Kirjoittaja Aihe: Kirjojen virheet  (Luettu 95212 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hippo

• mutakylpyilemässä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Kirjojen virheet
« Vastaus #150 : Elokuu 22, 2007, 15:45:37 »
FK:ssa Harry menee Kalmanhanaukio 12:ta puhumaan istästään Pimennon työhyoneen takan kautta, kun on nähnyt sen kalkaroksen pahimman muiston.
Harry kuulee siellä, kun Voro tulee hakeen jotain piiskalupalappua, mutta kuinka se voi kuulla, kun sen korvat on Kalmanhanaukio kahdessatoista?

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #151 : Elokuu 23, 2007, 16:59:58 »
FK:ssa Harry menee Kalmanhanaukio 12:ta puhumaan istästään Pimennon työhyoneen takan kautta, kun on nähnyt sen kalkaroksen pahimman muiston.
Harry kuulee siellä, kun Voro tulee hakeen jotain piiskalupalappua, mutta kuinka se voi kuulla, kun sen korvat on Kalmanhanaukio kahdessatoista?
Harryhan on oikeestaan kahessa paikassa yhtä aikaa. Ei voi sanoa, että sen korvat olisivat olleet Kalmanhanaukiossa, koska eihän Harryn pää nyt kehosta irtikään lähtenyt... Saattoi olla myös, että se tulessa oleva Harryn pää oli vain kuvajainen, jonka kautta Harry kuitenkin kuuli ja näki kaiken, ja että oikea pää olisi ollut koko ajan Tylypahkassa... Varmastihan en minäkään tiedä, noin minä vain sen kuvittelisin.
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Hippo

• mutakylpyilemässä
  • Vuotislainen
« Vastaus #152 : Elokuu 23, 2007, 18:14:35 »
Harryhan unelmoi vitosessa salaperäisyyksien osastosta, koska Voldemort uneksii siitä. Mutta kuinka Voldemort voi tietää a) millainen paikka salaperäisyyksien osasto on, ja b) että kyseistä ennustusta säilytetään siellä? Bellatrixkin sanoo sivuilla 949-950 näin: "Pimeyden lordiko marssisi taikaministeriöön, kun hänen paluunsa niin herttaisesti painetaan villaisella....?"

Tähänkin on varmasti joku selitys jota en vaan ole hoksannut.... :)

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #153 : Elokuu 23, 2007, 18:25:20 »
Kyllä siihen on selitys. Voldemorthan osasi lukilitistä, Kalkaros sanoi niin. Joten helppohan hänen oli kurkistaa esim. Malfoyn mieleen, joka oli saattanut kurkistaa Ennuksen mieleen ja täten nähnyt mitä salaperäisyyksien osastolla oli. Ja varmasti Malfoy oli Ennukselta kuullut että ennustus oli siellä.

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
  • Pottermore: SnidgetGold186
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #154 : Syyskuu 02, 2007, 11:18:33 »
AV kirjan Pöllöpostia luvun yläpuolella lukee -Ensismmäinen luku- ja senhän kuuluisi olla -Ensimmäinen luku-
Ei kauheen iso virhe, mutta silti.. (:

Mones painos sinulla on kirjasta? Itselläni on 10. painos ja minusta siinä ainakin lukee ihan oikein Ensimmäinen luku. Tosin en pysty nyt tarkastamaan asiaa, koska kirja on tällä hetkellä opiskelupaikkakunnalla ja itse olen vajaa 100 kilometrin päässä.
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistys!
Viimeinen leffa nähty 13.7.2011.

Leung

• Ankeuttaja
« Vastaus #155 : Syyskuu 02, 2007, 11:46:35 »
AV kirjan Pöllöpostia luvun yläpuolella lukee -Ensismmäinen luku- ja senhän kuuluisi olla -Ensimmäinen luku-
Ei kauheen iso virhe, mutta silti.. (:

Mones painos sinulla on kirjasta? Itselläni on 10. painos ja minusta siinä ainakin lukee ihan oikein Ensimmäinen luku. Tosin en pysty nyt tarkastamaan asiaa, koska kirja on tällä hetkellä opiskelupaikkakunnalla ja itse olen vajaa 100 kilometrin päässä.
Mulla on 11.painos ja tässä kirjassa ainakin lukee se väärin, elikkä Ensismmäinen luku.

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #156 : Lokakuu 11, 2007, 21:34:03 »
Mä löysin mun AV:n suomennoksesta yhen(tai pari, en nyt välttämättä muista niitä kaikkia :D)pikkuvirheen(t) sivulta 322;

"Jordan, jos et osaa selostaa puolueettomasti -!"
"Minä kerron asiat niin kuin ne ovat, professori!"
Huima jännitys kuohahti Harryyn. Hän oli nähnyt siepin - se väikkyi Rohkelikon toisen maalisalon juuressa -

Ja samaisesta kirjasta(AV:sta) löytyi toinenki pikkuvirhe ku ne luvut alkaa, siellä ylhäällä lukee aina monesko luku, niin mulla lukee siinä näin;
"- Ensismäinen luku -"

Nyt ei tuu muita mielee, mut jos löydän, ni kirjotan ne sitte tänne <: (Nii ja mulla on 13. painos tosta AV:sta..) 

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #157 : Lokakuu 23, 2007, 13:40:26 »
Mä löysin mun AV:n suomennoksesta yhen(tai pari, en nyt välttämättä muista niitä kaikkia :D)pikkuvirheen(t) sivulta 322;

"Jordan, jos et osaa selostaa puolueettomasti -!"
"Minä kerron asiat niin kuin ne ovat, professori!"
Huima jännitys kuohahti Harryyn. Hän oli nähnyt siepin - se väikkyi Rohkelikon toisen maalisalon juuressa -

Ja samaisesta kirjasta(AV:sta) löytyi toinenki pikkuvirhe ku ne luvut alkaa, siellä ylhäällä lukee aina monesko luku, niin mulla lukee siinä näin;
"- Ensismäinen luku -"

Nyt ei tuu muita mielee, mut jos löydän, ni kirjotan ne sitte tänne <: (Nii ja mulla on 13. painos tosta AV:sta..) 

Pelkkiä kirjoitusvirheitä, painovirheitä paholaisia. Ne yleensä korjataan seuraavaan painokseen mennessä. Jos ostaa ensimmäisen painoksen, ei voi välttyä siltä että jokunen virhe löytyisi. PP:ssäkin on joku sivu, jonka alareunassa lukee väärän luvun nimi. Ainakin minun painoksessani, ja se on ensimmäinen painos.
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #158 : Lokakuu 23, 2007, 21:13:14 »
LP:ssä sivulla 116 sanotaan:

ja potkaisi laatikon auki - ilmoille karkasi neljä palloa: punainen kaato, kaksi mustaa ryhmyä ja (Harry näki sen vain ohikiitävän hetken ennen kuin se vilahti pois näkyvistä) pikkuruinen siivekäs kultasieppi. Puhallettuaan terävästi pilliinsä Mustafa ampaisi ilmaan pallojen perään.
Eihän kaato lennä, ja se putoaisi jos noin kävisi.. O___o
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2007, 17:57:52 kirjoittanut Nimue »
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Villilapsi

• Ankeuttaja
« Vastaus #159 : Lokakuu 25, 2007, 10:08:47 »

Väikkyä on kyllä ihan oikea sana ja sopisi kuvaamaan sieppiä. Onhan se ehkä vähän vanhahtavan oloinen, yleensä näkee vain runoissa, mutta väikkyminen on minun ymmärrykseni mukaan esimekiksi sitä, että jokin on ensin näkyvissä (yleensä jossain kaukana, pysyy suunnilleen samassa paikassa), katoaa hetkeksi ja pian näkyy taas jne. Sanakirjasta varmaan löytyisi vähän selkeämpi määritelmä :p

En sitten tiedä, kuinka hedelmällistä tämä oletettujen painovirheiden ruotiminen pidemmän päälle on, mutta aina pitää tarttua tilaisuuteen laajentaa omaa tai jonkun toisen sanavarastoa ;)

Poissa villahousu

• Äiti Maa
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #160 : Lokakuu 25, 2007, 16:07:42 »
väikkyä häilähtelevästä valosta tms.: häilyä, läikkyä, hohdella, välkehtiä, väikehtiä, kajastaa. Laineilla väikkyvä auringonkilo. Hänen huulillaan väikkyi hymy. Kaukana väikkyvä järvenselkä.
 Kuv. Ajatuksissa väikkynyt toive.

(CD-Perussanakirja 1997)

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #161 : Marraskuu 13, 2007, 19:01:11 »
Löysin LP kirjasta yhden virheen sivulta 363.. (9.painos)

Harry empi. Tätä hän oli pelännyt - mutta hän ei ollut kerotnut
Cedricille, eikä hän kartoisi Vauhkomielellekkään, että
Hagrid oli rikkonut sääntöjä.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2007, 17:15:14 kirjoittanut Bonnie »

maizuz

• Ankeuttaja
« Vastaus #162 : Marraskuu 25, 2007, 19:12:10 »
Kyllä siihen on selitys. Voldemorthan osasi lukilitistä, Kalkaros sanoi niin. Joten helppohan hänen oli kurkistaa esim. Malfoyn mieleen, joka oli saattanut kurkistaa Ennuksen mieleen ja täten nähnyt mitä salaperäisyyksien osastolla oli. Ja varmasti Malfoy oli Ennukselta kuullut että ennustus oli siellä.
Mutta lukilitiksessä pitää olla katse kontakti(tai sillä lailla minäitse muistan).

cnny

• Ankeuttaja
« Vastaus #163 : Marraskuu 27, 2007, 16:17:37 »
Mutta lukilitiksessä pitää olla katse kontakti(tai sillä lailla minäitse muistan).
Luciuksella on käsittääkseni ollut katsekontakti Ennuksen kanssa, tämän jälkeen Lucius on voinut itse kertoa, tai Voldemort lukea Luciuksen ajatukset heidän tavatessaan. Näin sen ainakin itse ymmärtäisin.

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #164 : Joulukuu 07, 2007, 20:26:49 »
Löysin yhden virheen FK:sta sivulta 530:

"Vuoristo?" Hagrid toisti ja selvästikin mietti nopeasti.
"Ehei, meikäläiselle passaa Etelä-Ranska. Pikkasen aurinkoa... ja merta."
"Niinkö?" Pimenta sanoi. "Et ole kovin päivettynyt."

Toisen virheen löysin PP s. 369:

"Käykää peremmälle, istuutukaa, hyvä ministeri!" rouva Weasley touhusi hattuan
suoristellen. "Ottakaa toki lalkkunaa ja laatikoita... tai siis -"
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2007, 17:04:54 kirjoittanut Bonnie »

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
  • Pottermore: SnidgetGold186
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #165 : Joulukuu 13, 2007, 21:03:44 »

Toisen virheen löysin PP s. 369:

"Käykää peremmälle, istuutukaa, hyvä ministeri!" rouva Weasley touhusi hattuan
suoristellen. "Ottakaa toki lalkkunaa ja laatikoita... tai siis -"

Musta tuo ei ole virhe. Molly vain sekosi sanoissaan.
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistys!
Viimeinen leffa nähty 13.7.2011.

Poissa whitemouse

• Vuotislainen
« Vastaus #166 : Joulukuu 21, 2007, 11:49:36 »
Minua on häirinnyt pitkään AV:ssä oleva virhe.
Arthur ja Molly riitelevät siitä, pitäisikö Harrylle kertoa Sirius Mustasta, ja Harry kuulee riidan vahingossa. Kun he ovat aikansa riidelleet, niin Molly sanoo näin:
" Hyvä on, Arthur, sinun täytyy toimia niinkuin itse koet parhaaksi. Mutta sinä unohdat Albus Dumbledoren. Minä en usko, että mikään voi tehdä pahaa Harrylle Tylypahkassa niin kauan kuin Dumbledore on rehtori." (s. 74.)
Myöhemmin vuotavan noidankattilan huoneessa Harry ajattelee näin:
" Mutta Harry sattui olemaan täydestä sydämmestään yhtä mieltä Weasleyn isän kanssa siitä, että turvallisin paikka maailmassa oli siellä missä Albus Dumbledore sattui olemaan. (S.76)

Eikö tuossa pitäisi lukea yhtä mieltä Weasleyn äidin kanssa. En tiedä onko tuo suomentajan vai Rowlingin virhe, mutta, jos se ei ole virhe, niin sitten en ole ymmärtänyt tuota kohtaa.

Poissa helmikana

• Vuotislainen
« Vastaus #167 : Joulukuu 21, 2007, 14:51:57 »
LP:ssä sivulla 116 sanotaan:

ja potkaisi laatikon auki - ilmoille karkasi neljä palloa: punainen kaato, kaksi mustaa ryhmyä ja (Harry näki sen vain ohikiitävän hetken ennen kuin se vilahti pois näkyvistä) pikkuruinen siivekäs kultasieppi. Puhallettuaan terävästi pilliinsä Mustafa ampaisi ilmaan pallojen perään.
Eihän kaato lennä, ja se putoaisi jos noin kävisi.. O___o

Luultavasti pelin aluksi kaatokin ponnahtaa ilmaan. Kuitenkin pelaajat ovat ilmassa pelin alkaessa, joten eiväthän jahtaajat sitä tule maasta hakemaan.

Nephele

• Ankeuttaja
« Vastaus #168 : Joulukuu 28, 2007, 11:34:25 »
Minä en ole aivan varma onko tätä sanottu jo, (ja anteeksi jos on) en muista mitä kaikkia olen nähnyt tässä topicissa, mutta asiaan.

Kun AV:ssa Harry ja Hermione käyttävät ajankääntäjää ja odottavat että muut tulevat ulos Tällipajusta, tulee Kalkaros joka oli katsonut kelmien kartasta missä Lupin on, eihän hänen kuuluisi nähdä Lupinia ja muita koska nämä ovat poissa tylypahkan mailta,
he ovat tylyahossa. Ainakin niin olen ymmärtänyt. Ja jos nyt kuvitellaan että Kalkaros näki heidät. Eikö hänen kuuluisi nähdä myös Harry ja Hermione jotka käyttävät ajankääntäjää, koska nämä ovat tylypahkan mailla?

Tämä on ihmetyttänyt minua.

Olive

• Ankeuttaja
« Vastaus #169 : Joulukuu 28, 2007, 12:09:59 »
Kun AV:ssa Harry ja Hermione käyttävät ajankääntäjää ja odottavat että muut tulevat ulos Tällipajusta, tulee Kalkaros joka oli katsonut kelmien kartasta missä Lupin on, eihän hänen kuuluisi nähdä Lupinia ja muita koska nämä ovat poissa tylypahkan mailta,
he ovat tylyahossa. Ainakin niin olen ymmärtänyt. Ja jos nyt kuvitellaan että Kalkaros näki heidät. Eikö hänen kuuluisi nähdä myös Harry ja Hermione jotka käyttävät ajankääntäjää, koska nämä ovat tylypahkan mailla?

Kalkaroshan selittää kirjassa: "Näin sinun (Lupinin) juoksevan tänne johtavaa tunnelia ja katoavan näkyvistä." Tuonne tunneliinhan pääsee tällipajun juurelta ja tällipaju on vielä Tylypahkan alueella. Pari sivua myöhemmin Harry vastaa Hermionen kysymykseen kertomalla, että "Tunneli ulottuu kartan reunan yli, mutta ilmeisesti se päättyy jonnekin päin Tylyahoa."

Eli Kalkaros näki Remuksen menevän tuonne tunneliin, joka johti rääkyvään röttelöön, ei siellä itse röttelössä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2007, 12:25:44 kirjoittanut Olive »

Poissa Croadhengel

• Vuotislainen
« Vastaus #170 : Joulukuu 28, 2007, 12:18:59 »
SK:ssa

Se meni jotakuinkin näin (lyhensin hieman):

"Pirhana, että väsyttää", Fred haukotteli. "Taidanpa mennä nukkumaan ja-"
"Etkä muuten mene", Weasley äiti älähti. "On oma vikasi, että valvoit koko yön. Sinä saat kitkeä menninkäisiä puutarhasta!"
"Äh, äiti..."
"Sama pätee teihin kahteen", Weasley äiti sanoi mulkoilleen Ronia ja Frediä.

Eikö kyseessä pitäisi olla George, koska jo aikasemmin We-äiti torui Frediä. :)
'Hermione kirkaisi. Musta ponkaisi seisaalleen. Harry Sätkähti kuin olisi saanut sähköiskun.'

Nephele

• Ankeuttaja
« Vastaus #171 : Joulukuu 28, 2007, 13:40:52 »

Kalkaroshan selittää kirjassa: "Näin sinun (Lupinin) juoksevan tänne johtavaa tunnelia ja katoavan näkyvistä." Tuonne tunneliinhan pääsee tällipajun juurelta ja tällipaju on vielä Tylypahkan alueella. Pari sivua myöhemmin Harry vastaa Hermionen kysymykseen kertomalla, että "Tunneli ulottuu kartan reunan yli, mutta ilmeisesti se päättyy jonnekin päin Tylyahoa."

Eli Kalkaros näki Remuksen menevän tuonne tunneliin, joka johti rääkyvään röttelöön, ei siellä itse röttelössä.

Juu juu, tuota en muistanutkaan sorge, mutta edelleen tuo että miten Kalkaros ei nähnyt Harrya ja Hermionea.

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #172 : Joulukuu 28, 2007, 13:53:12 »
No, Harry, Hermione etc olivat jo Rääkyvässä Röttelössä. Joten heitä hän ei nähnyt, mutta näki Lupinin menevän sinne, kunnes tämä katosi kartalta.

Poissa whitemouse

• Vuotislainen
« Vastaus #173 : Joulukuu 28, 2007, 16:53:11 »
Lainaus
No, Harry, Hermione etc olivat jo Rääkyvässä Röttelössä. Joten heitä hän ei nähnyt, mutta näki Lupinin menevän sinne, kunnes tämä katosi kartalta.
Mutta kun Harry ja Hermione käyttivät ajankääntäjää, niin hehän olivat silloin sekä rääkyvässä röttelössä, että Tylypahkan mailla. Tai ainakin näin minä olen käsittänyt.

Ehkä Kalkaros ei vain huomannut, että Harry ja Hermionekin olivat kartalla. Sen jälkeen kun hän oli huomannut Lupinin, hän tuskin jäi tutkailemaan kartaa.

Poissa Isetom

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #174 : Joulukuu 29, 2007, 11:37:29 »
Nyt muistan yhden ! En vain muista missä kirjassa se oli, mutta siinä kuitenkin soitettiin tyyliin Dumbledore soitti jonnekkin. Ei nelosessa joten ehkä se oli kolmosessa? tai kakkosessa. Semmonen tilanne se ainakin oli, että Harry olijossain sairaalasiivessä ja Dumbledore selitti, että joku oli soittanut/ hänelle soitettiin. Vai onko minulla vain mahdottoman huono muisti/huumorintaju? o_o'

LP:n lopussa kun Harry oli Dumbledoren kansliassa, Dumbledore sanoi: "Ollivander soitti minulle heti kun olit ostanut sen sauvan" tai jotain vastaavaa.

Löysin tänään PP:stä virheen, s. 505:

He istuivat lounaan jälkeen Ronin kanssa aurinkoisessa pihannurkassa. Hermionella ja Ronilla oli kummallakin edessään taikamisteriön julkaisema lehtinen...

Eikös tuossa pitäisi lukea: taikaministeriön?
through the warmthest cord of care
your love was sent to me