Kirjoittaja Aihe: Miksi te luette kirjoja?  (Luettu 9137 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Sysiäinen

• Ankeuttaja
Vs: Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #75 : Tammikuu 11, 2011, 19:32:00 »
 Miksikö luen kirjoja.
 Siksi.
 Jaa siksikö?
 Niin, siksi.
1 Koska haluan. Kun olen kirjan aloittanut, en enää osaa lopettaa sen lukemista, varsinkin jos kirja on hyvä. Silti, vaikka kirja olisi hyvä, jos se on liian pitkä, saatan kyllästyä vähäksi aikaa, ehkä päiväksi tai pariksi ja jatkaa sitten taas siitä mihin jäin.
2 Olen aloittanut lukemisen joskus viisivuotiaana enkä keksi muutakaan luettavaa kuin kirjat.
3 Hyvä fantasiakirja on ikäänkuin pakopaikka "todellisuudelta". Jos on tarpeeksi hyvä kirjoittaja, tuntuu, että on itse mukana kirjan tapahtumissa ja tietenkin haluaa tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.
4 Haluan oppia itse kirjoittamaan. Se taitaa olla pääsyy sille, että luen enimmäkseen fantasiakirjoja. Haluan oppia, miten itse saisin tarinastani järkevämmän ja johdonmukaisemman ja, kyllä, hauskemmankin. Kun olen juuri lukenut jonkun suurenmoisen teoksen, en itse pysty kirjoittamaan tavuakaan tai edes lukemaan omaa tarinaani. Haluan oppia kirjoittamaan omasta mielestäni niin hyvin, että lukiessani sitä ääneen en naura koko ajan ja hyvän kirjan luettuani voin edes lukea omaa tarinaani. Siksi.

Poissa Miizhaa

• Tähtililja
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Rohkelikko <33
    • Ja kaikki kirjoittaa mun ystikseen! <3
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #76 : Helmikuu 25, 2011, 17:59:12 »
Kun toisella luokalla aloitin lukemisen niin luin lähinnä sen takii ettei ollut muuta tekemistä. Kasvatessani olen lukenut miljoonia erilaisia kirjoja ja miljoonista erilaisista syistä. Lähinnä kai sen takia, ettei missään lähellä asu kavereita tai muuta vastaavaa... Olo on niin yksinäinen.
 Viikki/kuukki luokilla luin kirjoja (varsinkin Pottereita) vain jotta yksinkertaisesti pääsisin pakoon, pakoon kaikkea tätä. Ei ollut kavereita, ei mitään. Halusin päästä jonnekin pois ja valitsin Tylypahkan tilukset ja Potterin taianomaisen maailman, tästä syystä minä kiitän Pottereita <3 Joo offaamiseksi meni. Pah.
Kuolema on mysteeri ja hautaus salaisuus
 Stephen King

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #77 : Helmikuu 27, 2011, 16:19:52 »
Jotkut ihmiset saavat kiitettäviä koenumeroita vain lukemalla kokeisiin.

Korjattu.

Itse luen lähinnä omaksi ilokseni. En mieti asiaa kovin usein sillä pelkään huomaavani lukemiseni merkityksettömäksi. Olen kyllä huomannut että jotkin kirjat ovat ihan puhtaasti hyvää mieltä aiheuttavia.
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille

Poissa Klaine

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #78 : Helmikuu 27, 2011, 17:05:42 »
Ensisijaisesti luen kirjoja siitä syystä mistä suurin osa muistakin täällä: nautin siitä. Lukeminen on mulle normaalia ajanvietettä siinä missä nyt vaikka televisionkin katseleminen. Se on oiva keino unohtaa stressi ja rentoutua. Rakastan uppoutua tuntikausiksi maailmaan, joka on täysin erilainen kuin todellisuus. Ja samalla saan tuntea sellaisiakin tunteita, joita elämä ei juuri sillä hetkellä mulle välttämättä tarjoaisi. Hyvä kirja vie mut oikeasti tunteelliselle matkalle, jonka aikana saan kokea laaja-alaisesti eri tunteita.

Luen myös siksi, että haluan oppia uusia asioita. Kirjat tarjoavat uusia näkökulmia asioihin. Niistä löytyy aina uutta pohdittavaa, ja usein myös jotain sellaista mikä ei muutoin tulisi mieleenkään. Lisäksi yksi syy miksi luen on yksinkertaisesti se, että haluan pysyä perillä asioista. Tahdon pystyä keskustelemaan kirjallisuudesta muiden kanssa. Enkä myöskään halua tuntea itseäni ihan törpöksi jos joku viittaa johonkin peruskirjaan, eikä mulla sitten ole aavistustakaan mitä kyseinen juttu mahtaa tarkoittaa! :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2011, 17:14:32 kirjoittanut Klaine »

Poissa Malicia

• holy fool
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #79 : Maaliskuu 27, 2011, 23:47:58 »
Luen kirjoja, koska nautin lukemisesta. Joskus on yksinkertaisesti tylsää, ja mikäs silloin olisi parempaa kuin hyvä (tai miksei huonompikin) kirja. Kirjan luettua tunnen saavuttaneeni jotain, ja olenkin tavallaan kirjojen keräilijä, sillä pidän tarkkaa kirjaa siitä, mitä kaikkia kirjoja olen lukenut. Koulukirjoja tosin en laske mukaan.

Olen tullut kyllä miettineeksi, että varmaan olen useammin mielikuvitusmaailmoissa kuin tässä hetkessä reaalimaailmassa, mutta jos todellisuus ei hetkellisesti tarjoa actionia, niin miksipä ei hankkia sitä lukemalla. Vaikka pyrinkin lukemaan monipuolisesti, en koeta keräillä vain esim. klassikkonimiä tililleni, koska mielestäni lukemisen pitää ennen kaikkea olla hauskaa tai ainakin miellyttävää tai mieluista ajanvietettä. Jos kirja vaikuttaa todella tylsältä vaikka kuinka suuri olisikin, en todennäköisesti tule sitä lukemaan. Lukeminen on ollut aina minulle rakas harrastus, ja se saa minut rentoutumaan.
Watch your heart when we're together
Boys like you love me forever

Poissa Omppu

• potterpore
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PumpkinWitch94
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #80 : Maaliskuu 28, 2011, 12:16:52 »
Kirjat... Hmm... Luen kirjoja koska se on mukavaa. Hyvä kirja tempaisee mukaansa helposti, ja se voi olla hyvä pakopaikka, kun ja jos ei jaksa enää tylsää harmaata arkea. Minä rakastan kirjoja, ja en voi kuvitella millaista elämäni olisi ilman niitä. Joskus kun jokin ihana kirjasarja loppuu, harmittaa hirmu paljon.
Varsinkin fantasiakirjat ovat mahtavia.
Should I sink or swim or simply disappear?

aamanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #81 : Huhtikuu 03, 2011, 15:26:56 »
Hmm.. Koska se on harrastus? Jotkut ihmiset eivät luokittele sitä harrastukseksi, en minäkään vielä muutama vuosi sitten luokitellut, mutta nykyään ymmärrän kuinka iso osa elämääni se on. Nautin erittäin paljon tunteesta, joka minut valtaa kun tartun hyvään kirjaan enkä saa laskettua sitä käsistäni ennen kuin olen lukenut sen.
Joskus luulin, että lukemisen idea on vain lukea klassikoita, joita meiltä odotetaan luettavan. Mutta klassikot ovat vain sokeria pohjalla. Ei vähäisimpiä, ei todellakaan, mutta miksei ns. hömppä-kirjoja voisi lukea ja saada samaa arvostusta?
Onhan se tietenkin eriasia lukea "Hanki elämä, Rachel Riley" kuin "Humiseva Harju".. Mutta samalla linjalla silti. Kirja kuin kirja, harrastuksen sisältö!

Joidenkin ihmisten lukukokemukset rajoittuvat vain novelleihin, romaaneihin, etc. mutta minä esimerkiksi olen lukenut monta kertaa Raamatun sekä jopa Mormonien Kirjan (mikä on sinänsä hassua agnostikolta).. Lukeminen ei ole siinä tapauksessa enää pelkkä harrastus vaan myös yleissivistyksen kasvatusta. :)

Tietty se eskapismi on joskus plussaa;)

susan

• Ankeuttaja
« Vastaus #82 : Toukokuu 04, 2011, 18:21:14 »
Silloin kun olin todella pieni, äitini luki minulle paljon ja kannusti minua myöhemmin sitten itse lukemaan. Siitä kai se sitten lähti. Nykyään en pysty olemaan ilman kirjaa jota lukea. Lukeminen on minulle harrastus.

Hyvä kirja tempaisee mukaansa helposti, ja se voi olla hyvä pakopaikka, kun ja jos ei jaksa enää tylsää harmaata arkea. Minä rakastan kirjoja, ja en voi kuvitella millaista elämäni olisi ilman niitä. Joskus kun jokin ihana kirjasarja loppuu, harmittaa hirmu paljon.

Poissa Janzi

• Vuotislainen
    • Hypno
« Vastaus #83 : Elokuu 13, 2011, 22:17:41 »
Taidan lukea kirjoja siksi, että minusta on niin mukavaa kuvitella kaikenlaista. On ihanaa kuvitella hahmoja ja tilanteita. Luen kun löydän hyvän kirjan. Sellaisen, joka on hyvin kirjoitettu ja jossa on hyvä idea. Silloin voin nauttia lukemisesta. Se on kai eräänlainen harrastus, vaikka nykyään vähemmän luenkin.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #84 : Elokuu 13, 2011, 22:20:25 »
Kirjojen maailma on huomattavasti kiinnostavampi kuin Oikea Elämä. Saa olla hetken joku muu ja elää tämän elämää. Kirjoja on muuten upea lukea uudelleen. Omaa elämää ja sen hetkiä ei voi koskaan kokea uudelleen, mutta kirjoissa saa nähdä taas tutut tapahtumat, tuntea samat tunteet ja jopa elää samassa jännityksessä kuin ensimmäisellä lukukerralla.

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
  • Boldly going through space and time
« Vastaus #85 : Elokuu 14, 2011, 11:55:38 »
Kirjojen lukeminen on mukavaa kun voi hetken "olla" jossain muualla kuin oikeassa maailmassa.voi kuvitella kaikkii tapahtumat ja voi elää ne uudeestaan.lukeminen on elämän suola :)
"There's no point in growing up if you can't be childish sometimes!"

Poissa Yashar

• Kontrafessori
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Aikuistun omilla ehdoillani.
« Vastaus #86 : Syyskuu 28, 2011, 19:58:22 »
Lukemisessa on minulle kolme e:tä. Se on eskapismia, etäännyttämistä ja empatiaa.

Ankean arjen pakoilu on okei. Kävipä minulle niinkin, että kolmen vuoden ajan luin vain elämäkertoja, matkakirjoja ja asiakirjallisuutta. Ainoa fiktiivinen annos tuona aikana tuli historiallisissa romaaneissa. Jotkut äidinkielen opettajat - eturivissä kunnioitettu kummitätini - vähän varoittelivat minua kapeiluni tähden. Nyt minulla kuitenkin on entistä antoisampi suhde fiktioon. Paasto voi tuoda syömiseen uutta ulottuvuutta.

Voin käsitellä tunteitani paremmin, kun peilaan niitä itselleni läheisen keksityn henkilöhahmon kautta. Itseni ilmaiseminen tarjoaa minulle tavan kokea onnistuneeni ja keinon nimetä nimettömän. Antamalla peloilleni järkevän tuntuisen selityksen pääsen niistä  niskan päälle. Toisaalta minua ärsyttää se, että lähipiiriissäni ihannoidaan lukemista ja hyvää supliikkia toisenlaisten lahjojen kustannuksella. Minusta on tärkeää, että tunnustetaan myös muut ilmaisun tavat kuin kirjallinen ja suullinen. Varsinkin niiden kohdalla, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai tarkkaavaisuudessa, tapahtuu käytännöllisesti katsoen oikeusmurhia. Tästä vinkkelistä Percy Jackson saakoon fantasiakirjan sankarina kunniamaininnan. Olisi kyllä hienoa oppia ymmärtämään kirjoja vieroksuvan ihmisen motiiveja.

Monenlaiseen kokemusmaailmaan tutustuminen auttaa keskustelemaan. Se on hyvä jo itsekkäistäkin syistä. Edward O'Brien esittää kirjassaan Elämän monimuotoisuus, että evoluution taistelussa pärjäät yhteistyötä suosivat lajit. Yhdessälukeminen ja -kirjoittaminen kokoaa ihmisiä, jotka tavoittelevat entistä suurempaa hyötyä tarinoista ja samalla hyödyn jakamista siinä sivussa. Muiden muassa jatkokertomukset, luku- ja kirjoittajapiirit sekä foorumiroolipelit palvelevat tätä.

Itselle läheisessä ilmaisutavan löytymisessä ympäristön kannustuksella on korvaamaton osuus. Sekä ala- että yläasteen opettajani rohkaisivat minua lukemaan. Ensin mainittu luki luokalle ääneen, millä oli sama merkitys innostukselleni kuin porttivahdilla sisäänpääsylle. Minulla on mahtava kummitäti - joka siis on täysinpalvellut äidinkielenopettaja. Joskus varhaisnuoruudessani hän antoi minulle kolme lahjaa. Hän ei antanut niitä kerralla, mutta ne tulevat kaikki mieleeni kirjaharrastuksesta puhuttaessa. Ne olivat: kirja, päiväkirja ja kamera. Kirja - samoin kuin päiväkirjakin - sisälsi tyhjiä sivuja. Ensilehdelle oli painettu teksti: "Parhaat kirjat voimme tarvittaessa kirjoittaa itse." Se puhutteli. Toivon, että se puhuttelee edelleen riittävästi, jotta pysähdyn ollessani vähällä jämähtää liian valmiiseen maailmaan.
Fictio mater studiorum est.

Vestigia imaginationis terrent.

Poissa Zamira

• Valehymy
  • Vuotislainen
  • Pottermore: GhostPumpkin31142
« Vastaus #87 : Syyskuu 29, 2011, 18:16:45 »
Jo pienenä vanhempani lukivat minulle joka ilta kirjoja - ihailen vieläkin sitä, että he jaksoivat viihdyttää minua tosissaan joka ilta, aina toiselle luokalle asti - ja kun sitten opin lukemaan, siirryin pikkuhiljaa lukemaan iltasatuni itse. Vieläkin luen joka päivä, vähintäänkin joka ilta - tuskin voin nukahtaa, ellen ole lukenut jotain. Siitä on vain tullut tapa, minusta olisi outoa, mahdotonta, kuvitella elämääni ilman kirjoja ja lukemista.
Voisin jopa rohjeta sanoa, että saatan lukea kirjoja hieman kaavamaisesti; heti kun saan yhden loppuun, minulla on jo mielessä se ja sitä seuraava kirja, joka täytyy lukea. Mutta ei se kuitenkaan ihan niin mene, kyllä minä nautin lukemisesta ja paljon nautinkin.

Kirjojen maailma on huomattavasti kiinnostavampi kuin Oikea Elämä. Saa olla hetken joku muu ja elää tämän elämää.
Tuo on totta. Siinä yksi syy, enpä oikein mitään voi lisätä. Oma arki tuntuu vain niin tylsältä verrattuna esimerkiksi fantasiakirjojen, joita enimmäkseen luen, henkilöiden elämään ja on jotenkin niin hienoa, kun voi tosiaankin olla joku muu, ajatella kirjan päähenkilön kanssa, sukeltaa tämän elämään ja ajatuksiin.
Minusta on myös mukavaa lukea kirjoja, joiden maailma ja aikakausi ym., on aivan eri kuin tämä meidän omamme - haluan tietää, halauan oppia tuntemaan eri maailmoja ja eri hahmojen elämästä niissä.

Kirjat myös inspiroivat, auttavat ainakin minua jaksamaan tässä oikeassa elämässä ja arjessa, katsomaan eri asioita eri tavalla ja eri näkökulmista.
Lisäksi, jos en lukisi kirjoja, veikkaisin kieliopin opiskelun olevan vaikeampaa ja en varamastikaan, en varmasti, kirjoittaisi itse vapaa-aikanani. Kirjojen kautta siis oppii, oli sitten kyseessä vaikkapa fantasiakirja.

Varsinkin, kun kirjoihin pakeneminen on ensisijainen keinoni purkaa pahaa mieltä ja selvitä stressistä. On lohdullista lukea muiden murheista (fiktiivistenkin henkilöiden), kun tuntuu, että oma maailma luhistuu ympärillä. Silloin löytää tavallaan vertaistukea tarinan henkilöistä, vaikkei ongelma ihan sama olisikaan.
Totta. Myös mainitsemasi itkeminen on totta, se on jotenkin niin vapauttavaa.

Suurimmaksi osaksi luen kuitenkin vain siksi, että se on mukaavaa - en oikein osaa sitä sen paremmin selitellä. Lukiessa saa tuntea monia tunteita; jotkut kohdat naurattavat, itkettävät, jännittävät... Niin se vaan on, lukeminen on ihanaa ja sitä se tulee aina olemaan.
Mitä maailma olisikaan ilman kirjoja?

Poissa Minsku

• Albuksen kaartin jäsen
  • Vuotislainen
  • Magic is inside my heart
« Vastaus #88 : Huhtikuu 11, 2012, 18:16:36 »
Minä luen kirjoja, sillä joskus on mukava päästä täysin uuteen seikkailuun (tai kokea jo koettu seikkailu uudelleen nauttiakseen sen ihmeellisyydestä vielä vähän lisää). Välillä taas tuntuu, että olisi pakko päästä pois tästä maailmasta, joka tuntuu välillä totaalisen kohtuuttomalta, on pakko päästä pois joksikin aikaa maailmaan, missä joku tulee ja pelastaa päivän tai olet itse riittävän rohkea tekemään asioita, joita et pystyisi tehdä oikeasti ja pelastat päivän ja kaikki kääntyy jännittävän seikkailun päätteeksi parhain päin(uskokaa pois kokemusta löytyy). Ne ovat oikeastaa omat syyni lukemiselle.
"If you know, you need just ask. If you need ask, you can't never know"
-Helena Ravenclaw in Dealthy Hallows

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #89 : Maaliskuu 21, 2015, 16:31:31 »
Heti kun olin oppinut lukemaan, olin nenä kiinni kirjoissa. En tiedä, mikä kirjallisuudessa niin minua silloin kiehtoi, mutta onneksi putosin tähän upeaan maailmaan.

Minulle lukemisesta on tullut elämän suola ja ilo, en osaa olla lukematta jotain kirjaa. Vaikkakin kirjan lukeminen saattaa katketa juuri suurten läksykasojen ja muiden kouluprojektien alle, osaan jatkaa ko. kirjan lukemista muutamien kuukausienkin päästä.

Lukeminen on hauskaa, ja joissakin tapaukissa opettavaista sekä hyvin terapeuttista. Kirjat ovat ehkä parantaneet sanavalmiuttani, ja se on suuri etu se.
Mulla oli sama; heti kun osasin lukea, minä luin.
Ja sitä ennen kiikutin kirjan äidin tai isän eteen ja Tungin
syliin että luetaan jo :D

Lukeminen kannattaa aina, ja on tosi hauskaa tehdä mielessään
matka milloin minne kirjan sanovat. :)
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Chilisuklaa

• Moony Cullen
  • Vuotislainen
  • I ᒪOᐯᕮ ᗪᗩYᔕ ᗯᕼᕮᑎ ᗰY OᑎᒪY ᑭᖇOᗷᒪᕮᗰ Iᔕ Tᕮᗩ Oᖇ ᑕOᖴᖴᕮᕮ
« Vastaus #90 : Maaliskuu 22, 2015, 09:31:12 »
Heti kun olin oppinut lukemaan, olin nenä kiinni kirjoissa. En tiedä, mikä kirjallisuudessa niin minua silloin kiehtoi, mutta onneksi putosin tähän upeaan maailmaan.

Minulle lukemisesta on tullut elämän suola ja ilo, en osaa olla lukematta jotain kirjaa. Vaikkakin kirjan lukeminen saattaa katketa juuri suurten läksykasojen ja muiden kouluprojektien alle, osaan jatkaa ko. kirjan lukemista muutamien kuukausienkin päästä.

Lukeminen on hauskaa, ja joissakin tapaukissa opettavaista sekä hyvin terapeuttista. Kirjat ovat ehkä parantaneet sanavalmiuttani, ja se on suuri etu se.
Mulla oli sama; heti kun osasin lukea, minä luin.
Ja sitä ennen kiikutin kirjan äidin tai isän eteen ja Tungin
syliin että luetaan jo :D

Aivan sama juttu :) Luen kirjoja siksi, että ne vain ovat niin koukuttavia... En osaa nyt tähän hätään kyhätä mitään kunnollista perustelua, näin vain on. Ja se, että pääsee pakoon todellisuutta on yksi parhaita juttuja kirjossa.
Live your dream, before the nightmares come!

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #91 : Kesäkuu 30, 2015, 04:55:59 »
A) Luin satukirjaa muille päiväkoti-ikäisenä--->opin joka tapauksessa lukemaan nuorena joten kirjoihin jäi koukkuun.
B) Lukiessa saa itse kuvitella kaiken päässään
C) Lukea voi MISSÄ ja MILLOIN tahansa, se on parasta kaikessa.
D) Lukija kuolee viisaampana!
E) Luen yleissivistyksen vuoksi
F) Jälleen kerran; kirjat ovat huumetta
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Sinead

• Lahna
  • Vuotislainen
    • Tylypahka AM
« Vastaus #92 : Kesäkuu 30, 2015, 18:09:00 »
Luen kirjoja nykyään sen takia, että haluan lukea erilaisia kirjoitustyylejä. Nautin tosi paljon siitä, jos kirja on kirjoitettu hyvin, minkä takia luen aika paljon kotimaista kirjallisuutta, koska se on alkuperäistä eikä käännettyä. Teksti muuttuu kääntäessä, joten haluan lukea alkuperäistä suomalaista kirjallisuutta.

Aikaisemmin kulutin kuitenkin paljon käännettyä fantasiakirjallisuutta, koska oli kiva hypätä toiseen maailmaan ja paeta vähän todellisuutta. Nykyään katselen animea tai luen mangaa siihen tarkoitukseen, joten kirjapuoli on vaihtunut kotimaisemmaksi ja miljööltään realistisemmaksi.

Joskus luen kyllä ihan vaan senkin takia, että joku kirja on pakko lukea esimerkiksi työn tai opiskelujen puolesta.
Jotta pääsisi perille, on eksyttävä tieltä.

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #93 : Kesäkuu 30, 2015, 18:51:10 »
Miksi en ole kommentoinut aiemmin? o.O
Luen kirjoja tietenkin sen vuoksi, koska nautin lukemisesta, jos kirja on hyvä. Luen myös, jos minulla on tylsää ja joskus myös koulun vuoksi, koska jokin kirja on pakko lukea, vaikka se ei olisikaan kiinnostava. Lukeminen auttaa minua inspiroitumaan oman kirjoittamiseni suhteen ja joskus jonkun toisen luomista hahmoista voi saada ideoita omiin hahmoihin. Lukeminen auttaa laajentamaan mielikuvitusta ja pääsemään irti elämän tavallisuudesta. Kirjojen lukeminen on erinomainen tapa parantaa kielitaitoa. En osaisi englantia läheskään näin hyvin, jos en olisi lukenut kirjoja englanniksi.
Joistakuista kommentoijista poiketen minä en aloittanut lukemista heti opittuani lukemaan. Seitsemänvuotiaana eivät pikkulapsille tarkoitetut kirjat enää jaksaneet kiinnostaa sen paremmin kuin nuorisolle tarkoitetut traagiset romanssit (jotka kyllä eivät pahemmin kiinnosta vielä nykyäänkään johtuen ehkä yleisestä kliseisyydestä ja omasta seksuaalisesta suuntautumisestani). Useimmat kirjat tuntuivat myös liian pitkiltä aloittelevalle lukijalle. Aloin lukea kirjoja kunnolla vasta, kun yhdeksänvuotiaana löysin Soturikissat ja aloitin roolipelaamisen. Kielioppini toki oli tuolloin aivan perseellään - ja yhtälailla mielikuvitukseni - näin suoraan sanottuna, mutta lukemalla ja kirjoittamalla nekin taidot paranivat. Kesti jonkin aikaa ennen kuin löysin oman kirjallisuusgenreni. Ennen fantasiaa luin lähinnä hevoskirjoja, koska olin nuorempana hyvin kiintynyt ratsastamiseen. Harrastuksen loputtua V:mäisten ohjaajien vuoksi aloin vähitellen löytää nykyistä itseäni suureksi osaksi juuri kirjojen kautta. Kirjoista sain mielikuvia siitä, millainen itse haluan olla ja mitä tahdon tehdä elämässäni. Voisin sanoa kirjallisuuden luoneen vähintäänkin puolet siitä, millainen nyt olen.
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending