Heh, pakko nyt kirjoittaa tänne omista pääsykoesattumista ihan vaikka vain rauhoitellakseni niitä, joilla se on ensimmäistä kertaa kohdalle tulossa :)
Eli siis pääsykokeet Jyväskyllä viimekesänä oli jotain aivan kamalaa. Jouduin heräämään viideltä aamulla ehtiäkseni junaan ja kun pääsin perille ja näin sen paikan, mielessäni pyöri kaksi asiaa. 1. Mitä ihmettä minä täällä teen, en minä tänne kuulu! 2. Miten missään voi olla kerääntyneenä näin paljon hyvännäköisiä jätkiä yhtäaikaa? (nokun on pyörinyt samoissa ympyröissä monta vuotta niin tottakai tuoreet kasvot näyttää söpöiltä :P) Toisekseen meinasin saada slaakin kun kuulin jonkun päivittelevän sitä, että "voi kun minä ehdin lukea sen kirjan vain kuudesti..." ja heti perään "no älä välitä, minä luin sen vain neljästi, vaikkakin minä luin kirjoittajan muutkin kirjat läpi". Teki mieli huutaa, että itse sain kirjan luettua ensimmäisen kerran 45 minuuttia aiemmin :D (en ollut siis palavasti yrittämässä sisään) Noh, tulin, näin ja koin kokeen, meille jaettiin hirveä 30 paperin "lähdemateriaali" ja muuta kivaa. Piti kirjoittaa tiivistelmä siitä millaisen artikkelin tekisi aiheesta "globalisaatio", max. 30 sanaa. Merlin... Arvatenkaan en päässyt sisään kouluun. Kuitenkin ihan yllätyin, että kun sain kuuluisan ohuen kuoren, tunsin itseni täydelliseksi epäonnistujaksi ja purskahdin itkuun :/
Turku oli oma lukunsa. Olin menossa sinnekin junalla ja junahan sitten teki vr:t ja myöhästyi tunnilla. Onneksi soittivat junayhtiöstä koepaikalle niin ottivat meidät myöhässä sisään. Silloinkin mielessä pyöri kaksi asiaa. 1. Vähän tää paikka on upea, tahtoo! 2. Miksi kaikki jätkät näyttää ihan ruotsalaisilta fruittareilta.... Tapasin myös mainion kolmekymppisen miehen, jonka kanssa myöhästyttiin siitä kokeesta, hän tuli Helsingistä kyytiin :) Noh, se koe ei ollut mitenkään ylitsepääsemättömän vaikea. Meinasin tippua tuoliltani kun meille näytettiin Boratia ja sitä piti analysoida. Että hyvissä fiiliksissä sieltä lähdin. Lopputulos, en päässyt sisään.
Vanhemmassa viestissäni totesin, etten hakenut yhteishaussa ammattikorkeaan. Noh, olin siinä sitten isin alaisena raksalla töissä, kun kuulin, että paikallinen ammattikorkea pitäisi täydennyshaun. Raksapuoli kiinnosti vanhempienärsytysmielessä, mutta onneksi sinne ei haettu väkeä. Selailin vaihtoehtoja ja hetkellisen taistelun tietotekniikan ja metsäpuolenvälillä päädyin klikkailemaan itselleni hakemuksen metsätalouden opiskelijaksi. Ja eikun valmistautumaan. Koetta varten piti lukea iiiiiso pruju ilmastonmuutoksesta (huoh). Noh, olin laiska ja luin sinne tänne ripoteltuja tiivistelmälappuja :D Päivää ennen koetta sain tietää, että pruju sai olla mukana kokeessa, mutta enhän minä mistään tulostettua saanut (pruju netissä). Mikäs siinä, menin sitten kokeeseen istumaan kuin bilsan kokeeseen lukion kakkosella, tein esseen lukiotietojen pohjalta ja pistin rastia ruutuun. Fiilis oli: "ei väliä, emmä olis muutenkaan täällä kuin vuoden". Erätauko ennen loogisen päättelyn ja matematiikan testejä. Kahdelta muultakin heebolta olivat prujut jääneet ja siinä sitten päiviteltiin asiaa kun eräs maikka talsi paikalle. Hän sai sitten tietää puutteistamme ja alkoi päivitellä: "No pitipä sattua. Noh, kuultaa, vaikka te ETTE tällä kertaa tänne sisään pääse, niin syksyn yhteishaussa..." Siinä vaiheessa minulla kiehahti sappi ja päätin, että minähän pääsen nyt sisään ihan kettuillakseni sille maikalle. Piste. Ja matikankokeessa sitten mietinkin pitävätkö ne minua ihan idioottina (toivuttuani ensin alkujärkytyksestä, kun näin, että ensimmäisessä tehtävässä luki "arvaa eri ratkaisuja", perkule, yli 15 kurssin edestä pitkää matematiikkaa ja minua käsketään arvaamaan o.O). Käskivät tulla vielä tasokokeeseenkin, eivätkä vielä tienneet pääsisinkö sisään vai en. Matematiikan tasokokeessa sain ainoana ryhmästä täydet (sielläkin pohdin montako aivosolua ne olettavat meillä olevan) ja loppupäivästä sitten soittelin pääsykokeiden tulosten perään.
Heh. Pääsin sisään. Ja parasta kaikessa, olen rakastunut tähän alaan, jota sattumalta päädyin opiskelemaan, tällä hetkellä näyttää siltä, että 3,5 vuoden päästä olen virallisesti metsätalousinsinööri :)
Joten älkää stressatko niistä pääsykokeista. Oikkuja tapahtuu :)