Kirjoittaja Aihe: Musiikkimaku?  (Luettu 34200 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

topi

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« : Marraskuu 18, 2002, 17:51:14 »
Minkälainen musiikkimaku teillä on?

ei listoja! kunnon perustelut, eikä pelkästään mitään yhtyeitä/genrejä lueteltuna. Joku tolkku.
T: Amon

//Siivoilin 18.4.2008 ja haluaisin vielä muistuttaa, että yrittäkää välttää pelkkiä listauksia. :> -yhyy
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2008, 11:14:11 kirjoittanut yhyy »

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Musiikkimaku?
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2002, 18:17:53 »
Ja nyt ihmiset päteviä vastauksia, tai lukaisen tämän gallupiksi.

Minun oma musiikkimakuni on varsin laaja, vain rankimmat metallin edustajat ja marginaalinen dancemusic jää kuuntelematta. Tämän hetkiset suosikkini löytyvät nu-soulin ja nu-metallin puolelta, mutta tosiaan, melkein kaikki käy.

Muutamia esimerkkejä mainitakseni suosikkiarteistani: TOFOG, Dream Theater, India Arie, Incubus..

Musiikkimaku on jotain, mitä en ikinä aio toisten mielipiteiden mukaan muokata.

Drace

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2002, 19:33:55 »
Minä kuuntelen oikeastaan melkein minkälaista musiikkia tahansa, mutta en kyllä ihan kaikkea. En vain oikeastaan haluaisi sanoa erityisiä bändejä/artisteja, etten hyppää kenenkään varpaille, vaikka se vain oma mielipiteeni olisikin.

Tällä hetkellä soittimessa on Kelly Osbournea ja vaihtelevasti Moulin Rouge soundtrack.. Että mitäköhän musiikkia ne mahtavat edustaa?

Voin sen verran rajata, että teinipopparit saavat jäädä hyllylle :)
En pidä heistä yhtään.

Claudia

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2002, 19:53:41 »
Minun musiikkimaku suuntautuu melodisen- ja goottimetallin puolelle. Nightwish on yksi ehdottomista suosikeistani, sillä NW:n musiikki on jotain aivan omanlaistaan ja todella kaunista. Goottimetallin puolelta voisi mainita Tristanian. Musiikissa on klassisen- ja goottimusiikin vaikutteita, johon on lisätty kaunista naislaulua, örinää ja todella hienon kuuloisia kuoroja, ja lopputulos on aivan upean kuuloinen.

Nykyään minä kuuntelen myös paljon jrockia eli japanilaista rockia, joka on muuten aivan uskomattoman hyvää musiikkia. Bändejä joita kuuntelen ovat: Malice Mizer, Dir en Grey, Madeth Gray'll ja Due le Quartz. Kiinalaisen bändin Silver Ash:n musiikki on myöskin hyvää.

Chods

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2002, 14:13:40 »
Musiikkimakuni on erittäin laaja. Kaikkea mahdollista metallicasta mobyyn ja Ultra Bra'han ;)

Ultra Bra.
Tätä olen kuunnellut jo kauna. Ultra Bra on musiikkia kaikkiin tilanteisiin. Kun oikein hypetyttää, kun masentaa, kun on surullinen, kun haluaa vaan kuunnella jotain hyvää musiikkia. Harmi vaan, kun UB hajosi. Scandinavian Music Groupin voisi oikeastaan lukea tähän samaan, sillä eikö niistä kaikki ole UB:sta? No, kuitenkin, kuuntelen SMG:tä myös.
Moby.
Itseasiassa en mitenkään hirveästi kuuntele Mobya, mutta mm. Porcelain, Hymn ja Run on ovat aivan mahtavia biisejä. Mobya kuuntelee kun haluaa vaan rauhoittua.
CMX.
CMX:ää on tullut kuunneltua ehkä vuoden, erittäin hyvä yhtye. CMX:llä on ihania sanoituksia. Ja sävelet. CMX:än parhaimmistoa on ruoste, talviunia ja minun sydämeni on särkynyt. CMX on vähän kuin moby.. mutta ei yhtään silti samanlainen.
Red Hot Chili Peppers.
Käy jokaiseen tilanteeseen. Aivan todella mahtava bändi. Meillä on useita levyjä kyseiseltä bändiltä. ((Nsoi: Don't Forget Me)) Paras kappale on ehdottomasti Dosed. Ja tear on myös hyvä, californiacation, porcelain...
Metallica.
Silloin kun haluaa irrotella. Metallica on aivan mmmahtava. Metallican versiota Whiskey on the jarista tulee kuunneltua melkein joka päivä useampaan otteeseen. Turn the page ja whiskey on the jar, metallican parhaat.

Paljon enemmänkin olisi, muokkailen jos muistan.

Sleeping Sun

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2002, 16:01:30 »
Nykyään musiikkimaku on alkanut kääntymään enemmän tuonne hevin puolelle. Toki tuleehan sitä muutakin kuunneltua, joskus jotain rauhallisempaa ja klassista. Eniten kuuntelen varmastikin Nightwishia, Sonata Arcticaa, Tarotia, Diabloa, Children of Bodomia, For my Pain..:ia, After Foreveria ja Within Temptationia.
Leffojen soundtrackit (LotR, PotC) ovat myös aika paljon kuuntelussa.
Räppiä, hiphoppia ja sellasta purkkapoppia vihaanvihaanvihaan!

Poissa Sodapop

• Monimutkainen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Musiikkimaku?
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2002, 19:23:28 »
Musiikkimakuni on hyvin laaja, täysin sen mukaan, millaisella tuulella olen, määräytyy se, mitä musiikkia kuuntelen.

En nykyään osaa enää määritellä itselleni suosikkiyhtyettä, koska vaihtoehtoja on niin monia. Musiikki, mitä en jaksa kuunnella, on hyvin pitkälti tämä naispop-linja (Aguilera, Shakira jne jne). Rap on toinen, mistä en pidä ollenkaan, enkä ole koskaan pitänyt. Saa nähdä tulenko joskus pitämään, mutta epäilen. Viimeisimpänä villityksenä Pikku G on niin blah kun voi olla.

Elentari

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2002, 22:59:45 »
Kuuntelen melkein mitä vaan, paljon mielialasta riippuen. Aina soi kuitenkin musiikki huoneessa tai koneella.

En voi mitenkään nimetä yhtä ainoata lempparibändiä, vaihtelee päivittäin, tänään oli Suede päivä.
Muita jotka vakituisesti soi soittimessa ovat Manic Street Preachers, Placebo, Oasis, Foo Fighters, Savage Garden ja The Crash.
Vino pino Madonnaa löytyy myös, jota kuuntelen aina joskus.
Lähellä sydäntä ovat myös lukuisat soundtackit joita löytyy hyllystä. Samoin erillaisten musikaalien (esim. Phantom of the Opera yhden mainitakseni) musiikki kolahtaa.

Joskus tekee mieli vaan popittaa jotain täydellistä purkkapoppia, josta yleensä en välitä, niin kovaa kuin kajareista lähtee, ja joskus taas on vaan pakko kuunnella esim. HIM:iä.
Välillä soi klassinen musiikki, ja aina silloin tällöin kaivan jopa Michael Jacksonin vanhat levyt syvältä hyllyjen kätköistä.

Näin yhteenvetona, laidasta laitaan musiikkimaku löytyy täältä.

Poissa Afrikan kuningas

• Vuotislainen
Musiikkimaku?
« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2002, 15:23:35 »
Musiikkimaku. Hassu asia.

Minulla on joko hyvin selvä sellainen, tai sitten ei lainkaan. Kun nyt tätä pohdiskelen, niin pidän sellaisesta musiikista, jonka "tahtiin" voi kuvitella asioita. Se kuuluu tärkeimpiin pointteihin.
Toinen kategoria on laulettavat. Jos pidän jonkin kappaleen laulamisesta, jos käytän hyvin ääntäni ja laulaminen nostattaa minussa kauniita tunteita, olen trakin ihkuuntunut siihen.
Sitten tanssittavat. Eli melkein kaikki, mutta on sellaisia musiikkityylejä, jotka saavat vartalon elämään omaa elämäänsä.

Pidän ranskalaisista laulajista, pidän Cat Stevensistä (ihk! ihk!) ja pidän pateettisista elokuva-soundtrackeista. Kun musiikista saa inspiraation, se on hyvää musiikkia.

Mutta Cat Stevens on oikeesti mahdottoman ihku. ;)
Niistä unista havahtuessani suussani oli suloinen maku ja olin varma, että Shosha oli kuollut.
Ficciarkistoni Mustat Lupiinit

Envu

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #9 : Marraskuu 21, 2002, 18:59:35 »
Nykyisin ei ole väliä, mistä maasta yhtyeet tulevat. Joskin en oikeastaan osaa keksiä yhtään yhtyettä tai laulajaa esim. Ameriikasta, josta pitäisin.
Yhä eivät kolahda mitkään 50 Centit, Britneyt tai Linkin Parkit.
( Mitä nyt edelleenkin soittolistallani on yksi Eminemin biisi. Without me on ihan muksu. )

Eniten inhoan tällaisia tarttuvia biisejä joita on pakko kuitenkin hoilata ja näitä meillä-on-muoviasennetta-bändejä.

Suosikkejani.. Nooh. Lista on muuttunut aika tavalla tässä viimeisimmän vuoden aikana. Metalliin päin tuntuisi olevan kallellaan tuo musiikkimakuni. Tai jotain.

Tiedän, olen ihan kamalan kaupallinen ja pinnallinen kun pidän Cradle of Filthistä ja Dimmu Borgirista, mutta hei ei se elämä niin vakavaa ole.

Suosikkeja? No edellämainitut kaksi, Moonsorrow, Diablo, Dark Funeral, Theatres des Vampires, Mustan kuun lapset, London After Midnight.. CMX. Ja ikisuosikki DINGO ( jota esimerkiksi poikaystäväni inhoaa syvästi :D ).
Pieninä annoksina menee Immortal, Children of Bodom, Iron Maiden, Diva Destruction, Ensiferum, Finntroll, Trollheim's Grott, erilaiset leffojen soundtrackit ( Moulin Rouge, Disney-leffat, Nightmare Before Christmas ), Marilyn Manson, Nightwish, Queen, Satyricon jne.. Eli aikalailla kaikenlainen.

Ja aina etsin uusia suosikkeja, niinku. ^^

Erityisesti huomaan musiikkimakuni muuttuneen aika paljon poikaystävän myöten. Se ruoja kun on laittanut minut kuuntelemaan kaikenlaista, ja jotkut ovat olleet ihan jopa niin että tykkään.
Että näin meillä.

( *kauhistuu, punastuu ja yrittää nopeasti peitellä vanhat jälkensä*
Editoin tätä vähän nykyaikaistetummaksi 3. lokakuuta 2004. Köh. Toivottavasti kauhean moni ei tuota lukenut. )

Poissa Vendel

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/disturbed_toons
Musiikkimaku?
« Vastaus #10 : Marraskuu 25, 2002, 19:45:00 »
Yeah, beibi. Meikäläisen musiikkimaku on yhtä aikaa hyvin laaja ja melkoisen suppea. Tai olisiko termi valikoiva parempi?

Olisi. :D

En voi sanoa pitäväni jotain tiettyä musiikinlajia sinä ainoana ja oikeana. Suurimmasta osasta genrejä löytyy joku, jota ainakin kykenen sietämään. Toinen asia sitten on, kykenenkö pidempään kuuntelemaan... :D  

Olen ottanut sen asenteen, ettei ole olemassa huonoa musiikkia. On vain musiikkia, johon minä pääsen sisälle ja musiikkia, joka ei kertakaikkiaan aukea. Musiikki joka ei herätä minussa elämää suurempia tunteita ei yleensä saa edustajaa levyhyllyyni.

En kai ole liian vaativa? :D  

Ns. purukumipoppis ei aukea minulle, en ymmärrä sen viehätystä. Suurin osa rapista menee ohi korvien. Nu-metal (tai miks sitä nyt kukakin haluaa nimittää) Linkin Parkeineen sun muineen menee puolestaan yli hilseen. Paitsi System of a Down (minä luokittelen sen tähän kategoriaan). Samoin Stratovariusmallinen...öh...kiljuhanhihevi (lainaus Metalliliitosta) on vähän turhan uljasta louhikärmeksen metsästystä eikä kolahda...Paitsi Nightwish.

Tykkään vanhemmasta heavystä. Iron Maiden, Metallica, AC/DC yesh. Offspring ensirakkauteni. Tietyt klassisen musiikin edustajat ovat minulle jumalia. Disneyn soundtrackeilta löytyy upeaa kamaa, kun unohdetaan ne yli-imelät ykkösballadit. Ja ovathan nekin ihan sulkkuja, omalla tavallaan... :) Ja miljoonia muita.

Mutta muut kuunnelkoot mitä lystää. Jos tässä maailmassa tehtäisiin musiikkia vain minun tarpeideni mukaan.... :shock: Gamalaa.

Näin on.

Vendel ~ 'ave I given you a clue? :D

Poissa Perian

• Salainen
  • Henkihörhö
  • Sukupuoli: Velho
Musiikkimaku?
« Vastaus #11 : Marraskuu 26, 2002, 01:07:52 »
Hmm. Olen hieman samoilla linjoilla Vendelin kanssa. Musiikkimakuni on laaja, todella laaja. Hyvin harvoja genrejä en voi sietää lainkaan (western), ja kaikessa on luonnollisesti paskaa se normaali 99%. Parhaissa vain ehkä 98%.

Ja niin. Olen huono genremääritelmissä ja usein lokerointi on vieläpä *gasp* mielipidekysymys, joten älkää jaksako nipottaa niistä. Muutenkin määritelmät on paskoja, musiikillahan sitä on vain väliä. Yritetään nyt kuitenkin.

Eniten viime aikoina on kolahtanut britpopshit, esim. Placebo, Suede ja David Bowie. Pidän kovastikin, ja kaikilta pitäisi jostain levyjäkin repiä. Tuntuu, että voisin käyttää musiikkiin loputtomasti rahaa. Melko varmasti voisikin. Levyostoslistan pituus on vaatimattomasti lähemmäs 100 levyä. Pitänee lyhentää.

Aha, eksyinpäs raiteilta. Jatketaan. Klassinen on tuo aina siellä taustalla lymyilevä musiikkilaji jota rakastan. Vivaldi lähinnä, suosituksia muista hyvistä säveltäjistä ja orkestereista otetaan vastaan. Lempparibiisi on tällä hetkellä Talvi (f-molli) - Allegro non molto. Se on niin talvinen kuin olla voi. Hitusen samaan kategoriaan voisi upottaa kelttiläisen kansanmusiikin. Olen lähinnä the Gardyne Chamber Ensemblen soittelua kuunnellut.

Tekno on tosi laaja kategoria, mutta lähinnä on tullut kuunneltua psy-trancea (Infected Mushroom) ja umm.. Op:l Bastardsia. Tykkään, mutta ei uppoa ihan missä tahansa mielentilassa.

Sekalaisesta kevytrockpaskasta on tullut kuunneltua Okaa, Dinehiä ja Liekkiä jotka kaikki on varustettu laivalastillisella tunnelmaa. Tykkään kaikista todella paljon, kannattaa koettaa etsiä käsiinsä. Oka ja Dineh eivät ole levyttäneet, Liekki hajosi ensimmäisen levyn (Magio) jälkeen. Berian suosittelee++.

Ja lopulta, järkyttävä totuus. Pidän CMX:stä paljon, samoin kuin YUP:stä ja Ismo Alangon eri produktioista. Tämä on se hetki jolloin minua saa alkaa vihata. Suomirokkia, hyhhyh, miten se kehtaa.

Päivitystä ilmaantunee ajan kuluessa.
"The American press is all about lies! All they tell is lies, lies and more lies!"
-Muhammed Saeed al-Sahaf

Kuuttis

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #12 : Joulukuu 11, 2002, 19:02:34 »
Pidän eniten musiikista joka saa minut tuntemaan jotain. Aika erilaiset musat antaa erilaisia fiiliksiä, ja eniten kuuntelen poppia ja rockia. Kuuntelen tosi paljon musiikkia. Rakastan sitä tunnetta kun voi vain istuskella ja uppoutua musiikkiin, tai vaikka metrossa tai autossa korvalaput korvilla sulautua musiikkiin...

Lempparibändejäni ovat The Beatles, Spice Girls, Oasis, Suede, The Smiths... muutama hetki sitten olin aivan hullaantunut Manic Street Preacherseihin, ja jollain tavalla ne ovatkin minusta 'elämää suurempi' tai ainakin omaa musiikkiansa suurempi bändi. Niillä on oma ideologia ja manifesti. Nicky Wire ja Richey Edwards ovat tosi hyviä idoleita ja sanaseppoja. Yksi artisti, laulaja jota kunnioitan ja arvostan tavattomasti, on Morrissey. Hän tekee musiikkia epäitsekkäistä syistä ja laulaa aina sydämestä ja on hyvin kaunis ja älykäs ihminen muutenkin. The Beatlesia olen kuunnellut kolmisen vuotta ja vasta nyt olen oppinut arvostamaan kunnolla. Ne sointukierrot ja muut mitä Beatlesin biiseissä on ovat todella innovatiivisia ja aivan upeita... Joskus kuuntelin hirveästi Placeboa, ja vieläkin saatan pomppia ja hihkua kun kuulen bändin musiikkia esim. ravintoloissa. Oasis taas antaa niin upean olon, rohkaistuneen. Wonderwall on kaikkien aikojen upein kappale ja tuntuu että kaikki pysähtyy kun kuulen sen ensimmäiset soinnut. En voi kuvitella kuuntelevani sitä muiden kanssa. Se on niin upea.

Kaveripiirin ja perheen erilaisten musiikkimakujen myötä olen oppinut arvostamaan ja kuuntelemaan myös muita musiikkityylejä. Kuuntelen paljon bluesia ja jazzia Ella Fitzgeraldin ja Billie Holidayn tapaan. Myös muut upeat naislaulajattaret kuten Aretha Franklin ja Donna Summer ovat viime aikoina olleet kuuntelussa. Ja totta kai Diana Ross! Motownia olen viimeisen puolen vuoden aikana kuunnellut aivan hirveästi. Marvin Gaye, The Supremes ja niin monet muut, kyllä siellä tehtiin parhaat musiikit ehdottomasti...

Toinen musiikkilaji mitä kuuntelen noin koko ajan, on sellainen säksätysrock, missä ne kitarat ovat sellaisia... no hitto. Sellainen kirskuva ja tyylikäs poprock Franz Ferdinandin, The Strokesin ja The Libertinesien malliin. On se vaan ihanaa, ja ne kravatit ja kaikki. Muita hyviä tämän genren bändejä on vaikkapa The Killers, The White Stripes ja Razorlight. Kun ne pojat on niin hyvännäköisiä ;p

Kuuntelen jonkun verran hiphopia, lähinnä tuota MTV-huttua myönnän. Erityisesti tämän 'teinimusiikin' puolelta minua viehättää tuotanto: väitänpä, että rockin tai muun 'älykkään' musiikin puolelta ei löydy yhtä innovatiivisia ja kekseliäitä tuottajia kuin The Neptunes -duo. Esimerkiksi Eve ja Dizzee Rascal ovat loistavia. Ja tietysti The Streets. Ja kuluneen vuoden paras single 6-0 kaikkiin muihin verrattuna on tietysti ollut Snoop Doggin Drop It Like It's Hot. Kuuntelen myös jonkun verran tanssimusiikkia, erityisesti remixejä tunnettujen artistien biiseistä. Fischerspooner ja Freelance Hellraiser tekevät mielettömän loistavia remiksauksia biiseistä. Air on aivan ihanainen yhtye, Alone in Kyotoa en voi kuunnella pysähtymättä.

Paul McCartney selitti sen tunteen, mikä hyvän musan kuuntelusta tulee, aika hyvin (kuvailua hän käytti Soundin haastattelussa jossa kertoi miltä hänestä Eminemin 8 milen katsottuaan tuntui) Jotenkin tällä tapaa:

"Tulin teatterista ulos kuin joskus nöösinä. Tiedäthän sen hyvänolon fiiliksen, kun tuntuu siltä, että olet juuri venynyt vähän pitemmäksi ja tiedät asioista vähän enemmän."

-Kuuttis

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Musiikkimaku?
« Vastaus #13 : Helmikuu 28, 2003, 01:02:16 »
Oma musiikkimakuni on jollain tavalla kehittynyt 90-luvun alun pop-musiikista suomirokin kautta perusheviin ja siitä metalliin yleisesti ja sen alahaarakkeisiin. Se on pysynyt siinä muutaman vuoden ajan, mutta viime aikoina olen laajentanut sitä vähän ulkopuolellekin. Pidän aika paljon myös progesta, kevyestä rokista, vanhasta popista ja vähän myös klassisesta musiikista.

Pystyn sietämään lähes kaikenlaista musiikkia (suomalaisen iskelmän ja amerikkalaisen junttirokin käännän kuitenkin pois päältä mahdollisimman pian), mutta metal on ainoa johon tuhlaan rahaa, koska sen syövereistä voi löytää joka viikko uusia mielenkiintoisia yhtyeitä. Alagenreistä tällä hetkellä mieluisin on varmaan joku symphonic-progressive-gothic-doom metal. En tiedä kuinka paljon nimet kertovat itse musiikista, mutta minusta täydellisen "eargasmin" voi saavuttaa kauniilla melodioilla, pienellä synkkyydellä, jylhyydellä, tunnelmalla, monimutkaisella kappalerakenteella ja tunteikkaalla lauluäänellä. Soittimista suosikeikseni sanoisin akustisen kitaran, pianon ja viulun, olen nimittäin noiden ääniin yleensä aika herkkänä.

Minusta musiikkimakuni on laaja, mutta ei välttämättä kovin monipuolinen. Voin kyllä selittää mitä eroa itse näen noiden kahden sanan välillä. Laaja se on siinä mielessä että kuuntelen säännöllisesti melkein sadan eri yhtyeen levyjä, mutta ne eivät eroa tyyliltään mitenkään mahdollisimman paljon. Monipuoliseen musiikkimakuun pyrkiessä pelkkä metallin kuuntelu ei välttämättä riitä. En minäkään tykkää ihan kaikesta.

Olen kuitenkin huomannut, että suurimman osan perusteluista sille, ettei jostain musiikista pidetä, voi jakaa kahteen suureen ryhmään: a) musiikki on liian raskasta jotta se olisi hyvää & b) musiikki on liian kevyttä jotta se olisi hyvää. On tietysti muitakin syitä, mutta minusta nuo ovat yleisimpiä ja keskenään yhtä laajoja. Olen itsekin kuulunut joskus molempiin, samanaikaisestikin, mutta enää en sanoisi olevan kumpaakaan mieltä mistään musiikista. Olen karaistanut musiikkimakuani molemmilla ääripäillä niin paljon, että voin ihan rehellisesti sanoa, että maailmassa ei ole yhtä ainuttakaan kappaletta, joka olisi liian raskas tai liian kevyt minun makuuni. Anathema - Better off Dead menee yhtä hyvin siinä missä Vital Remains - Dechristianize, ja voin kuunnella molempia peräkkäin ja tykätä kummastakin yhtä paljon. Siinä mielessä musiikkimakuni on aika monipuolinen, että osaan tottua kaikenlaisiin ääripäihin aika hyvin.

Tämänhetkisiin lempiyhtyeisiini laskisin sellaisia kuten Anathema, Opeth, Iced Earth, Embraced, Helloween, The Gathering ja Tristania. Perusteluja näille voit etsiä vaikka tuolta. Maantieteellisesti ajateltuna parasta musiikkia tulee Ruotsista, Amerikan Yhdysvalloista, Norjasta, Saksasta ja Englannista. Suurin osa lempiyhtyeistäni (jos tuota edellistä listaa jatkaisi vaikka kahteenkymmeneen) tulee joistain noista maista.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Poissa Vammahaltia

• Vuotislainen
Musiikkimaku?
« Vastaus #14 : Helmikuu 28, 2003, 17:43:22 »
Minun musiikinlajini on Kaikkiruokainen.

Siis. Tapauskohtainen.

Musiikkimakuni menee niin ääripäihin kuin Beatles ja Linkin Park ja Angelique Kidjo.

Inhoan yli kaiken Atomic Kitteniä ja sen tyylisiä bändejä. Eikä kotimainenkaan uppoa, ainostaan Maija Vilkkumaa ja jotkun yksittäiset tapaukset, kuten Jore Marjarannan Haaveet kaatuu.

Klassisesta en myöskään välitä, mutta ei se niin kamalaa ole, ettei sitä voisi soittaa tai kuunnella.

Lempibändeistä/laulajista mainittakoon Justin Timberlake, Alicia Keys, Avril Lavigne, Maija Vilkkumaa, Linkin Park, Angelique Kidjo, t.A.T.u, Manu Chao, Ashanti, Kwan, Good Charotte ja the Bangles. Muutkin toki menevät, nuo vain esimerkkeinä.

Kuuntelen musiikkia varsin paljon. Vömskä FM soi tauotta (rakas koneeni^^).

jackie

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #15 : Helmikuu 28, 2003, 18:22:54 »
Musiikkimakuni on laaja.

(okei, kirjoitetaan nyt tähän jotain pitkästi ja huolellisesti.)

No Doubt, Christina Aguilera, P.O.D., Lambretta, Queen, Neljä Ruusua, Madonna, Björk, Destiny's Child, Jennifer Lopez, Scatman, Eminem, Spice Girls, The Corrs, Michael Jackson (Jacko:P), Kwan, Killer, Papa roach, Tiktak...

Äsken mainituista Kwania en kuuntele niin paljon kuin muita.
Ettäs semmoista.
Olen varma, että tuolta vielä puuttuu jotain, mutta ei anneta sen häiritä. :)

Eli siis. Minulla on laaja musiikkimaku.
Menee sellainen purkkapoppi (jossa laulajalla on hyvä ääni) ja sitten vähän hevimetallia.
Mutta sen kuuntelu ei minua hirveästi miellytä, tosin riippuu aina bändistä.
Jotkut bändit eivät yksinkertaisesti osaa soittaa tarpeeksi hyvin. ;)

Tärkeää minussa bändissä ovat
- laulajan äänen laatu, korkeus ja puhtaus
- bändin jäsenien taidot ja kokemus
- laulujen tekijät, eli siis tekeekö bändi/laulaja biisinsä itse vai ei

Ja biiseissä...
- laulujen sanat
- bassot
- laulajan ja soittimien yhteistyö
- efektit

En pidä sellaisesta musiikista, jossa vain rämpytetään kitaralla ja ulvotaan siihen mikkiin niin, ettei sanoja kuulu.
Sellaisessa ei ole mielestäni yhtään mieltä. Toisaalta olenkin sellainen...
Lisäksi vihaan myös sellaisia hirveitä hempeilybiisejä, joissa tunnustetaan rakkauksia ym.
Esimerkiksi Jennifer Lopezin "Dear Ben". Baah.

Kyllä minä sitten klassistakin kuuntelen. :)
Suosikkeihini kuuluvat ehdottomasti Chopinin pianoteokset (joissa käytetään paljon pedaalia:p), Debussyn Childrens corner (meniköhän se noin?) ja sen lisäksi kamarimusiikki.
Ainakin Kreisler ja ööh... Martin.
Melartinilla on todella tylsiä teoksia.
Olen kyllästynyt Mozartin sonaatteihin, ne ovat yksitoikkoisia. Ja Carl Czerneyn etydit... Ugh.
Mutta Ravel on myöskin suosikkisäveltäjiäni ja Beethovenin kuutamosonaatti on yksi ihanimpia... ;)

Klassisessa tärkeää on minusta hyvä soittaja, joka tulkitsee hyvin kappaleen.
Sen kappaleen kanssa täytyy olla sellainen yhteys.

Säveltäjän tekemät yksityiskohdat ja nyanssit. Niin tärkeitä kappaleissa.
Mozartin sonaatit muistuttavat liikaa toisiaan, se on niissä niin raivostuttavaa.

Jep. Siinä oli vähän minun musiikkimakuani... Muokataan kun jaksetaan.

Lainaus käyttäjältä: "Kuuttis"
Ei sinänsä liity aiheeseen, mutta miten määritellään laaja musamaku?

Siten minä ainakin omani määrittelen, että kuuntelen klassista ja sitten populaaria ja rokkia jajaja... :P

Hikka

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #16 : Helmikuu 28, 2003, 19:27:41 »
Minä tykkää suunnattomasti musiikista jolla on jotakin sanottavaa kuuntelijalle. Se saattaa olla hyvät sanat tai omanlainen melodia tai joku muu pikkukikka joka nappaa korvat mukaansa ja kolauttaa alaleuan rintaan. Yks suuri juttu hyvässä musassa on kanssa laulajan ääni. Mä diggaan siinäkin omaperäisyydestä. Kaikenlisäks on ihan liikasöpöä, jos laulaja kuulostaa siltä että se hymyilee samalla kun laulaa, (sitä tekee mm. Sharleen Spiteri ja Eva Dahlgren) vaikka se nyt ei kyllä sovi mukaan jokaseen biisiin... esmes Dahlgrenin 'Döden' kuulostaisi aikasta kummalta jos Eva vaikuttaisi siltä että se hymyilee laulaessaan... hmm. :? Myös se että 'leikkii' äänellään on mukava. Kuka sanoi jottana laulaessa täytyy aina pyrkiä täydellisyyteen? Musiikki on tunteita ja kun laulaja eläytyy esitykseensä täydellisesti, välittämättä siitä että mukaan saattaa tulla 'kunnon' laulamisen lisäksi myös murinaa ja kitinää ja muita 'epäpuhtauksia' niin avot

Je. Mun mielimusiikkiani on tehty sitten 60-luvun, (semmosta mitä kuuntelen vakituiseen) kun ABBAsta (meikäläisen ensirakkaus muuten, 4 vuotiaana) tuttu Frida lauleli soolourallaan ruotsiksi käännettyjä iskelmiä. Myöhemmiltä ajoilta omistan kaikenlaisia levyjä täynnä discomusaa ja rockia ja poppia ja bluesia ja jazzia ja punkia ja klassista ja... ööh, no mielestäni lempiartistini sekoittavat tuotannossaan lähes kaikkia tyylejä, joten sitä kaikkea tulee kuunneltua.

Ei ole mahdollista laittaa parhaita artisteja mihkän järjestykseen. Muutamia lempibändejäni ovat Texas johon rakastuin kun bändi nousi uuvestaan pinnalle (kaikkialla muualla Euroopassa paitsi Suomessa, jibi. :( ) 1997 maailmankaikkeuden parhaimmalla levyllään White On Blonde... oi niitä aikoja kun piti kysyjälle joka kerta kertoa mistä bändistä nyt puhutaan. (Ja nykysin sitten riittää kun sanoo jottana se 'Summer Son' yhtye.... mikä on muuten ärsyttävää sillänä lähes kaikki Texasin musiikki on tuosta kappaleesta täysin eroavaa.) Toinen asiabändi on ABBA joka kuten sanoin on ensirakkauteni, ja kun sitä musiikkia kunnolla kuuntelee niin huomaa että B&B osas oikeesti kirjottaa biisejä. Ja sitten on vielä Oasis joka uhoavasta ärsyttävyydestään huolimatta on ehdottomasti kaikkien aikojen suurin rockbändi.

Laulaja-artisteista diggaan eniten kaunisäänisiä naislaulajia. Eva Dahlgren kirjottaa mielestäni kaikken kauneimpia biisejä. Ne ei ehkä aina melodialtaan ole aivan loppuun saakka hiottuja, mutta who gies a toss, kun biisien tärkein asia on sanoitukset. Tanita Tikaram sitten on yksi hienoimmista äänistä maan päällä. Hän kuulostaa värittömältä ja samettisen pehmeältä ja välistä tuntuu siltä ettei hänen äänensä ole tehty laulamaan ilmaisuja 'baby, baby' tai 'yeah' mutta sitten kun hän sen kuitenkin tekee parissa kappaleessaan, niin tulos on 'mikään ei voi kuulostaa paremmalta'. Tori Amos on suhteellisen uusi tuttavuus. Hänen musiikkiaan piti etsiä kirjastosta pidemmän aikaa, mutta as they say hyvää kannattaa odottaa: kun vihdoin sain käsiini ensimmäisen Torin levyn niin laskin sen CD soittimeeni, ja sieltä se sitten ei olekaan noussut muutamaan viikkoon. Myös Tracy Chapman omaa kerrassaan mukavan tumman äänen ja hänen lauluissaan on kantaaottavat sanoitukset. Mainiutta.

Näiden lisäksi kuuntelen mmmmmonia muita artisteja. Tuossa nyt vain muutama suurin suosikkini.

Musiikki sitten josta en pidä on semmoista massatuotetta. Kaikenlisäksi meikäläistä ärsyttää semmoset bändit ja laulajat jotka sen sijaan että tekisivät musiikkia, myyvät sitä. Meinaa että liian monet lista-artistit ovat semmosia nätti-video-nätti-laulaja tyyppisiä kaikki samankuuloisia kökköjä. En sano jottana siellä ei ole mitään hyvää mukana, mutta sen sanon että siellä on liikaa tusinatavaraa.

Kuuttis

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #17 : Helmikuu 28, 2003, 21:20:54 »
Ei sinänsä liity aiheeseen, mutta miten määritellään laaja musamaku? Tarkoitan, että jos sanoo vaikka että kuuntelee christina aguileraa, justin timberlakea, kwania, p.o.d:tä, sophie-ellis bextoria ja eminemiä, niin onko se nyt niin laaja musamaku? Siinä on monta bändiä, mutta ei tuossa ole melkein muita musalajeja kuin poppia (/dieettirockia) ja jotain hiphopia. Ja kaikkia soitetaan energyltä. Mutta siis. Mun pointti on se, että miljoona bändiä ei ole sama kuin laaja musamaku.

((Tämän viestin tarkoituksena ei ollut kettuilla kenellekään tai mitään. Kunhan vain heitin tällaisen kommentin.))

Ja sitten, että mikä pakko kaikilla (minä mukaanlukien) on aina sanoa kuuntelevansa hirveän monipuolisesti musaa? Eihän siinä ole mitään pahaa että kuuntelee melko yksipuolisesti musaa... Esimerkiksi joku Justin Timberlake ja Christina Aguilera, eihän niiden musassa nyt kovin paljoa eroa ole.

ÄH. Minkäihmeentakiamäenosaailmaistaitseäniniinettäjokuoikeastiymmärtäisi? Mimmunmömmön.

-Q

Poissa iidba

• Vuotislainen
Musiikkimaku?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 01, 2003, 14:21:31 »
No ensinnäkin vihaan poppia. Ainakin tällä hetkellä, ja etenkin purkkapoppia, kuten Britneytä, Xtinaa, Mariah Careytä, yms. Samoin vihaan useimpia poikabändejä, kuten The Callingia, BSB:tä, Westlifeä, yms.

Rap sen sijaan. Ah, se on niin ihanaa. En minä mistään Fintelligensistä tai Mariskasta niinkään pidä, mutta Eminem, 50cent, D12, Obie Trice ja Snoop Dogg ovat mahtavia. Omistan kaikki Eminemin levyt, yhden D12:n, Fiftyn ja Obien. Snoop Dogg on tarkoitus hankkia ensi kuukausirahan ilmestyttyä.

En tiedä miksi vihaan poppia. Sitä kai kuulee niin pirun usein, se on kaikki niin samanlaista ja olen pitänyt siitä niin kauan että vaihtelu virkistää, myös musiikissa. Vähän aikaa sitten pidin popista, eli melkein kaikesta tämän maailman musiikista. Radiokanavilta saa kuulla poppia ihan koko ajan, ja sitä kunnon rappia tai ehkä rockia kuulee tosi vähän. Paitsi nyt kun tuli tämä Avril Lavigne, mutta hänestä en ainakaan enää niin kovasti pidä.

Ja miksi pidän rapista. En ehkä pitäisi muuten, mutta pikkuveljeni osti Eminemin levyn ja minä ihastuin. Sitä kautta olen tutustunut myös Obie Triceen ja Fiftyyn.

Jokainen tykkää mistä tykkää. Useimmat ystäväni ihmettelevät rap-innostustani; heidän mielestään teinitytöt eivät saa pitää mistään muusta kuin popista tai Enrique Iglesiaksen latinopopista. Mutta ihan sama, minä pidän juuri siitä mistä pidän. Juuri sen takia en katso popin kuuntelijoita pahalla silmällä. Kyllä minä ymmärrän miksi useimmat pitävät siitä. Ja pidinhän siitä itsekin joskus, ja pidän jostakin vieläkin. Spice Girls ja Madonna ovat sellaisia, joita sietää kuunnella. Kuitenkin ensisijaisesti kuuntelen rappiä.

Lainaus käyttäjältä: "Fleur"
itä en tiedä, mihin ryhmään heidät luokitellaan.

Kwan on minun tietääkseni jonkinsorttista rappia. En kyllä ole ihan varma, voi se poppiakin olla. Ainakin Tidjân rappaa. :)
"Well, I don't know how to break this to you, but I think they might have noticed we broke into Gringotts." -Ron Weasley

Poissa jenan

• Vuotislainen
Musiikkimaku?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 03, 2003, 18:47:18 »
Joku ihminen ihmetteli musiikkimakuani kovasti. "sulla on maailman kummallisin musiikkimieltymykset. ei todellakaan pahalla, vaan ihmettelen, miten joku voi tykätä noin monesta eri genrestä?" Omasta mielestäni musiikkimakuni ei ole erikoinen. Kuuntelen sitä, mistä tykkään.

Minulle se ei ole se genre niinkään, mikä merkitsee. Pääpiirteittäin jätän teknodancepumputukset ja iskelmät väliin, mutta jos kuulen jonkun hyvän iskelmän, en boikotoi sitä "koska se on iskelmää haloo!!!". Ja eniten kai kuuntelen rockia ja poppia, mutta se on siitä artistista, bändistä tai kappaleesta kiinni, ei siitä onko se iskelmää vaiko rokkia.

Starsailor, Apulanta, Kent, Queen, Britney, Coldplay, Spice Girls, Ultra Bra, Scandinavian Music Group, Mariah Carey, Maija Vilkkumaa, The Bangles, Nightwish, Kerkko Koskinen, Shakira, Sheryl Crow, Ozzy Osbourne, Westlife. Etc...

Lord Azog

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 04, 2003, 14:44:56 »
Minun musiikkimakuni on aika laaja. Se yltää klassisesta rokkini, rokista teknoon, teknosta metalliin, jota siedän Barathrumiin asti. Sen bändin kappaleiden sanoitukset rupeavat olemaan jo aika paha pala niellettäväksi.

Bändeistä/laulajista voisin mainita The Pillowsin, Sevendustin, L'Arc-en-Cielin, Nightwishin,  Elviksen, Bob Marleyn, Sonata Arctican ja Sash!:in.

Miksikä kuuntelen tietynlaista musiikkia? Musiikkivalintani johtuvat lähinnä senhetkisestä mielialasta/tekemisestä. Yöllä kun pohdiskelen jotain ircin ääressä soi klassinen. Koulussa soi raskasta metallia taikka The Pillows.  Jos kaikki tuntuu olevan hyvin,  ja on kevyt tunnelma taustalla soi Bob Marleyn biisejä.

emotions

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 06, 2003, 12:07:57 »
Hm. Miulla on periaatteessa laaja musiikkimaku, periaatteessa sitten ei.  Oma musiikkimaku vaihtelee siinä Gootti/Dark/Death/Black -metallin välillä. Hassua on, että itseasiassa tässä muinoin yksi päivä ajattelin syytä sille, että olen päätynyt kuuntelemaan esimerkiksi Bläkkiä. (Kun melkein kaikki bläkki menee, ihan brutaalista melodiseen) Mie en vaan keksinyt sille syytä.. jos se on jotain kapinaa..? Kun en mie osaa kuvitella itseäni 70-vuotiaana keinutuolissa maskit naamalla (: Pelottavaa. Kai miunkin "musiikki" (: maku jonain kauniina päivänä on sellasta Mamba-tasoa (ei, mie en tarkota että se on huono, nyt vaan on vaikea kuvitella kuuntelevansa sitä..), joka on suhteellisen kammottava ajatus.. Ei.. nyt mie olen pelotellut itseäni liikaa, taidanpa mennä kuuntelemaan Funeris Nocturnumia, ihan vaan että saan kaiken taas raiteelleen (: Pure Satanic Blasphemy on muuten ihan hemmetin mahtava levy!

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
    • http://r2.missalie.net
Musiikkimaku?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 11, 2003, 11:45:45 »
Minä kuuntelen nykyään lähes vain ja ainoastaan japanilaista musiikkia. J-rockia ja animesoundtrackeja enimmäkseen, pop on vähän niin ja näin.
 Oikeastaan riittää jos kappaleessa on esimerkiksi vahva melodia tai jokin muu tunteita herättävä elementti. Jopa täydellisen monotoninen Noh-tyylinen musiikki on tavallaan varsin jännittävää. Animesarjojen OSTeja keräilen niiden taustamusiikkien takia. Useat ovat niin upeita että huh huh.
  Suosikkejani ovat Malice Mizer ja Camui Gackt, Dir en Grey, The Pillows, Moi Dix Mois sekä Yoko Kannon (Cowboy Bebop, Escaflowne, Stand Alone Complex, Wolf's Rain...) ja Yuki Kajiuran (.hack//SIGN, Noir...) upeat musiikit.
  Jos kuulen jossain sarjassa hyvän kappaleen, niin lataan sen lähes välittömästi. Tämän takia winampin soittolistani pyörii puolentoista tuhannen kappaleen paikkeilla, joista lähes kaikki ovat täysin "irrallisia". Niin, ja hiukan vaillinainen soittolistani löytyy [täältä]. Päivittelen sitä aina silloin tällöin.

Länsimaista musiikkia en kuuntele juuri ollenkaan, mutta elokuvasoundtrackeja hankin edelleen silloin tällöin, esimerkkinä nuo LotR-OSTit. Radiota en kuuntele laisinkaan.

keikku

• Ankeuttaja
Musiikkimaku?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 13, 2003, 09:13:15 »
Enimmäkseen meikäläisen radiossa soi kikkelihevi eli korkeelta, kovaa ja puhtaasti(siis tietenkin miehen laulamana).. Se on asiaa.. Kyseisen musiikkilajin bändeistä kuuntelen kyllä vain Sonata Arcticaa, mutta kyllähän se Stratovariuskin menee.. Sonata Arctican biisit menee, vaikkakin jotkut(aika moinen osa..) onkin balladeja, joista en diggaa.. Yleensäkin tykkään nopeatempoisesta, keyboard-painotteisesta musiikista, koska niissä biiseissä on usein mahtavat melodiat ja sanoitukset tietenkin riippuvat sanoittajasta..  

Myös Nightwishin kaltainen powermetal kolahtaa aikas hyvin.. Sen perusteluksi osaan sanoa vain: Nopeita biisejä, joissa hyvät sanat ja hyvä laulu..

Joudun kuuntelemaan kotona liikaa örinä-saatananpalvoja-heviä, mutta se kyllä menee yli rajojen.. Isoveljeni nimittäin soittaa joka päivä täysillä sellaista.. Myös kaikenlainen räppi ja poppi menee kauas minun musamausta..  :evil:  En vain kestäisi jotain Eminemiä/Christina Aguileraa kuunnella, joten sen takia kuuntelenkin vain Suomipoppia radiosta..

Myös jotkut vanhat Queenin biisit on hyviä.. Esm. Bohemian Rhapsody.. Se on täyttä asiaa!!

Eli yhteenvetona:
1. Sonata Arctican kaltainen kikkelihevi menee,
2. Nightwishin musiikki menee,
3. Vanhat Queen biisit menee..
4. Ei missään tapauksessa räppiä tai poppia!!

-Olen-vaiennut-

muoks. Nykyään en todellakaan kuuntele Sonataa. Sori vaan, mut nyt kolahtaa toi Folk Metal. Eli Finntroll, Moonsorrow ja Turisas. En erityisemmin osaa selittää sitä. Se on.. iloista musiikkia. :) Vaikka tosin, kun kuuntelee sanoituksia, ei ne niin iloisia ole.. ;) Heh. Mutta genreistä voisin sanoa Folk ja Black Metalin, vaikka tosta blackista en niitä bändejä pysty sanoo.. No ehkä yhen, Trollheim's Grott. Ja sitte kans D.S.K, tosin en oo ihan varma mihin genreen se kuuluu(isoveli kommentoi: se on deathia.).. Se oli aika huippu.

Eli yhteenveto nro 2.

-Folk ja Black Metal on ykkösiä.
-Finntroll on bändeistä ykkönen.
-Tuska on paras festari, vaikka se ei tähän sinänsä kuulukaan..
-Vanhat kasarit on just jees. :)

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Musiikkimaku?
« Vastaus #24 : Maaliskuu 19, 2003, 20:54:54 »
Sanoisin, että musiikkimakuni on lähes laidasta laitaan, mutta en kuitenkaan pidä kaikesta. Jazz, blues ja r'n'b ovat ne, joita vältän aika paljon. Alakoulussa musamaku oli sitä poppia (tyyliin Spice Girlsejä sekä Smurffeja), hyvin yksipuolista siis, mutta kolmisen vuotta sitten rupesin kuuntelemaan muutakin.

Hevipuolelta Nightwish ja Sonata Arctica ovat ne ykköset. Muilta bändeiltä tulee kuunneltua yleensä vain muutamaa kappaletta (kuten Metallicaa, Diabloa yms.)

Klassinen ja soundtrackit ovat kanssa suosikkejani, enimmäkseen HP- ja LotR-soundtrackit. Klassiselta puolelta kuuntelen eniten Griegiä ja Sibeliusta. Oikein hyvä vastapaino metallille, ja rauhallisempaa menoa.

Jotenkin tuntuu siltä, että metallistit inhoavat rappia (ja toisinpäpin...). Mutta en ole täysin metallisti, niin kuuntelen myös rappia, mutta vain Eminemin verran.

Muuta musiikkia kuuntelen miten sattuu ja milloin sattuu. Nytkin kyllä soittolistalta löytyy Take Thatia, Savage Gardenia, Fivea ja Nik Kershawta. Vanhoja hittejä on kiva kuunnella :) Voi vaikka palautella yhdeksän vuoden takaisia alakoulun diskoja mieliin...