Kirjoittaja Aihe: Koulukiusaako Harry Dracoa?  (Luettu 5443 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa minerva

• Vuotislainen
Koulukiusaako Harry Dracoa?
« : Kesäkuu 12, 2015, 22:21:41 »
Kirjoista saa helposti sen käsityksen, että Draco on se koulukiusaaja joka piinaa Harrya heti ekasta kirjasta asti, mutta viime aikoina olen alkanut lukemaan vähän enemmän rivien välistä, ja mielestäni pikemminkin Harryn asenne Dracoa kohtaan on aika kusipäinen. Viistokujalla Draco koetti hieroa tuttavuutta Harryyn, mutta tämä leimasi pojan tämän puheiden vuoksi heti samanlaiseksi kuin Dudley, vaikka harva 11 - vuotias on kamalan fiksu.

Myös junassa matkalla Tylypahkaan Draco koetti lähestyä Harrya, mutta Ron alkoi heti nauramaan tämän nimelle. Itsekin olisin Dracona tästä loukkaantunut - Draco puolustautui ehkä vähän liian hyökkäävästi, mutta se johtuu vain hänen ylpeydestään. Harry vastaa todella tylysti Dracon neuvoihin, ja siitä pitäen aina kun näkee Dracon, on tämän kurkussa kiinni. Kenties juuri tämän vuosien piinan ja kiusaamisen takia Dracosta tuli mitä tuli.

Mitäpä olette mieltä?

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: SparksWolf20852
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Koulukiusaako Harry Dracoa?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2015, 13:14:32 »
No mietipä vähän, mitä Draco oikein Harrylle puhui Viistokujalla ja siellä Tylypahkan koulujunassa. Ois muaki ärsyttäny, jos mun kavereita oltais sillä lailla tultu arvosteleen. Ja arvostelihan se Hagridiakin sillon Viistokujalla ja puhui jästisyntyisistä toki alentavaan sävyyn... En ihmettele yhtään, jos Harry näki vähän punasta.

Mun mielestä ne oli aika lailla tasavahvoja vihamiehiä keskenään. Harry vihas Dracoa, Draco vihas Harryä. Ja mun mielestä Draco yleensä käyttäytyi vähän hyökkäävämmin. Sehän se oli, joka tunki aina paikalle aukoon päätään, ja Harry kavereineen iski jollaki lailla takasin. Monestiko Harry etsi Dracon varta vasten käsiinsä ihan vaan vittuillakseen?

Mut joo, mä en oo koskaan oppinu tykkäämään Dracosta, joten mun näkemys voi olla vähän puolueellinen.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Paikalla Chandler Bing

• Pleikkarin pelaaja
  • Vuotislainen
  • DRACO MALFOY!!! ♥♥♥
    • ♥ Harry Potter ♥
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2015, 17:21:36 »
Minun mielestäni Harry ei kiusaa Dracoa, koska Draco itse aloitti sen. Tai no, jos ajatellaan sitä alkua, niin... enpä tiedä. Enemmän kyllä Draco kiusaa Harrya kuin toisinpäin.
"Never. I'll never turn to the Dark Side. You've failed, your highness. I am a Jedi, like my father before me." - Luke Skywalker

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2015, 11:15:06 »
Draco aloitti? Mä en ymmärrä vieläkään tätä miten DRACO aloitti Harryn kiusaamisen?? :O Siis Draco tosiaan viistokujalla yritti tutustua Harryn kanssa, ja tosiaan junassa Draco yritti hieroa tuttavuutta uudelleen Weasleyn penikka pilasi sen mahdollisuuden (luihuinen kun olen) sit vielä sekin et Tylypahkassa Draco halus olla Harryn ystävä, mut Harry törkeesti torjui ehdotuksen ja ite alkoi mollaamaan Dracoa. Joka suututti Dracon äärimmilleen ja Draco tottakai antaa takaisin kun on saanut sellalaisen kasvatuksen. Mut ihan oikeasti jos Draco vihais Harrya, miksi se olis pelastanut Harryn seiskassa?? :O Tai Harry Dracon? Miks Harry ei olis Dracon antanut vaan pudota sinne lohikäärmeen tulikitaan jos vihais toista? Ja Harry on aina vttumainen Dracolle, vaikka Draco sanois pöö ni Harry on aina haastamassa riitaa. :)

Tosin mä olen H/D fani et periaatteessa mä nään myös sen et ehkä Draco yritti kiusaamisella kiinnittää Harryn huomiota itseensä, sillä oli kiinnostunu Harrystä :D.
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa Taru

• Merirosvo
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2015, 18:02:05 »
Mut ihan oikeasti jos Draco vihais Harrya, miksi se olis pelastanut Harryn seiskassa?? :O Tai Harry Dracon? Miks Harry ei olis Dracon antanut vaan pudota sinne lohikäärmeen tulikitaan jos vihais toista?

Vaikka minä vihasin kouluaikanani erästä henkilöä erittäin paljon, niin tuskin olisin siltikään antanut hänen kuolla takiani jos vain sen pystyisin estämään. Vihaaminen on kuitenkin eri asia kuin se, että antaa toisen kuolla. Tai siis, vaikka minä välillä toivoinkin tuon kiusaajani jäävän auton alle tai jotain, niin en minä silti ollut työntämässä häntä sinne autotielle. Ymmärrätkö, mitä yritän ajaa takaa?
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2015, 21:31:12 »
Kyllä se on minusta aika selkeästi Draco, joka Harrya piinaa eikä toisinpäin. Harry usein tyytyiväisesti oleskelee kavereittensa kanssa omassa rauhassa, kun Dracon pitää ilmestyä paikalle piikittelemään. Eikä minusta Dracon alkupään jutusteluja voi oikein ystävyyden hieromiseksi kutsua. Pukuliikkeessä se nyt oli lähinnä small-talkkia ajantapoksi ja myöhemmin junassa Draco tuskin olisi vilkaissut Harryyn päinkään, jos tämä ei olisi ollut The Harry Potter.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2015, 21:53:23 »
Mut ihan oikeasti jos Draco vihais Harrya, miksi se olis pelastanut Harryn seiskassa?? :O Tai Harry Dracon? Miks Harry ei olis Dracon antanut vaan pudota sinne lohikäärmeen tulikitaan jos vihais toista?

Vaikka minä vihasin kouluaikanani erästä henkilöä erittäin paljon, niin tuskin olisin siltikään antanut hänen kuolla takiani jos vain sen pystyisin estämään. Vihaaminen on kuitenkin eri asia kuin se, että antaa toisen kuolla. Tai siis, vaikka minä välillä toivoinkin tuon kiusaajani jäävän auton alle tai jotain, niin en minä silti ollut työntämässä häntä sinne autotielle. Ymmärrätkö, mitä yritän ajaa takaa?

Joo ymmärrän kyllä, mut noilla  nyt muutenkin on ollut niin verinen historia, et sikäli olisin olettanut et ne olis antanut toistensa kuolla koska vaan...

Hämppyli: Mistäs tiiät vaikka Draco olisi halunnut oikeasti ystävystyä Harryn kanssa?

Poissa Taru

• Merirosvo
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2015, 22:05:03 »

Joo ymmärrän kyllä, mut noilla  nyt muutenkin on ollut niin verinen historia, et sikäli olisin olettanut et ne olis antanut toistensa kuolla koska vaan...

...verinen historia? Millä tavoin verinen historia? Tämä on mennyt minulta täysin ohi.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 30, 2015, 22:08:07 »

...verinen historia? Millä tavoin verinen historia? Tämä on mennyt minulta täysin ohi.

No eihän ne ooo ku sen 6 vuotta ollu toistensa kurkussa enemmän ja vähemmän....

Poissa Taru

• Merirosvo
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
« Vastaus #9 : Kesäkuu 30, 2015, 22:10:25 »

No eihän ne ooo ku sen 6 vuotta ollu toistensa kurkussa enemmän ja vähemmän....

Mutta ei se nyt VERINEN ole ollut. Mutta sä taidat ajatella "verisen historian" eritavalla kuin mitä minä sen ajattelen olevan.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #10 : Kesäkuu 30, 2015, 22:11:42 »
Kyllä Draco mielestäni arvosteli aika törkeästi ja rasistisesti Hagridia ja Weasleyita, joten Harrylla oli todella hyvä syy kieltäytyä ystävyydestä. Ja Dracohan ne riidat yleensä aloitti, en muista Harryn kertaakaan menneen ensiksi pilkkaamaan. Tosin, hyvä että loppujen lopuksi Harry ja Draco oppivat sietämään toisiaan ja ainakin epilogista päätellen olivat neutraaleissa väleissä. 
Terve kaikille!

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 30, 2015, 22:34:30 »
No nii nää on taas niitä mielipide asioita. Mä ymmärrän kyllä Dracon asenteen Harrya kohtaan ERITTÄIN hyvin...

Mua ainakin monesti vtuttaa sellaset ihmiset idealla "mä oon parempi muita, mä oon maailmanpelastaja ja täydellinen," + toi "säälikää mua, kun mulla ei oo vanhempia" asenne mikä Harrylla kokoajan on... Jos ite oot ihan keskitasoa ja muut leveilee sillä osaamisellaan ja täydellisyydellään ni kyl se jossain vaiheessa alkaa yhtä jos toista ottaan päähän ja varsinkin kun ne just selllaset on aina opettajien lemmikkejä, kuten Harrykin on (no Severusta lukuunottamatta, mut joo ehkä hei ihan ymmärrettävästä syystä, ehkä vihaisin Harrya itekin vastaavassa tilanteessa)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2015, 22:39:49 kirjoittanut Pipe »

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #12 : Kesäkuu 30, 2015, 23:12:48 »
Millä perusteella Harry on täydellinen? Hän menestyy koulussa varsinaisesti vain PVS:ssä (ja huispauksessa), muissa aineissa hän saa enimmäkseen keskitason arvosanoja. Milloin hän on sanonut pitävänsä itseään parempana kuin muita tai pyytänyt sääliä orpoudestaan? Itse en ainakaan muista tuollaisia kohtia, päinvastoin hän on mielestäni yllättävän nöyrä ja vaatimaton taustaansa nähden. Tosin, täytyy myöntää, että kyllä Harrylla tosiaan on hieman sellainen pakkomielle leikkiä sankaria, joskin ehkä se menee osittain myös sen piikkiin, että hän haluaa kostaa Voldemortille vanhempiensa ja muiden läheistensä kuoleman.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2015, 23:16:42 kirjoittanut Hartsa »
Terve kaikille!

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 01, 2015, 21:31:22 »
Millä perusteella Harry on täydellinen? Hän menestyy koulussa varsinaisesti vain PVS:ssä (ja huispauksessa), muissa aineissa hän saa enimmäkseen keskitason arvosanoja. Milloin hän on sanonut pitävänsä itseään parempana kuin muita tai pyytänyt sääliä orpoudestaan? Itse en ainakaan muista tuollaisia kohtia, päinvastoin hän on mielestäni yllättävän nöyrä ja vaatimaton taustaansa nähden. Tosin, täytyy myöntää, että kyllä Harrylla tosiaan on hieman sellainen pakkomielle leikkiä sankaria, joskin ehkä se menee osittain myös sen piikkiin, että hän haluaa kostaa Voldemortille vanhempiensa ja muiden läheistensä kuoleman.

Nii tää on taas niitä näkemys eroja!! Mua ainakin ite henkilökohtasesti just häirittee se Harryn "nuoleskelu" opettajien silmissä ja sit tosiaan se just et se "leikkii jotain sankaria..." joo...

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #14 : Heinäkuu 02, 2015, 01:29:37 »
Pakko nyt lisätä lusikkansa keskusteluun kun sen verran rupesi kuumottelemaan.

No nii nää on taas niitä mielipide asioita. Mä ymmärrän kyllä Dracon asenteen Harrya kohtaan ERITTÄIN hyvin...

Mua ainakin monesti vtuttaa sellaset ihmiset idealla "mä oon parempi muita, mä oon maailmanpelastaja ja täydellinen," + toi "säälikää mua, kun mulla ei oo vanhempia" asenne mikä Harrylla kokoajan on... Jos ite oot ihan keskitasoa ja muut leveilee sillä osaamisellaan ja täydellisyydellään ni kyl se jossain vaiheessa alkaa yhtä jos toista ottaan päähän ja varsinkin kun ne just selllaset on aina opettajien lemmikkejä, kuten Harrykin on (no Severusta lukuunottamatta, mut joo ehkä hei ihan ymmärrettävästä syystä, ehkä vihaisin Harrya itekin vastaavassa tilanteessa)

Vaikka en ole varsinaisesti ikinä kovin paljon välittänyt Harrysta hahmona, niin tosielämän tasolla on syytä huomata, että orpous tai vastaava ei ole kenenkään vika. Se vain on. Samalla tavalla kuin ihonväri, se vain on. Ja sikäli kun joku opettaja jostain kumman syystä haluaisikin suosia Harrya sillä perusteella että hän on orpo, on vika opettajassa, ei Harryssa itsessään, eikä tätä voi pitää minkäänlaisena oikeutuksena Harryn kiusaamiseen.

Siksi toisekseen, en näe mitään syytä, miksi toisen menestys koulussa ylipäänsä antaisi oikeutuksen kiusaamiselle. Jos joku kokee opettajan suosivan epäreilusti toisia oppilaita niin kritiikin pitäisi nähdäkseni kohdistua opettajaan, ei oppilaaseen, joka ei mahda tälle yhtään mitään.

Missä kohtaa näet Harryllä tällaisen asenteen, ole hyvä ja kerro? Tähän nyt oli vain pakko puuttua, sillä minua itseäni kiusattiin vuosia koulussa "nipottamisen" ja "opettajien nuoleskelun" takia ja kannan sitä taakkaa vielä tänäkin päivänä (sairastin ensimmäisinä kouluvuosinani syövän jonka takia sain joskus helpotuksia tehtäviin yms.). Jos kokee jonkun olevan kiusaamisen arvoinen siksi että "nuoleskelee" niin kannattaa kyllä ottaa se silmä kauniiseen käteen ja miettiä tilannetta monelta kannalta, ja jos se oikeasti on muilta pois tai epäreilua niin sitten puuttua asiaan muuta kautta kuin kohdistamalla se ärtymyksensä johonkin kanssaoppilaaseen. Kaikella hyvällä. Kiusaamisen aiheuttama psyykkinen vaurio toisessa ihmisessä voi kuitenkin olla sen verran suuri, etten ikinä lähtisi sitä vähättelemään :)

Ja vielä palatakseni aiheeseen: minusta on ihan selviö, ettei Harry kiusannut Dracoa. Se taas, että ei pidä jostakin, ei silti tarkoita, että haluaisi jättää tämän kuolemaan tiukan paikan tullen. Ihmisten tunnekirjo on paljon laajempaa kuin kaksipiippuinen pitäminen ja viha. Väliin mahtuu paljon muutakin, se juuri tekee meistä ihmisiä eikä koneita...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2015, 10:30:04 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #15 : Heinäkuu 02, 2015, 10:12:59 »
Nii tää on taas niitä näkemys eroja!! Mua ainakin ite henkilökohtasesti just häirittee se Harryn "nuoleskelu" opettajien silmissä ja sit tosiaan se just et se "leikkii jotain sankaria..." joo...
Nähtävästi meillä onkin sitten tässä kohtaa suuria näkemyseroja, koska en todellakaan onnistu näkemään minkäänlaista "nuoleskelua" Harryn puolelta. Voisitko vähän avata näkemystäsi ja antaa vaikka muutaman esimerkin tilanteista, missä tällaista esiintyi?
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #16 : Heinäkuu 02, 2015, 11:20:18 »
Pakko tähänkin on kai sitten osallistua. Sen verran rupesi ärsyttämään, että hain Viisasten kiven ja aloin etsimään sieltä Harryn ja Dracon ensitapaamista.

Pätkä kohtauksesta Matami Malkinilla:
"Ai", poika sanoi, "olen kuullut hänestä. Hän on jonkinlainen palvelija, eikö vain?"
"Hän on riistanvartija", Harry sanoi. Hän piti pojasta hetki hetkeltä vähemmän.
"Niin juuri. Kuulin, että hän on jonkinlainen villimies - asuu mökissä koulun mailla, ryyppää silloin tällöin kännin, yrittää taikoa ja sytyttää lopulta sänkynsä tuleen."

Jos tuolla tavalla alkaa arvostelemaan toisen kavereita (tai jotain vastaavia), niin ystävystyminen ei ole kauhean todennäköistä.

Toinen esimerkki Tylypahkan pikajunasta:
"Jos lorveksit tuollaisen rupusakin kuin Weasleyiden ja Hagridin kanssa, sinusta tulee heidän kaltaisensa."

Harry oli siis juuri tutustunut Roniin ja Ronin perhe oli auttanut häntä löytämään laiturin. Sen jälkeen joku tulee paikalle aukomaan päätään tuosta perheestä. En itsekään suhtautuisi kovin positiivisesti.

Harry ei ole koskaan itse väittänyt tuollaisia asioita itsestään. Jos olen väärässä, voisiko joku kertoa esimerkin? Harry on kuuluisa, Harry ei voi sille mitään. Ihan sama kun vaikka joku kehitysvamma, sille ei itse voi mitään ja siksi se on typerä syy kiusata/halveksia toista. Harry on itse jankuttanut aika monta kertaa, ettei haluaisi olla kuuluisuus.
Ja oli Harrykin aika monessa asiassa keskitasoa. Kaikki on jossain asioissa hyviä, jossain asioissa huonoja, kukaan ei ole täydellinen. Opettajat piti Harrya hyvänä oppilaana, mutta ei Harrya suosittu (Kuhnusarvio on poikkeus, mutta se suosi monia muitakin). Ja mitenkäs Harryn ja Dracon asemat Severus Kalkaroksen liemitunneilla?

Sitä paitsi Draco se on joka aina ilmestyy paikalle lällättelemään.
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #17 : Heinäkuu 02, 2015, 11:27:08 »
Noihin Charlotten esimerkkeihin viitaten (Hagridin ja Weasleyn perheen haukkuminen), niin en sinänsä pitäisi noita merkkinä siitä, että Draco on pohjimmiltaan paha ihminen. Hän on tapahtumien aikaan vasta 11-vuotias, ja ihan selvästi hän toistaa vaan sellaista, minkä on vanhemmiltaan tai muilta oman piirinsä aikuisilta oppinut. Eli vika tältä osin vanhemmissa ja perheessä, ei pojassa. Toisaalta kun vastapuolikin on vasta 11-vuotias, niin on ihan ymmärrettävää, että Harry ei tarkastellut Dracon sanomisia kovinkaan objektiivisesti.
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Heinäkuu 02, 2015, 11:50:41 »
Pakko nyt lisätä lusikkansa keskusteluun kun sen verran rupesi kuumottelemaan.

Vaikka en ole varsinaisesti ikinä kovin paljon välittänyt Harrysta hahmona, niin tosielämän tasolla on syytä huomata, että orpous tai vastaava ei ole kenenkään vika. Se vain on. Samalla tavalla kuin ihonväri, se vain on. Ja sikäli kun joku opettaja jostain kumman syystä haluaisikin suosia Harrya sillä perusteella että hän on orpo, on vika opettajassa, ei Harryssa itsessään, eikä tätä voi pitää minkäänlaisena oikeutuksena Harryn kiusaamiseen.

Siksi toisekseen, en näe mitään syytä, miksi toisen menestys koulussa ylipäänsä antaisi oikeutuksen kiusaamiselle. Jos joku kokee opettajan suosivan epäreilusti toisia oppilaita niin kritiikin pitäisi nähdäkseni kohdistua opettajaan, ei oppilaaseen, joka ei mahda tälle yhtään mitään.

Missä kohtaa näet Harryllä tällaisen asenteen, ole hyvä ja kerro? Tähän nyt oli vain pakko puuttua, sillä minua itseäni kiusattiin vuosia koulussa "nipottamisen" ja "opettajien nuoleskelun" takia ja kannan sitä taakkaa vielä tänäkin päivänä (sairastin ensimmäisinä kouluvuosinani syövän jonka takia sain joskus helpotuksia tehtäviin yms.). Jos kokee jonkun olevan kiusaamisen arvoinen siksi että "nuoleskelee" niin kannattaa kyllä ottaa se silmä kauniiseen käteen ja miettiä tilannetta monelta kannalta, ja jos se oikeasti on muilta pois tai epäreilua niin sitten puuttua asiaan muuta kautta kuin kohdistamalla se ärtymyksensä johonkin kanssaoppilaaseen. Kaikella hyvällä. Kiusaamisen aiheuttama psyykkinen vaurio toisessa ihmisessä voi kuitenkin olla sen verran suuri, etten ikinä lähtisi sitä vähättelemään :)

Ja vielä palatakseni aiheeseen: minusta on ihan selviö, ettei Harry kiusannut Dracoa. Se taas, että ei pidä jostakin, ei silti tarkoita, että haluaisi jättää tämän kuolemaan tiukan paikan tullen. Ihmisten tunnekirjo on paljon laajempaa kuin kaksipiippuinen pitäminen ja viha. Väliin mahtuu paljon muutakin, se juuri tekee meistä ihmisiä eikä koneita...

Anteeks  nyt vaan, mut mua on kiusattu koulussa oikeestaan 13 vuotta... et sikäli mä tiedän aika H******in tarkalleen mitä tarkoittaa koulukiusaaminen. Ja muakin on haukuttu nörtiksi/hikariksi vaikka mun numerot on olleet parhaimmillaan 8 tasosia, jos nyt ruåtsi oli seiskalla 9 ni teki kyl poikkeuksen, mut tein kaikkee ylimäärästä sillon ni se oli sen 9 mut sit ku ei enää huvittanu tehä mitää ylimäärästä ni se laski siihen 8... siis yläasteella... ja nii mut siis kyl mun mielestä Harry tuo vähä liikaa esille itteensä monessa eri paikoissa ja kauheen vähän se sanoo vastaan opettajille kun "kuuluisa poika-joka-elää" on hänen tunnillaan... öh...

Kuten jo sanoin itsekin vihaisin Harrya Severuksen asemassa... Eli ymmärrän todella hyvin myös Severuksen näkökannan. ;D

Draco saapuu lällättelemään... joo mut onko Harryn aina pakko ruveta sen kanssa tappeleen?? Draco ainoastaan kerran alottanut eka sen taistelun ja sekin oli se kerta kun Harry näki Dracon itkemässä... eikä sillon ees vaivautunut tekemään muuta kuin iskemään takaisin.. rohkelikot on ymmärrettävästi aina rohkelikkojen puolella (kuten puuskut ja korpinkynnet) meinaa ku tota listaa tuol teiltä kattelin ni joo ilmankos kaikki on Harryn puolella.. ;D

Mut joo mä oon jonkinverran ala-asteella saanut "helpotusta" tai no helpotusta ja helpotusta mul oli ala-asteella luokas kouluavustaja joka oli mua varten sinne tarkotettu, mut se autto kyl kaikkia muitakin (syytä en halua avata sen enempää). Ja mä olin luokkani silmätikku niin opettajien kuin oppilaittenkin kannalta... et joo mä periaatteessa pystyn siinä mieles asettumaan Harryn asemaan, ja siksi sanoinkin et mua ottaa hyvinkin loistavasti päähän toi Harryn asenne. Ja ymmärrän tosi hyvin miksi Draco "härnää" sitä ja Harry heti provosoituu kaikesta.. Sen ny jotenkin ymmärrän et Ron ja Draco on toistensa kimpussa... koska Draco vttuilee kokoajan Ronille sen perheestä ja sillee.. mut mä en nää oikeesti mitään syytä miksi Harry ottaa kaikesta niin vtun itseenä?? :O Ja muutenkin provosoituu IHAN kaikesta mitä Draco sille sanoo, jos Draco sanois Harrylle pöö ni Harry varmaan hakkais Dracon tajuttomaks... get the point?

Ja onko yhden syy, jos kaksi tappelee? Monen Harrya puolustavan silmissä Draco on aina se välitön paha? Ehkä tosiaan Draco kiusaa Harrya siksi, että haluaa siltä huomioo (ihan missä vaan mielessä). Dracolla on muutamia kavereita/ystäviä, mut Draco voi oikeesti olla kateellinenkin Harrylle, mut Harry idiootti ei tajua sitä ja vaan niinku menee siihen mukaan ja ite kiusaa Dracoo minkä kerkee... No eipä oo omena kauas puusta pudonnu Pottereiden suvus..

Lupin: Niimpä!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2015, 12:01:59 kirjoittanut Pipe »

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #19 : Heinäkuu 02, 2015, 12:03:01 »
Kuten jo sanoin itsekin vihaisin Harrya Severuksen asemassa... Eli ymmärrän todella hyvin myös Severuksen näkökannan. ;D

Ööö? Eli jos ihminen johon olet ollut ihastunut/rakastunut ala/yläasteella, saa lapsen jonkun sellaisen ihmisen kanssa josta et tykkää, päädyt vihaamaan ja kiusaamaan tuota lasta? Ja vaikka voisikin ymmärtää, miksi Severus näkee Harryssa kaiken sen mitä itse menetti ja se palauttaa hänelle mieleen Jamesin ja kouluajat jolloin hän oli sekä kiusattu että kiusaaja itsekin, MIKÄÄN ei oikeuta häntä opettajana kohtelemaan Harrya niin kuin Severus häntä kohtelee. Severus on AIKUINEN ja vieläpä OPETTAJA, ja hänen käytöksensä on todella hirveää ja lapsellista, ihan sama mitä siinä on taustalla.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #20 : Heinäkuu 02, 2015, 12:06:40 »
ja nii mut siis kyl mun mielestä Harry tuo vähä liikaa esille itteensä monessa eri paikoissa ja kauheen vähän se sanoo vastaan opettajille kun "kuuluisa poika-joka-elää" on hänen tunnillaan... öh...
Pitäisikö Harryn siis mielestäsi sanoa opettajille vastaan tunnilla? Tekeekö Draco niin? Onhan sinulle selvää, että kirjoissa eletään 1990-luvun brittikoulussa, olkoonkin sitten velhomaailmassa? Brittikouluissa on paljon kovempi kuri kuin suomalaisissa. Brittiystäväni, joka on aika lailla samaa ikäluokkaa kuin Harry olisi, on kertonut, että häntä on lyöty koulussa. Siis ihan oikeasti, koulun rehtori rankaisi koululaisia lyömällä heitä jonkinlaisella kepillä, ja se oli ihan laillista ja vanhemmilla ei ollut siihen mitään sanomista. Kuri brittikouluissa on ihan eri maailmasta kuin Suomessa.

Voisitko antaa esimerkkijä tilanteista, joissa Harry mielestäsi itseään liikaa esiin? Missä yhteydessä ja mitä silloin tapahtui?

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #21 : Heinäkuu 02, 2015, 12:13:02 »
Ööö? Eli jos ihminen johon olet ollut ihastunut/rakastunut ala/yläasteella, saa lapsen jonkun sellaisen ihmisen kanssa josta et tykkää, päädyt vihaamaan ja kiusaamaan tuota lasta? Ja vaikka voisikin ymmärtää, miksi Severus näkee Harryssa kaiken sen mitä itse menetti ja se palauttaa hänelle mieleen Jamesin ja kouluajat jolloin hän oli sekä kiusattu että kiusaaja itsekin, MIKÄÄN ei oikeuta häntä opettajana kohtelemaan Harrya niin kuin Severus häntä kohtelee. Severus on AIKUINEN ja vieläpä OPETTAJA, ja hänen käytöksensä on todella hirveää ja lapsellista, ihan sama mitä siinä on taustalla.

Severus on erittäin epätäydellinen ihminen, ja sen myötä hyvin kiinnostava hahmo, paljon syvempi kuin moni muu kirjoissa esiintyvä. Hänen elämänsä on ollut kaikkea muuta kuin helppoa. Mutta pitää myöntää, että välillä lukiessa teki mieli ottaa miehestä kunnon ote ja ravistella, ja karjua: "GET OVER IT ALREADY!!" Saa olla aika epäkypsä tyyppi, että lähtee purkamaan omia kouluaikaisia traumoja kiusaajan poikaan... varsinkin kun poika on myös lapsuudenaikaisen parhaan ystävän poika. Kun otetaan huomioon miten paljon pahaa Severus sai kokea kuolonsyöjävuosinaan, on hämmentävää, että hän jaksaa velloa kouluaikaisissa traumoissaan. Hän on epäreiluudessaan myös melko huono opettaja. Mutta niitähän Tylypahkassa tuntuu riittävän. Epäilen, että Punurmio ja Kuhnusarvio ja Pimento ja Hagrid eivät ainakaan ole mitään kasvatustieteitä opiskelleet.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #22 : Heinäkuu 02, 2015, 14:13:40 »
Anteeks  nyt vaan, mut mua on kiusattu koulussa oikeestaan 13 vuotta... et sikäli mä tiedän aika H******in tarkalleen mitä tarkoittaa koulukiusaaminen. ... ja nii mut siis kyl mun mielestä Harry tuo vähä liikaa esille itteensä monessa eri paikoissa ja kauheen vähän se sanoo vastaan opettajille kun "kuuluisa poika-joka-elää" on hänen tunnillaan... öh...

Kommenttini oli tarkoitettu koskettamaan koulukiusaamisen luonnetta yleisesti, ei sinuun henkilökohtaisesti, pahoittelen jos ymmärsit sen niin. Kiusaamiseen kun kuitenkin hyvin usein liittyy se, että katsotaan asiaa aika mustavalkoisesti joltakin kannalta ja liitetään henkilön "syiksi" sellaisia ominaisuuksia, jotka johtuvat esimerkiksi omasta kateudesta, ärtymyksestä tai siitä, että on vain tottunut toimimaan sellaisella tavalla, jolla toinen ei toimi.

Lainaus
...joo mut onko Harryn aina pakko ruveta sen kanssa tappeleen??  ...Ja muutenkin provosoituu IHAN kaikesta mitä Draco sille sanoo, jos Draco sanois Harrylle pöö ni Harry varmaan hakkais Dracon tajuttomaks... get the point?

Onhan tässäkin toki ihan perää, ei varmaan olisi aina pakko jatkaa tappelua. Toisaalta ei kai se nyt kuitenkaan poista sitä, että riidan aloittaja ja toisen vähättelijä on lähes poikkeuksetta Draco? Kyllä minusta ihmisellä on lupa suuttua jos häntä kohdellaan kaltoin, provosoituakin vähän. Sen sijaan en muista kirjoista kohtaa, jossa Harry hakkaisi Dracon tajuttomaksi yhtään mistään syystä.

Lainaus
...rohkelikot on ymmärrettävästi aina rohkelikkojen puolella (kuten puuskut ja korpinkynnet) meinaa ku tota listaa tuol teiltä kattelin ni joo ilmankos kaikki on Harryn puolella.. ;D

Ja onko yhden syy, jos kaksi tappelee? Monen Harrya puolustavan silmissä Draco on aina se välitön paha? Ehkä tosiaan Draco kiusaa Harrya siksi, että haluaa siltä huomioo (ihan missä vaan mielessä). Dracolla on muutamia kavereita/ystäviä, mut Draco voi oikeesti olla kateellinenkin Harrylle, mut Harry idiootti ei tajua sitä ja vaan niinku menee siihen mukaan ja ite kiusaa Dracoo minkä kerkee... No eipä oo omena kauas puusta pudonnu Pottereiden suvus..

Minä olen kyllä ollut nuoresta pitäen vakaumuksellinen luihuinen ja Vuotiksen tuvissa Mary Sue. ;) Rohkelikoksi en ole itseäni tituleerannut koskaan. Mutta kun keskustellaan sellaisesta oikeastikin monia koskevasta ilmiöstä kuin kiusaaminen niin kyllä minusta on hyvä ottaa välillä ne tupalasit silmiltä itse kunkin ja katsella asiaa vähän objektiivisemmin. Itsehän näytät tässä olevan vähän luihuisten kannalta puolueellinen, jos saa niin sanoa, ja tunnut ottavan Dracon osuuden tässä nyt kovin henkilökohtaisesti, vaikka vain fiktiivisistä hahmoista puhutaan - toki meille rakkaista sellaisista :)

Ja kerta kiellon päälle: ei se, että otetaan jonkun kiusaaminen tosissaan, tarkoita kuitenkaan, että kiusaaja olisi "paha ihminen". Juurihan tuossa ylempänä sanoin itsekin, että ihmisen tunnekirjo on paljon laajempi kuin "hyvä" ja "paha". Varmasti Dracon käytöksessä on paljon kasvatuksen ja kotiolojen tuotetta ja saattaahan hän esim. aikuisena alkaa käyttäytyä fiksummin, kuka tietää. Tekoja pitää kuitenkin tarkastella tekoina.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2015, 14:16:54 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
« Vastaus #23 : Heinäkuu 02, 2015, 15:29:45 »
Draco aloitti? Mä en ymmärrä vieläkään tätä miten DRACO aloitti Harryn kiusaamisen?? :O Siis Draco tosiaan viistokujalla yritti tutustua Harryn kanssa, ja tosiaan junassa Draco yritti hieroa tuttavuutta uudelleen Weasleyn penikka pilasi sen mahdollisuuden (luihuinen kun olen) sit vielä sekin et Tylypahkassa Draco halus olla Harryn ystävä, mut Harry törkeesti torjui ehdotuksen ja ite alkoi mollaamaan Dracoa. Joka suututti Dracon äärimmilleen ja Draco tottakai antaa takaisin kun on saanut sellalaisen kasvatuksen. Mut ihan oikeasti jos Draco vihais Harrya, miksi se olis pelastanut Harryn seiskassa?? :O Tai Harry Dracon? Miks Harry ei olis Dracon antanut vaan pudota sinne lohikäärmeen tulikitaan jos vihais toista? Ja Harry on aina vttumainen Dracolle, vaikka Draco sanois pöö ni Harry on aina haastamassa riitaa. :)

Me ei selvästikään olla luettu samaa kirjasarjaa.

Lainaus
Viisasten kivi, sivu 122:

"Saat pian huomata, että toiset velhosuvut ovat roimasti parempia kuin toiset, Potter. Et varmaan tahdo kaverustua vääränlaisten kanssa. Minä voin auttaa sinua valikoimaan."

Kiehtova tapa hieroa tuttavuutta vihjailemalla, että vieressä istuva jätkä on perheineen roskasakkia ja hän itse sitä parempaa sorttia, jonka kanssa kannattaa ystävystyä. Jos tämä ei ole ylimielistä käytöstä, niin en tiedä mikä on.

Lainaus
Sama sivu:

"Minä pitäisin varani, jos olisin sinä, Potter. Jollet ole hiukkasen kohteliaampi, sinun käy samoin kuin vanhempiesi. Hekään eivät ymmärtäneet omaa parastaan."

Seuraavaksi tutustumista jatketaan sitten uhkailemalla vain koska Harry on juuri pistänyt samalla mitalla takaisin kun hänen uutta toveriaan on solvattu.

Lainaus
Ja vielä sama sivu:

"Ai, sinä rupeat tappelemaan, vai?" Malfoy ilkkui.
"Ellette lähde nyt", Harry sanoi kuulostaen rohkeammalta kuin oli, koska Crabbe ja Goyle olivat paljon isompia kuin hän ja Ron.
"Mutta kun meidän ei tee mieli lähteä, vai mitä, pojat? Me ollaan syöty kaikki eväät ja teillä näyttää vielä olevan jotain."

Ja tämä sitten menee jo ihan selvän kiusaamisen puolelle.

Ja Viisasten kiveä selattuani en löytänyt yhtä ainoata kohtaa, jossa Draco olisi Tylypahkassa yrittänyt pyrkiä Harryn ystäväksi, ei mitään siihen viittaavaakaan. Heidän jokainen kohtaamisensa päätyi jonkinlaiseen töykeään sananvaihtoon, jonka poikkeuksetta Draco aloitti yleensä heittämällä pilkallista läppää joko Harrysta itsestään tai hänen tovereistaan, yleensä Ronista, unohtamatta tietenkään tapausta Nevillen muistipallo. En näe töykeään kommenttiin vastaamista yhtä töykeästi tai ystäviensä puolustamista millään tavalla epäoikeutettuna, kiusaamisena, vittuiluna tai muuna vastaavana.

Olisi mukavaa tietää, missä umpikieroutuneessa rinnakkaisuniversumissa muiden solvaaminen, ylimielinen "meidän-puhdasverinen-velhoperheemme-on-paljon-parempi-kuin-Weasleyn-kaltaiset-verenpetturit" -ajatusmaailman näkyvä julkinen esiintuonti ja uhkaileminen luetaan ystävyyden tavoitteluksi ja siihen samalla mitalla vastaaminen törkeäksi torjumiseksi.

Ja mitä tulee Harryn "opettajien nuoleskeluun"... vähän sama juttu kuin sanoisi, että hauki on lintu. Seitsemän kertaa kirjat suomeksi ja kerran englanniksi lukeneena en kyllä muista ainoatakaan tapausta, jossa Harry olisi yrittänyt hakea huomiota opettajilta, paitsi Puoliverisessä prinssissä Kuhnusarviolta ja senkin hän teki Dumbledoren käskystä. Olisi äärimmäisen kiehtovaa nähdä konkreettisia esimerkkejä siitä, missä vaiheessa sarjaa tällaista nuoleskelua ilmenee.

Eli huomionhakuisuus on siis mielestäsi oikeutus kiusaamiselle? Ja mitäköhän idiootin Harryn olisi pitänyt tehdä mikäli olisi huomannut Dracon olevan kateellinen hänelle jostain, mille hän itse ei voi mitään? Enkä kyllä edelleenkään allekirjoita sitä, että töykeyteen töykeydellä vastaaminen ja ystäviensä puolustaminen olisi kiusaamista.
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 02, 2015, 17:29:27 »
Nii no kuten sanoin mielipiteitä on monia. Itse nyt lähinnä oon nähnyt hyvin Dracon tyylistä oikeassa elämässä. Ja myös tollasia Harryn ja muiden rohkelikkojen (varsinkin Mionen) tyylisiä "olen täydellinen" opiskelija oppilasta... Tyhmänrohkeus harvemmin kannattaa ja rohkelikoilla sitä on enemmän kuin tarpeeksi....
Ja tosiaan nii kun tos joku sano sitä et "outo tapa ilmaista et haluu olla toisen ystävä" tyylistä lausetta.. Meitä on kuule moneen junaan. Ja en mäkä monelle mun kaverille oo sillai menny sanoo et "hei joo haluutko olla mun ystävä?" vaan ihan jotenkin vaan ajauduttu samaan piiriin tms.....
Ja öh... kuinkas monta kertaa oot kuullu pojasta joka on ihastunut tyttöön (tai toisinpäin) kiusaamas kyseistä henkilöä?? Ja kuten jo sanoin mä en nää ees mitään järkee miks Harry on kokoajan Dracon kimpussa... Dracolta nyt jotenkin vielä ymmärrän sen et jos se on 11-vuotiaana aivopesty vihaamaan kaikkia rohkelikkoja ja jästisyntyisiä sun muita ni ehkä se jo johtuu nimenomaan siitä et Draco on kovassa kurissa ja nuhteessa kasvatettu poika. Ja kuinka monta kertaa Draco on tuonu oikeesti esille muuta siitä perheestään kuin se "Malfoyn-kunnian" nii mitä se on sille pojalle maksanu... ja sit joku tollanen Harry/Ron sun muut oikee suuna päänä ärsyttää sitä ni hei vähemmästäkin ärähtää.. Ja onko nimenomaan Dracon vika et se on kasvatettu väärin? :O

Ite oon yhelle kiusaajalle antanut hyvinkin anteeksi koska se on omalla käytöksellään mua kohtaan osottanu olevansa pahoillaan, mut monelle muulle en.... et jos Harry ja Draco kuitenkin on lopus ihan ok väleissä niin...

Poissa Taru

• Merirosvo
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
« Vastaus #25 : Heinäkuu 03, 2015, 10:37:50 »
Ja öh... kuinkas monta kertaa oot kuullu pojasta joka on ihastunut tyttöön (tai toisinpäin) kiusaamas kyseistä henkilöä??

Mutta se ei tee kiusaamisesta oikeutettua ja hyväksyttyä.

Poissa Chilisuklaa

• Moony Cullen
  • Vuotislainen
  • I ᒪOᐯᕮ ᗪᗩYᔕ ᗯᕼᕮᑎ ᗰY OᑎᒪY ᑭᖇOᗷᒪᕮᗰ Iᔕ Tᕮᗩ Oᖇ ᑕOᖴᖴᕮᕮ
« Vastaus #26 : Heinäkuu 04, 2015, 15:04:15 »
Noniin. Ensiksi haluan muistuttaa _kaikkia_, että tämä on vain, ja ainoastaan minun oma mielipiteeni eikä minua huvita sen takia ruveta kiistelemään yhtikäs kenenkään kanssa. (Paitsi pikkuveljeni, mutta se onkin jo asia erikseen...)

En käsitä oikein sitä näkökulmaa, että koko ajan Draco haluaa tutustua Harryyn mutta Harry vain kiusaa tätä. Tapahtumanhan menivät suurinpiirtein näin: Harry menee sovittamaan kaapua, Draco on siellä. Draco aloittaa tutustumisen Harryyn ja samalla tulee dissanneeksi Harryn hyvää ystävää, Hagridia. Harry menee laiturille 9 3/4 ja tutustuu Roniin. He menevät vaunuosastoon. Malfoy ilmestyy paikalle ja alkaa dissaamaan tällä kertaa Ronia, Harryn ensimmäistä ystävää hänen luokaltaan. Sitten hän alkaa uhkailemaan tätä... jne. Ymmärrän hyvin sen, että Harryllä ei ole kovin positiivista käsitystä Dracosta. (Toki pieni osa tästä vihasta yms saattaa johtua siitä, että Draco on luihuinen, josta kaikki pahikset tulevat.)

Sitä paitsi Draco se on joka aina ilmestyy paikalle lällättelemään.

Näin. Harry ei etsi Dracoa vain, jotta pääsisi ärsyttämään tätä.

Mua ainakin monesti vtuttaa sellaset ihmiset idealla "mä oon parempi muita, mä oon maailmanpelastaja ja täydellinen," + toi "säälikää mua, kun mulla ei oo vanhempia" asenne mikä Harrylla kokoajan on...

sorry, excuse me? Harry EI ajattele olevansa täydellinen. Toki hän on välillä sellainen, että hän syöksyy pelastamaan kaikkia ja ehkä ihan pikkiriikkisen mahtaileva. Harryllä myöskään ei ole mitään säälikää minua -asennetta. Hän ei myöskään nauti siitä että on kuuluisa, ja monesti toivookin, että voisi piilottaa arpensa.

Ja myös tollasia Harryn ja muiden rohkelikkojen (varsinkin Mionen) tyylisiä "olen täydellinen" opiskelija oppilasta...

Itse asiassa käsittääkseni Hermione ei ajattele olevansa täydellinen oppilas, hän vain pitää opiskelusta, ja tosiasia on se, että hän nyt vain sattuu olemaan vähän joitakin fiksumpi. (Okei, meni vähän offiksi)

Ja Snapu vihaa Harryä koska hän muistuttaa niin paljon isäänsä, joka oli pelastanut tämän, ekä kestänyt ajatusta. Sen lisäksi Harry nyt vain sattuu olemaan hänen vihaamansa henkilön ja hänen rakastamansa henkilön lapsi. Näin ainakin minä olen sen käsittänyt.
Live your dream, before the nightmares come!

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #27 : Heinäkuu 04, 2015, 17:43:45 »
En muuten ole koskaan ymmärtänyt tätä "Harry muistuttaa ihan isäänsä" -juttua. No ulkonäöllisesti toki, mutta niiden lyhyiden pätkien perusteella, joissa James on esiintynyt, sanoisin että luonteiltaan he ovat kyllä aikalailla kuin yö ja päivä.
Terve kaikille!

Poissa wollie

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Heinäkuu 06, 2015, 21:05:27 »
En muuten ole koskaan ymmärtänyt tätä "Harry muistuttaa ihan isäänsä" -juttua. No ulkonäöllisesti toki, mutta niiden lyhyiden pätkien perusteella, joissa James on esiintynyt, sanoisin että luonteiltaan he ovat kyllä aikalailla kuin yö ja päivä.

Vaikka tämä on ihan OT, haluan vastata tähän ja liittää sen topicin alkuperäiseen aiheeseen.

Mielestäni he eivät ole kuin yö ja päivä. James tutki koulua ja sen ympäristöä yhdessä kelmikamujensa kanssa. Harry tutki koulua ja sen ympäristöä yhdessä Ronin ja Hermionen kanssa, sekä yksinkin. Apuna kummallakin näkymättömyysviitta ja Kelmien kartta. James oli ylimielinen koulussa. Harry on ylimielinen koulussa, ainakin joillekin opettajille vastaa töykeästi ja näsäviisaasti. James johti joukkoa, Kelmejä. Harry johti joukkoja, Albuksen kaartia (joo, James ei ehkä Kelmien varsinainen johtaja ollut, mutta kuitenkin vaikutti hieman sellaiselta, joka juttuja keksi). James puolusti hänelle tärkeitä ihmisiä, kuten juuri Kelmikavereita. Harry puolusti hänelle tärkeitä ihmisiä, kuten Ronia ja Nevilleä.

James kiusasi muita, kuten Kalkarosta. Mielestäni myös Harry kiusaa Dracoa jossain määrin. Toki hänen juttunsa on enemmän puolustamista ja takaisinnäpäytystä, mutta ei silloinkaan saa sanoa tai tehdä mitä tahansa. Järkevämpi ihminen olisi, jos jättäisi Dracon sanomiset oman onnensa nojaan eikä provosoituisi niin helposti. Kiusaamista tai ei, niin tapella - sanallisesti ja fyysisesti - Potter kyllä osaa ja haluaa.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Heinäkuu 06, 2015, 21:15:03 »
No joo, tarkoitin lähinnä sitä, että perusluonteeltaan Harry ei ole mikään kiusaaja ja pilailija/keppostelija kuten isänsä, vaan päinvastoin aika vakava ja tosikko. Tosin johtuu varmasti osittain myös Harryn taustasta.
Terve kaikille!

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Heinäkuu 08, 2015, 10:25:10 »

Vaikka tämä on ihan OT, haluan vastata tähän ja liittää sen topicin alkuperäiseen aiheeseen.

Mielestäni he eivät ole kuin yö ja päivä. James tutki koulua ja sen ympäristöä yhdessä kelmikamujensa kanssa. Harry tutki koulua ja sen ympäristöä yhdessä Ronin ja Hermionen kanssa, sekä yksinkin. Apuna kummallakin näkymättömyysviitta ja Kelmien kartta. James oli ylimielinen koulussa. Harry on ylimielinen koulussa, ainakin joillekin opettajille vastaa töykeästi ja näsäviisaasti. James johti joukkoa, Kelmejä. Harry johti joukkoja, Albuksen kaartia (joo, James ei ehkä Kelmien varsinainen johtaja ollut, mutta kuitenkin vaikutti hieman sellaiselta, joka juttuja keksi). James puolusti hänelle tärkeitä ihmisiä, kuten juuri Kelmikavereita. Harry puolusti hänelle tärkeitä ihmisiä, kuten Ronia ja Nevilleä.

James kiusasi muita, kuten Kalkarosta. Mielestäni myös Harry kiusaa Dracoa jossain määrin. Toki hänen juttunsa on enemmän puolustamista ja takaisinnäpäytystä, mutta ei silloinkaan saa sanoa tai tehdä mitä tahansa. Järkevämpi ihminen olisi, jos jättäisi Dracon sanomiset oman onnensa nojaan eikä provosoituisi niin helposti. Kiusaamista tai ei, niin tapella - sanallisesti ja fyysisesti - Potter kyllä osaa ja haluaa.

Joo oon samaa mieltä tästä provosoitumisesta. Draco kun ilmestyy jo paikalle, ni Harry on jo sauva pystyssä silmät leiskuen...
Mä olen edelleen sitä mieltä et Draco olis halunnut olla Harryn ystävä ja kun Harry torju Dracon, ni se poika loukkaantu siitä niin pahasti että alko vihaan ko. poikaa. Draco ymmärretään niin väärin koska syvällä sisimmässään se on aika pelokas, alistettu ja hyvä jätkä. Se vaan on aivopesty niin pienenä.

Ja tosiaan sanoohan Severus Harrylle et se on laiska ja röyhkeä niinkuin isänsä. Harryhan on laiska. Ihan äärettömän laiska... ;D veikkaan et jos se olis vähä panostanu enemmän kouluun ni ehkä se olis ollu hyvä koulussa. Miettikää nyt sen äiti on koulun parhaimpia oppilaita (jännä juttu et jästisyntyiset velhot on muka aina parempia kuin puhdasveriset??) koulussa, ja isäkin oli aika loistava koulussa... osas kuitenkin jo vitosella muuttua animaagiksi... et se et Harry vetää sellasta "tyydyttävää-hyvää" arvosanaa laiskottelemalla koulussa ni hmm... jos se vähä panostais ni eiköhän sekin olis Dracon tasoa koulssa :)

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
    • Nescit vox missa reverti
  • Pottermore: SnitchCharm26124
« Vastaus #31 : Heinäkuu 08, 2015, 14:09:40 »
(jännä juttu et jästisyntyiset velhot on muka aina parempia kuin puhdasveriset??)
Tälle on mun mielestäni aivan looginen selitys, koska puhdasveriset tavallaan kuuluvat jo valmiiksi siihen maailmaan, kun taas jästisyntyiset eivät. Joten sitten jästisyntyiset tekevät enemmän hommia pärjätäkseen Tylypahkassa kuin puhdasveriset, ettei heitä vain sitten potkaista sieltä pihalle, koska he eivät pärjää taikaopintojensa kanssa. Puhdasverisille se kaikki taikuus yms. on kuitenkin niin luontaista, että voi olla, että osa heistä ei edes yritä opiskella, koska hänen vanhempansakin ovat jo käyneet taikakoulun, joten he voisivat opastaa häntä kotonakin. Jästisyntyisellä ei kuitenkaan ole tätä mahdollisuutta, joten olettaisin, että he haluavat sitten opiskella ikään kuin varmistaakseen jatkossakin mahdollisuutensa taikaopintoihin, koska koulusta kuitenkin voidaan potkaista pihallekin, jos oppilas ei tunnu tekevän tarpeeksi töitä/pärjäävän opinnoissaan tarpeeksi hyvin.
There's absolutely no way you could make me break
No way to wipe the smile off my face

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #32 : Heinäkuu 08, 2015, 16:54:18 »
Ja tosiaan sanoohan Severus Harrylle et se on laiska ja röyhkeä niinkuin isänsä. Harryhan on laiska. Ihan äärettömän laiska... ;D veikkaan et jos se olis vähä panostanu enemmän kouluun ni ehkä se olis ollu hyvä koulussa. Miettikää nyt sen äiti on koulun parhaimpia oppilaita (jännä juttu et jästisyntyiset velhot on muka aina parempia kuin puhdasveriset??) koulussa, ja isäkin oli aika loistava koulussa... osas kuitenkin jo vitosella muuttua animaagiksi... et se et Harry vetää sellasta "tyydyttävää-hyvää" arvosanaa laiskottelemalla koulussa ni hmm... jos se vähä panostais ni eiköhän sekin olis Dracon tasoa koulssa :)

Milloin Dracon olisi sanottu olevan mitenkään erityisen hyvä koulussa (siis muissa kuin niissä aineissa, joissa saattoi nauttia Kalkaroksen suosimista)?

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #33 : Heinäkuu 08, 2015, 20:18:51 »

Milloin Dracon olisi sanottu olevan mitenkään erityisen hyvä koulussa (siis muissa kuin niissä aineissa, joissa saattoi nauttia Kalkaroksen suosimista)?

No mä oon ainakin saanut sellaisen käsityksen et Draco on ihan suht hyvä koulussa... :) Siis kenenkä muun koulumenestyksestä loppujen lopuks on puhuttu muiden kuin kolmikon (Ron, Hermione, Harry), mut mä oon saanut sellasen mielikuvan et Draco olis aika suht hyvä (sellanen "keskiarvo noin 8 tai vähä yli sen")  oppilas.. :)

Poissa Ulompi vino vatsalihas

• Ankeuttaja!
  • Vuotislainen
  • PS. Pidän hapanpastilleista
    • Livejournal
    • Katso taivasta, tähtiratainsa täyttämää
« Vastaus #34 : Heinäkuu 10, 2015, 00:36:37 »
^ Koulumenestykseen liittyen... Salaisuuksien kammiossa, kun Draco on Luciuksen kanssa Iskunkiertokujalla, tämä sanoo, että "jos hänen kouluarvosanansa eivät nouse, varkaaksi hän taitaakin parhaiten soveltua". Tuosta voisi päätellä, ettei hän ole kovin hyvä koulussa - mutta voi tosin olla niinkin, että vanhemmilla vain on tosi kovat vaatimukset Dracon koulumenetyksen suhteen, osaan kuvitella, että niin olisi, semminkin, kun Lucius katsoi aiheelliseksi nöyryyttää poikaa julkisesti sen kaupanpitäjän edessä. Kalkaros oli hänen lempiopettajansa, mutta ei ole sanottu, että hän olisi erityisesti loistanut taikajuomissa, vaikka saikin siitä vähintään Odotukset ylittävän, koska sai jatkaa sitä 5. luokan jälkeen. Joskus hän sanoi Crabbelle ja Goylelle jotain sellaista, ettei ehkä edes Tylypahkaa loppuun, koska Voldemort ei välitä tutkinnoista, joten koulu ei varmaan loppupeleissä ollut hänen ykkösprioriteettinsa, joskin silloinkin hän enemmänkin vaan uhosi heille.
On the 10 year anniversary of Harry’s parents’ death and the first time Voldemort was defeated, 31st October 1991, he and Ron saved Hermione from the troll in the bathroom. This is generally regarded as the day the trio became friends

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Heinäkuu 10, 2015, 02:14:36 »
Käsitin juuri niin, että Lucius halusi, että hänen poikansa olisi paras kaikista ja erityisesti häntä harmitti, että jästisyntyinen Hermione menestyi Dracoa paremmin. Saattaa hän siis olla ihan hyvä, mutta se ei riitä Luciukselle, kun hänen mielestään Dracon pitäisi olla täydellinen.
Terve kaikille!

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #36 : Heinäkuu 16, 2015, 12:25:05 »
^ Koulumenestykseen liittyen... Salaisuuksien kammiossa, kun Draco on Luciuksen kanssa Iskunkiertokujalla, tämä sanoo, että "jos hänen kouluarvosanansa eivät nouse, varkaaksi hän taitaakin parhaiten soveltua". Tuosta voisi päätellä, ettei hän ole kovin hyvä koulussa - mutta voi tosin olla niinkin, että vanhemmilla vain on tosi kovat vaatimukset Dracon koulumenetyksen suhteen, osaan kuvitella, että niin olisi, semminkin, kun Lucius katsoi aiheelliseksi nöyryyttää poikaa julkisesti sen kaupanpitäjän edessä.

Nii no olet varmasti nähnyt ihan oikeassakin elämässä näitä lapsia (ainakin itse henk.kohtaisesti tunnen monta) joidenka vanhemmat tyyliin antaa lapselle rahaa siitä et menestyy hyvin koulussa/kokeissa... öh.. sanon kyl ihan suoraan et toi käytäntö on syvältä... itse oon opiskellu todella todella ahkerasti (varsinkin peruskoulu aikoina) ja oikeasti tein kaikkeni ja sain numeroksi 7-8 ja todellaka en laiskotellut... et sekin on vähä niin ja näin et miten se hyvä koulumenestys mitataan... sekin toisaalta on törkeetä et kokeet merkkaa niin paljon numeroista mitä todistukseen saat (itellä oli meinaan monesti se et jo se tieto siitä et oli koetilanne teki olon niin tukalaksi ja se paine oli niin kova, et jo siitä syystä saatto unohtaa asioita jotka osaisin sanoa ilman tuota tilannetta...) et periaatteessahan ei se että saat kokeista kymppejä ja oot sellanen "mä tiedän kaiken"-tyyppi ni tarkota välttämättä sitä et ihan oikeesti oot hyvä oppilas tms... saatika oikeesti kun mietitte kaikkea mitä koulussa opetetaan (joo on hyvä et tietää yleistietona joitakin asioita) mut oikeesti kuinka monta kertaa ihan oikeessa elämässä tarvit kaikkea sitä mitä koulussa opiskellaan (ellet mene ko alalle opiskeleen)....

Et ihan sama se on velhomaailmassa... vaikka Lily ja James (ja Sirius) oli lähes luokkatasonsa parhaimpia opiskelijoita ni ei se tehny niistä sillai mitenkään etevämpiä kuin muut..

Mut mä olen kuitenkin saanut käsityksen et Draco on ihan suht hyvä koulussa... vois ehkä olla parempikin jos panostais vähä enemmän :D.

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #37 : Heinäkuu 19, 2015, 23:52:17 »
Sen enempää aiempaan keskustelun kantaa ottamatta sanon että kyllä Draco ehkä kumminkin kiusasi Harrya enemmän kuin Harry Dracoa. Tämä sillä että Harry ei etsimällä etsi Dracoa voidakseen härnätä tätä toisin kuin Draco. Harry olis voinut tosin käyttäytyä toisin ja yrittää olla provosoitumatta kaikesta mitä Draco sanoi, oli se miten loukkaavaa tahansa.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #38 : Heinäkuu 20, 2015, 18:15:18 »
Minua huolettaa lähinnä se miten ylireagoiden Harry ja monet muut rohkelikot vastaavat kiusaukseen. Olen itse ollut koulukiusattu ja myönnän että joskus vastasin kiusaukseen vetämällä turpaan mutta jos taikuutta olisi oikeasti olemassa, niin en ikinä alentuisi muuttamaan ihmisiä joksikin niljaisiksi olennoiksi tai (kuten Fred ja George tekivät) lähes aiheuttaa oppilaan kuoleman työntämällä tämän häivytyskaappiin. En puolusta koulukiusausta millään tavalla mutta tuo menee jo niin kamalaksi että se mielestäni menee itsepuolustuksen liioitteluksi ja pahasti. Tämä häivytyskaappijuttukin oli niinkin mitättömästä aiheesta kuin pisteiden ottamisesta. Kyllä, pisteiden otto oli epäreilua ja pomottelevaa. Mutta en kyllä menisi sanomaan että se oikeuttaa tappoyrityksen.

On myös huomattavaa että monet rohkelikot pitävät luihuisia automaattisesti iljettävinä ennen kuin edes tuntevat kyseistä henkilöä. Mm. Harry  suhtautui epäluuloisesti Slughorniin heti kun sai kuulla tämän tuvasta. Myös muihin tupiin liittyen, Ginny myönsi pokkana noituneensa Zacharias Smithin koska tämä kyseli liikaa kysymyksiä. Nyt oikeasti.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
« Vastaus #39 : Heinäkuu 21, 2015, 10:20:33 »
Minua huolettaa lähinnä se miten ylireagoiden Harry ja monet muut rohkelikot vastaavat kiusaukseen. Olen itse ollut koulukiusattu ja myönnän että joskus vastasin kiusaukseen vetämällä turpaan mutta jos taikuutta olisi oikeasti olemassa, niin en ikinä alentuisi muuttamaan ihmisiä joksikin niljaisiksi olennoiksi tai (kuten Fred ja George tekivät) lähes aiheuttaa oppilaan kuoleman työntämällä tämän häivytyskaappiin. En puolusta koulukiusausta millään tavalla mutta tuo menee jo niin kamalaksi että se mielestäni menee itsepuolustuksen liioitteluksi ja pahasti. Tämä häivytyskaappijuttukin oli niinkin mitättömästä aiheesta kuin pisteiden ottamisesta. Kyllä, pisteiden otto oli epäreilua ja pomottelevaa. Mutta en kyllä menisi sanomaan että se oikeuttaa tappoyrityksen.

On myös huomattavaa että monet rohkelikot pitävät luihuisia automaattisesti iljettävinä ennen kuin edes tuntevat kyseistä henkilöä. Mm. Harry  suhtautui epäluuloisesti Slughorniin heti kun sai kuulla tämän tuvasta. Myös muihin tupiin liittyen, Ginny myönsi pokkana noituneensa Zacharias Smithin koska tämä kyseli liikaa kysymyksiä. Nyt oikeasti.

Okei, samaa mieltä tosta ylireagoinnista, mutta ymmärrän kyllä Harrya, koska Harryn vanhemmat ovat kuolleet joka ei sekään erityisen kiva juttu ole. Ja sitten paikalle saapuu joku ja alkaa kovaan ääneen julkisesti, mollaamaan  kuolleita, mutta varmasti rakkaita vanhempia.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #40 : Heinäkuu 21, 2015, 15:31:21 »
Charlotte: Juu Harryn vanhemmat on kuollu, mut ihan oikeesti öö se on ollu noin vuoden silloin ja on asunut koko ikänsä tätinsä luona, joo ei varmasti ole ollut helppoa en väitä, mut ajattele Nevilleä, jonka äiti ja isä on "mielisairaalassa" koska ne kidutettiin niin pahasti et niiltä lähti järki ja Neville asuu mumminsa luona, mut Neville ei jaksa ihan kokoajan valittaa siitä mitä sen vanhemmille tapahtu ja kuinka sillä ei oo ketään muita kuin mummi, et nii se on vähä mistä sitäkin katsoo. Eli suoraan sanottuna välillä ärsyttää kun Harry menee AINA sen taakse et se on orpo ja sen vanhemmat on kuollu kun se oli niin pieni. Ihan tosissaan paljonko Harry oikeesti edes muistaa ajasta jollon sen vanhemmat oli elossa? :O

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #41 : Heinäkuu 21, 2015, 16:57:48 »

Okei, samaa mieltä tosta ylireagoinnista, mutta ymmärrän kyllä Harrya, koska Harryn vanhemmat ovat kuolleet joka ei sekään erityisen kiva juttu ole. Ja sitten paikalle saapuu joku ja alkaa kovaan ääneen julkisesti, mollaamaan  kuolleita, mutta varmasti rakkaita vanhempia.

Samaa mieltä. Osittain samaistun Harryyn koska olen itse menettänyt läheisiäni (tosin itsemurhan kautta) ja joutunut siitä kiusatuksi, joskaan en vastannut siihen väkivallalla. Mutta silti usein ajattelen että Rowlingin moraalit ovat liian päähenkilökeskeisiä, tosin tähän törmää muillakin kirjailijoilla kuten Shakespearellä, Dickensillä, Dostojevskilla ja Victor Hugolla. Mutta eipä kukaan kirjailija ole täydellinen.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #42 : Heinäkuu 21, 2015, 17:10:38 »
Charlotte: Juu Harryn vanhemmat on kuollu, mut ihan oikeesti öö se on ollu noin vuoden silloin ja on asunut koko ikänsä tätinsä luona, joo ei varmasti ole ollut helppoa en väitä, mut ajattele Nevilleä, jonka äiti ja isä on "mielisairaalassa" koska ne kidutettiin niin pahasti et niiltä lähti järki ja Neville asuu mumminsa luona, mut Neville ei jaksa ihan kokoajan valittaa siitä mitä sen vanhemmille tapahtu ja kuinka sillä ei oo ketään muita kuin mummi, et nii se on vähä mistä sitäkin katsoo. Eli suoraan sanottuna välillä ärsyttää kun Harry menee AINA sen taakse et se on orpo ja sen vanhemmat on kuollu kun se oli niin pieni. Ihan tosissaan paljonko Harry oikeesti edes muistaa ajasta jollon sen vanhemmat oli elossa? :O

Harryn puolustukseksi on sanottava että Vernon ja Petunia kohtelivat Harrya, silloin pientä lasta, erittäin kaltoin. Dudleyn voin ymmärtää siinä mielessä että samoin kuin Draco, hän on typerä lapsi joka on kasvatuksensa uhri ja toimii sen mukaisesti ja lopussa alkaa sentään aikuistumaan. Joka tapauksessa Harrylle ei ole taatusti ollut helppoa olla ilman kunnollista vanhemmanvastinetta, ja lähimmät vanhemman vastineet hänen "kasvatuksensa" ajan olivat kaltoinkohtelevia kusipäitä. Olen muuten aina ajatellut että Rowlingilta oli huono veto kuvata tärkeimmät jästihahmot (lähinnä Vernon ja Petunia) kusipäinä. Jos hän haluaa lukijan tuntevan sympatiaa jästejä kohtaan joita Voldemort teurastaa, olisi kannattanut esitellä jästihahmoja (enkä nyt laske parilla sivulla esiintynyttä statistinomaista jästiä mukaan) joiden luonne ei saa ajattelemaan että hemmetti, Voldemort oli oikeassa. En todellakaan tarkoita siis että kansanmurha olisi oikein ikinä, etenkään parin hölmön yksilön perusteella mutta kummastuttaa tämä Rowlingin päätös samaan aikaan vastustaa Voldemortia ja silti esitellä ainoat tärkeät jästihahmot sellaisena joka suoraan sanottuna ansaitsee rasistista syrjintää.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #43 : Heinäkuu 21, 2015, 17:37:47 »
castlevania: Nii, ja tuli tosiaan mieleeni kun Row nyt sattu kirjoittamaan Petuniasta ja Vernonista sellasia idiootteja, jotka inhos Harrya. Ni tosiaan hmm, joo ymmärrän sisaruskateuden johonkin asti, mut ihan oikeasti mitä syytä Petunialla oli vihata Harrya, ja olisi toisaalta kiva kyllä nähdä ihan mielenkiinnosta Petunian näkökulma joistakin asioista. Oliko se niin et Petunia oli Lilyn isosisko? Vai kumminpäin? Ja ihan yleisesti ottaen, miten Lily lapsena suhtautu Petuniaan, et näitä toisaalta olis kiva tietää myös tästä näkökulmasta.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Heinäkuu 21, 2015, 19:11:39 »

Vähän offia, mutta yksi Rowlining kirjoitustyylin virheistä (tai sanottakoon ainakin minua häiritsevä piirre) on yleisesti kohtuuttomat ilkeitten hahmojen rangaistukset. Enkä nyt tarkoita kiistämättömästi pahojen tai pahoihin tekoihin syylistyneitten hahmojen (esim. Kuolonsyöjät ja Voldemort) kohtaloita vaan sitä kuinka koulukiusaajien muuttaminen etanan - kaltaisiksi olennoiksi, "tappoyritykset" (epäilen vahvasti, että Weasleyn veljekset eivät tieneet häivekaapin vaarallisuudesta ja luulivat vain lähettävänsä Zabinin jonnekkin huitsin nevadaan, mikä on toki myös melko yliampuva teko) ja ikuisesti naamaa peittävien rupien herjaaminen nuorelle tytölle, joka kanteli opettajalle vain ja ainoastaan siksi, että hänen äitinsä uhattiin erottaa, ei pelkästään kuvata hyvässä valossa, mutta myös ohitetaan olan kohautuksilla ilman mitään negatiivisa seurauksia tekijöille.

Jokainen ihminen käsittelee kivuliaita/traumaattisia kokemuksia eri tavalla ja ne jättävät erilaiset jäljet, kokemuksen "objektiivisesta" suuruudesta huolimatta, joten on hieman epäreilua sanoa, että "X:n ei pitäisi reagoida asiaan näin, kun Y reagoi noin."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Heinäkuu 22, 2015, 14:13:17 »
Jokainen ihminen käsittelee kivuliaita/traumaattisia kokemuksia eri tavalla ja ne jättävät erilaiset jäljet, kokemuksen "objektiivisesta" suuruudesta huolimatta, joten on hieman epäreilua sanoa, että "X:n ei pitäisi reagoida asiaan näin, kun Y reagoi noin."

Juu, mut tarviiko aina mennä sen taakse. Okei se on helppoa, itsekin olen käyttänyt samantapaista keinoa hyväkseni kouluaikoina, kun mulla on "vähän" erilainen lapsuus, kun monella muulla mun ikäsellä (eli mun elämä on ollu kaikkea muuta kuin helppo), ja olen mukulana käyttänyt hyväksi tätä jos on tullut "ylitsepääsemättömä koulujuttuja" mut nii onneks mua on potkittu ja mulle on sanottu et "älä aina mee sen taakse, vaan kato valoisat puolet ja yritä parhaas" idealla, ni mä olen lopulta oppinut menemään esteiden yli (on ne sitten pystyssä tai kaadettu mun tieltä). Et sinällään vaikka ihmiset kokee eri asioita eri tavoin, ni mun mielestä Harry on niin marttyyri esittäessään tollasta kun se on, kun just aattelee Nevillee joka ei ihan oikeesti kokoajan valita "miten huonosti sen asiat on". Et nii.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #46 : Heinäkuu 22, 2015, 21:59:13 »

Juu, mut tarviiko aina mennä sen taakse. Okei se on helppoa, itsekin olen käyttänyt samantapaista keinoa hyväkseni kouluaikoina, kun mulla on "vähän" erilainen lapsuus, kun monella muulla mun ikäsellä (eli mun elämä on ollu kaikkea muuta kuin helppo), ja olen mukulana käyttänyt hyväksi tätä jos on tullut "ylitsepääsemättömä koulujuttuja" mut nii onneks mua on potkittu ja mulle on sanottu et "älä aina mee sen taakse, vaan kato valoisat puolet ja yritä parhaas" idealla, ni mä olen lopulta oppinut menemään esteiden yli (on ne sitten pystyssä tai kaadettu mun tieltä). Et sinällään vaikka ihmiset kokee eri asioita eri tavoin, ni mun mielestä Harry on niin marttyyri esittäessään tollasta kun se on, kun just aattelee Nevillee joka ei ihan oikeesti kokoajan valita "miten huonosti sen asiat on". Et nii.

On hyvä muistaa, että Neville on vain sivuhahmo jonka kanssa Harry ei vietä paljon aikaa, joten on mahdotonta tietää kuinka paljon vanhempien kohtalo vaikuttaa Nevillen joka päiväiseen elämään. Joku voisi jopa argumentoida, että Neville on niin hiljainen ja sisäänpäin suuntautunut nimenomaan tämän trauman takia.

Enkä myöskään sanoisi, että Harry juurikaan menisi vanhempiensa "taakse." Ei Harry minun muistaakseni ole koskaan yrittänyt puolustaa tekojaan sillä tms.

Captain Jean-Luc Picard

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #47 : Elokuu 09, 2015, 17:38:28 »
"tappoyritykset" (epäilen vahvasti, että Weasleyn veljekset eivät tieneet häivekaapin vaarallisuudesta ja luulivat vain lähettävänsä Zabinin jonnekkin huitsin nevadaan, mikä on toki myös melko yliampuva teko)

Se mikä minut saa pitämään Weasleyn kaksosten tekoa käytännössä tapon, ellei jopa murhan, yrityksenä on se että kun käy ilmi että tämä "kepponen" melkein koitui tämän oppilaan kuolemaksi, F ja G eivät osoita minkäänlaista katumusta, mikä viittaa vahvasti siihen että he olisivat tehneet teon joka tapauksessa, vaikka olisivat tienneetkin etukäteen sen vaarallisuudesta ja mikä taas viittaa sosiopatiaan. Kukaan pääkolmikosta ei osoita minkäänlaista järkytystä teosta itsestään vaan sen mahdollisista (oikeutetuista) seurauksista kaksosille. Tämä saikin minut ihmettelemään kun Harry kauhistuu käyttäessään Sectumsempraa Dracoon Half blood princessä tietämättä sen vaikutuksista. Tässä kohtauksessa yhtäkkiä kuvataankin kamalana tällainen asia vaikka olosuhteet olivat täysin erilaiset, koska a )Draco ei yrittänyt ottaa pisteitä Harrylta vaan meinasi käyttää kidutuskirousta häneen ja tämä luokittaisi Harryn teon itsepuolustukseksi ja b) saatuaan tietää kirouksen vakavuudesta hän osoitti katumusta, toisin kuin Weasleyn kaksoset edellämainitussa ei itsepuolustus-tilanteessa. En väitä että Draco ansaitsi melkein kuolla (hänhän oli erittäin suuren paineen alla jne.) mutta itsepuolustuksessa kyse ei olekaan ansaitsemisesta vaan oman henkensä (ja turvallisuutensa) säilyttämisestä. Rowlingilla usein törmään siihen että silloin kun Harry/muut protagonistit muka ovat kirjailijan itsensä mielestä tehneet väärin/ajattelemattomasti niin en itse näe mitään väärää näiden teoissa ja kun taas he tekevät jotain mikä minusta menee pahimmillaan erittäin vakavan rikoksen puolelle, kirjailija pitää sitä täysin sallittuna, jopa ihailtavana. Ja se huolettaa minua.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2015, 17:42:03 kirjoittanut castlevania »

Poissa Astella

• Vuotislainen
  • Jahtaaja
« Vastaus #48 : Elokuu 15, 2015, 15:36:31 »
Voin vain sanoa, että oikeastaan kaikki rohkelikot ja luihuiset ovat täysiä rasisteja toisiaan kohtaan. He ovat ennakkoluuloisia ja voivat suunnilleen repiä toistensa kurkut auki jo pelkän tuvan nimen kuullessaan. Puuskupuhit ja Korpinkynnet ovat avoimempia, koska Puuskupuhiinhan tungetaan kaikki muihin tupiin kuulumattomat ja tuvan tärkein aate on, että kaikki ovat samanarvoisia ja ansaitsevat opiskelupaikan. Korpinkynnet taas omaavat rajattoman ymmärryksen ja ovat arvoiltaan liberaaleja. Luihuiset ja Rohkelikot ovat molemmat älyttömän kilpailuhenkisiä ja he haluavat olla näkyvillä. Ei siis ole suurikaan ihme, että nämä kaksi tupaa vihaavat toisiaan, kun arvotkin ovat niin erilaisia. Silti se on väärin.

Shippaan Dracoa ja Harrya parituksena, joten ajattelisin, että Draco kaipaa Harryn huomiota, mutta hakee sitä lapsellisin ja väärin keinoin. Harry tyrmää Dracon ystävystymisyritykset (syystäkin) ja Draco alkaa hakea huomiota toisin. En sanoisi että kumpikaan kiusaa toistaan, koska kiusaamiseen kuuluu, että hyökätään heikomman kimppuun. Draco ja Harry taas ovat tasavertaisessa asemassa koulussa ja ovat ruumiillisesti ja älyllisesti tasavahvoja.

Eli kumpikaan ei kiusaa kumpaakaan, he ovat tasavertaisia vihamiehiä (jotka ovat oikeasti salarakkaita). Dracon ja Harryn erilaiset arvot ja tupajako ovat saattaneet heidät tähän ikävään tilanteeseen, jota ei olisi kylä koskaan tapahtunutkaan, jos molemmat eivät olisi niin mustavalkoisia. Toivon, että Tylypahkassa on nykyään avoimempi mieliala.
Finissä drarryshipperi

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #49 : Tammikuu 16, 2016, 16:27:15 »
Shippaan Dracoa ja Harrya parituksena, joten ajattelisin, että Draco kaipaa Harryn huomiota, mutta hakee sitä lapsellisin ja väärin keinoin. Harry tyrmää Dracon ystävystymisyritykset (syystäkin) ja Draco alkaa hakea huomiota toisin. En sanoisi että kumpikaan kiusaa toistaan, koska kiusaamiseen kuuluu, että hyökätään heikomman kimppuun. Draco ja Harry taas ovat tasavertaisessa asemassa koulussa ja ovat ruumiillisesti ja älyllisesti tasavahvoja.

Samoin shippaan H/D.ta (aina ja ikuisesti!! Ja olen sitä mieltä et jos Draco olis ollut tyttö (tai Harry olis ollu tyttö) ni Harry ja Draco olis aivan varmasti mennyt yhteen. Jännää, et Row teki Dumbbiksesta homon, mut silti se ei parittanut noita kahta (Harrya ja Dracoa) jotka olisivat olleet täydellinen pari. Kaikessa suhteessa- vastakohdat täydentää toisiaan. Ja tosiaan jos toinen olis ollu tyttö niin mikä tilanne olis sit ollut? :D Ja se et mä en IKINÄ tajunnut Harry/Ginny yhdistelmää. Tuli vaan jotenkin mieleen niin epäonnistunut James♥Lily kopio) ja mä oon aina nähny sen niin että Draco hakee huomiota Harrylta. (joo vähän kyseenalaisin keinoin, mut hei sodassa ja rakkaudessa kaikki on sallittua!!) Mut Harry on vaa nii tyhmä, ettei tajua (tai sit se vaan oikeesti rakastaa Dracoa, mut ei uskalla näyttää sitä julkisesti!) sitä.

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
« Vastaus #50 : Tammikuu 16, 2016, 21:42:18 »
Lainaus
Samoin shippaan H/D.ta (aina ja ikuisesti!! Ja olen sitä mieltä et jos Draco olis ollut tyttö (tai Harry olis ollu tyttö) ni Harry ja Draco olis aivan varmasti mennyt yhteen. Jännää, et Row teki Dumbbiksesta homon, mut silti se ei parittanut noita kahta (Harrya ja Dracoa) jotka olisivat olleet täydellinen pari. Kaikessa suhteessa- vastakohdat täydentää toisiaan.

Nyt kun tässä ketjussa niin monet ovat hehkuttaneet Drarrya parituksena, mä rupesin vähän miettiin. Itte en oo ikinä näitä shipannut, mutta nyt oon viime aikoina saanu jonku päähänpinttymän näistä. Haluan selvittää, mikä H/D:ssa viehättää. Pipe sanoi tuossa, että ne olisivat olleet täydellinen pari ja että vastakohdat täydentävät toisiaan. Mistä kohti täydellinen pari? Ja mitä tulee vastakohtiin... Olet osittain oikeassa, mutta mun silmissä kaks ihmistä, joiden arvomaailmat on keskenään noin pahassa ristiriidassa, ei vaan voi muodostaa paria keskenään. Siitä ei tule mitään. Plus, että vaikka nämä jossain epätodellisuuden rajamailla joskus oppisivatkin sietämään toisiaan, suhde kaatuisi viimeistään siihen, ettei Harry siedä Dracon perhettä ja ystäviä silmissään, eikä Draco siedä Harryn lähipiiriä. Ei kai nyt kukaan jaksa katsella sellaista elämänkumppania, joka inhoaa sun perhettä ja ystäviä? Enkä usko Harryn jaksavan loputtomiin kuunnella puheita kuraverisistä ja verenpettureista. (Malfoy on pesunkestävä rasisti, siitä ei pääse mihinkään.)

Olen vilpittömän pahoillani, jos tämä offaa liikaa, mut mun oli vaan pakko tarttua tähän, koska en oo vaan saanu tätä yhtälöä päässäni ratkaistua. Ja haluan ratkaista, kun paritus on kuitenkin niin iso juttu fandomissa. : )

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #51 : Tammikuu 17, 2016, 09:25:46 »
Rantsake: Noni Drarry shippari avaa äänensä. Tosiaan kuten jo sanoin aiemmin oon aina nähnyt sen niin et Draco hakee huomiota Harrylta härnäämällä sitä (ja jos toinen osapuoli noista olisi ollut Row.n mukaan tyttö ni ihan varmasti aika paljon enemmän ihmisiä shippais tätä uskon sen!!). Harry vaan on joko a) idiootti ja ei tajua sitä b) esittää ja näyttelee et vihaa Dracoa jne..
Mut nii kuten jo sanoin vastakohdat täydentää toisiaan. Aina sanotaan niin ja aika pitkälle se on totta. Harryn ja Dracon suhde on monella tavalla vaikea ja kiero, mutta se siitä niin mielenkiintoista (ja intohimoista) tekeekin. Ja se että kun jätkät on kahdestaan ne tosiaan ehkä heittää toisilleen kaikennäköistä herjaa ja suoraan sanottuna (piilo)v*ttuilee toisilleen päin naamaa. Mut ihan oikeesti silloin kun ne on kahden, ne ei (okei vessakohtausta lukuunottamatta, mut palataan siihen vielä paremmin) tosiaan rupea heti toisiaan päin ampumaan kirouksia. Vaan pikemminkin keskustelee ennemmin kun kiroo toisensa. Ainiin se vessakohtaus joo. Nii siis kun Harry huomas mitä Sektumsempra teki Dracolle, sehän meni täyteen paniikkiin, eikä osannut tehdä mitään, jos se olis vain vihannut Dracoa, miksi se ei olis vain lähtenyt meneen ja sanonu ohimenennen jollekin opelle, et Malfoy makaa loukkaantuneena sielä. Ja Harry lähti vasta sitten kun Severus katsoi sitä ilmeellä "ei voi olla totta". 

Mutta nii Draco suojelee Harrya, ja Harry Dracoa aika moneenkin otteeseen, varsinkin kun ne on kahden (ja hakee suojaa toisistaan). Mm Harryn ja Dracon jälki-istunto Hagridin ja Toran (ja Mionen ja Ronin) kanssa. Se kun Draco valitsi Toran ni sitten, kun Draco huomas sen että se pelkää niin se hakeutu heti Harryn suojaan ja lähelle ja Harry suojeli sitä.

Sitten Hiinokka kohtaus, nii siis kun Hiinokka raapas Dracoa, Harry oli paniikissa ja leffaversiossa vielä seuras Hagridia ja Dracoa parin askeleen verran, ennen kuin Hiinokka tuli pukkaan sitä ja katsoi huolestuneena perään. Harry huolissaan Hagridista? Öh Mitä Draco sille olis muka voinut siinä tehdä?? Ja pah, Dracosta se oli huolissaan.

Samoin kun seiskassa pojat pelasti toisensa. Miks Draco ei sanonut Harrylle suoraa miksi se pelasti Harryn, jos siinä olis vain se et "en mä loppujenlopuks oo mikään pahis" ni kai se sen nyt olis voinut Harrylle sanoa. Mut Draco meni heti vaikeaksi kun Harry sitä siltä kysyi ja juuri tuo epilogi kohtaus. Miksi ne olis niin katsoneet toisiaan jos ne olis pelkkiä vihamiehiä tms...

Harryn yönmustat hiukset, kiltti luonne jne jne Dracon platinablondi, sarkastinen luonne jne jne...
Jotenkin näitä vastakohtia painotettiin mun mielestä aivan liikaa (jos siinä ei olis mitään syvempää merkitystä)

"Dracosta oli kovaa kyytiä tulossa hänelle pakkomielle (Harrylle)

Ron (Harrylle siis): "Sinulla on pakkomielle Malfoysta!"

Öh voin sanoa että Drarry shipparina nuo kaksi lausetta kyllä "hieman" pomppasi silmiin ;D. Se että millä tavalla Harrylla lopulta oli pakkomielle Dracosta ei niin selvästi käynyt kyllä toteen ;D.
:'DD Eihän Row muuta kuin myöntänyt senkin suoraa :'DD

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
« Vastaus #52 : Tammikuu 17, 2016, 11:25:25 »
Lainaus
(ja jos toinen osapuoli noista olisi ollut Row.n mukaan tyttö ni ihan varmasti aika paljon enemmän ihmisiä shippais tätä uskon sen!!).
Mä taas en usko, koska pyörittyäni tarpeeksi fikkareiden kansoittamissa paikoissa, olen huomannut, miten paljon jengi rakastaa slashia. Ja minäkin rakastan. Toki joku voi karsastaa H/D:ta siksikin, kun siinä on kaksi poikaa. Mut korostan kuitenkin, että mun kohdalla syy ei tasan tarkkaan ole siitä. Slash on ihanaa, mut yksittäisiä tiettyjä parituksia saatan valikoida.

Lainaus
Mutta nii Draco suojelee Harrya, ja Harry Dracoa aika moneenkin otteeseen, varsinkin kun ne on kahden (ja hakee suojaa toisistaan). Mm Harryn ja Dracon jälki-istunto Hagridin ja Toran (ja Mionen ja Ronin) kanssa. Se kun Draco valitsi Toran ni sitten, kun Draco huomas sen että se pelkää niin se hakeutu heti Harryn suojaan ja lähelle ja Harry suojeli sitä.
Ei tää kohta kyllä aivan näin mennyt. : D Ensinnäkään Ron ei ollut tuossa jälki-istunnossa mukana, vaan Neville. Ja Draco etsi yksisarvista Nevillen ja Toran kans. Nevillen se säikytti, ja siitä suuttuneena Hagrid määräsi Harryn Dracon kaveriksi. Ei Draco siis mitenkään erityisesti pyrkinyt Harryn pariksi, sen luontoon nyt vain yksinkertaisesti kuului pelokkaan Nevillen tahallinen säikyttäminen, eikä se voinut vastustaa kiusausta.

Toki mäkin uskon siihen, että Draco on pienempänä voinut olla Harryyn hieman ihastunut, ja halunnut siksi olla ilkeä. Ei siksi, että saisi huomiota Harrylta, vaan siksi, koska sitä hävetti olla ihastuntu Harryyn ja sen piti pitää huoli, ettei kukaan vain huomaa. Velhomaalma on konservatiivinen, puhdasveriset piirit vielä enemmän kuin muut, homous oli varmasti ihan suunnaton katastrofi.

Ja minäkin olen ollut huomaavinani, etteivät he vihaa toisiaan niin kovin syvästi. He ovat tuon tuosta pelastaneet toisiaan. Ja silloin seiskakirjassa, kun Harry ja kumppanit tuotiin Malfoyn kartanoon, Draco ei suostunut tunnistamaan Harrya (jonka naaman Hermione oli kirjonnut.) Ihan varmasti se tiesi, että tyyppi oli Harry, mutta vältteli selvästi vastaamasta.

Miksei tätä voisi romantisoida ja sitä myöten vähän shipata? Dracokin varmasti myöhemmin vähän aikuistuu, joten ehkä hän sitä myöten muuttuu astetta siedettävämmäksikin. Mut edelleen väitän, että a) vastakkaiset arvomaailmat eivät pelaa yhteen ja c) molempien perhe ja lähipiiri muodostuu ongelmaksi. Joten yhtälön tulos on, että toki voit yrittää, mutta tuhoon nämä on tuomittu. : )

Ja sitten, jotta viesti ei täysin joutaisi offauksen takia roskakoriin, rupesin miettimään tuota otsikon kysymystä laajemmin. Ei Harry Dracoa koulukiusaa, päinvastoin, mutta kenties luihuisia näin yleisesti? Harryhan suhtautui tupaa hyvinkin rasistisesti. Ihan sama kuka kävelee luihuisen väreissä vastaan, se oli pojan mielestä automaattisesti kusipää. Joten, kenties hän kuitenkin jonkinlaiseen kiusaamiseen syyllistyi, mut se kohdistui kyllä massaan eikä yksilöön.

Ps. Onkohan joku mode hävittänyt sen mun edellisen viestini täältä? Ei se mun mielestä niin paljon offannut, kun liittyi kuitenkin Harryn ja Dracon suhteeseen ja toisten aiempiin puheisiin. Ja jos se ajautuikin liikaa sivuraiteille, luulin, että sellaiset viestit vain siirrettäisiin sopivammalle osastolle. Mut viestini näyttää kadonneen kokonaan. Why?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2016, 11:32:07 kirjoittanut Rantsake »

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #53 : Elokuu 01, 2016, 21:11:25 »
Nimenomaan koko Potterit kun on kirjoitettu rohkelikkojen näkökulmasta ni siellähän on juurikin se automaattinen ajatustapa "Nyt tulee idiootit" kun vilahtaa vihreää ja hopeaa vaatteissa. Okei luihuiset on jossain määrin rasistisia kuraverisiä kohtaan, mut niin sekin tulee kasvatuksesta, mut miksi rohkelikot on niin tajuttomasti luihuisia vastaan?? Tälle ei oo mitään selitystä missään mainittu?? :O

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
« Vastaus #54 : Elokuu 20, 2016, 21:31:32 »
Nimenomaan koko Potterit kun on kirjoitettu rohkelikkojen näkökulmasta ni siellähän on juurikin se automaattinen ajatustapa "Nyt tulee idiootit" kun vilahtaa vihreää ja hopeaa vaatteissa. Okei luihuiset on jossain määrin rasistisia kuraverisiä kohtaan, mut niin sekin tulee kasvatuksesta, mut miksi rohkelikot on niin tajuttomasti luihuisia vastaan?? Tälle ei oo mitään selitystä missään mainittu?? :O

Sanoit, että luihuiset on kasvatettu vihaamaan rohkelikkoja/jästisyntyisiä. Ainakin osa rohkelikoista on kasvatettu vihaamaan luihuisia. Yksinkertaista. Ja rohkelikot ja luihuiset on ollu vastakkain jo niin kauan, että ehkä siitä on vaikea päästä irti. Mutta kysymys on siis ennakkoluuloisuudesta ja vanhoista kaunoista.
Mutta joo oot oikeassa siinä että rohkelikot on rasisteja. Niin on kyllä luihutkin. Samoista syistä.

Poissa Ara

• Huffleclaw
  • Vuotislainen
  • "I solemly swear I am up to no good."
  • Pottermore: WildWave21968
« Vastaus #55 : Joulukuu 18, 2016, 02:53:34 »
Harry Potter on nimensä mukaisesti kirjoitettu hänen kannaltaan, joten lukija luonnollisesti saa ensimmäisenä mielikuvan, että Draco on siinä se koulukiusaaja, ja varmasti onkin. Sanoisin silti, että Harry kiusaa Dracoa myös - sanoisin, että kiusaaminen on heillä molemminpuolista.

Sanoisin kyllä, että Draco kyllä kiusaa Harrya vähän enemmän juuri sillä, että aloittaa ne tilanteet huomattavasti enemmän kuin Harry. (Puoliverisessä Prinssissä Harry aloitti kylpyhuone-kohtauksessa.) Olen huomannut ajatelleeni, kuinka paljon pahempia kommentteja Harry olisi voinut vastata Dracolle alentaakseen kiusaajaa, joita ei sanonut. (Tai sitten hän ei vain keksinyt) Ei sillä, että olisin itsekään sanonut, vaikka olen koulukiusattu. Olen vain aika puuskupuh.

Mitä vähän selasin tätä keskustelua, siellä mainittiin jotain vihaamisesta. Vaikka Harry kuinka sanoo, että vihaa Dracoa, en silti usko tätä. Viha on raskas sana, ja Draco on toki tehnyt aika anteeksiantamattomia asioita, mutta Draco on vain koulukiusaaja. Ja hän kasvaa siitä yli, sen näkee seiska kirjan epilogista. Ja kuten kuutoskirjassa Harry toteaa Sektumsebrasta, ettei hän olisi käyttänyt sitä Dracoon, jos olisi tiennyt, mitä se tekee. (Tosin ihmettelen suuresti, miksi hän käytti mitään sellaista kirousta, jos ei tiedä, mitä se tekee...)

Pakko sanoa, että mielestäni Draco on mielestäni väärinymmärretty hahmo - ainkin jollain tasolla. Olen aika varma, että Lucius pojan isänä on vaikuttanut hyvin paljon Dracon valintoihin, eikä poika ole yksinkertaisesti uskaltanut ottaa toista vaihtoehtoa. En ihmettelisi, että Lucius olisi pahoipidellyt lastaan, kun tämä ei ole totellut häntä ja näin pitänyt huolen siitä, että Draco tottelee häntä, halusi tai ei. Ja totta kai kotiolosuhteet vaikuttavat kodin ulkopuolella, ja tämä aiheuttaa sen, että Draco kiusaa muita. Potter nyt totta kai on selkeä maalitaulu Dracolle, kun vauva-Harry kukisti Voldemortin, eli Luciuksen mestarin.

(Ja nyt toivon, ettei mennyt vahingossa mulla off topiciksi. Punainen lanka usein tippuu minulta dyslexian takia, vaikka kuinka yrittäisin pysyä aiheessa.)
"Maailman ihanin puuskuh!" (Jenaminya)

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #56 : Joulukuu 21, 2016, 12:28:43 »
Minua huolettaa lähinnä se miten ylireagoiden Harry ja monet muut rohkelikot vastaavat kiusaukseen. Olen itse ollut koulukiusattu ja myönnän että joskus vastasin kiusaukseen vetämällä turpaan mutta jos taikuutta olisi oikeasti olemassa, niin en ikinä alentuisi muuttamaan ihmisiä joksikin niljaisiksi olennoiksi tai (kuten Fred ja George tekivät) lähes aiheuttaa oppilaan kuoleman työntämällä tämän häivytyskaappiin.

Eikös se ole ominaista Rohkelikon jäsenille, että puolustavat herkästi itseään? Ja Luihuiset eivät kaihda mitään keinoja? Eli kummassakin tuvassa on ihan yhtä paljon jos ei kiusaajia niin ainakin syypäitä. Kysehän on suurimmaksi osaksi vanhoista kaunoista, ennakkoluuloista ja siitä, että Rohkelikkojen ja Luihuisten "kuuluu" vihata toisiaan. Itse en kuitenkaan pidä pahana sitä, että puolustautuu kiusaajiaan vastaan - toivon, että olisin tehnyt niin itsekin aikoinaan. Se on sitten eri asia, jos homma menee ylettömän väkivaltaiseksi tai hengenvaaralliseksi, se ei koskaan ole oikein. Mutta nämä tapaukset, joissa Draco tulee aukomaan Harrylle ja kumppaneille päätään (kyllä, olen sitä mieltä että Draco on se suurempi paha), totta kai sellaiselle pitää sanoa vastaan - sitä paitsi usein Dracon solvaukset ovat paljon pahempia kuin Harryn, SEKÄ useimmiten Harry ja varsinkin Hermione yrittävät ignoorata Dracon ja lähteä paikalta.

Ja sitten tämä että Harry jotenkin "käyttää orpouttaan kilpenä" tms. No niin no, sehän on koko hahmon idea, että Voldemort vei Harrylta vanhemmat, ja sen takia hän haluaa niin suunnattomasti tuhota Voldemortin. Sama Nevillen tapauksessa, mutta Neville on sisäänpäinkääntyneempi tyyppi ja jonkinlainen "late bloomer", Harry taas temperamenttinen ja ulospäinsuuntautunut, ja luulen, että hän saa jopa voimaa siitä ajatuksesta, että voi taistella kuolleiden vanhempiensa puolesta (ja tietysti myös ystäviensä puolesta, mutta pohjimmiltaan kuitenkin vanhempien).
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.