Kirjoittaja Aihe: Lajitteluhatun tupa?  (Luettu 1089 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Chandler Bing

• Pleikkarin pelaaja
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • DRACO MALFOY!!! ♥♥♥
    • ♥ Harry Potter ♥
  • Tupa: Puuskupuh
Lajitteluhatun tupa?
« : Tammikuu 10, 2016, 01:31:41 »
Oppilailla on tupansa. Entäpä Lajitteluhatun laita? Missä tuvassa se olisi itse?
"Never. I'll never turn to the Dark Side. You've failed, your highness. I am a Jedi, like my father before me." - Luke Skywalker

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Lajitteluhatun tupa?
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2016, 13:49:57 »
Minun mielestäni hänellä tuntuu olevan ihan kaikkien tupien ominaisuuksia. Hän vaikuttaa hyvin älykkäältä, kun tietää, minne oppilaat sijoittaa, hän vaikuttaa rohkealta, kun tekee päätöksensä heidän tuvastaan, hän vaikuttaa kunnianhimoiselta, kun hän hoitaa kaikille oppilaille paikkansa ja hän vaikuttaa ahkeralta, kun hän tekee töitä lajittelemisen eteen. Saatan kääntyä korpinkynnen puoleen, koska niin älykäs. Hyvä on, on pimennossa mitä hän tekee lajittelun ulkopuolella, mutta lajittelun aikaan näin on.
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood

Poissa huuhuu

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2016, 16:52:31 »
Minäkin taidan kallistua eniten korpinkynnen puoleen.

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #3 : Tammikuu 10, 2016, 18:36:21 »
Lajitteluhattu on Gotrick Rohkelikon entinen hattu, joten sillä voisi ehkä olla vaikutusta? Toisaalta se voisi ihan yhtä hyvin kuulua muuhunkin tupaan, kuten siihen Korpinkynteen.
Tai sitten, jotta se voisi olla puolueeton, se ei ehkä kuulukaan mihinkään tupaan?
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2016, 22:35:11 »
Itse tätä lajitteluhatun tapaa miettiessäni totesin, että kyseessä on sentään "vain vaatekappale", vaikkakin tietynlaisia ihmismäisiä piirteitä sillä onkin. Miksi lajitteluhatulle pitäisi määrittää tupa - näinhän lähes jokaiselle taikamaailman öttiäiselle voisi yrittää määrittää tupaa? Toki kyseessä on vain asian spekulointia ja hauskaa pohdiskelua, mutta jos unohdetaan tämä seikka, niin miksi?

Toinen pohdiskeluni kysymys oli se, että jos lajitteluhattu lajiteltaisiin johonkin tupaan, niin olisiko käytössä samat kriteerit kuin Tylypahkan oppilaille? Se kun ei pysty ilmentään itseään käyttäytymisellään ja tekemisellään samalla tavalla kuin ihmiset, joten olettaisin että kriteereitä jouduttaisiin vähän hiomaan. Tämän kysymyksen ohessa mietin myös, että kuka lajitteluhatun lajittelisi? Mielestäni olisi puolueellista, että se lajittelisi itse itsensä: vaikka se tuntee itse itsensä hyvin ja tietää lajitteluperusteet, niin silti minusta tuntuisi väärältä jos se saisi päättää itse tuvastaan. Pystyisihän se varmasti vaikuttamaan asiaan samoin kuin Harry pystyi vaikuttamaan omaan lajitteluunsa omana ensimmäisenä kouluvuotenaan Tylypahkassa.

Mutta jos lajitteluhattu edustaisi jotain tiettyä tupaa, en osaisi sanoa, mistä tuvasta olosi kysymys. Mielestäni Muggle totesi kuitenkin hyvin, että lajitteluhatulla on havaittavissa kaikkien tupien piirteitä, jolloin se voisi sopia mihin tahansa tupaan. Mutta voi hyvinkin olla, että sillä ei ole tupaa juuri tuon puolueettomuuden takia, kuten Rantsake sanoi. Näin se ei voisi ottaa omaan tapaansa vain "cooleja" ja parhaimmistoa ja jättää "jämät" sen tuvan näkökulmasta huonoinpaan tupaan.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.