Kirjoittaja Aihe: Suomalaiset draamasarjat  (Luettu 1159 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Suomalaiset draamasarjat
« : Lokakuu 31, 2014, 15:56:45 »
Ilokseni olen pistänyt merkille, että viime vuosina täällä pienessä Suomessa on onnistuttu tekemään erittäin laadukasta, ulkomaillakin kiinnostavaa telkkaria. Viime keväänä tuli Mustat lesket ja Nymfit, ja keskiviikkona alkoi Ylellä sairaaladraama Syke. Jokunen vuosi takaperin meillä oli Helppo elämä, näin muutaman mainitakseni.

Oma televisionkatseluni tapahtuu nykyisin pääosin tietokoneen välityksellä, ja ulkomaiset sarjat menevät kaikki jenkkitahtiin, joten kotimaisten tv-kanavien tarjonnasta seuraan vain kotimaista tuotantoa. Veikkaan tämän kehityksen jatkuvan ja yleistyvän tulevaisuudessakin, joten Ylen ja kumppaneiden kannattaisikin mielestäni panostaa entistä enemmän kotimaiseen tuotantoon, koska vaikka miten nopeasti Jenkkilän jälkeen saataisiin ohjelmaa pihalle, iso osa on ehtinyt sen jo katsoa muita väyliä pitkin, jotka yleensä eivät sisällä mainoskatkoja ynnä muuta, jotka ainakin itselleni ovat iso syy siihen että kartan viimeiseen asti Katsomoa ja Ruutua.

Miten sitten suomalaiset draamat ovat onnistuneet? Helppo elämä kahmi aikanaan sekä mies- että naispääosa-Venloja ja oli ehdolla mm. parhaassa käsikirjoituksessa. Mustissa leskissä juoni oli jännittävä ja näyttelijät myös erittäin osaavia. Siinä mielestäni menestyksen avain: näyttelijät, jotka osaavat näytellä, ja hyvä käsikirjoitus. Vaikka Suomi on pieni maa, meillä on paljon hyviä näyttelijöitä myös Putous-kaartin ulkopuolella. Suomalaiset sarjat tuppaavat tosin olemaan vähän synkempiä, mutta minua se ei ole haitannut, päin vastoin tekee niistä uskottavia.

Sykkeeltä odotan paljon, ensimmäinen jakso antoi lupauksen mielenkiintoisista juonenkäänteistä. Iina Kuustosesta en niin välitä, mutta jos hahmo muuten on hyvä, pystyn ehkä unohtamaan, että sitä näyttelee Kuustonen. Mustista leskistäkin ilmeisesti tulossa toinen tuotantokausi, mistä olin enemmän kuin iloinen.

Mitä mieltä vuotislaiset ovat suomalaisesta draamatuotannosta? Jyräävätkö ulkomaiset sarjat, onko suomalaisten tekeminen pelkkää rahanhukkaa? Pidättekö suomalaisista näyttelijöistä, käsikirjoituksista ja konsepteista? Kaipaisitteko muunlaista suomalaista tv-sisältöä?
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Suomalaiset draamasarjat
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2014, 16:05:19 »
Minua ei jostain syystä ole ikinä suomalaiset sarjat kiinnostaneet. Kun olin pieni ja Salatut Elämät alkoi, sitä katsoin kyllä ehkä ensimmäiset kolme kautta aika tiiviisti. Sitten se jäi ja sen jälkeen en ole tainnut katsoa yhtäkään suomalaista draamasarjaa.

En tiedä mistä se oikein johtuu. Pidän kyllä joistain suomalaisista näyttelijöistä ja aika monestakin suomalaisesta koomikosta. Minulla ei ole ollut televisiota kohta kuuteen Vuoteen, joten sekin on hieman vaikuttanut siihen, ettei suomalaisia ohjelmia tule katsottua. Putousta olen katsonut, mutta se ei ole draamasarja...

Toisaalta vähän harmi, koska haluaisin kyllä tukea kotimaisia käsikirjoittajia ja ohjaajia ja kuvaajia ja muita, mutta kun eivät he ole toistaiseksi osanneet tuottaa mitään, mikä saisi minut innostumaan. Elokuvatkin ovat kaikki mielestäni huonoja, enkä nykyään uhraa niille edes ajatusta. Ehkä olen liiaksi tottunut ulkomaisiin sarjoihin ja niiden konventioihin, joten suomalainen tuntuu oudolta ja vieraalta.

MUTTA. Jotain vallan kamalan hirveää tapahtui viime viikolla: aloin katsomaan Salkkareita jälleen. Olen aina haukkunut pystyyn kaikki mun kaverit ja tutut jotka vielä kehtaa katsoa tuota sarjaa, jonka käsikirjoitukset toistavat toisiaan ja juonenkäänteet ovat naurettavia, eikä näyttelijöistäkään ole mitään hyvää sanottavaa (mitä nyt jokunen sopii erinomaisesti teatteriin, mutta ei telkkariin). Miksi sitten sorruin? No koska kuulin, että Sami Uotila palaa takaisin Aki Nikkisen rooliin. Aki oli mun lempihahmo silloin kun olin pieni ja hän oli varmaan myös yksi ensimmäisiä ihastuksiani :DD Olihan se sitten pakko katsoa, miksi Aki palasi Pihjalakadulle ja miksi ihmeessä Sami palasi Salkkareihin. Koukkuunhan siinä jäi, vaikka edelleenkin olen sitä mieltä, että sarja on hirveää kuraa :'DD Muut hahmot ei kyllä jaksa kiinnostaa pätkääkään, onneksi voin skipata ne yli ja katsoa vain mitä Akille kuuluu.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2014, 17:21:22 »
Salatut elämät on minullekin vähän sellainen ajoittainen guilty pleasure -sarja, mutta jos nyt ihan "laadukkaista" sarjoista puhutaan, niin jotenkin olen aina pitänyt vanhemmista suomalaisista sarjoista enemmän kuin näistä nykyisistä.

Esimerkiksi Hovimäki oli minusta mainio sekä kirjoina että tv-sarjana, ja oppipa siinä sivussa vähän kotimaan lähihistoriaakin sellaisella tavalla, joka tuntui paljon mielekkäämmältä kuin viitosluokan historiankirjasta pänttääminen. :) 

Toisaalta onhan se ihan mukava juttu, että Suomessakin on yritetty alkaa tehdä (olettaakseni) enemmän draamasarjoja eikä kaikkea tarvitse aina tuoda ulkomailta. Kotimaisia rikossarjoja, joissa olisi ehkä vähän kansainvälisempi tai ainakin pohjoismaisempaan dekkarikulttuuriin sijoittuvampi ote, voisin ainakin katsella ihan mielelläni.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2014, 17:25:24 »
^Hei joo, Hovimäkeä minäkin katsoin äidin kanssa silloin joskus! Se oli hyvä sarja. Mitenköhän noiden vanhojen sarjojen loistoa sais tuotua näihin uusiin sarjoihin?

Vahoista sarjoista muistui myös mieleen Pekko ja Vääpeli Körmy, jotka olivat sellaisia sarjoja, joita katsoimme isän kanssa. Ne olivat enemmän huumoripohjaisia, mutta mielestäni suomalaiset ovat aina menestyneet komiikan saralla hyvin, joten mikseivät sarjan tekijät yrittäisi hyödyntää sitä? Ei komiikkaa tarvi rajata vain Putoukseen ja muihin tällaisiin, kyllä sitä voi sarjoihinkin lisätä.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2014, 19:54:04 »
Tulipa noista Salkkareista mieleen, että kuinkahan moni sarjan entisistä katsojista palaa takaisin ruudun ääreen, kun joku mielenkiintionen hahmo palaa kuvioihin... Itte lopetin Salkkareitten vakituisen seuraamisen joskus monta vuotta sitten, mutta kieltämättä Kalle Laitelan paluu veti minutkin takaisin ruudun ääreen. Kalle oli Vanhoina Hyvinä Aikoina lempparini. Mut en kyllä juurikaan viitsi enää seruata. Täytyy kyllä myöntää, että kävin itsekin Akia vilkaisemassa pariin kertaan tässä, kun hän palasi, mutta en ole tällä kertaa silleen kunnolla jääyt seuraamaan. Kaikki muut hahmot ja yleensäkin erittäin alhainen taso ärsyttää liikaa.

Muita kotimaisia (tai ulkomaisiakaan) tv-sarjoja ei tule juuri seurattua. Joskus aiemmin tuli joitain ihan hyviä, mut nyt ne on loppunu. Sydänjää oli hyvä, sitä tykkäsin kattoa. Joskus ihan järettömän kauan sitten taas jotain Käenpesää tuli puolella silmällä seurailtua...

Tuleekohan sieltä tällä hetkellä mitään kotimaista, kattomisen arvosta sarjaa...?
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Marraskuu 28, 2014, 12:52:42 »
Tuleekohan sieltä tällä hetkellä mitään kotimaista, kattomisen arvosta sarjaa...?

Syke on mielestäni lunastanut odotukseni, vaikkei ihan sellainen ollut mitä odotin. Eniten mediassa on puhuttu sarjan käsittelemistä rankoista aiheista, kuten viime jaksossa hoitotahto. Minä en niin ole noitten potilastapausten perään, ennemmin tahtoisin nähdä hahmojen välistä kemiaa ja etenkin mielestäni hoitajien puhaltamista yhteen hiileen. Mutta kaikesta huolimatta olen tykännyt Sykkeestä ja suosittelen sitä kaikille, ensimmäinen jaksohan rikkoi Areenan katsojaennätyksenkin.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)