Kirjoittaja Aihe: Miksi te luette kirjoja?  (Luettu 9182 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Vennlaa

• Ankeuttaja
Vs: Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #50 : Heinäkuu 10, 2007, 13:09:40 »
Luen kirjoja monista syistä;
1) Nautin lukemisesta
2) Ei ole muutakaan tekemistä
3) Öö.
Osaan uppoutua Fantasiaan niin hyvin, että näen hahmot ympärilläni - elän kirjaa. No, uusimmassa Potterissa taitaa tapahtumat olla sekavaa pikakelausta.
Asiaan. Osaan sattumalta löytää hyviä kirjoja,  ja niiden kautta kirjailijat. Varastoni kasvaa ja tällä hetkellä aina, kun menen kirjastoon, pitää tarkistaa 23 eri kirjasarjaa uusien teosten varalta.

Poissa Viiru

• ja Pesonen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #51 : Heinäkuu 11, 2007, 07:02:43 »
Minä luen kirjoja siksi että niissä pääsee tavallaan toiseen maailmaan ja siihen uppoutuu kans. Hyvä kirja vie mennessään. Jos kirjasta ei ole vielä tehty elokuvaa niin oma mielikuvitus alkaa lentää.
Joo, paremmin en osaa kertoa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2007, 21:25:00 kirjoittanut Viiru »
We’re walking in the air, we’re floating in the moonlit sky, the people far below are sleeping as we fly

Briar

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Heinäkuu 13, 2007, 18:16:55 »
Minä luen kirjoja yksinkertaisesti siitä syystä, että pidän siitä todella paljon. Kirjoja lukiessa pystyy uppoutumaan täysin toiseen maailmaan ja päästää mielikuvituksensa valloilleen. Lisäksi jokaisesta kirjasta oppii aina varmasti jotain. Ainakin minun mielestäni ihmiset, ketkä eivät lue kirjoja, jäävät paljosta paitsi. Aina välillä koulussakin ollessa aivan odotan, että pääsisin kaivautumaan sohvalleni lukemaan jotain hyvää kirjaa.

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #53 : Heinäkuu 16, 2007, 16:01:17 »
Ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen se, että kirjojen kautta pääsen pakenemaan todellisuutta -ainakin hetkeksi. Jos päivä on ollut kurja, tai on tapahtunut jotain ikävää, minkä haluaisin unohtaa tai tunnen itseni yksinäiseksi, paras keino on ottaa kirja kainaloon ja käpertyä sänkyyn lukemaan.

Toiseksi joidenkin teosten lukeminen kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen tai ainakin tunnetuista kirjailijoista pitäisi olla jonkinlainen käsitys. Itselleni olisi varmasti hyvin outoa, jos joku sanoisi, ettei tiedä kuka Jane Austen on tai kenen teos Humiseva harju on. Minulle nuo ovat melkein itsestäänselvyyksiä.

Kolmanneksi kirjat saavat minut tuntemaan. Ne naurattavat ja itkettävät ja näyttävät miltä tuntuu olla hyljeksitty, vihattu tai rakastettu. Kirjojen kautta pääsen kurkistamaan toisiin maailmoihin, joihin en muuten tulisi koskaan pääsemään. Ne aukaisevat ovia. Kirjoista ammentaa helposti myös tietoa. Hyvää romaania lukiessa ei välttämättä edes huomaa, mitä kaikkea tullut opittua -ihan vahingossa. Kirjat kasvattavat yleissivistystä ja jokaisen kirjan jälkeen olen aina hitusen viisaampi.

Laaja sanavarasto on aina tarpeen ja kirjoja lukemalla sitä on mahdollista kasvattaa yhä laajemmaksi. Kirjojen kautta oppii myös kirjoittamaan. Jostain olen kuullut, että huono kirjoittaja on sellainen joka kirjoittaa enemmän kuin lukee.

En osaisi olla lukematta. Se on minulle piintynyt tapa, onneksi hyvä sellainen. :) Kirjat ovat minulle kuin hyvä ystävä, joka osaa lohduttaa tarvittaessa, mutta myös hauskuuttaa ja viedä ajatukseni pois ikävistä asioista.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Slytherin

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Heinäkuu 28, 2007, 12:03:19 »
Miksi luen kirjoja?Kun lukee jotain kirjaa pääsee ihan toiseen maailmaan mitä elää.Esimerkiksi (:D )Luen Harry Pottereita,koska ne kirjat kiehtoo mua ja ne on niin ihania ja kun luen niin kun menen nukkumaan näen kaiken kirjasta uudestaan ja kuvittelen kohtauksia päässäni.Viime vuoden kesänä aloin lukemaan paaljon.Ennen mun äiti valitti et mä en lue koskaan mitään.No nyt se valittaa et mä luen liikaa.Kirjat on ne surullisia,maagisia,iloisia tai kaikkia noita yhdessä ne kietoo minut kokonaan siihen maailmaan mikä on tallennettu niille kirjan sivuille.Pakenen myös tätä maailmaa jossa ei välitetä toisista melkein yhtään.
Siksi.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Elokuu 22, 2007, 18:10:13 »
Luen oikeastaan aika vähän kirjoja, koska minulla on hyvin usein jotain parempaa tekemistä kuin kirjojen läpi kahlaaminen. Tullessani pitkän ja rankan päivän päätteeksi kotiin minulle ei tule mielenkään tarttua mihinkään kirjaan, oikeastaan luen kirjoja lähinnä iltaisin ja hetkinä joina minulla ei ole yksinkertaisesti parempaa tekemistä. Viime vuosina ainoastaan neljän-viiden kirjailijan teokset ovat pystyneet murtamaan edellä mainitun tavan: Rowlingin salaperäiset Potter-kirjat, Tolkienin taianomainen tuotanto, Donna Leonin kiehtovat Brunetti-dekkarit sekä Agatha Christien kuolemattomat teokset. Paitsi että luen aivan liian vähän, olen myös varsin vaativa lukemani kirjallisuuden suhteen.

Siitä huolimatta kirjoja lukiessani luen mielelläni monesta syystä, joista yksi on todellisuudesta pois pääseminen toiseen maailmaan ja toiseen tilanteeseen: lukemisen kautta voi kokea tunteita, joita joko tuntee hyvin usein (ja voi saada voimaa tietäessään ettei ole yksin) tai jotka muuten jäisivät ikiajoiksi tuntematta. Toisinaan haluan lukemalla viedä ajatukset pois arkielämästä, mutta lukeminen on myös loistava tapa elää erilaisia tilanteita läpi – jos ei muuten niin vaikka sitten sivustakatsojana. Romaanien lukeminen on mieltä rikastuttavaa ja antaa ihmisille uusia näkökulmia ja ajatuksia. Se on virkistävää ja siitä on hyötyä, jos haluaa esimerkiksi parantua kirjoittajana. Lisäksi pidän erilaisista tarinoista todella paljon.

Kolmanneksi kirjat saavat minut tuntemaan. Ne naurattavat ja itkettävät ja näyttävät miltä tuntuu olla hyljeksitty, vihattu tai rakastettu. Kirjojen kautta pääsen kurkistamaan toisiin maailmoihin, joihin en muuten tulisi koskaan pääsemään. Ne aukaisevat ovia.

Tämä on ehdottomasti totta. On asioita, joita ei pääse koskaan kokemaan muiden kuin kirjojen kautta - siitä hyvä esimerkki on vaikka Rowlingin luoma Potter-maailma. Vain mielikuvitus on sen rajana ja siitä lukeminen on nautittavaa, koska se on niin erilainen ja taianomainen – siis täydellinen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2007, 18:18:59 kirjoittanut Browey »

mrsWonka

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Elokuu 24, 2007, 22:00:37 »
Itseasiassa sanoisin äärimmäisen yksinkertaisesti, että luen kirjoja lukemisen ilosta. Olen jo pienestä pitäen osannut lukea ja rakastan sitä taitoa. Siinä yksi, ensimmäisenä mieleen tuleva syy.
Unelmoin kirjoittavani joskus oman kirjan. Myös siinä yksi syy lukemiseen. Haluan oppia kirjoittamaan hyvin, se vaatii tietysti laajaa sanavarastoa ja mielikuvitusta. Tästä syystä yritän lukea paljon erilaisia kirjoja. Olen oppinut, ettei Harry Potter tosiaankaan ole maailman ainoa sarja (tai hyvä sarja), vaan löytyy paljon, paljon muutakin lukemisen arvoista.
Yritän olla välittämättä siitä, että toiset lukevat hirveän nopeasti ja minä en (huonoin tuloksin). Uskottelen itselleni, että mielummin ymmärrät tekstin sisällön kuin luet vain mahdollisimman nopeasti tajuamatta yhtään mitä siinä naaman edessä edes lukee.
No, luen siksi että rakastan kirjoja. Yksinkertaisesti sanottuna. Anteeksi, kiellettiin sanomasta vain noin, mutta niin se vain on. *pun*

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Syyskuu 04, 2007, 20:40:46 »
Nooh... Mä luen lähinnä sen takia, ku se on tosi hyvää ajankuluttamista, joskus taas sen takii, ku on tylsää/ei oo muuta tekemistä. Joskus taas haluun myöskin päästä tätä todellisuutta pakoon, ja alkaa lukea jotain todella hyvää kirjaa, jolloin unohtaa muuun maailman hetkeks. :D

Mullaki tosin välillä tuppaa läksyt ja nukkuminen unohtua, ku on alkanu lukemaan jotain hyvää kirjaa. ((: Siinä menee helposti jopa pari tuntii, ennen ku huomaa, et ois pitäny alkaa tekee läksyjä tai nukkumaan. Illalla mulle välillä käy sillee, ku luen ennen nukkumaanmenoa, et aattelen lukee viel seuraavan aukeeman, ja hups, luinki koko luvun. :DD
Lukeminen on myös hyvää nukahtamis-lääkettä. ;DD Ku oon tarpeeks väsyny, silmät ei enää pysy auki, ja on pakko ruveta nukkkuu, ja sit ku pitää viel keskittyy siihen, et pysyy oikeella rivillä, ni siin menee silmät ihan ristii. :D (Jos on väsyny).

Witchy

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Syyskuu 05, 2007, 17:54:14 »
Luen kirjoja yleensä rentoutuakseni rankan päivän jälkeen tai muuten vaan ajankuluksi. On mukavaa lukea ennen nukkumaanmenoa vaikkakin siinä saattaa tulla valvottua vähän liiankin myöhään xD Hauskaa myös nähdä ja lukea miten ihmiset osaavat kuvailla asioita tekstissä niin hyvin ja miten heillä on niin mahtava mielikuvitus! Lukeminen vie tosiaan paljon aikaa, ja joskus sitä unohtaa kokonaan ajankulun ja muun maailman hyvään kirjaan uppoutuessaan :) Lukeminen on vaan niin ihanaa :D

(WAU tää oli mun eka viestini xD)

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #59 : Syyskuu 16, 2007, 10:59:46 »
Minä luen kirjoja lukemisen ilosta. Rakastan lukemista. Olen lukenut kirjoja siitä asti, kun opin lukemaan. Luen melkein mitä tahansa. Paitsi historiaa ja elämäkertoja. Ne eivät vain jotenkin kolahda.

Suosikki lukemistani ovt kaikki fantasia kirjat, etenkin taikuuttaa käsittelevät (joten ei ihme, että hurahdin pottereihin^^). Sen lisäksi luen paljon dekkareita ja jännityskirjallisuutta. Ja Jane Austenin kirjoja (Toujors pur tiedätkö Ylpeys ja Ennakkoluulo-elokuvan? Se pohjautuu Austenin kirjaan). Pidän paljon kirjoista, joissa kerrotaan "todelisesta elämästä". Esim Austen ja Tuija Lehtinen.

Paitsi, etää rakastan lukemista itsessään, niin se on mielestäni rentouttavaa ja hyvää ajankulua ja joskus kirjoista saa tietoa, kuin huomaamatta. Keskiajan käytöstavoista ja sellaisista.
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #60 : Joulukuu 30, 2007, 17:46:54 »
Minulla ei nykyään ole aikaa lukea niin paljon kuin ennen. Tai oikeastaan on, mutta nykyään oppikirjat ovat isompi osa niistä kirjoista, joita luen. Luen kuluttaakseni aikaa, oppiakseni, tietääkseni, sivistyäkseni, viihdyttääkseni itseäni. Oppikirjoja luen, koska haluan osata ja pärjätä. Ja onhan niitä vähän pakkokin lukea, mutta minulle ei ole samanlaista tuskaa kuin joillekin saattaa olla. Haluan tietää. Enemmän pidän kuitenkin sellaisten kirjojen lukemisesta, joita minun ei ole tarkoitus ns. päntätä ulkoa, vaan joita voin lukea aivan vain omaksi ilokseni, jakaakseni sen kaiken, jonka kirjailija on mielensä syövereistä tuottanut muiden iloksi. On erityisen ihanaa lukea sellaisia kirjoja, joiden maailmaan kirjailija on todella panostanut - minä kun tykkään myös kaivella lukemistani kirjoista jotain lisätietoja. Koska olen kova unelmoimaan, kirjat ovat minulle erinomaista ajanvietettä, sillä lukiessa mielikuvituksen voi päästää lentoon. En pakene todellisuutta tai mitään, mutta on mukavaa lukea erilaisia tarinoita ihmisistä, faktaa tai fiktiota. Jollain tapaa nautin kuitenkin enemmän fiktiivisistä fantasiakirjoista, niissä on jotain, mikä pakottaa lukemaan eteenpäin. On hauskaa ajatella, että entä jos maailmassa todella olisikin lohikäärmeitä, vampyyrejä, taikaa.. Ja kuka tietää vaikka olisikin? Sinänsä tämä on jollain tapaa hassua ajattelua minulta, joka olen varsn analyyttinen sekä tieteenystävä. Välillä ihmettelen, miksi luen vahvoja tunteita herättäviä kirjoja, sillä esimerkiksi epätoivo ja ahdistus kirjoissa saavat minutkin tuntemaan oloni vaikeaksi. Samalla kuitenkin nautin siitä! Sairasta? Ehkä. Mutta kuten Xanie tuossa vähän aikaisemmin sanookin, mitä tahansa lukiessa oppii huomaamattaan jotain! Oppii tuottamaan parempia ja selkeämpi asiatekstejä, minkä olen huomannut varsin tärkeäksi lukiossa opiskellessani. Lukeminen ei siis koskaan voi mennä hukkaan.
Humor me.

Poissa Heinähattu

• kangastossu
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Tammikuu 19, 2008, 13:12:56 »
Luen kirjoja monesta syystä. Tärkein on se, että lukiessa voi päästä toisiin maailmoihin pelkän mielikuvituksen avulla. On hienoa, kun voi uppoutua kirjan juoneen niin, ettei huomaa ajan kulua tai ympärillä olevia asioita. Yleensä keskityn lukemiseen niin, että minut täytyy "kiskoa takaisin todellisuuteen".
Toinen tärkeä syy lukemiseen on koulu ja opiskelu. Kiitettäviä koenumeroita saa vain lukemalla kokeisiin.
Äidinkieli ja kirjallisuus sekä luetunymmärtäminen ovat minulla molemmat ysejä. Opettajani mukaan se johtuu paljosta lukemisesta.
odota vielä
kuuntele kuinka rintalastan alla muuttuu rytmi

Poissa Vadelmafairy

• Metalfairy
  • Vuotislainen
  • Poissa 11.8 asti
« Vastaus #62 : Tammikuu 19, 2008, 16:31:42 »
Luen kirjoja, koska yksinkertaisesti nautin niiden lukemisesta. Olen lukenut paljon siitä asti, kun opin lukemaan kunnolla. Muistan ensimmäisellä luokalla lukeneeni jo oikeita nuortenromaaneja, kun muut lähinnä kahlasivat tavutettuja Sinisiä banaaneja. Pääsen todella helposti mukaan kirjan kuin kirjan juoneen ja pystyn jollain tapaa sulkemaan muun maailman ulkopuolelle - luettuani muutamankymmentä sivua omat huolet ja murheet tuntuvat jollain tapaa pyyhkiytyvän kauemmas. Jollain tapaa kirjat tuovat lohdutusta - välillä lukee kirjoja, johin pystyy samaistumaan ja ajattelemaan, että ei ole yksin joidenkin tietynlaisten ongelmien kanssa. Vaikka se onkin tavallaan hassua, sillä eihän kirjan henkilöitä ole (ainakaan hyvin useissa tapauksissa) olemassa oikeasti. Kirjojen lukeminen on todella rentouttavaa, kun ei oikeastaan ajattele lainkaan omia ajatuksia ja pääsee noin vain mielikuvituksen siivin matkaamaan minne ikinä haluaa.

Muistan monen entisen äidinkielenopettajani paasanneen lukemisen tärkeydestä ja selittäneen kaikkea yleissivistyksestä ja sanavaraston kasvattamisesta. Tokihan se on bonusta, jota saa lukemisen yheydessä, mutta en rehellisesti sanoisi lukevani vain niiden takia. Vaikka en saisi kirjojen lukemisesta minkäänlaista hyötyä itselleni, vaikka ne oikeasti tekisivät minua vain tyhmemmäksi jne, voisin rehellisesti sanoa lukevani silti. Lukeminen vain on minun juttuni.

(Hieman korjauksena tekstiini, en todellakaan sanoisi nauttivani aina lukemisesta. Jokainen kirja, jonka olen itse saanut valita on yleensä loistava lukukokemus, mutta jos täytyy lukea jotain pakolla, se on aivan kamalaa.)
Life is only a flash of light in this darkness. Love is only a faith for tomorrow with you.
Or then not.

Poissa Mega

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Helmikuu 09, 2008, 14:09:38 »
Luen kirjoja, koska nautin niiden lukemisesta ja saan uppoutua toisen huoliin, murheisiin, ja pulmiin.
Toisen elämään. Omassa tuntuu olevan välillä liikaa pohdittavaa, joten kirjoittamalla pääsee sitä tavallaan pakoon. Sitten sanavarosto laajenee, ja myös uppoutuu "juonen vietäväksi". Pääsee pakoon arkea, niin se on tavallaan tosi vapauttava kokemus, ja nautittava. Se on rentouttavaa ja hyvää ajankulua, siis niiden kirjojen lukeminen joita haluaa lukea, ei niitä joita joku on määrännyt luettavaksi, ja josta ei nauti.

Poissa Thyone

• Tylypahkan oikea ottelija
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RainWolf2
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #64 : Helmikuu 13, 2008, 21:37:28 »
Miksikö luen kirjoja? Käsittämätön kysymys. Tietysti luen kirjoja, olen aina lukenut. Eivätkö kaikki muka lue kirjoja? Eivät tietenkään, olenpa typerä. Kuka kertoisi minulle, mitä he sitten tekevät?

Luen kirjoja, koska osaan lukea. Ja koska se on ihanaa. On kiehtovaa lukea paperille painettuja sanoja toinen toisensa perään ja ymmärtää, että se, mitää näkee silmiensä edessä on joko taidetta, paperin tuhlausta tai harvinaisen röyhkeä pyhäinhäväistys. Yleensä taidetta, minulla on tarkka kirjanmetsästysvaisto ja valitsen aniharvoin huonoa kirjaa hyllystä. Kirjoissa on toinen maailma, jonka kautta pääsee luikahtamaan toisten ihmisten mieliin: millaista olisi olla joku muu kuin minä itse, elää jossain muussa ajassa jotakin toista elämää?

Minä en olisi minä ilman kirjoja. Olen ainoa, jolla on useinkin koulussa mukana kirjoja tursuava kangaskassi. En koskaan lähde kotoa ilman kirjaa. Nyt laukussa jokaista askeltani säestää Seitsemän veljestä. Se on ihana.
practice random acts of kindness

ZebraMyy

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Helmikuu 20, 2008, 14:19:51 »
Minulla ei ole muitakaan tapoja "paeta todellisuudesta", ainakaan kovin montaa. Aina luettuani uuden kirjan, ajattelen, että sain itselleni yhden uuden maailman ja joukon ihmisiä, joihin sain tutustua. Olen kehittynyt vuosien varrella paljon kirjojen valitsemisessa, ja yleensä onnistun vain kannen perusteella valitsemaan itseäni miellyttävän kirjan.
Olen iloinen, että minulla on taito ja halu lukea. En tiedä, mitä muuta tekisin iltaisin ja aamupalaa syödessäni, tai istuessani metrossa aamuseitsemältä, kuin lukisin. Mitä tahansa, lehtiä, mainoksia ja kirjoja, mutta kirjoihin on mielestäni helpointa "uppoutua" ja antaa ajan kulua. Useat kirjat vaikuttavat mielialaani ja tulen ihanan iloiseksi luettuani jotain erityistä kirjaa, esim. Philip Ridleyn Dakotaa, tietysti Pottereita tai Muumilaakson Marraskuuta.
Jostain syystä myös esim. sairauksia ja järkyttäviä tapahtumia käsittelevät kirjat kiinnostavat minua. Luin Julia Bellin Ahmatin, koska sen takakansiteksti ja kannet ylipäätään herättivät mielenkiintoni. Se olikin yksi upeimmista lukukokemuksista ikinä, eikä kuitenkaan karmiva tai kuvottava, vaikka se käsitteleekin aika tabua aihetta, bulimiaa ja syömishäiriöitä. Viime viikolla kirjastosta tarttui mukaan myös yksi ihan hillittömän hyvä, ihanaihanaihana kirja, Christina Nord Wahldénin Liian lyhyt hame? Jos sen tarkoitus oli herättää ajatuksia ja saada lukijan mieli kevenemään ja viisastumaan, siinä se todellakin onnistui. Luin sitä ihan hulluna, kävellessäni kaupasta, yksin omassa huoneessani, ennen nukkumaanmenoa, ja se oli niin vaikuttava ettei mitään rajaa. Suosittelen, ja paljon.

Poissa Jazmín

• Vampyyrityttö
  • Vuotislainen
« Vastaus #66 : Maaliskuu 02, 2008, 13:17:04 »
Luen siksi, että lukeminen on hyvää ja kehittävää ajanvietettä, nautin lukemisesta ja rakastan kirjoja. Se on todella hyvä pakotie todellisuudesta. Jos alkaa ahdistaa tai on surullinen tai muuten vaan onneton olo, niin hyvän kirjan parissa voi hypätä kokonaan toiseen maailmaan ja ainakin hetkeksi unohtaa arjen.
Myös tuo sanavaraston karttuminen ja lukeminen on tosi tärkeää, jos aikoo itse kirjailijaksi (niin kuin minä) ja lukeminen myös kehittää mielikuvitusta
Lukeminen auttaa näkemään asioita eri näkökulmista ja ymmärtämään asioita ja lukemalla voi oppia tosi paljon.
"You shine so bright it's insane, you put the sun to shame."

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
« Vastaus #67 : Maaliskuu 07, 2008, 23:34:52 »
Kirjathan ovat nimenomaan pakoa todellisuudesta, eivät varmaan juuri mitään muuta. Olenkin miettinyt, että tarvitseeko omaan elämäänsä täysin tyytyväinen ihminen ylipäätään kirjoja mihinkään. Ehkä ei; silloinhan todellisuus on sellainen, ettei sitä edes tarvitsekaan paeta.

Itse kyllä tarvitsen kirjoja ja paljon tarvitsenkin. Olen suorastaan riippuvainen lukemisesta ja ennen olin vielä riippuvaisempi kuin nykyisin. Riippuvaisuus on varmaankin aina melko huono juttu, mutta eihän lukeminen tokikaan ole mikään erityisen epäterveellinen tai haitallinen riippuvuus. Joka tapauksessa, kirjojen maailmaan on aivan hiton mukavaa uppoutua: voi kuvitella olevansa joku aivan toinen ihminen, elävänsä aivan toisenlaista elämää, ehkä aivan toisenlaisessa maailmassakin. Voi tuntea voimakkaita tunteita (surua, vihaa, pelkoa, kauhua, onnea, yms.), jotka eivät ole omia ja sitä kautta voi kenties unohtaa omat murheensa hetkeksi. Parhaita ovatkin ne kirjat, jotka tempaavat mukaansa aivan totaalisesti (esim Potterit). Niin, että lukija voi todellakin nähdä tapahtumat silmiensä edessä kuin olisi oikeasti paikalla. Pakoa harmaasta ja ankeasta arjesta. Sitähän se on.

Toisalta taas nekin kirjat kiehtovat, jotka kertovat melkein lukijan omasta elämästä, omista murheista. Ne tulevat kovin lähelle. Tuntuu siltä kuin ei olisi yksin.

Luulen, että ajauduin aikoinani kirjojen pariin lähinnä tekemisen puutteen vuoksi. Jotain on oltava, eikä minulla ollut. Kirjat tuovat verrattomalla tavalla sisältöä elämään (keintekoista, tosin), ja sitähän kaikki tarvitsevat, jottei elämä muuttuisi aivan tylsäksi.

Koska olen lukenut paljon, olen myös oppinut rakastamaan kieltä, nimenoman kirjoitettua kieltä siis. Sehän on oikeasti kaunista, taidetta, ainakin jos kirjailija on hyvä. Kaikki kaunis aiheuttaa mielihyvää, joten siinäkin on yksi varsin hyvä syy lukemiselle. Pitkät lauseet ovat upeita. Myös lyhyet voivat hyvinkin olla ihan yhtä upeita, jos sisältävät osuvia ja hämmästyttäviä sanavalintoja. Taitavat miljöökuvaukset ja muutkin kuvaukset ovat onnistuessaan mahtavia. Sellaisia lukee todella mielellään.

Jännä juttu, etteivät esim. elokuvat ole kuitenkaan oikein koskaan kolahtaneet. Voisihan niidenkin avulla paeta todellisuutta. Leffojen katsominen vain on yksinkertaisesti tylsää. No okei, ei aina, mutta usein. Kun tarvitsee vain tuijotaa ruutua, kaikki räiskäytetään siellä silmille valmiina. Lukiessa pitää sentään itse kuvitella tapahtumat, luoda pään sisällä oma versio niistä, ja tietenkin myös lukea niitä kirjaimia, joten se ei ole niin passiivista. Ja ne kuvitelmat ovat oman pään sisällä, joten se on enemmän oma maailma kuin elokuvia katsoessa.

Ovathan kirjat sitäpaitsi myös oiva keino itsensä sivistämiseen. Riippuu kyllä ihan siitä, mitä lukee. Itse en kyllä yleensä lue mitään erityisen sivistävää kirjallisuuttaa, joskus kuitenkin. Koulukirjoja ainakin. Kirjat ovat kuitenkin pääasiassa viihdettä minulle. Ja hyvää viihdettä ovatkin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2008, 21:49:36 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Maaliskuu 13, 2008, 18:53:19 »
Monestakin syystä. Tärkein on kuitenkin se, että nautin lukemisesta erittäin paljon. On aivan ihanaa lukea jokin loistava romaani, uppoutua täysin sen maailmaan ja unohtaa oma elämä (vaikkei siinäkään mitään erityistä vikaa ole). Kirjat ovat toisaalta pakoa todellisuudesta, mutta niiden avulla myös oppii ymmärtämään todellisuutta paremmin - kuvaavathan kirjat, jopa kaikkein mielikuvituksellisimmat, kaikilla tavoin oikean maailman ilmiöitä ja ongelmia. Ja onhan tässä se sivistymisen pointtikin mukana, kirjoja lukemalla nimittäin saa ehdottomasti paljon yleissivistystä. Ainakin jos uskaltautuu lukemaan klassikkoja, eikä pitäydy pelkästään teinikirjojen turvallisessa maailmassa.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

robinette

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Maaliskuu 27, 2008, 20:34:48 »
Syitä on monia ja suurin osa niistä on lueteltu jo moneen kertaan tässä topicissa, joten en rupea niitä toistamaan sen pidemmin. Mainittakoon nyt tärkeimpinä viihdytys, pako ja rentoutuminen.

Kirjathan ovat nimenomaan pakoa todellisuudesta, eivät varmaan juuri mitään muuta. Olenkin miettinyt, että tarvitseeko omaan elämäänsä täysin tyytyväinen ihminen ylipäätään kirjoja mihinkään. Ehkä ei; silloinhan todellisuus on sellainen, ettei sitä edes tarvitsekaan paeta.

Tätä olen myös minä miettinyt. Varsinkin, kun kirjoihin pakeneminen on ensisijainen keinoni purkaa pahaa mieltä ja selvitä stressistä. On lohdullista lukea muiden murheista (fiktiivistenkin henkilöiden), kun tuntuu, että oma maailma luhistuu ympärillä. Silloin löytää tavallaan vertaistukea tarinan henkilöistä, vaikkei ongelma ihan sama olisikaan. Jos elämäni olisi täydellistä, en varmaankaan olisi lukenut puoliakaan niistä kirjoista, jotka olen vuosien varrella lukenut. Ehkä ihan hyvä näin, ainakin olen saanut tutustua mahtaviin maailmoihin ja henkilöihin :)

Ai niin, yksi syy, miksi luen joitain tiettyjä kirjoja tai niiden kohtia, on se, että tiedän niiden saavan minut itkemään. On todella vapauttavaa itkeä yksin ääneen sellaiselle, mikä ei oikeasti tapahdu itselle. Se on puhdistava kokemus. Ja jälkeenpäin voi nousta ylös, pyyhkiä kyyneleet ja jatkaa päivää hymyillen.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #70 : Huhtikuu 05, 2008, 21:10:09 »
Sanoisin, että pakoa todellisuudesta, mutta en sano, kun se kiellettiin aloitusviestissä. :P
No, kirjojen lukeminen on yksi parhaista keinoista rentoutua. Joillekin lukeminen on pakkopullaa, niin etteivät kirjat todellakaan rentouta, mutta minulla asia on aivan toisin. Toinen hyvä keino rentoutua on musiikin kuuntelu, mutta joskus sitä kaipaa täydellistä hiljaisuutta. Silloin on hyvä olla jokin kirja, johon voi rauhassa uppoutua. Jos kyseessä on hyvä ja mukaansatempaava kirja, huomaan usein, ettei minulla ole hajuakaan, mitä ympärillä tapahtuu. Tänäkin aamuna tajusin yhtäkkiä, että iskä oli alkanut imuroida viereisessä huoneessa. En ollut tajunnut sitä, kun oli juuri menossa jännittävä kohta "Veljeni, Leijonamieli" -kirjassa. :P Koulussa on mukavaa lukea kaikki välitunnit, koska se rentouttaa mukavasti tuntien välillä. Olen sellainen ihminen, että juttelen mielelläni ihmisten kanssa, mutta jossain kohti tulee aina stoppi. Silloin on jälleen hyvä olla mukana kirja, johon voi uppoutua pois kaikesta hälystä. Joskus kirja on kuin korvatulpat. Välillä minua katsotaan vähän oudosti, kun olen nenä kiinni kirjassa, mutta ei se mitään... :)
Toiseksi, minun on pakko lukea. Olen auttamattomasti koukussa lukemiseen, huomasin sen eilen. Äitini kysyi: "Etkö sä koskaan juttele muiden kanssa välitunneilla, kun sä aina vaan luet?" Tajusin, että niin muuten. Minähän luen. :D No, kyllä sitä joskus tulee juteltua kavereiden kanssa, yleensä silloin, jos joku keskeyttää koko ajan lukemisen. Silloin ei edes kannata yrittää lukea, kun kirjasta jää puolet tajuamatta.
Kirjat tuovat lohtua elämään. Jos joskus tuntuu, ettei ole ketään jolle voisi puhua tai kuka kuuntelisi, voi lukea. Kirjasta löytyy aina joku, joka voisi olla ystävä ja kuunnella murheitani. Kuten Ernest Hemingway on sanonut:
Lainaus
There is no friend as loyal as a book.
Using the "are we", are we?

Luisachenchenchen

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Huhtikuu 09, 2008, 16:36:56 »
Minä luen kirjoja, koska.. haluan päästä pakoon tätä maailmaa ja päästä johonkin toiseen. Minä rentoudun jokaisen kirjan käteen saadessani. Ihmettelen, kun jotkut sanovat, että lukevat vain ne kirjat, jotka pakotetaan lukemaan koulussa.. Minä luen noin sata kirjaa kuukaudessa, ei lasketa mangaa ja sarjakuvia mukaan. Mielihyvää tuottavat varsinkin ne kirjat, joiden jälkeen oikeasti ajattelee jotain ja itkee/nauraa mukana. Lisäksi RAKASTAN Shakespearia ja Dostojevskia. Mutta ehkä se suurin syy on se toiseen maailmaan pääseminen ja hyvien lukukokemuksien etsiminen. Lisäksi sanavarasto karttuu ja osaa sitten joskus, kun kirjoittaa omaa tekstiä, yrittää kirjoittaa ei-takkuilevampaa tekstiä..(kirjoitan itse aika paljon..)

Kaikkei ärsyttävintä on, kun vanhemmat pakottavat nukkumaan tai huomauttelevat: "Kuule, sinun pitäisi lopettaa tuo lukeminen. Sinä teet sitä aivan liikaa.." Kai se on hieman oikeaa asiaa, jos kerran vahingossa seisoin bussipysäkillä melkein puolitoista tuntia, koska en tajunnut mennä bussiin, joita menee siitä ohi joka viides minuutti, sillä minulla oli kirja kädessä..xP

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #72 : Elokuu 26, 2009, 17:46:53 »
Heti kun olin oppinut lukemaan, olin nenä kiinni kirjoissa. En tiedä, mikä kirjallisuudessa niin minua silloin kiehtoi, mutta onneksi putosin tähän upeaan maailmaan.

Minulle lukemisesta on tullut elämän suola ja ilo, en osaa olla lukematta jotain kirjaa. Vaikkakin kirjan lukeminen saattaa katketa juuri suurten läksykasojen ja muiden kouluprojektien alle, osaan jatkaa ko. kirjan lukemista muutamien kuukausienkin päästä.

Lukeminen on hauskaa, ja joissakin tapaukissa opettavaista sekä hyvin terapeuttista. Kirjat ovat ehkä parantaneet sanavalmiuttani, ja se on suuri etu se.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2009, 18:37:22 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Miwra

• Epäaktiivinen jo vuodesta 2007
  • Vuotislainen
  • If I'm a freak, what are you then?
« Vastaus #73 : Marraskuu 18, 2009, 12:50:10 »
Minä luen kirjoja kolmestakin eri syystä.

Ensinnäkin, kirjojen lukeminen auttaa koulussa. Tarpeeksi luettuaan oppii lukemaan nopeammin ja näin ollen minulla ei toivon mukaan tule enää olemaan sitä ainaista ongelmaa äidinkielen tuntien suhteen, kun satun olemaan aika hidas lukemaan.

Toisekseksi, pidän kirjojen lukemisesta, etenkin tietystyi jos ne on hyvin kirjoitettu. Fantasiakirjat etenkin ovat minun mieleeni ja jos niissä on tarpeeksi toimintaa ja hieman huumoriakin seassa ei lukeminen voi tylsääkään olla!
Ja se pitää minut poissa koneelta koska minulla on paha tapa istua tuntikausia koneen ääressä ilman mitään kehittävämpää tekemistä.

Kolmanneksi, harrastan kirjoittamista ja foorumiroolipelejä - jotka siis perustuvat kirjoittamiseen - ja kirjojen lukeminen tietysti auttaa myös siinä.
Kirjoittamisessa voi mielestäni aina kehittyä ja kirjojen lukeminen auttaa asiassa todella paljon. Hämmennyin suuresti siitä itsekin kun luin muutaman kirjan ja ryhdyin rustaamaan ficciä ja yllättäen se tuntuikin huomattavasti helpommalta kuin aiemmin :D

Siinä kolme hyvää syytä lukea kirjoja.
Ainakin minuun ne pätevät :D
Unikeko -> Miwra

Hogwarts 1976-1977
As real as you want it to be...

Poissa worldsayshello

• Snivellus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SnidgetDream29844
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #74 : Marraskuu 22, 2010, 19:30:20 »
Luen koska rakastan lukemista! Se on ensinäkin rentouttavaa ja saa ajatukset hetkeksi pois tosimaailmasta. Myös siksi koska sieltä saa ideoita jos vaikka joskus itse alkaa kirjoittamaan.
Yleensä pystyn lukemaan kovassakin melussa, mutta suosin tottakai hiljaisia paikkoja, esim illalla sängyssä ennen kun menee nukkumaan. Nykyään en osaa mennä nukkumaan ilman että olen lukenut vähintään pari tai kolmekymmentä sivua : )
"Honestly, woman, you call yourself our mother." -George Weasley