Kirjoittaja Aihe: Juha Tapio  (Luettu 3365 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa tuulilukko

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • My gift of silence
Juha Tapio
« : Syyskuu 10, 2003, 16:52:45 »
Ajattelin, että olisi mukavaa tehdä tästäkin topiikki tänne, ja kun etsimälläkään ei löytynyt, edes gospelartisteista kertovaa topiikkia, niin tein oman.

Eli siis.
Mitä mieltä olet Juhasta ja uudesta levystä 'Mitä silmät ei nää'?
Entä yleensäkin kappaleista? Oletko kuullut kahta aikaisempaa levyä? Jos olet niin mikä on suhtautumisesi tähän uuteen levyyn ja sen 'uuteen' sanamaailmaan? Oletko ollut keikalla joskus? Mitä pidit? jne. vapaavalintaisia kysymyksiä itsellesi :)

Minä tutustuin Juha Tapioon vuonna 2000 kun kävin oman rippileirini SLEY:llä Ohtakarissa. Samana vuonna Evankeliumijuhlilla kuulin/näin Juha Tapion esiintyvän ensikerran. Omistan kaikki Juhan levyt (Tuulen valtakuknta, Tästä kaikesta ja Mitä silmät ei nää) ja pidän jokaisesta levystä paljon. Jokaisella on oma huippukohtansa. Erityisesti koskettaneet kappaleet ovat Väsyneet maan, Minä jään, Kuiskaus, Luonasi vaan, Vierekkäin ja Luotettava.

Olen huomannut, ettei Juhaan ikinä kyllästy. Jokaisella kuuntelukerralla (vaikka se olisi 102.) kappaleet tuntee omikseen eri tavalla. Ne itkettävät, naurattavat ja saavat olon iloiseksi tai turvalliseksi. Juha on muutenkin ihan mukava heppu, ja bändin kanssa keikalla ollessaan on mukava katsoa kuinka Juha, Miika (Colliander) ja Jaakko (Kämäräinen) pitävät hauskaa :)

Uudesta levystä sen verran, että vaikka se on sanallisesti erilainen kuin vanhemmat niin minun korviini ei kuulosta siltä että Juha olisi jättänyt gospelia. Levy on edelleen taattua Tapion gospelia, mutta eri muodossa kuin edelliset. Sanat ovat maanläheisempiä ja omalla tavallaan koskettavampia koska niille löytää yhä enemmän yhtenemiskohtia omaan elämään.

Eli keskustelua kehiin rakkaat ihmiset, te olette varmasti kuulleet Juhaa ja muodostaneet hänestä oman mielipiteenne :)
Breathe in, who knows how long this will last..

Poissa mimmu

• Vuotislainen
Juha Tapio
« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2003, 17:13:39 »
Tutustuin Juha Tapioon jo muutama vuosi sitten. Siitä asti se on pyörinyt levylautasellani, vaihtelevaan tahtiin. Pidän kyllä, en ehkä olen niin hysteerisesti fanittava kuuntelia kuin moni ystäväni mutta kuuntelen kuitenkin. Vaikka Terapia ja Rain hakkaa Juhiksen mennen tullen, mutta toisaalta se riippuu niin paljon mieli alasta.

Olen kuunnellut kahta aikaisempaakin levyä ja omistankin ne. Niiden sanotukset ja sanoma on paljon selvemmin kuin tämän uusimman. Nyt se Gospel ja Evankeliumi pitää lukea rivien välistä. Mutta kyllä se sieltä ihan selkeesti löytyy kun vähän miettii, ei siinä mitään. Ja vaikka monetkaan ei tajua kuulemaansaa, on tosi hyvä että Gospelia soitetaankin nyt radioissa ja näin. Mutta tämä uusin levy on todella paljon kaupallisempi. Mutta en tiedä onko se sitten huono juttu. Tykkään kyllä senkin biiseistä, kaikesta huolimatta.

Ekalla Juhiksen keikalla kävin kaks vuotta sitten marraskuussa kalajoella. Siitä lähtien olen vähän väli nimeen törmännyt. Viimeksi Ristirockissa Tampereella 23.8. Pidän paljon enemmän livestä kuin levyistä. En tiedä mutta niissä jotenkin on enemmän mukana. Ja Gospel tapahtumissa yleensäkkin on se hyvä puoli ettei siellä ole yhtään humalassa olevaa, ei tarvi pelätä niitäkään, ja meininki on muutenkin paljon parempi, "taivaallinen" etten sanoisi:P
Everything in this room is eatable. Even I'm eatable.
But that is called cannibalism, my dear children, and is in fact frowned upon in most societies.

Hito Tamashii

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2003, 22:11:24 »
Iik. Söpö, liiankin söpö.

Laulut eivät ole mitenkään erityisen hyviä. Mitäs silmät ei nää kappalen sanat ovat vähän kummaliset, mutta muuten ihan jees kappaleita.

Ukkosta ja ullakolla.
Hmm.. En ole itse kiintynyt kappaleeseen, mutta issee on aivan hulluna siihen. Aina pitää laittaa stereot täysiä, kun tämä kappale tulee radiosta. Outo. :b

annii

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2003, 11:37:32 »
Hmm, en tiennytkään ko. artistin gospel-taustasta. Mielenkiintoista.

Minun ei ehkä kannattaisi lähteä kertomaan mielipiteitäni artistista, jolta  olen kuullut vain muutaman kappaleen, mutta teen sen kuitenkin. Tämä on vastoin periaatteitani, olkaa hyvät ja lynkatkaa minut aamunkoitteessa, saunan takana on tungosta, mutta sekaan mahtuu.

Ensinnäkään, en voi mitenkään suhtautua vakavasti artistiin, jonka taiteilijanimi on Juha Tapio. Löytyköön syntymätodistuksesta tahi ei. No, se ei sinänsä ole syy arvostella ketään, kunhan mainitsin.

Toivon todellakin, että herra Tapio on tehnyt pahemman laatuisen virhearvioinnin, ja valinnut ensimmäiseksi singlekappaleeksi korneimman ja huonoimman levynsä raidoista. Pelkään vain, ettei kukaan sortuisi tähän.

"Mitä silmät ei nää" -kappale ärsyttää minua jo pelkällä nimellään. Suomen kieliopin mukaan se menisi "Mitä silmät eivät nää". Toisekseen sävellyksessä ei ole mitään uutta, se on yksitoikkoinen ja äärimmäisen tavallinen. Eniten ärsyttää kuitenkin kertosäe "Mitä silmät ei nää, sen sydän ymmärtää." Kertokaa minulle, mitä järkeä tässä on? (Gospel-tausta kyllä antaa jotakin viitteitä aihepiiristä, mutta...) Ilmeisesti sanoittaja on hurmaantunut täysin keksittyään hienosti rimmaavat sanat, ja unohtanut täysin tarkistaa tekstinsä järkevyyden ja johdonmukaisuuden. Älkääkä tulko väittämään, etten ole kuunnellut kappaleen koko sanoitusta, kylläpäs olen. Enkä silti tajua.

Anteeksi kaikille tästä. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut loukata ketään. Lisäksi näin vähäisellä kuuntelun perusteella tehty arviointi on luultavasti täysin suosta. Olen myös valmis muuttamaan mielipidettäni, jos katson sen aiheelliseksi kuultuani lisää musiikkia ko. artistilta.

Poissa tuulilukko

• Vuotislainen
  • My gift of silence
Juha Tapio
« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2003, 12:20:51 »
En aio lynkata annia saunan takana, vaikka se arvosteleekin vain yhden kappaleen perusteella. *hym*

Ja minun mielestäni 'Mitä silmät ei nää' ei ole lähelläkään koko albumin parasta antia. Ja taas kertosäe on minulle aika selvä, mutta saattanee johtua siitä että tiedän Juhan gospeltaustan, enkä osaa ajatella sitä muun kuin gospelin pohjalta. Toisaalta taas säkeistön sanoitukset, eivät oikein ole minun mieleeni. Tämä siitä kappaleesta.

Fire Green, onhan se _ihan_ söpö. Mutta odotas kun näet Collianderin tai Kämäräisen. Siinä on minullakin vaikeuksia keskittyä pelkkään musiikkiin ja sanoman kuuntelemiseen ;)

Ja niin, jos joku asuu tässä Kaustisen lähimaastossa, niin Juha Tapio on trion kanssa keskiviikkona 17.9 Kaustisen yläasteen salissa klo 18.00 ja minusta olisi mukava jos sinne tulisi paljon väkeä, eikä taida edes maksaa mitään.. En ole aivan varma, mutta ei ainakaan paljoa.

Poissa shazzy

• Vuotislainen
Juha Tapio
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2003, 18:17:47 »
Musta on hienoa, että Gospelartisteistakin voi tulla tunnettuja koko musiikkikansalle, kuten esim. Amy Grant ja nykyisin nyt siis Juha Tapio. Juhalla on muutamia todella hyviä kappaleita, mutta en kuitenkaan lukisi häntä lempiartistiksini. Moni kappale mun mielestää muistuttaa aivan liikaa toisiaan, olisi kivaa, jos hän löytäisi kappaleihinsa jotain uutta. En tosin ole vielä ehtinyt kuunnella uusinta levyä kokonaan, joten en tiedä mihin suuntaan hänen musiikkinsa on menossa. Kappaleet ovat kuitenkin kohtuullisen hyviä ja niissä on sanomaa.
P.S. Täytyy varmaan tehdä muistakin Gospelbändeistä topicit...

Menegrothwen

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2003, 02:38:33 »
Oiih, Juha Tapsa! Tyypillistä että löysin tämän tähän aikaan yöstä, nyt on pakko kirjoittaa jotakin vaikka senat menevät jo sakaisin ja ajatukset eivät pysy koossa. :p

Juha Tapio on minulle kohtalaisen uusi tuttavuus. Kuulin sitä ensimmäisen kerran joskus vuosi, pari sitten, mutta aloin todella kuunnella sitä vasta muutama viikko sitten. Riparilla isosena ollessani ihastuin Luotettavaan ja Kuiskaukseen, ja myönnetään: minulla on nyt koneella ladattuna kokonaiset 10 kappaletta. :p Tarkoitus on cd:tkin ostaa kunhan näen niitä jossain, gospel-levyjä kun ei yleensä heti ensimmäisenä levyhyllyltä löydy, niitä pitää etsiä(ja lisäksi kun asuu korvessa ei joka viikko mitään levyhyllyjä näekään...). Tai no voisihan sen netistäkin tilata. (Itseasiassa suurin ongelma taitaa olla se, että minulle ei ole rahaa... :p)

Näiden perusteella mitä olen nyt kuullut, Tästä kaikesta on suosikkilevyni. Tuulen Valtakunnasta juuri mitään nyt ei ole löytynytkään, joten en siitä ihan varma vielä ole. 'Mitä silmät ei nää' on ihan keskiverto kappale, mutta minua rasittaa lähinnä se miksi se on tullut niin julkisuuteen ja suosituksi vaikka Juha Tapiolla on niitä vielä parempiakin kappaleita. Ja sen kappaleen perusteella en todellakaan ole Juha Tapiota alkanut fanittaa, sattumalta vain tuli sitä aikaisempaa levyä kuunneltua samoihin aikoihin kun "Tapsa aloitti maailmanvalloituksen". :p (Juu juu, olen väsynyt, siksi horisen mitä sattuu.)

Pidän Juha Tapion kappaleissa eniten siitä herkkyydestä. Niissä sanoissa ja musiikissa on jotenkin niin hauraan kaunis tunnelma. Niistä tulee juuri sellainen lämmin ja lupsakka tunnelma. (Ihana sana tuo lupsakka. Kjih.) Ne kappaleet jotenkin rohkaisevat ja saavat hymyn huulille ja joskus kyyneleen silmäkulmaan.

Ja nytkin taustalla soi Juha Tapion Kuiskaus. Voih, kun tätä kuuntelee, tulee mieleen muutama ihminen joita haluaisin halata, ja joiden kanssa haluaisin tätä kuunnella. Voi hyvänen aika. Tämä on muuten ihana. :')

Sarvihaara

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2003, 09:32:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Menegrothwen"
Tarkoitus on cd:tkin ostaa kunhan näen niitä jossain, gospel-levyjä kun ei yleensä heti ensimmäisenä levyhyllyltä löydy, niitä pitää etsiä(ja lisäksi kun asuu korvessa ei joka viikko mitään levyhyllyjä näekään...).

Tämä uusin levy on varmaan aika helppo löytää, kun sitä on viime aikoina niin paljon mainostettukin.

Poissa tuulilukko

• Vuotislainen
  • My gift of silence
Juha Tapio
« Vastaus #8 : Syyskuu 16, 2003, 16:58:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Menegrothwen"

Ja nytkin taustalla soi Juha Tapion Kuiskaus. Voih, kun tätä kuuntelee, tulee mieleen muutama ihminen joita haluaisin halata, ja joiden kanssa haluaisin tätä kuunnella. Voi hyvänen aika. Tämä on muuten ihana. :')

Ei tieni mun oo voittojen, oot nähnytkin sen,
Sinä ymmärrät parhaiten
Miten arkana taas etees jään, vain hengittämään,
ja sä kuiskaat, et mee mihinkään.

Ei muuta kuin tää ystävyys, kun sateinen syys,
mun sydämeen jää asumaan.
Mihin muuhunkaan toivoni saan, kuin Lunastajaan,
jota voita ei kuolemakaan.

En nostaa voi katsettakaan, kun voima tän maan,
mua puoleensa niin hamuaa.
Kun pyyteisiin turhiin mä uuvun, sun luosesi tuun,
Jeesus, sun luoksesi tuun.

Avun mä luonasi saan, ja avuttomaan,
ristiltä voimaa virtaa.
Sun uhrisi uskon, siks luotan, haavojas saata,
Sinä köyhältä et piilottaa.

Niinpä syliisi taas painan pään
Ja niinpä mä syliisi jään
Ja luotan ettet käännä selkää

Ei tieni mun oo voittojen, oot nähnytkin sen, Sinä ymmärrät parhaiten
Miten arkana taas etees jään, vain hengittämään,
ja sä kuiskaat, et mee mihinkään.
[/size]

*sigh*

Mutta minäpä näen Juhan huomenna :)) Ihmisellä on pienet ilot.

Lonely Dúnedain

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2003, 17:12:17 »
Siis paha sanoa, kun en oo kuullu kun sen uusimman laulun, mutta emmä siitä pahemmin pitänyt. Hyvä kaveri tykkää siitä, joten kaveriporukassa käydän keskustelua siitä, kumpi on paremman näköinen, Petri Munck (miten se kirjotetaan?) vaiko Juha Tapio. Mä päädyn Juha Tapioon (sori kaikille Petri-faneille). Eli älkää ottako stressiä mun sanoista, kun en ole mikään asiantuntija.

Poissa Lae

• Dream
  • Henkihörhö
  • I'm supposed to be writing right now.
    • Kahvimuki.net
Juha Tapio
« Vastaus #10 : Syyskuu 25, 2003, 19:12:22 »
Kuulun niihin, jotka tutustuivat Juha Tapioon jo ennenkuin kyseiseltä mieheltä oli ilmestynyt ainuttakaan levyä. Tämä tapahtui Kokkolassa Elbailuissa vuonna kuppi, jolloin hän oli esiintymässä siellä. Tykästyin kovastikin miehen laulamiin muutamaan kappaleisiin ja täytin kaavakkeen, jolla sai tilata joskus hamassa tulevaisuudessa ilmestyvän levyn.

Ja niin se sitten saapui. Tuulesta tuulen perään levyllä laulettiin, mutta pidin siitä kyllä. Ja olihan levyn nimikin jo sellainen, että tuulesta laualminen oli hyvin perusteltua. Sanat olivat.. no ihan kivoja :) Juha Tapio ei koskaan päässyt suuriksi suosikeikseni, mutta tietyssä mielialassa se oli juuri oikeaa kuunneltavaa.

Minulla kesti jonkin aikaa tajuta, että tämä radioissa soiva Juha Tapio on sama kuin tämä tuulesta laulava Juha Tapio... Oletin nimen olevan vain sattumalta sama tai että muistan nimen väärin ja olin siksi pitkään siinä luulossa, että kyseessä on kaksi eri henkilöä...

Hym. Kaikkea.
Imagine life is just a dream. | ++ | IRCnet #Soinyt | Addiktiovälitys

Jeney

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #11 : Syyskuu 26, 2003, 15:31:28 »
hyi. Minä en tykkää. Ja en varsinkaan tänään..
olen menossa tänään kirkkoon jossa esiintyy Juha Tapio.
(pakko että saan leiman riparipassiin hihii. on jäänyt vähän myöhäksi..)

Minä en tiedä miksi mutta kappale: Mitä silmät ei nää.. on aika hmmm.. hirveä :)

catfish

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #12 : Syyskuu 28, 2003, 11:42:52 »
Tutustuin Juha Tapioon kaksi vuotta sitten, muistaakseni Maata Näkyvissä -festareilla. Ei erityisemmin "iskenyt", mutta olen ajan kuluessa oppinut tykkäämään. Juha laulaa jotenkin ihmisläheisesti ja kristillinen sanoma on ainakin kahdella aikaisemmalla levyllä vahvasti esillä. Uusimmalta levyltä sitä saa etsiä, mutta kyllä se siellä on, taitavasti "piilotettuna".

Toisaalta tykkään Mitä silmät ei nää -albumista, ja toisaalta taas en.  On hienoa, että radiossa soi nykyään myös gospelia, mutta osa Juhan laulujen taianomaisuudesta on kadonnut yhdessä evankeliumin kanssa. Mutta, joka tapauksessa kuuntelen sitä mielelläni. Valitettavasti 'Mitä silmät ei nää'-biisi on jo alkanut kulua loppuun, kun se tulee nykyään joka paikasta. Hyväänkin kyllästyy, jos sitä kuulee liikaa.

Joku sanoi tykkäävänsä Juhan biisien herkkyydestä, olisin itse voinut sanoa aivan saman! Jotenkin niiden rauhallisuus ja tyyneys saa hyvälle mielelle, väkisinkin rupeaa hymyilyttämään.

Ptolemaios

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #13 : Lokakuu 12, 2003, 00:01:10 »
Kuuntelin Juha Tapiota ensimmäistä kertaa joskus vuosi sitten. En ole ikinä erityisesti pitänyt suomalaisista mieslaulajista yleensäkään, eikä gospelkaan niin erityisemmin ole iskenyt. Juha Tapiolla on kuitenkin todella hyvä ääni ja sävelpuhtaus, ja kappaleistakin löytyy iskua. Kävin myös kerran keikalla ja tunnelma oli hyvä.

Nyt kun uusi levy julkaistiin ja Tapio on yllättäen yleX:n top-40 listalla, tuli vähän hölmö olo. Varsinkin, kun sitä sanomaa uudelta levyltä piti juuri rivien välistä etsiä. Tuskin läheskään kaikki uuden levyn ostajista edes tietävät, että kyseessä on gospellaulaja. Herää siis väkisinkin ajatus, että olisiko uusi levy näin suosittu jos sanat olisivat ns. "suoremmin" kristilliset?

Mutta eipä tässä nyt sinäänsä mitään, hyvä kun tällaisetkin artistit menestyvät. Juha Tapion ansiosta olen itsekin alkanut vähän laajemmin kuunnella gospelia.

siunattu

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #14 : Lokakuu 16, 2003, 15:23:41 »
Minä en oikein tiedä mitä mieltä olla.
Tämä musiikki on minusta aikalailla normaalia, jos vertaa Suomen tämän hetkisiin mies poplaulajiin. Äänessä ei ole omaperäisyyttä, eikä liioin sanoissa. Miksi tämä sitten jollakin hassulla tavalla iskee minuun? Ehkä siksi, että minä olen nykyhetkessä rasittavan paljon mukana.

Kuulin kaiketi ensimmäisen kerran radiossa, luulisin, että ”Mitä silmät ei nää”- kappaleen. Sitten pikku hiljaa kuulin jotain muista, ja tulivat tutuiksi.
Yksi syy siihen, että tämä nimi pisti minua silmään, oli kai siinä, että oli paria päivää aikaisemmin kuullut kyseisen henkilön gospelmusiikkia.

Toivon todella, että tämä suosio jatkuu kauemminkin kuin nämä pari kuukautta, ja että tulisi lisää, mutta kun en minä tiedä edes omista ajatuksista. Ne on ihan kivoja ne kappaleet, ja tietenkin ihan kiva kun Juha Tapio on täältä läheltä kotoisin.  (:

Ossian

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #15 : Lokakuu 16, 2003, 15:52:33 »
Olen nyt muutamia kuukausia ollut kovempi Juha Tapio fani ku koskaan, sillä näin Juhan Tikkurilan kirkossa trion kaa gosbel keikalla. Sen jälkeen se tuli vielä juttelee meidän kaa ja on ihan huippu.
Meinasin tossa eilen hypätä kattoon kun sain viestiä siltä ja myöntävän vastauksen, Juha Tapio tulee vierailemaan juontamaani radio-ohjelmaan !
Jeee....Mä en ees tiedä miten osaan puhua, tai todennäkösesti puhun niin paljoo ettei muille riitä aikaa. Hih.
Mutta kaikki ketä kiinnostaa kuunnella niin www.freeyourmind.fi ja sieltä Radio Punahattu pe 24.10. klo. 17-18. Ohjelma on Kahden tulen välissä ja vieraana tosiaan Juha Tapio.
Ja kyllä, pidän miehen "radiopoppi" ja gosbel tuotannosta, molemmissa omia huippujaan. Lempparit ehdottomasti Ukkosta ja ullakolla ja Luotettava.

Poissa JSilvanus

• Teologi
  • Vuotislainen
Juha Tapio
« Vastaus #16 : Lokakuu 26, 2003, 21:55:39 »
Kuulin ensimmäisen kerran Juha Tapion musiikkia kun isoseni Anna-Elina soitti Väsyneet maan vuonna 2000 suomalais-saksalaisella riparilla Iso-Melasella (Paltamon seurakunnassa). Hän soitti sen ensimmäisen kerran iltahartaudessa, jossa (muistaakseni) isoset kertoivat omasta uskostaan.

Leirin viimeisenä iltana kirjoitettiin muitten selässä oleviin lappuihin kommentteja ja terveisiä. Olen aina kuunnellut musiikkia vähän ihmeellisellä tavalla - play & play & play, eli kuuntelen yhtä biisiä tai CD:tä pitkään. Aika ilkeä ihminen kun muutenkin olen, kävin laittamassa juuri tuon Juha Tapion biisin soimaan. Kerta toisensa jälkeen. Siitä tuli ehkä - ainakin minulle - jonkinlainen epävirallinen riparibiisi.

Ostin myöhemmin Tuulten valtakunnan ja Tästä kaikesta -levyt. Tuulen valtakunta oli ehkä mielestäni hiljaista gospelia, hyvin kitaravetoista, ja pidin siitä. Tästä kaikesta siirtyi yhä enemmän "popin" linjalle, pidin siitäkin aika paljon. Juha Tapion sanoitukset ovat toisesta levystä lähtien (ja myöskin pitkälti ensimmäisessä) olleet suurimmassa osassa biisejä hyvinkin... monimerkityksellisiä. Eräs tuttavani sanoikin, että eihän JT mitään gospelia ole ja itsekin tunnustan, että monet kappaleet voi käsittää täysin rakkauslauluina.

Gospel-musiikkia on hyvin vaikea määritellä. Esittäisinkin jatkokysymyksen: Mikä tekee musiikista gospelia? Minulla ei ole aivan selvää mielikuvaa siitä, mutta laulajan tarkoituksella on mielestäni paljon tekemistä sen kanssa. Jotkut gospel-lauluthan ovat hyvinkin (näennäisesti) Jumala-vastaisia, mutta ne silti luokitellaan gospeliksi sanoittajan ajatteleman tarkoituksen perusteella.

Juhan sanoitusten monimerkityksellisyys on osa biisien "hyvyyttä". Osaltaan juuri se tekee niistä biiseistä niin hyviä. Ja kyllä, luokittelen JT:n musiikin yhä - siitäkin huolimatta, että se lähentelee soinnullisesti että sanoituksellisesti valtavirtapoppimusiikkia - gospelmusiikiksi.

Uusi levy on paha pala. Nimikappaleeseen olen aikoja sitten kyllästynyt, enkä ole kuunnellutkaan sitä vähään aikaan. Ehkäpä kuuntelen sen kohtapuoliin, jos se vaikka tuntuisi uudelta. Mielestäni uuden levyn paras kappale on Haaveilija. Eräs kaveri sanoi, että moni (entinen?) fani, joka varsinkin keskittyy JT:n gospelpuoleen, löytää odottamansa vasta viimeisestä pariminuuttisesta kappaleesta. Minä en saa jostakin syystä tuosta kappaleesta kiinni, en tiedä miksi. Jotenkin, en tiedä, tuntuu - ainakin tällä hetkellä - että levy on liian paljon julkaisijaa miellyttämään tehty, "valtaavirtaa nuoleskelemaan". Mutta kyllä Juha näyttää yhä uskon pitävän musiikissaan. Lapselle elämä -konsertissa hänellä oli risti kaulassa. Bongasin sen, vaikka se olikin aika pieni ja suurimman osan aikaa piilossa.

Usko ei ole koko ajan ilosanoman julistamista. Myös uskovaisen pitää elää ja saada leipänsä. "Teidän tulee elää maailmassa, mutta ei maailmasta", tai jotain tuon tapaista sanotaan Raamatussakin. Myös kristittyjen maailmaan kuuluu kuolema, lapsuus, kasvaminen ja muut, joista JT laulaa (esim. Ukkosta ja ullakolla).

On hyvä, että gospelmusiikkia tuodaan yleisön tietoisuuteen. Minusta tällä hetkellä ei ole kyse siitä, että Juha muuttaisi musiikkiaan suomipopiksi, vaan nimenomaan siitä, että hän on sanoituksia ehkä hiukan ns. valtavirtaisemmaksi muutettuaan saanut suuren yleisön kiinnostumaan gospelmusiikista. Toivottavasti monimerkityksisten sanojen takana oleva sanoma nähdään myös. Ja olen kuullut, että hän pitää sanomansa esillä keikoillaan. Mahtavaa!

Vaikka kolmas levy ei tosiaan minuun täysillä uponnutkaan, odotan neljättä levyä. Musiikkinsa on kuitenkin ihan kuunneltavaa ja suurimmaksi osakseen pidän siitä.

Lils

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #17 : Toukokuu 21, 2004, 16:19:09 »
Juha Tapion musiikki on kaunista ja herkkää.

Tutustuin pari vuotta sitten tähän musiikkiin eräillä kirkon nuorisopäivillä, joilla Juha Tapio esiintyi. Aiemmin en ollut kovinkaan perustanut kuulemastani kappaleesta "Mitä silmät ei nää".  Kuitenkin noilla nuorisopäivillä ihastuin täysin! Tunnelma keikalla oli aivan mahtava.. Kappaleet olivat aivan ihania. Erityisesti mieleen jäi "Poika".

Vuosien mittaan Juha Tapion musiikki on tullut minulle entistä tärkeämmäksi.. Esimerkiksi viime kesänä kuuntelimme riparilla, jolla olin isosena paljon Juha Tapiota ja nyt näihin kappaleisin liittyy vielä enemmän ihania muistoja. Herkät kappaleet sopii hyvin juuri muisteluun ja tunnelmointiin.

En osaa sanoa yhtä suosikkia. On niin monta suosikkikappaletta! Esim. "Vierekkäin", "Ukkosta ja ullakolla", "Luotettava" ja "Ohikiitävää".

Vätte

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #18 : Elokuu 13, 2005, 12:32:10 »
Juha Tapio on tällä hetkellä melkein ainoa artisti, jonka olen itse löytänyt, enkä jonkun kaverin avulla. Heti, kun kuulin Juhan kappaleita radiosta  innostuin kovasti ja yritin hamstrata sen levyjä kirjastosta. Huomasin "ihmeekseni", ettei Mitä silmät ei nää olekaan hänen ainoa levynsä, mutta en kyllä oikein pitänyt vanhemmista. Toisin sanoen pidän todella kovasti Mitä silmät ei nää -levystä ja haluaisin löytää uusimman Ohikiitävää -levynkin ,koska nimikappale on ainakin loistava.
 Ainoa huono puoli on Juhan kappaleissa se, että ne toistavat itseään, ovat musiikillisesti samankaltaisia. Sanojen takia niitä silti on vain pakko kuunnella ja sitten niihin kyllästyy.
 Olen ollut kerran Juha Tapion keikalla ja fiilis oli mahtava.

Kappaleet, joista eniten pidän ovat: Ohikiitävää ja Ukkosta ja ullakolla.
Niissä on ihana tunnelma.

Newra

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #19 : Elokuu 13, 2005, 16:45:43 »
Minä olen kuunnellut Juha Tapiota muutaman vuoden sivusta - kaksi siskoa ovat faneja ja niin sitä on tullyt kuunneltua. Ja pidän, tykkään hirveästi miehen äänestä. Ja herkkyydestä, kyllä ^^
Ja Mitä silmät ei enää -biisin kielioppivirheestä - joku taisi joskus sanoa että lauluissa voivat sanat olla melkein miten vain; onhan useissa englanninkielisissä lauluissa viljelty kaksoiskieltoa ja muita kieliopin vastaisia muotoja.
Muutaman kerran olen nähnyt livenä, sekä bändin että trion, ja pidin - tosin viimeisellä keikalla minusta yleisö olisi saanut osallistua enemmän. En ymmärrä sitä, etteikö muka kirkossa saisi taputtaa biisin mukana. Menee yli ymmärrykseni.

Muttamutta. Takaisiin asiaan. Lempibiisini on Haaveilija. Lyriikat ovat yksinkertaisesti niin kauniit, ja kyseiseen biisiin liittyy paljon muistoja ^_^

Ja jään odottamaan sitä riparibiisi-levyä, Tilkkutäkkikö oli nimeltään :)

Poissa mannaryyni

• Pylpyrä
  • Vuotislainen
    • Oma kirja.
Juha Tapio
« Vastaus #20 : Joulukuu 27, 2005, 16:21:07 »
Juha Tapio. Fani ilmoittautuu. Sillä miehellä on ihana ääni ja biiseissä ihanat sanat, eikä muutenkaan mies ole pahan näköinen. Kerrassaan ihana.
Minusta tuli Juha Tapion ihailija vasta vähän sen jälkeen, kun Mitä silmät ei nää oli alkanut soida radiossa. JT tuli keikalle tänne ja minä raahauduin paikalle, koska se kuului ripari-juttuihin. Ennen keikkaa muistin haukkua kaikille kavereilleni miten *sensuroitu* kamalaa oli sinne mennä, JT kun oli ihan *sensuroitu*.
Keikalla istuessani sitten totesin että hetkinen. Tämä mies osaa laulaa. Hänellä on jotain sanottavaa.
Hänellä on ihana ääni ja jotenkin rauhoittava vaikutus (silloin en ollut onnellinen). Keikan jälkeen löysin itseni nimmarijonosta ja ovelta käännyin takaisin. "Isä, onko sulla rahaa. Mä haluan ostaa tuon levyn..." Isällä oli rahaa ja kotimatkan istuin levy sylissäni miettien jotain...
Keikalle pääsin seuraavan kerran Herättäjäjuhlilla Ylivieskaan (ja silloin juttelin ensimmäisen kerran JTn kanssa) ja sieltä tarttui mukaan JT:n vanhempi levy ja seuraavalta keikalta kaikkein vanhin levy. Seuraavalla kerralla JT jo muisti nimeni, kun kävin paidan ostamassa.
Aina kun on hieman huonompi olo ja ikävä, JT auttaa. Oli levy mikä tahansa, biisi mikä tahansa.
Paljon on puhuttu siitä, onko JT gospelia vai ei. Minulle asia on aivan sama. Se rauhoittaa ja auttaa.
JT:n takia halusin Tilkkutäkki-levynkin. Hän laulaa Kuljeta ja johda-biisin aivan uskomattoman ihanasti. Ko. biisi oli jo riparilla Punaisen kirjan suosikkibiisejäni...
Useimmat lukijat pääsevät semikonditionaaliseen futuuriin, jota modifioi käänteinen plagaalinen intentionaalisen subjunktiivin imperfekti ennenkuin luovuttavat.

Salmiakki

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #21 : Joulukuu 27, 2005, 19:42:16 »
Ooh, tännekin pitääisi jotain kirjoittaa... ;) Okei, olen kuunnellut Juha Tapion biisejä aina. No ainakin niin kauan kuin muistan.. ^^ Levyhyllystä löytyy kaikki sen levyt.. Juu.

Pidän enemmän kahdesta ensimmäisestä levystä. Samoma on selvä ja suora, pidän siitä paljon. Nykyään saisi olla enemmän Juhan kaltaisia gospellaulajia, tarkoitan siis tuollaisia aikasempia. Tai sitten Juha olisi saanut pitää entisen linjansa. Sitten nämä kaksi uusinta.. Ne eivät yhtä hyviä. Vaikka tänään koin väristyksiä kuullessani radiosta Ohikiitävää -kappaleen. Tyyppi tosiaan osaa laulaa. Kauniisti. Ja sanoitukset on ihanat.
Keikoilla olen nähnyt Juha Tapion *laskee* varmaan jotain 5 (?) kertaa. Tykkään varsinkin kun laulaa vanhoja kappaleitaan, sillä hänen äänensä on parantunut ja vanhat kappaleet kuulostavat vieläkin ihanemmilta :)

Jotenkin jäänyt vähille viimeaikoina Juhiksen musiikin kuuntelu, mistäköhän johtuu.. Pitää varmaan kaivaa ne vanhimmat uudestaan käyttöön.

acoustic

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #22 : Joulukuu 30, 2005, 18:05:53 »
Tutustuin Juha Tapioon muutama vuosi sitten, ja tykkäsin kyllä, joten ostin tuon 'Mitä silmät ei nää'-levyn. Hyvää musiikkia, sellaista jotenkin rauhoittavaa, jota ei ehkä ensin tee mieli kuunnella, mutta heti kun biisi alkaa, huomaa että 'tämähän olikin hyvä'...ja siinä tulee sitten kertaheitolla viisi biisiä kuunneltua putkeen.

Juha Tapion äänestä tykkään, sellainen pehmeä, ja laulaa selvästi ilman mitään ylimääräisiä 'ou jea'-kiekuroita. Sanoitukset ovat mielestäni olleet kauniita, tuolta levyltä parhaisiin biiseihin taisivat kuulua 'Vuodet vieriä saa' ja 'Haaveilija', tosin 'Luonasi vaan' on ihanan rauhoittava.

Olen nähnyt JT:n bändeineen keikalla muistaakseni kolme kertaa, ja joka kerralla ollut hengessä mukana. Hyvän musiikin lisäksi herrat ovat ystävällisiä, ja heille on hauska jutella keikan jälkeen. Jos näin nyt voi sanoa, 'lempi-ihmiseni' bändistä on ehdottomasti Jaakko - jotenkin kauhean symppis ja mukava, vaikka kaikki bändin jäsenet on kyllä tosi ystävällisiä ja mukavia.

Tuosta uudesta levystä en nyt tiedä, en ole ostanut, mutta kuulostihan tuo  Ohikiitävää-kappale ainakin ihan hyvältä, katsotaan nyt, tuleeko hankittua.

Poissa toyhto

• Vuotislainen
    • LJ
Juha Tapio
« Vastaus #23 : Tammikuu 01, 2006, 12:08:31 »
Minä en kauheasti pidä Juha Tapiosta. Hänen musiikkinsa ei yksinkertaisesti ole sen tyylistä musiikkia, josta tykkäisin. Mutta jos gospelia haluaa kuunnella festareilla yms., Juha Tapioon törmää vähän väliä. Ja kyllä minä festareilla häntä ihan kuuntelen ja saatan jopa laulaa mukanakin, laulut kun meinaavat väkisinkin useilla keikoilla olleelle tarttua päähän, vaikka ainuttakaan levyä en häneltä omista ja tuskin tulen koskaan omistamaankaan.

Tuosta "Mitä silmät ei nää" -kappaleesta minä en ainakaan pidä. Se on ehkä oikeastaan ainoa kappale Juha Tapiolta, jonka ensimmäisten riffien kuuleminen festareilla saa minut tuntemaan syvää halua tukkia korvani. Kappaletta on vain yksinkertaisesti kuullut aivan liikaa. Ei sillä, että siinä itsessään olisi kauheasti mitään pahaa. Minä kyllä tajuan aivan hyvin kertosäkeen sanat ja ennen kuin edes tiesin kyseisen kappaleen olevan Juha Tapion, siis gospelia, muodostin oman käsitykseni niistä. Joka ilmeisesti menee hyvin lähelle itse biisintekijän käsitystä, olettaisin.

Lainaus
"Mitä silmät ei nää" -kappale ärsyttää minua jo pelkällä nimellään. Suomen kieliopin mukaan se menisi "Mitä silmät eivät nää".

Itse asiassa oletan, että se menisi "Mitä silmät eivät näe". Mutta kirjakielen käyttäminen laulujen nimissä nyt ei käsittääkseni ole kauhean pakollista. Nimetköön kukin kappaleensa miten haluaa.

On Juha Tapiolla kyllä yksi kappale, josta pidän.. ööh.. ainakin suurinpiirtein vilpittömästi, sitäkin on ikävä kyllä tullut kuunneltua keikoilla vähän liikaa ja soitettua kitaralla vielä siihen päälle. "Haaveilija". Kauniit sanat. Varsinkin silloin kun kuulin ne ensimmäistä kertaa, olin melkein tippua penkiltäni ^^
Half the work that is done in the world is to make things appear what they are not.
- E.R. Beadle

Poissa mannaryyni

• Pylpyrä
  • Vuotislainen
    • Oma kirja.
Juha Tapio
« Vastaus #24 : Lokakuu 08, 2006, 16:17:09 »
Noniin, Juha Tapio alkaa taas olla ajankohtainen mies, ilmestyyhän häneltä ensi keskiviikkona, 11.10 uusi albumi nimeltään Kaunis ihminen, taitaa olla järjestyksessään jo viides levy. Muutamia raitoja tulevalta levyltä olen jo kuullutkin, radiossa soivat Kelpaat kelle vaan sekä Hengittää. Molemmat kuulostavat ihan hyvältä, en tosin ole kuullut kuin pari kertaa kummankin. Muutamia muitakin uusia biisejä tuli eräällä keikalla kuultua, ja ainakin levyn nimibiisi kuulosti sen verran kauniilta, että tuskin maltan odottaa siihen, että saan levyn käsiini.

Ainoa huono puoli asiassa onkin se, että itse saan levyn kuunneltavaksi vasta perjantaina, kiitos koulun. Mutta ehkäpä senkin kestää.
Useimmat lukijat pääsevät semikonditionaaliseen futuuriin, jota modifioi käänteinen plagaalinen intentionaalisen subjunktiivin imperfekti ennenkuin luovuttavat.

Smart

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #25 : Marraskuu 03, 2006, 18:52:35 »
Hahaa! Juha Tapio on ollut mun musiikinopettaja. Piti sekin tullä tänne kertomaan.

liekkikirja

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #26 : Joulukuu 03, 2006, 14:27:22 »
Juha Tapio, Ylistaron oma poika. Ohikiitävää ja Kelpaat kelle vaan - biisit ovat ihania! Tulee tippa linssiin niitä kuunnellessani. Viime vuonna Juha Tapio oli laulamassa meidän koulumme kanssa joulujuhlassa. Harmi vain, ettei hän antanut nimikirjoituksia. Mutta kuitenkin, iloisena voin todeta, että Ylistaron oma poika osaa laulaa! Minulla on MP kolmosessani Ohikiitävää - biisi, ja messengerissä minulla on nimenäni Ohikiitävä. Myös Mitä silmät ei nää - biisi on ihana. En voi tajuta, kuinka näin pienestä kylästä on voinut lähteä noin hyvä laulaja maailmalle. Ehkä vastustankin muuttoa... Haluan laulajaksi, on perustleut vanhemmilleni. =)

Yhtään levyä en omista, mutta minulle riittää, että MP:ssäni on hänen biisejään. Sieltä löytyisi monta muutakin, ellei koneen tila olisi niin rajallinen! *Repii hiuksiaan* Ja koska olen niin iloinen tämän kotikuntani uudesta puolesta, julistan kotikuntani maailman parhaaksi kunnaksi!

uupi

• Ankeuttaja
Juha Tapio
« Vastaus #27 : Joulukuu 20, 2006, 20:18:50 »
Juu, on Juhis kieltämättä loistava ja koskettava artisti. Sanoitukset biiseissä on kauniita ja kolahtaa ainakin meikäläiseen ihan kybällä.
Vanha tuotanto on ehkäpä parempaa, kun JT:n musiikki on mennyt enemmän "maallisen" puolelle sanoituksiensa kanssa.. Löytyy uusimmistakin toki helmiä, kuten Ohikiitävää. :) Mutta ehkäpä paras Juha Tapion zipale mielestäni on Tuulen valtakunta-läpyskältä löytyvä Väsyneet maan. Sen lyriikat ovat aivan ihanat ja muuten kappale on tosi kaunis <3. Tuo mieleen paljon muistoja..

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
Vs: Juha Tapio
« Vastaus #28 : Toukokuu 23, 2007, 13:31:12 »
En Juha Tapiota fanita, enkä sen tyylistä musiikkia yleensä kuuntele, mutta äitini on kyllä ostanut jäpiskän uusimman levyn "Kaunis ihminen". Täytyy myöntää, että joskus iltaisin kun menen nukkumaan pihistän se äidin levysoittimesta ja kuuntelen sitä itse. Se tunne, mikä niistä biiseistä välittyy, on kyllä ihan uskomaton! En ole varmaan ennen kuullut ketään artistia, jonka biiseissä olisi niin paljon tunnetta tai ainakaan se ei välity muista levyistä niin hyvin. Vaikka en siis fani olekaan, niin hyvää musiikkia hän kyllä tekee. Kaunista ja herkkää, kuten joku jo sanoikin. Ja sanoituksia on kiva lukea ihan muuten vaan. Ihanan erilaisia ja jotenkin kauniita. Äh, ei sitä musiikkia pysty muuten kuvailemaan, kun kaunista ja herkkää.

[[off-topic: Jaa, Juha Tapioko on Ylistarosta? Mielenkiintoista. Etelä-Pohjanmaalta. Enpäs olekaan ennen tiennyt.]]
It's easier not to do things than left them undone.