Kirjoittaja Aihe: "Suomalaisuustesti"  (Luettu 1136 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ana

• Vuotislainen
"Suomalaisuustesti"
« : Elokuu 29, 2015, 12:48:29 »
80 sanaa joiden merkitys pitää selittää. Tunnetko suomalaisen kulttuurin? Yllättävän haastava, riippuu mistä päin on kotoisin. Väive, hieho, virpi ja kilkki on kohtalaisen helppoja mutta entäpä mitä tarkoittaa ripatti, mutiainen, jutta, paula tai roivas? Monen sukunimi on esim. Ripatti tai Roivas. Testaa itsesi ja kerro tuloksesi! Tosi noloa myöntää mutta sain pisteitä alle kymmenen oikein.
Testiin: http://www.elisanet.fi/alkupera/Testi.html
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2016, 12:34:24 kirjoittanut Ana »
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Jeecra

• Vuotislainen
  • .
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: "Suomalaisuustesti"
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2016, 08:08:25 »
Hahah, no enpäs nyt itsekään totuutta kaunistelemaan rupea. En saanut kun vain yhden oikein noista kahdeksastakymmenestä kysymyksestä, ja sekin oli tuo hyypiö.
Katsomalla toisiimme me suutumme.
Katsomalla itseemme me masennumme.
Katsomalla Kristukseen me muutumme.

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2016, 12:12:08 »
Minäkään nyt en hyvin tätä läpäissyt, kaksi vain oikein: hyypiö ja hieho. :D Pitäisi kai tutustua enemmän näihin murresanoihin jotta minäkin voisin suomalaisuudella ylpeillä (sillä testin mukaan olen ruotsalainen).
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • 私は悪魔で執事ですから。
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2016, 15:51:24 »
Toi on mun mielestä ihan hauska 80 murresanan kokoelma, itse tiesin niistä 26, mikä tuli kyllä itselleni hieman yllätyksenä. Osa noista on jopa omassa puheessa vielä käytössäkin, osa sitten vanhempien sukulaisten käytössä tai oon kuullut muualta, osa taas on tullut historiallisen kirjallisuuden lukemisen ja kirjoittamisen myötä tutuiksi. Vaikea tuo kyllä on, etenkin nyt kun nykyään murteet on tuntuneet alkaneen hieman kadota, kun kaikki osaavat/puhuvat yleiskieltä. Sääli sinänsä. Murteet on niin kovin kauniita :3
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。
You've gotta believe that one day love will win.