Kirjoittaja Aihe: Pääsykokeet  (Luettu 18522 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
Pääsykokeet
« : Maaliskuu 31, 2004, 13:25:55 »
Nyt kun yo-kirjoitukset on ohi, on aika aloittaa pääsykokeisiin valmistautuminen. Kertokaa mihin haette? Aikaisemmin pääsykoerumban läpikäyneet voivat antaa hyviä vinkkejä meille muille.

Itse aion hakea Tampereen yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan bioteknologian  koulutusohjelmaan. Tänään kävin ostamassa pääsykoekirjan (Vuento: Solubiologia). Selasin sitä hieman eikä se vaikuta vaikealta. Sivuaa hieman lukion biologian geeni-kurssia, sanasto on ehkä hieman vaikeampaa (tiedekieltä). Pääsykokeeseen tarvitsee lukea myös kemiaa, mutta kirjaksi käy vanhat lukiossa käytetyt kemian kirjat sillä vaatimuksena oli vain 4 kurssin tiedot.

Toisena vaihtoehtona haluan hakema Tampereen teknilliseen yliopistoon (TTY). Vaatimuksena pääsykokeisiin matikka, kemia ja fysiikka (laaja oppimäärä kaikista) ja kirjoiksi käy lukiossa käytetyt oppikirjat.

Mulla on noiden pääsykokeet kolmena peräkkäisenä päivänä joskus toukokuun vikalla viikolla. Maanantaina on bioteknologian pääsykokeet, tiistaina TTY:n matikan koe ja keskiviikkona TTY:n kemia ja fysiikka. Mua pelottaa vaan toi kun ne on peräkkäisinä päivinä. Muuten niistä selviää ihan hyvin kun matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa on jo lukenut yo-kokeisiin eli niitä ei nyt niin kamalasti tarvitse lukea.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Perian

• Salainen
  • Henkihörhö
  • Sukupuoli: Velho
Pääsykokeet
« Vastaus #1 : Maaliskuu 31, 2004, 13:37:11 »
Omat pääsykokeeni alkavat 17.4 teatterikorkean näyttelijäntyön linjan 2. vaiheen pääsykokeilla. Tehtävinä on valmistaa valmis monologi ja vapaavalintainen, korkeintaan kaksiminuuttinen esitys.

Jossain määrin nämä ahdistavat, sillä joudun toimimaan ilman ohjaajaa valmistaessani monologia ja esitystä. Hieman olen monologia analysoinut ja miettinyt henkilön tuntoja. Vapaavalintainen esitys on taas aivan auki. Saa nähdä päädynkö samaan kuin eräskin urbaani legenda eli vain riisumaan itseni alasti toimikunnan edessä. Tuskin kuitenkaan.

Muista pääsykokeista ei sitten olekaan vielä tietoa, todennäköisesti ainakin Helsingin yliopiston englannin kielen pääsykokeissa minut nähdään.

Hakuvaihtoehtoni ovat muutenkin kovin Helsinki-painotteisia erinäisistä syistä. Muutoin hakisin varmaankin myös Ouluun ja Tampereelle. Tampereella oleva TTVO oli myös vaihtoehtona, mutta ongelmaksi tuli hakuaika joka yllätti, se kun päättyy nyt perjantaina, ikävästi meni siis kirjoitusten kanssa päällekäin.

Millainen käsitys teillä on pääsykokeista? Itse todennäköisesti otan ne vakavammin kuin yo-kirjoitukset ja todennäköisesti jopa teen töitä niiden eteen. Katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
"The American press is all about lies! All they tell is lies, lies and more lies!"
-Muhammed Saeed al-Sahaf

Poissa tuulilukko

• Vuotislainen
  • My gift of silence
Pääsykokeet
« Vastaus #2 : Maaliskuu 31, 2004, 14:07:37 »
Todennäköisesti aloitan kohta lukemaan pääsykokeisiin, jo pelkästään siitä kannustimesta että reaalin kemiantehtävissä tein tarpeeksi monta säälittävää virhettä, jotka taatusti muistan nyt.

Pääsykokeisiin joudun ainakin 3.6. Haen Helsingin, Turun ja Jyväskylän yliopistoihin lukemaan kemiaa, ja olen valinnut tekeväni pääsykokeen Turussa. Nyt jälkeenpäin, kun suokkikin tuli, olen miettinyt hetken miksi hitossa juuri Turussa, mutta Turku on kuitenkin se ensisijainen paikka johon haluan päästä. Ihan sen takia että se on etelässä, ja tarpeeksi lähellä kaikkea, mutta ei kuitenkaan liian iso kaupunki minulle. Pääsykokeisiin ei tarvitse lukea kuin kemian lukion oppimäärä, joten se ei niin hirveästi vaikeuksia tuota. Toivottavasti.

Todennäköisesti myös ammatikorkeaan joudun pääsykokeet mennä tekemään, ne ovat Tampereella viikko Turun reissun jälkeen, tarkkaa päivää en muista. Kemiantekniikkaa ja paperitekniikkaa, matematiikan ja kemian perusoppimäärällä selviää tuollakin.

Olen vielä kahden vaiheilla yhden alan kanssa, pitäisi päättää nopeasti koska farmasian haku päättyy aikaisemmin kuin muut. Ne pääsykokeet olisivat ennen lakkiaisia torstaina. Sinne pitäisi lukea joku ylipaksu  biologian eepos, ja kemian oppimäärä. Mutta en ole oikein sinut vielä itseni kanssa haenko edes.

Mutta työmaata on edessä täälläkin päin. Ja ilmeisesti myös matkustelua kokeiden perässä. Loistavaa.
Breathe in, who knows how long this will last..

Dwal

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #3 : Huhtikuu 01, 2004, 11:43:57 »
Minä kylläkin kirjoitin jo viime vuonna, mutta tämä vuosi on mennyt lähinnä velttoilessa.... opiskelen Joensuun yliopistossa matematiikkaa :/ tänne tulin papereilla, kun en arkkitehtipuolelle päässyt, eikä ole oikeastaan enää kiinnostustakaan. Eli sinne en hae tänä keväänä, vaikka viimekeväiset pääsykokeet olivatkin mielenkiintoinen kokemus. Minua alkoi kuitenkin ahdistaa, eikä arkkitehdin ura minua ole kiinnostanut niiden pääsykokeiden jälkeen. Viime keväänä kävin myös Mikkelissä ammattikorkean pääsykokeissa, ympäristöekologiaa. Kieltämättä houkutteli enemmän mennä sinne, kuin Joensuuhun matematiikkaa vääntämään, mutta ajauduin kuitenkin Joensuuhun, enkä sinällään valintaani kadu. Kaupunkina Joensuu on minulle mieluisa.
Enkä siis kyllä aio valmistua miksikään matematiikan opettajaksikaan, tai edes matemaatikoksi, joten olen tammikuusta saakka pikkuhiljaa tehnyt muistiinpanoja tuosta armahasta suomenkielestä. Yhden neljäkymmentäsivuisen A4-vihkon olen kohta kirjoittanut täyteen, ja tuntuu, että osaan kerrankin asiani. Tosin en ole vielä lukenut tuotakaan kirjaa loppuun ^^ ja toisena kirjana pitäisi kuitenkin lukea kirjallisuuskirja, suomen kirjallisuuden historiasta. En ole edes vielä miettinyt, mistä kaukaa tuon hankkisin. Todennäköisesti lainaan sen hyvältä ystävältäni lukion äidinkielenopettajaltani.

Aika luottavaisin mielin lähden pääsykokeisiin. Nyt tiedän, että minä haluan suomen kieltä ja kirjallisuutta lukemaan, viime keväänä olin vielä ihan pihalla tulevaisuudestani. Jos kuitenkin käy niin, etten tuonne pääsekään, niin sitten vain yksinkertaisesti jätän matematiikan opintoni ja suuntaan viereiseen taloon lukemaan kieltä. Ensin lienen vähän ulkopuolinen, mutta uskon selviäväni. Tuskin olen ainoa opiskelija, joka aloittaa matematiikan laitokselta ja päätyy ties minne.
Mutta kuten sanoin, luotan siihen, että pääsen pääsykokeidenkin kautta. Minä nimittäin haluan päästä sinne. Viime vuonna millään ei ollut vielä merkitystä.

***Kirjastoseikkailullani keksin, ettei Joensuun yliopisto olekaan ainoa vaihtoehto. Ouluhan minua on aina viehättänyt, vaikken ole siellä koskaan käynyt... joten tilasin hakupaperit myös Oulun yliopistolle kirjallisuutta lukemaan. Pääsykoekirjat ainakin vaikuttavat mielenkiintoisilta: olen tämän illan lueskellut Timo K. Mukan kirjaa Kyyhky ja unikko, sellainen pieni satasivuinen kirjanen. Toinen kirja oli Virginia Woolfin jokin kirja, sitä en Valtimon kirjastosta löytänyt. Täytynee käydä huomenna reppu täyteen kirjoja Joensuun kirjastosta, pääsiäislomalukemista. Kun ei tarvitse stressata tuon koulunkaan kanssa viikkoon... vaikken minä kyllä muutenkaan stressaa.

Poissa Pentu

• müü
  • Vuotislainen
Pääsykokeet
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2004, 19:46:03 »
Onhan pääsykokeita myös toisen asteen opintoihinkin.
(erikoislukiot, osa ammatillisista)
Tosin harjoteltavaa, ei ehkä ole niin paljon.

Itselläni on edessä taidelukion pääsykokeet. Kaksi kappaletta pitää harjoitella, yksi laulu ja yksi instrumenttikappale. Sinänsä homma ei ole paha, varsinkin kun kappaleet ovat tuttuja.
Vähän toisaalta jännittää, kun kuitenkin pyrkijöistä vaan noin puolet pääsee. Tässä hommassa on se hyvä puoli, että joku paikka on varma. Kun hakupaperiin voi kerta laitaa useammankin vaihtoehdon ja kaikkiin ei ole pääsykokeita.
Jos ei koskaan putoa, ei ikinä opi luottamaan köyteen.

Calleia

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2004, 22:24:46 »
Oikeustiedettä Lapin yliopistoon, joka siis sijaitsee Rovaniemellä.. se taitaa olla minun kutsumukseni. Helsingin ja Turun yliopistoakin tuli harkittua, mutta vain ohimennen, sillä turhan kaukana tuntuvat olevan ja luulen, että lapin yliopistoonkin on ihan tarpeeksi vaikea päästä. Valintakoe mahtaa olla 23.6, jos en nyt ihan väärin muista.

Kirjat sain juuri haltuuni ja lukemaan sitä väistämättä on alettava, jos meinaan niistä jättimäisistä opuksista jotain päähäni saada pysyvästi iskostettua. Ajattelin myös käydä valmennuskurssin, uskon että siitä on apua, etenkin vastaustekniikkaa harjoiteltaessa.
En usko, että pääsykokeisiin motivoituminen niin vaikeaa lopulta on, aluksihan sitä toki tuli kauhisteltua kun kirjoituksista selvisi. Oikeustieteessä pelottaa vain se, että on pakko oppia muistamaan niin paljon sellaisia asijoita, joihin ei ole aikaisemmin tullut perehdyttyä ja sangen lyhyessä ajassa vieläpä.

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
Pääsykokeet
« Vastaus #6 : Huhtikuu 02, 2004, 15:21:21 »
Englantilainen filologia, Helsingin yliopisto. Tänään tuli hakuohjeet ja lomakkeet, pääsykoe joskus toukokuun lopulla. Se on ainoa mihin haen, jotkut sanovat, että tyhmää, mutta jos en pääse niin yritän kaiketi töihin ulkomaille.
Englanti on ainoa aine josta olen pitänyt, voisi kutsua melkein harrastukseksi. Ja koska minulla ei ole ollut minkäänlaisia tulevaisuuden suunnitelmia, päättelin, että nelisen vuotta mukavan asian parissa olisi paras mahdollinen vaihtoehto. Ja onhan siinä aina mahdollisuus hakea ulkomaille.
Kunhan ne pääsykoekirjat muistaisi vielä hankkia.

Nefertari

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2004, 12:06:32 »
Mä sain lakin jo viime keväänä, mutta en päässy sillon vielä opiskelemaan. Viime vuonna hain tampereen ja jyväskylän  yliopistoihin lukemaan psykaa, mut en päässy kumpaankaan.. sit hain vielä kolmantena kuopion ammattikorkeeseen toimintaterapeutiksi. enkä päässy siis sinnekään.

Nyt mulla on uus taktiikka (ja toivottavasti parempi) eli haen edelleen jyväskylään psykaa lukemaan ja se on ainut, johon pitää lukee pääsykoekirjoja. Ja niitähän mä tässä oon ruvennu selailemaan... Sit haen neljään kaupunkiin terveydenhoitaja opintoihin, mut niissä on semmoset haastattelupääsykokeet.

Tää vuos on menny töitä tehdessä ja jotenkin nyt tuntuu hirveen vaikeelta tarttua niihin kirjoihin... Viime vuonna se oli helpompaa, mutta heti kirjotusten jälkeen ei ollu oikein energiaa.. Sen vaan on huomannu että mun on helpompi päästä sitä psykaa lukemaan siltä listalta josta valitaan vaan pääsykokeen perusteella, kuin siltä mistä valitaan sekä yo-todistuksen että pääsykokeen perusteella... ja mä kirjotin vielä omasta mielestäni ainakin tosi hyvin eli mun tulokset oli: reaali e, ruotsi e, englanti m, pitkä matikka m, äikkä c..  tuntuu kamalalta ajatella että koko se työ minkä tein noiden tulosten eteen on voinu mennä ihan hukkaan. mutta elämä on tämmöstä...

Sparkle

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2004, 22:12:54 »
Helsingin yliopistoon maantiedettä lukemaan. Pääsykokeissa pitäisi hallita lukion maantiedon oppimäärä, ja senhän olen jo reaalissa lukenut joten ei pitäisi tulla ongelmia. Kunhan kertailen... sain ihan kivasti pisteitä maantiedon kysymyksistä reaalissa. Luen siis lukiokirjoja ja sittenpä sain poikaystävältäni englanninkielisen maantiedonkirjan, joka hänellä oli Belgiassa opiskellessaan. Sisältää koko lukion oppimäärän ja vähän yli, hurjasti karttoja, kaavioita ja muuta ihanaa :>.

Maantieto kolahti oikeastaan vasta lukulomalla. Yhtäkkiä vaan sain idiksen ja tilasin samantien hakupaperit kun tajusin että se Oikeasti Kiinnostaa.

Haen myös Tampereen Ammattikorkeakouluun englanninkieliselle kansainvälisen kaupan linjalle sekä Espooseen Mercuria Business Schooliin parille englanninkieliselle kaksoistutkintolinjalle. Kunhan nyt johonkin pääsisi, aina voi hakea uudestaan jos ei tykkääkään.

Xaphania

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #9 : Huhtikuu 05, 2004, 08:48:46 »
Eli siis aion toimittajaksi. Unelma-ammattini jo pitkään. Haen seuraaviin paikkoihin:

Tampereen yliopisto - Tiedotusoppi

Jyväskylän yliopisto - Journalistiikka

Oulun ammattikorkeakoulu - Viestinnän linja, journalistiikan suuntautumisvaihtoehto

Pääsykoekirjat (2 kpl) tulee luultavasti tänään postista. Aion kyllä lukea tosissani, kun lukuloma meni lievästi sanottuna rentoiluksi. Jyväskylään on älyttömän vaikee päästä, mut noihin kahteen muuhun pitäis olla ainakin jonkinlaiset mahkut. Ja jos ei ovet aukea, ni sit voin lähtä vetämään lonkkaa Bahamalle. Pääasia, että pääsen kauas pois täältä :)

innoscent

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2004, 10:44:15 »
Minäpä haen Tampereen Näyttelijäntyönlaitokselle. Pääsykokeiden ensimmäinen vaihe on jo takana, olin heti toisena päivänä siellä käymässä. Koe ei mennyt kamalan hyvin, mutta luottavaisin (ja hieman liian positiivisin) ajatuksin toivon, että tuomaristo olisi sitten kuitenkin huomannut minun kykyni kaikkien muiden joukosta...
Ennakkotehtävät olivat tänä vuonna melko helpot, piti  kirjoittaa erääseen tarinaan sen huippukohta kahdella sadalla sanalla. Sitten kun tuli kutsu ensimmäiseen vaiheeseen, piti etsiä yleisönosastokirjoitus ja keksiä tanssi aiheenaan elävä kone.
Minun kuvani pääsykokeista on ehkä erilainen kuin perinteisesti, sillä olen käynyt lähinnä näissä viihdealan kokeissa. En pääse vielä keväällä ylioppilaaksi, joten aikaa riittää vielä pyrkimiseen ja miettimiseen. Mutta olisi se silti mukavaa päästä toiseen vaiheeseen, muuten tunnen itseni luuseriksi..

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #11 : Huhtikuu 06, 2004, 16:24:20 »
Haen käsi- ja taideteolliseen audiovisuaalisen viestinnän linjalle. Siis toisen asteen koulutus.

Vähän jännittää, sain viime viikon lopulla ennakkotehtävät jotka pitäisi lähettää ensi viikolla ja nekin tuntuvat niin ylivoimaisilta. Ja koska se on sama pääsykoe kuin kuvalliseen ilmaisuun niin siellä joutuu piirtämään varmaan aika paljon, ja olen pitänyt taukoa piirtämisessä aika kauan niin olen harjoitellut viimeisen kuukauden ajan aika paljon piirtämistä. Ärsyttää vain se, että koska asun niin syrjässä ja täällä ei ole ollut oikeita tai kunnollisia kuviksenopettajia koko peruskoulun ajan, niin en ole saanut minkäänlaista opetusta esimerkiksi eri tekniikoissa, perspektiivissä, varjostuksessa jne. Kaikki on pitänyt opetella itse ja jälki onkin sitten sen mukaista.

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
Pääsykokeet
« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2004, 12:35:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Sirius"

Lainaus käyttäjältä: "Xaphania"
Jyväskylään on älyttömän vaikee päästä, mut noihin kahteen muuhun pitäis olla ainakin jonkinlaiset mahkut.

Mun isosisko sano että Tampereen tiedotus oppin olisi vaikea päästä. Mutta tiedä häntä.

Oikeastaan mihinkään ei ole vaikea päästä, jos on valmistautunut hyvin. Täytyy vain pitää huoli, että on siinä joukossa joka pääsee eli valmistautuu kunnolla.

Eikä niitä edellisen vuoden rajapisteitä kannata tuijottaa, sillä ne rippuvat yleensä kokeen yleisestä tasosta. Edellisenä eli vuonna 2003 erääseen paikkaan raja oli jotain 47 pistettä, mutta vuonna 2002 raja taisi olla jopa 80 pistettä. Ne vaihtelee samoin kuin yo-kisoissa eli jos koe on vaikea niin pisterajat voi olla korkeammat. Olen kuullut että on henkilöitä, jotka olisivat edellisen vuoden haussa päässeet sisään, muttei päässseet kun hakivat, sillä ne rajat olivat nousseet.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)

Kahkonen

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #13 : Huhtikuu 17, 2004, 00:20:44 »
Menen Tampereen yliopistoon matematiikkaa lukemaan, papereilla sisään ja vuoden lykkäys armeijan takia. Opettajaksi aion mennä. Sellainen on suunnitelma. Katsotaan nyt vielä mitä tuleman pitää.

Onneksi ei tarvitse pääsykoekirjoja, kun on isommanpuoleinen ohjelmointiprojekti menossa. Voisi tulla aikamoinen stressi :-)

Poissa Tinna

• Kissanminttu
  • Hirnyrkki
  • Love you as much as I do
Pääsykokeet
« Vastaus #14 : Huhtikuu 17, 2004, 10:01:28 »
Monet ystävät hakevat tänä keväänä, mutta itse tein sen valinnan, että olen lukiossa 3,5 vuotta.

Kuitenkin niitä pääsyprosentteja ei kannata pelätä, koska osa menee vain katsastamaan, minkälaista siellä on. Osa myös jättää tyhjän paperin, ja kaikki lasketaan siihen hakeneisiin. Ja Teakissa monet menevät vain katsastamaan ja kokeilemaan omia rajojaan. Eivät kaikki ole tosissaan.

Kuten Lady Asensio jo sanoikin, tärkeintä on valmistautuminen. Asenne myös vaikuttaa, jos on itse asennoitunut negatiivisesti, pääseminen vaikeutuu. "Jos vain haluaa tarpeeksi, kyllä pääsee."  Niin on minulle sanottu. Jos haluaa tarpeeksi, tekee tarpeeksi töitä ja pääsee. Motivaatiota pitäisi onkia jostain.

Moni kavereistani pitää varasuunnitelmana matikkaa, kun pitkän matikan L ja E saaneet pääsevät käytännössä ilman pääsykokeita sisään. Sivuaineitahan voi lukea paljon ja vuoden päästä uudestaan kokeilemaan sinne, mitä todella haluaa.
Lomalla
"Sinussa on pisteet kohdallaan"
- Zen Café ♥

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Morning is working.
Pääsykokeet
« Vastaus #15 : Huhtikuu 17, 2004, 17:49:36 »
Aion pyrkiä Helsingin yliopistoon viestintää lukemaan. Vain 4% hakijoista hyväksytään, että aijai... Vaikka siellä varmasti onkin näitä, jotka vain käyvät katsastamassa kokeen eivätkä ole tosissaan, tuo prosenttiluku jää silti hirvittävän pieneksi. Toisaalta joku sinne kuitenkin pääsee, miksen minä?

Ostin pääsykoekirjan jo joskus helmikuussa ja olin hirveän innoissani siitä. En olisi jaksanut lukea yo-kirjoituksiin ollenkaan, kun oli niin kamala hinku lukea pelkkää viestintää. Nyt kirjoitusten jälkeen en taas jaksa lukea yhtään, olen sivulla 71 ja sivuja on liki 300, mikä ei sinänsä ole paljon, mutta kuitenkin liikaa tällä tahdilla.

On hassua, mihin se motivaatio katosi. Se pitäisi nyt löytää ja äkkiä, jos aion päästä sisään. Viikko sitten sain jälleen villin inspiraation ja päätin, että minähän menen sisään, mutta silloin minulla ei ollut aikaa lukea. Nyt kun olisi, ei taaskaan huvita. Miten se voi aina mennä näin? Ei siinä muuten mitään, mutta kun kohta ei enää ole aikaa odottaa sitä seuraavaa inspiraatiota. Olen niin laiska lukemaan, kun ei ole pakko (lue=kun ei ole koetta edeltävän päivän ilta)

Muokkausta: Ha haa, joo, kiva lukea tätä näin vuoden päästä uudelleen. En nimittäin lopulta sitten jaksanut lukea sitä kirjaa kuin kerran (ja hyvin huonosti) ja päätin olosuhteiden pakosta pitää välivuoden.

zenit

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #16 : Huhtikuu 17, 2004, 18:56:29 »
Voi voi kun tulee pieni olo. Ite nimittäin menen niinkin vaatimattomaan pääsykokeeseen, kun Juhana Herttuaan, eli taideviestintälukioon oon pyrkimässä. Mutta kaikki ajallaan, eli ehkä mäkin vielä luen viestinnän pääsykokeisiin, et pääsisin yliopistoon.

Ihan kivahan tuonne on lähteä, tiedän nimittäin, että toi viestintä-touhu on ainoa joka tällä hetkellä kolahtaa oikein kovasti. Mutta onneksi mä oon aika kaikkiruokanen tyyppi, eli lukion jälkeen on aika monia mahdollisuuksia. Onneksi.

Olen iloinen, kun noihin pääsykokeisiin ei tarvii mitään lukea, vähän vaan pelottaa, että jos siellä pitää osata piirtää. En nimittäin osaa. En todellakaan.

Mutta ihan luottavaisin mielin lähden Turkuun. Ja toivon erittäin, erittäin kovasti, että pääsisin, sillä motivaatiota ei löytyisi, jos jäisin omaan kouluun. Mutta toivoa on aina!

Hilkka

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #17 : Huhtikuu 17, 2004, 21:08:57 »
Pääsykokeet on yksi lempikeskustelunaiheistani :) (*vink*vink*: vieraile kotisivullani)

Valitettavasti (ja toisaalta järjellä ajateltuna suureksi onneksi) minä pääsen osallistumaan pääsykokeisiin vasta vuoden kuluttua, sillä alun perin suunnittelematon lukion venyttäminen nelivuotiseksi lykkää aikatauluani väistämättä. Pyrin vuoden kuluttua mitä todennäköisimmin ainoastaan lääketieteelliseen mitä toivottavimmin Tampereelle, koska en näe mitään järkeä kiertää useassa pääsykokeessa pystymättä siten valmistautumaan yhteenkään kunnolla - en ainakaan kun olen menossa kokeeseen mennäkseni myös sisään yliopistoon ja lukemaan nimenomaan lääketiedettä enkä mitään muuta. Jos epäonnistun vuoden kuluttua ja joudun yrittämään uudelleen, on pelattava varman päälle ja pyrittävä lisäksi jonnekin muuallekin, mutta en halua laatia B-suunnitelmaa kovin tarkasti vielä tässä vaiheessa kun itse A:kin on vasta päässyt alkuun.

Olen aika periaatteellinen sisäänpääsyprosenttien tuijottamisen vastustaja: ei niiden mukaan kannata tehdä valintoja, eivätkä ne välttämättä kerro yhtään mitään sisäänpääsyn helppoudesta. Esimerkiksi UTA:n lääkiksen sisäänpääsyprosentti, jotakuinkin 16, on varsin suuri moniin muihin aloihin verrattuna, mutta silti lääketiedettä pidetään - mielestäni oikein perustellusti - sisäänpääsyn kannalta erittäin hankalana alana. Kysymys on siitä, kuinka suuri joukko pyrkii tosissaan ja kuinka tosissaan on tosissaan.

Jokaisen onnistujan kohdalla sisäänpääsyprosentti on 100 ja se ajatus riittää minulle.

joplin

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #18 : Huhtikuu 12, 2005, 17:00:16 »
Noniin. Uusi vuosi ja uudet pääsykokeet. Kivaa!

Minusta tulee vasta tänä vuonna ylioppilas, joten haenkin vasta ensimmäistä kertaa.

Haen Helsingin Yliopistoon lukemaan Englantilaista filologiaa, sekä Jyväskylään englantia. Kiinnostus on pääasiassa filologiassa, joten siihen panostan. Helsinki olisi paljon lähempänäkin ja sinne veri vetää. Olen kohta lukenut kaikki kolme pääsykoekirjaa kerran läpi (tuskaa!) ja ensi viikolla alkaa valmennuskurssi. Muuten, jos joku on tulossa : Helsinki, Valmennuskeskus-Englantilainen filologia, alkaa 18.4. niin yksäilkää.

Mitä suunnitelmia teillä? Onnea noin yleisesti ja jaksakaa päntätä!

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
  • "Olette sangen rumia ollaksenne keijuja"
  • Tupa: Puuskupuh
Pääsykokeet
« Vastaus #19 : Huhtikuu 12, 2005, 17:47:18 »
Tampereen yliopisto: Käyn sekä historian että sosiaalityön pääsykokeissa ja toivon, että paikka heltiää (kummassa? En minä tiedä!).

Jyväskylän yliopisto: Sosiaalityötä menen sinnekin kokeilemaan, historiankirja vaikutti liian tylsältä. (...)

Ammattikorkeakoulu: Sosionomin ala. Näihin pääsykokeihin ei tarvitse lukea mitään, kutsu kokeisiin tulee jos tulee, haastattelevat, testaavat, mulkoilevat isoilla silmillään ja tökkivät neuloilla.

Ja pidän varpaat ja sormet ristissä, että saisin opiskelupaikan. Haluan opiskelemaan, HALUAN. Vaikka en ole aivan varma mitä haluan opiskella, niin haluan silti opiskelemaan. Kunhan tässä vielä saisi kunnon motiivia lukemiseen (olen lukenut n. 50 sivua sosiaalityön kirjaa ja kironnut sen kolmeen kertaan, kirjoittaja jaarittelee järkyttävästi ja sivujen tekstin saa lyhennettyä pariin lauseeseen). Historiankirja saapui tänään ja ainakin vaikuttaa mielenkiintoiselta, toivottavasti se sitä onkin. Olen ajatellut, että lukisin kerran kirjat läpi ja toisen kerran kävisin ne läpi muistiinpanoja tehden, mutta saa nyt nähdä mitä tästä tulee. Olen töissä väh. 6h/arkipäivä ja olen aika sippi töiden jälkeen, joten helposti sitä vain vätystelee sitten illan. :P
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

No oonhan mä sentään sukua insinöörille... *pnish*?

Poissa Ronija

• Rouva Weasley
  • Vuotislainen
  • Minä näen thestralit.
  • Tupa: Rohkelikko
Pääsykokeet
« Vastaus #20 : Huhtikuu 12, 2005, 22:03:18 »
Minä olen valmistunut jo sosionomiksi (AMK) jo vuonna miekka ja kivi. Pääsin myös ekalla yrittämällä Kuopion yliopistoon lukemaan sosiaalityötä, mutta mielenkiinto lopahti kesken. En minä halua isona sosiaalityöntekijäksi. Roikuin yliopiston kirjoilla tovin, vaan nyt se on jo taakse jäänyttä elämää. Ei siitä jäänyt käteen kuin 50 ov:ta. .
Mutta tämä oli hiukan off-topicin.

Aikoinaan sosionomi-opintoihin hakiessa ihmettelin niitä helskutin musteläiskä-testejä ja ihmettelen edelleen. Mä näin niissä vain ydinpommeja ja sateenvarjoja, joita EI pitäisi niissä koskaan nähdä. Se on paha, paha asia. En vaan tiedä miksi!

Sosiaalityön opintoihin oli aikoinaan luettavakin. Olin vaan toiseksi viimeistä vuotta opiskelemassa sosionomiksi, kun yliopistoon hain. Tenttikirjana sattui olemaan AMK:ssa sama kirja, kuin sosiaalityön pääsykokeissa. Joten hain jotenkin hetken hairahduksena. Pääsin, mutta ekan vuoden vaan roikuin. Suoritin sosionomi-opinnot loppuun ja ajattelin mennä yliopistoon, mutta pääsin töihin..

Tänä vuonna minusta kumpusi joku kumma halu lähteä opiskelemaan taas jotain käytännönläheistä, joten hain opiskelemaan SAIRAANHOITAJAKSI. Saa nähdä innostunko siitä enemmmän töiden ohella vai jääkö sekin kesken. Mutta enemmän minusta sairaanhoitajaksi on, kuin sosiaalityöntekijäksi. Sielläkin pääsykokeisiin ei tarvitse lukea, vaan Starpiksia lainatakseni siellä "vain"  haastattelevat, testaavat, mulkoilevat isoilla silmillään ja tökkivät neuloilla.
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."
Antoine De Saint-Exupéry

Poissa Rei Shimohira

• Nosferatu
  • Vuotislainen
  • Libera me domine.
Pääsykokeet
« Vastaus #21 : Huhtikuu 12, 2005, 23:03:44 »
Tänään tuli postissa kutsu Savonlinnan taidelukion kuvataidelinjan valintakokeeseen, joka on 2. toukokuuta. Se on tosin minulla vasta kolmantena vaihtoehtona, sitä ennen Tampereen ja Lahden ilmaisutaitolukiot, joihin jompaan kumpaan toivon pääseväni.

Mutta. Lyijykyniä ja vesivärit ja kaikki niiden oheistarpeisto pitää ottaa mukaan. Ja miten minä itseni paikan päällekin saan, kun se on maanantai... Stressaan lähinnä siitä, että en ole hyvä piirtämään nopeasti, yleensä minulta vie suht kauan aikaa saada piirros kunnolliseksi, sekä siitä, etten hallitse vesivärejä. [Nyt te ihmettelette, miksi yleensäkin pyrin taidelukioon.] Luulen osaavani piirtää, mutta monet osaavat paremmin.

Onko kukaan muu menossa samaan paikkaan pääsykokeisiin? Tai ollut siellä, millaista oli?
"I looked and looked at her, and I knew, as clearly as I know that I will die, that I loved her more than anything I had ever seen or imagined on earth. She could fade and wither - I didn't care. I would still go mad with tenderness at the mere sight of her face."

Fanitaidettani

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Pääsykokeet
« Vastaus #22 : Huhtikuu 13, 2005, 10:34:17 »
Neljä vuotta sitten oli minulta kirjoitukset ohi ja toivoin parasta sen suhteen, että pääsisin TTVO:n pääsykokeisiin ennakkotehtävieni perusteella. Niin hyvin kävi, mutta samalle päivälle oli asetettu myös muiden vaihtoehtojeni pääsykokeet. Otin riskin ja menin vain TTVO:n pääsykokeisiin. Niihin en voinut etukäteen valmistautua juurikaan, ei kirjoja luettavaksi yms. Kokosin vain portfolion ja menin paikalle.

Nyt huvin ja murheilun vuoksi päätin hakea opiskelemaan hieman lisää, kun tuo valmistuminen on toukokuussa edessä. Otin ja hain TAMKiin jatkossakin, liiketaloutta. Ja olin jo varautunut lukemaan pääsykokeisiin, mutta hah! Ei tarvitse, loogista päättelyä ja sen sorttista.

Taidan selvitä elämästäni juurikaan pääsykokeisiin lukematta. (Kunnes sekoan ja haen vihdoin opiskelemaan yliopistoon.)

Sir Wyndham

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #23 : Huhtikuu 13, 2005, 11:28:02 »
Itse pyrin ja pääsin lukemaan englantilaista filologiaa Helsingin yliopistoon 2v sitten. Eli pari ajatusta, jotka auttoivat itseäni sekä kuuleman mukaan myös kanssaopiskelijoitani pääsykokeisiin valmistautumisessa ja itse pääsykokeissa:

Vinkki1: Vaikka et pyrkisikään heti lukion jälkeen käy silti tekemässä koe vaikka tiedät, ettet tule pääsemään; tutustut näin pääsykoetilaan, näet minkälainen koe on, minkä tasoinen se on, miten kokeessa toimitaan jne. jne. ja sitten kun vuoden päästä pyrit toden teolla voit ottaa rennosti kun koko tilanne on jo entuudestaan tuttu sinulle kun muut ovat täysin vieraassa tilanteessa.
Vinkki2: Aloita lukeminen väh.2kk ennen sisäänpääsykokeita ja lue n.3-8 tuntia päivässä. Itse luin n.4h päivässä n.1,5kk:n ajan. Paras lukupaikka on kirjaston lukusali. Siellä on tuohon aikaan vuodesta käytännössä ainoastaan pääsykokeisiin pyrkiviä joten tunnelma on täydellinen; kaikki ikään kuin kärsivät samassa veneessä.
Vinkki3: Tällä on mainittukin jo oikea asenne. Jos esim. pyrit oppilaitokseen 1000 muun ihmisen kanssa ja sinne otetaan 100 niin ajattele "Ainoa mitä minun tarvitsee tehdä on olla parempi kuin 901 muuta." Kyllä, asenteen pitää olla erittäin itsevarma, luottavainen ja jopa ylimielinen. Ajattele kuka tahansa niistä 901:stä viereesi "minäkö huonompi opiskelija kuin tuo?" Kannattaa myös ajatella, että olet jo päässyt opiskelemaan ihannekouluusi, ja että sisäänpääsykoe on vain joku hupsu muodollisuus, joka sinun täytyy käydä hoitamassa pois alta. Toverhenki syntyy vasta kun hyväksymiskirje putoaa postiluukusta; sitä ennen pitää pyrkiä olemaan parempi kuin kaikki muut.
Vinkki4: Niinä 2 kuukautena jotka elätte lukusalissa, koittakaa pitää elämänrytminne mahdollisimman tasaisena ja rutiininomaisina: menkää aina samaan aikaan nukkumaan, nouskaa ylös ajoissa, älkää käykö ryyppäämässä, käykää vähintään kävelyllä päivittäin tai harrastamassa mitä tahansa liikuntaa mitä sitten harrastattekin; sopiva fyysinen rasitus pitää mielen virkeänä ja auttaa saamaan unta silloinkin kun päässä pyörii päivän jäljiltä sisäänpääsykoekirjojen tai ennakkotehtävien tulva.
Vinkki5: Minulle ainakin oli paljon hyötyä valmennuskurssista. Siellä pääsi tutustumaan samanhenkisiin ihmisiin, jotka olivat samassa tilanteessa. 5h opiskelumaratoni 4 kertaa viikossa muiden pyrkyreiden kanssa on omiaan lisäämään motivaatiota: näet konkreettisesti kuinka paljon muita parempi olet...tai siis sinun pitäisi olla ;D Kun opinnot alkavat on myös mukavaa jos tuntee entuudestaan joitain koulukavereita juuri esim. valmennuskurssilta; yliopistolla näkee paljon yksinäistä porukkaa ainakin ensimmäisen vuoden alussa.
Vinkki6: Lukekaa niitä sisäänpääsykoekirjoja/tehkää ennakkotehtäviä piru vie!!! :D Kuvitelkaa vaihtoehtoinen tulevaisuus sen kadun lakaisijana, jota pitkin sisään päässeet opiskelijat kävelevät koulurakennukseen.

Minulle ainakin tuli mieleen Tylypahka hyvin paljon ensimmäisinä päivinä yliopistolla; tunnelma oli samanlainen, alkujuhlat olivat samanlaisia jne. jne. Suosittelen :)

joplin

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #24 : Huhtikuu 14, 2005, 18:32:40 »
Kiitos paljon vinkeistä Sir Wyndham! Tulevat tarpeeseen. Itse olen myös  lukenut noin 4h/päivä, joskus viisi kun inspistä riittää. Olen todella onnellinen, että pääsen valmennuskurssille! Jo ajatuskin nostattaa motivaatiota huomattavasti. Kun kirjoitukset oli ohi, tuntui kyllä kuivalta tarttua heti uusiin kirjoihin, mutta nyt se on alkanut jo sujua kun pari viikkoa takana ja saa aloittaa kertaamaan.

Että nähdään siellä sitten syksyllä :)

Lysandra

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #25 : Maaliskuu 20, 2006, 18:06:40 »
Minullakin on vuorossa pääsykokeet tänä vuonna. En ole vieläkään varma siitä, mitä oikeastaan haluaisin tehdä, joten luultavasti en mihinkään sisälle pääse. Haen luultavasti aika moneen paikkaan, mutta olen kironnut jo monta kertaa, kun yliopiston ja ammattikorkean pääsykokeet tuppaavat aina menemään päällekkäin. Ammattikorkeassa ei juuri ole minua kiinnostavia linjoja, mutta mikäli haluan työttömyyskorvausta ensi vuonna, pitäisi minun hakea johonkin niistä.

Saa nähdä miten tämä tästä suttaantuu. Luultavasti olen ensi vuonna tässä samassa pisteessä. Välivuosi voisikin tehdä minulle hyvää, sillä en oikein tunne olevani valmis korkeamman asteen tutkintoihin. Jokin yliopisto-opiskelukin tuntuu niin kaukaiselta, etten voi kuvitella itseäni kuluttamassa sen laitoksen penkkejä jo ensi syksynä.

Lizlego

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #26 : Maaliskuu 21, 2006, 00:28:16 »
Pääsykokeet... hmm... kaikki aina pyrkii sinne, minne on vaikea päästä. Minäpäs menin sinne minne oli kohtuullista päästä (Jyväskylän yliopisto, mat.luon.tiet.) ja pääsinkin, mutta eipä siitä juuri iloa ole ollut. Ala ei ollut väärä, mutta ihmiset samalla alalla... no joo, eli käytännössä olen ollut kolme vuotta lähes työtön maisteri. Jee! No sitten viime syksynä hain Jyväskylässä avoimeen yliopistoon kirjoittajakouluun ja pääsin (kiitos ystäväni, joka valitsi tekstit, joilla hakea minun puolestani). Kivaa, saa kirjoitella pelkän kouluksenkin puolesta ja kaikki ottavat nyt vähän vakavammin minun harrastukseni ja pakkomielteeni.

No nyt sitten keksin (kiitos Manna, tästä hyvästä), että hei tässä kaupungissa on lääketieteellinen! Minä haluankin patologiksi. :) Ja patologihan rentoutuu avaamalla romaanin.... Onpa huono vitsi. En tosiaan tule pääsemään, mutta aion kokeilla siitä huolimatta että tiedän kannattaako ehkä ensi vuonna kokeilla ihan tosissaan vai ei.

Poissa Jénaminya

• Keiju
  • Potterismin ylipapitar
    • Jénaminyan Omat Sivut
  • Pottermore: MoonCauldron3945
  • Tupa: Luihuinen
Pääsykokeet
« Vastaus #27 : Maaliskuu 24, 2006, 13:56:10 »
Kirjoitukset on kohta ohi, mutta urakka ei.. *huokaus*

Myös minä olen tämän kevään abi, ja pääsykokeet tulossa. Eipä minun papereillani tai osaamisella paljon mihinkään sisään pääse (jos nyt sais edes sen lakin), mutta yritän silti.

En ole vieläkään täysin päättänyt mihin ja mitä haluan lähteä lukemaan, jotain psykologiaa liittyvää kuitenkin. Todennäköisesti Etelä-Karjalan ammattikorkeaan lukemaan sosionomiaa, tai sitten Helsingin yliopistoon psykologiaa. Sosionomia on ykkösvaihtoehtonani, koska siitä saa hyvän pohjan psykologiaan eikä minun tarvitsisi muuttaa pois täältä. Ja kyllä, syynä se normaali, en halua eroon poikakaveristani :P

Jos unelmani toteutuisivat, pääsisin nyt lukemaan sosionomiaa (jos näin käy, niin aiomme muuttaa poikakaverin kanssa yhteen :D) ja lähdemme molemmat parin kolmen vuoden päästä yliopistoon lukemaan psykologiaa.

Ja jos en pääse mihinkään nyt opiskelemaan, hankin töitä ja luen psykaa avoimessa yliopistossa ;)

-Jén
Ai miksi Jo on jumala? Hän loi Pottereiden taikamaailman, joten hän on virallisesti sen maailman jumala. Voiko kukaan väittää vastaan?
Ja koska Rowling on Jumalamme ja Potterit Raamattumme, meillä täytyy olla myös uskontunnustus.

whisplet

• Ankeuttaja
Pääsykokeet
« Vastaus #28 : Huhtikuu 05, 2006, 11:35:18 »
en tiiä meneekö tää ny vähän offtopicin mutta noo.

itselläni on vähän kettumainen tilanne. olen peruskoulun käynyt ja aloitin toki kauppiksen heti yläasteen jälkeen, mutta jostain kumman syystä laiskuus vei voiton jo ensimmäisen vuoden jälkeen. huah. vuoden laiskottelin ja pakkasin kimpsuni kotoa ja muutin. hakeuduin päiväkotiin töihin ja olen siellä ollut noin puoli vuotta ja tuli ajankohtaiseksi taas pistää ne hakupaperit kouluihin.

kuinka vaikeaa olikin valita!

hain pariin sosiaali- ja terveysalan oppilaitokseen ja kauppikseen, tosin toiselle linjalle mitä ennen olin opiskellut; merkonomipuolelle. nyt kun hausta on kulunut aikaa jo monta ja kutsut valintakokeisiin tuli, olen ihan pulassa! mieleni ei yhtään halaja mitään sosiaalityötä tekevän. ei sitten lainkaan! valintakoe olisi nyt perjantaina ja ää. onhan tässä vielä pari päivää aikaa miettiä maksaako 50e siitä mitä ei ehkä sittenkään tahdo tehdä ja odottaa kutsua kauppikseen ja aloittaa syksyllä soittorumpan; otatteko mua kouluunne.

onkos mulla kohtalontovereita täällä? :>

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
Pääsykokeet
« Vastaus #29 : Huhtikuu 05, 2006, 13:15:18 »
Minullakin on kirjoitukset ohi ja pääsykokeet lähestyvät. Haen Sibelius-Akatemiaan musiikkikasvatuksen 5½-vuotiseen koulutusohjelmaan (josta siis valmistuu musiikinopettajaksi), enkä voisi olla onnellisempi! Luin reaaliin aivan liian vähän ja väärällä asenteella, joten olen ikionnelinen, ettei minun ainakaan tänä keväänä tarvitse lukea enää yhtään mitään.

Pääinstrumenttini on piano, olenhan sitä jo 9 vuotta pimputellut. Sivuinstrumentikseni valitsin rummut, mutta en oikein tiedä vieläkään, mitä komppia tai mitä ylipäänsä niillä soittaisin. :/ Onneksi sivuinstrumentti tulee vasta II-vaiheessa (...kai?). Enivei, minun täytyy siis vain soittaa, soittaa ja soittaa kolmea kappaletta, jotka soitan pääsykokeessa. Kaksi niistä siis soitan I-vaiheessa ja toiset kaksi (kappaleet saavat olla samat, mutta otin kumminkin kolme) II-vaiheessa, jos luoja suo. I-vaiheeseen sisältyy harjoiteltujen kappaleiden lisäksi myös prima vista-soittoa ja vapaavalintainen laulu, tutun melodian soittaminen vaaditussa sälvellajissa ja vaikka mitä muutakin vielä, mutta en muista kaikkea. Ja kaikki tämä muka 15:ssa minuutissa! Eihän niitä harjoiteltuja kappaleita tietenkään kokonaan soiteta, mutta ihmettelen kumminkin.

Olen suht rauhallisin mielin (ainakin toistaiseksi) pääsykokeiden suhteen, sillä uskon, että musiikkikasvatukseen tuskin mitään kovin virtuoosimaisia musikantteja hakee; ainakin kuvittelisin heidän hakevan konserttipuolelle.   Olen sitäpaitsi ollut musiikkiluokalla 3-9 luokat, joten sinänsä itse pääsykoetilanne ei ole minulle uutta.

Onko täällä ketään muuta Sibelius-Akatemiassa jo opiskelevaa tai sinne ennestään hakenutta, tai edes tänä keväänä hakevaa? Olisi kiva kuulla kommentteja kollegoilta, sillä en tunne ketään musiikilliselle alalle hakevaa.
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa pienenpieni Lakana

• Valkaisuaineen suurkuluttaja
  • Vuotislainen
Vs: Pääsykokeet
« Vastaus #30 : Huhtikuu 21, 2007, 19:34:32 »
Minäkin olen hakemassa musiikkikasvatukseen, mutta päätin hylätä heti alkuunsa tuon Sibelius-akatemian... En kuitenkaan tunne olevani ihan niin musikaalinen, vaikka olen tuota pianoa soittanutkin sen noin 9 vuotta. (onko siitä tosiaan noin paljon aikaa, kun sen aloitin...)
Siis Jyväskylään ja Ouluun haen.

Järkytyin vaan syvästi, että Oulussa pitää laulaa aaria tai klassinen laulu. Sitten tajusin aika myöhään, että laulan sen säestyksen kanssa, jolloin nuotit pitää lähettää Ouluun. Soitin sitten kuoronohjaajalle, että olisiko jotain tuollaista laulua. Hän päätti laulun, lykkäsi mulle nuotit, kun seuraavan kerran näimme ja minä kiirehdin viemään sen postiin. Onneksi ei tappavan vaikeaa aariaa antanut. En vain ole koskaan lukenut sanaakaan italiaa, ja nyt sitä sitten pitäisi laulaa... No, onneksi sen lausuminen ei kuulostanut maailman vaikeimmalta.

Ja olen aina inhonnut varsinaisia esiintymistilanteita. Ei siinä mitään, jos soittaa ja laulaa kavereiden kuullen, tai on jossain tilaisuudessa soittamassa 'taustamusiikkia'. Mutta se, että yleisö oikein keskittyy kuuntelemaan kaiken... iskee sellainen nyt-teen-jotakin-varmasti-väärin-fiilis.
Itse otin sivuinstrumentiksi kitaran. Sillä sitten muutama ylihelppo kappale. Pitäisi kai osoittaa teknisiä ja tulkinnallisia taitoja.. hah... mutta näkeväthän ainakin, että se soi, ehkä jopa melko nätisti... eikö sekin ole aina plussaa?

Mutta niin, minäkin olen ajatellut, ettei tänne ne virtuoosit tule, kun virtuooseilla on suuremmat tavoitteet kuin musiikinopettajaksi päätyminen. Esimerkiksi musiikkipedagoginakin voi tehdä vaikka mitä. Itse meinasin sinne hakea, mutta kun näin ne pääayvaatimukset... opistotaso.. hmm.. en ole koskaan ollutkaan opistotasoisessa opetuksessa. Musiikkikasvatukseen sentää riittää tämä perus 3/3 taso (minun mielestäni ainakin), joten sinne sitten. Teoria vaan taitaa olla sitä opistotasoa... jossa olen muutenkin aika heikoilla... mutta, toivotaan...

Sitten lastentarhanopettajaksi myös haen. Ihan varmuuden vuoksi, koska sekin olisi kivaa (?). Sinne on vain reilu satasivuinen pääsykirja. Vaikka en ymmärrä, miksi siinä pääsykirjassa on artikkeli esim. siitä, kuinka suomalaiset nuoret puhuvat liian vähän politiikasta.. öh.. tuskin sentään lastentarhassa politiikasta puhutaan.
Mutta niin... se taitaa olla kaikkeen kasvatustieteen alueisiin kuuluviin pääsykokeisiin.
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die

millimolli

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Huhtikuu 21, 2007, 20:38:07 »
Haen Jyväskylän yliopistoon lukemaan englantia ja journalistiikkaa. Taktikoinnin takia listalla myös enkun open koulutus, johon on tuon englannin pääsykokeen lisänä vain haastattelu.  Pääsykokeet on tuossa toukokuun lopulla. Lisäksi hain Jyväskylän ammattikorkeaan av-linjalle vara-vaihtoehtona ellei nyt jonkin takia sattuisi yliopistoon pääsemään.

Olen lukenut enkun kirjan kertaalleen, journalistiikan kirjan pitäisi olla tulevana maanantaina läpi käyty. Aloitin lukemaan melkein heti yo-kirjoitusten jälkeen kun oli suullinenkin yo-koe pulkassa.
  Motivaatiota on varsinkin englannin suhteen hurjasti sillä tiedän omaavani oikeasti mahdollisuuden päästä sisälle ja sillä asenteella tässä ollaankin. Mitään pääsyprosentteja en edes ala tuijottamaan koska silloin menee hommasta mieli. Joko olen 100% sisällä tai en, mutta ei-mahdollisuus ei ole nyt mahdollisuus kun luku-urakka vielä kesken.

Luen päivittäin tietyn määrän sivuja, menee siihen sitten kuinka monta tuntia hyvänsä, pyrin lukemaan niin että ymmärrän tekstin ja että se jää mieleen ainakin pääpiirteissään jo ensi lukemalta. Joskus selviän kolmessa tunnissa kun jaksan keskittyä, toisinaan menee puoli päivää kun ajatus ei pysy millään kasassa.
 Ilman päivittäistä tavoitetta ei lukemiseni etenisi niin tehokkaasti enkä olisi niin motivoitunut pinnistelemään väsymyksen hetkellä ellen tietäisi että "vielä 10 sivua niin voin laittaa kirjan nurkkaan ja lähteä ulos/kaivautua sohvan nurkkaan/hengailla kavereiden kanssa".

Tsemppiä kaikille luku-urakoitsijoille(:

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Skeptinen pessimisti
« Vastaus #32 : Toukokuu 13, 2007, 19:45:32 »
Haen opiskelemaan liiketaloutta ja minulla ei ole yhtään innostusta lukea pääsykokeisiin. Ehkä onneksi minulla ei ole montaa kirjaa luettavana vaan minulla on "vain" 157 sivua Keskon vuosikatsausta joka on todella tylsää ja hankalaa luettavaa. Lisäksi joku vajaa 30 sivua the economist lehden artikkeleita. Suomenkielisen osuuden olen lukenut ja kirjoittanut jotain ylös. Englannin kielinen ei kiinosta sen enempää ja sen lukeminen edistyy huonosti. Pitää varmasti valita vain yksi päivä kun sen suomentaa. 

Tuon materiaalin perusteella kokeessa on kysymyksiä niin suomeksi kuin englanniksi lisäksi siinä on matemaattis-loogista päättelyä mittaava osio. Mitä katsoin vanhoja pääsykokeita niin niissä oli lähinnä sellaisia mikä numero tulee seuraavaksi tyylisiä kysymyksiä sekä prosenttilaskuja.

Jaksamista vaan kaikille, jotka lukevat pääsykokeisiin!
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #33 : Toukokuu 14, 2007, 23:17:03 »
Olen opiskellut yliopistossa 3 vuotta, mutta nyt hakeudun lisäksi opiskelemaan kauppatieteitä. Luettavan on viisi enemmän ja vähemmän paksumpaa kirjaa. En ymmärrä miksi jokaisen kauppatieteisiin hakeutuvan pitää lukea samat kirjat vaikkei jotain ainetta opiskelemaan hae. Itseäni ei paljoa markkinoinnin kirja kiinnosta eikä mun sitä tarvitsisi opiskella edes pakollisena sivuaineena.

Poissa Pentu

• müü
  • Vuotislainen
« Vastaus #34 : Toukokuu 15, 2007, 13:28:29 »
Haen Kuopion yliopistoon lääkikseen. Pääsykoekirjoja ei ole kuin yksi, mutta sivuja onkin sitten noin 600. Ooon saanu luettua kirjan kahdesti. Kolmannen kerran meinasin saada vielä luettua, ainakin alleviivaukset pitää vielä lukea. Opiskelumotivaation tosin hukkasin jo ennen kirjoituksia joten pakertaminen onm kamalan vastenmielistä -> tosi hidasta(viime viikolla luin yhtä aukeamaa puolituntia).
Pääsykokeet jännittä jo nyt aika paljon. Ja varsinkin se että pitää ostaa uusi laskin ja opetella käyttämään sitä. Lääkiksen pääsykokeessa kun ei saa käyttää graafista laskinta... alkaa tulla jo kiire.
Jos ei koskaan putoa, ei ikinä opi luottamaan köyteen.

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
« Vastaus #35 : Toukokuu 15, 2007, 14:13:45 »
Suuntana Jyväskylä ja Turku. Hehee... Minulle on monesti tultu jo sanomaan, että ihmettelevät, kun kahteen eri paikkaan haen. Opo käski pitämään vaihtoehdot avoinna ja pakkohan se on, kun tuo AMK-yleishaku tavallaan niinkuin pääsi unohtumaan...

Jyväskylään siis haen journalistiikkaa lukemaan (moikkaillaan, millimolli!). Kirjoja luettavana vain yksi, siinä sitten sellaiset kaksi ja puolisataa sivua. Pusken läpi, ensiviikolla varmaan sitten silmät ihan ristissä senkin kanssa, koe 28.05. Kun vielä keksisi miten täältä peräkorvesta Jyvikseen pääsisi.

Syrämmelle lähempänä olisi toive päästä Turkuun mediatutkimusta opiskelemaan. Kaksi kirjaa luettavana, toisessa kaksi ja puolisataa sivua, joskin paljon kuvia alastomista miehistä :P, toinen hieman alle 200-sivuinen, jota kirjoittaja itse kuvaa sanoin "vauhti, kieli, Michael Jackson". Viimeksimainittu on jotenkin pitkäpiimäistä luettavaa, puolet tekstistä menee ihan ohi meikäläisen mediaymmärryksen, enkä oikein käsitä miten niiden on tarkoitus liittyä mediaan. Ja koko opus on muutenkin kasattu niin, että kirjoittaja otta metri-quoteja muilta kirjoittajilta ja kommentoi niitä niin, ettei lopulta saa käsitystä siitä, mitä mieltä hän itse on. Suosikki oli kyllä lainaus tekstistä, joka lainaa vielä vanhempaa tekstiä...

Jotenkin pitäisi vielä saada tuo lukuasenne kohdalleen. Itsellä ollut vuosikausia se oppimistyyli, että kuuntelee, mitä opettaja sanoo. Kirjojen imuroiminen on ollut aina vaikeaa. Huoh... sittenhän se nähdään...
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
  • Pottermore: AshLeviosa8992
« Vastaus #36 : Toukokuu 15, 2007, 17:19:37 »
Jyväskylään siis haen journalistiikkaa lukemaan (moikkaillaan, millimolli!). Kirjoja luettavana vain yksi, siinä sitten sellaiset kaksi ja puolisataa sivua. Pusken läpi, ensiviikolla varmaan sitten silmät ihan ristissä senkin kanssa, koe 28.05. Kun vielä keksisi miten täältä peräkorvesta Jyvikseen pääsisi.
Hahaa, pääsykokeet samana päivänä! Luulin, että olen ainut parka, joka joutuu tuonne kammotukseen jo ennen kesäkuuta. :)

Joo, siis, en ole lukenut. En yhtään, jos vertaa siihen, mitä kaverini lukee ja mitä te muut olette täällä lukeneet. Heti kirjoitustusten jälkeen olin kolme viikkoa lomalla ja sen jälkeen kuukauden töissä. Nyt aikaa on enää kaksi viikkoa ja lukea pitäisi. Kirjoja on kaksi, Suomen kielioppia 200 sivua ja 150 sivua kirjallisuudesta.. Aion hakea Joensuun yliopistoon lukemaan suomen kieltä ja kirjallisuutta, pääsykokeissa otin yhteisen osuuden lisäksi luettavaksi kirjallisuuden. Kieliopin meinasin vain selailla läpi, sillä ensimmäisessä osuudessa on novellianalyysi ja periaatteessa kokeesta selviää lukiossa oppimalla, ainakin pääsykoevihkosen mukaan. Joitain muistiinpanoja olen kieliopista tehnyt, mutta painopiste on kyllä tuossa kirjallisuusosuudessa. On vain niin pirun uuvuttavaa ja joka toinen sana pitää katsoa sanakirjasta. Apuva.

Hauskaa tässä lukemisissa on, että päätin Suomeen tulon jälkeen, etten haekaan Ouluun (josta olen puhunut jo melkein kaksi vuotta), sillä pääsykoekirjat antoivat sen kuvan, että ei minua kiinnosta. (Anatomiaa ja logopediaa). Aika moni on pyöritellyt tuon takia päätään, mutta minä olen tyytyväinen. Kirjoittaminen, kirjallisuus ja äidinkieli on aina ollut enemmän minua kuin biologia. Pääpaino on kuitenkin Savonia AMK:n toimintaterapiassa, jossa, kiitos paljon, ei ole pääsykokeita.
Pakko on paras muusa.

Poissa Esterix

• Metsän vastaus
  • Sanomaton
  • *
« Vastaus #37 : Toukokuu 15, 2007, 18:31:11 »
Olen opiskellut yliopistossa 3 vuotta, mutta nyt hakeudun lisäksi opiskelemaan kauppatieteitä. Luettavan on viisi enemmän ja vähemmän paksumpaa kirjaa. En ymmärrä miksi jokaisen kauppatieteisiin hakeutuvan pitää lukea samat kirjat vaikkei jotain ainetta opiskelemaan hae. Itseäni ei paljoa markkinoinnin kirja kiinnosta eikä mun sitä tarvitsisi opiskella edes pakollisena sivuaineena.
Olihan mun pakko vastata, kun itse lukenut kauppatieteitä kaksi vuotta Tampereella. Pääsin suoraan lukion jälkeen sisään, mutta se vaatii työtä. Lukemista, lukemista, ja lukemista. vuodesta 2005 ovat kaksi kirjaa (johtaminen ja markkinointi) vaihtuneet kokonaan ja laskiksen kirja uudistettu painos, jos oikein muistan. Sinänsä sinä olet paremmassa asemassa, kun johtamisen kirja ei ole enää se sama luettelo-opus :) Ja jos voin yhtään helpottaa lisää, niin johtamisen kirja tulee olemaan myös kurssikirjana myöhemmin, nuo muut eivät.

Uskoisin, että jokaisen tulee lukea kirjat siksi, että kauppatieteilijänä on hyvä tietää kuitenkin vähän jokaisesta alaa sivuavasta aineesta. Ota se positiivisena asiana :) Itse tosin tuskailin saman asian vuoksi, mutta kirjat tulevat joltain ylemmältä taholta, joten siihen ei ainakaan lyhyellä taähtäimellä voi mitään. Kokeiden laatimista helpottaa varmasti se, että ne ovat samat pääaineesta riippumatta (jos kyseessä on yliopisto, missä haetaan pääaineisiin), ja tämä mahdollistaa myös kauppatieteellisen yhteishaun.

Vinkkejä edellä oli jo jonkin verran, mutta lyön kasaan vielä jotain:
  • panosta siihen, minkä koet omaksesi. On parempi osata 4 kirjaa todella hyvin kuin 5 kirjaa jotenkin. (Lue kuitenkin se markkinoinnin kirjakin, jos vain mahdollista :))
  • Huomioi erityisesti listat, sivistyssanat ja kuvatekstit: pääsykokeessa ei mitata kokonaisuuden hallintaa vaan pilkuntarkkaa lukemista.
  • Lue säännöllisesti, mutta muista ettei se määrä vaan laatu. Lukemansa ymmärtäminen on tärkeämpää kuin se, että olet lukenut kirjat useampaan kertaan mahdollisimman nopeasti (=ajanhukkaa).
  • Älä aivan totaalisesti unohda elämääsi lukemisen ajaksi, on hyvä olla toisinaan vastapainoa.
  • Kehitä jokin sinua motivoiva asia, minkä voimin jaksat panostaa hakemiseen ja lukemiseen.
  • Harjoittele vanhoilla pääsykoetehtävillä. Niistä saat tuntumaa, minkälainen koe on, ja myös voit testata osaamistasi.
  • Jos olet valmennuskurssilla, ota siitä kaikki ilo irti. Opettajat ovat juuri sinua varten, ja sitä varten, että voit kysyä heiltä aivan mitä huvittaa.

Lopuksi vielä onnittelen sinua erittäin loistavasta alavalinnasta, sillä minä olen viihtynyt erinomaisesti :) Ja jos sinulla on jotain kysyttävää teeman tiimoilta, voit yksätä :) Ja muutkin saa, jos haluavat. Hyvin lisätietoja saa myös esimerkiksi Tampereen kauppatieteiden opiskelijoiden ainejärjestön Boomi ry:n sivuilta.
Dixi et animam levavi | Still too sexy - Narf | Elämä on lahja - käytä se hyvin

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #38 : Toukokuu 16, 2007, 11:19:19 »
Tuli sitten paniikissa haettua vähän kaikkialle, kun pitäisi nyt valmistua ja olisi tietenkin ollut mukava jatkaa opiskeluja.
Minä onneton päässyt kuin yhtiin pääsykokeisiin ja siinäkin vain ensimäiseen vaiheeseen. Tosin olin aika hämmästyny kun pääsykoe kutsu tuli paikasta, johon oli vaihtoehdoistani ehkä kaikista vaikein päästä.

Oikeasti, minkälainen ihminen päästetään osallistumaan pääsykokeisiin Teakiin, mutta ei anneta tehdä edes ennakkotehtäviä audiovisuaaliselle linjalle, joka on sentään ammattikoulussa?

Tietenkin olin ensin ihan paniikissa, kun Teakista tullut kirje odotteli minua eteisen pöydällä. Muutenkin tuo Teakiin hakeminen oli jokin äkillinen päähänpisto ja lähetin paperit sinne ikään kuin testatakseni. En edes odottanut pääseväni kakkosvaiheeseen, joten olin tietysti ihan riemuissani siitäkin. No pääsin siis toiseen vaiheeseen ja kuten tuolla aiemmin kerrottiinkin, piti opetella ulkoa monologi ja dialogi, niiden opettelemisessa ei ollut hankaluuksia, mutta kun lisäksi piti opetella tanssimaan humppa ja sanoittaa se, sekä keksiä omavalintainen esitys, alkoi jo vähän mietityttämään, että mihinkäs minä olen oikein ryhtynyt. Tietenkin olin sitten pääsykoe päivänä ihan hermostunut, unohdin puolet sanoista ja sitä rataa. Olin jotenkin kuvitellut, että tuomariston edessä esiinnyttäisiin ihan yksikseen, mutta huoneessa olikin sitten vähän enempi ihmisiä. Sillä lailla. Hieno ja kieltämättä hauska kokemus se kuitenkin oli kaikenkaikkiaan, varsinkin kun jännityksestä oli päässyt yli ja rentoutunut. Ei haittaa, vaikken jatkoon päässytkään. Ainakin yritin ja ensivuonna voin yrittää uudelleen. Ainakin osaan valmistautua tulevaan, kun on kerran käynyt kokeilemassa. Sitäpaitsi aina kannattaa yrittää, ei siinä mitään ainakaan häviä! :)

Perian, pääsitkö jatkoon? :D
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Paikalla Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #39 : Heinäkuu 10, 2007, 16:53:01 »
Pääsin lääkikseen. Olen päässyt pääsykokeiden kautta aiemmin jo kahteen kouluun, mutta tämä oli kyllä se "unelmien täyttymys" ja suuri saavutus. Aiemmin olen päässyt lukemaan liiketaloutta ja ensihoitoa ammattikorkeaan, mutta niiden pääsykoe on "hieman" eri tyyliä kuin yliopistojen, varsinkin kun vertaa vaikkapa juuri lääkikseen ja oikikseen, joihin oikeasti lukee suuri joukko porukkaa ahkerasti, paljon ja pitkään.

Pääsykoe tuntui menevän niin huonosti, niin huonosti. Ei se ilmeisesti sitten mennytkään, kun kerta sisään pääsin. Valmennuskurssilla olin ja itselleni ainakin se oli ihan ehdoton. Olen aika laiska ja kemia ja fysiikka nyt olivat aina menneet vähän niin ja näin. Kurssi ei tietenkään mitään ihmeitä tee, mutta kyllähän se auttoi, erityisesti se potki tekemään noita fysiikan tehtäviä ja loistava kemianopettaja avasi myös kemiasta kaiken sen, mitä lukiossakaan en koskaan käsittänyt, saati sitten Galenos-asiat.

Liiketalouteen ei ollut tuota etukäteen luettavaa aineistoa minulla ollenkaan, luetunymmärtämiskoe ja haastattelu. Ensihoitoon oli pari lukua Ihmisen fysiologia ja anatomia -nimisestä kirjasta ja ne luin edellisenä iltana. Tuon lisäksi oli kuntotesti ja haastatteluja sekä ryhmätilanne. Vähän erilaista homma siis kuin nuo lääkiksen, oikiksen ja monen muun yliopistokoulutuksen vuoden kestävät kirjapinojen pänttäämiset.

Olin lukenut ensihoidon pääsykoetta edeltävänä vuonna farmasian pääsykokeeseen, johon luettiin Ihmisen fysiologia kokonaan, joten minulla oli pohjatiedot kyllä tuohon ensihoidon pääsykokeeseen aika hyvät. Farmasiasta jäin parin pisteen päähän, sillä olin lukenut vähän vasemmalla silmällä ja olettanut sisäänpääsyn paljon helpommaksi. Hakuvuotenani hakijamäärät olivat kasvaneet noin viisinkertaisiksi edelliseen vuoteen verrattuna, joten ymmärrettävästi pisterajatkin "hieman" nousivat. Ei harmittanut kuitenkaan, äitiä taisi harmittaa enemmän. En oikein ollut varma, että onko se apteekissa pyöriminen niin unelmahomma kuitenkaan. Varmasti jos olisin ollut satavarma siitä, että haluan proviisoriksi, olisi myös lukeminen ollut vähän erilaista.

Pääsykokeisiin varustautujalle annan vinkin, että tee varasuunnitelma siltä varalta, että et pääsekään haluamaasi kouluun. Kun olet sen tehnyt, unohda se täysin. Pääset paljon todennäköisemmin sisään, kun olet varma että haluat ja että pääset, eikä niin että suunnittelet siinä sivussa sitten kaikkea muuta, mitä ehkä tekisit ensi vuonna tai että hakisit viiteen kouluun ja lukisit kaikkiin vähän sinne päin. (Varavaihtoehtoja on toki hyvä koittaa, mutta jos johonkin aiot, panosta siihen täysillä ja jätä ne muut taka-alalle, valitse mieluummin vaikka sellaisia lisäksi joihin ei tarvitse lukea tai joihin luetaan samat asiat. Ei ehkä kannata siis yrittää hakea sekä lääkikseen että oikikseen tms. :P)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2007, 11:56:49 kirjoittanut Derica Tonks »
What would The Doctor do?

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Skeptinen pessimisti
« Vastaus #40 : Heinäkuu 11, 2007, 19:51:08 »
Tiistaina klo. 8.25 tuli tekstiviesti pääsystä ja päivällä postista tuli ihanan kuuluisa paksu kirjekuori. Minä siis pääsin Kajaanin ammattikorkeakouluun liiketalouden koulutusohjelmaan (hurja miten pitkä nimi :)) opiskelemaan tradenomiski. Tarkoitus ei ollut valmistua ns. pelkäksi tradenomiksi vaan oikeustradenomiksi, koska oikeus ja liiketalous on kiinostanut minua jo pidempään. Lukion aikana mielipiteeni muuttui lähes viikottain. Lähinnä 90% ajasta olin tietämätön mitä teksin loput 10% ajasta olen miettinyt liiketaloutta ja tradenomi opintoja. Toka vuonna äiti toi minulle lehtijutun jossa puhuttiin Kajaanissa olevasta oikeustradenomi koulutuksesta. Ajattelin, että olisipa hienoa, mutta jossain Kajaanissa enhän minä minnekään pohjoiseen lähde. :) Tämä oli suunileen ensimmäinen kommentti Kajaanin AMK:ista. Kypsyttelin ajatusta Kajaanista ja lopulta kolmos vuoden alussa olin jo päättänyt, että haen Kajaaniin eka sialla ja sinnehän minä sitten hain ja pääsin.

Pääsykokeisiin luin vaihtelevasti. Joskus luin kuin hullu koko päivän ja joskus oli päiviä jolloin en lukenut ollenkaan. Kuitenkin kun pääsykoe päivänä kuuntelin muiden puhetta siitä miten he eivät olleet lukeneet materiaalia ennen koetta. Minä sentään luin sen pariin kertaan ja muistiinpanot joita tein lukiessa ehkä kolmesti. Niillä pisteillä joilla pääsin Kajaaniin olisin päässyt kahteen kolmesta hakemastani amk:sta. Tiesin jo etukäteen, että Savonian Kuopion kouluun en pääsisi ja pääsy taisi jäädä (tarkastaa papereista) 7 pisteen päähän.

Olen ihan tyytyväinen ja onnellinen koska halusin sinne ja pääsin. Nyt vain sitten asumis härdellejä (kuten kaveri asian ilmaisi) järjestelemään ja tarkastamaan mitä pitäisi vielä hankkia. Onnea kaikille kouluun päässeille!
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

Poissa meppu

• Miss Impossible
  • Vuotislainen
    • Niin sanottu elämäni...
« Vastaus #41 : Heinäkuu 12, 2007, 21:03:03 »
Hain itse kevään yhteishaussa sosiaali- ja terveysalalle ja pääsinkin sitten pääsy- ja soveltuvuuskokeisiin. Itsestä tuntui, että kokeet menivät hyvin, mutta kun tulokset julkaistiin, niin sain kieltävän vastauksen. En siis päässyt kouluun.

Nyt kuitenkin hain työvoimakoulutukseen samaiselle alalle ja odotan kutsua uusiin pääsy- ja soveltuvuuskokeisiin. Jos vaikka tällä kertaa menisi paremmin ja pääsisin opiskelemaan.

Neuvoja pääsykokeisiin meneville:
-Jos koe on moniosainen ja jokaisen osan tekemiseen on varattu tietty aika, ota kuitenkin rauhallisesti. Kokeen järjestäjät ovat ottaneet huomioon, että kaikki eivät ole yhtä nopeita.
-Yritä parhaasi.
-Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.
~*For in dreams, we enter a world that is entirely our own.
Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.*~

sinet

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Heinäkuu 12, 2007, 21:30:44 »
Hain keväällä vain yhteen kouluun ja sain kesäkuussa tietää, että pääsin sisälle. Kyseessä ammattikoulu ja audiovisuaalisen viestinnän peruskoulutus, minkä takia jostain syystä pidin pääsyäni itsestäänselvyytenä. En valmistautunut siihen oikein mitenkään.
Koetilanne oli kamala. Ne halusivat lyijykynäpiirustuksia, enkä minä semmosia tee - en ole ainakaan vahvimmillani. Sähläsin jotakin sinne ja tietysti kerroin haastattelijoille, etten ole piirtäjä. Kokeen jälkeen kaikki varmuus oli kadonnut ja odotin kauhulla tulosta. Onneksi he olivat keskittyneet teknisen toteutuksen sijaan ideaan. Oletan näin, koska suoritukseni oli teknisesti aika kamala.

Odotan kovasti pääsyä uuteen kouluun ja rakennukseen, joka itseasiassa valmistuu täksi syksyksi. ^^

Lilithea

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Heinäkuu 15, 2007, 15:29:27 »
Ei, ei, ei! Ei puhettakaan pääsykokeista enää. *läimii kädet korville* Huh, yo-kirjoituksissa oli jo ihan tarpeeksi. Sitten piti vielä puristaa yliopiston pääsykokeiden kanssa. Kansainvälistä politiikkaa ja suomen kieltä. Alun perin kaksikko oli kolmikko, mutta ranskan kieli putosi pois, koska en yksinkertaisesti ehtinyt lukea enempää.

Sen verran tiedän, että suomen kieleen en pääse enkä kyllä enää haluakaan. Ihmeellistä nyhväämistä, ei sovi minulle. Kv. politiikka saattaa tärpätä, mutta sekin niukin naukin. En vain tehnyt tarpeeksi töitä niiden kokeiden eteen eli ihan oma syy, jos en sisään pääse. Odotellaan nyt vielä pari päivää, niin saa vähän varmistusta ensi syksyn kuvioihin.

Toisaalta välivuosi huokuttelisi jonkin verran. Kuusivuotiaana menin kouluun ja melkein kaikki muut samassa tilanteessa olleet tuttuni ovat jossakin vaiheessa koulutaivaltaan kerranneet luokan, viettäneet välivuoden tai pyörähtäneet vaihdossa jossakin päin maailmaa. Tekemisen puutetta minullakaan tuskin olisi teatteriharrastuksen ja muun aktiivisuuteni ansiosta. Saisi kerrankin tehdä mitä huvittaa.

Ehkä pääsykoelaiskuuteni syynä oli juuri se, etten ole saanut tehdä mitä huvittaa, kun opiskelu on vienyt ihan liikaa aikaa ja voimia. Joskus olisin ollut oikein kiitollinen Hermionen ajankääntäjästä. Sitten kirjoitusten jälkeen tuli vain sellainen olo, että nyt ei enää jaksa. Silti luin jonkin verran ja painuin kokeisiin. Pakko sanoa, että ne kokeet olivat jotain todella naurettavaa. Yliopiston pääsykokeet ja ne ovat jotain ihmeellistä pelleilyä, suoraan sanottuna. Ei, ne eivät olleet helppoja (ehkä tietyssä mielessä olivat), mutta se kaikki toiminta niiden ympärillä... Voi tavaton, minun kävi sääliksi niitä ihmisiä ja mietin, tahdonko todella ja olenko valmis yliopiston kuivuneille käytäville. Toisaalta sitten muistin, että yliopistolta löytyvät ne kaikkein vinksahtaneimmat hörhöilijät eli sinne.

Ensi vuonna aion hakea uudelleen. Luultavasti minulle sopivampiin aineisiin. Ranskaa aion lukea urakalla nyt vuoden ajan, ja suomen kieli vaihtuu kirjallisuudeksi. Ehkä mukaan nousee myös teatterin ja draaman tutkimus, mitä todennäköisimmin. Ja jos itseäni yhtään tunnen, en aio luopua kansainvälisestä politiikastakaan. Kaivan siis itselleni yhä syvempää kuoppaa. *virn*

Malloth

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Heinäkuu 15, 2007, 19:38:27 »
Koko lukioajan suunnitelmana oli että pidän välivuoden, teen töitä ja mietin että mitä oikeastaan haluan. Suunnitelmissa oli opettajakoulu, humanistinen tiedekunta, fysioterapeutti ja vaikka mitä. Tammikuussa sain sitten päähäni hakea Ypäjän hevoopistoon ratsastuksenohjaaja-linjalle. YO-kokeet tulivat ja menivät, enkä oikeastaan uskonut pääseväni edes pääsykokeisiin. Mutta toisin kävi, pääsykoekutsu kolahti postiluukusta.
Pääsykokeet menivät sitten astetta huonommin, en edes päässyt 2-päiväisten kokeitten toiselle päivälle. Välivuosi näytti siis jälleen erittäin todennäköiseltä. Kunnes 15.6 pikkusiskoni soitti ja ilmoitti että Ypäjältä oli tullut kirje. Epäonnistuneista pääsykokeista huolimatta minut oli valittu Ypäjälle hevostenhoitaja-linjalle(yo-pohjaisena). Ypäjälle piti lähettää vielä kaikki mahdolliset todistukset myös terveystodistus.
10.7 tuli sitten lopullinen vahvistus ja odotus alkoi. Koulu nimittäin alkaa vasta 30.10 ja olen jo nyt lievästi sanottuna paniikissa. Suunnitelmat on menneet siis täysin uusiksi :)

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
« Vastaus #45 : Elokuu 10, 2007, 13:26:04 »
Ei tullut sitä kirjekuorta, joka olisi luvannut minulle opiskelupaikan.
Hain ensisijalla AMK-haussa sosiaali - ja terveysalalle Kuopioon, toimintaterapeutiksi. Käväisin pääsykokeissa, mutta siihen se sitten jäi. Olin ilmeisesti pahemman kerran dissanut psykologisen soveltuvuuskokeen, vaikka minusta matemaattiset ja kielelliset osiot menivät hyvin. Toisaalta toimintaterapian ala on hyvin luovuuspainoitteista, joten penkin alle menneet piirustus - ja hahmotustehtävät lieneevät olleet osasyyllisiä siihen, että portit tuolle alalle eivät avautuneet. Myöskään ryhmätehtävä, savesta muovaaminen, meni osaltani niin huonosti, että jo kokeessa tiesin, ettei tällä alalla päästä puusta pitkälle. Toisaalta, ei tuo enää haittaa.

Aiemmin keväällä kopaisin Joensuussa suomen kieltä ja kirjallisuutta, jääden varasijalla 22. En lukenut paljoakaan, ei ollut aikaa eikä innostusta. Tehtävät olivat melko helppoja ja enemmällä lukemisella olisin varmaankin päässyt sisään tai ainakin paremmalle varasijalle. Tuo yritys kuitenkin kannustaa ensi kevättalvena lukemaan entistä enemmän ja määrätietoisemmin. Aion myös hakea kasvatustieteisiin. Nyt kuitenkin lähden reiluksi 8 kuukaudeksi au pairiksi Ranskaan, joten ainakaan kokemuskannalta välivuosi ei jää tyhjäksi.
Pakko on paras muusa.

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
« Vastaus #46 : Helmikuu 07, 2008, 21:56:31 »
Heh, pakko nyt kirjoittaa tänne omista pääsykoesattumista ihan vaikka vain rauhoitellakseni niitä, joilla se on ensimmäistä kertaa kohdalle tulossa :)

Eli siis pääsykokeet Jyväskyllä viimekesänä oli jotain aivan kamalaa. Jouduin heräämään viideltä aamulla ehtiäkseni junaan ja kun pääsin perille ja näin sen paikan, mielessäni pyöri kaksi asiaa. 1. Mitä ihmettä minä täällä teen, en minä tänne kuulu! 2. Miten missään voi olla kerääntyneenä näin paljon hyvännäköisiä jätkiä yhtäaikaa? (nokun on pyörinyt samoissa ympyröissä monta vuotta niin tottakai tuoreet kasvot näyttää söpöiltä :P) Toisekseen meinasin saada slaakin kun kuulin jonkun päivittelevän sitä, että "voi kun minä ehdin lukea sen kirjan vain kuudesti..." ja heti perään "no älä välitä, minä luin sen vain neljästi, vaikkakin minä luin kirjoittajan muutkin kirjat läpi". Teki mieli huutaa, että itse sain kirjan luettua ensimmäisen kerran 45 minuuttia aiemmin :D (en ollut siis palavasti yrittämässä sisään) Noh, tulin, näin ja koin kokeen, meille jaettiin hirveä 30 paperin "lähdemateriaali" ja muuta kivaa. Piti kirjoittaa tiivistelmä siitä millaisen artikkelin tekisi aiheesta "globalisaatio", max. 30 sanaa. Merlin... Arvatenkaan en päässyt sisään kouluun. Kuitenkin ihan yllätyin, että kun sain kuuluisan ohuen kuoren, tunsin itseni täydelliseksi epäonnistujaksi ja purskahdin itkuun :/

Turku oli oma lukunsa. Olin menossa sinnekin junalla ja junahan sitten teki vr:t ja myöhästyi tunnilla. Onneksi soittivat junayhtiöstä koepaikalle niin ottivat meidät myöhässä sisään. Silloinkin mielessä pyöri kaksi asiaa. 1. Vähän tää paikka on upea, tahtoo! 2. Miksi kaikki jätkät näyttää ihan ruotsalaisilta fruittareilta.... Tapasin myös mainion kolmekymppisen miehen, jonka kanssa myöhästyttiin siitä kokeesta, hän tuli Helsingistä kyytiin :) Noh, se koe ei ollut mitenkään ylitsepääsemättömän vaikea. Meinasin tippua tuoliltani kun meille näytettiin Boratia ja sitä piti analysoida. Että hyvissä fiiliksissä sieltä lähdin. Lopputulos, en päässyt sisään.

Vanhemmassa viestissäni totesin, etten hakenut yhteishaussa ammattikorkeaan. Noh, olin siinä sitten isin alaisena raksalla töissä, kun kuulin, että paikallinen ammattikorkea pitäisi täydennyshaun. Raksapuoli kiinnosti vanhempienärsytysmielessä, mutta onneksi sinne ei haettu väkeä. Selailin vaihtoehtoja ja hetkellisen taistelun tietotekniikan ja metsäpuolenvälillä päädyin klikkailemaan itselleni hakemuksen metsätalouden opiskelijaksi. Ja eikun valmistautumaan. Koetta varten piti lukea iiiiiso pruju ilmastonmuutoksesta (huoh). Noh, olin laiska ja luin sinne tänne ripoteltuja tiivistelmälappuja :D Päivää ennen koetta sain tietää, että pruju sai olla mukana kokeessa, mutta enhän minä mistään tulostettua saanut (pruju netissä). Mikäs siinä, menin sitten kokeeseen istumaan kuin bilsan kokeeseen lukion kakkosella, tein esseen lukiotietojen pohjalta ja pistin rastia ruutuun. Fiilis oli: "ei väliä, emmä olis muutenkaan täällä kuin vuoden". Erätauko ennen loogisen päättelyn ja matematiikan testejä. Kahdelta muultakin heebolta olivat prujut jääneet ja siinä sitten päiviteltiin asiaa kun eräs maikka talsi paikalle. Hän sai sitten tietää puutteistamme ja alkoi päivitellä: "No pitipä sattua. Noh, kuultaa, vaikka te ETTE tällä kertaa tänne sisään pääse, niin syksyn yhteishaussa..." Siinä vaiheessa minulla kiehahti sappi ja päätin, että minähän pääsen nyt sisään ihan kettuillakseni sille maikalle. Piste. Ja matikankokeessa sitten mietinkin pitävätkö ne minua ihan idioottina (toivuttuani ensin alkujärkytyksestä, kun näin, että ensimmäisessä tehtävässä luki "arvaa eri ratkaisuja", perkule, yli 15 kurssin edestä pitkää matematiikkaa ja minua käsketään arvaamaan o.O). Käskivät tulla vielä tasokokeeseenkin, eivätkä vielä tienneet pääsisinkö sisään vai en. Matematiikan tasokokeessa sain ainoana ryhmästä täydet (sielläkin pohdin montako aivosolua ne olettavat meillä olevan) ja loppupäivästä sitten soittelin pääsykokeiden tulosten perään.
Heh. Pääsin sisään. Ja parasta kaikessa, olen rakastunut tähän alaan, jota sattumalta päädyin opiskelemaan, tällä hetkellä näyttää siltä, että 3,5 vuoden päästä olen virallisesti metsätalousinsinööri :)

Joten älkää stressatko niistä pääsykokeista. Oikkuja tapahtuu :)
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Hyrre

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Helmikuu 08, 2008, 12:40:08 »
Valmistun keväällä Hammashoitajaksi ja tarkoitus olisi Maaliskuussa laittaa hakupaperit Kuopion ja Oulun Ammattikorkeakouluihin Suuhygienisti-linjalle. Käsittääkseni Amk:iin ei Sosiaali- ja terveysalalle ole pääsykokeet paljon ihmeellisemmät kuin toisenanteen Sos.- ja terv. alan pääsykokeet, eli haastattelu, psykologin testit, matemaattiset ja kielelliset jutut. Arvosteluasteikko ja pääsyvaatimukset ovat vaan paljon tiukemmat. Jospa nyt ensin laittais hakupaperit menemään ja sitten rupeis odotteleen sitä pääsykoekutsua.

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
« Vastaus #48 : Kesäkuu 07, 2008, 20:19:03 »
Toinen pääsykoe kevät takana ja viimein voin sanoa, että tämä vuosi tuotti viimein tuloksen. Pääsin sisään Joensuun yliopiston humanistisen tiedekunnan kandidaatin ja filosofian maisterin tutkintoon, pääaineena suomen kieli ja kirjallisuus. Sain eilen kirjekuoren (joka oli poiketen muista, ohut) jossa oli teksti: on hyväksytty. Itku pääsi ja naapurit pitävät minua hulluna: ensin kiroilee postilaatikolla ja sitten juoksee kiljuen kuori kädessä.

Luin pääsykokeisiin puoli vuotta mutta en painottanut tarpeeksi kielioppiin. Siksi minulle tuli kokeessa viisisivuisen kielioppiosuuden läpi selattuani kylmä hiki ja tunne siitä, että olen täällä vielä kolmantenakin keväänä yrittämässä. Kirjallisuuden toinen kysymys, konteksti, oli tärppi, jota olin päntännyt. Toinen kysymys ("Miten kirjallisuuden olemusta on koetettu määritellä kirjallisuudentutkimuksessa?) ei aluksi lyönyt ollenkaan tulille mutta viimeisellä 40 minuutilla tajusin, että se oli sama kuin ontologinen status, aihe, jonka osasin kuin vettä vaan. Tuo ahaa -elämys toi minulle koulupaikan. Sain valintokokeesta 72/110 ja yhteispistemäärä oli 120. Alin hyväksytty raja oli 113,5, joten sisälle mentiin niin, että humpsahti. Kävin myös yhteisöpedagogin kokeessa sekä terveydenhoitajan valintakokeessa, mutta ne nyt olivat sellaisia heittoja, etten kehtaa puhua. Nyt olen vain niin iloinen siitä, että jaksoin toisella kertaa panostaa ja vihdoin tuli tulosta. Älkää siis lyökö kirvestä kiveen ensimmäisen epäonnen jälkeen.
Pakko on paras muusa.

haiti

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Kesäkuu 08, 2008, 00:21:30 »
Minäpäs onnistuin lopulta välttämään koko pääsykoerumban! Hain siis ensisijaisesti Teknilliseen korkeakouluun elektroniikan ja sähkötekniikan kolulutusohjelmaan. Kävin valmennuskurssin, sillä fysiikka ja matikka olivat molemmat melko ruosteessa, kirjoitin molempien ylioppilaskokeet jo vuosi sitten, vaikka lakin sain vasta tänä keväänä. Valmennuskurssin kenraalikokeet menivät melko mukavasti, olisin sillä pistemäärällä todennäköisesti päässyt sisään kouluun. Kuitenkin muutamaa päivää ennen pääsykokeita postilaatikkoon tupsahti kirje, joka kertoi minun päässeeni ensimmäiseen hakutoiveeseeni sisään ylioppilastodistuksen arvosanojen perusteella. Olin siis lukenut koko kevään aivan turhaan! No, olihan tuo aivan järkyttävän suuri helpotus, stressi loppui siihen ja kirjat lensivät nurkkaan :D Hain myös Helsingin yliopiston Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan matematiikan koulutusohjelmaan, mutta en edes ilmoittautunut pääsykokeisiin, sillä matikan yo-arvosanani takaa minulle sinne paikan ilman kokeita, taas siis onnistuin luistamaan pääsykokeesta!

Nyt vain enää odottelen heinäkuuta ja varsinaisia hyväksymiskirjeitä molemmista kouluista. Ilmoittautumispaperit aion lähettää Teknilliseen korkeakouluun, sille se oli selkeä ykköshaaveeni, vaikka tuo matikkakin olisi varmasti kiinnostavaa. Onneksi minulla on kuitenkin mahdollisuus lähettää paperini matikanlaitokselle uudestaan milloin tahansa, eli jos joskus tuntuu siltä että haluaisin sittenkin lukea matematiikkaa, pääsen taas sisään ilman pääsykokeita! Kannatti näköjään valmistautua huolella yo-kokeisiin niin saa sitten vetää lonkkaa koko pääsykoevaiheen :D

Onnea kaikille pääsykokeisiin valmistautuville!

Kitiara

• Ankeuttaja
« Vastaus #50 : Kesäkuu 08, 2008, 11:01:16 »
Pääsykoerumbaa hiukan täälläkin, tosin ei ihan niin pahaa kuin esim. yliopistoihin hakeneilla. Sain valkolakin tänä keväänä ja hain kahteen paikkaan, Ypäjän Hevosopistoon hevosenhoitajalinjalle (vastaa amista) ja Hämeen ammattikorkeaan, Mustialan yksikköön agrologiopintoihin hevosalan suuntautumisella. Molemmat haut olivat ihan suunniteltuja juttuja, joihin olen jo vuosia sitten tehnyt suunnitelmani. Ypäjä oli hakutoiveissa ykkösenä, Mustiala kakkosena. Ypäjällä olin vajaa kuukausi takaperin jo pääsykokeissa, Mustialaan olen menossa kahden päivän päästä eli tiistaina.

Sikäli homma menee hiukan ristiin, että Ypäjältä (joka on minulla ykkösvaihtoehtona) pitäisi tulla 13. päivä tieto valituista kun taas Mustialassa on 10.päivä kokeet eli ehdin juuri käymään Mustialassa ennen tietoa. Vanhempani ovat kovasti patistaneet minua soittamaan heti huomenna Ypäjälle ja kysymään, josko valintoja olisi jo tehty ja säästäisimme yhden ajomatkan. Olen hiukan nihkeästi ottanut soittamista asiakseni, koska pienessä mielessäni olen taipuvainen uskomaan kokeilevani vain onneani turhanaikaisella vonkaamisella. Tekisi mieli muutenkin käydä joka tapauksessa Mustialan kokeissa, sillä eihän sitä tiedä vaikka Ypäjän jälkeen vielä innostuisin jatkamaan opiskelua tuonne. Muutenkin olen utelias tietämään, selviänkö millaisilla tuloksilla Hämeen amk:n kokeista. Ainakaan netistä katsastamani aikaisempien vuosien valintakokeet eivät ole olleet mitään ihan mahdottomia.

Sikäli olen päässyt tähän asti pääsykokeissa helpolla, että en ole esim. lääkikseen pyrkineeseen ystävääni verrattuna joutunut lukemaan ihan samassa suhteessa. Ypäjälle valmistautuminen tapahtui ihan muilla saroilla kuin kirja kädessä, ja Mustialankin ennakkomateriaali käsitti 40 sivua pitkän tekstin joka ei lukion biologialla ole aivan kohtuuton.

Siitä olen ollut hiukan pahoillani, että sukulaiseni ovat ottaneet hevosalalle pyrkimiseni hiukan vähätellen. Yksi jopa kysyi lakkiaisissa, aionko myöhemmin sitten aloittaa joskus opiskelemaan.. Mummuni puolestaan suositteli agrologiopintojen muuttamista ensisijaiseksi toiveeksi, koska agrologin tutkinto kuulostaa hevosenhoitajaa hienommalta ja siksi toisekseen ammattikorkeasta voisi kuulemma löytää varakkaampia miehiä kuin Ypäjältä. Öh, enpä ajatellutkaan opiskelupaikan valintaa aivan tältä kantilta.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #51 : Kesäkuu 08, 2008, 13:28:28 »
Uutena abina (syksyllä) olisi pari kysymystä:

Millaiset pääsykokeet Taideteollisessa (siis käytännössä)?
Millaiset pääsykokeet ammattikorkean graafiselle linjalle?
Täytyykö olla "tosi hyvä" piirtäjä päästäkseen sisään graafiselle puolelle?

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku jaksaisi vastata näitä mieltäni askarruttaviin kysymyksiin jonkinnäköisellä yksityiskohtaisuudella.

Kiitusta näin etukäteen.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #52 : Kesäkuu 08, 2008, 22:02:45 »
Tässähän näitä panikoidaan.

Ensimmäinen pääsykoekevät nyt työn alla, ja vaikka YO-todistus periaatteessa takaa hyvät pohjat, motivaationi aloittaa uusi pänttäysputki heti yo-kokeiden jälkeen ei oikein ottanut tuulta alleen. Kirjallisuuden kokeet Jyväskylässä ovat nyt takana, jotenkin tuntuu että sen pääsykoekirjana olleen romaanin pänttääminen niihin oli yhtä tyhjän kanssa, ja toisena kysymyksenä oli tietysti runoanalyysi, johon kompuroin. Istuin siellä puolet koeajasta ja lähdin kahville. :I

Enemmän olen panostanut tuonne yhteiskuntatieteellisen puolelle, ylihuomenna on psykologian ja filosofian kokeet siellä samaisessa Jyväskylässä. Kumpaankaan ei kyllä varsinaisesti olla kävelemässä sisään tällä lukemisella, mutta aion nyt ainakin tosissani käydä siellä yrittämässä. Josko sitä nyt joku paikka sitten irtoaisi kuitenkin ensi syksyksi, tai jos ei, niin ensi keväänä uudestaan yrittämään :)
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
« Vastaus #53 : Heinäkuu 08, 2009, 17:15:29 »
Vihdoin. VIHDOIN! Kolmen välivuoden jälkeen minulle viimeinkin aukesi opiskelupaikka hieman yllättäen Humanistisesta ammattikorkeakoulusta, Viittomakielentulkin koulutusohjelmasta. JEA!! *tuulettaa* Hyvästi välivuodet, väsyttävät iltaluennot, päivätyöt ja turhautuneisuuden tunne. Hyvästi kateus opiskelevien kavereiden puolesta. Hyvästi katkeruus niiden kaverien/tuttujen suhteen, jotka saivat opiskelupaikan joka ei kiinnosta heitä vähääkään ja niin he vain valittaen roikkuvat jonkun koulun listoilla kun eivät keksi muutakaan, kun samalla olisi itse ollut valmis antamaan vasemman kätensä siitä että pääsisi edes johonkin. Hyvästi järkyttävän korkeat matkalippujen hinnat, tervetuloa opiskelija-alennukset. Tervetuloa omaan kämppään muuttaminen. Vihdoin, vihdoin elämälläni on kunnon suunta! Hyvästi epätoivoinen räpiköiminen ja joka paikkaan repeäminen kun ei ole säännöllistä päivärytmiä. Hyvästi jatkuva stressi siitä, että pitäisi lukea enemmän ja huono omatunto siitä, että ei käytä aikaansa paremmin. VIHDOIN!

HUMAKin lisäksi hain yliopistoon lukemaan suomen kieltä (siis ei suomen kieltä ja kirjallisuutta, eikä äidinkieltä aargh, vaan suomen kieltä, piste) toista kertaa peräkkäin. Kuluneen lukuvuoden olen opiskellut Avoimessa yliopistossa suomen kielen perusopinnot (yhtä tenttiä vaille valmiit, jes!), joista oli suuri apu. Huomio siis yliopistoon hakeville: jos teille tulee välivuosi ja haluatte tehdä muutakin kuin töitä/etsiä itseänne/vetää lonkkaa, menkää ihmeessä Avoimeen! Silloin säilyy tatsi lukemiseen, eikä pääsykoekevät koita läheskään yhtä stressaavana ja ahdistavana kuin pelkkien pääsykoekirjojen perusteella. Avoimessa suoritetut opinnot ovat myös sisällöltään samoja kuin Suljetussa yliopistossa, joten jos ja kun pääsee sisään, on jo valmiiksi vähän pidemmällä ja etulyöntiasemassa kuin muut fuksit. Mutta siis joo. Oli ihan eri asia lukaista 312-sivuinen kielioppikirja perusopinnot lähes suorittaneena kuin pelkältä lukiopohjalta. Perusopintojen jälkeen monet asiat kirkastuivat ja sain muodostettua niistä selkeämpiä kokonaisuuksia. 21.7. saa sitten nähdä, kolahtaako postiluukusta paksu kuori vai ei. Jos pääsen molempiin kouluihin, tulee aikamoinen tenkkapoo tehdä päätös, kumman valitsen...

Tuo HUMAKiin pääsy hieman huvittaa minua. Minulla siis ei ole ainuttakaan kuuroa perheenjäsentä tai kaveria enkä myöskään osaa viittomakieltä. Eräs tuttu kertoi kuulleensa, että siihen kouluun on aika vaikeaa päästä jos ei ole kontakteja kuuroihin. Toiselta tuttavalta kuulin, että ko. kouluun on ollut erityisen paljon hakijoita juuri tänä vuonna. Pari muuta kaveria taas ilmaisivat minulle ihmetyksensä siitä, että mites kummassa sinä nyt pelkästään Helsinkiin hait? Mitäs pelleilyä se on olevinaan? Mutta HAH! Näytin kaikille! 500 hakijasta minä olin siinä 30:n joukossa, jolle ovet ovat auki. Mahtavaa.

Lisää neuvoja pääsykoekurimuksessa painiskeleville: älkää missään nimessä ajatelko, kuinka paljon hakijoita on. Niitä on luultavasti paljon. Älkää myöskään välittäkö kavereiden/tuttujen loukkaavista, vaikkakin hyvää tarkoittavista kommenteista liittyen pääsykokeiden/kouluun pääsyn vaikeuteen, koekaupunkiin jne. Nämä asiat ovat toisarvoisia, koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu. Älkää missään nimessä olko realistisia! Ajatelkaa mieluummin itsestänne liian suuria kuin liian pieniä. Jos kerran joka vuonna niin moni pääsee sisään, mikset siis sinäkin voisi olla siinä onnellisessa joukossa? (Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että mahdollisen lukemisen voi huitaista vasemmalla kädellä. Ehei!) Älkää myöskään luovuttako, jos paikkaa ei aukene ensimmäisellä yrittämällä. Ajan kuluessa saatatte kenties huomata, että haluatte sittenkin jotain muuta. Nimim. hain kaksi kertaa Sibelius-Akatemiaan kunnes tajusin, että pidän musiikin mieluummin harrastuksena. Kunhan pysytte rehellisinä itsellenne ja haette sinne, minne todella haluatte ja mikä teitä todella kiinnostaa, ei voi mennä pahasti vikaan. Ei kannata hakea äidin, isin tai kaverin mieliksi johonkin opinahjoon, sillä sitten saattaa käydä niin, että pääseekin sisään, jää jumittamaan siihen kouluun, kenties valmistuukin ja lopulta repii hiuksiaan kun on tuhlannut aikaa johonkin, mikä ei vähemmässäkään määrin kiinnosta. Olkaa rohkeita kulkemaan omia teitänne!

Edit.// Heh, niin siinä sitten kävi että pääsin opiskelemaan myös suomen kieltä. Kahden väliltä piti valita ja valitsin yliopiston. Päivääkään en ole katunut! :) Tämä on ehdottomasti minun paikkani ja unelma-alani. Olen tullut kotiin. Onnea ja jaksamista kaikille pääsykoesuossa rämpiville!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2010, 03:02:57 kirjoittanut Seireeni »
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #54 : Tammikuu 23, 2010, 21:57:34 »
Pääsykoerumban jälleen tänä keväänä edessä. Vaikka minulla on vielä puolitoista vuotta jäljellä yo-merkonomiopintoja, haluan silti kokeilla jo tänä keväänä pääaineen eli matikan vaihtamista pääsykokeilla. Ainakin Tampereen yliopiston bioteknologian koulutusohjelmassa on muutama perusopintojen kurssi yleensä illalla, sillä siellä on myös avoimen opiskelijoita, joten voisin suorittaa niitä merkonomiopintojen ohella. Eri asia sitten jos pääsen Tampereen teknillisen yliopiston teknis-luonnontieteelliseen koulutusohjelmaan, jossa opetusta on päivällä, mutta kuulema ei aluksi ainakaan ole läsnäolopakkoa. Eli kemiaa ja/tai biokemiaa haluaisin opiskella. En tiedä hakisinko varmuuden vuoksi myös Tampereen ammattikorkeakouluun bioanalyytikon ja laboratorioanalyytikon koulutukseen.

Ei minusta sitten tulekaan kauppatieteiden maisteria, vaikka pääsykokeesssa vielä 3 vuotta sitten olin. Jotenkin ei kiinnosta enää ja merkonomiopinnot riittävät kaupalliselta alalta. Nyt kiinnostaa vain jokin laboratorioalaa läheltä liippaava. Harmi, että lukiosta on jo melkein 6 vuotta, vaikeuttaa todella paljon fysiikan ja kemian opiskelua.

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
« Vastaus #55 : Huhtikuu 10, 2010, 15:06:00 »
Oksettaa.

Pari viestiä aiemmin on kaksi vuotta vanha tekstini ja mietin, minne katosi rento asenteeni. Olen siis vuotta vajaa metsätalousinssi ja olen nyt hakemassa Aalto-yliopistoon lukemaan maisema-arkkitehtuuria (looginen jatkumo, jee). Pääsykokeisiin päästäkseen pitää suorittaa hyväksytysti ennakkotehtävät ja minä täällä itkeskelen niiden kanssa - mitä enemmän työstän niitä, sitä kamalammilta ne näyttävät. En tiedä riittääkö se, että ne täyttävät sen pirun tehtävänannon, vai pitääkö niiden olla über-fantastisia.
Osaan aikuisten oikeasti piirtää, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että koko työ toimisi paremmin, jos vain kirjoittaisin siitä esseen ja lähettäisin eteenpäin.

Eikä tässä vaiheessa sekään auta, että en minä sitä koulupaikkaa vielä täksi vuodeksi tarvi. Olisi kuitenkin suuri helpotus, jos se olisi odottamassa, kun nykyisestä paikasta tuupataan pihalle. Minä _tahdon_ sinne sisään.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Toukokuu 23, 2010, 18:06:20 »
Olen kevään 2009 ylioppilas ja viime keväänä hain vain yhteen ammattikorkeakouluun ja yliopistoon. Molemmille linjoille otetaan/otettiin minimaalinen määrä hakijoita, joten ei yllätys, etten päässyt niihin. "Välivuoden" vietin kansanopistossa ja avoimessa yliopistossa opiskellen.
Syksyllä hain haaga-heliaan, enkä päässyt edes pääsykokeisiin.

Tänä keväänä hain kahteen ammattikouluun, kolmeen yliopistoon ja neljään korkeakouluun:

- Salpauksen amikseen Lahteen, graafista suunnittelua: pääsin pääsykokeeseen, joka meni hyvin. Sis. ennakkotehtävät.
- Helsingin amikseen Helteciin av-mediaa, en päässyt pääsykokeeseen (oli vasta 2.sijalla)

- Kymenlaakson amk:hon, graafista suunnittelua: pääsykokeet ovat parin viikon päästä.
- Metropoliaan, graafista suunnittelua, en saanut kutsua. Sis. ennakkotehtävät.
- Metropoliaan, kulttuurituotantoa, pääsin pääsykokeen 1. vaiheeseen ja odottelen kutsua 2. vaiheeseen. Sis. ennakkotehtävät.
- Laureaan sosionomiksi, pääsykokeista ei vielä tietoa. Sis. ennakkotehtävät.

- Lapin yliopistoon, mediakasvatusta, pääsykokeet menivät ihan hyvin. Pisteet tietooni torstaina.
- Tampereen yliopistoon, tiedotusoppia, pääsykokeet torstaina.
- Helsingin yliopistoon, valtiotiedettä, en ole menossa pääsykokeisiin, koska en ole kirjoja lukenut..
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #57 : Toukokuu 25, 2010, 00:34:01 »
Minä olin kovasti menossa huomenna Helsinkiin yliopiston pääsykokeisiin. En ollut kuin kaksitoista tuntia ja kaksikymmentä viisi minuuttia myöhässä. Pääsykokeet olivat siis tänään ja minä taulapää olin jotenkin onnistunut muistamaan, että päivä oli 25.5...

Eipä kyllä hirveesti edes harmita, sillä luin aika nihkeästi koko kokeisiin enkä edes ole viime aikoina ollut kovin vakuuttunut siitä, että haluan mennä yliopistoon lukemaan englantilaista filologiaa. Vaikka englanti onkin ihan hauska kielenä, niin en oikeastaan halua siitä mitään ammattia itselleni. Historia kiinnostaisi edelleen, mutta en hakenut lukemaan sitä ja nyt semisti harmittaa, mutta koittaapahan aina uudet haut joskus. Ensi vuonna (olettaen, että saan nyt töitä, jossa viihdyn ainakin sinne ensi kevääseen) sitten voisin hakea uudelleen, jollekin mikä oikeasti olisi sitä mieluisempaa. Ammattikorkeaan en hakenut nyt, vaikka ajattelinkin hakea Taikkiin vaatetus/puvustaja-puolelle, mutta en sitten jaksanut alkaa vääntämään niitä ennakkotehtäviä, joten ensi vuonna jos sitä yrittäisi sitten ainakin sinne. Ja jos nyt en sitten pääsekään töihin, niin syksyllä mitä todennäköisemmin suuntaan Joutsenoon, mutta se jää nähtäväksi.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Snowwhite

• Valelääkäri
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RoseQuill193
« Vastaus #58 : Toukokuu 25, 2010, 01:01:58 »
Olen niin ikään vuoden 2009 ylioppilas. Yläasteella olin vielä täysin tietämätön tulevaisuudensuunnitelmistani, tiesin ainoastaan, etten halua muusikoksi tai lääkäriksi. No, kuinkas sitten kävikään: moni lukiokavereistani halusi pyrkiä lääkikseen ja 2. vuoden aikana minustakin lääkis alkoi tuntua mukavalta vaihtoehdolta. Toisaalta sain sen verran paljon positiivista palautetta laulustani (ihan ammattilaisilta tutkintoja suorittaessani), että näin siinäkin itselleni mahdollisen tulevaisuuden.

Viime keväänä kirjoitusten jälkeen olin vieläm hieman ymmälläni. Kaikki sanoivat, että kyllä sinä nyt jonnekin pääset opiskelemaan kunhan vain haet. Itse en kuitenkaan pitänyt ajatuksesta, että opiskelisin vaan "jotain", koska niin kuuluu tehdä. Lääkishaaveeni olivat siinä vaiheessa päälimmäisenä mielessä, mutta 600-sivuinen pääsykoekirjajärkäle tuntui mahdottomalta omaksua niin lyhyessä ajassa. Toisaalta nuori ikäni esti minua hakemasta Sibelius-akatemiaan laulua opiskelemaan. Hakupapereita laitoin kymmenkunta paikkaan, mutten jaksanut lukea mitään pääsykoekirjoja. Hain kuitenkin myös Metropoliaan opiskelemaan muusikoksi pääaineena laulu, ja tänne oleva pääsykoe oli ainoa, jonne viime vuonna menin. Laulut sujuivat mukavasti, mutten päässyt toiseen vaiheeseen nuoren ikäni vuoksi.

Yo-tulosten tultua minulle kuitenkin selvisi, että pääsisin Helsingin yliopistolle opiskelemaan kemiaa suoraan yo-todistuksella, joten syksyllä aloitin opinnot Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa. Suoritin siellä syyslukukaudella muutaman peruskurssin, mutta opiskelu ei oikein innostanut, sillä lääkis kummitteli edelleen mielessäni. Olisin oikeastaan halunnut pitää kunnon välivuoden, mutta niin monet painostivat minua ottamaan vastaan tuon opiskelupaikan, etten tohtinut olla ottamatta. No, marraskuussa aloin kuitenkin käymään valmennuskurssilla lääkiksen pääsykokeita varten ja joulun jälkeen en ole yliopistolla suorittanut yhtäkään kurssia, sillä halusin keskittyä täysillä siihen kokeeseen, joka merkitsee minulle niin paljon.

Eilen 24.5. kävin istumassa Tampereen yliopiston Bioteknologian pääsykokeissa ihan harjoitusmielessä. Sinänsä tuo ala minua kiinnostaa ja onhan se hyvä varavaihtoehto, jos ovet lääkikseen eivät vielä tänä vuonna aukene. Huomenna 26.5. onkin sitten edessä se suurin koitos, kun matkaan Tampereelle kirjoittamaan paperille kaiken sen, mitä olen tässä 7kk aikana oppinut. En ole yhtään luottavainen kokeen suhteen, sillä tällä hetkellä tuntuu siltä, etten muista mitään. Kaiken lisäksi voin jo etukäteen kuvitella ihmisten ilmeet, kun he kuulevat minun taas epäonnistuneen... Onneksi voin lohduttautua ajatuksella, että kovinkaan moni ei pääse lääkikseen ensimmäisellä yrittämällä.

Joskus tulevaisuudessa, kun olen toivon mukaan valmistunut lääkäriksi, aion vielä hakea Sibelius-akatemiaan opiskelemaan klassista laulua. Tiedän olevani tällä hetkellä liian nuori päästäkseni sinne, joten voin siis hyvin ensin kouluttautua lääkäriksi ja sitten jatkaa opintoja intohimoni - musiikin - parissa. Tai ainakin toivon niin.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #59 : Toukokuu 28, 2010, 11:33:27 »
Minulle Pääsykokeet on vähän...jollain tavalla etäinen aihe. Totta kai kuvittelin Lukiossa ,että joskus kun haen jonnekkin, joudun pänttäämään hirveän monta kirjaa. Valmistaudun pääsykokeihin kuukausi kaupalla, teen lukusuunnitelmia ja jännitän kokeissa ja sitten odottelen kauhulla tuloksia. Se oli luonnollinen kulkusuunta, koska sillähän tavalla suurin osa ihmisistä pääsee opiskelemaan ja sitä kautta sitten työelämään. Sen takia en hakenut minnekkään lukion loppumisen jälkeen, koska en jaksanut käydä sitä luku-urakkaa läpi.

Pidin välivuoden koska se tosiaan kuului alkuperäiseen suunnitelmaanikin. Syksyllä 2008 hain sitten sosiaali ja terveysalalle, lähihoitajaksi. Niihin pääsykokeisiin menin vähän : " Katsotaan nyt mitä tästäkin tulee" - menolla. Yhtään kirjaa sinne ei pitänyt lukea, en muista että minua olisi kamalasti jännittänyt kokeissa. Psykologiset testit olivat kyllä todella pitkät, sitten oli vielä jotain laskuja, jotka taisivat kyllä mennä aika pieleen. Sitten oli joku tehtävä jossa tuli täydentää sanoilla puuttuvat kohdat, sekä haastattelu. Haastattelu meni ainakin omasta mielestäni vähän pieleen, koska siellä sitten jännitin, en niinkään ajatellut sitä että pääsenkö sisään vaan enemminkin haastattelutilannetta itsessään jännitin.
Niiden pääsykokeiden jälkeen mietin että kai ne olivat kokonaisuudessaan menneet ihan ok. En kyllä juurikaan odotellut saapuvaksi sitä hyväksytty kirjettä, olihan koko hakeminen ollut sellainen pakkoratkaisu eikä kyseessä ollut mikään unelma-ammattini, minne olisi halunnut kuollakseni.
Kuitenkin kun sain sen " Sinut on valittu..." - kirjeen, olin iloinen. Ainakin minulla olisi jotain opiskeltavaa eikä tarvitsisi virua koko aikaa kotona tyhjänpanttina. Mietin että haen sitten keväällä jonnekkin muualle ja voin hyvin koulun ohessa sitten vähän pänttäillä niihin pääsykokeisiin. Täytyy vain alkaa hyvissä ajoin miettiä, mikä ala minua sitten kiinnostaisi että kerkeisin valmistautua.

Noh, sitten pari kuukautta koulun alkamisen jälkeen, tajusin oikeasti tykkääväni siellä olosta. Tykkäsin kursseista, ne olivat mielenkiintoisia ja sopivan haastavia. Harjoittelun jälkeen, ymmärsin rakastavani tuota työtä, ja lisäksi olin siinä hyvä. Se oli juuri se, mitä halusin koko loppuelämäni tehdä, työ joka ei edes tuntunut työltä koska se oli niiiin kivaa! Eikös se ole juuri se mitä kaikki ihmiset toivovat työltään? En siis todellakaan hakenut enää mihinkään muualle vaan jatkoin koulun käymistä.

Nyt kun olen seuraillut kaverini hakemista lääkikseen, kolmantena vuonna peräkkäin ja lukevan kuin hullu, panikoivan ja kriiseilevän " Mitä jos en taaskaan pääse". Veljeni hakee myös yliopistoon ja hän on lukenut päivittäin ja on valmistautunut huolella. Tunnen olevani jollain tavalla lipsahtanut ammattiin jota rakastan. Se mihin nyt opiskelen on työ jota haluan tehdä koko loppuelämäni eikä minun siis tarvitse enää välttämättä hakea mihinkään muualle, ellen halua. En tosiaan edes enää hakisi Yliopistoon, koska olen ymmärtänyt olevani paljon enemmän käytännön ihminen kuin henkilö joka pänttää tentteihin viikkoja ja paksuja kirjoja. Tuntuu jotenkin todella oudolta että en koskaan sitten käynytkään sitä rankkaa luku-urakkaa läpi , enkä panikoinutkaan pääsykokeisiin mutta olen kuitenkin koulussa jossa oloa rakastan. Ehkä oli hyvä että hakiessani tuonne kouluun, pääseminen ei ollut minulle mikään elinehto, sillä jos nyt hakisin niin :D Tilanne olisi niin toinen!

Tsemppiä kaikille hakeville ja niille joille käy minut, jotkut oikoreitit osottautuvat parhaimmiksi lopulta :)
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #60 : Kesäkuu 03, 2010, 16:35:55 »
Ai tällainenkin aihe :)

Itsehän olen syksyn 2009 ylioppilas ja hain nyt ensimmäistä kertaa yliopistoihin.

Toukokuussa minulla oli Oulussa yleisen kasvatustieteen pääsykoe, mikä on ykköslempivaihtoehtoni. Toivon tosiaan, että pääsisin sinne, mutta en osaa ollenkaan sanoa miten kokeeni meni taikka millainen yleinen taso on. Kyseessä oli aineistokoe, johon materiaali jaettiin vasta kokeessa. Valmistautuminen kokeeseen aikaisemmin oli siis hivenen hankalaa.

Kesäkuun ensimmäinen päivä suuntasin Helsinkiin yöjunalla ja suoritin sielläkin yleisen kasvatustieteen pääsykokeen. Materiaali oli aika laaja, yhdeksän eri artikkelia. Niitä olin sitten enemmän ja vähemmän huolella lukenut, pari ehkä vähän vähemmän. Monivalinnat tuntuivat sujuvan ihan ok, essee vähän arveluttaa.

Viimeinen pääsykokeeni on ensi viikolla Jyväskylässä, psykologiaa. Tähän mahdollisuuteen suhtaudun vähän skeptisesti, tänne kun hakee niiiiiin paljon motivoituneempaa porukkaa kuin minä, ja Jyväskylä noin niinkuin kaupunkina ei oikein houkuta... Lisäksi tilastomatiikan osuus kusee ja pahasti.

Hirveästi ahdistaa ajatus, etten pääsisi minnekään, vaikka sehän on hyvin mahdollista. Yo-todistus on kuitenkin joidenkin aineiden osalta (äidinkieli, reaalit, ruotsi) aika hyvä, niin ehkä se kompensoi mahdollisia puutteita pääsykokeissa. Jotenkin olen aina optimistisesti ajatellut varmasti pääseväni jonnekin ekalla yrittämällä, joten minkäänlaista varasuunnitelmaa ei ole. Tänne Rovaniemelle ei kuitenkaan ole mitään mielenkiintoa jäädä...

Onko muut hakemassa samoihin paikkoihin? Kokemuksia?

"A goal without a plan is just a wish."

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #61 : Kesäkuu 17, 2010, 14:42:07 »
Lainaus käyttäjältä: Kalke
Toukokuussa minulla oli Oulussa yleisen kasvatustieteen pääsykoe, mikä on ykköslempivaihtoehtoni. Toivon tosiaan, että pääsisin sinne, mutta en osaa ollenkaan sanoa miten kokeeni meni taikka millainen yleinen taso on. Kyseessä oli aineistokoe, johon materiaali jaettiin vasta kokeessa. Valmistautuminen kokeeseen aikaisemmin oli siis hivenen hankalaa.

Haha, meikäläinen oli samassa kokeessa! :) Ei tosin mennyt ihan nappiin mun osalta, kun en oo kolmen vuoteen kijroittanut yhtään esseetä ja yhtäkkiä piti kolme tekaista :D Enkä tykännyt siitä tauosta, väsyin vain ja sitten en jaskanu keskittyä enää yhtään siihen viimeiseen esseeseen.. Mulla toi oli kakkosvaihtoehtona, ykkösenä hain Ouluun laaja-alaiseen luokanopettajakoulutukseen VAKAVA-kokeella, mutta pahaksi onnekseni olin kauheessa kuumeessa siinä kokeessa. En päässyt edes kakkosvaiheeseen siinä, tosin kuumeilun takia se ei kauheasti yllättänyt, mutta harmittaa silti.

Kolmatta kertaa olin nyt hakemassa, ensimmäistä kertaa Ouluun. Harmi, että tulokset tulevat niin myöhään tosta toisesta kokeesta. kiva ruveta jossain heinäkuussa etsimään asuntoa jos opiskelemaan pääsee. Tosin mulla on se "onnellinen" tilanne, että kun asun näinkin kaukana oulusta, niin pääsisin aika hyvin jonojen kärkeen :D Tampereelta kun olisi vähän turhan pitkä koulumatka.. Plus että tiiän, että poikaystävän kämppis on muuttamassa poies, että voisin muuttaa hänen luokseen sitten :)

Tällä hetkellä kyllä näyttää vähän siltä, että kolmas välivuosi olisi tiedossa. Keväällä alkaviin koulutuksiin voi sitten hakea ammattikorkeiden syys-haussa. Pitäisi vielä katsoa, että olisko joku semmonen ala sielä, mikä vois ees etäisesti kiinnostaa :D Tai sitten vaan tyydyn siihen, että ens vuonna neljäs kerta toden sanois. Kiva hakea opiskelemaan alaa, johon pääsee vaan murto-osa sisään ja sitten joko lukea huonosti (kuten parina edellisenä vuonna) tai sitten valmistautua hyvin, mutta olla kuumeessa kokeessa. No jaa, ainakin mulla on työtä tiedossa ainakin jouluun asti ja senkin jälkeen jotain pientä. Toisin kuin parina edellisenä vuonna, niin tilanne ei ole ollenkaan niin katastrofinen. Olis se kiva päästä jo opiskelemaan, mutta kyllä sitä kerkiää opiskella vielä ihan tarpeeksi :)
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #62 : Kesäkuu 17, 2010, 15:58:13 »
Lainaus käyttäjältä: Kalke

Haha, meikäläinen oli samassa kokeessa! :) Ei tosin mennyt ihan nappiin mun osalta, kun en oo kolmen vuoteen kijroittanut yhtään esseetä ja yhtäkkiä piti kolme tekaista :D Enkä tykännyt siitä tauosta, väsyin vain ja sitten en jaskanu keskittyä enää yhtään siihen viimeiseen esseeseen.. Mulla toi oli kakkosvaihtoehtona, ykkösenä hain Ouluun laaja-alaiseen luokanopettajakoulutukseen VAKAVA-kokeella, mutta pahaksi onnekseni olin kauheessa kuumeessa siinä kokeessa. En päässyt edes kakkosvaiheeseen siinä, tosin kuumeilun takia se ei kauheasti yllättänyt, mutta harmittaa silti.
--
Tällä hetkellä kyllä näyttää vähän siltä, että kolmas välivuosi olisi tiedossa. Keväällä alkaviin koulutuksiin voi sitten hakea ammattikorkeiden syys-haussa. Pitäisi vielä katsoa, että olisko joku semmonen ala sielä, mikä vois ees etäisesti kiinnostaa :D Tai sitten vaan tyydyn siihen, että ens vuonna neljäs kerta toden sanois. Kiva hakea opiskelemaan alaa, johon pääsee vaan murto-osa sisään ja sitten joko lukea huonosti (kuten parina edellisenä vuonna) tai sitten valmistautua hyvin, mutta olla kuumeessa kokeessa. No jaa, ainakin mulla on työtä tiedossa ainakin jouluun asti ja senkin jälkeen jotain pientä. Toisin kuin parina edellisenä vuonna, niin tilanne ei ole ollenkaan niin katastrofinen. Olis se kiva päästä jo opiskelemaan, mutta kyllä sitä kerkiää opiskella vielä ihan tarpeeksi :)

Aijjaa :D Itse en kyllä osaa omaa menestymistäni arvioida ollenkaan, mutta veikkaisin, että monivalinnat menivät huonommin kuin esseet. Tai sitten ei :) Se tauko tuli mulle vähän yllätyksenä, luulin että koko koe vedetään yhteen putkeen. Vähän omituinen tilanne mun mielestä. Nyt vaan jännityksellä odottamaan sitä heinäkuun ensimmäistä viimeistään! Itsekin vähän puntaroin vaihtoehtoa hakea jonnekin luokanopettajaksi, mutta jäi sitten tekemättä. Ehkä olisi pitänyt, mutta nyt on turha enää haikailla sitä.

Itsekin olen vähän miettinyt tuota asuntotilannetta, mutta en ole kauhesti uskaltanut vuokrattavia asuntoja katsella, pessimisti kun olen, enkä uskalla kauheasti ajatella mahdollista sisäänpääsyä :) Plan B on nyt tekeillä, se on viimeinen mahdollisuuteni päästä pois tästä kaupungista, jos en pääse mihinkään...

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #63 : Kesäkuu 17, 2010, 17:58:30 »
^Mä koitin etsiä edellisvuosien pääsykoekysymyksiä valmistautuessani tohon kokeeseen -vaan huomatakseni, että ennen on ollut ennakkoon luettaviin kirjoihin perustuva ja sit koitin opiskella aihetta muuten vaan, niin huomasin sit kokeessa, että oli koko valmistautuminen aika turhaa :s En kanskaa osaa yhtään sanoa, et miten meni, mutta kohtahan sen sit saa tietää. :s Se tauko oli imho tosi häiritsevä. En ollut yhtään varautunut siihen ja kun reilun tunnin vaan istuu sielä jossain juttelematta oikein kenellekään eikä mitään tekemistä, niin väsähdin ihan totaalisesti.

Kerrothan sitten tuloksistasi? Ja miten meni? :)

Lainaus
Itsekin olen vähän miettinyt tuota asuntotilannetta, mutta en ole kauhesti uskaltanut vuokrattavia asuntoja katsella, pessimisti kun olen, enkä uskalla kauheasti ajatella mahdollista sisäänpääsyä :)
Mä olen kanssa aika pessimistinen, varsinkin tossa suhteessa. Ja kun kerran tässä on jo pari välivuotta tullut elettyä, niin oon vaan tullu entistä pessimistisemmäks sisäänpääsyn suhteen :D Toi asuntotilanne huolestuttaa sen verran, kun nyt vähän jokapaikassa puhutaan, että ne asunnot viedään käsistä jo ja mistään ei saa asuntoja yms. Tosin eniten toi kai koskee helsinkiä, mutta miksei myös muita opiskelukaupunkeja. Mä en vain osaisi ruveta etsimään asuntoa alustavasti ilman varmaa tietoa siitä, et pääsenkö sisään vai en.
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #64 : Kesäkuu 17, 2010, 18:05:03 »
Itse olen alkanut nyt pari vuotta etukäteen treenaamaan Pelastusopiston pääsykokeisiin, eli fyysisiin siis. :--) Otin ylös vaatimukset (Cooper, uimataito, lihaskunnot) ja kävin kartoittamassa tilanteen ja kattomassa kuinka paljon sitten nyt pitäis vielä treenata. Toki tuonne kouluun on psyykkisetkin yms kirjalliset kokeet, mutta niitä täytyy ajatella sitten kun on tarkemmat ajankohdat.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #65 : Kesäkuu 17, 2010, 18:53:13 »
Minut hyväksyttiin ammattikouluun opiskelemaan graafista suunnittelua. Kyseessä on varavaihtoehtoni, jos kutsua yliopistosta tai AMK:sta ei kuulu. Tuohon amislinjalle ei kuitenkaan päässyt YO-pohjaisia kuin 6 henkilöä, että pidän sitäkin jo saavutuksena. Muut pääsykokeet menivät kuitenkin hyvin, joten olen aika luottavaisin mielin menossa muualle.
Amiksessa olisi kuitenkin se hyvä puoli, että (asuntolassa) asuminen ja ruoka olisivat ilmaisia.

Huomenna julkaistaan Lapin yliopiston tulokset. Hain siis mediakasvatuksen linjalle, VAKAVA-kokeella. Kirjettä ei varmaan vielä huomenna saavu, mutta pitää netistä etsiskellä nimeäni :P

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #66 : Kesäkuu 17, 2010, 19:12:46 »
--
Kerrothan sitten tuloksistasi? Ja miten meni? :)

Lainaus
Itsekin olen vähän miettinyt tuota asuntotilannetta, mutta en ole kauhesti uskaltanut vuokrattavia asuntoja katsella, pessimisti kun olen, enkä uskalla kauheasti ajatella mahdollista sisäänpääsyä :)
Mä olen kanssa aika pessimistinen, varsinkin tossa suhteessa. Ja kun kerran tässä on jo pari välivuotta tullut elettyä, niin oon vaan tullu entistä pessimistisemmäks sisäänpääsyn suhteen :D Toi asuntotilanne huolestuttaa sen verran, kun nyt vähän jokapaikassa puhutaan, että ne asunnot viedään käsistä jo ja mistään ei saa asuntoja yms. Tosin eniten toi kai koskee helsinkiä, mutta miksei myös muita opiskelukaupunkeja. Mä en vain osaisi ruveta etsimään asuntoa alustavasti ilman varmaa tietoa siitä, et pääsenkö sisään vai en.

Joo, kerron kyllä :)

Tuo asuntotilanne kyllä pikkasen huolettaa, ehkä enemmän sitten jos pääsen opiskelemaan Helsinkiin, koska siellä voi olla aika kiven alla saada jonkinlainen kämppä alle. Mutta se on sitten sen ajan murhe, Helsingin kasvatustieteellisen tulokset saapuvat vasta 13.7. viimeistään... Ouluun luulisi vähän helpommin asunnon löytyvän, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #67 : Kesäkuu 17, 2010, 20:09:58 »
Tuo asuntotilanne kyllä pikkasen huolettaa, ehkä enemmän sitten jos pääsen opiskelemaan Helsinkiin, koska siellä voi olla aika kiven alla saada jonkinlainen kämppä alle. Mutta se on sitten sen ajan murhe, Helsingin kasvatustieteellisen tulokset saapuvat vasta 13.7. viimeistään... Ouluun luulisi vähän helpommin asunnon löytyvän, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Hesasta saa varmaan soluasuntoja aika mukavasti, mutta pelkän yksiön löytäminen (nopeasti) voi sitten olla hankalampaa. Kannattaa katsoa yliopiston sivuilta, onko siellä mitään vinkkejä opiskelija-asunnoista.

Muoks: Jei, minut hyväksyttiin Lapin yliopistoon opiskelemaan kasvatustiedettä :) Muutto Rovaniemelle siis (luultavimmin) edessä. Kämppäkin jo katsottuna ja tavallaan alustavasti varattuna elokuusta alkaen, kyseessä tuttavan asunto. Mutta sen verran iso/kallis, että kämppistä tarvitsen. Kaverini saa keskiviikkona tietää, pääseekö hän Rolloon ja maksamaan kanssani vuokraa. Nyt siis jännittelen hänen puolestaan :P

Ongelmani on, että hain myös Treen yliopistoon ja sieltä tulee tulokset vasta kuukauden päästä. En kuitenkaan lukenut niihin kokeisiin ja lähdin pkokeesta tuntia ennen päättymistä. Hakijoita n. tuhat ja sisään pääsee 39. Mahikset päästä sinne ovat siis n. 0,00001%. Tekisi mieli jo ilmoittautua Lappiin ja ruveta miettimään noita asumisjärjestelyjä, jos kaverini ei sinne pääsekään ja joudun etsimään yksiön. Odottelen keskiviikkoon ja teen sitten lopullisia päätöksiä.

Korkeakouluista tulevat tulokset heinäkuun alussa. Hain kahteen paikkaan ja molemmissa meni kokeet nappiin. Toinen linjoista oli kuitenkin vain varavaihtoehtoni (joka ei työllistä/kiinnosta) ja toisen alaa voin opiskella sivuaineena Lapissa.

Olen vain niiiin huojentunut, ettei tarvitse viettää toista välivuotta ja että pääsen vihdoin muuttamaan kotoa ^.^
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2010, 08:37:45 kirjoittanut Röhkö »

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #68 : Heinäkuu 01, 2010, 21:05:33 »
Xanie - miten kävi Oulun pääsykokeiden kanssa? Tänään tulivat siis tulokset ja itse ilokseni ja yllätyksekseni pääsin sisään, omat pisteeni olivat 18,1737 ja minimipistemäärä, millä pääsi sisään 16,4592 ja ylin pistemäärä taas 19,3167. Ihan hyvin siis meni.

Nyt en enää juurikaan odottele nuita Helsingin tuloksia, kävi siellä miten kävi, tuon Oulun opiskelupaikan aion ottaa vastaan.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #69 : Heinäkuu 02, 2010, 11:59:19 »
Niinhän siinä vähän kävi kuin oletinkin, ei kannattaisi vastata aiheen vierestä pääsykokeissa :P Ainakaan netistä en löytänyt nimeäni niitten henkilöitten listasta, ketkä ovat päässeet sisään. Tietääkseni kuitenkin annoin luvan julkaista nimeni netissä :) En tiedä, olenko saanut mitään kirjettä aiheen tiimoilta kun en ole käynyt kotona yli viikkoon ja mulla ei ole varaa käydä kesälomani aikana kotona kääntymässä kiitos ylikalliiden junalippujen ja VR:n. (Sääli kukkaani, joka kuolee kun kukaan ei sitä ole kastelemassa). Eli näillä näkymin on siis tiedossa kolmas välivuosi. :/ Toisaalta oon ihan tyytyväinen, mutta oisin  kuitenkin vihdoin halunnu päästä taas opiskelemaan. Jouluun asti mulla on nyt ainakin töitä ja vuodenvaihteen jälkeen oon muuttamassa ouluun (josta en tunne kauheasti ketään, minkä takia olis ollut kiva, jos olisin päässyt opiskeleen niin olis tullut tutustuttua ees joihinkin ihmisiin ja sit olis ollu hyvä syy muuttaa jo syksyllä).

Mutta onnea sinulle Kalke opiskelupaikasta! :)

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #70 : Heinäkuu 02, 2010, 17:02:40 »
Niinhän siinä vähän kävi kuin oletinkin, ei kannattaisi vastata aiheen vierestä pääsykokeissa :P Ainakaan netistä en löytänyt nimeäni niitten henkilöitten listasta, ketkä ovat päässeet sisään. Tietääkseni kuitenkin annoin luvan julkaista nimeni netissä :) En tiedä, olenko saanut mitään kirjettä aiheen tiimoilta kun en ole käynyt kotona yli viikkoon ja mulla ei ole varaa käydä kesälomani aikana kotona kääntymässä kiitos ylikalliiden junalippujen ja VR:n. (Sääli kukkaani, joka kuolee kun kukaan ei sitä ole kastelemassa). Eli näillä näkymin on siis tiedossa kolmas välivuosi. :/ Toisaalta oon ihan tyytyväinen, mutta oisin  kuitenkin vihdoin halunnu päästä taas opiskelemaan. Jouluun asti mulla on nyt ainakin töitä ja vuodenvaihteen jälkeen oon muuttamassa ouluun (josta en tunne kauheasti ketään, minkä takia olis ollut kiva, jos olisin päässyt opiskeleen niin olis tullut tutustuttua ees joihinkin ihmisiin ja sit olis ollu hyvä syy muuttaa jo syksyllä).

Mutta onnea sinulle Kalke opiskelupaikasta! :)

Voi harmi :( Itse olin ollut jotenkin sekaisin(?) ja laittanut vahingossa rastin ruutuun "Ei saa julkaista nimeäni Internetissä", joten itse en listassa siellä ollut. Mutta sinun kannattaa käydä täällä katsomassa: http://www.yliopistohaku.fi, jos olet rekisteröitynyt, niin näet sieltä oletko päässyt sisään.

Kiitoksia onnitteluista, puolen vuoden "välivuoden"  jälkeen palan halusta päästä opiskelemaan :)

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #71 : Toukokuu 22, 2013, 14:43:44 »
Usealla nämä ovat jälleen edessä tai jo takana tänäkin keväänä. Pääsykokeet ovat usein melko haastava ja stressiä lisäävä tilanne yksilön elämässä. Toisaalta koetilanne ja tulosten odottaminen tuovat elämään jännitystä.

Hain tänä keväänä sekä Joensuuhun että Jyväskylään opinto-ohjaajan maisterikoulutukseen. Pääsykokeet ovat vielä edessä. Jyväskylään oli jo 1. vaihe, kirjallinen koe, josta valittiin 45 hakijaa 2. vaiheeseen, ryhmä- ja yksilöhaastatteluun. Minua onnisti ja olin yksi toiseen vaiheeseen kutsutuista. Tämä toinen vaihe on 30.5. Olen valmistautunut haastatteluihin lukemalla alan julkaisuja sekä pääsykoekirjasta tekemiäni muistiinpanoja ja tutustumalla Jyväskylän yliopiston maisterikoulutuksen opintosuunnitelmaan.

Onko muilla "pääsykoekuumetta"?

//Päivitys 31.5. Pääsykokeen 2. vaihe, soveltuvuuskoe, oli eilen ja meni mielestäni hyvin :) Kolmen viikon päästä tulee tieto tuloksista. Jännittää! Pidän aiheesta myös pääsykoeblogia: opokokelas.blogspot.com
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2013, 10:58:15 kirjoittanut Röhkö »

Poissa Nordamien

• Laitapuolen hyökkääjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #72 : Toukokuu 30, 2013, 23:31:19 »
Pääsykoeketutusta.

Hain logistiikan ja konetuotantotekniikan amk-linjoille ja nyt olen sitten tässä lueskellessa tajunnut, että tää ei oo mun juttu. Mutta työkkäri rankasee, jos en mene ja en kuitenkaan aatellu mennä sinne vaan istumaan niin vähän vaan toivon, että en pääse sisälle. Kyl musta tulee joku hassu humanisti tai yliopiston takiainen, joka idlaa siel vuosikymmenen :D

Oli tosiaan uravalmennus tuos kevääl, haut tehtiin alus, sit ku löys sen oman todellisen reittinsä niin ei nää matikat ja numerot (vaikka töitä onkin tarjolla jo opiskeluaikoina suurella todennäköisyydellä) jaksa kiinnostaa. Mieluummin oon vaikka köyhä opiskelija ja tuleva työtön työnhakija, joka puskee harmaata taloutta mustemmaks ku teen kasista-viiteen duunia, ilman mitään motivaatiota, jos rahaa ei lasketa.

Maanantaina sit töniin kynää Tamkkii.
I hate hippies, those basterds ate mah cookies !

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #73 : Toukokuu 31, 2013, 10:59:45 »
Kyl musta tulee joku hassu humanisti tai yliopiston takiainen, joka idlaa siel vuosikymmenen :D
Harmi, että nykyisen yliopistoasetuksen mukaan siellä ei voi enää oleilla vuosikymmentä :( 7 vuotta korkeintaan... Tai no, ehkä hyvällä selityksellä/menestyksellä voi saada siihen muutaman vuoden lisää.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #74 : Kesäkuu 03, 2013, 21:34:48 »
^ Hehee, meikäläinen vietti juuri hauskan vuosikymmenen humanistisessa tiedekunnassa (pääsin sisään ennen typeriä opinnonrajausasetuksia)! Nyt tuntuu melkein haikealta kun tuli valmistuttua :(
... Mutta suosittelen ehdottomasti sekä hassuna humanistina oloa että yliopistossa vitkuttelua ;D

Parin päivän päästä on edessä valintakoe valtsikkaan; ei vaan raaskisi jättää yliopistoa, ja lisäksi olisi kiva olla myös valtiotieteiden maisteri. Motivaatio lukemiseen on vain ollut vähän hukassa tämän humanistihulluttelun loppuhuipentuman eli gradunväännön lomassa, joten lähden kokeeseen letkeällä asenteella. Itse asiassa en tiedä pystyisinko edes aloittamaan opintoja jos pääsisin sisään, mutta käydäänpä nyt kuitenkin katsomassa :P
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #75 : Kesäkuu 04, 2013, 10:18:10 »
Musta Koira, onnea valmistumisesta! Olen usein pohtinut, miten ihmiset pystyvät opiskelemaan todella kauan. Eikö pitkän opiskeluputken jälkeen tee jo mieli kokopäivätyöhön? Toki ymmärrän, että opiskeluun jää helposti koukkuun. Uuden oppiminen ja opiskelijaelämä muutenkin on mukavaa :)

Itse olen suunnitellut, kun/jos tässä parin kolmen vuoden päästä valmistun kasvatustieteen maisteriksi, viettäisin ensin viisi vuotta työelämässä ja sitten opiskelisin lisää, ehkä oikeustiedettä. Toki siinä työn ohella haluaisin opiskella kieliä, ranskaa ja ruotsia :)

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #76 : Kesäkuu 04, 2013, 17:03:16 »
^ Kiitos onnitteluista! Itse asiassa minulla ei ollut lainkaan suunnitelmissa opiskella näin kauan, vaikka mukavaahan opiskelu on ollut. Muistan, että kun menin yliopistoon, ajattelin sinisilmäisesti suorittavani tutkinnon ihanneaikataulussa eli viidessä vuodessa. Kävi niin, että viisi ensimmäistä vuotta opiskelin tosi aktiivisesti, lähes aamusta iltaan. Opintoviikkoja (jotka nykyisin ovat opintopisteitä) tuli tosi paljon, mutta koska olin koko ajan opiskellut muitakin aineita kuin pääainettani, opinnot venyivät. Kandin suoritin kuitenkin juuri siinä viidennen vuoden aikana. Sitten kuitenkin jouduin heräämään siihen tosiasiaan, että opintotuki oli loppumassa. Olin siis koko ajan opiskellut kokopäiväisesti, joten elin opintotuella. Sen loppuessa piti alkaa etsiä töitä. Olin ollut loma-aikoina postilla, joten minun oli helppo saada sieltä töitä. Tarkoituksena oli, että olisin tullut töihin aina tarvittaessa, mutta äkkiä huomasin olevani siellä koko ajan, ja lopulta tein vakituisen sopimuksen. Siinä vaiheessa tosiaankin alkoi olla jo vähän väsynyt pelkkään opiskeluun, joten kokopäivätyö oli ihan kivaakin. Vielä kivempaa oli saada kunnon tili laihan opintotukikauden jälkeen :) Kokopäivätyö kuitenkin hidasti opiskelua paljon enemmän kuin olin kuvitellut. Vaikkei minulla ollut enää edes paljon vaadittavia opintoja jäljellä, en saanut suoritettua niitä. Sitten otin vielä koiran, ja sen jälkeen oli käytännössä mahdoton enää opiskella, kun kaikki aika jakautui työn ja koiran kesken. Siksi opinnot ovat venyneet vielä toiset viisi vuotta. Niiden loppuunsuorittaminen on ollut mahdollista vain siksi, että olen ottanut pari pidempää palkatonta vapaata töistä.

Kerroin tämän kaiken varoittavana esimerkkinä muille opiskelijoille; opintojen aikataulua voisi ehkä suunnitella huolellisemmin kuin minä aikoinaan. Tosin nykyään opintoaika on muutenkin rajattu, ja se jo ehkä vaikuttaa siihen, ettei yliopistossa voi loisia ikuisuutta. Periaatteessa on kyllä mielestäni hyvä opiskella mahdollisemman laaja-alaisesti, sillä esimerkiksi oman laitokseni nykyiset tutkintovaatimukset ovat niin heppoisia, että ei sieltä kyllä kasva asiantuntijoita, jos opinnot juostaan läpi ihanneaikataulussa eikä opiskella lisäksi mitään muuta. Toisaalta siinä on vaaransa, mitä pidemmäs opinnot venyvät; jossain vaiheessa rinnalle tulee pakosti muuta, kuten juuri kokopäivätyötä, ja silloin voi olla vaarana, ettei opintoja saa koskaan kasaan. Lisäksi minulle kävi niin, että koska vietin lopun opiskeluaikani töissä enkä yliopistolla, vieraannuin täysin laitokseni kuvioista, eikä minulla nyt käytännössä ole kovin hyviä mahdollisuuksia saada oman alani töitä. Haluan pois nykyisestä työpaikastani, joka on aina ollut minulle vain tilapäistyö, mutta nyt on hyvin laihat mahdollisuudet löytää mitään muuta, ainakaan omalta alalta. Kannattaa oikeasti olla mukana oman laitoksen touhuissa aktiivisesti jo opiskeluaikana, jos haluaa nostaa mahdollisuuksiaan työllistyä opintojen jälkeen.

Tiivistettynä, kuten aiemmassa viestissäni sanoin, opiskelu on kivaa, ja periaatteessa kannattaa opiskella mahdollisimman paljon. Toisaalta, opintojen pitkittymisessä on vaaransa.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Nordamien

• Laitapuolen hyökkääjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #77 : Kesäkuu 05, 2013, 11:54:32 »
Mää olin lukiossakin 2005-2011, on kokemusta, on selityksiä, on motivaatiota :D

Pääsykokeet tuli sitten missattua. Ei voinu mitään, en löytänyt sitä kutsulappua enää mistään, en laskinta enkä vissiin ees kynää aamul :D (Valmistautuminen meni putkeen, ainakin) Oli mul kassis henkkarit, rikkinäinen kolmioviivotin ja harppi jos ollu sitä kynänpidikettä. Ajattelin, että kun mulla tietääkseni on jo paikka ammattikorkeaan syksylle, jos työkkäri alkaa natiseen ja duunia ei löydy niin mietin vaan, että turhaa sitä on reissata paikalle istumaan arse homee pari tuntia kun ole edes mahdollisuuksia tehä mitään.

Pitää varmaan kysyä Lemmolta tietääks se mitään rakennustekniikasta, koska minähän en osaa rakentaa edes linnunpönttöjä ja oon asunut kaks vuotta talossa, joka on vinossa. Siis itse talo ja kaikki kaapit ja seinät. Joku satunnainen jatkoseuralainen huomas sen tuhdissa humalassa heti ja minä oon kelannu et on tää aika funky talo, ku on ovelasti laitettu kaikki tietosesti vinoo !
I hate hippies, those basterds ate mah cookies !

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #78 : Kesäkuu 05, 2013, 22:36:58 »
Joskus klo 3 aikoihin tai vähän sen jälkeen aamuyöllä olisi tarkoitus lähteä huristelemaan Joensuuhun, Karelia AMK:n viestinnän valintakokeeseen. Saas nährä, miten käy. Armeija on kuitenkin edessä tammikuussa, joten en taida aloittaa opiskeluja vielä syksyllä, vaikka paikan saisikin. Lisäksi taidan, kun näitä yhteishakuja nyt ehtii vielä useammankin tehdä ennen kuin palveluksesta vapautuu, yrittää vielä TAMKiin elokuvan ja television ko:ta, kun meni tänä vuonna hakemaan ihan viimeisinä päivinä ja enhän minä tietenkään mitään ennakkotehtävää ollut tehnyt... No, huolellisemmin ja ajoissa sitten ensi haku, jos Joensuussa ei nappaa tai alkaa Tampere kutkuttamaan enemmänkin.

Nukkuminen ennen lähtöä voisi olla nyt hyvä idea.

Onnittelut vielä tässäkin yhteydessä kaikille Vuotiksen keväällä valmistuneille, pääsykokeissa onneaan koittaneille ja koittaville.
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #79 : Kesäkuu 07, 2013, 14:57:04 »
Joskus klo 3 aikoihin tai vähän sen jälkeen aamuyöllä olisi tarkoitus lähteä huristelemaan Joensuuhun, Karelia AMK:n viestinnän valintakokeeseen.
Olin myös eilen Joensuussa pääsykokeissa (en siis AMK:ssa), ja paluumatkalla vastapäätä minua istui tyttö, joka oli myös ollut näissä viestinnän kokeissa. Siinä rupateltiin, kokeet kuulostivat ihan mukavilta. Aikoinaan olisin itse päässyt AMK-puolelle opiskelemaan graafista suunnittelua, mutta halusin kasvatustiedepuolelle yliopistoon. Toivottavasti Sinua onnisti :)

Kirjoitan muuten pääsykoeblogia, tervetuloa seuraamaan sitä täältä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2013, 10:40:22 kirjoittanut Röhkö »

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #80 : Maaliskuu 10, 2016, 15:30:46 »
Onkos tänä keväänä vuotislaisia pääsykokeissa? Ite luen enkkua pää sauhuten, vaikka tässä on edellisen koulutuksen lopputyö vielä kesken. Koin valaistuksen vuosi sitten ja keksin unelma-ammattini, mutta päätin käydä yhden koulun loppuun ennen alan vaihtamista, kun ei ollut enää paljon jäljelläkään. Nyt tosin motivaatio opparin kirjoittamiseen on matalampi kuin koskaan, joten lykkään sitä ja luen mieluummin.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
« Vastaus #81 : Maaliskuu 11, 2016, 19:31:48 »
Täällä yksi hakija! Opiskelen tällä hetkellä yo-pohjaisena lähihoitajaksi ja lokakuussa valmistun, mutta haaveena olisi opiskella sairaanhoitajaksi. Sitä siis aion nyt hakea. Tänävuonna terveydenhoitoalan pääsykokeet on muuttuneet, joten ajattelin lähteä katsomaan millaiset ne ovat ja saada vähän tuntumaa taas pääsykokeisiin. Täysillä aion kuitenkin niihin lukea, eli en ns. turhaan ole hakemassa. Jos käy niin hyvin, että saan opiskelupaikan, niin yritän sitä saada puolella vuodella lykättyä, että saisin lähihoitajan paperit kouraani. Haluaisin kuitenkin saada tämän koulun loppuun asti suoritettua, jotta olisi parempi mahdollisuus tehdä sitten koulun ohessa töitä. Sain vielä tällä viikolla lääkkeenantoluvat, joten sekin parantaisi työllistymismahdollisuutta.
Ja Raparperi, aivan pakko on kysyä, mikä sinun unelma-ammattisi on?

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #82 : Maaliskuu 11, 2016, 20:00:39 »
Hehe, puhuin kaverin kanssa että miksei ole olemassa ammattia jossa saisi katsella tv-ohjelmia päivittäin ja tajusin että on: av-kääntäjä eli tekstitysten tai dubbausten tekijä.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #83 : Maaliskuu 11, 2016, 20:06:21 »
Hehe, puhuin kaverin kanssa että miksei ole olemassa ammattia jossa saisi katsella tv-ohjelmia päivittäin ja tajusin että on: av-kääntäjä eli tekstitysten tai dubbausten tekijä.

Pakko kysyä että mihin olet hakemassa opiskelemaan? :DD Toi oli munkin haaveammatti ja sitä tällä hetkellä opiskelenkin, Tampereella. Suosittelen lämpimästi :>
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #84 : Maaliskuu 11, 2016, 20:58:09 »

Pakko kysyä että mihin olet hakemassa opiskelemaan? :DD Toi oli munkin haaveammatti ja sitä tällä hetkellä opiskelenkin, Tampereella. Suosittelen lämpimästi :>
Helsinkiin, koska minulla on täällä vakikämppä ja kaverit. Tampere on kyllä suosikkikaupunkini ja hakisin sinne, jos ei olisi jo puoli elämää pääkaupunkiseudulla! Pakko nyt sinulta sitten kysyä onko vinkkejä pääsykokeisiin, minkälaisiin asioihin kannattaa keskittyä lukemisessa ja millaisiin kysymyksiin kannattaa varautua?
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Zenzibar

• Aurori
  • *
    • Home sweet home
« Vastaus #85 : Maaliskuu 11, 2016, 21:04:18 »
No kaikki pääsykokeet on erilaisia, mutta ainakin Tampereelle ja Turkuun kun hain, painotettiin enemmän kielitaitoa, kuin mitään nippelitietoja. Ei kannata keskittyä mihinkään pääsykoekirjojen yksityiskohtiin, vaan miettiä enemmän kokonaisuuksia. Mitkä pääsykoemateriaalit Helsinkiin on tänä vuonna?

Itse kielitaitoa kokeillaan ihan perustavoilla: on luetunymmärtämisiä ja jonkun verran kielioppikysymyksiä ja muuta sellaista, mikä on kyllä kaikille lukion käyneille tuttua.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #86 : Maaliskuu 12, 2016, 10:26:56 »
Kiitos, en ala sitten jokaista mainittua vuosilukua opettelemaan :D

Kirjat ovat samat kuin viime vuonnakin Helsinkiin, George Yulen Study of Language, Susan Bassnettin Translation studies ja Mick Shortin Exploring the language of poems, plays and prose, Sinänsä ihan selkeät kirjat.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Zenzibar

• Aurori
  • *
    • Home sweet home
« Vastaus #87 : Maaliskuu 13, 2016, 09:45:48 »
Okei, eli aika sama linja kuin Tampereellakin. Study of Language on upea kirja, se oli ainoa jota oli oikeasti tosi kiva lukea kun Tampereelle hain. Bassnetia olen lukenut opintojen puolesta ja ainakin se on kivempi kuin Jeremy Mundayn vastaava kirja (ihan hirveä). Viimeistä en ole lukenut, mutta peruskauralta kuulostaa.

Study of Language siis keskittyy Englannin kieleen ja siitäkin on tärkeämpää opetella isommat teemat kuin mitään pikkujuttuja. Tietysti pääsykokeissa saatetaan kysyä jotain jostain tietystä teoriasta, mutta niistä yleensä selviää jo maalaisjärjellä ja hyvällä englanninkielen taidolla. Translation Studiesista en usko että aletaan hirveän tarkkaan kysymään mitään eri teorioita, tosin ne on hyvä tietää jo ihan siksi että ne tulevat kyllä sitten opiskelessa esille sen tuhat kertaa. Enemmän ehkä keskitytään siihen että niitä eri teorioita on ja minkälaisia ne on ja miten ne vaikuttaa kääntäjän käännösratkaisuihin.

Runot ja proosa on kai aiheena aika itsestäänselviä? :DD Se oli ainoa osuus pääsykokeissa josta itse olin epävarma, koska runot eivät todellakaan ole mun juttu. Meidän pääsykokeessa oli muutama runo ja niistä piti osata kertoa et mimmonen iambic pentameter tai muu vastaava juttu niissä esiintyy. Plergh. Että ehkä ainoa enemmän nippelitietoa vaativa asia on tuo (ainakin minulle nuo eivät olleet itsestäänselviä :D).

Muuta proosaa ei ollu Tampereen pääsykokeissa, mutta esimerkiksi Turkuun piti lukea muutama novelli ja niistä oli esseekysymyksiä, jotka ei hirveästi poikennu esimerkiksi tehtävistä, joita lukiossa piti äikäntunneilla tehdä. En tiedä mitä Helsingissä haetaan, mutta tuskin mitään kovin paljon tuollaisia tehtäviä ihmeellisempää.

Onnea pääsykokeisiin! :)

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #88 : Kesäkuu 25, 2016, 10:16:06 »
Kohtapuoliin alkaa viimeisetkin pääsykoevalinnat olla valmiita - kuinka tänä keväänä hakeneiden vuotislaisten kävi, onko syksyllä luvassa uusia tuulia elämässä ja opiskelussa?

Itse hain aikanani heti lukion jälkeen, ja pääsinkin ensiyrittämällä yliopistoon mieleistä alaa opiskelemaan. Itselläni ei ollut mitään käsitystä siitä, minkälaisia pääsykokeet ovat ja miten niissä kuuluisi toimia, vastaavissahan en ollut käynyt enkä ollut kuullut keneltäkään tutultani kokemuksia. YO-kirjoitusten jälkeen levähdin hiukan, kunnes aloitin uuden rutistuksen. Onneksi kirjoituksista oli apua pääsykokeissa, sillä kolmesta pääsykokeestani kaksi pohjautui lukiokirjoihin.

Kuulin muilta pääsykokeisiin valmistautuvilta ystäviltäni, kuinka he pänttäsivät ja pänttäsivät ja pänttäsivät - ajattelin, että olinko itse liian laiska, ja että en tällä menolla tule koskaan pääsemään yliopistoon. Itse luin kirjat tosin kahteen kertaan läpi ja tein muistiinpanot. Näin jälkikäteen ajateltuna olen ajatellut, että vaikka osa opeteltavasta asiasta menee perille "hauki on kala" -menetelmällä, olisin halunnut tuolloiselle itselleni painottaa ymmärtämisen tärkeyttä. Sen lisäksi, että osaan sanoa että "hauki on kala" olisin voinut lukiessani oppia oivaltamaan, että miksi hauki on kala ja että mitä siitä mamhdollisesti seuraa. Eli ajattelemisen ja ymmärtämisen taitoa olisin halunnut lisäksi oppia. Valmistautuminen kuitenkiin meni kohtalaisesti, ja pääsin opiskelemaan.

Oikeastaan mihinkään ei ole vaikea päästä, jos on valmistautunut hyvin. Täytyy vain pitää huoli, että on siinä joukossa joka pääsee eli valmistautuu kunnolla.

Tästä olen osittain eri mieltä. Toki on tärkeää valmistautua hyvin, mutta sekään ei aina riitä. Olen nähnyt tapauksia, jotka ovat aidosti tehneet töitä päästäkseen haluamaansa opiskelupaikkaan useamman vuoden ajan, tuloksetta. Mielestäni onkin vähän "tuurista" kiinni, minkälaiset kysymykset sattuvat kohdalle. Ja vaikka olisi kuinka hyvin valmistautunut, silti saattaa olla monia muita, jotka ovat valmistautuneet vielä paremmin.

Mielestäni on kuitenkin tärkeää, että pääsykokeisiin lukevat valmistautuvat siten, miten parhaaksi itselleen kokevat. Joillekin sopii jokin toinen opiskelutapa, jollekin jokin toinen, eikä kannata stressata muiden lukumääristä yms. Aina kannattaa yrittää.

Päntättyäni pääsykoepäivä saapui (kerron tässä nyt kokeesta, jonka kautta pääsin opiskelemaan). Edellisenä iltana olin hölmöyksissäni mennyt katsomaan edellisvuoden pääsykoetta ja säikähdin sitä: enhän minä tällaisiin osaa vastata ja lopetin vanhan kokeen tarkastelemisen toisen tehtävän jälkeen. Astelin pääsykokeeseen, yritin parhaani ja astelin pois pääsykokeesta. Vastasin kaikkiin kysymyksiin, mutta oletin ettei koe kuitenkaan mennyt nappiin. Aloin mielessäni jo suunnittelemaan välivuoden pitämistä, mutta kappas vain, sainkin toteamisen siitä, että olin päässyt opiskelemaan sitä mitä halusin sinne minne halusin :) En ole vaihtanut olaa, joten olen selvinnyt noilla yhden kevään pääsykokeilla.

Se siitä minun tarinastani. Mutta pitäpä olette mieltä tänäkin vuonna esille tulleista vahingoista, joissa opiskelupaikoista on lähtenyt hyväksymiskirjeitä väärille ihmisille? Jossain tapauksessa taisi olla niin, että useampi sata sai hyväksymiskirjeen, vaikka vain muutama kymmen pääsi oikeasti opiskelemaan. Luin myös joskus tapahtuneesta tapauksesta, jossa henkilö oli mielestään onnistunut hyvin, mutta tullut hylätyksi - soitettuaan opinahjoon oli selvinnyt, että hyväksymiskirje oli mennyt saman sukunimen omaavalle henkilölle. Mielestäni aika hurjaa, varsinkin jos olisi osunut omalle kohdalle. Toki inhimillisiä virheitä sattuu, mutta mielestäni näistä tilanteista pitäisi päästä vähitellen eroon.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.