Kirjoittaja Aihe: Miksi te luette kirjoja?  (Luettu 10503 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Neela

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« : Elokuu 24, 2003, 20:29:26 »
en tiedä onko tällästä aihetta vielä ollut mutta kirjoitan nyt oman.. tämä voi olla aika tyhmä kysymys, mutta rupesin vain ajattelemaan asiaa...
elikkä kuten otsikko kuluu: miksi esimerkiksi te hyvät vuotislaiset luette kirjoja?
jotkut ehkä lukevat vain sen takia, että ei ole muuta tekemistä, toiset vain mielenkiinnosta, ym..
itse huomasin, kun rupesin ajattelemaan asiaa, että luen varmasti kirjoja lähinnä päästäkseni pakoon tätä välillä lähes helvetillistä maailmaa.. välillä kavereita välillä perhettä ja kaikkea. kirjoihin on hyvä uppoutua moneksi tunniksi, kun haluan jonkun ikävän asian unohtuvan mielestäni.. joskus meinaa läksyt ja nukkuminenkin unohtua kun jää koukkuun jostain kirjan kohdasta.. :)
mutta oisin toodella kiitollinen jos vastaisitte tähän (ensimmäiseen) topicciini...

// mimmu peräänkuuluttaa perusteluja. Lukemisen ihanuus on todettu moneen kertaa. Analysoikaa, ystäväni!

// peeves pyytäisi kauniisti, että ainoa perustelu ei olisi "pako todellisuudesta", vaikka se onkin joskus ainoa syy. Mutta kun se alkaa jo hieman toistaa itseään. Tai olkaa kiltit ja analysoikaa ainakin vähän.

((tein hienosäätöä otsikkoon/by Lae))

Quellefen

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2003, 11:51:39 »
Minä luen kirjoja sillä silloin saa asioista tietoa ja yleistieto "kehittyy". Luen myös yksinkertaisesti siitä syystä, että pääsee kokemaan seikkailun jota ei muuten kokisi, tai jotain sellaista. En osaa oikein selittää.
On ihanaa uppoutua johonkin hyvaan kirjaan ja unohtaa tämän maailman murheet. Luen varmaankin sen takia että kokisin elämyksen "tälläistä kaikki voisi olla".
Tosin minun kohdalla kaikki lukeminen perustuu kuitenkin pohjimmiltaan viihteeseen, ei kirjat ole pakopaikkoja...ainakaan minulle.

Poissa Bambi

• Vuotislainen
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2003, 14:12:08 »
Kirjojen lukemisesta sanavarasto laajenee.
Ja onhan se ihanaa käpertyä torkkupeiton alle ja seikkailla Althaluksen kanssa pitkin maata *virn*

Kirjat ovat ihania myös siitä syystä että itse pitää kuvitella hahmot ja ympäristö mutta esim. elokuvissa se kuvittelu työ on jo tehty sinun puolestasi. Ja sitten kun näkee lukemastaan kirjasta elouvan niin yleensä se on pettymys jos hahmot eivät vastaa kuvitelmaa (näin kävi Potterin kanssa)

Kirjoista voi todellakin jäädä koukkuun.
All you ever wanted was love
But you never looked hard enough

Dwal

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2003, 13:21:10 »
Minä olen lukenut kirjoja siitä saakka, kun keksin lukemisen taidon. Sitä ennen äiti sai lukea minulle kaikenmaailman satuvihkosia ja kuvakirjasia. Taisinpa isänkin pakottaa lukemaan joskus, vaikkei isä näitä lukumiehiä ollutkaan... tosin, pyysin häntä kerran opettamaan minulle virkkausta, kun äiti ei ollut kotona, joten... no jaa :)

Minä luen siksi, koska se on mielestäni sivistävää. Lukeminen on huomattavasti parempaa ajanvietettä kuin jossakin kaupungilla/kylällä hortoilu kaljapullojen kanssa. Sellainen ei yksinkertaisesti kuulu minun elämääni. Pidän asioista, joita saan tehdä yksin, nautiskella niistä. Tosin pidän myös siitä, että silloin tällöin saan lukea kirjoja poikaystävälleni :) Se on todella mukavaa.

Lukeminen on siis tavallaan minulle ajanvietettä, ehkä myös todellisuuden pakokeino. He, jotka elävät siellä jossakin (muunmuassa Tasslehoff) ovat minulle parempia ystäviä kuin sellaiset ihmiset, joita mielenhäiriössä nimittäisin ystävikseni.

Ehkä olen lukijana muuttunut vuosien kuluessa. Ensin kahlasin Vihreää varista, enkä häpeä sitä. En häpeä myöskään sitä, että olen lukenut lähes kaikki Valtimon kirjaston hevoskirjat. Fantasiakirjallisuuden löysin vasta ollessani yhdeksännellä luokalla, myöhään siis. Mutta sitäkin ahkerammin olen lukenut, muutamia kirjoja lukuisia kertoja jo.

Kuitenkin jos joku asia stressaa minua oikein paljon, en pysty lukemaan mitään. Se on tavallaan harmi. Tosin, enpä taida silloin pystyä mitään muutakaan tekemään. Vaeltelen vain ympäri taloa. Kotona siis... täällä soluasunnossa... no, menen peiton alle ja yritän nukkua. Ensimmäisinä iltoina itkin ikävääni, nyt odotan jo tulevaa viikonloppua. Kirjat lohduttavat minua yksinäisyydessäni.

Poissa Sarah Musta

• Lucius
  • Henkihörhö
  • Sukupuoli: Noita
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #4 : Syyskuu 03, 2003, 14:30:19 »
Luen koska omistan vilkkaan mielikuvituksen. Lukeminen auttaa mielikuvituksen käyttöä ja pidän uusien maailmojen kuvittelemisesta. Mielikuvitus auttaa kirjoitustyössä, samoin lukeminen, jtoen jotta voisin prepata mielikuvitustani, luen.

Luen, jotta voisin upota kirjan maailmaan ja unohtaa kaiken muun pahan. Etenkin viiemiaikoina on tullut luettua hyvin paljon. Luen siis myös päästäkseni pakoon ain kulloistakin elämäntilannettani. Mitä kauempana teksti on omasta maailmastani, sen parempi.  

Luen, jotta lukihäiriöni pysyisi aisoissa. Se auttaa, luen sujuvasti ja nopeasti juuri sen takia, että olen lukenut paljon siitä lähtein, kun sen opin.
I'm not evil, I'm just better than you

Misha

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #5 : Syyskuu 11, 2003, 13:01:22 »
Tämän ei pitäisi olla vaikea kysymys. Mutta kun se on. Miksi juuri kirjat? Voihan todellisuutta paeta tai viidettä hakea musiikista tai elokuvista, mutta silti juuri kirjat ovat se minun juttuni. Ehkä yksi syy tähän on, että pystyn itse kirjan perusteella kuvittelemaan paikat ja tapahtumat paljon mielenkiintoisemmin (tai oudommin :P) kuin elokuvantekijät. Eikä yksikään elokuvan hahmo ole herännyt henkiin samalla tavalla kuin jotkut kirjojen henkilöt.

Hyvässä kirjassa tuntee olevansa mukana, tuntee kaikkien henkilöiden tunteet. Jos johonkin sattuu, minuunkin sattuu. Kuulostanko vain sekopäältä, vai onko muitakin jotka tuntevat niin?

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #6 : Syyskuu 11, 2003, 13:22:25 »
Kirjoissa on elokuvia helpompi märehtiä hyviä kohtia ja kiirehtiä tylsien läpi. Kirjoissa on myös helpompi kuvata hahmojen ajatuksia ja tunteita luontevasti kuin leffoissa, joissa se on yleensä näyttelijöiden elehtimisen varassa. Samoin kirjailija voi paneutua tarinan yksityiskohtiin tavalla, joka leffassa aiheuttaisi yleisön kyllästymisen hengiltä, kirjassa kun riittää muutama sana sellaisen asian esittämiseen, joka leffassa veisi monta minuuttia.
Constantem decorat honor

Selidor

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2003, 17:38:32 »
Lukeminen on hyvä tapa paeta maailmasta toiseen. On ihanaa istua johonkin ja uppoutua jonkun muun ihmisen (eeiv välttämättä ihmisen..!) maailmaan ja unohtaa kaikki mitä ympärillä tapahtuu. Rakastan lukemista ja luen paljon. Lukiessa nappaa huomaamattaankin hyviä kohtia kirjoista ja painaa ne jonnekkin talteen, niitä voi sitten hyödyntää myös omassa kirjoittamisessaankin. Olen aina halunnut juosta metsässä jousipyssyn kanssa ja paeta takaa ajajia. Mitä nopeammin kirjan henkilö juoksee sitä suuremmaksi pulssini nousee.  Juu, Misha, et sin ainoa ole, minua juuri ammuttiin jousella.

Hito Tamashii

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #8 : Syyskuu 14, 2003, 21:18:14 »
Kirjojen lukemiseen on paras mohdollinen syy.

Höm. Mitä me olisimme ilman kirjoja? Miten ihmeessä taryút ja jopa tieteinen maailma kehittyisi?

Ilman kirjoja, ei meillä olisi lukutaitoa ja mielikuvitusta. Juuri siksi me luemme kirjoja. Yleensä ajan vietteeksi, mutta myös mielikuvituksemme kehityksen takia. Emme itsekkään kirjoittaisi ficcejä, jos meillä ei olisi mitään keksittävää. Kaikki mitä kirjoittettaisiin olisi samaa tuttua soopaa. Ei siitä ole mitään hyötyä.

Eli, miksi siis minä luen kirjoja. Kirjat ovat aivoni. Saan niistä enemmän aiheita puhua, enemmän kaikkea tarua. Ne ovat hyvä ajanviihde silloin, kun ei ole mitään tekemistä. Ja kun lähden pitkälle automatkalle, en voisi olla ilman kirjaa. Mitä iloa siitä on, kun istuu auton takpenkillä nukkumassa tai tuijottamassa tyhjää?! Mielenkiintoisempaa on lukea.

Siinä se tulikin. Luen kirjoja mielikuvituksen, ajanvietteen ja mielenkiinnon takia. ((ja tietysti sen tyhmän kirjallisuus diplomin takia. :b))

Poissa Mari

• Vuotislainen
    • http://pp.kpnet.fi/anita/anita/Index.html
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #9 : Syyskuu 27, 2003, 22:02:29 »
Kirjasto on täynnä kirjoja, jotka kertovat kaikki oman tarinansa ja tietonsa. Näiden teosten lukeminen ei maksa minulle mitään (eh. myöhästymismaksuja ei nyt lasketa.. ). Niiden avulla voin kuitenkin matkata eri maailmaan, maahan, kulttuuriin, aikakauteen.
Voin oppia miten krokotiilejä ruokitaan tai kuinka paljon sakkoja saa 100 km/h ylinopeudesta.
Jos ulkona paistaa aurinko ja mittari näyttää 35 astetta auringossa, avaamalla kirjan ja antamalla silmien ahmia sanoja ja lauseita, saatan hetken kuluttua olla Alaskassa lumimyrskyn ympäröimänä tai leijua avaruudessa ilman minkäänlaista tietoa ajasta.
Vaikka olisin juuri viettänyt syntymäpäivääni iloiten siitä, että edessäni on vielä kymmeniä ja kymmeniä vuosia elämää, saatan samana iltana oppia, miltä tuntuu kun jäljellä enää muutamia päiviä tai viikkoja elämää. Voin itkeä ja nauraa, olla vihainen tai helpottunut.

Mitä yritän sanoa, on että kirjojen avulla ihmiset voivat oppia paljon niin toisistaan, elämästä kuin "ihan oikeista asioista". Kirjat päästävät sinut pois tästä hetkestä ja maailmasta, ne saavat sinut nauramaan, itkemään, ahdistumaan tai hyvälle tuulelle.

sarna

• Ankeuttaja
lukeminen
« Vastaus #10 : Lokakuu 10, 2003, 19:58:30 »
Lainaus
itse huomasin, kun rupesin ajattelemaan asiaa, että luen varmasti kirjoja lähinnä päästäkseni pakoon tätä välillä lähes helvetillistä maailmaa..

Tuo oli melko hyvin sanottu, sillä nimenomaan siksi minä luen, että haluan päästä hetkeksi johonkin muualle. Jos haluan tuntea olevani suosittu tai pidetty, luen kirjan suositusta ihmisestä. Jos haluan oppia lentämään, kuen fantasiakirjan ihmisestä, joka osaa lentää. Ja jos elämä paskoo päähän, luen kirjan ihmisestä, jolla menee vielä huonommin.

Joskus yritän hankkia käsiini kirjan, joka osuu lähelle omaa elämääni, silloin voi vain uskoa, että jollakin muulla on samanlaista.

Toivottavasti tämä jotenkin edes riipaisi läheltä sitä, mitä muut uskovat lukemisen olevan.

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2003, 22:12:10 »
Olin melko varma, että joskus vastasin tähän aiheeseen. Ei sitten.

Minä opin lukemaan jo ennen kuin menin kouluun. Kiinnostuin kamalasti kirjoista silloin ja luinkin pienenä paljon lastenkirjoja. Jossain välissä, siinä 8-12 vuoden iässä oli pitkä tauko, jollon kirjat jostain syystä jäivät vähemmälle.

Nyttemmin ei ole kamalasti aikaa lukea, kun lukio vaatii paljon, mutta aina välillä on ihanaa käpertyä sängyn pohjalle, ottaa joku hyvä kirja käteensä ja alkaa lukea. Varsinkin jos kirja on mielenkiintoinen.

Lukeminen on hauskaa ajanvietettä ja kirjoitustaitokin kehittyy, kun lukee erilaisia kirjoja. Minä tosin en lue kuin fantasiaa ja romantiikkaa, joskus nuortenkirjoja ... x) Lukeminen on myös paljon parempaa kuin telkun katselu, silloin voi kuvitella itse henkilöt sellaisiksi kuin haluaa kuvausten perusteella, samoin paikat yms. Ja henkilöiden ajatuksia voi lukea, toisin kuin leffoissa.

Että semmosta. x)

Kahkonen

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2004, 22:26:13 »
No hyvänen aika! Tottakai siksi, että voi brassailla lukemillaan kirjoilla. Miettikääs nyt: "Monte Criston kreivi, Ivanhoe, Kurjat, Rikos ja rangaistus, Täällä Pohjantähden alla, Kymmenen miehen saappaat, Alastalon salissa, ..."

Ei vaan. Oikeasti on mielenkiintoista sukeltaa jonkun toisen elämään, tutkia ihmistä. Teemaahan me etsimme kirjoista, siis sitä, mitä kirja kertoo meille ihmisenä olemisesta, elämästä, vaikuttimista, tunteista, psyykkis-fyysis-sosiaalisesta kokonaisuudesta - kaikesta siitä, mitä on elää tässä maailmankaikkeudessa ihmisenä.

sutikerisi

• Ankeuttaja
:D
« Vastaus #13 : Heinäkuu 26, 2004, 20:05:45 »
Haluan piristyä. Ts. haluan saada itseni muihin maailmoihin. Kirjat on kivoja, koska ne ei nalkuta vastaan ja niille voi nauraa rauhassa (siis jos joku ei koko ajan kysy: "Mikä siinä on niin hauskaa?")

Kirjat ovat toinen maailma. Sinä tai kuka tahansa voi uppoutua ja elää sodan tai vaikka rakkauden (jokun toisen näkökulmasta kerrottuna). Kirjoja toivoisi jopa löytyvän taivaasta. Mitä olisi taivas ilman Pottereita tai vaikka haaveiden Sinistä linnaa. (Sininen linna = kirja)

Miksi minä en lukisi kirjaa? Jos se pelottaa liikaa, voisin saada (WOLF...MUR...mur) pahojakin painajaisia tai uni ei tulisi ollenkaan.  Saa kyllä pelottaa, mutta rajansa kaikella.

medu

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #14 : Elokuu 13, 2004, 13:57:41 »
Hum. Kun minä rupesin miettimään tota niin ensiksi tuli mieleen se että se kirja vain on niin mielenkiintoinen ja haluan päästä siihen ihanaan maailmaan. Mutta sitten tajusin sen saman jutun minkä moni muukin, että haluan pois TÄSTÄ maailmasta hetkeksi. Äh. Joskus kun mulla on tosi surullinen olo ja silleen, mutta kun tartun kirjaan ja heti kun pääsen sen mukaan niin unohan oloni.
Usein kun oon ollut kovassa lukemis kierteessä, en sitten IRL'kään ajattele paljon muuta. Jos kirja siis on ollut mielenkiintoinen. Sitten puhun kavereillenikin vaan kirjasta, ja odotan innolla milloin saan jatkaa sitä. Jos olen lopettanu sen kirjan jo, niin sitten olen ihan ihmeissäni ja suunnittelen kirjan uudelleen lukemista jose hyvä oli:p

talvi

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 19, 2005, 14:40:00 »
Luen siksi, että pidän lukemisesta ihan älyttömästi. Lukemisella saa hyvin ajan kulumaan ja pääsee hetkeksi pakenemaan todellisuutta. Luen kaikkea mahdollista aika laidasta laitaan ihan vain sitä mikä vaikuttaa hyvältä. Eniten kirjoissa kaipaan ihan itsessään hyvää kirjoittamista, ja jos kirja on huonosti kirjoitettu en yleensä lue sitä loppuun. Juuri tästä syystä en lue paljoa sarjoja, koska tuntuu, että niissä sitten jossain vaiheessa se kirjoittaminen muuttuu vain kirjoittamiseksi itsekseen, ja laatu on vähän sitä sun tätä. Pidän kirjoista joissa on mukavasti huumoria ja eri asiat kuvailtu hauskasti (mm. Keväällä isä sai siivet)

Poissa franzi

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 19, 2005, 16:22:29 »
Minä luen kirjoja, koska niiden mukana pääsee vähäksi aikaa toiseen maailmaan kokemaan sellaisia asioita, mitä ei oikeassa elämässä voi kokea, pääsee erinlaisiin seikkaluihin, fantasiamaailmoihin ja vaaratilanteisiin ilman, että vaarantaa itseään laisinkaan. Silti kirjojen jännissä kohdissa jännittää, vaikka tietää, ettei itselle käy kuinkaan.

Kirjat ovat siis hyvää viihdettä. Kirjojen avulla voi laajentaa omaa tietouttaan ja sanavarastoa, vaikka kyseessä ei olekaan mikään tietokirja. Kirjoista on siis monella tavalla hyötyä. Ja minä ainakin saan monista kirjoista inspiraation piirtämiseen, mutta se nyt ei hirveästi liity asiaan.

Pohjantähti

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #17 : Huhtikuu 18, 2005, 22:01:03 »
Minun kohdallani ei ole ikinä pätenyt se "pako toiseen maailmaan"-perustelu. Ei sillä, etteikö olisi tarvetta välillä, mutta jokseenkin venyvän mielikuvitukseni rajaa kulkee siinä, että en pysty konkreettisesti kuvittelemaan jotain mitä ei ole olemassa; esim. että uppoaisin kirjaan niin, että unohtaisin missä olen.

Miksi luen siis? Tarinat. Minä nautin tarinoista, luulemma. Tästä syystä en varmaan lue juurikaan faktakirjallisuutta, toisesta maailmansodasta kertovat teokset asia erikseen.

Sen lisäksi minua kiehtoo se, että luen jotain jonka joku toinen ihminen on ajatellut ja pannut sanoiksi. Luen jonkun muun ajatuksia. Hmm^^ ja se, että oppii asioita ja ajatustapoja.

Ja vielä yksi juttu: kirjat. Kun olen bibliofiili. Vihaan e-kirjoja, rakastan oikeita kirjoja koska ne tuoksuvat ihanalta. Niitä on ihana kosketella, järjestellä, selata ja kuunnella lehtien kahinaa. En tarkoita siis bilbiofiilinä jotenkin löysässä merkityksessä, vaan ihan kirjaimellisesti, oikea bibliofiili. Tosin tietääkseni asiaan ei kuulu seksuaalista mielihyvää, mutta en ole varma, josko mainittu käsite edes viittaa siihen.

Poissa Hulttio

• Ruoka-aika
  • Vuotislainen
  • 8)
  • Tupa: Puuskupuh
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #18 : Syyskuu 15, 2005, 20:14:41 »
Vaikea kysymys. Kirjoja on mukava lukea ja rentoutua samalla, mutta joskus on kiva unohtaa paha maailma ja syventyä johonkin kirjaan murehtimatta mitään.

Viime vuoden viiden kirjaesitelmän jälkeen löysin uuden kirjakategorian, josta kiinnostuin. Se oli salapoliisiromaanit ja muut vastaavat. On vain ihanaa yrittää ratkaista murhaajaa ja yleensä oletukset osoittautuvat aina vääriksi ja murhaaja onkin se, jota vähiten osasi epäillä. Sitten, kun kerrankin keksii murhaajan, huomaa kehittyvänsä kirjojen avulla. Jokaisesta kirjasta tai kirjalajista oppii jotakin, kun vain lukee. Tuntuu mukavalta huomata oppineensa jotakin.
struggling in his arms,
the cat frantically scratched away
an escape route called loneliness.

Myar

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #19 : Tammikuu 07, 2006, 02:17:21 »
Ensinnäkin kirjojen lukeminen kehittää ihmisenä suuresti. Niistä saa sivistystä ja ennakkoluulot ja muut asiat jotka vaivaavat usein mieltämme pyyhkiytyvät pois kun aihetta käsitellään kirjassa. En tiedä oliko kovin selkeästi ilmaistu, mutta itse ymmärsin pointin. :)

Mielikuvitusmaailma on kirjoissa ihana, joka etenkin fantasiassa on yleensä vastoin omaa maailmaamme, ja kuitenkin kirjoissa käsitellään samanlaisia jokapäiväisiä pikkuongelmia kun meidän lukioidemmekin elämäsä, eli kaikenlisäksi voimme vielä samaistua niihin.

Kirjojen lukeminen on myös hauskaa ajanvietettä ja illalla saa paremmin nukuttua kun lukee kirjaa vähän aikaa ennen nukkumaanmenoa, onhan se kuitenkin parempi vaihtoehto kuin pyöriä sängyssä.
Saamme ajatuksiimme uusia ulottuvuuksia ja voimme nähdä asiat monipuolisemmin niinkuin tuossa alussa vihjasinkin... Myös verbaalinen lahjakkuus kehittyy ja harmaaseen arkeen tulee mukavaa viihdettä ilman että tarvitsee itse panostaa siihen ja mikäs sen mukavampaa kuin keskustella kavereiden kanssa eri kirjoista ja saada huimia riitoja aikaiseksi. ;)

Olivia

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #20 : Tammikuu 13, 2006, 20:28:35 »
Kirjat. Nuo ihmeelliset kapistukset johon sulkeudun moneksi tunniksi. Päiviksi. Asiaan.
Luen kirjoja jotta voisin elää jotain muutakin elämää kuin minun omaa elämääni. Ei, en oikeastanaa siksi. Pidän kirjoista koska, saan heittäytyä mukaan maailmaan missä kaikki on hyvin, rakkaus on kaunista, ja sankareita paljastuu nurkan takaa.
Kyllä, itsestään selvyys, luen sen takia että pääsen pois täältä. En sitten pidä mitään hyvänä, olen todella negatiivinen ihminen. Joten kirjat vielä sitäkin lisäävät, kirjoissa kaikki on kaunista, suloista, pientä. Kirjoissa kaikki on niin täydellistä. Tätä minä haen, täydellisyyttä. Tiedän ettei sitä ole mutta haen sitä kuitenkin.
Joskus kaverini turhautuvat esimerkiksi äidinkielen tunnilla kun luen niin intohimoisesti kaikkea. Luen kaiken niin perusteellisesti ettei minua saa häiritä. Haluan elää jonkun muun elämää kuin minun omaani.
Kaunis kiitos ja näkemiin.

Tarantino

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 19, 2006, 18:29:29 »
Olin nyt niin laiska, että vain selasin muutaman sivun läpi, että jos tämä on samaa vanhaa tekstiä kuin muut ovat jo täällä kirjoittaneet, niin poistakaa tai jotain...

Jotenkin tuntuu latistavalta, että kun toiset lukevat kirjoja sen takia, että pääsevät toiseen maailmaan, nii itse luen kirjoja vain siitä syystä, että lukeminen sattuu olemaan hyvää ajan vietettä...
En ole koskaan enne ajatellut sen tarkemmin, että miksi luen kirjoja, mutta nyt aloin ajatella sitä, ja tulin siihen tulokseen, että koska se on hyvää ajanvietettä. Kirjan pariin voi paeta, mutta en minä ikinä koe sitä niin, että pääsisin johonkin toiseen maailmaan. Enintään voi unohtaa paineet ja tehdä jotain, mikä vaatii keskittymistä.

Taiyo

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 20, 2006, 15:44:42 »
Ai miksi luen? Nooh. Jos kirja sattuu olemaan fantasiaa, kuten minulla yleensä, sitä lukemalla pääsee hyvin irroittautumaan arkielämästä ja eläytymään kokonaan uudenlaiseen maailmaan. Se on myös rauhoittavaa ja on paljon hyödyllisempää kuin tietokoneella istuminen 24/7. :) Lukeminen kehittää myös sanavarastoa. :)

Andeuttaja

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 26, 2006, 15:34:51 »
Olen lukenut kirjoja koko pienen ikäni. Aluksi varmaan sen takia että meillä ei ollut televisiota kotona joten ei siihen tuhlaantunut aikaa. Myöhemmin sen takia että jotenkin tykkään katsoa minkälaisia maailmoja muut ihmiset osaavat keksiä (eli luen useinmiten fantasiaa/scifiä). Ahmin kirjoja, ja jotkut luulee että minulle riittää se että on mustekirjaimia edessä paperilla (mikä ei pidä pikkaansa, on jonkinlaiset kriteerit, mitä haluan lukea).

Pako toisiin maailmoihin ei oikein pidä paikkaansa, koska pidän tästäkin maailmasta. Lukeminen on vaan tapa kehittää mielikuvitusta ja pidän siitä enemmän kun telkkarista. Nykyään vaan ikävästi tietokoneet vie sitä aikaa *krhm*.

Fantasia yleensä keskittyy jonnekin keskiajalle tms historiallisiin aikoihin ja se on senkin takia mielenkiintoista, pidän historiasta. Joskus kun tunneilla selitetään kuinka joku intiaaniheimo on käyttäytynyt noin ja noin, tulee semmonen välähdys "ai TOSTA se on sen keksiny".

Lisäksi kirjoissa on mielenkiintoisia hahmoja joita voi kehitelllä itsekseen ja kuvitella haluamikseen *cough-ficit-cough*

Poissa Flamelion

• väsy
  • Vuotislainen
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #24 : Maaliskuu 31, 2006, 23:00:36 »
Minun kirjojen lukuni lähti liikkeelle kai joskus kauan sitten ala-asteelta. Aina kun oli lukenut yhden kirjan sai laittaa luokan seinälle lapun jossa luki kirjan nimi ja oma nimi. Näistä kaikista lappusista muodostui luokan ympäri kulkeva "lukumato". Minusta oli hauskaa saada aina laittaa uusi lappu seinälle ja nykyään, kun luen jonkun kirjan, merkitsen sen aina vihkoon ylös sivumäärineen kaikkineen. Minulla on kai jäänyt joku vaihe päälle.

Todellisena syynä kuitenkin pitäisin yksinkertaisesti lukemisen iloa. On ihanaa kun voi keskustella jostain kirjasta, oli se sitten hyvä tai huono. Kirjat tuovat mukanaan hienon tarinan lisäksi tietoa ja kaiken lisäksi ne tutustuttavat omaan äidinkieleenkin. Myös tietty kaikkiin muihinkiin kieliin mitä nyt sattuu lukemaan. Esimerkiksi kun lukee englanniksi oppii kauheasti uusia ja sanoja ja ilmaisua ja muutenkin kielen rakennetta.

Kolmantena on tämä jo melko puutunut syy, toiseen todellisuuteen sukeltaminen. Kirjoihin voi eläytyä ja unohtaa kaikki ympärillä tapahtuvat asiat ja ihmiset. Siitä minä pidän.

Näin kaikesta tuosta sekasotkusta erotettuna, luen kirjoja mielenkiinnosta, tiedonhalusta ja rakkaudesta kirjoihin.

Tuo viimeisin lause kuulostaa jotenkin typerältä ja erittäin imelältä.. Huoh.
Monkey see, monkey do

Poissa

• kAHVikuppisihteeri
  • Vuotislainen
  • jump, deliver me
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #25 : Maaliskuu 31, 2006, 23:13:38 »
Luen kirjoja, koska...

Liikaa vastauksia. Luen kirjoja, koska haluan avartaa maailmankuvaani ja lukeminen on hyvä tapa - siinä saa viettää aikaa mukavan ajanvietteen parissa. Tapasin kerran netissä ihmisen, joka vaikutti oikein mukavalta, joskaan ei kovin... mm, tietoiselta ympärillä tapahtuvista asioista. Kun aloin kyselemään häneltä lempikirjoja tai lukeeko hän mitään tiettyä lehteä, tyttö sanoi suoraan, ettei lue kirjoja ollenkaan, edes kouluun tehtäviä esitelmä varten. Hän kertoi kopioivansa esitelmät nettisivuilta ja muuttelevansa niitä itse joistain kohdin, mutta säilyttäen peruskaavan. Hän ei myöskään lue sanoma- tai aikakauslehtiä.

Siinä vaiheessa täällä puolen ruutua oltiin että thäh, ei lue ollenkaan. Voin rehellisesti sanoa, että vietän vuorokaudestani vähintään kaksi tuntia lukien, kirjaa tai harvemmin aikakaus-/sanomalehtiä. Kirjoissa tunnen pääseväni uuteen ulottuvuuteen, ja jos kirjassa on hyvää kuvailua sekä mielenkiintoinen juoni, voi samaistua kirjaan täydellisesti. Jälkeenpäin myös pyörittelen lukemani kirjan tapahtumia mielessäni ja näen enemmän kuin usein unta eri kirjojen hahmoista tai tapahtumista.
Huomaan myös, että ihmiset, joiden tiedän lukevan paljon vaikuttavat hyvin sivistyneitlä (vihaan itseäni sanoessani tuon, mutta en osaa ilmaista sitä mitenkään muuten). Kirjoitustaitoni on kehittynyt lukemiseni myötä valtavasti, sillä luen erilaisia ja eri tyylisiä teoksia, kaikkea fantasiasta draamaan, faktaa tai fiktiota, päiväkirja- tai minämuodossa kirjoitettua kirjallisuutta. Pääasia on se, että saan lukea. Toki on olemassa huonojakin kirjoja, niitä sattuu itseasiassa harva se päivä vastaan, mutta hyvät kirjat todella muistaa ja niistä osaa ottaa erilaisia vaikutteita itselleen.

Kuten Flamelion sanoi (niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin), lukemisen perussyyt ovat tiedonhalu, mielenkiinto ja rakkaus kirjoihin (ärr <punastuu sanoessaan kaksi viimeistä sanaa> joo kliseistä).
"Seuraavaks me vedetään sellanen progepläjäys, että te saatanan kakarat ette löydä kotiinne."

Fessa

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #26 : Joulukuu 06, 2006, 00:18:00 »
Lähinnä luen kirjoja, jotta saisin aikani kulumaan. Jos en lukisi, niin varmaan vain makaisin päivät kotona pitkin lattioita ja ällistelisin sen ajan mikä jää yli koululta, tietokoneelta, televisiolta ynnämuilta aktiviteeteilta (eli keskimäärin 3 tuntia päivässä, viikonloppuisin enemmän). Lukemiseen on suht helppo uppoutua, ainakin useimmiten, ja sitä voi harrastaa lähes ihan missä vain on tarpeeksi hyvä valaistus eikä kamalasti häiritsevää melua + se on helppo keskeyttää(joskus ei) milloin tarvitsee (toisin kuin elokuvat tai kaverien kanssa oleilun, vaikka niitä ei pitäisi verratakaan).

Yksi asia, mitä haen lukiessani, on tunne minkä saa lukiessaan jonkin Todella Loistavan ja Älyttömän Erinomaisen kirjan. Silloin ajattelee, että kunpa saisin tämän nopeasti luettua mutta eipä se loppuisi koskaan. Kun kieli, henkilöt ja juoni ovat täydellisen hiottuja, lukemisesta oikeasti nauttii. Kun tapahtumat näkee elävänä edessään, omana(henkilökohtaisuus, yksi lukemisen eduista) tulkintanaan, oih, se se vasta upeaa onkin. Tietysti mitä enemmän lukee, sen harvinaisemmin sellainen kirja osuu kohdalle, mutta kun niin käy, tunne on entistäkin mahtavampi.

Kun kuulee jostain kirjasta hyvää tai huonoa palautetta tai muuten vain kiinnostavaa kommenttia, herää mielenkiinto sitä kohtaan. Silloin haluaa itsekin tietää, mikä kirjassa on herättänyt arvostelijassa juuri sellaisia tunteita ja mielipiteitä. Samaan kappaleeseen kuuluu varmaan myös kiinnostus kirjojen henkilöitä ja heille sattuvia tapahtumia kohtaan, sekä tietysti heihin tutustuminen. Usein päähenkilöstä/-henkilöistä tulee itselle tietyllä tapaa läheisiä, etenkin jos kirja on kerrottu yhden henkilön näkökulmasta. Parhaassa tapauksessa lukiessa pääsee matkalle toisen ihmisen pään sisään, mikä ei ole mahdollista (ainakaan samassa mielessä) elokuvien tai oikean/kirjojen ulkopuolisen(miten se pitäisi sanoa?) elämän kautta.

Tietysti lukemisella on myös yleishyödyllinen puoli, se antaa tietoa ja yleissivistystä (koulukirjat, historialliset romaanit, jne.), laajentaa näkemyksiä (esimerkiksi vieraista kulttuureista kertovat kirjat), antaa ajattelemisen aihetta ja kehittää kielellistä lahjakkuutta. Meillekin opo kertoi tyttöjen keskimääräisesti paremman menestyksen äidinkielen kirjoituksissa johtuvan siitä, että tytöt lukevat enemmän kuin pojat, ja vaikka en pidäkkään sukupuolten välisten erojen tilastoihin perustuvasta korostamisesta, se kertoo ainakin jotain lukemisen hyödyistä. Ja minusta ainakin tuntuu sivistyneemmältä kun luen (: Tiedän enemmän kuin ne, jotka eivät lue, tai jos ei enemmän niin ainakin erilaisista asioista.

Poissa Rain Wild

• Kissankorkuinen
  • Vuotislainen
  • Ähäkutti!
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #27 : Joulukuu 14, 2006, 20:48:30 »
Miksi luen kirjoja? Tähän on oikeastaan yksi ja ainoa syy, ja se on eläytymisen suuri nautinto. Yhden kirjan aikana on parhaimmillaan mahdollista käydä läpi koko tunteiden kirjo: viha, rakkaus, ilo, suru, tyytyväisyys, jopa häpeä. Kirjat saavat minut itkemään ja nauramaan; putoamaan sängynlaidalta hysteerisen kikatuskohtauksen vallassa; tuntemaan. Kirjallisuuden kautta voin kokea niin monia ihmiskohtaloita, tuntea niin monia ihmisiä ja elää niin monta elämää, että se antaa puhtia myös todellisuuteen. 'Oikeassa elämässä' olen kuitenkin pohjimmiltani realisti ja olen sopeutunut siihen, että tietyt asiat eivät omalla kohdallani koskaan tule tapahtumaan; yhteen ihmiselämään mahtuvat tapahtumat ja kokemukset ovat rajallisia. Kirjallisuus kuitenkin mahdollistaa astumisen toisiin maailmoihin; ajassa matkustamisen; elämää suuremmat romanssit ja toisaalta myös sen kaiken uudelleen elämisen.

Ehkä oma elämäni on sitten niin... tavanomainen, että kaipaan jotain muutakin. Älkää kuitenkaan ymmärtäkö minua väärin, rakastan tätä omaa pientä, tavanomaista, ajoittain tylsääkin elämääni suunnattomasti, enkä muuttaisi siitä mitään. En, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Minulla on kaikki mitä tarvitsen, kaikki mitä voin toivoa; minulla ei ole tarvetta muutokseen - osaksi kirjojen vuoksi.
Permission to shout "Bravo" at an annoyingly loud volume, sir? | Would you mind holding my metaphor for a second?

Lemon

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #28 : Joulukuu 15, 2006, 17:29:30 »
Ai miksi luen kirjoja?
No varmaankin sen takia koska kirjat ovat mukava piriste elämään, monet kirjat ovat myös erittäin hauskoja...Eivät kuitenkaan kaikki. Esimerkiksi minua ei aina kiinnosta lukea mitään kauhean paksua tiedeopusta...Luen paljon jännityskirjoja, luen niitä sen takia koska ne antavat tylsään elämääni hieman jännitystäkin :). Jännityskirjojen lisäksi satun lukemaan aina silloin tällöin melkein mistä vain aihepiiristä olevaa kirjaa. Se riippuu aivan mielitilastani. Joskus haluaa lukea kauhean jännittävää kirjaa ja joskus taas sellaista läpälässynlää kirjaa missä on pelkkää romantiikkaa. Suurin syy siihen että miksi luen kirjoja on se että ne tappavat aikaa ja rauhoittavat mieltä :)

Lemon

umpisolmu

• Ankeuttaja
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #29 : Joulukuu 26, 2006, 17:23:15 »
Minun syyni on juuri tuo aloitusviestissä lähes pannaan julistettu pako todellisuudesta. Kun oma elämä tökki, potkii päähän ja tallaa vielä varpaille, on ihanaa lähteä vaikkapa hobittiseurueen tai teinivelhokourallisen mukana pelastamaan maailmaa pahiksilta. Se rentouttaa mukavasti.
Onhan lukemiselle tietysti muitakin syitä: joskus sitä tuntee itsensä niin sivistymättömäksi, kun toiset puhuvat kirjasta, josta et itse ole kuullutkaan tai sellaisesta tehdään elokuva. Silloin on lähes väistämätöntä lukea kyseinen teos. Kolmas syy on se, että minun elämässäni ei tapahdu juuri koskaan mitään ja omassa kämpässä nököttäessä virikevaihtoehdot ovat rajalliset: tietokone, kynä ja paperi, kännykkä ja kirjat. Kyllä noista ainakin toisinaan kirja tuntuu houkuttelevimmalta.

Poissa Amethyst

• Vuotislainen
Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #30 : Joulukuu 26, 2006, 20:32:12 »
Minäkin pääsen jotenkin pakoon omalta elämältäni lukemalla kirjoja. Ihan sama, mitä on meneillään omassa elämässä, aina voi tarttua kirjaan ja hypätä aivan eri maailmaan. Kirjat ovat todella hyvää ajanvietettä. Jos joskus vaikka sataa, eikä voi mennä ulos, voi lukea kirjaa. Kirjojen avulla mielikuvituskin kasvaa. Eikä sitä aina jaksa kavereiden kanssa olla. Jokus tarvitsee omaa aikaa, eikä television, tai tietokoneenkaan ääressä jaksa koko ajan olla. Myös jotain kirjoja ovat kaverini suositelleet ja olen sen takia niitä lukenut. Kaiken kaikkiaan, elämäni olisi aika paljon köyhempi ilman kirjoja.

Poissa Devia

• Matami Toheloitsija
  • Vuotislainen
  • Enkelipiru
    • Devia
Re: Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #31 : Helmikuu 07, 2007, 15:06:20 »
Miksi luen?? Siinäpä vasta kysymys. Tätä täytyykin oikein miettiä.

Mä alotin lukemisen todella nuorena, siis paksujen nuorten kirjojen lukemisen. Heti ensimmäisellä luokalla aloitin lukemaan kirjoja, en mitään tavutettuja vaan ihan kunnon nuorten fantasiakirjoja. Silloin luin koska se oli hauskaa ja hienoa puuhaa, kun oli vasta oppinut lukemaan. Myöhemmin sitä vain oli tottunut käymään joka toinen päivä (parhaassa tapauksessa päivittäin) kirjastossa ja tulla kotiin mukana viidestä kymmeneen erikokoista kirjaa. Siitä tuli tapa.

Mutta sitten yläasteella mä varmaankin halusin päästä johonkin toiseen maailmaan missä ei ollut ketään mun kiusaajia, mun omia ongelmia. Samaa mä varmasti hain kuin kirjottamisella. Pääntyhjennystä. Lukemalla mä tyhjensin pään, unohdin ainakin siksi aikaa kaikki ongelmat, mulla on ollut luottamus pulaa ihmisiin, joten mä olen lukemalla pystynyt menemään piiloon ihmisiä jotka haluaa vaan pahaa mulle.

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
  • "Olette sangen rumia ollaksenne keijuja"
« Vastaus #32 : Helmikuu 11, 2007, 12:03:04 »
Rakastan lukemista.

Mutta miksi? Mikä kirjoissa on, että ne on saatava näppeihinsä ja luettava, luettava, luettava? En tiedä. Ennen viime joulua (2006) en lukenut puoleen vuoteen ollenkaan, sitä ennen n. vuoteen hyvin, hyvin harvoin ongelmien takia.  Nyt olen taas löytänyt kirjan ja voi hyvä luoja kuinka paljon on asioita ja kirjoja, jotka pitää lukea! Haluan tietää, tietää ja tietää ja kirjat ovat loistava lähde. Joskus haluan myös rentoutua toisenlaisessa maailmassa, haluan tuntea jonkun muun tunteita jolloin fiktionaalisen kirjan lukeminen auttaa. Tai ehkä haluan hetken ajan elää toisen elämää ja ymmärtää hänen mieltänsä enemmän, jolloin tartun elämänkertaan.

Suurin syy lukemiselle on se, että se antaa niin hirveän paljon. Elokuvat ovat mahtavia, pidän niistä järjettömästi, mutta siinä kaikki on jo tarjolla. Minun ei tarvitse käyttää mielikuvitusta eikä tehdä minkäänlaista työtä päästäkseni tarinassa eteenpäin. Kaikki on valmiina edessäni. Kirja kertoo tarinan, mutta minä itse luon mielikuvituksellani puitteet sille.
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

No oonhan mä sentään sukua insinöörille... *pnish*?

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #33 : Helmikuu 20, 2007, 19:47:29 »
Minusta paras syy on tietenkin se, että se on hauskaa. Yksi parhaista tunteista on se, kun löytää loistavan kirjan ja saa uppoutua siihen pitkiksi ajoiksi. Olen sitä paitsi loistava eläytyjä, joten samalla unohdan kaiken ympäriltäni, on vain se maailma, mikä kirjassa esitellään. Siinä on suurin syy. Se on yksi parhaista harrastuksista, mitä tiedän, vaikka viime aikoina siihen käytettävän ajan määrä on vähentynyt kiireistä johtuen.

Toinen syy on se, että rakastan sivistyä ja minusta huonoillakin kirjalla on tarjota ainakin hitusen sivistysarvoa. Saa tilaisuuden kokea erilaisia elämäntilanteita ja saa nippelitietoa. Historialliset kirjat tarjoavat tietenkin historiallista faktaa ja niin edelleen. Lukeminen on sivistävää ja sivistyminen on ihanaa.
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
Vs: Miksi te luette kirjoja?
« Vastaus #34 : Helmikuu 22, 2007, 18:35:54 »
En tiedä, olenko jo sattunut vastaamaan tähän topiciiin, mutta vastaan silti, koska tämä on mielenkiintoinen keskustelun aihe.

Pakenen kirjoihin todellisuutta, kuten varmasti monet muut jossain määrin, mutta kerronpa hieman muitakin syitä, kun aloitusviestissä niin kerran kiltisti pyydettiin;

1.) Minä luen kirjoja, koska haluan oppia niistä jotain uutta ja haluan kehittyä kirjoittajana, koska sosiaalisessa kanssa käymisessä en osaa olla niin aito ja avoin kuin kirjoittaessani. Yleensä arvostelen lukemaani kirjaa huomaamattani sen joidenkin pienten kohtien perusteella.

2.) Kirjat ovat mahtavia ystäviä. Niiden kanssa saa itkeä ja nauraa, eivätkä ne koskaan puukota selkään (sanokaa, jos olen väärässä. Olisi se kyllä aika näky, jos kirja hyppää puukko sivujensa välissä selkään kiinni.). Ja jos on joskus jossain esim. linja-autossa yksin, on mielestäni mielekkäänpää lukea kirjaa kuin teeskennellä vaikkapa kirjoittavansa tekstiviestiä. Eihän siinä mitään pahaa, mutta jotenkin en vain halua näyttää yksinäiseltä ja tylsistyneeltä, jos olen jossain oikeasti yksin.

3.) On aina yhtä hienoa löytää joku hyvä kirja, joka antaa ajattelemisen aihetta pitkäksi aikaa ja josta on oikeasti nauttinut. Sitten kun on patistanut jonkun tuttavankin lukemaan sen kirjan, on kiva spekuloida, mitä tulevissa kirjoissa tulee tapahtumaan. :) Hyvissä kirjoissa on se hyvä puoli, että ne lukee mielellään uudelleen, eikä vain sen takia, että löytäisi jotain uutta, vaan ihan senkin takia, että saa nauttia kirjasta uudestaan.
It's easier not to do things than left them undone.

muikku

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Helmikuu 23, 2007, 16:51:19 »
Mielenkiintoinen (joskaan ei suurta keskustelua herättävä) aihe! Kiva idea. :)
Itse olen ihan pienestä pitäen lukenut kaikenlaisia kirjoja, ja niihin on vain jäänyt "koukkuun". Kirjat ovat mielestäni ehdottomasti parempia todellisuudesta poistajia, kuin viina ja laittomat piristeet, ilman kuolemanvaaraa (paitsi mutkan kautta, lukeminen vie aikaa ja näin ollen lihominen on vaarana varsinkin jos napostelee lukiessaan). Kun omat ongelmat pännivät, niin useimmiten kirjan jollakin henkilöllä menee vielä huonommin ja omat murheet unohtuvat, kun eläytyy jonkun muun rooliin. Lisäksi kirjoista löytyy usein uusia ideoita ihan omaankin elämään ja ne voivat vaikka auttaa jonkin ongelman ratkaisuun ja rohkaista johonkin. Tietenkin niistä saa myös tietoa - jos ei suoraan niin ainakin epäsuoraan. Jos vaikka lukee kirjaa juutalaisesta henkilöstä, niin omistaa ainakin jonkinlaisen kuvan juutalaisuudesta lukukokemuksen jälkeen. Minun mielestäni ainakin on tosi mielenkiintoista lukea kirjoja juuri sen takia, että ihmiset elävät niin eri tavoilla ja se juuri viehättää näissä ulkomaisissa tai vaikka vanhaan aikaan sijoittuvissa kirjoissa eniten.

Kastehelmi

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Helmikuu 25, 2007, 12:41:19 »
Minä luen siksi, että sitä olen tehnyt yli puolet elämästäni ja tulen aina tekemään, ja myös siksi, että jotkin kirjat ovat hauskaa ajankulua. En nyt keksi tähän hätään ihmeellisempiä perusteluja, jos nyt ei lakseta koulussa koulutehtäväksi tulevia kirjoja. Ne luen, koska on pakko, olivat hyviä tai huonoja.
  Paitsi että mielestäni ei ole olemassa hyviä tai huonoja kirjoja - kaikki ihmiset eivät vain pidä joistakin kirjoista.

Minnehoo

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Huhtikuu 23, 2007, 16:59:12 »
MIksikö luen kirjoja???

Kirjoista saa ideoita omiin tarinoihin ja fantasioihin... Kirjat on ihania... Se on hyvää ajan vietettä vaikka niskat ja pää voi olla pitkän lukemisen jälkee vähä kipee xD
 Kirjoista saa voimaa esim rakkaus elämään..  Ja miks kukaa ei lukis kirjoja??? Koulukirjoi ei voi olla lukematta.... xD

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
« Vastaus #38 : Huhtikuu 24, 2007, 17:29:45 »
Kirjoista saa ideoita omiin tarinoihin ja fantasioihin... Kirjat on ihania... Se on hyvää ajan vietettä

Samaa mieltä, lisäksi kirjat ovat hauskoja ja niistä oppii, niin kuin tässä jo mainittiin. Minä luen nopeasti, ja se johtuu siitä, että luen paljon kirjoja, koska pidän niistä. Eli jos pitää kirjoista, myös lukee niitä.

Joihinkin kirjoihin voi eläytyä ja joistakin voi saada ideoita. Kirjoissa kuvaillaan kaikki hyvin ja jos haluaa aitoutta, voi lukea kirjoja. (:
~kirja
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2009, 17:11:26 kirjoittanut kirja »
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #39 : Huhtikuu 24, 2007, 20:40:49 »
Luen kirjoja koska lukeminen on hauskaa. Hyvää kirjaa lukee nautinnolla. Lukemisesta oppii ja se on hauskaa. Nykyään olen vähentänyt lukemistani, ja se harmittaa minua. En vain yksinkertaisesti löydä aikaa lukemiseen. Se on sääli, sillä lukeminen oli minulle tosi rakas harrastus. Vieläkin minä luen, mutta se on vähentynyt paljon. Lukeminen kehittää lukunopeutta ja oppii ymmärtämään lukemaansa, mikä on hyödyllistä esimerkiksi kokeisiin luettaessa. x) Täytyy myöntää: Luen joskus koulukirjoja. Historiankirja on niin mielenkiintoinen!

pippuri

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Huhtikuu 25, 2007, 11:45:46 »
Miten tuohon kysymykseen vastaisi tyhjentävästi,niin että saisi ne sanat paperille,mitä haluaisi sanoa...
Lukeminen rentouttaa,ainakin minua ja voi intensiivisesti lukiessaan siirtyä jopa lukemansa kirjan maailmaan.Monen on tuota vaikea käsittää,mutta jos kirja vie mukanaan,niin sitä on vaikea laskea pöydälle edes nukkumisen ajaksi.
moni on tuota minulta kysynyt,mutta en ole osannut selvittää sitä edes kunnolla itselleni.Tiedän sen kyllä omassa mielessä ja näin,mutta selitä nyt toiselle tunne...
Minun on vain saatava lukea kirjoja ja jos olen päivänkin lukematta,saan vieroitusoireita.
Muuta en nyt osaa sinulle asiasta sanoa,mutta yritä nyt edes hieman ymmärtää,mitä ajan kirjoituksellani takaa.

Purpledincular

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Toukokuu 01, 2007, 10:24:24 »
Luen sen takia kirjoja, koska haluan isona itse kirjailijaksi. Rustailen papereitten kulmiin aina kun on mahdollista, ja on mielenkiintoista nähdä muiden kirjoittajien näkökanta jostakin teoksesta. Saan sieltä myös itselleni uusia, kuvailevia sanoja, ja se auttaa minua keksimään omia tarinoitani. Ne niin sanotusti inspiroivat minut, ja sen takia minulla on aina kynä ja paperi vieressä, kun luen. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta ainakin minua se auttaa!

Quende

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Toukokuu 05, 2007, 20:36:18 »
Luen kirjoja, koska se on rentouttavaa. Niiden avulla pääsen pois todellisesta maailmasta ja voin heittäytyä täysin vieraaseen maailmaan, jonka kirjailija on kuvaillut. Näin voi käydä varsinkin silloin, jos kirja on insentiivinen ja pitää hyvin otteessaan. Kirjojen lukeminen on myös eräänlainen harrastus. On hyvä tietää, että jos ei ole muutakaan tekemistä voi tarttua hyvään kirjaan ja avata sen kannet ja näin päästä siinä piileviin salaisuuksiin.
Kirjojen kautta pääsen myös kehittämään mielikuvitustani ja kirjoitustaitojani. Kirjoista saa hyviä vinkkejä omaan kirjoittamiseen; joskus eteen sattuu sellaisia sanontoja ja lauseita sekä kuvailevia sanoja, joita ei olisi ikimaailmassa itse saanut päähänsä. Jokaisellahan on kuitenkin oma tyylinsä kirjoittaa ja kuvailla. Kirjat myös parantavat lukemistaitoani. Jos en olisi lukenut kirjoja, ehkäpä olisin hitaampi lukemaan ääneen tekstejä/lukisin töksähtelevämmin.
Koulukirjoista en kylläkään innostu. Ne kun ovat liian tylsiä ja faktapainotteisia. Joskus kuitenkin historian kirjoista voi löytyä kiinnostavaakin tietoa.

Minene

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Toukokuu 07, 2007, 09:28:46 »
Luen, koska lukeminen on hauskaa. En oikeastaan ole varma, miksi luen. Lukemisen aloitin seikkailun haluani, nykyisin kai vain koska se on tapa. Tietenkin lukemisessa on monta hyvää syytä, miksi sitä tekee. Ensinnäkin, lukemisen avulla saa avarrettua omaa maailmankuvaa ja lisäksi pääsee paikkoihin, joihin ei muuten pääsisi. Toiseksi, kuten moni onkin kirjoittanut, uppoutuminen kirjaan on pakopaikka tästä maailmasta; kun lukee, ei tarvitse ajatella muuta kuin kirjaa ja sen henkilöiden elämää, ei omaansa.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #44 : Toukokuu 09, 2007, 20:35:32 »
Yksinkertaiseksi siksi, että rakastan lukemista! Kun vain saan jonkin kirjan silmieni eteen vaivun, kuin transsiin luettuani ensimmäisen rivin. Kirjojen lukeminen rauhoittaa ja siitä saa hyvän mielen. Kirjojen lukemisesta tulee aina hyvä mieli, kunhan kirja on luettavaa tekstiä :D Jos olen surullinen, tai pahalla päällä, hukuttauduin akkosten sekavaan pariin tulkitakseni niitä omalla tavallani. Jos saan hyvän kirjan käsiini, en vain osaa lopttaa sen lukemista, muistan kirjan parhaimmat kohdat ikuisesti, eikä uudelleen lukeminen ole saavutus eikä mikään! Illalla, kun laitan nukkumaan, en saa una ellen ole lukenut vaikka vain paria sivua jotian tekstiä, vaikka sitten Aku Ankan taskareita, kunhan jotain luettavaa saan, että pystyn nukahtamaan.
Kirjat ovat todella tärkeä osa elämästäni, enkä pystyisi elämään ilman niitä! Jos tulen joskus sokeaksi opiskelin heti sokeankijroitusta, voidakseni jatkaa lukemisen nautintoa!

-Zenz

KIRJAT = ELÄMÄ!
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

di Napoli

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Toukokuu 16, 2007, 13:17:46 »
Minä luen kirjoja, koska ne sivistävät, ilahduttavat ja saavat minut ajattelemaan. Ilman kirjoja elämäni olisi paljon yksipuolisempaa. Kirjoissa pääsee aina uusiin seikkailuihin uusien henkilöiden kanssa.

Jos tahtoo olla hyvä kirjoittaja, kannattaa myös lukea paljon.

Eli lyhyesti: rakastan lukemista melkein yhtä paljon kuin kirjoittamista. Se sivistää ja saa minut onnelliseksi.

jannal

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Toukokuu 29, 2007, 19:45:37 »
Mä luen vaan Pottereita oikeestaan.. (ellei oo pakko) Enkä lukis Pottujakaan, ellei ne kiinnostais ja olis niin hyviä. <:
Jjoo, vastaus kysymykseen, luen sen takia, että Potterit on hyviä, ja jokaisen lukukerran jälkeen tietää ja tajuaa taas enemmän kyseisestä sarjasta. <:

Poissa Odey

• miss marauder
  • Vuotislainen
  • I think I need a HUG <3
« Vastaus #47 : Toukokuu 31, 2007, 22:16:00 »
Luen, koska pidän lukemisesta. Monesti tullaan kysymään "onko toi joku äikässä luettava kirja", kun vastaan että ei ole, niin sitä ihmetellään. Yksi ihanimmista asioista mitä tiedän on syksy-iltana käpertyä sohvalle takan eteen viltin, kaakaomukin ja hyvän kirjan kanssa. Olen hyvin tunneherkkä lukiessani kirjoja. Saatan hyvinkin helposti ruveta nauramaan tai itkemään. Eläydyn erittäin paljon kirjojen mukana.
Some days just have more memories than others

Poissa Arminas

• Addikti
  • Vuotislainen
« Vastaus #48 : Kesäkuu 13, 2007, 21:38:23 »
Hyvä kysymys. En itse asiass tiedä. Olen lukenu varmaan siitä asti kun opin lukemaan, ja sitä ennen minulle on luettu.
Lukeminen on vain kivaa, luen aika usein kirjan per päivä, ainakin silloin kun ehtii.
Ja kirjat antavat tekemistä, viihdyttävät ja samaistun niihin helosti. Joidenkin kirjojen henkilöistä olen löytänyt ihan älyttömän paljon yhteistä itseni kanssa.
The stories we love best do live in us forever.

Annabelle

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Kesäkuu 30, 2007, 21:30:29 »
Mun täytyy vastata tähän että en tiedä. Mulle lukeminen on tapa ja kirjoittaminen alkaa tulla tavaksi. Pako todellisuudesta voisi olla vastaus, mutta en oikein usko. Luultavasti mä olen niin utelias ihminen, että mun on pakko ottaa selvää kaikista asioista ja ihmisistä. Jos kirjan aihe on kiinnostava, niin mun on pakko lukea se.

Vennlaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #50 : Heinäkuu 10, 2007, 13:09:40 »
Luen kirjoja monista syistä;
1) Nautin lukemisesta
2) Ei ole muutakaan tekemistä
3) Öö.
Osaan uppoutua Fantasiaan niin hyvin, että näen hahmot ympärilläni - elän kirjaa. No, uusimmassa Potterissa taitaa tapahtumat olla sekavaa pikakelausta.
Asiaan. Osaan sattumalta löytää hyviä kirjoja,  ja niiden kautta kirjailijat. Varastoni kasvaa ja tällä hetkellä aina, kun menen kirjastoon, pitää tarkistaa 23 eri kirjasarjaa uusien teosten varalta.

Poissa Viiru

• ja Pesonen
  • Vuotislainen
« Vastaus #51 : Heinäkuu 11, 2007, 07:02:43 »
Minä luen kirjoja siksi että niissä pääsee tavallaan toiseen maailmaan ja siihen uppoutuu kans. Hyvä kirja vie mennessään. Jos kirjasta ei ole vielä tehty elokuvaa niin oma mielikuvitus alkaa lentää.
Joo, paremmin en osaa kertoa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2007, 21:25:00 kirjoittanut Viiru »
We’re walking in the air, we’re floating in the moonlit sky, the people far below are sleeping as we fly

Briar

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Heinäkuu 13, 2007, 18:16:55 »
Minä luen kirjoja yksinkertaisesti siitä syystä, että pidän siitä todella paljon. Kirjoja lukiessa pystyy uppoutumaan täysin toiseen maailmaan ja päästää mielikuvituksensa valloilleen. Lisäksi jokaisesta kirjasta oppii aina varmasti jotain. Ainakin minun mielestäni ihmiset, ketkä eivät lue kirjoja, jäävät paljosta paitsi. Aina välillä koulussakin ollessa aivan odotan, että pääsisin kaivautumaan sohvalleni lukemaan jotain hyvää kirjaa.

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #53 : Heinäkuu 16, 2007, 16:01:17 »
Ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen se, että kirjojen kautta pääsen pakenemaan todellisuutta -ainakin hetkeksi. Jos päivä on ollut kurja, tai on tapahtunut jotain ikävää, minkä haluaisin unohtaa tai tunnen itseni yksinäiseksi, paras keino on ottaa kirja kainaloon ja käpertyä sänkyyn lukemaan.

Toiseksi joidenkin teosten lukeminen kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen tai ainakin tunnetuista kirjailijoista pitäisi olla jonkinlainen käsitys. Itselleni olisi varmasti hyvin outoa, jos joku sanoisi, ettei tiedä kuka Jane Austen on tai kenen teos Humiseva harju on. Minulle nuo ovat melkein itsestäänselvyyksiä.

Kolmanneksi kirjat saavat minut tuntemaan. Ne naurattavat ja itkettävät ja näyttävät miltä tuntuu olla hyljeksitty, vihattu tai rakastettu. Kirjojen kautta pääsen kurkistamaan toisiin maailmoihin, joihin en muuten tulisi koskaan pääsemään. Ne aukaisevat ovia. Kirjoista ammentaa helposti myös tietoa. Hyvää romaania lukiessa ei välttämättä edes huomaa, mitä kaikkea tullut opittua -ihan vahingossa. Kirjat kasvattavat yleissivistystä ja jokaisen kirjan jälkeen olen aina hitusen viisaampi.

Laaja sanavarasto on aina tarpeen ja kirjoja lukemalla sitä on mahdollista kasvattaa yhä laajemmaksi. Kirjojen kautta oppii myös kirjoittamaan. Jostain olen kuullut, että huono kirjoittaja on sellainen joka kirjoittaa enemmän kuin lukee.

En osaisi olla lukematta. Se on minulle piintynyt tapa, onneksi hyvä sellainen. :) Kirjat ovat minulle kuin hyvä ystävä, joka osaa lohduttaa tarvittaessa, mutta myös hauskuuttaa ja viedä ajatukseni pois ikävistä asioista.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Slytherin

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Heinäkuu 28, 2007, 12:03:19 »
Miksi luen kirjoja?Kun lukee jotain kirjaa pääsee ihan toiseen maailmaan mitä elää.Esimerkiksi (:D )Luen Harry Pottereita,koska ne kirjat kiehtoo mua ja ne on niin ihania ja kun luen niin kun menen nukkumaan näen kaiken kirjasta uudestaan ja kuvittelen kohtauksia päässäni.Viime vuoden kesänä aloin lukemaan paaljon.Ennen mun äiti valitti et mä en lue koskaan mitään.No nyt se valittaa et mä luen liikaa.Kirjat on ne surullisia,maagisia,iloisia tai kaikkia noita yhdessä ne kietoo minut kokonaan siihen maailmaan mikä on tallennettu niille kirjan sivuille.Pakenen myös tätä maailmaa jossa ei välitetä toisista melkein yhtään.
Siksi.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Elokuu 22, 2007, 18:10:13 »
Luen oikeastaan aika vähän kirjoja, koska minulla on hyvin usein jotain parempaa tekemistä kuin kirjojen läpi kahlaaminen. Tullessani pitkän ja rankan päivän päätteeksi kotiin minulle ei tule mielenkään tarttua mihinkään kirjaan, oikeastaan luen kirjoja lähinnä iltaisin ja hetkinä joina minulla ei ole yksinkertaisesti parempaa tekemistä. Viime vuosina ainoastaan neljän-viiden kirjailijan teokset ovat pystyneet murtamaan edellä mainitun tavan: Rowlingin salaperäiset Potter-kirjat, Tolkienin taianomainen tuotanto, Donna Leonin kiehtovat Brunetti-dekkarit sekä Agatha Christien kuolemattomat teokset. Paitsi että luen aivan liian vähän, olen myös varsin vaativa lukemani kirjallisuuden suhteen.

Siitä huolimatta kirjoja lukiessani luen mielelläni monesta syystä, joista yksi on todellisuudesta pois pääseminen toiseen maailmaan ja toiseen tilanteeseen: lukemisen kautta voi kokea tunteita, joita joko tuntee hyvin usein (ja voi saada voimaa tietäessään ettei ole yksin) tai jotka muuten jäisivät ikiajoiksi tuntematta. Toisinaan haluan lukemalla viedä ajatukset pois arkielämästä, mutta lukeminen on myös loistava tapa elää erilaisia tilanteita läpi – jos ei muuten niin vaikka sitten sivustakatsojana. Romaanien lukeminen on mieltä rikastuttavaa ja antaa ihmisille uusia näkökulmia ja ajatuksia. Se on virkistävää ja siitä on hyötyä, jos haluaa esimerkiksi parantua kirjoittajana. Lisäksi pidän erilaisista tarinoista todella paljon.

Kolmanneksi kirjat saavat minut tuntemaan. Ne naurattavat ja itkettävät ja näyttävät miltä tuntuu olla hyljeksitty, vihattu tai rakastettu. Kirjojen kautta pääsen kurkistamaan toisiin maailmoihin, joihin en muuten tulisi koskaan pääsemään. Ne aukaisevat ovia.

Tämä on ehdottomasti totta. On asioita, joita ei pääse koskaan kokemaan muiden kuin kirjojen kautta - siitä hyvä esimerkki on vaikka Rowlingin luoma Potter-maailma. Vain mielikuvitus on sen rajana ja siitä lukeminen on nautittavaa, koska se on niin erilainen ja taianomainen – siis täydellinen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2007, 18:18:59 kirjoittanut Browey »

mrsWonka

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Elokuu 24, 2007, 22:00:37 »
Itseasiassa sanoisin äärimmäisen yksinkertaisesti, että luen kirjoja lukemisen ilosta. Olen jo pienestä pitäen osannut lukea ja rakastan sitä taitoa. Siinä yksi, ensimmäisenä mieleen tuleva syy.
Unelmoin kirjoittavani joskus oman kirjan. Myös siinä yksi syy lukemiseen. Haluan oppia kirjoittamaan hyvin, se vaatii tietysti laajaa sanavarastoa ja mielikuvitusta. Tästä syystä yritän lukea paljon erilaisia kirjoja. Olen oppinut, ettei Harry Potter tosiaankaan ole maailman ainoa sarja (tai hyvä sarja), vaan löytyy paljon, paljon muutakin lukemisen arvoista.
Yritän olla välittämättä siitä, että toiset lukevat hirveän nopeasti ja minä en (huonoin tuloksin). Uskottelen itselleni, että mielummin ymmärrät tekstin sisällön kuin luet vain mahdollisimman nopeasti tajuamatta yhtään mitä siinä naaman edessä edes lukee.
No, luen siksi että rakastan kirjoja. Yksinkertaisesti sanottuna. Anteeksi, kiellettiin sanomasta vain noin, mutta niin se vain on. *pun*

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Syyskuu 04, 2007, 20:40:46 »
Nooh... Mä luen lähinnä sen takia, ku se on tosi hyvää ajankuluttamista, joskus taas sen takii, ku on tylsää/ei oo muuta tekemistä. Joskus taas haluun myöskin päästä tätä todellisuutta pakoon, ja alkaa lukea jotain todella hyvää kirjaa, jolloin unohtaa muuun maailman hetkeks. :D

Mullaki tosin välillä tuppaa läksyt ja nukkuminen unohtua, ku on alkanu lukemaan jotain hyvää kirjaa. ((: Siinä menee helposti jopa pari tuntii, ennen ku huomaa, et ois pitäny alkaa tekee läksyjä tai nukkumaan. Illalla mulle välillä käy sillee, ku luen ennen nukkumaanmenoa, et aattelen lukee viel seuraavan aukeeman, ja hups, luinki koko luvun. :DD
Lukeminen on myös hyvää nukahtamis-lääkettä. ;DD Ku oon tarpeeks väsyny, silmät ei enää pysy auki, ja on pakko ruveta nukkkuu, ja sit ku pitää viel keskittyy siihen, et pysyy oikeella rivillä, ni siin menee silmät ihan ristii. :D (Jos on väsyny).

Witchy

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Syyskuu 05, 2007, 17:54:14 »
Luen kirjoja yleensä rentoutuakseni rankan päivän jälkeen tai muuten vaan ajankuluksi. On mukavaa lukea ennen nukkumaanmenoa vaikkakin siinä saattaa tulla valvottua vähän liiankin myöhään xD Hauskaa myös nähdä ja lukea miten ihmiset osaavat kuvailla asioita tekstissä niin hyvin ja miten heillä on niin mahtava mielikuvitus! Lukeminen vie tosiaan paljon aikaa, ja joskus sitä unohtaa kokonaan ajankulun ja muun maailman hyvään kirjaan uppoutuessaan :) Lukeminen on vaan niin ihanaa :D

(WAU tää oli mun eka viestini xD)

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #59 : Syyskuu 16, 2007, 10:59:46 »
Minä luen kirjoja lukemisen ilosta. Rakastan lukemista. Olen lukenut kirjoja siitä asti, kun opin lukemaan. Luen melkein mitä tahansa. Paitsi historiaa ja elämäkertoja. Ne eivät vain jotenkin kolahda.

Suosikki lukemistani ovt kaikki fantasia kirjat, etenkin taikuuttaa käsittelevät (joten ei ihme, että hurahdin pottereihin^^). Sen lisäksi luen paljon dekkareita ja jännityskirjallisuutta. Ja Jane Austenin kirjoja (Toujors pur tiedätkö Ylpeys ja Ennakkoluulo-elokuvan? Se pohjautuu Austenin kirjaan). Pidän paljon kirjoista, joissa kerrotaan "todelisesta elämästä". Esim Austen ja Tuija Lehtinen.

Paitsi, etää rakastan lukemista itsessään, niin se on mielestäni rentouttavaa ja hyvää ajankulua ja joskus kirjoista saa tietoa, kuin huomaamatta. Keskiajan käytöstavoista ja sellaisista.
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
« Vastaus #60 : Joulukuu 30, 2007, 17:46:54 »
Minulla ei nykyään ole aikaa lukea niin paljon kuin ennen. Tai oikeastaan on, mutta nykyään oppikirjat ovat isompi osa niistä kirjoista, joita luen. Luen kuluttaakseni aikaa, oppiakseni, tietääkseni, sivistyäkseni, viihdyttääkseni itseäni. Oppikirjoja luen, koska haluan osata ja pärjätä. Ja onhan niitä vähän pakkokin lukea, mutta minulle ei ole samanlaista tuskaa kuin joillekin saattaa olla. Haluan tietää. Enemmän pidän kuitenkin sellaisten kirjojen lukemisesta, joita minun ei ole tarkoitus ns. päntätä ulkoa, vaan joita voin lukea aivan vain omaksi ilokseni, jakaakseni sen kaiken, jonka kirjailija on mielensä syövereistä tuottanut muiden iloksi. On erityisen ihanaa lukea sellaisia kirjoja, joiden maailmaan kirjailija on todella panostanut - minä kun tykkään myös kaivella lukemistani kirjoista jotain lisätietoja. Koska olen kova unelmoimaan, kirjat ovat minulle erinomaista ajanvietettä, sillä lukiessa mielikuvituksen voi päästää lentoon. En pakene todellisuutta tai mitään, mutta on mukavaa lukea erilaisia tarinoita ihmisistä, faktaa tai fiktiota. Jollain tapaa nautin kuitenkin enemmän fiktiivisistä fantasiakirjoista, niissä on jotain, mikä pakottaa lukemaan eteenpäin. On hauskaa ajatella, että entä jos maailmassa todella olisikin lohikäärmeitä, vampyyrejä, taikaa.. Ja kuka tietää vaikka olisikin? Sinänsä tämä on jollain tapaa hassua ajattelua minulta, joka olen varsn analyyttinen sekä tieteenystävä. Välillä ihmettelen, miksi luen vahvoja tunteita herättäviä kirjoja, sillä esimerkiksi epätoivo ja ahdistus kirjoissa saavat minutkin tuntemaan oloni vaikeaksi. Samalla kuitenkin nautin siitä! Sairasta? Ehkä. Mutta kuten Xanie tuossa vähän aikaisemmin sanookin, mitä tahansa lukiessa oppii huomaamattaan jotain! Oppii tuottamaan parempia ja selkeämpi asiatekstejä, minkä olen huomannut varsin tärkeäksi lukiossa opiskellessani. Lukeminen ei siis koskaan voi mennä hukkaan.
Humor me.

Poissa Heinähattu

• kangastossu
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Tammikuu 19, 2008, 13:12:56 »
Luen kirjoja monesta syystä. Tärkein on se, että lukiessa voi päästä toisiin maailmoihin pelkän mielikuvituksen avulla. On hienoa, kun voi uppoutua kirjan juoneen niin, ettei huomaa ajan kulua tai ympärillä olevia asioita. Yleensä keskityn lukemiseen niin, että minut täytyy "kiskoa takaisin todellisuuteen".
Toinen tärkeä syy lukemiseen on koulu ja opiskelu. Kiitettäviä koenumeroita saa vain lukemalla kokeisiin.
Äidinkieli ja kirjallisuus sekä luetunymmärtäminen ovat minulla molemmat ysejä. Opettajani mukaan se johtuu paljosta lukemisesta.
odota vielä
kuuntele kuinka rintalastan alla muuttuu rytmi

Poissa Vadelmafairy

• Metalfairy
  • Vuotislainen
  • Poissa 11.8 asti
« Vastaus #62 : Tammikuu 19, 2008, 16:31:42 »
Luen kirjoja, koska yksinkertaisesti nautin niiden lukemisesta. Olen lukenut paljon siitä asti, kun opin lukemaan kunnolla. Muistan ensimmäisellä luokalla lukeneeni jo oikeita nuortenromaaneja, kun muut lähinnä kahlasivat tavutettuja Sinisiä banaaneja. Pääsen todella helposti mukaan kirjan kuin kirjan juoneen ja pystyn jollain tapaa sulkemaan muun maailman ulkopuolelle - luettuani muutamankymmentä sivua omat huolet ja murheet tuntuvat jollain tapaa pyyhkiytyvän kauemmas. Jollain tapaa kirjat tuovat lohdutusta - välillä lukee kirjoja, johin pystyy samaistumaan ja ajattelemaan, että ei ole yksin joidenkin tietynlaisten ongelmien kanssa. Vaikka se onkin tavallaan hassua, sillä eihän kirjan henkilöitä ole (ainakaan hyvin useissa tapauksissa) olemassa oikeasti. Kirjojen lukeminen on todella rentouttavaa, kun ei oikeastaan ajattele lainkaan omia ajatuksia ja pääsee noin vain mielikuvituksen siivin matkaamaan minne ikinä haluaa.

Muistan monen entisen äidinkielenopettajani paasanneen lukemisen tärkeydestä ja selittäneen kaikkea yleissivistyksestä ja sanavaraston kasvattamisesta. Tokihan se on bonusta, jota saa lukemisen yheydessä, mutta en rehellisesti sanoisi lukevani vain niiden takia. Vaikka en saisi kirjojen lukemisesta minkäänlaista hyötyä itselleni, vaikka ne oikeasti tekisivät minua vain tyhmemmäksi jne, voisin rehellisesti sanoa lukevani silti. Lukeminen vain on minun juttuni.

(Hieman korjauksena tekstiini, en todellakaan sanoisi nauttivani aina lukemisesta. Jokainen kirja, jonka olen itse saanut valita on yleensä loistava lukukokemus, mutta jos täytyy lukea jotain pakolla, se on aivan kamalaa.)
Life is only a flash of light in this darkness. Love is only a faith for tomorrow with you.
Or then not.

Poissa Mega

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Helmikuu 09, 2008, 14:09:38 »
Luen kirjoja, koska nautin niiden lukemisesta ja saan uppoutua toisen huoliin, murheisiin, ja pulmiin.
Toisen elämään. Omassa tuntuu olevan välillä liikaa pohdittavaa, joten kirjoittamalla pääsee sitä tavallaan pakoon. Sitten sanavarosto laajenee, ja myös uppoutuu "juonen vietäväksi". Pääsee pakoon arkea, niin se on tavallaan tosi vapauttava kokemus, ja nautittava. Se on rentouttavaa ja hyvää ajankulua, siis niiden kirjojen lukeminen joita haluaa lukea, ei niitä joita joku on määrännyt luettavaksi, ja josta ei nauti.

Poissa Thyone

• Tylypahkan oikea ottelija
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RainWolf2
« Vastaus #64 : Helmikuu 13, 2008, 21:37:28 »
Miksikö luen kirjoja? Käsittämätön kysymys. Tietysti luen kirjoja, olen aina lukenut. Eivätkö kaikki muka lue kirjoja? Eivät tietenkään, olenpa typerä. Kuka kertoisi minulle, mitä he sitten tekevät?

Luen kirjoja, koska osaan lukea. Ja koska se on ihanaa. On kiehtovaa lukea paperille painettuja sanoja toinen toisensa perään ja ymmärtää, että se, mitää näkee silmiensä edessä on joko taidetta, paperin tuhlausta tai harvinaisen röyhkeä pyhäinhäväistys. Yleensä taidetta, minulla on tarkka kirjanmetsästysvaisto ja valitsen aniharvoin huonoa kirjaa hyllystä. Kirjoissa on toinen maailma, jonka kautta pääsee luikahtamaan toisten ihmisten mieliin: millaista olisi olla joku muu kuin minä itse, elää jossain muussa ajassa jotakin toista elämää?

Minä en olisi minä ilman kirjoja. Olen ainoa, jolla on useinkin koulussa mukana kirjoja tursuava kangaskassi. En koskaan lähde kotoa ilman kirjaa. Nyt laukussa jokaista askeltani säestää Seitsemän veljestä. Se on ihana.
practice random acts of kindness

ZebraMyy

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Helmikuu 20, 2008, 14:19:51 »
Minulla ei ole muitakaan tapoja "paeta todellisuudesta", ainakaan kovin montaa. Aina luettuani uuden kirjan, ajattelen, että sain itselleni yhden uuden maailman ja joukon ihmisiä, joihin sain tutustua. Olen kehittynyt vuosien varrella paljon kirjojen valitsemisessa, ja yleensä onnistun vain kannen perusteella valitsemaan itseäni miellyttävän kirjan.
Olen iloinen, että minulla on taito ja halu lukea. En tiedä, mitä muuta tekisin iltaisin ja aamupalaa syödessäni, tai istuessani metrossa aamuseitsemältä, kuin lukisin. Mitä tahansa, lehtiä, mainoksia ja kirjoja, mutta kirjoihin on mielestäni helpointa "uppoutua" ja antaa ajan kulua. Useat kirjat vaikuttavat mielialaani ja tulen ihanan iloiseksi luettuani jotain erityistä kirjaa, esim. Philip Ridleyn Dakotaa, tietysti Pottereita tai Muumilaakson Marraskuuta.
Jostain syystä myös esim. sairauksia ja järkyttäviä tapahtumia käsittelevät kirjat kiinnostavat minua. Luin Julia Bellin Ahmatin, koska sen takakansiteksti ja kannet ylipäätään herättivät mielenkiintoni. Se olikin yksi upeimmista lukukokemuksista ikinä, eikä kuitenkaan karmiva tai kuvottava, vaikka se käsitteleekin aika tabua aihetta, bulimiaa ja syömishäiriöitä. Viime viikolla kirjastosta tarttui mukaan myös yksi ihan hillittömän hyvä, ihanaihanaihana kirja, Christina Nord Wahldénin Liian lyhyt hame? Jos sen tarkoitus oli herättää ajatuksia ja saada lukijan mieli kevenemään ja viisastumaan, siinä se todellakin onnistui. Luin sitä ihan hulluna, kävellessäni kaupasta, yksin omassa huoneessani, ennen nukkumaanmenoa, ja se oli niin vaikuttava ettei mitään rajaa. Suosittelen, ja paljon.

Poissa Jazmín

• Vampyyrityttö
  • Vuotislainen
« Vastaus #66 : Maaliskuu 02, 2008, 13:17:04 »
Luen siksi, että lukeminen on hyvää ja kehittävää ajanvietettä, nautin lukemisesta ja rakastan kirjoja. Se on todella hyvä pakotie todellisuudesta. Jos alkaa ahdistaa tai on surullinen tai muuten vaan onneton olo, niin hyvän kirjan parissa voi hypätä kokonaan toiseen maailmaan ja ainakin hetkeksi unohtaa arjen.
Myös tuo sanavaraston karttuminen ja lukeminen on tosi tärkeää, jos aikoo itse kirjailijaksi (niin kuin minä) ja lukeminen myös kehittää mielikuvitusta
Lukeminen auttaa näkemään asioita eri näkökulmista ja ymmärtämään asioita ja lukemalla voi oppia tosi paljon.
"You shine so bright it's insane, you put the sun to shame."

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
« Vastaus #67 : Maaliskuu 07, 2008, 23:34:52 »
Kirjathan ovat nimenomaan pakoa todellisuudesta, eivät varmaan juuri mitään muuta. Olenkin miettinyt, että tarvitseeko omaan elämäänsä täysin tyytyväinen ihminen ylipäätään kirjoja mihinkään. Ehkä ei; silloinhan todellisuus on sellainen, ettei sitä edes tarvitsekaan paeta.

Itse kyllä tarvitsen kirjoja ja paljon tarvitsenkin. Olen suorastaan riippuvainen lukemisesta ja ennen olin vielä riippuvaisempi kuin nykyisin. Riippuvaisuus on varmaankin aina melko huono juttu, mutta eihän lukeminen tokikaan ole mikään erityisen epäterveellinen tai haitallinen riippuvuus. Joka tapauksessa, kirjojen maailmaan on aivan hiton mukavaa uppoutua: voi kuvitella olevansa joku aivan toinen ihminen, elävänsä aivan toisenlaista elämää, ehkä aivan toisenlaisessa maailmassakin. Voi tuntea voimakkaita tunteita (surua, vihaa, pelkoa, kauhua, onnea, yms.), jotka eivät ole omia ja sitä kautta voi kenties unohtaa omat murheensa hetkeksi. Parhaita ovatkin ne kirjat, jotka tempaavat mukaansa aivan totaalisesti (esim Potterit). Niin, että lukija voi todellakin nähdä tapahtumat silmiensä edessä kuin olisi oikeasti paikalla. Pakoa harmaasta ja ankeasta arjesta. Sitähän se on.

Toisalta taas nekin kirjat kiehtovat, jotka kertovat melkein lukijan omasta elämästä, omista murheista. Ne tulevat kovin lähelle. Tuntuu siltä kuin ei olisi yksin.

Luulen, että ajauduin aikoinani kirjojen pariin lähinnä tekemisen puutteen vuoksi. Jotain on oltava, eikä minulla ollut. Kirjat tuovat verrattomalla tavalla sisältöä elämään (keintekoista, tosin), ja sitähän kaikki tarvitsevat, jottei elämä muuttuisi aivan tylsäksi.

Koska olen lukenut paljon, olen myös oppinut rakastamaan kieltä, nimenoman kirjoitettua kieltä siis. Sehän on oikeasti kaunista, taidetta, ainakin jos kirjailija on hyvä. Kaikki kaunis aiheuttaa mielihyvää, joten siinäkin on yksi varsin hyvä syy lukemiselle. Pitkät lauseet ovat upeita. Myös lyhyet voivat hyvinkin olla ihan yhtä upeita, jos sisältävät osuvia ja hämmästyttäviä sanavalintoja. Taitavat miljöökuvaukset ja muutkin kuvaukset ovat onnistuessaan mahtavia. Sellaisia lukee todella mielellään.

Jännä juttu, etteivät esim. elokuvat ole kuitenkaan oikein koskaan kolahtaneet. Voisihan niidenkin avulla paeta todellisuutta. Leffojen katsominen vain on yksinkertaisesti tylsää. No okei, ei aina, mutta usein. Kun tarvitsee vain tuijotaa ruutua, kaikki räiskäytetään siellä silmille valmiina. Lukiessa pitää sentään itse kuvitella tapahtumat, luoda pään sisällä oma versio niistä, ja tietenkin myös lukea niitä kirjaimia, joten se ei ole niin passiivista. Ja ne kuvitelmat ovat oman pään sisällä, joten se on enemmän oma maailma kuin elokuvia katsoessa.

Ovathan kirjat sitäpaitsi myös oiva keino itsensä sivistämiseen. Riippuu kyllä ihan siitä, mitä lukee. Itse en kyllä yleensä lue mitään erityisen sivistävää kirjallisuuttaa, joskus kuitenkin. Koulukirjoja ainakin. Kirjat ovat kuitenkin pääasiassa viihdettä minulle. Ja hyvää viihdettä ovatkin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2008, 21:49:36 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Maaliskuu 13, 2008, 18:53:19 »
Monestakin syystä. Tärkein on kuitenkin se, että nautin lukemisesta erittäin paljon. On aivan ihanaa lukea jokin loistava romaani, uppoutua täysin sen maailmaan ja unohtaa oma elämä (vaikkei siinäkään mitään erityistä vikaa ole). Kirjat ovat toisaalta pakoa todellisuudesta, mutta niiden avulla myös oppii ymmärtämään todellisuutta paremmin - kuvaavathan kirjat, jopa kaikkein mielikuvituksellisimmat, kaikilla tavoin oikean maailman ilmiöitä ja ongelmia. Ja onhan tässä se sivistymisen pointtikin mukana, kirjoja lukemalla nimittäin saa ehdottomasti paljon yleissivistystä. Ainakin jos uskaltautuu lukemaan klassikkoja, eikä pitäydy pelkästään teinikirjojen turvallisessa maailmassa.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

robinette

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Maaliskuu 27, 2008, 20:34:48 »
Syitä on monia ja suurin osa niistä on lueteltu jo moneen kertaan tässä topicissa, joten en rupea niitä toistamaan sen pidemmin. Mainittakoon nyt tärkeimpinä viihdytys, pako ja rentoutuminen.

Kirjathan ovat nimenomaan pakoa todellisuudesta, eivät varmaan juuri mitään muuta. Olenkin miettinyt, että tarvitseeko omaan elämäänsä täysin tyytyväinen ihminen ylipäätään kirjoja mihinkään. Ehkä ei; silloinhan todellisuus on sellainen, ettei sitä edes tarvitsekaan paeta.

Tätä olen myös minä miettinyt. Varsinkin, kun kirjoihin pakeneminen on ensisijainen keinoni purkaa pahaa mieltä ja selvitä stressistä. On lohdullista lukea muiden murheista (fiktiivistenkin henkilöiden), kun tuntuu, että oma maailma luhistuu ympärillä. Silloin löytää tavallaan vertaistukea tarinan henkilöistä, vaikkei ongelma ihan sama olisikaan. Jos elämäni olisi täydellistä, en varmaankaan olisi lukenut puoliakaan niistä kirjoista, jotka olen vuosien varrella lukenut. Ehkä ihan hyvä näin, ainakin olen saanut tutustua mahtaviin maailmoihin ja henkilöihin :)

Ai niin, yksi syy, miksi luen joitain tiettyjä kirjoja tai niiden kohtia, on se, että tiedän niiden saavan minut itkemään. On todella vapauttavaa itkeä yksin ääneen sellaiselle, mikä ei oikeasti tapahdu itselle. Se on puhdistava kokemus. Ja jälkeenpäin voi nousta ylös, pyyhkiä kyyneleet ja jatkaa päivää hymyillen.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #70 : Huhtikuu 05, 2008, 21:10:09 »
Sanoisin, että pakoa todellisuudesta, mutta en sano, kun se kiellettiin aloitusviestissä. :P
No, kirjojen lukeminen on yksi parhaista keinoista rentoutua. Joillekin lukeminen on pakkopullaa, niin etteivät kirjat todellakaan rentouta, mutta minulla asia on aivan toisin. Toinen hyvä keino rentoutua on musiikin kuuntelu, mutta joskus sitä kaipaa täydellistä hiljaisuutta. Silloin on hyvä olla jokin kirja, johon voi rauhassa uppoutua. Jos kyseessä on hyvä ja mukaansatempaava kirja, huomaan usein, ettei minulla ole hajuakaan, mitä ympärillä tapahtuu. Tänäkin aamuna tajusin yhtäkkiä, että iskä oli alkanut imuroida viereisessä huoneessa. En ollut tajunnut sitä, kun oli juuri menossa jännittävä kohta "Veljeni, Leijonamieli" -kirjassa. :P Koulussa on mukavaa lukea kaikki välitunnit, koska se rentouttaa mukavasti tuntien välillä. Olen sellainen ihminen, että juttelen mielelläni ihmisten kanssa, mutta jossain kohti tulee aina stoppi. Silloin on jälleen hyvä olla mukana kirja, johon voi uppoutua pois kaikesta hälystä. Joskus kirja on kuin korvatulpat. Välillä minua katsotaan vähän oudosti, kun olen nenä kiinni kirjassa, mutta ei se mitään... :)
Toiseksi, minun on pakko lukea. Olen auttamattomasti koukussa lukemiseen, huomasin sen eilen. Äitini kysyi: "Etkö sä koskaan juttele muiden kanssa välitunneilla, kun sä aina vaan luet?" Tajusin, että niin muuten. Minähän luen. :D No, kyllä sitä joskus tulee juteltua kavereiden kanssa, yleensä silloin, jos joku keskeyttää koko ajan lukemisen. Silloin ei edes kannata yrittää lukea, kun kirjasta jää puolet tajuamatta.
Kirjat tuovat lohtua elämään. Jos joskus tuntuu, ettei ole ketään jolle voisi puhua tai kuka kuuntelisi, voi lukea. Kirjasta löytyy aina joku, joka voisi olla ystävä ja kuunnella murheitani. Kuten Ernest Hemingway on sanonut:
Lainaus
There is no friend as loyal as a book.
Using the "are we", are we?

Luisachenchenchen

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Huhtikuu 09, 2008, 16:36:56 »
Minä luen kirjoja, koska.. haluan päästä pakoon tätä maailmaa ja päästä johonkin toiseen. Minä rentoudun jokaisen kirjan käteen saadessani. Ihmettelen, kun jotkut sanovat, että lukevat vain ne kirjat, jotka pakotetaan lukemaan koulussa.. Minä luen noin sata kirjaa kuukaudessa, ei lasketa mangaa ja sarjakuvia mukaan. Mielihyvää tuottavat varsinkin ne kirjat, joiden jälkeen oikeasti ajattelee jotain ja itkee/nauraa mukana. Lisäksi RAKASTAN Shakespearia ja Dostojevskia. Mutta ehkä se suurin syy on se toiseen maailmaan pääseminen ja hyvien lukukokemuksien etsiminen. Lisäksi sanavarasto karttuu ja osaa sitten joskus, kun kirjoittaa omaa tekstiä, yrittää kirjoittaa ei-takkuilevampaa tekstiä..(kirjoitan itse aika paljon..)

Kaikkei ärsyttävintä on, kun vanhemmat pakottavat nukkumaan tai huomauttelevat: "Kuule, sinun pitäisi lopettaa tuo lukeminen. Sinä teet sitä aivan liikaa.." Kai se on hieman oikeaa asiaa, jos kerran vahingossa seisoin bussipysäkillä melkein puolitoista tuntia, koska en tajunnut mennä bussiin, joita menee siitä ohi joka viides minuutti, sillä minulla oli kirja kädessä..xP

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #72 : Elokuu 26, 2009, 17:46:53 »
Heti kun olin oppinut lukemaan, olin nenä kiinni kirjoissa. En tiedä, mikä kirjallisuudessa niin minua silloin kiehtoi, mutta onneksi putosin tähän upeaan maailmaan.

Minulle lukemisesta on tullut elämän suola ja ilo, en osaa olla lukematta jotain kirjaa. Vaikkakin kirjan lukeminen saattaa katketa juuri suurten läksykasojen ja muiden kouluprojektien alle, osaan jatkaa ko. kirjan lukemista muutamien kuukausienkin päästä.

Lukeminen on hauskaa, ja joissakin tapaukissa opettavaista sekä hyvin terapeuttista. Kirjat ovat ehkä parantaneet sanavalmiuttani, ja se on suuri etu se.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2009, 18:37:22 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Miwra

• Epäaktiivinen jo vuodesta 2007
  • Vuotislainen
  • If I'm a freak, what are you then?
« Vastaus #73 : Marraskuu 18, 2009, 12:50:10 »
Minä luen kirjoja kolmestakin eri syystä.

Ensinnäkin, kirjojen lukeminen auttaa koulussa. Tarpeeksi luettuaan oppii lukemaan nopeammin ja näin ollen minulla ei toivon mukaan tule enää olemaan sitä ainaista ongelmaa äidinkielen tuntien suhteen, kun satun olemaan aika hidas lukemaan.

Toisekseksi, pidän kirjojen lukemisesta, etenkin tietystyi jos ne on hyvin kirjoitettu. Fantasiakirjat etenkin ovat minun mieleeni ja jos niissä on tarpeeksi toimintaa ja hieman huumoriakin seassa ei lukeminen voi tylsääkään olla!
Ja se pitää minut poissa koneelta koska minulla on paha tapa istua tuntikausia koneen ääressä ilman mitään kehittävämpää tekemistä.

Kolmanneksi, harrastan kirjoittamista ja foorumiroolipelejä - jotka siis perustuvat kirjoittamiseen - ja kirjojen lukeminen tietysti auttaa myös siinä.
Kirjoittamisessa voi mielestäni aina kehittyä ja kirjojen lukeminen auttaa asiassa todella paljon. Hämmennyin suuresti siitä itsekin kun luin muutaman kirjan ja ryhdyin rustaamaan ficciä ja yllättäen se tuntuikin huomattavasti helpommalta kuin aiemmin :D

Siinä kolme hyvää syytä lukea kirjoja.
Ainakin minuun ne pätevät :D
Unikeko -> Miwra

Hogwarts 1976-1977
As real as you want it to be...

Poissa worldsayshello

• Snivellus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SnidgetDream29844
« Vastaus #74 : Marraskuu 22, 2010, 19:30:20 »
Luen koska rakastan lukemista! Se on ensinäkin rentouttavaa ja saa ajatukset hetkeksi pois tosimaailmasta. Myös siksi koska sieltä saa ideoita jos vaikka joskus itse alkaa kirjoittamaan.
Yleensä pystyn lukemaan kovassakin melussa, mutta suosin tottakai hiljaisia paikkoja, esim illalla sängyssä ennen kun menee nukkumaan. Nykyään en osaa mennä nukkumaan ilman että olen lukenut vähintään pari tai kolmekymmentä sivua : )
"Honestly, woman, you call yourself our mother." -George Weasley

Sysiäinen

• Ankeuttaja
« Vastaus #75 : Tammikuu 11, 2011, 19:32:00 »
 Miksikö luen kirjoja.
 Siksi.
 Jaa siksikö?
 Niin, siksi.
1 Koska haluan. Kun olen kirjan aloittanut, en enää osaa lopettaa sen lukemista, varsinkin jos kirja on hyvä. Silti, vaikka kirja olisi hyvä, jos se on liian pitkä, saatan kyllästyä vähäksi aikaa, ehkä päiväksi tai pariksi ja jatkaa sitten taas siitä mihin jäin.
2 Olen aloittanut lukemisen joskus viisivuotiaana enkä keksi muutakaan luettavaa kuin kirjat.
3 Hyvä fantasiakirja on ikäänkuin pakopaikka "todellisuudelta". Jos on tarpeeksi hyvä kirjoittaja, tuntuu, että on itse mukana kirjan tapahtumissa ja tietenkin haluaa tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.
4 Haluan oppia itse kirjoittamaan. Se taitaa olla pääsyy sille, että luen enimmäkseen fantasiakirjoja. Haluan oppia, miten itse saisin tarinastani järkevämmän ja johdonmukaisemman ja, kyllä, hauskemmankin. Kun olen juuri lukenut jonkun suurenmoisen teoksen, en itse pysty kirjoittamaan tavuakaan tai edes lukemaan omaa tarinaani. Haluan oppia kirjoittamaan omasta mielestäni niin hyvin, että lukiessani sitä ääneen en naura koko ajan ja hyvän kirjan luettuani voin edes lukea omaa tarinaani. Siksi.

Poissa Miizhaa

• Tähtililja
  • Vuotislainen
  • Rohkelikko <33
    • Ja kaikki kirjoittaa mun ystikseen! <3
« Vastaus #76 : Helmikuu 25, 2011, 17:59:12 »
Kun toisella luokalla aloitin lukemisen niin luin lähinnä sen takii ettei ollut muuta tekemistä. Kasvatessani olen lukenut miljoonia erilaisia kirjoja ja miljoonista erilaisista syistä. Lähinnä kai sen takia, ettei missään lähellä asu kavereita tai muuta vastaavaa... Olo on niin yksinäinen.
 Viikki/kuukki luokilla luin kirjoja (varsinkin Pottereita) vain jotta yksinkertaisesti pääsisin pakoon, pakoon kaikkea tätä. Ei ollut kavereita, ei mitään. Halusin päästä jonnekin pois ja valitsin Tylypahkan tilukset ja Potterin taianomaisen maailman, tästä syystä minä kiitän Pottereita <3 Joo offaamiseksi meni. Pah.
Kuolema on mysteeri ja hautaus salaisuus
 Stephen King

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #77 : Helmikuu 27, 2011, 16:19:52 »
Jotkut ihmiset saavat kiitettäviä koenumeroita vain lukemalla kokeisiin.

Korjattu.

Itse luen lähinnä omaksi ilokseni. En mieti asiaa kovin usein sillä pelkään huomaavani lukemiseni merkityksettömäksi. Olen kyllä huomannut että jotkin kirjat ovat ihan puhtaasti hyvää mieltä aiheuttavia.
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille

Poissa Klaine

• Vuotislainen
« Vastaus #78 : Helmikuu 27, 2011, 17:05:42 »
Ensisijaisesti luen kirjoja siitä syystä mistä suurin osa muistakin täällä: nautin siitä. Lukeminen on mulle normaalia ajanvietettä siinä missä nyt vaikka televisionkin katseleminen. Se on oiva keino unohtaa stressi ja rentoutua. Rakastan uppoutua tuntikausiksi maailmaan, joka on täysin erilainen kuin todellisuus. Ja samalla saan tuntea sellaisiakin tunteita, joita elämä ei juuri sillä hetkellä mulle välttämättä tarjoaisi. Hyvä kirja vie mut oikeasti tunteelliselle matkalle, jonka aikana saan kokea laaja-alaisesti eri tunteita.

Luen myös siksi, että haluan oppia uusia asioita. Kirjat tarjoavat uusia näkökulmia asioihin. Niistä löytyy aina uutta pohdittavaa, ja usein myös jotain sellaista mikä ei muutoin tulisi mieleenkään. Lisäksi yksi syy miksi luen on yksinkertaisesti se, että haluan pysyä perillä asioista. Tahdon pystyä keskustelemaan kirjallisuudesta muiden kanssa. Enkä myöskään halua tuntea itseäni ihan törpöksi jos joku viittaa johonkin peruskirjaan, eikä mulla sitten ole aavistustakaan mitä kyseinen juttu mahtaa tarkoittaa! :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2011, 17:14:32 kirjoittanut Klaine »

Poissa Malicia

• holy fool
  • Vuotislainen
« Vastaus #79 : Maaliskuu 27, 2011, 23:47:58 »
Luen kirjoja, koska nautin lukemisesta. Joskus on yksinkertaisesti tylsää, ja mikäs silloin olisi parempaa kuin hyvä (tai miksei huonompikin) kirja. Kirjan luettua tunnen saavuttaneeni jotain, ja olenkin tavallaan kirjojen keräilijä, sillä pidän tarkkaa kirjaa siitä, mitä kaikkia kirjoja olen lukenut. Koulukirjoja tosin en laske mukaan.

Olen tullut kyllä miettineeksi, että varmaan olen useammin mielikuvitusmaailmoissa kuin tässä hetkessä reaalimaailmassa, mutta jos todellisuus ei hetkellisesti tarjoa actionia, niin miksipä ei hankkia sitä lukemalla. Vaikka pyrinkin lukemaan monipuolisesti, en koeta keräillä vain esim. klassikkonimiä tililleni, koska mielestäni lukemisen pitää ennen kaikkea olla hauskaa tai ainakin miellyttävää tai mieluista ajanvietettä. Jos kirja vaikuttaa todella tylsältä vaikka kuinka suuri olisikin, en todennäköisesti tule sitä lukemaan. Lukeminen on ollut aina minulle rakas harrastus, ja se saa minut rentoutumaan.
Watch your heart when we're together
Boys like you love me forever

Poissa Omppu

• potterpore
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PumpkinWitch94
« Vastaus #80 : Maaliskuu 28, 2011, 12:16:52 »
Kirjat... Hmm... Luen kirjoja koska se on mukavaa. Hyvä kirja tempaisee mukaansa helposti, ja se voi olla hyvä pakopaikka, kun ja jos ei jaksa enää tylsää harmaata arkea. Minä rakastan kirjoja, ja en voi kuvitella millaista elämäni olisi ilman niitä. Joskus kun jokin ihana kirjasarja loppuu, harmittaa hirmu paljon.
Varsinkin fantasiakirjat ovat mahtavia.
Should I sink or swim or simply disappear?

aamanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #81 : Huhtikuu 03, 2011, 15:26:56 »
Hmm.. Koska se on harrastus? Jotkut ihmiset eivät luokittele sitä harrastukseksi, en minäkään vielä muutama vuosi sitten luokitellut, mutta nykyään ymmärrän kuinka iso osa elämääni se on. Nautin erittäin paljon tunteesta, joka minut valtaa kun tartun hyvään kirjaan enkä saa laskettua sitä käsistäni ennen kuin olen lukenut sen.
Joskus luulin, että lukemisen idea on vain lukea klassikoita, joita meiltä odotetaan luettavan. Mutta klassikot ovat vain sokeria pohjalla. Ei vähäisimpiä, ei todellakaan, mutta miksei ns. hömppä-kirjoja voisi lukea ja saada samaa arvostusta?
Onhan se tietenkin eriasia lukea "Hanki elämä, Rachel Riley" kuin "Humiseva Harju".. Mutta samalla linjalla silti. Kirja kuin kirja, harrastuksen sisältö!

Joidenkin ihmisten lukukokemukset rajoittuvat vain novelleihin, romaaneihin, etc. mutta minä esimerkiksi olen lukenut monta kertaa Raamatun sekä jopa Mormonien Kirjan (mikä on sinänsä hassua agnostikolta).. Lukeminen ei ole siinä tapauksessa enää pelkkä harrastus vaan myös yleissivistyksen kasvatusta. :)

Tietty se eskapismi on joskus plussaa;)

susan

• Ankeuttaja
« Vastaus #82 : Toukokuu 04, 2011, 18:21:14 »
Silloin kun olin todella pieni, äitini luki minulle paljon ja kannusti minua myöhemmin sitten itse lukemaan. Siitä kai se sitten lähti. Nykyään en pysty olemaan ilman kirjaa jota lukea. Lukeminen on minulle harrastus.

Hyvä kirja tempaisee mukaansa helposti, ja se voi olla hyvä pakopaikka, kun ja jos ei jaksa enää tylsää harmaata arkea. Minä rakastan kirjoja, ja en voi kuvitella millaista elämäni olisi ilman niitä. Joskus kun jokin ihana kirjasarja loppuu, harmittaa hirmu paljon.

Poissa Janzi

• Vuotislainen
    • Hypno
« Vastaus #83 : Elokuu 13, 2011, 22:17:41 »
Taidan lukea kirjoja siksi, että minusta on niin mukavaa kuvitella kaikenlaista. On ihanaa kuvitella hahmoja ja tilanteita. Luen kun löydän hyvän kirjan. Sellaisen, joka on hyvin kirjoitettu ja jossa on hyvä idea. Silloin voin nauttia lukemisesta. Se on kai eräänlainen harrastus, vaikka nykyään vähemmän luenkin.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #84 : Elokuu 13, 2011, 22:20:25 »
Kirjojen maailma on huomattavasti kiinnostavampi kuin Oikea Elämä. Saa olla hetken joku muu ja elää tämän elämää. Kirjoja on muuten upea lukea uudelleen. Omaa elämää ja sen hetkiä ei voi koskaan kokea uudelleen, mutta kirjoissa saa nähdä taas tutut tapahtumat, tuntea samat tunteet ja jopa elää samassa jännityksessä kuin ensimmäisellä lukukerralla.

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
  • Boldly going through space and time
« Vastaus #85 : Elokuu 14, 2011, 11:55:38 »
Kirjojen lukeminen on mukavaa kun voi hetken "olla" jossain muualla kuin oikeassa maailmassa.voi kuvitella kaikkii tapahtumat ja voi elää ne uudeestaan.lukeminen on elämän suola :)
"There's no point in growing up if you can't be childish sometimes!"

Poissa Yashar

• Kontrafessori
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Aikuistun omilla ehdoillani.
« Vastaus #86 : Syyskuu 28, 2011, 19:58:22 »
Lukemisessa on minulle kolme e:tä. Se on eskapismia, etäännyttämistä ja empatiaa.

Ankean arjen pakoilu on okei. Kävipä minulle niinkin, että kolmen vuoden ajan luin vain elämäkertoja, matkakirjoja ja asiakirjallisuutta. Ainoa fiktiivinen annos tuona aikana tuli historiallisissa romaaneissa. Jotkut äidinkielen opettajat - eturivissä kunnioitettu kummitätini - vähän varoittelivat minua kapeiluni tähden. Nyt minulla kuitenkin on entistä antoisampi suhde fiktioon. Paasto voi tuoda syömiseen uutta ulottuvuutta.

Voin käsitellä tunteitani paremmin, kun peilaan niitä itselleni läheisen keksityn henkilöhahmon kautta. Itseni ilmaiseminen tarjoaa minulle tavan kokea onnistuneeni ja keinon nimetä nimettömän. Antamalla peloilleni järkevän tuntuisen selityksen pääsen niistä  niskan päälle. Toisaalta minua ärsyttää se, että lähipiiriissäni ihannoidaan lukemista ja hyvää supliikkia toisenlaisten lahjojen kustannuksella. Minusta on tärkeää, että tunnustetaan myös muut ilmaisun tavat kuin kirjallinen ja suullinen. Varsinkin niiden kohdalla, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai tarkkaavaisuudessa, tapahtuu käytännöllisesti katsoen oikeusmurhia. Tästä vinkkelistä Percy Jackson saakoon fantasiakirjan sankarina kunniamaininnan. Olisi kyllä hienoa oppia ymmärtämään kirjoja vieroksuvan ihmisen motiiveja.

Monenlaiseen kokemusmaailmaan tutustuminen auttaa keskustelemaan. Se on hyvä jo itsekkäistäkin syistä. Edward O'Brien esittää kirjassaan Elämän monimuotoisuus, että evoluution taistelussa pärjäät yhteistyötä suosivat lajit. Yhdessälukeminen ja -kirjoittaminen kokoaa ihmisiä, jotka tavoittelevat entistä suurempaa hyötyä tarinoista ja samalla hyödyn jakamista siinä sivussa. Muiden muassa jatkokertomukset, luku- ja kirjoittajapiirit sekä foorumiroolipelit palvelevat tätä.

Itselle läheisessä ilmaisutavan löytymisessä ympäristön kannustuksella on korvaamaton osuus. Sekä ala- että yläasteen opettajani rohkaisivat minua lukemaan. Ensin mainittu luki luokalle ääneen, millä oli sama merkitys innostukselleni kuin porttivahdilla sisäänpääsylle. Minulla on mahtava kummitäti - joka siis on täysinpalvellut äidinkielenopettaja. Joskus varhaisnuoruudessani hän antoi minulle kolme lahjaa. Hän ei antanut niitä kerralla, mutta ne tulevat kaikki mieleeni kirjaharrastuksesta puhuttaessa. Ne olivat: kirja, päiväkirja ja kamera. Kirja - samoin kuin päiväkirjakin - sisälsi tyhjiä sivuja. Ensilehdelle oli painettu teksti: "Parhaat kirjat voimme tarvittaessa kirjoittaa itse." Se puhutteli. Toivon, että se puhuttelee edelleen riittävästi, jotta pysähdyn ollessani vähällä jämähtää liian valmiiseen maailmaan.
Fictio mater studiorum est.

Vestigia imaginationis terrent.

Poissa Zamira

• Valehymy
  • Vuotislainen
  • Pottermore: GhostPumpkin31142
« Vastaus #87 : Syyskuu 29, 2011, 18:16:45 »
Jo pienenä vanhempani lukivat minulle joka ilta kirjoja - ihailen vieläkin sitä, että he jaksoivat viihdyttää minua tosissaan joka ilta, aina toiselle luokalle asti - ja kun sitten opin lukemaan, siirryin pikkuhiljaa lukemaan iltasatuni itse. Vieläkin luen joka päivä, vähintäänkin joka ilta - tuskin voin nukahtaa, ellen ole lukenut jotain. Siitä on vain tullut tapa, minusta olisi outoa, mahdotonta, kuvitella elämääni ilman kirjoja ja lukemista.
Voisin jopa rohjeta sanoa, että saatan lukea kirjoja hieman kaavamaisesti; heti kun saan yhden loppuun, minulla on jo mielessä se ja sitä seuraava kirja, joka täytyy lukea. Mutta ei se kuitenkaan ihan niin mene, kyllä minä nautin lukemisesta ja paljon nautinkin.

Kirjojen maailma on huomattavasti kiinnostavampi kuin Oikea Elämä. Saa olla hetken joku muu ja elää tämän elämää.
Tuo on totta. Siinä yksi syy, enpä oikein mitään voi lisätä. Oma arki tuntuu vain niin tylsältä verrattuna esimerkiksi fantasiakirjojen, joita enimmäkseen luen, henkilöiden elämään ja on jotenkin niin hienoa, kun voi tosiaankin olla joku muu, ajatella kirjan päähenkilön kanssa, sukeltaa tämän elämään ja ajatuksiin.
Minusta on myös mukavaa lukea kirjoja, joiden maailma ja aikakausi ym., on aivan eri kuin tämä meidän omamme - haluan tietää, halauan oppia tuntemaan eri maailmoja ja eri hahmojen elämästä niissä.

Kirjat myös inspiroivat, auttavat ainakin minua jaksamaan tässä oikeassa elämässä ja arjessa, katsomaan eri asioita eri tavalla ja eri näkökulmista.
Lisäksi, jos en lukisi kirjoja, veikkaisin kieliopin opiskelun olevan vaikeampaa ja en varamastikaan, en varmasti, kirjoittaisi itse vapaa-aikanani. Kirjojen kautta siis oppii, oli sitten kyseessä vaikkapa fantasiakirja.

Varsinkin, kun kirjoihin pakeneminen on ensisijainen keinoni purkaa pahaa mieltä ja selvitä stressistä. On lohdullista lukea muiden murheista (fiktiivistenkin henkilöiden), kun tuntuu, että oma maailma luhistuu ympärillä. Silloin löytää tavallaan vertaistukea tarinan henkilöistä, vaikkei ongelma ihan sama olisikaan.
Totta. Myös mainitsemasi itkeminen on totta, se on jotenkin niin vapauttavaa.

Suurimmaksi osaksi luen kuitenkin vain siksi, että se on mukaavaa - en oikein osaa sitä sen paremmin selitellä. Lukiessa saa tuntea monia tunteita; jotkut kohdat naurattavat, itkettävät, jännittävät... Niin se vaan on, lukeminen on ihanaa ja sitä se tulee aina olemaan.
Mitä maailma olisikaan ilman kirjoja?

Poissa Minsku

• Albuksen kaartin jäsen
  • Vuotislainen
  • Magic is inside my heart
« Vastaus #88 : Huhtikuu 11, 2012, 18:16:36 »
Minä luen kirjoja, sillä joskus on mukava päästä täysin uuteen seikkailuun (tai kokea jo koettu seikkailu uudelleen nauttiakseen sen ihmeellisyydestä vielä vähän lisää). Välillä taas tuntuu, että olisi pakko päästä pois tästä maailmasta, joka tuntuu välillä totaalisen kohtuuttomalta, on pakko päästä pois joksikin aikaa maailmaan, missä joku tulee ja pelastaa päivän tai olet itse riittävän rohkea tekemään asioita, joita et pystyisi tehdä oikeasti ja pelastat päivän ja kaikki kääntyy jännittävän seikkailun päätteeksi parhain päin(uskokaa pois kokemusta löytyy). Ne ovat oikeastaa omat syyni lukemiselle.
"If you know, you need just ask. If you need ask, you can't never know"
-Helena Ravenclaw in Dealthy Hallows

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #89 : Maaliskuu 21, 2015, 16:31:31 »
Heti kun olin oppinut lukemaan, olin nenä kiinni kirjoissa. En tiedä, mikä kirjallisuudessa niin minua silloin kiehtoi, mutta onneksi putosin tähän upeaan maailmaan.

Minulle lukemisesta on tullut elämän suola ja ilo, en osaa olla lukematta jotain kirjaa. Vaikkakin kirjan lukeminen saattaa katketa juuri suurten läksykasojen ja muiden kouluprojektien alle, osaan jatkaa ko. kirjan lukemista muutamien kuukausienkin päästä.

Lukeminen on hauskaa, ja joissakin tapaukissa opettavaista sekä hyvin terapeuttista. Kirjat ovat ehkä parantaneet sanavalmiuttani, ja se on suuri etu se.
Mulla oli sama; heti kun osasin lukea, minä luin.
Ja sitä ennen kiikutin kirjan äidin tai isän eteen ja Tungin
syliin että luetaan jo :D

Lukeminen kannattaa aina, ja on tosi hauskaa tehdä mielessään
matka milloin minne kirjan sanovat. :)
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Chilisuklaa

• Moony Cullen
  • Vuotislainen
  • I ᒪOᐯᕮ ᗪᗩYᔕ ᗯᕼᕮᑎ ᗰY OᑎᒪY ᑭᖇOᗷᒪᕮᗰ Iᔕ Tᕮᗩ Oᖇ ᑕOᖴᖴᕮᕮ
« Vastaus #90 : Maaliskuu 22, 2015, 09:31:12 »

Mulla oli sama; heti kun osasin lukea, minä luin.
Ja sitä ennen kiikutin kirjan äidin tai isän eteen ja Tungin
syliin että luetaan jo :D

Aivan sama juttu :) Luen kirjoja siksi, että ne vain ovat niin koukuttavia... En osaa nyt tähän hätään kyhätä mitään kunnollista perustelua, näin vain on. Ja se, että pääsee pakoon todellisuutta on yksi parhaita juttuja kirjossa.
Live your dream, before the nightmares come!

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #91 : Kesäkuu 30, 2015, 04:55:59 »
A) Luin satukirjaa muille päiväkoti-ikäisenä--->opin joka tapauksessa lukemaan nuorena joten kirjoihin jäi koukkuun.
B) Lukiessa saa itse kuvitella kaiken päässään
C) Lukea voi MISSÄ ja MILLOIN tahansa, se on parasta kaikessa.
D) Lukija kuolee viisaampana!
E) Luen yleissivistyksen vuoksi
F) Jälleen kerran; kirjat ovat huumetta
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Sinead

• Lahna
  • Vuotislainen
    • Tylypahka AM
« Vastaus #92 : Kesäkuu 30, 2015, 18:09:00 »
Luen kirjoja nykyään sen takia, että haluan lukea erilaisia kirjoitustyylejä. Nautin tosi paljon siitä, jos kirja on kirjoitettu hyvin, minkä takia luen aika paljon kotimaista kirjallisuutta, koska se on alkuperäistä eikä käännettyä. Teksti muuttuu kääntäessä, joten haluan lukea alkuperäistä suomalaista kirjallisuutta.

Aikaisemmin kulutin kuitenkin paljon käännettyä fantasiakirjallisuutta, koska oli kiva hypätä toiseen maailmaan ja paeta vähän todellisuutta. Nykyään katselen animea tai luen mangaa siihen tarkoitukseen, joten kirjapuoli on vaihtunut kotimaisemmaksi ja miljööltään realistisemmaksi.

Joskus luen kyllä ihan vaan senkin takia, että joku kirja on pakko lukea esimerkiksi työn tai opiskelujen puolesta.
Jotta pääsisi perille, on eksyttävä tieltä.

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #93 : Kesäkuu 30, 2015, 18:51:10 »
Miksi en ole kommentoinut aiemmin? o.O
Luen kirjoja tietenkin sen vuoksi, koska nautin lukemisesta, jos kirja on hyvä. Luen myös, jos minulla on tylsää ja joskus myös koulun vuoksi, koska jokin kirja on pakko lukea, vaikka se ei olisikaan kiinnostava. Lukeminen auttaa minua inspiroitumaan oman kirjoittamiseni suhteen ja joskus jonkun toisen luomista hahmoista voi saada ideoita omiin hahmoihin. Lukeminen auttaa laajentamaan mielikuvitusta ja pääsemään irti elämän tavallisuudesta. Kirjojen lukeminen on erinomainen tapa parantaa kielitaitoa. En osaisi englantia läheskään näin hyvin, jos en olisi lukenut kirjoja englanniksi.
Joistakuista kommentoijista poiketen minä en aloittanut lukemista heti opittuani lukemaan. Seitsemänvuotiaana eivät pikkulapsille tarkoitetut kirjat enää jaksaneet kiinnostaa sen paremmin kuin nuorisolle tarkoitetut traagiset romanssit (jotka kyllä eivät pahemmin kiinnosta vielä nykyäänkään johtuen ehkä yleisestä kliseisyydestä ja omasta seksuaalisesta suuntautumisestani). Useimmat kirjat tuntuivat myös liian pitkiltä aloittelevalle lukijalle. Aloin lukea kirjoja kunnolla vasta, kun yhdeksänvuotiaana löysin Soturikissat ja aloitin roolipelaamisen. Kielioppini toki oli tuolloin aivan perseellään - ja yhtälailla mielikuvitukseni - näin suoraan sanottuna, mutta lukemalla ja kirjoittamalla nekin taidot paranivat. Kesti jonkin aikaa ennen kuin löysin oman kirjallisuusgenreni. Ennen fantasiaa luin lähinnä hevoskirjoja, koska olin nuorempana hyvin kiintynyt ratsastamiseen. Harrastuksen loputtua V:mäisten ohjaajien vuoksi aloin vähitellen löytää nykyistä itseäni suureksi osaksi juuri kirjojen kautta. Kirjoista sain mielikuvia siitä, millainen itse haluan olla ja mitä tahdon tehdä elämässäni. Voisin sanoa kirjallisuuden luoneen vähintäänkin puolet siitä, millainen nyt olen.
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending