Kirjoittaja Aihe: Nomen Est Omen #30 - Cornelius Fudge  (Luettu 3997 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Nomen Est Omen #30 - Cornelius Fudge
« : Lokakuu 28, 2002, 23:04:57 »
NEO#30 - Cornelius Fudge

Fudge, Cornelius -> Cornelius Scipio Africanus (kuuluisa roomalainen), tuhosi Carthagon -> Pyhä Cornelius (paavi) -> Pyhä Lucius -> latinan "cornu" eli "sarvi" tai "torvi" -> enkeli käski etsimään Pietaria
Fudge -> to fudge -> olla epärehellinen, huijata, väistää -> fudge -> halveksunnan sana -> typeryys, tyhmät asiat -> toffee

Ah, Cornelius Fudge, tai Toffee kuten me hänet tunnemme. Eräät tahot tuomitsisivat minut jo nyt Fudgen puolustajaksi, koska olen maininnut hänen nimensä, mutta toisaalta, se riski on nyt otettava.

Nimi Cornelius johtaa juurensa muinaisesta Roomasta, jonka asukas Cornelius Scipio Africanus tuhosi Pohjois-Afrikassa sijainneen Carthagon kaupungin. Paremmin Cornelius kuitenkin historiassamme muistetaan paavi Pyhänä Corneliuksena, joka kuoli marttyyrikuoleman ja sai seuraajakseen Pyhän Luciuksen. Epäillään, että Lucius olisi manipuloinut jo kauemmin Corneliuksen toimintaa, mikä ei enää ole mitenkään yllätys, sillä ei olisi mahdotonta jos Lucius Malfoy todella tekisi Corneliuksen siirrot, nyt kun Corneliuksen ja Albuksen tiet ovat eronneet. Raamatussa enkeli käski Corneliuksen etsiä Pietaria tullakseen uskoon, ja tässä meidänkin tapauksessamme olisi jonkun ehkä ihan hyvä tulla kertomaan Corneliukselle oikea tie. Cornelius voi juontaa juurensa latinan sanasta cornu, joka saattaa tarkoittaa sarvea tai torvea. Sarvi tuo mieleeni sananlaskun "ottaa härkää sarvista", joka viittaa siihen, että Cornelius pitäisi vääntää oikeaan suuntaan. Torvi taas.. sitä ei ehkä edes tarvitse selittää, sillä onhan Cornelius taikaministerinä oletettavasti jonkin totuuden torvi, ei välttämättä absoluuttisen totuuden..

Fudge, Corneliuksen alkuperäinen sukunimi, tarkoittaa kyllä toffeeta, tuota makeaa möttiä joka jumittuu takuulla hampaisiisi kun et osaa varoa. Mutta Fudge on myös verbi englannin kielessä ja suomeksi se merkitsee muun muassa huijaamista, väistämistä ja epärehellistä toimintaa. Fudge on myös halveksunnan sana, ja samalla se merkitsee typeryyttä ja tyhmiä asioita. Fudge siis merkitsee paljon, mutta tarttukaamme ensimmäisenä väistämiseen, jota Cornelius tehokkaasti harrastaa kieltäytyessään uskomasta Voldemortin paluuta vallankahvaan. Huijaaminen ja epärehellinen toiminta eivät välttämättä tule suoranaisesti Corneliuksen itsensä taholta, vaan kuten jo aiemmin ehdotin Luciusta. Toisaalta, miksi Cornelius ei itse olisi epärehellinen? Halveksunnan sana taas mahdollisesti on yhdistettävissä siihen Hagridin kertomaan faktaan, että Dumbledorea oli pyydetty taikaministeriksi, mutta tämä kieltäytyi. Tosiasiassa siis Dumbledore haluttiin virkaan, johon Fudge sai vaikkei häntä siihen yhä edelleenkään haluta. Mahdollisesti hän siis halveksii Dumbledorea ja tämän päätelmiä sekä käskyjä juuri tästä syystä, että nyt hänellä on mahdollisuus erota Dumbledoren menetelmistä ja näyttää sarvensa. Kenties tämä on typerää, yhtä typerää kuin hänen nimensä.

Mihin Cornelius Fudge sitten päätyy? Eräät sanoisivat, että hautaan, toiset taas.. no. Minä luulen, että Cornelius joutuu pulaan. Suloisena ja mielenkiintoisena pienenä lisänä mainittakoon Apinoiden Planeetta -elokuvasta ja -novellista tuttu apina Cornelius.

http://www.uran.net/sci_fi/apes/timeline.html

Haltiamieli

• Ankeuttaja
Nomen Est Omen #30 - Cornelius Fudge
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2002, 19:37:42 »
Minun sanakirjani (WSOY:n Englanti-Suomi suursanakirja 2000) antaa 'fudgelle' ainakin yhden varsin osuvan merkityksen, jota tässä ei vielä mainittu: 'tuhertaa, tehdä kelvotonta työtä'. Myöskin 'olla epäluotettava, hämätä' mutta se nyt tulikin jo joltisenkin mainittua.