Kirjoittaja Aihe: Rowling pyysi anteeksi Lupinin kuolemaa  (Luettu 1423 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
Rowling pyysi anteeksi Lupinin kuolemaa
« : Toukokuu 02, 2016, 21:00:08 »
Pitää todeta, että kyseessä oli siis REMUS Lupin, ei minä... :D

HPfanien juttu aiheesta: http://hpfanit.vuotis.net/index.php/arkisto/uutiset/38-jk-rowling/818-rowling-pyysi-anteeksi-remus-lupinin-kuolemaa

Mutta tänään on siis kulunut 18 vuotta Tylypahkan taistelusta, jolloin moni rakastettu hahmo sai surmansa, heidän joukossaan Remus Lupin ja hänen vaimonsa Nymfadora Tonks. Rowling on luvannut pyytää anteeksi yhden hahmon kuolemaa joka vuosi tänä kyseisenä vuosipäivänä, ja tänä vuonna vuorossa oli Remus Lupin. Hän kertoi myös, että Lupinin oli kuoltava, jotta Arthur Weasley saisi elää... Weasleyn perhe kun oli kärsinyt jo tarpeeksi.

Viime vuonna Rowling pahoitteli Fred Weasleyn kuolemaa.

Mitä ajatuksia tällainen herättää? Onko typerää pahoitella kirjallisen hahmon "tappamista"?

... mitähän George R. R. Martin tuumaa tästä?
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Rowling pyysi anteeksi Lupinin kuolemaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2016, 08:58:49 »
Onhan se toki kurjaa, jos vaikkapa oma suosikkihahmo kuolee. Erilaiset tapahtumat kuuluvat kuitenkin juonenkulkuun ja koko sarjan tapahtumiin eli ikävimmätkin asiat kuuluvat oleellisesti asiaan. Tästä syystä en ymmärrä esimerkiksi juuri sitä, kuinka kuolleiden henkilöhahmojen kohtaloa pyydellään anteeksi kirjailijan toimesta. Lisäksi, ovatko nyt siis Fredin ja Lupinin kuolemat saaneet pahoittelut? Kukakohan seuraavaksi, Dobby, Harryn vanhemmat, Dumbledore? Tällä haen takaa sitä, että tuleeko pahoitteluja vain hyvisten tappamisesta, vaiko pahoittelisiko Rowling anteeksi myös esimerkiksi Voldemortin kuolemaa?

Toisaalta tällaisen pahoittelun voisi kuvitella eräänlaisena ”jatkumon osana” Potter-tarinan kirjoittamiselle. Monet fanit lukevat vielä kirjoja (ja katsovat elokuvia), uusia ihmisiä tutustuu Pottereihin – monien fanitus pysyy yhä edelleen, ja tällaiset Rowlingin tarjoamat maistiaiset sarjasta mahdollistavat faniuden ja sarjan hengessä elämisen jatkumista.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
  • A Chapter Can be a Book
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2016, 11:36:55 »
Mun mielestä on todella tyhmää, että Rowling pahoittelee hahmojen kuolemaan. Miksi pyytää anteeksi, koska fanit eivät tykänneet päätöksistä, joita kirjailija teki? Antaa todellakin sellaisen kuvan, että Rowling ei kunniota niitä päätöksiä, joita teki juonen suhteen. Hän päätti itse tappaa ne hahmot, turha sitä on pyydellä anteeksi. Hän on se kirjailija ja hän saa päättää mitä hahmoillaan tekee. On turha pyydellä anteeksi, kun muutama fani itkee, että kuinka kehtasit.

Kyllä muakin harmitt(aa)i, kun Rowling tappoi Fredin, Siriuksen ja Dobbyn, mutta en mä todella tahdo, että Rowling rupeaa pyytämään anteeksi niitä. Sillä ymmärrän, että hänellä oli oikeus (ja syynsä) tehdä niin. Anteeksipyytäminen vie vain hieman kunnioitusta kirjailijaa kohtaa. Anteeksipyytämisen jälkeen kirjoihin suhtautuu erilailla. Eikä niinkään hyvällä tavalla.

Ja vaikka hän itsekin katuisi myöhemmin tekojaan juonen ja hahmojen kohdalla, niin turha silloinkaan on pyytää anteeksi. Se vie tarinalta uskottavuutta ja "tahraa" hahmojen kohtaloa jne.

>> Oh, I'm so sorry. I thought you were a waiter. >>  Dowager Countess
>> Same old same old, just the Doctor and Clara Oswald in the TARDIS. >> The 12th Doctor
>> Yes, I'll just step inside this police box and arrest myself. >> The 10th Doctor
>> Golden ticket. Spacey Zoomer! Free ice cream. >> The 11th Doctor

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2016, 12:06:47 »
Onhan tää tosiaan kieltämättä hieman erikoista pyydellä hahmojen kuolemia anteeksi, etenkin kun monet niistä olivat juonen ja hahmojen kehityksen kannalta täysin välttämättömiä. Tosin se mun täytyy sanoa, että tapa, jolla Rowling laittoi osan hahmoistaan kuolemaan, ei ollut mulle ihan mieleen. Kuoleman varjeluksissa kuoli ehkä vähän liikaakin väkeä, minkä seurauksena todella monet näistä kuolemista jäivät todella vähälle huomiolle, vaikka olisivat ansainneet enemmän.

Lupin kuuluu juuri tähän kategoriaan: merkittävä ja fanien keskuudessa pidetty hahmo, jonka kuolema sivuutettiin ohimennen mainitsemalla kun lueteltiin taistelun jälkeen suuressa salissa kuolleina makaavia tuttuja hahmoja. Toki Harry sitten elpymyskiven avulla sai vielä vaihtaa Lupinin kanssa pari sanaa, mutta silti siinä kohdassa aina tuntuu kuin Lupin olisi alennettu ei-tärkeäksi sivuhahmoksi, jonka kaikki tuntevat lähinnä nimeltä samaan tapaan kuin jotkut Tylypahkan oppilaat, joista jossain yhteydessä aina välillä puhutaan, mutta joita ei sen syvällisemmin tunneta. En siis sano, etteikö Lupinin olisi pitänyt kuolla, koska ymmärrän syyt kuolemalle, mutta Lupin olisi ansainnut näyttävämmän kuoleman. Sellaisen kuin Sirius, Dumbledore, Dobby, Fred ja kaikki muut Harrylle läheiset, joiden kuolemaa hän joutui itse todistamaan omin silmin. Ei tärkeitä hahmoja tapeta mainitsemalla.

Mutta tosiaan ihan turha näitä on pahoitella, tehty mikä tehty ja olisihan meillä ollut aikasten lailla erilainen tarina, jos näitä useita isoja nimiä ei olisi koskaan tapettu. Ainoa kuolema, jota oon ite aina ehdottomasti vastustanut, on Fredin kuolema, jolle en kykene keksimään mitään juonellista perustetta ja joka oli yksinkertaisesti julmaa sekä tarinan hahmoja (etenkin Georgea) että lukijoita kohtaan. Luultavasti Rowling vain halusi tehdä kaikille selväksi, kuinka kammottavasta asiasta velhosodassa oli kyse. Kaikki muut kuolemat kuitenkin on ihan perusteltuja, enkä Rowlingin asemassa olis niitä mitenkään muuttanut, niiden kuului mennä niin, jotta tarina saattoi saavuttaa loppupisteensä.

(Jos George R. R. Martin ryhtyisi tähän samaan anteeksipyyntöruljanssiin, miesparka tarvitsisi melkoisen varaston elämän eliksiiriä, jos tekisi sen Rowlingin tavoin kerran vuodessa... :'D)
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa wollie

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2016, 19:57:33 »
Hmm, ristiriitaiset tunteet. Toisaalta asia ei hätkäytä minua ollenkaan, toisaalta taas ärsyttää suunnattomasti.

Eihän tuolla oikeastaan ole mitään väliä, Rowling saa tehdä tai olla tekemättä hahmoillaan mitä lystää. Hän saa vaikka kirjoittaa Potterit uusiksi ja tehdä tarinan, jossa Harry ja Hermione menevät naimisiin eikä Fred tai Lupin kuole.

Toisaalta tekisi mieleni huutaa Rowlingille LET IT GO! Anna jo olla, hyvä nainen. Oli miten mahtava kirja tai kirjasarja sitten tahansa, niin se on kuitenkin vain kirja(sarja), fiktiota ja keksittyä tarinaa, keksittyjä henkilöitä ja tapahtumapaikkoja. Uudet elokuvat ymmärrän ja hyväksyn täysin ja ehkäpä uuden näytelmänkin, mutta tämä muu jatkuva vellominen Potter-maailmassa Rowlingin osalta alkaa jo ärsyttää.

Miksi Rowlingin pitää palata keksimäänsä ja jo julkaistuun tarinaansa vähän väliä? Hänen muut kirjansa eivät ole menestyneet läheskään yhtä hyvin, kuin Potterit. Kenties hän pitää itsensä pinnalla näin, ja muistuttaa samalla Pottereista. Samalla hän ehkä yrittää päästä lähemmäs fanejaan, etenkin näillä kuolemien pahoitteluilla. "Hei, minäkin suren. Ei se ollut helppoa minullekaan!".

Lähinnä tästä asioiden katumisesta, pahoittelusta ja asioiden "paljastelusta" (koska mistä me tiedämme, onko Rowling oikeasti aina ollu sitä mieltä, mitä paljastaa vai muuttaa asian X Y:ksi huvin/elokuvan tms. vuoksi) tulee vain mielikuva, että Rowling olisi kauhean epävarma kirjoittaja. Hän ei halua pahoittaa kenenkään mieltä ja hän haluaa tuoda ilmi eri vaihtoehtoja juonenkäänteille. Paljon varmempaa ja järkevämpää olisi vain todeta "Minä kirjoitin tarinan ja se on nyt näin!" Aika moni on kuitenkin Rowlingin teokset lukenut ja kirjat ostanut, juonenkäänteistä, kuolemista ja parituksista huolimatta. Tai ehkäpä juuri niiden ansiosta. Kaikkia ei koskaan voi miellyttää, joten on turha spekuloida ja pahoitella liikaa.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2016, 21:04:16 kirjoittanut wollie »
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #5 : Toukokuu 04, 2016, 21:59:50 »
Täällä monet ovat karsastaneet Rowlingin ulostuloa asiassa, ja musta perustelut ovat olleet kyllä tosi hyviä. Mulla itselläni ei ole asiasta kauheasti mielipidettä vaikka täytyy myöntää, että taidan hieman tietoisesti ignoorata Rowlingia: Een seuraa häntä, en juurikaan lue hänen kommenttejaan tai mielipiteitään. Ilmeisesti en siis juurikaan pidä niistä tai ainakaan pidä niitä tärkeinä. :D

Hieman hihittelin tuolle "en nauttinut siitä [tappamisesta]" -selitykselle... Ehkä Rowlingilla on olo, että häntä pidetään henkilönä (ei edes kirjailijana) joka nauttii ihmisten kärsimyksestä ja kuolemasta. :D Enkä mä kyllä myöskään tajunnut selitystä, että koska Arthur sai elää niin Lupinin oli kuoltava. Siis oliko Rowlingilla jokin mystinen ennustus, jonka mukaan vain toinen voi elää? ;)

Toisaalta tällaisen pahoittelun voisi kuvitella eräänlaisena ”jatkumon osana” Potter-tarinan kirjoittamiselle. Monet fanit lukevat vielä kirjoja (ja katsovat elokuvia), uusia ihmisiä tutustuu Pottereihin – monien fanitus pysyy yhä edelleen, ja tällaiset Rowlingin tarjoamat maistiaiset sarjasta mahdollistavat faniuden ja sarjan hengessä elämisen jatkumista.

Tää on tosi mielenkiintoinen näkökulma mun mielestä! Että Rowlingin kommentit olisivat osittain samassa tarinankerronnallisessa jatkumossa kuin vaikkapa elokuvat. Rowlinghan on elossa (toisin kuin tappamansa hahmot :D) ja pystyy aktiivisesti vaikuttamaan. Aloin miettiä, että ehkä ennenkin taiteilijat ovat kommentoineet, selitelleet ja katuneet teoksiaan tai taiteellisia ratkaisujaan, mutta kenties Harry Potter -sarjan ilmiömäinen suosio yhdistettynä nykyaikaan kaikkine viestimineen ja viestimisineen korostaa ilmiötä. Pitäisi tuntea historiaa vähän paremmin, ehkä joku Kiplingkin kirjoitteli aikanaan sanomalehtiin mielipiteitään omista taiteellisista ratkaisuistaan.
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2016, 22:34:26 »
En tiedä mistä tämä sai alkunsa (luultavasti jostain kiihkeästä twitterväittelystä, Rowling osallistuu sellaisiin aina välillä), mutta Rowling on siis luvannut aina Tylypahkan taistelun vuosipäivänä, 2.5., pyytää anteeksi jonkun tappamansa hahmon kuolemaa. Viime vuonna pahoittelut sai Fred, tänä vuonna Lupin, ensi vuonna joku muu. Jos ei muuta niin pitkäjänteisesti Rowling on paneutunut luomaansa tarinaan, en itse muistanut moista lupausta enää lainkaan enkä olisi osannut tätä anteeksipyyntöä vaatia. Luultavasti ensi vuonna yllätyn taas, kun seuraavaa hahmoa pahoitellaan.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2016, 13:14:01 »
Olen itse myös seurannut kyseistä ruljanssia, ja olen sitä mieltä, että on kunnioitettavaa, että Rowling kokee luomansa maailman niin omakseen, että jaksaa jokainen vuosi tehdä jotain tällaista. Se kertoo myös paneutumisesta faneille, koska monelle hahmojen kuolemat olivat kova paikka. Kun "pahoittelu" tulee itse kirjailijalta, se voi olla jolle kulle iso juttu. Monelle fanille sarja on muutakin kuin vain kirjasarja - henkilöhahmot ovat olleet heille kuin ystäviä. Mikäli kirjailija kokee omaksi asiakseen tehdä jotain, on se minusta oikeutettua :)

Lainaus
(Jos George R. R. Martin ryhtyisi tähän samaan anteeksipyyntöruljanssiin, miesparka tarvitsisi melkoisen varaston elämän eliksiiriä, jos tekisi sen Rowlingin tavoin kerran vuodessa... :'D)

Haha :D Ihan näin ei kyllä tapahtunut, mutta jotain sinne päin: https://twitter.com/georgerrmartin_/status/462440220122558464
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #8 : Toukokuu 05, 2016, 18:25:02 »
Minustakin kyse on lähinnä harmittomasta tavasta elää ilmiön mukana. Tykkään nähdä tämmöiset eräänlaisena tapana kiittää ja osoittaa näillä korkeintaan puolivakavilla jutuilla (Row heittää huulta twitterissä kuitenkin aika tiuhaan) arvostuksensa ja ymmärryksensä faneille, joille sarja merkitsee edelleen paljon ja jotka siitä nauttivat ja kiintyivät hahmoihin - joista osa sitten ei selvinnyt hengissä. Ei tämä niin vakavaa ole, vaikka pieni "teennäisen pinalla pitämisen" maku voi joillekin tulla. Välillä tuntuu, että tämmöisestä nousee suhteeton "kohu" ja (sinänsä mielenkiintoinen) spekulaatio motiiveista ja niiden aitoudesta.

Vierastan näkökulmaa, jossa Rowlingin nähdään katuvan hahmojen tappamista tai vastaavaa, enemmänkin kirjailijan puheet hahmojen tappamisen vaikeudesta kertovat hyvin henkilökohtaisesta suhteesta tarinaan, ei niinkään siitä että kirjailija kokisi epävarmuutta kuolemista juonen kannalta.
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
« Vastaus #9 : Toukokuu 03, 2017, 10:13:52 »
Tänä vuonna pyydettiinkin anteeksi Severus Kalkaroksen kuolemaa, ja nähtävästi tämä on saanut osan fanikunnasta suuttumaan, koska Kalkaros on (heidän mielestään) epämiellyttävä hahmo. Epäilen, että nämä suuttujat ovat enemmän leffojen kuin kirjojen faneja, sillä vaikka Kalkaros oli aikamoinen kakkapää välillä, niin kirjoissa hän on myös muuta kuin ikävä hahmo. Elokuvista tuo rankka tausta ei mielestäni välity yhtä hyvin. Ja toisaalta... miksi ikävän hahmon kuolema ei saisi koskettaa?
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #10 : Toukokuu 03, 2017, 16:01:39 »
Minua ei haittaa, vaikka Rowling näin jälkikäteen kommentoi Potterien tapahtumia, oikeastaan ihan mukava, ettei sarja kirjailijankaan puolesta "painu unholaan". En itse mitenkään aktiivisesti seuraa Rowlingin somettamista tai muita uusia kotkotuksia (Amerikan taikakoulut tai Liskot ei juuri innosta), mutta jos jotain kiinnostavaa tulee vastaan niin mikäs sen mukavampaa!

Ja niin, tuosta Kalkaroksen kuoleman pahoittelusta, kannatan kybällä, sillä minulle tämä hahmo on kyllä koko sarjan epävirallinen sankari. Kalkaroksen kuolema jätti syvät traumat, jo pelkkä kuolintapa ja mitä sen jälkeen paljastui, niin huhhuh! Ei siinä Fredit tai Lupinit paljon sen jälkeen painaneet. Että ihan kiva perinne, eiköhän jokainen hahmo saa omat pahoittelunsa aikanaan.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #11 : Toukokuu 05, 2017, 19:21:32 »
Kalkaros on loppujen lopuksi melko monipuolinen hahmo: ihmiset näkevät hänessä hyvää ja pahaa. Mitenkään en ole vielä ""syttynyt" tälle anteeksipyytelylle, se ikään kuin vetää tosiaan mattoa alta kirjoissa kirjoitetuille asioille. Oletin kuitenkin että tänä vuonna olisi Kalkaroksen vuoro, onhan hän melko keskeinen hahmo.

Ja toisaalta... miksi ikävän hahmon kuolema ei saisi koskettaa?

Tottahan toki ikävänkin hahmon kuolema voi koskettaa, onhan jokaisessa hahmossa vivahteita joista lukijat voivat pitää. Kivan/mukavan/hyvishahmon kuoleman sureminen voidaan nähdä tietyllä tapaa hyväksyttävämpänä kuin ikävän hahmon sureminen: ikävän hahmon syntilista voi olla moraalisesti sellainen, että ikävien hahmojen voidaan kokea olla arvottomampia/ei niin hyviä ihmisiä, joita ei tarvitse niin ikävöidä pahojen juttujen takia.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.