Kirjoittaja Aihe: Anonyymi nettikiusaaminen  (Luettu 1255 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
  • Tupa: Puuskupuh
Anonyymi nettikiusaaminen
« : Elokuu 09, 2014, 20:20:10 »
Moni on varmasti kuullut puhuttavan nettikiusaamisesta, jotkut ehkä jopa kokeneetkin sen. Netissä pystyy piiloutumaan nimimerkkien taakse voidakseen kommentoida jotain toista loukkaavaa, negatiivista. Nettikiusaamista tapahtuu nuorten keskuudessa, mutta käsittääkseni myös aikuistenkin keskuudessa on jonkinlaista nettikiusaamista?
  Sivustot, joissa olen törmännyt anonyymiin nettikiusaamiseen/vastaavaan, ovat olleet ask.fm ja "suositut" blogit, joissa kuka tahansa voi anonyyminä kirjoittaa jotain loukkaavaa.

1. Mitä mieltä olet anonyymistä nettikiusaamisesta?
2. Oletko itse kiusannut/nähnyt nettikiusaamista, tai ollut kiusaamisen kohteena?
3. Onko sinusta suotavaa, että netissä saa kirjoitella anonyymisti ja mahdollisesti loukkaavastikin, miksi? Jos ei, miksi niin?

Yleistä keskustelua/pohdintaa/mielipiteitä aiheesta anonyymi nettikiusaaminen (josta en itse löytänyt vielä tehtyä topiccia).
Yksärikiusaamisesta täällä,
koulukiusaamisesta täällä ja
teini-ikäisten julmuudesta/kiusaamisesta täällä keskustelua.

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Anonyymi nettikiusaaminen
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2014, 21:20:18 »
Älytöntä puuhaa, kuten kaikki kiusaaminen on.
Itse kokeneena sanon, että anonyymi nettikiusaaminen loukkaa pahemmin kuin live-elämän kiusaaminen kunet voi nähdä toisen ilmeitä, enkä halua loukata ketään.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2014, 21:51:17 »
Anonyymia nettikiusaamista alemmaksi ei paljoa tässä yhteiskunnassa voikaan suoraan sanottuna vajota. Kiusaaminen yleensäkin saa sappeni kiehumaan kiusaamisen kohteeseen katsomatta. Mikään ei oikeuta kiusaamista - eikä varsinkaan anonyymia kiusaamista. Itse ajattelen niin, että jos jollakulla on jotakin valittamista minusta, hänen on pakko tulla sanomaan se minulle kasvotusten, koska muuten en muutu miksikään nykyisestäni. "Kasvottomien" eli anonyymien ihmisten negatiiviset mielipiteet muista eivät kiinnosta minua. Ne usein vain ärsyttävät, mikäli ne on sanottu kiusaamismielessä. Minä en unohda pienintäkään vihjettä sen olennon identiteetistä, joka on joskus tullut kiusaamaan minua tai jotakuta toista. Saatan kantaa kiusajille kaunaa, vaikka he sanoisivat olevansa pahoillaan, ellen sitten saa sellaista käsitystä heidän anteeksipyynnöistään, että he todella tarkoittavt sitä, mitä sanovat. Minulla on melkoisen lyhyt pinna joissakin asioissa ja saatan olla myös kärsimätön. En ole itse kokenut ainakaan pahanlaatuista taikka jatkuvaa kiusaamista yhtään missään, vaikka jonkinasteinen väheksynnän kohde tuppaan silti olemaan. Mutta veikkaan, että jos joku uskaltautuisi kiusaamaan minua henkisesti tai fyysisesti, sortuisin melko varmasti väkivaltaan itsepuolustusmielessä, jos tämä tapahtuisi oikeassa elämässä eikä netissä. Mikäli kiusaaja ei uskoisi ensimmäisellä kerralla, kun käskisin häntä lopettamaan, menettäisin varmasti malttini. Osaan toki erottaa esimerkiksi kehittävässä mielessä annetun kritiikin ja epäystävällisen arvostelun toisistaan. Jos joutuisin kiusaamisen kohteeksi netissä, menisi asia pidempään jatkuttuaan varmasti jopa poliisille saakka. Olen nimittäin kyllästynyt ihmisiin, joilla ei muka ole muuta tekemistä kuin pahan mielen ja henkisten arpien tuottaminen muille.
No... Tästä sanomastani voi varmaan päätellä, etten ole nettikiusaaja. En ole kiusannut ketään netissä. Enkä IRL:ssä. Kiusaamiseen olen sen sijaan törmännyt useammankin kerran sekä netissä että oikeassa elämässä. Olen nähnyt, miten joitakuita on kiusattu keskustelupalstoilla, ja kiusaamiseen edes jotenkin puuttuakseni olen uhannut kiusaajia poliisilla. Nettiin laitetuissa viesteissä on näet aina IP-osoite. En ole varma, mitä kaikkea poliisi tarkalleen ottaen saisi sen osoitteen avulla selville, mutta varmasti ainakin paikan, josta epäystävälliset tai häiriköivät viestit on lähetetty. Jos joku ei tiedä, mikä IP-osoite on, netistä löytyy tietenkin tietoa.
En ole ihan varma, mitä mieltä olen anonyymina kirjoittamisen mahdollisuudesta. Toisinaan se on hyvä ja toisinaan taas ei. Juuri epäystävällisiltä ihmisiltä se mahdollisuus pitäisi jotenkin kieltää, mutta se ei ole luultavasti mahdollista tai ainakin sitten hyvin hankalaa toteuttaa. Ehkä joskus tulevaisuudessa tähänkin ongelmaan - nettikiusaamiseen - on keksitty vähän parempi ratkaisu kuin nykyään.
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2016, 21:31:42 »
https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/tietoturvanyt/2016/02/ttn201602021237.html
Tuollainen kirjoitus osui tässä lähiaikoina silmiini jostain internetin sopukoista.
Hyvä kirjoitus, suosittelen oikeasti lukemaan tuon. :)

//Mielestäni tuo liittyy ihan yleisesti nettikiusaamiseen, joten lätkäisin tähän keskusteluun.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Jeecra

• Vuotislainen
  • .
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2016, 16:08:04 »
Anonyymi nettikiusaaminen on typerää. Kaikki jota nettiin kirjoittaa pitäisi olla soveliasta. Netissä liikkuu seitsemän vuotiaita eivätkä he tunne enää oloaan turvalliseksi. Jotkut saattavat traumatisoitua, kaverini ei uskalla olla netissä yksin, koska häntä on nettikiusattu - anonyymisti tietenkin. Joskus olen itse kommentoinut jotain negatiivista, mutta kuitenkin pahoitellut käytöstäni. Sain anteeksi ja lopetin negatiivisten kommenttien kirjoittamisen, koska tajusin ettei se olisi mukavaa jos niin sattuisi omalle kohdalle. Toivottavasti nuo nettikiusaajat tulisivat vielä järkiinsä joku päivä ja pyytäisivät anteeksi.
Katsomalla toisiimme me suutumme.
Katsomalla itseemme me masennumme.
Katsomalla Kristukseen me muutumme.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2016, 15:24:56 »
Kuten todettua, minkään asian ei pitäisi oikeuttaa ketään kiusaamaan, ei livenä eikä netissä. Nykyään suomalaisessa yhteiskunnassa niin monella on mahdollisuus päästä netin syövereihin, että mahdollisuudet kiusaamistapauksiin ovat suuret. En tosin tiedä, kuinka suuria kiusaamistapaukset ovat netissä ja kuinka paljon niitä esiintyy, mutta ainakin uutisointiin ilmestyy moisia, melko isoja ja vakavankinkuuloisia tapauksia aika ajoin. Näiden ”isojen” tapausten lisäksi netti on varmasti pullollaan ”lievempiä” tempauksia, joissa esimerkiksi tubettajien videoihin kirjoitellaan kaikenlaista. Noista tubettajien saamista kommenteista olen joskus miettinyt, kuinka vakavissaan kommenttien kirjoittajat ovat – kylvävätkö he haistatteluita ja ”olet huono” kommentteja sinne ja tänne, vaiko ”kiusaamistarkoituksessa”.

Netti tosiaan mahdollistaa anonyyminä toimimisen. Siinä on tosiaan kaksi puolta: se mahdollistaa niin rakentavan keskustelun aroistakin aiheista (joihin ei välttämättä kehtaisi osallistua omalla nimellään) sekä juurikin kaikenlaisen kiusaamisen. Itse en ymmärrä, miksi anonyyminä kiusaamista ja törkeyksien latelemista tapahtuu? Siksi koska se on helppoa? Koska herjan heitot on mahdollista ulottaa laajalle yleisölle?

Toki kaiken netissä tapahtuvan ei tarvitse olla pullantuoksuista ja ihanaa:

Osaan toki erottaa esimerkiksi kehittävässä mielessä annetun kritiikin ja epäystävällisen arvostelun toisistaan.

Kritiikki saattaa joidenkin korvaan kuulostaa ilkeilyltä, vaikkei se sitä olisikaan. Rakentava ja perusteltu palaute ja keskustelu on hyvää. Lisäksi keskusteluissa saa olla eri mieltä ja käyttää erilaisia kielellisiä keinoja, mutta liian henkilökohtaisuuksiin menevä  päänaukominen ei ole suotavaa.

Tuosta "sävyeroasiasta" tulikin mieleeni, kuinka kirjoitettu teksti voi olla vaarallista. Sanavalinnat ja hymiöt (tai pikemminkin ehkä niiden puute) voi aikaansaada sen, että tekstin lukija ymmärtää tekstin väärin ja kokee tekstin loukkaavaksi tms. Koska tekstistä puuttuu aidon keskustelun äänensävyt, ilmeet ja eleet, väärinkäsityksiä voi tapahtua.

Itseäni ei ole kiusattu netissä, enkä itse ole kiusannut ketään. Jos joku kokee kiusaamista (oli se sitten netissä tai "oikeassa" elämässä), kannattaa siitä kertoa kaverille, vanhemmalle tai jollekin muulle luotettavalle henkilölle. Ja jos tarve niin vaatii, on syytä ottaa yhteyttä poliisiin. Kiusatuksi tuleminen ei ole noloa tai häpeän asia, eikä sen kanssa kannata jäädä yksin - kiusaajat asiassa ovat toimineet väärin ja vastoin hyviä tapoja, joten he saisivat hävetä.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.