Kirjoittaja Aihe: Miksi Kalkarosta pidetään fanien keskuudessa niin vetävänä?  (Luettu 832 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa SeveruksenSalarakas

• Miss
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Erittäin suuressa osassa fanficcejä shipataan kalkkista, ja muutenkin fanien keskuudessa seveä pidetään tosi hottina tyyppinä. Mutta syvällisemmin, miksi?
- Kirjoissa Kalkaros kuvailtiin ulkonäöllisesti kolkoksi, synkeäksi ja jokseenkin jopa rumaksi, eikä elokuvissakaan Rickmania ole tällätty komeimpaan mahdolliseen kuosiin
- Hahmo on sekä kirjassa, että elokuvassa suurimman osan ajasta kylmä ja tyly, eikä välttämättä edes seksikkäällä tavalla. Ainoat "inhimillisemmät" kohtaukset ovat ne, joihin liittyy Lily, sekä Kalkaroksen kuolema.
- Lähes pakkomielteinen rakkaus ja kiintymys Lilyyn, jollaista ei kovin vetävänä luultavasti kukaan pitäisi oikeassa elämässä ainakaan

Näistä huolimatta oma mieltymykseni hahmoon(joka varmasti tulee esiin muunmuassa nimimerkistäni), johtuu luultavasti hahmon rosoisuudesta ja vaikeasti taivoteltavuudesta. Sekä siitä kova pinnan alla piilevästä herkkyydestä. Muita tulkintoja?

Poissa Remi

• Siis nii Mary Sue
  • Vuotislainen
  • Fly away to the stars... Shit.
    • "Taidetta"
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Miksi Kalkarosta pidetään fanien keskuudessa niin vetävänä?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2016, 22:10:48 »
On ihmisiä, joita viehättää hahmoissa ominaisuudet, jotka eivät välttämättä ole ihmisellä oikeasri niin ihanteellisia. Sekä Kalkaroksen lähes pakonomainen kiintymys Lilyyn että hänen käytöksensä Harryä kohtaan (joka sekin on kytköksissää edellä mainittuun kiintymykseen Lilyä kohtaan) ovat jossain määrin tällaisia piirteitä. Ja onhan Kalkaros myös aika moniulotteinen ja jopa traaginen hahmo. Hänen elämänsä (tai Kalkaroksen hahmona) voi tiivistää monella tapaa ja tästä tiivistelmästä riippuu, kuinka viehettävä (tai kenen silmissä viehättävä) hän on.
"Shed your shrouds. Slip your fingertips through the ground. Get those catacombs open I'm hoping you'll join us. Everybody come on out, yeah~ What a lovely, lovely night for a drink and a parade. We'll dance until the morning light, this town should be afraid. " -Skeletons on Parade, Ludo

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2016, 04:50:45 »
Jaa-a? Aktivoiko hahmo jonkun hoivavietin? "Rakastan-sinut-ehjäksi" -ajatuksen? Halun ymmärtää sinne yrmeyden taakse, löytää todellisen Severuksen ilkeän kuoren alta?

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2016, 15:49:14 »
Kalkaros ei ole itselleni ollut koskaan mikään rakkain hahmo, muttei puolestaan myöskään mikään sen suurempi inhokkikaan. Kuten tullut ilmi, osalle faneista Kalkaros on tosiaan yksi suurimmista hahmoista koko Potter-sarjassa - ja siihen on varmasti yhtä monta erilaista syytä kuin on Kalkaros-fanejakin.

Yksi mieleeni tullut seikka kyseisestä hahmosta on tuo aloitusviestissäkin esille nostettu kylmyys/synkkyys. Hän kantaa omaa persoonansa omalla tyylillään, ja hänen olemuksessaan on omanlaista arvokkuutta.

Toinen seikka, joka vetoaa ainakin osaan Kalkaros-faneihin, on mielestäni se, että Kalkaros toimii loppujen lopuksi oikein: vaikka esille tuodaan paljon Kalkaroksen epäoikeudenmukaista käyttäytymistä, on suurempana toimintamallina kaiken takana toimia rakkauden takia oikein.

Kolmanneksi mieleen tuli tuosta Nefglinielin viestistä ja sen "inhimillistämisestä", että voisiko joku jotenkin samaistua Kalkarokseen ja sitä kautta olla hänen kannallaan?

Niin tai näin, Kalkaroksen ihailuun on varmasti monenlaisia syitä.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2016, 20:08:38 »
Minullekaan kyse ei ole ehdottomasta suosikista tai inhokista. Jollakin tapaa Kalkaros on kuitenkin sympaattinen.

Kuten Nefgliniel sanoi aiemmin, kyse saattaa olla hoivavietistäkin. Miettikää nyt. Poika, jolla on ongelmia kotona ja joutuu koulussakin heti epäsuosioon. Hän on erilainen ja viihtyy yksin, elämän kaltoin kohtelemana katkeroituu ja ajautuu pimeyden voimien pariin. Surullista? Kun vielä lisätään toivoton rakkaustarina ja lähes mieletön, riipaiseva omistautuminen tälle rakkaalle niin that´s it. Voi herättää hyökyvää myötätuntoa ja halaustarpeen.

Edellinen ei tietenkään päde kaikkiin, mutta osaan kuitenkin. Toinen, myöskin jo mainittu seikka on synkkä ja ehdoton arvovalta. Luokka hiljenee heti kun hän vain astuu sisään (mikä muuten kysyy jotain) ja kaikki tottelevat mukisematta. Siinä on tiettyä tyyliä joka puree.

Lisäksi Kalkaroksella on korkea moraali, ja älykkyyttäkin löytyy. Lisäksi kysyy taitoa suojautua Pimeyden Lordin lukitilikselta niinkin kauan.

Lisäksi... Kylmässä asenteessa on eräänlaista kiehtovaa karismaa, vai mitä?
Ajattelen, siis olen.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2016, 21:14:36 »
Aika monia hyviä syitä tässä jo lueteltiinkin, en tiedä osaanko itse lisätä mitään sen olennaisempaa. Mutta kuitenkin, Kalkaros kuuluu omaan "kaikkien aikojen lempihahmot"-listaani, ellei sitten jopa ole nro. 1 lempihahmoni. Olen aina tykännyt pahiksista tai vähintäänkin antisankareista, hahmoista, jotka ovat kaukana täydellisestä kiiltokuvahenkilöstä. Toisaalta myöskään täydellisen pahat hahmot (esim. Voldemort) eivät ole kovin kiinnostavia. Minua kiehtovat enemmän ristiriitaiset, monimutkaiset ja "harmaalla" alueella liikkuvat hahmot, jollainen Kalkaroskin totisesti on. Hahmoon samaistuminen on yksi hyvä pointti, minussa itsessäni on mielestäni monia Kalkaroksen luonteenpiirteitä, en aina koe kuuluvani joukkoon, jne.

En koe Kalkaroksen olevan mitenkään erityisen "hot" hahmo, mutta minua viehättävät henkilöt, jotka herättävät kunnioitusta. Tuosta hoivavietistä en osaa sanoa juuta enkä jaata, en ole yhtään hoivaviettinen henkilö, mutta tietysti Kalkaroksen hahmo herättää minussa voimakkaat sympatiat, varsinkin sitten, kun asioita hänen menneisyydestään paljastuu. Jos pitää luetella muita hahmon yksittäisiä, miellyttäviä luonteenpiirteitä, niitä ovat esim. älykkyys, sarkastisuus (hei camoon, kenen mielestä Kalkaroksen sutkaukset ei ole hauskoja?), itsehillintä, neuvokkuus/taitavuus, ja tietysti kaiken kruunaavat lopussa paljastuvat rohkeus ja ehdoton uskollisuus. Mustiin pukeutuminen ja synkeä ulkonäkö eivät ole haitaksi. : DD

Mutta ennen kaikkea kyse on kokonaisuudesta. Hahmo ja hahmon tarina on yksinkertaisesti todella hyvin mietitty, ja hyvin kirjoitettu. Rowling on nero!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2016, 21:20:43 kirjoittanut Fimca Worthleberr »
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2016, 11:28:29 »
Potter kiinnostukseni alkoi Viisasten kivi elokuvasta ja kiinnostuksen elokuvaan minun herätti ensimmäiseksi Kalkaroksen liemituntikohtaus. Minulle se oli alkusi juurikin ihastus Alan Rirckmanin versioon Kalkaroksesta. hän oli elokuvan mystisin ja sitä kautta mielenkiintoisin ja ristiriitaisin hahmo. Kirjoja lukiessa sain oman kuvani Kalkaroksesta ja viehätyin eniten juuri hänen ristiriitaisuudesta. Yksinkertaisesti se syy on, miksi Kalkaros on niin mahtava hahmo.

Liikutuin kyllä Kalkaroksen rakkaudesta Lilyyn, vaikka kuinka liseiseltä se kuulostikin. Tiesin aina Kalkaroksen olevan hvyin, vaikka nautin hänen pahiksen roolistaan. Kaikista eniten olin kiinnostunut Kalkaroksesta Puoliverisen Prinssin lukiessani ja hänen murhattua Dumbledoren. Se ristiriita mitä sen lukiessa tuli ja Kalkaroksen hahmoa pohtiessa, oli äärimmäisen mielenkiintoista.

Minua kiehtovat enemmän ristiriitaiset, monimutkaiset ja "harmaalla" alueella liikkuvat hahmot, jollainen Kalkaroskin totisesti on.
Olen tässä samaa mieltä.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2016, 15:28:23 »
Haluan vielä lisätä tuon mystisyyden auran, mistä on puhuttukin jo. Hahmon salaperäisyys yleensä lisää mielenkiintoani 100%, ja pätee kyllä oikeisiinkin ihmisiin. Kalkaroshan ei paljasta missään vaiheessa todellista sisintään (paitsi Dumbledorelle), ja harvoin muutenkaan ilmentää ajatuksiaan tai tunteitaan. Siinä sitä sitten pähkäilee, mikä Kalkarosta motivoi, mikä on hänen todellinen päämääränsä, jne. Älyttömän mielenkiintoista!

Itse en tosiaankaan Dumbledoren tappokohtauksen jälkeen ollut varma, kenen puolella Kalkaros oikeasti on, vaikka tietysti toivoin, että hän olisi hyvis, tai että hänestä paljastuisi jotain mullistavaa. Vaikka rakkaus Lilyyn saattaa ensi ajatuksena kuulostaa kliseiseltä, oli tarina niin hyvin kirjoitettu, ettei todellakaan tuntunut siltä. Kalkaros oli ja pysyi lempihahmonani kaikissa käänteissä, ja vaikea edes kuvitella tilannetta, missä olisin lakannut pitämästä hahmosta.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.