Kirjoittaja Aihe: "Outolempi"-leffat, eli oudot leffat joista pidämme  (Luettu 11302 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
"Outolempi"-leffat, eli oudot leffat joista pidämme
« : Heinäkuu 14, 2003, 19:42:50 »
Topicin tarkoitus: Ihmiset kertovat siitä elokuvasta, joka on aivan mahdoton ja mauton, mutta silti se leffa, josta pitää aivan mahdottomasti.
Periaatteena Helsingin Sanomien NYT-liitteen Outolempi-osio.

Eli ihmiset, kuulkaa!
Kertokaa siitä leffasta, joka ei todellakaan vastaa mieleistänne elokuvalinjausta, leffa josta muut eivät ehkä pidä, mutta kuitenkin tuo leffa on se josta pidät kovastikin (lemmit kuulostaisi hiukan harhaan johtavalta?) mutta et ehkä kehtaa myöntää sitä.
  Kertokaa siis siitä elokuvasta, joka kolahti teihin, vaikka kaikkien lakien mukaan se ei olisi ollut mahdollista.

Minun elokuvani...

Van the Man

Varoitus: Tämä elokuva on täynnä erite- ja tissihuumoria, ja tyypillinen amerikkalainen teinielokuva. Jos American Pie oli sinusta pervo ja Not Another Teen Movie pervompi, niin tämä on kyllä pervoin. Huumoria revitään bongipulloista, koiran palleista ja spermasta, ja tietenkin unelmoidaan _siitä_ tytöstä, joka on "täydellinen". Joskus tuntuu siltä, että tämä elokuva on suunnattu pojille...
   Elokuva kertoo Van nimisestä kundista, joka on lojunut collegessa jo 7 vuotta. Ja kun isä päättää karsia menoja, hän aloittaa pienimmästä päästä, eli poikansa lukukausimaksuista. Niinpä Van (ja hänen intialainen apulainen ja tummaihoinen ystävänsä) alkaa maksaa lukukausimaksunsa osamaksulla ja kerätä rahaa niihin. Luvassa mm. apuopetusta Hooters-tyyliin. Samaan aikaan Tyttö (en kuolemaksenikaan muista roolinimeä, häntä esittää mm. American Piestä tunnettu Tara Reid) joutuu vastahakoisesti tekemään juttua campuksella älyttömän suositusta Vanista, ja siitä kuinka hän edelleen lorvii collegessa. Ja tietenkin jossain vaiheessa leffaa he rakastuvat, mutta kaikki ei sujukaan ihan noin vain.
   Jostain kumman syystä minä pidän tästä aivot narikkaan leffasta. American Pie oli liian pehmo, NATM oli kehno muuten vain, mutta Van the Man on juuri se leffa, jonka käyn vuokraamassa kun teinipeelokohtaus yllättää. Elokuvan huumori on (hävettävää kyllä) samalla tasolla kuin minä, joskin liian usein katsottuna se alkaa ärsyttää. Suosittelen niiden katsottavaksi, jotka pitivät American Piesta ja Ali G inda Housesta. TAide-elokuvien ystävät, älkää vaivautuko, ellette ole humalassa.
Asteikolla 1-10, elokuva on kiitettävä 9.

No niin, areena on teidän.

(Niin, saanen huomauttaa, ettette listaa kymmentä "outolempi" leffaanne, ja kommentoi niitä muutamalla sanalla. Juonen selvittäminen erittäin toivottua, mutta älkäähän kaikkea [varsinkaan loppuhuipennusta] paljastako...)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2010, 13:09:20 kirjoittanut Adéa »
Mens agitat molem.

Envu

• Ankeuttaja
"Outolempi"-leffat, eli oudot leffat joista pidämm
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2003, 20:56:14 »
"Tuulen viemää on kuolematon klassikko. Se on kiehtonut katsojia jo puolen vuosisadan ajan. Miljoonat ja taas miljoonat katsojat ovat ihastuneet elokuvaan, samaistuneet näyttelijöihin ja jakaneet heidän kohtalonsa keskellä Amerikan sisällissotaa.
Clark Gable Rhett Butlerina, Vivien Leigh Scarlett O'Harana, Leslie Howard Ashley Wilkesinä ja Olivia de Havilland Melanie Hamiltonina tulevat elämään vielä useita vuosia.
"

Suora lainaus leffan takakansitekstistä. Minä rakastan tuota^^ Pidin Tuulen Viemäästä jo kirjana suunnattomasti, ja siksi tuon leffana varmaan käsiini etsinkin. Kestää kolme tuntia ja neljäkymmentä minuuttia, valmistunut vuonna 1939.
Miksikö sitten pidän? Ei, syynä ei ole pelkästään Vivienin upea ulkonäkö, lääh, eikä CLark Gablen upea roolisuoritus Rhettina (Rhett on muutenkin aivan loistava hahmo^^ Clarkin korvat ovat muuten isot, ne näyttävät välillä apinan korvilta:D) saati sitten ihanat puvut ja lavasteet. Se on se tarina. Elokuva siis kertoo Scarlett O'Haran tarinan. Kuten kaikki ovat ehkäpä kuulleet, Amerikassa todella oli sisällissota. Vanhoilliset etelävaltiot orjineen ja modernimpaan suuntaan pyrkivät pohjoisvaltiot. Pohjoinenhan sitten voitti, lopulta. Elokuva kertoo hyvin Scarlettin elämästä, kuinka hemmotellusta tytöstä tuleekin sitten kovatahtoinen ja lähes häikäilemätön nainen. Scarlettin kasvu epäilemättä on elokuvan pääaiheita, mutta mukaan mahtuu - tietenkin, onhan elokuva vanhanaikanen draama - lempeä, pettymyksiä ja..

Olen aina ollut huono kirjoittamaan elokuva-arvosteluja.

Sanotaan vain, että useimmat tuttuni pitävät Tuulen Viemäätä vanhoillisena, tylsänä elokuvana jota katsottaessa järkevintä on ottaa torkut. Mutta jotenkin elokuva jaksaa aina ja aina vain kiehtoa.

Muoks. Olen lähes varma, että täältä löytyy muitakin jotka Tuulen Viemäästä tykkäävät, mutta senyt vain sattui ekana mieleeni^^

Muoks2. Noh, arvosana.. Kai sellainenkin pitää jostain keksiä^^ Yhdeksikkö.

Manteli

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2003, 13:07:59 »
Noh, minulla on hyllyssäni hieman oudohko elokuva, jonka olen katsonut useampaan kertaan ja pidän siitä :)

Stiff Upper Lips

Elokuva on parodia pukudraamoista, ja minusta siinä on osuviakin juttuja, mutta myös mauttomuuksia (jotka ovat silti hauskoja). Sitä katsoessa nauraa vähän itselleen, kun on noita pukudraamoja tullut tuijoteltua aivan valtavasti...

Leffassa eletään edwardiaanista aikakautta Englannissa, ja yläluokkaisen perheen tytärtä ollaan naittamassa tämän vasemman jalan saapas-luokkaa olevan veljen yliopistotuttavalle, joka siteeraa koko ajan Homerosta. :) Olipas mahtava kuvaus juonesta... Arvosana voisi olla 8

Nindelie

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2003, 21:13:33 »
Jotain kummallista tapahtui minulle muutamia vuosia sitten.
Kävin katsomassa elokuvateattereissa X-menin. Ihastuin siihen elokuvaan. Elokuva on niin "läppä", että oikein naurattaa, mutta silti tykkään siitä erittäin paljon.
Kävin katsomassa siskoni kanssa vähä aika sitten X-men II ja se oli vielä parempi, kuin ensimmäinen osa.
Nyt kun ajattelen koko elokuvaa, alan hieman nauraa. Ei ole tapaistani pitää tuommoisista elokuvista. Tai no.. *köhköh* ehkä hieman valehtelin, mutta siis muut ikäiseni eivät pidä ihmeellisistä mutanttileffoista. Pikku salaisuuteni on se, että minä pidän. :P

Mahd. Spoilervaara

Elokuva kertoo mutanteista.
Ensimmäisessä elokuvassa on hyvät mutantit vastaan pahat mutantit ja muistaakseni vielä ne oli vastaan ihmiset.
Kakkosessa oli sitten hyvät ja pahat mutantit vastaan ihmiset.
Löysin sisimmästäni pienen pojan. ;)

Katariina

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Elokuu 06, 2003, 16:01:33 »
Pitkä kuuma kesä

Kukaan muu ei oikeasti tunnu pitävän tästä elokuvasta (vaikka kaikki sen onkin nähnyt...), mutta minusta se on aivan ihana :) Kertoo siis Hesasta johonkin pikkupaikkaan (nyt en kyllä muista mihin) muuttavasta jätkästä  80-luvulla. Sitten se ryhtyy sanoittamaan erään paikallisen bändin biisejä ja ryhtyy niiden ns. manageriksi.
Loistavaa huumoria :) Jimi Pääkallo sekopääroolissaan kruunaa koko elokuvan. "Albert Järvinen on Jumala" Todella, jotenkin, suloista touhua, sanokaa mitä sanotte.

Karen Hill

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Elokuu 07, 2003, 09:00:09 »
Cry-Baby

Ihana parodia! Kiltti tyttö rakastuu pahaan poikaan (Johnny Depp....) ja sitten sitä mennään! Musa soi ja kiltti tyttö muuttuu tuhmaksi tytöksi, vie kalkkis-seurapiirimummonsa mukanaan ja kaikki ovat sitä mieltä, että on paljon aprempi olla pahis kuin kalkkis. COOL! Huumori on hyvää, musiikki loistavaa, parodia tehty taidolla ja Johnny Depphän nyt vaan on syötävä. Leffa on pelkkää sekoilua, musaa ja älyttömän upealla autolla ajelua, mutta tällä kertaa se on tehty hauskasti. On tämä johonkin American Piehin verrattuna loistotekele, tässä huumori ei kostu pissi-kakka-jutuista vaan jostain iiihan muusta... Numero kokonainen 9,5...

Poissa Viveka

• Weasley
  • Hirnyrkki
    • http://www.livejournal.com/~vivekap/
« Vastaus #6 : Elokuu 07, 2003, 23:57:10 »
Tämä on jo oikea rimanalitus, mutta outolempi leffani on Hook- Kapteeni Koukku.

Näin sen ensimmäisen kerran ollessani seitsemän, olen ostanut sen kasetilla ja se tulee katsottua aina parin kuukauden välein...

Robin Williams esittää Lakimiestä, jonka elämän tärkein asia on työ, kunnes hänen lapsensa kidnapataan ja hän saa selville olevansa ainoa oikea Peter Pan.En yleensä pidä Spielbergin hömppä "elämä on ihanaa" tyylistä, mutta tämä elokuva on vienyt sydämeni. Julia Robertsin Helinä on niin kaunis!

Elokuvan näyttelijät nostavat heppoisen juonen omaavan elokuvan tasoa uskomattoman paljon. (Pääosissa: Robin Williams, Dustin Hoffman ja Julia Roberts)

Tarinassa elää lapsuuden taika, Oih!
Kiinnostavatko kädentaidot, entä kokkaus?

Darine

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2003, 18:22:59 »
Prinsessa Ruusunen elokuvana, joka saa usein kaikki voimaan pahoin ja poistumaan TV:n äärestää kiiren vilkkaa.. Ja ne ällöttävät kireät trikoot miehillä ja Prissin hirveä ulkonäkö. Mutta leffa on aivan sairaan kaunis, puvut aivan ihania samaten lavasteet. Ja ne hyvät haltiattaret, joita on 12 eikä 3 Disneyhömpän mukaan. Meidän perhe on aivan ihastunut leffaan, vaikka tämä on kuvattu joskus vuonna keppi ja käpy oli jo luultavasti kulunut melkein puhki, mutta minä onneton aioin katsoa sen tässä yksi päivä ja videokone alkoi syömään nauhaa ja pilasi videon lopullisesti. Kuitenkin, ehdottomia suosikkeja on ne hovineidot, jotka kehräävät, prinsessa ruusunen ja sen äiti, valkoinen haltiatar ja tietenkin paha haltiatar. Elokuva sisältää paljon lauluja ja tanssia. Esimerkiksi ne hovineidot tanssivat yhdessä vaiheessa ja laulavat.

Muita leffoja ovat esimerkiksi Maija Poppanen ja baletit Pähkinänsärkijä, Joutsenlampi ja Coppelia.(vai oliko se Coppelius)

Fleur

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2003, 18:52:22 »
Lainasin tätä yhdestä videovuokraamosta -ja kun kasetti vihdoin vanhana ja kuluneena hajosi, en ole muualta sitä enää löytänyt.

Laukkaava Sydän
Nimi jo kertookin kaiken tarpeellisen: leffassa on hevosia ja romantiikkaa.
Elokuva sijoittuu 40-luvun (tai jotain siihen suuntaan) Amerikkaan.
Sankaritar Y (nimi unohduksissa) on orpo ja asuu tätinsä luona, kunnes teininä kyllästyy, leikkaa pitkät hiuksensa lyhyiksi ja häipyy kesäyöhön.
Hevosrakas tyttö päätyy pian talleille töihin, jossa tietenkin on yksi koni jota kukaan ei saa aisoihin -paitsi päähenkilö Y. Hevosen omistaja X(tämäkin nimi hukassa) alkaa valmentaa tyttöä jotta tämä pääsisi esiintymään heppansa kanssa. Mutta kun aikaa kuluu, alkaakin jenkkihymyn omaava X kiinnostaa enemmän...

Vaikka leffa melkein onkin Harlekiini-sarjaa sensuroituna, on siinä jonkinlaista vanhojen leffojen viehätystä. Sen voi katsoa kummempia miettimättä ja vaikka kipeänä ollessaan, sillä loppuratkaisun arvaa oitis. En edes tykkää hevosista, mutta tässä leffassa niitä katselee ihan mielellään. Päähenkilöllä myös on hienot hiukset, jos se nyt ketään kiinnostaa.

Tämä on niin off kuin vaan on mahdollista...
Lainaus
Pidin Tuulen Viemäästä jo kirjana suunnattomasti

*tieto-isku* Tiesitkö että se on kirjoitettu lopusta alkuun? */tietoisku*

Poissa Keijuanarkisti

• Sadepisara
  • Vuotislainen
    • http://www.livejournal.com/~keijukainen
« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2003, 13:42:23 »
Outolempi-elokuvani? Tättärää: Teenage Mutant Ninja Turtles. Kaikki ne.
Olen nähnyt ne lapsuudessani noin kaksisataa kertaa, itkenyt, kun Raphael oli koomassa ja Splinter oli suuri idolini. En muista kuinka vanha olin, kun näin ne ensimmäisen kerran, mutta ne vaikuttivat. Vahvasti.
Pitäisi varmaan katsoa uudestaan jossakin vaiheessa...

Lisäksi katsoin pienenpänä Tromavillen elokuvia, kuten Toxic Avengerit... hih.

Olen kummallinen...
My name is Jimmy, but my friends just call me the Hideous Penguin Boy. |Faerie's Tales| yök
Cedric is my champion.

Annúnqúerewen

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Elokuu 28, 2003, 15:20:43 »
Mun outolempeni kohde on sitten varmaan Daredevil. Dialogi oli niin ennalta-arvattavaa ja tiesi tasan, mitä siinä tapahtui, enkä oikein pidä Jennifer Garneristakaan, mutta sen leffan henki oli just sellanen kunnon sarjismeininki, sankari pelastaa naisen ja saa puoli valtakuntaa... Jotenkin se synkkyys ja jännä visuaalisuus vetosivat... Ihana. Kyllä Ben Affleck siis osaa olla charmi muutenkin kuin enkelinä... Todella suloinen leffa, tämmösiä hötöilyitä tarvitaan, jotta mä pysyn järjissäni... ;)

Ja se soundtrack, oh-my-GOD! Aivan mahtava, sellaisia rockin helmiä, ettei parempaa kokoelmaa varmaan ole koskaan tehtykään: Hoobastankin Right before your eyes; Paloalton Fade out/in; Nickelbackin Learn the hard way. Tosin se ihme kuutosraita on jo säälittävä, mä purskahdin nauruun kun kuulin sen ekaa kertaa: c'mon c'mon c'mon DAREDEVIL c'mon c'mon c'mon DAREDEVIL... *reps*

Poissa Kosminen Poro

• Vuotislainen
« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2003, 18:09:16 »
Ice Age - Jäätikön sankarit

"Valmistautukaa jääkauteen!"

Piirretty, jossa on kökkö juoni, stereotypiset henkilöhahmot ja onnellinen loppu. Mutta älkäämme antako näiden sivuseikkojen häiritä. Ice Age on minun outolempeni, voi kyllä. ("Männynkäpy! Mun lemppari!")

Sid the Laiskiainen ja Manfred (Manu) the Mammutti löytävät ihmislapsen, jonka vanhemmat ovat poissa: äiti hukkunut ja isä paennut heimonsa mukana sapelihammastiikereitä, jotka hyökkäävät ihmisten leiriin. Matkan varrella seurueeseen ujuttautuu vielä Diego the Sapelihammastiikeri. Miten sekalaisen seurueen käykään? Näkeekö ihmislapsi enää ikinä vanhempiaan?

Ah. Sid on se perinteinen tyhmähkö ja tunteellinen pelleilijä, jolle tapahtuu onnettomuuksia. Manu on jäyhä, yksinäinen ja kovia kokenut. Diego on ovela kieroilija, joka on kuitenkin pohjimmiltaan jalomielinen otus.

En tiedä, onko minussa jotain vikaa, kun Ice Agen huumori vetoaa minuun. Lempikohtaukseni on ehdottomasti se, kun Sid varastaa dodoilta melonin ja näytetään hidastettuna, kun Sid raivaa tietään väkijoukon halki ölisten jotain epämääräistä. Stonehengen ohittaessaan Manu tuhahtaa: "Modernia arkkitehtuuria. Ei kestä kauaa." Siis. Iiks.

Niin. Ja ne dodot. "Subarktinen ilmasto pakottaa meidät maankuoren alle miljoonaksi biljoonaksi vuodeksi ... Dodot ovat selviytyjiä! Jos ette ole keränneet omaa ruokavarastoa, niin kaltoin käy, kaltoin käy, KALTOIN KÄY!"

Matikanvihkoni kannessa muuten lukee: "Kaltoin käy." Nyt minun pitäneekin katsoa Ice Age uudestaan, koska en enää edes muista ulkoa kaikkia nerokkaita kohtia.

Parasta lopettaa ennen kuin innostun.

Hikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Elokuu 29, 2003, 22:32:36 »
Ok. Meikäläisen outolempileffa on todella huono: David Cronenbergin vuonna -81 ohjaama 'Scanners'. Se on kauhuelokuva ihmisistä jotka osaavat skannata toisia ihmisiä. Olen katsonut elokuvan pariin kertaan enkä vieläkään ole täysin selvillä mistä tarina kertoo. Elokuva on kuvattu sellaisella kummalla kerronnalla jota käytettiin ilmeisesti 60-luvulta alkaen ja sitä on mielestäni vaikea seurata kun moiseen ei ole oikeen tottunut. Mutta filmissä on jotakin mukavaa koska sen haluaisin jälleen kerran nähdä. Se on kai vaan niin huono ja kamaluudessaan niin viehättävä että... että se on hyvä. Kerrassaan kumma elokuva.

Andalucia

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Syyskuu 03, 2003, 20:17:06 »
INDY! INDY! INDY! INDY! INDY! JEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Joko arvasitte? Bwahhahhaaahhahhhaaaahhaa, vikaan nimittäin meni, tämä on näet Indiana Jones. Veikkasitte joko Muumeja, Tiedän mitä teit viime kesänä tai Pahoja poikia. Kyllä minä tiedän, mitä ihmiset aina arvailevat, aina kaikenlaista hassua omituista. Toisaalta on myönnettävä, että vihjekin oli kovin vaikeaselkoinen.

Indiana Jones on vain niin mahdottoman hyvä. Tiedän, sitä katsovat vain hurahtaneet hullut, skitsofrenikot, ahtaanpaikankammoiset, ruskeasta väristä pitävät ja eläkeläiset. Silti. Juoni on aikamoista tusina kamaa, se näkyy läpi, mutten ole vieläkään huomannut sitä, vaikka kaikki yrittävät 'saada minut järkiini'. Lisäksi pientä arkeologia sisälläni viehättää moinen viidakossa rypeminen ja mitättömien kivien ja muiden hassujen kullatujen aarteiden etsiminen. Asiaa ei juurikaan pahenna se, että matka aina mutkistuu -jostain syystä.

Elokuvista olen pitänyt vain kahdesta, siitä, missä Indy hakee tummahiuksen apinafani -naisen kapakasta Afrikkaan, Egyptiin etsimään Liiton arkkia. Ja vielä siitä, missä se vaaleahiuksinen nainen on laulamassa siinä komeassa talossa ja joutuu Indyn mukaan etsimään niitä kivenmurikoita luolasta, jossa on voodoonukkeja, hikeä, verta, hikeä, verta, hikeä, verta, pikkupoika ja tulta. Vaikken nyt onnistukaan muistamaan kummankaan elokuvan nimiä, niin erinomaiset kuvauikseni varmastikin tuovat jokaiselle mieleen mitä elokuvia tarkoitin. Sen sijaan se viimeinen, missä Indyn isä ilmestyy paikalle ja he lähtevät etsimään Jeesukselle kuulunutta mukia (... en nyt keksi parempaa sanaa... tai kenties pikari, malja olisivat paremmat vaihtoehdot^^). Ai niin, nyt muistin sen nimenkin; Viimeinen Ristiretki. Nähtävästi aivoni alkoivat todellakin tekemään töitä, sillä muistin jo sen Egypti-apina- jutunkin nimen; Kadoneeen aarteen metsästys. Luulisin. En vain muista yhtä, mutta ei sillä nyt ole niin kovin paljoa väliä.

Elokuvasta pitämiselle en keksi millään yhtä syytä, joten väitän pitäväni niistä siksi, että minulla on huono elokuvamaku, isäni on aivopessyt minut pitämään niistä, niissä saa katsella toisten aivaltamista metsässä, ei tarvitse mennä sinne itse, nissä on teinimäistä kirkumista loputomiin, kivoja maisemia sekä ihastuttavia kliseitä <3

Se nyt vain on näin.

Hattara

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Lokakuu 07, 2003, 17:58:52 »
Joskus kolmisen vuotta sitten sain lahjaksi elokuvan Billy Elliot. Katsottiin se kaverin kanssa ja mielestämme se oli tuhottoman huono. Kyseinen filmi lojui pari vuotta kirjahyllyssäni, kunnes kaivoin sen esiin ja ihan vitsillä ajattelin katsoa sen. En tiedä johtuiko se siitä että kello oli viisi aamulla, mutta sillä kertaa minä ihan totta pidin kyseisestä elokuvasta. Minusta se oli tajuttoman suloinen.

Takakannesta:
Pohjoisenglantilaisen kaivostyöläisen pojan elämä muuttuu kertaheitolla eräänä päivänä, kun hän matkallaan nyrkkeilyharjoituksiin poikkeaakin balettitunnille. 11-vuotias Billy (Jamie Bell) alkaa, leskeksi jääneeltä isältään ja määräilevältä veljeltään, salaa käydä balettitunneilla ja osoittaa lahjakkuutta, jonka tanssinopettaja rouva Wilkinson (Julie Walters)Rouva Wiisliii!heti tunnistaa. Rouva Wilkinson kannustaa Billyä pyrkimään Lontoon Kuninkaalliseen Balettikouluun, mutta Billyn on vaikea valita perhettä kohtaan tuntemansa vastuun ja tanssia kohtaan tuntemansa intohimon välillä...

Elokuva oli ihana. Kerrassaan ihana. Ja Billy oli suloinen :).
Arvosana 9

Poissa Marmalady

• Hirnyrkki
« Vastaus #15 : Lokakuu 07, 2003, 23:37:31 »
Minäkin tykkäsin Billy Eliotista, mutta en laske sitä varsinaiseksi Outolemmekseni, koska se on kuitenkin suht. tunnettu leffa. Näitä varsinaisia Outolempiä minulla on kuitenkin useita ja ne taitavat olla oudompia kuin kenelläkään muulla täällä ;-)

Ensimmäinen on ruotsalainen elokuva nimeltään Jo joutui armas aika. Elokuva kertoo nuoren pojan ja hänen keski-ikää lähestyvän naisopettajansa suhteesta ja on tehty joskus vuonna 1995. Pidän siitä tavasta, jolla ohjaaja kehittelee suhdetta. Pidän elokuvan jotenkin pohjoismaalaisen oloisista väreistä ja ihanasta klassisesta musiikista, joka soi taustalla vähän väliä. Pidän siitä miellyttävästä eroottisesta värinästä, joka loppua kohden kääntyy tyylikkäällä tavalla halvan oloiseksi. Pidän henkilökuvista. Pidän pidän pidän. Myös siskoi pitää elokuvasta ja olemme saaneet myös erään yhteisen ystävämme pitämään siitä. Kylläpäs tuli pitää -sanan toistoa :-)

Toinen, vielä oudompi lempeni on Farinelli -niminen elokuva, joka kertoo 1700 -luvulla miessopraanon eli kastraattilaulajan elämästä. Tähän ihastuin suurin piirtein samaan aikaan kun ihastuin noin yleensä ottaen klassiseen musiikkiin, eli kauneudenkaipuisena yläasteikäisenä.  Samoin kuin edellisessä elokuvassa, tässäkin elokuvan värit ja musiikki ovat valtavan tärkeässä osassa tunnelman luomisessa. Elokuvaa voi ihan hyvällä syyllä arvostella juonettomuudesta, koska se muistuttaa lähinnä pitkää barokkimusiikkivideota, joka sisältää runsaasti värikkäitä oopperakohtauksia, seksiä ja hevospainajaisia. (Teidän pitää katsoa leffa, jotta tajuaisitte, miksi päähenkilö näkee painajaisia nimen omaan hevosista.) Tätä en olekaan katsonut pitkään aikaan, joten pitää lainata se heti kirjastosta, kun saan itselleni videot.

Kolmas Outolempi on nimeltään Loisto. Englanniksi nimi on Shine, mutta tätä ei saa sekoittaa leffaan Shining eli Hohto, koska ne ovat totaalisesti erilaisia elokuvia. Loisto siis kertoo tositarinaan perustuvan kertomuksen lahjakkaasta pianistista, joka sairastuu psyykkisesti, mutta saa vihdoin aikuisena elämänsyrjästä kiinni. Todellinen hyvänmielen elokuva eikä ainakaan minun makuuni yhtään liian imelä. Ja musiikki on jälleen kerran hienoa ja klassista.

Lopuksi täytyy vielä mainita Pedro Almodovarin elokuvat Kaikki äidistäni ja Puhu hänelle. Almodovarilla on ihan omanlaisensa hieno, värikäs ja mahdottoman kaunis tapa ohjata elokuvia.

Jos joku on kaltaiseni musiikkia, värejä ja kauniisti kuvattua draamaa rakastava tyyppi, suosittelen hänelle lämpimästi näitä elokuvia.
Lomalla.

Greensery

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Lokakuu 21, 2003, 18:32:10 »
An awfully big adventure –Elämän teatteri

Captain James Hook: “I’m going to kill you!”
Peter Pan: “To die would be an awfully big adventure!”

-Tästä siis elokuvan nimi tulee. Elokuva on tehty kirjan pohjalta.

Juoni pääpiirteissään: Stella on 16-vuotias tyttö. Stella ei ole niitä kaikkein älykkäimpiä: hän on todella naiivi ja tietämätön, jonka vuoksi joutuu useasti naurunalaiseksi ja vaikeisiin tilanteisiin. Stella etsii ja saa töitä teatterista, jonka tiimi harjoittelee Peter Pan-näytelmää. Stella ihastuu näytelmän itsekeskeiseen ohjaajaan,(-Hugh Grant) Meredith Potteriin. Homoseksuaali Meredith pitää Stellaa huvittavana ja antaa tälle työn ja pienen osan eräästä toisesta näytelmästä. Kun Kapteeni Koukun osaan varattu näyttelijä kaatuu näyttämöllä ja loukkaa jalkansa, kaupunkiin kutsutaan uusi tilalle: PL O’Hara, joka on aiemmin saanut kiitosta samassa roolissa. ’Renttumainen’ O’Hara huomaa pian, että Stella on ihastunut Potteriin. Koska Meredith haluaa PL:n käsityksen mukaan vain satuttaa muita ihmisiä näistä välittämättä, hän ’harhauttaa Stellan huomion’ aloittamalla suhteen tytön kanssa.

He, jotka ovat tämän nähneet eivät tietääkseni tästä pidä, ja loput eivät ole kuulleetkaan. Siksi en oikein viitsi nimetä tätä lempparikseni. Minä näin tämän ensimmäisen kerran joskus neljätoistavuotiaana… ensin vähän oudoksuin, mutta sitten kolahti. Alan Rickman(-HP lef. Severus, jos joku ei sattumalta tiedä) näyttelee tässä elokuvassa ja juuri tästä hänet ’löysin’. Alanin roolisuoritus on aivan omaa loistavaa luokkaansa, samoin kuin pääosaa näyttelevän Georgina Gatesin. (-Gates ei ole hänen oikea nimensä, vaan hän keksi sen. valehteli myöskin asuinpaikkansa päästäkseen mukaan leffaan. näytteli itse asiassa kaksoisroolia… the story is quite amazing.)  Ja ihme: Hugh Grant onnistuu olemaan ärsyttävä olematta ärsyttävä! *g*

Hienointa elokuvassa on Stellan hahmo, joka tavallaan säilyttää viattomuutensa loppuun asti, mikä tekee elokuvasta entistä koskettavamman. Juoni on täynnä pieniä, nerokkaita yksityiskohtia. Sävyt vaihtelevat huumorista draamaan. (-vaikka leffa on Amerikassa luokiteltu komediaksi, se ei sitä todellakaan ole.) Nämä kaikki hienoudet ovat jostain syystä jääneet arvostelijoilta huomaamatta… tosin en minäkään tälle ihan viittä tähteä antaisi, koska puutteita löytyy melkein yhtä paljon kuin ansioitakin.

Lyhyesti: omituinen elokuva, jonka näkemättä jättämisen takia tuskin menetät paljon mitään… muuta kuin jotain oudolla tavalla loistavaa ja koskettavaa. Rickmanin faneille suosittelen ehdottomasti.

Spoilaa

Fleur: Minäkin olen nyt lukenut kirjan, ja myös siinä LP:n kuolema oli onnettomuus. Hänhän liukastui, remember?

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Lokakuu 22, 2003, 01:58:58 »
Kosmista Poroa kompaten: Ice Age, kaikki osat.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2010, 00:33:12 kirjoittanut Moonbeam »

MandyMoon

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2003, 09:20:00 »
Ruusuinen elämäni.

Lainasin sen kirjastosta kesällä. Tämä on lastenelokuva. Mutta siinä on aika raadollisia kohtia, joten ehkä ihan pienet ei ymmärrä.

SPOILAA.
Elokuva kertoo ranskalaisesta pikkupojasta joka ei tahdo olla pikkupoika vaan pikkutyttö. Hän pukeutuu tyttöjen vaatteisiin ja meikkaa salaa. Pojan perhe muuttaa uudelle alueelle, perheessä on teini-ikäinen tyttö ja kaksi poikaa pikkupojan lisäksi.
Pojan tyttöleikit alkavat saada hälyttäviäö piirteitä, naapurit alkavat ihmetella. Lopulta perhettä aletaan kiusata niin paljon, että heidän on muutettava.

Serkkuni ja siskoni sanoivat elokuvaa tylsäksi, minä pidin. En yleensä pidä tälläisista elkokuvista, ne on joko ylinäyteltyjä tai lapsinäyttelijät ovat huonoja.

Fey

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Lokakuu 29, 2003, 17:18:20 »
Mulan!

Mielestäni kaikkien aikojen paras Disney-piirretty!
Elokuva kertoo nuoresta kiinalaisesta tytöstä, siitä ajasta, kun Kiina oli sodassa Hunneja vastaan. Mulanin isä saa myös käskyn sotaan, mutta koska isä on vanha ja väsynyt, ja Mulan tietää, ettei luultavasti tulisi elossa sodasta kotiin. Niinpä rohkea tyttö lähtee itse sotimaan vanhemmiltaan salaa, ja perään lähtee lohikäärmettä muistuttava pikkiriikkinen Mushu! Sitten monien kommellusten jälkeen Kiina voittaa, ja Mulan on sankari! Jes Jes! :D

Nauran joka ikinen kerta, kun leffan näen, ja se on muutenkin aivan paras!

Candy Darling

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Lokakuu 29, 2003, 18:36:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Greensery"
An awfully big adventure –Elämän teatteri

Kun luin tämän otsikon, tiesin heti mikä minun outolempielokuvani on! Vähänkö yllätyin, kun luin että Greenseryn outolempielokuva on sama kuin minun! Mietin pääni puhki, josko keksisin toisen elokuvan tilalle, mutta en keksinyt. Monet elokuvista jotka on mainittu täällä, ovat sellaisia joista normaalistikin pidän. Ehdottomat lempielokuvani ovat Tuulen Viemää, Veren vangit, ja Pirates of the Caribbean. Pidän kaikista Marvelin sarjakuviin perustuvista elokuvista, parhaat ovat X-Men ja Daredevil. Pidän American Pie tyyppisistä elokuvista, joten se ei ollut mikään yllätys että tykkäsin Van the Manistä. Pidän todella paljon piirretyistä, pidin myös Ice Agesta ja Mulanista. Olen katsonut paljon transseksuaalisuudesta kertovia elokuvia, ja Ruusuinen Elämäni on yksi parhaista. Pidän kaikista Almodóvarin elokuvista, ja muistakin espanjalaisista, joten jäljelle jäi vain Elämän teatteri.

Katsoin elokuvan tänä syksynä, koska sen jälkeen kun näin Alan Rickmanin Snapen roolissa ekassa Harry Potter-elokuvassa, olen ollut myyty, ja olen yrittänyt katsoa kaikki hänen elokuvansa. Elämän teatteri vaikutti aluksi tylsältä taide-elokuvalta, enkä uskonut pitäväni siitä paljoakaan. Mutta elokuvan edetessä aloin enemmän ja enemmän kiinnostua, ja elokuvan loputtua olin aivan ymmälläni. Se oli todella tyhjentävä leffakokemus, joka jätti minut haluamaan lisää. Huomasin välittäväni henkilöistä, ja miettivän mitä heille tapahtui elokuvan loputtua. Halusin myös tietää lisää taustoja, ja päätin lukea kirjan johon elokuva perustuu. Sen on kirjoittanut Beryl Bainbridge, eikä sitä ole suomennettu. Kirja oli todella hyvä, ja hyvin erilainen kuin kirjat joista normaalisti pidän. Mutta kirjakaan ei antanut vastauksia, paitsi yhden joka koski loppua. Muuten loppu oli vielä vaikeammin tajuttavissa kuin leffassa, ja epäilen että ellen olisi nähnyt elokuvaa en olisi tajunnut kirjan loppua ollenkaan. Kuten Greensery sanoi, oudolla tavalla koskettava elokuva.

Poissa Eru

• Härskilärvi
  • Hirnyrkki
  • Nynny
    • Kanjikaveri - opi japania!
« Vastaus #21 : Lokakuu 30, 2003, 00:15:42 »
Heh. Minun outolempi elokuvani on Bad taste (ohjaaja muuten Peter Jackson, eli THS-trilogian ohjaaja, jos joku ihmetteli kohua, joka syntyi kun Jackson päätti ohjata kyseiset elokuvat, tässä yksi syy!), erittäin surkea scifi-yritelmä, minibudjetilla tehty sellainen.
Perus idea on se, että avaruusasukkaat yrittävät vallata maan.

Miksikäs sitten elokuvasta tykkään? No se on vaan niin idioottimainen, täynnä eritehuumoria (syödään oksennusta) ja väkivallalla mässäilyä (en yleensä pidä liioitellusta väkivallasta elokuvissa). Toinen syy on se, että elokuvasta huomaa, ettei sitä ole tehty tosissaan ja se on väännetty tarkoituksella kieliposkella. Eli ammutaan huonoudella yli.

Myös toinen Jacksonin aikaisempi tuotos, muistaakseni nimeltään Braindead jatkaa samaa linjaa. Hieman isommalla rahalla tehty omituinen kauhu/huumori elokuva. Juoni on suunnilleen seuraavan lainen: Aikamiespoika-rassukka saa jotenkin käsiinsä omituisen pikku jyrsijän, jonka purema muuttaa ihmiset eräänlaisiksi hirviöiksi. Ihme-elukka puree mammanpojan jo valmiiksi hirviömäistä äitiä ja poika yrittää salata äitinsä vähittäisen muuttumisen jättiläisrotaksi... Perustelut ovat suunnilleen samat kuin edellisessä tapauksessa, "huumori" on lähes ällöttävää.

Ja jotain kertoo myös mielestäni se, että elokuvat olivat muistaakseni (ainakin joku 5-6 vuotta sitten) luokiteltu K-18 kamaksi. Eli ne ovat eritehuumorianniltaan todella rivoja.

Edit. Lisäänpä sarjaan vielä yhden saman ohjaajan elokuvan, Meet the Feebles. Idea lyhykäisyydessään: Teatterimaailmaan perustuva, Muppet Show-tyylinen aikuisten hassun hauska komedia. Ja taas löytyy eritteitä, seksiä ja väkivaltaa (tosin kaikki varsin humoristisena esitettynä, esimerkiksi Mursun ja tämän sihteerin Kissan seksisuhde...)

Hmm... Voiko kukaan edes leikilään väittää pitävänsä tällaisista elokuvista? Olenko kiero vai mikä?
Kanjikaveri - opi japania!
suomi-japani-suomi  -sanakirja
Keskustele japanin kielestä ja kulttuurista foorumilla

Cait

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Marraskuu 05, 2003, 22:56:22 »
Lumikuningatar

Suomalainen elokuva joka on tehty... joskus 80-luvun puolivälissä, kai. Olen pienestä asti rakastanut tätä elokuvaa. En vain tiedä mikä siinä on, mutta se on ihana. Aivan ihana.
Tarina kertoo Lumikuningattaresta, joka haluaa saada jostain jään sisästä jonkun vihreän smaragdin, timantin, jään, palikan - öh, jonkun, jota hän tarvitsee kristallikruunuunsa, jolla voi hallita maailmaa (muistaakseni). Mutta hän ei voi ottaa sitä itse vaan tarvitsee siihen (muistaakseni) ihmisen. Lumikuningatar kidnappaa Kain apulaisekseen. Kain ystävä/sisko Kerttu lähtee pelastamaan Kaita Lumikuningattarelta ja vaikeuksien ja mutkien kautta vihdoin pääsee Lumikuningattaren palatsiin. Kertun rakkaus Kaita kohtaan pelastaa Kain ja tuhoaa Lumikuningattaren. Muistaakseni.
Jotenkin tuolla lailla se meni. Vaikka pidänkin elokuvasta hurjan paljon, en ole katsonut sitä pitkään aikaan. Viimeksi joskus varmaan kaksi vuotta sitten. Kun minä hukkasin sen nauhan! *nyyhkytystä* Joten en voi muistaa kaikkea, koska en pienenä uskaltanut katsoa leffaa loppuun asti. Se Lumikuningatar oli niin pelottava...

Ja toinen tämmöinen outo elokuva mistä pidän on Kuka lohduttaisi Nyytiä. Sekin on aivan ihana. Tarina on niin suloinen ja ne laulut. Aww...
Nyyti on yksinäinen pieni - öh - olio, joka asui ihan yksin omassa pienessä talossaan. Nyyti oli hirveän pelokas ja ujo, joten sillä ei ollut yhtään ystävää. Eräänä iltana, kun kaikki on jotenkin vielä kamalampaa kuin ennen, päättää Nyyti lähteä etsimään uutta kotia ja ystäviä. Nyyti kulkee meren rannalle saakka löytämättä ystäviä ja havaitsee rannalla suuren näkinkengän. Siis todella suuren, jonne Nyyti päättää muuttaa asumaan. Illalla, kun Nyyti on rannassa, se huomaa mereltä lipuvan pullon. Pullon sisällä on pieni ja suttuinen kirje, jossa pieni Tuittu-neitonen pyytää apua. Nyyti päättää mennä pelastaamaan Tuittua, joka on kauhistuttavan Mörön vankina, ja lähtee soutamaan laukullaan. Viimein Nyyti löytää Tuitun, jota Mörkö vartio. Nyyti päättää taistella Mörön kanssa. "Ensin hurja sotatanssi rohkeutta toi, ja sitten hampaat Mörön häntää, jotta kipunoi! Ja Mörkö juoksi pakoon yksi, kaksi. Vaan Tuittu kyynelten läpi näki Nyytin voittajaksi." (suora lainaus elokuvasta) Ja lopussa Tuittu ja Nyyti menee kai naimisiin ja muuttaa yhdessä sinne Nyytin näkinkenkään asumaan.
Tove Janssonin tarina siis ja elokuvakin on siis piirretty. Ja riimitelty. Ja siinä enimmäkseen lauletaan, mutta se on silti ihana. ^^

Bee

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Marraskuu 08, 2003, 20:28:27 »
-94 nauhoitettu Babar-norsujen kuningas ohjelma. tosi noloa, mutta se on niin ihana ja itken aina kun katon sen.

Yleensö allapäin katson Sarah Michelle Gellarin ja Reese Witherspoonin tähdittämää Julmia Aikeita-elokuvaa. se on ehdottomasti minun lempielokuvani ja katson sen yleensä jokapäivä. muistan sen melkein jo vuorosanoilta ulkoa. ainakin kohtaukset ovat muistissa.
elokuva kertoo sisaruspuolista Kathryn Merteulista ja Sebastianista.
Kathryn on koulun mallioppilas ja hyvin sivistynyt. Sebastian taas käy sängyssä melkein joka ikisen vastaantulevan naisen kanssa ja jättää ne sitten kylmäverisesti. Sebastian ja Kathryn lyövät vetoa, että saako Sebastian nai'tua heidän koulun uuden rehtorin tytärtä ennen koulujen alkua.. juoni käy koko ajan kiivaammaksi elokuvan edetessä. ehdot ovat, että jos Sebastian voittaa hän saa nai*a Kathryniä, mutta jos hän häviää Kathryn saa sebastianin Jaguar-auton.
Elokuvan edetessä Sebastian rakastuu oikeesti tähän rehtorintyttäreen. tiedän, että tämä on joidenkin mielestä aika outo-elokuva, mutta minua oikeasti kosketti tämä elokuva ja lopussa itken aina.

Fleur

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Marraskuu 13, 2003, 18:06:39 »
Minulla on ongelmia erääs Outolempi-leffani kanssa. En nimittäin löydä sitä mistään.

Kyseessä on siis I Love You, I Love You Not niminen pätkä, pääosissa Claire Danes, Jeanne Moreau ja Jude Law. Daisy (Danes) on herkkä lukutoukka, joten Ethan (Law) vaikuttaa saavuttamattomalta. Onneksi on mummi (Moreau), vaikka häntä vaivaavatkin Toisen Maailmansodan muistot.

Tiedättehän, miten laulu voi olla kaunis vaikka sanat olisivat täyttä roskaa? Tavallaan tämä leffakin on kaunis. Ensinnäkin, siinä liikutaan lähinnä kahdessa paikassa; Daisyn mummon luona maalla sekä hänen koulunsa lähistöllä New Yorkissa (tai muussa vastaavassa suurkaupungissa, en muista). Maalla luonto on kauneimmillaan ja aurinko paistaa; New Yorkissa on värikäs syksy & Jude Law ;)
Toiseksi, koko elokuvassa on jotain hyvin...epätodellista. Ajassa pompitaan vähän sinne tänne, joten katsoja voi helposti mennä sekaisin. Tavallaan ovelaa, sillä muuten tarina olisi hyvin ennalta arvattava. Henkilönä Daisy on epäuskottava, mutta samalla myös mieleenpainuva, ja Claire Danes esittää häntä hyvin.
Ainakin minulle koko elokuvasta välittyi erikoinen tunnelma jota on vaikea selittää.

I Love You, I Love You Not tuli tv:stä joskus vuosi sitten ja olen sen jälkeen katsonut sen kerran nauhalta. Nyt koko leffa näyttää kadonneen; kasetilla jolla luulin sen olevan onkin eräs toinen filmi. Tämän huomattuani tsekkasin tietenkin kirjastot ja videofirma Makuunin -ja kas kummaa, ei löytynyt. Sitten vuorossa olivat muutkin mahdolliset paikat joista leffoja saa aina Free Record Shopista Amazoniin (ensin mainitussa ei ole, jälkimmäisen leffat eivät toimi suomalaisissa laitteissa) ja huomasin että se oli itseasiassa saanut aika huonot arvostelut; tottakai minä tiesin I Love You, I Love You Not:in olevan tusinakamaa, mutta että näin surkea...
Joten nyt minulla on hyvä *huono* leffa jota ei saa mistään. Damn.