Kirjoittaja Aihe: Euroviisut 2015  (Luettu 1202 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Villisilmä hullumieli

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Let it go
  • Tupa: Korpinkynsi
Euroviisut 2015
« : Toukokuu 17, 2015, 20:34:07 »

Elikkä. Tänne siis keskustelua tämän vuoden Euroviisuista. Semifinaaleihin enää muutama päivä aikaa, ja itse finaaliin vähemmän kuin viikko.

Itse en ole vielä kuullut muita kuin Suomen, Viron, Norjan, ja Ruotsin. Näistä Viro on ollut selvästi paras, ja onkin minun suosikkini. Tai aika näyttää löytyykö, joku parempi laulu. Ei sillä, että Viro olisi huono.

Suomi taas. Tuota, Antaa olla. En pitänyt laulusta. Punk ei muutenkaan ole minun suosikkimusiikkiani, joten se saattaa johtua siitä. Minä kuulen tuossa laulussa vain räminää. Lyhyttä räminää. UMK : ssa oli paljon parempiakin lauluja. Tosin Euroviisut ei ole koskaan ollut pelkästään musiikkikilpailu, ja jos tämä kohottaa vammaisten asemaa, se on tietysti hyvä juttu.

No, annan suuvuoruon teille. Palaan myöhemmin arvostelemaan muitakin kappaleita. Kerro siis omia lempikappaleitasi, yleisiä tunnelmia .jne. Kaikki Euroviisuihin liityvä on tervetulluta.

Elämä on liian lyhyt jotta ehtisi
 kunnolla elää.
 Elämä on liian lyhyt jotta ehtisi kunnolla tuntea.
 Mutta aina voi yrittää.

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Euroviisut 2015
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2015, 15:50:27 »
Itse toivoisin, että PKN menestyisi Euroviisuissa, vaikka, noh, punkista en noin yleensä niin perusta, mutta. Hyvä, jos vammaisten oikeudet tulevat nyt paremmin ihmisten tietoon.

Itse aion ainakin päälähetyksen katsoa jollain ilveellä.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Ropsus

• Vuotislainen
  • Pottermore: SunCastle25757
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2015, 18:45:51 »
Euroviisut <3 Itselläni on tapana kuunnella vain Suomen kappale etukäteen ja kaikki muut vasta sitten suorana tellusta. Tämä vuosikaan ei tästä ole poikkeus ja innolla odotan illan ensimmäistä semiä. Toinen nyt muutaman vuoden jatkunut perinne miulla on kattoa finaali kokonaisuudessaan suorana serkun ja mummon kanssa, mikä on aina yhtä hauskaa.

Tämä vuosi on minulle siitä poikkeuksellinen, että pääsen ekan semin kattomaan täällä Englannissa Graham Nortonin selostamana, voi tulla aika mielenkiintoinen ilta. Toisen semin ja finaalin aikaan olenkin sitten Suomen kamaralla.

Enää muutama tunti ja sitten se pyörähtää käyntiin, hui! Ite en PKN:n kappaleesta hirveästi perusta, mutta toivon heille kuitenkin onnea ja menestystä.

Mitä muuten olette mieltä Australian mukanaolosta? Miusta on hauska lisä, kun Australia on kuitenkin jo vuosia ollut hengessä mukana. Viimein hekin saavat tilaisuuden loistaa, tosin vain tänä vuonna, mutta silti :)
Let's go poke it with a stick!

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2015, 00:06:39 »
Finaali ohi ja PKN ei päässyt jatkoon. Ite en kauheesti seuraa Euroviisuja näin yleisesti mutta katon ainakin vähän finaalia että kuka voittaa. Toisaalta ois toivonut että PKN ois päässyt jatkoon mutta nyt kävi näin. Mulla oli vähän ristiriitaset ajatukset PKN:än viisu edustajuudesta toisaalta oli hyvä että pääsivät kokeilemaan siipiään sinne, mutta toisaalta kappale oli sellanen että jätti toivomisen varaa. Taisin lukea jostain netistä ja olen samaa mieltä että eri esittäjällä biisi ois jäänyt UMKN karsintoihin.

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2015, 00:13:31 »
Luojan kiitos, että eurooppalaiset tajuavat vielä edes jossain määrin, että Euroviisujen ainakin tulisi olla laulukilpailu. Hirvitti jo etukäteen se kaikki Suomen hehkutus, mut onneks näin.

En ehtiny ekaa semiä juurikaan kattoa muuta kuin tulosten osalta, joten en tiiä jatkoonpäässeistä juuri mitään, mut kai ne sitte lauantaina näkee kaikki. Mielenkiintosta nähä sitte viekö voiton jälleen joku lehdistön palvoma ennakkosuosikki niin kuin on käyny viimeset ties kuinka monta vuotta. Kunhan nyt ei Ruotsi vaan menis voittamaan, ei helkkari sillä biisillä. Länsinaapurit on lähettäny yhtä ja samaa nii monta vuotta et siitä on tullu vanha vitsi jo.
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa Villisilmä hullumieli

• Vuotislainen
  • Let it go
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2015, 15:58:49 »

Eilen oli kyllä jännittävä ilta. Elin niin mukana, että isä sai pyytää aikaa montaa kertaa olemaan hiljempaa, kun se yritti nukkua. Odottakoon vain finaaliin silloin kannustus, ja laulu on vieläkin kovempaa. :-)

No asiaan. Ensimmäiseksi : Venäjä ja Viro mahtava, suorastaan huikea esitys, ja laulunta. Vieläkin soi päässä se Venäjän Million voices.

Viron laulua, ja laulajia minä rakastan. Saattaa toki olla, että olen Virolaisena puoleelinen, mutta en usko että niin on koska enhän pitänyt esimerkiksi Viron edellisvuoden laulustakaan. Tai sitten olen vain puoleelinen Virolainen, joka yrittää peitellä sitä. :-)

Moldova, ja Tanska olivat niitä maita, johon petyin. Erityisesti Tanskalta toivoin jotain parempaa. Armenia oli sellainen, josta pidin. Ja se laulu, jossa hoetiin kertosäkeessä sitä time's are thunder. Anteeksi, en vain kuollakseni muista mikä maa se oli. Muut jättivät aika kylmäksi.

Suomella meni kyllä riman ali, ja pahasti. Kuten jo aloitusviestissä sanoin en pitänyt laulusta, mutta yleensä bändi on sentään vetänyt osansa kunnolla läpi. Tällä kertaa taas... Laulajaa Kariko se nyt oli selvästi jännitti. Eikä siinä mitään,
(  Tiedän kokemuksesta kuinka pahasti esiintyminen voi jännittää.) pystyivät sentään tulemaan lavalle, ja laulamaan. Sitten laulajan ääni kuulosti jotenkin todella käheältä. Ja se rääkäisy lopussa. Herranjumala.

No, toivottavasti Kurikan pojilla oli kiva reissu, vaikka menestystä ei tullutkaan. Itse en ikinä pystyisi menemään esiintymään miljoonien, ja taas miljoonien eteen, joten siitä nostan heille hattua, että menivät vaikka jännitikin.

Hitsi, odotan jo nyt toista semifinaalia, jossa esiintyy ihana Norja.

Elämä on liian lyhyt jotta ehtisi
 kunnolla elää.
 Elämä on liian lyhyt jotta ehtisi kunnolla tuntea.
 Mutta aina voi yrittää.

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2015, 02:19:52 »
Mihin näitä suoria tv-lähetyksiä enää tarvitaan kun voittaja on joka vuosi selvillä jo maalis-huhtikuussa?

Musiikillisesti Venäjä oli ihan kirkkaasti Ruotsia parempi, mut toisaalta poliittisista syistä ajatus Euroviisuista Venäjällä ei kuulosta kovin houkuttelevalta, joten tietyllä tavalla ehkä ihan hyvä näin, mut olisin mä sinne korkeimmalle korokkeelle aika monta muuta maata länsinaapuria ennen nostanu. Eikä siksi, että se on Ruotsi, vaan koska se biisi oli Meh isolla M:llä.

Azerbaidzan oli ykkönen, ei epäilystäkään, 12. sija ja 49 pistettä oli taas ihan silkka oikeusmurha, miten ne joka vuos tähän mennessä pärjänny huippuhyvin huonoilla biiseillä ja nyt ku ne kerranki säväyttää niin ei. Ei ymmärrä. Italiakaan ei ollu huono, eikä myöskään Viro. Ja tosiaan musiikillisesti Venäjä olis näistä kärkinimistä ansainnu voiton. Norjallaki iha jees veto.

Britit veti kyl aika pohjat, oli siellä muitaki heikompii vetoi mut tää alitti kyl rimat aika komeesti :'D Mua ylipäänsä alkaa jo tosissaan ärsyttää tää big fiven suora finaaliinpääsy ku ne lappaa vuodesta toiseen biisejä joilla ei olis mitään asiaa finaaliin jos ne joutuis muiden tapaan karsimaan. Nytkin kaikki muut paitsi Italia jäivät 20 parhaan ulkopuolelle, siis ihan jämäsijoille. Väitän, että jos kaikki maat (isäntämaata lukuun ottamatta) joutuisivat tasaveroisesti karsimaan niin Iso-Britannia, Espanja, Ranska ja Saksa olisivat kaikki jääneet finaalin ulkopuolelle. Toivottavasti tää nyt joskus muutettais.

Ja mikäköhän ihme tuossa Belgiassa vetos väkeen, ei mahdu mun ymmärrykseen. Slovenia sai kunnian olla varmaan heikoin avaus millekään viisufinaalille jonka muistan. Loput on sitte sitä kuuluisaa harmaata massaa josta ei jääny mitään mieleen.

No, ehkä jos jotain positiivista yrittää väärälle esitykselle menneestä voitosta ettiä niin ehkä mä nyt pääsen toteuttamaan unelmani päästä yleisöön viisufinaaliin, Ruotsi on meinaan aika sopivasti tossa vieressä...

Yhteenvetona vielä perinteiset plussat ja miinukset:

Papukaijamerkkejä jaossa: Azerbaidzan, Venäjä, Italia, Viro, Norja
Pakkasen puolelle: Ruotsi, Iso-Britannia, Belgia, Slovenia

Poissa Sinead

• Lahna
  • Vuotislainen
    • Tylypahka AM
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2015, 12:54:24 »
Ennakoin itse vähän Ruotsin voittoa, ja voittohan sieltä tuli. Ruotsin biisi oli sitä valtavirtapoppia, joka yleensä kolahtaa katsojiin. Ja positiivista kappaleessa oli se, ettei se ollut imelä rakakuslaulu kuten suurin osa viisujen muusta tarjonnasta. Luulen, että grafiikkakin vetosi katsojiin, koska se oli kekseliäs ja näytti hyvältä.

Venäjä oli myös hyvä, mutta siihen minun ennakoimani kärkiviisikko sitten loppuukin. En Stargazerin tavoin ymmärrä yhtään Belgian menestystä, koska en edes muista koko kappaletta. Paitsi että se taisi olla sellainen epilepsia-esitys. Hajuton, mauton ja väritön, kuten niin monet muutkin viisujen esitykset. Myös Italian esityksen suosio oli vaikea ymmärtää, koska se oli tosi tosi perinteinen rakkausveisu ilman mitään, mikä voisi säväyttää.

Noista rakkausballadeista ja ylipäätään koko viisuista suosikkini oli Viro. Laulajilla oli kauniit ja yhteensopivat äänet, eikä esiintymisessäkään vikaa ollut. Tykkäsin kovasti, mutta pettymyksekseni Viro jäi kärkiviisikon ulkopuolelle.

Olen vähän eri mieltä Stargazerin kanssa siitä, että Saksa ei olisi ansainnut jatkopaikkaa. Minusta Saksan kappale oli hyvä, vaikka esitys olikin kehno ja puvut kamalat. Odotin, että Saksa olisi saanut edes jotain pisteitä, mutta se säilyi nollilla loppuun asti.

Yhteenvetona: Jos Euroviisuja pitäisi oikein katsomalla katsoa, jättäisin väliin. Euroviisut ovat vuosi toisensa jälkeen keskinkertaisen musiikin kilpailut, joissa hauskinta on arvostella esiintyjiä ja kappaleita jonkun kaverin kanssa. Koskahan viisuihin saataisiin oikeasti hyviä esiintyjiä enemmän kuin pari kertaa vuosikymmenessä?
Jotta pääsisi perille, on eksyttävä tieltä.

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
« Vastaus #8 : Toukokuu 24, 2015, 13:16:06 »
Olen vähän eri mieltä Stargazerin kanssa siitä, että Saksa ei olisi ansainnut jatkopaikkaa. Minusta Saksan kappale oli hyvä, vaikka esitys olikin kehno ja puvut kamalat. Odotin, että Saksa olisi saanut edes jotain pisteitä, mutta se säilyi nollilla loppuun asti.

Tarkoitinkin sitä, että Saksa ei olisi päässyt finaaliin, mikäli olisi joutunut semifinaalissa karsimaan, en sitä, etteikö se olisi sitä ansainnut, eihän se ollut läheskään siitä huonoimmasta päästä kuten vaikkapa juuri Iso-Britannia. Jos suoraan finaaliin päässyt jää täysin nollille (mikä kaiken lisäksi oli ensimmäinen kerta kun jokin maa jää finaalissa nollille 12 vuoteen) niin voidaan melko varmuudella sanoa, ettei sille semissäkään pahemmin pisteitä olis tippunut. Ylipäänsä nää big five -maat on tällä vuosituhannella keränny niin paljon huonoja sijoituksia, että alkaa tuntua ettei niissä edes oteta edustajan valitaa kovin vakavissaan kun "ollaan finaalissa joka tapauksessa, eikö se oo tärkeintä?". Varsinkin Iso-Britannian kohdalla tuntuu tältä. Olis se Italia varmasti ollut ainoa näistä joka olis tämän vuoden finaalissa nähty jos kaikki olisivat joutuneet karsimaan tasapuolisesti.

Mut joo, samaa mieltä ehdottomasti tossa viimesessä, ettei todellakaan voi puhua mistään laatumusiikin juhlasta, yleensä vuosittain on 1-3 sellaista, jota voi kutsua jollain tapaa hyväksi ja ehkä kerran kaks vuosikymmenessä oikeasti hyviä, jotka jää mieleen pysyvästi (näitä on mulle vuoden 2006 jälkeen ollu ainoastaan Latvia vuosimallia 2008 ja Islanti vuosimallia 2012, tosin Islannilla on ollu ylivoimasesti eniten hyviä biisejä tähän mennessä). Kyllä se taitaa niin olla, että vuosi toisensa jälkeen ne tosissaan hyvät artistit välttelevät Euroviisujen kaltaiseen massatapahtumaan osallistumista - Suomen naurettava UMK:han nimensä mukaisestikin etsii vain uusia kykyjä vanhojen konkareiden sijasta, mikä käytännössä takaa sen ettei menestystä oo luvassa tulevinakaan vuosina.

Mut tulee sitä silti joka vuosi katottua ja olis tosiaan kiva päästä vaikka ens vuonna ihan paikan päälle kun ainakin show on yleensä varsin näyttävä vaikka suurin osa esiintyjistä ei mitään ihmeellistä oliskaan.

Poissa Sinead

• Lahna
  • Vuotislainen
    • Tylypahka AM
« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2015, 13:26:22 »
No joo, oon ehkä nyt vaan puolueellinen Saksaa kohtaan, koska pidin itse kappaleesta. Ehkä se ei olisi päässyt semifinaalia pidemmälle noiden pisteiden perusteella, mutta jotenkin olettaisin, että se olisi päässyt. Oletin tosin senkin, että Saksa olisi saanut pisteitä finaalissa.
Ehkä kannatin Saksaa myös siksi, että lyriikkojen suomennokset antoivat kappaleelle suurta huvitusarvoa. Sydänten kärtsääminen oli ehkä hulvattomin suomennos aikoihin. XD

Ja kyllä, Iso-Britannialla ei ole ollut aikoihin hyvää kappaletta Euroviisuissa. En varmaan muista kuin yhden brittien euroviisukappaleen, ja se jäi mieleen juuri hirveydellään.

Tietääkö kukaan, miten muut maat päättävät Euroviisu-ehdokkaansa? Onko niilläkin joku UMK:n kaltainen kilpailu?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2015, 13:30:14 kirjoittanut Sinead »
Jotta pääsisi perille, on eksyttävä tieltä.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2015, 21:48:38 »
Tietääkö kukaan, miten muut maat päättävät Euroviisu-ehdokkaansa? Onko niilläkin joku UMK:n kaltainen kilpailu?
Osalla on, osalla ei, mitä selostajien puheista ja esikatseluohjelmien pohjalta olen rekisteröinyt. Suurimmalla osalla on jonkinlaiset karsinnat, joista varmaan suureellisin rakkaan naapurimme Melodifestivalen.

En tänä vuonna ehtinyt seuraamaan ihan niin aktiivisesti kuin aikaisemmin, joten en tiedä johtuuko siitä mutta minusta tänä vuonna oli yllättävän mitäänsanomattomia biisejä. Yleensä olen löytänyt kourallisen Spotify-soittolistan arvoisia kipaleita, mutta tänä vuonna oikein mikään ei sykäyttänyt. Tähän väliin täytyy sitten sanoa, että olen musiikillisesti täysin lahjaton enkä ymmärrä sellaisista hienouksista mitään, mielipiteeni perustuu puhtaasti siihen kuulostiko kappale hyvältä omaan kuuroon sävelkorvaani.

That being said, minusta Iso-Britannian viisu oli ihan hilpeä ja menevä, en ymmärrä mikä siitä tekee niin kamalan. Musiikkia ymmärtävät selventäkää?

Olin pettynyt finalisteihin, semifinaaleihin jäi joitakin paljon parempia ja erottuvampia kappaleita, etenkin ensimmäisestä semistä meni jatkoon tosi samanlaisia biisuja missä nainen laulaa yksin jotain voimaballadia. Suomen edustajan menestys tai sen puute ei tullut yllätyksenä, ja minusta oli melkein parempi ettei heitä nähty finaalissa.

Ruotsin biisi ei ollut mikään tajunnanräjäyttävä, mutta ehtaa rautaista viisukamaa mitä länsinaapurin viisukoneistolta sopii odottaa. Koska viimeksi Ruotsi olisi flopannut Euroviisuissa? Venäjän kappalekaan ei ollut huono, jonkun toisen maan edustajana sillä olisi saatettu voittaakin. Olen silti tyytyväinen ettei Venäjä voittanut, se maa ei ansaitse viisuisännöintiä kaiken meneillään olevan poliittisen vellomisen keskellä. Viisuthan edustavat suurin piirtein kaikkea mikä Venäjällä on kielletty.

Kärkikolmikosta olisin toivonut voittoa mieluiten Italialle, koska Ruotsissa vasta oli kisat eikä Italia ole voittanut aikoihin. Muuten toivoin voittoa pikkumaille, mutta eipä niillä taida olla mahdollisuuksia jos biisi ei ole tajunnanräjäyttävä. Viron voitto ei olisi haitannut, ja parilla muullakin maalla oli ihan kohtuulliset biisit.

Itekin kyllä haluttaisi lähteä ensi vuonna viisuhuumaan paikan päälle, mutta maksavat nuo liput sen verta paljon että taitaa jäädä se reissu hamaan ja toivottavasti varakkaampaan tulevaisuuteen.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)