Kirjoittaja Aihe: Sosiaalinen (mobiili)media  (Luettu 660 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Sosiaalinen (mobiili)media
« : Helmikuu 16, 2016, 13:32:53 »
Älypuhelinten ja tablettien yleistyessä sosiaalisen median tarjonta on kasvanut räjähdysmäisesti. Uusia trendisovelluksia tulee ja menee etenkin nuorempien käytössä, vanhempi kansa on hieman hitaampaa omaksumaan uusia kanavia. Itse olen jotain kahden ääripään välistä, seuraan uutisointia ja trendejä mutten lataa heti kaikkia sovelluksia omaan puhelimeeni. Pidän siitä, että Facebookin rinnalle on tullut ketterämpiä sovelluksia, koska Facebook nykyään on hyvinkin kuollut.

Käyttämiä sosiaalisen median sovelluksia ovat WhatsApp, Snapchat, Twitter, 9gag, 9chat ja Instagram. WhatsAppia käytän kavereiden kanssa viestimiseen ja ryhmäkeskusteluihin, ja Whatsapp on mielestäni paras kunnon keskusteluiden käymiseen. Snapchatissa jaan kavereille kuvia, joita en halua tallentuvan. Snapchatin etu Whatsappiin nähden on, ettei kaverien turhat kuvat jää puhelimen muistia täyttämään. Twitterissä seuraan mielenkiintoisia ja/tai hauskoja tilejä, esimerkiksi joitakin tubettajia ja julkisuuden henkilöitä kuten J.K. Rowlingia. Twitterin avulla pysyy hyvin ajan tasalla tietyistä aiheista ja sen rajoitettu kirjainmäärä estää Facebookin kaltaiset loputtomat vuodatukset. Lyhyt ja ytimekäs twiitti haastaa kirjoittajan!

9gag ja 9chat ovat netin nörtimpää puolta. 9gag on vanha hupisivusto, joka on noussut viime vuosina kansainväliseen ja yleisempäänkin tietoisuuteen. Käyttäjämäärä on niin suuri, että sisältö on kärsinyt, joten nykyään selailen sitä vain äärimmäisessä tekemisenpuutteessa. 9chat on 9gagin sisarsovellus, joka mahdollistaa käyttäjien keskinäiset "chatit" ja tarkemmat ryhmäpostaukset kuin kuvalliseen huumoriin keskittynyt 9gag. 9chatissa keskustelen aiheista, joista kaverini eivät ole kiinnostuneita, kuten joistakin tv-sarjoista ja kirjoista. 9chatissa voi myös jutella eri maista olevien ihmisten kanssa, joten olen käyttänyt sitä myös ruotsin ja saksan kielen parantamiseen. Instagramiin laittelen kuvia hyvin harvoin, koska elämässäni harvoin tapahtuu mitään niin merkittävää, että tahtoisin jakaa sen koko maailmalle, enkä ole koskaan ymmärtänyt jokapäiväisten selfieiden päälle.

Olen jonkin aikaa harkinnut Periscopeen liittymistä, mutta en ole vielä kuullut, että siellä olisi kiinnostavia seurattavia. Tubettajien livestriimit eivät jaksa kiinnostaa, eikä loputon my day -tyyppinen sisältö ole minua varten. Saa nähdä mihin suuntaan Periscope kehittyy vai kehittyykö ollenkaan, jääkö tähdenlennoksi seuraavan hittisovelluksen jalkoihin. Mielenkiintoista kaikissa näissä sovelluksissa on se, kuinka kuka tahansa pystyy saamaan tuhansia seuraajia ympäri maailmaa.

Mitä sovelluksia vuotislaiset käyttävät, miten ja miksi? Oletteko pioneereja ja kokeilette heti kaikkia uusia sovelluksia, vai katsotteko aikanne ennen liittymistä? Millaista sisältöä toivoisitte sovelluksilta enemmän, vai onko sisältöä ja sovelluksia liikaa ja vähempikin riittäisi?
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Sosiaalinen (mobiili)media
« Vastaus #1 : Helmikuu 16, 2016, 16:23:45 »
Ihana keskustelunaihe. Täytyy sanoa, että itse oon kauhean myöhäinen heräilijä kaiken tällaisen suhteen. Käytän oikeastaan vain Facebookia ja WhatsAppia. En tiedä, lasketaanko Skype tähän, mutta olen (tuhottoman vähän kylläkin) käyttänyt sitä vanhan mesen kaaduttua. Instagram on hieman mietityttänyt, mutta en ole eksynyt vielä sen pariin. Pitäis ehkä tutustua.

Twitter arvelluttaa sekin. Osaisiko sitä käyttää enkunkielentaidoton ihminen ollenkaan? Olisihan se silleen siistiä seurata sitä kautta ihmisiä ja näin, mut vähän oon moisen suhteen vielä epävarma.

Elikä suomeksi sanottuna oon kyllä just nimenomaan niitä ihmisiä, jotka on tällaisten suhteen ihan Ö aapisen laidalla. : D Vaikka pakkohan se on totuttautua, kun tällaiset kanavat yleistyvät ja alkaa olla joku oletusarvo, että niitä käytetään.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Niki

• Haahuilija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Kuulokkeet korvilla
« Vastaus #2 : Helmikuu 16, 2016, 21:35:03 »
Puhelimesta löytyy jos jonkinlaista sosiaalisen median sovellusta... WeHeartIt, Instagram, WhatsApp, Tumblr, Ask.fm, Facebook, (Hangouts), Snapchat, Twitter....
Oikeastaan vain Instaa ja wappia tulee käytettyä useasti, tosin Twitterkin on aika kovassa käytössä. Askissakin roikun vain sen takia, että voin vähän vahtia pikkusiskoni tekemisiä siellä, samoin facebookissa. Kumpikaan vanhemmista kun ei facea käytä, niin n vähän niinkun j''nyt mun tehtäväksi katsoa siskon somejen perään. Hyvinhän se siellä tosin käyttäytyy.
Taidan olla kyllä vähän riippuvainen snapchatista. Liian ihana <3
I'm not a prince I'm a princess!

Poissa Are

• Haltiamieli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2016, 21:49:57 »
Käytän aktiivisesti Twitteriä, Tumblria, Instagramia, Snapchattia ja Whatsappia.

Whatsappia en kyllä lukisi sosiaaliseksi mediaksi niinkään. Se muistuttaa enemmän tekstiviestejä.

Snapchat on ehkä eniten käyetty näistä. Aika monet kavereile viestinnät menee sen kautta. Jos on myös joku hypetettävä tapahtuma, kuten vaikka omassa tapauksessani jääkiekkopeli televisiossa, saatan spämmiä omia kommenttejani ja muuta aika turhaa kavereille sen kautta. Ne katoavat kätevästi, eikä myöhemmin tarvitse ihmetellä.

Twiittaan harvoin itse, mutta muita ihmisiä seurailen paljon. Twitteristä näkee kätevästi, mistä maailmalla puhutaan.

Instagram nyt on muuttunut vähän turhaksi mielestäni, kun oma tuttavapiiri postaa joka päivä vain sitä omaa naamaansa uudestaan ja uudestaan. Onhan se ihan kiva katsella kauniita ihmisiä, mutta kyllästyttää pitkässä juoksussa.

Tumblrissa minulla on fandom-blogi ja sille on kertynyt yllättävän paljonkin seuraajia, vaikka en missään vaiheessa ole oikeastaan niitä yrittänyt kalastella. En ole edes tehnyt mitään merkittävää itse, rebloggailen vain muiden postauksia. Seuraajien määrä jää varmaksi mysteeriksi.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #4 : Kesäkuu 26, 2016, 18:43:31 »
Totta tosiaan – nykyään lähes jokaisella vastaantulevalla tuntuu olevan jokin älylaite käsissään ja erilaisia käyttömahdollisuuksia ja sovelluksia on pilvin pimein. Koska monet ovat Facebookin, Twitterin ja Instagramin käyttäjiä, on kuin oletusarvo, että ihminen käyttää ainakin yhtä näistä lähteistä. Televisio, lehdet ja radio ovat täynnä kyseisiä väyliä, joilla saadaan ihmiset liikkeelle sekä osallistettua: tykkää meistä, hästäägää, jaa kuva.

Tässäkin topicissa on noussut esille minulle ihan tuntemattomia juttuja, en esimerkiksi ollut kuullut aikaisemmin Nikin mainitsemista WeHeartIt ja Tumblr -väylistä. Muut ovat enemmän tai vähemmän tuttuja, ainakin nimensä puolesta.

Jo esillä olleista käytän etenkin WhatsAppia. Olen havainnut sen helpoimmaksi ja nopeimmaksi tavaksi kommunikoida ystävieni ja tuttujeni kanssa, sillä lähes kaikilla tutuillani on kyseinen sovellus. Olen jonkin aikaa käyttänyt myös Snapchattia, mutta olen havainnut, että tutuistani hyvin, hyvin harvoilla on kyseinen sovellus, enkä ole siksikään päässyt oikein hyödyntämään kyseistä ”yhteydenpitoväylää”. En myöskään ole vielä kovin etevä sen käytössä, mutta ehkäpä se siitä.

Itse en käytä niin paljon Twitteriä, että osaisin siitä kovin paljoa sanoa. Minulle on tullut tutuksi muutamat twiittaajat, joiden päivityksiä käyn silloin tällöin lukemassa.

Ja mitäs vielä… ai niin, tuosta Periscopesta.

Saa nähdä mihin suuntaan Periscope kehittyy vai kehittyykö ollenkaan, jääkö tähdenlennoksi seuraavan hittisovelluksen jalkoihin.

Niinpä, itseänikin kiinnostaa Periscopen tulevaisuus ja suosittuus-aste tuulevaisuudessa. Olen kuullut juttuja siitä, kuinka kouluissa oppilaat laittavat salaa Periscope-lähetystä menemään. Onhan tämä Suomessa varmasti marginaalista, mutta kukapa opettaja tai mahdollisesti esimerkiksi koulukiusattu haluaisi päätyä tietämättään kaikkien nähtäväksi?
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2016, 14:28:07 »
Matkapuhelin ja/tai tabletti on monella jo käden jatke, ehkä jopa itsellänikin. Täytyy kuitenkin heti todeta, että en ole ihan täysin pysynyt uusimpien villitysten perässä; kun itse olin teini-ikäinen, kännyköillä hädin tuskin pääsi vielä nettiin. Viime vuosina ollaan menty hirvittävää vauhtia eteenpäin eikä Facebook ole enää se ykkössivusto, vaan sisältö pitää päästä jakamaan vieläkin nopeammin mahdollisimman monelle. Periscope, onko se joku livevideoaplikaatio, jolla lähetetään kavereille salalivefeediä ei-niin-suosikkiopettajan tunnilta? Snapchatissa taas voit lähetellä seuraajille pröystäilykuvia siitä, kuinka ajelet autolla ylinopeutta kaupungin keskustassa puhelin kourassa ja kymmenen sekunnin kuluttua todisteet on "tuhottu"? Termillä sosiaalinen media on varmaan ihan selvä merkityksensä, mutta omalta osaltani sosiaalisuus on aina ollut vähän kadoksissa jonnekin.

Twitter ja Instagram ovat itselleni ne tutuimmat, ensimainittu toimii useimmiten uutisten ja muiden infojen ykköslähteenä, jonka jälkeen voikin käydä vielä muilla sivuistoilla lukemassa pidemmät artikkelit. Insta taas toimii enemmän tai vähemmän harkittujen arkikuvien julkaisemisalustana muutaman seuraajan (+ hashtagien kautta kymmenien, satojen, tuhansien) nähtäväksi, ja toisinaan myös inspiraatioiden hakemiseen muiden julkaisemista kuvista.

Sovellusten avulla pääsee helposti tuottamaan sisältöä itse, kommentoimaan muiden, ihan tuntemattomienkin henkilöiden päivityksiä ja jopa osallistumaan vaikkapa luentoihin ilman, että tarvitsee olla paikan päällä. Rapakon toisella puolella järjestetty tviittikyselytunti tai videokeskustelun seuraaminen sujuu helposti, riittää, että osaa hieman englantia ja on oikeanlaiset aplikaatiot laitteessa. Samalla kun olen ollut innoissani kehityksen mentyä tähän suuntaan, olen samalla ihan ulapalla. Haluanko oikeasti, että olen tavoitettavissa 24/7? Meneekö kaikesta maku, kun voin lukea ihmisten kommentteja suosikkisarjan viimeisimmästä jaksosta samalla, kun jakso vielä vasta pyörii telkassa? Kommentointi toisen tekemään sisältöön netin ja somen kautta voi olla jopa helpompaa kuin kasvoikkain, mutta se todennäköisesti pätee yhtälailla sekä ylistävään että haukkuvaan kommenttiin.

En tosiaan ole enää teini-ikäinen ja vaikka älypuhelinta en enää muuksi vaihda, en jaksa olla langoilla jatkuvasti. En koe tarvetta esitellä päivittäistä elämääni tai postipakettien avaamista videolähetyksin enkä lähettele rakeisia ja heilahtaneita outoja kuvia muille kuin kavereilleni tekstarit lyöneet WhatsAppin kautta. Pitäydyn näissä muutamissa sovelluksissa, olen ryhtynyt laiskaksi uusien sovellusten tutustumisen suhteen. Hyötyohjelmat ovat toki asia erikseen.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2016, 16:39:11 »
Periscope, onko se joku livevideoaplikaatio, jolla lähetetään kavereille salalivefeediä ei-niin-suosikkiopettajan tunnilta?

Juurikin niin, Periscopen avulla voi välittää reaaliakaista videokuvaa. Ja jos olen ymmärtänyt oikeiin, kyseistä lähetystä seuraavat voivat myös kommentoida lähetystä. Olen tosiaan kuullu näistä tapauksista, joissa oppilaat pistävät koulussa Periscope-lähetyksiä ilmoille - ja nykyaikana se voikin olla yksi mahdollinen koulumaailman "uhka" eli esimerkiksi uhka opettajan ja muiden oppilaiden yksityisyydelle. Toisaalta koen, että Periscopea voidaan tietyllä tapaa myös hyödyntää jopa kouluissa: olen kuullut, kuinka kalan leikkaamisessa osa oppilaista ei voi olla luokassa allergian tms. syyn takia luokassa, ja oppilaan kaverit ovat vastaavan livekuvan avulla näyttäneet käytävässä olevalle kaverille, miten kalan leikkely onnistuu. Ja jottei menisi ihan koulumaailmaan pelkästään, niin esimerkiksi julkkiksethan pystyvät hyödyntämään Periscopea ja välittämään sen hetkisiä kuulumisia, tiedotuksia yms. faneilleen.

Ja kuten Ruiskaunokki viestissään mainitsi, sosiaalinen media on nopean informaation lähde. Tuntuukin, että nykyään kaikki pitäisi saada selville, jaetuksi, peukutetuksi yms. mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Mielestäni on hyvä, että informaatiota tulee ja sitä on mahdollisuus päästä käyttämään ja hyödyntämään, mutta mediaähkyä on hyvä välttää: elämässä on muutakin kuin sosiaalisen median tuomat ihanuudet.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 01, 2016, 19:18:29 »
Haluanko oikeasti, että olen tavoitettavissa 24/7? Meneekö kaikesta maku, kun voin lukea ihmisten kommentteja suosikkisarjan viimeisimmästä jaksosta samalla, kun jakso vielä vasta pyörii telkassa?

Tätä inhoan! Haluan keskittyä lempiohjelmiini tai lätkäpeliin 100-prosenttisesti ja vihaan sitä että ohjelmia pitäisi kommentoida livenä. Siinä menee hirveästi ohi jos koko ajan on puhelin kourassa. Mieluummin analysoidaan jälkikäteen ja keskitytään sitten siihen täysillä.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2016, 00:13:53 »
Haluanko oikeasti, että olen tavoitettavissa 24/7? Meneekö kaikesta maku, kun voin lukea ihmisten kommentteja suosikkisarjan viimeisimmästä jaksosta samalla, kun jakso vielä vasta pyörii telkassa?

Tätä inhoan! Haluan keskittyä lempiohjelmiini tai lätkäpeliin 100-prosenttisesti ja vihaan sitä että ohjelmia pitäisi kommentoida livenä. Siinä menee hirveästi ohi jos koko ajan on puhelin kourassa. Mieluummin analysoidaan jälkikäteen ja keskitytään sitten siihen täysillä.

Tämä on kiintoisaa, koska osalle taas tuntuu olevan tärkeä osa kokemusta juuri se, että luuri on kourassa kaiken aikaa. Esimerkiksi meemejä väännetään kesken kaiken, saadaan saman tien kuulla kavereiden kauhistelut uusimmasta juonenkäänteestä ja lukea ne kaikkein viiltävimmät vittuilut juuri silloin, kun itseäänkin vituttaa.

En ole itsekään mikään varsinainen mediapeto, päinvastoin. En tajua edes sitä, miksi jotkut paskovat kännykkä kädessä...
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2016, 16:24:50 »
Kyllä sitä pitää itsekin myöntää, että aika tärkeä tuo puhelin on. Ennen pärjäsi hyvin ilman nettiä ja sovelluksia, mutta nykyään olisi hyvin vaikeaa ilman. :D Toki tähän vielä lisäksi se, että meillä töissä (kotihoidossa) kaikki asiakkaat ja työtehtävät tulevat työpuhelimeen ja sen avulla osataan navigoitua oikeaan paikkaan ja on helppo soitella toimistolle tai sairaanhoitajalle jos tulee mutkia matkaan.

Omassa puhelimessani on sen verran pieni muisti, että siihen ei mahdu kaikki sovellukset mitä haluaisin. Sosiaalisia medioia sovelluksisani suurin osa myös on. Itseltäni löytyy facebookki, mitä tulee usein selaltua ja ilman sitä en osaisi elää. Sieltä on helppo lukea tuttujen elämästä ja viestitellä ihmisten kanssa, keitä ei usein näe. Käytän myös paljon Snapchattia, ehkä juurikin siksi, että lähetetyt kuvat eivät tallennu puhelimen muistiin ja näin ollen vie tilaa. Käytän myös Instagramia paljon, pidän siitä, kuinka siellä voi laittaa kuvia kuvateksteillä ja sitä kautta tuoda omaa elämää yms. esille.

Itselläni ei kuitenkaan ole esim. Periscopea. En itse koe itselleni tarpeelliseksi lähettää livevideoita tai katsella tuntemattomien ihmisten videoita. Toki olen muutaman kerran harkinnut Periscopen lataamista, kun sitä kautta on pidetty livelähetystä esim. lempilätkäjoukkueeni puolesta. En kuitenkaan ole sitä ladannut, usein kuitenkin siksi, ettei puhelimeni muisti ole riittänyt.