Kirjoittaja Aihe: Suomalaisten fantasiaelokuvien tulevaisuus?  (Luettu 5676 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Zelmarian

• Ankeuttaja
Suomalaisten fantasiaelokuvien tulevaisuus?
« : Tammikuu 25, 2004, 18:31:27 »
Ei ole pitkä kun katsoin jotain ohjelmaa ja siinä tuli hauska kertomus Klonkun seikkailuista Suomessa. Ohjelmassa tuli esille fantasia elokuvien tulevaisuus Suomessa.

Niin mitä mieltä olette? Voisiko suomessa tehdä fantasia elokuvia?  Millaisia ne olisivat ja millaisen vastaanoton ne teiltä saisivat? Onko kyseisiä elokuvia tehty koskaan Suomessa?

Minun mieleeni ei tule varsinaista fantasia elokuvaa, joka olisi tehty Suomessa. Varmastikkin meidän maisemat olisivat suorastaan loistokkaat tähän tarkoitukseen. Mielestäni suomalaiset voisivat kokeilla ehdottomasti luoda elokuvan, lähinnä vanhemmille katsojille kuin ennen. No onhan Rölli-elokuvat ja syrhämän seikkailut jo jotain, mutta kiinnostavat lähinnä lapsia. Minä menisin mielelläni tarkastamaan elokuvateatteriin heti uuden tulokkaan.

Annúnqúerewen

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Tammikuu 26, 2004, 15:47:22 »
Noh... *pohtii*

Hyvä kysymys. En usko, että Suomesta löytyy ketään, jolla olisi ensinnäkin riittävästi ideoita, ja toisaalta riittävästi rohkeutta moiseen produktioon... Kaikkia fantasiapätkiähän verrataan nykyisin melkein automaattisesti Sormus-leffoihin, ja niihin verrattuna melkein mikä tahansa muu näyttää aika valjulta... Suomessa ei sitäpaitsi varmastikaan olisi edes mahdollisuuksia tuottaa mitään kovin näyttävää ilman ulkomaista rahoitusta... *hmm*

Eikä Suomessa ole sellaista teknologiaa... Eikä osaajia... Olenpas minä nyt negatiivinen, mutta...

Kaikkihan lähtee stoorista ja näyttelijöistä, right? Me emme voi laittaa mitä tahansa jasperpääkköstä tai venlasaartamoa tai mikkoleppilampea keekoilemaan peruukki päässä valkokankaalle... *nyöks*

Eli siis, en usko, että Suomessa tullaan ainakaan lähivuosina tekemään fantsuleffaa, ainakaan sellaista, joka täyttäisi edes 'välttävän' puitteet. En edes usko, että Suomessa tullaan tekemään yhtään leffaa, joka täyttäisi 'välttävän' normit, eiköhän kaikki Hymypojat ja Levottomat sen todista. Rölli oli ihan kiva yritys, kovin lapsellinen ja äänimaailmaltaan tylsä, ja kaikki oli niin kirkasta ja muuta. Minua myös häiritsi paikoin surkea äänitys, esim. hra Franzénin repliikit katosivat minun korvistani. Tarinakin oli niin kovin ennalta-arvattava ja yksinkertainen, suorastaan käytetty. Ja jessus, minä inhoan Samuli Edelmania. *hyrh*

Suomalaiset etsikööt jonkin simppelin fantsunovellin ja filmatkoot sen, jos jotain haluavat pykäillä. Ja pliis, älkää ruvetko markkinoimaan sitä "suomalaisena fantasiaelokuvana", peli on kyllä sitten menetetty! Siitä tulee väistämättä satuelokuva, jos peikot ja tontut ja haltiat toikkaroivat Suomen metsissä...

Snivellus

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Tammikuu 26, 2004, 17:52:44 »
En usko että suomalaisella fantasia elokuvalla olisi minkäänlaista tulevaisuuttaa suomalaisilla tai ulkomaalaisilla markkinoilla. Vaikka kuten sanottu, suomalaiset extreme maisemat sopisivat kyllä fantasian tekemiseen. Voisihan olla niin että joku fantasia elokuva kuvattaisiin tai siitä kuvattaisiin pätkiä Suomessa. Mutta näyttelijöiden ja ohjaajan pitäisi olla ulkomaalaisia. Ei suomalaisilla riitä ideoita fantasian tekoon.  siitä tulisi vähän 'jäykkä'.

Zelmarian

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2004, 19:23:17 »
En edes tullut miettineeksi rahoituksia sun muita, mutta oikeassahan te olette. Ei mitkään suomalaiset (nykyiset) leffat mitenkään kehuttavia suorituksia ole. Silti jaksan toivoa, että jokin päivä se olisi mahdollista, fantasiaa Suomessa. Eipä Suomessa hirmuisesti rahaa ole...mutta ehkä jotkut ulkomaalaiset hymm, ei, ei sentään. Ehkä minun tulee luovuttaa toiveeni Suomalaisista Fantasiaelokuvista. Ja seurata mielenkiinnosta lasten versioita. Rölli rulaa! (:

Juliette

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2004, 00:08:29 »
Vuokrasin muutama viikko sitten suomalaisen vampyyri-, western-, sota-, toiminta- ja scifileffan nimeltään Kohtalon kirja, joka oli fantasia vivahteinen.
Alussa sitä tuntui oudolta katsoa, mutta loppua kohti tarina parani ja tuntui mielenkiintoisemmalta.

Leffatykki.com kirjoittaa arvostelussaan näin:

No nyt alkaa olla kehissä melko erilaista suomileffaa niin hyvässä kuin pahassakin. Leffa astuu heti kättelyssä isoihin saappaisiin ja konaisuutta tulee rinnastettua enemmänkin suurten budjettien hollytuotantoihin kuin suomileffoihin. Kun ei tällaista suomalaista tuotantoa ole tullut ennen nähtyä niin hetki menee ihan sulatellessa ja asennoitumisessa fiilikseen. Sitä alkaa pohtimaan että kuinka tämän nyt ottaisi. Kohtalon kirja vie suomileffaa eteenpäin kohti kansainvälisyyttä ja hollykamaa. En tiedä onko tämä välttämättä oikea suunta näillä meidän tuotantobudjeteilla. Yllättävän hyvältä kokonaisuus kumminkin näyttää.

Minusta tämä elokuva oli yllättävän hyvä, ja asiaa auttoi Nightwish musapuolella ^^

Luulen että kyllä Suomessa saadaan vielä tämän Kohtalon kirjan tapaisia teoksia jotka tehdään suomalaiseen tyyliin, muita maita sen pahemmin matkimatta.
Itse ainakin toivoisin lisää suomalaisia huippu elokuvia jotka keskittyisivät muuhunkin kuin ihmissuhteisiin, ryöstelyyn tai väkivaltaan.

Luulen että fantasiatyylin elokuvat saisivat vallan hyvän vastaanoton täällä Suomessa, koska tunnetusti 'suomalainen suosii suomalaista' ja meidän vaatimattomuudella valmistetut elokuvat koskettavat yhtä paljon vaikka lavastus olisikin hieman kehnoa.
Tietenkin tähän vaikuttaa myös leffan tarina, idea, juoni, näyttelijät ja moni muu seikka, mutta luulen silti että kiinnostusta löytyy.

Jos ei isommissa piireissä, pienemissä sitten senkin edestä.

Villasukka

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2004, 21:51:04 »
Minä luulisin, että tämmöinen lappalais-henkinen ns. fantasia voisi purra.
Tiedättehän, poppamiehiä, shamaaneja, mitä "ihme-otuksia" tuolta pohjoisesta nyt löytyykään.

Mutta toisaalta siitä voisi tulla hieman liian.. Suomalainen.

Joten tästä, takaisin siihen tulokseen, että Suomessa ei voi kuvata fantasiaa.

Olenpas minä ristiriitainen.. zip ^^

Ptolemaios

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2004, 02:05:59 »
Suomalainen fantasiaelokuva... Ajatuksena mielenkiintoinen, mutta en usko että sellaista uskallettaisiin toteuttaa täällä lähiaikoina.
Suomalainen elokuvateollisuus on yleensäkin vielä vähän junttitasoa. Vuodessa tulee vain vähän elokuvia, koska rahoitusta ei saada ja kenties juuri sen rahoituksen takia täällä pitääkin pelata aina elokuvien suhteen varmanpäälle, katsojia pitää siis saada riittävästi. Suomalaisilla ei myöskään ole tarpeeksi uskallusta tehdä erilaisia elokuvia, kenties jotain outoa Kaurismäkeä lukuunottamatta. Nykyään myy ilmeisesti näiden elokuvakihojen mielestä pelkästään tällainen suomalainen draama ja myös seksi, ainakin suomalaisten elokuvien tarjonnan perusteella. Vai mikäs Levottomat 3 se tulikaan juuri ensi-iltaan? (nyt meni offtopiciksi..takaisin aiheeseen)

Sitten kun kerrankin joku uskaltaa tehdä jotain fantasiaa, tehdään Rölli. Juu, ei nyt Röllissä vikaa ole, söpö elokuva, mutta niin laskelmoitua. Tottakai joku Rölli saa katsojia, kun lastenohjelmakin on pysynyt suosiossa monta vuotta.

Toisaalta jos nyt joku tekisi suomalaisen kunnollisen vakavan fantasiaelokuvan, tulisi vähän sellainen olo, että se on kuitenkin tehty näiden suurten fantasiaelokuvien suosion takia ja  että siinä varmasti myös matkitaan niitä. Mutta menisin kyllä varmasti silti katsomaan sitä, varsinkin jos se kuulostaisi edes hieman kiinnostavalta ja hyvältä.

Poissa Marrex

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Helmikuu 08, 2004, 02:51:42 »
Ei suomalainen fantasiaelokuva nyt aivan mahdoton ajatus olisi. Tosin se olisi varmaankin jotain hyvin perisuomalaista ja tavallaan pienimuotoista. Ei mitään epiikkafantasiaa. Hyvällä tuurilla se saattaisi jopa menestyä.

Voin olla ihan hakoteillä, mutta minusta sellainen suomalaiselokuva kuin Poika ja ilves hieman lähenteli fantasiaelokuvan keinoja ja rajoja, vaikka ei fantasiaa ollutkaan. Ja sehän menestyi mukavasti. En osaa edes kuvitella suomalaista miekka ja magia tyyppistä fantasiaa tai perinteistä matkafantasiaa (useinhan nämä ovat aika sama asia), mutta joku tuollainen pieni, realismin reunoilla häilyvä fantasiajuttu voisi onnistua ja vetää hyvinkin yleisöä.

Nyt taas ei hetkeen ole näyttänyt oikein hyvältä suomalaisen elokuvan kannalta. Rukajärven tie oli oikeasti hyvä, Häjyissäkin oli pointtia ja vielä alkuperäinen Levottomatkin oli mielipiteitäjakavuudestaan huolimatta oikea, vahva leffa (, joka sattui minuun iskemään oikein kunnolla.) Jos nyt unohdetaan Kaurismäki ja taiteellisemmat leffat, niin hetkeen ei ole tullut ulos oikeastaan kuin roskaa. Luokattomimpana tämä mikälie Levottomat 3, josta puuttuu kaikki se, mikä säväytti alkuperäisessä Levottomissa. Kunnollinen suomalainen fantasialeffa lienee siis melko utopistinen haave juuri nyt. (Toisaalta niinhän sen piti kunnollisen suomalaisen sotaleffankin olla Talvisodan jälkeen, mutta niin vain saatiin Rukajärven tie.)

Poissa suosanteri

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2004, 20:32:14 »
Moniko huomasi? Pari päivää sitten  tv:sta tuli pieni juttu näytteineen Suomi-elokuvasta Kohtalon kirja. Ymmärtääkseni elokuva on tehty suoraan video/DVD-formaattiin (korjatkaa jos olen väärässä) Elokuva näytti aika lupaavalta ja asianmukaisesti koottihenkiseltä. Se ei näytä olevan mikään Blair Witch - tyyppinen tarkoituksellisesti halvalta näyttävä, vaan eri tekniikoita on hyödynnetty -vaijerihypyt digitaalisine poistoineen jne. Tekijät itse näyttivät olevan vakuuttuneita lopputuloksesta, mutta...mieleen tulevat väistämättä nämä kiville vedetyt suomi-toimintafilmit tai mänttihuumori nimeämättä niitä sen kummemmin.
Ympyrän pinta-ala neliömetreinä ?

Fistandantilus

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2004, 09:42:40 »
Minusta tuntuu, että suomalainen fantasialeffa saattaisi toimia, jos se kuvattaisiin Suomen maisemissa ei-Suomena. Siis mielestäni sen täytyisi olla tästä maailmasta erillään, muuten siitä tulisi juuri sellainen haltia-, menninkäinen-, tonttujuttu. Tai sitten luultavasti Lapin ylistystä(onhan Lapin maisemat hienoja, mutta ei niitä tarvitse ihan niin paljon esitellä kuin esim. juuri Poika ja Ilves -leffassa).

Tai toinen olisi juuri se, kun joku mainitsi, historiaan sijoittuva, juuri samaaneihin ja vastaaviin. Mutta siinäö olisi kuitenkin se ongelma, että siihen lykättäisiin jotain kristinuskon leviämistä mukaan.

Joten tuskin ainakaan lähivuosina on tulossa tasokasta suomalaisfantasiaa...(ottaen tosiaan huomioon elokuvien ja tv-sarjojen teemat Suomessa tällä hetkellä. Hymypoika, Levottomat 3...)
Sääli.

Poissa suosanteri

• Vuotislainen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 30, 2004, 21:39:03 »
Muistaakseni torstaina tulee Subtv:stä suomalainen fantasia elokuva Kohtalon kirja. Minulla ei digikanavat näy, mutta onneksi eräs kaveri on luvannut tallentaa sen. Elokuva on tuore 2003 ja siihen on saatu tunnettuja näyttelijöitä kuten Åke Lindman ja Santeri Kinnunen sekä Tony Halme. Toivottavasti homma toimii, hehkutusta on ollut.
Ympyrän pinta-ala neliömetreinä ?

Buddha

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Tammikuu 04, 2005, 22:40:58 »
Minä en todellakaan usko, että suomella on minkäänlaisia mahdollisuuksia tehdä sellaista fantasia elokuvaa kuin esimerkiksi tsh:t, mutta kyllä minä uskon, että suomi jonkunlaisia fantasia elokuvia saa aikaan.

Theodor

• Ankeuttaja
Re: Suomalaisten fantasiaelokuvien tulevaisuus?
« Vastaus #12 : Tammikuu 06, 2005, 21:06:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Zelmarian"
Ei ole pitkä kun katsoin jotain ohjelmaa ja siinä tuli hauska kertomus Klonkun seikkailuista Suomessa. Ohjelmassa tuli esille fantasia elokuvien tulevaisuus Suomessa.

Joo, mä näin sen! *heh* Klonkku vaihtoi sormuksen lihikseen. ^^'

Lainaus käyttäjältä: "Zelmarian"

Minun mieleeni ei tule varsinaista fantasia elokuvaa, joka olisi tehty Suomessa. Varmastikkin meidän maisemat olisivat suorastaan loistokkaat tähän tarkoitukseen. Mielestäni suomalaiset voisivat kokeilla ehdottomasti luoda elokuvan, lähinnä vanhemmille katsojille kuin ennen. No onhan Rölli-elokuvat ja syrhämän seikkailut jo jotain, mutta kiinnostavat lähinnä lapsia. Minä menisin mielelläni tarkastamaan elokuvateatteriin heti uuden tulokkaan.

Totta. Kun menee Suomen metsiin, niin sehän on kuin suoraan jpstain Sormusten Herra metsäsät. Ihan hyvin voisi olla.

Mutta ainoa suomalainen fantasia elokuva (siis Röllin lisäksi) on "Kohtalon Kirja". Onko kukaan nähnyt? Siinä on sellainen pappi joka tekee vähän henkimaailman hommia ja sitten kirja, joka siirtyy aina ajassa eteenpäin. Vieraillaan mm. keski-ajan Transylvaniassa (kuvattu suomenlinnassa), Tampereella, ja tulevaisuudessa. Siinä on kivasti käytetty kaikkia erikoistehosteita, mikä on ihme sinänänsä sillä minä ainakin olin jo siinä uskossa että Suomi olisi joku takapajula elokuva alalla, sillä harvassa leffassa näkee sellasta "koukkujuttua" tai että "hillutaan" vihreän kankaan edessä ja liitetään kuvaan.

Jos joku elokuvan tuottaja lukee tämän, niin lisää fantasia elokuvia Suomeen, kiitos!!

Poissa neidor

• Xena
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pakeha (aroha) Maori
    • KC
« Vastaus #13 : Tammikuu 06, 2005, 23:11:54 »
Tulipa vain mieleen, että vähän aikaa sitten tuli Subilta semmoinen kauhu/fantasia leffa. Suomalainen, joka kesti noin tunnin. Siinä soi Lordin musat taustalla. Engantiahan siinä solkataan. Ei ollu huono, muttei se nyt maailmaakan kääntänyt ylösalaisin.

Suomalainen fantasia elokuva. Tosiaan. Minulla on erittäin positiivinen suhtautuminen asiaan. Kun tämä sukupolvi hieman tästä varttuu, niin portti on avattu. Nyt jo nuoret tekevät omia virityksiään (olin juuri mukana yhdessä produktiossa ja jotkuthan kuvasivat sen oman Potter-leffan).

Minun odotukseni ovat siis varsin valoisat.
Colombia = You'll come for the enticing beauty of the Caribbean Sea. You'll stay because you've been kidnapped and locked in the trunk of a Dodge Dart.

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2006, 10:58:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Juliette"
Vuokrasin muutama viikko sitten suomalaisen vampyyri-, western-, sota-, toiminta- ja scifileffan nimeltään Kohtalon kirja, joka oli fantasia vivahteinen.
Alussa sitä tuntui oudolta katsoa, mutta loppua kohti tarina parani ja tuntui mielenkiintoisemmalta.

Oikeasti? Olen äimistynyt. Minusta se oli niin outo ja älytön, ettei mitään rajaa. Ihan kuin sen tarkoituksena olisi ollut sulloa kaikki lajit samaan pakettiin, sehän on "vampyyri-, western-, sota-, toiminta- ja scifileffa". Ja hyvin järjetön, en oikein ymmärtänyt sen ideaa sitten loppujen lopuksikaan. Ehkä huonoin näkemäni elokuva ikinä. Se sai minut sellaiseen käsitykseen, ettei suomalaisista ole sellaisten elokuvien tekijäksi. Ainakin tässä oli jokseenkin vedetty juttu vähän överiksi.

Onkos noita muita fantasia painotteisia elokuvia? No Röllit nyt ainakin ja ne ovat minun mielestäni jopa yllättävän hyvin tehty, ollakseen suomalaisten kättenjälkiä. Mutta tuollaiset metsän peikkoset nyt ihan kamalasti mitään ihmeellistä lavastusta ja efektejä tarvitsekaan.

Olisi huomattavasti hankalampaa toteuttaa suomessa mitään HP:n tai TSH:n tapaista jo ihan rahankin vuoksi. Ei suomella ole sellaisiin juttuihin varaa, eikä ihmisiltä löydy taitoakaan tarpeeksi. Ja ne joilta ehkä löytyisi, eivät ole välttämättä alalla ja näin pois päin.

Mutta ehkä vielä joskus..
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Maaliskuu 30, 2006, 20:39:59 »
Suomalaisfantasia elokuva tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta että...

Suomen maisemat ovat kyllä otolliset sellaisen elokuvan tekoon ja varmasti jos oikein pinnistetään niin löydämme jostain todella hyvän idean, mutta rahoitus onkin aivan eri asia. Kukaan ei varmasti uskalla rahoittaa suomalaista fantasia elokuvaa vaikka idea olisi hyväkin. Itse en ainakaan rahoittaisi.

Meillä ei oikein ole... sitä jotain.

Kun näin tuon Kohtalon kirja - DVD:n ja huomasin sen olevan fantasia elokuva ja vieläpä suomalainen heräsi siinä aika ristiriitaiset tunteet. Suomalainen elokuva. Niiden laatutaso on aika alhaalla minulla. Fantasia elokuva taas lempi elokuva/tyylilajini. Suomalainen elokuva + fantasia elokuva. Jotain mielenkiintoista mutta samalla jotain niin etovaa. Ensinnäkin. Näyttelijät, kuvaustapa, juoni, tapahtumat... suomella ei oikein mene näiden osalta hyvin. Ainakaan minusta. Ja fantasia elokuva pitäisi olla täysin erillasita jotta voisin katsoa sen.

Mutta... jos joku keksii vaikka trilologian tapaisen elokuvan vaikkapa lapin saamelaisista (niillähän on upeat taustat jo siihen elokuvaan ja varmaan jokin tarustokin) niin voihan siitä tulla jotain 'suurta'. Kunhan käyttäisivät muitakin näyttelijöitä kuin näitä tunnetuimpia...
"Are we there yet?"
"No"

Elderan

• Ankeuttaja
Vs: Suomalaisten fantasiaelokuvien tulevaisuus?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 12, 2007, 14:41:03 »
Olen itseasiassa miettinyt tätä asiaa useinkin. Nykyisillä näyttelijöillä, kuvaajilla ja käsikirjoittajilla, tuskin saataisiin kuitenkaan mitään aikaan. Mutta uskonpa, että kun tämä uusi sukupolvi tästä varttuu elokuva-alan osaajiksi, voisi Suomella olla suurikin osa tulevaisuuden fantasiaelokuvien tekijinä. Ainakin haluan uskoa näin. Mielestäni fantasiakirjallisuus on lisääntynyt aiempiin vuosikymmeniin verrattuna ja kiinnostuksen tasokin on noussut sitä mukaa, joten voisi olla kiinnostustakin.
Suomen maisemathan ovat aivan omaa luokkaansa, joten niistä nyt ei jäädä kiinni. Mutta aika näyttää.

Poissa Carabella Lëralondîr

• Mustasiipinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #17 : Maaliskuu 17, 2007, 22:33:14 »
Suoraan sanottuna jos suomalaiset yrittävät tehdä fantasiaa tai siis suoraan sanottuna vääntää, siitä tule kaikkea muuta. Yhtäkään omaan mieleeni osuvaa suomalaista fantasiaa en ole löytänyt. Varsinkaan näitä, joista itse tykkään, aka. keskiaikaan sijoittuvaa ja oikeasti fantasiamaista.

Suomen luontohan tarjoaisi näihin kyllä mainiot mahdollisuudet, mutta niitä ei vain hyödynnetä. Onko Suomi liian köyhä panostamaan vähän enemmän siihen, että saisi myös hyvät visuaaliset tehosteet yms? Niitäkään en juuri ole leffoissa kunnolla nänhyt. Tosin paha sanoa kun kartan suomalaisia leffoja minkä kykenen.

Näyttelijät taas ovat niin töktök, ettei voi sanoakaan. Nuoria suomalaisia lupauksia mukaan, eikä vain niitä vanhoja tähtiä! Suomi on pullollaan lahjakkaita näyttelijänalkuja. Ja käsikirjoittajia. Minä itse kirjoitan tällä hetkellä suomifantasialeffan kässäriä ja jos siitä hyvä tulee, niin ehkä jopa lähetän johonkin. Mutta lähinnä teen sitä omaksi ilokseni. Mutta suomalaiset yleensä vain ovat (aikuiset käsikirjoittajat etenkin) jotenkin niin mielikuvituksettomia, että tyytyvät realistisiin elokuviin.
Kaikki tarinat ovat lopulta vain sanojen säikeitä.
(Tervetuloa uudelle kirjoittamisfoorumille!)

Poissa anarkian

• Vuotislainen
« Vastaus #18 : Maaliskuu 31, 2007, 20:38:03 »
Suomalainen fantasia elokuva ei ole mahdoton ajatus ja viime vuosina niitä on tehtykin, näin nopeasti mietittynä tulee mieleen uusista elokuvista Nunna & Nuuk ja Jadesoturi. Ensimmäisestä en itse pitänyt, mutta käsittääkseni elokuva olikin suunnattu lapsille ja siksi saatoinkin olla liian vanha arvioimaan sitä. Jälkimmäisestä taas yllätyin erittäin positiivisesti. En odottanut elokuvalta paljoa, mutta totta kai se oli käytävä katsomassa leffassa ja myöhemmin ostettava omaksikin.^^ 

Suommessa ei tehdä vuodessa montaa elokuvaa (ei ainakaan teatterilevityksen saavaa). En tiedä mikä viime vuoden saavutus oli, mutta taisi se alle kahdenkymmenen jäädä. Tästä syystä yksikin fantasia elokuva on ihan hyvä saavutus parissa vuodessa.

Suomen luonnosta on paha sanoa mitään... Totta kai se soveltuisi fantasia elokuvan tekoon loistavasti, mutta maailmassa on paljon asumatonta seutua, joka siihen tarkoitukseen sopisi yhtä hyvin tai vielä paremminkin. Uskon, että Suomesta löytyy riittäviä lahjoja elokuvien tekoon, eikä se useinkaan kaadu näyttelijöihin, ohjaajiin, lavastajiin tai kehenkään joka jotenkin vastaa visuaalisesta tai teknisestä suunnittelusta. Yksinkertaisin syy siihen miksi Suomessa ei tehdä juurikaan fantasia elokuvia taitaa olla rahoitus, tai pikemminkin sen puute. Suomalaista elokuvateollisuutta ei juurikaan tueta ja rahoitus on etsittävä usein ulkomailta. Eikä rahaa sieltäkään usein helposti heru...
Palailemassa.

Poissa Naralithien

• Mietiskelijä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #19 : Huhtikuu 13, 2007, 21:59:59 »
En ole toistaiseksi nähnyt yhtään suomalaista fantasiaelokuvaa, vaikka varsinkin tuo Jadesoturi kyllä kiinnostaisi. Suomestahan löytyy huikaisevan kauniita, alkuvoimaisia maisemia, ja aina joskus luonnossa samoillessa ajattelee, millaista olisi kuvata jossain nimenomaisessa paikassa jokin fantasiatarinan kohtaus.

Joku muukin on ilmeisesti ajatellut samoin: eksyin vähän aikaa sitten puolivahingossa tällaisille sivuille:

www.salvador-elokuva.net  

Lähiaikoina on siis ilmeisesti tulossa uusi suomalainen fantasiaelokuva, alhaisella budjetilla tehty ja ilmeisesti aika nuoren porukan toimesta.

Kieltämättä juoni ja hahmot vaikuttivat vähän koomisilta, mutta vaikkei mitään Sormusten herra kakkosta olekaan odotettavissa, minusta tuollainen projekti on aika ihailtava ja en voi muuta kuin hattua nostaa. Vaivaa on varmasti nähty valtavasti, ja kyllä kuvien perusteella sanoisin, että myös kohtuullisen hyvää jälkeä on saatu aikaan.
"Aika on suuri opettaja, mutta valitettavasti se tappaa kaikki oppilaansa."

Trinian

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Heinäkuu 16, 2007, 01:22:56 »
Ihmettelen, ettei kukaan ole keksinyt filmata Keväällä isä sai siivet-kirjan pohjalta ison budjetin fantasialeffaa. Voisi toimia. Ja miksei koko Austraasia-trilogiastakin, vaikka Keväällä...-onkin ehdottomasti paras osa.

Ewestar

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Syyskuu 03, 2007, 15:46:58 »
Ei. Suomessa ei ikinä tehtäisi hyvää fantasia elokuvaa. Yksi hyvä syy on suomen kieli, eli sehän on paljon jännittävämpää katsoa fantasia elokuvaa  vieraalla kielellä.

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Lokakuu 10, 2007, 16:31:11 »
Ei. Suomessa ei ikinä tehtäisi hyvää fantasia elokuvaa. Yksi hyvä syy on suomen kieli, eli sehän on paljon jännittävämpää katsoa fantasia elokuvaa  vieraalla kielellä.

Ai? Entäs sitten englannin (olettaen) kielisistä? : D Suomihan se vasta voisi olla mainio kieli sellaiseen. Vaikea jännä kieli jota harva puhuu voisi toimia hyvin jossain fantasiassa yhtä lailla kuin populäärinen englanti(Sitä paitsi uskon vahvasti senkin olevan oikeasti vain tottumus kysymys.)

Minusta ajatus suomalaisesta fantasiasta olisi erittäin mielenkiintoinen.  Tai edes jostain yliluonnoliseen vivahtavasta. Uskon kyll, että Suomella olisi potentiaali tehdä edes vähän jotain muuta kuin Helsingin nuorista kurjista aikuisista ja sota ajasta. Mahdollisuuksiahan voisi olla millä mitalla, miksei fantsaia vivahteistakin. Olin erittäin tyytyväinen kun kuulin Jadesoturista. En edes ensin tajunnut sen olevan suomalainen(ja kiinalainen) elokuva. Ja kyllä, se oli aika hyvä. Erittäin hyvä alku ainakin! Eihän sen tehosteet tietenkään olleet niin upeat kuin jossain TSH:ssa mutta ei tarvinnutkaan olla. Onneksi olivat uskaltaneet tehdä sen. Jos päätettäisiin tehdä jotain tällaista lisää niin minä kyllä kannataisin :)    Ehkä minun pitää ryhtyä käsikijoittajaohjaajaksi ja tehdä lisää :P

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #23 : Tammikuu 30, 2012, 01:41:44 »
Se joka vielä sanoo, ettei suomalaisella fantasiaelokuvalla ole tulevaisuutta on auttamattomasti väärässä. Suomenkielellä pärjää elokuvamarkkinoilla ihan hyvin, se on todettu. Kunhan vain löytyy ainakin se englanniksi tekstitetty versio. Ja jos joku vielä epäilee vieläkin, voin suositella katsomaan elokuvan nimeltä Rare Exports joka on niittänyt ihan kiitettävästi kehuja maailmalla. Tämä elokuva ainakin viimeistään osoittaa, että kyllä meiltä täältä Suomesta vain voi tulla hyviäkin fantasiaelokuvia, kuin muitakin.

Itseäni nämä toisen genren suomalaiselokuvat kiinnostavat huomattavan paljon enemmän kuin nämä iänikuiset roskakomedia/draama/rakkaus-bläh elokuvat, joita tuntuu tulevan kuin sieniä sateella. Tiedän, että Suomessa pystyttäisiin tekemään paljon muunkilaisia elokuvia, ja siksi esimerkiksi kun Jadesoturi ilmestyi teattereihin, aloin taas uskoa siihen, että kyllä tästä piskuisesta maasta löytyy toisinajattelijoita elokuvien suhteen. Toki eihän nuo bläh-elokuvat ole olleet ainoita, mitä suomalaisohjaajat ovat tehneet, mutta hyvin vähän niitä muita on tullut. Oikestaan vasta Jadesoturin jälkeen olen alkanut havahtua, että muutakin on tarjolla.

Tällä hetkellä suomalaisista fantasiaelokuvista odotan oikein innolla kahta tänä vuonna tulevaa elokuvaa. Ensimmäinen, ja se jota olen odottanut ainakin kolme vuotta, on Iron Sky. Okei, ehkä enemmän scifiä, mutta kuitenkin, ei niitäkään (luultavasti) ole hirveästi nähty. Jos jotakuta kiinnostaa, nettisivut löytyvät täältä. Ja jos joku nyt urputtaa, ettei tuo ole suomalainen elokuva ollenkaan, niin vääremmässä ette voisi olla.

Toinen mitä odotan on tietenkin Imaginaerum. Tästä tuskin tarvitsee sanoa paljon mitään, sen verran paljon puhuttu tapaus.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2013, 15:49:35 kirjoittanut Zaira »
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #24 : Tammikuu 30, 2012, 18:00:50 »
Ehdottomasti Suomessakin pystyy tekemään fantasiaelokuvia ja uskon, että voi tulla hyviäkin filmejä. Jopa maailmalle asti yltäviä. Itseäni ainakin voisi kiehtoa Suomen luonnossa kuvattu fantasia. Nuo metsäthän sopii fantasiaelokuvaan kuin nenä päähän. Ja Suomessahan niitä taikaotuksia riittää vaikka muille jakaa. Niitä kun sujauttelee mukaan tarinaan niin.. :>

Rahoitukset ei ehkä ole yhtä massiiviset kuin Hollywood tason elokuvissa, mutta se ei tarkoita etteikö silti saataisi hyvää jälkeä aikaan. Okei, erikoistehosteet ei ehkä yllä Pottereiden tasolle, mutta mikäs pakko sitä on laittaa yhteen elokuvaan satoja erilaisia otuksia ja maagisia paikkoja. Suomalaiset sitä paitsi säästää näyttelijöiden palkoissa, kun suomalaiset näyttelijät ei takuulla vaadi samanlaisia palkkoja kuin suuren maailman tähdet. ;) Mikä ei tietenkään tarkoita, ettei täältä löytyisi hyviä näyttelijöitä. Kyllä sitä täälläkin osataan vaikkei Salkkarit aina siltä näyttäisikään. Ja ainahan on olemassa piirretyt sekä nykyisin animaatiot.

Tarinankin uskon syntyvän kun vain joku sitä alkaisi miettiä. Onhan hyvää suomalaista fantasiakirjallisuuttakin (esim. Auerin Lumen ja jään maa). Miksi mielikuvitus siis rajoittuisi vain toimiviin fantasiakirjoihin. En näe mitään syytä, miksi suomalaisten mielikuvitus ei riittäisi fantasiaelokuvan luomiseen, kun kirjoihinkin riittää.

Itse olen aika heikosti tutustunut yhtään mihinkään elokuviin. En siis juurikaan tiedä millaisia suomalaisia fantasiaelokuvia on olemassa. Zairan viestistä voisin kuitenkin päätellä että niitä on olemassa ja lisää on tulossa.

Eli kyllä, mielestäni suomalaisella fantasiaelokuvilla on tulevaisuus ja valoisa sellainen. :)
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta