Kirjoittaja Aihe: Miten suhtaudutte ficceihin?  (Luettu 1544 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Miten suhtaudutte ficceihin?
« : Toukokuu 14, 2015, 15:56:11 »
Olen todella pahoillani jos tämä nyt tuli väärään aihealueeseen. Kysyisin nyt vain teiltä että miten te suhtaudutte ficceihin. Itse suhtaudun asiaan myöntävästi, mutta toisinaan minun mielessäni käväisee ajatus, sen tapainen kuin "Tämä häpäisee Rowlingin ajatukset ja päätökset miten asia oikeasti on". Enkä todellakaan ole aina tuota mieltä, se vain hyppää päähäni. Toivottavasti ymmärsitte pointtini tästä aiheesta.
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Miten suhtaudutte ficceihin?
« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2015, 16:03:36 »
Ficcit ovat kyllä ihan mukavia, ja itse en usko  Row"n pahastuvan vaikka ficcin kirjoittaja
ei noudattaisikaan hänen ideoitaan kirjaimellisesti.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
    • Nescit vox missa reverti
  • Pottermore: SnitchCharm26124
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #2 : Toukokuu 14, 2015, 17:41:14 »
Siis ficcithän ovat fanien mielikuvituksen tuotetta ja sellaisina niihin suhtaudunkin. Siis jos kirjoittaja X kirjoittaa hahmosta Y erilaisen kuin minä, en nosta siitä meteliä, koska se on hänen tapansa tulkita kyseistä hahmoa, ja tulkintapakin saattaa muuttua aina tekstin tyylistä, aiheesta ja genreistä riippuen. Olen esimerkiksi lukenut vaikka ja kuinka monta Hobitti-ficciä, joissa kirjoittajan korjaavat Hobitti-kirjan/elokuvien loppukohtausta, mutta tästäkin löytyy ihan yhtä monta erilaista versiota kuin on ficcejä. (:

En siis osaa ajatella mitään, että "tämä on erilailla kuin kirjoissa" tai "tämä ei sovi kyseisen hahmon kuvaan" tai mitään muutakaan, koska se on tosiaan riippuvainen siitä, millaisesta tarinasta on kyse. Jokaiseen tarinaan voi sopia hieman erilainen Draco, ja se millainen hänestä loppujen lopuksi tarinan aikana kehittyy riippuu siitä, mitä siinä kyseisessä tarinassa tapahtuu. Jos esimerkiksi tarinassa muokataan canonia niin, että Dracolla ei annetakaan tehtäväksi tappaa Dumbledorea, hänestä muovautuu todennäköisesti aivan erilainen hahmo kuin kirjojen loppuvaiheessa. Samoin, jos Lily ja James jätetäänkin henkiin, ei Harryssa ole varmaan juuri mitään samaa (paitsi ehkä ulkonäkö salama-arpea lukuun ottamatta) kuin kirjoissa. (:

Ficceihin pitääkin siis mielestäni osata suhtautua itsenäisinä teoksina, eikä juuttua liiaksi siihen, että ne hahmot ja tapahtumapaikat yms. ovat lähtöisin jonkun toisen kynästä, joka kohtelee niitä toisella tavalla. Ficcit ovat aivan samalla tavalla kirjoittajansa näköisiä kuin originaalitkin teokset, vaikka niissä käytetäänkin jonkun toisen luomia (tai oikeasti olemassa olevia, jos on kyse RPF:stä) hahmoja. (:
There's absolutely no way you could make me break
No way to wipe the smile off my face

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #3 : Toukokuu 14, 2015, 20:17:08 »
Niin, en minäkään koe että Row pahastuisi, halusin vain tietää teidän mielipiteitänne. Kovinkaan paljon en niitä lue, mutta on pari tullut luettua. Itse pidän alkuperäisestä hiukan enemmän, mutta en näe mitään pahaa siinä, että niitä kirjoitetaan, ja kaikki ovat aivan hyviä :)
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #4 : Toukokuu 14, 2015, 21:11:18 »
Rowling on tainnut itsekin jossain yhteydessä sanoa, että on ihan otettu siitä että ihmiset kirjoittavat fikkejä Pottereista. Monet muutkin kirjailijat hyväksyvät fikit. Ja tuskin sillä nyt on väliä, menevätkö faktat pilkulleen canonin mukaan.
  Joskus silloin, kun ihan ensimmäisiä kertoja sukelsin fikkitodellisuuteen, moniin asioihin oli vaikea suhtautua. Alkuun järkytyin esimerkiksi sellaisista parituksista, jotka eivät noudattaneet kirjafaktoja. Ensi alkuun mietin kovastikin, että miksi ihmeessä kaikki pitää parittaa kaikkien kanssa, mutta melko nopeesti siihen tottu.
  Fikkien lukeminen ja kirjoittaminen on minulle yksi tapa fanittaa. Niiden kautta pääsee uudelleen sukeltamaan sarjaan, jonka itse Mestari on jo saanut päätökseen ja josta tuskin enää mitään jatkoa on tulossa. 
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Chilisuklaa

• Moony Cullen
  • Vuotislainen
  • I ᒪOᐯᕮ ᗪᗩYᔕ ᗯᕼᕮᑎ ᗰY OᑎᒪY ᑭᖇOᗷᒪᕮᗰ Iᔕ Tᕮᗩ Oᖇ ᑕOᖴᖴᕮᕮ
« Vastaus #5 : Toukokuu 15, 2015, 18:16:45 »
Itse suhtaudun ficceihin myönteisesti. Välillä tulee mieleen esim. "Harry ja Draco, voi hyvä luoja! Eihän se noin mene" mutta olen niitäkin oppinut sietämään yllätyttyäni positiivisesti yhdestä vuotiksen H/D -ficistä. (nimeä en muista, älkää suuttuko!!!)

Rowling on tainnut itsekin jossain yhteydessä sanoa, että on ihan otettu siitä että ihmiset kirjoittavat fikkejä Pottereista. Monet muutkin kirjailijat hyväksyvät fikit. Ja tuskin sillä nyt on väliä, menevätkö faktat pilkulleen canonin mukaan.

Juuri näin!
Live your dream, before the nightmares come!

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2015, 09:41:38 »
Kiitos paljon mielipiteistänne :) laitoin ensimmäisen fikkini fikkinurkka nimiseen aiheeseen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2015, 00:24:21 kirjoittanut My Name Is »

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #7 : Toukokuu 16, 2015, 12:50:43 »
Tulipa tuosta Chilisuklaan kommentista mieleen, että kunhan ensin ajatukseen tottuu, niin melkein paritus kuin paritus voi toimia, jos niistä vaan saa kirjotettua tarpeeksi hyvin. Harry ja Draco ei oo munkaan lemppariparitus, mut niistäkin on kirjotettu superhyviä fikkejä, joita voi ihan hyvin lukea. Jos luen HP-slashia, ni valitsen kuitenkin mieluummin vaikka Sirius/Remus -yhdistelmän, mun mielestä ne vaan yksinkertaisesti sopii paremmin yhteen ku Harry ja Draco. Ja mikä kaikkein tärkeintä: mä pidän molemmista hahmoista. Yks syy, miks H/D ei läheskään aina iske, on just se etten mitenkään erityisemmin välitä Dracosta. 

Mutta. Tämä topikki tietysti käsittelee fikkeihin suhtautumista ylipäätään, eikä tässä varmaankaan pitäisi pelkistä parituksista paapattaa, kun niille on omakin topa. Miten muuten on, tyypit, onko teillä kaveri- tai tuttavapiirissä kuinka vaihtelevia mielipiteitä fanfictionista? Tai siis, löytyykö kavereita jotka eivät kerta kaikkiaan ymmärrä ilmiötä, vai löytyykö sellaisiakin tuttuja jotka itsekin ovat hurahtaneet maailmaan?
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Chilisuklaa

• Moony Cullen
  • Vuotislainen
  • I ᒪOᐯᕮ ᗪᗩYᔕ ᗯᕼᕮᑎ ᗰY OᑎᒪY ᑭᖇOᗷᒪᕮᗰ Iᔕ Tᕮᗩ Oᖇ ᑕOᖴᖴᕮᕮ
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2015, 13:14:06 »
Miten muuten on, tyypit, onko teillä kaveri- tai tuttavapiirissä kuinka vaihtelevia mielipiteitä fanfictionista? Tai siis, löytyykö kavereita jotka eivät kerta kaikkiaan ymmärrä ilmiötä, vai löytyykö sellaisiakin tuttuja jotka itsekin ovat hurahtaneet maailmaan?

Pari kaveriani ovat hurahtaneet ficcien maailmaan mutta muut... Esimerkiksi he pitävät minua outona jo kun tykkään kirjoittaa. Sitten kerran kirjoitin yhtä flyffyistä tekstinpätkää huvikseen koulussa, ja kaverini kinusi sitä luettavaksi. Kun hän oli lukenut sen, niin hänen kommenttinsa oli jotakuinkin tällainen: "Hyi että, kirjotatko sä siitä kun jotkut pussailee?"
Eli eipä hirveästi ficcareita löydy. :(
Live your dream, before the nightmares come!

Poissa Juomamestari

• Tietäjä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 17, 2015, 10:08:33 »
Ficit ovat joskus ihan hauskoja, vaikka en itse olekaan niitä kovin montaa lukenut. Itse taas kehitän pitkiä tarinoita Voldemortin kuoleman jälkeisestä ajasta vaikka en niitä ole kirjoittanut vielä paperille kuin yhden pienen.
Observing as the owl, the dreadful one.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 30, 2015, 11:26:48 »
Itse kirjoitan, koska pidän kirjoittamisesta ja se on helppoo kun on valmiit hahmot ja muu maailma valmiina, se on vaan se et niitä pitää osata käsitellä oikein. :)
Omasta mielestä ficcaamisessa ei oo mitään väärin, niin kauan kun ficcari ymmärtää mitä se ficcaaminen on, eli sitä tehdään huvinvuoks, eikä siitä ole tarkoituskaan saada palkkaa (muuta kuin mukavat kommentit ♥). Ja mun mielestä kirjailijan/tv-sarjan luojan/ tai mikä se nyt ikinä onkaan pitäisi olla otettu siitä että oikeesti sarja tai mikä onkaan kiinnostaa niin paljon että se saa faneja innostamaan kirjottamaan aiheesta. No osa kirjottaa/ osa piirtää. Kuka osaa mitäkin, ite en osaa piirtää ollenkaa, hädintuskin osaan piirtää tikku-ukon ja epämääräsiä elukoita. ;D Ja kuviksen numero oli varmaan 7 ;D. Mut joo siis kuka mitäkin osaa, mun mielestä se on sarjan (tai mikä se onkaan) kunnioittamista, että se saa sut kirjottaan ja on mielenkiintoista nähdä miten paljon rivien välistä pystyy lukemaan.

Itse omassa canonissani (eli päänsisäinen canon eli fanon) Harry ja Draco on täydellinen pari, kuten James ja Sirius... ajatelkaa nyt ihan oikeesti jos Sirius on koulun kuumin kundi, miksi sillä ei oo tyttöystävää? :O
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa Taru

• Merirosvo
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
« Vastaus #11 : Kesäkuu 30, 2015, 16:52:53 »
ajatelkaa nyt ihan oikeesti jos Sirius on koulun kuumin kundi, miksi sillä ei oo tyttöystävää? :O

Hah, tuo on samaa logiikkaa kuin "Lunalla ei mainita olevan vispilänkauppaa poikien kanssa, pakko siis olla lesbo". ;) Ei mutta, ehkä Siriuksella on ollut tyttöystävä, useampikin, mutta sillä ei vain ole mitään merkitystä kirjan juonen kannalta. Ja ehkä tyttöystävä jätti, kun Siriusta syytettiin murhasta ja joutui Azkabaniin elinkautiseen. Monen muunkaan ihmissuhteita ei kerrota kirjassa, koska ne eivät ole juonellisesti tärkeitä.

Mutta niin, itsehän olin joskus tosi ahkera ficcien kirjoittaja ja vähän vähemmän ahkera ficcien lukija. Nykyään en kyllä lue fanitarinoita juuri ollenkaan, johtuen lähinnä siitä että en ole löytänyt mitään mielenkiintoista luettavaa aikoihin ja olen kyllästynyt etsimään. Hyvässä ficissä löytyy jotain uutta ja mielenkiintoista, mutta valitettavasti aika monessa pyörä vain keksitään uudelleen.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #12 : Syyskuu 18, 2016, 09:03:49 »
Itse en ole koskaan kirjoittanut yhden ainuttakaan ficciä. Jotenkin en vain osaisi kirjoittaa niitä, vaikka hahmot ja maailma niiden ympärillä olisi jo valmiina - en tietäisi mistä aloittaa, kenestä kirjoittaa saati keksisi mitä kirjoittaisin. Kenties liian suurta itsekritiikkiä, kenties halua nauttia mieluummin toisen teksteistä, kenties jotain muuta. Tosin aina en ole ollut mikään ficcien suuri lukijakaan, mitä silloin tällöin joitain yksittäisiä lukenut, mutta viime aikoina olen yllättänyt itseni lukemasta ficcejä useammin kuin ennen.

Siis ficcithän ovat fanien mielikuvituksen tuotetta ja sellaisina niihin suhtaudunkin.

^Juurikin noin. Mielestäni on hienoa, että jokin teos/teokset saa fanit liikkeelle tuottamaan omia tarinoitaan aiheesta. Itsekin kokisin, jos esimerkiksi kirjailija olisin, tällaisen eräänlaisena kunnianosoituksena: teokseni olisi vaikuttanut johonkuhun ja saanut hänet vartavasten kirjoittamaan tekstistäni. Mielestäni myös ficcien suuri kirjo on rikkaus, sillä näin monelle löytyy jotain mieleistä ja ficcaajille se antaa mahdollisuuden kirjoittaa monipuolisesti.

Miten muuten on, tyypit, onko teillä kaveri- tai tuttavapiirissä kuinka vaihtelevia mielipiteitä fanfictionista? Tai siis, löytyykö kavereita jotka eivät kerta kaikkiaan ymmärrä ilmiötä, vai löytyykö sellaisiakin tuttuja jotka itsekin ovat hurahtaneet maailmaan?

En ole itse asiassa koskaan puhunut ystävieni kanssa ficeistä ja niiden kirjoittamisesta. Tiedän muutaman olevan juurikin jonkinasteisia Potter-faneja, mutta heidänkään mielipiteitä en ole koskaan kuullut. Ovat tosin sellaisia persoonia, että varmastikin suhtautuvat asiaan myönteisesti. Samaa en ehkä voi sanoa eräästä lukion äidinkielen kurssilaisista, joiden kanssa kurssia suoritin. Pidin esitelmää ficeistä ja osa näytti sellaista naamaa ettei tosikaan.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.