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #71 : Toukokuu 22, 2013, 14:43:44 »
Usealla nämä ovat jälleen edessä tai jo takana tänäkin keväänä. Pääsykokeet ovat usein melko haastava ja stressiä lisäävä tilanne yksilön elämässä. Toisaalta koetilanne ja tulosten odottaminen tuovat elämään jännitystä.

Hain tänä keväänä sekä Joensuuhun että Jyväskylään opinto-ohjaajan maisterikoulutukseen. Pääsykokeet ovat vielä edessä. Jyväskylään oli jo 1. vaihe, kirjallinen koe, josta valittiin 45 hakijaa 2. vaiheeseen, ryhmä- ja yksilöhaastatteluun. Minua onnisti ja olin yksi toiseen vaiheeseen kutsutuista. Tämä toinen vaihe on 30.5. Olen valmistautunut haastatteluihin lukemalla alan julkaisuja sekä pääsykoekirjasta tekemiäni muistiinpanoja ja tutustumalla Jyväskylän yliopiston maisterikoulutuksen opintosuunnitelmaan.

Onko muilla "pääsykoekuumetta"?

//Päivitys 31.5. Pääsykokeen 2. vaihe, soveltuvuuskoe, oli eilen ja meni mielestäni hyvin :) Kolmen viikon päästä tulee tieto tuloksista. Jännittää! Pidän aiheesta myös pääsykoeblogia: opokokelas.blogspot.com
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2013, 10:58:15 kirjoittanut Röhkö »

Poissa Nordamien

• Laitapuolen hyökkääjä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #72 : Toukokuu 30, 2013, 23:31:19 »
Pääsykoeketutusta.

Hain logistiikan ja konetuotantotekniikan amk-linjoille ja nyt olen sitten tässä lueskellessa tajunnut, että tää ei oo mun juttu. Mutta työkkäri rankasee, jos en mene ja en kuitenkaan aatellu mennä sinne vaan istumaan niin vähän vaan toivon, että en pääse sisälle. Kyl musta tulee joku hassu humanisti tai yliopiston takiainen, joka idlaa siel vuosikymmenen :D

Oli tosiaan uravalmennus tuos kevääl, haut tehtiin alus, sit ku löys sen oman todellisen reittinsä niin ei nää matikat ja numerot (vaikka töitä onkin tarjolla jo opiskeluaikoina suurella todennäköisyydellä) jaksa kiinnostaa. Mieluummin oon vaikka köyhä opiskelija ja tuleva työtön työnhakija, joka puskee harmaata taloutta mustemmaks ku teen kasista-viiteen duunia, ilman mitään motivaatiota, jos rahaa ei lasketa.

Maanantaina sit töniin kynää Tamkkii.
I hate hippies, those basterds ate mah cookies !

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #73 : Toukokuu 31, 2013, 10:59:45 »
Kyl musta tulee joku hassu humanisti tai yliopiston takiainen, joka idlaa siel vuosikymmenen :D
Harmi, että nykyisen yliopistoasetuksen mukaan siellä ei voi enää oleilla vuosikymmentä :( 7 vuotta korkeintaan... Tai no, ehkä hyvällä selityksellä/menestyksellä voi saada siihen muutaman vuoden lisää.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #74 : Kesäkuu 03, 2013, 21:34:48 »
^ Hehee, meikäläinen vietti juuri hauskan vuosikymmenen humanistisessa tiedekunnassa (pääsin sisään ennen typeriä opinnonrajausasetuksia)! Nyt tuntuu melkein haikealta kun tuli valmistuttua :(
... Mutta suosittelen ehdottomasti sekä hassuna humanistina oloa että yliopistossa vitkuttelua ;D

Parin päivän päästä on edessä valintakoe valtsikkaan; ei vaan raaskisi jättää yliopistoa, ja lisäksi olisi kiva olla myös valtiotieteiden maisteri. Motivaatio lukemiseen on vain ollut vähän hukassa tämän humanistihulluttelun loppuhuipentuman eli gradunväännön lomassa, joten lähden kokeeseen letkeällä asenteella. Itse asiassa en tiedä pystyisinko edes aloittamaan opintoja jos pääsisin sisään, mutta käydäänpä nyt kuitenkin katsomassa :P
-Non unde possim sed unde volo-