Kirjoittaja Aihe: Raamattu.  (Luettu 10072 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Xaphania

• Ankeuttaja
Raamattu.
« : Heinäkuu 03, 2003, 14:52:53 »
En ainakaan löytänyt topiccia tästä aiheesta.

Onko kukaan teistä lukenut Raamattua? Siis nimenomaan kunnolla lukenut, ei vain rippikoululaismaisesti selaillut sieltä täältä. Itse olen vähäsen joskus, ja nyt innostuin taas. Innoittajana toimi tällä kertaa Pullmanin Universumien Tomu-trilogia, jossa on monia Raamattu-yhteyksiä (mm. Metatron, 3. Mooseksen kirja).

Minusta varsinkin Vanha Testamentti on täynnä jännittäviä ja kiehtovia tarinoita, jotka jaksavat ainakin tällaista fantasiakirjallisuudesta kiinnostunutta naisenpuolikasta viehättää. Ja onhan Raamattu näin yleissivistyksen kannalta aikamoinen klassikkoteos. =)

Kiinnostuksestani huolimatta en ole millään lailla uskonnollinen ihminen, vaan suhtaudun Raamattuun eräänlaisena faktaa, vertauskuvia ja fiktiota taitavasti yhdistävänä kirjana. *Ei näe ristiriitaa*

Helppo muistaa

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2003, 17:56:10 »
no onhan tuota kummallista mustakantista kirjaa tullut lueskeltua. en tietenkään koknaan, kuka jaksaa lukea kaikkia psalmeja tai joitakin kirjeitä? mutta kokonaisuudessaan kirja on juuri sitä mitä sanoit sen olevan. fatktaa, fiktiota ja vertauskuvia. ja eihän sen lukeminen tosiaankaan pahaksi ole, koska koko kirjan ydinhän o lähimmäisen rakkaus ja armo, joihin kristinusko perustuu. muutenkin, se on tavallaan hupsunhassu kirja, koska monet tarinoista sisältävät jonkin opetuksen tai idean. en tosiaankaan ole mikään himouskovainen, mutta sitä on hauska lukea, se on jokseenkin kuin satukirja :D okei, no ei ehkä ihan, mutta kuka tosissaan uskoo mooseksen aukaisseen punaisen meren, tai jeesuksen kävelleen vetten päällä. ;)

Misha

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2003, 20:08:06 »
Olen lukenut Raamatun kahteen kertaan kokonaan läpi, ja osia siitä useaan otteeseen. Luulen että monet ihmiset lukisivat Raamattua, jos sitä pidettäisiin yhtenä kirjana muiden joukossa, ei jonain mihin pitää automaattisesti uskoa. Siinä on nimittäin paljon kaunista ja mielenkiintoista, ja minua kiehtovat myös eri kulttuurien kuvaukset.

Raamatussa on sekin hyvä puoli, että voi aloittaa lukemaan melkein mistä kirjasta tahansa, eikä ole mikään pakko kahlata sukuluetteloita (niistä voi muuten bongata yllättävän paljon nimiä, joihin on törmännyt fantasiakirjoissa). Itse en aloittaisi lukemista Uudesta Testamentista, koska kirjoitustyyli ei vetoa minuun yhtä paljon, mutta onhan se helppolukuisempaa.

Rakastan Psalmeja, ja Ilmestyskirjan kuvailu saa aikaan kylmiä väreitä. Myös Evankeliumit ovat paikoitellen liikuttavia.

Pidän myös kirjoista, joista löytyy viitteitä tai yhteyksiä Raamattuun. En tarkoita varsinaisesti uskonnollisia teoksia, vaan enemmän fantasiaan viittaavia. Esimerkkinä voisi mainita jotkut Mika Waltarin kirjoista, myös Universumien Tomu-trilogiassa oli mielestäni käytetty aihetta todella hyvin.

annii

• Ankeuttaja
Syitäni lukea Raamattua
« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2003, 22:33:27 »
Hassua, että tulit kysyneeksi juuri nyt. Aloitin juuri muutama viikko sitten lukemisen, tarkoituksenani saada sekä uusi- että vanha testamentti ajatuksella läpi tässä joskus.

Itse en ole uskonnontunneilla käynyt kuin kaksi ensimmäistä kouluvuottani, enkä myöskään rippikoulun vuoksi Kirjaa avannut. Nyt ajattelin lukea, alunperin kai siksi, että voisin paremmin vastata käännyttämään pyrkivien lahkolaisten siteerauksiin. Haluan todella tietää, mistä he puhuvat, jotta voin paremmin väittää vastaan.

Toinen, ja huomattavasti parempi, syy on Raamatun merkitys länsimaisessa kulttuurissa. Kristinusko on kuitenkin niin suuri osa tämän maapallon osan tapoja, historiaa ja kehitystä, etten oikeastaan voi sanoa tietäväni esim. joidenkin historian henkilöiden ja tapahtumien motiiveista sun muusta lähes mitään, ellen tunne Kirjaa edes alustavasti.

Poissa tuulilukko

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • My gift of silence
Raamattu.
« Vastaus #4 : Heinäkuu 24, 2003, 14:07:19 »
Minäkin olen lukenut paljon, Uuden Testamentin olen lukenut moneenkin otteeseen kokonaan, etuperin ja voisin sanoa että melkein takaperinkin, ei siinä että muistaisin kuitenkaan kaikkea ^_^ Vanhassa Testamentissa olen Moosekset kahlannut läpi joskus vuonna viisi ja psalmeja, sananlaskuja, saarnaajaa ja laulujen laulua tulee luettua useastikin koska niistä löytää viisaita ja mukavia pätkiä jotka osuvat aina joskus kohdalleen. Profeettoja olen kahlannut yksi kerrallaan, mutta sekin on nyt vähän jäänyt..

Kuitenkin, asian pointti minulla on tämä: minut on, kuten Little Virginiakin, kasvatettu uskovaisessa perheessä ja olen kasvanut tähän uskoon mikä minulla on. Raamattu kuuluu luonnollisesti mun elämään, vaikka en sitä säännöllisesti luekaan.
Breathe in, who knows how long this will last..

Jeney

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 24, 2003, 15:35:53 »
Hyvä kysymys.
itseasiassa aloitin juuri pari viikkoa sitten.
en tiedä miksi. se vain sattui käteeni ja siitä se alkoi..
onhan se ihan kiinnostava, mutta jotkut asiat kuulostavat niin epätodellisilta, että niihin on vaikea uskoa, mutta jotkut menee läpi..

Raamattu on  minulle ollut aina sellainen mitä en ikinä en siis ikinä lukisi. ja muutenkin jumala tai jeesus on ollut sellainen, mihin en ikinä uskoisi!
Mutta nyt.. Minusta on alkanut tuntumaan sellaisesta että niihin voisi uskoa.
Minun mummini  on erittäin uskovainen ja kävin pienenä hänen  kanssa kirkossa ja opin häneltä isän meidän -rukouksen, uskon tunnustuksen ym.
Mutta en ikinä kumminkaan perustunut niihin. Nyt olen alkanut kelailemaan kaikkea mitä mummini on opettanut minulle ja mitä usko minulle tarkoittaa ja tajusin että uskonhan minä.
ja sen takiakin halusin lukea raamatun..
:)

Nelthilta

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #6 : Heinäkuu 24, 2003, 17:14:56 »
Se, mikä minusta tekee Raamatun kiinnostavaksi on se, että se on kirjoituskokoelma, täynnä monen eri kirjoittajan eri tyyliin tekemiä tekstejä.

Joskus aloin ihan mielenkiinnosta Koraania lukemaan. Yllätyin miten paljon siellä on Raamatusta tuttuja kertomuksia, kuten tarina Joosefista.

Raamattuun verrattuna Koraani on kyllä aika yksipuolista ja puuduttavaa luettavaa, kaikki kirjoitettu samaan juhlavan saarnaavaan tyyliin. Paistaakohan tässä minun kulttuuritaustani läpi?

Poissa shazzy

• Vuotislainen
Raamattu.
« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2003, 18:38:47 »
Raamattu on oikeesti tosi monille "uskovaisten hölynpölyä" ja ihmiset todella luulee, että se on pelkkää usko, usko, usko, rukoile. usko tyylistä hommaa. Mutta siellä on vaikka mitä, se on entisajan televisio. Väkivaltaa, murhia ja itsemurhia, rakkaustarinoita, jopa seksiä, lasten pelottelusatuja, jännitystarinoita, seikkailuja jne. jne. jne. Mielestäni vanha testamentti on mielenkiintoisempi, mutta tosiaan niitä sukuluetteloita ei kannata kahlata läpi, jos ei ole kauhean kiinnostunut, se on sama kuin TSH:n alku, jos luet ensimmäistä kertaa ja aloitat sivuilta 1 ja 2, olet lopen kyllästynyt jo sivulla 20. Olen lukenutmelkein koko kirjan pienissä osissa ja nyt luen alusta alkaen. olen VT:n lopussa.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Raamattu.
« Vastaus #8 : Kesäkuu 20, 2004, 12:17:21 »
Minulla on meneillään projekti Raamatun lukemiseksi läpi. Apuna on ripari-Raamatun välissä tullut "Raamattu läpi 365 päivässä" -lehtinen. Syy luku-urakkaani on se, että koska länsimainen kulttuuri pohjaa pitkälti kristinuskoon, se on niin kristillisten symbolien, vertausten, kielikuvien sun muiden läpitunkemaa, että Raamatun tunteminen todennäköisesti auttaa erilaisten kulttuuripiirteiden lähtökohdan ja taustan hahmottamisessa. Lisäksi haluan itse perehtyä siihen, mitä kaikkea "Isossa kirjassa" oikeastaan sanotaan, enkä olla vain toisen käden tiedon varassa. Siitä on apua väitellessä ihmisten kanssa. Ihan samasta syystä luin aikanaan myös Koraania.
Constantem decorat honor

Salmakia

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2004, 11:36:37 »
Onhan tuo Raamattu tullut luettua ihan kannesta kanteen, mutta tylsänä agnostikkona minun arvosteluni olisi tuskin mitään antoisaa luettavaa.
Parasta antia oli Vanhan Testamentin jännittävimmät tapahtumat, Psalmit, Sananlaskut jne. Uusi Testamentti oli melkein kokonaan hyvää luettavaa.
Mutta Vanhan puolelta toki rupesivat tympimään monikymmensivuiset teltanrakennusohjeet ja sukuluettelot. Niistä voi monen olla vaikea päästä yli mielenkiintoisempiin aiheisiin.
Raamatun opetuksista ne nykyihmisen mielestä viisaat näyttivät painottuvan aika täydellisesti Uuteen. Vanhan puolella sai harva se sivu järkyttyä kaikista kammottavista lakipykälistä ja säännöistä, unohtamatta Jumalaa tekosineen itse, hänet kuvataan siellä melkoisen vastenmieliseksi tyypiksi.

Kahkonen

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #10 : Kesäkuu 21, 2004, 16:51:50 »
En ole lukenut muuten kuin selailemalla.

Mutta, länsimaista kirjallisuutta ei voi kunnolla ymmärtää, ellei tunne Raamattua. Joka ikisessä kirjassa on väistämättä viittauksia Raamattuun, niin laajalle levinnyt kirja se on. Kuten eräs ajattelija sanoi, "taidemuseossa pitää kulkea Raamattu toisessa ja Muodonmuutoksia (Metamorfoosiot) toisessa kädessä kyetäkseen ymmärtämään". Eräs toinen sanoi, että suurin osa nykykirjallisuudesta palautuu Dostojevskiin ja Dostojevski Raamattuun.

Esimerkiksi Eddingsin Belgarion-sarjat ovat täynnänsä raamatullisia viittauksia, jaksamatta luetella tässä muita kuin Eriond=Kristus.

Raamatusta löytyvät myös monet sanonnat, jotka ovat niin yleisiä, ettei niitä yhdistä siihen. "Harvat ja valitut" on Jeesuksen hääkutsuvertauksesta, "Ei uutta auringon alla", ...

Ylai

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #11 : Heinäkuu 15, 2004, 12:32:25 »
Olen lukenut sen, ja kun uskovainen olenkin, niin pakkohan se on lukea.

Raamattu on hyvin mielenkiintoinen kirja. Suosittelen kaikkia, jotka tietävät edes vähän raamatun sisällöstä, niin tutustukaa sellaiseen tutkija/kirjailijaan kuin Erich von Däniken. Hänellä on mielenkiintoisia teorioita, myös muustakin kun Raamatun teksteistä.

Raamatun mielenkiintoisimmat kirjat ovat minusta Danielin kirja, ja Ilmestyskirja.

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
Raamattu.
« Vastaus #12 : Heinäkuu 26, 2004, 11:34:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Helppo muistaa"
fatktaa, fiktiota ja vertauskuvia. ja eihän sen lukeminen tosiaankaan pahaksi ole, koska koko kirjan ydinhän o lähimmäisen rakkaus ja armo, joihin kristinusko perustuu. muutenkin, se on tavallaan hupsunhassu kirja, koska monet tarinoista sisältävät jonkin opetuksen tai idean.

Kirjan ydin lähimmäisenrakkaus ja armo? Mitä oikein olet lukenut? Minulle kirjasta tulee mieleen vain sääntökokoelma, jonka ohjeiden noudattaminen on mahdotonta. (Jos juutalaiset todella ovat joskus noudattaneet kaikkia VT:n sääntöjä, niin mistä heillä on edes riittänyt karjaa, jota piti uhrata aivan mielettömästi?) Olen lukenut Raamatun kokonaan, UT:n varmaan parikin kertaa. En ole vilkaissutkaan kirjaa noin viiteen vuoteen, joten mielikuvat ovat jo hämärtymässä. Armoa sieltä ei kyllä löydy mielestäni, mitä nyt Jeesuksen suusta.  Jumala ei tosiaankaan kuulosta siinä miltään taivaan isältä, vaan tyypiltä, joka yksinkertaisesti tekee mitä huvittaa.     (Esim. Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä." )

Onhan Raamatussa varmaan hienojakin tarinoita, ja Saarnaajasta pidän myös. Se muistuttaa jollain tapaa Sinuhe egyptiläistä.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Poissa suosanteri

• Vuotislainen
Raamattu.
« Vastaus #13 : Heinäkuu 26, 2004, 14:44:39 »
Luin joskus Raamattua, tai osia siitä  samaan tapaan kuin mitä tahansa seikkailukirjaa. Varsinkin vanhan testamentin osiot pakoineen, taisteluineen jne. pitivät mielenkiintoa yllä. Se Raamattu, jota luin oli 1930-luvun perheraamattu, joten kieli oli vanhahtavaa tyyliin "kaupungin asukkaat surmattiin miekan terällä" tai "silloin he riensivät kiiruusti". Monet tarinat päättyvät sanoihin "he kokosivat paikalle suuren kiviroukkion joka on siellä vielä tänäkin päivänä"
Erityisesti mieleen on jäänyt Kainin ja Abelin tarinasta sanonta "ja hänen hahmonsa synkistyi"
Vilkaisin uutta käännöstä samasta kohdasta ja siinä lukee "ja hän suuttui". Missä sitten vika, mutta tuo uusi käännös ei jytise lainkaan samalla tavoin. Suuttua = rähjäämistä, paiskomista, epäreilua! Hahmon synkistyminen = kylmää, vielä kontrolloitua vihaa... tai ainakin näin minä miellän tuon jutun, jolla sitten oli tunnetut seuraukset.
Viimeaikoina en ole lukenut Raamattua, mutta en juurikaan pidä uudesta käännöksestä, vaikka se perusteltiin hyvin.
Ympyrän pinta-ala neliömetreinä ?

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
Raamattu.
« Vastaus #14 : Heinäkuu 26, 2004, 16:43:59 »
Lainaus käyttäjältä: "suosanteri"
Viimeaikoina en ole lukenut Raamattua, mutta en juurikaan pidä uudesta käännöksestä, vaikka se perusteltiin hyvin.

Minustakin tuo vanhanaikainen kieli on tavallaan osa Raamatun "viehätystä", vaikken siitä niin viehättynyt ole..Vanhat sananmuodot ja sanat saavat sen tuntumaan oikeasti vanhalta kirjalta. Eivätkä ne sanat niin outoja ole, etteikö tavallinen suomalainen niitä pystyisi ymmärtämään, minun mielestäni ainakaan. Ja kun jouluevankeliumin on tottunut kuulemaan tietynlaisena, niin uusi versio ei kuulosta läheskään yhtä hyvältä.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Poissa neidor

• Xena
  • Vuotislainen
  • Pakeha (aroha) Maori
    • KC
Raamattu.
« Vastaus #15 : Heinäkuu 26, 2004, 16:58:28 »
Muistan kuudennella Raamatun lukeneeni, kun vietin kaksi viikkoa Turun saaristossa eikä ollut oikein tekemistä. Muistelisin, että tarinoihin upposi helposti mukaan. En tule uskonnollisesta perheestä, joten tavoitteena oli yleissivistäväkokemus. Enää ei kovinkaan paljoa muistu mieleen. Voisihan sen vaikka lukaista uudelleenkin ja yrittää taas paremmin sisäistää niitä asioita. Suositelen lämpöisästi Raamattua kaikille kulttuurihistoriastaan ja muusta kivasta kiinnostuneille.
Colombia = You'll come for the enticing beauty of the Caribbean Sea. You'll stay because you've been kidnapped and locked in the trunk of a Dodge Dart.

Snoflinga

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #16 : Heinäkuu 30, 2004, 11:34:05 »
Enpäs ole Raamattua kokonaan lukenut. Ensimmäisen Mooseksen kirjan olen lukenut noin puoleen väliin ja Matteuksen evankeliumin myös, sekä sitten muutaman profeetta-kirjan ja kirjeitä... Vähän sieltä sun täältä.

Toisin sanoen, lukeminen on kesken. :P Pidän Raamattua totena, että asiat ovat joskus oikeasti tapahtuneet, toisin sanoen, olen uskova ihminen. Kuitenkin, Raamattu on ihmisten kirjoittama, Jumalan välityksellä syntynyt. Koska se on ihmisten kirjoittama, niin siellä voipi olla (ja luultavasti onkin) jonkin verran asiavirheitä eli asioita on vääristelty.

Ja mitä uusimpaan käännökseen tulee, niin se on aika syvältä. Yksi tarkimmista (näin minulle on kerrottu) Raamatun käännöksistä on vuoden 1933 Kirkolliskokouksen hyväksymä käännös.

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
Raamattu.
« Vastaus #17 : Heinäkuu 31, 2004, 16:41:03 »
En ole lukenut raamattua kuin pari ensimmäistä sivua, enkä usko että luen enää koskaan enempää. Olen kyllä kuullut tarpeekseni sen kirjan saduista enkä ole todellakaan halukas tutustumaan niihin yhtään sen syvällisemmin! Luulen että jos siitä meuhkattaisiin vähemmän, saattaisin sen ehkä käydä läpi, mutta... Enpä tiedä. Luen juuri buddhalaista kirjaa elämästä ja kuolemasta, ihan mielenkiintoista jopa toisinaan. Se sopii paremmin minulle, kuin tuollainen "raamattu-asia", luulisin...

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Raamattu.
« Vastaus #18 : Heinäkuu 31, 2004, 21:25:13 »
Lainaus käyttäjältä: "spectre"
Luulen että jos siitä meuhkattaisiin vähemmän, saattaisin sen ehkä käydä läpi, mutta... Enpä tiedä.

Minulta meinasi jäädä samasta syystä Potterit lukematta. En kyllä ole katunut, että lopulta pitkästyksissäni lainasin inttikaverilta ensimmäisen opuksen ja lukaisin sen läpi. Eli se, mitä yritän sanoa, on: ei kannata antaa muiden "meuhkauksen" vaikuttaa siihen mitä lukee ja mitä ei. Raamattu on oikeasti ihan mielenkiintoinen ja hupaisa kirja.
Constantem decorat honor

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
Raamattu.
« Vastaus #19 : Heinäkuu 31, 2004, 23:22:39 »
Ehkä tarkoitin tuolla meuhkaamisella sellaista tuputtamista ja paasaamista... meneekö sekavammaksi aina vain? hmm. Pottereita ei ole kukaan minulle tullut tyrkyttämään enkä ole ainakaan vielä kuullut että niiden takia olisi kovin monia ihmisiä teurastettu. Suhtaudun siis negatiivisesti koko raamatun sanomaan vaikka pohjimmiltaan pottereissa ja raamatussa kait on sama idea, hyvän ja pahan välinen taistelu. Pottereissa vaan on enemmän sellaista suvaitsevuutta, mitä näkisin mielelläni ympärilläni enemmän. (Meneekö vähän off topic) *ääh* Olen siis ehkä "hieman" ennakkoluuloinen ja hutkin ennen kuin tutkin, mutta mielipiteeni raamatusta kuulemani ja lukemani perusteella on, että se on sovinistinen, alentava, suvaitsematon, epäreilu ja yksisilmäinen kuva tästä maailmasta jossa meidän tulisi kaikkien elää rauhassa tasavertaisina ja toisiamme kunnioittaen. Harmi vaan kun se ei toimi näin, ja välillä tuntuu että juuri raamattu ja sen kaltaiset sadut ovat saaneet sen aikaan. Ehkä sen takia en pidä raamatun lukemista tarpeellisena itselleni. Pitäisi varmaan osata ottaa se huumorin kannalta? Mahtaisiko onnistua :D

Mutta tämä vaan minun mielipiteeni  :| No hard fealings...?

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Raamattu.
« Vastaus #20 : Elokuu 01, 2004, 11:58:35 »
Raamattua lukiessa kannattaa pitää mielessä, milloin se on koottu ja minkälaisessa kulttuurissa. Ei kannata lähteä yksisilmäisesti oman ajan ja kulttuurin näkökulmasta. Tähänhän riparillakin pyritään sillä kuuluisalla kolmen S:n menetelmällä: 1. Sisältö=mitä tekstissä kirjaimellisesti sanotaan? 2. Sanoma=mikä tekstin sanoma oli oman aikansa ihmisille, ts. miten he sen todennäköisesti ymmärsivät? 3. Sovellutus=miten teksti on sovellettavissa nykypäivään ja meidän kulttuuriimme, miten se pitäisi nykyajan näkökulmasta ymmärtää?

Vaivaavathan monia muitakin kirjoja (mm. äskettäin lukemiani äärimmäisen hupaisia kirjoja Neiti Uhkamieli ja Neiti Uhkamieli morsiamena) oman aikansa ennakkoluulot ja tietämättömyydet, mutta ei niitä sen takia kannata jättää lukematta. Nykyinen kulttuurimme pohjautuu niille sitä edeltäneille kulttuureille, joissa moiset ennakkoluulot rehottivat, ja niihin tutustuminen auttaa usein ymmärtämään, miksi nyt ollaan tässä pisteessä, samoin kuin näkemään, miten naurettavia monet omat itsestäänselvyyksinä pitämämme oletukset ovat.

Ja mitä tulee siihen meuhkaamiseen Pottereista, niin ainakin inttiä käydessäni joka toinen lehti tuntui olevan pullollaan Potterien ylistystä ja keuhkoamista siitä, kuinka kaikkien fantasiasta pitävien ihmisten pitäisi ehdottomasti lukea Potterit ja kuinka ne ovat suunnilleen hienointa, mitä Tarun sormusten herrasta jälkeen on tapahtunut. Eli aivan älytöntä mediarummutusta.
Constantem decorat honor

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Raamattu.
« Vastaus #21 : Elokuu 01, 2004, 19:19:27 »
Joo, avatkaa Raamattu sattumanvaraisesti ja etsikää neuvoa vaikeissa tilanteissa. Sieltä voi kahdella avauksella saada vaikka sellaisen hienon neuvon kuin "Niin Juudas meni ja hirtti itsensä... Tee sinä samoin." ;)
Constantem decorat honor

Mopsikoira

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #22 : Syyskuu 04, 2005, 21:06:38 »
Yliyökki Orweli sanoi: "no onhan tuota kummallista mustakantista kirjaa tullut lueskeltua."

Onko raamattu aina ollut mustakantinen?  O_o

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Raamattu.
« Vastaus #23 : Syyskuu 04, 2005, 21:57:19 »
Lainaus käyttäjältä: "ankkalaps"
Ymmärtääkseni ei ole edes tarkoitusta lukea koko kirjaa juuri siinä järjestyksessä kun se on kirjoitettu vaan tilanteeseen sopivia lukuja.

No jaa. Lukuoppaassa kyllä sanotaan, että paras tapa kahlata Raamattu läpi olisi lukea aina yksi kirja (aka vaikkapa Genesis tai luukkaan evankeliumi) kerralla kokonaan, jotta hahmottaisi kokonaisuudet ja saisi hyvän yleiskuvan. Oman aikoinaan kummitädiltä joululahjaksi saamani Raamatun välissä oli toisaalta myös lista, jonka avulla saa kyseisen opuksen luettua läpi vuodessa. Siinäkin edetään kutakuinkin järjestyksessä muuten, mutta joka päivä luetaan pätkä sekä Vanhasta että Uudesta testamentista ja VT:n välillä hyvinkin pitkäpiimäisten kirjojen (esim. juuri ne sukutaulut) välillä lueskellaan kevennykseksi psalmeja.
Constantem decorat honor

Myar

• Ankeuttaja
Raamattu.
« Vastaus #24 : Tammikuu 07, 2006, 02:25:44 »
Olen lukenut raamatun muutaman kerran läpi... Ensimmäisen kerran ala-asteella koulujen välistä raamattuvisaa varten, ja myöhemmin vain huomatakseni kuinka ristiriitainen ja turha kirja se on.

Vanha ja Uusi Testamentti eroavat toisistan kuin yö ja päivä. Vanhassa Testamentissa Jumala on erittäin kostonhaluinen ja vihaa täynnä oleva persoona ja Uudessa Testamentissa sitten taas hän haluaa pelastaa kaikki kadotukselta ja on rauhan puolestapuhuja.

Ihan mielenkiinnon vuoksi joitain pätkiä sieltä voi lukeakin, mutta niiden todenperäisyyten en sitten ota kantaa. Hyvä kirja varmasti niille, jotka siihen haluavat muussakin mielessä perehtyä, kuin todistamaan tarinat vääriksi!