Kirjoittaja Aihe: Pöllöt ja posti  (Luettu 1523 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Nicolas

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: phoenixeye16524
  • Tupa: Rohkelikko
Pöllöt ja posti
« : Syyskuu 18, 2013, 19:34:09 »
Tämä kysymys on vaivannut päätäni kauan. Miten pöllöt ja muut velhojen viestinviejät tietävät aina päämääränsä.

Esimerkki: Liekehtivässä pikarissa Sirius sanoi Harrylle, että hänen ei pitäisi käyttää Hedwigiä heidän välisenä viestinviejänään. Joten Harry lähetti seuraavan kirjeensä Siriukselle Tylypahkan pöllöllä. Miten se pöllö tiesi Siriuksen olin paikan? Kirjan alussa Sirius lähetti viestejä Harrylle tropiikkilinnulla. Miten se tropiikkilintu pääsi perille vaikka ei ollut vienyt Harrylle kirjeitä aikasemmin? Tai miten velhojen postipöllöt vievät kirjeitä ja paketteja tuntemattomille ihmisille tietämättä osoitetta?

Toivottavasti ymmärsitte idean.

Terveisin Nicolas

Poissa Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Pöllöt ja posti
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2013, 21:39:18 »
Muistaakseni Viisasten kirjassa Hagrid oli tainnut sanoa Harrylle, että Hedwig tietää mistä hänet löytää, jos Harry halusi lähettää hänelle kirjeen. Eihän Hedwig siinä vaiheessa ollut kertaakaan vienyt Hagridille kirjeitä.

Toi tuli vain mieleeni, mutten todellakaan osaa vastata miksi pöllöt tm. linnut, kuten mainitsemasi tropiikkilintu osaavat lentää oikean henkilön luo, vaikkeivät olisikaan kertaakaan vieneet ko. henkilölle kirjettä.
The best way to spend time is to have an adventure.

Poissa hansupp

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2013, 15:36:09 »
kieltämättä vähän hassua, mutta ite olen aina ajatellut sen jotenkin silleen, että ne pöllöthän on taikamaailman jäseniä eli ehkä se on niiden oma taikakyky. Että ne vaistoaa minne kirje pitää kulloinkin viedä.

Poissa Nicolas

• Vuotislainen
  • Pottermore: phoenixeye16524
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2013, 15:07:29 »
kieltämättä vähän hassua, mutta ite olen aina ajatellut sen jotenkin silleen, että ne pöllöthän on taikamaailman jäseniä eli ehkä se on niiden oma taikakyky. Että ne vaistoaa minne kirje pitää kulloinkin viedä.
Mutta se olisi sitten aika outoa, jos se toimisi sillä tavalla, sillä sitten joku aurori olisi voinut kirjoittaa vaikka Siriukselle kirjeen pöllöllä, joka vaistoo tämän olinpaikan ja lentää sinne aurori kannoillaan.

Poissa Walpuriitti

• Pöhkö
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SickleDream3186
« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2013, 08:49:05 »
Mutta se olisi sitten aika outoa, jos se toimisi sillä tavalla, sillä sitten joku aurori olisi voinut kirjoittaa vaikka Siriukselle kirjeen pöllöllä, joka vaistoo tämän olinpaikan ja lentää sinne aurori kannoillaan.
Mun mielestä se ois ihan loogista näin. :D Sehän on taikaa. :)

Poissa Nibs

• Vuotislainen
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
« Vastaus #5 : Joulukuu 23, 2014, 03:27:05 »

Mä ajattelisin että millä tahansa pöllöllä tai ylipäätään linnulla ei pysty toimittamaan postia tuolla tavall, vaan nuo postinkantajalinnut ovat erikseen siihen koulutettuja ja ehkä jonkinlaisella loitsulla varustettuja yksilöitä. Tai ehkä todennäköisemmin ne on suorastaan jalostettuja tuohon tarkoitukseen ja omaamaan taikakyvyn tietää kuka ja missä vastaanottaja on vaikka postin lähettäjä ei tietäisikään vastaanottajasta paljon mitään. Taikapöllö/lintulajikkeita joilla on jonkinlainen syvä yhteys taikavoimaisiin ihmisiin. Siksi ajattelen että jästit eivät pystyisi käyttämään pöllöpostitusta.

Eikä tämä nähdäkseni mitään ongelmaa muodostaisi. Onhan olemassa monenlaisia jäljityksenesto-loitsuja, joita vankikarkurit ja muut piileskellä haluavat taikavoimaiset luonnollisestikin käyttäisivät itseensä. Uskon että on olemassa jäljityksenesto-loitsu joka tehoaa myös pöllöihin, on se sen verran perusjuttu - niin pöllöposti kuin jäljityksenestotkin - Potter-universumissa. :)
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X PIENI TALO PREERIALLA RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2016, 21:55:11 »
En nyt äkkiseltään muista, onko tätä pöllöjen taitoa tuoda posti oikeaan osoitteeseen selitetty sen enempää kirjoissa, joten pohdinnaksi menee.

Usein pöllöpostin vastaanottaja elää/asuu hyvin vakituisessa sijainnista - esimerkiksi Weasleyt Kotikolossa tai tylypahkalaiset Tylypahkassa kouluaikana. Tällöin pöllön lähettäjä tietää myös ohjeistaa pöllöä siltä varalta, jos pöllö ei muuten osaisi suunnistaa oikeaan osoitteeseen.

Luulen kuitenkin, että pöllöpostiin lukeutuu myös muita konsteja. Itsekin olen sitä mieltä, että taikamaailmasta kun on kysymys, niin asiaan varmasti liittyy jotenkin taikuus. Onko pöllöt sitten synnynnäisesti sellaisia, että osaavat viedä viestejä lymyilevienkin ihmisten luo, vai miten, siitä en tiedä.

Muistaakseni Viisasten kirjassa Hagrid oli tainnut sanoa Harrylle, että Hedwig tietää mistä hänet löytää, jos Harry halusi lähettää hänelle kirjeen.

^Tuosta pöllön omistamisesta tuli mieleeni vielä eräs asia. Jos kyseisessä tilanteessa Harry lähettää pöllönsä avulla Hagridille viestin, löytäisikö Hedwig takaisin Harryn luo mahdollisen vastauslähetyksen kanssa osittain myös "omistajan ja lemmikin yhteyden" avulla? Eli onko omistajalla samanlaista sidettä/yhteyttä pöllöön kuin taikasauvaansa, joka siis pääsääntöisesti "valitsee omistajansa"? Tämä teoria ei kuitenkaan selitä sitä, miksi myös vieraat pöllöt osaavat tuoda postia oikein.

Sitäkin tässä tosin mietin, että voiko käydä niin, että pöllö ei löytäisikään perille?
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa wollie

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #7 : Elokuu 28, 2016, 10:52:48 »
Pöllöt on varmasti jalostettu jotenkin, että ne osaavat suunnistaa aina oikeaan paikkaan. Azkabanin vangissa Hedwig löysi itsestään Hermionen Ranskasta ja näin Hermione sai kuljetettua Harrylle syntymäpäivälahjansa. Fiksuja eläimiä siis :D

Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema