Kirjoittaja Aihe: Tonari no Totoro/Näkymätön ystävä  (Luettu 6468 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Selidor

• Ankeuttaja
Tonari no Totoro/Näkymätön ystävä
« : Lokakuu 12, 2003, 20:01:22 »
Joskus kauankauan sitten (varmaan 1996 tai -97) tuli telkkarista tällainen japanilainen elokuva, joka kertoo perheestä, jonka äiti on sairaalassa ja he muuttavat taloon jossa kerrotaan kummittelevan. Perheessä on äidin ja isän lisäksi kaksi tyttöä, Satsuki ja Mei. Satsuki on koulussa (en tiedä minkä ikäinen) ja Mei on neljä. Mei tapaa metsässä Totoron (ison karvapalleron satukirjasta), myöhemmin Totoro auttaa Satsukia löytämään Mein, joka on kadonnut..
Se on japaniksi puhuttu, mutta siinä on suomenkielinen tekstitys.
Elokuva on minusta aivan ihana ja pidän muutenkin japanilaisesta piirrostyylistä! Sen juonikin on tosi söpö.
Onkos joku muu nähnyt tämän kyseisen elokuvan? Mitäs piditte? ^^

Lils

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2003, 22:11:21 »
Oi, mikä ihana topicci!

Näkymätön Ystävä on aivan ihku elokuva. ^^ Katsoin sen joskus 8-vuotiaana, kun se tuli tv:stä ja ihastuin tyystin. Äiti otti sen (onneksi) nauhalle ja jälkeenpäin elokuva on katsottukin ainakin kymmenen kertaa.

Suloiset hahmot ja ihana musiikki ovat ehdottomasti plussaa tässä elokuvassa. SpoleriSe kissabussi on aivan ihana!/Spoileri Ja muutenkin elokuvassa on ihana juoni. Kauniisti piirretty. Sopii kaikenikäisille katsojille!

Haukka

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2003, 10:28:33 »
Minä muistan sen hyvin hyvin hämärästi.
Itse asiassa mietinkin tuossa pari päivää sitten sitä enkä todellakaan muistanut siitä kuin muutaman kohdan.
Nyt muistin tuon yhden hauskan jutunkin kun siitä mainitsitte ^^

Onko se sitten tullut aikaisemminkin koska minä kyllä olin hyvin pieni kun se tuli. mielestäni jotain 1994 tai jotain sillä sen on pakko olla tullut ennen minun kouluun menemistäni.
Muistan pitäneeni sitä hieman friikkinä (No hei, siinä puhuttiin japania enkä muistaakseni osannut lukea yms..).

Ehkäpä hyvin lievä spoilaus..
Eivätkös ne tehneet jotain jossain kasvimaallakin. En todellakaan muista mitä mutta jotain laulamista siinä kai oli. Jotain sateenvarjojakin tms.?

Poissa Emzzie

• positiivari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2003, 15:02:42 »
Minäkin rakastuin tähän elokuvaan. Katsoin sen pienempänä moneen otteeseen, ja aina vaan se oli ihana. Olisi mukava nähdä se taas joskus uudestaan. Se kissabussi oli minunkin mielestäni ihana. Parhaiten mieleeni on jostain syystä jäänyt se kohta, kun mummo löytää pienen kengän oliko se nyt joltain suolta. Jos se edes oli tästä leffasta...
Oot söpö! <3
^^

niniel

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Lokakuu 19, 2003, 15:38:33 »
Juu siis aivan ihana <3(hymiö valikoimasta puuttuu sydän aijai)
Minäkin katsoin sen silloin pienenä telkkarista ja nauhallekin se tuli.
Pienenä tuijotin sitä monet kerrat ja taisi olla jopa melkein lempi leffa.
Sitten siinä tuli semmonen neljän vuoden tauko ja sinä aikana iskä nauhotti sen päälle( :x  :cry:  :evil: )luuli kaiketi ettei yli kymmen vuotiaat enää katso piirrettyjä. Se oli virhe.
Viime vuonna jotenkin kaivoin sen muistini kätköistä ja minuun iski Totoro hulluus. Lainasin sen kaveriltani ja katsoin. Se on edelleen varmaankin paras piirretty koskaan!Niin hyvin piirretty ja se musiikki!Ah...olisikohan kellään pienintäkään tietoa sen soundtrackísta?Onkohan sellaista edes tehty?Jos niin mistäköhän sen saisi?

Spoileri  Siinä on tosiaan se kasvimaa kohtaus. Tytöt saavat Totorolta puiden simeniä jotka eivät millään tahdo kasvaa. Yhtenä yönä kuitenkin Totoro ilmestyy kasvimaan luokse ja he aloittavat jonkinmoisen kasvutanssin 8) Puu kasvaa ja kasvaa mutta sitten aamulla onkin jäljellä vain taimet. Mutta nekin riittävät  Spoileri

LuMi

• Ankeuttaja
!
« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2003, 17:57:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Pippin"
Sitten tuli viikon päästä samalta tekijältä (Hayao Miyazaki) elokuva Porco Rosso (punainen sika) ja meillä se on vieläkin nauhalla.

Ih ih. Meilläkin on tuo samainen Porco Rosso videolla. :)

Minä tykkään. Tykkään oikein toen teolla! Meilläkin on se nauhalla.
Minusta se Totoro on iin söpö! Ja se Satsukin pikkusisko. :D

Ellu

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Lokakuu 22, 2003, 18:55:47 »
Aww, se on kai ensimmäinen anime jonka olen nähnyt ja rakastan sitä! :3 Kaikki ne hahmot on niin suloisia ja se japanin kielikin sopii siihen.
Olen nähnyt sen varmaan kiljoona kertaa kaverillani ja jaksan aina nauraa sille kohdalle kun se Mei ja Totoro on siellä bussipysäkillä! :3
Ne pölypallot on suloisia.
Kuinka moni muuten on nähnyt Miyazakin henkien kätkemän joka julkaistiin ihan äskettäin videolla ja DVD:llä? Se on yhtä ihana. :D

Poissa Woldfine

• High Tea
  • Vuotislainen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2004, 22:03:36 »
Sisältää spoilia.

Oi, minä rakastan tätä elokuvaa. Se on niin herkkä ja hyvin tehty. Animaationa toteutus on hyvää, sillä elokuva on jo aika vanha.

Elokuvan tekijä on selvästi halunnut korostaa lapsuuden viattomuutta, niin kuin Henkien kätkemässäkin.

Värit ovat kauniit, ja äänet hyvin tehty. Juoni on söpö, sillä lopussa kun Mei lähtee etsimään äitiään, Satsuki turvautuu Totoron apuun. Lapset tosiaan kokevat ja näkevät enemmän kuin aikuiset.

Se on niin ihana elokuva! *ihkutus* Mustapallerot on parhaita! <3

Hm, mitäpä muuta voisi sanoa, todella onnistunut piirretty ja pidän siitä todella paljon :)

Satsuki; ei, et ole, sillä Mein ääninäyttelijä on todella panostanut ja eläytynyt, enkä voi moittia hänen äänenkäyttöään mistään. (Paitsi kun Mei itkee, ääni on karmaiseva, mutta niinhän pienen lapsen itku onkin?)
This sentence is is Spanish when you are not looking.

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #8 : Huhtikuu 26, 2005, 17:56:29 »
Ei, en tietenkään nähnyt tätä topiccia, vaikka (mukamas) syynäsin koko osion läpi... *huokaus*

Tonari no Totoro :)

Sehän on Hayao Miyazakin ohjaama elokuva vuodelta 1988. Englanninkieliseltä nimeltään se on My Neighbor Totoro ja suomennettuna Näkymätön ystävä. Lisäksi se on minun lempielokuvani.

Miyazakin muita elokuvia ovat mm. Henkien Kätkemä (Sen to Chihiro no kamikakushi) ja Mononoke hime.

Totoro on yksi japanilaisen animaation ihmeistä. Siihen ei voi koskaan kyllästyä ja sen jaksaa katsoa aina uudestaan. Se on unenomaisen kaunis elokuva kahdesta pienestä tytöstä ja heidän näkymättömistä ystävistään.

Itse tutustuin Totoroon jo pienenä. Se näytettiin Ylellä joskus vuonna kivi ja miekka (se on näytetty minun tietääkseni ainakin pari kertaa ylellä joskus aikoinaan. Siitä on kuitenkin vuosia aikaa).
Nauhoitimme Totoron ja se oli ehdottomasti lempielokuvani jo pienenä. Tosin tällä erää nauha on niin huonossa kunnossa ettei sitä voi katsoa.

Totoroa ei nykyään saa enää mistään (en ole löytänyt sitä englanninkielisilläkään teksteillä... netistä sen saa kai japaniksi).
Tietysti olisi mukavaa jos Yle joskus taas näyttäisi Totoron uudestaan telkkarista. Se olisi mahtavaa.

Mutta mikä Totorossa on sitten niin ihanaa? Ainakin piirrostyyli on mahtava. Juoni on upean oivaltava ja siinä seurataan tyttöjen elämää. Juoni liikkuu tarpeeksi nopeasti ja antaa myös ajateltavaa.
Tapahtumat ovat tavallaan jotenkin niin tuttuja. Hahmot on luotu juuri tyypillisiksi lapsiksi, jotka osaavat oikeasti myös kiukutella ja olla surullisia.
Lisäksi on muita ihania hahmoja, itse Totoro, kissabussi, nokipallerot...

Musiikki on myös ihanaa. Olen ladannut netistä muutaman Totorosta tutun kappaleen ja ne ovat niin kauniita nekin.

Nipsutin

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2005, 11:29:46 »
Minä näin sen muutama vuosi sitten, kun äitini työkaverin aikuinen poika lainasi sen meille. Se oli aivan ihana leffa..mielestäni se oli kaikkein suloisin niistä kolmesta Miyazakin leffasta jotka olen nähnyt. Ihastuttava musiikki sopi loistavasti leffan tunnelmaan ja anime on aina yhtä ihanan näköistä...:)

Totoro on sanalla sanoen suloinen leffa. (se kissabussi oli hauska...:D)

labello

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Toukokuu 10, 2005, 18:31:41 »
Rakastan sitä elokuvaa. Näin sen ensimmäisen kerran tv:stä alle kouluikäisenä (eli siis ennen vuotta -97) ja olen katsonut sitä siitä asti. Yksi lempielokuvistani, vieläkin. Luojan kiitos jompikumpi vanhemmistani nauhoitti sen silloin, eli meillä on se nyt videolla, muutamasta kohdasta lähes puhki kuluneena, mutta silti.

Ja miksi rakastan sitä? Ensinnäkin, Miyazakin elokuvat ovat aivan eri luokkaa kuin vaikkapa Disneyn samaa kaavaa toistavat elokuvat. Niissä ei ole selvää kulkua, siis että juonenkäänteet eivät ole niinkään arvattavia. Tämä ei kyllä nyt koske enää Totoroa, mutta Miyazakin elokuvissa ei myöskään ole selvästi erottuvaa hyvää ja pahaa. Esimerkkinä Henkien kätkemän Kasvoton. (NYT SPOILAA) Vaikka hän syö, tai ehkä 'nielee' olisi parempi ilmaisu, ihmisiä, mikä ei varmasti ole näistä ihmisistä mukavaa, niin onko hän silti joku hullu, ihmisiä nielevä raakimus? Ei. (Spoilaus loppuu.)

Mutta takaisin asiaan. Tai mitäköhän asiaa tässä enään on. Elokuvan nähneet kyllä tietävät mitä tarkoitan kun sanon pitäväni elokuvan musiikeista, hahmoista (varsinkin kissabussi), juonesta... Vaikka Totoro onkin (aikuisille) silkka mielikuvitushahmo, elokuva on silti ihanan realistinen.

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Toukokuu 10, 2005, 21:03:26 »
Aargh, kuinka kauhean viestin olinkaan tänne tökkäissyt. Kirjoitan uudestaan...

Rakastab tätä elokuvaa. Piste. Ainut elokuva, joka saa minut itkemään ilosta ja hokemaan itsekseni "ei se voi mennä näin". En ymmärrä, miten joku on keksinyt noin ihanan juonen elokuvalle? Lisäksi tuo muistuttaa minua aina niistä pienenä kuvitelluista eläimistä, joita kukaan ei näe... ^^

En ole suomijulkaisua nähnyt, vaikka haluaisin. Tekstitin elokuvan itse viime viikolla ja poltin dvd:lle. Katsoin tänään isäni kanssa ja hänkin taisi pitää siitä....

Elokuvassa on ihania keksintöjä. Pienet mustat pallot (mitä mak-kuro Kurosukeita / susu-atareita ovatkaan), kaksi pientä ja yksi iso suloinen otus, kissabussi... Ne kaikki yhdessä normaalia arkea kuvaavaa elokuvaa ovat jotain käsittämätöntä. Tämä täytyy muutne näyttää sille maalla olevalle mummolle, joka aina valittaa siitä, että elokuvissa on liikaa väkivaltaa...

Musiikki. Elokuvassa on ihana musiikki. Se musiikki, joka soi välillä kun jotain "mystistä" tapahtuu - mustat pallot lähtevät tai puu kasvaa takapihalle on ihana. Sekin saa minut välillä itkemään, en tiedä miksi. Pystyn katsomaan sitä puun kasvattamis kohtausta uudestaan ja uudestaan monta kertaa, se vain on niin ihana. Ja loppukappale palauttaa sopivasti mieleen elokuvan juonen. Sekin saa minut itkemään. Elokuvaa ei voi kuvata millään sanalla, koska paras, mahtava ja täydellinen ovat yhdisteltynäkin liian laimea.

Minä pidän, jotkut eivät ja joidenkin mielestä elokuva on liian lapsellinen. (kuten itse ajattelin vuosi sitten nähtyäni sen ensi kerran. Mutta kun ajattelee pidemmälle tajuaa, että se on nerokas!) Mutta minä pidänm elokuvasta. Parasta mitä olen ikinä nähnyt.

Ja jokainen varmasti ajattelee, oliko Totoro vain lasten mielikuvituksen tuotetta. Minusta ei.

Olen puhunut. Ja edelleen, tämä on mielipiteeni ja jonkun muun mielipide on, että elokuva on typerä.

Muoks: Lisätäänpä vielä, etät muut Miyazakin tuotokset ovat sitä Parasta, mitä olen ikinä nähnyt :3 Totoro ylittää parhaan rajan.

willy

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Maaliskuu 10, 2006, 21:54:21 »
Totoroo! Meillä on tämä nauhalla, tuli silloin joskus todella, todella kauan sitten televisiosta, ja nauhoitettiin. Harmi vain, että kun katsoin sen taas jokunen aika sitten, oli iso osa elokuvasta jotenkin 'poistunut', että näkyy vain mustaa. Tuskin kukaan siihen päälle on nauhoittanut, pelkkää mustaa vain? Tuo harmitti tosi paljon, ja vielä kun se on yksi kivoimmista kohdista (Tytöt odottavat isäänsä bussipysäkillä, ja Totoro ilmestyy siihen). Tietääkseni Tonari no Totoroa ei saa mistään videona tai dvd:nä (Suomesta siis), jossa olisi suomenkieliset tekstitykset.

Se isoin Totoro, Chu Totoro ja Chibi Totoro ovat niin. Eäh. Suloisia. Ja Kissabussi on ihanin (: Myös nokipallerot. *jipii ihkutus!* Musiikit ovat myös hyviä. Parhain Miyazakin teos, mitä olen nähnyt (Sen to Chihiro no Kamikakushi yltää kyllä likelle). Ja pidän tuollaisesta piirrostyylistä.

Anjame

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Maaliskuu 11, 2006, 11:12:22 »
Miyazakin elokuvat ovat kyllä ihania, varsinkin tämä :)

Minulla on elokuva itselläni ja olen nähnyt sen pariin otteeseen. Rakastan elokuvan tunnelmaa, musiikkeja, tarinaa ja hahmoja. Pidän kovasti elokuvan alusta, siitä kohdasta kun he saapuvat uuteen taloonsa, ja lisäksi pidän hirveästi kohdasta jossa Satsuki ja Mei odottavat isäänsä bussipysäkillä. Elokuvan musiikit sopivat hyvin kohtiin joihin ne ovat laitettu, ja vaikka alkulaulu onkin vähän rasittava se ei elokuvaa pilaa, päinvastoin, se tuo siihen pirteyttä ja ainakin minut valmisti elokuvaa varten ^^

Nokipalleroiset, kissabussi ja itse Totoro pikkuisine kavereineen olivat hirveän suloisia (tahdon matkustaa kissabussissa, möyh~). Muista hahmoista Satsuki oli lempihahmoni, Mei oli vähän rasittava kun se huuli melkein kokoajan, mutta se on ihan ymmärrettävää :)

Eda

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Maaliskuu 11, 2006, 12:24:41 »
Minäkin omistan ja olen nähnyt leffan jo aika monta kertaa. Hayao Miyazaki on maailman paras anime leffan tekiä. Minä kunnioitan ja ihailen häntä suuresti. Näkymätön ystävä on yksi lempi elokuvani. se on niin suloinen ja Totoro ja kissabussi ovat niin parhaita. Tahtoo matkustaa kissabussilla. Näin kyseisen leffan ihan pienenä enkä muistanut siitä paljookaan, mutta onneksi ihana äitini nauhoitti sen, vaikka nyt nauha rätisee, mutta sen voi silti katsoa.

Leffa kannattaa katsoa ja siitä kanattaa nauttia. Kannattaa katsoa muitakin Miyazakin leffoja, jos piti Näkymättömästä ystävästä. Muita Miyazakin leffoja ovat mm. Porco Rosso (punaianen sika), Henkien kätkemä, Prinsessa Mononoke, Liikkuva linna ja Kiki's Delivery Service. Olen nähnyt kaikki mainitsemani elokuvat ja kaikki ovat loistavia. Leffoja on varmasti enemmän, mutta minä en ole nähnyt enempää.

Totoro on aivan ihana, kissabussi on aivan ihana, Mei on aivan ihana, Satsuki on aivan ihana, nokipallerot ovat aivan ihani ja musiikit ja kaikki tässä elokuvassa ovat aivan ihania. Rakastan leffaa yli kaiken ja toivon että kaikki japani/anime ihkuttajat katsovat kyseisen leffan Se on aivan paras ja mieletön elokuva kokemus. Ihana ei oikeastaan voi muuta sanoa, kuin yksi herkimmistä ja suloisimmista elokuvistaminkä olen koskaan nähnyt ja suosittelen sitä kaikille. Nokipallerot on parhaita.

So Fetch

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Maaliskuu 11, 2006, 22:35:15 »
Rakastan sitä.

Näin elokuvan yli kymmenen vuotta sitten, vain muutaman vuoden valmistumisen jälkeen ja olin siis todella pieni. Pidin siitä silloin jo, mutta nimeä en muistanut vuosiin. Harmitti todella, koska muistin kaikki ihanat kohdat elokuvasta, mutta en voinut metsästää sitä mistään, koska en tiennyt nimeä. Sitten ah-niin-rakastettava veljeni muisti elokuvan ja hankki sen minulle. <3 Nyt vihdoin katsoin sen tänään, yli kymmenen vuoden päästä ensimmäisestä kerrasta, ja mikäli mahdollista pidän siitä vielä enemmän.

Hayao Miyazakin leffat ovat muutenkin lähellä sydäntäni ja tällä on tunnearvoakin. Tarina on ihana, ja hahmot ihan parhaita. Mei (kuulemma) muistuttaa paljon minua pienenä (niin hyvässä kuin pahassakin) ja pidän hänestä. Totoro on juuri niin suloinen, kuin muistinkin (sekä ne pikku-Totorot :D) ja kissabussi on vieläkin ihan paras. Se oli jäänyt mieleeni erityisen hyvin. ^^

Pelkkä tämän elokuvan ajatteleminen saa minut hyvälle tuulelle, ja katsominen varsinkin. Suosittelen lämpimästi. Tosin sitä ei oikein löydy mistään DVD:nä tai VHS:nä, mutta jos löytyy niin kannattaa kyllä ostaa.

Kaikki kunnia veljelleni. <3

Edit// Kävin katsomassa elokuvan ensi-illassa, kun se nyt vihdoin saatiin leffateattereihinkin. Ensin löysin vain suomen kielisiä versioita teattereiden sivuilta, mutta olimme silti kaverini kanssa menossa katsomaan sitä, Totoro kun on tärkein elokuva minulle, ja aika lailla ystävällenikin (joka katsoi sen about kuukausi sitten pitkien suostuttelujeni jälkeen). Torstaina, eli päivää ennen ensi-iltaa löysin anygays originaalinkin version ja varasin liputkin. Kyllä originaali aina dubatun voittaa, vaikka en uskokaan, että se voisi niin huono olla, mitä jotkut pelkäävät.
Oli kuitenkin mahtava ja ihana kokemus nähdä Totoro isolta kankaalta elokuvateattereissa, pääsi ihan eri fiiliksiin kuin kotisohvalta katsoessa. Ihmetystä kyllä aiheutti, teatterissa oli ystäväni ja minun lisäkseni vain neljä ihmistä (joista jopa tunsin kolme). Eivätkö ihmiset arvosta animaatioiden aatelia, vai ajateltiinko vain että ensi-ilta olisi liian täynnä? O.o Anyway, Totoro on pienempikuinkolme. Se on suosikkini, ja tulee ehkä aina olemaankin. *painuu kuuntelemaan soundtrackia*

Haru

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Syyskuu 16, 2006, 14:53:27 »
Rakastan. Miyazaki on yksinkertaisesti nero, mutta senhän kaikki tietävät... Animen korkeinta tasoa ehdottomasti.

Näin Totoron ensimmäisen kerran silloin kun se tuli telkkarista joskus 90-luvun alussa. Olin kai viisivuotias. Isovanhempani nauhoittivat sen kasetille ja siitä lähtien sitä on katsottu aina mummolavierailujen aikana. Nauha alkaa kyllä kohta mennä huonoksi, joten dvd:n hankinta taitaa olla paikallaan...

Miyazakin elokuvissa on mukavan kotoinen ja salaperäinen tunnelma, ja ne sopivat kaiken ikäisille. Myös taide on aina ensiluokkaista. Totoro on hyvä esimerkki. Hauskinta on se, miten kummallisten hahmojen tapaaminen (totorot, kissabussi ja mustapallerot) ja tavallisen arkielämän ilot ja murheet kietoutuvat yhteen. Mukavaa, että se tulee elokuvalevitykseen, saavatpahan useammat ihmiset sen nähdä.

Cordelia

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Syyskuu 17, 2006, 19:55:56 »
Oiih! Näkymätön ystävä on niin ylisöpö elokuva!>< Äitini otti (kiitos ja kumarrus hänelle!) sen nauhalle silloin joskus kun se tuli ja monta kertaa olen sen katsonut. Rakastin sitä jo pienenä vaikken siitä mitään ymmärtänytkään (siis kielestä ja lukea kun en vielä silloin osannut). Musiikki on tosiaankin aivan ihanaa ja tykkään Miyazakin hahmoista ja tavasta piirtää. Hän osaa myös tehdä elokuviinsa taitavan juonen ja hänen elokuvansa täytyykin katsoa moneen kertaa ennen kuin ne tajuaa kunnolla ja lopultakaan ei ymmärrä kaikkea. Tästä on hyvänä esimerkkinä Henkien kätkemä (josta minä en ainakaan kaikkea ymmärrä!).

Elindar

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Syyskuu 20, 2006, 09:34:35 »
Aw. Olen tosi iloinen, että Totoro saatiin piitkän odottamisen jälkeen Suomeen leffateattereihin! Minulla ei sinänsä ole niin suurta hätää sitä katsomaan, sillä porukat (suuri kiitos heille) ottivat sen nauhalle silloin joskus vuonna -94 tai jotain sinne päin. <3
Nauha on vanha ja moneen kertaan katsottu, se leffa vain on niin tajuttoman ihana! Se on juuri sopivat lastenleffa, ja kun sitä katsoo näin vanhempana, tuntuu tosi nostalgiselta. Ja se on vielä tehty sinä vuonna kun minä synnyin. :3

Täytyy katsoa, koska kerkiän mennä katsomaan sen, mutta leffateattereissa se on kyllä ihan pakko nähdä. Ja japaninkielisenä, dubbauksia ei tueta. Ja voi sitä onnea, kun se sitten joskus tulee DVD:lle!! Olen jatkuvasti pelännyt, että tuo meidän antiikkinen VHS ottaa ja menee rikki.

Poissa Zirendaril

• Vuotiksen Virallinen Vompatti
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Murpatti
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #19 : Syyskuu 21, 2006, 17:46:39 »
Uskomattoman hieno elokuva, vaikka jääkin muiden Miyazaki-leffojen varjoon (Porco Rosso=Punainen sika, Prinsessa Mononoke, Henkien kätkemä, Liikkuva Linna, Nausicaa of the Valley of Wind). Animaation laatu on uskomattoman hyvää, kun ajatellaan, että itse leffa on tehty oliko se pari vuotta 1990 ennen vai jälkeen, en muista... Elokuvassa oli sama herkkä tunnelma kuin muissakin Miyazakin leffoissa, henkilöhahmot olivat eloisia ja aitoja (vaikken pitänytkään oikein tyttöjen vanhemmista). Totoro itse oli suloinen keksintö. Kuten joku jo mainitsikin, kissabussi oli mahtava. Pidin myöskin niistä pienistä "totoroista", jotka aina välillä katosivat.

SPOILAA

Eräs erityisen mieleenjäävä kohta oli, kun tytöt uneksivat olevansa Totoron kanssa lennolla(oliko se niin?) ja siitä, että heidän istuttamansa puu kasvoi mielettömän isoksi. Herättyään tytöt tietysti pettyivät aluksi, mutta huomatessaan pienen verson pellolla he hyppivät riemusta. (Ok, ei pitänyt selittää systemaattisesti koko kohtaa.)

Suosittelen kaikille.

miuku

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Syyskuu 24, 2006, 18:15:02 »
Oih, enää muutama päivä ja sitten Totoro onkin jo elokuvateattereissa. On tätä odotettukin. Kirottu videonauha, kun ei kestä muutamaa (sataa) katsomiskertaa... Siitä on niin pitkä aika kun viimeksi näin tämän elokuvan, etten melkein muistanut sen olemassaoloa, ennen kuin Liikkuva linna oli teattereissa. Sen kyllä muistan, että se kissabussi oli ihana ja hieman kammottava.

Jos perjantai tuntuu (sinustakin) olevan liian kaukana, pientä ensiapua on muuten http://www.totoro.fi sivulla. Kuvia ja se ihana laulu, joka soi minulla nytkin taustalla. Se vain saa hyvälle tuulelle.

Abbie

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Syyskuu 27, 2006, 17:54:26 »
Pidän paljon Miyazakin elokuvista, mutta Totoroa en ole koskaan nähnyt. Haluaisin ja ehtisin kyllä sen mennä katsomaan elokuvateattereihin, mutta en oikeastaan tahdo (aika ristiriitaista, eikö?). En nimittäin pidä suomkielisistä duppauksista. Japanin kieli kunniaan! Eli pitää kai katsoa se sitten kun se ilmestyy DVD:lle (jos ilmestyy, toivottavasti ilmestyy), koska niissähän on aina valintana myös japanin kieli, suomen kielisellä tekstityksellä. Olen kuullut paljon Totorosta ja kaikki ovat kehuneet sitä. Oi, miksi se on pitänyt dupata suomenkieliseksi? Vaikka tiedänhän minä, että se on lastenelokuva ja useat lapset menevät katsomaan sitä elokuviin, eivätkä osaa lukea, mutta kuitenkin. Eikö voitaisi järjestää muutama näytös alkuperäiskiellellä+suomenkielisillä tekstityksillä?

Paikalla Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #22 : Lokakuu 01, 2006, 23:11:06 »
Miyazakin elokuvista olen nähnyt aiemmin vain Liikkuvan linnan. Veljeni ja kaverini ovat kovasti kehuneet Henkien kätkemää ja noita muita. Liikkuvan linnan käytyäni katsomassa elokuvissa japaniksi kyttäilen nyt tätä Totorojuttuakin japaniksi. Tuskin Kotkaan tulee - Joensuussa voisi olla toivoakin - ehkä.

Nythän tuon nimi on suomeksi Naapurini Totoro eikä Näkymätön ystävä. Kumpi sitten lieneekään lähempänä alkuperäistä nimeä, minä kun en japania pahemmin osaa. Liikkuvan linnankin nimi tosin on japaniksi joku Hauru sitä ja tätä. Luulin ennen tähän ketjuun eksymistä, että olisi uusi elokuva kyseessä, mutta sitten pikaisen nettisurffaamisen jälkeen ilmenikin, että vanhahan se Totoro on. Jännä, että se nyt yhtäkkiä tulee elokuviin. DVD:n ymmärtäisin, kun niitä tehdään vaikka kuinka, mutta että elokuviin.

Tosin tuo Totoro-hahmo oli sen verran tutun näköinen, että varmaan joskus hamassa muinaisuudessa olen törmännyt Totoro-leluun tai jotain. Jännittävää.
What would The Doctor do?

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #23 : Lokakuu 06, 2006, 20:01:47 »
Kävin itse katsomassa Totoron, ja pidin siitä todella.
Rakastan elokuvia, jotka ovat totuudenmukaisesti tehty. No tietysti kissabussi, Totoro jne. ovat satua (vai ovatko sittenkään?), mutta tarina muuten oli hyvinkin todellisen tuntuinen. Kosketti, ainakin minua.

Olen nähnyt muut Miyazakin elokuvat, mutta Totoro on niistä ehdottomasti paras. Japaninkielinen versio olisi tietysti ollut mukavampi, mutta kyllä tuo suomenkielinenkin oli hyvä.

Mielestäni tuo nimi on Naapurini Totoro, ihan japanista käännettynä, eikä Näkymätön ystävä. Englanniksi nimi on My neighbour Totoro.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Havina

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Lokakuu 15, 2006, 11:37:41 »
Ensimmäisen kerran näin Näkymättömän ystävän pienenä kun se oli TV;stä nauhoitettuna.
Näin Totoron vuosi sitten uudestaan ja kaikki tuli mieleen kaikki lapsuus ja se tuntui ihanalta.

Elokuva on varsinainen unelma! Se on elokuva joka vetää mukaan ja vetää esiin synkimmänkin ihmisen sisällä olevan lapsen. Elokuvan äänimaailma, itse maailma, hahmot ne ovat niin täydellisiä. Jälki on unohtumaton ja tämähän on mestariteos! Miyazakin elokuvista on siis tämä. Miyazakin muut elokuvatkin ovat erittäin mahtavia. Totoro saa minut nauramaan, että itkemään ja ymmärtämään kuinka tärkeä elämä on. Elokuva on eräänlainen tunteiden purkaus johon on pakattu arkielämän onneen liittyvät asiat kuin murheet yhdessä, kuten Haru jo mainitsikin.  

Kappaleet olivat suloisia ja oikeasti tulee hyvä mieli kun niitä kuuntelee elokuvan yhteydessä.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Lainaus
Olenko muuten ainoa, jonka mielestä Mein ääninäyttelijä tekee uskomattoman aitoa ja hyvää työtä?

Et ole ainoa onneksi, minäkin olen todellakin samaa mieltä! Ääninäyttelijä on oikeasti panostanut työhönsä. Hänen äänensä elokuvassa on erittäin upea ja en ole kohdannut oikein missään näin hyvin panostautunutta ääninäyttelijää kuin tässä elokuvassa. En sano, että muut ääninäyttelijät ovat huonoja.

//Eleanír korjasi spoilerin
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2007, 09:54:03 kirjoittanut Eleanír »