Kirjoittaja Aihe: Cosmos: Kaikki elämästä  (Luettu 590 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa viiu

• Pööpötin
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: EchoChestnut4212
  • Tupa: Luihuinen
Cosmos: Kaikki elämästä
« : Marraskuu 18, 2014, 16:09:47 »
Fox on alkanut näyttää vuonna 2014 tehtyä remakea vuoden 1980 Cosmos-nimisestä tieteisdokumenttisarjasta. Vuonna 1980 ohjelmaa juonsi maineikas Carl Sagan, ja se käsitteli ilmeisesti jo silloin kosmoksen ihmeitä verrattain helposti lähetyttävällä tavalla. Itse en ole vanhaa sarjaa nähnyt, joten tämä topic (ainakin näin alkuunsa) käsittelee nyttemmin tehtyä, Neil DeGrasse Tysonin juontamaa uutta dokumenttisarjaa.

Olen nähnyt netflixistä jo kaikki ensimmäisen kauden jaksot (Suomessa niitä vielä tuntuu Foxilla pyörivät kerran viikossa ja uusinta päälle). Minua on aina kiinnostanut meitä ympäröivä todellisuus ja kaikki ne mahdollisuudet, mitä esimerkiksi avaruudesta on vielä löytämättä. Siksi Cosmos: A SpaceTime Odyssey tuntui hyvinkin loogiselta dokumenttisarjavaihtoehdolta. Asiat esitetään mielestäni ihanan yksinkertaisesti: en ole elämässäni lukenut lukioaikanani kuin muutaman kurssin fysiikkaa, ja silti Neil DeGrasse Tysonin selittämät asiat tuntuivat melko helposti omaksuttavilta.

Sarjasta on ehkä tahallaan tehty helposti ymmärrettävä. Ensimmäinen ajatukseni olikin, että tätä sarjaa voisi ihan hyvin esittää vaikkapa ala-asteen ympäristöntiedon tunnilla, tai oikeastaan missä vaihessa peruskoulua tahansa. Se ei silti tarkoita, etteikö sarja vetoaisi myös tällaiseen koulunsa käyneeseen täysi-ikäiseen. Päinvastoin; Tysonia on äärimmäisen miellyttävä kuunnella, ja erikoisefektit ovat yllättävän hyvännäköisiä.

Lisäksi minuun vetosi se, kuinka ammattimainen, ja silti niin helposti lähestyttävä juontaja sarjalla on: Neil DeGrasse Tyson on itse ammatiltaan äärimmäisen arvostettu astrofyysikko, joten hän tosiaan tietää mistä puhuu. Tämän sarjan katsominen itseasiassa innoitti meidän talouden etsimään käsiinsä Tysonin pitämän kuusiosaisen luentosarjan avaruudesta, mutta se ei sitten olekaan enää niin helppotajuista kaikesta mielenkiintoisuudestaan huolimatta...

Muita, jotka ovat nähneet tätä sarjaa, edes vaikka yhden jakson? Mitä olette pitäneet? Onko jokin juttu ärsyttänyt, onko saanut miettimään mitään? Katsotteko ylipäänsä tiededokumentteja? Näyttääkö avaruus nyt erilaiselta? :D Tässähän on se hyvä puoli, että koko sarjaa ei ole pakko ollut nähnyt pystyäkseen osallistumaan keskusteluun, sillä jokainen jakso on käytännössä itsenäinen.
There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about.