Kirjoittaja Aihe: Jacqueline Wilsonin kirjat  (Luettu 7582 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Kurisu

• Ankeuttaja
Vs: Jacqueline Wilsonin kirjat
« Vastaus #25 : Kesäkuu 24, 2008, 20:19:21 »
olen lukenut kaikki hänen suomeksi ilmestyneet kirjansa vähiten pidän Tracy B  jutuista .parhaita ovat varmaan Lola Rosa ,Ystäväni Vicky
ja kurja juttu. Tracy B jutuist en pidä sen takia koska se Tracy on liian itse rakas.

Chockladcream

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Joulukuu 05, 2008, 18:45:01 »
Olen lukenut ainoastaan kyseiseltä kirjailijalta "Tatuoitu Äiti" , "Kuin kaksi marjaa" ja "Tracy B". Kaksi ekaa kirjaa oli hyviä kirjoja, ellei loistavia. Luettuani ensin "Kuin kaksi marjaa", aloin melkein itkeä, kun se oli jotenkin niin ihana, en osaa sitä selittää millään konstilla.

Mutta sitten tuo "Tracy B." oli muuten ihan hyvä kirja, mutten vaan voinut sietää Tracya, koska se vaan on niin itserakas, mutta sellanen siitä oli varmaan tarkotus kirjottaa :'D

-chock

Poissa Iiri

• Glitterati
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • <3
  • Pottermore: PixieDraconis24786
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #27 : Joulukuu 05, 2008, 20:29:15 »
Olen lukenut kaikki Jaqcueline Wilsonin kirjat, mitä nyt olen kirjastoista löytänyt. En oikein osaa sanoia niistä mitään, sillä minulle ne ovat vähän sellaista palautumislukemista normiin fantasiaan verrattuna: ne lukaisee tunnissa jonkun viisisataasivuisen möhkäleen jälkeen.

Olivathan ne kirjat hyvin kirjoitettuja, kai... Siitä on jo aikaa kun luin niitä viimeksi. Ystäväni Vicky oli mielestäni hyvä, samoin Tatuoitu äiti, mutta muut olivat ehkä jotenkin liian lapsellisia...? Tai sitten muistan taas väärin.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Tatuoitu äiti oli myös hyvä. Lainasin sen koulun kirjastosta ja luin lukutunnilla, kun nyt kutosella lukutunteja vielä oli. Se oli ehkä jotenkin vähän typerä, en tiedä. Kuitenkin pidin siitä.

Eli siis, vähän kuin jotain Tuija Lehtisen nuortenkirjoja paitsi eri kirjailijalta. Tai no. On ne vähän uskottavampia kuitenkin.
Gilraen -> Iiri

mohikaani

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Maaliskuu 05, 2009, 18:18:46 »
Aw, parhaita ! :D
Aloitin lukemisen kuutosluokkalaisena jolloin ne tietysti purivat parhaiten. Kirjoissahan on aina sama kaava, vanhemmat eronnut ja lapsella on ongelmia isän ja kavereiden ja koulun kanssa. Sitten kaikki selviää jotenkin ja äiti on maailman paras ihminen.
Tracy B. oli aivan mahtava hahmo! :) Samoin tykkään vieläkin tyttöfrendeistä ja Ellien säälittävästä kohtalosta. Vicky Angel saa tunteet pintaan vanhempanakin.
Harmi että niin pieni osa Wilsonin tuotannosta on suomennettu... Onneks kirjastosta löytyy näitä teoksia alkuperäiskielelläkin :) !

Poissa Partiotyt

• Jääsafiiri
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #29 : Maaliskuu 07, 2009, 13:36:30 »
 Olen lukenut kaksi, Ystäväni Vickyn ja Lola Rosen, molemmat vain koska ne ne kuuluivat lukudiplomiin. Pikkusiskoni lukee näitä, mutta minä en kummemmin tykkää. Tuntuu että päähenkilöt ovat vain niin ärsyttäviä ja tekevät kaikkea typerää, mutta toisaalta ainakin Lola Rose ottaa vastuulleen pikkuveljensä ja itsensä. Päähenkilöiden äidit, kuten on jo mainittukin, ovat myös ärsyttäviä, varsinkin Lola Rosen.
 Voi hyvin olla että nämä on tarkoitettu kohtalaisesti minua nuoremmille, mutta aiheet ovat kuitenkin vanhemmillekin sopivia.
Pidin enemmän Ystäväni Vickystä, jos toinen pitää valita, loppu oli ihan kiva mutta Vicky turhan ilkeä. Lola Rosen loppu oli ennalta-arvattava,
mutta pidin Barbara-tädistä. Kendalista taas en, ärsyttävä, mutta varmaan tuollaista kokemaan joutunut lapsi olisikin sellainen.
 Luettavia kirjoja, mutten olisi varmaan ilman sitä lukudiplomia näitä lukenut, ihan kivoja nuoremmille muttei oikein iske minuun.
Atra esterní ono thelduin / Mor’ranr lífa unin hjarta onr / Un du evarínya ono varda

Corday

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Maaliskuu 07, 2009, 14:07:45 »
Eikös Lola Rose ollut Wilsonin? Taisi olla. Tykkään ehdottomasti siitä, ja sitten Ystäväni Vicky oli myös todella ihana kirja. Luin niitä kylläkin enemmän ollessani nuorempi. Enää en ole niihin tarttunut hirveän innokkaasti, mutta Lola Rosen muistan vielä aika elävästi.

Poissa Lusitania

• Paluumuuttaja
  • Vuotislainen
  • So you screwed up
« Vastaus #31 : Maaliskuu 13, 2009, 08:09:12 »
En ole lukenut muita kun Kuin kaksi marjaa, ja pidin siitä todella!
Saattaa tietysti olla, että se johtui samaistumisesta, sillä minullakin on kaksoissisko. Kaksosista en ole kovin montaa kirjaa lukenut, mutta mielelläni lukisin jos olisi.
Pidin siitä, miten selkeästi molemmilla tytöillä oli vahvuudet ja heikkoudet, ja kuinka he lopussa kasvoivat hieman erilleen.

Omasta kokemuksesta tiedän, ettei ole helppoa jakaa kaikkea toisen samanlaisen ihmisen kanssa.
Lempparikohtani oli se, kun tytöt söivät jotain karkkia tms. ja sitten jompikumpi sanoi: "Me olemme kaksosia joten sinun kuolasi on minun kuolaani" tai jotain vastaavaa. Tuo kohta on syöpynyt mieleen ja naurattanut vuosien varrella.

Pitäisiköhän lukea tämä uudestaan? :)
Help will always be given at Hogwarts to those who ask for it.

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Maaliskuu 20, 2009, 16:30:36 »
Olen lukenut monia Wilsonin kirjoja, ja pidän lähes kaikista niistä. Suosikkini on ehdottomasti Kuin kaksi marjaa, ja olenkin lukenut sen suunnilleen sata kertaa, no en nyt ihan, mutta eniveis hyvin monesti. Myös Lola Rose, Kahden kodin välillä, Kurja juttu ja Ystäväni Vicky olivat hyviä, vaikka viimeksi mainittu olikin surullinen. Tracytkin ovat ihan hauskoja, vaikka Tracy saattaakin ottaa päähän aika useasti :)
E sanoisi että Tatuidussa äidissäkään mitään vikaa olisi, mutta en kuitenkaan ole koskaan pitänyt siitä niin paljon kuin muista. Joskus kauan sitten olen tainut sen elokuvankin nähdä, en tosin kokonaan.
Tyttöfrendit-sarjastakin olen luknut yhden osan, mutta siitä on aika kauan, eivätkä ne oikein tainneet sytyttää.

Sallukka

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Heinäkuu 15, 2010, 15:54:59 »
Muutama kirja häneltä on kyllä tullut luettua, mutta kovin paljon en kyseisistä kirjoista pitänyt.
Monet hänen kirjansa ovat niin kopioita toisistaan, ettei muista mikä tarina tapahtui missäkin kansissa.
Ehkä ne kirjat ei ole minua varten. En ole ikinä pitänyt tuon tyyppisistä kirjoista, mutta ymmärrän niitä, jotka pitävät.

Poissa Afro

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #34 : Syyskuu 24, 2010, 08:45:12 »

Sitten on myös henkilöiden äidit. Ne ovat usein sellaisia, että ne ovat aivan mielettömän kauniita, upeita ja häikäiseviä, mutta ovat joko kadoksissa/kuolleita tai sitten niillä on päässä vikaa. Esim. Kuin Kaksi Marjaa, Lola Rose, Tracy Beaker ja Tatuoitu äiti - kirjoissa on sellaisia äitihahmoja.

Epepepep EI! Se EI pidä paikkansa ainakaan Tracy B. -kirjoissa. Olen tulkinnut tämän niin, että Tracy ei muista äitiään, ja kuvittelee hänet sellaiseksi, kukapa ei nyt haluaisi sellaista äitiä!
  Mutta siis, Wilsonin kirjat. Olen lukenut varmaan useimmat..

Tracy B. - En ymmärrä miksi sanotte, että Tracy on ärsyttävä? Minun mielestäni hän on ihan loistava, mieletön mielikuvitus..
Lola Rose - En kauheasti muista tästä kirjasta, muuta kuin kivat kannet ja hotellihuoneen.
Kahden Kodin Välillä - Tämänkin aion lainatuttaa tänään, mielestäni päähenkilö ja Retiisi sekä se silmälasipäinen poika ovat kivoja, eniten pidin päähenkilön leikeistä..
Tatuoitu äiti - Marigold on sellainen henkilö, joka on erikoinen ja hänestä on mukava lukea mutta oikeasti hänen kanssaan ei olisi mukava asua.
Kuin kaksi marjaa - Hyvä kirja, mutta jäi jotenkin kuivahko maku suuhun..

Mutta muokkailen jos muistan lisää..

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #35 : Lokakuu 25, 2015, 17:20:02 »
Rakastin näitä kirjoa lapsena. Wilsonilla on tapana kirjoittaa aina kirjan päähenkilöksi vähän ujo, pyöreä tyttönen joka ei oikein luota itseensä. Luin näitä lapsena ihan älyttömästi, koska koin näihin hyvin paljon samaistumisen tunteita. Jotain Tyttöfrendejä lukiessa kyllä vähän ihmettelin, kun siellä ol ierikseen tyttä ja poikakoulu, muttei se minua häirinnyt. Tyttöfrendit sarjasta pidin kanssa kovin.
Tatuoitu äiti on kirjana mielestäni kaikistä koskettavin. Sitä lukiessa herkistyn usein.

Poissa Ulompi vino vatsalihas

• Ankeuttaja!
  • Vuotislainen
  • PS. Pidän hapanpastilleista
    • Livejournal
    • Katso taivasta, tähtiratainsa täyttämää
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #36 : Joulukuu 17, 2015, 00:22:46 »
Näitä on tullut viime aikoina luettua paljon: Kuin kaksi marjaa, Kahden kodin välillä, Tatuoitu äiti, Salainen siskoni... Kukaan ei tainnut mainita tässä kirjaa Yökylässä? Se on minusta tosi hyvä.
Salaisesta siskosta kyllä hyppäsin pari kohtaa yli ja Voi itku!-kirjaa ja jotain toista, samoista henkilöistä kertovaa, en jaksanut lukea pitkälle - ei iskenyt, en ole kohderyhmää. Ehken ole varsinaisesti noiden muidenkaan, mutta niiden aiheet ovat "ikä-universaalimpia" ja lapsuus on mielenkiintoisempaa kuin teini-ikä! Lasten & ihmisten yksinäisyys, ulkopuolelle jääminen, kokemus siitä, ettei tule kuulluksi ja nähdyksi, ovat kaiken ikäisiä koskettavia aiheita. Tietysti hänen kirjoissaan on myös iloa, toivoa ja unelmia. Hahmot ovat monipuolisia ja realistisia, eivät mitään kiiltokuvaihmisiä ja tarinat ovat opettavaisia ja hauskoja.

edit/ nyt jälkeenpäin muistui vielä mieleen Tracy B ja Ystäväni Vicky. Arvostan Wilsonin kirjoissa kovasti myös lasten välisten suhteiden kuvailua, myös niissä olevan pomottelun, painostamisen, aina kakkoseksi jäämisen, jne. tunteita, jotka harvoin tuntuvat aikuisille asti näkyvän.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2015, 17:46:46 kirjoittanut Ulompi vino vatsalihas »
On the 10 year anniversary of Harry’s parents’ death and the first time Voldemort was defeated, 31st October 1991, he and Ron saved Hermione from the troll in the bathroom. This is generally regarded as the day the trio became friends

Poissa MariKok

• Vuotislainen
« Vastaus #37 : Tammikuu 04, 2016, 09:45:52 »
En tällaisia enää muistanutkaan, mutta aikoinaan tuli itsekin luettua ainakin tuo Tyttöfrendit-sarja. Muistelisin, että olivat ihan viihdyttäviä sellaiselle esiteinille. :)

Poissa Demeter

• suklaasammakko
  • Vuotislainen
  • Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
« Vastaus #38 : Tammikuu 08, 2016, 22:06:44 »
  Oon lukenu Wilsonilta:

Kuin kaksi marjaa 8
Kurja juttu 8,5
Lola Rose 8+
Yllytysleikki 7
Salainen siskoni 9+
Yökylässä 7+
Kahden kodin välillä 7-
Ystäväni Vicky 7+

Pidin kirjoista kun luin niitä, mutta nykyään olen huomannut, että Wilson kirjoittaa oikeastaan vain kahdenlaisista henkilöistä: "voih kun minulla ei ole ystäviä/ystäväni ovat niin paljon itsevarmempia ja kauniimpia kuin minä :(" tai "en minä itke, en itke koskaan. Tämä ei johdu siitä että minua kiusataan, minulla on heinänuha. Menenkin purkamaan pahaa oloani kaksoissiskooni/parhaaseen kaveriini."
  Muistaakseni kaikki kirjat päättyvät hyvin, lastenkirjoja kun ovat, mutta on se aika outoa että muuten joksenkin realististen kirjojen lopuksi vanhemmat palaavat yhteen tms.

"Älä sääli kuolleita Harry, sääli eläviä, ja varsinkin niitä jotka elävät ilman rakkautta"

- Albus Dumbledore -