Kirjoittaja Aihe: Ärsyttävän täydelliset hahmot (Mary Suet)  (Luettu 11259 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Myrskytuuli

• Ankeuttaja
Ärsyttävän täydelliset hahmot (Mary Suet)
« Vastaus #25 : Syyskuu 13, 2006, 13:42:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Aquila"
Miksi ihmeessä jokaiseen kirjaan täytyy tunkea tuollainen täydellinen henkilö joka on yleensäkin tyttö?

Ja senkun tietäis. Kuvittelevatko kirjailijat että ah-niin-täydelliset Mary Suet myyvät enemmän kuin ne ei-täydelliset henkilöt? Ilmeisesti kuvittelevat. Olen koko pienen ikäni lukenut melko paljon erityyppisiä kirjoja, mutta kaikkiin on täytynyt survoa ainakin yksi Mary Sue (lukuunottamatta TSH:ta. Ei, en miellä Frodoa Mary Sueksi... enkä edes Arwenia).

Kirja täynnä Mary Sue-ihmisiä on ehdottomasti se kaikkien mainitsema Sweet Valley High. Kokonainen kaupunki täynnä täydellisiä ihmisiä, jotka näyttävät täydellisiltä ja joilla on kaikki täydellistä. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Elizabethia.

Oletteko koskaan kuulleet sellaisesta termistä kuin "Mary Suen tuuri" (taidetaan tuttujen kanssa käyttää sitä aika usein...)? Tällainen taisi käydä sillä köyhäpoika-Rogerille tjsp... ensin köyhä poika, jonka äiti sairastuu, seuraavassa hetkessä taas yksi kaupungin rikkaaimpiin kuuluneen henkilön lapsi (en ole varma menikö se noin, eikä muuten paljon kiinnostakaaan).

Entäpä sitten Neiti Etsivä aka Paula Drew? Toinen Mary Sue. Olen kai siinä suhteessa onnellinen, etten muista tästä henkilöstä paljon mitään, joten minulla ei tarvitse tätä aihetta kovin läheisesti kommentoida. ^^

Ja Mary Sueista(?) ihan yleisesti. Hei, kuka jaksaa lukea vuodesta toiseen täydellisitä henkilöista? En minä ainakaan. Ja sen verran minä vielä sanon: Mary Sue on kuin huono, sairastunut puu: päältä voi näyttää kauniilta, mutta sisältä täys mätä. ^^

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #26 : Syyskuu 13, 2006, 18:55:35 »
Mua ärsyttää kanssa toi Sweet Valley High-sarja just sen takia, että hahmot ovat niin älyttömän täydellisiä. Ja sitten  So little time. Sekin alkaa ottaa päähän kun molemmat kirjasarjat on ihan samanlaisia ja kaikissa kirjoissa tapahtuu samankaltaisia asioita. Kun on lukenut yhden on lukenut ne kaikki.

Myöskin mua tylsistyttää lukea Tuija Lehtisen Laura-sarjaa. Se on ihan täysi kopio Mirkoista, joista mä ainakin pidän. Just tää, että koulussa ollaan hyviä, ollaan nättejä, saadaan kaikki pojat ihastumaan, ollaan laihoja, ollaan blondeja, ollaan muodikkaita, rasittaa. Ei kirja tunnu kivalta luettavalta jos kaikki on ah, niin täydellisiä.

Aluksi mua ärsytti Lizzie McGuiret, mutta Lizzie ei kyllä todellakaan ole täydellinen. Hän on melkein kuin vaalea versio meikäläisestä. Kömpelö ja hajamielinen, mutta onneksi mä en ole ihan yhtä epävarma sentään...Bridget Jonesista puhumattakaan. Bridget on kyllä täydellisen epätäydellinen.

Kammottavimmasta päästä on aivan varmasti Viisikoiden Pauli. Sen voi kyllä kuvata melkein täydelliseksi.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2008, 23:02:44 kirjoittanut Mysteeri »
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Poissa Herttuatar

• Sekopää
  • Vuotislainen
« Vastaus #27 : Syyskuu 14, 2006, 19:29:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Kate"

Pullukka tyttö ei koskaan saa sitä kaikkien kuolaamaa urosta.

Minä voin osottaa tuon vääräksi! Ja olen ylpeä siitä.

Jaqueline Wilsonin sarjassa Tyttöfrendit on Ellie. Hän oon lihava, silmälasipäinen ja yhdessä kirjassa sitten löytää ihanan pojan, joka pitää hänestä ja ne alkaa seurustella. poika itse on sitten eriasia. mutta halusin vain osoittaa, että poikkeuksia on, ei saa yleistää.

En ole kyseisiä Sweet Valley High kirjoja lukenut -ilmeisesti saan olla kiitollinen?- mutta kuulostavat kamalilta. Mieleeni ei nyt muistu Mary Sueta, mutta tiedän kyllä miten ärsyttäviä mokomat häirköt voivat olla. Pomppaavat esiin kirjasta juuri kun luulit että kaikki on hyvin.... Murr.
"Ei paavi ole paha, vaan kelpaa sille raha. Siksi sillä paisuu, peräpää ja maha."
Prinssi Faisalin sormus

Ninfata

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Syyskuu 22, 2006, 19:15:39 »
Ennuskivien mahti- nimisessä, öh, tuota, no, sanotaan paremman sanan puuttessa kirjassa, on heti kolme Mary Sueta.

Jade on uskomattoman kaunis aatelistyttö, joka osaa kaikkea pitsin nypläyksestä miekoilla taistelemiseen, ja hoitaa kaiken upeassa mekossaan, joka ei TIETENKÄÄN tahriinnu, herra paratkoon..

Amber on ihmeellisen kaunis hänkin, hänen täydellisen väriset silmänsä rauhoittavat kaikki, hän uskoo kaikista pelkkää hyvää, on lempeä, viisas, vaatimaton, elänyt vaikeissa oloissa, blaa blaa blaa...

Opal on (yllättäen) myös ylimaallisen kaunis viileä neito, jonka hiuksissa säteilevät, ah, kaikissa vaalean sävyissä tuhkasta kultaan, joka suortuva on eri värinen. Hän on älykäs, viileä, tyyni.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin..

Miten niin jollakin on ollut ns. Kauneussyndrooma?

Usvanneito

• Ankeuttaja
Re: .
« Vastaus #29 : Syyskuu 23, 2006, 19:49:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Aurelia"
Ensimmäisenä mieleeni tuli Untinen-Auelin kirjasarjan päähenkilö Ayla, joka on mielestäni pahemman sorttinen Mary Sue. Hänen kohdallaan täydellisyys ei jää vain ulkonäköön, vaan Aylan älykkyys on ihan toisella tasolla kuin hänen heimonsa muiden jäsenten. Ayla tietenkin osaa ainoana lääkitä yrteillä, laskea ja uida... jne. Jossain välissähän ihmiskunta kehitti nuo erinäiset taidot, mutta niiden kaikkien laittaminen yhden ihmisen keksimiksi on "hieman" paksua.

Itse en kyllä mieltänyt Aylaa Mary Sueksi. Hänhän oppi parantajan taitonsa siltä neandertalilaisnaiselta (en muista nimeä!), jolla tiedot olivat tavallaan jo valmiina. Ja eihän hän siinä heimossa ollut neandertalilaisten mielestä edes kaunis. Olen tosin lukenut vain Maan lapsien ensimmäisen osan.. Että varmaan tarkoitit muita osia, joissa hän on omanlaistensa parissa..?

Sweet Valley High-kirjojen Elizabeth on kyllä pahimman luokan Mary Sue: kaunis, kaikille ystävällinen jne.

Joskus häiritsee, jos joku henkilö on niin täydellinen.. Minusta on helpompi samaistua henkilöön joka on enemmän ihmismäinen, eikä joku superkaunis ja täydellinen.

Ja olen myös sitä mieltä, että Frodo ei ole Mary Sue(vai mikä se miespuolinen vastine oli?). Elokuvista helposti kyllä syntyy se käsitys.

Poissa Kuumato

• Vuotislainen
  • Kauhukakara.
« Vastaus #30 : Syyskuu 24, 2006, 21:44:22 »
Silloin kun minä kauan kauan vuosia sitten luin Replicaa ja Sweet valley highia... oli pakko vähän väliä sulkea silmät, kuvitella itseni kirjan maailmaan, ottaa esiin singon ja ampua täydellisyyksiltä täydellisen vaaleanpunaiset aivot kuuhun.
Minä. Vihaan. Mary. Sueita.
Miksi, oi miksi jotkut laittavat sellaisia kirjojensa päähenkilöiksi? Ei voi olla niin vaikeaa antaa hahmolle edes vähän persoonaa, edes muutamaa heikkoutta, edes yksi ainoa ongelma joka ei ratkea yhden kirjan aikana jonka jälkeen jatketaan täydellistä elämää kuin mitään ei koskaan olisi tapahtunutkaan?
Olen valuttanut Sweet valleyta koskevat muistoni ajatusseulaan ja heittänyt sen liemen kalliolta alas joten en muista niistä kirjoista muuta kuin sen miten paljon se stressiä purkaisikaan jos pääsisin purkamaan väkivaltaisuuksiani niihin hahmoihin.
Amyn sen sijaan muistan hyvin. Siis sillä ei edes ole menneisyydessään mitään oikeasti traagista! Hui kamala, kun on neiti täydellinen eikä edes saa käyttää kykyjään (mutta käyttääpä kuitenkin koska muuten ei olisi yhtään kivaa) että tha pahisjärjestö ei löytäisi. Hoh hoh hoijaa. Ja kun jatkuvasti jaksetaan muistuttaa että me normaalit ihmiset ollaan aivan toistaitoisia tyhmiä jotka ei ikinä ymmärrä pahisten juonia. Amy on juuri sellainen hahmo jonka sietäisi saada selkäänsä ja kunnolla tavalliselta ihmiseltä.

Minä yleensä laitan naishahmot sellaisiin lokeroihin, että heillä joko on asennetta tai ei ole, ja he joko ovat kauniita tai sitten he osaavat tapella. Minä vihaan naishahmoja, jotka ovat ylivertaisia taistelijoita ja äärimmäisen kauniita. Koska eihän heidän tarvitse tehdä taistelutaitojensa eteen yhtään mitään vaan voivat keskittyä kampausten tekemiseen ja kynsien lakkaamiseen. Tai jos tekevätkin, niin siinä sivussahan ei mene kampaus pilalle eivätkä kynnet katkea. Ja yleensä Mary Sue hahmoilla ei ole minkäänlaisia mielipiteitä, jolleivat ne sitten ole sitä "pelastetaan maailmaa" -mielipiteitä. He ovat liian ultrahyviksiä ollakseen ihmisiä. Heille tulee hirveät omantunnontuskat kun lipsauttavat valeen, ja koko kirjan ajan he katuvat sitä että eivät kertoneet poikaystävästään parhaalle kaverilleen, tunnustavat valeensa ja voilà, onnellinen elämä jatkuu.

Poissa Herttuatar

• Sekopää
  • Vuotislainen
« Vastaus #31 : Syyskuu 26, 2006, 16:00:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Sleepwalker"
Mutta Tyttöfrendeistäkin löytyy Mary Sue, nimittäin Ellien ystävä Magda: hän on kaunis, hoikka, suosittu, pojat kuolaavat hänen peräänsä jne...

Olet oikeassa, mutta tarkoitinkin vain, että kyllä hieman pyöreämmätkin ja kenties vähemmän kauniitkin -inhoan sanoa noin- voivat seurustella. En sanonut, ettei kirjoista löytyisi Mary Sueta. ;) rehellisesti sanonen, ei ole kirjaa, josta lukija ei voisi kehittää ainakin yhdesta henkilöstä Mary Suen. Ja kirjailijoiden luulisi osaavan varoa kaameita Mary Suita, jotka vaanivat joka nurkan takana.... ^^
"Ei paavi ole paha, vaan kelpaa sille raha. Siksi sillä paisuu, peräpää ja maha."
Prinssi Faisalin sormus

Poissa Arte

• Femmeilijä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • Täydellisyys on ihmisen luomaa
« Vastaus #32 : Syyskuu 26, 2006, 16:34:28 »
Sleepwalker Magdan totesi MS:ksi, mutta olen eri mieltä. Magdahan on kyllä kaunis, mutta ei hän ole koulussa proo. Muistaakseni hän jossain kirjassa pyysi apua läksyissä joltain pojalta, en muista nimeä. Auts, nyt kun tarkemmin mietin, niin hänhän olikin hyvä matikassa, mistä iis apua pyysi, anteeksi virheeni. Luettakoot siis myös Tyttöfrendejen Magda Mary Sueksi.

SVH:sta on keskusteltu paljon. Kirja tosiaan on täynnä täydellisyyksiä, esim. Liz. Jess taas ei ole, koska hän on koulussa aivan surkea, eikö niin? Mutta kyllähän nuita löytyy! ^^

Ja Replican Amy. Täydellinen fyysisesti, muttei hän mikään kuvankaunis ole, vaikkakin suht hyvännäköinen. Mutta onko joku lukenut sitä sarjan viimeistä kirjaa, missä koonien voimat häviävät? Silloinhan Amy on surkea koulussa, numerot laskevat ja sitä rataa. Täydellistä, mutta neiti menee hankkimaan itselleen supervoimat.. Hö. Kaye pilasi parahimman lopun! Sooh!

Ja Potterin hahmot. Aivan kuin joku olisi vinkannut Harrya ja Dracoa, mutta minun mielestäni kummastakaan ei voi käyttää sitä sanaa, koska eiväthän he kumpikaan olleet mitään mestareita koulussa, Malfoysta en ole aivan varma. Mutta Cho voidaan mielestäni lukea lieväksi Sueksi. Hyvä huispaaja, kaunis jne.

Ennuskiven mahti-kirjassa kolmikko todellakin on Mary Sueita (vaikea sana taivutettavaksi). Täydellisiä, hyvät taustat ja keksivät aina heti kaiken. Kirja muutenkin oli kirjoitettu aivan liian heppoisesti.

Anna Shirley. Nojaa, itse pidän Annasta (oikeastaan näistä kaikista kirjoista ainakin jollain asteella), mutta tarkemmin mietittynä hänkin menee MS:ksi. Kaunis, ystävällinen, pisteä, siinä meillä toinen Lizzie.

Mutta miksi silti luemme näitä kirjoja?? Nojaa, ehkä todella olemme kateellisia näille täydellisyyksille tai kaipaamme jotain positiivista muuten niin harmaaseen elämäämme. Minä en ainakaan lukiessani tajua hahmojen täydellisyyttä, minä päsen sisälle kirjaan, oli henkilö millainen tahansa. Tottumuskysymys, ennen tätä topicia en edes tajunnut, että he todella ovat täydellisiä! En vain ole kiinnittänyt siihen huomiota, ja tuskin kamalasti kiinnitän vastaisuudessakaan.

Poissa Crying

• Vuotislainen
  • Whii
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #33 : Syyskuu 27, 2006, 14:49:50 »
Mary Suet ovat ärsyttäviä! Jossain Replica sarjassa Amyn täydellisyyden voi jo kestää, mutta Sweet Valley High kaksoset olivat jo niin ällöttävän täydellisiä että enää niitä ei varsinkaan voisi lukea.
Nyt vasta kun luin aikaisempia tekstejä, niin muistin että olihan Magdagin aikalailla mary sue. Jotenkin se ei ole ikinä korostunut kun olen lukenut kirjoja.
Kaikista ärsyttävin mary sue on Ginny. Oikeasti, missä Ginny olisi epätäydellinen? Ja mielestäni Dracokaan ei sopisi siihen muottiin, eikö pitäisi olla samalla tulla toimeen kaikkien kanssa, olla mukava, ja maailman ihanin luonne...?
And they dream in their sleep

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #34 : Syyskuu 28, 2006, 16:13:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Herttuatar"
Jaqueline Wilsonin sarjassa Tyttöfrendit on Ellie. Hän oon lihava, silmälasipäinen ja yhdessä kirjassa sitten löytää ihanan pojan, joka pitää hänestä ja ne alkaa seurustella. poika itse on sitten eriasia. mutta halusin vain osoittaa, että poikkeuksia on, ei saa yleistää.

Ehkä yleistin, mutta niin yleistävät kirjailijatkin, jotka arvioivat lukijansa älykkyysosamäärän rutkasti alaspäin, mutta kuten jo sanoin tuossa aiemmassa viestissäni: pullukka tyttö ei koskaan saa sitä kaikkien kuolaamaa urosta, joka on eriasia kuin yleinen seurustelu. Minä olen paksu ja seurustelen siitä huolimatta, jos olisin ollut ihastunut juuri siihen kaikkien kuolaamaan poikaan, olisin voinut heittää hyvästit mahdollisuuksilleni suunnilleen heti paikalla. (Olen kuitenkin pyrkinyt olemaan aina niin realistinen, että olen kieltäytynyt ihastumasta ko. ihmistyyppiin.)

Toinen asia minkä olen huomannut, että tätä hiukan pullukoiden henkilöiden painoa yritetään kompensoida sitten jollain toisella asialla. Esimerkiksi rahalla, jolloin heidän vanhempansa ovat aivan hyvin varakkaita. Tämä ei tietenkään päde niissä kirjoissa, joissa kaikkien ihmisten vanhemmat ovat yläluokkaisia ja asuvat pienen linnan kokoisissa taloissa.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Pirkko

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Marraskuu 12, 2006, 09:49:32 »
En tiedä mistään muista, mutta aiemmin lukemassani Neiti Etsivä-sarjassa on ärsyttävän täydellisiä hahmoja. En lue sarjaa enää, koska olen huomannut sen asian. Ensimmäiseksi kannattaisi mainita Paula Drew(Neiti Etsivä). Nokkela, on hyvä tai loistava monessa asiassa, on joutunut kidnapatuksi varmaan 30 kertaa, mutta silti selviytyy aina, tapaa mukavaa poikaystävää ym. Ei se tosin ole ainoa syy, miksi lopetin niiden lukemisen. Muissa täydellsissä hahmoissa ei taida olla mitään toisia hyviä puolia. Ainoa hahmojen huono puoli taitaa olla se, että Paulan ystävä Bess on vähän ylipainoinen.

Poissa Qamra

• wicked
  • Vuotislainen
« Vastaus #36 : Marraskuu 12, 2006, 18:39:29 »
Huoh, Mary Suet. Ne ah! niin ihanan täydelliset vaaleanpunaisessa ruusumaailmassa elävät pikku barbie-nuket. Voi kuinka heitä inhoankaan, varsinkin jos kirjassa ei ole ketään, joka pistää nämä pikku MS:t kuriin. Miten joku voi kirjoittaa kirjan, jonka kaikki hahmot ovat MS:iä?

Otetaanpa nyt esimerkkinä tämä paljonpuhuttu Sweet Valley High. Sain syntymäpäivä lahjaksi eräältä ystävältäni Silminnäkijä kirjan, ja anteeksi nyt vain, mutta se oli todella huono! Minua otti niin päähän ne rikkat ja kauniit kaksostytöt, heidän täydellinen perheensä kauniine äitineen, superkomeine isoveljineen ja menestyvine isineen. Hei jotain realismia, kiitos!
Kahlasin vaivalla kirjan loppuun, sillä minua niin otti aivoon ne superihanat-kaksoset ja heidän pinnallisuutensa.

No, jottei tämä menisi pelkäksi Sweet Valley High:n mollaamiseksi, kerron jotain muuta.
Siis yleisesti ottaen Mary Suethan ovat oikein viihdyttäviä, esimerkiksi Vuotiksen omalla ficci-osastolla. Ihan hauskahan niiden kynsi-ongelmista on lukea, mutta silti, rajansa kaikella! Nytkin varmaan puolet ficci-osaston ficeistä sisältää MS:n. Eikä nyt tarkoituksenani ole mitenkään loukata ketään, voihan se Mary Suekin saada siitä tarinan kehittyessä hieman luonnetta ja särmää. Näin taitaa kuitenkin tapahta valitettavan harvoin...

Mutta toisaalta, olenhan minä itsekin lukenut yhden jos toisenkin kirjan, jossa on se MS. Miksikö? No ehkä minä syvällä sisimmässäni oikeastaan pidän niistä Mary Sueista ja heidän naurettavista poika-ongelmistaan. Mutta vain siinä tapauksessa, että kirjassa on myös sellainen realistinen tyyppi, joka aina joskus nälvii, näpäyttelee, nolaa ja palauttaa leijuvat Mary Suet maanpinnalle. Jos tätä ei kirjasta löydy, vaan kaikki hahmot ovat MS:iä, niin ei kiitos tälle tytölle, löytyy sitä parempaakin!

Elokuvissa ja TV-sarjoissa, minua nämä Mary Suet eivät oikeastaan häiritse, esim. onhan Buffy aika täydellinen, mutta eipä se minua juurikaan häiritse, sillä saahan hänkin joskus oikein kunnolla köniin (mutta sitten hän parantuu siitä heti ja voittaa vihollisen -höh, sattuisipa sitä kerrankin oikein kun-nol-la)... Menisi sekin tukka vähän sekaisin :D...

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #37 : Tammikuu 06, 2007, 22:21:54 »
Luen parhaillaan Jude Deveraux'n Ylämaan Laulu -kirjaa, ja ainakin minun käsitykseni mukaan koko kirja suorastaan pursuaa Mary Sue -hahmoja. Kirjassa kuvataan mm. toinen toistaan kauniimpia ja komeampia aatelisia, joiden ripset kaartuvat ylimaallisilla tavoilla ja joiden lihaksikkaita ruumiita kaikki ahmivat silmillään. Jokainen aatelisnainen, josta kirjassa puhutaan, on lähes poikkeuksetta henkeäsalpaava kaunotar, voimakastahtoinen, synnitön ja uhrautuvainen. Ja jos alaluokkaan kuuluvan hahmon ihmeellistä kauneutta tahraa jokin, hän on välittömästi nöyrä ja kohtaloonsa alistunut pyhimys. Aatelismiehet puolestaan ovat joko kieroja, epäkelpoja juonittelijoita tai ihmisen hahmon ottaneita hyveellisiä jumalankuvia. Päähenkilö Alyxandria taas kuolaa ensi hetkestä lähtien Raine Montgomeryn jumalaisen komean ja lihaksikkaan ruumiin perään, ja vaikka Alyxandria pitääkin omaa ulkonäköään rumana, Raine on häneen lääpällään.

Ilkeät juonittelijat puolestaan ovat paheellisia, rumia, ahneita tai muuten henkilöitä, jotka inhottavat ihmeellisen kauniita päähenkilöitä ensi hetkestä alkaen. Naisten kauneutta ei hehkuteta niin jatkuvasti, mutta Rainen vartalosta saadaan hyvinkin kuulla ylistäviä sanoja pitkin kirjaa. Tämä on luonnollisesti ärsyttävä piirre kirjassa, koska itse olen ainakin jo sisäistänyt sen, että useimmat henkilöhahmoista ovat häkellyttävän hyvännäköistä väkeä.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Meryl

• Ankeuttaja
Vs: Ärsyttävän täydelliset hahmot (Mary Suet)
« Vastaus #38 : Tammikuu 21, 2007, 15:00:15 »
Juu! Ylämaan Laulun jouduin ostamaan ruotsinlaivalta kun tylsyys iski ja luinkin sen sinä samana päivänä. Alyx on aivan kamala. Ja Raine ei kyllä ole sen parempi sekään.. Mut siis, kamoon: Alyxilla on täydelliset hiukset, aivan täydellinen lauluääni, osaa soittaa mitä tahansa, keijukaisen silmät ja vieläpä (olevinaan) osaa ilmaista itsensä hyvin (lue: itsenäinen). Mulla meinas mennä sen kanssa hermot.

Ja Aylasta: Tottakai sympatiat on sen puolella, mutta ei se voi mitenkään keksiä heittojousta, tikkejä, sitä miten lapset oikeesti syntyy maailmaan, desinfioimista yms. Ja siis puhutaan samasta ihmisestä. Ja sen oma rotu ei tajua näistä asioista mitään. Yleisnero siis.

Monessa kirjassa täydellistä ulkokuorta ja taistelijantaitoja on yritetty peittää jollain luonnevialla, vaikkapa kuolemanporteissa. Eikös siinä oo se patryni Marion tai joku?

Ja vielä pitää mainita yksi: Eddingsin Polgara. Täydellisempää saa etsiä. Beldaranhan oli kauniimpi ja ihanampi mutta kun se kuoli, Polgarasta tuli koko maailmankaikkeuden ihanin olento. Sen kuitenkin vielä kestää: mitä muuta voi odottaa velhottarelta?

Mutjoo, taitaapi olla nämäkin vain sieltä parhaimmasta päästä.

P.S. Jos haluatte oikeita Mary Sueita, lukekaas Harlequin-romaaneja. Viimeistään kolmas lause kertoo miten täydellisiä tarinan naiset ovat.

WinterForest

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Tammikuu 21, 2007, 16:16:19 »
Nuo  monen mainitsemat Sweet Valley Highit on ihan ykkösenä tällä listalla. Seuraavana varmaan Tuija Lehtisen Laura-sarjan Laura. Tyypillä on vaaleat hiukset ja siniset silmät ja paljon kavereita ja jos hän saa kokeesta kasin, niin se on huono. Ja sarjan lopussa tämä rakastuu tuttuun kaveripoikaansa ja kaikki on ihan täydellistä. Muutenkin sarjassa Laura iskee kaverinsa ihastuksen eikä se kaveri edes suutu.

Circle

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Tammikuu 21, 2007, 17:24:37 »
Täällä onkin jo pariin kertaan sanottu Tuija Lehtisen Laura-sarjan Laura. Kylläkyllä, hän on suorastaan ällöttävän täydellinen! Vihaan koko kirjasarjaa muutenkin eikä päähenkilön täydellisyys auta asiaa ollenkaan. Hyvä koulussa, kaunis, mukava, ihana, hyä kuntoinen, niin vanhemmat ihmiset kuin pojatkin tykkää. Ja kaikenlisäksi niin kuin WinterForest sanoi, Laura iskee kirjoissa aina kavereidensa ihastukset, eikä kukaan ikinä suutu asiasta. Aaarght! Täysin sama asia on muuten Mirka kirjoissa..

Pottereissa Ginny muistuttaa koko ajan vain enemmän ja enemmän täydellistä ihmistä. Hän on koko kirjasarjan ärsyttävin henkilö ylivoimaisesti.

Poissa Neverlandwitch

• Vuotislainen
  • Vihreä Luihuinen
Re: Vs: Ärsyttävän täydelliset hahmot (Mary Suet)
« Vastaus #41 : Tammikuu 23, 2007, 18:24:51 »
Täällä onkin jo pariin kertaan sanottu Tuija Lehtisen Laura-sarjan Laura. Kylläkyllä, hän on suorastaan ällöttävän täydellinen! Vihaan koko kirjasarjaa muutenkin eikä päähenkilön täydellisyys auta asiaa ollenkaan. Hyvä koulussa, kaunis, mukava, ihana, hyä kuntoinen, niin vanhemmat ihmiset kuin pojatkin tykkää. Ja kaikenlisäksi niin kuin WinterForest sanoi, Laura iskee kirjoissa aina kavereidensa ihastukset, eikä kukaan ikinä suutu asiasta. Aaarght! Täysin sama asia on muuten Mirka kirjoissa..

Pottereissa Ginny muistuttaa koko ajan vain enemmän ja enemmän täydellistä ihmistä. Hän on koko kirjasarjan ärsyttävin henkilö ylivoimaisesti.

Juuri näin! Ginnystä on tulossa täydellinen! Enkä pidä siitä yhtään! Minua ärsyttää suunnattomasti kirjojen ah niin täydelliset (kumma kyllä, suurin osa on tyttöjä/naisia) ihmiset. Yksi esimerkki on Nina kirjat. Kuinkas ollakkaan, hän saa aina kaikki jätkät ketkä haluaa! Ja onhan hän niin nättikin, soittaa kitaraakin ja vaikka mitä...
 Se on varmaankin totta, että kirjailijat haluavat luoda sellaisen hahmon, jolla ei ole paheita, he ovat täydellisiä. Ovat iloisia, lapsirakkaita ja kaikkienrakastamia. Luulevatko kirjailijat näitä mielenkiintoisemmiksi? Vai halutaanko vain korostaa omia puutteitaan ja tehdä hahmosta mahdollisimman täydellinen? Olen monissa Kelmificeissä huomannut Siriuksen OC-tyttöystävän olleen joku täydellinen miestennielijä, joka saa kenet haluaa. Loppujen lopuksi tälläiseen hahmoon on vaikea samaistua.
 Ja toinen esimerkki on Barbie. Siis ajatelkaa nyt hänestä kirjoitettuja kirjoja, Barbie sairaanhoitajana, Barbie muotisuunnittelijana, Barbie morsiusneitona etc... En voi sietää häntä.
Yhtälailla säälittävä olen niinkuin muutkin, Yksinäinen jos et tuu, ja jos sä sitten tuutkin. Olen sulle kohtelias mutta vain sen verran, että saan sut sänkyyni tämän yhden kerran.

Poissa aapukka

• Vuotislainen
Re: Ärsyttävän täydelliset hahmot (Mary Suet)
« Vastaus #42 : Tammikuu 29, 2007, 17:08:32 »
Laitetaanpa tänne pätkä kirjasta Sweet Valley High (tukala tilanne)

"Vaikka Elizabeth ja Jessica vaikuttivat ensi silmäyksellä täysin identtisiltä -kummallakin oli hoikka vartalo, säihkyvät sinivihreät silmät ja hymykuoppa vasemassa poskessa- he olivat sisimmiltään niin erilaisia kuin kaksi ihmistä suinkin saattoi olla. Jessica syöksyi läpi elämän kuin salama, kun taas Elizabeth pohti aina kaikkea perusteellisesti ja selvitteli usein ajatuksiaan kirjoittamalla päiväkirjaansa. Erilaisista elämäntyyleistä huolimatta heidän välillään oli hyvin läheinen side, jota kukaan muu ei pystynyt ymmärtämään. Jessica väläytti sisarelleen säteilevän hymyn. "Eli nähdään sitten vartin yli neljä, Liz. Täsmälleen." "Okei, Jess", Elizabeth myöntyi, avasi oven ja astui ulos Fiatista. Hän tukahdutti hymynsä ja toisti: "Täsmälleen." Jessica vilkutti hänelle huolettomasti, pani vaihteen päälle ja ampaisi liikkeelle jalkakäytävältä. Elizabeth naureskeli itsekseen astellessaan parhaan ystävänsä kotitalon ovelle."

Eli tuollasta. Elizabeth on minusta aivan liian täydellinen; hoikka, kaunis, ystävällinen, ymmärtäväinen, viisas, kohtelias.. Elizabethilla ei ole vain sitä kömpelöä kaveria, sillä kaikki tytöt Sweet Valleyssa ovat täydellisiä.

Toinen hyvä esimerkki on Regina Morrow. Regina on ollut Nuorten muoti-lehden kannessa kauniin vartalonsa vuoksi. Hänellä on ihana poikaystävä, mutta hänen täydellisyydessään oli vain yksi särö; hän oli kuuro. Mutta sekin hoitui kun Regina vain matkusi Sveitsiin ja sai kuulonsa takaisin, ja hän on nyt täydellinen ja kuuleva. Hän jäi kerran panttivangiksi taloonsa, mutta silloin yhtä täydellinen ja ihana Elizabeth pelasti hänet ja kaikki kiittivät Elizabethia. Sitten Regina suostuteltiin maistamaan huumeita, ja näin Regina kuoli. Kaikki kaipaavat täydellistä Reginaa, varsinkin sydämellinen Elizabeth.

Mutta täytyy myöntää, että Sweet Valleyt on mukavaa viihdettä täydellisine henkilöhahmoineen.

Tulilintu

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Tammikuu 31, 2007, 12:13:13 »
Ehdottomasti Anna Shirley. Lukiessani ensimmäistä Anna-kirjaa pidin tyttösestä kovasti, mutta myöhemmin, tutustuttuani sen jatko-osiin, minua alkoi kumma kyllä rehellisesti kyrsiä neidin ainainen loisteliaisuus, erinomaisuus, täydellisyys ja se, miten kaikki, myös Annan (vähäiset) vihamiehet, jotenkin päätyvät lopulta aina rakastamaan Annaa. Aina ylistetään Annan hyvämuotoista nenää, kauniita hiuksia, solakkaa vartaloa... Aina kun Anna tulee huoneeseen, kaikkien päät kääntyvät, yleinen mieliala kohoaa, maailma muuttuu paremmaksi paikaksi elää ja kuihtuneet kukat ikkunalaudalla heräävät uudelleen eloon. Anna, pelastava enkeli, elähdyttävä voima, valo maailman synkässä pimeydessä. ÄRRRRH!

Olenko minä ainoa, joka on pannut merkille sen, ettei Annassa loppujen lopuksi edes ole erityisen paljon särmää? Onhan hän suuttuessaan tulta ja tappuraa, kuohuu kuin vihainen pieni geysir, mutta silloinkin on taustalla se sulo ja viehkeys, mikä ainakin minua ärsyttää äärimmäisen paljon. Yksi merkittävä todiste Annan tylsyydestä on tämä: oletteko panneet merkille, ettei Anna koskaan, KOSKAAN ota yhteen Marillan kanssa? Lapsena Anna tyynesti nielee aina Marillan proosalliset ja väheksyvät kommentit, tylsät säännöt, jopa suoranaisen pilkanteon - kaiken. Anna ja Marilla ovat niin erilaisia ihmisiä, että luulisi heidänlaistensa saavan aikaan maatajärisyttäviä riitoja, mutta ei. Aina jauhetaan siitä, miten hirvittävää kauheaa traagista se olikaan, kun Anna iski kivitaulun Gilbertin päähän, oih! Pah, sanon minä. Ei tuo mistään todellisesta luonteen kiivaudesta todista. Anna on aina kiihkeä suuttuessaan, mutta hänellä ei ole kylliksi kehittynyt mieli erottamaan negatiivisten asioiden ja luonteenpiirteiden eri sävyjä. Gilbert katuu viisi minuuttia tekonsa jälkeen ja pyytää Annalta anteeksi, kun taas Marilla ei pyytäisi sanomisiaan anteeksi ennen kuin olisi aivan kertakaikkisen pakko. Silti Anna pitää Gilbertille mykkäkoulua viisi vuotta, ennen kuin alentuu antamaan anteeksi. Uskomatonta. Anna ole koskaan joutunut varsinaisesti halveksunnan ja inhon kohteeksi - kaikki aina palvovat häntä. Sen vuoksi hänellä ei ole kykyä erottaa. Hän on tottunut siihen, että häntä jumaloidaan, meni hän minne tahansa.

Jos joissakin L. M. Montgomeryn luomissa hahmoissa on särmää, niin Jane Victoriassa ja Uudenkuun Emiliassa. Ei Anna Shirleyssä.

Pottereissa on minun mielestäni onneksi aika vähän täydellisiä hahmoja, Mary Sueista puhumattakaan. Cho Changin nyt voisi mainita, tosin hänestä on annettu se "täydellinen kuva" Harryn silmien kautta, ei yleisellä tasolla. Ja Feeniksin killassa mimmi teki kyllä selväksi, ettei korvien välissä juuri muuta ole kuin sahanpurua.

Ah, olin ihan unohtaa Fleur Delacourin! Hänen kuviteltu täydellisyytensä tosin sijoittuu aika lailla oman päänsä sisään, mutta tyttönen oli kiltti puhuessaan Billistä niin kauniisti PP:n lopussa, joten armahdan häntä inhoamieni Potter-hahmojen listalla. :P
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2007, 12:19:03 kirjoittanut Tulilintu »

Leeloo

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Helmikuu 12, 2007, 22:22:56 »
Mutta sitten, kun on viellä oikean elämän wannabe Mary Sueja. Egoisteja.
He esittävät niin kirjojen Mary Sueja, vetävät kilon meikkiä naamaan, ja odottavat jokaisen meistä pojista lankeamaan eteen.

Joten, kantani taisi tulla selväksi?

Jep, Mary Sue elää!

Itse en ole kirjallisuudessa törmännyt vielä Maryihin, varmaankin siksi koska luen niin passiivisesti eri kirjoja. Tosin minulla on ollut pienestä pari omaa "hahmoa", jotka ovat olleet täydellisiä ilmeentymiä itsestäni. Sen rakkaimmaan MS:n loin joskus kolmannella luokalla, jolloin en edes tiennyt mikä oli Mary Sue ja edes mitä oli fanfiction. Silloin hän oli juuri sellainen, jonka oikea muoto on yksisarvinen, osasi lentää ilman luutaa, osasi puhua yli seitsemää kieltä, oli puoliksi ranskalainen (äidin puolelta), puoliksi irlantilainen (isän puolelta)... huh huh. Nykyään hän on suht tavallinen eikä ole voittamaton ylijumalatar. ;) Nyt meni kyllä offiksi.
Pitäisi varmaan lukea noita mainitsemianne kirjoja ja vertailla niitä Maryja keskenään.

Nakata

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Helmikuu 25, 2007, 15:36:33 »
Oli pakko tulla vielä kirjoittamaan, vaikka melkein kaikki onkin jo sanottu.
Eli minuakin ärsyttävät suuresti nuo Mary Suet. Kirjoittaminen paperinukeista on toki helpompaa, kuin oikeiden ihmisten hyvien ja huonojen puolien yhteen kasaaminen ja niistä vielä kirjoittaminen. Adjektiivitkin ovat niin kuluneita (kaunis, hoikka, lempeä, luotettava... jne.) esimerkiksi Sweet Valleyssa, Neiti Etsivissä ja Mary-Kate ja Ashley Olsenista kertovista kirjoista.
Sweet Valleyssa henkilöt ovat rikkaita, kauniita ja elämä on heille ruusuilla tanssimista.
Neiti Etsivä on tyttö jonka isä on komea, rikas asianajaja, poikaystävä hyvännäköinen jalkapallonpelaaja, taloudenhoitaja ns. "toinen äiti". Ystävät ovat toistensa kanssa serkuksia ja hekin ovat henkilöinä pelkistettyjä nukkeja joilla on pari ominaisuutta, toisella karatetaidot ja toisella pieni pyöreys.
Mary-Kate ja Ashley Olsen ovat myöskin täydellisiä, hoikkia ja kauniita. Äiti muotisuunnittelija, he asuvat meren rannalla, heillä on oma koira,...jne.

Ja jos nyt joku ihmettelee miksi tiedän kirjoista näin paljon, pikkusiskoni lukee niitä ja minäkin olen niitä silloin tällöin paremman puutteessa lukenut ;)

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #46 : Joulukuu 08, 2007, 12:06:05 »
Mary Suet ovat yleensä kirjoittamiseen tutustuttaessa helpoimpia kirjoittaa: kun ei ole kauhean suurta luonnetta, ja kaikki soljuu automaattisesti eteenpäin, on kirjoittaminen sivukaupalla helpompaa. Pitkissä ficeissä, jotka on aloitettu nuorena, näkyy Mary Sue -hahmojen kehitys aivan selvästi. Yhtäkkiä lukiessa huomaa, että hei, toi Adalgisahan on muuttunut hirveän paljon inhimmillisemmäksi, ja lukee hymy huulessa vanhoja ykköslukuja, jossa kaikki ovat ah niin kauniita.

"Jossain vaiheessa hahmot alkavat elää omaa elämäänsä", sanotaan, ja se on totta. Hyvät kirjailijat saavat pahimmallekin Mary Suelle edes jonkinasteisen menneisyyden, tulevaisuuden ja vaihtoehtoisen tulevaisuuden. Siitä on hyvä lähteä, ja miksei jatkaakin.

Henkilökohtaisesti en ärsyynny Mary Sueista kirjoja lukiessani. Saatan kyllä tuhahtaa väheksyvästi jonkun yliluonnollisen taitavan kuperkeikkaesityksen vuoksi, mutta luen nykyisin harvemmin sellaisia kirjoja. Tällä hetkellä tuntuu, että kirjallisuuden muoti-ilmiö numero kaksi ovat ne satutetut raukat, jotka pitävät kiinni jostakin vähän liian helposti pettävästä. Ne, jotka kuolevat ensin uhrautuessaan. Ärr, ne ovat huonosti kirjoitettuna rasittavia, välillä tekee mieli läpsäistä poskelle ja sanoa "Herää, pahvi!" :)

Vien tämän nyt johtopäätelmään, että jokaisella kirjahahmolla tulisi olla ongelmia, mutta myös ilonaiheita muuten niin synkeässä/kristallinkirkkaassa elämässään. Luonteessa täytyy olla piikkejä, mutta ilkeistä siililapsista on ikävä lukea. Hyvä tarina koostuu tapahtumien lisäksi hahmoista ja kuvailusta [äidinkielen Pyhä Kolminaisuus], eikä sitä rakenneta yltiöpäisellä ihanuudella tai kurjuudella.

Kun kirjoitan tätä, tajusin, etten ole pitkään aikaan lukenut yhtäkään kirjaksi määriteltävää teosta. Pitäisi varmaan käydä kirjastossa, vaikka se täti siellä vihaa minua edellisen sekamelskasotkujupakan vuoksi ja lainata joku älykäs, ajattelemaan laittava kirja JA yksi Mary Sue- tekele. Jotain mille nauraa o_O
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

Poissa Pöpi Profeetta

• Ennustelija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I see you...
« Vastaus #47 : Joulukuu 08, 2007, 16:05:03 »
Isilmirë pisti linkin Eragon-topicissa tällaiseen testiin, jossa katsotaan, onko hahmo Mary Sue vai ei. Ja testihän ei ole 100% varma, eli älkää vetäkö hernettä nenään. Testatkaa omia tai muiden keksimiä hahmoja. Tuli lähes turha postaus, mutta sellaiset ovat kivoja.

Edit: Aivan, Aragorn sai vain 34 pistettä, eli on Mary Sue- rajalla, vaikka onhan hän suht kliseinen hahmo. Ja omatekoinen pahishahmo sai 48, eli muokkauksien aika. Luulin saaneeni aikaan vastenmielisen olennon, mutta ei.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2007, 16:33:20 kirjoittanut Pöpi Profeetta »
"That is not dead which can eternal lie
And with strange aeons even death may die"

H. P. Lovecraft

Poissa Felis silvestris catus

• Vuotislainen
« Vastaus #48 : Joulukuu 18, 2007, 02:40:10 »
Harry Pottereissa selvimmät tapaukset ovat Lily ja Ginny. Kauniita, nokkelia, "viehättävän" temperamenttisia, rohkeita, hirveän lahjakkaita ja taitavia, tosi pidettyjä... Käy hermoille.

Sitten tulee NAINEN.

Ah-niin-kaunis-ja-rauhallinen-ja-viisas-ja-älykäs.

Kultaiset, pitkät, lainehtivat hiukset. Niiiin kauniit silmät, että niihin upotaan. Osaa kaiken, on paras. Aah ja sen piti pelastaa maailma.

Kuten vaikka Laurana Dragonlancessä? Saisi aikamoiset pisteet tuosta Pöpin Profeetan linkkaamasta testistä. Hyh hyh. Ja ei, tilannetta ei pelasta se että kyseinen hlö oli alkuun ärsyttävä lapsellinen hemmoteltu kakara. Ja tietysti kypsyi siitä nopeasti ah niin ihanaksi ja jaloksi ihmiseksi. Jep jep.

Hassua mutta en ole mieltänyt Anna Shirleyä ylitäydelliseksi. Totta että potuttaa kun Anna on kauhean hyveellinen ja melkein kaikki pitävät hänestä jne. Mutta olihan hän kuitenkin aika tohelo ja ajattelematon välillä. Ja myös turhamainen, ylidramaattinen ja hivenen itsepetokseen taipuvainen -ne "kastanjanruskeat" hiukset esim. Vaikka se kivitaulujuttu nyt ei suurta vaikutusta tehnyt, niin Gilbertille kiukuttelu vuosikausien ajan oli jo typerää touhua ja sikäli osoitus yhdenlaisesta luonteen heikkoudesta.

Nuortenkirjat jostain syystä usein pursuilevat Mary Sueta. Kuten moni on edellä sanonut, ehkä niitä on sitten helppo kirjoittaa ja juonta kuljettaa kun ei päähenkilöillä ole turhia särmiä. Nuortenkirjoissa, varsinkin seikkailupainotteisissa se juoni ja vauhdikas eteneminen on kuitenkin yleensä pääasia eikä syvyyttä välttämättä edes haeta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2007, 02:44:42 kirjoittanut Felis silvestris catus »

Morre

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Joulukuu 18, 2007, 07:26:27 »
Laurana! Yök! En kertakaikkiaan kestä sitä ällöttävän täydellistä hahmoa, joka tosiaan kasvoi hemmotellusta kakarasta taitavaksi soturiksi noin parin luvun aikana.

Noin muuten mielestäni Mary Sue:t jopa kuuluvat viihdekirjallisuuteen. Mary Sue -hahmo on lukijallekin helppo (vaikka onkin ehkä ajoittain ärsyttävä) ja se kuljettaa tarinaa eteenpäin jouhevasti. Kovin kompleksinen hahmo voi vaatia ajatustyöläämmän tarinan eikä lukukokemus ole enää samalla tapaa viihteellisen helppo vaan voi olla jopa ahdistava. Mary Suethan ovat harlekiinikirjallisuuden perusta.
Yksi suosikeistani on Kaari Utrio. Hänen kirjoissaanhan päähenkilö on aina enemmän tai vähemmän Mary Sue -hahmo. Luen Utriota silloin kun tarvitsen sellaista ns. aivot narikkaan -kirjallisuutta; ei tarvitse ajatella, ei pohtia, kunhan vain luen tarinaa, jossa lopussa rakastavaiset saavat toisensa. Historiallinen miljöö on sen kakun kermavaahto; välttämätön osa siis :)