Kirjoittaja Aihe: Koulukiusaako Harry Dracoa?  (Luettu 7209 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa minerva

• Vuotislainen
Koulukiusaako Harry Dracoa?
« : Kesäkuu 12, 2015, 22:21:41 »
Kirjoista saa helposti sen käsityksen, että Draco on se koulukiusaaja joka piinaa Harrya heti ekasta kirjasta asti, mutta viime aikoina olen alkanut lukemaan vähän enemmän rivien välistä, ja mielestäni pikemminkin Harryn asenne Dracoa kohtaan on aika kusipäinen. Viistokujalla Draco koetti hieroa tuttavuutta Harryyn, mutta tämä leimasi pojan tämän puheiden vuoksi heti samanlaiseksi kuin Dudley, vaikka harva 11 - vuotias on kamalan fiksu.

Myös junassa matkalla Tylypahkaan Draco koetti lähestyä Harrya, mutta Ron alkoi heti nauramaan tämän nimelle. Itsekin olisin Dracona tästä loukkaantunut - Draco puolustautui ehkä vähän liian hyökkäävästi, mutta se johtuu vain hänen ylpeydestään. Harry vastaa todella tylysti Dracon neuvoihin, ja siitä pitäen aina kun näkee Dracon, on tämän kurkussa kiinni. Kenties juuri tämän vuosien piinan ja kiusaamisen takia Dracosta tuli mitä tuli.

Mitäpä olette mieltä?

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: SparksWolf20852
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Koulukiusaako Harry Dracoa?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2015, 13:14:32 »
No mietipä vähän, mitä Draco oikein Harrylle puhui Viistokujalla ja siellä Tylypahkan koulujunassa. Ois muaki ärsyttäny, jos mun kavereita oltais sillä lailla tultu arvosteleen. Ja arvostelihan se Hagridiakin sillon Viistokujalla ja puhui jästisyntyisistä toki alentavaan sävyyn... En ihmettele yhtään, jos Harry näki vähän punasta.

Mun mielestä ne oli aika lailla tasavahvoja vihamiehiä keskenään. Harry vihas Dracoa, Draco vihas Harryä. Ja mun mielestä Draco yleensä käyttäytyi vähän hyökkäävämmin. Sehän se oli, joka tunki aina paikalle aukoon päätään, ja Harry kavereineen iski jollaki lailla takasin. Monestiko Harry etsi Dracon varta vasten käsiinsä ihan vaan vittuillakseen?

Mut joo, mä en oo koskaan oppinu tykkäämään Dracosta, joten mun näkemys voi olla vähän puolueellinen.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Chandler Bing

• Pleikkarin pelaaja
  • Vuotislainen
  • DRACO MALFOY!!! ♥♥♥
    • ♥ Harry Potter ♥
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2015, 17:21:36 »
Minun mielestäni Harry ei kiusaa Dracoa, koska Draco itse aloitti sen. Tai no, jos ajatellaan sitä alkua, niin... enpä tiedä. Enemmän kyllä Draco kiusaa Harrya kuin toisinpäin.
"Never. I'll never turn to the Dark Side. You've failed, your highness. I am a Jedi, like my father before me." - Luke Skywalker

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2015, 11:15:06 »
Draco aloitti? Mä en ymmärrä vieläkään tätä miten DRACO aloitti Harryn kiusaamisen?? :O Siis Draco tosiaan viistokujalla yritti tutustua Harryn kanssa, ja tosiaan junassa Draco yritti hieroa tuttavuutta uudelleen Weasleyn penikka pilasi sen mahdollisuuden (luihuinen kun olen) sit vielä sekin et Tylypahkassa Draco halus olla Harryn ystävä, mut Harry törkeesti torjui ehdotuksen ja ite alkoi mollaamaan Dracoa. Joka suututti Dracon äärimmilleen ja Draco tottakai antaa takaisin kun on saanut sellalaisen kasvatuksen. Mut ihan oikeasti jos Draco vihais Harrya, miksi se olis pelastanut Harryn seiskassa?? :O Tai Harry Dracon? Miks Harry ei olis Dracon antanut vaan pudota sinne lohikäärmeen tulikitaan jos vihais toista? Ja Harry on aina vttumainen Dracolle, vaikka Draco sanois pöö ni Harry on aina haastamassa riitaa. :)

Tosin mä olen H/D fani et periaatteessa mä nään myös sen et ehkä Draco yritti kiusaamisella kiinnittää Harryn huomiota itseensä, sillä oli kiinnostunu Harrystä :D.
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2015, 18:02:05 »
Mut ihan oikeasti jos Draco vihais Harrya, miksi se olis pelastanut Harryn seiskassa?? :O Tai Harry Dracon? Miks Harry ei olis Dracon antanut vaan pudota sinne lohikäärmeen tulikitaan jos vihais toista?

Vaikka minä vihasin kouluaikanani erästä henkilöä erittäin paljon, niin tuskin olisin siltikään antanut hänen kuolla takiani jos vain sen pystyisin estämään. Vihaaminen on kuitenkin eri asia kuin se, että antaa toisen kuolla. Tai siis, vaikka minä välillä toivoinkin tuon kiusaajani jäävän auton alle tai jotain, niin en minä silti ollut työntämässä häntä sinne autotielle. Ymmärrätkö, mitä yritän ajaa takaa?
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2015, 21:31:12 »
Kyllä se on minusta aika selkeästi Draco, joka Harrya piinaa eikä toisinpäin. Harry usein tyytyiväisesti oleskelee kavereittensa kanssa omassa rauhassa, kun Dracon pitää ilmestyä paikalle piikittelemään. Eikä minusta Dracon alkupään jutusteluja voi oikein ystävyyden hieromiseksi kutsua. Pukuliikkeessä se nyt oli lähinnä small-talkkia ajantapoksi ja myöhemmin junassa Draco tuskin olisi vilkaissut Harryyn päinkään, jos tämä ei olisi ollut The Harry Potter.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2015, 21:53:23 »
Mut ihan oikeasti jos Draco vihais Harrya, miksi se olis pelastanut Harryn seiskassa?? :O Tai Harry Dracon? Miks Harry ei olis Dracon antanut vaan pudota sinne lohikäärmeen tulikitaan jos vihais toista?

Vaikka minä vihasin kouluaikanani erästä henkilöä erittäin paljon, niin tuskin olisin siltikään antanut hänen kuolla takiani jos vain sen pystyisin estämään. Vihaaminen on kuitenkin eri asia kuin se, että antaa toisen kuolla. Tai siis, vaikka minä välillä toivoinkin tuon kiusaajani jäävän auton alle tai jotain, niin en minä silti ollut työntämässä häntä sinne autotielle. Ymmärrätkö, mitä yritän ajaa takaa?

Joo ymmärrän kyllä, mut noilla  nyt muutenkin on ollut niin verinen historia, et sikäli olisin olettanut et ne olis antanut toistensa kuolla koska vaan...

Hämppyli: Mistäs tiiät vaikka Draco olisi halunnut oikeasti ystävystyä Harryn kanssa?

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2015, 22:05:03 »

Joo ymmärrän kyllä, mut noilla  nyt muutenkin on ollut niin verinen historia, et sikäli olisin olettanut et ne olis antanut toistensa kuolla koska vaan...

...verinen historia? Millä tavoin verinen historia? Tämä on mennyt minulta täysin ohi.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 30, 2015, 22:08:07 »

...verinen historia? Millä tavoin verinen historia? Tämä on mennyt minulta täysin ohi.

No eihän ne ooo ku sen 6 vuotta ollu toistensa kurkussa enemmän ja vähemmän....

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
« Vastaus #9 : Kesäkuu 30, 2015, 22:10:25 »

No eihän ne ooo ku sen 6 vuotta ollu toistensa kurkussa enemmän ja vähemmän....

Mutta ei se nyt VERINEN ole ollut. Mutta sä taidat ajatella "verisen historian" eritavalla kuin mitä minä sen ajattelen olevan.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #10 : Kesäkuu 30, 2015, 22:11:42 »
Kyllä Draco mielestäni arvosteli aika törkeästi ja rasistisesti Hagridia ja Weasleyita, joten Harrylla oli todella hyvä syy kieltäytyä ystävyydestä. Ja Dracohan ne riidat yleensä aloitti, en muista Harryn kertaakaan menneen ensiksi pilkkaamaan. Tosin, hyvä että loppujen lopuksi Harry ja Draco oppivat sietämään toisiaan ja ainakin epilogista päätellen olivat neutraaleissa väleissä. 
Terve kaikille!

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 30, 2015, 22:34:30 »
No nii nää on taas niitä mielipide asioita. Mä ymmärrän kyllä Dracon asenteen Harrya kohtaan ERITTÄIN hyvin...

Mua ainakin monesti vtuttaa sellaset ihmiset idealla "mä oon parempi muita, mä oon maailmanpelastaja ja täydellinen," + toi "säälikää mua, kun mulla ei oo vanhempia" asenne mikä Harrylla kokoajan on... Jos ite oot ihan keskitasoa ja muut leveilee sillä osaamisellaan ja täydellisyydellään ni kyl se jossain vaiheessa alkaa yhtä jos toista ottaan päähän ja varsinkin kun ne just selllaset on aina opettajien lemmikkejä, kuten Harrykin on (no Severusta lukuunottamatta, mut joo ehkä hei ihan ymmärrettävästä syystä, ehkä vihaisin Harrya itekin vastaavassa tilanteessa)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2015, 22:39:49 kirjoittanut Pipe »

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #12 : Kesäkuu 30, 2015, 23:12:48 »
Millä perusteella Harry on täydellinen? Hän menestyy koulussa varsinaisesti vain PVS:ssä (ja huispauksessa), muissa aineissa hän saa enimmäkseen keskitason arvosanoja. Milloin hän on sanonut pitävänsä itseään parempana kuin muita tai pyytänyt sääliä orpoudestaan? Itse en ainakaan muista tuollaisia kohtia, päinvastoin hän on mielestäni yllättävän nöyrä ja vaatimaton taustaansa nähden. Tosin, täytyy myöntää, että kyllä Harrylla tosiaan on hieman sellainen pakkomielle leikkiä sankaria, joskin ehkä se menee osittain myös sen piikkiin, että hän haluaa kostaa Voldemortille vanhempiensa ja muiden läheistensä kuoleman.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2015, 23:16:42 kirjoittanut Hartsa »
Terve kaikille!

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 01, 2015, 21:31:22 »
Millä perusteella Harry on täydellinen? Hän menestyy koulussa varsinaisesti vain PVS:ssä (ja huispauksessa), muissa aineissa hän saa enimmäkseen keskitason arvosanoja. Milloin hän on sanonut pitävänsä itseään parempana kuin muita tai pyytänyt sääliä orpoudestaan? Itse en ainakaan muista tuollaisia kohtia, päinvastoin hän on mielestäni yllättävän nöyrä ja vaatimaton taustaansa nähden. Tosin, täytyy myöntää, että kyllä Harrylla tosiaan on hieman sellainen pakkomielle leikkiä sankaria, joskin ehkä se menee osittain myös sen piikkiin, että hän haluaa kostaa Voldemortille vanhempiensa ja muiden läheistensä kuoleman.

Nii tää on taas niitä näkemys eroja!! Mua ainakin ite henkilökohtasesti just häirittee se Harryn "nuoleskelu" opettajien silmissä ja sit tosiaan se just et se "leikkii jotain sankaria..." joo...

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #14 : Heinäkuu 02, 2015, 01:29:37 »
Pakko nyt lisätä lusikkansa keskusteluun kun sen verran rupesi kuumottelemaan.

No nii nää on taas niitä mielipide asioita. Mä ymmärrän kyllä Dracon asenteen Harrya kohtaan ERITTÄIN hyvin...

Mua ainakin monesti vtuttaa sellaset ihmiset idealla "mä oon parempi muita, mä oon maailmanpelastaja ja täydellinen," + toi "säälikää mua, kun mulla ei oo vanhempia" asenne mikä Harrylla kokoajan on... Jos ite oot ihan keskitasoa ja muut leveilee sillä osaamisellaan ja täydellisyydellään ni kyl se jossain vaiheessa alkaa yhtä jos toista ottaan päähän ja varsinkin kun ne just selllaset on aina opettajien lemmikkejä, kuten Harrykin on (no Severusta lukuunottamatta, mut joo ehkä hei ihan ymmärrettävästä syystä, ehkä vihaisin Harrya itekin vastaavassa tilanteessa)

Vaikka en ole varsinaisesti ikinä kovin paljon välittänyt Harrysta hahmona, niin tosielämän tasolla on syytä huomata, että orpous tai vastaava ei ole kenenkään vika. Se vain on. Samalla tavalla kuin ihonväri, se vain on. Ja sikäli kun joku opettaja jostain kumman syystä haluaisikin suosia Harrya sillä perusteella että hän on orpo, on vika opettajassa, ei Harryssa itsessään, eikä tätä voi pitää minkäänlaisena oikeutuksena Harryn kiusaamiseen.

Siksi toisekseen, en näe mitään syytä, miksi toisen menestys koulussa ylipäänsä antaisi oikeutuksen kiusaamiselle. Jos joku kokee opettajan suosivan epäreilusti toisia oppilaita niin kritiikin pitäisi nähdäkseni kohdistua opettajaan, ei oppilaaseen, joka ei mahda tälle yhtään mitään.

Missä kohtaa näet Harryllä tällaisen asenteen, ole hyvä ja kerro? Tähän nyt oli vain pakko puuttua, sillä minua itseäni kiusattiin vuosia koulussa "nipottamisen" ja "opettajien nuoleskelun" takia ja kannan sitä taakkaa vielä tänäkin päivänä (sairastin ensimmäisinä kouluvuosinani syövän jonka takia sain joskus helpotuksia tehtäviin yms.). Jos kokee jonkun olevan kiusaamisen arvoinen siksi että "nuoleskelee" niin kannattaa kyllä ottaa se silmä kauniiseen käteen ja miettiä tilannetta monelta kannalta, ja jos se oikeasti on muilta pois tai epäreilua niin sitten puuttua asiaan muuta kautta kuin kohdistamalla se ärtymyksensä johonkin kanssaoppilaaseen. Kaikella hyvällä. Kiusaamisen aiheuttama psyykkinen vaurio toisessa ihmisessä voi kuitenkin olla sen verran suuri, etten ikinä lähtisi sitä vähättelemään :)

Ja vielä palatakseni aiheeseen: minusta on ihan selviö, ettei Harry kiusannut Dracoa. Se taas, että ei pidä jostakin, ei silti tarkoita, että haluaisi jättää tämän kuolemaan tiukan paikan tullen. Ihmisten tunnekirjo on paljon laajempaa kuin kaksipiippuinen pitäminen ja viha. Väliin mahtuu paljon muutakin, se juuri tekee meistä ihmisiä eikä koneita...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2015, 10:30:04 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #15 : Heinäkuu 02, 2015, 10:12:59 »
Nii tää on taas niitä näkemys eroja!! Mua ainakin ite henkilökohtasesti just häirittee se Harryn "nuoleskelu" opettajien silmissä ja sit tosiaan se just et se "leikkii jotain sankaria..." joo...
Nähtävästi meillä onkin sitten tässä kohtaa suuria näkemyseroja, koska en todellakaan onnistu näkemään minkäänlaista "nuoleskelua" Harryn puolelta. Voisitko vähän avata näkemystäsi ja antaa vaikka muutaman esimerkin tilanteista, missä tällaista esiintyi?
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #16 : Heinäkuu 02, 2015, 11:20:18 »
Pakko tähänkin on kai sitten osallistua. Sen verran rupesi ärsyttämään, että hain Viisasten kiven ja aloin etsimään sieltä Harryn ja Dracon ensitapaamista.

Pätkä kohtauksesta Matami Malkinilla:
"Ai", poika sanoi, "olen kuullut hänestä. Hän on jonkinlainen palvelija, eikö vain?"
"Hän on riistanvartija", Harry sanoi. Hän piti pojasta hetki hetkeltä vähemmän.
"Niin juuri. Kuulin, että hän on jonkinlainen villimies - asuu mökissä koulun mailla, ryyppää silloin tällöin kännin, yrittää taikoa ja sytyttää lopulta sänkynsä tuleen."

Jos tuolla tavalla alkaa arvostelemaan toisen kavereita (tai jotain vastaavia), niin ystävystyminen ei ole kauhean todennäköistä.

Toinen esimerkki Tylypahkan pikajunasta:
"Jos lorveksit tuollaisen rupusakin kuin Weasleyiden ja Hagridin kanssa, sinusta tulee heidän kaltaisensa."

Harry oli siis juuri tutustunut Roniin ja Ronin perhe oli auttanut häntä löytämään laiturin. Sen jälkeen joku tulee paikalle aukomaan päätään tuosta perheestä. En itsekään suhtautuisi kovin positiivisesti.

Harry ei ole koskaan itse väittänyt tuollaisia asioita itsestään. Jos olen väärässä, voisiko joku kertoa esimerkin? Harry on kuuluisa, Harry ei voi sille mitään. Ihan sama kun vaikka joku kehitysvamma, sille ei itse voi mitään ja siksi se on typerä syy kiusata/halveksia toista. Harry on itse jankuttanut aika monta kertaa, ettei haluaisi olla kuuluisuus.
Ja oli Harrykin aika monessa asiassa keskitasoa. Kaikki on jossain asioissa hyviä, jossain asioissa huonoja, kukaan ei ole täydellinen. Opettajat piti Harrya hyvänä oppilaana, mutta ei Harrya suosittu (Kuhnusarvio on poikkeus, mutta se suosi monia muitakin). Ja mitenkäs Harryn ja Dracon asemat Severus Kalkaroksen liemitunneilla?

Sitä paitsi Draco se on joka aina ilmestyy paikalle lällättelemään.
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #17 : Heinäkuu 02, 2015, 11:27:08 »
Noihin Charlotten esimerkkeihin viitaten (Hagridin ja Weasleyn perheen haukkuminen), niin en sinänsä pitäisi noita merkkinä siitä, että Draco on pohjimmiltaan paha ihminen. Hän on tapahtumien aikaan vasta 11-vuotias, ja ihan selvästi hän toistaa vaan sellaista, minkä on vanhemmiltaan tai muilta oman piirinsä aikuisilta oppinut. Eli vika tältä osin vanhemmissa ja perheessä, ei pojassa. Toisaalta kun vastapuolikin on vasta 11-vuotias, niin on ihan ymmärrettävää, että Harry ei tarkastellut Dracon sanomisia kovinkaan objektiivisesti.
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Heinäkuu 02, 2015, 11:50:41 »
Pakko nyt lisätä lusikkansa keskusteluun kun sen verran rupesi kuumottelemaan.

Vaikka en ole varsinaisesti ikinä kovin paljon välittänyt Harrysta hahmona, niin tosielämän tasolla on syytä huomata, että orpous tai vastaava ei ole kenenkään vika. Se vain on. Samalla tavalla kuin ihonväri, se vain on. Ja sikäli kun joku opettaja jostain kumman syystä haluaisikin suosia Harrya sillä perusteella että hän on orpo, on vika opettajassa, ei Harryssa itsessään, eikä tätä voi pitää minkäänlaisena oikeutuksena Harryn kiusaamiseen.

Siksi toisekseen, en näe mitään syytä, miksi toisen menestys koulussa ylipäänsä antaisi oikeutuksen kiusaamiselle. Jos joku kokee opettajan suosivan epäreilusti toisia oppilaita niin kritiikin pitäisi nähdäkseni kohdistua opettajaan, ei oppilaaseen, joka ei mahda tälle yhtään mitään.

Missä kohtaa näet Harryllä tällaisen asenteen, ole hyvä ja kerro? Tähän nyt oli vain pakko puuttua, sillä minua itseäni kiusattiin vuosia koulussa "nipottamisen" ja "opettajien nuoleskelun" takia ja kannan sitä taakkaa vielä tänäkin päivänä (sairastin ensimmäisinä kouluvuosinani syövän jonka takia sain joskus helpotuksia tehtäviin yms.). Jos kokee jonkun olevan kiusaamisen arvoinen siksi että "nuoleskelee" niin kannattaa kyllä ottaa se silmä kauniiseen käteen ja miettiä tilannetta monelta kannalta, ja jos se oikeasti on muilta pois tai epäreilua niin sitten puuttua asiaan muuta kautta kuin kohdistamalla se ärtymyksensä johonkin kanssaoppilaaseen. Kaikella hyvällä. Kiusaamisen aiheuttama psyykkinen vaurio toisessa ihmisessä voi kuitenkin olla sen verran suuri, etten ikinä lähtisi sitä vähättelemään :)

Ja vielä palatakseni aiheeseen: minusta on ihan selviö, ettei Harry kiusannut Dracoa. Se taas, että ei pidä jostakin, ei silti tarkoita, että haluaisi jättää tämän kuolemaan tiukan paikan tullen. Ihmisten tunnekirjo on paljon laajempaa kuin kaksipiippuinen pitäminen ja viha. Väliin mahtuu paljon muutakin, se juuri tekee meistä ihmisiä eikä koneita...

Anteeks  nyt vaan, mut mua on kiusattu koulussa oikeestaan 13 vuotta... et sikäli mä tiedän aika H******in tarkalleen mitä tarkoittaa koulukiusaaminen. Ja muakin on haukuttu nörtiksi/hikariksi vaikka mun numerot on olleet parhaimmillaan 8 tasosia, jos nyt ruåtsi oli seiskalla 9 ni teki kyl poikkeuksen, mut tein kaikkee ylimäärästä sillon ni se oli sen 9 mut sit ku ei enää huvittanu tehä mitää ylimäärästä ni se laski siihen 8... siis yläasteella... ja nii mut siis kyl mun mielestä Harry tuo vähä liikaa esille itteensä monessa eri paikoissa ja kauheen vähän se sanoo vastaan opettajille kun "kuuluisa poika-joka-elää" on hänen tunnillaan... öh...

Kuten jo sanoin itsekin vihaisin Harrya Severuksen asemassa... Eli ymmärrän todella hyvin myös Severuksen näkökannan. ;D

Draco saapuu lällättelemään... joo mut onko Harryn aina pakko ruveta sen kanssa tappeleen?? Draco ainoastaan kerran alottanut eka sen taistelun ja sekin oli se kerta kun Harry näki Dracon itkemässä... eikä sillon ees vaivautunut tekemään muuta kuin iskemään takaisin.. rohkelikot on ymmärrettävästi aina rohkelikkojen puolella (kuten puuskut ja korpinkynnet) meinaa ku tota listaa tuol teiltä kattelin ni joo ilmankos kaikki on Harryn puolella.. ;D

Mut joo mä oon jonkinverran ala-asteella saanut "helpotusta" tai no helpotusta ja helpotusta mul oli ala-asteella luokas kouluavustaja joka oli mua varten sinne tarkotettu, mut se autto kyl kaikkia muitakin (syytä en halua avata sen enempää). Ja mä olin luokkani silmätikku niin opettajien kuin oppilaittenkin kannalta... et joo mä periaatteessa pystyn siinä mieles asettumaan Harryn asemaan, ja siksi sanoinkin et mua ottaa hyvinkin loistavasti päähän toi Harryn asenne. Ja ymmärrän tosi hyvin miksi Draco "härnää" sitä ja Harry heti provosoituu kaikesta.. Sen ny jotenkin ymmärrän et Ron ja Draco on toistensa kimpussa... koska Draco vttuilee kokoajan Ronille sen perheestä ja sillee.. mut mä en nää oikeesti mitään syytä miksi Harry ottaa kaikesta niin vtun itseenä?? :O Ja muutenkin provosoituu IHAN kaikesta mitä Draco sille sanoo, jos Draco sanois Harrylle pöö ni Harry varmaan hakkais Dracon tajuttomaks... get the point?

Ja onko yhden syy, jos kaksi tappelee? Monen Harrya puolustavan silmissä Draco on aina se välitön paha? Ehkä tosiaan Draco kiusaa Harrya siksi, että haluaa siltä huomioo (ihan missä vaan mielessä). Dracolla on muutamia kavereita/ystäviä, mut Draco voi oikeesti olla kateellinenkin Harrylle, mut Harry idiootti ei tajua sitä ja vaan niinku menee siihen mukaan ja ite kiusaa Dracoo minkä kerkee... No eipä oo omena kauas puusta pudonnu Pottereiden suvus..

Lupin: Niimpä!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2015, 12:01:59 kirjoittanut Pipe »

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #19 : Heinäkuu 02, 2015, 12:03:01 »
Kuten jo sanoin itsekin vihaisin Harrya Severuksen asemassa... Eli ymmärrän todella hyvin myös Severuksen näkökannan. ;D

Ööö? Eli jos ihminen johon olet ollut ihastunut/rakastunut ala/yläasteella, saa lapsen jonkun sellaisen ihmisen kanssa josta et tykkää, päädyt vihaamaan ja kiusaamaan tuota lasta? Ja vaikka voisikin ymmärtää, miksi Severus näkee Harryssa kaiken sen mitä itse menetti ja se palauttaa hänelle mieleen Jamesin ja kouluajat jolloin hän oli sekä kiusattu että kiusaaja itsekin, MIKÄÄN ei oikeuta häntä opettajana kohtelemaan Harrya niin kuin Severus häntä kohtelee. Severus on AIKUINEN ja vieläpä OPETTAJA, ja hänen käytöksensä on todella hirveää ja lapsellista, ihan sama mitä siinä on taustalla.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #20 : Heinäkuu 02, 2015, 12:06:40 »
ja nii mut siis kyl mun mielestä Harry tuo vähä liikaa esille itteensä monessa eri paikoissa ja kauheen vähän se sanoo vastaan opettajille kun "kuuluisa poika-joka-elää" on hänen tunnillaan... öh...
Pitäisikö Harryn siis mielestäsi sanoa opettajille vastaan tunnilla? Tekeekö Draco niin? Onhan sinulle selvää, että kirjoissa eletään 1990-luvun brittikoulussa, olkoonkin sitten velhomaailmassa? Brittikouluissa on paljon kovempi kuri kuin suomalaisissa. Brittiystäväni, joka on aika lailla samaa ikäluokkaa kuin Harry olisi, on kertonut, että häntä on lyöty koulussa. Siis ihan oikeasti, koulun rehtori rankaisi koululaisia lyömällä heitä jonkinlaisella kepillä, ja se oli ihan laillista ja vanhemmilla ei ollut siihen mitään sanomista. Kuri brittikouluissa on ihan eri maailmasta kuin Suomessa.

Voisitko antaa esimerkkijä tilanteista, joissa Harry mielestäsi itseään liikaa esiin? Missä yhteydessä ja mitä silloin tapahtui?

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #21 : Heinäkuu 02, 2015, 12:13:02 »
Ööö? Eli jos ihminen johon olet ollut ihastunut/rakastunut ala/yläasteella, saa lapsen jonkun sellaisen ihmisen kanssa josta et tykkää, päädyt vihaamaan ja kiusaamaan tuota lasta? Ja vaikka voisikin ymmärtää, miksi Severus näkee Harryssa kaiken sen mitä itse menetti ja se palauttaa hänelle mieleen Jamesin ja kouluajat jolloin hän oli sekä kiusattu että kiusaaja itsekin, MIKÄÄN ei oikeuta häntä opettajana kohtelemaan Harrya niin kuin Severus häntä kohtelee. Severus on AIKUINEN ja vieläpä OPETTAJA, ja hänen käytöksensä on todella hirveää ja lapsellista, ihan sama mitä siinä on taustalla.

Severus on erittäin epätäydellinen ihminen, ja sen myötä hyvin kiinnostava hahmo, paljon syvempi kuin moni muu kirjoissa esiintyvä. Hänen elämänsä on ollut kaikkea muuta kuin helppoa. Mutta pitää myöntää, että välillä lukiessa teki mieli ottaa miehestä kunnon ote ja ravistella, ja karjua: "GET OVER IT ALREADY!!" Saa olla aika epäkypsä tyyppi, että lähtee purkamaan omia kouluaikaisia traumoja kiusaajan poikaan... varsinkin kun poika on myös lapsuudenaikaisen parhaan ystävän poika. Kun otetaan huomioon miten paljon pahaa Severus sai kokea kuolonsyöjävuosinaan, on hämmentävää, että hän jaksaa velloa kouluaikaisissa traumoissaan. Hän on epäreiluudessaan myös melko huono opettaja. Mutta niitähän Tylypahkassa tuntuu riittävän. Epäilen, että Punurmio ja Kuhnusarvio ja Pimento ja Hagrid eivät ainakaan ole mitään kasvatustieteitä opiskelleet.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #22 : Heinäkuu 02, 2015, 14:13:40 »
Anteeks  nyt vaan, mut mua on kiusattu koulussa oikeestaan 13 vuotta... et sikäli mä tiedän aika H******in tarkalleen mitä tarkoittaa koulukiusaaminen. ... ja nii mut siis kyl mun mielestä Harry tuo vähä liikaa esille itteensä monessa eri paikoissa ja kauheen vähän se sanoo vastaan opettajille kun "kuuluisa poika-joka-elää" on hänen tunnillaan... öh...

Kommenttini oli tarkoitettu koskettamaan koulukiusaamisen luonnetta yleisesti, ei sinuun henkilökohtaisesti, pahoittelen jos ymmärsit sen niin. Kiusaamiseen kun kuitenkin hyvin usein liittyy se, että katsotaan asiaa aika mustavalkoisesti joltakin kannalta ja liitetään henkilön "syiksi" sellaisia ominaisuuksia, jotka johtuvat esimerkiksi omasta kateudesta, ärtymyksestä tai siitä, että on vain tottunut toimimaan sellaisella tavalla, jolla toinen ei toimi.

Lainaus
...joo mut onko Harryn aina pakko ruveta sen kanssa tappeleen??  ...Ja muutenkin provosoituu IHAN kaikesta mitä Draco sille sanoo, jos Draco sanois Harrylle pöö ni Harry varmaan hakkais Dracon tajuttomaks... get the point?

Onhan tässäkin toki ihan perää, ei varmaan olisi aina pakko jatkaa tappelua. Toisaalta ei kai se nyt kuitenkaan poista sitä, että riidan aloittaja ja toisen vähättelijä on lähes poikkeuksetta Draco? Kyllä minusta ihmisellä on lupa suuttua jos häntä kohdellaan kaltoin, provosoituakin vähän. Sen sijaan en muista kirjoista kohtaa, jossa Harry hakkaisi Dracon tajuttomaksi yhtään mistään syystä.

Lainaus
...rohkelikot on ymmärrettävästi aina rohkelikkojen puolella (kuten puuskut ja korpinkynnet) meinaa ku tota listaa tuol teiltä kattelin ni joo ilmankos kaikki on Harryn puolella.. ;D

Ja onko yhden syy, jos kaksi tappelee? Monen Harrya puolustavan silmissä Draco on aina se välitön paha? Ehkä tosiaan Draco kiusaa Harrya siksi, että haluaa siltä huomioo (ihan missä vaan mielessä). Dracolla on muutamia kavereita/ystäviä, mut Draco voi oikeesti olla kateellinenkin Harrylle, mut Harry idiootti ei tajua sitä ja vaan niinku menee siihen mukaan ja ite kiusaa Dracoo minkä kerkee... No eipä oo omena kauas puusta pudonnu Pottereiden suvus..

Minä olen kyllä ollut nuoresta pitäen vakaumuksellinen luihuinen ja Vuotiksen tuvissa Mary Sue. ;) Rohkelikoksi en ole itseäni tituleerannut koskaan. Mutta kun keskustellaan sellaisesta oikeastikin monia koskevasta ilmiöstä kuin kiusaaminen niin kyllä minusta on hyvä ottaa välillä ne tupalasit silmiltä itse kunkin ja katsella asiaa vähän objektiivisemmin. Itsehän näytät tässä olevan vähän luihuisten kannalta puolueellinen, jos saa niin sanoa, ja tunnut ottavan Dracon osuuden tässä nyt kovin henkilökohtaisesti, vaikka vain fiktiivisistä hahmoista puhutaan - toki meille rakkaista sellaisista :)

Ja kerta kiellon päälle: ei se, että otetaan jonkun kiusaaminen tosissaan, tarkoita kuitenkaan, että kiusaaja olisi "paha ihminen". Juurihan tuossa ylempänä sanoin itsekin, että ihmisen tunnekirjo on paljon laajempi kuin "hyvä" ja "paha". Varmasti Dracon käytöksessä on paljon kasvatuksen ja kotiolojen tuotetta ja saattaahan hän esim. aikuisena alkaa käyttäytyä fiksummin, kuka tietää. Tekoja pitää kuitenkin tarkastella tekoina.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2015, 14:16:54 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Paikalla Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
« Vastaus #23 : Heinäkuu 02, 2015, 15:29:45 »
Draco aloitti? Mä en ymmärrä vieläkään tätä miten DRACO aloitti Harryn kiusaamisen?? :O Siis Draco tosiaan viistokujalla yritti tutustua Harryn kanssa, ja tosiaan junassa Draco yritti hieroa tuttavuutta uudelleen Weasleyn penikka pilasi sen mahdollisuuden (luihuinen kun olen) sit vielä sekin et Tylypahkassa Draco halus olla Harryn ystävä, mut Harry törkeesti torjui ehdotuksen ja ite alkoi mollaamaan Dracoa. Joka suututti Dracon äärimmilleen ja Draco tottakai antaa takaisin kun on saanut sellalaisen kasvatuksen. Mut ihan oikeasti jos Draco vihais Harrya, miksi se olis pelastanut Harryn seiskassa?? :O Tai Harry Dracon? Miks Harry ei olis Dracon antanut vaan pudota sinne lohikäärmeen tulikitaan jos vihais toista? Ja Harry on aina vttumainen Dracolle, vaikka Draco sanois pöö ni Harry on aina haastamassa riitaa. :)

Me ei selvästikään olla luettu samaa kirjasarjaa.

Lainaus
Viisasten kivi, sivu 122:

"Saat pian huomata, että toiset velhosuvut ovat roimasti parempia kuin toiset, Potter. Et varmaan tahdo kaverustua vääränlaisten kanssa. Minä voin auttaa sinua valikoimaan."

Kiehtova tapa hieroa tuttavuutta vihjailemalla, että vieressä istuva jätkä on perheineen roskasakkia ja hän itse sitä parempaa sorttia, jonka kanssa kannattaa ystävystyä. Jos tämä ei ole ylimielistä käytöstä, niin en tiedä mikä on.

Lainaus
Sama sivu:

"Minä pitäisin varani, jos olisin sinä, Potter. Jollet ole hiukkasen kohteliaampi, sinun käy samoin kuin vanhempiesi. Hekään eivät ymmärtäneet omaa parastaan."

Seuraavaksi tutustumista jatketaan sitten uhkailemalla vain koska Harry on juuri pistänyt samalla mitalla takaisin kun hänen uutta toveriaan on solvattu.

Lainaus
Ja vielä sama sivu:

"Ai, sinä rupeat tappelemaan, vai?" Malfoy ilkkui.
"Ellette lähde nyt", Harry sanoi kuulostaen rohkeammalta kuin oli, koska Crabbe ja Goyle olivat paljon isompia kuin hän ja Ron.
"Mutta kun meidän ei tee mieli lähteä, vai mitä, pojat? Me ollaan syöty kaikki eväät ja teillä näyttää vielä olevan jotain."

Ja tämä sitten menee jo ihan selvän kiusaamisen puolelle.

Ja Viisasten kiveä selattuani en löytänyt yhtä ainoata kohtaa, jossa Draco olisi Tylypahkassa yrittänyt pyrkiä Harryn ystäväksi, ei mitään siihen viittaavaakaan. Heidän jokainen kohtaamisensa päätyi jonkinlaiseen töykeään sananvaihtoon, jonka poikkeuksetta Draco aloitti yleensä heittämällä pilkallista läppää joko Harrysta itsestään tai hänen tovereistaan, yleensä Ronista, unohtamatta tietenkään tapausta Nevillen muistipallo. En näe töykeään kommenttiin vastaamista yhtä töykeästi tai ystäviensä puolustamista millään tavalla epäoikeutettuna, kiusaamisena, vittuiluna tai muuna vastaavana.

Olisi mukavaa tietää, missä umpikieroutuneessa rinnakkaisuniversumissa muiden solvaaminen, ylimielinen "meidän-puhdasverinen-velhoperheemme-on-paljon-parempi-kuin-Weasleyn-kaltaiset-verenpetturit" -ajatusmaailman näkyvä julkinen esiintuonti ja uhkaileminen luetaan ystävyyden tavoitteluksi ja siihen samalla mitalla vastaaminen törkeäksi torjumiseksi.

Ja mitä tulee Harryn "opettajien nuoleskeluun"... vähän sama juttu kuin sanoisi, että hauki on lintu. Seitsemän kertaa kirjat suomeksi ja kerran englanniksi lukeneena en kyllä muista ainoatakaan tapausta, jossa Harry olisi yrittänyt hakea huomiota opettajilta, paitsi Puoliverisessä prinssissä Kuhnusarviolta ja senkin hän teki Dumbledoren käskystä. Olisi äärimmäisen kiehtovaa nähdä konkreettisia esimerkkejä siitä, missä vaiheessa sarjaa tällaista nuoleskelua ilmenee.

Eli huomionhakuisuus on siis mielestäsi oikeutus kiusaamiselle? Ja mitäköhän idiootin Harryn olisi pitänyt tehdä mikäli olisi huomannut Dracon olevan kateellinen hänelle jostain, mille hän itse ei voi mitään? Enkä kyllä edelleenkään allekirjoita sitä, että töykeyteen töykeydellä vastaaminen ja ystäviensä puolustaminen olisi kiusaamista.
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 02, 2015, 17:29:27 »
Nii no kuten sanoin mielipiteitä on monia. Itse nyt lähinnä oon nähnyt hyvin Dracon tyylistä oikeassa elämässä. Ja myös tollasia Harryn ja muiden rohkelikkojen (varsinkin Mionen) tyylisiä "olen täydellinen" opiskelija oppilasta... Tyhmänrohkeus harvemmin kannattaa ja rohkelikoilla sitä on enemmän kuin tarpeeksi....
Ja tosiaan nii kun tos joku sano sitä et "outo tapa ilmaista et haluu olla toisen ystävä" tyylistä lausetta.. Meitä on kuule moneen junaan. Ja en mäkä monelle mun kaverille oo sillai menny sanoo et "hei joo haluutko olla mun ystävä?" vaan ihan jotenkin vaan ajauduttu samaan piiriin tms.....
Ja öh... kuinkas monta kertaa oot kuullu pojasta joka on ihastunut tyttöön (tai toisinpäin) kiusaamas kyseistä henkilöä?? Ja kuten jo sanoin mä en nää ees mitään järkee miks Harry on kokoajan Dracon kimpussa... Dracolta nyt jotenkin vielä ymmärrän sen et jos se on 11-vuotiaana aivopesty vihaamaan kaikkia rohkelikkoja ja jästisyntyisiä sun muita ni ehkä se jo johtuu nimenomaan siitä et Draco on kovassa kurissa ja nuhteessa kasvatettu poika. Ja kuinka monta kertaa Draco on tuonu oikeesti esille muuta siitä perheestään kuin se "Malfoyn-kunnian" nii mitä se on sille pojalle maksanu... ja sit joku tollanen Harry/Ron sun muut oikee suuna päänä ärsyttää sitä ni hei vähemmästäkin ärähtää.. Ja onko nimenomaan Dracon vika et se on kasvatettu väärin? :O

Ite oon yhelle kiusaajalle antanut hyvinkin anteeksi koska se on omalla käytöksellään mua kohtaan osottanu olevansa pahoillaan, mut monelle muulle en.... et jos Harry ja Draco kuitenkin on lopus ihan ok väleissä niin...