Kirjoittaja Aihe: Miten 'valitset' lempinäyttelijäsi? Voiko sellaista olla?  (Luettu 18779 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Miten 'valitset' lempinäyttelijäsi? Voiko sellaista olla?
« Vastaus #75 : Lokakuu 21, 2007, 12:16:15 »
Minulla ei ole varsinaisia lempinäyttelijöitä, mutta kyllä minä joistakin pidän enemmän kuin toisista. Minusta on luonnollisesti tärkeää, että tyyppi on hyvä näyttelijä. Kenties suurin osoitus taas siitä, että joku todella on hyvä näyttelijä, on se, että hän kykenee esittämään mitä tahansa roolia uskottavasti, toisin sanoen on muuntautumiskykyinen. Tämän lisäksi näyttelijällä pitäisi olla karismaa. Jotkut näyttelijät ovat kyllä eteviä, mutta siltikään heillä ei ole sitä "jotakin". He eivät sytytä, he eivät saa temmatuksi katsojaa mukaansa. Tärkeää on myös, että näyttelijä osaa valita oikein leffat joissa näyttelee, koska roskaleffoissa esiintyneitä kohtaan ei ainakaan minulta juuri sypatioita heru. Vähän vaikuttaa myös se, millainen tyyppi on siviliissä. En minä ainakaan kunnioita kusipäitä. Sellainen tyyppi alkaa ärsyttää valkokankaallakin, näytteli sitten kuinka hyvin tahansa. Rebel-asenne taas herättää kunnioitusta, se, ettei anna Hollywoodin ahtaiden sääntöjen rajoittaa omaa uraansa ja luovuuttaan.

Loppujen lopuksi intuitio ohjaa paljon näyttelijäpreferenssejä; joistakin vain tykkää välittömästi, joitakin taas ei voi sietää ilman sen suurempaa syytä, vaikka he olisivatkin ihan hyviä näyttelijöitä. Ja kai se täytyy myöntää, että hyvä ulkonäkö on etu. Tosin vaikka hyvännäköisiä katsoo mielellään, se ei kyllä vaikuta näyttelijän arvostamiseen, sillä hyvä näyttelijä on hyvä näyttelijä, vaikka ulkoisia avuja ei juuri olisikaan.

-Non unde possim sed unde volo-

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Tassujengi
« Vastaus #76 : Marraskuu 25, 2007, 22:52:42 »
Minusta näyttelijä ei saa olla sellainen, joka käyttäytyy niin kuin Britney Spears tai Lindsay Lohan. Pitää olla järkevä, sopeutua hyvin erilaisiin rooleihin... ja onhan hyvä ulkonäkökin kiva, mutta se ei ole pääasia.

Itse pidän Jack Blackista; sympaattinen, suloinen ja hauska hemmo. Myös Rupert Grint on ihana, niin hiljainen ja rauhallinen (ja suloinen!) ja Evanna Lynch on myös hyvä. Uskomaton näyttelijä ja luonnossa (siis ei-julkisuudessa) hauska. Hänen nimensä voisi olla Luna Lynch.
Aivojen tilalla ilmapalloja.

sinny

• Ankeuttaja
« Vastaus #77 : Marraskuu 26, 2007, 11:21:06 »
Valitsen mielestäni parhaan näyttelijän siten, miten tämä esittää osansa. Ja mikä saa minut aina hyvälle tuulelle. Ei kukaan voi näytellä sillä, minkälainen on ulkomuodoltaa, vaan miten pystyy muuttamaan omaa olemustaan. Sanotaan nyt esimerkkinä, jos Hilary Duff (??) päästettäisiin näyttelemään Resident Eviliin, ja tämä Duff olisi tämän nykyisen Milla Jovovichin tasoisesti mukana leikissä, Duff olisi mahtava näyttelijä. ELi miten hyvin näyttelijä pääsee sisään rooliinsa. Ilmeet, puhuminen, liikkuminen, ajattelutapa... Kaikki nämä.
 Matthew Perry, ikuinen koomikko oli rooli mikä tahansa. Tutustuin tähän miekkoseen Frendit- (minkä muunkaan) sarjan kautta kun oli seitsemän vuotias. Kymmenen vuotta olen aina kaverikirja-kyselyissä antanut kysymykseen "lempinäyttelijä?" selvän vastauksen: Matthew Perry.

Salatut Elämät, Suomen Kauniit ja Rohkeat vailla hyviä näyttelijöitä. Mistä ne löytääkin ne ihmiset sarjaan? (Kunnioitus Sepolle!!)

teisha

• Ankeuttaja
« Vastaus #78 : Marraskuu 27, 2007, 20:00:11 »
 Sinnylle: Kuka Frendeistä on Matthew Perry?  Tijäkkö mun eno ois päässy salattuihin elämiin vaik sil ei oo mitään näyttelijä taustaa!

Ja jatkuu...
Näyttelijöitä on niin paljon että lemppari-ehdokkaiksi pääsee vain harvat ja mieleen jäävät. Kuitenkin tällä hetkellä lemmparini on James McAvoy. Ah, sen tyyli<3 vaikuttaa ihan huipulta tyypiltä tulee siitä mielee yks mun "tuttu" joka on saman ikänen :)  Ja sen ulkonäkökään ei ole paha... hyvä tyyppi kaikenkaikkiaan.

Mutta niin ihana vakio lempparini on Elijah Wood. Sen ääni on ihana. Mua naurattaa AINA kun mä kuulen sen. Ja ootteko te nähny sen näyttelijä suorituksen Oliver Twistissä?   That's so awsome!! Se teki muhun tosi ison vaikutuksen!  Se toi just sen tarvittavan valon siihen leffan! <33   Mä haluun nähä sen uudestaan. Kannattaa tsekata jos voitte!

Ja Keanu Reeves. En tosiaan tajua mikä siinä näytteliässä on niin ihanaa!  Se on kaikkea muuta kun hyvän näkönen ja näyttelijä suorituksetkaan ei oo parhaasta päästä.

//no voi sori... ei voi mtn. en tosin tajuu mikä tässä on niin outoa murretta.  se Matthew muuten on aika hyvä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2007, 18:52:31 kirjoittanut teisha »

sinny

• Ankeuttaja
« Vastaus #79 : Marraskuu 28, 2007, 10:07:55 »
Sinnylle: Kuka Frendeistä on Matthew Perry?  Tijäkkö mun eno ois päässy salattuihin elämiin vaik sil ei oo mitään näyttelijä taustaa!

Ja jatkuu...
Näyttelijöitä on niin paljon että lemppari-ehdokkaiksi pääsee vain harvat ja mieleen jäävät. Kuitenkin tällä hetkellä lemmparini on James McAvoy. Ah, sen tyyli<3 vaikuttaa ihan huipulta tyypiltä tulee siitä mielee yks mun "tuttu" joka on saman ikänen :)  Ja sen ulkonäkökään ei ole paha... hyvä tyyppi kaikenkaikkiaan.

Mutta niin ihana vakio lempparini on Elijah Wood. Sen ääni on ihana. Mua naurattaa AINA kun mä kuulen sen. Ja ootteko te nähny sen näyttelijä suorituksen Oliver Twistissä?   That's so awsome!! Se teki muhun tosi ison vaikutuksen!  Se toi just sen tarvittavan valon siihen leffan! <33   Mä haluun nähä sen uudestaan. Kannattaa tsekata jos voitte!

Matthew näyttelee Chandler Bingin roolia, jos et ole tiennyt sitä. (?)
 Eikö täällä tule kirjoittaa kirjakieltä eikä jotain omaa murrettaan? Piti nimittäin moneen kertaan lukea viestisi, Teisha!

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #80 : Marraskuu 29, 2007, 12:40:23 »
Minä en osaa/pysty kovin helposti valitsemaan lempinäyttelijää. Monet valitsevat lempinäyttelijän sen perusteella, kuka näyttää hyvältä tai kenellä on paras ääni. Mielestäni ne eivät kuitenkaan ole riittäviä syitä sanoa jotain lempinäyttelijäksi.
Itse arvostan näyttelijässä eniten muuntautumiskykyä ja sitä, kuinka hyvin pystyy suorittamaan jonkun roolin. Minulla ei ole ketään lempi näyttelijää, mutta esimerkiksi Johnny Deppiä pidän erityisen hyvänä. Hän on niin muuntautumiskykyinen ja pystyy tekemään monia erilaisia rooleja. Tai että kuka uskoisi, että Willy Wonka, Saksikäsi Edward ja Jack Sparrow ovat saman henkilön roolisuorituksia. Depp onnistuu näyttämään niissä niin erilaiselta.

On olemassa myös pari muuta näyttelijää, ketä arvostan ja ketä pidän hyvänä, mutta Depp oli mielestäni paras esimerkki.

Niin ja en minä missään tapauksessa väheksy ulkonäköä. Toki se on myös tärkeä. Mielestäni "näyttelijä-taito" on kuitenkin paljon tärleämpi Hyvä ulkonäkö ei takaa sitä, että on hyvä näyttelijä.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #81 : Joulukuu 09, 2007, 18:22:49 »
Tosiaan, tätä aihetta olen niin monesti itsekin pohtinut. Lempinäyttelijä voi muodostua ulkonäön, näyttelytaitojen, karisman tai jonkun muun ulkonäöllisen tai psyykkisen syyn johdosta. Kukin ihminen mieltyy eri ihmisissä eri asioihin, totta kai. Me kaikki, jotka olemme katsoneet televisiota ja elokuvia edes vähän, voimme erottaa surkean näyttelijän hyvästä näyttelijästä. Hyvänä esimerkkinä voisin ilmaista roolihahmot: Salkkareiden Niko Vainio (Juha Karhu) ja Frendien Rachel Green. (Jennifer Aniston.) Voiko meistä kukaan sanoa Juha Karhua hyväksi näyttelijäksi? Ymmärrän toki, että Anistonilla on erilaiset lähtökohdat USA:ssa, kokemuksien tuoma aarrearkku, ikää ja muuta mukavaa, kun taas Juha on vielä nuori ja kokematon pojankloppi. Silti, on niin paljon lahjakkaita nuoria ja lapsia näyttelijöitä. Kuka ei väittäisi, ettei Lindsay Lohan näytellyt osansa hyvin elokuvassa Ansa Vanhemmille?

Hyvän näyttelijän huomaa ehkäpä juuri siitä, että hän eläytyy rooliinsa. Hän on se roolihahmo, ei esitä sitä, vaan on se itse. Hänestä ei näy jäykkyys, epävarmuus, pakolla suuhun tungetut valmiiksi opetellut vuorosanat, vaan hän on vain yksinkertaisesti niin luonnollinen, että kyyneleet tulevat hänestä, eivät ennen kuvaushetkeä silmiin liimatusta sipulista. Melkeinpä voisin sanoa, että kun itsekin olen harrastanut kaksi vuotta harrasteteatteria (nyt taukoa kiireiden vuoksi), näyttelijäksi joko synnytään tai ei sitten ollenkaan. Ihminen, joka ei osaa sulautua toiseen ihmiseen ja rooliin, ei koskaan voi näytellä sulavasti ja näyttävästi. Ohjaajamme teatterikoulussa siteraasikin aina lausetta: "Mikäli voit itkeä kyyneleen tuntemattoman takia, kävellä kalsarit jalassa kauppaan ja rakastaa esitellä itseäsi, voit olla näyttelijä."

No, jottei ihan offiksi menisi, palataan taas elokuva-ja tv-sarjateollisuuden pariin. Hyviksi näyttelijöiksi voisin mieltää vaikkapa juuri Jennifer Anistonin, Sandra Bullockin, Johnny Deppin, Kevin Costnerin ja totta kai - Jim Carreyn. Heitä on niin paljon lisääkin, mutta tuossa kaikille tutut ja turvalliset amerikkalaistähdet. Itse seuraan niin vähän suomalaista tuotantoa, että minun on vaikea mieltää sieltä ketään suosikikseni, mutta esimerkiksi Outi Mäenpää ja totta kai, ihanan legendaarinen ja "komea" Risto Salmi, vetävät tuttua ja hyvää kortta Suomen telkuissa. :) Suomestakin löytyy alan huippuja, mutta valitettavasti rajatapauksiakin on, ihan kuten joka maassa. Pertti Koivula, Jarmo Mäkinen, Peter Fanzén ja Juha Veijonen myös ovat luontevia ollessaan kameran edessä, ja jotenkin he iskevät tuolla junttimaisella suomimies-olemuksellaan.

Ei se ihan yksinkertaista ole olla hyvä näyttelijä.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #82 : Helmikuu 02, 2008, 16:50:34 »
Katson osittain ulkonäköä, mutta jos kyseinen henkilö ei osaa näytellä, ei hänestä lemppariani tule. Mielestäni rooliin täytyy osata eläytyä ja se ei saa vaikuttaa teennäiseltä. Tuollaisiin hieman ulkonäön perusteella valittuihin kuuluu esim. Pottereiden Tom Felton, mutta mielestäni hän osaa myös näytellä hyvin, todellakin paljon paremmin kuin Daniel Radcliffe... Mielestäni hyviin näyttelijöihin kuuluu Tomin lisäksi esim. Johnny Depp ja Audrey Hepburn. Frendeissäkin on niitä jotka osaa aika hyviä roolisuorituksia. ;)
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Tito

• Ankeuttaja
« Vastaus #83 : Maaliskuu 19, 2008, 11:57:35 »
Miten valitsen lempinäyttelijäni? Hmm, suurimmaksi osaksi taidan valita lempinäyttelijäni sillä perusteella, kuinka hän suoriutuu roolistaan elokuvassa. Luulisin, että huomaan hyvin, kuka vetää teennäistä osaa ja kuka taas tuntuu olevan luonteva roolissaan. Millä perusteella Ralph Fiennesistä (kirjoitinkohan oikein?) tuli lempinäyttelijäni? En ole kyllä nähnyt loppuun saakka kaikkia leffoja, joissa Ralph näyttelee, mutta Harry Pottereissa Voldemortin roolissa hän on paras. En osaisi kuvitellakaan siihen rooliin enää ketään muuta. Ralphissa on karismaa, kykyä eläytyä rooliin ja sisäistää se niin, ettei näytteleminen ole teennäistä. Lisäksi hän on hurjan komea ikäisekseen mieheksi, joka tietysti on suuri pointsi, vaikkakaan en voi sanoa että olisin hänen fanikseen ryhtynyt pelkän ulkonäön vuoksi. Ja minusta Ralph on loistava pahisrooleissa, kerrassaan jumalaisen makea!

Toinen suosikkini, joskaan ei niin lemppari kuin aikaisemmin mainittu, on Johnny Depp. Miekkonen on mielestäni varsin karismaattinen myöskin, joskin jää ulkonäöllisesti Fiennesin varjoon. Pirates of the Caribbeanissa Johnny tekee melko upen esiintymisen Jack Sparrowina.

Minun teki myös suuren vaikutuksen Evanna Lynch FK:ssa. Olisiko enää täydellisempää ihmistä rooliin voitu saada. Tuntui kuin hän olisi ollut oma itsensä näyttellessään Lunaa (joskaan en osaa sanoa millainen hän on oikeasti!).

Myös Rupert Grint on kerrassaan hurmaava näyttelijä, vaikka ei millään ylläkään suosikkilistalleni kärkipäähän. Hän osaa olla Ronin roolissa ihanan veikeä, ne ilmeetkin ovat kerrassaan suloisia. Eikä hän mielestäni ammu ylitse ollenkaan roolissaan.

Kaikenkaikkiaan makuuni iskevät vanhemmat miesnäyttelijät, joilla on karismaa. Tiedän useimpien kummastelevan makuani näyttelijöiden suhteen, kun heidän mielestään Ralph Fiennes on etovan vanha ukko ja minusta taas koko maailman upein mies.

Shiayla

• Ankeuttaja
« Vastaus #84 : Maaliskuu 19, 2008, 20:50:33 »
No vähän vaikee sanoa. Sellaset näyttelijät jotka osaa eläytyä rooliinsa, jotka ei oo teennäisiä, on hyviä. Ja tietysti ulkonäkö vaikuttaa jonkin verran...
Tässä muutamia:
Jesse Spencer, Orlando Bloom, Viggo Mortensen, Liv Tyler, Cate Blanchett, Johnny Depp... Ja muutamia muita.

Vetehinen

• Ankeuttaja
« Vastaus #85 : Huhtikuu 05, 2008, 14:58:37 »
Jos näyttelijä viehättää minua jotenkin niin todennäköisesti hänestä tulee lempinäyttelijäni tai ainakin suosikki jonka takia ehkä voidaan valita elokuva. Hyvä ulkonäkö ei ole haitaksi mutta pelkästään sillä ei pääse lempinäyttelijäkseni vaan pitää olla karismaa ja miellyttävä ääni (<- :D ). Hänen pitää olla luonteva roolissaan eikä mikään tönkkö puupökkelö joka on opetettu puhumaan äskettäin. Lempinäyttelijöitäni mainitakseni Christopher Lee (palvon häntä ja hänen ääntään!), Alan Rickman (karisma ja ääni...), Sean Bean ja Emma Thompson.

tutkis

• Ankeuttaja
« Vastaus #86 : Huhtikuu 05, 2008, 16:19:28 »
Minun on melko vaikea erotella niitä asioita, jotka tekevät hyvän näyttelijän. Se kokonaisuus kaiketi. Pitää olla se jokin. Taitoa tottakai, miten henkilö pystyy uppoutumaan niihin rooleihinsa. Arvostan myös monipuolisia näyttelijöitä, jotka eivät jumiudu vain yhden tyyppisiin rooleihin. Karisma. Sana hurmaava kuvannee melko monia suosikkejani. Lempinäyttelijälläni tulee myös olla miellyttävä puheääni, eikä brittiaksenttikaan ole pahitteeksi. Minusta on jostain syystä kovin tärkeää, että näyttelijää on miellyttävä kuunnella. Kokemusta löytyy minun lemppareiltani melko paljon, vaikka kaiketi myös nuoremmat näyttelijät voivat olla hyviä työssään. Ei se ulkonäkö kuulu minun kriteereihini juurikaan, vaikka on toki melko luonnollista, että johonkin ihmiseen kiinnittää ensin huomiota miellyttävän ulkonäkönsä takia. Kuitenkin minun lempinäyttelijäni tarvitsee paljon muutakin kuin sen ulkonäkönsä, enkä kyllä minun suurimpia lemppareitani mitenkään erityisen kuolattaviksi luokittelisi.

Dustin Hoffman on ihan ehdoton ykkössuosikkini. Todella ihastuttava, karismaattinen, monipuolinen ja kokenut näyttelijä. Aivan loistavia ja erilaisia roolisuorituksia elämänsä aikana tehnyt. Ensin saatan jonkun elokuvan aikana itkeä silmät päästäni ja seuraava onkin sitten todella hauska. Pakko tässä vaiheessa mainita Rain Man, jossa hän esittää autistista Raymondia. Plussana erittäin ihastuttava puheääni. Nuo edellä olevat perustelut käyvät melkeinpä sellaisenaan myös Alan Rickmaniin ja Dame Judi Denchiin. Heidän etunaan myös brittiaksentit, varsinkin Judin aksentti yhdistettynä siihen todella ihastuttavaan puheääneen salpaa hengen melkeinpä jokaisella kerralla. Ja teistä melko suuri osa varmasti ymmärtää, mikä siinä Alanin äänessä kiehtoo. Upeita näyttelijöitä jokainen noista.

Toki minulla on muitakin suosikkeja, mutta nuo kolme yllä mainittua ovat tällä hetkellä melko ylivoimaisia näihin muihin nähden, joten jätetään ne nyt mainitsematta.

edit: typo.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2008, 14:47:20 kirjoittanut Des Grieux »

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #87 : Huhtikuu 12, 2008, 19:16:29 »
Ei lempinäyttelijäänsä voi ainakaan minun mielestä tietoisesti valita - jotkut vain yksinkertaisesti miellyttävät enemmän kuin toiset. Itse "valitsen" lempinäyttelijäni intuition perusteella, joidenkin näyttelemisestä ja olemuksesta yleensäkin pitää eniten. Pienempänä fanitin näyttelijöitä (siinä missä muusikkojakin) enimmäkseen ulkonäön enkä näyttelijäntaitojen perusteella, mutta enää en kyllä usko tekeväni niin, sillä suurin osa lempinäyttelijöistäni ei ole edes kovin nuoria eikä välttämättä mitään kovin kauniita/komeita. Nykyään arvostan hyviä näyttelijöitä - sellaisia, jotka voivat näytellä loistavasti erilaisia rooleja ja saavat roolihahmonsa tuntumaan oikeilta ihmisiltä.
Täydellinen näyttelijä on siis taitava ja sellainen, jonka olemuksessa (ei siis pelkästään ulkonäössä) on jotain, mikä erityisesti vetoaa minuun. Ei kaunis/komea ulkonäkökään tietenkään pahitteeksi ole, mutta se ei vielä tee kenestäkään hyvää näyttelijää.

Tällä hetkellä lempinäyttelijöihini kuuluvat mm. Alan Rickman, Colin Firth, Audrey Tautou, Kate Winslet, Natalie Portman, Richard Armitage, Ewan McGregor, Marilyn Monroe, Audrey Hepburn ja Cate Blanchett.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Aliisa Ihmemaassa

• Ankeuttaja
« Vastaus #88 : Huhtikuu 21, 2008, 11:10:07 »
Samahan se on kuin lempibändin "valinnassa", eli joku vaan kolahtaa ja joku ei, mutta hyvät näyttelijät (esim. Robert DeNiro [katsokaa Taksikuski!]) kyllä voi erottaa huonoista (esim. Paris Hilton, hehehe) riippumatta makukysymyksistä :)

Omia suosikkeja tällä hetkellä on Zach Braff ja John McGinley Tuho-osastosta, David Duchovny ja Gillian Anderson X-Filesista, Milla Jovovich (joka osaa näytellä vaan sekopäätä (on oikeastikin sellainen), mutta tekee sen hyvin ja on ulkonäöltään mun esikuva :P), Johnny Depp, Edward Norton, Naomi Watts, Robert DeNiro (tosin uudet leffat on ihan kauheita, miksei se ota vastaan hyviä rooleja niinku nuorena???), Jodie Foster...on niitä muitaki, mut en nyt muista enempää :P

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #89 : Lokakuu 21, 2008, 21:53:08 »
Itselläni ei oikein koskaan ole ollut sellaista ihan "lempilempinäyttelijää", totta kai kun olin nuori ihkutin lähes kaikkia näyttelijöitä jotka eteeni sattuivat. Daniel Radcliffe oli kova sana kun Potterit ilmestyivät, leikattiin kuvia ja ihqutettiin koulussa.Sitten tuli Elijah Wood " Kun se on niin söpö", hänestäkin leikattiin kuvia jne. Noina aikoina taisi olla pääpointti siinä näyttelijän söpöydessä. Orlando Bloomkin kuului yhdessä vaiheessa lemppareihini ja hänkin ihan pelkästään sen vuoksi että oli niin hyvännkäöinen. Sitten kun tuli ikää lisää, niin tajusin etteivät kaikki nuoruuteni ihqutuksen kohteet olleet näyttelijätaidoiltaan välttämättä niitä ihan parhaita ja rupesin muutenkin katselemaan näyttelijöitä vähän eri kantilta.

Olen löytänyt lempinäyttelijäni vasta tässä viimeisen vuoden aikana. Pitkälti rakastuin tähän ihmiseen hänen esittämänsä hahmoni vuoksi, mutta sen lisäksi hän on hyvin kaunis nainen, miellyttävä persoona ja loistava näyttelijä. Sinäänsä sääli että hän näyttelee tv-sarjassa joten kovinkaan monta eri roolia en ole häneltä saanut tai varmaan tulekkaan saamaan, sillä hän pitää roolistaan ja aikoo näytellä sarjassa vielä pitkään. Kyseessä on siis Alison Sweeney, josta voi käydä lukemassa lisä tietoa vaikkapa englanniksi täältä. Ihastuin tosiaan Alisonin esittämään Samantha Brady hahmoon Päivien Viemää - ohjelmassa. Sami on hahmona todella monipuolinen ja muistuttaa valitettavasti paljon minua hyvässä ja pahassa. Alison on loistavasti näytellyt Samia jo olisiko ollut 18 vuotta ja hän on hyvin lahjakas. Seurailen paljon Alison elämään littyviä lehtijuttuja, kuuntelen haastatteluja jne. Hän on todella miellyttävä ihminen ja monien asioiden summan vuoksi lempinäyttelijäni.

Päivien Viemää ohjelmassa on myös toinen näyttelijä josta pidän James Scott. Hän muodostaa Alisonin näyttelemän hahmon kanssa lempiparini sarjassa, mikä luonnollisesti edesauttaa asiaa. James Scott on kyllä lisäksi syötävän hyvännäköinen ja hän puhuu ihastuttavalla brittiaksentilla, mutta pääpaino on hänen näyttelijälahjoillaan.

Elokuvien maailmassa muutamia näyttelijöitä joiden suorituksista pidän: Johnny Depp mm. En osaa samalla tavalla hehkuttaa häntä kuin osa ihmisistä, mutta hän on loistava näyttelijä, yksi parhaista ehdottomasti. On ihan uskomatonta miten moneen hahmoon hän pystyy muuntautumaan. Yleensä käyn hänen elokuviaan katsomassa, sillä hän on kohtalaisen hyvä pelastamaan huonotkin elokuvat.  Naomi Watts, Scarlett Johansson, Sir Ian McKellen ovat kaikki hyviä näyttelijöitä ja melkein aina jos heidän nimensä elokuvissa bongaan, niin katsomaan menen.

Voisin siis noin yleisesti sanoa että se miten valitsen lempinäyttelijäni on monien asioiden summa. Näyttelijän esittämä hahmo sai minut tutustumaan Alisoniin ja kiinnittämään huomiota hänen näyttelemiseensä , sen myötä aloin tutustua Alisonin elämään syvemmin, löysin hänestä paljon uusia puolia ja  niin hänestä tuli lempinäyttelijäni. Todella hyviä näyttelijöitä on maailmapullollaan, mutta lempinäyttelijä tittelin saamiseen tarvitaan muutakin kuin taito näytellä. Se on tosiaan monien asioiden summa ja joskus lempinäyttelijä voi löytyä ihan sattumaltakin:)
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa apupyörä

• Vuotislainen
« Vastaus #90 : Lokakuu 21, 2008, 22:34:51 »
Pidän monista näyttelijöistä, yleensä vähän tuntemattomammista koska minua häiritsee jos tunnistan näyttelijän hahmon takaa liian helposti, silloin en enää pysty ajattelmaan roolihahmoa vaan näyttelijä on pelkästään oma itsensä.

Yksi suosikeistanni on ehdottomasti Meryl Streep. Hän on loistava näyttelijä, todella muuntautumiskykyinen. Olen nähnyt hänet muutamissa elokuvissa ja aina en edes tunnista häntä ennen kuin katson lopputeksteistä/netistä tms ketä hän esitti.
Toinen suosikkini on Helena Bonham-Carter. Hän on aivan täydellinen Bellatrix 5. Potter-leffassa, lisäksi olen nähny hänet Sweeney Toddissa sekä ääninäyttelijänä Corpse Bridessa. Potter-näyttelijöistä pidän myös Alan Rickmanista. Vaikka hänet tunnistaakin äänen perusteella melko helposti, hän osaa muuttua hahmon mukaan niin, että ajattelee hahmoa ei näyttelijää. Tietysti on monia muitakin hyviä näyttelijöitä mutta nämä kolme ehkä suurimmat suosikkini.

Durden

• Ankeuttaja
« Vastaus #91 : Lokakuu 24, 2008, 20:17:36 »
En todellakaan valitse lempinäyttelijääni ulkonäön perusteella. 8-vuotiaasta ylösspäin lempinäyttelijäni on ollut Bruce Willis, johtui siitä, että Die Hardin roolisuritus teki minuun niin suuren vaikutuksen. Bruce leffoja katson paljon vieläkin, mutta lempinäyttelijä vaihtui yläasteella. Edward Norton! Ensimmäinen Nortonin leffa oli American History X. Seuraava olikin nykyinen lempileffani, jonka päätin katsoa, koska huomasin Nortonin näyttelevän siinä. Edillä on muutenkin melkein kaikki roolit hyvin haastavia. Samassa leffassa voi olla hyvin erinlaista, esim Primal Fear ja Fight Club, jos olette nähneet - varmasti ymmärrätte, mitä tarkoitan. Vaikka Hulkia en mennyt katsomaan, perustelin sen katsomatta jättämisen, sillä ettei kys. leffa kiinnosta, mikä oli varmasti virhe. Edin rooli olisi varmasti ollut mielenkiintoinen. Tuossa yläasteella, kun mietin, miksi Bruce Willis oikeastaan on lempinäyttelijäni. Katsoin hänen leffojaan ja tuumasin, ettei hän niin ihmeellinen ole, siis verrattuna Ediin. Vaikka Ed on näytellyt Brucea huomattavasti vähemmän, hänen roolinsa ovat kuitenkin monipuolisempia ja haastavampia, ainakin minun mielestäni. Pidän myös muista näyttelijöistä, mutta kukaan ei yllä Edin tasolle. Heitä ovat esim. Jet Li ja Chris Rock.

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #92 : Lokakuu 27, 2008, 17:24:53 »
Lempinäyttelijän valintaan vaikuttavat minusta ainakin nämä peri asiaa.
Katson ulkonäköä, mutta se ei ole tärkeintä. Ihmisiä voi yrittää arvioida joidenkin ulkoisten seikkojen takia, mutta loppupeleissä ulkonäkö ei ratkaise mitään. Tärkeintä on näyttelijän lahjakkuus. Osaako hän esittää osansa uskottavasti ja hyvin ja miten hän vastaa mahdollisa odotuksiani siihen rooliin (kirjasta elokuva).

Johnny Depp on yksi hyvä tietämäni näyttelijä. Tutustuin hänen tuotantoonsa vasta Pirates of The Caribbeanien yhteydessä (jossa han on muuten aivan mahtava) ja olen vakuuttunut hänen taidoistaan. En osaa kuvitella ketään muuta iki-ihanaksi Jack Sparrowksi ja hän on kuin valettu siihen rooliin. Hän myös tavallaan loi sen koko roolin, sillä aluksihan kapteeni Jackistä yritettiin teettää jotain hienostunutta merirosvo kapteenia, mutta Johnny aloitti muovaamaan häntä tuollaiseksi, jonka jälkeen olen vielä ylpeämpi hänestä. Mahtava hahmo ja mahtava suoritus.

Tom Felton. Pitääkö edes kysyä miksi? Hän esittää roolinsa myös todella hyvin katsottuna myös hänen nuoreen ikäänsä varsinkin aikaisempien Pottereiden osalla ja minulla olisi suuria hankaluuksia alkaa nyt kuvittelemaan Dracoa erinäköiseksi kuin Tom. Yllätyskö? Tuskimpa.

Maggie Smith. Taas Potter-leffoissa pyöritään, mutta olen nähnyt hänen muutakin tuotantoaan ja hän on aina ollut mahtava. Erityisesti taas Pottreissa. Minervan rooli on hänelle jopa todella luonnollisen olinen ja pidän hänen esiintymisestään leffoissa. Leffassa jumalaiset jajasiskot hän oli myös hyvin vakuuttava ja rooliinsa sopiva.

Alan Rickman. Aivan mahtava hahmo Pottereissa ja olen bongannut hänet myös parista vanhahtavasta elokuvasta. Ne ilmeet... Oi voi.^^
Hän on taas yksi ihminen ketä kannattaa fanittaa. Se suoritus vain on taas niin mahtavaa luokkaa Potteriessa ja hänellä on pakko olla hyvä pokka kun pystyy siihen kaikkeen.

Maailma on täynnä hyviä näyttelijöitä, mutta erityismaininnat nyt näille muutamille onnekkaille.

-Feen
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Durden

• Ankeuttaja
« Vastaus #93 : Lokakuu 27, 2008, 19:52:04 »
Lainaus
Maggie Smith. Taas Potter-leffoissa pyöritään, mutta olen nähnyt hänen muutakin tuotantoaan ja hän on aina ollut mahtava. Erityisesti taas Pottreissa. Minervan rooli on hänelle jopa todella luonnollisen olinen ja pidän hänen esiintymisestään leffoissa. Leffassa jumalaiset jajasiskot hän oli myös hyvin vakuuttava ja rooliinsa sopiva.

Minunkin mielestä Maggie on aivan mahtava. On Feltonkin ihan jees...

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #94 : Lokakuu 27, 2008, 20:36:09 »
Valitsen näyttelijät miten he sulautuvat rooleihinsa. Jos näyttelijällä oikeassa elämässä on ollut aivan erilaista kuin roolihahmolla - näytteleminen on hieman hankalampaa. Siksi tarkastelen huomiota herättävien näyttelijöiden menneisyyden, ja kaiken tiedon mitä hänestä saan. Siten valitsen lempparini - pärstäkerroin ei minusta lainkaan ratkaise. :) Potterleffoissa ehdottomat suosikit ovat Maggie Smith ja Alan Rickman, vain upeiden roolisuoritusten takia. Alania olen nähnyt muutamassa muussakin leffassa, Maggien vain Jumalaisissa jajasiskoissa. Alanissa on parasta Lohikäärmeladyn mainitsemat ilmeet. Hän hallitsee naamansa aivan mahtavasti. (Alan, ei Lohikäärmelady. Tosin en ole varma jälkimmäisestä) Maggieta tuntuu ympäröivän jonkinlainen karisma. Aina häneen olen ihastunut joka kohtauksessa. Molemmat myös kuulemani mukaan ovat suoriutuneet monista kohtauksista mallikkaasti. :) Pidän kummastakin.

Johnny Depp on myös suosikki. :) POTC-leffat eivät olisi mitään ilman Johnnya, Orlando saisi painua vaikka minne, mutta kunhan Johnny pysyy. <3 (*Orlando-fanittajat hyökkäävät kattiloiden ja pannujen kanssa Nadaparan kimppuun*) Johnnyssa voisi sanoa olevan parasta se, miten hän kohtaukset suorittaa aina omaan tyyliinsä. Tiettyä karismaa tässäkin ukossa kylläkin on myös, niinkuin Maggiessakin. (*Johnny-fanittajat hyökkäävät Nadaparan kimppuun ukko-nimityksen takia*)

Okei, ennemmittä naarmuitta voin vain sanoa, että kaikki nämä ovat loistavia näyttelijöitä, omalla tavallaan. *Pinkoo karkuun*
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa Sagittaire

• Kalkaaos
  • Vuotislainen
  • ~My fall will be for you~
« Vastaus #95 : Lokakuu 27, 2008, 21:41:02 »
Alan Rickman
Hän on vuosikausia ollut suosikkinäyttelijöitteni ykkönen, huippujen huippu. Ensimmäistä kertaa näin hänet joskus vuonna hakku ja kirves Robin Hood - Varkaiden kuningas -elokuvassa. Siltä istumalta ihastuin a)hänen ääneensä (seksikkäin maailmassa :P) ja b)hänen silmiinsä. Nähtyäni samaisen leffan pari vuotta myöhemmin ihastuin myös ulkonäköön, ja vain korkeintaan puolta vuotta myöhemmin ensimmäisen Potter-leffan myötä ihastuin totaalisesti koko näyttelijään. Snape on kaiketi ollut suurin tekijä ihastukselleni Alania kohtaan. Ilmeet ja ääni, silmät ja kasvot.. ♥___♥ Siinä miehessä vain on sitä jotain. Varsinkin ääni, se on hunajaa korville <3 (ei, en ikinä hehkuta/ihkuta Alania kenellekään, en :D) Niin, ja Sweeney Toddissahan Alan oli kaikkein komein ja seksikkäin pakkaus koko leffassa.

Johnny Depp
Deppunen on melkoisen uus tuttavuus mulle; ensimmäisen kerran (tietoisesti) tutustuin häneen vasta POTC-leffojen kautta. Myöhemmin on "hänen" leffojaan tullut katottua urakalla - Saksikäsi Edward, Sweeney Todd, Pieni Suklaapuoti, Jali ja Suklaatehdas ja kaiken kukkuraksi Corpse Bride - ovat jotain niin ihanaa, yhdistelmällä Tim Burton ja Johnny Depp. Deppin ääni on lähes (!HUOM!) yhtä hunajainen kuin Rickmanin ja näytteleehän tuokin pirun hyvin. Kun vertaa vaikkapa Saksikättä, Toddia ja POTC:tä huomaa, että Depp taipuu monenmoisiin suorituksiin.

Oikea unelma olis nähdä trioa Alan Rickman+Johnny Depp+Tim Burton enemmän. Tuleva Alice in Wonderland olis just kova jos Allunen olis siinä, mutta tuskin on :<

Tässä nyt vaan 2 suosikkinäyttelijääni, mutta kyllä mä lisää kirjotan.. :)
You told I had the eyes of a wolf
Search them and find the Beauty of the beast
Nuuhku -> Sagittaire

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #96 : Marraskuu 18, 2008, 07:18:22 »
En ole ihan varma että voiko sitä niin vain valita, ,mutta kyllähän niitä on aivan mahtavia.

Matthew Perry.
Hän osaa olla koominen ja vakava samaan aikaan. Frendit olivat yksi hänen uransa parhaita luomuksia. Hän on täydellinen Chandler Bing...
Ja nini nämä 17 again ja muut hömppäleffat. hän sopii niihin.

\\Muokkailen tässä.
   Lempinäyttelijöissä on mulla ainakin jokin piirre mikä niistä tekee semmuise, "lempparin", kuten Harrison Fordin vino hymy ja hauskat jutut, Daniel Craigin britticharmi, Gerard Butlerin awesauceme skottilaisaksentti. Simon Baker on vaan muuten vain mahtava.
   Sattumoisin kellään näistä henkilöistä ei ole yhtään huonoa leffaa, jonka olisin katsonut. Kyllä se vaan on niin että jotkut näyttelijät on muita parempia.
Whole text has been written in my humble opinion, and it's not made to make fun of anyone or to annoy anyone.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2012, 19:14:21 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa qmis

• paperitähti
  • Vuotislainen
  • kaunein
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #97 : Tammikuu 04, 2009, 00:25:38 »
Heath Ledger.

I fucking adore him. Nimi oli ollut mulle jo tuttu monien vuosien takaa, mutta vuoden takainen kuolema oikeestaan sai mut kiinnostumaan Heathista enemmän, jos noin voisi sanoa. Kuolema oli ihan järkyttävää, vaikka sillon en siihen paljoa huomiota kiinnittänytkään. Kuitenkin tuon uutisen jälkeen aloin kaivella vähän tietoja herrasta, mutta siihen se oikeastaan jäikin. Olin tohon mennessä nähnyt Grimmin Veljekset ja Brokeback Mountainin Heathin tuotannosta, ja tykkäsin molemmista.

No kuitenkin, vähäksi aikaa se sitten jäi kunnes toi uusin Batman tuli ensi-iltaan. Nnoo, kävin sen sitten katsomassa ja kun kävelin ulos sieltä leffateatterista mun ensireaktioni oli oikeasti että vau. Jotain_niin_upeaa. Koko leffa oli ihan jees, mutta Heathin suoritus Jokerina jotain ennekuulumatonta. No eipä mennyt kauaakaan, kunnes menin toisen ja kolmannenkin kerran katsomaan sen leffan. Ja entistä enemmän keskityin vain Jokeriin, koko muu leffa oli ihan harmaata massaa mulle, mutta Jokeri oli se väripilkahdus (tuntuupas jotenkin oudolta sanoa noin :--D). No, aloin sitten etsiä taas lisää tietoa Heathista ja elokuvista yms ja sitten tajusin jossain vaiheessa että ei hemmetti, jätkähän kuoli keväällä. Arvatkaa, kenellä oli kahden viikon armoton angstiputki :''--------]] no joo.

No kuitenkin, angstaamisen jälkeen angstasin vielä lisää ja aloin sitten katsella Heathin leffoja enemmänkin. Tosiaan, on pakko sanoa että Heath oli ihan helvetin hyvännäköinen, mutta myös niin kauheen lahjakas. Mun mielestä se on jotenkin niin hassua, että niin lahjakas nuori ihminen vietiin niin tyhmällä tavalla pois meiltä. Vahingollinen lääkkeiden yliannostus, voi hitsi. Ihan oikeasti, oon monta kertaa itkenyt tän takia, siis tää on niin väärin. :---( ja vielä oikeesti mua ihmetyttää, miksi se sisäkkö tms soitti Mary-Katelle eikä ambulanssiin. Siinä meni kymmenen minuuttia, että sinne 911 soitettiin ja ambulanssi pääsi lähtemään. Luin jostain, että jos se sisäkkö olisi soittanut heti ambulanssin Heathia oltaisiin vielä voitu yrittää elvyttää. Nyt kun ambulanssi sinne saapui ei ollut enää mitään järkeä edes yrittää, vaan Heath julistettiin ainakin mun tietojeni mukaan aika pian kuolleeksi. Hmmh.

Heath oli tosiaan oikeesti ihan sika lahjakas ja vasta niin nuori. Oikeesti aika jännä ajatella, että mitä kaikkea hän olisi voinut vielä urallaan saavuttaa, kun jo tohon ikään mennessä oli tehnyt monia niin upeita roolisuorituksia. Ihan väärin.

Mutta kuitenkin, Heath on mun lempinäyttelijä. Oon kattonut lähes kaikki leffat ym missä Heath on esiintynyt ja jotkut ihan sika monta kertaa. RIP Heath.

so they say "the good die young"
Heath wasn't good, he was great.
And I will love until my heart it aches
And I will love until my heart it breaks
Kanelitanko -> qmis

Sister Morphine

• Ankeuttaja
« Vastaus #98 : Tammikuu 13, 2009, 18:41:51 »
No mulla ei oikeastaan edes ole lempinäyttelijää, koska olen monesti saanut huomata, että jos olen tykännyt jostakin näyttelijästä yhdessä roolissa, olen todennäköisesti vihannut häntä jossakin toisessa. Yleensä minä katsonkin elokuvia enemmänkin ohjaajien kuin näyttelijöiden perusteella.

Mutta ne näyttelijät joista pidän enemmän kuin muista, ovat suosikkejani ihan vain sen takia, että he ovat lahjakkaita ja heissä on karismaa. Varmaan ulkonäölläkin on jonkin verran merkitystä, vaikea sanoa. Välillä tuntuukin vähän siltä, että ne näyttelijät valitsevat minut, enkä minä heitä, heh. Mutta nyt mainitakseni joitakin, niin sanottakoon sellaisia nimiä kuin Adrien Brody, Gael Garcia Bernal, Al Pacino, Sean Penn ja Robert Downey Junior. Kaikki ovat tosi rohkeita roolivalinnoissaan, eivätkä sorru kauhean usein tekemään pelkästään sitä yhtä ja samaa. Tai no, ehkä Al on esittänyt useammin kuin kerran jotain poliisia tai vaihtoehtoisesti gangsteria, mutta hänen näyttelemisessään on sitten taas sellaista voimakkuutta, että voisi periaatteessa esittää roolin kuin roolin ja minä jäisin silti tuijottamaan hänen suoritustaan suu auki. Robert Downey Junior on hirveän aliarvostettu näyttelijä, tuntuu siltä, että kaikki keskittyvät hänen kohdallaan enemmänkin noihin skandaaleihin kuin siihen mitä hän tekee työkseen ja ennen kaikkea kuinka hän sen tekee. Tosi lahjakas kaveri. Sääli, että hänen suureki läpimurrokseen tuli jokin niinkin yhdentekevä elokuva kuin Ironman. Itse nostaisin hänen tuotannostaan esille ennemminkin vaikkapa Furin, joka on aivan ihana elokuva.

Mutta niin, en minä tiedä miten suosikkinäyttelijät valitaan. Joidenkin tavasta näytellä vain tykkää ja joidenkin tavasta ei. Varmasti sekin vaikuttaa, kuinka hyviä roolivalintoja he tekevät, koska aina hyväkään näyttelijä ei riitä pelastamaan surkeaa elokuvaa. Lyhyesti voidaan kai sitten todeta, että tykkään lempinäyttelijöistäni ihan vain siksi, että tykkään heistä. Koska en tosiaan ole kauhe näyttelijöiden fani, niin varmaan suhtaudunkin heihin vähän eri tavalla kuin muut.

Poissa Liekon Lilja

• Pieni kummajainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #99 : Tammikuu 13, 2009, 21:46:00 »
Minä en koskaan valitse lemppareitani vain ulkonäön vuoksi, ainakaan nykyään. Joskus pienenä kyllä fanitin sellaisia kuin Zeta-Jones, Banderas ym, mutta en enää. Ulkonäöllä on hyvin vähän merkitystä ja se on vain sellainen pieni plussa, eikä edes joissain rooleissa aina sitäkään.
Näyttelijän täytyy olla ehdottomasti vähintään: uskottava, muuntautumiskykyinen, ilmeikäs ja eläytyvä. Ei missään nimessä yhden roolin näyttelijä, vaan komediat, draamat ja kaikki mahdolliset olisi hyvä osata vetää mallikkaasti läpi. Mutta ennen kaikkea näyttelijän tulisi olla persoonallinen, ei siis mitään massatavaraa, jota löytyy joka kulmilta, vaan olla... miten sen nyt sanoisi... harvinainen, miltei ainut laatuaan. Ainiin! Ja tietysti muutama oscar ym. palkinto ei olisi pahasta.
Esimerkin mainitakseni...

Maggie Smith! Siinä on näyttelijä minun makuuni. Smith on kerta kaikkiaan ihan sairaan hyvä näyttelijä ja suoriutuu vaikka mistä rooleista, joita olen nähnyt onnekseni jopa lähelle 20. Jokaisessa roolissa hän on niin älyttömän uskottava, että jos aikoisin itse näyttelijäksi, niin pitäisin häntä ilman muuta idolinani ja "mallina" siitä, miten hommat tulee hoitaa kotiin. Ei ihme, että Smith on voittanut niin valtavasti palkintoja. Ja ne eleet ja ilmeet! Potter -leffoissakin niitä löytyy, mutta jos Smith on tuttu ainoastaan sieltä ja jostain muusta sivuroolista, ei hänen näyttelijälahjoistaan saa tarpeeksi kattavaa kuvaa. Ja sitten ääni tai selvennettynä äänenväri, josta en voi millään olla pitämättä ja siitä ihanasta aksentista, jonka haluisin itselleni, mikäli puhuisin englantia. Aluksi se kuulosti hassulta, mutta nyt rakastan sitä. Ja sitten minusta hänellä on nätit, erikoiset silmät, etenkin nuorempana hän oli nätti muutenkin, kun katsotte vaikka elokuvan "Miss Jean Brodie". Kaiken kaikkiaan Maggie Smitistä löytyy niin valtavasti juuri sitä persoonallisuutta, jotain sitä "omaa", jota näyttelijöiltä edellytänkin. Voisinkin listata tähän ne ohjelmat, mitä olen hänestä nähnyt (tai edes osan elokuvasta), niin tulee samalla todistettua/tarkistettua tuo luku about 20:

Potterit
Jane Austenin jalanjäljillä (Becoming Jane): Lady Gresham  
Mami hoitaa (Keeping Mum): Grace Hawkins (ihastuttava murhaajamummeli...)
My House in Umbria: Emily Delahunty (loistavasti toteutettu draama!)
Jumalaiset Ja Ja siskot (Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood): Caro Eliza Bennet
Gosford Park: Constance, Trenthamin kreivitär (siinä vasta ylhäistä kreivitärtä kerrakseen)
David Copperfield: Betsey Trotwood (B.T on mitä loistavin hahmo - hah! myös n. 6v. Daniel Radgliffe mukana tässä Dickensin draamassa)  
Salainen puutarha (The Secret Garden): Rouva Medlock (Ihana elokuva!!! ja Smithin roolityö loistavaa)
Rikos auringon alla (Evil Under the Sun): Daphne Castle (Poirottia, tosin vanhempi versio. Daphne Castle on aivan loistava!)
Kuolema Niilillä (Death on the Nile): Neiti Bowers (jälleen vanhaa Poirottia)
Miss Jean Brodien parhaat vuodet (The Prime of Miss Jean Brodie): Jean Brodie (mitä ihanin elokuva ja mitä hohdokkain roolisuoritus, joka palkittiinkin oscarilla - tämähän on tehty vasta v. -69, joten Smith on tässä vielä suht nuori)
Carol Burnett Show - Stinky... sekä Carol Burnett Show - Bubba's Teacher (kannatan etenkin tuota ekaa, se on kerrassaan hulvaton! Youtubesta voi katsoa, sieltähän suurimman osan näistä olen pongannutkin :D)
The Millionairess (1972) - vähän teatterimainen juttu, joka on kyllä erittäin hulvaton - tästä löytyy niitä eleitä! nauroin jo ihan aluksi, kun aloitin tätä youtubesta katsomaan...)
Olen myös kuullut, kun Smith lausuu neljä runoa (youtube). Miksi minulla ei voi olla yhtä hyvää ilmaisutaitoa??  
Love and Pain and the Whole Damn Thing: Lila Fisher
Hotelli Firenzessä (A Room with a View): Charlotte Bartlett - varsinainen "luonnerooli"
Sikamainen juttu (A Private Function)
Tädin kanssa maailmalla (Travels with My Aunt) - PARAS rooli ja USKOMATON suoritus. Haluaisin itselleni, mutta kun Suomesta ei löydy. (löytyy youtubesta)
Hook - Kapteeni Koukku
Ladies in Lavender
Teetä Mussoliinin kanssa (Tea with Mussolini)
Lähetyssaarnaaja (The Missionary): Lady Isabel Ames (Ehdottomasti yksi parhaista ja yllättävimmistä mustista komedioista!)

Sitten on tullut katsottua youtubesta mm. näistä elokuvista pätkiä, ei koko elokuvaa:

Viikonloppu Kaliforniassa (California Suite): Diana Barrie (oscar tuli. olen nähnyt tästä miltei kaikki ne kohdat, joissa Smith on mukana)
Murha, murha, päästäkää etsivät irti! (Murder by Death): Dora Charleston  
Oh! What a Lovely War! (Oi, mikä ihana sota!): Laulaja (laulu oli kyllä niin huvittava, että kannatti kuunnella)
Nuori Cassidy - kapinan lietsoja (Young Cassidy): Nora
Othello: Desdemonda
Kaipaus (The Lonely Passion of Judith Hearne): Judith Hearne (voi Merlin! mikä roolisuoritus. jos joku pitää surullisesta, onnettomasta draamasta, katso tämä! Hearnen hahmo... huh huh... )

Minulla ainakin pitäisi olla tarpeeksi materiaalia voidakseni sanoa, että Smith on ehdoton ykkönen. Toki useat muutkin on hyviä, kuten Alan Rickman, Sean Connery vanhempana (miehessä on jotain charmia) ja esimerkiksi muutamat komedikot... Mutta en ole nähnyt näiden elokuvia/tuotoksia tarpeeksi voidakseni sanoa heitä aivan loistaviksi. Esimerkiksi Rubert Grint on loistava Ronina, mutta en tiedäkään sitten niistä muista rooleista hölkäsen pöläystä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2010, 19:00:45 kirjoittanut Teleija »