Kirjoittaja Aihe: Euroviisut 2013  (Luettu 2859 kertaa)

0 vuotislaista ja 2 Ankeuttajaa kyttää tätä aihetta.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Euroviisut 2013
« : Toukokuu 08, 2013, 21:17:50 »
Ensi viikolla jo kisataan Malmössä, joten aiheesta olisi jo aika vähän keskustella. Eli siis keväinen musiikin supershow Euroviisut vuosimallia 2013!

Viime vuonna voiton vein siis Loreen kappaleella Euphoria, joten Ruotsi isännöi kisoja. Harkitsin paikan päälle lähtemistä niin vakavasti, että menin lippuja myyvälle nettisivulle, mutta hinnat oli hieman turhan korkeat omalle budjetilleni. Odotan silti innolla mitä isäntamaa keksii, ruotsalaisilta on lupa odottaa tasokasta ja viihdyttävää spektaakkelia, vaikkakin vain tv:n välityksellä.

Tiistaina 14.5. siis ensimmäinen semifinaali, torstaina 16.5. toinen ja lauantaina 18.5. grande finale. Suomen edustajana on tänä vuonna Krista Sigfrids kappaleella Marry me, mikä on minusta yllättävänkin hyvä viisu. Ainakin se on epätavallisen menevä ja tarttuva suomalaiseksi, meiltä kun on totuttu näkemään vähän hitaampaa tai synkempää musiikkia. En nyt tiedä voitetaanko tällä tai päästäänkö edes finaaliin, mutta kyllä se muiden osallistujien joukossa ihan finaalin arvoinen minusta on.

Muista maista Slovenialla on ihan kohtuullinen kappale, Tanskan biisistä tykkään ja parissa muussakin on potentiaalia. Ruotsin biisi on taas yksi parhaista, jos ei olisi juuri viime vuonna voittanut olisi varmaan taas ehdolla kärkeen.

Muut viisuvillet, minkä maan biiseistä tykkäätte, minkä maan ette?
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Euroviisut 2013
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2013, 18:37:13 »
Olen seurannut viisuja jo viimeisen 9 vuoden ajan ja joka vuosi on vähintään yksi kappale noussut suosikikseni. Viisuja en ole koskaan livenä käynyt katsomassa, mutta varmasti se olisi upeaa. Paikat läheltä lavaa ovat kyllä aina niin kalliit ja kauempaa ite esitystä ei edes kunnolla näy, vaikka tunnelma varmasti oisi hieno. Tyydyn katsomaan viisuja tvstä. Kaikki tämän vuoden kipaleet olen jo kertaalleen kuullut ja Suomen Marry Meen lisäksi suosikkejani on Bulgaian, Kreikan, Unkarin ja Albanian kappaleet. Kaikki muut ovat sellaisia ei mieleenjääviä, eli huonoja. Ehkä kauheimpia kappaleita joista en missään nimessä tahdo voittajaa ovat Norja ja Ruotsi.

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
  • A Chapter Can be a Book
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2013, 09:50:55 »
En kattonu viime vuoden Euroviisuja enkä kyllä aio tänäkään vuonna katsoa, koska Suomen edustajat ovat olleet mun mielestä huonoja (okei, myönnettäköön sen verran, että kyllähän Kristalla on ääntä - mulle tulee jotenkin sen äänestä etäisesti mieleen Avril Lavigne - ja se osaa laulaa, mutta sen se biisi on vaan tosi huono). Oon kuitenkin kuunnellut jokaisen maan, jotka Euroviisuihin nyt tällä kertaa osallistuvat, kappaleet. Muutamia oikein hyviä kappaleita oli, mainittakoon nyt vaikka Ruotsin You, Iso-Britannian Believe in Me, Georgian Waterfall, Sveitsin You and Me ja Viron Et uus saaks alguse.
Mikään noista kappaleista ei kyllä kuulu kolmen kärkeeni. Ne ihan ehdottomat suosikkini ovat Saksan Cascadan Glorious, Espanjan El Sueño de Morfeon Contigo hasta el final ja Venejän Dina Garipovan What If (Cascada ja El Sueño de Morfeo ovat muutenkin sellaisia bändejä, joita kuuntelen, että eipä sen puoleen) ja toivon, että voitto menisi jollekin heistä.
Ranskan L'enfer et moi, Bulgarian Samo shampioni ja Kreikan Alcohol Is Free ovat sellaisia kappaleita, joista en kyllä pidä. Jopa Suomen Marry Me on niitä parempi.

>> Oh, I'm so sorry. I thought you were a waiter. >>  Dowager Countess
>> Same old same old, just the Doctor and Clara Oswald in the TARDIS. >> The 12th Doctor
>> Yes, I'll just step inside this police box and arrest myself. >> The 10th Doctor
>> Golden ticket. Spacey Zoomer! Free ice cream. >> The 11th Doctor

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2013, 20:38:20 »
Olen ollut euroviisufani polvenkorkuisesta lähtien, joten pakkohan se taas on viikko näiden parissa viettää. Olisin ehdottomasti lähtenyt katsomaan viisuja livenä tänä vuonna, jos ne olisi pidetty Tukholmassa. Malmöön matkaa ja rahaa palaa jo vähän liikaa :) Koti-tv:n ääressä, siis.

Itsellähän euroviisuhumu alkaa joka vuosi jo siitä, että katson Suomen ja Ruotsin esikarsinnat. Ruotsissa nekin ovat jo melkein omat euroviisunsa... Olin vähän harmissani Ruotsin voittajasta, koska mielestäni ehdolla olisi ollut parempia, mutta noh. Ihan kelpo laulaja tyyppi on, kappale vain on vähän mälsä. Krista on minusta Suomen edustajana ihan hauska, vähän sellainen villi kortti, joskaan en minä ensisijaisesti häntäkään sinne toivonut lähetettäväksi. 

Ensimmäisellä katsomiskerralla en innostunut tämän vuoden kappaleista oikein mistään, joskin tanskan Emmelie De Forest on sellaisella kliseisen euroviisumaisella tavalla ihan kuunneltava. Siinäkin sanat ovat sellaista huttua, että tykkään enemmän karaokeversiosta :D

Toisella ja kolmannella kuuntelulla alkoi tulla enemmän sellaisia kuuntelun kestäviä.  Ranskan L'Enfer Et Moi, Norjan I Feed My Love, Unkarin Kedvesen ja Irlannin Only Love Survives nyt ainakin ovat sellaisia kuunneltavia omissa genreissään. Mutta livenähän sen sitten vasta näkee mikä toimii ja mikä ei.

Tuntuu että sanon näin nykyään joka vuosi, mutta mielestäni taso on laskenut. :p Joinakin vuosina minulla on ollut suosikkeja montakin, tänä vuonna oikeastaan vain tällaisia "mjaah" -kappaleita.

Mutta sitten on onneksi niitä, joista toivon, etteivät missään nimessä voita!  Venäjän What If:in video tuntui vähän jo joltain Putinin propagandistiselta vaalivideolta, kun kaikki on niin kivasti ja hyvin, varsinkin vähemmistöillä, joilla oikeasti ei taida mennä Venäjällä niin kovin mukavasti. Hyh. Montenegron Igranka on minusta hirveä myös, eikä vähiten sen videon takia, jota oma huumorintajuni ei enää joka kohdassa ihan kestä. Sitten on noita muuten vain surkeita ja mitäänsanomattomia, kute Islanti, pettymyksekseni.

Mitähän sitä kisakatsomossa muuten söisi...
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2013, 21:43:07 »
Muutaman kuuntelukerran jälkeen alkaa kyllä osa kappaleista erottua edukseen, osa vähemmän edukseen ja aika paljon on sellaisia, joita ei edelleenkään muista. Tässä jokunen vuosi omiin viisuperinteisiini on kuulunut katsoa ruotsalaisten esikatselu Inför Eurovision Song Contest (suomennettiin aikanaan Euroviisujen alla), mutta koska sitä ei enää näytetä kuin kuin SVT:ltä suorana ilman tekstityksiä ja tänä vuonna koko konsepti oli vaihdettu, en jaksanut. Olin kyllä pettynyt, ettei Christer Björkman ollut enää vetäjänä ja Thomas Lundin edes vieraana, ohjelman parasta antia menneinä vuosina! Muutenkin paneelisysteemi oli enemmän kuin toimiva ja hyvin viihdyttävä, mutta kaikkea ei voi saada. Tyydyin sitten Femman omaan versioon, eli Euroviisaisiin, mutta ei se ole läheskään sama asia. Ihmiset ei ole niin hyviä persoonia ja vaihtuvat vieraat sekoittavat pakkaa ja tekevät koko hommasta epäjohdonmukaisen.

Positiivinen katselukokemus oli taas eilen lähetetty neljän tunnin esikatselumaraton ihan supisuomalaiseen malliin. Alkuun häiritsi, että pisteskaala oli 1-12, mutta onhan se perusteltua eikä loppua kohden haitannut enää yhtään. Vieraat ja juontajat eivät ihan ruotsalaisten tasolle päässeet, mutta yritystä oli ja menoa oli kiva katsoa. Toivottavasti tämä perinne saa jatkoa ensi vuonnakin, potentiaalia kun olisi.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2013, 20:18:21 »
Lainaus
Tässä jokunen vuosi omiin viisuperinteisiini on kuulunut katsoa ruotsalaisten esikatselu Inför Eurovision Song Contest (suomennettiin aikanaan Euroviisujen alla), mutta koska sitä ei enää näytetä kuin kuin SVT:ltä suorana ilman tekstityksiä ja tänä vuonna koko konsepti oli vaihdettu, en jaksanut. Olin kyllä pettynyt, ettei Christer Björkman ollut enää vetäjänä ja Thomas Lundin edes vieraana, ohjelman parasta antia menneinä vuosina!

Siis minäkin olin tähän muutokseen äärettömän pettynyt! Ei edes Thomas Lundinia :/ Höh. Toivottavasti ne palaavat siihen vanhaan ensi vuonna.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Toukokuu 13, 2013, 21:04:18 »
Jaahas. Saa nyt nähdä miten käy, että onko Suomella nyt edustajaa kisoissa vai ei, kun Kristalla on jotain ääniongelmia. Toivottavasti parin päivän puhekielto auttaa ja ääni tulee kuntoon. Olisi meinaan varmasti todella vittumaista, että joutuisi vetäytymään kisasta pois tyyliin viime hetkillä.
>> Same old same old, just the Doctor and Clara Oswald in the TARDIS. >> The 12th Doctor
>> Yes, I'll just step inside this police box and arrest myself. >> The 10th Doctor

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #7 : Toukokuu 13, 2013, 23:25:49 »
Eikös Suomi kuitenkin esiinny vasta 2. semifinaalissa, joka on torstaina? :) Joten voihan se vielä siitä toipua.

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2013, 11:16:30 »
Juu, mutta ku huome on joku kenraaliharjotushomma, jossa tuomarit antaa jo pisteitä tai jotain. Eli Kristan pitäisi pystyä jo silloin laulamaan. Tai näin ainakin sivusto väitti, joka kerto Kristan puhekiellosta...

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #9 : Toukokuu 15, 2013, 03:41:56 »
Minusta Irlanti ja Liettua olivat ihan luokattoman huonoja ja olin aika järkyttynyt, että pääsivät silti jatkoon. Liettualainen ei osannut yhtään ääntää englantia, laulussa oli typerät sanat ja ei siinä ollut muutakaan ihmeellistä. Ja Irlannin biisi oli ihan onneton ja laulaja tosi huono. :D

Minua vähän harmittaa, kun Bonnie Tylerillakin on niin tylsä biisi. Suomen kappaletta en itse asiassa edes tiedä, mutta kohtahan sen kuulee. :D (Miksei Ilmalaivalla edusta meitä?+)

Ihanaa kun Viro pääsi jatkoon. Se oli oikeasti kaunis ja esiintyjä kivan oloinen. <3
What would The Doctor do?

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Toukokuu 15, 2013, 11:03:33 »
Viron kappaleesta olen alkanut pitämään, mitä useammin sitä kuuntelee, sitä kauniimpi on. Ensimmäisessä semifinaalissa ainoa suosikkini oli Tanska joka onneksi pääsi finaaliin. Montenegron avaruusdancen tippuminen kyllä vähän harmittaa. Saa nähä pääseekö finaaliin yhtään dance biisiä, ettei koko ilta olisi täynä vaan slovareita.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #11 : Toukokuu 15, 2013, 11:17:03 »
En usko Urpo että olet ainoa, joka oli vähän yllättynyt Liettuan jatkoonpääsystä :D Heppuhan oli kuin vetäisty lähimmästä liettualaisesta karaokekapakasta sinne lavalle.  Irlanti esitti kyllä huonosti lavalla. Sehän on tainnut olla ennakkoon aika suosittu, mutta ei tuo nyt ihan vakuuttanut...

Olin iloinen Viron jatkoonpääsystä, vaikka en ollut sitäkään osannut odottaa :) Sitä kieltä on aina kiva kuunnella.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2013, 11:21:42 kirjoittanut Marygold »

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2013, 11:46:32 »
Joo Liettua oli ihan järkyttävä! Eikä auttanut yhtään, että katsoin esikatselut, jossa näytettiin osallistujien videot. Liettuan poika nosteli kulmakarvojaan vähän turhan innokkaasti xd ihan hirveää katseltavaa.

Mua harmittaa, kun semmosia kunnon ketkutus-pikkuhousut-näkyy-biisejä ei ole! Mun mielestä niissä on se viisujen henki :D Valkovenäjä sentään pelasti eilen, mutta se taitaakin olla sitten ainoaa laatuaan. Montenegron astronautit oli kans aika loistavia. Siis ihan hirveä biisihän se oli, mutta se show.

Jotenkin on tosi pajon laimeita biisejä ja laimeita lavashow'ta. Tosi moni maa meni pelkän laulajan ja laulun voimalla. Osan kohdalla se voi toimia, mutta mun mielestä semmonen on hirveen tylsää. Missä paljetit, tuulikone, lavasteet ja alastomat taustatanssijat!? Nyt on ihan liikaa itsesäälissä ja riutuvassa rakkaudessa rypemistä.

Omia lemppareita eiliseltä oli Viro, Irlanti ja Moldova, jotka kaikki pääsi jatkoon. Muuten olen kyllä ihan Marry Me :) siinä on sitä "vanhaa viisumeininkiä", se on hyvän tuulinen, jää soimaan päähän ja on positiivinen (vaikka surulliset balladit onkin aina ollu osa viisuja). Kristalla on hyvä show eikä tartte edes esitellä pikkuhousuja (tai eihän sitä vielä tiedä mitä se lavalla repäisee).

Onko teillä tapana tehdä muistiinpanoja/antaa pisteitä osallistujille? Meillä minä, sisko ja iskä ollaan viisufaneja ja aina ollaan kynä ja paperi ojossa, kun viisut alkaa :) parasta isä-tytär-aikaa _ever_ !
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #13 : Toukokuu 15, 2013, 12:54:43 »
Lainaus
ketkutus-pikkuhousut-näkyy-biisejä ei ole!

Valkovenäjän edustajalla kyllä näkyivät pikkuhousut moneenkin otteeseen ;) Ja Montenegron videossa näkyi vähän muutakin kuin pikkarit... Serbian.. öh, "sensuroidut" kisa-asut lähinnä naurattivat.   Henk. koht. ei harmita yhtään, ettei näitä ole kovin montaa, mutta ihan sellainen hauska huumoripläjäyshän se Valkovenäjän biisi taas oli siellä joukossa.

Laimeudesta olen kyllä samaa mieltä. Kiinnitin samaan huomiota jo videoissa, ja nyt vielä pari videossa ihan hyvältä kuulostanutta kappaletta pilattiin laimealla lavashowlla. Odotin esimerkiksi Slovenialta jotain paljon päräyttävämpää. Ja joo, eihän tämän pitäisi olla mitään sirkusta, mutta eihän siitä pääse mihinkään, että nimenomaan sitä viisut nykyään ovat :P

Poikakaverini kanssa me pidetään kisakatsomoa Skypessä ja arvaillaan siellä putoajia ja jatkoonpääsijöitä.

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Toukokuu 15, 2013, 17:40:47 »
Tein oman veikkaukseni jatkoonpääsijöistä eilen ennen lähetyksen alkua, osittain omien mielipiteitteni ja osittain yleisen viisutietämyksen perusteella (esim. että millaisilla biiseillä ollaan yleensä pärjätty kisassa). Enkä ollut kaukana, koska 7/10 osui! Listani ulkopuolelta vain Viro, Alankomaat ja Valko-Venäjä pääsivät finaaliin ja veikkaamistani maista finaalin ulkopuolelle jäivät Slovenia, Montenegro ja Serbia (kahden jälkimmäisen arvelin keräävän huumoripisteitä, mutta niitä ei näköjään ollut jaossa).

Onko teillä tapana tehdä muistiinpanoja/antaa pisteitä osallistujille?

Kyllä! Meillä on kaveriporukan kanssa ollut jo jokunen vuosi perinteenä kokoontua katsomaan viisufinaalia ja arvostella kaikki esiintyjät. Ylen sivuilta saa tulostettua kätevät pistelomakkeetkin, missä on valmiiksi laitettu kaikki finalistit taulukkoon, niin ei tarvitse kuin lisätä omat kommentit ja pisteet. Joskus tylsinä päivinä on hauska kaivaa ne paperit esiin ja lukea kaikki "asiantuntevat" kommentit :DD
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #15 : Toukokuu 15, 2013, 19:16:19 »
Huumoripisteitä varmana vähentää se, että tuomariäänisysteemi (50/50) on nyt otettu käyttöön myös semifinaaleissa... eli puolet äänistä tulee myös semifinaaleissa nykyään asiantuntijoilta ja puolet puhelinäänestyksestä, kun ennen asiantuntijat valkkasivat vain yhden jatkoonmenijän.

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Toukokuu 16, 2013, 13:30:41 »
Minua harmittaa aivan tavattomasti, että Ruotsi valitsi itselleen sen edustajan, jonka valitsi. Mitä seurasin Ruotsin omia karsintoja, Army Of Lovers oli ihanan sekopäinen itsensä: ja myös tunnettu ulkomailla, melkein ysärin ja kaksituhattaluvun taitteen legendojen kirjaa, joten varmasti ääniä olisi nostalgiasyistäkin sadellut...

Aluksi olin todella skeptinen oman edustajamme suhteen. Vaikken vieläkään pidä kappaletta häikäisevänä, minusta Krista ja hänen tiiminsä ovat hoitaneet PR-puolen todella hyvin. Tehdä nyt tv-sarja viisumatkasta, ihan tuore idea. Ja vielä sekin, että muut olivat menneet aamuisiin mediatilaisuuksiin väsyneinä ja farkuissa ja t-paidoissa, mutta Siegfrids hankkiutui sinne hääpuvussa! Mahtava veto hankkia sponsoreilta joka päivälle uusi puku.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #17 : Toukokuu 16, 2013, 13:39:10 »
Joo, Ruotsilla olisi ollut parempiakin ehdokkaita kyllä tarjolla. Ja hommahan olisi muutenkin mennyt ihan toisin, ellei Ruotsi käyttäisi karsinnoissaan niitä ulkomaisia asiantuntijaääniä. Robinhan voitti ensisijaisesti niillä.

Tänään 2. semifinaali. Ketäs veikkailette jatkoon?

Poissa Urpo Spok

• Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
« Vastaus #18 : Toukokuu 18, 2013, 22:19:06 »
Nyt se alkaa. Kohta nähdään miten käy. Alkupönötykset on tosiaan kuin olympialaisista, hitaaasti lippujen kanssa paikalle raahustaminen ja niin edespäin.

Jännää nähdä nyt myös nuo rahoittajamaiden ja Ruotsin esitykset.

Haluun tuollasen rannekkeen. :D Ne aika hienosti loistaa tuolta yleisöstä.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #19 : Toukokuu 18, 2013, 23:24:32 »
Nauroin alkopönötyksille, kovin oli urheilujuhlaa niissä :D

Dracula meni juuri ja nyt on Bonnie Tyler lavalla. Vähän tylsä kappale, mikä on vähän harmi, kun tykkään laulajasta.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
« Vastaus #20 : Toukokuu 19, 2013, 01:21:18 »
Vuodesta riippumatta voi ainakin luottaa aina siihen, että Suomessa on liian suuret odotukset. Sinänsä naapurimaiden äänien välttäminen on saavutus sinänsä.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #21 : Toukokuu 19, 2013, 01:22:16 »
Ehdotan että Suomi rupeaa rahoittajamaaksi. Sitten ei tarvitse enää edes odotella, kun aina jää hännille kuitenkin ;)

Mutta voittaja kyllä oli ihan se, jota odotinkin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2013, 01:43:08 kirjoittanut Marygold »

Poissa Omppu

• potterpore
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PumpkinWitch94
« Vastaus #22 : Toukokuu 19, 2013, 08:55:18 »
En ole ikinä tykännyt Euroviisuista, mutta silti niitä on tullut katsottua (ja itkettyä biisien huonoudelle). Tänä vuonna katoin alusta loppuun ja Suomi, eieieiei. En tykännyt Kristasta Voice Of Finlandissakaan ja hyihyi kamala biisi. Ajattelin Suomen kumminkin sijoittuvan paremmin mutta nii.

Voittaja oli oikeastaan ainoa josta tykkäsin. Nätti biisi ja suloinen laulajatar. Menninkäisfiilistä aww. Arvelinkin Tanskan voittavan.

Väleissä olevat sketsit ja se ruotsiesittelybiisiasia oli vähän kummia, mutta ihan hauska lisä. Pitäsköhän itekki ruveta näyttelemään lihapullaa (---:
Should I sink or swim or simply disappear?

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
« Vastaus #23 : Toukokuu 19, 2013, 10:07:55 »
Tykkäsin Tanskasta, mutta muuten taso oli kyllä ihan surkea!

Ja mulla on niin petetty olo. En tykänny Suomen kappaleesta, mutta Suomi oli varmaan kisojen ainoa maa joka ei saanu AINUTTAKAAN pistettä naapureilta. Ei Ruottilta, Norjalta, Virolta tai Venäjältä. Senkin petturit. Eikös se tarkotus oo äänestää naapureita? Ainaki nii kaikki muut tekee, mut tää oli nyt joku salaliitto
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Toukokuu 19, 2013, 10:14:11 »
Voittaja oli se jota toivoinkin, mutta silti jäi taas paha maku suuhun. Ruotsi ei antanut Suomelle YHTÄÄN pistettä, ja Suomi antoi Ruotsille neljä. Ei nyt ihan toiminut tämä naapurimaiden välinen pisteidenvaihto. Euroviisuissa nähdään lähinnä, kuinka yksin Suomi on Euroopassa, vaikka kuinka yrittää olla Pohjoismaiden kanssa hyvää pataa. Viro sentään antoi ja Unkari, eli kannattaisi varmaan kaveerata enemmän sukulaiskansojen kanssa.

Azerbaijanin ei olisi kuulunut olla lähelläkään viiden kärkeä ja monien muiden olisi kuulunut olla paljon korkeammalla. Toinen asia mikä tuli ilmi enemmän kuin selkeästi oli taas se, kuinka voittaja tulee pääsääntöisesti aina kymmenen viimeisen esiintyjän joukosta. Suomen esiintymisvuorot ovat harmittavan usein alkupäässä, mikä varmasti verottaa pisteitä. Melkein voisi rajoittaa finalistien määrää vaikka kuuteentoista.

Joka tapauksessa Ruotsi järkkäsi ihan hienot kisat, väliesityksetkin olivat viihdyttäviä. Tässä nyt muutaman vuoden sisään pidetty kisoja Norjassa ja Ruotsissa ja nyt päästään seuraavaan Pohjoismaahan ensi vuonna, josko sitten olisi Islannin ja Suomen vuoro seuraavaksi :D

// http://www.iltalehti.fi/euroviisut2013/2013052117046138_ew.shtml Mitäpä mieltä olette tästä jutusta ja mahdollisesta äänien ostamisesta?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2013, 01:21:41 kirjoittanut Raparperi »
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
« Vastaus #25 : Toukokuu 19, 2013, 11:51:15 »
Mua ei tuo Tanska vakuuttanut yhtään, mutta mieluummin se kuin Azerbaijan tai Unkari (siitä en tykännyt sitten niin yhtään!). Norjan olisin toivonut voittavan tuosta kärkiporukasta. Tanskan biisi oli jotenkin niin...pläh. En tiiä, jotenkin alkaa ärsyttää, että joillekin biiseille annetaan se ennakkosuosikin leima ja sitten lähes poikkeuksetta sellainen voittaa kisan. Kuka se ennakkosuosikin leiman antaa? Mediako?

Harmittaa, että Krista sijoittui niin huonosti. Tykkäsin biisistä tosi paljon ja tiesin ettei sillä voiteta, mutta että noin huonosti meni...MISSÄ OLI EUROVIISUJEN HOMOYLEISÖ?!?! Eikö ne äänestäneet ollenkaan :D Itse alan kohta uskoa siihen salaliittoteoriaan, että Ruotsi tahallaan antoi Suomelle niin huonon esiintymisnumeron xd

Ja mikä siinäkin on, että aina odotetaan Ruotsilta pisteitä, mutta niitä ei koskaan tule ja silti se katkeroittaa. Ja silti me aina annetaan niille pisteitä. Ja että Virokin jätti pisteittä...ppiiiiffffhhhh....Saksa ja Ranska on mun uudet naapurimaat :D (ja toisaalta samaan aikaan kiroan, kun naapurimaat äänestää toisiaan...). Kyllä pieni Suomi on vaan niin yksin.

Yleisesti ottaen Ruotsi järkkäsi hyvät viisut, Petran Ruotsi-kappale oli ihan loistava sekä Lyndan seikkailut Ruotsissa oli viihdytäviä. Kappaleet oli kokonaisuutena aika vaisuja ja tylsiä. Mulle viisut on sitä Valkovenäjän tyylistä iloittelua ja tyhjänpäiväistä biletystä, joita on tasapainoitettu muutamilla sydäntäriipaisevilla balladeilla :) Verka Serduvchka takaisin!!!

Krista oli pitkästä aikaa sellainen suomalainen edustaja, josta pidin, yleensä oon vaan itkenyt häpeän takia (Paradise Oscar...oikeesti...). Kysymys kuuluukin, että millä hemmetillä viisut sitten voitetaan?! Mitä haetaan ensi vuodeksi?
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #26 : Toukokuu 19, 2013, 13:42:06 »
Olipas jotenkin harvinaisen tylsät viisut esiintyjien osalta. Kyllä sinne yleensä on aina joku sekoppääesitys mahtunut, tai vähintäänkin joku joka puhuttaa enemmän tai vähemmän jo etukäteen, aikana ja myöhemmin. Kristan esitys oli kauhea, siitä ei pääse mihinkään ja melkein kaikki muut esitykset olivat yhtä isoa massaa, josta en osaa erotella yhtään ketään kun olen ne jo unohtanut.

Ainoat mieleenpainuvat oli:
Islanti: Se viikingin näköinen heppu, joka etäisesti muistutti Avengers Thoria, oli ihan kivaa katsottavaa, eikä biisikään hirveä ollut.

Romania: AINOA esitys, joka oli erittäin mieleenpainuva ja mun mielestä voiton ansaitseva. Siis kontra-tenori Dracula! Kuin voi jättää äänestämättä tuommoista esitystä, kysyn vaan? Ihan hirveä vääryys ettei se päässy edes kärkikahinoihin mukaan :(

Joo. Jälleen kerran nähtiin miten naapurit on rakkaita kaikille muille paitsi Suomen naapureille (ei sillä, en itekään ois Suomea äänestäny), ja tosiaan ennakkosuosikki on suosikki, vaikka syytä en ymmärrä, kun ei siinä Tanskan esityksessä mun mielestä mitään erityistä ollut. Mitä nyt oli nuori ja nätti ja tanssi ilman kenkiä... kai se on sitten voittaja-ainesta jonkun mielestä, jos ei oo kenkiä.

Sen verran rispektiä pitää kyllä Ruotsille antaa, että aivan mielettömän upea show! Kyllä tykkäsin, hienosti järjestetty, toteuttu ja suunniteltu ohjelma, joka tosissaan jopa nauratti. En tiedä aukesivatko kaikki vitsit ihan joka maalle, mutta suomalaisille nyt ainakin. Loistavaa, hyvä Ruotsi!

Dracula for the win! (Mun uus idoli, ihan ehottomasti.)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #27 : Toukokuu 19, 2013, 17:14:54 »
Ja mikä siinäkin on, että aina odotetaan Ruotsilta pisteitä, mutta niitä ei koskaan tule ja silti se katkeroittaa.

Tarkastellaanpa tätä väitettä tarkemmin:
2011: 7 pistettä
2009: 10 pistettä
2008: 7 pistettä
2007: 12 pistettä
2006: 12 pistettä
2002: 10 pistettä
2000: 2 pistettä

Tässä siis vuodesta 2000 lähtien kaikki vuodet, jolloin Suomi on ollut finaalissa. Pidemmälle en jaksanut tutkia. Toisin sanottuna tämä on ensimmäinen kerta tämän vuosituhannen puolella kun Ruotsi ei ole antanut Suomelle pisteitä. "Niitä ei koskaan tule" on siis väitteenä räikeän virheellinen.

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
« Vastaus #28 : Toukokuu 19, 2013, 18:12:56 »
Viro sentään antoi ja Unkari, eli kannattaisi varmaan kaveerata enemmän sukulaiskansojen kanssa.

Unkari kyllä antoi, mutta Viro ei antanut yhtään pistettä.
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #29 : Toukokuu 19, 2013, 20:31:45 »
Hyvä minä. Katsoin kerrankin viisufinaalin melkein kokonaan läpi, etäisesti jopa analyyttisesti.

Ei nyt ihan toiminut tämä naapurimaiden välinen pisteidenvaihto.
Azerbaijanin ei olisi kuulunut olla lähelläkään viiden kärkeä ja monien muiden olisi kuulunut olla paljon korkeammalla. Toinen asia mikä tuli ilmi enemmän kuin selkeästi oli taas se, kuinka voittaja tulee pääsääntöisesti aina kymmenen viimeisen esiintyjän joukosta. Suomen esiintymisvuorot ovat harmittavan usein alkupäässä, mikä varmasti verottaa pisteitä. Melkein voisi rajoittaa finalistien määrää vaikka kuuteentoista.

No ei. Vaikken niin viisuihmisiä olekaan, niin sano kuitenkin, että ei se nyt minusta varsinainen ongelmakaan ole, jos tuosta jokaista viisufinaalia värittävästä naapurimaiden pisteidenvaihdosta pikkuhiljaa irtauduttaisiin. Pohjoismaissa se ei sentään ole mennyt vuosi toisensa jälkeen niin itsestäänselväksi, kuin muistaakseni Kyproksella ja Kreikalla on perinteisesti ollut. Eihän se aina niin kaavamaisesti mene, mutta kuitenkin.

Azerbaijanin ei olisi kuulunut olla lähelläkään viiden kärkeä ja monien muiden olisi kuulunut olla paljon korkeammalla.

Totta. Kappale oli harvinaisen kuiva, useaan kertaan viisuissa(kin) nähty. Mitään ei jäänyt mieleen, paitsi se, että olen kuullut sen joskus aiemminkin. Lasikuutio keräsi äänet?

Minusta oli myös hassua, että Maltaa tituleerattiin jatkuvasti yllättäjäksi. Se kappalehan oli simppelin melodinen, toimiva ja mielestäni jopa finaalin parhaasta päästä. Eihän tätä kisaa aina sävellystyöllä voiteta ja lievä plagiointi haisee suurimmassa osassa kappaleita (sehän kuuluu näissä karkeloissa asiaan), mutta kaikin tavoin pirteä esitys ja Maltan biisi oli kappaleena kaikin puolin toimiva.
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Toukokuu 19, 2013, 20:37:57 »
Minusta Tanska on kyllä voittonsa ansainnut, äänestin. Vaikken ymmärräkään mistä nämä "ennakkosuosikit" saa tittelinsä, niin Tanskan kappaleesta opin toisella kuuntelukerralla pitämään. Muita korkeita sijoituksia en ymmärtänyt, Azerbaijanin maan biisiä en edes muista,  Norjan kipale oli sellasta kiekumista että hyi ja Maltan hymyilevä ukko tuntui teennäiseltä. 
Yllättävän monia biisejä näistä viisuista jäi kyllä mulle mieleen. Noiden aikasempien suosikkieni lisäksi Armenian tenori eurodisco, Viron slovari ja Unkarin kultaseni tulevat soimaan mulla kyllä koko kevään. :)

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #31 : Toukokuu 19, 2013, 21:49:11 »
Moni täällä tuntuu pettyneen tämän vuoden kipaleiden tasoon, mutta minä olin positiivisesti yllättynyt. En ole tottunut odottamaan euroviisuilta sellaisia kappaleita, joita voisin tosissani kuvitella kuuntelevani, mutta nyt niitä tuli. Mitäänsanomattomia biisejä oli tietysti paljon, ja pari oikeasti huonoa, mutta hyvien määrä oli kyllä yllättävä. Heti finaalin ensimmäiseksi tungettu Ranska oli todella vaikuttava; kappale oli tehty selvästi kappaleeksi, ei euroviisuksi. Harmittaa, ettei biisi päässyt tuolla esiintymispaikalla oikeuksiinsa - harmittaa myös se, ettei Eurooppa ilmeisesti tajunnut tuollaista musiikkia. Toinen leuanloksauttaja oli Hollannin Anouk, jonka kappale oli kuin jostain musikaalista. Sekään ei ollut euroviisu, se oli taikuutta. Onneksi Anouk sentään kipusi pistelistalla suht korkealle. Näiden kahden vahvan kappaleen lisäksi pidin Unkarin ja Maltan hyväntuulisista kesäbiiseistä. (Jeremy on IT-alan miehiä!) Ai niin, ja Norjastakin kyllä tykkäsin.

Tanskan voitto nyt ei minään yllätyksenä tullut, mutta pidin silti kappaletta suht tylsänä. Olihan siinä kiva tunnelma, laulajalla oli persoonallinen ääni, ja se pilli oli kiva, mutta ei se nyt oikein lentoon lähtenyt. Samaahan siinä toistettiin. Sitä en ymmärrä, miten Azerbaidzan onnistui taas menestymään tuollaisella mitäänsanomattomuudella - se toissa vuoden voittokin tuli ihan puskasta.

In my opinion Ruotsi järjesti tyylikkäät viisut. Juontaja oli luonteva ja rauhallinen, äänsi hienosti ja pärjäsi erittäin hyvin yksin. Pienemmästä budjetista huolimatta (tai sen vuoksi) show oli hyvä. Se opettavainen musikaalinumero oli ihan paras! :D
Using the "are we", are we?

Poissa Isetom

• Vuotislainen
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #32 : Toukokuu 19, 2013, 22:33:52 »
In my opinion Ruotsi järjesti tyylikkäät viisut. Juontaja oli luonteva ja rauhallinen, äänsi hienosti ja pärjäsi erittäin hyvin yksin. Pienemmästä budjetista huolimatta (tai sen vuoksi) show oli hyvä. Se opettavainen musikaalinumero oli ihan paras! :D

Olen samaa mieltä, minä tykkäsin tosi paljon juontajasta. Karismaattinen ja asiallinen. :)

En erityisemmin pitänyt mistään kappaleesta, ja muutenkin viisukappaleet ovat mitä ovat, mutta ehkä Norja oli oma suosikkini. Tanskan suosio yllätti minut: minusta kappale oli keskinkertainen, enkä oikein pitänyt esityksestäkään. Alankomaiden kappaleessa oli paljon hyvää, mutta en siihenkään erityisemmin ihastunut. Vaikka olisin itse lähettänyt Suomelta viisuihin mieluummin Mikael Saaren tai Diandran, niin ei Krista kuitenkaan ollut läheskään finaalin kolmanneksi huonoin - sen verran surkeita olivat muutamat muut.
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #33 : Toukokuu 20, 2013, 09:46:46 »
Sen verran rispektiä pitää kyllä Ruotsille antaa, että aivan mielettömän upea show! Kyllä tykkäsin, hienosti järjestetty, toteuttu ja suunniteltu ohjelma, joka tosissaan jopa nauratti. En tiedä aukesivatko kaikki vitsit ihan joka maalle, mutta suomalaisille nyt ainakin. Loistavaa, hyvä Ruotsi!

Mä en taas tykännyt yhtään Ruotsin show:sta. Ihan väsynyttä läppää ja niitä iänikuisia Carolaa ja Abbaa tungettu jälleen mukaan. Juontakin oli jotenkin kummallisen tönkkö ja show kaiken kaikkiaan mitätön. Ruotsin viisukin, mistä kyllä itse tykkäsin, hukkui ihan massaan.

Olin kyllä suhteellisen pöyristynyt Suomen huonosta sijoituksesta. Kerrankin ajattelin että meillä on juuri euroviisu-henkinen kappale : tarttuva melodia, söpö likka ja näyttävä show, kyllä nyt mennään pois sieltä häntäheikkeilystä mutta EI. Näköjään se on ihan se ja sama ketä siellä on, kun pieleen tuntuu jokaikinen kerta menevän. Kristan menestystä söi kyllä varmasti tuo alkupään esiintyminen ja lopun suudelma. Ymmärrän kyllä että tasa-arvoa haettiin mutta jotenkin suudelma ei liittynyt kuitenkaan itse esitykseen tarpeeksi vahvasti.

Käsittämättömän moni kappale ei olisi ansainnut olla edes kärkipäässä, malta ja Azerbaijan mm. Draculakin oli pelottava ja aiheutti täällä vain sellaisen mitä hemmettiä nyt tapahtuu - fiiliksen. Kuten myös kreikkalaisten alcohol is free - rallatus. Tanskasta itse tykkäsin, kuten myös Norjasta. Norjasta on pakko sen verran kommentoida ulkonäkökeskeisesti että tuollaisen takamuksen voisin ottaa itselleni vaikka heti ;D
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Toukokuu 20, 2013, 10:52:13 »
Kristan menestystä söi kyllä varmasti tuo alkupään esiintyminen ja lopun suudelma. Ymmärrän kyllä että tasa-arvoa haettiin mutta jotenkin suudelma ei liittynyt kuitenkaan itse esitykseen tarpeeksi vahvasti.

Ensinnäkin Ruotsihan oli järjestänyt uusiksi itse tuon esiintymisjärjestyksen, mikä kävi vähän meidän menestymisellemme kipeäksi. Ja sitten se suudelma, en ymmärrä yhtään, mikä älynväläys se oli ottaa mukaan. Tietysti asia on tärkeä, mutta kanava ehkä väärä: viisuja ajatellen olimme 10 vuotta toisista maista jäljessä ja 10 vuotta toisia edellä. Täytyy myöntää, että odotin itsekin Suomelle monen muun muassa parempaa menestystä, mutta edes naapurimaaääniä ei voinut oikein odottaa, sillä Ruotsissa kappale oli varmasti jotenkin jälkijunaileva ja jos Pietarissa on kielletty koko homoseksuaalisuus tällä erää, niin ihme, jos siellä viisut edes näkyivät. Muutenkin venäläiset ovat tuntuvat usein mieluiten pitävän vähemmistöilmiöt marginaalisina, ehkä ihan tavan takia.

Tanskan kappale on kiva, ja hyvä sinänsä, että viisut ovat taas Pohjoismaissa. On ajatuksenakin jotenkin outo, että Azerbaijan olisi voittanut uudestaan näin lyhyen ajan sisällä edellisestä voitostaan. Itse en pitänyt suurimmasta osasta kappaleista, Venäjän esitys lähinnä vain suututti kuten Robin ja se Justin Bieberiksi kuvattu tyyppikin - josta kertoo paljon, että muistan vain sen hiusmallin. Irlanti oli mielestäni yllättävän heikko, tuntui, että laulajalla ei ollut mitään tekemistä muun show'n kanssa.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #35 : Toukokuu 20, 2013, 14:52:29 »
Tietysti asia on tärkeä, mutta kanava ehkä väärä: viisuja ajatellen olimme 10 vuotta toisista maista jäljessä ja 10 vuotta toisia edellä.

Totta. Itse jotenkin uskon että jos Krista olisi esiintynyt pikkuisen enemmän jälkipäässä ja lopun suudelmakin olisi korvattu vaikkapa Kristan poikaystävän kosinnalla niin pistesaaliimme olisi ollut toisenlainen. Ehkä vähän turhaa jossittelua, mutta mitä sitä muutenkaan voisi tehdä näin surkean viikonlopun jälkeen :D
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #36 : Toukokuu 21, 2013, 10:46:56 »
Tarkastellaanpa tätä väitettä tarkemmin:
2011: 7 pistettä
2009: 10 pistettä
2008: 7 pistettä
2007: 12 pistettä
2006: 12 pistettä
2002: 10 pistettä
2000: 2 pistettä

Tässä siis vuodesta 2000 lähtien kaikki vuodet, jolloin Suomi on ollut finaalissa. Pidemmälle en jaksanut tutkia. Toisin sanottuna tämä on ensimmäinen kerta tämän vuosituhannen puolella kun Ruotsi ei ole antanut Suomelle pisteitä. "Niitä ei koskaan tule" on siis väitteenä räikeän virheellinen.

Tylsyyksissäni katsoin, paljonko Suomi on viime vuosina antanut Ruotsille pisteitä.

2013: 4
2012: 12
2011: 6
2009: 7
2008: 5
2007: 8
2006: 7
2005: 6
2004: 12
2002: 7
2000: 7

2003 ja 2001 Suomi ei osallistunut ja 2010 Ruotsi ei päässyt finaaliin. Nopeasti laskettuna 81 tullut annettua 2000-luvun puolella Ruotsille, kun Ruotsi on antanut Suomelle samassa ajassa 60. Suomi tosin on tippunut ennen finaalia Ruotsia useammin, joten sekin osittain selittää eroa. Olen kyllä silti ihan tyytyväinen, ettei Suomi ja Ruotsi ole samanlaisia hyväveliveikkoja pisteitten kanssa kuin minusta räikein kaksikko Kypros ja Kreikka, jotka tosi usein ovat antaneet toisilleen 12 pinnaa. Suomi muutenkin on yleensä äänestänyt "oikeita" biisejä, joiden olisi kuulunut olla korkeammalla lopputuloksissa, esim tänä vuonna 8 pinnaa Alankomaitten Anoukille, jota suuri osa Eurooppaa ei luultavasti osannut arvostaa.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Urpo Spok

• Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
« Vastaus #37 : Toukokuu 23, 2013, 22:07:01 »
Aika hullu tuo Azerbaidzanin juttu. Siis äänten ostelu ja Venäjän äänien katoaminen. Tulee vaan mieleen, että näinköhän se Azerbaidzanin edellinenkään viisuvoitto oli niin puhdas. :D Aika hyvinhän nuo nytkin pärjäsivät...

Suomen pisteisiin vaikutti varmaan sekin, että kun nyt käytössä oli se 50:50 raati:puhelinäänet äänestyssysteemi, niin Pohjoismaiset raadit ei niin aina taida suosia naapureita (mutta itäeuroopalta se kyllä sujuu) ja yrittävät oikeasti olla puolueettomia. Ja hei, mehän saatiin kuitenkin pisteitä San Marinolta. Ja voiko joku oikeasti olla sitä mieltä, että se "marry me ding dong" oli oikeasti niin hyvä kappale, että se ansaitsisi enemmän pisteitä? Päästinhän me sentään finaaliin eli voitettiin jo todella monta maata, jotka jäi finaalin ulkopuolelle. :)

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #38 : Toukokuu 23, 2013, 22:19:12 »
Mulla on jo Azerbaidzanin viisuihin tulosta (ja varsinkin voitosta...) saakka ollut sellainen kutina, että niiden äänimäärissä on jotain vähän vinksallaan. ;)

No, toivottavasti tutkivat jutun kunnolla.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #39 : Toukokuu 26, 2013, 01:29:11 »
Suomen pisteisiin vaikutti varmaan sekin, että kun nyt käytössä oli se 50:50 raati:puhelinäänet äänestyssysteemi, niin Pohjoismaiset raadit ei niin aina taida suosia naapureita (mutta itäeuroopalta se kyllä sujuu) ja yrittävät oikeasti olla puolueettomia.

No, suosivat tai eivät, niin niinä parina edellisenä kertana naapuriääniä on jaeltu täälläkin vaikka raati on ollut mukana. Tai jaettiinhan niitä nytkin joka suuntaan paitsi Suomelle.