Kirjoittaja Aihe: Jacqueline Wilsonin kirjat  (Luettu 6756 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Claud Kishi

• höpöäjä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Jacqueline Wilsonin kirjat
« : Lokakuu 22, 2003, 19:47:19 »
Nämä on todella loistavia! Olen lukenut jo kaikki suomeksi ilmestyneet. Tatuoitu äiti on mielestäni paras. Mieletön Kalorikammo ja Kuin kaksi marjaa tulevat heti seuraavina. Tilasin juuri yhden englanniksi, The Lotty Project tai joku sellainen taisi olla nimeltään.
Kirjojen hyviä puolia on se että ne ovat aitoja. Ongelmia ei sievistellä todellakaan. Huonoin kirja on varmaan Yllytysleikki, sillä Tracy on niin itserakas. Ensimmäinen Tracy B-kirja oli parempi.
Eli siis...mielipiteitä kiitos?

//Huomattaisin että tämä on aika lähellä mappia-ö, joten kehoittaisin ihmisiä kiinnittämään huomiota viestien tasoon. ~m

Poissa Bambi

• Vuotislainen
« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2003, 16:41:06 »
Olen lukenut muutaman kirjan kyseiseltä kirjailijalta. Ei olisi pitänyt lukea.
Ensin luin myöhään ulkona -kirjan ja totesin että se on totaalista sontaa, mutta juuri sen takia että se kirja oli niin korni oli pakko lukea loputkin.

Olen lukenut siis tämän "tyttöfrendit" sarjan 3 kirjaa. Ne ovat sellaista erittäin huonolaatuista teinihömppää. Kirjan päähenkilön ongelmat ovat sitä suuruusluokkaa että voi voi kun minulla ei ole poikaystävää ja että olen niiiin ruma. Ja sitten tämän päähenkilön parhaat kaverit ovatkin täydellisyyden perikuvia.
Jotenkin ei sytytä tuollainen kirjallisuus. Ja oletankin että nämä kirjat ovat hiukan nuoremmille kuin minä. Tai taidan sittenkin olla juurin näiden kirjojen kohderyhmää... no jaa kaikesta ei voi pitää

Mitäköhän on liikkunut (vai onko liikkunut mitään?) kyseisen kirjailijan korvien välissä kun hän kirjoitti näitä....
All you ever wanted was love
But you never looked hard enough

Poissa Marmalady

• Hirnyrkki
« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2003, 17:00:48 »
Olen joskus nuorempana tullut lukeneeksi, kun pikkusiskoni on lainaillut niitä eikä omasta hyllystäni ole sillä hetkellä löytynyt mitään luettavaa *seliseli*

Mielestäni Wilson osaa käsitellä jotenkin aidonoloisella tavalla nuorten ongelmia. Ainakin minä pystyin samaistumaan päähenkilöihin, vaikken enää kirjojen kohdeikäryhmään kuulukaan. Edellisen kirjoittajan inhoamasta Tyttöfrendit - sarjasta taisin pitää oikeastaan eniten. Päähenkilön kaverit eivät mielestäni olleet täydellisyyden perikuvia, vaan todellisen oloisia teinejä, vaikka kirjoittaja heidät kauniiksi kuvasikin.

Ihmetyttää vähän, eikö Wilson osaa kirjoittaa kirjoja muun kuin ongelma-ratkaisu - kaavan mukaan, mutta ihan hyvin ne näinkin toimivat. En ole uusimpia kirjoja enää lukenut, mutta uskaltaisin silti suositella niitäkin varhaisteini-ikäisille.
Lomalla.

Bee

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2003, 20:43:36 »
Joo pidän näistä kirjoista hyvin paljon. Olen lukenut tämän tyttöfrendi-sarjan, Kuin kaksi marjaa, kahden kodin välillä ja Tatuoitu äiti (tosi koskettava)
Seuraavaksi aloitan Tracy B:n varmaan, koska lainasin sen tänään kirjastosta.
Minusta Jacqueline Wilson on hyvin koskettava kirjailija, koska olen kyynelehtinyt melkein kaikissa hänen kirjoissaan. Tyttö-frendi sarja oli kuitenkin poikkeus, mutta kyllä siinä Mielettömässä kalorikammossakin kyyneliä tuli.
suosittelen kirjoja niille, jotka näitä eivät ole vielä lukeneet :)

BlackWolf

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2004, 10:52:35 »
Jacqueline Wilson on mielestäni todella hyvä kirjailija. Hän osaa kirjoittaa asiat ihailtavasti lapsen kannalta ja kirjoista tulee totuudenmukaisia. Paras Wilsonin kirja on Tatutoitu äiti olen lukenut sen varmaan tuhat kertaa läpi, se on vaan niin hyvä. Sitten Kuin kaksi marjaa,,kahden kodin välillä,  tyttöfrendit ja jopa Tracy B.:t ovat ihan hyviä. Vähiten kivoimmat kirjat Wilsonilta ovat Tracy B:t, koska Tracy on itserakas (kuten joku sanoikin) ja jotenkin ärsyttävä.

Tietääkö kukaan, että tuleeko Wilsonilta mitään uusia kirjoja suomeksi?! Jos tulee, niin mitä?

Poissa Woldfine

• High Tea
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Elokuu 06, 2004, 10:38:08 »
Eniten pidän Tyttöfrendit-kirjoista. Niissä on vain sitä jotain, vaikken yleensä realismia lue, pystyn jotenkin samaistumaan hahmoihin. Pidän Wilsonin kirjoitustyylistä ja on mukavaa huomata, että joillain on isompia ongelmia, kuin minulla itselläni.. *puneh* Tyttöfrendit naurattaa ja itkettää, niiden mukana elää sen aikaa, kun niitä lukee. Paras niistä on ehkä Myöhään ulkona. Kah, pidän siitä. :)

Vaikka joskus kirjat eivät miellytä. Pitää olla semmoinen tietty mieliala, että niistä nauttii. Kuin Kaksi Marjaa on ihan hyvä, mutta sitä en toista kertaa lukisi, vaikken siitä muistakaan en hirveästi. Siinä menee selvästi jokin raja, milloin ei enää jaksa lukea niitä. Kuten jo sanottiin, kirjat sopivat paremmin ala-asteikäisille. Tai no, ehkei Tyttöfrendit, joissa kerrotaan 14-vuotiaista tytöistä. Mutta kirjailija osaa kirjoittaa hyvin elävästi nuorten elämästä, vaikka jo vanha onkin (60?).
This sentence is is Spanish when you are not looking.

Poissa Tinde

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2004, 18:07:30 »
No en oo kauheesti Wilsonin kirjoihin perehtynyt,mutta lukenut olen Tatuoitu äiti ja se oli ihan ok,muttei parhaimmasta päästä.

Luultavasti Wilson on nuorten kirjailia tai lasten kirjailia,mutta kyl
niit vanhemmatki voi lukea mun mielestä,mutta ei tuu luettua kuitenkaa.

Harmi vaan,että en oo kauheesti perehtynyt Wilssonin kirjoihin,mutta
musta se Tatuoitu äiti oli kyl hyvä eikä siitä mihinkään päästä.
"There's something beautiful inside you".

Tessa

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2004, 10:37:43 »
Mulla on kotona melkein kaikki Wilsonin kirjat. Ne kuuluu mun lemppareihin. Wilson rocks. Eristyisiä suosikkeja on ne missä on se Tracy. Jotenkin niissä kirjoissa se tyttö voi tehdä ihan mitä vaan, eikä se ikinä jää kiinni tai loukkaantuu. Hullua. Toivottavasti Wilson jatkaa kirjoittamista, ne kirjat on mahtavia, eikä niitä tahtois lopettaa kesken. Että ne on sellasia, että pakko lukea yhteen putkeen. :))
^_~

Paraply

• Ankeuttaja
Jaqueline Wilsonin kirjat..
« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2004, 20:01:30 »
Aivan mahtavia! :D Olen lukenut:

Tatuoidun äidin: Koskettava, mutta myös hauska

Tyttöfrendit-sarjan kaikki ilmestyneet kirjat: Yksi mun lempikirjasarjoista

Yllytysleikin: No joo.. Ihan hyvä, mutta ei mitään mun lemppareita

Kuin kaksi marjaa-kirjan: Hyvä, vaikka en muistakaan siitä paljon mitään, koska luin sen niin kauan aikaa sitten

Kahden kodin välillä-kirjan: Pidin myös tästä, vaikka luin senkin jo ajat sitten

Hmm.. Siinä taisi ollakkin kaikki Jaqueline Wilsonin kirjat, joita mä oon lukenu. Niissä kaikissa on se hyvä puoli, että päähenkilöt ei oo mitään supertavallisia ja tylsiä ihmisiä, ja että ongelmia ei kaunistella (niinkun joku/jotkut on jo sanonu).  Ja noissa kaikissa on myös huumoria, mikä on pelkästään hyvä asia ;)
Niin, mä koitin joskus aloittaa yhden enkunkielisen Jaquelinen kirjan, mutta tällä enkuntaidolla (tai _sillä_, koska tosta on jo aikaa..) siitä ei tullut oikein mitään.

edit. Onko muut muuten huomannut, että Tyttöfrendit -kirjoista alkaa keskiviikkona TV-sarja? Huh.. Näin lehdessä kuvan sarjan Magdasta, Nadinesta ja Elliestä. Nadine ja Ellie olivat jokseenkin mielikuviani vastaavat (tai ei ainakaan sotinut täysin niitä vastaan), mutta Magda.. Se oli ihan erilainen, kun olin kuvitellut :P  No joo, toivotaan, ettei sarja raiskaa kirjoja kovin pahasti. Pakko katsoa ainakin ensimmäinen jakso ja antaa sitten vasta lopullinen tuomio :) (kenties se vaikka olisikin hyvä.)

edit2. Oho, Elisabeth Swann otti tämän jo tuossa viestissään esiin ^^ Hupsista.

Poissa Citrus

• Vuotislainen
« Vastaus #9 : Marraskuu 07, 2004, 13:32:48 »
Jesh!
Jacqeline Wilson kirjoittaa erittäin todentuntuisesti. Hän kirjoittaa kiinnostavasti oikeista asioista, eikä kärjistä (minun mielestäni) asioita.

Olren lukenut Tatuoitu äiti ja Tyttöfrendit 1:sen.
Tatuoitu äiti oli loistava. Pidin siitä valtavasti. Onhan se nimittäin kamalaa jos ei tiedä kuka oma isä on ja sitten yhtäkkiä löytääkin hänet. Ja äitikin on huithapeli ja lapsi jää heitteille. Tällainen kirja herättää ajatuksia!
Tyttöfrendit taas kertoi tavanomaisista nuoren tytön ongelmista mielenkiinoisella tavalla!

Ihania kirjoja!

summerchild

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Joulukuu 22, 2004, 22:43:45 »
Hihii. No ovathan nuo ehkä vähän nuoremmille, mutta minä pidän niistä. Se tyyli on sellaista, että kirjoja voi hyvin lukea minkä ikäinen tahansa. Kohderyhmää ei katsota alaspäin eikä kirjoissa ole mitään "tätimäistä" otetta.
Miinuspuolena voisi mainita ennalta-arvattavuuden monien kirjojen juonessa. Uusimmassa kirjassakin osasi heti arvata, miten esim. Nadinen nettirakkaus päättyisi.

Jännää sinänsä, että Wilson käsittelee itsenäisissä romaaneissaan sellaisia aiheita kuin vanhemman mielisairaus tai huostaan otetun lapsen elämä, ja kykenee toisaalta kirjoittamaan myös teinitytön murheista uskottavasti ilman "voi tyhmää tyttöä pikku ongelmiensa kanssa"-virettä. Taidokasta.

Poissa Quinetta

• Vuotislainen
    • http://kat5u.proboards41.com
« Vastaus #11 : Toukokuu 03, 2005, 13:12:33 »
Olen lukenut näistä paljon; Vicky Angel, Kuin Kaksi Marjaa, Tatuoitu Äiti, Kahden kodin välillä, Cat Mummy, Tracy B., Tyttöfrendit-sarjaa, Lola Rosen, jne. Lukuisia muita.

Pidän Jacqueline Wilsonin kirjoitustyylistä. Se on jotenkin sellaista rentoa, lapsekasta, mukavaa luettavaa. Wilson kirjoittaa aiheista, mistä hän todellakin tietää asioita, ja joista hän osaa kirjoittaa.

Ainoa ongelma on, että kirjan päähenkilö on aina teinityttö, jolla on JOKU huonosti. Joko tyttö on läski, tytöllä on rumat hiukset, tyttö on arka ja ujo, jne. Aina. Poikkeuksetta. Ja kaikilla kirjojen tytöillä on perheongelmia, ihan kaikilla. En ole lukenut yhtäkään Jacqueline Wilsonin kirjaa, jonka päähenkilönä ei olisi tyttöä jolla on ulkonäköongelma ja perheongelma. Se häiritsee todella paljon, ja kyllästyttää myös. Usein päähenkilön tytön ainoa ystävä on nörtti-poika jolla on paksut silmälasit jotka tulevat huurteiseksi kun tyttö halaa poikaa.
Sitten on myös henkilöiden äidit. Ne ovat usein sellaisia, että ne ovat aivan mielettömän kauniita, upeita ja häikäiseviä, mutta ovat joko kadoksissa/kuolleita tai sitten niillä on päässä vikaa. Esim. Kuin Kaksi Marjaa, Lola Rose, Tracy Beaker ja Tatuoitu äiti - kirjoissa on sellaisia äitihahmoja.

Uusin kirja, Lola Rose, mikä on myös Wilsonin pisin kirja tähän mennessä, oli melko hyvä. Aihe oli todella kiinnostava, sillä olisin itsekin valmis vaihtamaan elämäni yhtäkkiä ihan erilaiseen, saamaan uuden nimen ja katoamaan kokonaan ihan uuteen elämään. Se olisi ihanaa. Tässä kirjassa oli uskottavia hahmoja. Tai no, kaikki muut paitsi Barbara-täti ja Lolan äiti olivat hyvin uskottavia. Olihan nuo kaksi hahmoa ihan hyviä, mutta eivät niin aidontuntuisia kuin Lola Rose ja Kendall.

Kokonaisuudessaan pidän Jacqueline Wilsonin kirjoista, vaikka kirjailija todellakin toistaa itseään aivan liikaa.
Roolipelien Maailmankaikkeus - (melko) aktiivinen Roolipelifoorumi.

chimera

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Kesäkuu 06, 2005, 00:36:11 »
Itse kiinnitin huomiota Wilsonin kirjoihin ollessani ala-asteella. Joskus kirjaston hyllystä nappasit mukaan Tyttöfrendejä ja naps! Koukkuun jäin.
Kaikki Tyttöfrendit on tullut luettua, niinkuin myös Lola Rose, Kuin kaksi marjaa ja yksi Tracy B.

Lola Rose oli kyllä kirjoista koskettavin, mutta toisaalta samantapainen kuin Tyttöfrendit -sarja. LolaRosella ja Elliellä on erittäin paljon samoja piirteitä, liekö kirjailijalta loppunut mielikuvitus vai onko hänellä pakkomielle pulskiin, hiirimäisiin, hieman perheongelmaisiin henkilöihin?

Quinetta on täysin oikeassa, Wilson toistaa itseään. Toisaalta, Quinetta on myös oikeassa siinä, että Wilson osaa kirjoittaa rentoa ja lapsekasta tekstiä.
Tämän kirjailijan kirjat ovat sellaista luettavaa, että ei oikeastaan tarviste ajatella nykyhetkeä, heittäytyy vaan mukaan ajattelematta sen enempää.

Kaikenkaikkiaan, pidän Wilsonin kirjoista. Ei parhaita, mutta kevyttä, hyvää luettavaa silloin kun ei halua ajatella.

sinde

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Syyskuu 17, 2005, 22:07:06 »
olen lukenut kaikki wilsonin kirjat, mitkä on suomennettu. jotkin kirjat ovat hiukan "lapsenmielisiä" mutta täytyy silti sanoa että hän on yksi lemppari kirjailijoistani. kirjat ovat koskettavia, varsinkin tatuoitu äiti, joka on ehkä kaikkein paras kirja maailmassa. sen voi lukea uudestaan ja uudestaan ja aina siinä yllättyy vaikka tietää mitä siinä tapahtuu. ja aina minä itken lopussa, se on vaan niin koskettava kirja! lola rose oli myös ihan hyvä, mutta ehkä liikaa samanlaisuuksia tatuoidun äidin kanssa. tracy beaker kirjat on tosiaan aika lapsenmielisiä, mutta on kiva joskus "heittäytyä lapseksi" ja lukea jotain muuta. tyttöfrendit on perus "nuorten kirjoja", ihan jees... kannattaa silti lukea!

Poissa

• kAHVikuppisihteeri
  • Vuotislainen
  • jump, deliver me
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2005, 10:40:19 »
Kaikki suomennetut kirjat on tullut luettua ja mielipidettä on aika vaikea jakaa risujen ja ruusujen, negatiivisen ja postiivisen välillä. Toisaalta pidän paljon Wilsonin kirjoitustyylillä, hän käyttää elävää kieltä ja hieman erilaisempia vertauskuvia. Kuitenkin, kaikissa kirjoissa on, kuten Quinetta sanoikin, aina teinityttö, jolla on kaunis mutta kadonnut/kuollut/päästään vialla oleva äiti, ja aina tyttö on ruma ja läski ja hänellä on silmälasit tai hän on hirveä muuten vain. Lisäksi hänellä on kauniita ystäviä/vihamiehiä.

Minusta Tracy Beacer-sarja ampuu hieman yli, sillä Tracysta on tehty sellainen "ihmelapsi", joka on ruma ja liian laiha mutta silti hyvä tappelemaan ja kirjoittamaan ja haukkumaan ja hänen elämänsä on hirveää ja hän itserakas eikä tyydy mihinkään.

Paras kirja on... No, Tatuoitu äiti, Kahden kodin välillä, Lola Rose ja Kuin kaksi marjaa ovat hyviä, mutta en osaa luokitella suosikkiani. Niitä on niin monia hyviä kirjoja.
"Seuraavaks me vedetään sellanen progepläjäys, että te saatanan kakarat ette löydä kotiinne."

Poissa Lilyca

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 07, 2006, 10:49:40 »
Minä olen lukenut Wilsonin kirjoja, en kaikkia, mutta monia.
Tyttöfrendit on kirjasarja jota rakastan, asioita ei kaunistella, ja kirjailija on hyvin osannut kuvailla nuorten tyttöjen elämää, tunteita, mustasukkaisuutta, vihaa ja rakkautta. Paras tyttöfrendeistä on joko Mieletön kalorikammo tai Voi itku, joka on jotenkin uudenlaisempi, sehän uusin tyttöfrendeistä.

Kuin kaksi marjaa oli surullinen kirja, muistan kun itkin lukiessani sitä. Minun pitäisi lukea se uudelleen, se on ihana kirja, surullinen mutta ihana.
Tatuoitu äiti on myös ihan hyvä, mutta ei paras. Kirja on aika lohduton, välillä tunnen kirjaa lukiessani inhoa ja vihaa äitiä kohtaan.
Tracy B-kirjat ovat ehkä Wilsonin huonoimpia, mutta luettavia silti. Tracy on vähän omituinen, mutta se tuo kirjaan elävyyttä. Lola Rosea en ole lukenut, enkä Wilsonin uusinta kirjaa. Ne minun on ehdottomasti luettava.
Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään.

Eámanë

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 12, 2006, 12:40:49 »
Luin kaksi ensimmäistä kirjaa Tyttöfrendit sarjasta ahmien, mutta siihen se sitten loppuikin. Seuraavan kirjan sarjasta kyllä aloitin, mutta kyllästyin, enkä jaksanut lukea sitä loppuun (mikä on aika harvinaista, sillä yleensä luen kaikki aloittamani kirjat).

Kirjastonhoitaja suositteli minulle Lola Rosea, kun lainasin Tyttöfrendit kirjoja. Päätin sitten lainata senkin, ja yllätyksekseni se oli todella hyvä. Voisin ehkä joskus lukea sen uudelleenkin, lukukerrasta on nimittäin jo aikaa...

Mutta Tracy Beacer-kirjoista en ole ennen kuullutkaan. Pitäisi ehkä lainata yksi ja katsoa, millainen se on.

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Jacqueline Wilsonin kirjat
« Vastaus #17 : Heinäkuu 04, 2007, 17:54:00 »
Olen näit Wilsonin kirjoja lukenut, ja pidän hänen tavastaan kertoa nuorista, ja ongelmista. Etenkin Tyttöfrendit on ja oli todella hyvä sarja, ja siksi olenkin lukenut ne vaikka kuinka monesti^^
Tyttöfrendit-sarjassa etenkin Voi itku oli hyvä. Spoilaa ehkä vähäsen ;)

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Mieletön kalorikammo oli pelottavan todellinen, ja Ellien käyttäytyminen oli pelottavaa.. Hui! Ihanta, kamalta pohat oli hauska, ja Liam-jupakka hyvä:D Myöhään ulkonakin oli ihan hyvä.
Kuin kaksi marjaa. Omistinkin sen joskus, ja se on nyt... jossakin? Tästä kirjasta en oikein pitänyt, tai oikeastaan on minun vähän turha kommentoida, kun viime lukukerrasta on niin kauan aikaa^^'
Kun halusin lukea lisää Wilsonin kirjoja, kirjastosta lainasin Tatuoidun äidin, Tracy B:t, ja Ystäväni Vickyn.
Tyttöfrendit olivat huomattavasti parempia, kuin nuo edellä mainitut.  Lola Rose on minulta jäänyt lukematta - syystäkin. Juoni ei kuullostanut hyvältä, luulen, että tämä on vähän Tatuoidun äisin tyyppinen kirja.

"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa Mewwu

• Saippuakupla
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Heinäkuu 13, 2007, 15:05:46 »
Mä olen lukenut Tyttöfrendit-sarjan, kuin kaksi marjaa, tatuoitu äiti, tracy b, lola rose.
Varmasti jäi nyt jokin listaamatta..ai niin, kahden kodin välillä: )

Pidän hänen kirjoistaan hyvin paljon, sillä sen kieli on mukavaa lukea. Tosin monessa hänen kirjoittamassaan toistuva esim. Olin suuttunut. Suuttunut, suuttunut, suuttunut. on varsin ärsyttävää luettavaa.
I'll come back you. I promise.

Poissa Jippu

• Drama Queen
  • Vuotislainen
  • ♥meidän kunkku on Ron
« Vastaus #19 : Maaliskuu 31, 2008, 14:54:32 »
Juu, olen lukenut aika paljon Wilsonin kirjoja. Ihanat kamalat pojat, Mieletön kalorikammo, Myöhään ulkona, Voi itku (tai joku sinne päin), Tatuoitu äiti, Kahden kodin välillä, Kuin kaksi marjaa, Ystäväni Vicky, Lola Rose yms...
Tykkäsin ehkä eniten... no, tuosta Voi itku, Kuin kaksi marjaa ja Ystäväni Vicky.

Voi itku oli hyvä kirja, koska... no, en nyt tiedä miksi se oli niin hyvä. Siinä oli sopivasti suhdesotkuja, hyviä lausuntoja (nojoo, en tiiä miten sen selittäisin) ja muutenkin kaikkea mukavaa.

Kuin kaksi marjaa taas... no, sanon ensin, että rakastan lukea sellaisia kirjoja missä on identtiset kaksoset. Itselläni siis ei ole kaksoissiskoa mutta oikeasti, jos saisin valita, haluaisin sellaisen. :D
Niin, no se on silti hyvä kirja.

Ystäväni Vicky, ihastuin siihen koska se on omalla tavallaan niin koskettava ja... en osaa selittää. Kiva idea, että Vicky jää kummittelemaan sille päähenkilölle (nimeä en muista) vaikka onkin kuollut.
Vicky on sopivan ilkeä hahmo, pidän siitä. :D

Onhan niitä tietysti parempiakin kirjoja kuin nämä Wilsonin kirjoittamat mutta näitä on ihan mukava lukea. Wilsonilla on kiva (ajoittain vähän liian tylsä) kirjoitustyyli mutta jotenkin minua inhottaa, kun nuo päähenkilöt on aina lihavia, itsesäälissä kieriviä syöppöjä.
Voisi Wilson välillä kirjoittaa jostain erikoisen laihasta, kauniista ja suositusta tyypistä. Siis päähahmona, ei sivuhahmona. :D
~Rohkeat eivät elä ikuisesti, mutta varovaiset eivät elä lainkaan~

Poissa Heliodora

• haihattelija
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Maaliskuu 31, 2008, 16:37:24 »
Minäkin olen lukenut Wilsonin kirjoista varmaan ne kaikki suomeksi ilmestyneet. Tyttöfrendeistä en pitänyt, jotenkin eivät kolahtaneet. Paras on varmaankin ollut Lola Rose, joka löytyy itseltänikin. Siitä pidin kovasti, kun luin sen. (milloinkohan tuo olisi ollut?) Toinen suosikkini on ollut Tatuoitu äiti. Jotenkin aito ja erilainen.
Inhokkejani Wilsonin hahmoista ovat olleet Kuin kahden marjan Ruby. Hermot olivat mennä, kun tyyppi kiskoi siskoaan ties mihin ja heti kun siskolla meni vähän paremmin, Ruby heittäytyi puhumattomaksi. Ärh! Tuollaiset tyypit ärsyttävät.
Wilsonin kaikki kirjat käsittelevät ongelmia lapsen näkökulmasta. Kirjavat kuvitukset kansissa antavat ymmärtää, että kirjat ovat vähän nuoremmille. Minusta ne on suunnattu juuri varhaisnuorille, itse en ainakaan enää saa niistä niin paljon irti.
for every lie I unlearn I learn something new
I sing sometimes for the war that I fight
'cause every tool is a weapon - if you hold it right.

topis

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Huhtikuu 20, 2008, 14:29:04 »
Jees, ja minä kans! Kaikki suomennetut nuorten kirjat on tultu luettua. Lemppari on Tähdeksi syntynyt, oon lukenu sen kymmeniä kertoja. Tosin aika epäuskottavaa, ei kukaan 10 vuotias oikeesti luule, että voi syödä Mäkkärissä 24/7 (tai ainakaan minä en luullut) ja muita herkkuja voi vetää niin paljon kuin jaksaa joka päivä. Nojoo..

Miss Strigidae

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Huhtikuu 20, 2008, 15:23:46 »
Olen lukenut joitakin kyseisen kirjailijan kirjoja, ja rakastan kirjailijan kirjoitustyyliä. Näitä voi lukea sellasena välipalana, koska ei ne kauhean raskasta luettavaa kyllä ole. Tässä tulee ne kirjat, jotka olen lukenut (ei kylläkään paremmuusjärjestyksessä):
-Ystäväni Vicky
-Kahden kodin välillä
-Tatuoitu äiti
-Lola Rose
-Tracy B. : Tähdeksi syntynyt
-Tracy B. : Yllytysleikki

En varmaan muistanut kaikkia. En muista, olenko lukenut Kuin kaksi marjaa -kirjaa. Tuon Voi itku -kirjan haluaisin lukea. Lola Rose oli noista ehdottomasti paras, sen jälkeen Tatuoitu äiti ja sitten kenties Kahden kodin välillä.

Saniainen

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Huhtikuu 21, 2008, 21:33:12 »
Jacqueline Wilson kuuluu minun kohdallani sarjaan "en kuollaksenikaan tunnusta että rakastan näitä kirjoja mutta en tasan aio elää ilman niitä". Aina, kun olen kipeä tai ihan angstissa, Jacqueline Wilson osaa auttaa. Erityisesti Lola Rose ja Tatuoitu äiti ovat ihania, itken niille joka kerta. Televisiosta tuli viime vuonna leffakin Tatuoidusta äidistä, ja itkin siinäkin. Jotenkin tuollaiset aiheet vain ovat sydäntäni lähellä.

Tyttöfrendit-sarjakin auttaa, mutta vain pinnallisempaan teiniangstiin. Se ei ole aivan yhtä syvältä riipaiseva kuin esimerkiksi edempänä mainitut, se on enemmänkin kirjoitettu vastaamaan nykyajan "trendiongelmia".

Poissa lottapeppiina

• Elämän pelinappula
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Huhtikuu 24, 2008, 12:58:42 »
"Tatuoitu äiti" on paras Jacqueline Wilsonin kirja jonka olen lukenut, en sitten paljon muita paitsi "Ystäväni Vicky", joka ei mielestäni ollut edes lukemisen arvoinen. En osannut samaistua siihen ollenkaan, vaan kokoajan tuli mietittyä että noin ei voi tapahtua, se oli rasittavaa.
Lotta, aina siellä missä tapahtuu.

Kurisu

• Ankeuttaja
« Vastaus #25 : Kesäkuu 24, 2008, 20:19:21 »
olen lukenut kaikki hänen suomeksi ilmestyneet kirjansa vähiten pidän Tracy B  jutuista .parhaita ovat varmaan Lola Rosa ,Ystäväni Vicky
ja kurja juttu. Tracy B jutuist en pidä sen takia koska se Tracy on liian itse rakas.

Chockladcream

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Joulukuu 05, 2008, 18:45:01 »
Olen lukenut ainoastaan kyseiseltä kirjailijalta "Tatuoitu Äiti" , "Kuin kaksi marjaa" ja "Tracy B". Kaksi ekaa kirjaa oli hyviä kirjoja, ellei loistavia. Luettuani ensin "Kuin kaksi marjaa", aloin melkein itkeä, kun se oli jotenkin niin ihana, en osaa sitä selittää millään konstilla.

Mutta sitten tuo "Tracy B." oli muuten ihan hyvä kirja, mutten vaan voinut sietää Tracya, koska se vaan on niin itserakas, mutta sellanen siitä oli varmaan tarkotus kirjottaa :'D

-chock

Poissa Iiri

• Glitterati
  • Vuotislainen
  • <3
  • Pottermore: PixieDraconis24786
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #27 : Joulukuu 05, 2008, 20:29:15 »
Olen lukenut kaikki Jaqcueline Wilsonin kirjat, mitä nyt olen kirjastoista löytänyt. En oikein osaa sanoia niistä mitään, sillä minulle ne ovat vähän sellaista palautumislukemista normiin fantasiaan verrattuna: ne lukaisee tunnissa jonkun viisisataasivuisen möhkäleen jälkeen.

Olivathan ne kirjat hyvin kirjoitettuja, kai... Siitä on jo aikaa kun luin niitä viimeksi. Ystäväni Vicky oli mielestäni hyvä, samoin Tatuoitu äiti, mutta muut olivat ehkä jotenkin liian lapsellisia...? Tai sitten muistan taas väärin.

Tatuoitu äiti oli myös hyvä. Lainasin sen koulun kirjastosta ja luin lukutunnilla, kun nyt kutosella lukutunteja vielä oli. Se oli ehkä jotenkin vähän typerä, en tiedä. Kuitenkin pidin siitä.

Eli siis, vähän kuin jotain Tuija Lehtisen nuortenkirjoja paitsi eri kirjailijalta. Tai no. On ne vähän uskottavampia kuitenkin.
Gilraen -> Iiri

mohikaani

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Maaliskuu 05, 2009, 18:18:46 »
Aw, parhaita ! :D
Aloitin lukemisen kuutosluokkalaisena jolloin ne tietysti purivat parhaiten. Kirjoissahan on aina sama kaava, vanhemmat eronnut ja lapsella on ongelmia isän ja kavereiden ja koulun kanssa. Sitten kaikki selviää jotenkin ja äiti on maailman paras ihminen.
Tracy B. oli aivan mahtava hahmo! :) Samoin tykkään vieläkin tyttöfrendeistä ja Ellien säälittävästä kohtalosta. Vicky Angel saa tunteet pintaan vanhempanakin.
Harmi että niin pieni osa Wilsonin tuotannosta on suomennettu... Onneks kirjastosta löytyy näitä teoksia alkuperäiskielelläkin :) !

Poissa Partiotyt

• Jääsafiiri
  • Vuotislainen
« Vastaus #29 : Maaliskuu 07, 2009, 13:36:30 »
 Olen lukenut kaksi, Ystäväni Vickyn ja Lola Rosen, molemmat vain koska ne ne kuuluivat lukudiplomiin. Pikkusiskoni lukee näitä, mutta minä en kummemmin tykkää. Tuntuu että päähenkilöt ovat vain niin ärsyttäviä ja tekevät kaikkea typerää, mutta toisaalta ainakin Lola Rose ottaa vastuulleen pikkuveljensä ja itsensä. Päähenkilöiden äidit, kuten on jo mainittukin, ovat myös ärsyttäviä, varsinkin Lola Rosen.
 Voi hyvin olla että nämä on tarkoitettu kohtalaisesti minua nuoremmille, mutta aiheet ovat kuitenkin vanhemmillekin sopivia.
Pidin enemmän Ystäväni Vickystä, jos toinen pitää valita, loppu oli ihan kiva mutta Vicky turhan ilkeä. Lola Rosen loppu oli ennalta-arvattava,
mutta pidin Barbara-tädistä. Kendalista taas en, ärsyttävä, mutta varmaan tuollaista kokemaan joutunut lapsi olisikin sellainen.
 Luettavia kirjoja, mutten olisi varmaan ilman sitä lukudiplomia näitä lukenut, ihan kivoja nuoremmille muttei oikein iske minuun.
Atra esterní ono thelduin / Mor’ranr lífa unin hjarta onr / Un du evarínya ono varda

Corday

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Maaliskuu 07, 2009, 14:07:45 »
Eikös Lola Rose ollut Wilsonin? Taisi olla. Tykkään ehdottomasti siitä, ja sitten Ystäväni Vicky oli myös todella ihana kirja. Luin niitä kylläkin enemmän ollessani nuorempi. Enää en ole niihin tarttunut hirveän innokkaasti, mutta Lola Rosen muistan vielä aika elävästi.

Poissa Lusitania

• Paluumuuttaja
  • Vuotislainen
  • So you screwed up
« Vastaus #31 : Maaliskuu 13, 2009, 08:09:12 »
En ole lukenut muita kun Kuin kaksi marjaa, ja pidin siitä todella!
Saattaa tietysti olla, että se johtui samaistumisesta, sillä minullakin on kaksoissisko. Kaksosista en ole kovin montaa kirjaa lukenut, mutta mielelläni lukisin jos olisi.
Pidin siitä, miten selkeästi molemmilla tytöillä oli vahvuudet ja heikkoudet, ja kuinka he lopussa kasvoivat hieman erilleen.

Omasta kokemuksesta tiedän, ettei ole helppoa jakaa kaikkea toisen samanlaisen ihmisen kanssa.
Lempparikohtani oli se, kun tytöt söivät jotain karkkia tms. ja sitten jompikumpi sanoi: "Me olemme kaksosia joten sinun kuolasi on minun kuolaani" tai jotain vastaavaa. Tuo kohta on syöpynyt mieleen ja naurattanut vuosien varrella.

Pitäisiköhän lukea tämä uudestaan? :)
Help will always be given at Hogwarts to those who ask for it.

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Maaliskuu 20, 2009, 16:30:36 »
Olen lukenut monia Wilsonin kirjoja, ja pidän lähes kaikista niistä. Suosikkini on ehdottomasti Kuin kaksi marjaa, ja olenkin lukenut sen suunnilleen sata kertaa, no en nyt ihan, mutta eniveis hyvin monesti. Myös Lola Rose, Kahden kodin välillä, Kurja juttu ja Ystäväni Vicky olivat hyviä, vaikka viimeksi mainittu olikin surullinen. Tracytkin ovat ihan hauskoja, vaikka Tracy saattaakin ottaa päähän aika useasti :)
E sanoisi että Tatuidussa äidissäkään mitään vikaa olisi, mutta en kuitenkaan ole koskaan pitänyt siitä niin paljon kuin muista. Joskus kauan sitten olen tainut sen elokuvankin nähdä, en tosin kokonaan.
Tyttöfrendit-sarjastakin olen luknut yhden osan, mutta siitä on aika kauan, eivätkä ne oikein tainneet sytyttää.

Sallukka

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Heinäkuu 15, 2010, 15:54:59 »
Muutama kirja häneltä on kyllä tullut luettua, mutta kovin paljon en kyseisistä kirjoista pitänyt.
Monet hänen kirjansa ovat niin kopioita toisistaan, ettei muista mikä tarina tapahtui missäkin kansissa.
Ehkä ne kirjat ei ole minua varten. En ole ikinä pitänyt tuon tyyppisistä kirjoista, mutta ymmärrän niitä, jotka pitävät.

Poissa Afro

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #34 : Syyskuu 24, 2010, 08:45:12 »

Sitten on myös henkilöiden äidit. Ne ovat usein sellaisia, että ne ovat aivan mielettömän kauniita, upeita ja häikäiseviä, mutta ovat joko kadoksissa/kuolleita tai sitten niillä on päässä vikaa. Esim. Kuin Kaksi Marjaa, Lola Rose, Tracy Beaker ja Tatuoitu äiti - kirjoissa on sellaisia äitihahmoja.

Epepepep EI! Se EI pidä paikkansa ainakaan Tracy B. -kirjoissa. Olen tulkinnut tämän niin, että Tracy ei muista äitiään, ja kuvittelee hänet sellaiseksi, kukapa ei nyt haluaisi sellaista äitiä!
  Mutta siis, Wilsonin kirjat. Olen lukenut varmaan useimmat..

Tracy B. - En ymmärrä miksi sanotte, että Tracy on ärsyttävä? Minun mielestäni hän on ihan loistava, mieletön mielikuvitus..
Lola Rose - En kauheasti muista tästä kirjasta, muuta kuin kivat kannet ja hotellihuoneen.
Kahden Kodin Välillä - Tämänkin aion lainatuttaa tänään, mielestäni päähenkilö ja Retiisi sekä se silmälasipäinen poika ovat kivoja, eniten pidin päähenkilön leikeistä..
Tatuoitu äiti - Marigold on sellainen henkilö, joka on erikoinen ja hänestä on mukava lukea mutta oikeasti hänen kanssaan ei olisi mukava asua.
Kuin kaksi marjaa - Hyvä kirja, mutta jäi jotenkin kuivahko maku suuhun..

Mutta muokkailen jos muistan lisää..

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #35 : Lokakuu 25, 2015, 17:20:02 »
Rakastin näitä kirjoa lapsena. Wilsonilla on tapana kirjoittaa aina kirjan päähenkilöksi vähän ujo, pyöreä tyttönen joka ei oikein luota itseensä. Luin näitä lapsena ihan älyttömästi, koska koin näihin hyvin paljon samaistumisen tunteita. Jotain Tyttöfrendejä lukiessa kyllä vähän ihmettelin, kun siellä ol ierikseen tyttä ja poikakoulu, muttei se minua häirinnyt. Tyttöfrendit sarjasta pidin kanssa kovin.
Tatuoitu äiti on kirjana mielestäni kaikistä koskettavin. Sitä lukiessa herkistyn usein.

Poissa Ulompi vino vatsalihas

• Ankeuttaja!
  • Vuotislainen
  • PS. Pidän hapanpastilleista
    • Livejournal
    • Katso taivasta, tähtiratainsa täyttämää
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #36 : Joulukuu 17, 2015, 00:22:46 »
Näitä on tullut viime aikoina luettua paljon: Kuin kaksi marjaa, Kahden kodin välillä, Tatuoitu äiti, Salainen siskoni... Kukaan ei tainnut mainita tässä kirjaa Yökylässä? Se on minusta tosi hyvä.
Salaisesta siskosta kyllä hyppäsin pari kohtaa yli ja Voi itku!-kirjaa ja jotain toista, samoista henkilöistä kertovaa, en jaksanut lukea pitkälle - ei iskenyt, en ole kohderyhmää. Ehken ole varsinaisesti noiden muidenkaan, mutta niiden aiheet ovat "ikä-universaalimpia" ja lapsuus on mielenkiintoisempaa kuin teini-ikä! Lasten & ihmisten yksinäisyys, ulkopuolelle jääminen, kokemus siitä, ettei tule kuulluksi ja nähdyksi, ovat kaiken ikäisiä koskettavia aiheita. Tietysti hänen kirjoissaan on myös iloa, toivoa ja unelmia. Hahmot ovat monipuolisia ja realistisia, eivät mitään kiiltokuvaihmisiä ja tarinat ovat opettavaisia ja hauskoja.

edit/ nyt jälkeenpäin muistui vielä mieleen Tracy B ja Ystäväni Vicky. Arvostan Wilsonin kirjoissa kovasti myös lasten välisten suhteiden kuvailua, myös niissä olevan pomottelun, painostamisen, aina kakkoseksi jäämisen, jne. tunteita, jotka harvoin tuntuvat aikuisille asti näkyvän.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2015, 17:46:46 kirjoittanut Ulompi vino vatsalihas »
On the 10 year anniversary of Harry’s parents’ death and the first time Voldemort was defeated, 31st October 1991, he and Ron saved Hermione from the troll in the bathroom. This is generally regarded as the day the trio became friends

Poissa MariKok

• Vuotislainen
« Vastaus #37 : Tammikuu 04, 2016, 09:45:52 »
En tällaisia enää muistanutkaan, mutta aikoinaan tuli itsekin luettua ainakin tuo Tyttöfrendit-sarja. Muistelisin, että olivat ihan viihdyttäviä sellaiselle esiteinille. :)

Poissa Demeter

• suklaasammakko
  • Vuotislainen
  • Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
« Vastaus #38 : Tammikuu 08, 2016, 22:06:44 »
  Oon lukenu Wilsonilta:

Kuin kaksi marjaa 8
Kurja juttu 8,5
Lola Rose 8+
Yllytysleikki 7
Salainen siskoni 9+
Yökylässä 7+
Kahden kodin välillä 7-
Ystäväni Vicky 7+

Pidin kirjoista kun luin niitä, mutta nykyään olen huomannut, että Wilson kirjoittaa oikeastaan vain kahdenlaisista henkilöistä: "voih kun minulla ei ole ystäviä/ystäväni ovat niin paljon itsevarmempia ja kauniimpia kuin minä :(" tai "en minä itke, en itke koskaan. Tämä ei johdu siitä että minua kiusataan, minulla on heinänuha. Menenkin purkamaan pahaa oloani kaksoissiskooni/parhaaseen kaveriini."
  Muistaakseni kaikki kirjat päättyvät hyvin, lastenkirjoja kun ovat, mutta on se aika outoa että muuten joksenkin realististen kirjojen lopuksi vanhemmat palaavat yhteen tms.

"Älä sääli kuolleita Harry, sääli eläviä, ja varsinkin niitä jotka elävät ilman rakkautta"

- Albus Dumbledore -