Kirjoittaja Aihe: Jästisyntyisten sopeutuminen  (Luettu 751 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Demeter

• suklaasammakko
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
  • Tupa: Korpinkynsi
Jästisyntyisten sopeutuminen
« : Heinäkuu 07, 2015, 23:49:14 »
Toivottavasti otsikko ei ole liian tyhmä.

Eli rupesin miettimään, miten käytännössä jästisyntyiset vaihtavat Tylypahkaan. Olen ajatellut sen kutsun tulevan aika myöhään, joten miten jästisyntyiset selittävät ystävilleen ja kaikille tutuille päättäneensä paria kuukautta ennen koulun alkua vaihtaa sisäoppilaitokseen? Muokkaavatko ministeriön urhoolliset työskentelijät jokaisen uteliaan naapurin muistia? Enpä usko.
  Entä keille kaikille jästisyntyinen saa kertoa olevansa oikeasti velho/noita? Minusta vaan tuntuu oudolta, että jos lähtisin nyt Tylypahkaan, esimerkiksi tätini eivät tietäisi mihin oikeasti menen. Olen muutenkin niin huono pitämään salaisuuksia ja oloni tuntuisi kaamealta, jos jättäisin noin tärkeän asian mainitsematta.
  Miten jästisyntyiset kommunikoivat vaikka entisille luokkakavereille? Jos lähtisin Tylypahkaan, lupaisin pitää yhteyttä, mutta siellähän eivät toimi minkäänlaiset sähkölaitteet, joten tupsahtaisiko kaverini ikkunasta vaan pöllö tuomassa terveisiä? *nauraa kuvitellessaan kavereidensa ilmeitä*
  Tylypahkaan meneminenhän on jästisyntyisille hurjan iso muutos. Mietitään nyt että 11v. lähtee vaan yksinään junan kyydissä kohti koulua, josta ei tunne ketään eikä mitään. Ensimmäisissä kirjoissa ei mainittu ollenkaan kenenkään Nevillen koti-ikävää, mikä tuntuu oudolta.
  Entä jos joku jästisyntyinen vain kieltäytyisi lähtemästä kotoaan. Mitä sitten tapahtuisi? Annetaanko hänen muistaa ne oudot tyypit puhumassa jostain koulusta loppuiäkseen? Vai pyyhitäänkö muisti?

Ajatuksia, kommentteja, mitä vaan. Ja jos tämä aihe on jo jossain, niin paiskatkaa vanha kunnon lepakonräkäherja tähän osoitteeseen.
"Älä sääli kuolleita Harry, sääli eläviä, ja varsinkin niitä jotka elävät ilman rakkautta"

- Albus Dumbledore -

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Jästisyntyisten sopeutuminen
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2015, 12:47:05 »
Itse kuvittelisin niin, että kun jästisyntyinen velho/noita saa kirjeen, niin joku Tylypahkan opettaja käy sen tuomassa. Siinä kerrotaan itse oppilaalle ja vanhemmille velhojen maailmasta ja varmasti yhdessä sovitaan, että kuinka sopii ottaa yhteyttä ssukulaisiin ja vanhoihin ystäviin. Onhan Tylypahkassakin lomat, joiden aikana niitä sitten ehtii tapaamaan. Voisin kuvitella että Tylypahkasta vo ilähettää pöllön jästimaailmaan, joka vie sen vaan salamyhkäisesti ovelle, ei välttämättä niin että pöllöä itsessään näkyy.
Varmasti jästisyntyisillä tulee koti-ikävä, varsinkin jos heilä e ole ketään tuttuja Tyylpahkassa. Mutta kyllähän sielä tutustuu ihmisiin ja postipöllötkin voi kulkea päivittäin.

Poissa wollie

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Jästisyntyisten sopeutuminen
« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2015, 15:28:27 »
Olen ihmetellyt, miten esimerkiksi Hermionelle ei koskaan näytä tulevan koti-ikävä. Toki hän voi itsekseen omassa sängyssään iltaisin itkeskellä vanhempiensa perään, mutta siitä ei vain mainita mitään. Kirjoissa kerrotaan, kuinka Hermione saa pöllöpostissa Päivän profeettoja, vihakirjeitä ja ties mitä, mutta kirjeistä vanhemmilta ei puhuta mitään. Hermionea ei pakoteta jouluksi kotiin, vaan jokaisen joulunsa hän viettää Tylypahkassa tai muualla.

Jos jätetään pois se, miten ylipäätään vastuuntonta ja vaarallista on koulunkäynti Dumbledoren (ja Harry Potterin) aikaan Tylypahkassa, niin ihmettelen, miten tiedotus koulusta koteihin pelaa tai miten Hermionen vanhemmat siihen suhtautuvat. Ensimmäisenä vuonna Hermione joutuu mm. peikon saartamaksi tyttöjen vessaan, jälki-istuntoon Kiellettyyn metsään ja hengenvaaralliselle Viisasten kiven metsästysmatkalle. Toisena vuonna hänet kangistetaan ja hän olisi jopa voinut kuolla! Kolmantena vuonna koulussa liikkuu vaarallinen murhaaja... jokaisena vuonna jotakin hengenvaarallista, joista kaikki opettajat ja itse rehtorikin ovat tietoisia. Silti Hermione (ja muut jästisyntyiset) ovat koulussa loppuun saakka. Joko Dumbledore ei koskaan kerro asioista vanhemmille (eikä mm. päästä vanhempia katsomaan loukkaantunutta lastaan sairaalasiipeen) tai sitten Hermionen vanhemmat ovat vain täydellisen sopeutuneita taikamaailmaan ja ajattelevat "shit happens" ja hoitavat jästien hampaita tyytyväisenä.

Hermione muutenkin on sopeutunut taikamaailmaan erityisen hyvin. Hän viettää lomansa Tylypahkassa ja muualla taikamaailmassa. Kesälomia Kotikolossa ja Kalmanhanaukiolla jne. Kyllä minä ainakin vielä 25-vuotiaanakin haluan viettää edes osan lomistani vanhempien ja perheeni kanssa, jos siihen on mahdollisuus. Tai tavata vanhempiani muuten. Saati sitten, kun olin 11-17-vuotias, niin silloin perheen kanssa vietetty aika oli ihan itsestäänselvyys. Toki minulla ei ollut mitään sisäoppilaitosta (jota olisin pitänyt toisena kotinani) tai mitään "sijaisperhettä" (Weasleyt) missä ja joiden kansssa olisin juhlia ja lomia voinut viettää. Silti hiukan omituista.

Rowling on kyllä pistänyt sopeutumisessa mutkat suoriksi. Kirjat toki kerrotaan vain ja ainoastaan Harry Potterin näkökulmasta ja hänellä nyt sopeutuminen oli superhelppoa, koska oikeastaan hän tuli vasta kotiinsa, kun pääsi taikamaailmaan. Eivätkä hänen jästisukulaisensa edes halunneet kuulla hänestä, kun hän oli Tylypahkassa, että ei hänen edes heihin tarvinnut pitää yhteyttä :D Kuitenkin, tuntuu, että kaikki sujuu kaikilla hyvin, eikä taikamaailman ja jästimaailman yhteensovittamisessa ole ongelmia. Ilmeisesti Unhoituttajilla (vai mitä ne olivatkaan?) riittää töitä, kun he muuttavat jästi- ja puoliveristen velhojen ja noitien sukulaisten, naapureiden tai tuttavien muisteja. Pidän nimittäin aika epätodennäköisenä, että kaikki sadat jästi- ja puoliveriset velhot ja noidat (etenkään lapset tai miksipä ei humalaiset) osaisivat pitää taikuutensa ja siihen liittyvät asiat hyvin salassa. Puhumattakaan sitten niistä kaikista jästinaapureista,-sukulaisista ja -tuttavista jotka taikuuden saavat selville.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2015, 19:11:44 kirjoittanut wollie »
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema