Kirjoittaja Aihe: Koulukiusaako Harry Dracoa?  (Luettu 8900 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Koulukiusaako Harry Dracoa?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 03, 2015, 10:37:50 »
Ja öh... kuinkas monta kertaa oot kuullu pojasta joka on ihastunut tyttöön (tai toisinpäin) kiusaamas kyseistä henkilöä??

Mutta se ei tee kiusaamisesta oikeutettua ja hyväksyttyä.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Chilisuklaa

• Moony Cullen
  • Vuotislainen
  • I ᒪOᐯᕮ ᗪᗩYᔕ ᗯᕼᕮᑎ ᗰY OᑎᒪY ᑭᖇOᗷᒪᕮᗰ Iᔕ Tᕮᗩ Oᖇ ᑕOᖴᖴᕮᕮ
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #26 : Heinäkuu 04, 2015, 15:04:15 »
Noniin. Ensiksi haluan muistuttaa _kaikkia_, että tämä on vain, ja ainoastaan minun oma mielipiteeni eikä minua huvita sen takia ruveta kiistelemään yhtikäs kenenkään kanssa. (Paitsi pikkuveljeni, mutta se onkin jo asia erikseen...)

En käsitä oikein sitä näkökulmaa, että koko ajan Draco haluaa tutustua Harryyn mutta Harry vain kiusaa tätä. Tapahtumanhan menivät suurinpiirtein näin: Harry menee sovittamaan kaapua, Draco on siellä. Draco aloittaa tutustumisen Harryyn ja samalla tulee dissanneeksi Harryn hyvää ystävää, Hagridia. Harry menee laiturille 9 3/4 ja tutustuu Roniin. He menevät vaunuosastoon. Malfoy ilmestyy paikalle ja alkaa dissaamaan tällä kertaa Ronia, Harryn ensimmäistä ystävää hänen luokaltaan. Sitten hän alkaa uhkailemaan tätä... jne. Ymmärrän hyvin sen, että Harryllä ei ole kovin positiivista käsitystä Dracosta. (Toki pieni osa tästä vihasta yms saattaa johtua siitä, että Draco on luihuinen, josta kaikki pahikset tulevat.)

Sitä paitsi Draco se on joka aina ilmestyy paikalle lällättelemään.

Näin. Harry ei etsi Dracoa vain, jotta pääsisi ärsyttämään tätä.

Mua ainakin monesti vtuttaa sellaset ihmiset idealla "mä oon parempi muita, mä oon maailmanpelastaja ja täydellinen," + toi "säälikää mua, kun mulla ei oo vanhempia" asenne mikä Harrylla kokoajan on...

sorry, excuse me? Harry EI ajattele olevansa täydellinen. Toki hän on välillä sellainen, että hän syöksyy pelastamaan kaikkia ja ehkä ihan pikkiriikkisen mahtaileva. Harryllä myöskään ei ole mitään säälikää minua -asennetta. Hän ei myöskään nauti siitä että on kuuluisa, ja monesti toivookin, että voisi piilottaa arpensa.

Ja myös tollasia Harryn ja muiden rohkelikkojen (varsinkin Mionen) tyylisiä "olen täydellinen" opiskelija oppilasta...

Itse asiassa käsittääkseni Hermione ei ajattele olevansa täydellinen oppilas, hän vain pitää opiskelusta, ja tosiasia on se, että hän nyt vain sattuu olemaan vähän joitakin fiksumpi. (Okei, meni vähän offiksi)

Ja Snapu vihaa Harryä koska hän muistuttaa niin paljon isäänsä, joka oli pelastanut tämän, ekä kestänyt ajatusta. Sen lisäksi Harry nyt vain sattuu olemaan hänen vihaamansa henkilön ja hänen rakastamansa henkilön lapsi. Näin ainakin minä olen sen käsittänyt.
Live your dream, before the nightmares come!

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #27 : Heinäkuu 04, 2015, 17:43:45 »
En muuten ole koskaan ymmärtänyt tätä "Harry muistuttaa ihan isäänsä" -juttua. No ulkonäöllisesti toki, mutta niiden lyhyiden pätkien perusteella, joissa James on esiintynyt, sanoisin että luonteiltaan he ovat kyllä aikalailla kuin yö ja päivä.
Terve kaikille!

Poissa wollie

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #28 : Heinäkuu 06, 2015, 21:05:27 »
En muuten ole koskaan ymmärtänyt tätä "Harry muistuttaa ihan isäänsä" -juttua. No ulkonäöllisesti toki, mutta niiden lyhyiden pätkien perusteella, joissa James on esiintynyt, sanoisin että luonteiltaan he ovat kyllä aikalailla kuin yö ja päivä.

Vaikka tämä on ihan OT, haluan vastata tähän ja liittää sen topicin alkuperäiseen aiheeseen.

Mielestäni he eivät ole kuin yö ja päivä. James tutki koulua ja sen ympäristöä yhdessä kelmikamujensa kanssa. Harry tutki koulua ja sen ympäristöä yhdessä Ronin ja Hermionen kanssa, sekä yksinkin. Apuna kummallakin näkymättömyysviitta ja Kelmien kartta. James oli ylimielinen koulussa. Harry on ylimielinen koulussa, ainakin joillekin opettajille vastaa töykeästi ja näsäviisaasti. James johti joukkoa, Kelmejä. Harry johti joukkoja, Albuksen kaartia (joo, James ei ehkä Kelmien varsinainen johtaja ollut, mutta kuitenkin vaikutti hieman sellaiselta, joka juttuja keksi). James puolusti hänelle tärkeitä ihmisiä, kuten juuri Kelmikavereita. Harry puolusti hänelle tärkeitä ihmisiä, kuten Ronia ja Nevilleä.

James kiusasi muita, kuten Kalkarosta. Mielestäni myös Harry kiusaa Dracoa jossain määrin. Toki hänen juttunsa on enemmän puolustamista ja takaisinnäpäytystä, mutta ei silloinkaan saa sanoa tai tehdä mitä tahansa. Järkevämpi ihminen olisi, jos jättäisi Dracon sanomiset oman onnensa nojaan eikä provosoituisi niin helposti. Kiusaamista tai ei, niin tapella - sanallisesti ja fyysisesti - Potter kyllä osaa ja haluaa.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Heinäkuu 06, 2015, 21:15:03 »
No joo, tarkoitin lähinnä sitä, että perusluonteeltaan Harry ei ole mikään kiusaaja ja pilailija/keppostelija kuten isänsä, vaan päinvastoin aika vakava ja tosikko. Tosin johtuu varmasti osittain myös Harryn taustasta.
Terve kaikille!

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Heinäkuu 08, 2015, 10:25:10 »

Vaikka tämä on ihan OT, haluan vastata tähän ja liittää sen topicin alkuperäiseen aiheeseen.

Mielestäni he eivät ole kuin yö ja päivä. James tutki koulua ja sen ympäristöä yhdessä kelmikamujensa kanssa. Harry tutki koulua ja sen ympäristöä yhdessä Ronin ja Hermionen kanssa, sekä yksinkin. Apuna kummallakin näkymättömyysviitta ja Kelmien kartta. James oli ylimielinen koulussa. Harry on ylimielinen koulussa, ainakin joillekin opettajille vastaa töykeästi ja näsäviisaasti. James johti joukkoa, Kelmejä. Harry johti joukkoja, Albuksen kaartia (joo, James ei ehkä Kelmien varsinainen johtaja ollut, mutta kuitenkin vaikutti hieman sellaiselta, joka juttuja keksi). James puolusti hänelle tärkeitä ihmisiä, kuten juuri Kelmikavereita. Harry puolusti hänelle tärkeitä ihmisiä, kuten Ronia ja Nevilleä.

James kiusasi muita, kuten Kalkarosta. Mielestäni myös Harry kiusaa Dracoa jossain määrin. Toki hänen juttunsa on enemmän puolustamista ja takaisinnäpäytystä, mutta ei silloinkaan saa sanoa tai tehdä mitä tahansa. Järkevämpi ihminen olisi, jos jättäisi Dracon sanomiset oman onnensa nojaan eikä provosoituisi niin helposti. Kiusaamista tai ei, niin tapella - sanallisesti ja fyysisesti - Potter kyllä osaa ja haluaa.

Joo oon samaa mieltä tästä provosoitumisesta. Draco kun ilmestyy jo paikalle, ni Harry on jo sauva pystyssä silmät leiskuen...
Mä olen edelleen sitä mieltä et Draco olis halunnut olla Harryn ystävä ja kun Harry torju Dracon, ni se poika loukkaantu siitä niin pahasti että alko vihaan ko. poikaa. Draco ymmärretään niin väärin koska syvällä sisimmässään se on aika pelokas, alistettu ja hyvä jätkä. Se vaan on aivopesty niin pienenä.

Ja tosiaan sanoohan Severus Harrylle et se on laiska ja röyhkeä niinkuin isänsä. Harryhan on laiska. Ihan äärettömän laiska... ;D veikkaan et jos se olis vähä panostanu enemmän kouluun ni ehkä se olis ollu hyvä koulussa. Miettikää nyt sen äiti on koulun parhaimpia oppilaita (jännä juttu et jästisyntyiset velhot on muka aina parempia kuin puhdasveriset??) koulussa, ja isäkin oli aika loistava koulussa... osas kuitenkin jo vitosella muuttua animaagiksi... et se et Harry vetää sellasta "tyydyttävää-hyvää" arvosanaa laiskottelemalla koulussa ni hmm... jos se vähä panostais ni eiköhän sekin olis Dracon tasoa koulssa :)
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
    • Nescit vox missa reverti
  • Pottermore: SnitchCharm26124
« Vastaus #31 : Heinäkuu 08, 2015, 14:09:40 »
(jännä juttu et jästisyntyiset velhot on muka aina parempia kuin puhdasveriset??)
Tälle on mun mielestäni aivan looginen selitys, koska puhdasveriset tavallaan kuuluvat jo valmiiksi siihen maailmaan, kun taas jästisyntyiset eivät. Joten sitten jästisyntyiset tekevät enemmän hommia pärjätäkseen Tylypahkassa kuin puhdasveriset, ettei heitä vain sitten potkaista sieltä pihalle, koska he eivät pärjää taikaopintojensa kanssa. Puhdasverisille se kaikki taikuus yms. on kuitenkin niin luontaista, että voi olla, että osa heistä ei edes yritä opiskella, koska hänen vanhempansakin ovat jo käyneet taikakoulun, joten he voisivat opastaa häntä kotonakin. Jästisyntyisellä ei kuitenkaan ole tätä mahdollisuutta, joten olettaisin, että he haluavat sitten opiskella ikään kuin varmistaakseen jatkossakin mahdollisuutensa taikaopintoihin, koska koulusta kuitenkin voidaan potkaista pihallekin, jos oppilas ei tunnu tekevän tarpeeksi töitä/pärjäävän opinnoissaan tarpeeksi hyvin.
There's absolutely no way you could make me break
No way to wipe the smile off my face

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #32 : Heinäkuu 08, 2015, 16:54:18 »
Ja tosiaan sanoohan Severus Harrylle et se on laiska ja röyhkeä niinkuin isänsä. Harryhan on laiska. Ihan äärettömän laiska... ;D veikkaan et jos se olis vähä panostanu enemmän kouluun ni ehkä se olis ollu hyvä koulussa. Miettikää nyt sen äiti on koulun parhaimpia oppilaita (jännä juttu et jästisyntyiset velhot on muka aina parempia kuin puhdasveriset??) koulussa, ja isäkin oli aika loistava koulussa... osas kuitenkin jo vitosella muuttua animaagiksi... et se et Harry vetää sellasta "tyydyttävää-hyvää" arvosanaa laiskottelemalla koulussa ni hmm... jos se vähä panostais ni eiköhän sekin olis Dracon tasoa koulssa :)

Milloin Dracon olisi sanottu olevan mitenkään erityisen hyvä koulussa (siis muissa kuin niissä aineissa, joissa saattoi nauttia Kalkaroksen suosimista)?
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #33 : Heinäkuu 08, 2015, 20:18:51 »

Milloin Dracon olisi sanottu olevan mitenkään erityisen hyvä koulussa (siis muissa kuin niissä aineissa, joissa saattoi nauttia Kalkaroksen suosimista)?

No mä oon ainakin saanut sellaisen käsityksen et Draco on ihan suht hyvä koulussa... :) Siis kenenkä muun koulumenestyksestä loppujen lopuks on puhuttu muiden kuin kolmikon (Ron, Hermione, Harry), mut mä oon saanut sellasen mielikuvan et Draco olis aika suht hyvä (sellanen "keskiarvo noin 8 tai vähä yli sen")  oppilas.. :)

Poissa Ulompi vino vatsalihas

• Ankeuttaja!
  • Vuotislainen
  • PS. Pidän hapanpastilleista
    • Livejournal
    • Katso taivasta, tähtiratainsa täyttämää
« Vastaus #34 : Heinäkuu 10, 2015, 00:36:37 »
^ Koulumenestykseen liittyen... Salaisuuksien kammiossa, kun Draco on Luciuksen kanssa Iskunkiertokujalla, tämä sanoo, että "jos hänen kouluarvosanansa eivät nouse, varkaaksi hän taitaakin parhaiten soveltua". Tuosta voisi päätellä, ettei hän ole kovin hyvä koulussa - mutta voi tosin olla niinkin, että vanhemmilla vain on tosi kovat vaatimukset Dracon koulumenetyksen suhteen, osaan kuvitella, että niin olisi, semminkin, kun Lucius katsoi aiheelliseksi nöyryyttää poikaa julkisesti sen kaupanpitäjän edessä. Kalkaros oli hänen lempiopettajansa, mutta ei ole sanottu, että hän olisi erityisesti loistanut taikajuomissa, vaikka saikin siitä vähintään Odotukset ylittävän, koska sai jatkaa sitä 5. luokan jälkeen. Joskus hän sanoi Crabbelle ja Goylelle jotain sellaista, ettei ehkä edes Tylypahkaa loppuun, koska Voldemort ei välitä tutkinnoista, joten koulu ei varmaan loppupeleissä ollut hänen ykkösprioriteettinsa, joskin silloinkin hän enemmänkin vaan uhosi heille.
On the 10 year anniversary of Harry’s parents’ death and the first time Voldemort was defeated, 31st October 1991, he and Ron saved Hermione from the troll in the bathroom. This is generally regarded as the day the trio became friends

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Heinäkuu 10, 2015, 02:14:36 »
Käsitin juuri niin, että Lucius halusi, että hänen poikansa olisi paras kaikista ja erityisesti häntä harmitti, että jästisyntyinen Hermione menestyi Dracoa paremmin. Saattaa hän siis olla ihan hyvä, mutta se ei riitä Luciukselle, kun hänen mielestään Dracon pitäisi olla täydellinen.
Terve kaikille!

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #36 : Heinäkuu 16, 2015, 12:25:05 »
^ Koulumenestykseen liittyen... Salaisuuksien kammiossa, kun Draco on Luciuksen kanssa Iskunkiertokujalla, tämä sanoo, että "jos hänen kouluarvosanansa eivät nouse, varkaaksi hän taitaakin parhaiten soveltua". Tuosta voisi päätellä, ettei hän ole kovin hyvä koulussa - mutta voi tosin olla niinkin, että vanhemmilla vain on tosi kovat vaatimukset Dracon koulumenetyksen suhteen, osaan kuvitella, että niin olisi, semminkin, kun Lucius katsoi aiheelliseksi nöyryyttää poikaa julkisesti sen kaupanpitäjän edessä.

Nii no olet varmasti nähnyt ihan oikeassakin elämässä näitä lapsia (ainakin itse henk.kohtaisesti tunnen monta) joidenka vanhemmat tyyliin antaa lapselle rahaa siitä et menestyy hyvin koulussa/kokeissa... öh.. sanon kyl ihan suoraan et toi käytäntö on syvältä... itse oon opiskellu todella todella ahkerasti (varsinkin peruskoulu aikoina) ja oikeasti tein kaikkeni ja sain numeroksi 7-8 ja todellaka en laiskotellut... et sekin on vähä niin ja näin et miten se hyvä koulumenestys mitataan... sekin toisaalta on törkeetä et kokeet merkkaa niin paljon numeroista mitä todistukseen saat (itellä oli meinaan monesti se et jo se tieto siitä et oli koetilanne teki olon niin tukalaksi ja se paine oli niin kova, et jo siitä syystä saatto unohtaa asioita jotka osaisin sanoa ilman tuota tilannetta...) et periaatteessahan ei se että saat kokeista kymppejä ja oot sellanen "mä tiedän kaiken"-tyyppi ni tarkota välttämättä sitä et ihan oikeesti oot hyvä oppilas tms... saatika oikeesti kun mietitte kaikkea mitä koulussa opetetaan (joo on hyvä et tietää yleistietona joitakin asioita) mut oikeesti kuinka monta kertaa ihan oikeessa elämässä tarvit kaikkea sitä mitä koulussa opiskellaan (ellet mene ko alalle opiskeleen)....

Et ihan sama se on velhomaailmassa... vaikka Lily ja James (ja Sirius) oli lähes luokkatasonsa parhaimpia opiskelijoita ni ei se tehny niistä sillai mitenkään etevämpiä kuin muut..

Mut mä olen kuitenkin saanut käsityksen et Draco on ihan suht hyvä koulussa... vois ehkä olla parempikin jos panostais vähä enemmän :D.

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #37 : Heinäkuu 19, 2015, 23:52:17 »
Sen enempää aiempaan keskustelun kantaa ottamatta sanon että kyllä Draco ehkä kumminkin kiusasi Harrya enemmän kuin Harry Dracoa. Tämä sillä että Harry ei etsimällä etsi Dracoa voidakseen härnätä tätä toisin kuin Draco. Harry olis voinut tosin käyttäytyä toisin ja yrittää olla provosoitumatta kaikesta mitä Draco sanoi, oli se miten loukkaavaa tahansa.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #38 : Heinäkuu 20, 2015, 18:15:18 »
Minua huolettaa lähinnä se miten ylireagoiden Harry ja monet muut rohkelikot vastaavat kiusaukseen. Olen itse ollut koulukiusattu ja myönnän että joskus vastasin kiusaukseen vetämällä turpaan mutta jos taikuutta olisi oikeasti olemassa, niin en ikinä alentuisi muuttamaan ihmisiä joksikin niljaisiksi olennoiksi tai (kuten Fred ja George tekivät) lähes aiheuttaa oppilaan kuoleman työntämällä tämän häivytyskaappiin. En puolusta koulukiusausta millään tavalla mutta tuo menee jo niin kamalaksi että se mielestäni menee itsepuolustuksen liioitteluksi ja pahasti. Tämä häivytyskaappijuttukin oli niinkin mitättömästä aiheesta kuin pisteiden ottamisesta. Kyllä, pisteiden otto oli epäreilua ja pomottelevaa. Mutta en kyllä menisi sanomaan että se oikeuttaa tappoyrityksen.

On myös huomattavaa että monet rohkelikot pitävät luihuisia automaattisesti iljettävinä ennen kuin edes tuntevat kyseistä henkilöä. Mm. Harry  suhtautui epäluuloisesti Slughorniin heti kun sai kuulla tämän tuvasta. Myös muihin tupiin liittyen, Ginny myönsi pokkana noituneensa Zacharias Smithin koska tämä kyseli liikaa kysymyksiä. Nyt oikeasti.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #39 : Heinäkuu 21, 2015, 10:20:33 »
Minua huolettaa lähinnä se miten ylireagoiden Harry ja monet muut rohkelikot vastaavat kiusaukseen. Olen itse ollut koulukiusattu ja myönnän että joskus vastasin kiusaukseen vetämällä turpaan mutta jos taikuutta olisi oikeasti olemassa, niin en ikinä alentuisi muuttamaan ihmisiä joksikin niljaisiksi olennoiksi tai (kuten Fred ja George tekivät) lähes aiheuttaa oppilaan kuoleman työntämällä tämän häivytyskaappiin. En puolusta koulukiusausta millään tavalla mutta tuo menee jo niin kamalaksi että se mielestäni menee itsepuolustuksen liioitteluksi ja pahasti. Tämä häivytyskaappijuttukin oli niinkin mitättömästä aiheesta kuin pisteiden ottamisesta. Kyllä, pisteiden otto oli epäreilua ja pomottelevaa. Mutta en kyllä menisi sanomaan että se oikeuttaa tappoyrityksen.

On myös huomattavaa että monet rohkelikot pitävät luihuisia automaattisesti iljettävinä ennen kuin edes tuntevat kyseistä henkilöä. Mm. Harry  suhtautui epäluuloisesti Slughorniin heti kun sai kuulla tämän tuvasta. Myös muihin tupiin liittyen, Ginny myönsi pokkana noituneensa Zacharias Smithin koska tämä kyseli liikaa kysymyksiä. Nyt oikeasti.

Okei, samaa mieltä tosta ylireagoinnista, mutta ymmärrän kyllä Harrya, koska Harryn vanhemmat ovat kuolleet joka ei sekään erityisen kiva juttu ole. Ja sitten paikalle saapuu joku ja alkaa kovaan ääneen julkisesti, mollaamaan  kuolleita, mutta varmasti rakkaita vanhempia.
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #40 : Heinäkuu 21, 2015, 15:31:21 »
Charlotte: Juu Harryn vanhemmat on kuollu, mut ihan oikeesti öö se on ollu noin vuoden silloin ja on asunut koko ikänsä tätinsä luona, joo ei varmasti ole ollut helppoa en väitä, mut ajattele Nevilleä, jonka äiti ja isä on "mielisairaalassa" koska ne kidutettiin niin pahasti et niiltä lähti järki ja Neville asuu mumminsa luona, mut Neville ei jaksa ihan kokoajan valittaa siitä mitä sen vanhemmille tapahtu ja kuinka sillä ei oo ketään muita kuin mummi, et nii se on vähä mistä sitäkin katsoo. Eli suoraan sanottuna välillä ärsyttää kun Harry menee AINA sen taakse et se on orpo ja sen vanhemmat on kuollu kun se oli niin pieni. Ihan tosissaan paljonko Harry oikeesti edes muistaa ajasta jollon sen vanhemmat oli elossa? :O

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #41 : Heinäkuu 21, 2015, 16:57:48 »

Okei, samaa mieltä tosta ylireagoinnista, mutta ymmärrän kyllä Harrya, koska Harryn vanhemmat ovat kuolleet joka ei sekään erityisen kiva juttu ole. Ja sitten paikalle saapuu joku ja alkaa kovaan ääneen julkisesti, mollaamaan  kuolleita, mutta varmasti rakkaita vanhempia.

Samaa mieltä. Osittain samaistun Harryyn koska olen itse menettänyt läheisiäni (tosin itsemurhan kautta) ja joutunut siitä kiusatuksi, joskaan en vastannut siihen väkivallalla. Mutta silti usein ajattelen että Rowlingin moraalit ovat liian päähenkilökeskeisiä, tosin tähän törmää muillakin kirjailijoilla kuten Shakespearellä, Dickensillä, Dostojevskilla ja Victor Hugolla. Mutta eipä kukaan kirjailija ole täydellinen.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #42 : Heinäkuu 21, 2015, 17:10:38 »
Charlotte: Juu Harryn vanhemmat on kuollu, mut ihan oikeesti öö se on ollu noin vuoden silloin ja on asunut koko ikänsä tätinsä luona, joo ei varmasti ole ollut helppoa en väitä, mut ajattele Nevilleä, jonka äiti ja isä on "mielisairaalassa" koska ne kidutettiin niin pahasti et niiltä lähti järki ja Neville asuu mumminsa luona, mut Neville ei jaksa ihan kokoajan valittaa siitä mitä sen vanhemmille tapahtu ja kuinka sillä ei oo ketään muita kuin mummi, et nii se on vähä mistä sitäkin katsoo. Eli suoraan sanottuna välillä ärsyttää kun Harry menee AINA sen taakse et se on orpo ja sen vanhemmat on kuollu kun se oli niin pieni. Ihan tosissaan paljonko Harry oikeesti edes muistaa ajasta jollon sen vanhemmat oli elossa? :O

Harryn puolustukseksi on sanottava että Vernon ja Petunia kohtelivat Harrya, silloin pientä lasta, erittäin kaltoin. Dudleyn voin ymmärtää siinä mielessä että samoin kuin Draco, hän on typerä lapsi joka on kasvatuksensa uhri ja toimii sen mukaisesti ja lopussa alkaa sentään aikuistumaan. Joka tapauksessa Harrylle ei ole taatusti ollut helppoa olla ilman kunnollista vanhemmanvastinetta, ja lähimmät vanhemman vastineet hänen "kasvatuksensa" ajan olivat kaltoinkohtelevia kusipäitä. Olen muuten aina ajatellut että Rowlingilta oli huono veto kuvata tärkeimmät jästihahmot (lähinnä Vernon ja Petunia) kusipäinä. Jos hän haluaa lukijan tuntevan sympatiaa jästejä kohtaan joita Voldemort teurastaa, olisi kannattanut esitellä jästihahmoja (enkä nyt laske parilla sivulla esiintynyttä statistinomaista jästiä mukaan) joiden luonne ei saa ajattelemaan että hemmetti, Voldemort oli oikeassa. En todellakaan tarkoita siis että kansanmurha olisi oikein ikinä, etenkään parin hölmön yksilön perusteella mutta kummastuttaa tämä Rowlingin päätös samaan aikaan vastustaa Voldemortia ja silti esitellä ainoat tärkeät jästihahmot sellaisena joka suoraan sanottuna ansaitsee rasistista syrjintää.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #43 : Heinäkuu 21, 2015, 17:37:47 »
castlevania: Nii, ja tuli tosiaan mieleeni kun Row nyt sattu kirjoittamaan Petuniasta ja Vernonista sellasia idiootteja, jotka inhos Harrya. Ni tosiaan hmm, joo ymmärrän sisaruskateuden johonkin asti, mut ihan oikeasti mitä syytä Petunialla oli vihata Harrya, ja olisi toisaalta kiva kyllä nähdä ihan mielenkiinnosta Petunian näkökulma joistakin asioista. Oliko se niin et Petunia oli Lilyn isosisko? Vai kumminpäin? Ja ihan yleisesti ottaen, miten Lily lapsena suhtautu Petuniaan, et näitä toisaalta olis kiva tietää myös tästä näkökulmasta.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Heinäkuu 21, 2015, 19:11:39 »

Vähän offia, mutta yksi Rowlining kirjoitustyylin virheistä (tai sanottakoon ainakin minua häiritsevä piirre) on yleisesti kohtuuttomat ilkeitten hahmojen rangaistukset. Enkä nyt tarkoita kiistämättömästi pahojen tai pahoihin tekoihin syylistyneitten hahmojen (esim. Kuolonsyöjät ja Voldemort) kohtaloita vaan sitä kuinka koulukiusaajien muuttaminen etanan - kaltaisiksi olennoiksi, "tappoyritykset" (epäilen vahvasti, että Weasleyn veljekset eivät tieneet häivekaapin vaarallisuudesta ja luulivat vain lähettävänsä Zabinin jonnekkin huitsin nevadaan, mikä on toki myös melko yliampuva teko) ja ikuisesti naamaa peittävien rupien herjaaminen nuorelle tytölle, joka kanteli opettajalle vain ja ainoastaan siksi, että hänen äitinsä uhattiin erottaa, ei pelkästään kuvata hyvässä valossa, mutta myös ohitetaan olan kohautuksilla ilman mitään negatiivisa seurauksia tekijöille.

Jokainen ihminen käsittelee kivuliaita/traumaattisia kokemuksia eri tavalla ja ne jättävät erilaiset jäljet, kokemuksen "objektiivisesta" suuruudesta huolimatta, joten on hieman epäreilua sanoa, että "X:n ei pitäisi reagoida asiaan näin, kun Y reagoi noin."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Heinäkuu 22, 2015, 14:13:17 »
Jokainen ihminen käsittelee kivuliaita/traumaattisia kokemuksia eri tavalla ja ne jättävät erilaiset jäljet, kokemuksen "objektiivisesta" suuruudesta huolimatta, joten on hieman epäreilua sanoa, että "X:n ei pitäisi reagoida asiaan näin, kun Y reagoi noin."

Juu, mut tarviiko aina mennä sen taakse. Okei se on helppoa, itsekin olen käyttänyt samantapaista keinoa hyväkseni kouluaikoina, kun mulla on "vähän" erilainen lapsuus, kun monella muulla mun ikäsellä (eli mun elämä on ollu kaikkea muuta kuin helppo), ja olen mukulana käyttänyt hyväksi tätä jos on tullut "ylitsepääsemättömä koulujuttuja" mut nii onneks mua on potkittu ja mulle on sanottu et "älä aina mee sen taakse, vaan kato valoisat puolet ja yritä parhaas" idealla, ni mä olen lopulta oppinut menemään esteiden yli (on ne sitten pystyssä tai kaadettu mun tieltä). Et sinällään vaikka ihmiset kokee eri asioita eri tavoin, ni mun mielestä Harry on niin marttyyri esittäessään tollasta kun se on, kun just aattelee Nevillee joka ei ihan oikeesti kokoajan valita "miten huonosti sen asiat on". Et nii.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #46 : Heinäkuu 22, 2015, 21:59:13 »

Juu, mut tarviiko aina mennä sen taakse. Okei se on helppoa, itsekin olen käyttänyt samantapaista keinoa hyväkseni kouluaikoina, kun mulla on "vähän" erilainen lapsuus, kun monella muulla mun ikäsellä (eli mun elämä on ollu kaikkea muuta kuin helppo), ja olen mukulana käyttänyt hyväksi tätä jos on tullut "ylitsepääsemättömä koulujuttuja" mut nii onneks mua on potkittu ja mulle on sanottu et "älä aina mee sen taakse, vaan kato valoisat puolet ja yritä parhaas" idealla, ni mä olen lopulta oppinut menemään esteiden yli (on ne sitten pystyssä tai kaadettu mun tieltä). Et sinällään vaikka ihmiset kokee eri asioita eri tavoin, ni mun mielestä Harry on niin marttyyri esittäessään tollasta kun se on, kun just aattelee Nevillee joka ei ihan oikeesti kokoajan valita "miten huonosti sen asiat on". Et nii.

On hyvä muistaa, että Neville on vain sivuhahmo jonka kanssa Harry ei vietä paljon aikaa, joten on mahdotonta tietää kuinka paljon vanhempien kohtalo vaikuttaa Nevillen joka päiväiseen elämään. Joku voisi jopa argumentoida, että Neville on niin hiljainen ja sisäänpäin suuntautunut nimenomaan tämän trauman takia.

Enkä myöskään sanoisi, että Harry juurikaan menisi vanhempiensa "taakse." Ei Harry minun muistaakseni ole koskaan yrittänyt puolustaa tekojaan sillä tms.

Captain Jean-Luc Picard

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #47 : Elokuu 09, 2015, 17:38:28 »
"tappoyritykset" (epäilen vahvasti, että Weasleyn veljekset eivät tieneet häivekaapin vaarallisuudesta ja luulivat vain lähettävänsä Zabinin jonnekkin huitsin nevadaan, mikä on toki myös melko yliampuva teko)

Se mikä minut saa pitämään Weasleyn kaksosten tekoa käytännössä tapon, ellei jopa murhan, yrityksenä on se että kun käy ilmi että tämä "kepponen" melkein koitui tämän oppilaan kuolemaksi, F ja G eivät osoita minkäänlaista katumusta, mikä viittaa vahvasti siihen että he olisivat tehneet teon joka tapauksessa, vaikka olisivat tienneetkin etukäteen sen vaarallisuudesta ja mikä taas viittaa sosiopatiaan. Kukaan pääkolmikosta ei osoita minkäänlaista järkytystä teosta itsestään vaan sen mahdollisista (oikeutetuista) seurauksista kaksosille. Tämä saikin minut ihmettelemään kun Harry kauhistuu käyttäessään Sectumsempraa Dracoon Half blood princessä tietämättä sen vaikutuksista. Tässä kohtauksessa yhtäkkiä kuvataankin kamalana tällainen asia vaikka olosuhteet olivat täysin erilaiset, koska a )Draco ei yrittänyt ottaa pisteitä Harrylta vaan meinasi käyttää kidutuskirousta häneen ja tämä luokittaisi Harryn teon itsepuolustukseksi ja b) saatuaan tietää kirouksen vakavuudesta hän osoitti katumusta, toisin kuin Weasleyn kaksoset edellämainitussa ei itsepuolustus-tilanteessa. En väitä että Draco ansaitsi melkein kuolla (hänhän oli erittäin suuren paineen alla jne.) mutta itsepuolustuksessa kyse ei olekaan ansaitsemisesta vaan oman henkensä (ja turvallisuutensa) säilyttämisestä. Rowlingilla usein törmään siihen että silloin kun Harry/muut protagonistit muka ovat kirjailijan itsensä mielestä tehneet väärin/ajattelemattomasti niin en itse näe mitään väärää näiden teoissa ja kun taas he tekevät jotain mikä minusta menee pahimmillaan erittäin vakavan rikoksen puolelle, kirjailija pitää sitä täysin sallittuna, jopa ihailtavana. Ja se huolettaa minua.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2015, 17:42:03 kirjoittanut castlevania »

Poissa Astella

• Vuotislainen
  • Jahtaaja
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #48 : Elokuu 15, 2015, 15:36:31 »
Voin vain sanoa, että oikeastaan kaikki rohkelikot ja luihuiset ovat täysiä rasisteja toisiaan kohtaan. He ovat ennakkoluuloisia ja voivat suunnilleen repiä toistensa kurkut auki jo pelkän tuvan nimen kuullessaan. Puuskupuhit ja Korpinkynnet ovat avoimempia, koska Puuskupuhiinhan tungetaan kaikki muihin tupiin kuulumattomat ja tuvan tärkein aate on, että kaikki ovat samanarvoisia ja ansaitsevat opiskelupaikan. Korpinkynnet taas omaavat rajattoman ymmärryksen ja ovat arvoiltaan liberaaleja. Luihuiset ja Rohkelikot ovat molemmat älyttömän kilpailuhenkisiä ja he haluavat olla näkyvillä. Ei siis ole suurikaan ihme, että nämä kaksi tupaa vihaavat toisiaan, kun arvotkin ovat niin erilaisia. Silti se on väärin.

Shippaan Dracoa ja Harrya parituksena, joten ajattelisin, että Draco kaipaa Harryn huomiota, mutta hakee sitä lapsellisin ja väärin keinoin. Harry tyrmää Dracon ystävystymisyritykset (syystäkin) ja Draco alkaa hakea huomiota toisin. En sanoisi että kumpikaan kiusaa toistaan, koska kiusaamiseen kuuluu, että hyökätään heikomman kimppuun. Draco ja Harry taas ovat tasavertaisessa asemassa koulussa ja ovat ruumiillisesti ja älyllisesti tasavahvoja.

Eli kumpikaan ei kiusaa kumpaakaan, he ovat tasavertaisia vihamiehiä (jotka ovat oikeasti salarakkaita). Dracon ja Harryn erilaiset arvot ja tupajako ovat saattaneet heidät tähän ikävään tilanteeseen, jota ei olisi kylä koskaan tapahtunutkaan, jos molemmat eivät olisi niin mustavalkoisia. Toivon, että Tylypahkassa on nykyään avoimempi mieliala.
Finissä drarryshipperi

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #49 : Tammikuu 16, 2016, 16:27:15 »
Shippaan Dracoa ja Harrya parituksena, joten ajattelisin, että Draco kaipaa Harryn huomiota, mutta hakee sitä lapsellisin ja väärin keinoin. Harry tyrmää Dracon ystävystymisyritykset (syystäkin) ja Draco alkaa hakea huomiota toisin. En sanoisi että kumpikaan kiusaa toistaan, koska kiusaamiseen kuuluu, että hyökätään heikomman kimppuun. Draco ja Harry taas ovat tasavertaisessa asemassa koulussa ja ovat ruumiillisesti ja älyllisesti tasavahvoja.

Samoin shippaan H/D.ta (aina ja ikuisesti!! Ja olen sitä mieltä et jos Draco olis ollut tyttö (tai Harry olis ollu tyttö) ni Harry ja Draco olis aivan varmasti mennyt yhteen. Jännää, et Row teki Dumbbiksesta homon, mut silti se ei parittanut noita kahta (Harrya ja Dracoa) jotka olisivat olleet täydellinen pari. Kaikessa suhteessa- vastakohdat täydentää toisiaan. Ja tosiaan jos toinen olis ollu tyttö niin mikä tilanne olis sit ollut? :D Ja se et mä en IKINÄ tajunnut Harry/Ginny yhdistelmää. Tuli vaan jotenkin mieleen niin epäonnistunut James♥Lily kopio) ja mä oon aina nähny sen niin että Draco hakee huomiota Harrylta. (joo vähän kyseenalaisin keinoin, mut hei sodassa ja rakkaudessa kaikki on sallittua!!) Mut Harry on vaa nii tyhmä, ettei tajua (tai sit se vaan oikeesti rakastaa Dracoa, mut ei uskalla näyttää sitä julkisesti!) sitä.